منم جوابم دقیقا مث شما بود ولی عسگری اولیو زده محراب دومی رو شبستانفک کنم اولی عرصه میشه دومی هم محراب
منم جوابم دقیقا مث شما بود ولی عسگری اولیو زده محراب دومی رو شبستان![]()
منم جوابم دقیقا مث شما بود ولی عسگری اولیو زده محراب دومی رو شبستان![]()
ولی خب همه مساجدم محراب دارن............فک کنم تو کتاب پیرنیا بود که خوندم محراب حتما باید داشته باشهراست میگه عسگری....من پارسال نمیدونم کجا خوندم...ک گغته بود محراب جزء اصلی نی....برا دومی هم مشخصا شبستانه...کلا فضایی ک ملت برا نماز می ایستند چ حالا ستون داشته باشه چه نه به عناون شبستان هست...محراب میشه یه مسجد نداشته باشه یا گنبد یا حتی ایوان اما همشون شبستان دارن...من تاریخ ایران رو هنوز شروع نکردم ولی میشه مثلا گنبد کبود حیاط و ایوان نداره اما شبستان داره....حالا شاید هم من و نسیم اشتباه میکنیم![]()
ولی خب همه مساجدم محراب دارن............فک کنم تو کتاب پیرنیا بود که خوندم محراب حتما باید داشته باشه
مساجد اولیه داری محراب نبودند..محراب بعدا ب مساجد اضافه شده . عنصر بعدی ک اضافه شده منبر هستشولی خب همه مساجدم محراب دارن............فک کنم تو کتاب پیرنیا بود که خوندم محراب حتما باید داشته باشه
کدام عنصر از ارکان و اصول مسجد نمیباشد؟
1-محراب
2-عرصه
3-صحن
4-شبستان
از عوامل مشترک که درهمه مساجد میتوان مشاهده کرد کدام است؟
1-گنبد
2-محراب
3-ایوان
4-شبستان
خب گلم.... محراب عنصری بوده ک بعدا اضافه شده و تو مساجد قدیمی مرسوم نبوده...این میشه ک از ارکان نیستمنابع این سوالا رو می گی؟
من اولی رو جواب دادم صحن (منظورشو از عرصه متوجه نشدم)
دومی هم هیچکدام![]()
کدام عنصر از ارکان و اصول مسجد نمیباشد؟
1-محراب
2-عرصه
3-صحن
4-شبستان
منم مشكل تو رو داشتم، تا جايى كه يادم مياد تاليفى درك عمومى عسگرين اينا، درسته؟ فك كنم خيلى نبايد به سوالاى تاليفى درك بها داد، نمونه هاى كنكوراى سالاى قبل معتبرتر مى تونن باشن، ( همونا هم كه سليقه اين تازه) چون مى شه همه چيو هزارجور تحليل كرد و جواباى متفاوت گرفت و به طبع سوالاى متفاوت هم طرح كرد، چون رياضى نيست كه آدم بگه با تست تاليفى قوى تر مى شم و بهتر همه چيو حل مى كنم. بخوايم نخوايم كنكورمون همه ش حفظيه، حتى فنياش!از عوامل مشترک که درهمه مساجد میتوان مشاهده کرد کدام است؟
1-گنبد
2-محراب
3-ایوان
4-شبستان
اينا مال كتاب درك عمومى على عسگرى هستن اگه اشتباه نكنم.منابع این سوالا رو می گی؟
من اولی رو جواب دادم صحن (منظورشو از عرصه متوجه نشدم)
دومی هم هیچکدام![]()
عرصه رو من حیاط برداشت کردم (عرصه و عیان)واز کتاب درک عسگری هستشمنابع این سوالا رو می گی؟
من اولی رو جواب دادم صحن (منظورشو از عرصه متوجه نشدم)
دومی هم هیچکدام![]()
خب گلم.... محراب عنصری بوده ک بعدا اضافه شده و تو مساجد قدیمی مرسوم نبوده...این میشه ک از ارکان نیست
عنصر مشترک هم میشه شبستان چون هم مسجد شبستانی و هم ایوانی ها توشون شبستان هس حالا یا معمولی یا گنبد دار
عرصه رو من حیاط برداشت کردم (عرصه و عیان)واز کتاب درک عسگری هستش
مساجد در تمام مكانهایی كه ساخته میشوند، عناصر معماری مشتركی دارند؛ صحن، ایوان، رواق، مناره، گنبد، شبستان و محراب كه البته برخی مساجد همچون مسجد شیخ لطفالله اصفهان فاقد صحن و مناره هستند. هیچ معبدی نیز نمیتواند محراب نداشته باشد تا جایی كه برخی مساجد دارای چند محراب هستند به عنوان نمونه؛ مسجد جامع اصفهان را میبینیم كه دارای 9 محراب هست، البته بیشتر مساجد دارای یك محراب در جنوب مسجد هستند.نه می دونم با مخراب مشکلی ندارم
ولی مساجدی داریم که صحن ندارن مثل مسجد شیخ لطف الله یا کبود تبریز
سوال دوم هم بازم میشه مسجد شیخ لطف الله یا مساجد عثمانی رو مثال زد که شبستان ندارن فقط گنبدخانه دارن
(بهش نمی گن شبستان، چون از نظر فضایی خیلی کوچک تر هستن و ویژگی های شبستان رو ندارن در واقع میشه سبک چهارطاقی)
عرصه هم متوجه نشدم یعنی چی؟
فکر کنم این دو تا سوال فقط مساجد زمان پیامبر رو در نظر گرفته و مساجدی که در 1200 سال بعدش ساخته شده رو خیلی توجه نکرده!
ما تو مسجد حیاط ندارم که، به فضای باز هم صحن میگیم
ولی منم همین برداشتو کردم
مساجد در تمام مكانهایی كه ساخته میشوند، عناصر معماری مشتركی دارند؛ صحن، ایوان، رواق، مناره، گنبد، شبستان و محراب كه البته برخی مساجد همچون مسجد شیخ لطفالله اصفهان فاقد صحن و مناره هستند. هیچ معبدی نیز نمیتواند محراب نداشته باشد تا جایی كه برخی مساجد دارای چند محراب هستند به عنوان نمونه؛ مسجد جامع اصفهان را میبینیم كه دارای 9 محراب هست، البته بیشتر مساجد دارای یك محراب در جنوب مسجد هستند.
منظورش اینه ک ی سری استثناها هستند اما ما برای جامعیت دادن ب ی موضوع اکثریتو در نظر میگیریم
گلم این از یه مقالس..اگه دیدی ب درد میخوره بگو بذارمش ک موضوع جا بیفته![]()
به نطر من که مسجد بدون محراب نمیشه.حالا شایدم به معنای لغوی الان نه و لی خب منظور از محراب مشخص کردن جهت قبله س که ممکن نیس نباشهاگه دوست داشتی بزار ولی این میگه محراب باید داشته باشه ولی جواب سوال همون محراب بود. به نظرم گنید و ایوان و رواق هم نباید جزو عناصر مشترک میاورد
منم منظورم این بود که همه مساجد رو در نظر نگرفته دیگه یه سری شبیه به همو در نظر گرفته (به هر حال مثل اینکه تست تالیفی بوده)
قیله ی مسجد اولیه ب سمت کعبه نبوده ک... بعد ک ب سمت کعبه شد... برای مشخص شدنش از ی طاق محرابی (نعل اسبی) استفاده شد... بعدها ب محراب تبدیل شدبه نطر من که مسجد بدون محراب نمیشه.حالا شایدم به معنای لغوی الان نه و لی خب منظور از محراب مشخص کردن جهت قبله س که ممکن نیس نباشه
به نطر من که مسجد بدون محراب نمیشه.حالا شایدم به معنای لغوی الان نه و لی خب منظور از محراب مشخص کردن جهت قبله س که ممکن نیس نباشه
دقیقا....عجب بحثی شد
آخه در قدیم اینقدر هندسه مسجد قوی بوده که شخصی حتی اگه بی سواد هم بوده باشه بعد از وارد شدن به صحن مسجد جهت قبله براش مشخص بوده
دیگه نیازی به محراب نداشته، در قدیم خیلی از نماز ها توی صحن و فضای باز انجام میشده که اصلا اونجا محراب نبوده فقط شبستان محراب داشته
بعد از چند مدت برای اینکه برای پیشنماز مسجد فضایی تعریف بشه محراب میزارن بعد مقصوره و ...
آخه مشکل جهت قبله نبوده فلسفه وجودی و فلسفی محراب بوده نه فضایی و فیزیکیشعجب بحثی شد
آخه در قدیم اینقدر هندسه مسجد قوی بوده که شخصی حتی اگه بی سواد هم بوده باشه بعد از وارد شدن به صحن مسجد جهت قبله براش مشخص بوده
دیگه نیازی به محراب نداشته، در قدیم خیلی از نماز ها توی صحن و فضای باز انجام میشده که اصلا اونجا محراب نبوده فقط شبستان محراب داشته
بعد از چند مدت برای اینکه برای پیشنماز مسجد فضایی تعریف بشه محراب میزارن بعد مقصوره و ...
بیت 2 و 1 شک دارم.ولی به نطرم 1 درسته..............جوابشو میشه بزاری با منبعش؟
جوابشو ندارمبیت 2 و 1 شک دارم.ولی به نطرم 1 درسته..............جوابشو میشه بزاری با منبعش؟
جوابشو ندارم
مشکل همینه
یکی از آزمون های قدیمیه مرکزه سال 89
اما فکر کنم منظورش از ذهنی ... مثلا این باشه ک ستون ی فضای ذهنی محسوب میشهبا اجازتون من توضیح بدم چون یکی دوبار درست زدم این سوالارو.......عینی معنیش میشه اونچه که میبینی خوب شما از بالا پلان فرض کنید این عکسو میشه یه اتاق یا یه حال یعنی یه فضا دره...............اما بصری شما خودتونو به عنوان ناظر بزارید در موقعیت های مختلف مثلا یه بار از پنجره نگاه کنید یه بار از در یه بار از کنج ها و بار آخر هم از روبرو..........
خوب منم منظروم همین بود دیگه اگه شما دخل یه فضا 4 دیواری باشید و در هر گوشهی یه فضا قرار بگیری یه فضا داری ......حالا اگه یه پنجره بیاد شما احساس دیگه ای نسبت به اون دارید یعنی یه فضا روشن تر درست میشه بسته به قرار گیری پنجره میتونه مختلف باشه.....حالا ستون که باز بستگی به قرار گیری داره ولی شما با داشتن یه تیغه نصفه میتونی یه آشپزخونه داشته باشی......اما فکر کنم منظورش از ذهنی ... مثلا این باشه ک ستون ی فضای ذهنی محسوب میشه
اون تیغه ی ته ی فضا
یادمه پارسال ی جایی اینو خوندم اما خوب نگرفتم قضیه رو
میفهمما اما... نمیتونم تشخیص بدم جوری ک هیچ شکی نداشته باشم واسه انتخاب گزینهخوب منم منظروم همین بود دیگه اگه شما دخل یه فضا 4 دیواری باشید و در هر گوشهی یه فضا قرار بگیری یه فضا داری ......حالا اگه یه پنجره بیاد شما احساس دیگه ای نسبت به اون دارید یعنی یه فضا روشن تر درست میشه بسته به قرار گیری پنجره میتونه مختلف باشه.....حالا ستون که باز بستگی به قرار گیری داره ولی شما با داشتن یه تیغه نصفه میتونی یه آشپزخونه داشته باشی......
Thread starter | عنوان | تالار | پاسخ ها | تاریخ |
---|---|---|---|---|
![]() |
رفع اشکال | دروس تاریخ و مبانی نظری آزمون ارشد معماری | کارشناسی ارشد | 1020 | |
![]() |
رفع اشکال | دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری | کارشناسی ارشد | 1989 | |
![]() |
رفع اشکال | زبان عمومی و تخصصی ارشد معماری | کارشناسی ارشد | 438 | |
![]() |
بررسی | منحصرا درک عمومی معماری کنکور 94 | کارشناسی ارشد | 65 | |
![]() |
تحلیل سوالات درک معماری(ویژه کنکور 94) | کارشناسی ارشد | 178 |