شما چطور برای دین، عقاید و ترویج معروف تبلیغ می‌کنید؟

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
4. سختگیری بیش از حد و افراط :

متاسفانه خیلی از ماها عادت کردیم که انقدر به جزئیّات بپردازیم که طرف مقابل از کلیّت هم زده بشه و حتی گاهی اوقات خیلی از مسائلی که ذکر میشه اصلا جایی در دین نداره !

مثلا طرف نماز نمیخونه یا تازه می خواد شروع کنه ، اونوقت بیایم بهش بگیم باید مثل عرب ها تلفظ کنی و ح حلقی باشه و ... :| ... خب واقعا این روند منطقیه ؟! حتی خیلی از اونایی که نماز میخونن هم نمیتونن این موارد رو رعایت کنن چون تمرکز بیش از حد روی همچین مسئله ای در نماز باعث میشه که حضور ذهن و قلبشون رو از دست بدن !

یا مثلا مواردی که اصلا در دین نیومده ، به طور مثال در یکی از پست های تاپیک حجاب فاطمی ،
فرقی بین ظاهر دختر مجرد و خانم متاهل آورده شده (اصلاح صورت و ابرو) که ربطی به اسلام نداره و اگر در گذشته هم بوده مربوط به عرف جامعه بوده و نه شرع ! حال اینکه بخوایم این موارد سلیقه ای رو به عنوان شرع جا بزنیم کار صحیحیه ؟!

یا مورد بعدی
این عکس که این هم در تاپیک حجاب فاطمی بود ، کجای دین ما گفته که حجاب حتما با لباس تیره حاصل میشه ؟ یعنی الان خانم های روستای ورزنه که چادراشون سفیده حجاب ندارن ؟ زمان صفوی که چادرها رنگی بود حجاب نبود ؟ مادربزرگاتون که چادر سفید و گلدار میپوشیدن حجاب نداشتن ؟ حیا نداشتن ؟ عفاف نداشتن ؟

یه مدت توی صدا و سیما سعی شد چادر رنگی تبلیغ بشه که یه سری از افراطیون جبهه گرفتن که شأنیت چادر به رنگ مشکیشه !!! چیزی که میتونست یه تبلیغ موثر باشه به راحتی نابود شد فقط به خاطر افراط یه عده ! واقعا چرا این همه افراط ؟

مدتی پیش رفته بودم مسجد ، روحانی مسجد شروع کرد به صحبت کردن و در خلال صحبت هاش حدیثی از پیامبر رو بیان کرد با مضمون اینکه زنی که عطر بزنه حکم زناکار رو داره ! و در ادامه گفت که به نظر برخی از علما خانم ها حتی نباید از شوینده های معطر استفاده کنن ! :|

این حدیث خیلی فکرمو مشغول کرد ... دنبالش که گشتم دیدم احادیث و روایات کاملا متضاد هم در این رابطه هست ، و در مقاله ای خیلی جالب تمام این موارد رو در کنار هم آورده بود و نتیجه گرفته بود که عطری برای زن حرامه که با هدف جلب توجه نامحرم استعمال بشه و یا تند و تحریک کننده باشه (مطمئنا عطرهایی که به منظور قرار های عاشقانه و ... هست رو دیدید !) این یعنی که استفاده از عطر های ملایم -که با هدف جلب توجه نامحرم استعمال نشن- ایرادی نداره !

یا مثلا گفته میشه که آرایش کلا حرامه یا لاک زدن و ... ! حال اینکه اگر احادیث ائمه رو ببینید استفاده از سرمه و حنا رو بدون ایراد دونستن!(مسلما متریالش که فرقی نداره ذغال باشه یا سرمه یا خط چشم ! عملکردش مهمه که یکیه !) حتی خوندم که آیت الله مکارم هم فتوا دادن که آرایش یا لاک زدن در حد ملایم که جلب توجه نکنه ایرادی نداره ! اما تبلیغ های ما ....


مگه همه ی ما ادعا نمی کنیم که اسلام دین تعادله ! آیا سختگیری های این چنینی نشانه اعتداله ؟! و آیا همین تندروی ها باعث دین زدگی نمیشه ؟!



نکته دیگه اینکه اصلا معنی حجاب یعنی اینکه خوشگل نباشی برای نامحرم. اول برای زیاد شدن حیا و عفت خود زن هست و بعد مردمقابل.
پس چرا میخایم اصرار کنیم که حجابی داشته باشید که قشنگتون میکنه؟ اصلا قشنگی و خوشگلی در کار نیست. ولی متاسفانه میبینیم که همش سعی بر
این هست که روسری رو جوری بپوشن که خوشگل بشن. خب اگر بعد از یک مدت خوشگلیش دل آدمو زد، خب در میارن تا خوشگل تر بشن.
باید روی حیا و عفت کار بشه تا صرفا حجاب.


درست متوجه منظورتون نشدم ! منظورتون اینه که نباید با حجاب زیبا شد یا نباید هدفمون از حجاب "زیبا شدن" باشه ؟ این دو تا خیلی با هم فرق داره !

این که گاهی خانم ها به حجاب زیبا تشویق میشن به جهت تبلیغ صورت میگیره ، اتفاقا می تونه مؤثر هم باشه ! شما یکدفعه که نمی تونید چادر مشکی سر یه خانوم بی حجاب بکنید ! این دقیقا مثل همونه که به یه بی نماز بگید باید تجوید رو رعایت کنی :|

حجاب به معنای زشت بودن هم نیست ! دین اسلام خودآرایی رو حرام اعلام نکرده ! بلکه اون چیزی که حرامه خودنماییه ! بر خلاف تصور برخی ها ، زن هم آدمه و زیبایی و زیبا بودن رو دوست داره و لزوما برای دل ِ نامحرم به سر و وضعش نمیرسه بلکه خودشم دل داره !!! اسلام هم منعشون نکرده ولی براشون حد و مرزی قائل شده ! و در اصل از تبرّج کردن و جلب توجه کردن برای نامحرم منع شدن ! حال اینکه اگر لباسی زیبا بپوشن و آراسته باشن منافاتی با حدود شرع و حیا نداره ! و خودنمایی هم نیست و جلب توجهی هم در کار نیست !

(واقعا نوع بستن روسری یا چهار تا نگین روی آستین -این مورد در یکی از تاپیک های حجاب به عنوان مصداق جلب توجه اومده بود - توجه نامحرم رو جلب نمی کنه و این ها مصداق سخت گیری های بیش از حده )

اتفاقا بارها در روایات و احادیث به آراستگی و مرتب بودن توصیه شده و این حق مردم نسبت به ماست که مارو
آراسته ببینن ! و کلام معصومین تعارضی با زیبایی و آراستگی نداره فقط این آراستگی نباید تبدیل به تبرّج بشه !

این هم جالبه :

امام موسی صدر به دخترها خیلی اهمیت می‌داد. یک بار به برادرم صدری گفت اگر شرایطی پیش بیاید که ناچار به اولویت‌بندی تحصیل فرزندانم شوم، این اولویت را به دخترهایم می‌دهم تا پسرها.
حورا صدر، دختر امام موسی صدر با این مقدمه سراغ خاطراتی از دوران نوجوانی و تحصیلش در فرانسه می رود و می گوید: در سیزده سالگی به خواست پدر، برای ادامه تحصیل به فرانسه رفتم. یادم هست قبل از آنکه پیش برادرهایم بروم، به آنها سفارش کرده بود مبادا وقتی حورا می‌آید کارها را به دوش او بیندازید؟ کارها را تقسیم کنید تا کسی خسته نشود. این شد که فقط آشپزی به من افتاد و خرید خانه، جارو زدن، شستن لباس‌ها و… به برادرانم محول شد.
هیچ وقت یادم نمی‌آید که درباره نماز و حجاب به من تذکر داده باشد. تنها تاکید ایشان بر شیک‌پوشی و مرتب بودن در عین سادگی بود. به همین خاطر وقتی در یک دوره‌ای نسبت به آراستگی و پوششم بی‌توجه شده بودم، یادآور شد که حجاب تو باید مردم را جذب کند. باید شیک باشد نه اینکه مردم از دیدن نوع پوششت خسته و دل‌زده شوند.پدر تأکید زیادی به دور هم بودن اعضای خانواده حتی برای ساعاتی محدود، داشت. وقتی که سفر نبود، در ایام تعطیل حتماً همه کنار هم بودیم و امام موسی صدر نیز، به کارهایش می‌رسید. بعضی وقت‌ها هم از شهر بیرون می‌رفتیم و در یک جای خوش آب و هوا استراحت می‌کردیم.

 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
5. امر به معروف و نهی از منکر از روی اغراض شخصی و برای ارضای روحی آمر به معروف :

خیلی ها از روی عقده هاشون و مشکل شخصیشون با یه فرد شروع به امر به معروف کردنش می کنن ! درواقع درد ِ دین اونها رو به این کار وادار نکرده بلکه حس ِ انتقام جوییشونه که داره اینجوری بروز می کنه !

شاید دیده باشید آدم هایی رو که یه دفعه تیریپ مذهبی اساسی بر میدارن و مخالفینشون رو میفرستن ته جهنم ! هم تو واقعیت هم تو فضای مجازی بارها دیدم که خانم ها و آقایون مذهبی موقع مباحثات وقتی کم میارن گیر میدن به آواتار و لحن و حرفای طرف مقابل ، به خصوص وقتی طرفشون نامحرمه ! مثلا واسه یه لفظ "دوست گرامی" یا "دوست عزیز" که توی بحث و کاملا بی منظور بهشون گفته شده ، طرفو مسئله دار می خونن و واکنش شدید نشون میدن به اسم امر به معروف اونهم در ملا عام ! ولی اگه فلان رفیق نامحرمشون یا فامیلشون خیلی مورددار هم باهاشون صحبت کنه واکنشی نشون نمیدن و اصلا براشون مهم نیست ! یا اگر همفکرشون "خواهر عزیزم" یا "برادر خوبم" خطابشون کنه اصلا به نظرشون موردی نداره ! حالا من نمیدونم اون لفظ "خواهر" یا "برادر" قضیه رو اسلامی می کنه یا همفکر بودن و دوست بودن افراد با هم ! : )

یه عده هم که با امر به معروف کردن ، دنبال اینن روحشون آرامش بگیره !

در این مورد توصیه می کنم وب نوشت آقا فرزاد رو بخونید که خیلی خوب توضیح دادن :
آن می ارزی که میورزی...


6. عدم رعایت انصاف و عدالت در امر و نهی کردن :


نمی خوام بحث رو جنسیتی کنم ولی متاسفانه واقعا اینطوری هست! همین تالار رو نگاه کنید ، چند تا تاپیک و پست در رابطه با لزوم حجاب برای خانم ها هست ؟ چند تا تاپیک و پست برای لزوم کنترل چشم برای آقایون ؟!

تمرکز بیش از حد روی جنس مونث به جایی رسیده که برای همه ی مذهبی ها اعم از زن و مرد ، کاملا عادی شده که آقایون خطا کنن و در صورت خطای آقایون باز هم خانم ها مقصرن !

مثلا در
این مطلب! یه خانوم هر چقدر هم بد حجاب باشه ، آقایی حق نداره حتی بهش نگاه بد بکنه(چشم چرونی) چه برسه به تجاوز و بعد قتل و بعد مصلح کردن مقتول و فروش گوشتش به دیگران!!!!! حالا ما برای تبلیغ حجاب ، این اعمال رو از طرف آقایون طبیعی جلوه میدیم و همه ی اتفاقات رو میندازیم تقصیر خانم ها و یادمون میره که در اسلام به همون اندازه که به خانم ها توصیه شده به آقایون هم توصیه شده !

البته این نوع شیوه های تبلیغی نتایج بد دیگه ای هم داره که توی همون تاپیک مطرح کردم !

در رابطه با همین مطلب با یکی از خانم های باشگاه صحبت میکردیم و ایشون میگفتن که آقایون با ما فرق دارن و نمی تونن خودشون رو کنترل کنن ! متاسفانه این دیدیه که ایجاد شده و بد هم هست! من میدونم بین دو جنس فرق هست ولی نه اونقدر که یک جنس به کل قدرت اختیارشو در این زمینه از دست بده که اگر اینطور باشه نباید در اسلام جزایی در رابطه با این گناه ها در نظر گرفته میشد ! در همون مکالمه من رجبعلی خیاط رو مثال زدم و دوستم در جواب گفت ما که نباید از آقایون الان توقع داشته باشیم که مثل اون باشن! برای من جالبه که در عین حال از خانم ها توقع دارن مثل فاطمه زهرا (س) باشن!

به کرات در مورد خانم هایی میگن که پاک دامنی پیشه کردن برای الگو پذیری ! چرا از آقایونی نمیگن که چشم پاکی داشتن و در موقعیت های آن چنانی خودشون رو حفظ کردن ! از رجبعلی خیاط ها ... از خاطرات انقلابی هایی مثل عزت شاهی ها در زندان های ساواک و ... !

میگن خانم ها نرقصن ! آواز نخونن ! درست ... ولی چقدر میگن که اگه خانومی خواند و رقصید شما نگاه نکن ؟! چقدر از آقایون مذهبی پای آهنگ هایده و مهستی و گوگوش و ... نشستن ؟!

میگن اگه خانومی خوشگل بود (به صورت طبیعی) واجبه که روبنده بزنه ! بماند که این حکم به شدت جای بحث داره ! ولی چرا نمیگن اگه یکی خوشگل بود زل نزنید تو صورتش !

از حکم صیغه میگن ولی تمام تفاوتی که از این حکم و رابطه نامشروع گفته میشه فقط به خانم ها برمیگرده ! و جوری بیان میشه که انگار یه آقا مجازه روزی 10-12 تا زن صیغه کنه ! نه که مجاز باشه هااا ... نه که اسلام واسه مردا حد و مرزی نذاشته باشه هااا ... نـــــــه ! اسلام مجاز ندونسته و خیلی حرفا در مورد این مسئله و آقایون زده ! ولی نمیگن !

کار به جایی رسیده که اگر خانومی بخواد حقوق شرعیشو طلب کنه از طرف برخی آقایون مذهبی متهم میشه به بی اخلاقی کردن ! حتی حکم شرعی رو غیر اخلاقی جلوه میدن چون پای حقوق خانم ها میاد وسط !


واقعا وقتی چنین برخورد ناعادلانه ای وسط هست توقع اصلاح جامعه ی اسلامی ، توقع بی جایی نیست ؟

کم شنیدید جملاتی از این دست رو " اسلام رو مردا نوشتن! " مسلما حقیقت نداره ولی چرا چنین دیدی در خانم ها ایجاد شده ؟!

نتیجه این برخوردها اینه که آقایون احساس مسئولیتی در رابطه با وظایف شرعی خودشون نمی کنن و خانم ها هم که می بینن تنها اونها دارن امر و نهی میشن به لجبازی روی میارن و از دینی که به نظرشون تبعیض داره زده میشن !

نباید این حساسیت رو در خانم ها ایجاد کرد که فقط اون ها باید رعایت کنن ! اون ها موظفن و آقایون هیچ وظیفه ای ندارن ! طبیعیه که تبلیغاتی که انقدر یک جانبه است نه تنها نتیجه ای نداشته باشه بلکه نتیجه عکس هم بذاره !


.
.
.
ادامه دارد...

 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
7. امر به معروف فقط برای حجاب !!! :

واسه خودتون 10 تا معروف و 10 تا منکر نام ببرید ! البته به غیر از مسئله ی حجاب وارتباط ناصحیح با نامحرم !

چرا توی جامعه ما ، این فریضه فقط به این دو مسئله محدود شده ؟ به قدری که اگه توی مسائل دیگه حرف زده بشه حتی مذهبی ها هم جبهه میگیرن ! یعنی اگه الان خانوما اون روسری رو بکشن جلو و دوستی دختر و پسر وربیوفته ، ایران گلستان میشه ؟!!

توی بحث های حجاب حتما این جمله رو از مخالفین حجاب شنیدین :
الان مشکل جامعه ما اینه ؟ یعنی دزدی و اختلاس و کلاه برداری و تهمت و پارتی بازی و... مهم نیس که گیر دادین به حجاب ؟!

همیشه جواب هم این بوده :
هر چیزی جای خودشو داره و دلیل نمیشه که چون مسائل دیگه ای هم هست این مورد رو کنار گذاشت !

خب حالا آیا واقعا "
هر چیزی جای خودشو داره" ؟؟؟؟ نه نداره ! همین تالارو ببینید ! چند تا تاپیک و مطلب راجع به پارتی بازی توش هست ؟ راجع به کم فروشی و گران فروشی؟ (اینا فقط یه بقال که ترازوشو خراب کرده مربوط نیستااا .. میتونه شامل حال معلم و مهندس و پزشک و حتی یه راننده تاکسی که 200 تومن گرونتر میگیره ... هم باشه !) چقدر راجع به عدالت ؟ راجع به چاپلوسی و غلو ؟ راجع به بی تفاوتی در برابر ظلم ؟تقلید کورکورانه ؟ راجع به تبعیض ؟ خرافات ؟ سعایت ؟ سوءظن ؟ و ... حرف زده شده ؟ اینا منکر نیست ؟ نهی از این موارد به مسلمونا واجب نیست ؟ فقط حجاب ؟؟؟!!!

بد نیست برخی از سخنان رهبری در این مورد رو بخونید :

** گناهکار فقط بدحجاب نیست

"گناهکار هم فقط بدحجاب نیست که بعضى فقط به مسأله‌ى بدحجابى چسبیده‌اند. این، یکى از گناهان است و از خیلى از گناهان کوچکتر است. خلافهاى فراوانى از طرف آدم هاى لاابالى در جامعه وجود دارد: خلاف هاى سیاسى، خلاف هاى اقتصادى، خلاف در کسب و کار، خلاف در کار ادارى، خلاف هاى فرهنگى. اینها همه خلاف است. کسى غیبت مى‌کند، کسى دروغ مى‌گوید، کسى توطئه مى‌کند، کسى مسخره مى‌کند، کسى کم‌کارى مى‌کند، کسى ناراضى تراشى مى‌کند، کسى مال مردم را مى‌دزدد، کسى آبروى مردم را بر باد مى‌دهد. این ها همه منکر است. در مقابل این منکرات، عامل باز دارنده، نهى است؛ نهى از منکر. بگویید: «آقا، نکن.» این تکرار «نکن»، براى طرف مقابل، شکننده است. این نکته‌ى اول؛ که نهى از منکر، اراده و تصمیم و قدرت و شجاعت لازم دارد، که بحمداللَّه، در قشرهاى مردم ما و در زن و مرد ما وجود دارد. باید آن را به کار بگیرید. منتظر نباشید که دستگاهها بیایند و کارى بکنند."
(بیانات در دیدار با اقشار مختلف مردم- 71/07/29)
** امر به معروف و نهی از منکر در همه زمینه ها

"در مسأله امر به معروف و نهى از منکر، فقط نهى از منکر نیست؛ امر به معروف و کارهاى نیک هم هست. براى جوان، درس خواندن، عبادت کردن، اخلاق نیک، همکارى اجتماعى، ورزش صحیح و معقول و رعایت آداب و عادات پسندیده در زندگى، همه جزو اعمال خوب است. براى یک مرد، براى یک زن و براى یک خانواده، وظایف خوب و کارهاى بزرگى وجود دارد. هر کسى را که شما به یکى از این کارهاى خوب امر بکنید - به او بگویید و از او بخواهید - امر به معروف است. نهى از منکر هم فقط نهى از گناهان شخصى نیست. تا مى‌گوییم نهى از منکر، فوراً در ذهن مجسّم مى‌شود که اگر یک نفر در خیابان رفتار و لباسش خوب نبود، یکى باید بیاید و او را نهى از منکر کند. فقط این نیست؛ این جزء دهم است.
نهى از منکر در همه زمینه‌هاى مهم وجود دارد؛ مثلاً کارهایى که افراد توانا دستشان مى‌رسد و انجام مى‌دهند؛ همین سوء استفاده از منابع عمومى؛ همین رفیق‌بازى در مسائل عمومى کشور، در باب واردات، در باب شرکتها و در باب استفاده از منابع تولیدى و غیره؛ همین رعایت رفاقتها از سوى مسؤولان."
(بیانات در خطبه های نماز جمعه تهران- 79/09/25)

** تهاجم فرهنگی فقط ظاهر نیست !
من که می‌گویم تهاجم فرهنگی، عده‌یی خیال می‌کنند مراد من این است که مثلاً پسری موهایش را تا این‌جا بلند کند. خیال می‌کنند بنده با موی بلندِ تا این‌جا مخالفم. مسأله‌ی تهاجم فرهنگی این نیست. البته بی‌بندوباری و فساد هم یکی از شاخه‌های تهاجم فرهنگی است؛ اما تهاجم فرهنگیِ بزرگتر این است که اینها در طول سالهای متمادی به مغز ایرانی و باور ایرانی تزریق کردند که تو نمی‌توانی؛ باید دنباله‌رو غرب و اروپا باشی. نمی‌گذارند خودمان را باور کنیم.
87/04/17

بعضی تصور می کنند امر به معروف و نهی از منکر منحصر می شود به اینکه به فلان زن یا مردی که فلان فرع دینی را رعایت نمی کند تذکر بدهد البته اینها امر به معروف و نهی از منکراست ولی مهم ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر نیست .مهم ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از امر به بزرگترین معروف ها و نهی از بزرگترین منکرها .معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی نداریم هرکسی در این راه تلاش کند آمر به معروف است ، حفظ آبروی ملت ایران ،بزرگترین معروف است .ابتذال اخلاقی منکر است ، کمک به دشمنان اسلام منکر است ،تضعیف نظام اسلامی منکر است ،تضعیف فرهنگ اسلامی منکر است ،تضعیف اقتصاد جامعه و تضعیف علم و فناوری منکر است .از این منکرها باید نهی کرد .
بیانات رهبری در حرم مطهر رضوی 94/1/1


این لینک هم مربوط به سخنان آقای روحانی در این باب میشه :
امر به معروف، فرصتی که گاهی به تهدید مبدل می‌کنیم ! **

این هم قسمتی از صحبت هاشون :

وقتی امر به معروف تکرار مکررات می‌شود
امر به معروف و نهی از منکر یک مقوله ارزشمند دینی و انسانی است که خیرخواهی برای انسان‌ها را به دنبال دارد اما متاسفانه این حکم دینی در جامعه امروز به یک سری کلی گویی تبدیل شده است که به واسطه تکرار زیاد و عدم تطابق با عمل و برنامه ریزی برای عملیاتی شدن از کارکرد حقیقی آن کاسته‌ایم.
نکته مهمی که باید در اجرای امر به معروف و نهی از منکر مورد توجه قرار گیرد، برخورد عادلانه و به دور از تبعیض، با منکرها است. در صورتی که در حال حاضر بی‌حجابی یک منکر مهم محسوب می‌شود در صورتی که در جامعه دروغ، ظلم، بی‌عدالتی، تبعیض، رشوه و .. وجود دارد و کمتر نسبت به آن حساسیت وجود داشته و زمینه‌های امر به معروف نسبت به آن مشاهده نمی‌شود.

حساسیت ایجاد نکنیم
وقتی مردم مشاهده کنند که منکرهای فراوانی در جامعه وجود دارد که کسی نسبت به آنها حساسیت جدی ندارد و صرفا به مقوله بی حجابی توجه می‌شود، ایستادگی و مقاومت و حتی لجبازی می‌کنند.
منکر باید با تمامی ابعاد برای مردم تبیین شود تا علت منکر بودن آن مشخص و مردم به صورت ذاتی از این عمل اجتناب کنند. اگر تأثیر یک منکر در زندگی برای افراد به درستی تبیین شود، افراد به طور هوشمندانه از انجام آن خودداری می‌کنند. این مهم نیاز به ورود جدی علمای دین و بیان احکام اسلام و فرهیختگان و استادان دانشگاه با زبانی به روز و سلیس و روان دارد.
امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی برای تمامی آحاد جامعه است ولی این امر به طور معمول از بالا به پایین و از سوی مسئولان برای مردم انجام می‌گیرد، در چنین شرایطی مسئولان در مرحله اول باید با عملکرد خود به عنوان آمر و ناهی ظاهر شوند تا در مرحله بعد کلام آنان بتواند تأثیرگذار باشد.
در این میان مردم نیز نباید از بررسی عملکرد مسئولان و امر به معروف و نهی از منکر آنان غافل شوند چرا که رسول اکرم(ص) نیز در این زمینه می‌فرمایند: «مردم آنگاه که ظالم را ببینند و او را باز ندارند، انتظار می‌رود که خداوند همه را به عذاب خود گرفتار سازد.»

مسئله ای که اشاره شد از لحاظ روانشناسی هم درسته ! کلید کردن روی یه موضوع خاص باعث میشه که یه جورایی حساسیت و لجبازی رو در مخاطب ایجاد کنیم و اینطوری اثرگزاری کاهش پیدا می کنه ! باور کنید الان خیلی ها بنر ها و پو.ستر های تبلیغی حجاب رو حتی نگاه نمیکنن ! و این نتیجه تکرار پی در پی و بیش از حد موضوع بوده !

منظور این نیست که این مسئله نادیده گرفته بشه ! منظور اینه که این معضل رو در کنار مسائل دیگه قرار بدیم و بشه یکی از موارد نه تنها مورد !


**
از اونجایی که لینکی که گذاشتم و قسمتی از پستم مربوط به ریاست جمهوری بود ، لازم دونستم برای جلوگیری از جبهه گیری ها این حدیث رو یادآوری کنم :

به گفتار بنگرید و نه به گوینده آن . امام علی (ع)

.
.
.
ادامه دارد ...
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
8.تناقضات در مباحثات دینی !

متاسفانه گاهی اوقات مطالبی که با پشتوانه دینی از طرف برخی از مذهبی ها مطرح میشه با هم تناقض داره و بعضا منطقی نیست .

به طور مثال وقتی بحث سر کار کردن خانم ها میشه ؛ علل مخالفت دوستان اینه که به جسم زن لطمه میخوره ، اون خانوم خسته میشه و نمیتونه وظایف همسری و مادری رو درست انجام بده و فرزندانش رو درست تربیت کنه !

خب حالا اینو داشته باشید تا بریم سر وقت زمانی که موضوع بحث حول محور خوب بودن تعداد زیاد فرزند هست !

زمانی که قراره فرزند آوری زیاد رو تبلیغ کنیم دیگه جسم زن اهمیتی نداره ! اصلا مهم نیست که حاملگی های مکرر (4 بار بارداری و بیشتر) چه لطمات جبران ناپذیری رو میتونه به سلامتی خانم ها وارد کنه مثل کم خونی ، پوکی استخوان ، افتادگی مثانه ، اختلال در دفع ادارار و مدفوع ، فتق شکمی و .... !

اون موقع دیگه وظایف مادری و همسری و تربیت فرزند اهمیت چندانی نداره !!!

یه خانواده ای هست که هی توی این تبلیغات ازشون نام میبرن .. 14 ساله ازدواج کردن 8 تا بچه دارن ! یعنی نصف دوران تاهل خانوم به بارداری گذشته! اصلنم مهم نیست که ایشون چقدر توی اون مدت تونسته به همه وظایف همسری و مادریش برسه ؟


اینجور مواقع وقتی میگیم: تربیت ؟
میگن: بچه ها خودشون همدیگه رو تربیت میکنن و خودساخته بار میان ! آره خب به هر حال هیچ زنی حتی اگه خونه دار هم باشه نمیتونه به 8 تا بچه رسیدگی کنه !

حالا خداوکیلی اون زنی که روزی 4 ساعت کار میکنه و دو تا بچه داره میتونه بیشتر به بچه هاش و شوهرش برسه یا اونی که خانه داره ولی 8 تا بچه داره و نهمی رو هم بارداره ؟!!!

از نظر قشر مذهبی ، در حال حاضر دومی : )

وقتی منطقی پشت این حرفها نیست منتظر اثرگذاری بودن خنده داره !!!

یا توی همین مسئله به بحث "
روزی رسوندن خدا" توجه کنین !

میگن خدا روزی رسونه با توجه به آیه ای که کلی تفسیر متفاوت داره که اصلا گفته نمیشه ! [اینو ببینید بد نیست :
کلیک ]

بحث توکل یادتونه ؟ میگفتیم هیچ آدم عاقلی نمیگه من به خدا توکل میکنم بعد چشماشو ببنده و از خیابون رد بشه ! این توکل درست نیست .... باید توکل کنه ولی با چشم باز و حواس جمع از خیابون رد بشه !

در واقع نه تنها توکل با تدبر منافاتی نداره بلکه کامل کننده همدیگه هستن !

حالا فرقی نمیکنه این توکل برای محافظت کردن خدا از ما باشه یا برای روزی رساندن خدا به ما !

خدا کجا گفته تویی که خودت نداری بخوری 7-8 تا بچه بیار و من جور ندونم کاریتو میکشم ؟!

خدا گفته روزی میدم بهت به اندازه تلاشت ... اگه لازمه واسه ی درآوردن روزی خودت و زن و بچه ات 16 ساعت کار کنی ! سومین بچه ات که بیاد باید 20 ساعت کار کنی تا روزیشو بدم ! میتونی ؟!

نگفته که اگه هیچی نداری و نمیتونی دربیاری پشت سر هم بچه بیار ... منم از آسمون روزی رو شوت می کنم تو بغلت !
من ادمی رو میشناسم که سرایدار یه شرکتیه .. 13 تا بچه داره .. خونش توی یکی از شهرستانا اطرافه .. یه خونه اجاره ای 40- 45 متری !
فقط میتونه نون و پنیر بخره با بچه هاش بده ... بچه اش میخواد بره مدرسه دستش جلوی دیگران درازه ! بچه اش مریض میشه دستش درازه !
پس خدا چرا روزی بچه های اینو نمیده ؟ چون خدا شعور هم داده که بفهمیم چیکار باید بکنیم !


قرار نیست به اصطلاح امر به معروف ما کسی رو توی چاه بندازه ! قرار نیست که باعث رنج یه عده آدم بشیم وقتی اونقدر آگاهی نداریم !

یه مقاله ای بود که این حرفا رو با روایات و احادیث و ... اثبات کرده بود که متاسفانه هر چی گشتم پیداش نکردم :/

جالبه که آیت الله سبحانی بودن گفتن که این شعار "فرزند کمتر ، زندگی بهتر " شعاری ضد قرآنی و متعلق به یهودی هاست ! پیشنهاد میکنم حکمت 141 نهج البلاغه رو مطالعه کنید :

حکمت 141 :
اندک بودن تعداد زن و فرزند یکی از دو آسایش است .

یک لحظه پیش خودتون فکر کنید که اگر یه فردی تحت تاثیر این حرفها که "به خدا توکل کن برو 8 تا بچه بیار خدا روزیشو میده !"
بچه دار بشه و 7-8 تا بچه به دنیا بیاره ... بعد بچه اش مریص بشه و خرج درمانشو نداشته باشه ! آیا شما جوابگو خواهید بود ؟
نداشته باشه برای بچه هاش یه سری چیزهایی رو تهیه کنه و بچه هاش تو حسرت بزرگ بشن ! شماها جواب گویید ؟
با حرفایی که حتی خودمون حاضر به انجامش نیستیم ، ملتو تو هچل نندازیم !


باز هم میگم توکل کردن منافاتی با تدبر کردن نداره و اتفاقا این حرفهاست که با دین تناقض داره !

این تناقضات خیلی زیاده و به اینجاها هم منتهی نمیشه !

یادمه توی یه تاپیک تصویری از خانم هایی گذاشته شده بود که در خارج از کشور افسر راهنمایی رانندگی بودن ، بعد دوستان میگفتن که این شغل استفاده جنسیه از زنان !
اونوقت در مملکت خودمون برخی ها برای امرار معاش به صیغه های ساعتی تن میدن و مذهبی ها برای موجه نشون دادنش میگن حداقلش اینه که شرعیه !


بد نیست قبل از اینکه بخوایم از دین دفاع کنیم ، تکلیفمونو با خودمون روشن کنیم و ببینیم چند چندیم !

.
.
.
ادامه دارد ...
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
9. روش های نادرست و ناکارآمد تبلیغی :

خب تا حالا هر چی گفتم به خود افراد برمیگشت ! اما این مورد مخص شیوه های اتخاذیشونه !

اصولا امر به معروف کردن به تنهایی ملاک نیست ! مهم تایرگذار بودنشه ! درواقع نباید هدفمون این باشه که فقط برای اینکه وظیفه امونو انجام داده باشیم یه کاری بکنیم ! بلکه باید هدفمون این باشه که بتونیم مؤر واقع بشیم و بتونیم افراد رو اصلاح کنیم !

توی مورد 6، یه نمونه از تبلیغات نادرست رو معرفی کردم و نتایجشو رو هم گفتم ! توی همون
تاپیک، ارمیا یه جمله ی خوب گفت اونم این بود که :
به نظرم درست تر اینه که در کنار تشویق به حجاب _ از راه ایجاد معرفت نسبت به حجاب_ تشویق به "چشم فرو انداختن مردان" هم صورت بگیره.

بهترین تبلیغ اونیه که بتونه معرفت ِ افراد رو نسبت به موضوع - هرموضوعی نه تنها حجاب - افزایش بده !

همونطور که توی مورد قبلی ذکر کردم ، از اونجایی که متاسفانه در امور دیگه فعالیت چشمگیری رخ نداده ، فقط میتونم مثال هایی بزنم که از تبلیغات حجابه !

قبل از اینکه مثال بزنم ، یه توضیح مختصری در رابطه با نظریه مراحل رشد اخلاقی کهلبرگ میدم :

در این این نظریه، سه سطح (در هر سطح ، دو مرحله ) و جمعا 6 مرحله برای رشد اخلاقی تعریف شده :


1. سطح اخلاق پیش قرار دادی: (از 4 تا 10 سالگي)
الف) اخلاق مبتنی بر تنبیه و ترس
ب) اخلاق مبتنی بر پاداش و کسب لذت

2. اخلاق قراردادی: (از 10 تا 13 سالگي)
الف) اخلاق مبتنی بر پسر خوب ، دختر خوب
ب) اخلاق مبتنی بر رعایت نظم و قانون

3. اخلاق فرا قراردادی: (از 13 سالگي به بعد)
الف) اخلاق مبتنی بر پیمان اجتماعی
ب) اخلاق مبتنی بر اصول جهانی و وجدان فردی


بیشتر از این توضیح نمیدم چون به نظرم واضح میاد ! اون مورد آخری که از همه بهتره تقریبا به اون "معرفتی" که گفته شد نزدیکه !

اما تبلیغات ما چیه ؟!

حجابتو رعایت نکنی، خدا میذاره تو کاسه ات و شوهرت عاشق یه بیحجاب دیگه میشه ! (مورد 1)
حجابتو رعایت نکنی، میری جهنم خدا از گیس آویزونت میکنه (مورد 1)
حجابتو رعایت نکنی، میگیرن بهت تجاوز میکنن و سرتو میبرن و میندازنت تو چرخ گوشت ! (مورد1)
حجابتو رعایت کنی، میری بهشت (مورد2)
حجابتو رعایت کنی، شوهرت عاشقت میمونه (مورد 2)
حجابتو رعایت کنی خوبی ،فرشته ای و ... (مورد3)
حجابتو رعایت نکنی، قانونو رعایت نکردی !
(مورد4)
حجابتو رعایت نکنی، حق بقیه افراد رو پایمال کردی ، هم خانومایی که شوهرشون میبیننت و هم مردایی که تو رو میبینن !(مورد 5)

چند تا مورد 6 میتونید مثال بزنید ؟!

پیشنهاد می کنم این دو تا لینک رو یه نگاهی بندازید :


تبلیغات ناکار آمد برای حجاب

تبلیغات ناکارآمد برای حجاب

لازم به ذکره که این دو تاپیک مشابه هستن و در دو فروم مختلف گذاشته شدن ... لینک اولی کوتاهتره .. ولی توی لینک دوم بحثهایی شده که بعضا جالبه ...
همون اولی رو هم ببینید و پست های استارتر رو بخونید کفایت میکنه ... (متاسفانه برخی از تصاویر پست ها پریده!)

پیشنهاد میکنم این لینک ها رو هم بخونید :


درد و دل یک دختر جوان راجع به تبلیغات بد درباره حجاب

چرا پوسترهای حجاب تاثیر معکوس دارند؟

میزان تاثیر تابلوهای دستوری حجاب چه قدر است؟


_________________________________________________

از این نوع تبلیغات اشتباه زیاده ... مثلا این تاپیک رو ببینید :اگه بخوای همسرتو انتخاب کنی ظاهر کدوم یکی رو میپسندی چرا؟

نتیجه این تبلیغ قراره چی باشه ؟

آقایون بگن ما چادری میپسندیم ، بعد ماها واسه گیر اوردن شوهر(!) چادری بشیم ؟! و پسرا چادری بودن دخترا رو دوست دارن ؟ یا مثلا قراره نتیجه گیری کنیم که فقط چادریا شوهر میکنن و بی چادرارو کسی واسه ازدواج قبول نمیکنه ؟! یا مثلا چادریا خوبن و بی چادرا نه ؟

اگر نتیجه برعکس انتظارمون بود چی ؟ اگه آقایون اومدن و گفتن بی چادرو میپسندیم ؟ خانومای چادری باشگاه چادرارو در میارن و میندازن کنار ؟

اگر جواب "آره" هست که اون چادر به درد لای جرز میخوره ! اگرم جواب "نه" باشه که پس چطور توقع داریم همچین روشی روی بی چادر ها تاثیر بذاره ؟!!!!

بعد مگه هدف از حجاب ، شوهر کردنه ؟ مگه هدف خوش اومدن آقایونه ؟

این تبلیغ علاوه بر توهین به شأن و شخصیت زن ، توهین به شعور آقایونه که تنها ملاک براشون ظاهر فرد معرفی شده ! (کی تضمین میده که اون خانوم چادری از اون بدحجاب بهتر باشه ؟) مجددا توصیه میکنم این کلیپ صحبت های رهبری رو گوش کنید :
کلیک


.
.
.

ادامه دارد...

 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این تبلیغات رو ببیند :
دوست دختر عزیز تر از همسر...
خسته و کوفته از راه رسید و در خونه رو باز کرد به امید اینکه خانمش با روی خوش به استقبال بیاد و بهش خداقوت بگه تا خستگیش گرفته بشه. اما خبری از خانمش نبود.
باز هم با دختر همسایه رفته بود بیرون. فشار روحی بدی بهش وارد شد و خستگی توی جسم و روحش موند. چند دقیقه بعد خانمش با چهره ای بزک کرده و لباس های تنگ در خونه رو باز کرد.بجای روی خوش و چهره ایی آرامش بخش، برای شوهرش بوی عرق و خستگی و کلافگی به جا مونده ازپوشیدن لباس های تنگ رو هدیه آورده بود.

مرد خونه وقتی دید همسرش مثل همیشه بجای اینکه باعث دلگرمی اون بشه باعث خوشحالی مرد های چش چرون توی خیابون شده حسابی عصبانی شد.به فکر راه انداختن یه دعوای حسابی بود که صدای پیامک گوشی اومد. دختری که چند روز پیش باهاش آشنا شده بود پیام داده بود و نوشته بود: سلام عزیزم کجایی؟ خسته نباشی. خبر منو نمی گیری؟ دلم برات تنگ شده...لبخند رضایت بخشی به چهره مرد خونه اومد و بیخیال تمام اتفاقات و همسرش شد و مشغول اس ام اس بازی با دوست دختر محبوب دلش شد و محبت هدیه داد و محبت هدیه گرفت...پ,ن: متأسفانه دلیل بیشتر طلاق ها و مشاجره های زوج های جوان عدم توجه به نیاز های روحی همدیگر هست و تنها چند جمله محبت آمیز از شخص دیگه ای می تونه زمینه ساز خیلی از جدایی ها باشه.

نتیجه :
اگر با خانومتون مشکل دارید مث آدم نشینید باهاش حرف بزنید که مشکلتون حل بشه هااا ، پاشید برید با یه دختر دوست بشید ، اصنم مهم نیس که توی قرآن منع شدید از اینکار !

مالت رو سفت بچسب همسایه رو دزد نکن
دست خانم بدحجاب و بزک کرده اش رو گرفته بود و توی خیابون شلوغ قدم می زدند که متوجه شد یه پسر جوون داره به خانمش بد نگاه می کنه.
غیرتی شد و رفت یقه پسره گرفت و کلی بهش فحش های رکیک داد و باهم درگیر شدند و صدای کشیده و موشت و لگد بود که از دعوای این دوتا بلند شده بود.مردم ریختن و هردوتا شون رو جدا کردن اما شوهر اون خانم بدحجاب و بزک کرده ول کن نبود و مدام فحاشی می کرد و اون پسر جوون رو تهدید می کرد.

پیرمردی که اونجا بود رفت جلو و دست گذاشت روی شونه شوهر اون خانم بدحجاب و گفت : پسرم مالت رو سفت بچسب همسایه رو دزد نکن !!!با همون حالت عصبانی پرسید منظورت چیه پیر مرد؟ جواب داد : خودت رو یه لحظه بزار جای اون جوون و به خانمتخوب نگاه کن ببین چی می بینی؟مرد عصبانی رنگش قرمز شد و دیگه صدایی ازش در نیومد و با عجله دست خانمش رو گرفت و سوار تاکسی شدنو رفتند...

نتیجه :
1) زن جز اموالتونه !
2) اگه دیدین یه زنی لباسش نامناسیب بود عین چی بهش زل بزنید ! چشم خودش و شوهرش کور میخواس مث آدم بیاد بیرون !

_________________________________________________


یا مثلا حجت الاسلام سقای بی ریا (عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی قم) در تبلیغ فرزندآوردن این جمله رو گفتن :
کسی که فرزند ندارد ذلیل است و کسی که دارای نعمت فرزند است قوی است و اگر که بمیرد انگار اصلا نمرده است چون فرزندانش هستند و کسی که فرزند ندارد پس از مرگش نامی از او باقی نمی‌ماند.

ایشون سر سوزن پیش خودش فکر نکرده که شاید یه سریا به دلیل بیماریشون اصلا بچه دار نشن و این حرف چقدر میتونه دلشون رو بسوزونه ! این تبلیغ درسته ؟! اصلا اسلامیه ؟!


_________________________________________________

عزیز من چندین ساله که مسئولین فرهنگی جامعه زحمت میکشیدند و احادیث رو رو در و دیوار مینوشتند اما اکثرا ساده از کنار این نوشته ها میگذشتند بدون توجه
این تبلیغ برا همه جور سنی مناسبه چه پسر و چه دختر
حجاب رو مفهومی توضیح داده و بعنوان یه پوشش ازش یاد کرده که جلوی مزاحمتها رو میگیره


خب ببینید این برداشت شماست ! اما شما باید ببینید که آیا روی مخاطبتون هم همین اثرو میذاره ؟! فقط نباید به نظرات خودمون بسنده کنیم بلکه باید ذائقه و ذهنیات مخاطبمون رو هم در نظر بگیریم !

این لینک جواب همین نوع تبلیغه ! توجه داشته باشید که کسی که این مطلب رو نوشته خودش چادری و معتقده ! :
کلیک

نکته بعد همون مسئله ایه که گفته شد ! آیا هدف از حجاب جلوگیری از مزاحمت آقایونه و حجاب یک سپر دفاعیه ؟ یعنی اگه مطمئن باشیم خطری تهدیدمون نمیکنه و کسی نگاهمون نمیکنه پس حجاب لزومی نداره ؟

متاسفانه مشکل اینه که ما دلایلی که برای رعایت حجاب مطرح می کنیم واقعا نادرسته !
حجاب برای جلووگیری از مزاحمت مردان
حجاب برای لذت نبردن مردان از زنان و اینکه زن مختص شوهرش باشه
حجاب داشته باشید تا شوهرتون نره دنبال دیگران ! (مثل این میمونه که بگیم نماز بخون که شوهرت دزد نشه!)
حجاب داشته باشید چون شهدا خواستن ...
حجاب داشته باشید چون هر کی حجاب نداره بی شعور و بی شخصیته !
حجاب داشته باشید تا جهنم نرید و برید بهشت !
اینا هیچکدوم نمیتونه تاثیر گذار باشه که اگر غیر از این بود وضع فعلی جامعه این نبود !!!

این مسئله که اکثرا ما به مخاطب توجه نمیکنیم و بر اساس سلائق و نظرات شخصیمون عمل می کنیم که در اکثر موارد بی نتیجه اس محدود به پوستر و بنر نمیشه !
حتما اسم برنامه "از لاک جیغ تا خدا" به گوشتون خورده ! اسم این برنامه به قدری بد انتخاب شده که اکثریت بدون دیدن برنامه نسبت بهش جبهه گرفتن !

الان شاید برخی ها بیان بگن از نظر ما بد نیست ! ولی با عرض پوزش باید بگم که اصلا نظرتون مهم نیست ! جامعه هدف این برنامه شما آقای مذهبی یا شما خانوم چادری نیستید ! جامعه هدف اون بدحجابیه که قراره با دیدن این برنامه متحول بشه !
پس اولین قدم اینه که اون آدم جذب بشه و برنامه رو ببینه تا بشه روش تاثیر گذاشت ! اما این انتخاب این اسم در کمال بی سیاستی مانع از این امر شد !
چرا ؟
چون توی اسم این برنامه همون مورد 3 یعنی خودبرتر بینی ظاهر شده ! همون دیوار کشی ها ! اونایی که لاک میزنن در مقابل خدا هستن و اونایی که چادر دارن به خدا رسیدن ! (دقیقا کی اینو میتونه ثابت کنه ؟
احتمالا ورژن مردونه این برنامه هم اینه : از سه تیغه کردن تا خدا !!!

_________________________________________________


یه مورد دیگه هم در رابطه با همین بی سیاستی ها یادم افتاد :

کارتون های ایرانی رو دیدین : دختر 7 ساله توی خونه با روسری و آستین بلند نشسته مشقشو مینویسه و مادرش با روسری و مانتو داره غذا میپزه و وقتی میرن بیرون چادر سر می کنن !
کارتون سیندرلا: موقع خواب یه لباس، موقع کار یه لباس، واسه مهمونی یه لباس ، واسه اسب سواری یه لباس و ... ! یعنی نشون میدن که توی هر موقعیت یه پوشش متناسب لازمه !
ما توی فیلمامون نمیتونیم نشون بدیم خانومه تو خونه بی روسریه ! تو کارتونمون که میتونیم !
اگر به جای اون حالت متدوال ، نشون بدن که خانومه و دخترش توی خونه با یه لباس معمولی خونگی بدون روسری هستن و وقتی مهمون نامحرم میاد و یا میخوان از خونه برن بیرون مانتو تنشون می کنن و روسری و چادر سر میکنن ، خیلی بیشتر میتونه نتاثیرگذار باشه و حجاب رو برای کودک جا بندازه !
گاهی اوقات یکم فکر و عدم تعصبات بیجا (نشون ندادن یه شخصیت کارتونی بدون روسری) میتونه خیلی تاثیر گذار باشه !

یه تاپیکی رو هم دیدم توی یه فروم مذهبی که موضوع بحثش این بود که چجوری فرزندانمون رو تربیت کنیم که به طور اختیاری به دنبال رعایت حجاب باشن ! چه خوبه که دوستان مذهبی سعی کنن با همفکری هم راهکارهایی رو برای تربیت فرزندان صالح پیدا کنن !

.
.
.
ادامه دارد ...

 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خب دیگه پست آخره :d

بابت اطاله کلام ازتون عذر میخوام ولی فکر می کنم مطالبی که گفتم ارزش یکبار خوندن و فکر کردن رو داره اگر واقعا درد ِ دین هست و قلبا خواستار این باشیم که کار موثری در این حوزه انجام بدیم !

یه سری از مطالبی که گفتم برگرفته از کتب امر به معروف بالاخص کتاب "
ده درس پیرامون امر به معروف و نهی از منکر" حاج آقای قرائتی بود. کتاب خیلی خوبیه ...

مخلص کلام اینکه امر به معروف واجبیه که باید پشتش خیلی فکر باشه ! مثل روزه گرفتن نیست که صبح نیت کنیم و تموم ! باید واسه درست فهمیدنش فکر کنیم و وقتی واقعا آگاه شدیم و یادگرفتیم دست به کار بشیم !

باید سیاست، هنر، روان شناسی و جامعه شناسیمونو در کنار دینمون (هم اطلاعات ِ دینی و هم اخلاق ِ دینی ) تقویت کنیم تا موثر باشیم و به هدف برسیم !

باز هم تکرار می کنم باید مواظب باشیم که جوری توی این حوزه فعالیت نکنیم که کارمون مشمول "
کانَ ما یُفسِدُ اکثر مِمّا یُصلِحُ" بشه ! یعنی کاری که فسادش بیشتر از صلاحشه !

متاسفانه این اتفاق افتاده که آیت الله وحید خراسانی گفتند که عده ی زیادی از جوانان قمی از اسلام خارج شده و مسیحی شدن !

تمام حرفهایی که زدم به خودمم بود ... امیدوارم که هیچکدوممون نشیم مثل مؤذن این شعر مولوی :


یک موذن داشت بس آواز بد
در میان کافرستان بانگ زد
چند گفتندش مگو بانگ نمازکه شود جنگ و عداوت ها دراز
خلق خایف شد ز فتنه عامه ایخود بیامد کافری با جامه ای
پرس پرسان کین موذن گو کجاست
که صلا و بانگ او راحت فزاست
هین چه راحت بود ز آن آواز زشتگفت که آوازش فتاد اندر کنشت
دختری دارم لطیف و بس سنی
آرزو می بود او را مومنی
هیچ چاره می ندانستم در آن
تا فرو خواند این موذن آن اذان
گفت دختر چیست این مکروه بانگکه بگوشم آمد این دو چار دانگ
خواهرش گفتا که این بانگ اذانهست اعلام و شعار مومنان
باورش نامد بپرسید از آن دگرآن دگر هم گفت آری ای پدر
چون یقین گشتش رخ او زرد شداز مسلمانی دل او سرد شد



در پناه حق :gol:
 

شهید یوسف الهی

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز


حضرت آیة الله مجتهدی تهرانی (ره) می فرمایند:

به دو علت موعظه و پند و اندرز، در مردم تأثیر نمی کند، یکی اینکه طرف مقابل زمینه پذیرش سخنان خوب را ندارد مثل یزدیدها و معاویه ها، اگر چه بزرگوارانی مثل امام حسین علیه السلام و یا امیرمؤمنان علیه السلام موعظه کنند اثر نمی کند،
و دوم اینکه گوینده موعظه، خود اهل عمل نیست هنوز نتوانسته است خود را بسازد و گناهان را ترک کند و تقوای الهی را رعایت نماید لذا طرف مقابل وقتی که از او احکام حلال و حرام را می شنود، و عملاً می بیند که خود خطیب مبتلا به افعال حرام است مثل غیبت کردن و دیگر رذائل اخلاقی،
کلام خطیب در او تأثیری نخواهد داشت.

(آداب الطلاب،ص 489)
 

mahdis.

عضو جدید
کاربر ممتاز
من يه سوال دارم.
شما از كجا فهميديد يا ميفهميد كه مسلمان هستيد؟
 
بالا