خب اگه از اول اینجوری فکر میکنید پس چرا نظر میدین و بحث میکنید ؟:| 
به هر حال ما بحث میکنیم تا اگر اشکالی توی طرز فکرمون هست تغییرش بدیم ... به هر حال کمی انعطاف پذیری هم خوبه ... من با گارد نیومدم جلو ! فقط برای تبادل نظر اومدم
اتفاقا من وقتی تاپیک رو آوردم بالا اصلا قصد بحث کردن نذاشتم بلکه فقط خواستم نظرم رو یادداشت کنم. سوالی رو هم مطرح نکردم.
چون باور دارم وقتی بنده ای وقتی تمام امیدش رو از همه گرفته شده باشه و فقط خدا بماند اونجاست که به خلوص میرسه و توحید رو کامل درک میکنه .
خب این خودش پیشرفت خوبیه تو بحث ! بذارید یه مروری بکنیم !
بحث اصلی تاپیک در مورد اینه که اگر کسی رو واسطه قرار بدیم عمل شرک آمیزی انجام دادیم و خدا مارو از این کار نهی کرده !
آیاتی اورده شد از توسل به پیامبر خاتم ، حضرت یعقوب ... آیاتی دیگری هم هست که توسل به حضرت موسی است ... با توجه به این آیات ، شما مسئله ی دیگه ای رو مطرح کردین که زنده بودن پیامبر هست ! یعنی مسئله ی اول که شرکه منتفی شد !
البته اگر باز هم ابهامی در این مورد - شرک آمیز بودن این عمل - هست ، بفرمایید تا بیشتر در موردش بحث کنیم !
این مواردی که در قرآن هست برای طلب مغفرت هست...
قبلا هم گفتم مثلا همین الانش ما برای همدیگه دعا میکنیم یا مثلا میگیم خدایا فلانی رو راهنمایی کن. اینکه شرک نیست.
خب من این ترجمه هارو خوندم ولی بازم برداشتم همونه :|
رسما داره میگه پیامبر روز قیامت برای اعمال امتش شهادت میده ! آیه بعدش هم تناقضی با حرف و برداشت من نداره !
خب آیه بعدش میگه برای کفاری که با رسول مخالفت کردند. یعنی شخص پیغمبر گواه بر آنان هست. نه مثلا همه مسلمانان از بعثت تا آخرالزمان .... منم این آیه رو میخونم برداشتم جور دیگریه .
( این آیه فکرکنم ازاون آیه هایی که مجهوله و روش بحث زیاد بوده )
به هر حال این مسئله که یعقوب برای پسراش دعا کرد ، موسی واسه قومش و محمد(ص) واسه امتش ... یه امتیازه که ما محرومیم .. غیر از اینه ؟
بله تا حدودی درست میفرمایید .. البته جواب شما اعتقاد ما به وجود امام عصره که بحثش در این تاپیک نمیگنجه ...
بله منظور منم همینه. چنین چیزی نمیتونیم بگیم بی عدالتیه!
خب میرسیم به بحث فرق زنده بودن پیامبر با وقتی که ایشون در قید حیات نیستند ...
من روایتی رو اوردم که پیامبر بعد از جنگ بدر ، با اجساد مشرکان صحبت کردن ! ایشون کار بیهوده و غلط و عبثی انجام دادن ؟
صحابه ازشون میپرسن که اونا که نمیفهمن چرا باهاشون حرف میزنی ؟ پیامبر میگن اونا از شما بیشتر میفهمن ! آیا پیامبر دروغ گفتن ؟
( این روایت در کتاب صحیح بخاری معتبرترین کتاب اهل سنت اومده)
شما میفرمایید که پیامبر در حال حاضر صدای مارو نمیشنون ... ما روزی 5 بار توی نمازهامون به ایشون سلام میکنیم ! یعنی از ما خواسته شده که کار عبثی رو روزی پنج بار تکرار کنیم ؟:|
طبق روایاتی که در کتب اهل سنت اومده ، توصیه شده که وقتی به زیارت قبور میرید بهشون سلام کنید ...
بله این روایتی که میگید رو من شنیدم ولی آیه ای هست در قرآن که میگه :
و زندگان و مردگان يكسان نيستند خداست كه هر كه را بخواهد شنوا مىگرداند و تو كسانى را كه در گورهايند نمىتوانى شنوا سازى .... فاطر - 22
خب همیشه بین این آیه و این روایت برای من تناقض بوده و دلیلش رو متوجه نشدم.آیه ی قرآن که مطمئنا تحریف شده نیست. حالا شما این روایت رو چه جوری با این آیه تفسیر میکنید ؟
در مورد سلام نماز :
خود پیغمبر در مورد سلام به مردگان مومن میگوید: سلام بر شما اى سرزمين مؤمنان، و ما ان شاء الله به شما ملحق خواهيم شد
من فکر میکنم این سلام دعا و طلب مغفرت برای اون فرد هست. چون بعد سلام در نماز ما خواسته ایی را از پیغمبر طلب نمیکنیم بلکه بر او درود میفرستیم مثلا در زمان حال وقتی از فرد مرده به نیکویی یاد میکنیم آخرش میگیم خدا بیامرز که اینم همون سلام و درود معنی میده.
یا مثلا یه شعر یا حکایت جالب از مولانا میشنویم میگیم درود برمولانا ( یعنی من همیشه اینو میگم)
این سلام و درود ازاین افراد به نیکویی یاد کردنه . من که همیشه در سلام نماز برام چنین معنایی داشته.
اما در مورد مابقی صحبت هاتون :
اول یه روایتی رو میگم که "حاکم" در "مستدرک" و تعداد دیگری از محدثان نقلش کردن :
در کتب اهل سنت ، نمونه هایی از توسل نوح و ابراهیم و عیسی و موسی به پیامبر خاتم اومده ، تازه اینجا هنوز پیامبر به دنیا هم نیومده بوده :|
اما این یکی خیلی مهمتره و جواب صحبت های شماست :
دوست عزیز برای من از اهل سنت جوری منبع میذارید که انگار من سنی ام و هر چه در کتب سنی هست باید قبول کنم.
از نظر من فقط کتاب قرآن هست که منبع معتبری هست . شما تاریخ صدسال پیش ایران رو مطالعه کنی میبینی از یک حادثه چندین حالت متفاوت روایت شده حالا چه برسه به 1400 سال پیش و اونم بحث مذهب و دین !
بله من هم در فیلم های ایرانی چنین چیزی رو مشاهده کردم ولی واقعا نتونستم هیچ وقت چنین چیزی رو باور کنم.
قرآن پراز دعاهای پیامبرانه. چرا وقتی تمام این پیامبران بقول شما توسل کردند به پیامبرخاتم چرا چنین مساله ی مهمی هیچ وقت در قرآن نیومده؟!! چون واقعا مساله ی مهمیه .
نمونه ای از دعاهای پیامبران در قرآن:
آنجا زكريا خداوندش را خواند. گفت خداوندا به من از نزد خود نسلي پاكيزه ببخش. تو شنوندهي دعايي. (آل عمران 38)
سپاس خدايي را كه در پيري به من اسماعيل و اسحاق را بخشيد. پروردگار من شنوندهي دعاست. (ابراهيم 39)
يوسف گفت: پروردگارا! زندان نزد من محبوبتر است از عملى كه مرا به آن مىخوانند، و اگر نيرنگشان را از من نگردانى به آنان رغبت مىكنم و از نادانان مىشوم.* پس پروردگارش خواستهاش را اجابت كرد و نيرنگ زنان را از او بگردانيد؛ زيرا خدا شنوا و داناست.
و نوح را [ياد كن] هنگامى كه پيش از اين [پيامبران ياد شده] ندا كرد:
[پروردگارا! مرا از اين قوم فاسد و تبهكار نجات بخش.] پس ندايش را اجابت كرديم، و او و خانوادهاش را از آن اندوه بزرگ نجات داديم.
و ايوب را [ياد كن] هنگامى كه پروردگارش را ندا داد كه مرا آسيب و سختى رسيده و تو مهربانترين مهربانانى.* پس ندايش را اجابت كرديم و آنچه از آسيب و سختى به او بود برطرف نموديم، و خانوادهاش را [كه در حادثهها از دستش رفته بودند] و مانندشان را همراه با آنان به او عطا كرديم كه رحمتى از سوى ما و مايه پند و تذكرى براى عبادت كنندگان بود.
و صاحب ماهى [حضرت يونس] را [ياد كن] زمانى كه خشمناك [از ميان قومش] رفت و گمان كرد كه ما [زندگى را] بر او تنگ نخواهيم گرفت، پس در تاريكىها [ى شب، زير آب، و دل ماهى] ندا داد كه معبودى جز تو نيست تو از هر عيب و نقصى منزّهى، همانا من از ستمكارانم.* پس ندايش را اجابت كرديم و از اندوه نجاتش داديم؛ و اين گونه مؤمنان را نجات مىدهيم.
و زكريا را [ياد كن] زمانى كه پروردگارش را ندا داد: پروردگارا! مرا تنها [و بىفرزند] مگذار؛ و تو بهترين وارثانى.* پس [نداى] او را اجابت كرديم و يحيى را به او بخشيديم و نازايى همسرش را براى وى اصلاح نموديم، آنان همواره در كارهاى خير مىشتافتند، و ما را از روى اميد و بيم مىخواندند، و پيوسته در برابر ما فروتن بودند.
چرا پیامبران در این دعاها فقط از خداوند یاری میجویند ؟ چرا چنین مساله ی مهمی که شما میگید در دعاهای انبیا اصلا ذکر نشده؟
آیا در این دعاها که همگی مستجاب شده آیا حضرت محمد رو وساطت قرار دادند؟!
یا اینقدر به خلوص رسیده بودند که بینشون و بین خدا فاصله ای نبود .
یعنی این همه آیات چگونه دعا کردن رو گذاشتیم کنار و چسبیدیم به اینکه منافقین و مشرکان و فرزندان یعقوب که همگی دل سیاه داشتند چگونه طلب مغفرت کردند ؟!
آیه قرآن :
«ای مؤمنان، تقوا پیشه کنید و به سوی خدا وسیلهای را بجویید و در راه او جهاد کنید. باشد که رستگار شوید.
وسیله چیست؟ جواب قرآن :
يـٰأَيُّهَا الَّذينَ ءامَنُوا استَعينوا بِالصَّبرِ وَالصَّلوٰةِ ۚ إِنَّ اللَّـهَ مَعَ الصّـٰبِرينَ 153 بقره
اى كسانى كه ايمان آوردهايد از
شكيبايى و نماز يارى جوييد زيرا خدا با شكيبايان است.
حضرت علی در خطبه 110:
بهترين چيزى كه انسانها مى توانند با آن به خداى سبحان نزديك شوند
ايمان به خدا و ايمان به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و جهاد در راه خدا و يكتا دانستن نماز زكات روزه ماه رمضان و حج و عمره، و صله رحم .
علامه سمهودى مى نويسد:
پيامبر اكرم)ص) پس از دفن فاطمه بنت اسد فرمود: «الّله الذى يحيى و يميت... اغفر لامى فاطمْ بنت أسد و وسّع عليها مدخلها بحق نبيك و الانبيأ الذين من قبلى»
خدایا فاطمه را به گفتار ثابت و محکم پایدار بدار، پروردگارا مادرم فاطمه بنت اسد را بیامرز، و جایگاهش را بر وى وسیع و فراخ گردان به حق پیامبرت و پیامبران گذشته ات که پیش از من بودهاند که براستى تو مهربانترین مهربانانى.
به حق پیامبران گذشته ات !
این حرف پیامبر ، توسل به انبیای الهی که در قید حیات نیستن ، نیست ؟
من نمیدونم این روایت چقدر درسته ولی فرض هم کنیم درست باشه شما دقت کن اینجا پیغمبر مخاطبش خداوند هست و مستقیم از خداوند میخواد خواسته اش رو بده نه اینکه بیاد
پیامبران مرده رو مورد خطاب بده و از اونها بخواد شفاعت نزد پروردگار کنند بلکه بطور مستقیم با خداوند صحبت میکنه و مخاطب خداست !
ولی در دعای توسل فرد مستقیم با
ائمه مرده صحبت میکنه و از ائمه میخواد که مثلا فلان کار کنه !
دقیقا برعکس روایت!
امیدوارم واضح گفته باشم
