تاپیک سوالات قدرتی

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
یه موتور موقع راه اندازی 4-7 برابر جریان نامی ، جریان میکشه! مشخصه که فیوز میپرونه


یا باید از روشهای راه اندازی (ستاره مثلث ، قرار دادن مقاومت سر راه استاتور و ... ) استفاده کرد و یا باید از فیوز تاخیری استفاده کرد
خب بازم بستگی داره که ترانس چه وسیله ای رو تغذیه میکنه!
تغذیه ی ترانس رو هر چیزی میشه در نظر گرفت ... که اون میشه در فیدر ثانویه ی ترانس
فیدر اولیه ترانس رو چه فیوزی بذاریم که قطعی ایجاد نشه ... و حفاظت ها برقرار باشن
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
این خیلی تخصیه(به نظر من)
.یه بانک خازن داریم در حین فعال بودن شبکه یکی از خازن ها که به صورت ستاره بسته شده میسوزد ...حفاظت این شبکه چکونه انجام میشود.؟؟
.
.
.حفاظت های فیدر ثانویه ی ترانس که به باسبار متصل است به خوبی رعایت شده...پس از مدتی بار تک فاز به این سیستم اضافه میگردد ... و مشاهده میشود که با وصل کلید ها رله عمل میکند ... دلیلش چیست؟

در این حالت خازن ها از حالت ستاره به مثلث باز تبدیل میشن! و ولتاژ خط روی 2 تا خازن سالم می افته!
اگه خازن ها تحمل ولتاژ خط (رادیکال 3 برابر ولتاژ حالت قبل) رو نداشته باشن ، اونا هم میسوزن و اتصال کوتاه 3 فاز رخ میده
که اون وقت رله عمل میکنه :biggrin:
اگه تحمل ولتاژ جدید رو هم داشته باشن ، رله overload تشخیص جریان نامتقارن رو میکنه و قطع میکنه:biggrin:
عجب حفاظتی:redface:
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
با تشکر فراوان از مهندس عزیز
خوب پیشنهاد شما برای انتخاب فیوز چیه؟؟؟؟چه فیوزی مناسبه؟؟؟
.
خوب فیوز تاخیری وقتی که موتور 60 امپر میکشه و فیوز هم 60 امپر هست ... باعث چی میشه؟؟؟؟چطور از قطعی جلو گیری میکنه؟؟؟؟
:gol:

خب فیوز تاخیری جریان راه اندازی رو تحمل میکنه! و موتور بعد از راه اندازی،جریان نامی رو خواهد کشید و مشکلی پیش نمیاد!

تغذیه ی ترانس رو هر چیزی میشه در نظر گرفت ... که اون میشه در فیدر ثانویه ی ترانس
فیدر اولیه ترانس رو چه فیوزی بذاریم که قطعی ایجاد نشه ... و حفاظت ها برقرار باشن

من پیشنهاد میکنم به جای استفاده از فیوز تاخیری و ... از روشهای راه اندازی موتور استفاده بشه تا جریان راه اندازی رو پایین بیاریم
اگه به عنوان مثال یه موتور با ثانویه ترانس متصل باشه و ما تو اولیه ترانس از فیوز تاخیری استفاده کنیم ، حفاظت خود ترانس زیر سوال میره و اگه اتصال کوتاهی بین موتور و ترانس رخ بده ، ممکنه ترانس رو از دست بدیم!
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
در این حالت خازن ها از حالت ستاره به مثلث باز تبدیل میشن! و ولتاژ خط روی 2 تا خازن سالم می افته!
اگه خازن ها تحمل ولتاژ خط (رادیکال 3 برابر ولتاژ حالت قبل) رو نداشته باشن ، اونا هم میسوزن و اتصال کوتاه 3 فاز رخ میده
که اون وقت رله عمل میکنه :biggrin:
اگه تحمل ولتاژ جدید رو هم داشته باشن ، رله overload تشخیص جریان نامتقارن رو میکنه و قطع میکنه:biggrin:
عجب حفاظتی:redface:
بله خوب اینم یه ایده ی خوب برای حفاظت بود...که اتفاقا هزینه ی کمتری داره نسبت به چیزی که تو فکر منه..
بازم تشکر تشکر تشکر...:smile:
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
:gol:

خب فیوز تاخیری جریان راه اندازی رو تحمل میکنه! و موتور بعد از راه اندازی،جریان نامی رو خواهد کشید و مشکلی پیش نمیاد!



من پیشنهاد میکنم به جای استفاده از فیوز تاخیری و ... از روشهای راه اندازی موتور استفاده بشه تا جریان راه اندازی رو پایین بیاریم
اگه به عنوان مثال یه موتور با ثانویه ترانس متصل باشه و ما تو اولیه ترانس از فیوز تاخیری استفاده کنیم ، حفاظت خود ترانس زیر سوال میره و اگه اتصال کوتاهی بین موتور و ترانس رخ بده ، ممکنه ترانس رو از دست بدیم!
بله نکته ای بسیار عالی ممنون. روش های راه اندازی از نظر راه اندازی موتور بهترین حفاظت هستند.
اما فراموش نشود که ترانس هم جز مصرف کننده های نوع Bمحسوب میشه و جریان راه اندازی ترانس هم دو برابر جریان نامی هست...
 

MehranVB

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
موتور لباسشویی چطور کار میکنه؟ چون هم چپ گرده و هم راست گرد، از طرفی هم سیستم تکفاز هست و ستاره و مثلثی در کار نیست!

یه سئوال دیگه، وقتی دوشاخه را وارد پریز میکنیم، علت جرقه زدنش چیه؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
موتور لباسشویی چطور کار میکنه؟ چون هم چپ گرده و هم راست گرد، از طرفی هم سیستم تکفاز هست و ستاره و مثلثی در کار نیست!

یه سئوال دیگه، وقتی دوشاخه را وارد پریز میکنیم، علت جرقه زدنش چیه؟
ممکنه به خاطر ترانسش باشه که در لحظه ی راه اندازی دوبرابر جریان نامی جریان میکشه...و دلیل دیگر ارام و با سرعت خیلی کم دوشاخه را به پریز زدن..
http://gilane-ma1.blogfa.com/post-1245.aspx
http://www.pic1.iran-forum.ir/images/up8/06573749233259628998.jpg
http://www.pic1.iran-forum.ir/images/up8/85741963669768288715.jpg
http://www.pic1.iran-forum.ir/images/up8/55351977437715134222.jpg
 
آخرین ویرایش:

MehranVB

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ممکنه به خاطر ترانسش باشه که در لحظه ی راه اندازی دوبرابر جریان نامی جریان میکشه...و دلیل دیگر ارام و با سرعت خیلی کم دوشاخه را به پریز زدن..
http://gilane-ma1.blogfa.com/post-1245.aspx
در مورد لباسشویی که چیزی متوجه نشدم!

اما در مورد دوشاخه، این کاری که گفتید فایده نداره، فکر میکنم این موضوع توجیه عملی داشته باشه. خودم قبلاً بررسی کردم، فکر میکردم که جرقه فقط توی وسایل سلفی-خازنی به وجود میاد و دلیلش ذخیره قبلی برق و تخلیه اون به شکل جرقه باشه. ولی مثلاً وقتی ترانس لپتاپ که جرقه میزنه، قبل از اتصال به پریز، سر دیگرش رو به خود لپتاپ وصل کنیم، قاعدتاً باید جریان باقیمونده داخل ترانس وارد لپتاپ بشه و دیگه جرقه ای در کار نباشه. اما در این حالت باز هم جرقه مشاهده میشه! توجیه این مساله واسم گنگ هست!
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
در مورد لباسشویی که چیزی متوجه نشدم!

اما در مورد دوشاخه، این کاری که گفتید فایده نداره، فکر میکنم این موضوع توجیه عملی داشته باشه. خودم قبلاً بررسی کردم، فکر میکردم که جرقه فقط توی وسایل سلفی-خازنی به وجود میاد و دلیلش ذخیره قبلی برق و تخلیه اون به شکل جرقه باشه. ولی مثلاً وقتی ترانس لپتاپ که جرقه میزنه، قبل از اتصال به پریز، سر دیگرش رو به خود لپتاپ وصل کنیم، قاعدتاً باید جریان باقیمونده داخل ترانس وارد لپتاپ بشه و دیگه جرقه ای در کار نباشه. اما در این حالت باز هم جرقه مشاهده میشه! توجیه این مساله واسم گنگ هست!
پست ویرایش شد.... لباس شویی موتور نداره ... ترانس داره ...در مورد جرقه نمیدونم ... ولی چپ و راست گرد بودنش برمیگرده به تنظیمات اتوماتیک موتوری که داخل تایمر اون هست...فکر کنم با حوصله بخونی متوجه بشی...!اخه به نظر من خوب توضیح داده.!
((تايمر در واقع به عنوان مغز فرمان دهنده ماشين عمل مي كند و پس از گرفتن فرمان شروع، ساير اعمال از قبيل آب گيري - گرم نمودن آب- عملكرد دور تند و كند موتور با فرمان تايمر انجام مي شود. در حال حاضر تايمر هاي موجود به دو شكل الكترونيكي و الكترومكانيكي به بازار ارائه مي شوند. در نوع الكترونيكي فرمان هاي مختلف به قطعات الكتريكي مانند هيتر-واتر پمپ - الكترو موتور- شير الكتريكي و...توسط قطعات الكترونيكي مانند ترانزيستور - تريستور و IC صورت مي گيرد و از آنجا كه ابعاد اين قطعات به مراتب كوچكتر از چرخ دنده هاي زائده داراست ابعاد تايمر هاي الكترونيكي بسيار كوچك تر از تايمر هاي مكانيكي است.تايمر هاي الكترونيكي بصورت كتابي ساخته مي شوند.تايمر هاي الكترومكانيكي يا بصورت خلاصه مكانيكي، با حركت محور اصلي كه توسط يك موتور كوچك مي چرخد عمل مي كند.بر روي اين محور يك چرخ دنده بزرگ ( توپي تايمر ) با زائده هاي فراوان وجود دارد كه در حال چرخش محور ، زائده هاي توپي با كنتاكت هاي مختلف برخورد نموده و در بعضي موارد ، ارتباطي بر قرار و يا ارتباطي را قطع مي سازد.))
 
آخرین ویرایش:

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
یه سوال که به نظر من تخصصیه!.
دوستان همه نظر بدن لطفا.
یه موتور داریم که مثلا 60 امپر میکشه و فیوز مینیاتوری اون رو هم 60 امپر انتخاب کردیم.. به محض اینکه کلید را وصل میکنیم فیوز عمل میکند... دلیلش چیست؟
ببینم چه میکنین ها!؟
اینا هم نظر منه/ که میخواستم ببینم درسته یا...

MCB:جریان دهی تا 100 امپر و نوع A...B...C...D دارند...نوع A:فیوزی که تا 5 ثانیه تحمل جریان راه اندازی را دارد...نوعB: فیوزی که تا 10 ثانیه تحمل جریان راه اندازی را دارد....نوعC:فیوزی که تا 20 ثانیه تحمل جریان راه اندازی را دارد ....نوعD:فیوزی که تا 30 ثانیه تحمل جریان راه اندازی را دارد .پس اگر موتور 60 امپر جریان داشت و فیوز ما 60 امپر بود ... فقط کافیه از فیوز نوع CیاD استفاده کنیم.
این خیلی تخصیه(به نظر من)
.یه بانک خازن داریم در حین فعال بودن شبکه یکی از خازن ها که به صورت ستاره بسته شده میسوزد ...حفاظت این شبکه چکونه انجام میشود.؟؟ بانک خازن رو به صورت ستاره و البته چند فیدر جداگانه طراحی کنیم .(مثلا 60kvar را به دو مدار ستاره 30kvar تقسیم میکنیم) و از نوترال ستاره ی اول به نوترال ستاره ی دوم به همراه رله ی 50G وصل میکنیم...با این کار اگر یک فاز قطع شد یا حتی یکی از خازنها از بین رفت این رله فرمان تریپ میدهد (بسته به لاجیک مورد نظر)
.
.
.حفاظت های فیدر ثانویه ی ترانس که به باسبار متصل است به خوبی رعایت شده...پس از مدتی بار تک فاز به این سیستم اضافه میگردد ... و مشاهده میشود که با وصل کلید ها رله عمل میکند ... دلیلش چیست؟
در این سیستم که برای حفاظت فیدر ها از حفاظت 50G در مقابل اتصال کوتاه و اتصال زمین استفاده شده است ... جریان ست شده برای رله کمتر از جریان مصرف تک فاز است و با وارد مدار شدن مصرف تک فاز... رله خطای ارت فالت کاذب میبیند و عمل میکند.
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
موتور لباسشویی چطور کار میکنه؟ چون هم چپ گرده و هم راست گرد، از طرفی هم سیستم تکفاز هست و ستاره و مثلثی در کار نیست!

یه سئوال دیگه، وقتی دوشاخه را وارد پریز میکنیم، علت جرقه زدنش چیه؟

لباسشویی ها ی تکفاز از موتور های دو خازنی استفاده میکنن. بخاطر زیر بار بودن اونها در ابتدا راه اندازی و نیرویی که هنگام کار به محور موتور وارد میشه نیاز به راه اندازی اولیه بالا و گشتاور نقطه کار خوب هست . بهمین دلیل از دوخازنی استفاده میشه .
چپ گرد راست گرد اون هم که جزو مدارهای اولیه سیم پیچی هست و خیلی ساده .
اگر منظورتون از جرقه زدن اینه که وقتی دستگاه از برق جدا هست با اتصال کوتاه کردن دو سر دوشاخه جرقه مشاهده میشه ، اثر خازن دائم کار مدار هست . موقع اتصال به پریز هم همون عامل باعث جرقه میشه . فرض کن داری دوتا منبع رو بصورت لحظه ای بهم وصل میکنه . منبع اول برق شهر هست و دومی خازن که کمی برق در خودش ذخیره داره . این تقابل بصورت جرقه نشون داده میشه
 

simpatico4949

عضو جدید
دو تا سوال داشتم ممنون میشم اگه کسی میدونه جواب بده
در کتاب مبحث 13 مقررات ملی نوشته شده که استفاده از (rcd) یا همان کلید های جریان تفاضلی (حفاظ جان) در سیمکشی های سنتی بدون هادی حفاظتی (PE) به طور کلی ممنوع است (صفحه 46 بند 13-5-2-6-3 ) ،علت این ممنوعیت چیه ؟
و اینکه مقدار مجاز مقاومت چاه ارت 2 اهم ذکر شده ، این 2 اهم از کجا آمده ؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
دو تا سوال داشتم ممنون میشم اگه کسی میدونه جواب بده
در کتاب مبحث 13 مقررات ملی نوشته شده که استفاده از (rcd) یا همان کلید های جریان تفاضلی (حفاظ جان) در سیمکشی های سنتی بدون هادی حفاظتی (PE) به طور کلی ممنوع است (صفحه 46 بند 13-5-2-6-3 ) ،علت این ممنوعیت چیه ؟
و اینکه مقدار مجاز مقاومت چاه ارت 2 اهم ذکر شده ، این 2 اهم از کجا آمده ؟
پست 6 توضیح خوبیه/ اصول این فیوز حفاظت50G است که بر اساس تفاضل جریانی است ... یعنی مدار در حالت عادی تکفاز جریان عبوری از نول و فاز یکی است ...پس اگر فالتی رخ دهد یعنی اتصال کوتاه یا اتصال زمین پیش بیاید این تعادل جریان بهم خورده و دیگر جریان عبوری از فاز برابر جریان عبوری از نول نیست و فیوز عمل میکند ....حال اگر سیم نول و ارت را یکی کنیم جریان از دوشاخه ی نول و ارت عبور کرده و از انجایی که سیم ارت در این فیوز قابل اندازه گیری نیست ممکن است اگر اتصالی رخ دهد این فیوز سنس نکرده و عمل نکند. http://www.www.www.iran-eng.ir/show...-نشتی-جریان-(محافظ-جان)?p=5293823#post5293823
 
آخرین ویرایش:

simpatico4949

عضو جدید
پست 6 توضیح خوبیه/ اصول این فیوز حفاظت50G است که بر اساس تفاضل جریانی است ... یعنی مدار در حالت عادی تکفاز جریان عبوری از نول و فاز یکی است ...پس اگر فالتی رخ دهد یعنی اتصال کوتاه یا اتصال زمین پیش بیاید این تعادل جریان بهم خورده و دیگر جریان عبوری از فاز برابر جریان عبوری از نول نیست و فیوز عمل میکند ....حال اگر سیم نول و ارت را یکی کنیم جریان از دوشاخه ی نول و ارت عبور کرده و از انجایی که سیم ارت در این فیوز قابل اندازه گیری نیست ممکن است اگر اتصالی رخ دهد این فیوز سنس نکرده و عمل نکند. http://www.www.www.iran-eng.ir/show...-نشتی-جریان-(محافظ-جان)?p=5293823#post5293823
این مطلبی که شما فرمودید در صورتی صدق میکنه که ما بدنه دستگاه فلزی رو به سیم نول یا همون PEN وصل کرده باشیم که در سیستم های سنتی این عمل انجام نمیشده یا حداقل من ندیدم جایی اسفاده شده باشه
 
آخرین ویرایش:

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
این مطلبی که شما فرمودید در صورتی صدق میکنه که ما بدنه دستگاه فلزی رو به سیم نول یا همون PEN وصل کرده باشیم که در سیستم های سنتی این عمل انجام نمیشده یا حداقل من ندیدم جایی اسفاده شده باشه
[/]بله دوست عزیز/استاندارد اینه که تمام مشترکین باید دارای سیم حفاظت (ارت)باشن... اما کیه که رعایت کنه/اینجا همه به فکر این هستن که کاری که انجام میدن کمترین هزینه رو برداره...درسته .
 

saman_k68

عضو جدید
سلام دوستان
تو شرکت نفت یه ترانس بیست کیلو به چهارصد زمینی داریم ک به شبکه شهری متصله
کنار ترانس یه بانک خازنی با هشت تا خازن 50 کیلو وار هست ک روی کسینوس فی 95 صدم فیکس شده
یه ژنراتور اضطراری هم به فاصله 150 متری ترانس قرار داره که برق خروجی ترانس با یه کابل زمینی میره به ژنراتور و با یه کابل زمینی دیگه کنار همون کابل قبلی از ژنراتور برمیگرده
جریان خروجی فازها بعد از اینکه از ژنراتور میاد به قرار 280 290 و 350 هست
ولتاژ فاز ها روی 380 با یکی دو ولت تلرانس
ضمنا بعضی بارها فاصله زیادی از ترانس دارند ولی ب لطف بانک خازنی افت ولتاژ محسوس نیست
مشکل اینه ک بعضی اوقات یهو یکی از فازها صفر میشه ولی اون دو فاز دیگه برق داره ک بعد مدتی رله قطع میشه و برق میپره
گرایش من الکترونیکه و اطلاعات دقیقی از ترانس ها و رله های قدرت ندارم
خواهش میکنم کمک کنید
 

simpatico4949

عضو جدید
[/]بله دوست عزیز/استاندارد اینه که تمام مشترکین باید دارای سیم حفاظت (ارت)باشن... اما کیه که رعایت کنه/اینجا همه به فکر این هستن که کاری که انجام میدن کمترین هزینه رو برداره...درسته .
ممنون که جواب میدین
ولی همونطور که گفتم :
در کتاب مبحث 13 مقررات ملی نوشته شده که استفاده از (rcd) در سیمکشی های سنتی بدون هادی حفاظتی (PE) به طور کلی ممنوع است
اگر منظور سیم PEN بود مینوشت در سیستم هایی که از هادی PEN استفاده شده به کار بردن rcd ممنوعه به نظر من علت باید چیز دیگری باشه


از بچه ها کسی در مورد اینکه چرا مقدار مجاز مقاومت چاه ارت رو 2 اهم تصویب کردن اطلاعی نداره ؟؟ این مقدار از کجا آمده ؟
 
آخرین ویرایش:

amir0o

عضو جدید
سلام دوستان
تو شرکت نفت یه ترانس بیست کیلو به چهارصد زمینی داریم ک به شبکه شهری متصله
کنار ترانس یه بانک خازنی با هشت تا خازن 50 کیلو وار هست ک روی کسینوس فی 95 صدم فیکس شده
یه ژنراتور اضطراری هم به فاصله 150 متری ترانس قرار داره که برق خروجی ترانس با یه کابل زمینی میره به ژنراتور و با یه کابل زمینی دیگه کنار همون کابل قبلی از ژنراتور برمیگرده
جریان خروجی فازها بعد از اینکه از ژنراتور میاد به قرار 280 290 و 350 هست
ولتاژ فاز ها روی 380 با یکی دو ولت تلرانس
ضمنا بعضی بارها فاصله زیادی از ترانس دارند ولی ب لطف بانک خازنی افت ولتاژ محسوس نیست
مشکل اینه ک بعضی اوقات یهو یکی از فازها صفر میشه ولی اون دو فاز دیگه برق داره ک بعد مدتی رله قطع میشه و برق میپره
گرایش من الکترونیکه و اطلاعات دقیقی از ترانس ها و رله های قدرت ندارم
خواهش میکنم کمک کنید
سلام
کلید اصلی تابلو رو چک کن شاید مشکل از اون بود.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام دوستان
تو شرکت نفت یه ترانس بیست کیلو به چهارصد زمینی داریم ک به شبکه شهری متصله
کنار ترانس یه بانک خازنی با هشت تا خازن 50 کیلو وار هست ک روی کسینوس فی 95 صدم فیکس شده
یه ژنراتور اضطراری هم به فاصله 150 متری ترانس قرار داره که برق خروجی ترانس با یه کابل زمینی میره به ژنراتور و با یه کابل زمینی دیگه کنار همون کابل قبلی از ژنراتور برمیگرده
جریان خروجی فازها بعد از اینکه از ژنراتور میاد به قرار 280 290 و 350 هست
ولتاژ فاز ها روی 380 با یکی دو ولت تلرانس
ضمنا بعضی بارها فاصله زیادی از ترانس دارند ولی ب لطف بانک خازنی افت ولتاژ محسوس نیست
مشکل اینه ک بعضی اوقات یهو یکی از فازها صفر میشه ولی اون دو فاز دیگه برق داره ک بعد مدتی رله قطع میشه و برق میپره
گرایش من الکترونیکه و اطلاعات دقیقی از ترانس ها و رله های قدرت ندارم
خواهش میکنم کمک کنید
سلام ... وقتی جریانی صفر بشه حتما اتصال کوتاه یا اتصال زمین رخ داده....همونطور که مهندس عزیز گفتن تمام کلیدا رو چک کن...نظر منم اینه که تنظیم رله ها رو بررسی کن...ممکنه به علت وارد شدن بار تک فاز زیاد رله ها عمل کنند....ولی ببین چه زمانی این اتفاق میوفته .
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دیدم چند روز خلوته گفتم یه سوال مطرح کنم یکم شلوغ شه !

سوال اینه :
چرا ما تو ماتریس های انتقال خطوط کوتاه ، متوسط و بلند فقط از عناصر فازی استفاده میکنیم ؟ در صورتی که بین دو هادی انتقال ما فقط ولتاژ خط داریم !
ببینم چه میکنید :redface:
 

saman_k68

عضو جدید
دستتون درد نکنه
مشکل حل شد
روغن ترانس کثیف بود باعث ایجاد قطعی موقع گرم شدنش میکرد
 

sepandarmazgan

عضو جدید
سلام رفقا من پروژه برق دارم که موضوعش بررسی اثرات کلید زنی قدرت هستش ولی نمیدونم با چه نرم افزاری شبیه سازیش کنم لطفا کمکم کنید و نرم افزار بهم معرفی کنید فقط emtp نباشه
ممنون
 

hselef

عضو جدید
سلام به همه ی دوستان
ترانس های کنترل ولتاژ که نوع 150 تا 250 آن برای همه آشنایی دارد می توانند به ازای این رنج ولتاژ ورودی , خروجی را در 220 ولت ثابت نگه دارند حال سوال بنده از مهندسین و اساتید گرامی این است که اساس کار این نوع ترانس ها چگونه است
یعنی چه طور می توانند مثلا هم ولتاژ 200 ولت و هم ولتاژ 210 ولت را به 220 ولت تبدیل کنند
به عبارت دیگر ترانس که دارای یک نسبت دور خاص است مثلا اگر 200 را به 220 تبدیل کند باید 210 را به 231 تبدیل کند!!!!!
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
سلام رفقا من پروژه برق دارم که موضوعش بررسی اثرات کلید زنی قدرت هستش ولی نمیدونم با چه نرم افزاری شبیه سازیش کنم لطفا کمکم کنید و نرم افزار بهم معرفی کنید فقط emtp نباشه
ممنون

سلام
پیشنهاد میکنم با نرم افزار PSCAD/EMTDC شبیه سازی کنید
چون هم کار باهاش نسبتا راحته و هم نرم افزار قدرتمند و پر طرفداریه:gol:
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/36962-معرفی-نرم-افزار-(PSCAD-)?highlight=pscad
 
آخرین ویرایش:

22172

عضو جدید
سلام
آیا برای طراحی ومحاسبات (توان خروجی، افت توان ، تعداد سیم پیشچ ...) دینامهای 3 فاز مستقیم نرم افزار خاصی میشناسید؟(یا حتی فایل آفیس اکسل ac alternator )

اگه نه میتونید یه کتاب یا فایلی کمکی اینجا پیوست کنید؟
ممنون
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام به همه ی دوستان ... یه ظرف اب رو در نظر بگیرید ... فاز و نول را درون اون ظرف قرار میدیم:surprised:چرا اتصال کوتاه نمیشه ؟؟؟؟مگر اب جریان الکتریکی رو عبور نمیده ؟؟!!!!
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام به همه ی دوستان ... یه ظرف اب رو در نظر بگیرید ... فاز و نول را درون اون ظرف قرار میدیم:surprised:چرا اتصال کوتاه نمیشه ؟؟؟؟مگر اب جریان الکتریکی رو عبور نمیده ؟؟!!!!

آبی که املاح نداشته باشه اتصال کوتاه نمیکنه . در غیر اینصورت حتما اور کارنت میشه و درنهایت اتصال کوتاه رخ میده.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام به همه ی مهندسین...راجع به هارمونیک اطلاعات میخواستم .
میدونم که مصرف کننده هایی که جریان غیر سینوسی از شبکه میکشند عامل ایجاد هارمونیک هستند .... هارمونیک ها به صورت خطی و غیر خطی هستن... خطی: مقاومت های اهمی-موتور سه فاز ac و خازن ها هستند و ... غیر خطی:ترانسفورمر و چک ها -موتور ها ی القایی با دور متغییر - یو پی اس و تلویزیون و کامپیوتر و لامپهای کم مصرف هستند...سوال: هارمونیک مرتبه سوم پنجم هفتم و یازدهم و سیزده هم چیستند ؟؟؟منظور از این مرتبه ها چیست؟؟؟چه تفاوتی با هم دارن؟؟؟
اثر هارمونیک ها بر ولتاژ و جریان؟؟
تحلیل کننده ی شبکه چییست؟؟؟ ایا یک دستگاه اندازه گیری است که به شبکه متصل میشود؟؟؟
دامنه ی هارمونیک چطور محاسبه میشود و چگونه قابل اندازه گیری است ؟
اگر هم کتابی میشناسید که جواب میده در این زمینه معرفی کنید ...
تشکر
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام به همه ی مهندسین...راجع به هارمونیک اطلاعات میخواستم .
میدونم که مصرف کننده هایی که جریان غیر سینوسی از شبکه میکشند عامل ایجاد هارمونیک هستند .... هارمونیک ها به صورت خطی و غیر خطی هستن... خطی: مقاومت های اهمی-موتور سه فاز ac و خازن ها هستند و ... غیر خطی:ترانسفورمر و چک ها -موتور ها ی القایی با دور متغییر - یو پی اس و تلویزیون و کامپیوتر و لامپهای کم مصرف هستند...سوال: هارمونیک مرتبه سوم پنجم هفتم و یازدهم و سیزده هم چیستند ؟؟؟منظور از این مرتبه ها چیست؟؟؟چه تفاوتی با هم دارن؟؟؟
اثر هارمونیک ها بر ولتاژ و جریان؟؟
تحلیل کننده ی شبکه چییست؟؟؟ ایا یک دستگاه اندازه گیری است که به شبکه متصل میشود؟؟؟
دامنه ی هارمونیک چطور محاسبه میشود و چگونه قابل اندازه گیری است ؟
اگر هم کتابی میشناسید که جواب میده در این زمینه معرفی کنید ...
تشکر

کلا ما وقتی یه سیگنال رو تحلیل میکنیم
یه سیگنال اصلی داریم + کلی سیگنال دیگه که اصلی نیستند .
سیگنال اصلی یه فرکانس ثایت داره و معمولا اندازه ی ثابتی
خب هارمونیک میاد شکل اون سیگنال اصلی رو عوض میکنه . مثلا سینوسی رو میبره سمت مربعی یا دندان اره ای .
وقتی گفته میشه هارونیک سوم یا هفتم یعنی سیگنالی که فرکانسش 3 یا هفت برابر فرکانس مرجع یا اصلی ما هست . این که چرا همش فرد هستند بر میگرده به تحلیل سری های فوریه اون که مقادیر زوج خود به خودحنثی میشن . یعنی مقدار موثری ندارند .
برعکس هم میتونی تحلیل کنی .
یعنی اگه شما یه فرکانس سینویس داشته باشی که اعوجاج داشته باشه . معادل میشه با یه سیگنال کاملا سینوسی + مولفه های هارمونیک فرد .

منظورتون چجور تحلیل شبکه ای هست و کجای شبکه . تحلیل کننده ها یه دستگاه نیستند بلکه شبکه ای از سنسورها هستند که به یک مرکزی مثل دیسپاچینگ ملی متصل میشن تا اون مرکز بتونه حالت داینامیک شبکه ( تعادل بین تولی و مصرف ) رو حفظ کنه و به مراکز مختلف تولیدی فرمان های مناسب رو اعلام کنه .

فرکانس و دامنه ی هارمونیک بنظرم چون از هارمونیک مرتبه ی اول یا همون سیگنال اصلی منتجع میشه . از همون طریق بدست میاد . یعنی تابعی از سیگنال اصلی هست . البته بار هم تاثیر مستقیم روی اون داره .

کتاب پی سی سن منبع خوبی هست.
 

Similar threads

بالا