تفسیر و حفظ روزانه یک آیه از قرآن کریم

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
این کار خیلی کاره قشنگیه امیدوارم خداوند به شما بیشتر توفیق بده
سخنی هم با erfan:
شاید این چیزی که شما به اون اشاره کردید مهم باشه ولی اگه توجه کنی اولش سند مطالب ارائه شده رو آورد:smile:


ممنونم دوست عزیز خدا خیرتون بده :gol:

خدا به طراحش توفیق بده :gol:


این کار خیلی کاره قشنگیه

التماس دعا :gol::gol:

سلام ممنون.
بیسته.

شما خودت کارت درسته :gol:

اختیار داری عزیزم.
امیدوارم این تاپیک هم مثل بقیه تاپیک ها شلوغ بشه.

ممنونم صباحت جان خدا اجر این کار بزرگ رو هم در این دنیا هم در آخرت بهت عطا می کنه بی شک، ممنون بابت اینکه امروز در غیاب من تشریف آوردید و آیه دوم رو قرار دادید:gol:

سلام به همه دوستان گلم:gol:
ممنون از تاپیک قشنگت ابجی:gol:
توضیح کوتاهی بده باید دراین تاپیک چکار کنیم

قربون آبجی گلم ، الان که سوره علق رو شروع کردیم ، روزی یه آیه از این سوره رو حفظ می کنیم ، تفسیر می کنیم و تعمق می کنیم روش ، اگه پیشنهاد دیگه ای برای بهتر شدن تاپیک دارید بفرمایید :gol:

به نظرم قبلش یه هفته اطلاعیه بدید تا افرادی که دوست دارن همه جمع بشن و هماهنگ شروع کنیم.
ممنون:gol:

شما هم توی اطلاع رسانی کمکمون کنید خدا خیرتون بده :gol:
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک سوال :
دوست عزیز ؛ شما که تصمیم به این کار بزرگ گرفتی آیا میدونی معنای قرآن چیست؟


آقا عرفان ممنونم از حضورتون . ولی این بحث هدف تاپیک رو منحرف می کنه ، یه مقدار صبر کنید من ان شا الله یه تاپیک در باره قرآن خواهم زد و بهتون اطلاع می دم بحثی که مطرح کردید عالیه و گستره ، حتما اگه خدا کمک کنه راجع بهش در یک تاپیک مجزا بحث می کنیم
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سلام خدمت همه دوستان عزیز :gol:

در این تاپیک دور هم جمع می شیم تا سوره های قرآن کریم رو حفظ کنیم ولی به خاطر مشغله زیاد و استفاده از نور هدایت این کتاب ارزشمند یک سوره را پیگیری می کنیم و روزانه یک آیه رو باهم می خوانیم ، تفسیر می کنیم و حفظ می کنیم .


امیدوارم خداوند به همگی کمک کنه تا از معارف این کتاب ارزشمند حداکثر بهره رو ببریم :gol:
سلام به همگي دوستان!
اميدوارم خوب و خوش باشيد!
واقعا كلي خوشحال شدم اين تاپيك رو ديدم!
اگه اجازه بدين منم باشم!:redface:
البته قبلا آقا مجتبي و جمعي از دوستان ميخواستن اينكار ور انجام بديم، حتي تاپيك رو هم زديم و تا يه جاهايي رفتيم، ولي خب استقبال نشد! اميدوارم تا آخرين آيه قرآن اين تاپيك برقرار باشه!
خدا خيرتان بده
يا حق:)
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همگي دوستان!
اميدوارم خوب و خوش باشيد!
واقعا كلي خوشحال شدم اين تاپيك رو ديدم!
اگه اجازه بدين منم باشم!:redface:
البته قبلا آقا مجتبي و جمعي از دوستان ميخواستن اينكار ور انجام بديم، حتي تاپيك رو هم زديم و تا يه جاهايي رفتيم، ولي خب استقبال نشد! اميدوارم تا آخرين آيه قرآن اين تاپيك برقرار باشه!
خدا خيرتان بده
يا حق:)

خواهش می کنم خوشحال می شیم همراه باشید ، التماس دعا
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیه 3

آیه 3

اِقْرَأْ وَ رَبُّكَ الأَكْرَمُ (3)


بخوان كه پروردگارت (از همه) والاتر است،


تفسير نمونه جلد 27


در این آی بار ديگر براى تأكيد مى افزايد: «بخوان كه پروردگارت از هر كريمى كريم تر است، و از هر بزرگوارى بزرگوارتر» (اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الأَكْرَمُ).(6)
بعضى معتقدند: «اِقْرَأ» دوم، تأكيدى است بر «اِقْرَأ» در آيات قبل، و بعضى گفته اند: با آن متفاوت است، در جمله اول، منظور قرائت پيامبر(صلى الله عليه وآله) براى خويش است و در جمله دوم، قرائت براى مردم، ولى تأكيد، مناسب تر به نظر مى رسد، زيرا دليلى بر اين تفاوت در دست نيست.
و به هر حال، تعبير اين آيه در حقيقت، پاسخى است به گفتار پيامبر(صلى الله عليه وآله) در جواب «جبرئيل» كه گفت: من قرائت كننده نيستم.
يعنى: «از بركت پروردگار فوق العاده كريم و بزرگوار، تو توانائى بر قرائت و تلاوت دارى».


جهت تلاوت صحیح آیه از این به بعد سعی می کنم فایل صوتی هر آیه رو هم قرار بدم
 

پیوست ها

  • PR096003.zip
    7.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
درباره سوره مبارکه علق

درباره سوره مبارکه علق

سوره علق

96

تعداد : آیات 19- کلمات 72 - حرف 288
سوره مکّی می باشد
( نخستین سوره ی نازله بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می باشد)


نامگذاری
به مناسبت اینکه در دوّمین آیه ی آن می فرماید: خداوند انسان را از علق ( خون بسته که اشاره به یکی از مراحل قبل از جنین است ) این سوره مبارکه به نام " عَلَق" نامگذاری گردیده است .
گاهی نیز آن را به نام " اِقرَآ" می گویند که اولین کلمه از نخستین آیه ی سوره ی مبارکه است .


فضائل و خواص

پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرماید : هر کس این سوره را تلاوت کند خداوند ثواب کسی که تمام سوره های مفصّل ( سوره های مفصّل قرآن عبارتند از : سوره محمّد صلی الله علیه و آله و سلم تا آخر قرآن .) را خوانده باشد به او عطا می فرماید. ( مجمع البیان ، تفسیر اطیب البیان )

و در خواص آن ، حضرت می فرماید : چنانچه کسی در دریا این سوره ی مبارکه را بخواند خداوند وی را از غرق شدن و خطرات ایمن و مصون می دارد .( مصباح صفحه 460 )

همچنین حضرتش می فرماید: اگر کسی این سوره را بر انبار و ذخیره ی خود قرائت کند خداوند آن را از خطر سرقت و هر گونه آفت و دستبری محفوظ می دارد( تفسیر برهان )

و حضرت امام صادق علیه السلام می فرماید: کسی که عازم سفر است این سوره ی مبارکه را بخواند و همراه خود بدارد از حواذث و آفات آن سفر مصون خواهد ماند. ( خواص الآیات صفحه 158 )




برگرفته از کتاب شکوفه های سُوَر قرآن ، در فضائل و خواص سوره های قرآن : گردآوری و تدوین : سید علی لواسانی
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سلام به همگي دوستان عزيزم! اميدوارم خوب و خوش باشيد و در سايه لطف خداوند ايام به كامتان باشه!
خيليييييي خوشحالم كه در جمع شما هستم، از صميم قلب اميدوارم چراغ اينجا هميشه روشن باشه!
يه پيشنهاد داشتم، با خودم گفتم مسووليتها رو اينجا تقسيم كنيم تا دچار مشكل نشيم، مثلا يه نفر فقط كارشون اين باشه كه آيه و ترجمه رو هر روز بذارن، نفر بعدي براي گذاشتن تفسير نمونه و مثلا يه نفرم براي گذاشتن صوت آيه، يه نفر ديگه براي گذاشتن مطلب در مورد شان نزول و ... . اينجوري ديگه اولا دچار بي نظمي نميشيم، در ثاني همه كارها به دوش يه نفر نميفته، در ضمن ميتونيم براي اينكه براي يكي از دوستان كه نتونستن مطلب مربوط به خودشون رو بذارن مثلا يه معاون در نظر بگيريم، نظرتون چيه؟
براي اينكه منم يه سهمي داشته باشم از تفسير نور براتون مطلب ميذارم، اگه خواستين من كلا گذاشتن مطلب از تفسير نور رو به عهده ميگيرم! خوبه؟

نکته ها


پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: اولين بار كه جبرئيل بر من ظاهر شد، فرمود: بخوان، گفتم: نمى‏توانم، بعد از سه بار مرا فشار داد، ديدم مى‏توانم بخوانم.(16)
در تفسير نوين مى‏خوانيم: آنجا كه به مسئله آفرينش انسان نظر دارد، خداوند، خود را كريم خوانده: «ما غرّك بربّك الكريم الّذى خلقك»(17) ولى آنجا كه موضوع خواندن و يادگيرى و قلم مطرح است، خود را اكرم خوانده است. «اقرأ و ربّك الاكرم الّذى علّم بالقلم»
از افتخارات اسلام اين است كه كارش را با قرائت و علم و قلم شروع كرد و اولين فرمان خداوند به پيامبرش فرمان فرهنگى بود. خواندن لوحى كه براى اولين بار در برابر پيامبر باز شد، منظم و مكتوب بود.
در فرمان اقرء اين نكته نهفته است كه آنچه بر تو نازل خواهد شد، خواندنى است، نه فقط دانستنى.
براى كلمه «علق» چند معنا شده است:
الف) چسبنده و مراد آن است كه حضرت آدم از گل چسبنده آفريده شد و يا نطفه مرد شبيه زالو به نطفه زن مى‏چسبد.
ب) به معناى خون غليظ و بسته باشد كه معمولاً اين معنا مطرح است.
آنكه از خون بسته انسان مى‏سازد، بر شخص درس ناخوانده فرمان اقرء مى‏دهد.
آغاز تحصيل علم بايد با نام خدا باشد. «اقرء باسم ربّك» فارغ التحصيلان نيز بايد در راه او باشند. «فاذا فرغت فانصب و الى ربّك فارغب»


پيام ها


1
- قرائت قرآن بايد با نام خداوند آغاز شود. «اقرء باسم ربّك»
2- اولين فرمان اسلام، فرمان فرهنگى است. «اقرء»
3- خواندن بايد جهت الهى داشته باشد. «اقرء باسم ربّك»
4- خواندن قرآن وسيله رشد است. «اقرء و ربّك»
5 - پرورش الهى هم مادّى است، «ربك الّذى خلق - خلق الانسان من علق» هم معنوى. «ربّك الاكرم - الّذى علّم بالقلم»
6- پروردگار، همان آفريننده است. (بنابراين سخن مشركان كه خالق بودن خدا را پذيرفته بودند ولى بت‏ها را ربّ مى‏دانستند باطل است.) «ربّك الّذى خلق»
7- بيان آفرينش انسان از خون بسته شده، هم يك پيشگوئى علمى است و هم راهى براى تربيت انسان كه بداند مبدء او از چيست و گرفتار غرور نشود. «خلق الانسان من علق»
8 - آفرينش همه هستى در يكسو «الّذى خلق» و آفرينش انسان در يك سوى ديگر. «خلق الانسان من علق»
9- معلم اصلى انسان خداست. «علّم الانسان ما لم يعلم»
10- قلم، بهترين وسيله انتقال دانش است. «علّم بالقلم»
11- وحى الهى سرچشمه علوم بشرى است. «علّم الانسان ما لم يعلم»
12- خالقيّت، ربوبيّت، كريم بودن و معلم بودن خداوند، مستلزم قرائت كتاب اوست. «اقرء باسم ربّك... خلق... الاكرم... علّم...»
13- خداوند كارهاى خود را از طريق اسباب انجام مى‏دهد. «علّم بالقلم»
14- رهائى از جهل با استفاده از قلم، جلوه‏اى از كرم و ربوبيّت اوست و نويسندگى هنر مطلوب و مورد ترغيب اسلام است. «علّم بالقلم»
15- خداوند هم جسم انسان را رشد مى‏دهد و هم روح او را. (كلمه «ربّك» ميان دو كلمه «خَلَق» و «اِقرء» آمده است.) «اقرء باسم ربّك الّذى خلق»


توضيحات


سيماى سوره عَلق‏
اين سوره نوزده آيه دارد و در مكّه نازل شده است.
نام سوره برگرفته از آيه دوم است كه اشاره به خلقت انسان از علق (خون بسته) دارد.
اين سوره، اولين سوره‏اى است كه بر پيامبر نازل شده و سياق آياتش چنان به هم ارتباط دارد كه مى‏توان گفت تمام سوره يكباره نازل شده است.(15)
اين سوره نظير سوره‏هاى سجده، فصلت، نجم داراى سجده واجب است كه به عقيده شيعه در نماز نبايد خوانده شود و خواندن آنها در حال حيض يا جنابت ممنوع است.
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

اقرا بسم ربک الذی خلق
خلق الانسن من علق
اقرا و ربک الاکرم
...

دیدین بلد شدم. :D

طیب الله ، عالی بود ;)

فقط یه خورده تلفظت مشکل داره:surprised: :biggrin:

سلام به همگي دوستان عزيزم! اميدوارم خوب و خوش باشيد و در سايه لطف خداوند ايام به كامتان باشه!
خيليييييي خوشحالم كه در جمع شما هستم، از صميم قلب اميدوارم چراغ اينجا هميشه روشن باشه!
يه پيشنهاد داشتم، با خودم گفتم مسووليتها رو اينجا تقسيم كنيم تا دچار مشكل نشيم، مثلا يه نفر فقط كارشون اين باشه كه آيه و ترجمه رو هر روز بذارن، نفر بعدي براي گذاشتن تفسير نمونه و مثلا يه نفرم براي گذاشتن صوت آيه، يه نفر ديگه براي گذاشتن مطلب در مورد شان نزول و ... . اينجوري ديگه اولا دچار بي نظمي نميشيم، در ثاني همه كارها به دوش يه نفر نميفته، در ضمن ميتونيم براي اينكه براي يكي از دوستان كه نتونستن مطلب مربوط به خودشون رو بذارن مثلا يه معاون در نظر بگيريم، نظرتون چيه؟
براي اينكه منم يه سهمي داشته باشم از تفسير نور براتون مطلب ميذارم، اگه خواستين من كلا گذاشتن مطلب از تفسير نور رو به عهده ميگيرم! خوبه؟

نکته ها


پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: اولين بار كه جبرئيل بر من ظاهر شد، فرمود: بخوان، گفتم: نمى‏توانم، بعد از سه بار مرا فشار داد، ديدم مى‏توانم بخوانم.(16)
در تفسير نوين مى‏خوانيم: آنجا كه به مسئله آفرينش انسان نظر دارد، خداوند، خود را كريم خوانده: «ما غرّك بربّك الكريم الّذى خلقك»(17) ولى آنجا كه موضوع خواندن و يادگيرى و قلم مطرح است، خود را اكرم خوانده است. «اقرأ و ربّك الاكرم الّذى علّم بالقلم»
از افتخارات اسلام اين است كه كارش را با قرائت و علم و قلم شروع كرد و اولين فرمان خداوند به پيامبرش فرمان فرهنگى بود. خواندن لوحى كه براى اولين بار در برابر پيامبر باز شد، منظم و مكتوب بود.
در فرمان اقرء اين نكته نهفته است كه آنچه بر تو نازل خواهد شد، خواندنى است، نه فقط دانستنى.
براى كلمه «علق» چند معنا شده است:
الف) چسبنده و مراد آن است كه حضرت آدم از گل چسبنده آفريده شد و يا نطفه مرد شبيه زالو به نطفه زن مى‏چسبد.
ب) به معناى خون غليظ و بسته باشد كه معمولاً اين معنا مطرح است.
آنكه از خون بسته انسان مى‏سازد، بر شخص درس ناخوانده فرمان اقرء مى‏دهد.
آغاز تحصيل علم بايد با نام خدا باشد. «اقرء باسم ربّك» فارغ التحصيلان نيز بايد در راه او باشند. «فاذا فرغت فانصب و الى ربّك فارغب»


پيام ها


1- قرائت قرآن بايد با نام خداوند آغاز شود. «اقرء باسم ربّك»
2- اولين فرمان اسلام، فرمان فرهنگى است. «اقرء»
3- خواندن بايد جهت الهى داشته باشد. «اقرء باسم ربّك»
4- خواندن قرآن وسيله رشد است. «اقرء و ربّك»
5 - پرورش الهى هم مادّى است، «ربك الّذى خلق - خلق الانسان من علق» هم معنوى. «ربّك الاكرم - الّذى علّم بالقلم»
6- پروردگار، همان آفريننده است. (بنابراين سخن مشركان كه خالق بودن خدا را پذيرفته بودند ولى بت‏ها را ربّ مى‏دانستند باطل است.) «ربّك الّذى خلق»
7- بيان آفرينش انسان از خون بسته شده، هم يك پيشگوئى علمى است و هم راهى براى تربيت انسان كه بداند مبدء او از چيست و گرفتار غرور نشود. «خلق الانسان من علق»
8 - آفرينش همه هستى در يكسو «الّذى خلق» و آفرينش انسان در يك سوى ديگر. «خلق الانسان من علق»
9- معلم اصلى انسان خداست. «علّم الانسان ما لم يعلم»
10- قلم، بهترين وسيله انتقال دانش است. «علّم بالقلم»
11- وحى الهى سرچشمه علوم بشرى است. «علّم الانسان ما لم يعلم»
12- خالقيّت، ربوبيّت، كريم بودن و معلم بودن خداوند، مستلزم قرائت كتاب اوست. «اقرء باسم ربّك... خلق... الاكرم... علّم...»
13- خداوند كارهاى خود را از طريق اسباب انجام مى‏دهد. «علّم بالقلم»
14- رهائى از جهل با استفاده از قلم، جلوه‏اى از كرم و ربوبيّت اوست و نويسندگى هنر مطلوب و مورد ترغيب اسلام است. «علّم بالقلم»
15- خداوند هم جسم انسان را رشد مى‏دهد و هم روح او را. (كلمه «ربّك» ميان دو كلمه «خَلَق» و «اِقرء» آمده است.) «اقرء باسم ربّك الّذى خلق»

توضيحات


سيماى سوره عَلق‏
اين سوره نوزده آيه دارد و در مكّه نازل شده است.
نام سوره برگرفته از آيه دوم است كه اشاره به خلقت انسان از علق (خون بسته) دارد.
اين سوره، اولين سوره‏اى است كه بر پيامبر نازل شده و سياق آياتش چنان به هم ارتباط دارد كه مى‏توان گفت تمام سوره يكباره نازل شده است.(15)
اين سوره نظير سوره‏هاى سجده، فصلت، نجم داراى سجده واجب است كه به عقيده شيعه در نماز نبايد خوانده شود و خواندن آنها در حال حيض يا جنابت ممنوع است.


ممنونم بابت تفسیر :gol: با طرحتون هم موافقم من و صباحت جان اگه مایل باشن آیات ترجمه ، صوت و تفسیر نمونه رو می گذاریم . شما هم که فرموده بودید تفسیر نور رو می گذارید اگه کسی مطلب دیگه رو می خواد قرار بده ممنون می شم که قبول مسئولیت کنه :gol:
 

venous_20

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه دوستان :gol:
فاطمه جان باز هم ممنون از زحماتت
میخواستم تفسیری از آیات بگذارم ولی دیدم قبلا توسط دوستان این کار انجام شده
موفق باشید:gol:
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
طیب الله ، عالی بود ;)

فقط یه خورده تلفظت مشکل داره:surprised: :biggrin:




ممنونم بابت تفسیر :gol: با طرحتون هم موافقم من و صباحت جان اگه مایل باشن آیات ترجمه ، صوت و تفسیر نمونه رو می گذاریم . شما هم که فرموده بودید تفسیر نور رو می گذارید اگه کسی مطلب دیگه رو می خواد قرار بده ممنون می شم که قبول مسئولیت کنه :gol:
عالیه!
امیدوارم از خدا هر چی میخواین بهتون ارزانی کنه!
یاحق
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

اقرا بسم ربک الذی خلق
خلق الانسن من علق
اقرا و ربک الاکرم
...

دیدین بلد شدم. :D


آفرین. شما اولین نفری هستین که آزمون می ده.
یک سبد شکوفه بهاری تقدیمت:gol::gol:

طیب الله ، عالی بود ;)

فقط یه خورده تلفظت مشکل داره:surprised: :biggrin:




ممنونم بابت تفسیر :gol: با طرحتون هم موافقم من و صباحت جان اگه مایل باشن آیات ترجمه ، صوت و تفسیر نمونه رو می گذاریم . شما هم که فرموده بودید تفسیر نور رو می گذارید اگه کسی مطلب دیگه رو می خواد قرار بده ممنون می شم که قبول مسئولیت کنه :gol:



من موافقم عزیزم . این طرحات عالیه.:heart:
 

venous_20

عضو جدید
کاربر ممتاز
من این چند اِیه رو حفظم
تشویقم نمی کنید:D

اقْرَأْ بِاسمِ رَبِّك الّذِي خَلَقَ(1)
خَلَقَ الانسنَ مِنْ عَلَقٍ(2)
اقْرَأْ وَ رَبّك الأَكْرَمُ(3)
الّذِي عَلّمَ بِالْقَلَمِ(4)
عَلّمَ الانسنَ مَا لَمْ يَعْلَمْ(5)
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
من این چند اِیه رو حفظم
تشویقم نمی کنید:D

اقْرَأْ بِاسمِ رَبِّك الّذِي خَلَقَ(1)
خَلَقَ الانسنَ مِنْ عَلَقٍ(2)
اقْرَأْ وَ رَبّك الأَكْرَمُ(3)
الّذِي عَلّمَ بِالْقَلَمِ(4)
عَلّمَ الانسنَ مَا لَمْ يَعْلَمْ(5)


احسنت.:gol::gol::gol:

یک سبد مهربونی تقدیم به تو که مهربونی.
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
من این چند اِیه رو حفظم
تشویقم نمی کنید:D

اقْرَأْ بِاسمِ رَبِّك الّذِي خَلَقَ(1)
خَلَقَ الانسنَ مِنْ عَلَقٍ(2)
اقْرَأْ وَ رَبّك الأَكْرَمُ(3)
الّذِي عَلّمَ بِالْقَلَمِ(4)
عَلّمَ الانسنَ مَا لَمْ يَعْلَمْ(5)


احسنت آبجی گلم، خدا قسمتت کنه زیارت محل نزول این آیات نورانی رو :gol:

 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیه 4 و آیه 5

آیه 4 و آیه 5

الَّذي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ (4)
همان كسى كه بوسيله قلم تعليم نمود،


عَلَّمَ الإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ (5)
و به انسان آنچه را نمى دانست آموخت.



تفسیر نمونه جلد 27

سپس، به توصيف خداوندى كه اكرم الاكرمين است پرداخته، مى فرمايد: «همان كسى كه به وسيله قلم تعليم فرمود» (الَّذي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ).

«و به انسان آنچه را نمى دانست ياد داد» (عَلَّمَ الإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ).
در حقيقت، اين آيات نيز پاسخى است به همان گفتار پيامبر(صلى الله عليه وآله) كه فرمود: «من قرائت كننده نيستم» يعنى همان خدائى كه به وسيله قلم، انسان ها را تعليم داد، و به انسان آنچه را نمى دانست آموخت، قادر است كه به بنده اى درس نخوانده همچون تو نيز، قرائت و تلاوت را بياموزد.

جمله «اَلَّذِى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ» دو معنى دارد، نخست اين كه: خداوند نوشتن و كتابت را به انسان آموخت و قدرت و توانائى اين كار عظيم را كه مبدأ تاريخ بشر، و سرچشمه تمام علوم و فنون و تمدن ها است، در او ايجاد كرد.
ديگر اين كه: منظور اين است: علوم و دانش ها را از اين طريق و با اين وسيله به انسان آموخت.
خلاصه اين كه: طبق يك تفسير، منظور تعليم كتابت است، و طبق تفسير ديگر، منظور علومى است كه از طريق كتابت به انسان رسيده است.
و در هر حال، تعبيرى است پر معنى، كه در آن لحظات حساس نخستين نزول وحى، در اين آيات بزرگ و پر معنى منعكس شده است.
* * *
نكته ها:

1 ـ آغاز وحى همراه با آغاز يك حركت علمى بود

اين آيات چنان كه گفتيم، به اعتقاد غالب مفسران يا تمام آنها، نخستين آياتى است كه بر قلب پاك پيامبر(صلى الله عليه وآله) نازل شده است و با تابش نخستين اشعه وحى، فصل تازه اى در تاريخ بشريت آغاز شد، و نوع بشر مشمول يكى از بزرگترين الطاف الهى گشت، كامل ترين آئين هاى الهى كه نقطه پايان و ختم اديان بود، نازل گرديد، و پس از نزول تمام احكام و تعليمات اسلامى به مصداق: الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الإِسْلامَ ديناً: «دين الهى تكميل و نعمتش به حدّ تمام و كمال رسيد و اسلام دين مرضى الهى گشت و دين كامل گرديد».(1)
موضوع بسيار جالب اينجا است: در عين اين كه پيامبر (صلى الله عليه وآله) «امّى» و درس نخوانده بود، و محيط «حجاز» را يكپارچه جهل و نادانى فرا گرفته بود، در نخستين آيات وحى تكيه بر مسأله «علم» و «قلم» است، كه بلافاصله بعد از نعمت بزرگ خلقت و آفرينش در اين آيات ذكر شده است!
در حقيقت، اين آيات نخست، از تكامل جسم انسان، از يك موجود بى ارزش مانند «علقه»، خبر مى دهد، و از سوى ديگر، از تكامل «روح» به وسيله تعليم و تعلّم، مخصوصاً از طريق قلم سخن مى گويد.
آن روز كه اين آيات نازل مى شد، نه تنها در محيط «حجاز» كه محيط جهل بود، كسى ارزشى براى قلم قائل نبود، در دنياى متمدن آن زمان نيز، قلم از اهميت كمى برخوردار بود.
اما امروز مى دانيم: تمام تمدن ها، علوم، دانش ها و پيشرفت هائى كه در هر زمينه نصيب بشر شده، بر محور قلم دور مى زند، و به راستى «مداد علماء» بر «دماء شهداء» پيشى گرفته; چرا كه هم زيربناى خون شهيد، و هم پشتوانه آن، مُركّب هاى قلم هاى دانشمندان است، و اصولاً سرنوشت اجتماعات انسانى در درجه اول، به نيش قلم ها بسته است.
اصلاحات جوامع انسانى از قلم هاى مؤمن و متعهد شروع مى شود، و فساد و تباهى اجتماعات نيز، از قلم هاى مسموم و فاسد مايه مى گيرد.
بى جهت نيست كه قرآن مجيد سوگند به قلم و آنچه با قلم مى نويسند، ياد كرده، يعنى هم به «ابزار» و هم به «محصول» آن ابزار، آنجا كه مى فرمايد: «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُون».(2)
مى دانيم: دوران زندگى بشر را به دو دوران تقسيم مى كنند:
دوران تاريخ.
و دوران قبل از تاريخ.
دوران تاريخ، زمانى است كه قلم، خواندن و نوشتن ابداع شده بود، و انسان توانسته است چيزى از زندگى خود را با قلم بنگارد و براى آيندگان به يادگار بگذارد، و به اين ترتيب، تاريخ بشر، مساوى است با تاريخ پيدايش قلم و خط!.
در زمينه نقش قلم در حيات انسان ها، شرح مبسوطى در جلد 24 تفسير «نمونه» در آغاز سوره «قلم» داشته ايم.
بنابراين، پايه اسلام از همان آغاز بر علم و قلم گذارده شده، و بى جهت نيست كه قومى چنان عقب مانده، به قدرى در علوم و دانش ها پيش رفتند، كه علم و دانش را ـ به اعتراف دوست و دشمن ـ به همه جهان صادر كردند، و به اعتراف مورخان معروف «اروپا» اين نور علم و دانش مسلمين بود كه بر صفحه اروپاى تاريك «قرون وسطى» تابيد، و آنها را وارد «عصر تمدن» ساخت.
در اين زمينه، كتاب هاى فراوانى از سوى خود آنها تحت عنوان «تاريخ تمدن اسلام» يا «ميراث اسلام» نوشته شده است.

چقدر نازيباست ملتى اين چنين، و آئينى آن چنان، در ميدان علم و دانش عقب بمانند و نيازمند ديگران و حتى وابسته به آنها شوند.
* * *
2 ـ ذكر خدا در هر حال

آغاز دعوت پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) از ذكر نام خدا شروع شد، «اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ».
و جالب اين كه: تمام زندگانى پر بار او آميخته با ذكر خدا و ياد خدا بود.
ذكر خداوند با هر نفسش توأم بود، برمى خاست، مى نشست، مى خوابيد، راه مى رفت، سوار مى شد، پياده مى شد و توقف مى كرد، همه با ياد خدا بود و با نام «اللّه».
هنگامى كه از خواب بيدار مى شد، مى فرمود: «الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي أَحْيانا بَعْدَ مَا أَماتَنا وَ إِلَيْهِ النُّشُورُ».
«ابن عباس» مى گويد: شبى خدمتش خوابيده بودم، هنگامى كه از خواب بيدار شد، سر به سوى آسمان بلند كرد، و ده آيه آخر سوره «آل عمران» را تلاوت فرمود: «إِنَّ في خَلْقِ السَّماواتِ وَ الأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهار...» سپس عرضه داشت: «اَللّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ نُورُ السَّمواتِ وَ الأَرْضِ وَ مَنْ فِيْهِنَّ... اَللّهُمَّ لَكَ أَسْلَمْتُ وَ بِكَ آمَنْتُ وَ عَليْكَ تَوَكَّلْتُ وَ اِلَيْكَ أَنْبَتُ...».
هنگامى كه از خانه بيرون مى آمد، مى فرمود: «بِسْمِ اللّهِ، تَوَكَّلْتُ عَلَى اللّهِ، اَللّهُمَّ اِنِّى أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَضِلَّ، أَوْ أُضِلَّ، أَوْ أَزِلَّ، أَوْ أَظْلِمَ، أَوْ أُظْلِمَ، أَوْ أَجْهَلَ أَوْ يُجْهِلَ عَلَىَّ».
و هنگامى كه وارد مسجد مى شد، مى فرمود: «أَعُوذُ بِاللّهِ الْعِظِيْمِ وَ بِوَجْهِهِ الْكَرِيْمِ وَ سُلْطانِهِ الْقَدِيْمِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجِيْمِ».
و هنگامى كه لباس نوى در تن مى كرد، عرض مى كرد: «أَللّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ كَسَوْتَنِيْهِ أَسْئَلُكَ خَيْرَهُ وَ خَيْرَ ما صُنِعَ لَهُ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّهِ وَ شَرِّ ما صُنِعَ لَهُ».
و هنگامى كه به خانه باز مى گشت، مى فرمود: «أَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِىْ كَفانِى وَ آوانِى وَ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِى أَطْعَمَنِى وَ سَقانِى».
و به همين ترتيب، تمام زندگى او با ياد خدا، نام خدا و تقاضاى الطاف خداوند عجين و آميخته بود.(3)

1 ـ مائده، آيه 3.
2 ـ ن، آيه 1.
3ـ «فى ظلال القرآن»، جلد 8، صفحه 619 به بعد (با تلخيص فراوان).
 

پیوست ها

  • PR096004.zip
    7.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • PR096005.zip
    10.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم
اقرا باسم ربک الذی خلق
خلق الانسان من علق
اقرا و ربک الاکرم
الذی علم بالقلم
علم الانسان مالم یعلم


من هم حفظ هستم اینارو.
با ترجمه و تفسیر


اللهم صلی و سلم وزد وبارک علی رسول الله و آله الاطهار

احسنت :gol: ممنونم بابت همراهیتون ، حضور شما و دوستان خیلی دلگرم کننده است
 

اقیانوس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم
اقرا بسم ربک الذی خلق
خلق الانسان من علق
اقرا و ربک الاکرم
الذی علم بالقلم
علم الانسان مالم یعلم
...
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم
اقرا بسم ربک الذی خلق
خلق الانسان من علق
اقرا و ربک الاکرم
الذی علم بالقلم
علم الانسان مالم یعلم
...


احسنت آبجی گلم:love:
ان شا الله این آیه های نورانی روشنایی بخش روزهای وحشت و ترس باشن :gol:


:w27:
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیه 6

آیه 6

كَلاّ إِنَّ الإِنْسانَ لَيَطْغى (6)
چنين نيست (كه شما مى پنداريد) ، به يقين انسان طغيان مى كند،


تفسیر نمونه جلد 27

در تعقيب آيات گذشته، كه در آن اشاره به نعمت هاى مادى و معنوى پروردگار نسبت به انسان شده بود، و لازمه يك چنين نعمت گسترده اى، سپاسگزارى انسان و تسليم او در برابر خداوند است، در آيات مورد بحث، مى فرمايد: «چنين نيست كه نعمت هاى الهى روح شكرگزارى را هميشه در انسان زنده كند، بلكه او مسلماً طغيان مى كند»... (كَلاّ إِنَّ الإِنْسانَ لَيَطْغى).(1)


1 ـ طبق آنچه در بالا آورده ايم «كلاّ» براى ردع است نسبت به چيزى كه لازمه مضمون آيات گذشته مى باشد، بعضى نيز آن را به معنى «حقاً» گرفته اند، كه براى تأكيد مى باشد.
 

پیوست ها

  • PR096006.zip
    14 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mary90

عضو جدید
کاربر ممتاز
كَلاّ إِنَّ الإِنْسانَ لَيَطْغى (6)
چنين نيست (كه شما مى پنداريد) ، به يقين انسان طغيان مى كند،


تفسیر نمونه جلد 27

در تعقيب آيات گذشته، كه در آن اشاره به نعمت هاى مادى و معنوى پروردگار نسبت به انسان شده بود، و لازمه يك چنين نعمت گسترده اى، سپاسگزارى انسان و تسليم او در برابر خداوند است، در آيات مورد بحث، مى فرمايد: «چنين نيست كه نعمت هاى الهى روح شكرگزارى را هميشه در انسان زنده كند، بلكه او مسلماً طغيان مى كند»... (كَلاّ إِنَّ الإِنْسانَ لَيَطْغى).(1)


1 ـ طبق آنچه در بالا آورده ايم «كلاّ» براى ردع است نسبت به چيزى كه لازمه مضمون آيات گذشته مى باشد، بعضى نيز آن را به معنى «حقاً» گرفته اند، كه براى تأكيد مى باشد.
ممنون خیلی زیبا بود
ببخشید
ولی کسی می تونه در باره ی این ایه واین منظور از شکرگذاری بیشتر توضیح بده
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم
اقرا باسم ربک الذی خلق
خلق الانسان من علق
اقرا و ربک الاکرم
الذی علم بالقلم
علم الانسان مالم یعلم


من هم حفظ هستم اینارو.
با ترجمه و تفسیر


احسنتم..

موید به تاییدات الهی باشید.:gol:
 

Similar threads

بالا