شما چطور برای دین، عقاید و ترویج معروف تبلیغ می‌کنید؟

شهید یوسف الهی

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
در روایتی داریم که عبدالله بن زیاد نزد حضرت صادق علیه‌السلام می‌آیند. حضرت به او شیوه تبلیغی بسیار خوبی را می‌گویند که ما از این روش بهره می‌گیریم.
عبد الله بن زیاد ظاهرا در محیطی بوده که عده‌ای از مخالفین در آنجا حضور داشته و از نظر عقاید با عبدالله بن زیاد که از شیعیان بوده، مخالفت‌هایی داشتند. حضرت صادق علیه‌السلام به عبدالله بن زیاد نمی‌گوید که برو با آنها بحث و مناظره کن و یا به اعتقاداتشان بی احترامی کن و یا عقاید آنها را به چالش بکش. بلکه حضرت صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «علیکم بالتقوی» برو و تقوا را رعایت کن. «صدق الحدیث» راست بگو. «اداء الأمانة» امانتدار باش.
سپس ایشان می‌فرماید: برو در مساجد آن مخالفین نماز بخوان. اگر یکی از آنان مریض شد، به عیادتش برو گرچه با تو مخالفند و اگر کسی از آنها از دنیا رفت، در تشییع جنازه‌اش شرکت کن و به آنها تسلیت بگو.
در ادامه حضرت صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: پدرم امام باقر فرمود: «إن شیعتنا اهل البیت کانوا خیار من کانو منهم» شیعیان ما اهل بیت اگر در جمعی هستند، بهترین آن جمع هستند. «إن کان فقیه کان منهم» اگر یک نفر دانشمند است، او از شیعیان ماست. «إن کان موذن کان منهم» اگر فرد خوش صدا و اذان گویی است، از شیعیان ماست.
«إن کان صاحب أمانة کان منهم» اگر انسان امانتداری است که همه به امانتداری قبولش دارند، او از شیعیان ماست. «إن کان امام کان منهم» اگر یک نفر هست که همه به بزرگی و پیشوایی قبولش دارند، او از شیعیان ماست.
حدیث، طولانی است و ادامه دارد تا جایی که در انتهای حدیث، حضرت نکته‌ای را می‌فرمایند و آن این است که این طوری محبت ما را در دل مردم قرار بدهید و طوری نباشد که در کلام و صحبت چیزهایی را بگویید که مردم در عمل چیز دیگری از شما ببینند و به این صورت بغض ما اهل بیت را پیدا کنند.
حضرت تأکید می‌کنند تبلیغ دین و انتقال محبت اهل بیت علیهم‌السلام به مردم با عمل توام باشد. همه نکاتی که ایشان می‌فرمایند، نکات عملی است. هیچ کدام مربوط به صحبت و مناظره کردن نیست. نمی‌بینیم ایشان در جایی به عبدالله بن زیاد بگویند برو اینگونه مناظره کن. بلکه همه تأکید حضرت به رفتار یک مبلغ بر می‌گردد. تبلیغ عملی و اینکه مردم اعتقادات ما را در عملمان ببینند، بسیار تأثیرگذارتر است.

http://forum.hammihan.com/thread100337.html
 

modir banoo

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرحوم ايت الله طالقاني در مود حجاب و سخنان وي آن‌چنان که در روزنامه اطلاعات، مورخ 20 اسفند 1357 آمده است بدين قرار است:
«حتي براي زن‌هاي مسلمان هم در حجاب اجباري نيست چه برسد به اقليت‌هاي مذهبي... ما نمي‌گوييم زن‌ها به ادارات نروند و هيچ کس هم نمي‌گويد... زنان عضو فعال اجتماع ما هستند... اسلام و قرآن و مراجع دين مي‌خواهند شخصيت زن حفظ شود. هيچ اجباري هم در کار نيست. مگر در دهات ما از صدر اسلام تا کنون زنان ما چگونه زندگي مي‌کردند؟ مگر چادر مي‌پوشيدند؟...
کي در اين راهپيمايي‌ها زنان ما را مجبور کرده که با حجاب يا بي‌حجاب بيايند؟ نه در زمان پيامبر نه ائمه معصومين چيزي بنام حجاب اجباري نبوده ،اين حكم اجبار يك حكم من در اوردي است كه نه تنها عفاف و پاكي را در جامعه رواج نخواهد داد بلكه موجب گسترش فساد و فحشا در كل جامعه خواهد شد ،در اصل دين اكراه و اجبار نيست چه برسد به فروع ان، دين سرنيز ه اي به قلب كسي راه نخواهد داشت مي ترسم روزي برسد كه غارت بيت المال و فقر و فلاكت عادي شود و موضوع حساس جامعه بشود دو تار موي زن كه زير روسري است يا بيرون ان...

روزنامه اطلاعات 20 اسفند 57





 

zeynab_ghhh

کاربر بیش فعال
مرحوم ايت الله طالقاني در مود حجاب و سخنان وي آن‌چنان که در روزنامه اطلاعات، مورخ 20 اسفند 1357 آمده است بدين قرار است:
«حتي براي زن‌هاي مسلمان هم در حجاب اجباري نيست چه برسد به اقليت‌هاي مذهبي... ما نمي‌گوييم زن‌ها به ادارات نروند و هيچ کس هم نمي‌گويد... زنان عضو فعال اجتماع ما هستند... اسلام و قرآن و مراجع دين مي‌خواهند شخصيت زن حفظ شود. هيچ اجباري هم در کار نيست. مگر در دهات ما از صدر اسلام تا کنون زنان ما چگونه زندگي مي‌کردند؟ مگر چادر مي‌پوشيدند؟...
کي در اين راهپيمايي‌ها زنان ما را مجبور کرده که با حجاب يا بي‌حجاب بيايند؟ نه در زمان پيامبر نه ائمه معصومين چيزي بنام حجاب اجباري نبوده ،اين حكم اجبار يك حكم من در اوردي است كه نه تنها عفاف و پاكي را در جامعه رواج نخواهد داد بلكه موجب گسترش فساد و فحشا در كل جامعه خواهد شد ،در اصل دين اكراه و اجبار نيست چه برسد به فروع ان، دين سرنيز ه اي به قلب كسي راه نخواهد داشت مي ترسم روزي برسد كه غارت بيت المال و فقر و فلاكت عادي شود و موضوع حساس جامعه بشود دو تار موي زن كه زير روسري است يا بيرون ان...

روزنامه اطلاعات 20 اسفند 57





مگه الان هست؟

پیراهن آستین کوتاه با ساپورت تا بالای مچ پا بدون جوراب با شال دور گردن که حجاب نیست.کسیم کاری باهاشون نداره.تا جایی که بتونن با یه من آرایشو لباس تنگو کوتاه عرضه ش میکنن.همین قانونم نباشه خدا میدونه چه جوری میان!
 

mahdis.

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظر من ما که مسلمونیم (دین نزد خدا اسلام است) باید خیلی خوب و خیلی بهتر از همه مردم دنیا بلد باشیم که بتونیم دینمونو تبلیغ کنیم.
به نظر من اولین سلاح همه ما برای اینکه یکی رو بتونیم با خودمون همراه کنیم زبونمونه.
یه زبون نرم یه زبونی که صرفا به خاطر نفع خودش و ریا و از این حرفا بتونه دینو خوب و جامع معرفی کنه که همراهش یه فن بیان خوب میتونه فقط برای ساعتی طرف مقابلو به لذت بیاره ببرای شنیدن یه سری حرفا راجع به دین و مسلک اسلام.
بعد باید انقدر رفتار خودمون خوب باشه که دیگران وقتی میبینن نه صرف اینکه از ما الگو بگیرن،صرفا به خاطر این رفتارشون شبیه رفتار ما بشه که بهشون حال بده.
ماها از چیزایی که بهمون حال میده و خوش میگذره سریعتر و بیشتر اخت میشیم تا چیزای اجباری و صرفا حرف گوش کنی.
اگه چیزی به میل آدمی باشه حتما اجرا هم میشه.
ما مسلمونا بیایم میل آدما رو به دینمون بیشتر کنیم.با رفع نیازایی که تو دین اسلام ازش حرف زده شده و بهش توجه شده.
با مدد خدا تشنه ها رو سیراب کنیم.
 

EECi

مدیر بازنشسته
بهترین راه برای تبلیغ عقیده ات اینه که تبلیغش نکنی
با رفتار و گفتار منطقی و با اخلاق ، جذبت خواهند شد
و از نظر روانشناسی وقتی انسانی جذبت بشه سعی می کنه خودش رو شبیه تو کنه
 

محمد ساوه

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بهترین راه برای تبلیغ عقیده ات اینه که تبلیغش نکنی
با رفتار و گفتار منطقی و با اخلاق ، جذبت خواهند شد
و از نظر روانشناسی وقتی انسانی جذبت بشه سعی می کنه خودش رو شبیه تو کنه

ببینید...من کاملن موافقم...ولی یه جوری دیگه تعریف کنم...

الان با چوب و چماق و دعوا و تخریبه شخصیت،نمیشه چادر سره دختره کرد....نمیشه...جووونای الان که ما هم جزء اوناییم اجبار رو نمیفهمن،حتی اگر ضرر کنن..

حجاب باید از خونواده شروع بشه،وقتی من و شما دختر یا خواهره 7 ساله امونو با لباس نادرست میاریم تو اجتماع،بچه با همین افکار بزرگ میشه...

دیگه دختری که تا 12 سالگی (ببخشین بی ادبیه )شلوار نپوشیده و با دامن کوتاه اومده تو جمع،بقیه زندگیشم فوقش یه چیزه ساده،اونم از ترس بپوشه..

اصلن اولین و تنها نهاده فرهنگی خانواده اس...پدره میگه ماشالله ببین دخترم چه دلبریی میکنه،هفت تا محله پسر دنبالشن...پسرم ببین،مهره مار داره،دختره که براش صف کشیده..

حیا رو از بین بردن،دختر و پسره ما حیا نداره...پسر همسایه و پسر عمو و پسر دایی و پسر خاله محرم شدن:que:

مبلغ،پدر و مادر.....
 

rahino

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
دین به شیوه ی درست الان تبلیغ نمیشه برا همین میگن وقتی آقا میان انگار یه دین جدید میارن
تا موقعی که من نوعی نفهمم که این احکام برا رشد خودمه اصلا با هاش کنار نمیام
جایی مطلب جالبی رو گذاشته بودن که احکام تکلیفی برا آرامش بشره حالا ما این تکلیف رو فکر میکنیم بهمون تحمیل شده و یه جورایی خودمونو مظلوم فرض میکنیم
احکام واجب و مستحب و مکروه و مباح و حرام تو همه چیز دنیا صدق میکنه
مثلا برای یک درخت خاک مناسب و نور و آب واجبه اگه بهش نرسه نابود میشه یا اینکه کود براش مستحبه چون برا رشدش مفیده و یه جورایی کمکش میکنه مثلا مواد نفتی براش حرامه چون باعث خشک شدن درخت میشه
برا زندگی بشر هم همین طوره
مثلا برا جنین اشعه ی ایکس حرامه چون باعث سقط یا نقص عضو میشه
حالا یک درخت نمیتونه بگه من با نفت حال میکنم یه جورایی باهاش راحتم و انتظار سرزندگی هم داشته باشه
کلا یه سری قواعد ریاضی تو نظام خلقت و جود داره که جهت سلامتی باید رعایت بشه
من نمیتونم بگم که دلم میخواد سیگار بکشم اما سالم هم باشم بالطبع طبق ریاضیات بدن ریه ی انسان با هوای پاک سالم میمونه و یک سیگاری باید منتظر بیماری باشه
حالا اگه دین میگه حجاب صرفا به جهت حفظ و بقای بشره
اون کسی که انسان رو خلق کرده به سیستم انسان واقفه و میدونه که با خودنمایی نمیشه آرامش جامعه و خانواده حفظ بشه مگر اینکه این مورد جای خودش مصرف بشه که همون کانون گرم خانواده هست
لذا به زن دستور داده شده خودش رو برای همسرش بیاراید و به مرد هم دستور داده شده که با زن مثل ریحانه برخورد کند
 

mahdis.

عضو جدید
کاربر ممتاز
دین به شیوه ی درست الان تبلیغ نمیشه برا همین میگن وقتی آقا میان انگار یه دین جدید میارن
تا موقعی که من نوعی نفهمم که این احکام برا رشد خودمه اصلا با هاش کنار نمیام
جایی مطلب جالبی رو گذاشته بودن که احکام تکلیفی برا آرامش بشره حالا ما این تکلیف رو فکر میکنیم بهمون تحمیل شده و یه جورایی خودمونو مظلوم فرض میکنیم
احکام واجب و مستحب و مکروه و مباح و حرام تو همه چیز دنیا صدق میکنه
مثلا برای یک درخت خاک مناسب و نور و آب واجبه اگه بهش نرسه نابود میشه یا اینکه کود براش مستحبه چون برا رشدش مفیده و یه جورایی کمکش میکنه مثلا مواد نفتی براش حرامه چون باعث خشک شدن درخت میشه
برا زندگی بشر هم همین طوره
مثلا برا جنین اشعه ی ایکس حرامه چون باعث سقط یا نقص عضو میشه
حالا یک درخت نمیتونه بگه من با نفت حال میکنم یه جورایی باهاش راحتم و انتظار سرزندگی هم داشته باشه
کلا یه سری قواعد ریاضی تو نظام خلقت و جود داره که جهت سلامتی باید رعایت بشه
من نمیتونم بگم که دلم میخواد سیگار بکشم اما سالم هم باشم بالطبع طبق ریاضیات بدن ریه ی انسان با هوای پاک سالم میمونه و یک سیگاری باید منتظر بیماری باشه
حالا اگه دین میگه حجاب صرفا به جهت حفظ و بقای بشره
اون کسی که انسان رو خلق کرده به سیستم انسان واقفه و میدونه که با خودنمایی نمیشه آرامش جامعه و خانواده حفظ بشه مگر اینکه این مورد جای خودش مصرف بشه که همون کانون گرم خانواده هست
لذا به زن دستور داده شده خودش رو برای همسرش بیاراید و به مرد هم دستور داده شده که با زن مثل ریحانه برخورد کند

من یه سوال برام پیش اومد.حرفاتون خوب بود.این آخرش که گفتین ریحانه ینی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟سبزی ریحون یا شخص ریحانه خانوم؟؟؟؟؟؟
خب چیه سواله دیگه؟!!!!!!!!!!!!!!!
 

rahino

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
من یه سوال برام پیش اومد.حرفاتون خوب بود.این آخرش که گفتین ریحانه ینی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟سبزی ریحون یا شخص ریحانه خانوم؟؟؟؟؟؟
خب چیه سواله دیگه؟!!!!!!!!!!!!!!!

سلام
شما با یک گل چطور برخورد میکنید؟؟؟؟؟؟
 

mahdis.

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
شما با یک گل چطور برخورد میکنید؟؟؟؟؟؟
گل؟
گل که عمرش کوتاهه.
گل که از شاخش جدا بشه پژمرده میشه.
گل...تشبیه خوبی برای منه خانم نیس.
خدارحمت کنه پدربزرگمو.به خانمش میگفته دلت مثه شیشس.ظریف و نازکه.با یه حرف نامربوط کوچیک زودی خط و خش برمیداره...ایشالا دل شیشه ای هیچ زنی شکسته نشه.پست قبلم بابت مزاح بود دوست عزیز.
ممنون که جواب دادی.
آره با گل یا ریحون خوش عطر باید خوش برخورد کرد.
 

rahino

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
اسلام دین آینده بریتانیا (انگلیس)

یک روزنامه انگلیسی با مقایسه سه تصویر از کلیساها و مسجد این کشور به روند رو به رشد اسلام در این کشور و کاهش مسیحیت اشاره دارد و می نویسد: دین اسلام، دین آینده انگلیس است.
به گزارش اخبار جهان اسلام به نقل از منابع عربی، روزنامه «دیل میل» انگلیس به مقایسه سه تصویر از دو کلیسا و خارج از یک مسجد که از تعداد زیاد مسلمانان حکایت دارد، پرداخت و نوست: مسیحیت دین گذشته انگلیس است و اسلام، دین آینده آن خواهد بود.
این روزنامه می افزاید: به آمار سال ۲۰۱۱ میلادی که ۳۳٫۲ میلیون انگلیسی در ویلز خودشان را مسیحی می دانند؛ توجهی نکنید، چرا که اگر امروز عمق دین را در انگلیس بخواهی بدانی تنها به این عکس ها بنگاه کند، چرا که این تصاویر بیش از آمار گیری ها و سرشماری ها، واقعیت را بیان می کنند.
دیلی میل می افزاید: این تصاویر ماه گذشته از سه مکان عبادی در شرق لندن گرفته شده است، دو تا از عکس ها، یکی کلیسای قدیس جورج در خیابان کنون و کنیست قدیس ماری در خیابان کایبل در صبح یکشنبه و عکس سوم از خیبان اطراف یکی از مساجد در خیابان برون استیت در استیبافیلد گرفته شده است.
این رونامه انگلیسی تاکید می کند: فرق این کلیساها با مسجد در تعداد عبادت کنندگان است، در کلیسای قدیس جورج تعداد عبادت کنندگان از ۱۲ نفر تجاوز نمی کند، درحالی که این بنا در قرن ۱۸ میلادی ساخته شده است و یکهزار و ۲۳۰ صندلی دارد، اما تعداد عبادت کنندگان در کلیسای قدیس ماری، از ۲۰ نفر بیشتر نیست، با وجود اینکه این کلیسا در سال ۱۸۴۹ با گنجایش ۹ هزار نفر ساخته شده است.
دیلی میل می نویسد: این تصاویر، گرایش کنونی دین در انگلیس را نشان می دهد و حاکی از آن است که مسیحیت دین گذشته و اسلام دین آینده است.

کلیسای لندن روز یکشنبه




مسجد لندن روز جمعه


 

شهید یوسف الهی

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
اینم ی روش عالی

اینم ی روش عالی


قامه نماز توسط هواداران والیبال ایران : هواداران پرشمار تیم ملی والیبال ایران در خاک آمریکا، هموطنان خود را تنها نگذاشتند و سالن را به تسخیر خود درآورده بودند.

به گزارش ایران مطلب به نقل از جام نیوز، نکته قابل توجه نماز خواندن این طرفداران بود آن هم در سالنی که طبیعتا نمازخانه برای آن ساخته نشده.




 

"The moon"

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی وقتا ما دین رو تبلیغ نمیکنیم اون چیزی که دوست داریم رو فکر میکنیم دینه و تبلیغ میکنیم...

به نظر من دین رو تخریب نکنیم ، دین نیاز به تبلیغ نداره...

از نظر بنده همونطور که قبلا هم عرض کرده بودم گویا ، ماها اکثرمون مخرب دینیم خودمون خبر نداریم...

بهترین دینداری اینه که هر روز یه آیه رو بخونی و بهش عمل کنی و کاری هم به دیگری نداشته باشی...

خودبخود اون آیات در تو اثر میکنه و تو هم در دیگران اثر خواهی کرد...

در همین حد هرکس بتونه عمل کنه بنظر من آدم فوق العاده ایه
 

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
خیلی وقتا ما دین رو تبلیغ نمیکنیم اون چیزی که دوست داریم رو فکر میکنیم دینه و تبلیغ میکنیم...

به نظر من دین رو تخریب نکنیم ، دین نیاز به تبلیغ نداره... (1)

از نظر بنده همونطور که قبلا هم عرض کرده بودم گویا ، ماها اکثرمون مخرب دینیم خودمون خبر نداریم...

بهترین دینداری اینه که هر روز یه آیه رو بخونی و بهش عمل کنی و کاری هم به دیگری نداشته باشی... (2)

خودبخود اون آیات در تو اثر میکنه و تو هم در دیگران اثر خواهی کرد...

در همین حد هرکس بتونه عمل کنه بنظر من آدم فوق العاده ایه

1- مطابق نظر شما وجود پیامبران و رسالت اونا از آدم تا خاتم رفت زیر سوال! : ) اگه نیاز به تبلیغ دین نبود، پیغبران الهی خیلی صفا می کردن دیگه. در این صورت به تعبیر من دین میشه یک رابطه ی صمیمانه با خدا از طریق وحی؛ که باعث تعالی و سلوک یک نفر در یک دوره ی خاص می شده و اون یک نفر رو می رسونده به خلیفة الهی و بقیه هم که بی نصیب... آمده اند که بروند!

رسالت پیامبران الهی و رنج کشیدنشون در راه این رسالت، خوش نشون دهنده ی اینه که دین به چی نیاز داره.

2- امر به معروف رو ترکوندید که! : ) امربه معروف و نهی از منکر واجبه. و علت اینکه واجبه رو هم خودمون می تونیم بفهمیم و هم در اسلام خیلی بهش تاکید شده و اثبات برای واجب بودنش فراوونه.
هرچند با این مزخرفات : "عیسی به دین خود، موسی به دین خود" و" هرکسی رو میذارن تو قبر خودش" و... سعی می کنیم از زیر بار سنگینش شونه خالی کنیم.

* به نظر من بنی آدم بهتره دست از تنبلی و راحت طلبی بردارن و اصلاً به فکر همدیگه نه... به فکر جامعه ی رو به زوالشون باشن.
بریم ببینیم امر به معروف و نهی از منکر چی هست، چجوری هست و خودمون واسه انجامش_به بهترین نحو_ آماده کنیم.
انقدر هم سخت نگیریم و مرتب نگیم " ما خودمون باعث تخریب دینیم." این فقط شونه خالی کردنه.
از سر ترس یا راحت طلبی... هرکدوم باشه، فرقی نداره؛ به هر حال اسمش شونه خالی کردنه وقتی که می تونیم یاد بگیریم و درست انجامش بدیم. [ همه مون رو میگم]
 

چاو شین

اخراجی موقت
1- مطابق نظر شما وجود پیامبران و رسالت اونا از آدم تا خاتم رفت زیر سوال! : ) اگه نیاز به تبلیغ دین نبود، پیغبران الهی خیلی صفا می کردن دیگه. در این صورت به تعبیر من دین میشه یک رابطه ی صمیمانه با خدا از طریق وحی؛ که باعث تعالی و سلوک یک نفر در یک دوره ی خاص می شده و اون یک نفر رو می رسونده به خلیفة الهی و بقیه هم که بی نصیب... آمده اند که بروند!

رسالت پیامبران الهی و رنج کشیدنشون در راه این رسالت، خوش نشون دهنده ی اینه که دین به چی نیاز داره.

2- امر به معروف رو ترکوندید که! : ) امربه معروف و نهی از منکر واجبه. و علت اینکه واجبه رو هم خودمون می تونیم بفهمیم و هم در اسلام خیلی بهش تاکید شده و اثبات برای واجب بودنش فراوونه.
هرچند با این مزخرفات : "عیسی به دین خود، موسی به دین خود" و" هرکسی رو میذارن تو قبر خودش" و... سعی می کنیم از زیر بار سنگینش شونه خالی کنیم.

* به نظر من بنی آدم بهتره دست از تنبلی و راحت طلبی بردارن و اصلاً به فکر همدیگه نه... به فکر جامعه ی رو به زوالشون باشن.
بریم ببینیم امر به معروف و نهی از منکر چی هست، چجوری هست و خودمون واسه انجامش_به بهترین نحو_ آماده کنیم.
انقدر هم سخت نگیریم و مرتب نگیم " ما خودمون باعث تخریب دینیم." این فقط شونه خالی کردنه.
از سر ترس یا راحت طلبی... هرکدوم باشه، فرقی نداره؛ به هر حال اسمش شونه خالی کردنه وقتی که می تونیم یاد بگیریم و درست انجامش بدیم. [ همه مون رو میگم]
اولاً اینکه ما پیغمبر نیستیم که شما دارید کار خودتونو با پیامبران مقایسه می‌کنید (و فکر می‌کنم منظور دوستمون همین بود)!
ثانیاً، امر به معروف و نهی از منکر، شرایط خاص خودش رو داره. تا زمانی که من نوعی این شرایط و لوازم رو پیدا نکردم، به هیچ وجه حق ندارم دست به این کار بزنم!
ثالثاً اون دو تا ضرب المثل به این مسئله هیچ ارتباطی ندارن؛ پس خواهشاً همه چی رو به راحتی زیر سؤال نبرید!
 

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اولاً اینکه ما پیغمبر نیستیم که شما دارید کار خودتونو با پیامبران مقایسه می‌کنید (و فکر می‌کنم منظور دوستمون همین بود)!
ثانیاً، امر به معروف و نهی از منکر، شرایط خاص خودش رو داره. تا زمانی که من نوعی این شرایط و لوازم رو پیدا نکردم، به هیچ وجه حق ندارم دست به این کار بزنم!
ثالثاً اون دو تا ضرب المثل به این مسئله هیچ ارتباطی ندارن؛ پس خواهشاً همه چی رو به راحتی زیر سؤال نبرید!

1- ما پیغمبر نیستیم ولی پیغمبران الگوی ما هستند. دغدغه شون و مجاهدتشون و روش هاشون در تبلیغ. و بی خیال نبودن نسبت به مردمان روزگارشون.
2- بروید شرایط خاصش رو کسب کنید دوست عزیز! نماز هم چون شریط داره، وضو و طهارت و رکن و غیر رکن و واجب و مستحب و... بی خیالش میشین؟!
3- به نظر من دقیقاً به همین مسئله ربط دارن و باید زیر سوال برن. ضرب المثل که وحی منزل نیست.
_________________________________________

لطف کنید پستها رو هم با دقت بخونید. یه بار دیگه پست اول من رو بدون جبهه گیری بخونید، متوجّه میشید که من چی گفتم. :gol:
 
آخرین ویرایش:

چاو شین

اخراجی موقت
1- ما پیغمبر نیستیم ولی پیغمبران الگوی ما هستند. دغدغه شون و مجاهدتشون و روش هاشون در تبلیغ. و بی خیال نبودن نسبت به مردمان روزگارشون.
2- بروید شرایط خاصش رو کسب کنید دوست عزیز! نماز هم چون شریط داره، وضو و طهارت و رکن و غیر رکن و واجب و مستحب و... بی خیالش میشین؟!
3- به نظر من دقیقاً به همین مسئله ربط دارن و باید زیر سوال برن. ضرب المثل که وحی منزل نیست.
1- ببخشید، جسارتاً شما همیشه پاتونو تو کفش الگوهای خودتون می‌کنید؟!! با یه مثال ساده می‌گم. یکی از اساتید دانشگاهی بنده همیشه الگوی من به‌عنوان یه استاد خوب و به تمام معنا بودن. آیا می‌تونم منی که فرضاً مدرک کارشناسی دارم (و البته هرچقدر هم تلاش کنم، مدرک هم‌وزن با مدرک اون استادم رو نمی‌تونم بگیرم - اشاره به انتخاب پیامبران از جانب الله)، پا شم برم سر کلاس و یه مشت چرندیات رو که بلدم بدم به خورد دانشجوها؟!!
2- در اینکه این شرایط اکتسابی هستن، هیچ شکی نیست؛ ولی آیا شما فکر نمی‌کنید شرایط امر به معروف و نهی از منکر با شرایط نماز مقداری تفاوت داره؟!! اگه اینطوری باشه، منی که پیش خودم ادعای دینداریم می‌شه ولی در واقع حتی یه نماز رو هم یاد نگرفتم درست بخونم، آیا اگر به ظن خودم مبنی بر کسب این شرایط، به این کار دست بزنم، عواقبی در پی نخواهد داشت؟!!
3- ضرب المثل وحی نیست؛ ولی بررسیش نیازمند دانش کافی در مورد ریشه اون هستش که با کمال احترام، شما فاقدش هستید و نباید حتی نقدش بکنید، چه برسه به اینکه از بیخ و بن بزنید ریشه‌اش رو قطع کنید!
 

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
1- ببخشید، جسارتاً شما همیشه پاتونو تو کفش الگوهای خودتون می‌کنید؟!! با یه مثال ساده می‌گم. یکی از اساتید دانشگاهی بنده همیشه الگوی من به‌عنوان یه استاد خوب و به تمام معنا بودن. آیا می‌تونم منی که فرضاً مدرک کارشناسی دارم (و البته هرچقدر هم تلاش کنم، مدرک هم‌وزن با مدرک اون استادم رو نمی‌تونم بگیرم - اشاره به انتخاب پیامبران از جانب الله)، پا شم برم سر کلاس و یه مشت چرندیات رو که بلدم بدم به خورد دانشجوها؟!!
2- در اینکه این شرایط اکتسابی هستن، هیچ شکی نیست؛ ولی آیا شما فکر نمی‌کنید شرایط امر به معروف و نهی از منکر با شرایط نماز مقداری تفاوت داره؟!! اگه اینطوری باشه، منی که پیش خودم ادعای دینداریم می‌شه ولی در واقع حتی یه نماز رو هم یاد نگرفتم درست بخونم، آیا اگر به ظن خودم مبنی بر کسب این شرایط، به این کار دست بزنم، عواقبی در پی نخواهد داشت؟!!
3- ضرب المثل وحی نیست؛ ولی بررسیش نیازمند دانش کافی در مورد ریشه اون هستش که با کمال احترام، شما فاقدش هستید و نباید حتی نقدش بکنید، چه برسه به اینکه از بیخ و بن بزنید ریشه‌اش رو قطع کنید!
1- مثالتون مثال درستی نبود. ربطی به حرف من نداشت. منظورم از الگو قرار دادن، ادعای پیامبری و رسالت داشتن نبود. منظورم رو قبلا دو بار گفتم.

2- قطعاً فرق داره. ولی شما چون می دونید نماز واجبه تمام شرایطش رو کسب می کنید و انجامش میدین.
ولی چون نمی دونین امر به معروف و نهی از منکر واجبه و چقدر بهش سفارش شده و چه تاثیری داره، _یا می دونید و به هر دلیلی نمیخواین انجام بشه_، میگید شرایطش سخته و رهاش می کنید!
اگه غیر قابل انجام بود، سفارش نمی شد. انقدر ها هم سخت نیستا شرایطش! یکم مطالعه نیاز داره و با خود کنار آمدن.

3- من کاری به این ندارم که ریشه ش از کجا اومده و داستانش چیه. اینجا که بحثمون ریشه یابی ادبی نیست.
من کارم با مورد استفاده شه دوست عزیز. و اصولا ضرب المثل با مورد استفاده ش سنجیده میشه. اسمش اینه: " ضرب المثل"!
خودت جواب این سوال بده؛ ما کی میگیم: "ولـــــــــــــش کن! موسی به دین خود، عیسی به دین خود" ؟!
شما یا پیرو دینی یا پیرو ادبیات! دین من این ضرب المثل رو اساسی میبره زیر سوال.

:gol::gol::gol:
 

چاو شین

اخراجی موقت
1- مثالتون مثال درستی نبود. ربطی به حرف من نداشت. منظورم از الگو قرار دادن، ادعای پیامبری و رسالت داشتن نبود. منظورم رو قبلا دو بار گفتم.

2- قطعاً فرق داره. ولی شما چون می دونید نماز واجبه تمام شرایطش رو کسب می کنید و انجامش میدین.
ولی چون نمی دونین امر به معروف و نهی از منکر واجبه و چقدر بهش سفارش شده و چه تاثیری داره، _یا می دونید و به هر دلیلی نمیخواین انجام بشه_، میگید شرایطش سخته و رهاش می کنید!
اگه غیر قابل انجام بود، سفارش نمی شد. انقدر ها هم سخت نیستا شرایطش! یکم مطالعه نیاز داره و با خود کنار آمدن.

3- من کاری به این ندارم که ریشه ش از کجا اومده و داستانش چیه. اینجا که بحثمون ریشه یابی ادبی نیست.
من کارم با مورد استفاده شه دوست عزیز. و اصولا ضرب المثل با مورد استفاده ش سنجیده میشه. اسمش اینه: " ضرب المثل"!
خودت جواب این سوال بده؛ ما کی میگیم: "ولـــــــــــــش کن! موسی به دین خود، عیسی به دین خود" ؟!
شما یا پیرو دینی یا پیرو ادبیات! دین من این ضرب المثل رو اساسی میبره زیر سوال.

:gol::gol::gol:
1- من عذر می‌خوام. فکر کنم مثالم سخت‌تر و سنگین‌تر از اونی بود که فکرش رو می‌کردم :smile:

2- شما هنوز منظور و موضع بنده رو متوجه نشدید، چطور می‌گید که نمی‌دونم امر به معروف واجبه یا نه؟! همون‌طور هم که قبلا عرض کردم، این کار از واجبات دینه، همون‌طور که در آیه شریفه 104 سوره آل‌عمران اومده؛ اما به شرطها و شروطها...
برای مثال عرض می‌کنم. یکی از مراتب واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر، اینه که شخص احتمال بده امرو نهی او تاثیر داره. به نظر شما توی جامعه ما، اونم با شرایط حاکم، این کمترین شرط، برای همه برقراره؟!! از طرفی، یکی دیگه از شرایط اینه که اگه مستلزم ضرر شد و یا از ناحیه تشریع اون حکم، ضرری متوجه گردید، خواه ضرر متوجه خود مکلف بشه یا دیگری، انجام چنین کاری بر اساس «قاعده لا ضرر» واجب نیست. با این وجود، باز هم چرا باید یه سری از آدما، با اعمالشون فقط بیشتر جامعه رو از دین متنفر کنن و فراریشون بدن؟!!

3- اتفاقاً باید کار داشته باشید!
ذات ما انسان‌ها جوریه که همیشه دنبال اطلاعات عمومی با کم‌ترین عمق ممکنه (به‌خاطر راحتی و علم کاذب زیاد)؛ درست مثل تعبیری که بچه‌های رشته صنایع از رشته خودشون دارن: اقانوسی بزرگ به عمق یک سانتی‌متر...! جسارت نباشه، ولی آیا یه دانشجوی صنایعی می‌تونه مثل یه دانشجوی برق، در مورد مزایا و معایب یه موتور الکتریکی، نظری کارشناسی و قانع‌کننده بده؟!! شناخت ریشه ضرب‌المثل هم واجبه، چرا که اگه نشناسیدش، مثل مردم عوام و بی‌سواد، اونو در جای اشتباه و برای مورد اشتباه، استفاده می‌کنید.

و اما در مورد جمله آخرتون؛
این فرمایشتون منو یاد موضوع مسخره و تکراری انشای مدرسه انداخت:
«علم بهتر است یا ثروت؟»
چرا ما همیشه عادت داریم از «یا» استفاده کنیم؟!! کجای این دو (علم و ثروت، دین و ادبیات) با هم متناقض و متضادن؟!! چرا کسی نبود بگه من هم علم رو می‌خوام و هم ثروت رو؟!!

ختم کلام اینکه
اگه فکر می‌کنید دین شما این ضرب‌المثل رو اساسی زیر سؤال می‌بره، مطمئن باشید یا دینتون رو کامل متوجه نشدید، یا ادبیاتتون خوب نیست، و یا شاید هم هر دو!!!
:smile:

و من الله التوفیق
:gol:
 
آخرین ویرایش:

شهید یوسف الهی

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
دوستان من فقط چندتا از پستاتون خوندم
درسته که ماباید امر به کارهای نیک داشته باشیم و این هم درسته که همون رفتار ما میتونه خودش امر به نیکی ها باشه و این هم درسته که خیلی جاها کار رو خراب میکنیم
اما ما توی همون قسمتی که یکم اطلاعات داریم میتونیم مفید باشیم مثلا ما برای ی بچه یک الگو هستیم مثلا اون میخواد نماز بخونه ولی اشتباه میخونه میام درست خوندن نماز بهش نشون میدیم در واقع با این کار به خودمون هم کمک میکنیم سعی میکنیم برای اینکه کامل و درست نماز خوندن یادش بدیم خودمون دنبالش میریم که بدونم چجوریه و بعد بهش یاد بدیم در اینجا به طور خواسته یا ناخواسته دین درست تبلیغ میکنیم به نسل بعدی.
 

"The moon"

عضو جدید
کاربر ممتاز
بله ، همونطور که چاوشین اشاره کردن ، منظور بنده نفی امر به معروف نبود ، یا اینکه منظورم از اینکه دین نیاز به تبلیغ نداره ، نفی کار پیامبران نبود....

اصلا همه ی ما پیغام بریم و همه ی ما در هر لحظه در حال امر به معروف(یا امر به منکر) و نهی از منکر(یا امر به منکر) هستیم ، شمایی که الان دارید اینجا می نویسید ، یه پیغامی رو میخواهید برسونید و نوشته هاتون یا امر به معروفه ، یا نهی از منکره ، و یا برعکسه اینهاست...

ببینید ، دقت کنید حرف من اصلا یه چیز دیگری هست ، من میگم اونکسی که داره یکی رو به خوبی دعوت میکنه ، باید خودشم خوب باشه وگرنه سوتفاهم ایجاد میشه ، کسی که به زیبایی دعوت میکنه باید خودشم زیبا باشه ، نمیشه که یه زشت بیاد از زیبایی حرف بزنه (بازم تکرار میکنم منظور من از زشت ، زشتی و بدی و تیرگی هست نه آدم با قیافه ی زشت! برداشت غلط و به تبع اون جبهه نگیرید)

ماها یه مقدار نسبتا زیادی تیرگیمون زیاده ، به همین دلیل وقتی یه حرفی میزنیم و خودمون منتصب میکنیم به پیامبر و ائمه و قرآن ، باعث میشیم که این ظاهر تیرمون نذاره که نور به خوبی دیده بشه ، هرچیزی مرحله داره ، مرحله اول اینه که آدم باشیم ، اگر ما تونستیم که به بخشی از مبانی آدمیت برسیم ، اونوقت مرحله بعدی اینه که بریم و فراتر صحبت کنیم...

مشکل خیلی از ماها اینه که هممون متخصص همه چی هستیم ، متخصصان دین فقها هستن ، هرکس هر سوالی داره ، اگر واقعا تعصب بیجا نداره ، بره از فقیه و روحانی و... مشکلشو بپرسه ، چرا باید من و شما بیاییم یکی رو قانع کنیم؟ من و شمایی که نه تخصص دین داریم نه چیزی ، این نقص هم مسئله و مشکل ایجاد میکنه. و من یکی که تا بحال ندیدم با حرفای امثال من و شما ، یکی مسیر زندگیش و عقایدش عوض بشه ، ولی به دفعات دیدم که نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده.

از طرف دیگه من فکر میکنم که اکثر ما افراطی هستیم و از پیامبران هم پیشی گرفته ایم ، اکثر ما فکر میکنیم دین یعنی اینکه بگیم حجابتو رعایت کن ، دین یعنی اینکه ماه رمضون 5 بار قرآن رو دوره کنیم ، دین یعنی اینکه در شب قدر قرآن رو بذاریم سرمون ، دین یعنی عزاداری....

در حالی که اینها اصلا معنی خاصی نداره و کار انسان های کم فهم و کم دان هست! دین یعنی شادی ، دین یعنی زیبایی ، خداوند اصلا ما رو بر اساس فطرت خودش آفریده ، ما اصلا هممون وقتی به دنیا اومدیم دین داشتیم ، دین ما عشق بود ، دین ما زیبایی و نیکویی بود ، حالا این مسایل که پیامبران اومدن مطرح کردن اونها یه چیزهایی فراتر از ماورای طبیعت رو به ما اومدن ابلاغ کنن ، اونها متوجه شدن که اون دنیایی هم هست ، و اومدن بگن که از فطرتتون ، از دین عشق خارج نشین ، خوب باشین ، شاد باشین (شاد بودن به معنای خنده نیست ، بازم تکرار میکنم ، که اصلا خود عاشورا مظهر شادیه ، شما چه شادی ای والاتر از این می تونید پیدا کنید که همه چیزتون رو در راه عشقتون فدا کردید؟ اصلا شادی ای بالاتر از فدا شدن در راه عشق وجود داره؟)
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام،
از تمام دوستان عزیز بابت شرکتشون در بحث نهایت تشکر و قدردانی رو دارم، خیلی متشکرم. :gol:

خوشحالم که دوستان بحث رو تا به این حد پیش بردند و مشارکت کردند. متاسفانه از لحاظ زمانی خیلی نمی‌تونم توی بحث شرکت کنم اما تا به اینجا، همه پست‌ها رو مطالعه کردم، استفاده کردم و لذت بردم. از پست دوست عزیز، محمد ساوه به طور خاص بسیار ممنونم، خیلی استفاده بردم.

اگر اجازه بدید، یه جمع‌بندی کوتاه تا اینجا از صحبت دوستان داشته باشم،

تقریباً اکثر دوستان به طور مشترک بیان کردن که،

بهترین راه تبلیغ دین، عمل ماست./هترین راه رو تو این شرایط تبلیغ عملی میدونم، زمانی حرف من تاثیر داره که رفتار و اخلاقم دینی باشه/مبلّغ باید به آن چه می گوید خود پایبند و عامل باشد

یه آدم مذهبی، روابط اجتماعی قوی داشته باشه و کاریزما باشه.در فامیل و اطرافیان به عنوان یه فرد خوش مشرب و خوش برخورد معروف باشه، نه یه آدم مغرور که همه رو از ازدید بالا به پایین نگاه میکنه و میخواد همه رو اصلاح کنه جز خودش!
به شخصه از این لغت کاریزما خیلی خوشم اومد!

به طور کل، یه جمع‌بندی اینه که،

امر تبلیغ دین مخصوص عده‌ای خاص از صنف روحانیت نیست، بلکه هر فرد مسلمان باید با حسن رفتار و گفتارش تبلیغ کننده دینش باشد.

اما به شخصه، با مدیر بانو هم موافقم که معتقدن:

به نظرم تبلیغ برای هر چیزی از جمله حجاب نباید به صورتی باشه که بخوان عقایدشون رو تحمیل کنن/تبلیغات نادرست یکی از دلایل عدم پذیرفتن حجاب هستش

مثلاً اون تبلیغ شکلات‌ها که از روی یه تبلیغ عربی برای حجاب عیناً برداشته شده، واقعاً توهین به شخصیت یه فرد بی‌حجابه. به نظر من، شما توی بحث تبلیغ حق ندارید افراد رو ترور شخصیت کنید. ترور شخصیت باعث جبهه گیری فرد در مقابل شما میشه، حتی اگر حرف درست رو بزنید.

از تمام این دوستان متشکرم اما، من بیشتر دوست داشتم از یک دید فراتر به مساله نگاه کنیم. فرض کنید، شما به عنوان مبلغ دین به یک شهر یا محله رفتید.
یا یه نمایشگاه تبلیغی می‌خواید بزنید،
یه جمع هستید، می‌خواید یه حرکت فرهنگ‌ سازانه انجام بدید،
یا برنامه‌ساز تلویزیون هستید و می‌خواید برای فرهنگ‌سازی دینی و ترویج اون برنامه بسازید. اون وقت چه پیشنهادهایی به ذهنتون خطور می‌کرد؟ برای مقابله با بحث‌های تهاجم فرهنگی، شما چه پاتکی می‌زنید که مخاطبتون رو جذب کنه، مخصوصاً مخاطب غیرمذهبی رو.

اولین قدمش اینه که ببینید چه کاری نباید انجام داد. مثلاً، حق بی‌احترامی نداریم. باید خوش برخورد باشیم. تا جد امکان کلیشه‌ای و رو تبلیغ نشه مثل سریال شاید برای شما هم اتفاق بیفتد. یا مثل کتاب‌های مذهبی تو زمینه کودک که خیلی غیرجذاب می‌خواد دین رو تبلیغ کنه.
قدمش بعدیش اینه که پیشنهاد و گزینه بدیم برای انجام. مثلاً یه مسابقه برگزار کنیم، این شکلی با این هدف. مثلاً، تو فضای نت فلان حرکت رو انجام بدیم، یه چنین سایتی بزنیم، مستقیم یا غیرمستقیم توش هدایت دینی افراد هم انجام بشه.

 
آخرین ویرایش:

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
اما در مورد این بحث اخیر دوستان،
دین اسلام، دین تبلیغ هست. از تمام آیات روشن‌تر و واضح‌تر، سوره والعصر: وَالْعَصْرِ، إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ، إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ. قطعاً انسان دچار زیان و خسارت هست، مگر این که دو تا شرط رو همزمان داشته باشه، هم خودش ایمان داشته باشه، هم دیگران رو توصیه به حق و صبر کنه. علامه در تفسیر المیزان می‌فرماید:

کلمه تواصی به معنای سفارش کردن این به آن و آن به این است. و تواصی به حق این است که: یکدیگر را به حق سفارش کنند، سفارش کنند به اینکه از حق پیروی نموده و در راه حق استقامت و مداومت کنند، پس دین حق چیزی به جز پیروی اعتقادی و عملی از حق، و تواصی بر حق نیست، و تواصی بر حق عنوانی است وسیع‏تر از عنوان امر به معروف و نهی از منکر، چون امر به معروف و نهی از منکر شامل اعتقادیات و مطلق ترغیب و تشویق بر عمل صالح نمی‏شود.

پس، بر من و شما یه جورایی واجب شده در حد خودمون، در حد اطلاعمون از حق،دیگران رو به حق توصیه و دعوت کنم.

در مورد بحث امر به معروف که چاو شین گفتن. اینکه امر به معروف، شرایطی داره که اگر هر کدوم از این شرایط محقق نبود بر عهده فرد نیست درسته. اما از اون طرف، خود امر به معروف و نهی از منکر سطوحی هم داره. زمانی هست که من معروف و منکر رو میشناسم، واجب و مستحب بودنش رو هم می‌دونم. احتمال مفسده و خطر جانی هم نیست. فقط، طرف یه غریبه‌ هست، احتمال تاثیر وجود نداره. خب، تموم؟ حتی لبخند زدن و اخم کردن به افراد هم میتونه یه جور امر به معروف و نهی از منکر باشه. این مطلب به نظرم جالب بود، اینجا کپی می‌کنم.

شيوه هاي عملي امر به معروف و نهي از منكر
1- شيوه عملي: فرد خودش پیشقدم باشه در انجام واجبات، پرهیز از محرمات
2- احترام به شخصيت افراد: دومين اصلي كه در تأثير امر به معروف و نهي از منكر در خور توجه است، احترام به شخصيت افراد مي باشد. مرتكبان منكر تا وقتي كه متجاهر به گناه نشده اند، و به طور آشكار خود را نيالوده اند محترمند و نبايد به هتك حرمت آنها پرداخت.
3- ارشاد تدريجي: تربيت امري تدريجي است و فضايل و رذايل هيچ‌كدام يك مرتبه در جان انسان‌ها به وجود نمي آيند.
4- نرمخويي و محبت: از شيوه هاي مهم و مؤثر در امر به معروف و نهي از منكر، نرمخويي و محبت است؛ خصلتي كه موفقيت پيامبر(ص) بنا به تصريح قرآن كريم مرهون آن بوده است.
5- تشويق به ارزش‌ها: يكي از امتيازات مكاتب الهي تشويق به خوبي‌ها و ارزش‌هاست. پيامبر مكرم اسلام(ص) از عامل تشويق در جهت پيشبرد اهداف استفاده‌هاي زيادي مي‌كرد. براي كساني كه دو ركعت نماز براي خدا مي‌خواندند جايزه تعيين مي كرد.‌(20) پست‌هاي حساس سياسي، فرهنگي و نظامي را به افراد لايقي مي سپرد و به اين ترتيب، امت را به نيكي و پاكي دعوت مي فرمود. براي نمونه اسامه بن زيد هجده ساله را به عنوان فرمانده لشكر منصوب فرمود و....
6- ايجاد فضاي امر و نهي: شكي در اين مسئله نيست كه محيط هر چند نقش زيربنايي ندارد ولي در پرورش فضايل و رذايل نقش اساسي دارد. رسالت انبيا نيز مبتني بر اين اصل بود كه محيط را به گونه‌اي آماده سازند تا خود مردم عدالت را بر پادارند:"ليقوم الناس بالقسط".‌(21) بنابراين پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد: "كلكم راع و كلكم مسئول عن رعيته".
7- برخورد عملي با مرتكبان منكر:
 
آخرین ویرایش:

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
.: بر آن آشکارای پنهان، درود :.

سلام و عرض ادب ...

از اونجایی که تشکرها بسته شده ، همینجا تشکر می کنم از استارتر محترم و کاربران شرکت کننده در بحث بابت مطالب جالب و قابل تأملی که مطرح کردن :gol:

و پیشاپیش از اینکه تعداد پست هام زیاد و مطالبش طولانیه عذرخواهی می کنم ... امیدوارم دوستانی که این موضوع واقعا براشون مهمه حوصله کنن و بخونن چون قسمت اعظم مطالبی که قصد دارم توی پستهام اشاره کنم از مطالب کتب و سخنرانی هاییه که در این باب مطرح شده.



..... که برخی از مضمون‌هاش که یادمه، به این شکل بودند که: پیامبر در عروج خود زنی را دید که از موهای خود آویزان شده بود؛ زنی که موی خود را به دیگران عرضه می‌کند فلان و چلان! و ...

اول یه مسئله ای در رابطه با این حدیث و به صورت کلی در رابطه با ذکر کردن احادیث بگم !

من خیلی دنبالش گشتم که ببینم سند این حدیث چقدر معتبره که به نتیجه خیلی محکمی نرسیدم .. البته این به معنی معتبر نبودنش نیست !

ولی مسئله اصلی اینه که آیا تاثیر روانی چنین احادیثی برای تبلیغ دین و امر به معروف مناسبه یا نه ؟

باید توجه داشت که همه ی احادیث و روایات (کاری به این حدیث ندارم!) سند معتبری ندارن و یا در ترجمه دچار تحریف شدن ! و یا احادیث و روایات متناقضی هم در مقابلشون وجود داره لذا ذکر احادیث و روایات به همین راحتی ها هم نیست !

مثلا این تاپیک رو ببینید :
یک روایت تکان دهنده

در این تاپیک روایتی رو به نقل از یک روحانی نوشتن که در آخر روایت از قول امام معصوم عبارت "ب
ه کوری چشم تو " آورده شده ! که در اصل روایت همچین چیزی نیست و امام معصوم قطعا توهین نمی کنن !

یا در جایی حدیثی از پیامبر رو به صورتی ترجمه کردن که مفهومش اینه که باید به بدعت گذار تهمت و بهتان زد درصورتی که واژه «باهتوهم» که در حدیث اومده از ماده «بُهت» به معنی «مبهوت ساختن» است، یعنی به قدری با قوّت با آنان بحث کنید و دلیل محکم و قاطع ارائه کنید، که اهل بدعت «متحیّر و مبهوت» شده و از پاسخ دادن ناتوان شوند.

به هر جهت ، با توجه به این مسائل باید دقت کرد که احادیث و روایاتی که قراره برای تبلیغ استفاده بشن در ابتدا معتبر باشن و بعد از اون درست ترجمه بشن و بدون تحریف بیان بشن !
و در کنارش باید به بُعد روانی ِ استفاده از این احادیث هم توجه بشه !

یه کتابی رو اخیرا خریدم به اسم "
شیوه ها و فنون تبیین احادیث (از مجموعه کتب مهارت های تبلیغی)" که البته وقت نکردم کامل بخونمش ولی با تورقی که کردم به نظرم جالب اومد... توی این کتاب گفته شده که موقع حدیث خوانی باید به خیلی مسائل توجه بشه از جمله : حال مخاطب ، نیاز و صلاح شنونده ، سن مخاطب ، توجه به عواطف و احساسات و ... ! به خصوص قسمت آخر کتاب که با عنوان "توجه به پیش فرض ها و ذهنیت مخاطب" مطرح شده بسیار جالب و قابل تامله ! مسئله سیاست مداری در تبلیغ خیلی مهمه که اکثرا نادیده گرفته میشه !

در واقع تبلیغ و امر به معروف اونقدرها هم کشکی نیست که از هر طریقی بشه انجامش داد و نتیجه گرفت! یه جمله خیلی خوب اول این کتاب بود :

تبلیغ یک هنر بزرگ است و مبلغ، یک هنرمند بزرگ، هنر تبلیغ، به کار گرفتن شیوه های موثر در انتقال پیام های تبلیغی است.


البته مجددا باید تاکید کنم که حرف من کلی بود نه در رابطه با این حدیث خاص .



1- به نظر شما ایراد نحوه تبلیغ بچه مذهبی‌ها کجاست؟ از چه چیزیش بیشتر بدتون میاد؟

2- اگر شما بخواید برای یک مساله‌ای تبلیغ کنید، چه جوری اینکار رو انجام میدید؟ یه جورایی عملی بگید.

از اون جایی که جواب سوال اول مفصل تره ، ترجیح میدم ابتدا سوال دوم رو جواب بدم و سوال اولی رو هم در پست های جداگانه پاسخ میدم .




شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی بحثی دارن در رابطه با فرق "
تبلیغ" و "امر به معروف و نهی از منکر" :

وقتی معلوم شد كه «ابلاغ» یا «تبلیغ» رساندن پیام است، نتیجه می گیریم «تبلیغ» كه در قرآن آمده است و «امر به معروف و نهی از منكر» كه آن هم در قرآن آمده است، دو مسأله ی جداگانه اند؛ البته با یكدیگر پیوستگی دارند، ولی دو مسأله هستند. تبلیغ، مرحله ی شناساندن و خوب رساندن است، پس مرحله ی شناخت است. ولی امر به معروف و نهی از منكر مربوط به مرحله ی اجرا و عمل است.

برای اطلاع بیشتر :

امر به معروف و نهی از منکر

تبلیغ




برای فردی که مسلمونه و اعتقادات دینی داره ولی در مواردی کوتاهی می کنه ، "امر به معروف و نهی از منکر" مطرحه ! چون با اصل ِ قضیه آشنایی داره ! (که البته این امر به معروف و نهی از منکر کردن هم مراحلی داره !)

اما برای فردی که از اساس با خدا و دین و احکام الهی ناآشناست (حالا یا مسلمون نیست و یا اسمی مسلمونه و دین براش تبیین نشده) مسئله تبلیغ مطرحه !

اصولا استفاده از شیوه های قرآنی و سیره اهل بیت در این موارد بهتره ، همونطور که در لینک بالا ذکر شده روش های تبلیغی متفاوتن ولی در شرایط فعلی به نظر میاد که مباحثه کردن میتونه خیلی موثر باشه چون در گام اول موافق و مخالف رو جذب می کنه برای پیگیری بحث ! و اگر اون بحث درست و اصولی پیش بره نوعی تبلیغ موثر خواهد بود .
(جدال احسن)

البته باید توجه داشت که این مباحثات باید با استدلال های منطقی پیش برن و برای جذب کردن ابتدائی افراد باید تک موضعی نباشن (منظورم از تک موضعی بودن فقط موافق بودن و یا فقط مخالف بودن هست که باعث دفع شدن مخاطب میشه!) در این صورته که میتونه تاثیرگذار باشه ! (به شرط اینکه مخالفانمون رو بیخودی ساکت نکنیم و این نکته رو هم فراموش نکنیم که مخاطب ِ بحث دلائل ِ ایمانی ِ قلبی رو از ما قبول نمی کنه بلکه از ما دلائل ِ عقلی می خواد ! )

در واقع باید سعی بشه که اول فرد رو جذب کنیم
(هم با رفتار مناسب که در پست های بعدی میگم ! و هم با ایجاد فضایی که روحیه کنجکاوی و حقیقت جویی فرد رو تحریک کنه که دلش بخواد مسائل رو دنبال کنه تا بشه روش تاثیر گذاشت ! چون اگر خود اون فرد نخواد ، تبلیغات نمیتونه تاثیرگذار باشه !)

مرحله ی بعد اینه که سعی بشه معرفتِ فرد رو نسبت به خدا و دین افزایش بدیم و اصل رو جا بندازیم ! بعد بریم سراغ مسائلی چون اخلاقیات و بعد از اون ها بریم سراغ مسائلی مثل حجاب و ... ! در صورتی که اصولا فقط به موارد دسته سوم پرداخته میشه که خب مسلما تاثیری نداره ! چون کسی که به خدا و دین معتقد نیست رو که نمیشه به احکام دین معتقد کرد ! و یا کسی که خدا رو میپرسته ولی به اخلاقیات پایبند نیست رو که نمیشه حجاب ملزم کرد !

البته تبلیغ و تبیین معارف دین برای گروه اول که اعتقادی به خدا ندارن کار هر کسی نیست چون باید علمش رو در حد بالایی داشته باشیم !
(آیه 108 سوره یوسف) چون امکان داره تبلیغمون به خاطر ابتر بودن ، مشمول "کانَ ما یُفسِدُ اکثر مِمّا یُصلِحُ" بشه !

اما شاید بتونیم
با مباحثات (اول به صورت عقلی و بعد روایی و در عین حال بدون تعصب همراه با مطالعه ) بر روی دسته دوم - که یه ته اعتقادایی دارن - تاثیر مثبتی بذاریم !



چند تا حرکت جالب توی باشگاه اتفاق افتاد که به نظرم شیوه های جالبی برای تبلیغ ِ دین و معارف دینی و همینطور امر به معروف به حساب میاد :

.: تلنگر :.
: برخی از تصاویر این تاپیک واقعا میتونه خیلی تاثیرگذار باشه ! و چقدر خوبه که گهگاهی به جای گل و بلبل اینارو توی پروف دوستامون قرار بدیم !

[ آیــــــه گـــــــرافـی ]: یادمه یه سری از دوستان گاهی تصاویر تاپیک رو توی پروفایل همدیگه قرار میدادن ...

یه اتفاق جالبی افتاد توسط یه سری از کاربران که فکر می کنم ایده اش رو جناب Lamister-iran داده بودن به اسم : ترویج خوبی ها ... که توی این طرح یک حدیث رو دوستان توی پروفایل دوستاشون قرار میدادن !

شاید اینها قدم های کوچکی باشه در این راه ولی میتونه خیلی موثرتر از سایر تبلیغات باشه !


یه مسئله ی جالبی رو آقا یوسف توی پست #33 مطرح کردن ...چند وقت پیش داشتم شعر نذر ِ فرهنگی اثر خلیل جوادی رو میخوندم که پیشنهاد می کنم شما هم بخونیدش جالبه (کلیک) ! توی این شعر میگفت که چقدر خوبه که به جای غذا دادن، کتاب هدیه بدیم !

یه همچین کاری ، هم یه جور نذر به حساب میاد و هم یه کار فرهنگیه ، در کنار اون میتونه یه تبلیغ مناسبی برای دین باشه (با اهدای کتب با ارزش دینی)
هزینه اشم بیشتر از یه پرس غذا نمیشه !
مثلا کتابی هست به اسم
کتاب سی تدبر سی تلنگر؛ که اثر حجه الاسلام محمدرضا رنجبر هستش .. فکر می کنم قیمت این کتاب چیزی در حدود 1000 تومن بود. توی این کتاب سی آیه قرآن به همراه تصویر و مثال های زیبا آورده شده و چقدر خوبه اهدای این کتب به دیگران!

اگه کتاب های آقای رنجبر رو دیده باشید ، میدونید که پُر از تمثیل های زیباست و تلاش کرده معارف دینی رو از طریق این تمثیل ها انتقال بده ، یه سری از کتبشون رو توی این تاپیک معرفی کردم :
مثل شاخه های گیلاس ...

همین شیوه هایی که ایشون برای تبلیغ دین پیش گرفتن بسیار جالب و موثره !

یه مدت هم برنامه های یک دقیقه ای ایشون از تلویزیون پخش میشد که به نظرم میتونست تبلیغ خوبی باشه :
کلیک

یه موردی هم جای دیگه دیدم که به نظرم جالب بود :
امر به معروف فتوشاپی

به نظرم اینها تبلیغات خوب و موثری اومد .. هرچند که قطعا نظرات و سلائق آدم ها با هم متفاوته !


پ.ن: این الان جواب سوال دوم بود که مثلا کوتاه تره ها .. سوال اولیه هنوز مونده :دی

.
.
.

ادامه دارد :دی

 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
1- به نظر شما ایراد نحوه تبلیغ بچه مذهبی‌ها کجاست؟ از چه چیزیش بیشتر بدتون میاد؟

در برخی موارد ایراد به نوع و نحوه ی تبلیغ وارده و در برخی موارد به خود ِ مذهبی ها !!!

مواردی که در این رابطه به ذهنم میرسه :

1. محبوبیت،
حُسن ِ خلق، نفوذ کلام، بیان لیّن و نیکو :

متاسفانه برخی از مذهبی ها فکر می کنن عبوس بودن نشانه مؤمن بودنه ! برخی ها هنوز فرق "جدی بودن" و "رعایت کردن حدود شرعی" رو با "بی احترامی کردن" نمی دونن ! نتیجه اینکه شخصیتشون در نظر مخاطب جالب و حتی قابل احترام نقش نمی بنده و خب کلامشون هم - هر چند که حق باشه - قاعدتاً بی تأثیر میشه !

در قرآن و در احادیث و روایات به طور مکرر به حُسن خلق و حُسن گفتار امر شده ! چطور کسی که خودش به آموزه های اخلاقی دین عمل نمی کنه میتونه هدایتگر بشه ؟!

یه مدت پیش برای مراسم تدفین یکی از اقوام رفته بودیم به قبرستون ! یکی از حاج خانوم های فامیل که حدود 70 سال عمر دارن و مادر شهید هستن و توی خانواده اشون جانباز و دو سه تا آخوند هم دارن ، کنار ما نشسته بودن ! (اینارو گفتم که بدونین که خیلی مذهبین!)
یه دختری با چند نفر دیگه اومد رفت کنار قبر بغلی نشست ، قبر هنوز سنگ قبر نداشت ، یعنی تازه عزیزشونو از دست داده بودن ! دختره هم گریه میکرد و بابا بابا میکرد ! ظاهرشم خیلی بد نبودا فقط یکم موهاش بیرون بود ...
این فامیل ما هم نه گذاشت نه برداشت ، شروع کرد به بد و بیراه گفتن به دختره ! که بهتر که بابات مرد با این دختر تربیت کردنش ! موهاتو خیر بابات کردی که ریختی بیرون .. این چه سر و وضعیه ؟ گریه کن ... گریه کن ... و از این حرفا !!! هر چی هم ما بهش میگفتیم حاج خانوم بی خیال .. گناه داره الان حالش خوش نیست .. این خانوم حرف به خرجش نرفت و ادامه داد ...
البته دختره تو حال خودش نبود و هیچی نگفت ولی من اگه جاش بودم یه حال اساسی به این حاج خانوم مثلا محترم میدادم ! جالب اینه که ظاهر عروس این حاج خانوم خیلی دیدنیه !
این امر به معروفه ؟ نهی از منکره ؟ این رفتار اسلامیه ؟ اگه ایشون به جای این چرندیاتی که به اون دختر گفت .. مادرانه میرفت و نوازشش میکرد تاثیر بهتری نداشت ؟ حداقل به عنوان یه زن چادری مهربون و محترم توی ذهن اون دختر نقش میبست و میتونست تاثیرگذار باشه ! ولی حالا اون دختر از اون خانوم و حتی شاید از همه ی خانوم های چادری و مذهبی متنفر بشه ! که نه تنها التیامی برای دردش نشدن ، بلکه بهش زخم هم زدن !



2. شروع از امر به معروف و نهی از منکر ِ خود ، در مرحله ی بعد به نزدیکان و در آخر به دیگران :

این مورد رو خیلی ها ذکر کردن ! واقعیت اینه که ما خیلی از مسائلی رو که عمل به اون رو برای دیگران الزامی میدونیم ، خودمون و اطرافیانمون رعایت نمی کنیم و حتی به اطرافیانمون تذکر هم نمیدیم ! (نه اینکه تذکر بدیم و اونا عمل نکنن ها ... نه اصلا تذکر نمیدیم !)

9 یا 10 سالم بود ، یه هفته ای خونه مادربزرگم بودم ... خدا رحمتش کنه به شدت مذهبی بود و همیشه پای جانماز ... بهش می گفتم منو واسه نماز صبح بیدار کن ولی اینکارو نمی کرد ... وقتی از خواب بیدار می شدم و می دیدم که نمازم قضا شده ، بهش اعتراض می کردم ... می گفت : دلم نیومد بلندنت کنم ! ... کل اون یه هفته نماز صبحم قضا شد !

به سن من که قد نمیده ولی اونایی که زمان جنگ بودن ، تعریف می کنن در مورد یکی از روحانی هایی که از آشناهامونه ، که زمان جنگ بالای منبر به جوونای مردم میگفت که وظیفه شرعیتونه برید جنگ ! ولی پسر خودش باید اون زمان می رفت سربازی که با پارتی بازی مانع رفتنش شد : )


خیلی مهمه که حرف و عملمون یکی باشه ! الان اکثر مذهبی ها معتقدند که ما موظفیم به همه ی فتاوای مرجع تقلیدمون عمل کنیم و این رو در تمام موارد و مباحث متذکر میشن !
خیلی از همون مذهبی ها توی خونشون ماهواره دارن در صورتی که تا اونجایی که من می دونم از 9 مرجع تقلید ، 4 مرجع داشتن ماهواره رو به طور کل حرام اعلام کردن و 2 مرجع هم به خاطر ممنوعیت قانونی حرام اعلام کردن ! و من خیلی ها رو می شناسم که مقلد این 6 مرجع هستن و ماهواره دارن !

آیا واقعا امر به معروف کردن این عده با موضوعیت تقلید از فتواهای مراجع می تونه برای کسی قابل قبول باشه ؟!
و چقدر زیاده موارد از این دست ! این که ما عادت کردیم فقط برای دیگران بالای منبر بریم :smile:

واعظیم اما نه بهر خویشتناز برای دیگران بر منبریم
آگه از عیب عیان خود نه‌ایمپرده‌های عیب مردم میدریم

.
.

ادامه دارد ...
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
3. خود برتربینی :

نمی دونم چرا ولی خیلی از مذهبی ها دچار توهم بهشتی بودن هستن ! فکر می کنن که بهشتو براشون فرش کردن و بقیه رو ته ِ جهنم می بینن و این کاملا در رفتار و گفتارشون مشهوده ... خب مسلما وقتی کسی با این دید برای تبلیغ و یا امر به معروف بره جلو نتیجه ای نمی گیره !

کجای دین ِ ما ، غرور و تکبر رو از ویژگی های مومن میدونه ؟ چرا به واسطه ی چادر یا ریش یا حتی نماز و روزه ، یه سری ها غرور ِ وحشتناکی گرفتن که "ما خیلی خوبیم" ؟!

آیا واقعا به صرف چادری بودن خانوم ، یا ریش و سبیل داشتن آقا، کسی رو میفرستن بهشت ؟ یعنی هر کی ظاهرش مذهبی بود خیلی امامزاده اس ؟!!!!

یه نگاهی به برخی از پست های این تاپیک بندازین :
برداشتن چادر خانم ها در کنکور سراسری

کاری به موضوع تاپیک ندارم هر چند که خیلی توش بی انصافی شده ! ولی آیا واقعا درسته که یه سری هارو به خاطر چادر داشتن از هر نوع خطایی مبرا بدونیم؟! تقدس سازی بی خودی ! امامزاده ساختن ! یه جوری رفتار شده که انگار امکان نداره یه دختر چادری تقلب کنه ! یعنی خداوکیلی ندیدین تو عمرتون اینو ؟ چرا باید یه گارد بیخودی دور برخی ها بکشیم ! در حد اینکه دیگه نشه بهشون گفت که کارشون اشتباهه! مگه داریم از یه سری معصوم حرف میزنیم ؟
یه جوری برخورد میشه که اگه بگیم فلان خانوم چادری فلان کار اشتباهو کرده چشم
آدمو درمیارن که تو به دختران پاک سرزمین با پوشش مقدسشون توهین کردی!!!
اگر هر کسی به خاطر ظاهر مذهبیش خیلی خوب بود که اوضاع جامعه ما باید خیلی بهتر از اینا میبود ! ندیدین آدم هایی با ظاهر مذهبی رو که چه گناهایی کردن و حق و ناحق هایی کرد ؟! تقلب توی امتحان که اصلا عددی نیست در مقابل سایر کارهای برخی ها ! پس دیگه یه ملاک ظاهری تقدس سازی نداره ! حجاب فقط یکی از وظایف مومنه و هیچ کس نمیتونه تضمین کنه که یه نفر به واسطه انجام یکی از چندین وظایفش ، خیلی خوبه !!! بماند که چادر فقط یکی از مظاهر حجابه نه تنها مظهرش که این دیوار کشی اساسی بین چادری و بی چادر توسط مذهبی ها رخ داده !

نکته جالب این تاپیک نفرین کردن یه سری از دوستان برای دفاع از ارزشی مثل حجابه!
"ایشالا سر عزیزانشون بیاد!" یا "امیدوارم واسه خواهرت پیش بیاد!"

من نمیدونم چطور با از بین بردن ارزش ها ، میشه از ارزش دیگه دفاع کرد ؟! یکی یه کاری کرده چه ربطی به عزیزانش داره ؟ یا یکی یه حرفی زده چه ربطی به خواهرش داره ؟ بد خواستن واسه کسی که بی گناهه ؟ این عدالته ؟ اسلامیه ؟ ارزشیه ؟
بعد ما ادعا داریم که خیلی نگران دین و ارزش هاش هستیم !


خب وقتی همچین تبعیض ها و دیوار کشی هایی وجود داره ،همچین رفتارهایی وجود داره ! چطور توقع داریم که حرفمون تاثیر گذار باشه ؟!

خوندن این مطلب هم خالی از لطف نیست :
خط خطی تفرقه با حجاب ،بی حجاب!
بد نیست که به سخنان رهبری در این لینک نگاهی انداخته بشه ! به خصوص برای اون عده که ادعای ولایی بودن دارن ! کاش حداقل کمی به حرف های ایشون بها میدان ! گوش کردن خالی که فایده ای نداره ! فهمیدن حرفاشونه که مهمه !

این هم کلیپ صحبت هاشون :
کلیک (تازه ایشون درباره دختران ِ بدحجاب با ظاهر زننده صحبت کردن نه هر کسی که چادر سرش نیست !)

جالب اینجاست که اگر به خیلی از کسانی که ادعای مسلمون بودن رو دارن ، انتقاد کنید و امر به معروفشون کنید ، جوری جلوتون جبهه میگیرن که دیگه حرفی نزنید !
تا حالا این مقوله امر به معروف رو برای مذهبی ها پیش گرفتید ؟
کافیه به خیلی از اون هایی که امر به معروف و نهی از منکر رو وظیفه خودشون میدونن ، بگید که کارشون اشتباهه و امر به معروفشون کنید ، دل و روده اتونو درمیارن !!! (خواستم لفظ بهتری پیدا کنم ولی دیدم نمیتونه عمقشو برسونه :دی)

درواقع خیلی از مذهبی ها (!) اصلا دیگران رو در حدی نمی دونن که بخوان امر به معروفشون کنن و تهش میگن هر چی هست بین خودم و خداس یا شماها واجد شرایط این کار نیستید !

پند نیکان را نمیداریم گوشاندرین فکرت کازیشان بهتریم

یا کار گناهشونو توجیه می کنن : من نیتم خیره و شماها نمیفهمید ! یا من مصلحت دونستم فلان کارو بکنم ! به نظر من صلاح در اینه و این به نفع همه اس !
جالبه که این افراد خودشون و مصلحت اندیشی هاشون رو به خدا و دین و سخنان ائمه و پیامبر ارجح میدونن و هر چقدرم آیه و حدیث براشون بیارید حرف خودشونو میزنن ! این "نیتم خیره" هم که شده توجیه اکثریتشون !
اگه یه دختر بی حجاب بگه "من دلم پاکه و نیتم بد نیست" همه ردیف میشن و میگن دل پاک و نیت خوب ، عمل خوب به دنبال داره ! ولی واسه مذهبی ها نیت خیر اگر منجر به عمل غیر شرعی هم بشه از نظرشون بلامانعه :smile: حق دیگران رو تضییع می کنن و خیلی کارهای دیگه با همون توجیه جالب ! مثل این میمونه که طرف بره دزدی کنه و پول حاصل از دزدیشو بده به فقیر ، بعد بگه نیتم خیر بود !!! مگه میشه نیت خیر به عمل ناصواب منتهی بشه ؟

و اینطوریه که امر به معروف برای مذهبی ها ،بی نتیجه تر از امر به معروف ِ غیر مذهبی هاست !

در واقع اینجور آدم ها امر به معروف رو فقط در حالتی قبول دارن که خودشون فاعل این عمل باشن ! نه مفعول :smile:


.
.
.
ادامه دارد...
 
بالا