آیا اسلام دین رحم و صلح است؟

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز
واقعا در حیرتم، چرا به جای بحث اصلی اینقدر از این شاخه به اون شاخه میپرین؟
لغو نکردن برده داری و کنیز داری چه ربطی به یهودیت داره؟ اونا باید همکاری میکردن؟!!!!!!!!

یهودی ها شراب میخوردن، پس اسلام نباید شراب رو حرام میکرد چون یهودی ها همکاری نمیکردن و شراب میفروختن.
عرب های بت پرست هم ته شراب خوار بودن، اینجا لغو کردنش با حرام کردن علنی شراب خواری کار نداره.
اما حرام کردن برده داری و کنیز داری خیلی کار داره !!!
همکاری کفار به عنوان پیش شرط واسه لغو برده داری هم دیگه ته استدلال بود.
بت پرستی که ریشه چندین هزار ساله داره در حماقت بشر داره رو با نبرد و تهدید آسمانی و... فرو ریختن، برده داری که جلوی بت پرستی جوجه محسوب میشه نشد که بشه !!

یک اپسیلون جرات داشته باشین بگین از نظر اسلام در اونزمان کنیزداری و برده داری کار بدی نبوده.
اونم مقتضای زمان بوده، اگر یک نفر بهتون خرده گرفت چرا این حرف رو زدین.
خواهشا اینقدر اشتباهاتتون رو سرپوش نذارین، همین شده که امروز تو سری خور ترین کشورهای دنیا هستین، چون وجود اینکه بگین اشتباه کردیم و اجدادمون هم اشتباه کردن و این قوانین بشری نیاز به اصلاح داره رو ندارین.

این سوالاتی که پرسیدید برای من هم وجود داره ولی من فکر میکنم برای شناخت اسلام باید محیط زندگی اون مردم هم حتما مطالعه کنیم تا به نتیجه درست برسیم.
چیزی که مسلم هست اینکه پیغمبر خودش برده ای نداشت و مهم تر اینکه در اون زمان سیاه ها اصلا و ابدا برابر با نژاد سفید نبودند در چنین وضعی پیامبر اعلام کرد همه از هر رنگی باشند با هم برابرند و حتی موذن هم یک سیاه پوست بوده ! خب این خودش نمیتونه مبارزه با بره داری باشه ؟
( ای مردم ، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبه های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید ، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند ، همانا خدا کاملا دانا و آگاه است. حجرات/13 )

اون آیاتی هم که شما گذاشتید مربوط به کنیزان زن بوده و امر ازدواج (که برای خودم جای سواله!) البته شما یه نگاهی به ازدواج هایی که در اون موقع میشده بیندازیند متوجه میشید که فرهنگ ازدواج در اون موقع کلا چیز عجیب غریبی بوده یا حداقل برای ما که 1400 سال بعد داریم در ایران زندگی میکنیم اصلا قابل قبول و فهم نیست ولی برای مردم اون زمان امری عادی بوده و حتی زنها هم در طول حیاتشون با مردان مختلف ازدواج میکردند!
 

setayesh02931

عضو جدید
این سوالاتی که پرسیدید برای من هم وجود داره ولی من فکر میکنم برای شناخت اسلام باید محیط زندگی اون مردم هم حتما مطالعه کنیم تا به نتیجه درست برسیم.
چیزی که مسلم هست اینکه پیغمبر خودش برده ای نداشت و مهم تر اینکه در اون زمان سیاه ها اصلا و ابدا برابر با نژاد سفید نبودند در چنین وضعی پیامبر اعلام کرد همه از هر رنگی باشند با هم برابرند و حتی موذن هم یک سیاه پوست بوده ! خب این خودش نمیتونه مبارزه با بره داری باشه ؟
( ای مردم ، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبه های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید ، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند ، همانا خدا کاملا دانا و آگاه است. حجرات/13 )

اون آیاتی هم که شما گذاشتید مربوط به کنیزان زن بوده و امر ازدواج (که برای خودم جای سواله!) البته شما یه نگاهی به ازدواج هایی که در اون موقع میشده بیندازیند متوجه میشید که فرهنگ ازدواج در اون موقع کلا چیز عجیب غریبی بوده یا حداقل برای ما که 1400 سال بعد داریم در ایران زندگی میکنیم اصلا قابل قبول و فهم نیست ولی برای مردم اون زمان امری عادی بوده و حتی زنها هم در طول حیاتشون با مردان مختلف ازدواج میکردند!

;)....................
 
این سوالاتی که پرسیدید برای من هم وجود داره ولی من فکر میکنم برای شناخت اسلام باید محیط زندگی اون مردم هم حتما مطالعه کنیم تا به نتیجه درست برسیم.
چیزی که مسلم هست اینکه پیغمبر خودش برده ای نداشت و مهم تر اینکه در اون زمان سیاه ها اصلا و ابدا برابر با نژاد سفید نبودند در چنین وضعی پیامبر اعلام کرد همه از هر رنگی باشند با هم برابرند و حتی موذن هم یک سیاه پوست بوده ! خب این خودش نمیتونه مبارزه با بره داری باشه ؟
( ای مردم ، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبه های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید ، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند ، همانا خدا کاملا دانا و آگاه است. حجرات/13 )

اون آیاتی هم که شما گذاشتید مربوط به کنیزان زن بوده و امر ازدواج (که برای خودم جای سواله!) البته شما یه نگاهی به ازدواج هایی که در اون موقع میشده بیندازیند متوجه میشید که فرهنگ ازدواج در اون موقع کلا چیز عجیب غریبی بوده یا حداقل برای ما که 1400 سال بعد داریم در ایران زندگی میکنیم اصلا قابل قبول و فهم نیست ولی برای مردم اون زمان امری عادی بوده و حتی زنها هم در طول حیاتشون با مردان مختلف ازدواج میکردند!

دقیقا باهاتون موافقم، محیط و زمان دو عامل بسیار موثر بر احکام، دستورات و قوانین هر مکتبی هستند.
که اگر از ان محیط و زمان خارج بشیم، اصرار به اون قوانین و احکام و ... جز تعارض و تحجر ارمغانی نداره.
اگر بر مبنای تاریخی دیده بشه، هیچ مشکلی نیست.

اما عده ای احکام و قوانین اون زمان رو تا ابدالدهر جاودانه و به دور از هر گونه اشتباهی میدونن، اینجا باید جلوشون ایستاد.
وگرنه در چارچوب زمان حتی کنیزداری هم قابل توجیه هست.
اما یک طرفدار منصف باید بدی هارو شفاف بگه و به جای ماله کشیدن روی ایرادات و اصرار بر حقانیت 100 درصدی، سعی کنه کمی در جهت مخالفت هم فکر کنه.
بشر همواره در حال تکامل هست چه تو علم چه تو ایدئولوژی.

انسانی که نتونه تکامل ایدئولوژی رو درک کنه فقط تو باورهای باستان دست و پا میزنه و هرجا به تعارض برسه در به در دنبال یکی میگرده که توجیهش کنه.
و همین هم مهمترین عامل عقب افتادن کشورهای مسلمان از سایر کشورهاست.
امتی که زمانی بزرگترین دانشمندان دنیارو داشتن امروز عملا یک مصرف گر هستن، چون نمیتونن ایدئولوژی رو با زمان تکامل بدن، میترسن، وجودش رو ندارن.
 

yas87

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حق با شماست اگر هم دقت کنید من از دوستان خواستم به این مسائل فکر نکنن و با مراجعه به متخصص به سرعت و راحتی خودشون رو توجیه کنن، من فقط نظر شخصی خودم رو دادم و کسی در این دنیا در مقامی نیست که دیگری رو از دادن نظر شخصی منع کنه.

:surprised:
ممکنه یکی توجیه بشه یکی نه ...امیدوارم حداقل عقل و منطق بقیه رو زیر سوال نبرده باشی
مایم نگفتیم که در مقامی هستیم که بخوایم جلوی دهنتون رو بگیریم
اگه فکر میکنی تو نظر شخصی شما دخالتی شده پس بهتره نظرات شخصی خودتون رو برای خودت نگه داری :|
..............
همچین دارن ادای ادمای ... رو درمیارن هرکی ندونه باورش میشه که ...
 
آخرین ویرایش:
:surprised:
ممکنه یکی توجیه بشه یکی نه ...امیدوارم حداقل عقل و منطق بقیه رو زیر سوال نبرده باشی
مایم نگفتیم که در مقامی هستیم که بخوایم جلوی دهنتون رو بگیریم
اگه فکر میکنی تو نظر شخصی شما دخالتی شده پس بهتره نظرات شخصی خودتون رو برای خودت نگه داری :|
..............
همچین دارن ادای ادمای ... رو درمیارن هرکی ندونه باورش میشه که ...

کاربر گرامی شما چرا با حالت پرخاش جلو میایید؟

من متخصصی هستم که دیدگاهم با شما متفاوت هست و در ایدئولوژی خودم که مخالف ایدئولوژی شما هست متخصص هستم.
در علوم انسانی هم وقتی دو نفر بحث میکنن، نیازی نیست هر دو نظر یکسان و تخصص یکسان داشته باشن !!!

حالا شما دو حالت دارین:

1- غیر متخصص و مخالف نظر من هستین، که در اینصورت اصلا صلاحیت این رو ندارین که بگین من درست نقد میکنم یا غلط.
2- متخصص و مخالف نظر من هستین، که در اینصورت میتونین به جای حمله شخصی به مخالفینتون جواب اونهارو با تخصص بدین.

این روش های حملات شخصی و پرخاش، روش های پوسیده ای هست که تنها از سوی عوام مذهب زده بر میاد و اینجوری بحث هارو ادامه دادن بیشتر به ضرر خودتون تمام میشه.
چون وقتی یک بیطرف نظرات رو میخونه جز پرخاش و تمسخر و توهین و تهدید از جبهه تفکر شما هیچ چیز دیگری نمیبینه.
پس بهتره هوشمندانه تر برخورد کنید. :)
 

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیا اسلام دین رحم و صلح است؟

یه ویدئو کلیپی هست از خانم Lesley Hazleton در مورد نحوه خوانش قرآن.
در مورد این‌که قرآن مثل کتاب‌های دیگر نیست که یک عصر 5شنبه دستت بگیری و کنارت یک ظرف پاپ‌کورن بگذاری و شروع کنی به خواندنش. ارائه‌کننده‌اش هم یک خانم یهودیه، لزلی هزلتون.

ویدئوی خیلی جالبیه. حتما دانلود کنند .
 

hfml

عضو
من متخصصی هستم که دیدگاهم با شما متفاوت هست و در ایدئولوژی خودم که مخالف ایدئولوژی شما هست متخصص هستم.
در علوم انسانی هم وقتی دو نفر بحث میکنن، نیازی نیست هر دو نظر یکسان و تخصص یکسان داشته باشن !!!
:)

شما خودتون میگین برای هر سئوالی باید بریم سراغ کارشناس.
کارشناس چه کسی هست؟
کسی هست که این مسائل رو قبول داره.

پس در واقع هدف از مراجعه به کارشناس اعتراف به این هست که کارشناس راست میگه.
اگر هم مشخصه کارشناس راست میگه، پس شما باید در استدلال و منطق رو گل بگیرین.

اونی بحثی که از ابتدا و قبل از استدلال آوردن نتیجه اش مشخصه، بهش میگن بحث تعبدی نه بحث منطقی.
چون فقط قراره بحثی صورت بگیره که طرف توجیه بشه، نه اینکه بحثی صورت بگیره و یک چیزی به کل رد بشه.

عربی که دخترش رو زنده به گور میکرد، بهش گفتن دخترت رو زنده به گور نکن گوش کرد .
اما بهش میگفتن برده داری و کنیز داری نکن، گوش نمیکرد؟
رو چه حسابی؟ رو چه دلیل و منطقی این حرف رو میزنید؟
مگه اون عرب معتقد نبود اینا کلام خداس، مگه در راه این خدا جنگ نمیکرد، چطوری اگر این خدا میگفت برده داری از الان منسوخه این عرب که از جانش در راه خدا گذشته از این قانون برده داری نمیگذشته؟

شما از این منطق های نابتون رو بیارین، منم بفهمم منطق یعنی چی !!!!
به نام خدا و سلام
من مثل شما متخصص نیستم اما اگه اجازه بدید میخوام محددا نظرتون رو نقد کنم.

راستی قبلش بگم. احتمالا خود صاحبخونه هم میدونسته اینجا جای مطرح کردن همچین سوالاتی نیست. من هم نمیخواستم بحث رو ادامه بدم. پر واضحه که باید در جای درست و از اهلش پرسیده بشه. همون طور که من وقتی سوال مکانیکی دارم، میرم از کسی میپرسم که لااقل یه سر رشته داشته باشه. بماند...

1. فرمودین نباید بریم سراغ کارشناس دینی چون جوابش مشخصه.

بنابراین من اگه بخوام راجع به دین مسیحیت تحقیق کنم میرم از یه بودایی تحقیق می کنم!
برادر من شما میدونی یه مسیحی با دین خودش موافقه. اما اگه بخوای راجع به مسیحیت بدونی باید بری از مسیحی چون و چراشو بپرسی. استدلالشو بپرسی. تا بلکه منطقش برات قابل قبول باشه.

2. فرمودین که چون زنده به گور نکردن رو گوش کردند، پس کنیز نداری رو هم گوش می کردن

مگه بجث خرید و فروش آدامسه که به این راحتی حل شه؟ احتمالا باید بدونید تک تک این جهالت های اون زمان با هزینه وحشتناکی (منظورم فقط هزینه مادی نیست) به حداقل رسید. اگه از بین بردن هر جهل به این راحتی که شما فرمودید باشه، که الآن باید دنیا گلستان باشه! نه عزیز من. خدا رو شکر این دوره و زمونه دیگه از این حرفا پر شده که میگن کار فرهنگی زمان بره، یهو نمیشه مثلا با یه سریال یوسف پیامبر تمام خوبی ها رو در جامعه پیاده کرد.
اون عرب بالاخره قبول کرد که تمام قرآن کلام خداست. اما آیا میتونیم بگیم عمل کرد؟ مگه به این سادگی میشه ریشه هر چی شره کند؟ پس فلسفه 124هزار پیغمبر دیگه چیه؟ خدا یهوو همه چیز رو به همون پیامبر اولی میگفت ما هم گوش می کردیم!
در ثانی تکرار میکنم به نظر بنده حکم کنیز که مطرح شده، یک حکم بسیار رندانه بوده که تو پست قبلی توضیح دادم. دوستانی که نگران حقوق بشر و ... هستن بدونن اجرای هر حکم باید اول مصداقشو داشته باشه. من که مصداق این حکم رو در دوره و زمونه حاضر نمی بینم!

3. فرمودین احکام قدیمی مال قدیمه.
خدا رو شکر بایه مکانیکی (هم رشته) طرفم. فرمول های ناویراستوکس مال قدیمه. اما آیا از این فرمول ها الآن استفاده نمیشه؟! معلومه که میشه! فقط مدل استفاده اش فرق کرده. قدیم میومدن با این فرمول ها جریان حول صفحه تخت رو شبیه سازی میکردن، الآن با حل عددی همون فرمول میان جریان توی سانتریفیوژ هسته ای رو مدل می کنن!
مسائل اجتماعی هم همینه. منتهی به خاطر همین تغییرات اجتماعی فوق العاده زیاد که میگید، باید احکام جوری طراحی شن که هیچ دوره و زمونه ای ضرر نبینه. پس ناگزیر ممکنه بعضی احکام مصداقشون تو بعضی از زمانه ها پیدا نشه. که هنر احکام اسلام همینه که احکام رو جوری آورده که در زمان خودش استفاده شه (همون مصداق)
قرآن کلام بشر نیست که کهنه شه...

به دلیل اینکه تو امتحانامه و این که میدونم (شما هم باید بدونید لابد!) مطرح کردن این مسائل در یک جای کاملا غیر تخصصی اشتباهه، دیگه بحث رو علاقه ندارم ادامه بدم. تا الآن هم با بی علاقگی و نداشتن تخصص ادامه دادم. کافیه سوالات پیش یک نیمچه متخصص مطرح شه تا حقانیت یا عدم اون ثابت شه. نه یه همچین مکانی. والسلام
 

sajjad_mke

عضو جدید
سوره احزاب آیه 50 :

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَاجَكَ اللَّاتِي آتَيْتَ أُجُورَهُنَّ وَمَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ مِمَّا أَفَاء اللَّهُ عَلَيْكَ وَبَنَاتِ عَمِّكَ وَبَنَاتِ عَمَّاتِكَ وَبَنَاتِ خَالِكَ وَبَنَاتِ خَالَاتِكَ اللَّاتِي هَاجَرْنَ مَعَكَ وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ أَن يَسْتَنكِحَهَا خَالِصَةً لَّكَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ قَدْ عَلِمْنَا مَا فَرَضْنَا عَلَيْهِمْ فِي أَزْوَاجِهِمْ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ لِكَيْلَا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا

اى پيامبر ما براى تو آن همسرانى را كه مهرشان را داده ‏اى حلال كرديم و كنيزانى را كه الله از غنيمت جنگى در اختيار تو قرار داده و دختران عمويت و دختران عمه ‏هايت و دختران دايى تو و دختران خاله ‏هايت كه با تو مهاجرت كرده ‏اند و زن مؤمنى كه خود را داوطلبانه به پيامبر ببخشد در صورتى كه پيامبر بخواهد او را به زنى گيرد اين ازدواج از روى بخشش ويژه توست نه ديگر مؤمنان ما نيك مى‏دانيم كه در مورد زنان و كنيزانشان چه بر آنان مقرر كرده ‏ايم تا براى تو مشكلى پيش نيايد و الله همواره آمرزنده مهربان است


سوره احزاب آیه 52 :

لَا يَحِلُّ لَكَ النِّسَاء مِن بَعْدُ وَلَا أَن تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ وَلَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ إِلَّا مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ رَّقِيبًا

از اين پس ديگر گرفتن زنان و نيز اينكه به جاى آنان زنان ديگرى بر تو حلال نيست هر چند زيبايى آنها براى تو مورد پسند افتد به استثناى كنيزان و الله همواره بر هر چيزى مراقب است.
ما كه مفسر قران نيستم شما هم نيستي يه كارشناس بايد در اين مورد اظهار نظر كنه
 

mavadd

اخراجی موقت
کاربر ممتاز
if i were you.i removed this topic bcs unfortunately some people cant accept your opinion

so now think about it's result!


ای کنت اندرستند یو.... ات لست........دیس اینفورمیش نات ترو........پلیز هِلت اس ویث اسیکین پِرشن............تنکیو!!
 
به نام خدا و سلام
من مثل شما متخصص نیستم اما اگه اجازه بدید میخوام محددا نظرتون رو نقد کنم.

راستی قبلش بگم. احتمالا خود صاحبخونه هم میدونسته اینجا جای مطرح کردن همچین سوالاتی نیست. من هم نمیخواستم بحث رو ادامه بدم. پر واضحه که باید در جای درست و از اهلش پرسیده بشه. همون طور که من وقتی سوال مکانیکی دارم، میرم از کسی میپرسم که لااقل یه سر رشته داشته باشه. بماند...

1. فرمودین نباید بریم سراغ کارشناس دینی چون جوابش مشخصه.

بنابراین من اگه بخوام راجع به دین مسیحیت تحقیق کنم میرم از یه بودایی تحقیق می کنم!
برادر من شما میدونی یه مسیحی با دین خودش موافقه. اما اگه بخوای راجع به مسیحیت بدونی باید بری از مسیحی چون و چراشو بپرسی. استدلالشو بپرسی. تا بلکه منطقش برات قابل قبول باشه.

2. فرمودین که چون زنده به گور نکردن رو گوش کردند، پس کنیز نداری رو هم گوش می کردن

مگه بجث خرید و فروش آدامسه که به این راحتی حل شه؟ احتمالا باید بدونید تک تک این جهالت های اون زمان با هزینه وحشتناکی (منظورم فقط هزینه مادی نیست) به حداقل رسید. اگه از بین بردن هر جهل به این راحتی که شما فرمودید باشه، که الآن باید دنیا گلستان باشه! نه عزیز من. خدا رو شکر این دوره و زمونه دیگه از این حرفا پر شده که میگن کار فرهنگی زمان بره، یهو نمیشه مثلا با یه سریال یوسف پیامبر تمام خوبی ها رو در جامعه پیاده کرد.
اون عرب بالاخره قبول کرد که تمام قرآن کلام خداست. اما آیا میتونیم بگیم عمل کرد؟ مگه به این سادگی میشه ریشه هر چی شره کند؟ پس فلسفه 124هزار پیغمبر دیگه چیه؟ خدا یهوو همه چیز رو به همون پیامبر اولی میگفت ما هم گوش می کردیم!
در ثانی تکرار میکنم به نظر بنده حکم کنیز که مطرح شده، یک حکم بسیار رندانه بوده که تو پست قبلی توضیح دادم. دوستانی که نگران حقوق بشر و ... هستن بدونن اجرای هر حکم باید اول مصداقشو داشته باشه. من که مصداق این حکم رو در دوره و زمونه حاضر نمی بینم!

3. فرمودین احکام قدیمی مال قدیمه.
خدا رو شکر بایه مکانیکی (هم رشته) طرفم. فرمول های ناویراستوکس مال قدیمه. اما آیا از این فرمول ها الآن استفاده نمیشه؟! معلومه که میشه! فقط مدل استفاده اش فرق کرده. قدیم میومدن با این فرمول ها جریان حول صفحه تخت رو شبیه سازی میکردن، الآن با حل عددی همون فرمول میان جریان توی سانتریفیوژ هسته ای رو مدل می کنن!
مسائل اجتماعی هم همینه. منتهی به خاطر همین تغییرات اجتماعی فوق العاده زیاد که میگید، باید احکام جوری طراحی شن که هیچ دوره و زمونه ای ضرر نبینه. پس ناگزیر ممکنه بعضی احکام مصداقشون تو بعضی از زمانه ها پیدا نشه. که هنر احکام اسلام همینه که احکام رو جوری آورده که در زمان خودش استفاده شه (همون مصداق)
قرآن کلام بشر نیست که کهنه شه...

به دلیل اینکه تو امتحانامه و این که میدونم (شما هم باید بدونید لابد!) مطرح کردن این مسائل در یک جای کاملا غیر تخصصی اشتباهه، دیگه بحث رو علاقه ندارم ادامه بدم. تا الآن هم با بی علاقگی و نداشتن تخصص ادامه دادم. کافیه سوالات پیش یک نیمچه متخصص مطرح شه تا حقانیت یا عدم اون ثابت شه. نه یه همچین مکانی. والسلام

اشکال نداره، اتفاقا برای نقد کردن نیاز به تخصص آکادمیک نیست.
گاهی وقت ها یک بچه ممکنه حقیقتی رو ببینه که یک پروفسور با سال ها تدریس دانشگاه نبینه.
اینکه اینقدر اصرار دارین این بحث ها متخصص میخواد به نظر من صحیح نیست.

اونم در حوزه ای که معتقدین مربوط به خدا و ماورالطبیعه هست، تخصص یعنی خود خدا بودن.
وگرنه هر انسانی به میزان درکش از این پیمانه جهان برداشت میکنه و صحبت از تخصص در جهان بینی کردن به هیچ وجه قابل قیاس با تخصص در علوم بشری مثل مکانیک و... که در معرض نقد و تکامل هستند نیست.

اما راجع به مواردی که اشاره فرمودین:

1- من اگر بخوام راجع به مثلا علت اینکه چرا خداوند در تورات با موسی کشتی گرفته بدونم، مسلما باید برم سراغ یک متخصص یهودی.
اما اگر بهش بگم این حرف غیر علمی و عقلی هست، اون در اینجا اصلا علم و عقل رو در چارچوبی که زیر سئوالش ببره قبول نداره که من بخوام به نتیجه برسم.
و من هم بحثم برای چنین مراجعاتی هست.
که این متخصصین علاوه بر تخصص، تعبد هم دارن و وقتی شما میخوای به صورت بیطرفانه قضاوت کنی به نتیجه نمیرسی مگر اینکه چاشنی تعبد اون متخصص رو هم داشته باشی.
مثلا من هیچ دلیل علمی و عقلی و منطقی برای وجود جن در این دنیا نمیبینم.
به متخصص دین شما رجوع میکنم میگه جن وجود داره به دلایل نقلی، اسم اینا تخصص نیست مهندس عزیز، اسم اینا نقالی تعبدی هست.


2- بنده عرض کردم اولویت بندی های شما هیچ منطقی ندارد.
چون ریشه بت پرستی به مراتب مستحکم تر و قوی تر از ریشه برده داری و کنیز داری بوده، اینکه میگین این اولویت داشته و این نداشته، فقط حرف برای توجیه تاریخه.

به عنوان مثال زنده به گور کردن دختران هم نفی نمیشد شما میتونستی عینا همین دلایل رو بیاری که عرب ها گوش نمیکردن و مبارزه با زنده به گور کردن مگه خرید و فروش آدامس هست و...
پس میبینی که توجیه کلامی برای هر رویدادی قابل انجام هست و من هم از این حیث گفتم اینها اسمش استدلال منطقی نیست، بلکه توجیه هست.

منم در اون حکم کنیز به عنوان غنیمت جنگی هیچ چیز رندانه ای نمیبینم.
وقتی از کنیز به عنوان غنیمت نام برده میشه، دقت به کلمه غنیمت بکنید، یعنی این انسان برای اون جنگ آور یک ارزش های مادی داره و این دقیقا همین سیستم برده داریه.


3- قوانین فیزیکی و علمی همه شون ثابت نیستن و خیلی ها پس از گذر زمان به کل رد میشن و برخی هم تکامل میابند.

مثلا ارسطو معتقد بود، هرچی جسم سنگین تر باشد زودتر سقوط میکند !!!
این قانون صدها سال حاکم بود و هیچکس هم نمیتونست نقضش کنه تا مثلا گالیله اومد به کل زیر سئوالش برد.

قوانین اجتماعی هم همینطور هستن، برخی باید به طور کامل منقرض بشن و برخی تکامل پیدا کنن و این انسان هست که در اولویت هست که باید تکامل پیدا کند یا نه.
مثل بسیاری از احکام جزایی که دقیقا برای سیستم های بربر و بیابانی بوده و امروز بهترین سیستم های جزائی رو کشورهای نظیر سویس و سوئد دارن با کمترین میزان جرم و پیشگیری.

اون مسائلی هم که میگین باورهای ما هیچ وقت کهنه نمیشه مربوط به همون بخش تعبدی هست که من بحثی پیرامونش ندارم و اعتقاد شماست.


به هر حال من از هم صحبتی با هر انسانی خوشحال میشم، چون فقط کافیه هر انسانی خودش رو باور کنه و با رهایی از بردگی میبینه که چه انقلاب هایی رو میشه در جهان به وجود اورد.
موفق باشید.


ما كه مفسر قران نيستم شما هم نيستي يه كارشناس بايد در اين مورد اظهار نظر كنه

بله حق با شماست، ما خدایی داریم که بدون تفسیر قادر نیست به ما حرفش رو بفهمونه.
باید به کسانی مراجعه کنیم که میتونن مارو قانع کنن که ما همیشه اشتباه میکنیم. :gol:
 

soha.soha

عضو جدید
کاربر ممتاز
واسه اسیرای خانمی ک بعد از جنگ ها خانوادشون رو از دست میدادن چه راه حل دیگه ای ممکن بود وجود داشته باشه؟
یعنی شما اگر خدای نکرده خانوادتون رو در جنگ از دست میدادین تنها راه حلتون این بود که کنیز و برده ی جنسی بشین ؟ !!!!!
:surprised:
ممکنه یکی توجیه بشه یکی نه ...امیدوارم حداقل عقل و منطق بقیه رو زیر سوال نبرده باشی
مایم نگفتیم که در مقامی هستیم که بخوایم جلوی دهنتون رو بگیریم
اگه فکر میکنی تو نظر شخصی شما دخالتی شده پس بهتره نظرات شخصی خودتون رو برای خودت نگه داری :|
..............
همچین دارن ادای ادمای ... رو درمیارن هرکی ندونه باورش میشه که ...
دوست عزیزم این تفکر بیمارگونه شنا رو میرسونه که فک میکنید هرکس مخالف شماست داره ادا در میاره .
و مگه شما خودتون رو قرون وسطایی میدونید که هرکس خلافش فکر کنه ادای روشنفکری و مدرنیستیه ؟!
دین ؟؟ خیر

رحم و صلح ؟ خیر
آروووووووووووووم باااااااااااااااااش :دی
مختصر و مفید . بی دعوا!
ما كه مفسر قران نيستم شما هم نيستي يه كارشناس بايد در اين مورد اظهار نظر كنه
پس چرا در مورد نظریه های علمی مذهبی ها متخصص میشن ؟!!
 

yas87

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کاربر گرامی شما چرا با حالت پرخاش جلو میایید؟

من متخصصی هستم که دیدگاهم با شما متفاوت هست و در ایدئولوژی خودم که مخالف ایدئولوژی شما هست متخصص هستم.
در علوم انسانی هم وقتی دو نفر بحث میکنن، نیازی نیست هر دو نظر یکسان و تخصص یکسان داشته باشن !!!

حالا شما دو حالت دارین:

1- غیر متخصص و مخالف نظر من هستین، که در اینصورت اصلا صلاحیت این رو ندارین که بگین من درست نقد میکنم یا غلط.
2- متخصص و مخالف نظر من هستین، که در اینصورت میتونین به جای حمله شخصی به مخالفینتون جواب اونهارو با تخصص بدین.

این روش های حملات شخصی و پرخاش، روش های پوسیده ای هست که تنها از سوی عوام مذهب زده بر میاد و اینجوری بحث هارو ادامه دادن بیشتر به ضرر خودتون تمام میشه.
چون وقتی یک بیطرف نظرات رو میخونه جز پرخاش و تمسخر و توهین و تهدید از جبهه تفکر شما هیچ چیز دیگری نمیبینه.
پس بهتره هوشمندانه تر برخورد کنید. :)

والا منکه حمله شخصی تو این ندیدم فقط جواب بی ادبی شما رو دادم
شما فکر میکنی کسانی که میرن سراغ از شما متخصص تر توجیه میشن اما ممکنه توجیه نشن
شما اصلا در مقامی نیستید که درباره تخصص دینی و مذهبی بقیه نظر بدی و بگی چون مخالف شما هستن و محکم برخورد میکنن پس عوام فریب خورده دینی هستن که تفکرات پوسیده ای دارن .بهتره اگه حق رو به خودت میدی به نظرات جبهه فریب خورده مذهبی که توجیه شدن هم اجترام بذاری و اینقدر بقیه رو کوچیک نبینی جناب !
شما جوابت رو گرفتی
توصیه میکنم از واژه های مناسب استفاده کنی
این هم ممکنه که بحث به ضرر شما تموم بشه
 

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه ویدئو کلیپی هست از خانم Lesley Hazleton در مورد نحوه خوانش قرآن.
در مورد این‌که قرآن مثل کتاب‌های دیگر نیست که یک عصر 5شنبه دستت بگیری و کنارت یک ظرف پاپ‌کورن بگذاری و شروع کنی به خواندنش. ارائه‌کننده‌اش هم یک خانم یهودیه، لزلی هزلتون.

ویدئوی خیلی جالبیه. حتما دانلود کنند .

هیچکی اینو دانلود نکرد ؟!

نترسید بابا .. اصلا توش از اسلام و... دفاع نمیکنه . فقط یه واقعیته خیلی مهم در مورد کتاب قرآن میگه که ای کاش مسلمونها ( ی تندرو ) هم درکش میکردند. ارزش دانلود رو داره :)

ا
بله حق با شماست، ما خدایی داریم که بدون تفسیر قادر نیست به ما حرفش رو بفهمونه.
باید به کسانی مراجعه کنیم که میتونن مارو قانع کنن که ما همیشه اشتباه میکنیم. http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/icon_gol.gif

اتفاقا این ویدئو هم در مورد تفسیر قرآنه...اینکه هرچقدر تفسیرش کنیم از اصل مطلب دورتر میشیم.
با زبان خیلی علمی و در عین حال شوخی هم مطلب رو ثابت میکنه.
 
آخرین ویرایش:
والا منکه حمله شخصی تو این ندیدم فقط جواب بی ادبی شما رو دادم
شما فکر میکنی کسانی که میرن سراغ از شما متخصص تر توجیه میشن اما ممکنه توجیه نشن
شما اصلا در مقامی نیستید که درباره تخصص دینی و مذهبی بقیه نظر بدی و بگی چون مخالف شما هستن و محکم برخورد میکنن پس عوام فریب خورده دینی هستن که تفکرات پوسیده ای دارن .بهتره اگه حق رو به خودت میدی به نظرات جبهه فریب خورده مذهبی که توجیه شدن هم اجترام بذاری و اینقدر بقیه رو کوچیک نبینی جناب !
شما جوابت رو گرفتی
توصیه میکنم از واژه های مناسب استفاده کنی
این هم ممکنه که بحث به ضرر شما تموم بشه

بی ادبی؟؟!!!
شما و کل همکاران و رفقاتون دست در دست هم بدین، یک واژه بی ادبی نمیتونین از من پیدا کنین چون اهلش نیستم.
احتمالا منظورتون از بی ادبی زیر سئوال بردن باورهای شماست !!!
وگرنه توجیه کردن، عوام مذهب زده پرخاش گر بی ادبی نیست، صفت کسانی گفته شده که پرخاش میکنند.
اگر شما پرخاش نمیکنید دلیلی بر این نیست که احساس کنید به شما جسارت شده.

من دقیقا در مقامی هستم که در مورد همه چیز نظر بدهم.
عرض هم کردم خدمتت، شما به عنوان یک غیرمتخصص صلاحیت این رو نداری که تشخیص بدی من درست میگم یا غلط چون خودت اذعان داری غیرمتخصص هستی.
مثلا کسی که هیچی از انتگرال سر در نمیاره، نمیتونه به من بگه این انتگرال رو دارم اشتیاه حساب میکنم یا غلط !!!

هر وقت حس کردین متخصص هستین و از این مسائل سر در میارین، تشریف بیارید با برهان و منطق بحث میکنیم.
اینقدر هم بحث رو شخصی نکنید چون من علاقه ای ندارم.
موفق باشی. :gol:
 

soha.soha

عضو جدید
کاربر ممتاز
هیچکی اینو دانلود نکرد ؟!

نترسید بابا .. اصلا توش از اسلام و... دفاع نمیکنه . فقط یه واقعیته خیلی مهم در مورد کتاب قرآن میگه که ای کاش مسلمونها ( ی تندرو ) هم درکش میکردند. ارزش دانلود رو داره :)
نه ما مقاومت میکنیم :دییییییییییی
کلا خواستیم تورو تخریب روحیه کنیم :دییییییی
.
اگر مسلمونها تنها به خوبی های قران عمل میکردن الان دنیا رو گرفته بودن!!!
 

yas87

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بی ادبی؟؟!!!
شما و کل همکاران و رفقاتون دست در دست هم بدین، یک واژه بی ادبی نمیتونین از من پیدا کنین چون اهلش نیستم.
احتمالا منظورتون از بی ادبی زیر سئوال بردن باورهای شماست !!!
وگرنه توجیه کردن، عوام مذهب زده پرخاش گر بی ادبی نیست، صفت کسانی گفته شده که پرخاش میکنند.
اگر شما پرخاش نمیکنید دلیلی بر این نیست که احساس کنید به شما جسارت شده.

من دقیقا در مقامی هستم که در مورد همه چیز نظر بدهم.
عرض هم کردم خدمتت، شما به عنوان یک غیرمتخصص صلاحیت این رو نداری که تشخیص بدی من درست میگم یا غلط چون خودت اذعان داری غیرمتخصص هستی.
مثلا کسی که هیچی از انتگرال سر در نمیاره، نمیتونه به من بگه این انتگرال رو دارم اشتیاه حساب میکنم یا غلط !!!

هر وقت حس کردین متخصص هستین و از این مسائل سر در میارین، تشریف بیارید با برهان و منطق بحث میکنیم.
اینقدر هم بحث رو شخصی نکنید چون من علاقه ای ندارم.
موفق باشی. :gol:

بی ادبی اینجا بود که شما گفتی در مقامی نیستی که بحث کنی
حتما لزومی نداره به زبون بیاری از جملات شما براحتی برداشت میشه کرد چطوره که شما در مقامی هستی ما نیستیم
همینکه خودت رو علامه میدونی و بقیه رو نفهم خودش یه توهین بزرگه جناب سواد
دقیقا من هم در مقامی هستم که در مورد این مسائل نظر بدم
بحث شخصی نیست شما داری میگی من من من من من من من
منم دارم میگم از شما عالمتر هم وجود دارن و متخصصتر
__________________________________
ضمنا اقای علیرضا چطوره که درباره جهانبینی و ایدئولوژی مکتبتون بیاید تاپیک بزنید و حرف بزنید تا ما هم نظراتمون رو بدیم و با اون اشنا بشیم مطمئنا دوستان استقبال خواهند کرد مثل مکتب ما .
خدا رو چه دیدی شاید توجیه شدیم
 
آخرین ویرایش:

yas87

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یعنی شما اگر خدای نکرده خانوادتون رو در جنگ از دست میدادین تنها راه حلتون این بود که کنیز و برده ی جنسی بشین ؟ !!!!!

دوست عزیزم این تفکر بیمارگونه شنا رو میرسونه که فک میکنید هرکس مخالف شماست داره ادا در میاره .
و مگه شما خودتون رو قرون وسطایی میدونید که هرکس خلافش فکر کنه ادای روشنفکری و مدرنیستیه ؟!

آروووووووووووووم باااااااااااااااااش :دی
مختصر و مفید . بی دعوا!

پس چرا در مورد نظریه های علمی مذهبی ها متخصص میشن ؟!!

والا خانوم من جز از شما و دوستانتان جز اینکه یه طرفه به قاضی رفتین چیز دیگری رو هم مشاهده نکردم ...
شما حتی برای درک جملات خودم نیاز به تفسیرش دارین چه برسه به اینکه بخواین کلام خدا رو مستقیما درک کنین
و ضمنا شما از کجا میدونین که جای خالی چی بوده ؟
این اعتقاد ماست که نمیتونیم بحث های سلیقه ای خودمون به کلام خداوند نسبت بدیم هرچند بسیار متخصص باشیم
زمینه های علمی دیگه از نظر ما این حساسیت رو ندارن خانم :|
 
بی ادبی اینجا بود که شما گفتی در مقامی نیستی که بحث کنی
حتما لزومی نداره به زبون بیاری از جملات شما براحتی برداشت میشه کرد چطوره که شما در مقامی هستی ما نیستیم
همینکه خودت رو علامه میدونی و بقیه رو نفهم خودش یه توهین بزرگه جناب سواد
دقیقا من هم در مقامی هستم که در مورد این مسائل نظر بدم
بحث شخصی نیست شما داری میگی من من من من من من من
منم دارم میگم از شما عالمتر هم وجود دارن و متخصصتر
__________________________________
ضمنا اقای علیرضا چطوره که درباره جهانبینی و ایدئولوژی مکتبتون بیاید تاپیک بزنید و حرف بزنید تا ما هم نظراتمون رو بدیم و با اون اشنا بشیم مطمئنا دوستان استقبال خواهند کرد مثل مکتب ما .
خدا رو چه دیدی شاید توجیه شدیم

به این علت گفتم شما در مقامی نیستی که نظر من رو زیر سئوال ببری، چون خودتان چند مرتبه تاکید کردین متخصص نیستین و غیرمتخصص حق اظهار نظر نداره، من هم حرف خودتون رو به خودتون برگردوندم !!

یکی در پزشکی جایزه نوبل میگیره، یکی جایزه خوارزمی میگیره و یکی هم فقط تو دانشگاه خودش اول میشه.
شما نمیتونی عالم و آدم رو زیر سئوال ببری که چون جایزه نوبل ندارین، تو پزشکی اظهار نظر نکنید.

عجیبه حرفام براتون ناملموس هست، چون دارم سعی میکنم ساده ترین نوع استدلال رو به کار ببرم.

شما هم از بدو ورودتون به این تاپیک کوچکترین نظری درباره رحمانیت اسلام و مسائل برده داری و کنیز داری ندادین و فقط نحوه بحث کردن دیگران رو نقد کردین چیزی که هیچ ارتباطی به این تاپیک نداره.
من حس میکنم برای نظر دادن در مورد این مسئله مطالعه کافی دارم، شما اگر حس میکنید ندارید به من مربوط نیست.
اگر هم حس کردین در راستای تاپیک اطلاعاتی دارین، بیایین نظراتتون رو بدین شاید هم من توجیه شدم.

در مورد پبشنهادتون هم اگر تاپیکی زدم حتما از شما دعوت میکنم.
 

eb@d

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جدای از احادیث و برخی آیات که مسلمونارو به صلح و محبت فرا میخونه آیات و احادیث زیادی هم داریم که برعکس شدیدا باعث ترغیب و تهیج مسلمونا به خونریزی و کشتار میشه..
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم
اسلام بردگی را ابداع نکرده است، بلکه در عصری که مسئله بردگی با تار و پود جوامع بشر آمیخته بود، به عنوان امری که وجود دارد، پذیرفته ؛ با بیان دستورها در جهت رهایی بردگان قدم برداشت.
اسلام در برنامه ای هدفمند و حساب شده مسیری را در پیش گرفت که امر ناپسند برده داری در زمانی کوتاه از فرهنگ اجتماعی جامعه اسلامی رخت بربندد و به فراموشی سپرده شود:
آنچه غالبا مورد توجه قرار نمى‏گیرد این است که اگر نظام غلطى در بافت جامعه‏اى وارد شود ریشه‏کن کردن آن احتیاج به زمان دارد، و هر حرکت حساب نشده نتیجه معکوسى خواهد داشت،آزادی دفعی بردگان ممکن بود مفاسدی را در پی داشته باشد:
1ـ اگر اسلام یک باره و به طور کلی بردگی را لغو می کرد، نظام اقتصادی و اجتماعی مردم به ناگاه از هم می پاشید؛ در این صورت بردگان که فاقد کار و زندگی و خانه و مسکن بودند، ممکن بود از جهت معیشتی و اقتصادی جامعه را به بحران سوق دهند. این هم به ضرر بردگان بود و هم به ضرر دیگران.
2- اگر بردگان به یک باره آزاد می شدند، با توجه به ظلم و ستمی که در طول سالیانی دراز متحمل شده بودند، به انتقام جویی روی می آوردند و سرانجام امنیت عمومی، وضع سیاسی جامعه و شرف انسانی متحمل خسارات فراوانی می شد.
3- اسلام در مسیر حرکت تکاملی خویش خواه ناخواه با جنگ هایی روبه رو می شد و اسیر می گرفت. حال اگر اسیران را یک باره آزاد می کرد، ممکن بود بار دیگر توطئه نمایند و با مسلمانان دیگر بار بجنگند. اسلام راه بهتری را انتخاب نمود؛ اوّل اسیران جنگی را به صورت غلامان و کنیزان وارد خانه مسلمانان نمود و به مسلمانان سفارش نمود که با آنان خوش رفتاری نمایند، تا از نزدیک خوبی های مسلمانان را بنگرند و تدریجاً با فرهنگ و اخلاق اسلامی آشنا شوند و از دشمنی با اسلام دست بردارند و به تدریج آزاد شوند. در این صورت نه تنها با اسلام و مسلمانان دشمنی نمی ورزند، بلکه به یاوران و سربازان اسلام تبدیل می شوند.
 

soha.soha

عضو جدید
کاربر ممتاز
والا خانوم من جز از شما و دوستانتان جز اینکه یه طرفه به قاضی رفتین چیز دیگری رو هم مشاهده نکردم ...
شما حتی برای درک جملات خودم نیاز به تفسیرش دارین چه برسه به اینکه بخواین کلام خدا رو مستقیما درک کنین
و ضمنا شما از کجا میدونین که جای خالی چی بوده ؟
این اعتقاد ماست که نمیتونیم بحث های سلیقه ای خودمون به کلام خداوند نسبت بدیم هرچند بسیار متخصص باشیم
زمینه های علمی دیگه از نظر ما این حساسیت رو ندارن خانم :|
والا تفسیر قرآن به مراتب راحت تر از درک جملات شماست
چرا که خدا بارها و بارها از دخالت مستقیم عقل هر فرد در درک آیات سخن گفته
اما در درک سخنان شما عقل راه به جایی نمیبره مگه اینکه خودتون حضور داشته باشید و راهنمایی کنید
اینکه من حرف شما رو نفهمم ایرادی بهم وارد نیس اما اینکه شما حرف خودت رو نفهمی خیلی بده !
یعنی شما فکر میکنی به جای تعریف و حرف های قشنگ جای خالی گذاشتی ؟ یا جای خالی گذاشتی تا طرف مقابل برداشت تعریف و تمجید کنه !
نا آگاه بودن یک مشکل فردیه اما نادان فرض کردن طرف مقابل اسف باره
دوست عزیز بهتره بدونید که وقتی بحث بسیار متخصص بودن بیاد وسط سلیقه کنار میره !! چون دانش نهایتا بر احساسات غالب میشه اگر وجدان وجود داشته باشه
پس بالاخره طبق نظر شما ما نفهمیدیم باید به متخصص مذهب مراجعه کنیم یا اینکه متخصص هم ممکنه سلیقه ای نظر بده !
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
طرح اسلام براى آزادى بردگان

طرح اسلام براى آزادى بردگان

1-بستن سرچشمه‏هاى بردگى
بردگى در طول تاریخ اسباب فراوانى داشته ، نه تنها اسیران جنگى و بدهکارانى که قدرت بر پرداخت بدهى خود نداشتند به صورت برده درمى‏آمدند که زور و غلبه نیز مجوز برده گرفتن و برده‏دارى بود اما اسلام جلو تمام این مسائل را گرفت، تنها در یک مورد اجازه برده‏گیرى داد و آن در مورد اسیران جنگى بود . این مسلم است که در میدان جنگ و بعد از غلبه بر دشمن یا باید تمام افراد باقی مانده از دشمن را کشت و یا بجاى کشتن آنها را اسیر کرد چرا که اگر دشمن رها شود باز ممکن است نیروهاى خود را تجدید سازمان کرده و حمله مجددى را آغاز نماید. اسلام راه حل دوم را بر گزیده است اما فرموده است که بعد از اسارت صحنه دگرگون مى‏شود، و اسیر با تمام جنایاتى که مرتکب شده است به صورت یک امانت الهى در دست
مسلمین در مى‏آید که باید حقوق بسیارى را در باره او رعایت کرد .امام علی (ع)می فرمایند: اطعام الاسیر و الاحسان الیه حق واجب و ان قتلته من الغد : غذا دادن به اسیر و نیکى نسبت به او حق واجبى است هر چند بنا باشد که فردا او را اعدام کنى.[ وسائل‏الشیعة ج : 15 ص92]
اما حکم اسیر بعد از خاتمه جنگ یکى از سه چیز است : آزاد کردن بى‏قید و شرط ، آزاد کردن مشروط به پرداخت فدیه ( غرامت ) و برده ساختن او ، و البته انتخاب یکى از این سه امر منوط به نظر امام و پیشواى مسلمین است و او هم با در نظر گرفتن شرائط اسیران و مصالح اسلام و مسلمین از نظر داخل و خارج آنچه را شایسته‏تر باشد برمى‏گزیند و دستور اجرا مى‏دهد . اما در شرایطی که نظر امام و پیشواى مسلمین بر این قرار می گرفت که اسیران آزاد نشوند از آنجا در آن روز امکانات و زندانهائى نبود که بتوان اسیران جنگى را تا روشن شدن وضعشان در زندان نگه داشت ، راهى جز تقسیم کردن آنها در میان خانواده‏ها و نگهدارى به صورت برده نداشت . بدیهى است هنگامى که چنین شرائطى تغییر یابد هیچ دلیلى ندارد که امام مسلمین حکم بردگى را در باره اسیران بپذیرد مى‏تواند آنها را از طریق پرداخت غرامت آزاد سازد ، زیرا اسلام پیشواى مسلمین را در این امر مخیر ساخته تا با در نظر گرفتن مصالح اقدام کند ، و به این ترتیب تقریبا سرچشمه‏هاى بردگى جدید در اسلام بسته شده است.
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
2- گشودن دریچه آزادى
اسلام برنامه وسیعى براى آزاد شدن بردگان تنظیم کرده است که اگر مسلمانان آن را عمل مى‏کردند در مدتى نه چندان زیاد همه بردگان تدریجا آزاد و جذب جامعه اسلامى مى‏شدند .
رئوس این برنامه چنین است :

  • یکى از مصارف هشتگانه زکات در اسلام خریدن بردگان و آزاد کردن آنها است(آیه 60 سوره توبه)و به این ترتیب یک بودجه دائمى و مستمر براى این امر در بیت المال اسلامى در نظر گرفته شده که تا آزادى کامل بردگان ادامه خواهد داشت .
  • مقرراتى در اسلام وضع شده که بردگان طبق قراردادى که با مالک خود مى‏بندند بتوانند از دسترنج خود آزاد شوند
  • آزاد کردن بردگان یکى از مهمترین عبادات و اعمال خیر در اسلام است ، و پیشوایان اسلام در این مساله پیشقدم بودند ، تا آنچه که در حالات امام على (ع( نوشته‏اند: هزار برده را از دسترنج خود آزاد کردند.
  • پیشوایان اسلام بردگان را به کمترین بهانه‏اى آزاد مى‏کردند تا سرمشقى براى دیگران باشد ، تا آنجا که یکى از بردگان امام باقر (ع) کار نیکى انجام داد امام (ع) فرمود: برو تو آزادى که من خوش ندارم مردى از اهل بهشت را به خدمت خود درآورم []من‏لایحضره‏الفقیه ج : 1 ص : 27
  • در بعضى از روایات اسلامى آمده است : بردگان بعد از هفت سال خود به خود آزاد مى‏شوند ، چنانکه از امام صادق (ع) مى‏خوانیم: کسى که ایمان داشته باشد بعد از هفت سال آزاد مى‏شود صاحبش بخواهد یا نخواهد و به خدمت گرفتن کسى که ایمان داشته باشد بعد از هفت سال حلال نیست[الکافی ج : 6 ص196]
  • کسى که برده مشترکى را نسبت به سهم خود آزاد کند موظف است بقیه را نیز بخرد و آزاد کند .
  • هر گاه بخشى از برده‏اى را که مالک تمام آن است آزاد کند این آزادى سرایت کرده و خود بخود همه آزاد خواهد شد !
  • هر گاه کسى پدر یا مادر و یا اجداد و یا فرزندان یا عمو یا عمه یا دائى یا خاله ، یا برادر یا خواهر و یا برادرزاده و یا خواهرزاده خود را مالک شود فورا آزاد مى‏شوند .
  • هر گاه مالک از کنیز خود صاحب فرزندى شود فروختن آن کنیز جائز نیست و باید بعد از سهم ارث فرزندش آزاد شود . این امر وسیله آزادى بسیارى از بردگان مى‏شد ، زیرا بسیارى از کنیزان به منزله همسر صاحب خود بودند و از آنها فرزند داشتند .
  • کفاره بسیارى از تخلفات در اسلام آزاد کردن بردگان قرار داده شده به عنوان مثال کفاره قتل خطا - کفاره ترک عمدى روزه - و کفاره قسم را به عنوان نمونه در اینجا مى‏توان نام برد.
 
آخرین ویرایش:

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
3-رفتار انسانى با بردگان
در اسلام دستورات زیادى در باره رفق و مدارا با بردگان وارد شده تا آنجا که آنها را در زندگى صاحبان خود شریک و سهیم کرده است . پیغمبر اسلام (ص) مى‏فرمود : کسى که برادرش زیر دست او است باید ، از آنچه مى‏خورد به او بخوراند و از آنچه مى‏پوشد به او بپوشاند ، و زیادتر از توانائى به او تکلیف نکند . على (ع) به غلام خود قنبر مى‏فرمود : من از خداى خود شرم دارم که لباسى بهتر از تو بپوشم ، زیرا رسول خدا (ص) مى‏فرمود : از آنچه خودتان مى‏پوشید بر آنها بپوشانید و از آنچه خود مى‏خورید به آنها غذا دهید.

امیدوارم دوستان نفرمایند کپی پیسته ما نمیخونیم!بله کپی پیست هست اما از روی یکی از تحقیقات ارائه شده خودم!!
موفق باشید...:gol:
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
در ضمن حتما نیازی به مبارزه مستقیم نبوده، همانطور که در برابر شراب احساس مسئولیت کرده و گفته شراب حرام است، میتوانست برده داری را حرام اعلام کند، ضمانت اجراییش اونوقت با انسان ها.
عجیبه!چطور یک مساله شخصی را با یک مساله اجتماعی مقایسه می کنید!!!!!!
 
بسم الله الرحمن الرحیم
اسلام بردگی را ابداع نکرده است، بلکه در عصری که مسئله بردگی با تار و پود جوامع بشر آمیخته بود، به عنوان امری که وجود دارد، پذیرفته ؛ با بیان دستورها در جهت رهایی بردگان قدم برداشت.
اسلام در برنامه ای هدفمند و حساب شده مسیری را در پیش گرفت که امر ناپسند برده داری در زمانی کوتاه از فرهنگ اجتماعی جامعه اسلامی رخت بربندد و به فراموشی سپرده شود:
آنچه غالبا مورد توجه قرار نمى‏گیرد این است که اگر نظام غلطى در بافت جامعه‏اى وارد شود ریشه‏کن کردن آن احتیاج به زمان دارد، و هر حرکت حساب نشده نتیجه معکوسى خواهد داشت،آزادی دفعی بردگان ممکن بود مفاسدی را در پی داشته باشد:
1ـ اگر اسلام یک باره و به طور کلی بردگی را لغو می کرد، نظام اقتصادی و اجتماعی مردم به ناگاه از هم می پاشید؛ در این صورت بردگان که فاقد کار و زندگی و خانه و مسکن بودند، ممکن بود از جهت معیشتی و اقتصادی جامعه را به بحران سوق دهند. این هم به ضرر بردگان بود و هم به ضرر دیگران.
2- اگر بردگان به یک باره آزاد می شدند، با توجه به ظلم و ستمی که در طول سالیانی دراز متحمل شده بودند، به انتقام جویی روی می آوردند و سرانجام امنیت عمومی، وضع سیاسی جامعه و شرف انسانی متحمل خسارات فراوانی می شد.
3- اسلام در مسیر حرکت تکاملی خویش خواه ناخواه با جنگ هایی روبه رو می شد و اسیر می گرفت. حال اگر اسیران را یک باره آزاد می کرد، ممکن بود بار دیگر توطئه نمایند و با مسلمانان دیگر بار بجنگند. اسلام راه بهتری را انتخاب نمود؛ اوّل اسیران جنگی را به صورت غلامان و کنیزان وارد خانه مسلمانان نمود و به مسلمانان سفارش نمود که با آنان خوش رفتاری نمایند، تا از نزدیک خوبی های مسلمانان را بنگرند و تدریجاً با فرهنگ و اخلاق اسلامی آشنا شوند و از دشمنی با اسلام دست بردارند و به تدریج آزاد شوند. در این صورت نه تنها با اسلام و مسلمانان دشمنی نمی ورزند، بلکه به یاوران و سربازان اسلام تبدیل می شوند.

به نام خداوند جان و خرد.

این برنامه ریزی برای حذف بردگی پس چرا جواب نداد و هزار سال طول کشید و در نهایت هم سکولارها قانون بردگی رو حذف کردن.
اگر بنا بود این برنامه منسجم و منظم از نظر شما جواب میداد دیگه حداکثر 200 سال پس از شکوفایی اسلام باید نتیجه میداد، پس این برنامه نتیجه نداده است و صرفا استمرار بردگی بوده.

یک فیلمی جدیدا در امریکا ساخته شده به اسم 12 سال بردگی بهتون توصیه میکنم حتما ببینید.
همه جور ارباب نشون داده میشه، ارباب وحشی، ارباب مهربون، ارباب سخت گیر، ارباب اصلاح گر و... اما همشون برده رو بلا استثنا مال خودشون و غنیمت خودشون میبینن.

این اما و اگر های شما تماما بدون پشتوانه منطقی و عقلانی هست.
مسلما مبارزه با برده داری خونریزی و درگیری داشته پس فکر کردین در عصر جدید با زبان شیرین برده داری لغو شده !!!

در ضمن حتما نیازی به مبارزه مستقیم نبوده، همانطور که در برابر شراب احساس مسئولیت کرده و گفته شراب حرام است، میتوانست برده داری را حرام اعلام کند، ضمانت اجراییش اونوقت با انسان ها.
 
عجیبه!چطور یک مساله شخصی را با یک مساله اجتماعی مقایسه می کنید!!!!!!

مسئله اجتماعی مثال بزنم.
باشه مسئله زنا کردن.

زنا رو رسما حرام اعلام کرد، اونموقع اکثر عرب ها به روابط آزاد علاقه داشتن و خیلی جاهای دیگه دنیا.
بخش اعظم اقتصادشون هم بر میکده ها و فروش زنان برای روابط خاص بود.

حرام کردن چنین روابطی و بستن در تمامی فاحشه خانه ها چرا منجر به فروپاشی جامعه عیاش نمیشه ولی حرام کردن برده داری و بستن در برده فروشی ها منجر به فروپاشی جامعه میشه؟
 

Tybe Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یه ویدئو کلیپی هست از خانم Lesley Hazleton در مورد نحوه خوانش قرآن.
در مورد این‌که قرآن مثل کتاب‌های دیگر نیست که یک عصر 5شنبه دستت بگیری و کنارت یک ظرف پاپ‌کورن بگذاری و شروع کنی به خواندنش. ارائه‌کننده‌اش هم یک خانم یهودیه، لزلی هزلتون.

ویدئوی خیلی جالبیه. حتما دانلود کنند .

یعنی منظورت اینه تو الان حرفای این خانومو باور داری؟
من که دیدم فقط یه مشت حرفای بی منطقی و مسخره بود...
چیز دیگه ای دستگیرم نشد!
برای مسخره کردنم تخصص نیاز نیست که این خانوم این همه مدت وقت روش گذاشته
همین الان من میتونم کتاب مقدس اونا رو حسابی به باد تمسخر بگیرم بدون اینکه وقتی صرف کنم یا تخصص خاصی داشته باشم!!!! :biggrin:
 

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز
یعنی منظورت اینه تو الان حرفای این خانومو باور داری؟
من که دیدم فقط یه مشت حرفای بی منطقی و مسخره بود...
چیز دیگه ای دستگیرم نشد!
برای مسخره کردنم تخصص نیاز نیست که این خانوم این همه مدت وقت روش گذاشته
همین الان من میتونم کتاب مقدس اونا رو حسابی به باد تمسخر بگیرم بدون اینکه وقتی صرف کنم یا تخصص خاصی داشته باشم!!!! :biggrin:

:surprised:

نه ما مقاومت میکنیم :دییییییییییی
کلا خواستیم تورو تخریب روحیه کنیم :دییییییی
.
اگر مسلمونها تنها به خوبی های قران عمل میکردن الان دنیا رو گرفته بودن!!!

:)
.
.
;)
 

Similar threads

بالا