سلام به همگي دوستان عزيزم! اميدوارم خوب و خوش باشيد و در سايه لطف خداوند ايام به كامتان باشه!
خيليييييي خوشحالم كه در جمع شما هستم، از صميم قلب اميدوارم چراغ اينجا هميشه روشن باشه!
يه پيشنهاد داشتم، با خودم گفتم مسووليتها رو اينجا تقسيم كنيم تا دچار مشكل نشيم، مثلا يه نفر فقط كارشون اين باشه كه آيه و ترجمه رو هر روز بذارن، نفر بعدي براي گذاشتن تفسير نمونه و مثلا يه نفرم براي گذاشتن صوت آيه، يه نفر ديگه براي گذاشتن مطلب در مورد شان نزول و ... . اينجوري ديگه اولا دچار بي نظمي نميشيم، در ثاني همه كارها به دوش يه نفر نميفته، در ضمن ميتونيم براي اينكه براي يكي از دوستان كه نتونستن مطلب مربوط به خودشون رو بذارن مثلا يه معاون در نظر بگيريم، نظرتون چيه؟
براي اينكه منم يه سهمي داشته باشم از تفسير نور براتون مطلب ميذارم، اگه خواستين من كلا گذاشتن مطلب از تفسير نور رو به عهده ميگيرم! خوبه؟
نکته ها
پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: اولين بار كه جبرئيل بر من ظاهر شد، فرمود: بخوان، گفتم: نمىتوانم، بعد از سه بار مرا فشار داد، ديدم مىتوانم بخوانم.(16)
در تفسير نوين مىخوانيم: آنجا كه به مسئله آفرينش انسان نظر دارد، خداوند، خود را كريم خوانده: «ما غرّك بربّك الكريم الّذى خلقك»(17) ولى آنجا كه موضوع خواندن و يادگيرى و قلم مطرح است، خود را اكرم خوانده است. «اقرأ و ربّك الاكرم الّذى علّم بالقلم»
از افتخارات اسلام اين است كه كارش را با قرائت و علم و قلم شروع كرد و اولين فرمان خداوند به پيامبرش فرمان فرهنگى بود. خواندن لوحى كه براى اولين بار در برابر پيامبر باز شد، منظم و مكتوب بود.
در فرمان اقرء اين نكته نهفته است كه آنچه بر تو نازل خواهد شد، خواندنى است، نه فقط دانستنى.
براى كلمه «علق» چند معنا شده است:
الف) چسبنده و مراد آن است كه حضرت آدم از گل چسبنده آفريده شد و يا نطفه مرد شبيه زالو به نطفه زن مىچسبد.
ب) به معناى خون غليظ و بسته باشد كه معمولاً اين معنا مطرح است.
آنكه از خون بسته انسان مىسازد، بر شخص درس ناخوانده فرمان اقرء مىدهد.
آغاز تحصيل علم بايد با نام خدا باشد. «اقرء باسم ربّك» فارغ التحصيلان نيز بايد در راه او باشند. «فاذا فرغت فانصب و الى ربّك فارغب»
پيام ها
1- قرائت قرآن بايد با نام خداوند آغاز شود. «اقرء باسم ربّك»
2- اولين فرمان اسلام، فرمان فرهنگى است. «اقرء»
3- خواندن بايد جهت الهى داشته باشد. «اقرء باسم ربّك»
4- خواندن قرآن وسيله رشد است. «اقرء و ربّك»
5 - پرورش الهى هم مادّى است، «ربك الّذى خلق - خلق الانسان من علق» هم معنوى. «ربّك الاكرم - الّذى علّم بالقلم»
6- پروردگار، همان آفريننده است. (بنابراين سخن مشركان كه خالق بودن خدا را پذيرفته بودند ولى بتها را ربّ مىدانستند باطل است.) «ربّك الّذى خلق»
7- بيان آفرينش انسان از خون بسته شده، هم يك پيشگوئى علمى است و هم راهى براى تربيت انسان كه بداند مبدء او از چيست و گرفتار غرور نشود. «خلق الانسان من علق»
8 - آفرينش همه هستى در يكسو «الّذى خلق» و آفرينش انسان در يك سوى ديگر. «خلق الانسان من علق»
9- معلم اصلى انسان خداست. «علّم الانسان ما لم يعلم»
10- قلم، بهترين وسيله انتقال دانش است. «علّم بالقلم»
11- وحى الهى سرچشمه علوم بشرى است. «علّم الانسان ما لم يعلم»
12- خالقيّت، ربوبيّت، كريم بودن و معلم بودن خداوند، مستلزم قرائت كتاب اوست. «اقرء باسم ربّك... خلق... الاكرم... علّم...»
13- خداوند كارهاى خود را از طريق اسباب انجام مىدهد. «علّم بالقلم»
14- رهائى از جهل با استفاده از قلم، جلوهاى از كرم و ربوبيّت اوست و نويسندگى هنر مطلوب و مورد ترغيب اسلام است. «علّم بالقلم»
15- خداوند هم جسم انسان را رشد مىدهد و هم روح او را. (كلمه «ربّك» ميان دو كلمه «خَلَق» و «اِقرء» آمده است.) «اقرء باسم ربّك الّذى خلق»
توضيحات
سيماى سوره عَلق
اين سوره نوزده آيه دارد و در مكّه نازل شده است.
نام سوره برگرفته از آيه دوم است كه اشاره به خلقت انسان از علق (خون بسته) دارد.
اين سوره، اولين سورهاى است كه بر پيامبر نازل شده و سياق آياتش چنان به هم ارتباط دارد كه مىتوان گفت تمام سوره يكباره نازل شده است.(15)
اين سوره نظير سورههاى سجده، فصلت، نجم داراى سجده واجب است كه به عقيده شيعه در نماز نبايد خوانده شود و خواندن آنها در حال حيض يا جنابت ممنوع است.