[FONT=&]اسلام دوستان من ترم سه ام تازه واردم هستم گفتن اگه اینجا بپرسم نتیجه میگیرم،منو دوستام میخوایم یه تیم کمیکار برای مسایقات سال 91 تشکیل بدیم شما منابع یا مطالبی رو دارید یاشخصی رو میتونید به ما معرفی کنید راستی راستی راستی استادم این سوال رو که در موردکمیکاره از من خواسته جوابشه پیدا کنم سوال به این شرحه که نقل قول میکنم[/FONT](([FONT=&]جهت طراحی منبع تولید توان برای یک خودروی کوچک به وزن 1کیلوگرمتحقیق بفرمایید چه توانی مورد نیاز میباشد البته به طور حدودی وبا توجه به میزان اصطکاک[/FONT]...))[FONT=&]تورو خدا کمک کنیییییییییید خیلی مطلب خوندم به هر کسی که فکر میکردم گفتم اما هیچ کمکی نکردند یا گفتند فکر میکنیم هنوز ازشون خبری نشده یه ماهه دنبال جوابشم ،دیگه واقعا کلافه شدم ....یه راهنمایی...............[/FONT]
دیروز یک مقاله ای میخواندم تا حدی مربوط به بحث شما است
ولی خودم حدود شش سال در این زمینه تحقیق کرده ام.
یک تاپیکی در این باره ایجاد کرده بودیم توی لینک زیر:
که درباره راز حمام شیخ بهائی و روشی که یاشان با تجزیه آب از هیدروژن برای تامین انرژی گرم کردن اب حمام استفاده میکردند
که تعدادی محقق امریکائی برای ساخت خود روهای با سوخت اب به جای بنزین از این فناوری استفاده میکردند
اما متاسفانه تاپیک توسط مدیران حذف گردید و هنگامی که سوال کردیم جواب ندادند که چرا ان را حذف کرده اند:
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/288718
یک تاپیک دیگری در زمینه استخراج هیدروژن بود در لینک زیر
که ان را نیز مدیران محترم لطف کردند حذف کردند:
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/279161
ولی میتوانید کش مطالب این تاپیکها را از توی کش گوگل استخراج کنید.
اما جهت اینکه سرنخی دستتان بیاید عرض کنم که یکی از بهترین فناوریهای امروزی برای ساخت خودرو با سوخت هیدروژن این است که
مداری طراحی کنید که آب داخل ظرفی را تجزیه کند
و اکسیژن را در هوا رها کرده و هیدروژن را به داخل سنگی از جنس پرلیت هدایت کند
و از طریق پرلیت برای سوختن داخل موتور هیدروژن با اکسیژن ترکیب شده و موتور به حرکت در بیاید.
در این زمینه شرکت بی ام و ماشین قدرتمندی ساخته است.
و اگر هزینه و بودجه کافی داشته باشید یک طرح تحقیقاتی توپ سراغ دارم که میتونم تضمین بدم شما توی مسابقه کمیکار جهان نفر اول بشین
ولی چون خودم پروژه دیگری دارم نمیتونم زیاد با شما همکاری کنم فقط مثل موارد بالا میتونم بهتون خط بدهم و راهنمائی تان بکنم.
طرحی که من دارم البته همه اش مال من نیست.
از چند تیم مختلف بخشهائی را در طول سالهای گذشته استخراج کرده و ان را جمع بندی نموده ام.
یک میکروجت کوچک 900 گرمی را روی یک ماشین مدل کوچک مثلا پلاستیکی یا از جنس سبک میتوانید قرار بدهید
که با سوخت هیدروژن کار کند.
چند وقت پیش جستجو میکردم متوجه شدم میکروجت مذکور را یک شرکت امریکائی میسازد که با سوخت هیدروژن کار میکند.
و بعد از مدتی گشتن فهمیدم که میشه از کشورهای دیگر مانند چین ان را تهیه کرد.
در حالت کلی شما باید حد اقل چند میلیون خرج این پروژه بکنید تا بتوانید قطعات ان را تهیه و مونتاژ کنید.
اگر خواستید بنده در خدمتم فقط به یک شرط، باید ام من هم توی تیمی که در مسابقه شرکت میکنند باشد.
دومین شرط اینکه حقوق مالکیت فکری و معنوی طرح مال من باشد چون من کلیه فناوریها و طرح را ارائه دادم
و از این به بعد هم جزئیات را ارائه خواهم داد. و برای این مسئله میتوانیم یک قرار داد بنویسیم.
اگر بخواهید یک طرح ساده که شانس کمتری برای برنده شدن دارد کار کنید میتوانید
با یک ماشین کوچک مدل و یک کالن کوچک نیم لیتری اب و یک کنترل از راه دور طرح را بسازید
ولی اگر میخواهید ماشینی که یک موتور جت با سوخت اب به ان متصل شده است بسازید
باید در رشته های مختلف مانند مکانیک، شیمی، الکترونیک و غیره تا حد زیادی اطلاعات داشته باشید
که فکر نمیکنم کار ساده ای برای شما که یک ماه است نتوانسته اید اطلاعاتی پیدا کنید باشد.
چون کاری که شما در یک ماه نتوانسته اید انجام بدهید را من در کمتر از ده دقیقه جستجو در اینترنت میتوانم انجام بدهم.
پس خلاصه طرح:
- ساخت سامانه تجزیه اب به هیدروژن به همراه مدارهای کنترلی الکترونیکی مربوطه
- انتقال هیدروژن به داخل پرلیت جهت ذخیره سازی
- هدایت هیدروژن به داخل موتور میکروجت 900 گرمی جهت احتراق و تولید قدرت
- نصب میکروجت روی ماشین سبک پلاستیکی و یا فایبرگلاس بعنوان موتور ماشین
- طراحی سیستم کنترل از راه دور و سیستم کنترل الکترونیکی ECU
- نصب سیستم الکترونیکی ECU و کنترل از راه دور برای هدایت ماشین مدل
یک مقاله ای یکی از کاربران سایت قرار داده بودن که برای استفاده شما می اورم:
==========
هيدروژن سوخت قرن آينده
هيدروژن فراوان ترين عنصر طبيعت محسوب مي شود بنابراين دانشمندان در تلاش اند تا راهي بيابند كه بتوان از هيدروژن به عنوان سوخت استفاده كرد.
هيدروژن گازي بي رنگ و بي بو است كه از سوختن آن فقط بخار آب حاصل مي شود كه سريع و بدون هيچ خطري توسط محيط اطراف جذب مي شود. يك كيلوگرم از هيدروژن تقريباً سه برابر همين ميزان بنزين انرژي آزاد مي كند. امروزه گاز هيدروژن براي استفاده در موتورهاي احتراقي و وسايل نقليه الكتريكي باتري دار مورد بررسي قرار گرفته است. هيدروژن در دما و فشار طبيعي، يك گاز است و به اين علت، انتقال و ذخيره آن از سوخت هاي مايع ديگر، دشوارتر است. سامانه هايي كه براي ذخيره هيدروژن توسعه يافتهاند، عبارتند از:
هيدروژن فشرده، هيدروژن مايع و پيوند شيميايي ميان هيدروژن و يك ماده ذخيره (براي مثال، هيدريد فلزات ).
سوخت هيدروژن به عنوان منبعي تجديدپذير، پاک و فراوان تر از سوختهاي فسيلي مي تواند کاربرد زيادي براي نيروگاه ها و بخش حمل و نقل داشته باشد. مهمترين تفاوت بين موتور احتراق داخلي بنزينسوز و هيدروژني در ذات اين دو سوخت است. هيدروژن تحت فشار هواي طبيعي سريعتر از سوخت معمولي مشتعل ميشود، اما دماي احتراق آن اندكي كمتر از بنزين است. در داخل موتور سرعت احتراق بالاي مخلوط هيدروژن و هوا دماي بيشتري در مقايسه با يك موتور بنزيني توليد ميكند. بنابراين، بايد زمانبندي سوخت بنزين تغيير كند و جرقه بايد زماني زده شود كه بهترين فشار در نقطه مرگ بالاي پيستون شكل گيرد. يكي از مزاياي قابل توجه فشار احتراق بالاتر از مخلوط هيدروژن و هوا، توليد قدرت بيشتر از مقدار انرژي است كه در يك موتور بنزيني مصرف ميشود و اين يعني موتور هيدروژني بازده و كارايي بيشتري دارد.
و مهم تراز همه اين که منابع توليد هيدروژن بسيار ارزان و در دسترس هستند . از منابع مهم توليد هيدروژن مي توان به گاز طبيعي- زغال سنگ- بنزين و الکل متيليک اشاره کرد. . فرآيند فتوسنتز در باكتري ها يا جلبك ها و يا شكافتن آب به دو عنصر هيدروژن و اكسيژن به كمك جريان الكتريسيته يا نور مستقيم خورشيد از آب، روش هاي ديگري براي توليد هيدروژن هستند.
توليد گاز هيدروژن از منابع تجديد ناپذير به ويژه منابع فسيلي به علت محدود بودن اين منابع روز به روز کاهش مي يابد. و توجهات به سمت استفاده از منابع تجديد شونده معطو ف مي شود. گاز هيدروژن در اثر واکنش هاي تخميري ميکروارگانيسم هاي زنده، به ويژه باکتري ها و مخمر ها روي بيوماس، توليد مي شود. بيوماس از منابع اوليه تجديد پذير است که از موادي مانند علوفه، ضايعات گياهان و فضولات حيوانات به دست مي آيد. ميکروارگانيسم هاي بي هوازي در غياب اکسيژن و با استفاده از پديده تخمير، گاز هيدروژن توليد مي کنند، ولي مقدار اين گاز از نظر کمي پايين است و از نظر اقتصادي براي مصارف صنعتي و خانگي و ... قابل توجيه نيست؛ از اين رو بايد با استفاده از روش هايي، بازده توليد گاز هيدروژن را افزايش داد. يکي از روش هايي که مي توان بازده توليد گاز هيدروژن را بالا برد، تغييرات ژنتيک در ژنوم اين باکتري ها با استفاده از روش هاي مهندسي ژنتيک و بيوتکنولوژي است. روش ديگر، استفاده از ترکيبي از باکتري هاي هوازي و بي هوازي در کنار هم است. . در اين روش چون باکتري هاي بي هوازي در فرآيند تخمير توليد اسيد هاي آلي مي کنند، رفته رفته محيط واکنش اسيدي مي شود و PH پايين مي آيد؛ از اين رو توليد هيدروژن کاهش مي يابد. ولي هنگامي که باکتري هاي هوازي در محيط باشند، از اسيد هاي آلي استفاده و آنها از محيط خارج مي کنند؛ در نتيجه راندمان توليد گاز هيدروژن بالا مي رود. بعد از تامين منابع توليد لازم است دانشمندان راهي براي ذخيره سازي و انتقال ايمن هيدروژن بيابند که از لحاظ اقتصادي با صرفه نيز باشد.
گاز هيدروژن سبك و فرار است. مولكول هاي كوچك H2 از طريق روزنه ها و شكاف ها و همچنين از طريق بست ها و شيرها بسيار سريع نشت مي كنند و هنگامي كه از اين طريق خارج شدند خيلي زود تبخير مي شوند.
هر چند كه هيدروژن مايع بسيار متراكم است و ذخيره سازي آن آسان به نظر مي رسد، اما در عين حال ذخيره كردن آن مي تواند مشكلاتي را نيز به همراه داشته باشد. هيدروژن حدوداً در دماي 20 درجه كلوين (253 درجه سانتي گراد) مايع مي شود. نگهداري از يك مخزن پر از هيدروژن مايع نيازمند استفاده از يك سيستم خنك كننده جانبي سنگين است. و ديگر اين که هيدروژن مايع چنان سرد است كه حتي مي تواند باعث منجمد شدن هوا نيز شود. . البته ممكن است گفته شود براي مقابله با انجماد هوا از سيستم هاي عايق كاري استفاده شود، اما اين كار نيز مشكلاتي را در پي دارد كه از جمله آنها مي توان به افزايش وزن سيستم ذخيره سازي سوخت اشاره كرد.
براي فايق آمدن بر چنين مشکلاتي دانشمندان استفاده از يک سنگ ويژه اي به نام زئوليت (Zeolite) را پيشنهاد کرده اند. «زئوليت ها موادي از جنس سنگ هستندكه بسيار متخلخلند و به همين دليل مي توانند به عنوان اسفنج هاي مولكولي عمل كنند يك مخزن سوخت كه در ساختار آن از اين موارد كريستالي زئوليت استفاده شده است، مي تواند گاز هيدروژن را «در حالت شبه مايع و بدون نياز به سيستم هاي خنك كننده سنگين» به دام انداخته و در خود ذخيره كند. در حدود 50 نوع زئوليت مختلف با تركيب شيميايي و ساختار كريستالي متفاوت در طبيعت يافت مي شود. بهترين زئوليت هاي موجود مي توانند فقط 2 تا 3 درصد از وزن خود را هيدروژن ذخيره كنند اگر بتوان كريستال هايي از زئوليت توليد كرد كه بتواند حدود 4 تا 6 درصد از وزن خود را، هيدروژن ذخيره كند، آن وقت يك مخزن زئوليتي پر از هيدروژن مي تواند با يك مخزن معمولي پر از بنزين رقابت كند.» . تحقيقات نشان داده که در محيطهاي با گرانش كم، مواد با سرعت بسيار كمتري گرد هم مجتمع مي شوند و اين اثر باعث مي شود كه كريستال هاي زئوليت به وجود آمده هم بزرگ تر باشند و هم از نظم بيشتري برخوردار شوند.» بنابراين هم اکنون دانشمندان در فضا مشغول ساخت زئوليت هاي با ساختار مناسب تر هستند و توانسته اند زئوليت هايي توليد کنند که از نمونه مشابه در زمين ده مرتبه بزرگتر هستند و اين شروع مسرت بخشي بود. به هر حال زئوليت ها مي توانند به عنوان نكته كليدي براي استفاده از سوخت هيدروژن و رد شدن از سد مشكلات فناوري محسوب شوند.
در هر صورت در زمينه استفاده از سوخت هيدروژن کارهاي بزرگي شده و اصليترين گام را شرکت بي.ام.و برداشته است.
مهندسان بي.ام.و كه در جهان اتومبيل به مهندسان تكنولوژي معروف هستند، روياي سوخت هيدروژني را به واقعيت نزديك كردهاند. متخصصان اين شركت هم اكنون مدل سري 5 خود را به موتور احتراق داخلي با سوخت هيدروژني مجهز كردهاند و در گام بعدي، خودرويي را با شكل مسابقهاي به موتور هيدروژني تبديل كردهاند.
مهندسان بي.ام.و خودرو هيدروژني را با موتور H2R ساختهاند كه با آرايش خورجيني و يا 12 سيلندر و بهكارگيري سوخت هيدروژن 285 اسب بخار قدرت توليد ميكند. خودرو جديد بي.ام.و در آخرين ركوردگيري توانسته ركورد 302 كيلومتر بر ساعت را به دست آورد. موتور جديد H2R بر مبناي موتور احتراق داخلي بي.ام.و سري 7 ساخته شده كه براي افزايش راندمان در اين موتور از زمانبندي متغير سوپاپها استفاده شده است.
به دليل نوع سوخت هيدروژن و حالت گازي آن، تغييراتي در سيستم سوخترساني اين خودرو داده شده است.
بي.ام.و قصد دارد بر اساس تجربيات به دست آمده در مدل H2R، خودرويي بسازد كه توانايي كاركرد با هيدروژن و بنزين را داشته باشد.
طراحان بهترين موتور هيدروژني
خودرو هيدروژني بي.ام.و به وسيله شركت تكنوسنتز - از شركتهاي زيرمجموعه بي.ام.و - ساخته شده است.
يورگن كوبلر از مهندسان خبره آلماني و مدير پروژه H2R، اعتقاد دارد كه در كوتاهترين زمان، بهترين خودرو هيدروژني جهان ساخته شده است
وي مدت ساخت نمونه بي.ام. و را تنها 10 ماه ميداند و ميگويد: "اين كار سخت تنها با استفاده از سيستمهاي شبيهساز رايانهاي CAP قابل اجرا بود؛ به طوري كه با استفاده از اين روش در هزينه و وقت صرفهجويي بسيار شده است."
همچنين مهندسان بي.ام.و با استفاده از سيستمهاي فنربندي و تعليق رايج بي.ام.و زمان طراحي را كاهش دادهاند. موتور جذاب H2R بر مبناي مدرنترين و بزرگترين قواي محركه بي.ام.و شكل گرفته است. اين موتور چيزي نيست جز يك موتور 12 سيلندر V شكل شش ليتري كه اولين موتور احتراق داخل تجاري هيدروژني را پايهگذاري كرده است. مهمترين تغييراتي كه در اجزاي ساختماني اين موتور به نظر ميرسد، نوع تزريق سوخت هيدروژن است. البته نوع فولادي كه براي محفظه احتراق ساخته شده هم بسيار جالب است. آلياژهاي به كار رفته در اين موتور از اسرار بي.ام.و است.
اقتصاد هيدروژن
براي هيدروژن به عنوان يك سوخت، سيستم توزيعي مناسبي وجود ندارد. با اين كه معمولاً انتقال از طريق خط لوله با صرفهترين راه انتقال سوختهاي گازي است، اما در حال حاضر سيستم خط لوله مناسبي موجود نيست. انتقال هيدروژن به طور خاص از طريق مخزن و تانكرهاي گاز صورت ميگيرد. استفاده از هيدروژن به عنوان سوخت به يك زير ساختار براي حمل ونقل و نگهداري و با توجه به مسائل ايمني و اقتصادي نياز دارد.
ديدگاه ايجاد يك زير ساختار كه هيدروژن را به عنوان منبع انرژي مورد استفاده قرار ميدهد، مفهوم اقتصادي بودن اين طرح را پديد آورده كه بهترين راه جهت ايجاد تقاضاي بيشتر براي توليد و مصرف اين انرژي است، زيرا منابع توليد هيدروژن بسيار ارزان و دردسترس هستند. هيدروژن قابليت بالايي براي توليد انرژي دارد و ميزان آلودگي ناشي از مصرف اين سوخت در محيط زيست بسيار کم است. اين سوخت به عنوان منبعي تجديدپذير، پاک و فراوان تر از سوخت فسيلي مي تواند کاربرد زيادي براي نيروگاه ها و بخش حمل و نقل داشته باشد.
نويسنده: بهاره سنگري