کلیات:زیبایی شناسی در مرمت
مجله پژوهش و مرمت:فرحناز کلینی.دکتر بهنام پدرام
چکیده:
همانگونه که تغییرات و دگرگونیهای سیاسی،اجتماعی و اقتصادی بر هنر هر دوره،مؤثر واقع میگردد،تحولات هنری نیز بر روند مرمت آثار آن دوره تأثیرگذار میباشد.به این ترتیب شاهد هستیم که چگونه پیدایی ایدهآلیسم در وادی هنر اندیشه بازسازی و احیای آثار هنری را شکل داده و ظهور مسیحیت و پیرو آن،غیر واقع نمایی در عرصه هنر سبب متروک ماندن و گاها سبب تخریب آثار باقی مانده از گذشته میگردد.تحول دیدگاه بشر نسبت به جهان و ظهور فلسفه اومانیسم و شکلگیری رنسانس و اندیشه رجعتپذیری تاریخی،زمینهای جهت حفظ و بازسازی آثار کهن گردید و به دنبال آن در عصر روشنگری با اندیشه فلاسفهای نظیر کانت و وینکلمن و ارزشگذاری یکسان نسبت به سبکهای هنری، ظهور رمانتیسم در وادی هنر و نضج گرفتن مرمت سبکی،شاهد اولین بارقههای حفاظت محض در مرمت آثار تحت تعالیم راسکین میباشیم.به دنبال آن ریگل سه شیوه مرمت ممکن که عبارتند از(حفاظت محض-تاریخی،هنری-سنتی)را معرفی نمود و براندی تحت تأثیر تعالیم کروچه نحوه و شکل دخالتهای مرمتی در آثار را شرح و بسط داد و نظریات وی در شکلگیری منشور و نیز نقش مهمی ایفا نموده است.اما با شکلگیری فلسفه وجود،تغییر در مواد سازنده اثر هنری در گذر زمان تا جایی که منجر به از دست رفتن آن نگردد مطلوب فرض گردید.
...
اندیشههای فلسفی هنری هر دوره بطور انکار ناپذیری مرمتآثار هنری-تاریخی را تحت تأثیر قرار داده است. در حقیقت مرمت آثار در هر برهه اززمان،آیینهای است که بوضوح نحوهی تلقی انسان را نسبت به هنر و تاریخ به نمایشمیگذارد.با نگاهی اجمالی بر آنچه گفته شد میتوان به این نتیجه رسید که درگذشته،قبل از عنوان شدن ارزش قدمت توسط اندیشمندان حوزه فلسفه و هنر آنچه در مرمتو بازسازی آثار هنری از اهمیت برخوردار بوده است تنها حفظ جنبههای زیباییشناسیاثر بوده است.با تفاوت قایل شدن بین زیبایی و والایی،اندیشه ارزشمند بودن شواهدکهنگی در قالب مفهوم ارزش قدمت در آثار تاریخی نزج گرفت و به دنبال آن حفظ اینجنبه در آثار نیز مورد توجه قرار گرفت.با این وجود هنوز نیز مرمت سنتی به عنوانیکی از روشهای مرمتی کار برد دارد.اما اکثر اندیشمندان علم مرمت شیوهتاریخی-هنری را بر دیگر شیوهها ارجح میدانند.زیرا تنها در پرتو این شیوه مرمتی،میتوان به تعادلی نسبی بین ارزشهای تاریخی و هنری آثار دست یافت.
_____________________________________.docx - 40.4 Kb
مجله پژوهش و مرمت:فرحناز کلینی.دکتر بهنام پدرام
چکیده:
همانگونه که تغییرات و دگرگونیهای سیاسی،اجتماعی و اقتصادی بر هنر هر دوره،مؤثر واقع میگردد،تحولات هنری نیز بر روند مرمت آثار آن دوره تأثیرگذار میباشد.به این ترتیب شاهد هستیم که چگونه پیدایی ایدهآلیسم در وادی هنر اندیشه بازسازی و احیای آثار هنری را شکل داده و ظهور مسیحیت و پیرو آن،غیر واقع نمایی در عرصه هنر سبب متروک ماندن و گاها سبب تخریب آثار باقی مانده از گذشته میگردد.تحول دیدگاه بشر نسبت به جهان و ظهور فلسفه اومانیسم و شکلگیری رنسانس و اندیشه رجعتپذیری تاریخی،زمینهای جهت حفظ و بازسازی آثار کهن گردید و به دنبال آن در عصر روشنگری با اندیشه فلاسفهای نظیر کانت و وینکلمن و ارزشگذاری یکسان نسبت به سبکهای هنری، ظهور رمانتیسم در وادی هنر و نضج گرفتن مرمت سبکی،شاهد اولین بارقههای حفاظت محض در مرمت آثار تحت تعالیم راسکین میباشیم.به دنبال آن ریگل سه شیوه مرمت ممکن که عبارتند از(حفاظت محض-تاریخی،هنری-سنتی)را معرفی نمود و براندی تحت تأثیر تعالیم کروچه نحوه و شکل دخالتهای مرمتی در آثار را شرح و بسط داد و نظریات وی در شکلگیری منشور و نیز نقش مهمی ایفا نموده است.اما با شکلگیری فلسفه وجود،تغییر در مواد سازنده اثر هنری در گذر زمان تا جایی که منجر به از دست رفتن آن نگردد مطلوب فرض گردید.
...
اندیشههای فلسفی هنری هر دوره بطور انکار ناپذیری مرمتآثار هنری-تاریخی را تحت تأثیر قرار داده است. در حقیقت مرمت آثار در هر برهه اززمان،آیینهای است که بوضوح نحوهی تلقی انسان را نسبت به هنر و تاریخ به نمایشمیگذارد.با نگاهی اجمالی بر آنچه گفته شد میتوان به این نتیجه رسید که درگذشته،قبل از عنوان شدن ارزش قدمت توسط اندیشمندان حوزه فلسفه و هنر آنچه در مرمتو بازسازی آثار هنری از اهمیت برخوردار بوده است تنها حفظ جنبههای زیباییشناسیاثر بوده است.با تفاوت قایل شدن بین زیبایی و والایی،اندیشه ارزشمند بودن شواهدکهنگی در قالب مفهوم ارزش قدمت در آثار تاریخی نزج گرفت و به دنبال آن حفظ اینجنبه در آثار نیز مورد توجه قرار گرفت.با این وجود هنوز نیز مرمت سنتی به عنوانیکی از روشهای مرمتی کار برد دارد.اما اکثر اندیشمندان علم مرمت شیوهتاریخی-هنری را بر دیگر شیوهها ارجح میدانند.زیرا تنها در پرتو این شیوه مرمتی،میتوان به تعادلی نسبی بین ارزشهای تاریخی و هنری آثار دست یافت.
_____________________________________.docx - 40.4 Kb
آخرین ویرایش: