پاسخ
پاسخ
سلام.ممنون ميشم اگه به سوالات من پاسخ بدهيد:
1- انواع راه اندازی موتور های القایی سه فاز را توضیح دهید؟
2- انواع کنترل سرعت موتورهای القایی را نام ببرید؟
3- چگونه می توان دور موتور القایی سه فاز را عکس کرد؟
4- چگونه می توان دور موتور القایی تکفاز را عکس کرد؟
5- پدیده گالوپینگ چیست؟
6- عملکرد رله بوخهلتس را شرح دهید؟
سلام
برای توضیح دادن روش راه اندازی موتور سه فاز باید اول به این سوال پاسخ داده بشه که موتور سه فاز با توجه به جابه جایی مکانی 120 درجه و اختلاف زمانی 120 درجه در جریان های سه فازه
چرا به راه اندازی نیاز دارد؟
در زمان راه اندازی لغزش برابر یک می باشد و این باعث می شه که مقادیر ولتاژ القایی و مقاومت القایی و جریان
(همه ی پارامتر های ذکر شده مربوط به روتور می باشد)
ماکزیمم باشند و مقاومت اهمی مفتول روتور معمولا کوچک است در نتیجه جریان راه اندازی بالا می باشد بالا بودن جریان راه اندازی باعث مشکلاتی مانند: اسیب دیدن سیم بندی استاتور
-نیاز به کلید ها و تجهیزات جریان بالا ونوسانات ولتاژ شبکه می شود
به همین دلیل انواع روش های راه اندازی برای کم کردن جریان راه اندازی به کار می رود
روش راه اندازی به نوع موتور بستگی داره
1- موتور های روتور قفسی: برای این موتور ها تنها راه اندازی استاتوزی امکان داره که تو این روش از طریق کاهش ولتاژ استاتور جریان راه اندازی رو کاهش میدیم
روش های راه اندازی استاتوری عبارتند از: استفاده از مقاومت راه انداز در مسیر استاتور- استفاده از ترانس راه انداز که به variac معروفند- استفاده از روش ستاره مثلث که خیلی هم رایجه
در موتور های روتور سیم پیچی شده علاوه بر روش های ذکر شده می تونیم مقاومت راه انداز رو در مسیر روتور قرار بدیم
روش های کنترل سرعت موتور های القایی
1- کنترل دور موتور از طریق کنترل ولتاژ: گشتاور یه موتور با مجذور ولتاژ متناسبه بنابر این با تغییر ولتاژ موتور القایی دور تا حدی قابل تنظیم می باشد ضمن این که افزایش ولتاژ از مقدار نامی
مجاز نیست و کاهش ولتاژ هم باعث تغییرات فوران می شه که اثر نا مطلوبی به کار موتور داره
2- کنترل سرعت موتور القاییی از طریق کنترل فرکانس:تغییر فرکانس در مدار مغناطیسی و کار عادی موتور مشکل ایجاد می کنه اما روش کنترل ولتاژ بهترو گرانتره
3- کنترل سرعت از طریق تنظیم همزمان ولتاژ و فرکانس: به نظرم این بهترین روشه اما خیلی مفصل و گرونه خصوصا اگه بخوایم شکل موج سینوسی حفظ بشه تو این روش دامنه میدان دوار
تغییری نمی کنه و این حالت کاری مناسبی رو واسه موتور پیش میاره
4-کنترل سرعت موتور القایی از طریق کنترل جفت قطب: Ns=60F/p طبق این رابطه از طریق تغییر جفت قطب می تونیم سرعت موتور رو کنترل کنیم در این حالت به جای یه سیم بندی
از دو یا چند سیم بندی با قطب های مختلف استفاده می کنیم این روش موجب کاهش ضریب بهره ی ماشین و بالا رفتن قیمت میشه ودر هر حالت کاری قسمتی از شیار ها نقشی در تامین قدرت ندارن
5-سیم پیچی توزیع شده در استاتور که به اصطلاح به اتصال دالاندر مشهوره: در این روش سیم پیچی هر فاز رو به دو نیم سیم پیچ تقسیم می کنیم در اثز تغییر اتصال نیم سیم پیچ ها از مثلث سزی
به ستاره ی دوبل سرعت موتور تقریبا 2 برابر و قدرت 1/5 برابر می شه گشتاور هم ثابت می مونه برتری این روش نسبت به سیم بندی با سیم پیچ جداگانه اینه که در هر دو حالت کاری تمام شیار ها
فعال بوده و در ضمن این روش کم هزینه تره
با جابه جا کردن دو تا از فاز ها میتوان دور موتور القایی سه فاز رو بر عکس کرد
با تغییر جهت جریان در یکی از سیم پیچ های اصلی یا کمکی میتونیم جهت گردش موتور تکفاز رو عوض کنیم
رله بوخهلتس خیلی طولانی ولی به طور خلاصه بدون این رله ترانس رو در مقابل اضافه بار O.L و اتصال کوتاه S.C محافظت میکنه
این رله تو مسیر لوله ای که مخزن رو به منبع انبساط وصل می کنه قرار می گیره زمانی که خطای O.L رخ بده در محفظه مخزن روغن گاز تولید می شه گاز تولید شده به سمت منبع انبساط می ره
و تو راه وارد رله بوخهلتس میشه در این حالت یه شناور که به کپسول جیوه ای متصله حرکت پایین میاد و کلید جیوه ای مدار الارم رو می بنده و اگه خطای S.C رخ بده روغن به صورت ناگهانی
گرم می شه که این باعث انبساطش میشه و دریچه ی متصل به کلید جیوه ای رو که در رله می باشد جا به جا می کنه این باعث می شه که مدار فرمان قطع کلید اصلی بسته شود تا
از اسیب دیدن سیم پیچ ها جلو گیری شود