تاپیک سوالات قدرتی

moh3n_s

عضو جدید
اکثر مشخصات ترانس رو روی پلاک مینویسه
از جمله ولتاژ، جریان، نسبت تبدیل، جریان و زمان قابل تحمل برای اتصال کوتاه، نحوه اتصالات سیم پیجی ها، شرکت سازنده و ...
اینم یه نمونه از ترانس هایی که ما اینجا داریم
مشاهده پیوست 137130

چرا نوشته HV سه تا ولتاژ گذاشته بعدش نوشته LV دوباره سه تا ولتاژ گذاشته

بعدش اومده نوشته position سه تا ولناژ دیگه نوشته ؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
B. امروز استادمون که تو بهره برداریه گفت 5 سال پیش میخواستن از نائین به کاشان یه خط انتقال فشار قوی DC یا HVDC راه بندازن این کارا نکردن حالا دارن دوباره یه جای دیگه این کارا میکنن گفت نشنیدم کجا میخوان یه خط HVDC راه بندازن ازش پرسیدم چه مزایایی داره گفت بعدا میگم حالا نمیدونم بعدا کی بود کسی میدونه کجا میخوان این کارا بکنن اصلا به قول خودم چه مزایایی داره این کار؟؟
هر چه توان انتقالی و فاصله انتقالی بیشتر باشد استفاده سیستم HVDC به صرفه تر است حتی با وجود مبدل ها در ابتدا و انتهای خط

به صرفه تر از سیستم متناوب است
قابلیت برقراری ارتباط بین دو سیستم با فرکانس متفاوت را دارا میباشد.
در مسافت های طولانی حدودا 800 کیلومتر به بالا از سیستم HVDC استفاده میشه
تلفات کمتری نسبت به سیستم متناوب داره
 
آخرین ویرایش:

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
C. کسی میدونه دکل زاویه دار یا دکل زاوویه چیه ؟
در محلی که مسیر خط تغییر جهت میدهدقرارمیگیرد.
باید بتواند نیروهای کششی زاویه را به خوبی تحمل کند.
واحد مکانیک کاربردی یه دکل کوچیک محاسبه کردیم.
کار مهندسان سازه و عمرانه . استاتیک.
...
در کل 6 نوع دکل داریم
1- نگهدارنده
2- تقویتی
3-ابتدا و انتها
4- تقاطع
5- انشعاب
 

javadpolpo

عضو جدید
A.بچه ها من میخوام بدونم چرا تو محاسبات بررسی سیستم از uk در صد برای شبیه سازی ترانس ها یا مدار معادل ترانسفورماتور استفاده میکنیم مثلا uk درصد اگر فرض 5 درصد باشه برای شبیه سازی مدار قدرت جای ترانس میذاریم 5j که مفهوم هممون سلف را داره آخه uk مگه ولتاژ نیست چه ربطی داره به امپدانس سلفی؟

Uk % در حقیقت همون درصد ولتاژ اتصال کوتاه هست.یا %Vsc . حالا چرا با (Zeq (P.u برابر میشه؟
Zeq (pu) = Zeq / Zeq (Base)
=(Vsc / Ics) / (Vbase/ I base)...... and
در آزمایش اتصال کوتاه ترانسفورماتور داریم : Isc =I base = I n پس :
= Vsc / I base) / (Vbase / I base)
=Vsc / V base = Vsc (p.u)% ===> Vsc (p.u) % = Zeq p.u

D. موتور های یونیورسال را اگر بخوایم تغییر دور بدیم تو عملی چه جوریه؟
روش های مختلفی برای کنترل دور موتور های یونیورسال وجود دارد که همگی بر پایه کنترل ولتاژ ترمینال استوار هستند.
در مو تور های کم توان معمولا از روش پتانسیومتری و در موتور های توان بالا معمولا از روشهای کنترل ولتاژ تریستوری ( کنترل زاویه آتش).
universal motor drive system.jpg

امروز استادمون که تو بهره برداریه گفت 5 سال پیش میخواستن از نائین به کاشان یه خط انتقال فشار قوی DC یا HVDC راه بندازن این کارا نکردن حالا دارن دوباره یه جای دیگه این کارا میکنن گفت نشنیدم کجا میخوان یه خط HVDC راه بندازن ازش پرسیدم چه مزایایی داره گفت بعدا میگم حالا نمیدونم بعدا کی بود کسی میدونه کجا میخوان این کارا بکنن اصلا به قول خودم چه مزایایی داره این کار؟؟


فایل ضمیمه رو ببینید
 

پیوست ها

  • HVDC.pdf
    217.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
B. امروز استادمون که تو بهره برداریه گفت 5 سال پیش میخواستن از نائین به کاشان یه خط انتقال فشار قوی DC یا HVDC راه بندازن این کارا نکردن حالا دارن دوباره یه جای دیگه این کارا میکنن گفت نشنیدم کجا میخوان یه خط HVDC راه بندازن ازش پرسیدم چه مزایایی داره گفت بعدا میگم حالا نمیدونم بعدا کی بود کسی میدونه کجا میخوان این کارا بکنن اصلا به قول خودم چه مزایایی داره این کار؟؟
من فکر نمیکنم پروژه ای برای نایین به کاشان بوده باشه و نیازی هم نیست.

پروژه ای که قراره با HVDC اجرا بشه خط انتقال برق ایران به پاکستان هست.
 

moh3n_s

عضو جدید
من فکر نمیکنم پروژه ای برای نایین به کاشان بوده باشه و نیازی هم نیست.

پروژه ای که قراره با HVDC اجرا بشه خط انتقال برق ایران به پاکستان هست.

شاید من اشتباه شنیدم شایدم نه حتما نائینش درست بود اما کاشانش نه :D
 

moh3n_s

عضو جدید
Uk % در حقیقت همون درصد ولتاژ اتصال کوتاه هست.یا %Vsc . حالا چرا با (Zeq (P.u برابر میشه؟
Zeq (pu) = Zeq / Zeq (Base)
=(Vsc / Ics) / (Vbase/ I base)...... and
در آزمایش اتصال کوتاه ترانسفورماتور داریم : Isc =I base = I n پس :
= Vsc / I base) / (Vbase / I base)
=Vsc / V base = Vsc (p.u)% ===> Vsc (p.u) % = Zeq p.u


روش های مختلفی برای کنترل دور موتور های یونیورسال وجود دارد که همگی بر پایه کنترل ولتاژ ترمینال استوار هستند.
در مو تور های کم توان معمولا از روش پتانسیومتری و در موتور های توان بالا معمولا از روشهای کنترل ولتاژ تریستوری ( کنترل زاویه آتش).
مشاهده پیوست 137582



فایل ضمیمه رو ببینید


خیلی خیلی ممنونم بابت اطلاعاتتون خیلی کامل بود
اما یه مشکلی تو سوالات بنده وجود داشت منظورم از تغییر دور تغییر جهت گردش موتور بود اما به هرحال بابت پاسخ گویی به سوالات قبلی خیلی سپاسگذارم
دریل ها را اگر دقت کرده باشید هم چپگرد کار میکنند و هم راستگرد به همین خاطر بود که سوال پرید تو ذهنم که چجوری میشه جهت گردش موتور یونیورسال را عوض کرد در عمل تو تئوری میدونم اگه جهت گردش جریان تو قطب ها را بتونیم عوض کنیم جهت چرخش موتور عوض میشه اما از نظر عملی امکان پذیر نیست چون یه طرف کلاف قطب ها به جاروبک متصل شده
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
D. موتور های یونیورسال را اگر بخوایم تغییر دور بدیم تو عملی چه جوریه؟

برای تغییر دور این موتورها می تونیم از تغییر تعداد قطب ( تغییر دور پله ای هست ) ، تغییر ولتاژ اعمالی به استاتور و تغییر فرکانس استفاده کنیم.
روش اول رو من جایی ندیدم . چون پرهزینه هست و کاربردی هم نداره تو موتورهای یونیورسال .
روش تغییر ولتاژ برای موتورهای کم توان و با قرار دادن دیمر بصورت سری با تغذیه دستگاه صورت میگیره ( مثل موتور چرخ خیاطی )
روش تغییر فرکانس هم اگر بخواهیم به تنهایی استفاده کنیم بخاطر گران بودن درایور کنترل فرکانس باصرفه نیست . علاوه بر این در صورت استفاده هم تنها برای توانهای کم قابل استفاده هست
برای توانهای بیشتر از درایوری که توانایی کنترل همزمان ولتاژ و فرکانس رو داشته باشه استفاده میکنیم ( در صورت عدم کنترل ولتاژ هسته موتور داغ میکنه و افت بالایی خواهیم داشت )

و اما برای تغییر جهت گردش این موتور ها از یک کلید دو وضعیتی خیلی ساده دو ورودی و چهار خروجی استفاده میکنند. این کلید با تغییر وضعیت جهت عبور جریان رو در مدار برعکس میکنه. مدار ساده ای هست .
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
B. امروز استادمون که تو بهره برداریه گفت 5 سال پیش میخواستن از نائین به کاشان یه خط انتقال فشار قوی DC یا HVDC راه بندازن این کارا نکردن حالا دارن دوباره یه جای دیگه این کارا میکنن گفت نشنیدم کجا میخوان یه خط HVDC راه بندازن ازش پرسیدم چه مزایایی داره گفت بعدا میگم حالا نمیدونم بعدا کی بود کسی میدونه کجا میخوان این کارا بکنن اصلا به قول خودم چه مزایایی داره این کار؟؟

مصطفی گفتنی ها رو در این مورد گفت .
برای اینکار یه رکتی فایر در ابتدا و یه اینورتر در انتها داریم . این یعنی تمام طول خط دیسی هست . این معنی رو م میده که تلفات ناشی از اثر فرکانس رو نداریم ( سلفی + اثر پوستی + کرونا و ... ) . با توجه به عدم وجود فرکانس چگالی جریان در مقطع کابل یکسان هست و این یعنی با قطر مشابه میتونیم توان بیشتری منتقل کنیم.
اما یه مشکل هم داره . یعنی شما نمیتونید مثل برق متناوب بین خط پست یا ترانس اضافه کنی و مثلا برای یه شهری یه انشعاب بگیری . بهمین دلیل برای مسافت های طولانی مورد استفاده هست. تا اونجایی که می دونم چنین خطی تو روسیه هست
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
لیست پروژه های HVDC رو میتونید از لین زیر ببینید:

HVDC and Flexible AC Transmission Subcommittee of the IEEE Transmission and Distribution Committee

همچنین بر روی نقشه:
http://maps.google.com/maps?q=http:...port?article=List_of_HVDC_projects&usecache=1

چرا نوشته HV سه تا ولتاژ گذاشته بعدش نوشته LV دوباره سه تا ولتاژ گذاشته

بعدش اومده نوشته position سه تا ولناژ دیگه نوشته ؟
سعید عزیز پلاک ترانس توزیع زنجان رو قرار دادن.

ترانس 5 تا تپ داره، ماکس و مینمم رو نوشته (تپ 1 و 5)
 
آخرین ویرایش:

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
در یک سیستم قدرت چند فیدر موتوری وجود دارد. در یک لحظه استارت موتور ها همزمان میشود و به محض راه اندازی موتور ها کلید تریپ میخورد و قطع میشود.
دلایلی که باعث قطع شدن کلید است کدامند؟
رفع عیب و اشکال را چگونه انجام میدهید. ؟
(باز از این سوالا به ذهن ما رسید ببخشید ):redface:
 

moh3n_s

عضو جدید
در یک سیستم قدرت چند فیدر موتوری وجود دارد. در یک لحظه استارت موتور ها همزمان میشود و به محض راه اندازی موتور ها کلید تریپ میخورد و قطع میشود.
دلایلی که باعث قطع شدن کلید است کدامند؟
رفع عیب و اشکال را چگونه انجام میدهید. ؟
(باز از این سوالا به ذهن ما رسید ببخشید ):redface:

احتمالا به خاطر جریان راه اندازی ناگهانی موتورهاست
فکر کنم اگر فیوزها تحمل جریان راه اندازی تک تک موتور ها را داشته باشن مشکل حل باشه یعنی اینکه موتور ها را یکی یکی راه اندازی کنیم اینم باز بستگی به فیوز ها و جریانشون داره
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
در یک سیستم قدرت چند فیدر موتوری وجود دارد. در یک لحظه استارت موتور ها همزمان میشود و به محض راه اندازی موتور ها کلید تریپ میخورد و قطع میشود.
دلایلی که باعث قطع شدن کلید است کدامند؟
رفع عیب و اشکال را چگونه انجام میدهید. ؟
(باز از این سوالا به ذهن ما رسید ببخشید ):redface:

سلام
اگه منظورت اینه که کلید برای همه موتورها مشترکه :
تریپ کلید اصلی به دلیل جریان راه اندازی موتور هاست
با چند روش میشه از تریپ جلوگیری کرد
1- استفاده از فیوز تاخیری
2- استفاده از روش های راه اندازی موتور (ستاره مثلث، قرار دادن مقاومت سر راه استاتور و ...)
3- استفاده از درایو برای موتور ها

:biggrin:
 

moh3n_s

عضو جدید
سلام
اگه منظورت اینه که کلید برای همه موتورها مشترکه :
تریپ کلید اصلی به دلیل جریان راه اندازی موتور هاست
با چند روش میشه از تریپ جلوگیری کرد
1- استفاده از فیوز تاخیری
2- استفاده از روش های راه اندازی موتور (ستاره مثلث، قرار دادن مقاومت سر راه استاتور و ...)
3- استفاده از درایو برای موتور ها

:biggrin:

مهندس جون میگم فیوز تاخیری دقیقا چی هست؟ میدونما اما درست نمیدونم:biggrin:
 

Yuri Boyka

عضو جدید
من فکر نمیکنم پروژه ای برای نایین به کاشان بوده باشه و نیازی هم نیست.

پروژه ای که قراره با HVDC اجرا بشه خط انتقال برق ایران به پاکستان هست.

در خطوط High Voltage Direct Current با توجه به اینکه ولتاژ دی سی هستش پس میشه که فقط از یک سیم استفاده کرد(مسیر برگشت زمین هست).معمولا از این نوع خط ها طوی مسیر های طولانی(اندوکتانسی وجود نخواهد داشت پس نیازی به استفاده از باندول های چند تائی و سیم و هزینه اضافی نیست) و همچنین در مسیر های صعب العبور(به خاطر سختی و هزینه دکل های سه فاز) استفاده می شه و ...
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
مهندس جون میگم فیوز تاخیری دقیقا چی هست؟ میدونما اما درست نمیدونم:biggrin:

asd.JPG
سلام محسن جان
این شکل بالا رو ببین
فیوز تاخیری یه همچین شکلی داره
وقتی جریان زیادی ازش رد میشه، قسمت هایی که نازکتره حرارت زیادی دارن ولی قسمت های عریض گرمای کمتری دارن
همین امر باعث میشه که گرما از قسمت های نازک به قسمت های عریض منتقل شده و مانع ذوب فیوز میشه
این نوع فیوز به کندکار یا تاخیری معروفه که برای راه اندازی موتور ها به کار میره
 

moh3n_s

عضو جدید
مشاهده پیوست 138069
سلام محسن جان
این شکل بالا رو ببین
فیوز تاخیری یه همچین شکلی داره
وقتی جریان زیادی ازش رد میشه، قسمت هایی که نازکتره حرارت زیادی دارن ولی قسمت های عریض گرمای کمتری دارن
همین امر باعث میشه که گرما از قسمت های نازک به قسمت های عریض منتقل شده و مانع ذوب فیوز میشه
این نوع فیوز به کندکار یا تاخیری معروفه که برای راه اندازی موتور ها به کار میره

سلام مهندس گل خوبی داداش؟مرسی از راهنماییت میگم مهندس این فیوز ها را فقط یکبار میتونی مصرف کنی درسته ؟؟ یعنی اگر ذوب شد دیگه قابل استفاده نیستند درسته؟
 
آخرین ویرایش:

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام مهندس گل خوبی داداش؟مرسی از راهنماییت میگم مهندس این فیوز ها را فقط یکبار میتونی مصرف کنی درسته ؟؟ یعنی اگر ذوب شد دیگه قابل استفاده نیستند درسته؟



فیوز های قدیمی فشنگی نوعی فیوز تاخیری هست که به اون کند کار هم گفته میشه . دوستمون عملکرد کلی رو توضح دادن. این فیوز ها بخاطر اینکه جز مغناطیسی ندارند نسبت به جریان هجومی ناشی از راه اندازی عکس العملی نشون نمیدن . یعنی زمان تاخیر طولانی تری دارند ( همون تاو تو کنترل ) .
روی فیوز ها هم ( همه نه ) قسمتی هست که میتونی این مولفه رو تنظیم کنی .
اهم یکبار مصرفش هست و هم نوع دیگه ای که قسمتت عملگر اون قابل تعویض هست
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
احتمالا به خاطر جریان راه اندازی ناگهانی موتورهاست
فکر کنم اگر فیوزها تحمل جریان راه اندازی تک تک موتور ها را داشته باشن مشکل حل باشه یعنی اینکه موتور ها را یکی یکی راه اندازی کنیم اینم باز بستگی به فیوز ها و جریانشون داره
اقا اینم یک راه حل است. کلا من دنبال یک جواب خاص نیستم.
میخوام بدونم شما اگر مکانی بودید که فیدر موتوری پس از اکتیو شدن باعث قطع مدار میشد چکار میکردید.
خب اولین مورد . فیوز ها چک شد و هیچ مشکلی در فیوز ها نبود. و همه تحمل جریان راه اندازی رو داشتن.
بعد از ان برای عیب یابی چه میکنید. ؟!
سلام
اگه منظورت اینه که کلید برای همه موتورها مشترکه :
تریپ کلید اصلی به دلیل جریان راه اندازی موتور هاست
با چند روش میشه از تریپ جلوگیری کرد
1- استفاده از فیوز تاخیری
2- استفاده از روش های راه اندازی موتور (ستاره مثلث، قرار دادن مقاومت سر راه استاتور و ...)
3- استفاده از درایو برای موتور ها

:biggrin:
اقا سعید بزرگوار.
در مورد راه انداز ها من شنیدم قرار دادن مقاومت راه انداز فقط مسئله ای تئوریم هست و در عمل انجام نمیشه.
..
ممنونم مهندس روشهای خوبی بود. درایو ها رو هم چک میکنیم.
این دو مورد.

مهندس جون میگم فیوز تاخیری دقیقا چی هست؟ میدونما اما درست نمیدونم:biggrin:
فیوز ها .البته اگر از نوع مینیاتوری باشه دارای منحنی مشخصه هست که بر 4 نوع هست. فیوزی که تحمل جریان راه اندازی در مدت 10 ثانیه را دارد . که این میشه فیوز نوع a
فیوزی که تحمل جریان راه اندازی تا 20 ثانیه را دارد.نوعb
فیوزی که تا 30 ثانیه تحمل دارد c
و 40 ثانیه d
. نوع d از همه تاخیری تره.
در مورد رله ها هم .
با علامت < نشون داده میشن.
مثلا رله ی 67i<<
سریعتر از رله ی 51<i عمل میکنه
پس رله ی 51 نسبت به 67 تاخیریه.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
اگر قطب مثبت یک باتری 12 ولتی را به زمین وصل کنیم . قطب منفی ان چند ولت دارد؟!
 

Yuri Boyka

عضو جدید
تغییری به وجود نمیاد
مدار بسته هست یا نه؟ مصرف کننده ای متصل هست یا خیر؟

دوست عزیز اختلاف پتانسیل نسبت به نقطه مرجع سنجیده می شه و باتری نسبت به زمین همون 12 ولت رو خواهد داشت ولی بسته به نقطه مرجع 12 یا -12 خواهد بود.
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
دوست عزیز اختلاف پتانسیل نسبت به نقطه مرجع سنجیده می شه و باتری نسبت به زمین همون 12 ولت رو خواهد داشت ولی بسته به نقطه مرجع 12 یا -12 خواهد بود.

سلام آقای رستمی
بله ولتاژ نسبت به نقطه مرجع سنجیده میشه
قطب مثبت به هر نقطه ای با هر پتانسیلی وصل بشه، قطب منفی 12 ولت کمتر ولتاژ خواهد داشت که این بدیهی هست

سوال ابهام داره و منظور رو متوجه نشدم اول
 

moh3n_s

عضو جدید
هدف از بکارگیری هسته فولادی در هادی های خطوط یا مثلا هادی های ACSR چیست؟

چرا تو خطوط از آلومینیوم خالص یا آلیاژ های آلومینیوم استفاده میکنن ؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
دوست عزیز اختلاف پتانسیل نسبت به نقطه مرجع سنجیده می شه و باتری نسبت به زمین همون 12 ولت رو خواهد داشت ولی بسته به نقطه مرجع 12 یا -12 خواهد بود.
اقا من نفهمیدم :redface: الان جواب اخر میشه چی؟
چند ولت؟

سلام آقای رستمی
بله ولتاژ نسبت به نقطه مرجع سنجیده میشه
قطب مثبت به هر نقطه ای با هر پتانسیلی وصل بشه، قطب منفی 12 ولت کمتر ولتاژ خواهد داشت که این بدیهی هست

سوال ابهام داره و منظور رو متوجه نشدم اول
ممنونم از همه که جواب دادین.
اقا من به کسی که این سوال رو از من پرسید بگم چی؟


هدف از بکارگیری هسته فولادی در هادی های خطوط یا مثلا هادی های ACSR چیست؟

چرا تو خطوط از آلومینیوم خالص یا آلیاژ های آلومینیوم استفاده میکنن ؟
المینیوم . یکی از دلایلش سبک بودن نسبت به مس برای راحتتر نصب کردن در خطوط فشار قوی هست.
 

Yuri Boyka

عضو جدید
هدف از بکارگیری هسته فولادی در هادی های خطوط یا مثلا هادی های ACSR چیست؟

چرا تو خطوط از آلومینیوم خالص یا آلیاژ های آلومینیوم استفاده میکنن ؟


علت استفاده از هسته فولادی افزایش استحکام سیمه چون تو فاصله بین دو دکل واقعا سیم ها وزن بالائی دارن و سیم باید تحت هر شرایطی سرجاش محکم واسته و پاره نشه. آلومینیوم خالص هم وزن پائینه هم قیمتش خوبه و هم رسانائی خوبی داره.
 

Similar threads

بالا