fantom1990
عضو جدید
من میخوام ارشد ایشالا برم قدرت((((الان الکترونیکم)))) به همین خاطر از دوستان مهندس راهنمایی میخوام که الان برم دنبال چه درسا یا نرم افزارایی تا از بچه های قدرت عقب نمونم.
سلام به تمام دوستان عزیز.من خیلی وقته که یه سوالی برام پیش اومده.میخوام بدونم "فرق سیستم نول با ارت چیه؟"هر دوتاشون با فاز 220 ولت اختلاف پتانسیل دارن.نسبت به همدیگه هم هیچ ولتاژی ندارن.هر دوشونم که زمین شدن.پس فرقشون چیه؟
سلام دوست منسلام به تمام دوستان عزیز.من خیلی وقته که یه سوالی برام پیش اومده.میخوام بدونم "فرق سیستم نول با ارت چیه؟"هر دوتاشون با فاز 220 ولت اختلاف پتانسیل دارن.نسبت به همدیگه هم هیچ ولتاژی ندارن.هر دوشونم که زمین شدن.پس فرقشون چیه؟
سلام دوست من
سیستم نول هیچ فرقی با زمین نداره عین همونه . برای امتحان میتونی نول خونتونو قطع کنی و وصل کنی به سیم ارت . میبینی هیچ مشکلی پیش نمیاد هیچ تازه کنتورتونم کار نمیکنه .
ارت فقط یه سیستم جداگانه ای که معمولا برای حفاظت بکار میره وگرنه از همین چاه ارت تو سالنهای بزرگ و طویل بعنوان نول ته خط هم استفاده میکنن و هیچ مشکلی نیست .
سلام رفیق1. سلام.ممنونم از اطلاعاتتون.آقای مهندس این آزمایشی که شما میفرمایید رو من با تکفاز که نه ولی با سه فاز انجام دادم.سه فاز رو به ترتیب وصل کردم ولی نول دستگاه رو به ارت شبکه بستم.وقتی دستگاه رو استارت میکردم اتصال کوتاه میشد و جرقه میزد و فیوز میسوخت.از طرف دیگه اگه این دو تا یکی هستن پس چه کاریه که این همه هزینه میکنن تا این دو تا از هم جدا باشن؟خوب از همون اول یکیشون کنن تا دیگه این همه کابل هم بیخود استفاده نشه.بازم تشکر میکنم ازتون.
سلام امیر جان.ممنونم از جوابت.راستش من تا حالا اینو از کسی نشنیده بودم(قضیه لامپ 6ولتی رو میگم).ولی راستش من بارها و بارها اینو امتحان کردم که بین نول و ارت هیچ اختلاف پتانسیلی نیست.یکی از دوستان (nutron) هم همین الان پیغامش رو سایته.ایشون گفتن هیچ فرقی بینشون نیست.حالا این بار که برق بره اینی که شما گفتی رو هم آزمایش میکنم.ممنون.ولی اگه دلیل علمی و منطقی پیدا کردین ما رو بیخبر نذارین.تشکر.
ممنون از توضیحاتت.اینکه میگم جرقه زد اصلا شکی درش نکن چون خودم آزمایشش کردم.کاربردشونم که خوب معلومه فرق داره.ولی شما خودت همون اول گفتی که اینا فرقی باهم ندارن.یکی هستن وحتی در بعضی موارد از نول ته خط به عنوان ارت استفاده میشه.خوب بالاخره این دو تا یا یکی هستن یا یکی نیستن دیگه.غیر از این دو حالت که نیست؟سلام رفیق
اینکه جرقه می زد نمیتونم توضیح بدم چون نباید جرقه بزنه . اختلاف پتانسیل صفر که جرقه نداره .
در مورد اینکه چرا ایندوتا رو یکی نمیکنن. جوابش تو کاربردشونه ، ارت برای حفاظت و نول برای ایجاد اختلاف پتانسیله . مثلا شما بیا نول رو از کنتور خونتون قطع کن بعد فازمتر رو بکن تو پیرز های خونتون می بنی هر دوتاشون برق دارن . یعنی هم سمت فاز برق داره هم نول . فاز که از خودشه اما برق نول ناشی از القای ولتاژه فازه . حالا بنظر شما اگه تو یه سیستمی از این نول بعنوان حفاظت استفاده میکردیم چی می شد ؟ در این حالت اصل حفاظت نقض میشد .
تو برق و همه رشته اهی مهنسی وقتی میگن حفاظت یعنی بررسی احتمال حداکثر وقایع احتمالی و ایجاد راهکار مقابله با اون.
راضی شدی ؟
دست شما درد نکنه.زحمت کشیدی.ممنون.دلیلش بخاطر خاصیت خازنی کابل هستش که مقداری رو در خود ذخیره میکنه. احتمالا توی بررسی سیستمهای قدرت خوندین. البته مقدارش کمه. این مسئله ربطی به فاز یا نول نداره ممکنه فاز رو هم وصل کنید وقتی برق رفته بازم لامپ روشن بشه. بسته به نوع و ظرفیت کابل. همتون خب اینو میدونین که در سیستمهای ولتاژ بالا بخاطر همین خاصیت خازنی باید بعد از قطعی برق در صورتی که بخوان دسترسی داشته باشند به کابل اول با ارت کردن بار خازنی رو خالی میکنن و گرنه دست زدن همانا و زیارت جناب عزرائیل همانا. اینم مثل همونه ولی خب کمتره.
در مورد اختلافشون هم که همه گفتن در اصل یکی هستن ولی زمین الکتریکی اسمش نول هست زمین حفاظتی همون زمین یا ارت.
اینکه کدوم رو جای کدوم استفاده کنن ایا یکی بشه یا نه بحث انواع حفاظتهای سیستم ارقبیل TNS و... پیش میاد که مزایا و معایب هر کدوم خب فرق میکنه که اگه هر کدوم از دوستان خواستن میتونن این ارایشها رو مطالعه کنن تا فرق این 2 تا و اینکه کجا میشه کدوم را استفاده کرد ببیند. مبحث سیزدهم مقررات ملي ساختمان
طرح و اجرای تأسیسات برقی ساختمانها که مال وزارت مسکن و شهرسازی هستش سیستمهای توزیع این سیستمها رو توضیح داده و اینکه به هم وصل بشن یا نشن چی میشه رو گفته. مهندسایی هم که بخوان نظام مهندسی کار کنن باید این سیستمها و انتخابشون رو بدونن و اینکه کجا میتونن یکی بکنن نول و ارت رو کجا نه و چه اتفاقاتی پیش میاد.
من همینجوری سرچ کردم این لینک رو دیدم بد نیس ببینیدش. عنوان سرچ رو هم زدم " سیستم حفاظتی TN" با این عنوان یا عنوانهای مشایه میتونید سرچ کنید اطلاعات بیشتری هم پیدا کنید.
این استاندارد رو هم ببینید بد نیس IEC-60364
http://power-eg.blogfa.com/post-16.aspx
http://www.aftab.ir/articles/science_education/technical/c3c1254751760_electronic_p1.php
سلام.ایشاا... که موفق باشی.شما اول برو سراغ کتابهای ماشین 1و2و3و ماشین مخصوص.مولف های مختلفی واسه این کتابها هست.من خودم "بیم بهارا" رو خوندم.خیلیم خوبه.بعد برو سراغ مدارهای فرمان.البته این درس باید به صورت عملی انجام بشه ولی شما همون با نقشه ها هم آشنایی خوبی پیدا کنی خیلی موثره.بعدش "بررسی سیستم قدرت1و2"و "طرح پست های فشار قوی" و "طرح خط"رو که دروس تخصصی برق قدرت محسوب میشن رو خوب بخون.شما اگه این درسها رو خوب درک کنین خود خود قدرتید.امیدوارم هر کجا و در هر مقطعی که باشی موفق و پیروز باشی.من میخوام ارشد ایشالا برم قدرت((((الان الکترونیکم)))) به همین خاطر از دوستان مهندس راهنمایی میخوام که الان برم دنبال چه درسا یا نرم افزارایی تا از بچه های قدرت عقب نمونم.
سلام دوست من متوجه سوالت شدمممنون از توضیحاتت.اینکه میگم جرقه زد اصلا شکی درش نکن چون خودم آزمایشش کردم.کاربردشونم که خوب معلومه فرق داره.ولی شما خودت همون اول گفتی که اینا فرقی باهم ندارن.یکی هستن وحتی در بعضی موارد از نول ته خط به عنوان ارت استفاده میشه.خوب بالاخره این دو تا یا یکی هستن یا یکی نیستن دیگه.غیر از این دو حالت که نیست؟
1)اگه یکی هستن که چرا دیگه از هم مجزا هستن؟
2)اگه یکی نیستن پس چرا هر دو زمین هستن و اختلاف پتانسیلی بینشون نیست و هر دو نسبت به تک تک فازها 220ولت برق دارن و در بعضی جاها از نول به عنوان ارت هم استفاده میشه؟
ببخشید که من گیر دادم به این قضیه.راستش این یه پروژه است که به پست من خورده.همه این سوالا هم از من شده.خودشم یه بحثیه که هر دلیلی که توش میاری دلایل قبلی رو نقض میکنه.
دست گلت درد نکنه.استفاده کردیم.
ممنون از توجه شما.سلام دوست من متوجه سوالت شدم
منظورم از یکی بودنش ساختارشه که هردوز به منبع بی انتهای زمین و ولتاژ صفر وصل هستند. از این لحاظ شبیه هستند .
بخاطر همین شبیه بودن گااهی بعنوان جایگزین همدیگه استفاده میکنن ولی اینطور نیست که بیاییم در یک سیستم استاندارد از نول بجای ارت یا بالعکس استفاده کنیم . تاکیدم رو سیستم استاندارده چون در این صورت قوانین حفاظتی نقض خواهد شد .
اطلاعات کاملی در مورد تابلو برق و مونتاژ ترانسفورماتور و خطوط فشار قوی برق میخوام و اگه کسی نرم افزار eplane داره به من کمک کنه پیشاپیش سپاسگزارم
دوست عزیز موتور فاز شکسته همان موتور با مقاومت راه انداز می باشد نه موتور با استارت خارنیسلام مهندس شما در مورد موتورهای فاز شکسته که همان الکتروموتورها با استارت خازنی یا تک فاز هستند مطالبی میخواستید.
دوست عزیز برای انتخاب موتور پارامتر های زیادی دخیل هستن باید دید این موتور تو چه اسانسوری استفاده میشه؟ از برق ac تغذیه میشه یا dc؟ اگه برقش ac هست سه فازه یا تکفاز در ضمن این اسانسور برای چند طبقه می باشد و چه باری رو حمل میکنه(چند kg)؟سلام.من می خواهم یک آسانسور کوچک بسازم اما در انتخاب موتور دچار مشکل شدم چون در مورد موتورها
آشنای ندارم.شما چه موتوری را پیشنهاد می کنید .موتوری که بتواند حرکت بالا وپایین را هدایت کند.درواقع بشود دور موتور را تنظیم کرد.
سلام به دوست گلم من فکر میکنم بدون ولتاژ هم میشه جریان داشته باشیم به طور مثال به هنگام وقوع اتصال کوتاه s.c جریان شدیدی داریم در حالی که ولتاژ صفرمی باشد(ولتاژ خیلی نا چیز)سلام
نمیشه جریان داشته باشیم ولی ولتاژ نداشته باشیم
ولی برعکسش امکان داره ،ولتاژ بدون جریان
Thread starter | عنوان | تالار | پاسخ ها | تاریخ |
---|---|---|---|---|
![]() |
فهرست سوالات مطرح شده در تاپیک سوالات قدرتی | قدرت | 3 | |
![]() |
سوالات استخدامی و مصاحبه مهندسی برق قدرت | قدرت | 16 | |
![]() |
بانک سوالات استخدامی | قدرت | 7 | |
![]() |
مطلب برا قدرتی ها | قدرت | 2 | |
![]() |
معرفی سایتها و وبلاگهای قدرتی | قدرت | 5 |