درخواست های مرتبط با: عکس ها و پلان

potite

عضو جدید
با سلام
من به عکس تعدادی از کارهای هرمان هرتز برگر نیازدارم .
دوستدار شما مهرازبان

این سایت رو هم حتما ببین کارهای خیلی جالبی داره
 

پیوست ها

  • Herman_Hertzberger_01_thumb.jpg
    Herman_Hertzberger_01_thumb.jpg
    95.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Herman_Hertzberger_02_thumb.jpg
    Herman_Hertzberger_02_thumb.jpg
    41.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

potite

عضو جدید
با سلام دوست عزیز
ممنون از وقتی که گذاشتین !!!
ولی این سایتا رو قبلا ً نگاه کردم ، زیاد جالب نیست .
منظورم چیزی بود که واقعا ً بشه از اونا افکار هرتز برگر رو فهمید، نه چندتا عکس و...

باز هم بابت زحمتی که کشیدین از شما صمیمانه متشکرم
دوستدار شما مهرازبان


این سایت خود معمار هستش.تمام پروژهاش تو این سایت هست با توضیحات کاملش نمیدونم چیش برا شما جالب نبوده! اگر مشکل زبان داری اون یه مسئله ی ذیگس اما فکر نکنم از سایت خود هرمان هرتز چیز کامل تری پیدا کنی!!!!!
به هر حال این کمکی بود که از دست من بر میومد.
خواهش می کنم.
 

potite

عضو جدید
سلام خسته نباشی

من تصاویر کاملی از کاخ هشت بهشت اصفهان میخوام چون میخوام 3d بزنم
اگه پلانی، مستندی یا کتابی که میدونی در این رابطه هست میتونی بهم معرفی کنی ممنونت میشم

سلام من یادمه دو سه سال بیش از شهرداری یا نمیدونم بنیاد مسکن اصفهان نما و مقطعشو( و شاید هم پلانشم باشه) گرفتیم اما کپی پلات نقشه هاست روی کاغذ A4 اگه به دردت می خوره برم تو کاغذام بگردم پیدا کنم عکس بگیرم بفرستم .
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
سلام خسته نباشی

من تصاویر کاملی از کاخ هشت بهشت اصفهان میخوام چون میخوام 3d بزنم
اگه پلانی، مستندی یا کتابی که میدونی در این رابطه هست میتونی بهم معرفی کنی ممنونت میشم

كتاب معماري منظر غلامرضا نعيما
اسمش: باغ هاي ايراني و كوشك هاي آن
به طور كامل مداركش هست
 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
باعرض سلام خدمت همه دوستان

من مطالبی ( نقد بنا - اقلیم بنا - سبک معماری - پلان - پرسپکتیو - چگونگی اسکیس زدن بنا) در مورد بنای یادبود مثل مقبره بوعلی سینا و یا بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی می خواستم

اگه ممکنه کمکم کنید چون بایستی با جمع آوری مطالبش کنفرانس بدم.



آرامگاه بوعلی سینا- هوشنگ سیحون





از میان اثار معماری معاصر ایران بنای یاد بود بوعلی به دلیل ویژگی های خاص آن دارای موقعیت ممتازی است. در این بنا طراح با استفاده ار عناصر معماری ایران مانند رواق،صفه،برج یا میل، سنگ های بزرگ خوش تراش،باغ سازی و.... وهم چنین با استفاده از عناصر معماری یونان ومعماری مدرن حاکم بر آن زمان توانسته بی شک یکی از زیبا ترین یادمان های ایران را به وجود اورد.لازم به ذکر است با توجه به اینکه این تحقیق از سه منبع متفاوت تهیه شده است واینکه در معماری سلیقه حرف اول را می زند وتفاوت آرا در ان امری غیر قابل اجتناب است،تحقیق در سه بخش تهیه شده است
1-بخش اول – دلیل احداث یادمان
2-بخش دوم- تاریخچه بنا وشرح کلی یادمان
3-بخش سوم- معماری بنا از نظر خود طراح
4-بخش چهارم-معماری بنا از نظر تحلیلگران
پس اگر در متن ارائه شده به مطالبی همچون دوگانگی در مورد اینکه رواق ورودی اصلی از چه عنصری الهام گرفته برخوردید تعجب نکنید زیرا دو تحلیل در مورد این رواق وجود دارد ولی در کل حق با طراح است که یادمان را طراحی کرده و نه منتقدان بنا.






بخش اول : دلیل احداث یادمان


به دنبال برگزاری نخستین بزرگداشت "ابن سینا" در ایران ،بنای یادبودی برپاشد كه تا كنون گردشگران بسیاری را به خود جلب كرده است. در اسناد و مدارك تاریخی آمده است : در سال 1330 خورشیدی برابر با1951 میلادی، به مناسبت هزاره‌ تولد ابوعلی سینا جشنی برگزار شد که در آن گروهی از دانشمندان جهان شرکت داشتند كه منجر به احداث مقبره ابوعلی سینا در همدان شد.
این در حالی بود كه به دلیل تولد ،"ابوعلی سینا" در "بخارا" و تحصیل در این مكان ، مردم اکنون این بخش که زمانی جزو قلمروسامانیان بوده و بخشی از جمهوری ازبکستان است، او را ازبک و ترک می‌دانند.عده ای دیگر نیز این دانشمند بزرگ را كه بخشی از آثار خود را به عربی نوشتهاست، نه تنها عرب‌زبان‌ها که مردم کشورهای اروپایی نیز در کتاب‌های تاریخی خود،کسانی همچون او، "ابوریحان بیرونی"، "زکریای رازی" و بسیاری دیگر را عرب می‌دانند.آقای سیحون طراح یادبود ابوعلی سینا نیز در گفت و گو با روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی سینا به خاطره ای جالب در مورد این موضوع می پردازد:«.... در بقیه بناها و کارهایی که انجام دادم، از جمله آرامگاه خیام، نادرشاه و کمال‌الملک نیز این گونه رفتار کردم. برای رسیدن به هدف مورد نظر، آمدم و قبل از فکر کردن به چگونگی طرح و نقشه معماری و قبل از هر حرفی، نشستم به دقت، تاریخچه زندگی و کارهای بوعلی‌‌سینا را مطالعه کردم. این‌که چه کاره بوده؟ کجاها رفته؟ چه کارها کرده
با کمال تأسف، برخورد می‌کردم که در فرهنگ لغت ‌های خارجی ایشان (بوعلی‌سینا) را یک دانشمند عرب معرفی کرده‌اند که خیلی خیلی به من برخورد، چون بنده خیلی خیلی به ایران وابستگی و علاقه دارم، به من برخورد چیزی که مربوط به ایران است حالا می‌خواهد دانشمند باشد، یک فن باشد یا می‌خواهد یک درخت باشد؛ این را یک کس دیگری به نام جای دیگری معرفی کند ناراحت می‌شوم


بنا بر آنچه گروهی از محققان و مورخان نوشته اند، "ابن سینا" در همدان در گذشته و در زیر حصار آن شهر نیز دفن شده است. این افراد شامل ،"البیهقی" ، "ابن خلکان"، "ابن العبری"، "خواند میر" و "قاضی نورالله" می شوند.
بنای ابتدایی این آرامگاه در زمان قاجاریه ساخته شد. در سال ۱۳۳۰ انجمن آثار ملی ایران به مناسبت هزارمین سالروز تولد ابوعلی سینا تصمیم به تجدید بنای آن گرفت. طرح ونقشه بنای فعلی توسط مهندس هوشنگ سیحون به سبک معماری قرنی که بوعلی سینا در آن می زیسته از روی قدیمی‌ترین بنای تاریخ دار اسلامی یعنی برج گنبد کاووس در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است.
بنای آرامگاه تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام ومعماری مدرن است. در طراحی این مجموعه از عناصری از هنرمعماری سنتی ایرانی استفاده شده است. عناصری مانند برج، الهام گرفته از برج گنبد قابوس، باغچه‌ها متاثر از باغهای ایرانی، آب نماها الهام گرفته از حوض خانه‌های سنتی و نمائی با روکار سنگهای حجیم و خشن خارا که با سنگ گرانیت کوهستان الوند آراسته شده و الهام گرفته کاخهای باستانی ایرانیان است
کار ساخت بنای جدید آرامگاه در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی به پایان رسید. محل فعلی آرامگاه بوعلی منزل مسکونی ابو سعید دخوک، دوست صمیمی بوعلی سینا بوده است که او نیز در جوار بوعلی سینا مدفون می باشد. درحال حاضر تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیاء کشف شده مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد و دوران اسلامی اختصاص یافته و در تالار شمالی کتابخانه ای مشتمل بر ۸۰۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه هایی مربوط به آثار بو علی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می شود. در غرفه آثار بوعلی عکسی از جمجه بوعلی نیز در معرض دید گذاشته شده که گمان می رود به هنگام تخریب مقبره قدیمی تهیه شده است. مکمل این بنا بوستانی به شکل نیم دایره با فضای سبز است و نیز تندیس ابوعلی سینا در حالی که کتابی در دست دارد در ضلع شرقی میدان نصب شده است.



بخش دوم: تاریخچه وشرح کلی یادمان

اكنون مقبره "ابن سینا" در دره "مراد بیک" در ضلع غربی خیابان ابوعلی همدان یعنی خیابانی که از مرکز شهر رو به جنوب و کمی مایل به غرب امتداد دارد واقع شده و در کنار آن قبر "ابوسعدی دخدوک" قرار گرفته است. این محل در آن روزگار، کنار شهر و پشت باروی جنوبی همدان بوده و تا اواخر قرن سیزدهم هجری چهارطاق کوچکی بر روی قبر آن دو قرار داشته است و چون چهار طاق مذکور به تدریج بر اثر فرسودگی رو به ویرانی می‌رفته ، یکی از شاهزاده های قاجار به نام "نگار خانم" دختر شاهزاده "عباس میرزا" ولیعهد فتحعلیشاه درصدد تجدید بنا و تعمیر آن برآمده است.
به دستور این شاهزاده ، به جای چهارطاق قدیم، گنبدی از آجر ساختند و دو سنگ، یکی روی قبر "ابن سینا" و دیگری روی قبر "ابوسعید دخدوک" گذاشتند. پس از درست شدن آرامگاه با شکوه جدید، سنگ قبرهای مذکور را در سرسرای آرامگاه قرار داده‌اند
در شمال آرامگاه، خانه‌های مسکونی و در قسمت جنوب آن، حیاط آرامگاه قرارداشته است. کتابخانه‌ی آرامگاه که 649 مجلد کتاب داشته به قرائت خانه‌ ابوعلی سینا موسوم بوده است. در داخل آرامگاه، دور دو سنگ قبر ابوعلی و ابوسعید، نرده چوبی کوتاهی قرارداده‌اند
نظر اعضا انجمن آثار ملی ایران در مورد بنای جدید آرامگاه بوعلی بر آن بود که اصول معماری قدیم و جدید هر دو رعایت شود. به همین خاطر در خرداد ماه سال 1324 هـ‌. ش طرح نقشه‌ی آن بین مهندسان و فارغ التحصیلان رشته معماری به مسابقه گذارده شد. از بین طرح های متعددی که به انجمن رسید طرح پیشنهادی "هوشنگ سیحون" که با نظر آقایان "آندره گدار" مدیر کل فنی موزه باستانشناسی و "محسن فروغی" تهیه شده بود، مورد قبول قرار گرفت و به عنوان جایزه، اجراء ساختمان بر عهده‌ی او واگذار شد
طرح مزبور با توجه به سبک معماری قرنی که حکیم در آن می‌زیسته از روی یکی از قدیم‌ترین و عظیم‌ترین بناهای آن عصر یعنی "گنبد قابوس"، که از شاهکارهای معماری به شمار می‌رود اقتباس شده است. "گنبد قابوس" به موجب کتیبه‌موجود بر روی بنا، به سال 375 شمسی برابر با 397 قمری بنا شده است. گنبد قابوس در قرن پنجم بنا شده است یعنی زمانی که قسمتی از دوران زندگانی ابن سینا در آن سپری شده است
در نیمه سال(1326 هـ . ش) انجمن آثار ملی، تصمیم به اجرای طرح ساختمان آرامگاه گرفت
در آن هنگام مهندس "سیحون" برای تکمیل مطالعات خود در پاریس به سر می‌برد. پس از آگاهی از تصمیم انجمن در خرداد ماه 1327 خورشیدی، طرح‌های اجرایی آرامگاه را به‌عنوان پایان‌نامه به دانشکده هنرهای زیبای پاریس تقدیم کرد
سپس در تیرماه همان سال، آنها را برای اجرا به انجمن ارسال داشت. در اوایل سال 1328 بین انجمن آثار ملی ایران و شرکت ساختمان‌های کشور (شرکت نسبی مهندس ابتهاج و شرکاء) قرارداد قطعی ساختمان بسته شد و در خرداد ماه همان سال، کار بنای ساختمان آرامگاه آغاز شد.
پس از تخریب مقبره‌ی قدیم و گشودن قبر ابوعلی سینا و ابوسعید، جمجمه و قسمتی از استخوان های ابوعلی و قسمتی از استخوان های ابوسعید که باقی مانده بود با حضور افراد معتمد و موثق، پس از تهیه صورت‌جلسه، در جعبه‌های مخصوص نهاده و مهر و موم شد تا پس از آماده شدن آرامگاه جدید، دوباره دفن شود.


طراح بنا، طرح خود را به نحوی پیش بینی کرده بود که هم یادآور یکی از مقابر عصر زندگی ابن سینا و هم نشانه ای از تکامل فن معماری جدید باشد. این است که معمار بنا در قسمت زیرین، روحیه‌ی بناهای مصر، ایران و یونان قدیم را با تمام عظمت و جلال آنها نشان می‌دهد و در قسمت زبرین، روش معماری مقبره "قابوس" رعایت شده است.طراح ساختمان نشان داده است که ابن سینا یک فیلسوف و متفکر بزرگ اسلامی است که بنای افکارش بر علوم و اطلاعاتی که ازملل قدیمه رسیده، قرار دارد.سنگ‌های خشنی که با ابعاد نسبتاً بزرگ در قسمتهای زیرین بنا به کار رفته، روحیه‌ استحکام و قدرت را ظاهر می سازد و ظرافت آمیخته با عظمتی که در برج و پایه‌های آن دیده می شود، تفاوت آن‌ها را با سنگ‌های خشن نشان می‌دهد.باغچه ها و چشمه‌هایی که در حیاط ورودی ساختمان کارسازی شده، نمونه‌ی کوچکی از باغ‌های معلق "بابل" همراه با طراوتی مشرق زمینانه است. زمین محوطه و زیر بنای آرامگاه جمعاً سه هزار و نود متر مربع بوده است. که اکنون به هفت‌ هزار افزایش یافته است.ساختمان آرامگاه در سال 1330 به اتمام رسید و در بهمن ماه همان سال به نمایندگان انجمن آثار ملی تحویل داده شد.سپس لاک و مهر جعبه‌های محتوی استخوان های ابوعلی و ابوسعید دخدوک استخوان ها با دقت کامل و رعایت موازین شرع و آداب و رسوم معمول، کفن و دفن شد. قبر ابوعلی سینا در سمت راست مدخل آرامگاه و در سمت چپ او، قبر "ابوسعید دخدوک" قرار گرفته است.

بخش سوم: معماری آرامگاه از دیدگاه طراح

آرامگاه حجت الحق، بوعلی‌سینا که به مناسبت هزارمین سال تولدشیخ در سال 1330 به بهره‌برداری رسید؛ نگین معماری ایرانی و اسلامی معاصراست.بی اغراق استاد مهندس هوشنگ سیحون در ابتکاری ماندگار، شاهکاری ارایهکرده‌است که در تارک هنر معماری ایران می‌درخشد.این آرامگاه به دلیل حس و حال معنوی وآشنایی با دانش و حکمت سینوی، این اثر را نه تنها در ایران بلکه در جهان به علتدارا بودن ویژگی تناسب بسیار نزدیک کالبد معماری با اندیشه و فکر صاحب یادمان،منحصر به فرد می‌کند.
خود طراح در مورد معماری یادمان بوعلی می گوید
«.... بنده وقتی که قرار شد این کار را انجام دهم و طرح و نقشه‌اش راآماده کنم به فکرم رسید که من نمی‌خواهم مقبره بسازم . مقبره در ایران زیاد است وزیاد ساخته‌اند ولی من می‌خواستم کاری را انجام دهم که کسی تاکنون نکرده بود، نه درایران و نه حتی در خارج از ایران.
بنابراین با توجه به امکاناتمان در طراحی وعوامل معماری از یک طرف و از طرف دیگر از طریق نمادهای عددی یعنی سمبل رقمی، با این 2 فاکتور، کاری را انجام بدهم که در حقیقت شخصیت آن کسی که در آنجا مدفون بود، اینمجسم شود. به جای این که قبر بسازم، من می‌خواستم تجسم وجود آن شخصیت را از طریقمعماری و عدد نشان دهم...»

سیحون در مورد ایده این طرح می گوید:«... من برای اینکه بوعلی را مجسم کنم آمدم و فکر کردم که پایه و اساس اینبنا را روی فرم مربع هندسی قرار دهم. مربع یکی از زیباترین، خالصترین و ناب‌ترینشکل‌های هندسی در هندسه و معماری است.
اگر دقت کرده باشید نقشه و اساس مجموعهتخت جمشید که متشکل از چند کاخ است از جمله کاخ آپادانا، کاخ صدستون، کاخ‌های دیگر،مربع است. اگر این تخت جمشید را جلوی خود بگذارید می‌بینید که جز فرم مربع چیزدیگری نیست بنابراین این مربع یک جنبه تاریخی فوق‌العاده هم برای ما دارد. علاوه براین بر اساس آن چه لئوناردو داوینچی طراحی کرده که یک انسان متعارف بین‌المللی کهدست‌ها و پاهایش را بازکرده و یک مربع جایگزین شده است، یک مربع می‌تواند سمبل خودانسان هم باشد. بنابراین من آمدم وگفتم که تمام اصول و پایه و اساس این نقشه رویمربع باید باشد. کما این که چه در پلان و چه در نما می‌بینید که خود آرامگاه دریک سالن 100 درصد مربع قرار گرفته است
از طرف دیگر تاثیر‌پذیریی ایران ازفلسفه یونان نیز در طرح آرامگاه مورد توجه قرار گرفت می‌گویند که پایه‌های فلسفهایران روی یونان قرار گرفته است. وقتی به این مطلب توجه می‌کنیم، ما می‌بینیم که براساس آن‌چه دانشمندان بزرگ یونان مثل افلاطون و ارسطو می‌گویند و یا گفته که شکلمربع را ناب‌ترین شکل هندسی می‌داند و یک شکل دیگر هم هست همین حالت و مشخصات رادارد و آن شکل دایره است.
مربع و دایره، 2 شکل ناب هندسی هستند که اگر این 2 را با هم تلفیق کنید دیگر نورٌ علی نور می‌شود. بنابراین آمدم خود سنگ قبر بوعلی‌را که کاملاً مربع است در یک محیط دایره شکل که پله می‌خورد جای دادم که مربع در داخل دایره قرار گرفته باشد. در نمای کلی ساختمان آمدم و ایوان جلو را تا نوک برج در یک مربع قرار دادم. اندازه و طول ایوان را از کف زمین تا نوک برج هر دو در یک مربع قرار دادیم. اگر از کف زمین اندازه بگیرید تا نوک برج مخروطی شکل 5/28 متر است، و بعد هم، اگر طول این ایوان را یعنی کل آرامگاه بوعلی در یک مربع قرار گرفته است
سیحون در مورد استفاده از المان های وطنی وفرنگی می گوید:«.... این از یک جهت، از جهت دیگر این که در پایین، یعنی طرح ایوان 10 ستونی و همچنین مشخصات و اجزا دیگری که با هم ترکیب شده‌اند، اینها تداعی معماری یونان قدیم را تداعی می‌کنند البته از آن معماری کپی نشده‌است ولی تداعی کننده آن معماری است.این برای پایین بود. برای بالا هم برج 12 ترک دارد که آن برج گنبد قابوس‌بن وشمگیر در گرگان را تداعی می‌کند. می‌دانیم که قابوس هم عصر شیخ‌الرئیس بوده است و بنایی است که ماندگار شده و مربوط به زمان خود بوعلی‌سینا است و گفته می‌شود شیخ آن را دیده‌است.....»
استاد در مورد نقشه فلسفه در طراحی مجموعه یادمان خاطر نشان می کند:«..... هم‌چنین چون گفته می‌شد کهفلسفه اساس دانش‌های بوعلی‌سینا است و هم‌چنین فلسفه ایران مبتنی بر فلسفه یونان وبر هم تاثیر گذاشته‌اند، پس معماری ایران، برج گنبد قابوس و معماری یونان در اینطرح مد نظر قرار گرفت. یعنی معماری ایرانی و گنبد‌ روی اساسی فلسفه یونان قرارگرفته است. اما راجع به اعداد اگر بخواهیم بگوییم، 10 ستون پایین، هر کدام نشانه یکقرن است. یکی این که چون هزاره بوعلی را خواستند جشن بگیرند و این نمایشگر اینهزاره است. دوم؛ برج بالاست. گنبد قابوس 10 ترک ولی برج آرامگاه بوعلی 12 ترک دارد. چون بوعلی را به عنوان دانشمند 12 دانشی می‌شناسند و در 12 علم دانشمند بوده استبنابراین در این طرح 12 ترک در نظر گرفته شد و این 12 ترک نیز از نظر عددی بیانگرشخصیت بوعلی‌سینا است.
چه در نما، چه در نقشه، هر جا به این آرامگاه نگاه کنیممی‌بینیم که به دفعات مربع تکرار شده و مربع شخص خود بوعلی است از نظر یک انسانکامل و بی‌نقص؛ این یکی از مسائل است که مدنظر من بوده است.
.
.
.
.


 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
بخش چهارم: معماری یادمان از نظر تحلیل گران

بناي ياد بود بوعلي سينا از دو بخش آرامگاه و برج ياد بود تشكيل شده است .ديوارهاي سنگي و تمام بسته آرامگاه بر گرداگرد محوطه اي نسبتا وسيع نشسته اند تا فضاهاي نه چندان بزرگ اين بخش – كتابخانه ، موزه و مزار – را در بر گيرند .حد فاصل ديوارهاي خارجي وفضاهاي داخلي تماما با خاك پر شده اند و آرامگاه جز در محل ورودي اصلي در شرق و ورودي غربي ، ارتباطي با فضاي باز اطراف ندارد .برج يادبود كه دقيقا بر فراز مزار قراردارد منشوري دوازده وجهي با ستون هاي ظريف و كشيده بتني است كه كلاهكي مخروطي از جنس بتن بر سر دارد .
بناي ياد بود بوعلي امروز در ميانه يكي از ميادين شهر همدان ، در بستر از سبزه و درخت و آب قرار گرفته است ؛ حال آنكه در ابتدا در حاشيه خيابان اصلي ، در احاطه بافت مسكوني اطراف و چند بناي خدمات شهري واداري واقع شده بود. به همين دليل تحليل اين بنا فارغ از محيط پيرامون آن و تنها معطوف به طرح خود بنا خواهد بود

نكاتي پيرامون اجزاي طرح

بناي يادبود بوعلي از دو بخش تشكيل شده است :آرامگاه و برج يادبود. بخش ارامگاه به مساحت 610 متر مربع ، ساختماني تمام بسته و پوشيده از سنگ خارا است كه كتابخانه ،موزه و فضاي اصلي آرامگاه (اتاق مقبره) را در خود جاي مي دهد . سطحي كه اين فضاها اشغال مي كنند در حدود 35 درصد از سطح كل بخش آرامگاه است و باقي آن با خاك پر شده است . ورودي اصلي به شكل رواقي با ستون هاي قطور نيم مخروطي در شرق بناي آرامگاه قرار گرفته است.دسترسي ديگري نيزاز سمت غرب به فضاي مقبره تامين شده است ؛ كه البته دسترسي فرعي و خدماتي تلقي مي شود
برج كشيده و بلند يادبود به شكل منشوري دوازده وجهي است كه از استقرار دوازده ستون بتني بر گرد دايره اي به قطر پنج متر بر فراز ساختمان آرامگاه پديد آمده است . اين ستون هاي كشيده هرچه به سمت بالا مي روند به سمت مركز دايره جمع مي شوند و در نهايت به كلاهك مخروطي شكل فوقاني مي رسند .ارتفاع راس برج از روي سكو 21 متر است كه هفده متر آن مربوط به پايه و 4متر آن مربوط به كلاهك مخروطي است
از مقايسه سطح زير بناي فضاهاي استفاده شده در بخش آرامگاه با سطح قسمتهاي پر شده با خاك ، تعمدي در پديد آوردن تختي وسيع استنباط مي شود . به عبارتي طراح ، به منظور خلق آرامگاهي پر ابهت ، از ديواركشي كاذب پيرامون سطحي قريب به دو برابر ميزان مورد نياز و پركردن آن باخاك ترديدي به خود راه نداده است . به همين علت از اين پس بخش آرامگاه را با نام "تخت" مي خوانيم.
هرچند رديف ستونهاي ياد شده نسبت به ورودي آرامگاه ، سكو و برج فراز آن كاملا متقارن است ، اما نسبت به حجم اصلي تخت متقارن نيست ، و احجام سنگي دو طرف اين فضاي نيم باز با هم يكسان نيستند و با شكست هايي به تدريج به عقب مي نشينند .تفاوت جنس ستونهاي بتني رواق با با ديوارهاي سنگي اطراف بخش ورودي را از احجام دو طرف خود متمايز مي كند
يكي ديگر از ويژگيهاي تخت ، پلكان تمام سنگي است كه از ميان ديوارهايي از همان جنس به بالا مي روند . اين پله ها مانند شكافهايي در دل"تخت" سنگي طراحي شده اند ؛مخصوصا پلكان جنوبي كه با لغزش مختصري نسبت به محور برج قرار گرفته است كيفيت فضايي خاصي را پديد مي آورد
دو شيبراهه غربي ( در طرفين ورودي فرعي آرامگاه ) كه كاملا نسبت به محور برج متقارنند –اگر چه در پشت ساختمان واقع شده اند – از نقاط قابل تامل در طرح "تخت" محسوب مي شوند
درون "تخت" انتظام فضايي ساده اي دارد . فضاهاي كتابخانه و موزه در طرفين محوري قرار گرفته اند كه پس از عبور از يك گره مربع شكل فرد را به اتاق مقبره مي رساند . اين ساختمان به واسطه احاطه شدن با احجام خاكريزي شده اطراف و بسته بودن جداره هاي بيروني ، و ضخامت و سنگيني ديوارهاي داخلي همچون بناهاي زيرزميني مي نمايد.سطح روي تخت پهنه نسبتا وسيع و بازي است و برج رفيع ياد بود ، نشسته بر يك سكو ف تنها عنصر بارز آن محسوب مي شود . دو محوطه سبز در شمال و جنوب اين فضاي باز گسترده ، به دليل آنكه اتصالي با برج و سكوي زير آن ندارند تاثير زيادي بر فضاي پيرامون خود نمي گذارند ؛ همچنانكه پيوندي نيز ميان محوطه هاي تالا و پايين تخت به وجود نمي آورند.برج ياد بود واجد دو قسمت است : قسمت پايه كه به دليل وجود ستونهاي كشيده و بلند گرداگرد آن سبك و شفاف به نظر مي رسد ، و قسمت فوقاني يعني كلاهك مخروطي شكل بالاي برج كه توسط پايه مذكور برپا داشته شده است .جمع شدن تدريجي ستونهاي پايه برج ، و شكل مخروطي كلاهك روي آن ، اشاره مستقيمي است به حركت به سمت آسمان و ميل به اوج گرفتن.
در طرح برج ، هندسه از عوامل اساسي و مهم شكل گيري اجزا و عناصر است .انتخاب يك چند وجهي منتظم محاط بر دايره در قاعده ، طرح ستونها به گونه اي كه با بيشتر شدن ارتفاع به سوي مركز دايره جمع مي شوند ،و انتخاب حجم خالص مخروط به عنوان اختتاميه برج ،‌هيئتي كاملا هندسي براي برج به همراه مي آورد ؛كه نشانگر مقيد بودن طراح به نظم ، تقارن و هندسه در اين بخش از مجموعه است . انتخاب جنس بتن صاف و تراشيده براي برج موجب ميشود كه نظم و هندسه اي كه از آن سخن رفت چشمگيرتر شود و در نهايت ، برج به شكل حجم كاملا تراشيده و خراطي شده اي بر فراز سكوي كم ارتفاع ديده شود.



محوطه اصلي مقبره 4گوش و هر ضلع آن 11.5مترو مساحت آن 132.5متر مربع است .دوازده پايه ي برج آرامگاه در اين محوطه 4گوش قرار داردو قبر ابن سينا در ميان پايه هاي برج محصور است.در دو طرف سرسرا دو تالار قرار دارد،يكي در جنوب كه تالار سخنراني و اجتماعات است و يكي در شمال كه كتابخانه آرامگاه است.طول تالار كتابخانه 9.45متر و عرض آن5.75متر است .در سمت غرب تالار كتابخانه ،مخزن كتاب .در قسمت جنوب شرقي ساختمان پلكاني تعبيعه شده كه رو به جنوب بالا مي رود و پس از رسيدن به يك پاگرد رو به شمال يعني در جهت مخالف بالا مي رود و به جايگاه مي رسد. اين پلكان 32 پله دارد.همچنين دو پلكان در سمت جنوب ساختمان و انتهاي جبهه ي اصلي بنا قرار گرفته كه هر كدام 34پله دارد؛اين سه پلكان به سطح فوقاني(به مساحت 1480 مترمربع با ديواره هايي به ارتفاع 85سانتي مترو قطر 75سانتي متر) ساختمان منتهي مي شود.برج دوازده ترك آرامگاه 23متر از روي سقف مقبره و28.5متر از كف بناارتفاع دارد.

منبع : سایت علمی دانشجویان ایران


.
.
.
.
 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
من به يه كار كامل از يه معمار معروف احتياج دارم
يه كار كامل
كار فرانك لويد رايت رو انتخاب كردم خانه ابشار
نقشه هاي خانه ابشار رو دارم اما نميتونم پلانشو بخونم
به يه لكه گذاري زا طرح احتياج دارم كه همراه با معرفي فضاها داره
توضيح اينا نميخوام
يه تحليل خوب و گويا

مورد دوم به مدارك تحليل كامل از موزه هنري كمبيل احتياج دارم همه ي نقشه ها با مقاطع و مدارك
هر دوش خيلي فوريه
ممنون



موزه هنری کیمبل

از زیباترین ساختمانها در جهان است که در زمره کلاسیکهای تمام دوران است معمار آن لوئیس کان است که به دلیل حساسیتش نسبت به نور در طراحی به شاعر نورپرداز معروف شده است. این موزه چکیده تمام طراحیهای خوب نور پردازی میباشد
از قدیم نور پردازی موزه های هنری با شک و تردید همراه بوده است زیرا اشعه ماورائ بنفش موجود در نور خورشید تاثیر مخرب بر عناصر موجود در آن بخصوص در نقاشیها دارد ، کان برای این کار ملایمترین نور را انتخاب کرد که اولا" تاثیر مخرب نداشته باشد و دوما" در صورت وجود به کمترین مقدار باشد.
این موزه از یک سری طافهای مدور بتونی متصل به یکدیگر تشکیل شده است که یک نور گیر سقفی شفاف در امتداد برامدگی هر طاق قرار دارد. نور از طریق اتصالات نور طبیعی معلق که زیر نورگیر سقفی است بازگرداننده و تسویه میشود . اتصالات شامل قابی است که صفحه ای فلزی به آن متصل شده و دارای سوراخهای ریز است که اجازه نفوذ مقداری نور را داده تا هر گونه کنتراست شدید ممکن بین قسمتهای تحتانی اتصالات و اطراف آن را تعديل کند .

فضای ورودی موزه کیمبل که در آن نحوه هرس درختان طوریست که برای انتقال دید از محیط بسیار روشن خارج به محیط داخل به صورت چتر هرس شده اند.


این موزه در باغی قرار دارد که اطراف آن را زمینوسیعی احاطه کرده است . بنابراین تصمیم گرفته می شود که ساختمان آن در سطحافق گسترش یابد و برای ایجاد روشنایی طبیعی ، از نور گیر های سقفی استفاده شود .اشیای موزه در مجموع از آثار نسبتاً ظریف مربوط به قرن نوزدهم و قبل از آن تشکیلشده اند و چون نور فضا های موزه به طور طبیعی تامین می شود ؛ لذا لویی کان تصمیممی گیرد اشیای آن را نیز با نور طبیعی در معرض دید قرار دهد . بنابراین از دو طریقنور را به داخل هدایت می کند . یکی نور نقره ای رنگ آسمان که از شبکه های آلومینیومیگذشته وانعکاس آن از صفحات منحنی شکل به فضا های داخلی می رسد و دیگر نور سبز رنگکه از انعکاس نور خورشید بر روی برگ های درختان و گیاهان باغچه واقع در سه حیاط وصفحه های منحنی به داخل موزه سرایت می کند . البته این شبکه هایآلومینیومی و صفحه های منحنی به خاطر انتشار بهتر نور و ایجاد روشنایی یک دست بهکار گرفته شده اند .

اين موزه از يك سري طاق هاي مدور بتوني متصل وبه يكديگر به طول 30 متر وبه عرض 7 متر با يك نورگير سقفي شفاف در امتداد برآمدگي هر طاق ساخته شده است .نور روز از طريق «اتصالات نور طبيعي معلق » كه در زير نورگير سقفي قرار دارد بازگردانده وتصفيه مي شود . شكل طاق بتوني وانحنا اتصالات نور طبيعي , براي بازتاب وانتشار مناسب نور روز , از طريق تجزيه وتحليل كامپيوتري انتخاب شده است
« گالري »


در محل هاي شخصي , قسمت مركزي پوشش نورگير نور روز به صورت مات باقي ماند تا مانع تابش مستقيم خورشيد شود.از نوارهاي شيشه اي شفاف كه در بين قسمت هاي سازه وغير سازه طاق ها وسيستم اسكلت براي خروج تزيينات وهمچنين تامين نور روز وارتباط بصري بامحيط خارج استفاده شده است

« حياط فواره »

تماس با محيط خارج به وسيله حياطهاي مركزي نيز فراهم شده كه كان درباره آنها گفت «نام حياط ها از نوع نور مورد نظر گرفته شد , كه من تناسب آنها ,آرايش آنها وانعكاس بركف ويا بر سطح آب آنها را مد نظر قرار دادم » براي يكنواخت كردن نور روز درختهاي نارون ظريفي در امتداد داربست هاي سيمي در داخل حياط كاشته شدند
عموما در موزه روشنايي الكتريكي با نور روز بخوبي با يكديگر در آميخته , نقاط آثار برجسته را بدون ايجاد مزاحمت مشخص مي نمايند وكل روشنايي محيط داخلي موزه هنري كيمبل

با درجات جذابيت ,مطبوع بوده وبدون تغييرناگهاني مي باشد.































منابع: سایت علمی دانشجویان ایران
اتو کلاسیک
دانشکده هنر زابل
 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز











عصاره اصلی کار: نور

لوئی کان توانسته نشان دهد که چقدر نیروهای موجود در ریتم و تکرار میتوانند راضی کننده و مطلوب باشند.
موزه : جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به تابلوهای گالری موزه

جنس نمای خارجی این بنا از بتن میباشد
ورودی این بنا به هیچ عنوان دعوت کننده نمی باشد و در نما گم شده و این یکی از نقوص این موزه به حساب می آید.


معمار با کشاندن فضای سبز به نزدیکی نمای خارجی(نمای غربی) و ایجاد حوض آب آرامش خاصی را به این موزه بخشیده است
نور سقفی این بنا در بالاترین قسمت قوسها میباشد
که شامل صفحه ی آلومینیومی با حفره های ریز روی آن برای تابش ملایم و آرامش بخش نور میباشد.
ایده جالب معمار: ایجاد نور گیرهای سقفی



معمار با این ایده توانسته بصورت بسیار حرفه ای نور را به زیبایی و بدون هیچ آسیبی به فضای داخلی هدایت کند.


این بنا شامل 2 طبقه میباشد که طبقه زیرین بخشهای اداری و طبقه همکف آن شامل گالری ها و بخشهای اصلی موزه میباشد
سیرکولاسیون منحصر به فرد بنا آنرا جذابتر کرده است.


منابع: سایت علمی دانشجویان ایران
و طرح یک معماری
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز




كسي ميدوه اين قسمتا كه قرمز كردم چيه؟؟
كسي ميتونه بازم عكس و مطلب و تحليل در مورد موزه كمبيل به من بده
ممنونم
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست گرامي كه مطالب در مورد خانه آبشار مي خواستن من يه تحليل دارم اميدوارم براتون مفيد باشه.

Frank Lloyd Wright - Falling Water فرانک لوید رایت - خانه آبشار - معماری ارگانیک
خانه آبشار یکی از بزرگترین هدایای الهی وحاصل تجربه ذهن انسان بر روی كره خاكی است، تا به حال هیچ بنایی تا اين اندازه با هماهنگی و هارمونی بيان نشده است، مهمترین نکته در آن حفظ آرامش جنگل و رود وصخره است وهمه اينها بعلاوه ساختار خانه شما را به آرامش وگوش دادن به صداهای گوش نواز دعوت می كنند آن هم نه هر صدايی! بلكه صدای موسيقی آب و آبشار. اين خانه راهی است برای رسيدن به آرامش" فقط نگاه بوم شناختی این مدل"کارایی دقیق از درختها"Underbrush"بوته ها"جزییات سنگ روی پل و جزییات سنگ بر روی زمین را نشان میدهد. رنگ عالی در آب تکان میخورد و ظاهرآ حرکت آبشار این مدل با واقعیت یک اثر هنری میسازد. تنها انتخاب خاص مواد و دید معمارانه است که به کیفیت مدلها کمک میکند، تا موزه مان همواره بهتر شود. ترکیب ساختمان نشان میدهد جزییات ساختاری تحت تراس(بهار خواب)ظاهر معجر دقیق با شیب به سمت پایین و به سمت آب ، پا میگذارد. آشپزخانه منحصر به فردی که به "ورودی اضافه شده از جاده "Walkway overdrive"و درب خروج متفاوت وکشت کننده های سقف و... تمامی اینها علامت جمع عنصرهای منحصر بفردی دیگر از دیدی معمارانه و همچنین سهم این تکه آموزشی تفریحی، هنری و یکی از نمونه های شاخص معماری اقامتی در بستر طبیعی(جنگلی-کوهستانی)است.
یکی از مهمترین خصوصیت های این بنا هماهنگی آن با محل ساختش میباشد یعنی به جای اینکه یک عنصر اضافی در مکان ساختش باشد طوری ساخته شده است که نظم طبیعت اطرافش را بر هم نزند!!
کف ها و بام های خانه آبشار به طور چشمگیری پیش آمده است.اسکلت خانه به وسیله بتون مسلح اجرا شده است.سطح شناور خانه آبشار طنین انداز جریان مسیل آبشار خواهد بود.ترکیبی مناسب به وسیله عناصر بصری از قبیل پلکان و دودکش با نمائی از سنگ و سطحی زبر صمیمیت یافته اند.هر جزئی از طرح تدائی کننده دید استاد از جعبه ای منفجر شده میباشد.کف ها و سقف ها به صورت مستقلی به سمت خارج گسترش یافته اند.عناصر قائم این جریان به سوی آسمان گسترش داده شده اند و پنجره ها در گوشه های اتاق ملاقات میشوند که همان سرچشمه محدود کردن فرسایش میباشد. استاد در طراحی" فضاهای داخلی را در پیوستگی با دنیای خارج قرار داده وفضاها و خانه را درمحیط طبیعی اطرافش ذوب کرده است.او اساسآ قصد داشت که خانه را در زورق و برگی طلائی به وسیله تقلید از تغییر رنگ برگها بپوشاند تا بدینسان خانه آبشار را به تغییر فصلها و عبور و مرور زمان متصل کند.
خانه آبشار مهمترین خانه ی شخصی طراحی شده توسط فرانک لوید رایت است و در سال 1937 ساخته شده بسیار خوب بیانگر عقیده ی رایت،مبنی بر(یک ساختمان باید جزیی از طبیعتی باشد که در آن واقع شده است)می باشد.این بنای ترکیب شده با منظره ای بی نظیر و شکل یافته از عناصر ساده ای همچون سنگ های طبیعت اطراف،بتون،شیشه و فولاد به طرزی باورنکردنی با محیط خود همخوان شده است.خانه آبشار مصداق بسیار خوب این گفته ی رایت است که(هیچ کس زیبایی خاص یک سایت"موقعیت ساخت بنا"را تا موقعی که من بنایی آنجا نسازم درک نمی کند)
اگرچه در نگاه اول،صفحات عریض بتونی خانه با طبیعت و درختان اطراف،بیگانه به نظر می رسد؛ ولی با نگاه و توجهی هوشمندانه می توان به انتظام بین خانه و طبیعت که نتیجه ی خلاقیت هنرمندانه ی رایت است، پی پرد.خانه بر روی آبشار معلق بوده و آب از کنار دیوارهای سنگی آن به پایین می ریزد و خانه که به طرز ماهرانه ای بر روی صخره ی آبشار قرارگرفته،چنان با طبیعت اطراف عجین شده که گویی جزیی از صخره بوده و به صورت ارگانیک،در طول سالیان دراز بوجود آمده است.


طراحی داخلی

وی نیز در طراحی داخلی سعی کرده است که از مصالح طبيعی استفاده کند. سنگ، چوب ... سکنه خانه آبشار به وسیله دریچه ای شیشه ای در کف پذیرائی شاهد طنین جریان آب مسیل آبشار خواهند بود و به وسیله این دریجه شیشه ای کف مسیل را خواهند دید.خانه شان جنگل را پشت در نگاه نخواهد داشت آنها تنه درختها را بوسیله برشهایی در تراس و کشت کننده های سقفی نگاه خواهند داشت.دید به سوی خارج خواهد رسید و هیچ دیواری دید را قطع نخواهد کرد.منظره جنگل در پنجره ها قاب خواهند شد.طلوع آفتاب از میان طاق های بتنی خواهد بود که زورق رنگ طلائی تیره خواهد بود که به وسیله سنگهای طبیعی اطراف در لایه های افقی وعمودی بر نما خواهند بود.این سنگها ستون ها و لوله بخاری بلند گرما دهنده را خواهند ساخت و خانه در مسیری ساخته خواهد شد که بیانگر بافت وساختارش باشد.
بنابراین خانه خواهد توانست شرحی از چرخه فصلها باشد ونه صرفآ یک تصویر دیده شده در ارتباط با یک آبشار.
اين اثر يك جسم حجيم اما ظريف است كه به وسيله طبيعت احاطه شده و جزيی از آن شده است. در واقع تنها به طبيعت اضافه شده بدون اين كه چيزي از آن كم كند .
اين خانه در واقع چيزی بيش از يک اثرهنری در پشت خود پنهان كرده است. تمام اندازه ها به طرز شگفتی از يک نيروی بی پايان طبيعی انرژی ميگيرند. در واقع اين خانه و آن آبشار با هم هماهنگ و عجين شده است و درواقع تركيبی ساخته اند كه هر چشمی آرزوی ديدن آن را دارد.


معماری ارگانیک در خانه آبشار

آنچه در خانه آبشار مفهوم ارگانیک را از مستدل بودن هر جزء یا فرم آن فراتر می برد، نخست پیوستگی طبیعی تمام اجزای آن است و سپس آمیختن آنها با مظاهر طبیعت که این خانه به راستی جزئی از آن شده است. وجود آبشاری روان در دل این ساختمان نه تنها آن را شگفت انگیز و تماشایی می کند، بلکه آن را جزئی از طبیعتی می کند که این ساختمان در میان آن بنا شده است. پاره ای از منتقدان این پرسش را مطرح ساخته اند که آیا آبشار از درون خانه نیز به دید می آید یا خیر؟ جواب این پرسش البته منفی است. اما معماری تا چه اندازه فقط باید در خدمت گروهی خاص و مقصودی معین باشد؟ به معماری باید به عنوان جزئی از محییط نگریست و از این لحاظ، این اثر رایت با توجه به مقصودی که بر معماری مرتبت است پاسخی بس موفقیت آمیز یافته است. اما تازه همین برون ساختمان، همین ارگانیک بودن آن، به درون ساختمان نیز تنوعی دلپذیر داده است. به جای حجمهای واضح و یکنواخت و ملال انگیز، هر گوشه درون این ساختمان داستانی جالب توجه دارد اگر چه آبشار از درون خانه دیده نمی شود، همین شکفتگی از درون که روح و معنای ارگانیک است این داستانهای جالب را پدید آورده است. ونتوری که موضوع تضاد و پیچیدگی را در معماری مطرح می سازد، بی آنکه سخنی از این اثر برجسته رایت به میان آورد، او را ساده گرا و معماریش را معماری روستایی معرفی می کند، اما خود ونتوری چه از نظر تضاد و پیچیدگی و چه از هیچ نظر دیگر در معماری نتوانسه حتی اندکی به آثار رایت نزدیک شود، و این از پاره ای جهات و در موارد متعدد از مشکلات بزرگ معمارانی است که چون ونتوری خود را از قید و بندهای مدرن رسته می بینند. بت شکنی آنها ممکن است و می تواند موجه باشد، اما در سرودن شعرِ آزادی که جانشین این تقید شود موفق نبوده اند.
آنچه از کیفیت ارگانیک معماری رایت بر می خیزد و به ویژه در خانه آبشار وی مجسم است و برای ما حائز اهمیت بسیار، تندیس گونه بودن آن است. اگر به تعبیر تندیس گری را ترکیب حجمها و بازی فضاهای پر و خالی تعریف کنیم ، خانه آبشار به راستی تندیسی است که در فضا قد بر می افرازد، تندیسی که یکسره ساخته و پرداخته آدمی نیست، بلکه حاصل ترکیب حجمها و فضاهای طبیعی است که به صورت تخته سنگهای خشن و دست نخورده در این ترکیب جلوه گر می شود و نیز حجمهای تراشیده از بتن که صاف و صیقل خورده به نظر می رسند و بخش دیگری از ترکیب را به پدید می آورند. دو دیوار عمودی سنگی(از سنگهای طبیعی تراش خورده و بر هم نهاده شده) در واقع پیوند(rapport) این ترکیب را به وجود می آورند و مظاهر طبیعی ترکیب(سنگهای نخراشیده)و مظاهر ساخته و پرداخته آدمی(حجمها صاف بتنی) را به یکدیگر متصل می سازد . اهمیت این کیفیت تندیسگونه برای ما در این است که همین کیفیت که مدتی در معماری مدرن و از جمله به سبب سبک جهانی به فراموشی سپرده شده بود، دوباره در دهه شصت( و شاید اندکی زودتر، اگر رونشان لوکوربوزیه را ملاک قرار دهیم) از خواب زمستانی خود سر برداشت و در معماری تجلی کرد و اکنون، البته به گونه ای دیگر و به تعابیری متنوعتر، در آثار معماری معاصر ما متجلی است.

موارد طراحی و اجرائی که رایت برای این خانه ویلایی در نظر گرفته بود می توان در هشت مورد ذیل خلاصه نمود:

- حداقل دخالت در معماری طبیعی
- تلفیق حجم ساختمان با محیط طبیعی به گونه ای که هر یک مکمل دیگری باشند.
- ایجاد فضاهای خارجی بین ساختمان و محیط طبیعی
- تلفیق فضای داخل با خارج
- نصب پنجره های سرتاسری و از بین بردن گوشه اتاق
- استفاده از مصالح محیط طبیعی مانند صخره ها و گیاهان چه در داخل و چه در خارج بنا
- نمایش مصالح به همان گونه که هست، چه سنگ باشد چه چوب و یا آجر
- استمرار نمایش مصالح از داخل به خارج بنا
 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
عکس و پلان پارک ابی

دوست عزیز ، پارک های ابی زیادی توی کشورهای مختلف هست که متاسفانه هنوز نتونستم پلانی ازشون پیدا کنم .
انشاالله این بدردت بخوره...

پارک آبی و فروشگاه بزرگ وست ادمونتون در کانادا. که شامل فروشگاه - پارک آبی و پارک بازی هم هست. اما من سعی کردم از قسمت پارک آبی براتون عکس بزارم تا بتونید ازش ایده بگیرید.

west edmonton mall waterpark
































.
.
.
.
 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز

1. Sports pool
2. Learner’s pool
3. Paddling pool next to the snack bar
4. Brine bath
5. Jacuzzi
6. Outdoor pool
7. Rapid river pool
8. Seawave pool
9. Pool with massage beds and water grotto
10. Paddling pool for children
11. Lifeguards
12. First aid room
13. Snack bar “Akwarium”
14. Air beds – hydromassage
15. Shoulder massage
16. Water slides
17. Audience
18. Water mushroom
19. Water attractions control room
20. Air beds
21. Island
22. Snack bar “Rafa”
23. Sauna zone
24. Gymnasium
25. Changing rooms
26. Cashiers’ counters
27. Entrance
28. Massage therapist








































 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
درود
منم چندتا سر در لازم دارم

[URL="http://aplud.com/ip3xr"][IMG]http://aplud.com/ip3xr.jpg[/URL][/IMG]

[URL="http://aplud.com/wb4by"][IMG]http://aplud.com/wb4by.jpg[/URL][/IMG]

[URL="http://aplud.com/wu9jx"][IMG]http://aplud.com/wu9jx.jpg[/URL][/IMG]


[URL="http://aplud.com/xr3mw"][IMG]http://aplud.com/xr3mw.jpg[/URL][/IMG]

[URL="http://aplud.com/ne8pv"][IMG]http://aplud.com/ne8pv.jpg[/URL][/IMG]


[URL="http://aplud.com/xe6yv"][IMG]http://aplud.com/xe6yv.gif[/URL][/IMG]


[URL="http://aplud.com/jp8fy"][IMG]http://aplud.com/jp8fy.jpg[/URL][/IMG]


[URL="http://aplud.com/hw7up"][IMG]http://aplud.com/hw7up.jpg[/URL][/IMG]


[URL="http://aplud.com/rz9en"][IMG]http://aplud.com/rz9en.jpg[/URL][/IMG]


[URL="http://aplud.com/hg4df"][IMG]http://aplud.com/hg4df.jpg[/URL][/IMG]


[URL="http://aplud.com/jv2nq"][IMG]http://aplud.com/jv2nq.jpg[/URL][/IMG]


[URL="http://aplud.com/te8cd"][IMG]http://aplud.com/te8cd.jpg[/URL][/IMG]


امیدوارم بتونید ایده های خوبی از این تصاویر بگیرید.
 

mandana-n

عضو جدید
سلام
من یه پلان برای تئاتر شهر میخوام لطفا اگه کسی داره برام بزاره تو نت که چیزی پیدا نکردم. موضوع پایان نامم تیاتر شهره. مرسی
یه سوالیم دارم توی تئاتر شهر اتاق تمرین چجوریه یعنی باید سن و محل تماشاگر داشته باشه یا نه فقط سن یا هیچکدوم یعنی یه اتاق با صندلی دورچین مثل دورخوانی برای تمرین فیلم؟

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/352651-%D9%BE%D9%84%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7-%D9%88%D8%A8%D8%B1%D8%B4-%D8%AA%D8%A6%D8%A7%D8%AA%D8%B1-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
کسی اطلاعات در مورد مدرسه معماری باوهاوس نداره برا ما پی ام کنه برا تحلیل این مدرسه پلانا و نماشو هرکس هم داره با سایت پلان بذاره

فیلمش رو هم دارم کسی ترجمشو نداره یا زیرنویسی چیزی؟

1 دانشکده هنر و معماری داخلی هم پلان و نما هرکس داره برا تحلیل بده 1 ماه هست دارم میگیردم چیزی پیدا نمیکنم

اگه کسی هم نقد کرده دانشکده هنر داخلی و خارجی ایمیل کنه یل پی ام کنه برام


کتاب باوهاوس
مؤلف: ماگدالنا دروسته
مترجم: مهندس سید محمد علی موسوی​
 

shina88

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان کسی پرسپکتیو داخلی که به درد مدرسه بخوره داره؟
 

negin jo0on

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سیلام...کسی پلان یه هتل 4یا 3ستاره معروفو نداره؟؟
به عنوان معرفی نمونه موردی واسه ارائه می خوام..ممنون میشم کمکم کنین
 

mansuor

عضو جدید
سلام دوستان

من دنبال یک سری عکس با کیفی از جزیره هرمز ( مخصوصا از سواحلش) و همچنین نقشه کدی کل جزیره هستم.... کسی هست که کمکم کنه؟ خیلی گشتم ولی به دلیل بکر بودن جزیره چیز زیادی پیدا نشد... امیدوارم کسی از بچه ها اهل قشم و یا خود جزیره هرمز باشه و بتونه کمکم کنه...
 

Bgham

عضو جدید
سلام بچه ها
يكي دو نمونه پلان در خصوص سوئيت نياز داشتم ممكنه دوستاني كه دم دست دارند لطف كنن.
 

bahare.91

عضو جدید
سلام
من چند تا طرح می خوام با پلان هاش...
فقط طرح ها خیلی ابتدایی نباشه و البته خیلی سنگین هم نباشه! این که اگه میشه مسکونی نباشه...مثلا موزه و سینما و.... باشه
ممنون!
 
بالا