تفسیر و حفظ روزانه یک آیه از قرآن کریم

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سلام به همگي!خوبيد ان شاءا... . خيلييييي خوشحالم كه اين تاپيك سرپاست.
با توجه به نحوه تفسير نور تمام مطالب در مورد آيات 6 تا 14 رو گذاشتم.اميدوارم همينطور در ادامه اين تاپيك ثابت قدم باشيد.
اجركم عند ا...:gol::gol::gol:


آيه


كَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَيَطْغَى‏
أَن رَّآهُ اسْتَغْنَى‏
إِنَّ إِلَى‏ رَبِّكَ الرُّجْعَى‏
أَرَأَيْتَ الَّذِى يَنهَى‏
عَبْداً إِذَا صَلَّى‏
أَرَأَيْتَ إِن كَانَ عَلَى الْهُدَى‏
أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى‏
أَرَأَيْتَ إِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى‏
أَلَمْ يَعْلَم بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى‏


ترجمه


نه چنين است (كه مى‏پندارند). بى‏گمان آدمى طغيان مى‏كند.
چون خود را بى‏نياز مى‏بيند.
همانا بازگشت همه به سوى پروردگار توست.
آيا ديدى آن كه منع مى‏كند.
بنده‏اى را كه نماز مى‏خواند.
آيا انديشيده‏اى كه اگر (آن بنده) بر طريق هدايت باشد يا به تقوا سفارش كند. (سزاى نهى كننده او جز آتش نيست)
آيا انديشيده‏اى كه اگر تكذيب كند و روى برتابد (فقط خود را هلاك ساخته است؟)
آيا او نمى‏داند كه خداوند مى‏بيند.


نکته ها


كلمه «كلاّ» يا به معناى نفى گذشته است يعنى اين گونه نيست كه انسان به ياد گذشته خود باشد كه خداوند او را آفريد و به او آموخت، پس بنده او باشد، بلكه به جاى بندگى طغيان مى‏كند و مانع بندگى ديگران نيز مى‏شود.
و ممكن است كلمه «كلاّ» به معناى حقًا و براى تأكيد باشد.(18)
اگر انسان ظرفيّت نداشته باشد، يا ثروت او را مغرور مى‏كند، چنانكه قارون مى‏گفت: «انّما اوتيته على علم عندى»(19) يا قدرت او را مغرور مى‏كند، چنانكه فرعون مى‏گفت: «اليس لى ملك مصر»(20) يا علم او را مغرور مى‏كند. چنانكه بلعم باعورا به آن گرفتار شد. «آتيناه آياتنا فانسلخ منها»(21) ولى اگر ظرفيّت باشد، حتى هر سه در يك نفر جمع مى‏شود مثل حضرت يوسف و سليمان ولى مغرور نمى‏شود، چون همه را از خداوند مى‏داند نه خود. چنانكه حضرت سليمان گفت: «هذا من فضل ربّى»(22) و حضرت يوسف گفت: «ربّ قد آتيتنى من الملك و علّمتنى من تأويل الاحاديث»(23) آرى خطر آنجاست كه انسان به خود بنگرد نه خدا.(24) «أن رآه استغنى»
طغيانگر نه خدا را بنده است، نه دستورات الهى را به رسميّت مى‏شناسد، نه استدلال مى‏پذيرد و نه به نداى وجدان و ناله مظلومان گوش مى‏دهد.
مراد از عبدى كه نماز مى‏خواند «عبداً اذا صلّى» چنانكه از آيات آخر سوره بر مى‏آيد، رسول خداست، چون در آن آيات، آن حضرت را از اطاعت آن شخص نهى نموده است و او را به سجده و قرب دعوت مى‏كند. از آنجا كه اين آيات، اولين آياتى است كه بر پيامبر نازل شده، پس آن حضرت قبل از رسيدن به مقام رسالت، نماز مى‏خوانده است.(25)
در احاديث مى‏خوانيم: ابوجهل از اطرافيان خود پرسيد: آيا پيامبر در ميان شما نيز براى سجده صورت به خاك مى‏گذارد؟ گفتند: آرى. گفت: سوگند به آنچه سوگند مى‏خوريم، اگر او را در چنين حالى ببينم، با پاى خود گردن او را له مى‏كنم. زمانى كه متوجه شد پيامبر در حال نماز است، تصميم گرفت با لگد بر سر مبارك آن حضرت در سجده بكوبد، همين كه نزديك شد، با حالتى عجيب عقب نشينى كرد و به مشركان گفت: وقتى به او نزديك شدم، در مقابل خود خندقى از آتش ديدم.(26)
با اينكه مراد از «عبداً» شخص پيامبر است ولى نكره آوردن آن، به خاطر تعظيم و بزرگداشت است. «عبدًا اذا صلّى»18) تفسير نمونه.
19) قصص، 78.
20) زخرف، 51 .
21) اعراف، 175.
22) نمل، 40.
23) يوسف، 101.
24) تفسير نوين.
25) تفسير الميزان.
26) تفاسير مجمع البيان و نمونه.


پيام ها



1- انسان ناسپاس است. ما او را آفريديم و هر چه نمى‏دانست به او آموختيم. امّا او در برابر پروردگارش طغيان مى‏كند. «كلاّ انّ انسان ليطغى»
2- انسان به خاطر آنكه به غلط خود را بى‏نياز مى‏پندارد دست به طغيان مى‏زند. «ليطغى ان رآه استغنى»
3- بازداشتن از نماز، روشن‏ترين نوع منكرات است. «ينهى عبداً اذا صلّى»
4- حتى اگر احتمال حقانيّت دهند نبايد اينگونه با پيامبر برخورد كنند. «ان كان على الهُدى»
5 - انسان كم ظرفيّت است و پندار بى‏نيازى او را مست مى‏كند. «ليطغى ان رآه استغنى»
6- علم به تنهايى كافى نيست. با اينكه به انسان علم داديم امّا طغيان مى‏كند. «علّم الانسان ما لم يعلم - انّ الانسان ليطغى»
7- غنى بودن كمال است، ولى خود را غنى ديدن زمينه لغزشهاست. «راه استغنى»
8 - ايمان به معاد مانع طغيان است. «انّ الى ربّك الرجعى»
9- هر چه داريم مى‏گذاريم و مى‏رويم خود را بى نياز نپنداريم. «انّ الى ربّك الرجعى»
10- انسان و هستى هدفدار و به سوى خداست. «انّ الى ربّك الرجعى»
11- طاغوتيان مخالف نمازند. «ليطغى - ينهى عبدًا اذا صلّى» (رفتار ناروا زمانى مورد سرزنش قرار مى‏گيرد كه دوام داشته باشد.)
12- نشانه بندگى خدا نماز است. «عبدًا اذا صلّى»
13- طاغوت‏ها از بندگى خدا ناراحتند. (نه از افراد بى‏تفاوت و يا بنده هوسهاى خود يا ديگران) «ينهى عبدًا اذا صلّى»
14- نام و نشان مهم نيست، عملكردها مهم است. (نام نهى كننده و نمازگزار نيامده است.) «ينهى - صلّى»
15- سزاوار است كسى كه امر به تقوا مى‏كند خودش از راه يافتگان باشد. «كان على الهُدى او امر بالتّقوى»
16- ريشه طغيان دو چيز است: يكى آنكه خود را بى‏نياز مى‏بيند. «رآه استغنى» ديگر آنكه خدا را نمى‏بيند و گمان مى‏كند خدا هم او را نمى‏بيند. «ألم يعلم بانّ اللّه يرى»
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیه 7

آیه 7

أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى (7)
از اين كه خود را بى نياز ببيند.



تفسیر نمونه جلد 27

«به خاطر اين كه خود را مستغنى و بى نياز مى بيند» (أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى).(1)
اين طبيعت غالب انسان ها است، طبيعت كسانى است كه در مكتب عقل و وحى پرورش نيافته اند، كه وقتى خود را مستغنى مى پندارند، شروع به سركشى و طغيان مى كنند.
نه، خدا را بنده اند، نه احكام او را به رسميت مى شناسند، نه به نداى وجدان گوش فرا مى دهند، و نه حق و عدالت را رعايت مى كنند.
انسان و هيچ مخلوق ديگر، هرگز بى نياز و مستغنى نخواهند شد، بلكه موجودات ممكنه، هميشه نيازمند به لطف و نعمت هاى خدا هستند، و اگر لحظه اى فيض او قطع شود، درست در همان لحظه، همه نابود مى گردند، منتها انسان گاهى به غلط خود را بى نياز مى پندارد، و تعبير لطيف آيه نيز اشاره به همين معنى است كه مى گويد: «خود را بى نياز مى بيند» نمى گويد: «بى نياز مى شود».
بعضى معتقدند: منظور از «انسان» در آيه مورد بحث، خصوص «ابو جهل» است، كه از آغاز دعوت پيامبر(صلى الله عليه وآله) به مخالفت برخاست، ولى مسلماً «انسان» در اينجا مفهوم كلى دارد، و امثال «ابو جهل» مصداق هائى از آن مى باشند.
به هر حال، چنين به نظر مى رسد: هدف آيه اين است: پيغمبر(صلى الله عليه وآله) انتظار نداشته باشد مردم به زودى دعوتش را پذيرا شوند، بلكه بايد خود را براى انكار و مخالفت مستكبرانِ طغيانگر، آماده سازد، و بداند راهى پر فراز و نشيب در پيش روى او است.

شان نزول آیات 6-10 :


در احاديث آمده است: «ابو جهل» از اطرافيان خود سؤال كرد: آيا محمّد در ميان شما نيز (براى سجده) صورت به خاك مى گذارد؟ گفتند: آرى.
گفت: سوگند به آنچه ما به آن سوگند ياد مى كنيم، اگر او را در چنين حالى ببينم، با پاى خود گردن او را له مى كنم! به او گفتند: ببين، او در آنجا مشغول نماز است!.
«ابو جهل» حركت كرد تا گردن پيامبر(صلى الله عليه وآله) را زير پاى خود بفشارد، ولى هنگامى كه نزديك آمد، عقب نشينى كرده و با دستش گوئى چيزى را از خود دور مى كرد!.
به او گفتند: اين چه وضعى است در تو مى بينيم؟ گفت: ناگهان ميان خودم و او خندقى از آتش ديدم و منظره وحشتناك و همچنين بال و پرهائى مشاهده كردم!
در اينجا پيغمبر خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: قسم به كسى كه جانم در دست او است، اگر به من نزديك شده بود، فرشتگان خدا بدن او را قطعه قطعه مى كردند و عضو عضو او را مى ربودند!
اينجا بود كه آيات فوق نازل شد.(2)
طبق اين روايات، آيات فوق در آغاز بعثت نازل نشده، بلكه وقتى نازل شد كه دعوت اسلام برملا شده بود، و لذا عده اى معتقدند: تنها پنج آيه نخستين اين سوره در آغاز بعثت نازل شده و بقيه با فاصله قابل ملاحظه اى بوده است.
ولى به هر حال، اين شأن نزول هرگز مانع گستردگى مفهوم آيه نيست.


1ـ جمله «أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى» مفعول لاجله است، و در تقدير «لاِ َنَّ...» مى باشد، و رؤيت در اينجا به معنى علم است و لذا دو مفعول گرفته، اين احتمال نيز وجود دارد كه به معنى رؤيت حسى باشد، و «اسْتَغْنى» به منزله «حال» بوده باشد.

2 ـ «مجمع البيان»، جلد 10، صفحه 515.
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
خبر خوش

خبر خوش

سلام.


دوستان تاپیک تا شب عید بروز می مونه.:gol:

و من جای آبجی فاطمه آیات رو ایشالا می ذارم.

تا شب عید به خواست خدا تا آیه 10 میریم.


دوستان عزیز منتظر همراهی همتون هستم.

شب و روزتون طلایی:gol::gol:
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیه8

آیه8

به نام خدا.

إِنَّ إِلى رَبِّكَ الرُّجْعى (8)
و به يقين بازگشت (همه) به سوى پروردگار توست.


سـپـس ايـن طـاغـيـان مـسـتكبر را مورد تهديد قرار داده ، مى فرمايد: مسلما بازگشت همه به سوى پروردگار تو است (ان الى ربك الرجعى ).
و او است كه طغيانگران را به كيفر اعمالشان مى رساند.
اصـولا همانگونه كه بازگشت همه چيز به سوى او است ، و همه مى ميرند و ميراث آسمان و زمين براى ذات پاك او مى ماند: و لله ميراث السموات و الارض
(آل عمران - 180) در آغاز نيز همه چيز از ناحيه او بوده ، و جاى اين نيست كه انسان خود را بى نياز بشمرد و مغرور گردد، و طغيان كند.
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیه 9

آیه 9

به نام خدا.

أَرَأَيْتَ الَّذِى يَنهَى‏ (9)
به من خبر ده آيا كسى كه نهى مى كند.


سـپـس به قسمتى از كارهاى طغيانگران مغرور، ممانعت آنها از سلوك راه حق و پيمودن طريق هدايت و تقوى ، پرداخته ، مى افزايد: به من خبر ده آيا كسى كه نهى مى كند... (اء راءيت الذى ينهى ).
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیه 10

آیه 10

عَبْداً إِذا صَلّى (10)
بنده اى را هنگامى كه نماز مى خواند (آيا مستحق عذاب الهى نيست)


بنده اى را هنگامى كه نماز مى خواند» (عَبْداً إِذا صَلّى).آيا چنين كسى مستحق عذاب و كيفر الهى نيست؟!
در احاديث آمده است: «ابو جهل» از اطرافيان خود سؤال كرد: آيا محمّد در ميان شما نيز (براى سجده) صورت به خاك مى گذارد؟ گفتند: آرى.
گفت: سوگند به آنچه ما به آن سوگند ياد مى كنيم، اگر او را در چنين حالى ببينم، با پاى خود گردن او را له مى كنم! به او گفتند: ببين، او در آنجا مشغول نماز است!.
«ابو جهل» حركت كرد تا گردن پيامبر(صلى الله عليه وآله) را زير پاى خود بفشارد، ولى هنگامى كه نزديك آمد، عقب نشينى كرده و با دستش گوئى چيزى را از خود دور مى كرد!.
به او گفتند: اين چه وضعى است در تو مى بينيم؟ گفت: ناگهان ميان خودم و او خندقى از آتش ديدم و منظره وحشتناك و همچنين بال و پرهائى مشاهده كردم!
در اينجا پيغمبر خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: قسم به كسى كه جانم در دست او است، اگر به من نزديك شده بود، فرشتگان خدا بدن او را قطعه قطعه مى كردند و عضو عضو او را مى ربودند!
اينجا بود كه آيات فوق نازل شد.(1)
طبق اين روايات، آيات فوق در آغاز بعثت نازل نشده، بلكه وقتى نازل شد كه دعوت اسلام برملا شده بود، و لذا عده اى معتقدند: تنها پنج آيه نخستين اين سوره در آغاز بعثت نازل شده و بقيه با فاصله قابل ملاحظه اى بوده است.
ولى به هر حال، اين شأن نزول هرگز مانع گستردگى مفهوم آيه نيست.

1- «مجمع البيان»، جلد 10، صفحه 515.
 

پیوست ها

  • PR096010.zip
    6.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
تلاوت آیات 7 و 8

تلاوت آیات 7 و 8

در دانلود تلاوت آیات 7 و 8 و 9 مشکلی وجود داشت که خوشبختانه رفع شده ، برای همین تلاوت این آیات رو به طور مجزا خدمتتون تقدیم می کنم
 

پیوست ها

  • PR096007.zip
    6.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • PR096008.zip
    10.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
تبریک

تبریک

دوستای خوبم

واقعا ازتون به خاطر همراهی تون توی سال 88 متشکرم امیدوارم هر حاجتی دارید خدا به حق قرآنش بهتون عطا کنه .

از صبای گلم هم خیلی ممنونم و از خدا بهترین خیرها رو براش آرزو می کنم

امیدوارم سال جدید براتون سالی پر از برکت و شادی و سلامتی باشه و خداوند خودش از انوار کتاب آسمانی اش که تبیانا لکل شی هست به قلب هممون بتابونه و قدرت فهم و درک بیشتر مطالب این کتاب آسمونی رو بهمتون بده .


همونطور که صبا جان گفته بودن توی سال 88 تا آیه 10 رو مطالعه کردیم همتون رو تا بعد از نوروز به خدای بزرگ می سپارم ، بعد از 13 روز عید چشم به راهتون هستیم :gol:
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
با عرض سلام و ادب خدمت دوستای خوبم

امروز 14 فروردینه و طبق وعده ای که داشتیم حفظ و تفسیر و تعمق بر روی آیات نورانی سوره مبارکه علق رو از سر می گیرم .

امیدوارم در سال جدید خداوند حال همه ی ما را به برکت این کتاب پر برکت به احسن الحال مبدل کنه و غم شبِ هجرانِ مفسر به حق قرآنش رو به شادی صبح ظهور وی بدل کنه...:gol:
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیه 11

آیه 11

أَ رَأَيْتَ إِنْ كانَ عَلَى الْهُدى (11)
به من خبر ده اگر اين بنده بر طريق هدايت باشد


تفسیر نمونه جلد 27
در این آیه ، براى تأكيد بيشتر مى افزايد: «به من خبر ده اگر اين بنده نمازگزار بر طريق هدايت باشد»...
 

پیوست ها

  • PR096011.zip
    9.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
أَ رَأَيْتَ إِنْ كانَ عَلَى الْهُدى (11)
به من خبر ده اگر اين بنده بر طريق هدايت باشد


تفسیر نمونه جلد 27
در این آیه ، براى تأكيد بيشتر مى افزايد: «به من خبر ده اگر اين بنده نمازگزار بر طريق هدايت باشد»...



ان شاءالله این تاپیک همیشه پا بر جا بمونه .... و ما همون حافظان قرآن به معنای واقعی بشیم.:gol:
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیه 12

آیه 12

أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوى

يا (مردم را) به تقوا فرمان دهد (آيا نهى او سزاوار است)؟!


تفسیر نمونه جلد 27

آيا نهى كردن او سزاوار است؟ و آيا مجازات چنين كسى، جز آتش دوزخ مى تواند باشد؟!
 

پیوست ها

  • PR096012.zip
    6.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیه 13

آیه 13



أَ رَأَيْتَ إِنْ كَذَّبَ وَ تَوَلّى (13)
به من خبر ده اگر (اين طغيانگر) حق را انكار كند و از آن روى گردان شود (آيا مستحق مجازات الهى نيست)؟!


تفسیر نمونه جلد 27

«به من خبر ده اگر اين شخص طغيانگر كه رهروان راه حق را از نماز و هدايت و تقوا باز مى دارد، اگر تكذيب حق كند و از آن روى گرداند چه سرنوشت دردناكى خواهد داشت»؟! (أَ رَأَيْتَ إِنْ كَذَّبَ وَ تَوَلّى).(1)


1 ـ جمله هاى «رَأَيْتَ» در سه آيه بالا به گفته بسيارى از مفسران به معنى «أَخْبِرْنِى» است كه ما آن را در فارسى به «به من بگو» ترجمه كرده ايم، و جواب شرط هائى كه در اين آيات آمده محذوف است، و در تقدير چنين است: كَيْفَ يَكُونُ حالُهُ وَ مُجازاتُهُ وَ عَذابُهُ؟: «سرنوشت چنين انسانى و مجازات و عذاب او چگونه خواهد بود»؟!
 

پیوست ها

  • PR096013.zip
    9.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون
خوشحالم که ادامه دادید و ناراحتم که از قافله عقب موندم...
کلاس جبرانی نمیذارید؟!



ای بابا انقدر ناامید گفتید که دلم گرفت ! :(

عیب نداره یا روزی دو آیه حفظ کنید یا از سوره های بعد همراهی کنید ! غصه نداره که :smile:

ممنون که همراه هستید خدا خبرتون بده :gol:
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیه 14

آیه 14



أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ يَرى (14)
آيا او ندانست كه خداوند (همه اعمالش را) مى بيند؟!


تفسیر نمونه جلد 27

«آيا او نمى داند كه خداوند همه اعمال او را مى بيند و همه را براى حساب و جزا ثبت و ضبط مى كند»؟! (أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ يَرى).
تعبير به «قضيه شرطيه» در آيات فوق، اشاره به اين است كه: اين طغيانگر مغرور، لااقل اين احتمال را بايد بدهد كه پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) بر طريق هدايت است، و دعوتش دعوت به سوى تقوا است، همين احتمال براى اين كه جلو طغيان او را بگيرد كافى است.
بنابراين، مفهوم اين آيات ترديد در هدايت و دعوت پيامبر(صلى الله عليه وآله) به سوى تقوا نمى باشد، بلكه اشاره به نكته ظريف بالاست.

بعضى از مفسران ضمير در «كانَ» و «أَمَرَ» را به همان شخص نهى كننده مانند «ابو جهل» باز گردانده اند، بنابراين، مفهوم آيات چنين مى شود: اگر او هدايت را بپذيرد و به جاى منع از نماز، دعوت به تقوا كند، چقدر به حال او مفيد است؟
ولى تفسير اول مناسب تر به نظر مى رسد.
* * *​


نكته:

عالم هستى محضر خدا است

توجه به اين واقعيت، كه هر كارى را انسان انجام مى دهد در پيشگاه خدا است، و اصولاً «تمام عالم هستى محضر خدا است»، و چيزى از اعمال و حتى نيات آدمى از او پنهان نيست، مى تواند روى برنامه زندگى انسان اثر زياد بگذارد، و او را از خلافكارى ها باز دارد، مشروط بر اين كه ايمان به اين مطلب، واقعاً در دل او جاى گيرد و به صورت يك باور قطعى در آيد.
در حديثى مى خوانيم: أُعْبُدِ اللّهُ كَأَنَّكَ تَراهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَراهُ فَإِنَّهُ يَراكَ: «خدا را آن چنان عبادت كن كه گوئى او را مى بينى و اگر تو او را نمى بينى، او تو را به خوبى مى بيند».(1)
نقل مى كنند: بيدار دلى بعد از گناهى، توبه كرده بود، و پيوسته مى گريست، گفتند: چرا اين قدر گريه مى كنى؟ مگر نمى دانى خداوند متعال غفور است؟ گفت: آرى، ممكن است او عفو كند، ولى اين خجلت و شرمسارى كه او مرا ديده، چگونه از خود دور سازم؟!
گيرم كه تو از سرِ گنه درگذرى *** زان شرم كه ديدى كه چه كردم، چه كنم؟!


1- «بحار الانوار»، جلد 25، صفحه 204، حديث 16.
 

پیوست ها

  • PR096014.zip
    13 کیلوبایت · بازدیدها: 0

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
منم عقب موندم
الان کدوم سوره هستیم


الان سوره علق آیه 14 هستیم . اگه همه موافق باشید و دوستان می دونن می رسند جبران کنن ، چند روزی نگه داریم رویه رو ! ولی اگه دوستای خوبمون سعی کنن خودشون رو برسونن خیلی عالی می شه ;)
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
الان سوره علق آیه 14 هستیم . اگه همه موافق باشید و دوستان می دونن می رسند جبران کنن ، چند روزی نگه داریم رویه رو ! ولی اگه دوستای خوبمون سعی کنن خودشون رو برسونن خیلی عالی می شه ;)


خوبه ...
به نظر من اگه ایه های قبلیو بذاری که هم تاپیک به روز باشه و هم بچه ها استفاده کنن....البته هر طور خودت صلاح می دونی:gol:
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیه 15

آیه 15

كَلاّ لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ لَنَسْفَعاً بِالنّاصِيَةِ (15)
چنان نيست (كه او مى پندارد)، اگر دست از كار خود برندارد، ناصيه اش (= موى پيش سرش) را گرفته، (و به سوى عذاب) مى كشانيم.



تفسیر نمونه :

سجده كن و تقرب جوى!

به دنبال بحثى كه در آيات گذشته پيرامون طغيانگران كافر و مزاحمت آنها نسبت به پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و نمازگزاران آمده بود، در اين آيات آنها را زير رگبار شديدترين تهديدها گرفته، مى فرمايد:
«چنان نيست كه او مى پندارد» (گمان مى كند مى تواند پا بر گردن پيغمبر به هنگام سجده بگذارد و او را از اين برنامه الهى باز دارد) (كَلاّ).

«اگر دست از اين جهل و غرور خود برندارد، موى جلو سر او را گرفته و به سوى عذاب مى كشانيم» (لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ لَنَسْفَعاً بِالنّاصِيَةِ).
 

پیوست ها

  • PR096015.zip
    17 کیلوبایت · بازدیدها: 0

venous_20

عضو جدید
کاربر ممتاز
الان سوره علق آیه 14 هستیم . اگه همه موافق باشید و دوستان می دونن می رسند جبران کنن ، چند روزی نگه داریم رویه رو ! ولی اگه دوستای خوبمون سعی کنن خودشون رو برسونن خیلی عالی می شه ;)
ممنون
سعی می کنم سریع خودمو برسونم:gol:
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
منم از قافله جا موندم.....

انشالله كه بتونم خودمو برسونم....

حتما ،

به امید خدا از فردا مرور رو شروع می کنیم ، به خاطر به روز موندن تاپیک به پیشنهاد صبای گلم هر روز سه آیه رو قرار می دیم . خدا به هممون توفیق بده .. :gol:
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
حتما ،

به امید خدا از فردا مرور رو شروع می کنیم ، به خاطر به روز موندن تاپیک به پیشنهاد صبای گلم هر روز سه آیه رو قرار می دیم . خدا به هممون توفیق بده .. :gol:


ممنون گلم....

خدا کنه دیگه کسی جا نمونه:gol:
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرور آیات

مرور آیات

سلام همراهان گرامی.... روزتون به خیر...

پیرو هماهنگی های انجام شده... ایات قبلی رو هر روز سه آیه مرور میکنیم...:gol:

دوستان لطف کنند جهت استفاده از تفسیر به پست های قبلی مراجعه نمایند.:gol:

با توکل به خدای مهربان شروع می کنیم....:heart:
 

Similar threads

بالا