با سلام حضور دوستان عزیز
به صورت مختصر و مفید، موضوع گفتگوی شماره 08 ، تاثیرات ساخت دوربین و پیدایش هنر عکاسی بر هنر نقاشی هست .
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=233607&d=1425133288
توضیحات :
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon14.gif نتایج گفتگوهای هنری پس از ویرایش، جمع بندی و تدوین ، تحت همین عناوین در نشریه ی الکترونیکی تالار هنر (نقشینه) منتشر خواهد شد .
.
.
.
.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon1.gif[هنر گفتگو-گفتگوی هنری]-02- اگر زندگی شما یک فیلم بود ، چه اسمی براش انتخاب میکردید؟
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon1.gif[هنر گفتگو-گفتگوی هنری]-03- بهترین کارتونی که در دوران کودکی دیدید ؟
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon1.gif[هنر گفتگو-گفتگوی هنری]-04- بهترین دیالوگ به یاد ماندنی که شنیدی ؟
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon1.gif[هنر گفتگو-گفتگوی هنری]-05- بهترین فیلم و بهترین بازیگر مورد علاقه ی شما؟
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon1.gif[هنر گفتگو-گفتگوی هنری]-06- نظر شما درباره هنر و نقش آن در زندگی روزمره تان چیست؟
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon1.gif[هنر گفتگو-گفتگوی هنری]-07-نظر شما در مورد سريال آوای باران ؟
به صورت مختصر و مفید، موضوع گفتگوی شماره 08 ، تاثیرات ساخت دوربین و پیدایش هنر عکاسی بر هنر نقاشی هست .
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=233607&d=1425133288
توضیحات :
تاثیر پیدایش عکاسی بر روند ادامه ی نقاشی را نمی توان کتمان کرد.
می توان ادعا کرد که عکاسی در زمینه هایی به صورت غیر مستقیم از نقاشی حمایت کرد و به نقاشان این اجازه را داد که تصویری از طرح های خود را داشته باشند تا سر فرصت در آتلیه یا محل کار خود با ذهنی بازتر و آرامش بیشتری به خلق اثر خود بپردازند. هم چنین بطور مستقیم زمینه هایی در نقاشی، مانند پرتره را تصاحب کرد و دامنه کار آن را گسترش داد. بطور مثال در حالی که فقط عده ی محدودی توانایی صرف زمان و هزینه ی مدل نقاشی شدن را داشتند، عکاسان استودیویی می توانستند مشابه همین خدمات را خیلی ارزان تر در دسترس همگان قرار دهند.
از اواسط قرن نوزدهم عکاسی استودیویی در طبقات مرفه و همچنین عکاسی توریستی و خیابانی رواج پیدا کرد. اما نقاشی پرتره هنوز توسط قشر مرفه و اشراف زاده با وجود هزینه ی زیاد آن مورد استقبال قرار می گرفت. اما هنر عکاسی اجازه می داد که تعداد بیشتری از مردم بتوانند تصویری از خودشان داشته باشند. از آن گذشته عکاسی قابلیت بازنگری در طبیعت را برای هنرمندان فراهم کرد. عکاسی بیشتر از نقاشی در شبیه سازی موفق به نظر می رسید و هم چنین قابلیت شکار لحظه ها را فراهم می کرد که نقاشی از انجام آن عاجز بود.
می توان ادعا کرد که عکاسی در زمینه هایی به صورت غیر مستقیم از نقاشی حمایت کرد و به نقاشان این اجازه را داد که تصویری از طرح های خود را داشته باشند تا سر فرصت در آتلیه یا محل کار خود با ذهنی بازتر و آرامش بیشتری به خلق اثر خود بپردازند. هم چنین بطور مستقیم زمینه هایی در نقاشی، مانند پرتره را تصاحب کرد و دامنه کار آن را گسترش داد. بطور مثال در حالی که فقط عده ی محدودی توانایی صرف زمان و هزینه ی مدل نقاشی شدن را داشتند، عکاسان استودیویی می توانستند مشابه همین خدمات را خیلی ارزان تر در دسترس همگان قرار دهند.
از اواسط قرن نوزدهم عکاسی استودیویی در طبقات مرفه و همچنین عکاسی توریستی و خیابانی رواج پیدا کرد. اما نقاشی پرتره هنوز توسط قشر مرفه و اشراف زاده با وجود هزینه ی زیاد آن مورد استقبال قرار می گرفت. اما هنر عکاسی اجازه می داد که تعداد بیشتری از مردم بتوانند تصویری از خودشان داشته باشند. از آن گذشته عکاسی قابلیت بازنگری در طبیعت را برای هنرمندان فراهم کرد. عکاسی بیشتر از نقاشی در شبیه سازی موفق به نظر می رسید و هم چنین قابلیت شکار لحظه ها را فراهم می کرد که نقاشی از انجام آن عاجز بود.
[*=right]آندره بازن، با صراحت تفاوت عمده عکاسی با نقاشی را این طور بیان می کند:"برای نخستین بار است که میان یک شئ پدید آورنده و نسخه بدلش تنها واسطه ای از یک عامل بی جان دخالت دارد. برای نخستین بار است که تصویری از جهان اتوماتیک وار بدون ملاحضه خلاقانه آدمی شکل می گیرد و شخصیت عکاس تنها در انتخاب سوژه عکاسی مورد نظرش و از طریق هدفی که در ذهنش می پروراند ، مورد مذاکره واقع می شود."
[*=right]" روجر اسکراپتون" این نکته را به طور ارزشمندی با روشن ساختن روابط عمدی متفاوت نقاش و عکاس نسبت به آنچه که به تصور می کشند، به وضوح بیان کرد :" زمانی که یک نقاش سوژهای را به تصویر می کشد از اصل وجود یا عدم وجود آن تبعیت نمی کند.نقاش نمایشگر سوژه ای است که واقعیت خارجی دارد .اگر نقاشی باز نمودی از یک سوژه باشد ، این به آن معنی نیست که آن موضوع خاص حتما وجود دارد ، اگر هم وجود داشته باشد ، نمیتوان نتیجه گرفت که شخص خاصی وجود داشته که نقاش آن را نقاشی کرده است. اما یک عکس ، عکس از چیزیست ، ولی اینجا دیگر رابطه علی است که دخیل است نه رابطه عمدی.به عبارتی دیگر در صورتی که عکسی ، تصویری از سوژه ای باشد ضرورتا از وجود سوژه تبعیت میکند. چنانچه الف عکس فردی باشد ، مطمئنا فرد خاصی وجود داشته که عکس الف متعلق به اوست .به عبارتی دیگر، فقدان محض فرشتگان در این دنیایی مادی ممانعتی برای کشیدن تصویری از انها ایجاد نمی کند ولی قطعا مانع شما از گرفتن عکسی از انها می شود.اگر عکس ، عکسی از یک موضوع باشد ،نتیجه میگیریم که آن موضوع موجودیت دارد و اگر الف، عکسی از یک شخص باشد ، شخص خاصی وجود دارد که الف عکس اوست. رابطه ای نیت مندانه (عمدی) میان نقاشی و موضوع آن هست و رابطه ای علی میان عکس و موضوع آن.نقاشی از یک شخص ، چیزی بیش از صرف تصاویر ظاهر آن فرد است ؛ این نقاشی ، ضمنا بیانگر اندیشه ای درباره آن فرد هم هست ، اما عکس صرفا ثبت شکل ظاهری موضوع هنگام گرفتن عکس است، عکس ها به سبب ماهیت مکانیکی و علی اش نمیتواند بیانگر اندیشه ای در باره موضوع باشد.همین امر باعث می شود که در عکاسی بر خلاف نقاشی ، بینننده هیچ روش معینی برای نگریستن به موضوع عکس نداشته باشد."
با ورود به قرن بیستم هنر عکاسی کم کم از هنر نقاشی مستقل شد و توانست جای خود را به عنوان یک هنر مستقل در محافل هنری باز کند.سبک دادائیسم برای اولین بار از هنر عکاسی به عنوان هنری کاملا حرفه ای استفاده کرد .به هر ترتیب با ورود به قرن بیست و یکم فاصله میان تمامی هنر ها محو شده است. دیگر هنرمندان خود را درگیر نام نقاش یا عکاس نمی کنند بلکه تنها به هنرمند بودن اکتفا کرده اند. در دوره معاصر مفهوم و پیام هنرمند در اثرش انعکاس می یابد و مهم درک و ادراک مخاطب از اثر هنری است نه تکنیک ارائه اثر. به همین دلیل امروزه هنرمندان نقاش و عکاس و ... برای بیان معنای ذهنی به خود اجازه استفاده از هر متریال و ابزار هنری را می دهند.
محورهای گفتگو :
- به نظر شما میشه یک اثر هنری ِ عکاسی رو با یک اثر هنری نقاشی مقایسه کرد؟ یا از نظر شما ماهیت متفاوتی دارند ؟
- تاثیرات عکاسی بر نقاشی رو مثبت ارزیابی می کنید یا منفی ؟ چرا ؟
- اگر به طور همزمان به دو نمایشگاه مختلف عکاسی و نقاشی دعوت بشید ، از کدوم یکی بازدید میکنید؟
- با دیدن دو تابلوی عکس و نقاشی که از یک منظره گرفته شده ، حاضر به خریدن کدام یک (با قیمت مساوی) برای منزل خود هستید ؟
- برداشت ِ آزاد ...
محورهای گفتگو :
- به نظر شما میشه یک اثر هنری ِ عکاسی رو با یک اثر هنری نقاشی مقایسه کرد؟ یا از نظر شما ماهیت متفاوتی دارند ؟
- تاثیرات عکاسی بر نقاشی رو مثبت ارزیابی می کنید یا منفی ؟ چرا ؟
- اگر به طور همزمان به دو نمایشگاه مختلف عکاسی و نقاشی دعوت بشید ، از کدوم یکی بازدید میکنید؟
- با دیدن دو تابلوی عکس و نقاشی که از یک منظره گرفته شده ، حاضر به خریدن کدام یک (با قیمت مساوی) برای منزل خود هستید ؟
- برداشت ِ آزاد ...
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon14.gif نتایج گفتگوهای هنری پس از ویرایش، جمع بندی و تدوین ، تحت همین عناوین در نشریه ی الکترونیکی تالار هنر (نقشینه) منتشر خواهد شد .
.
.
.
.
آرشیو گفتگوهای هنری :
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon1.gif[هنر گفتگو-گفتگوی هنری]-01- انتقاد دختران به محتوای فیلم های تلویزیونی !http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon1.gif[هنر گفتگو-گفتگوی هنری]-02- اگر زندگی شما یک فیلم بود ، چه اسمی براش انتخاب میکردید؟
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon1.gif[هنر گفتگو-گفتگوی هنری]-03- بهترین کارتونی که در دوران کودکی دیدید ؟
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon1.gif[هنر گفتگو-گفتگوی هنری]-04- بهترین دیالوگ به یاد ماندنی که شنیدی ؟
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon1.gif[هنر گفتگو-گفتگوی هنری]-05- بهترین فیلم و بهترین بازیگر مورد علاقه ی شما؟
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon1.gif[هنر گفتگو-گفتگوی هنری]-06- نظر شما درباره هنر و نقش آن در زندگی روزمره تان چیست؟
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon1.gif[هنر گفتگو-گفتگوی هنری]-07-نظر شما در مورد سريال آوای باران ؟
پیوست ها
آخرین ویرایش: