درخواست های مرتبط با | پرسش های درسی مهندسی شیمی

مهری*

عضو جدید
سلام، لطفا زحمت آپلود این مقالات را بکشید:
[h=1]Flow Distribution Concepts for New Type Monolithic Co- or Countercurrent Reactors[/h]
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/...)22:12<1012::AID-CEAT1012>3.0.CO;2-E/abstract
Steam reforming of methane and water-gas shift in catalytic wall reactors
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/aic.690490518/abstract
Strategies for size reduction of microreactors by heat transfer enhancement effects
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00986440302086#preview
 

yalda63

عضو جدید
سلام تا اونجا که یادمه ما نداشتیم
به ماها 4 فصل از مقاومت مصالح درس دادن و بقیش هم استاتیک
اما اینا که میگی نبود
حالا اگه جزومو پیدا کردم برات سر فصلها رو مینویسم
مرسی
منتظر جوابتون هستم
 

Reza.R

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام، لطفا زحمت آپلود این مقالات را بکشید:
Flow Distribution Concepts for New Type Monolithic Co- or Countercurrent Reactors

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/...)22:12<1012::AID-CEAT1012>3.0.CO;2-E/abstract
Steam reforming of methane and water-gas shift in catalytic wall reactors
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/aic.690490518/abstract
Strategies for size reduction of microreactors by heat transfer enhancement effects
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00986440302086#preview
interesting papers
ALL in one file

http://ifile.it/dkari6e/Desktop.rar
 

Reza.R

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با سلام، من این مقاله ها رو می خواستم اگه زحمتی نیست برام دانلود کنین، یکیش از wiley هستش یکی دیگش از springer، پیشاپیش ممنون

THE EFFECT OF BLUE LIGHT ON PLANTS AND MICROORGANISMS
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1751-1097.1982.tb02668.x/abstract

Optimum growth conditions and light utilization efficiency of Spirulina platensis
(= Arthrospira fusiformis) (Cyanophyta) from Lake Chitu, Ethiopia


http://www.springerlink.com/content/n5g61618x8178887/
here those are
http://ifile.it/rqc3zjk/Desktop.rar
 

Reza.R

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام به همه مهندسین باصفا.
من دنبال مقاله یا ... فارسی یا لاتین درباره انواع هالیدهای فسفر (تهیه ،کاربرد و...) هستم.برای پروژه بهش شدیدا نیاز دارم.اگه کسی می تونه کمک کنه.خیر ببینین.

سلام دوستان
از دوستان کسی مطلبی ، مقاله ای ،پروژه ای،چیزی در مورد روش های تولید اسید سولفوریک وکاربردهای آن نداره؟
ممنون میشم

سلام خدمت دوستان
چند تا مقاله در مورد نم زدایی از گاز طبیعی با استفاده از جداکننده های چرخشی مافوق صوت می خواستم.
ممنون میشم کمکم کنید.

با سلام
کسی راجع به فتیله های سرامیکی (ceramic wicks) و کاربرد اونها تو مهندسی شیمی در برج های فتیله مرطوب و برج های سیمی مرطوب میدونه؟
خواهش می کنم جواب بدید
تا شب باید به استادم میل کنم
با تشکر فراوان

چرا کسی نیست؟؟؟:cry::(:cry:

Use http://scholar.google.com/schhp?hl=en&tab=ws

a
lso this one : www.sciencedirect.com
or
www.google.com !

or let me clarify you better : www.scopus.com

or www.worldcat.org

or

for your Farsi papers use google or civilica.com

Don't ask the others for the titles !
 

Audi.R8

عضو جدید
کاربر ممتاز


بچّه ها هیچ کدوم از مقاله های بالا پیدا نشد؟؟
 

rosonori

عضو جدید
سلام.دنبال مطالبی در مورد واحد تولید ازت و آلاینده های این واحد میگردم.کسی میتونه کمکم کنه
 

rosonori

عضو جدید
سلام.دنبال مطالبی در مورد واحد تولید ازت و آلاینده های این واحد میگردم.کسی میتونه کمکم کنه
E-Mail:mhn_pgu@yahoo.com
مرسی
 

_arash

عضو جدید
سلام
به یه سری اطلاعات فارسی نیاز دارم که در ادامه، می‌زارم اونها رو، تعدادشون کم نیست، و از این جهت، عذر می‌خوام، و ممنون می‌شم من رو در این مهم کمک کنین :gol:

1- کلیاتی راجع به پمپ‌ها و محاسبات مربوط به آنها ( حداکثر 15 صفحه )

در قسمت بعد، باید بگم که در یک شرکت طراحی، بخش‌های خیلی مختلفی کنار هم کار می‌کنند که من نیاز به معرفی‌نامه‌ای از این بخش‌ها دارم، این‌که این بخش‌ها در کنار هم چیکارا می‌کنن، ارتباطشون با هم چگونه هست، در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کنن، کار مهمشون چیه و چگونه کاراشون رو انجام می‌دن
هر کدوم از بخش‌ها حداکثر 10 صفحه و حداقل 5 صفحه، ممنونم

2- process
و
3- piping
و
4- mechanical department
و
5- an introduction to machinery department
و
6- برق
و
7- ابزار دقیق
و
8- سازه

در ادامه، یه سری کلیات در رابطه با Equipmentهای زیر می‌خوام، هر کدوم، حداکثر 5 صفحه، کماکان از بالا بودن درخواست عذر می‌خوام
با تشکر :gol:
و
9- air coolers
و
10- cooling towers
و
11- reboiler
و
12- exchanger
و
13- shell & Tube heat exchanger
و
14- Packed Tower
و
15- seperators
و
16- Evaporators
و
17- Valves
و
18- Pressure safety valve
و
19- کوره‌ها
و
20- Ejectors
و
21- خوردگی
و
22- خوردگی
و
23- Boiler
و
24- کمپرسور
و
25- Tower trays
و
26- Detectors
و
27- Drayers
و
28- کاتالیست
و
29- غربال کننده‌ها

ممنون :gol:
 

rosonori

عضو جدید
سلام.دنبال مطالبی در مورد واحد تولید ازت و آلاینده های این واحد میگردم.کسی میتونه کمکم کنه
E-Mail:mhn_pgu@yahoo.com
مرسی
 

arnak

عضو جدید
کاربر ممتاز
مهندسی پروسس در سیمان

مهندسی پروسس در سیمان

سپراتورها
 

پیوست ها

  • سپراتورها در صنعت سیمان.pdf
    559.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

8758030

عضو جدید
کدوم رشته؟؟؟؟

کدوم رشته؟؟؟؟

سلام.خواستم بدونم از بین رشته های ارشد مهندسی شیمی (گرایش پتروشیمی) و مهندسی پلیمر کدوم بهتره؟
 

_arash

عضو جدید
سلام
به یه سری اطلاعات فارسی نیاز دارم که در ادامه، می‌زارم اونها رو، تعدادشون کم نیست، و از این جهت، عذر می‌خوام، و ممنون می‌شم من رو در این مهم کمک کنین :gol:

1- کلیاتی راجع به پمپ‌ها و محاسبات مربوط به آنها ( حداکثر 15 صفحه )

در قسمت بعد، باید بگم که در یک شرکت طراحی، بخش‌های خیلی مختلفی کنار هم کار می‌کنند که من نیاز به معرفی‌نامه‌ای از این بخش‌ها دارم، این‌که این بخش‌ها در کنار هم چیکارا می‌کنن، ارتباطشون با هم چگونه هست، در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کنن، کار مهمشون چیه و چگونه کاراشون رو انجام می‌دن
هر کدوم از بخش‌ها حداکثر 10 صفحه و حداقل 5 صفحه، ممنونم

2- process
و
3- piping
و
4- mechanical department
و
5- an introduction to machinery department
و
6- برق
و
7- ابزار دقیق
و
8- سازه

در ادامه، یه سری کلیات در رابطه با Equipmentهای زیر می‌خوام، هر کدوم، حداکثر 5 صفحه، کماکان از بالا بودن درخواست عذر می‌خوام
با تشکر :gol:
و
9- air coolers
و
10- cooling towers
و
11- reboiler
و
12- exchanger
و
13- shell & Tube heat exchanger
و
14- Packed Tower
و
15- seperators
و
16- Evaporators
و
17- Valves
و
18- Pressure safety valve
و
19- کوره‌ها
و
20- Ejectors
و
21- خوردگی
و
22- خوردگی
و
23- Boiler
و
24- کمپرسور
و
25- Tower trays
و
26- Detectors
و
27- Drayers
و
28- کاتالیست
و
29- غربال کننده‌ها

ممنون :gol:

با تشکر از همه دوستان
من خیلی فوری به این اطلاعات نیاز دارم، آیا می‌شه منبعی بهم معرفی کنین یا خودتون بهم کمک کنین ؟
 

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز
نیاز به راهنمایی دارم!!

نیاز به راهنمایی دارم!!

سلام...

با توجه به اینکه هیچ فعالیت بارز و دائمی داخل تالار شیمی دیده نمیشه و اگر درخواستم رو اونجا مطرح کنم

باید هفته ها به امید یک جواب باشم! به ناچار این تالار رو انتخاب میکنم.


من پارسال هم راهنمایی خواستم اما واقعا موثر نبود!
:(


یکی لطف کنه با قطعیت و صداقت به من بگه کسیکه از رشته تحصیلیش متنفره ولی باید ارشد قبول بشه باید

چکار کنه؟

من کارشناسی شیمی گرایش محض خوندم.


منابع و جزوات و خصوصا آموزشگاهی که باید برم چی میتونه باشه که 100% قبول بشم حتی شهرستان!


از نظر هوش و استعداد هم مشکلی ندارم.


ممنون میشم اگر راهنماییم کنید چون داره دیر میشه!
:cry:







 

Shahram.OTF

عضو جدید
کاربر ممتاز
داداش هر رشته بخوای میتونی بری...بستگی داره خودت بتوی باهاش کنار بیای یا نه
اگه در رابطه با شیمی بخوای باشه یا نزدیک به اون باشه حداقل
نفت ...شیمی فیزیک...متالوژی...صنایع شیمیایی ...یه شاخه از این رشته هارو میتونی بزنی
 

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز
داداش هر رشته بخوای میتونی بری...بستگی داره خودت بتوی باهاش کنار بیای یا نه
اگه در رابطه با شیمی بخوای باشه یا نزدیک به اون باشه حداقل
نفت ...شیمی فیزیک...متالوژی...صنایع شیمیایی ...یه شاخه از این رشته هارو میتونی بزنی


ممنونم از لطف شما.

من خانم هستم برادر!

و اینکه میخوام ارشد تجزیه بخونم.

راهنمایی در مورد جزوه و کتب تست زنی و آموزشگاه میخوام.








 

mohamad4552

عضو جدید
سلام به همگي
من مدرك كارشناسي ارشد مهندسي شيمي دارم
براي گرفتن امريه خدمت سربازي به چه سازماني بايد مراجعه كنم؟؟؟
هر كسي هر اطلاعاتي كه داره ممنون ميشم اگه بگه ;-) ;-)
عجله هم دارم
 

mohamad4552

عضو جدید
سلام به همگي
من مدرك كارشناسي ارشد مهندسي شيمي دارم
براي گرفتن امريه خدمت سربازي به چه سازماني بايد مراجعه كنم؟؟؟
هر كسي هر اطلاعاتي كه داره ممنون ميشم اگه بگه ;-) ;-)
عجله هم دارم
 

ali_master25

عضو جدید
سلام به همگي
من مدرك كارشناسي ارشد مهندسي شيمي دارم
براي گرفتن امريه خدمت سربازي به چه سازماني بايد مراجعه كنم؟؟؟
هر كسي هر اطلاعاتي كه داره ممنون ميشم اگه بگه ;-) ;-)
عجله هم دارم
"سلام.اگه منظورتون گرفتن امریه واسه شرکت نفته,ثبت نامش اینترنتیه،تاو سایت www.nioc.com; قسمت استخدام و کاریابی که وارد بشی توضیحات تکمیلی هست.
موفق باشید
 

sepantaaa

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنونم از لطف شما.

من خانم هستم برادر!

و اینکه میخوام ارشد تجزیه بخونم.

راهنمایی در مورد جزوه و کتب تست زنی و آموزشگاه میخوام.








سلام شیما خانم
خب شما که انتخاب کردی چی میخوای بخونی
بقیش بستگی به تلاش خودت داره
میتونی بری قسمت کارشناسی ارشد و دکتری همین تالار تاپیکهای بالای هستش
اونجا از بچه ها بپرسی حتما بهت میگن کدوم موسسه و نشریه و کتابی رو بخونی موفق تر میشی
امیدوارم موفق باشی
 

taleshi89

عضو جدید
اسلام دوستان من ترم سه ام تازه واردم هستم گفتن اگه اینجا بپرسم نتیجه میگیرم،منو دوستام میخوایم یه تیم کمیکار برای مسایقات سال 91 تشکیل بدیم شما منابع یا مطالبی رو دارید یاشخصی رو میتونید به ما معرفی کنید راستی راستی راستی استادم این سوال رو که در موردکمیکاره از من خواسته جوابشه پیدا کنم سوال به این شرحه که نقل قول میکنم((جهت طراحی منبع تولید توان برای یک خودروی کوچک به وزن 1کیلوگرمتحقیق بفرمایید چه توانی مورد نیاز میباشد البته به طور حدودی وبا توجه به میزان اصطکاک...))تورو خدا کمک کنیییییییییید خیلی مطلب خوندم به هر کسی که فکر میکردم گفتم اما هیچ کمکی نکردند یا گفتند فکر میکنیم هنوز ازشون خبری نشده یه ماهه دنبال جوابشم ،دیگه واقعا کلافه شدم ....یه راهنمایی...............
 

aznavarta

اخراجی موقت
[FONT=&]اسلام دوستان من ترم سه ام تازه واردم هستم گفتن اگه اینجا بپرسم نتیجه میگیرم،منو دوستام میخوایم یه تیم کمیکار برای مسایقات سال 91 تشکیل بدیم شما منابع یا مطالبی رو دارید یاشخصی رو میتونید به ما معرفی کنید راستی راستی راستی استادم این سوال رو که در موردکمیکاره از من خواسته جوابشه پیدا کنم سوال به این شرحه که نقل قول میکنم[/FONT](([FONT=&]جهت طراحی منبع تولید توان برای یک خودروی کوچک به وزن 1کیلوگرمتحقیق بفرمایید چه توانی مورد نیاز میباشد البته به طور حدودی وبا توجه به میزان اصطکاک[/FONT]...))[FONT=&]تورو خدا کمک کنیییییییییید خیلی مطلب خوندم به هر کسی که فکر میکردم گفتم اما هیچ کمکی نکردند یا گفتند فکر میکنیم هنوز ازشون خبری نشده یه ماهه دنبال جوابشم ،دیگه واقعا کلافه شدم ....یه راهنمایی...............[/FONT]

دیروز یک مقاله ای میخواندم تا حدی مربوط به بحث شما است
ولی خودم حدود شش سال در این زمینه تحقیق کرده ام.
یک تاپیکی در این باره ایجاد کرده بودیم توی لینک زیر:

که درباره راز حمام شیخ بهائی و روشی که یاشان با تجزیه آب از هیدروژن برای تامین انرژی گرم کردن اب حمام استفاده میکردند
که تعدادی محقق امریکائی برای ساخت خود روهای با سوخت اب به جای بنزین از این فناوری استفاده میکردند
اما متاسفانه تاپیک توسط مدیران حذف گردید و هنگامی که سوال کردیم جواب ندادند که چرا ان را حذف کرده اند:

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/288718

یک تاپیک دیگری در زمینه استخراج هیدروژن بود در لینک زیر
که ان را نیز مدیران محترم لطف کردند حذف کردند:

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/279161

ولی میتوانید کش مطالب این تاپیکها را از توی کش گوگل استخراج کنید.

اما جهت اینکه سرنخی دستتان بیاید عرض کنم که یکی از بهترین فناوریهای امروزی برای ساخت خودرو با سوخت هیدروژن این است که
مداری طراحی کنید که آب داخل ظرفی را تجزیه کند
و اکسیژن را در هوا رها کرده و هیدروژن را به داخل سنگی از جنس پرلیت هدایت کند
و از طریق پرلیت برای سوختن داخل موتور هیدروژن با اکسیژن ترکیب شده و موتور به حرکت در بیاید.
در این زمینه شرکت بی ام و ماشین قدرتمندی ساخته است.
و اگر هزینه و بودجه کافی داشته باشید یک طرح تحقیقاتی توپ سراغ دارم که میتونم تضمین بدم شما توی مسابقه کمیکار جهان نفر اول بشین
ولی چون خودم پروژه دیگری دارم نمیتونم زیاد با شما همکاری کنم فقط مثل موارد بالا میتونم بهتون خط بدهم و راهنمائی تان بکنم.

طرحی که من دارم البته همه اش مال من نیست.
از چند تیم مختلف بخشهائی را در طول سالهای گذشته استخراج کرده و ان را جمع بندی نموده ام.
یک میکروجت کوچک 900 گرمی را روی یک ماشین مدل کوچک مثلا پلاستیکی یا از جنس سبک میتوانید قرار بدهید
که با سوخت هیدروژن کار کند.

چند وقت پیش جستجو میکردم متوجه شدم میکروجت مذکور را یک شرکت امریکائی میسازد که با سوخت هیدروژن کار میکند.

و بعد از مدتی گشتن فهمیدم که میشه از کشورهای دیگر مانند چین ان را تهیه کرد.

در حالت کلی شما باید حد اقل چند میلیون خرج این پروژه بکنید تا بتوانید قطعات ان را تهیه و مونتاژ کنید.

اگر خواستید بنده در خدمتم فقط به یک شرط، باید ام من هم توی تیمی که در مسابقه شرکت میکنند باشد.
دومین شرط اینکه حقوق مالکیت فکری و معنوی طرح مال من باشد چون من کلیه فناوریها و طرح را ارائه دادم
و از این به بعد هم جزئیات را ارائه خواهم داد. و برای این مسئله میتوانیم یک قرار داد بنویسیم.

اگر بخواهید یک طرح ساده که شانس کمتری برای برنده شدن دارد کار کنید میتوانید
با یک ماشین کوچک مدل و یک کالن کوچک نیم لیتری اب و یک کنترل از راه دور طرح را بسازید
ولی اگر میخواهید ماشینی که یک موتور جت با سوخت اب به ان متصل شده است بسازید
باید در رشته های مختلف مانند مکانیک، شیمی، الکترونیک و غیره تا حد زیادی اطلاعات داشته باشید
که فکر نمیکنم کار ساده ای برای شما که یک ماه است نتوانسته اید اطلاعاتی پیدا کنید باشد.
چون کاری که شما در یک ماه نتوانسته اید انجام بدهید را من در کمتر از ده دقیقه جستجو در اینترنت میتوانم انجام بدهم.

پس خلاصه طرح:

- ساخت سامانه تجزیه اب به هیدروژن به همراه مدارهای کنترلی الکترونیکی مربوطه
- انتقال هیدروژن به داخل پرلیت جهت ذخیره سازی
- هدایت هیدروژن به داخل موتور میکروجت 900 گرمی جهت احتراق و تولید قدرت
- نصب میکروجت روی ماشین سبک پلاستیکی و یا فایبرگلاس بعنوان موتور ماشین
- طراحی سیستم کنترل از راه دور و سیستم کنترل الکترونیکی ECU
- نصب سیستم الکترونیکی ECU و کنترل از راه دور برای هدایت ماشین مدل


یک مقاله ای یکی از کاربران سایت قرار داده بودن که برای استفاده شما می اورم:

==========
هيدروژن سوخت قرن آينده

هيدروژن فراوان ترين عنصر طبيعت محسوب مي شود بنابراين دانشمندان در تلاش اند تا راهي بيابند كه بتوان از هيدروژن به عنوان سوخت استفاده كرد.
هيدروژن گازي بي رنگ و بي بو است كه از سوختن آن فقط بخار آب حاصل مي شود كه سريع و بدون هيچ خطري توسط محيط اطراف جذب مي شود. يك كيلوگرم از هيدروژن تقريباً سه برابر همين ميزان بنزين انرژي آزاد مي كند. امروزه گاز هيدروژن براي استفاده در موتورهاي احتراقي و وسايل نقليه الكتريكي باتري دار مورد بررسي قرار گرفته است. هيدروژن در دما و فشار طبيعي، يك گاز است و به اين علت، انتقال و ذخيره آن از سوخت هاي مايع ديگر، دشوارتر است. سامانه ‌هايي كه براي ذخيره هيدروژن توسعه يافته‌اند، عبارتند از:
هيدروژن فشرده، هيدروژن مايع و پيوند شيميايي ميان هيدروژن و يك ماده ذخيره (براي مثال، هيدريد فلزات ).
سوخت هيدروژن به عنوان منبعي تجديدپذير، پاک و فراوان تر از سوختهاي فسيلي مي تواند کاربرد زيادي براي نيروگاه ها و بخش حمل و نقل داشته باشد. مهم‌ترين تفاوت بين موتور احتراق داخلي بنزين‌سوز و هيدروژني در ذات اين دو سوخت است. هيدروژن تحت فشار هواي طبيعي سريع‌تر از سوخت معمولي مشتعل مي‌شود، اما دماي احتراق آن اندكي كمتر از بنزين است. در داخل موتور سرعت احتراق بالاي مخلوط هيدروژن و هوا دماي بيشتري در مقايسه با يك موتور بنزيني توليد مي‌كند. بنابراين، بايد زمانبندي سوخت بنزين تغيير كند و جرقه بايد زماني زده شود كه بهترين فشار در نقطه مرگ بالاي پيستون شكل گيرد. يكي از مزاياي قابل توجه فشار احتراق بالاتر از مخلوط هيدروژن و هوا، توليد قدرت بيشتر از مقدار انرژي است كه در يك موتور بنزيني مصرف مي‌شود و اين يعني موتور هيدروژني بازده و كارايي بيشتري دارد.
و مهم تراز همه اين که منابع توليد هيدروژن بسيار ارزان و در دسترس هستند . از منابع مهم توليد هيدروژن مي توان به گاز طبيعي- زغال سنگ- بنزين و الکل متيليک اشاره کرد. . فرآيند فتوسنتز در باكتري ها يا جلبك ها و يا شكافتن آب به دو عنصر هيدروژن و اكسيژن به كمك جريان الكتريسيته يا نور مستقيم خورشيد از آب، روش هاي ديگري براي توليد هيدروژن هستند.
توليد گاز هيدروژن از منابع تجديد ناپذير به ويژه منابع فسيلي به علت محدود بودن اين منابع روز به روز کاهش مي يابد. و توجهات به سمت استفاده از منابع تجديد شونده معطو ف مي شود. گاز هيدروژن در اثر واکنش هاي تخميري ميکروارگانيسم هاي زنده، به ويژه باکتري ها و مخمر ها روي بيوماس، توليد مي شود. بيوماس از منابع اوليه تجديد پذير است که از موادي مانند علوفه، ضايعات گياهان و فضولات حيوانات به دست مي آيد. ميکروارگانيسم هاي بي هوازي در غياب اکسيژن و با استفاده از پديده تخمير، گاز هيدروژن توليد مي کنند، ولي مقدار اين گاز از نظر کمي پايين است و از نظر اقتصادي براي مصارف صنعتي و خانگي و ... قابل توجيه نيست؛ از اين رو بايد با استفاده از روش هايي، بازده توليد گاز هيدروژن را افزايش داد. يکي از روش هايي که مي توان بازده توليد گاز هيدروژن را بالا برد، تغييرات ژنتيک در ژنوم اين باکتري ها با استفاده از روش هاي مهندسي ژنتيک و بيوتکنولوژي است. روش ديگر، استفاده از ترکيبي از باکتري هاي هوازي و بي هوازي در کنار هم است. . در اين روش چون باکتري هاي بي هوازي در فرآيند تخمير توليد اسيد هاي آلي مي کنند، رفته رفته محيط واکنش اسيدي مي شود و PH پايين مي آيد؛ از اين رو توليد هيدروژن کاهش مي يابد. ولي هنگامي که باکتري هاي هوازي در محيط باشند، از اسيد هاي آلي استفاده و آنها از محيط خارج مي کنند؛ در نتيجه راندمان توليد گاز هيدروژن بالا مي رود. بعد از تامين منابع توليد لازم است دانشمندان راهي براي ذخيره سازي و انتقال ايمن هيدروژن بيابند که از لحاظ اقتصادي با صرفه نيز باشد.
گاز هيدروژن سبك و فرار است. مولكول هاي كوچك H2 از طريق روزنه ها و شكاف ها و همچنين از طريق بست ها و شيرها بسيار سريع نشت مي كنند و هنگامي كه از اين طريق خارج شدند خيلي زود تبخير مي شوند.
هر چند كه هيدروژن مايع بسيار متراكم است و ذخيره سازي آن آسان به نظر مي رسد، اما در عين حال ذخيره كردن آن مي تواند مشكلاتي را نيز به همراه داشته باشد. هيدروژن حدوداً در دماي 20 درجه كلوين (253 درجه سانتي گراد) مايع مي شود. نگهداري از يك مخزن پر از هيدروژن مايع نيازمند استفاده از يك سيستم خنك كننده جانبي سنگين است. و ديگر اين که هيدروژن مايع چنان سرد است كه حتي مي تواند باعث منجمد شدن هوا نيز شود. . البته ممكن است گفته شود براي مقابله با انجماد هوا از سيستم هاي عايق كاري استفاده شود، اما اين كار نيز مشكلاتي را در پي دارد كه از جمله آنها مي توان به افزايش وزن سيستم ذخيره سازي سوخت اشاره كرد.
براي فايق آمدن بر چنين مشکلاتي دانشمندان استفاده از يک سنگ ويژه اي به نام زئوليت (Zeolite) را پيشنهاد کرده اند. «زئوليت ها موادي از جنس سنگ هستندكه بسيار متخلخلند و به همين دليل مي توانند به عنوان اسفنج هاي مولكولي عمل كنند يك مخزن سوخت كه در ساختار آن از اين موارد كريستالي زئوليت استفاده شده است، مي تواند گاز هيدروژن را «در حالت شبه مايع و بدون نياز به سيستم هاي خنك كننده سنگين» به دام انداخته و در خود ذخيره كند. در حدود 50 نوع زئوليت مختلف با تركيب شيميايي و ساختار كريستالي متفاوت در طبيعت يافت مي شود. بهترين زئوليت هاي موجود مي توانند فقط 2 تا 3 درصد از وزن خود را هيدروژن ذخيره كنند اگر بتوان كريستال هايي از زئوليت توليد كرد كه بتواند حدود 4 تا 6 درصد از وزن خود را، هيدروژن ذخيره كند، آن وقت يك مخزن زئوليتي پر از هيدروژن مي تواند با يك مخزن معمولي پر از بنزين رقابت كند.» . تحقيقات نشان داده که در محيطهاي با گرانش كم، مواد با سرعت بسيار كمتري گرد هم مجتمع مي شوند و اين اثر باعث مي شود كه كريستال هاي زئوليت به وجود آمده هم بزرگ تر باشند و هم از نظم بيشتري برخوردار شوند.» بنابراين هم اکنون دانشمندان در فضا مشغول ساخت زئوليت هاي با ساختار مناسب تر هستند و توانسته اند زئوليت هايي توليد کنند که از نمونه مشابه در زمين ده مرتبه بزرگتر هستند و اين شروع مسرت بخشي بود. به هر حال زئوليت ها مي توانند به عنوان نكته كليدي براي استفاده از سوخت هيدروژن و رد شدن از سد مشكلات فناوري محسوب شوند.
در هر صورت در زمينه استفاده از سوخت هيدروژن کارهاي بزرگي شده و اصلي‌ترين گام را شرکت بي.ام.و برداشته است.
مهندسان بي.ام.و كه در جهان اتومبيل به مهندسان تكنولوژي معروف هستند، روياي سوخت هيدروژني را به واقعيت نزديك كرده‌اند. متخصصان اين شركت هم اكنون مدل سري 5 خود را به موتور احتراق داخلي با سوخت هيدروژني مجهز كرده‌اند و در گام بعدي، خودرويي را با شكل مسابقه‌اي به موتور هيدروژني تبديل كرده‌اند.
مهندسان بي.ام.و خودرو هيدروژني را با موتور H2R ساخته‌اند كه با آرايش خورجيني و يا 12 سيلندر و به‌كارگيري سوخت هيدروژن 285 اسب بخار قدرت توليد مي‌كند. خودرو جديد بي.ام.و در آخرين ركوردگيري توانسته ركورد 302 كيلومتر بر ساعت را به دست آورد. موتور جديد H2R بر مبناي موتور احتراق داخلي بي.ام.و سري 7 ساخته شده كه براي افزايش راندمان در اين موتور از زمانبندي متغير سوپاپ‌ها استفاده شده است.
به دليل نوع سوخت هيدروژن و حالت گازي آن، تغييراتي در سيستم سوخت‌رساني اين خودرو داده شده است.
بي.ام.و قصد دارد بر اساس تجربيات به دست آمده در مدل H2R، خودرويي بسازد كه توانايي كاركرد با هيدروژن و بنزين را داشته باشد.
طراحان بهترين موتور هيدروژني
خودرو هيدروژني بي.ام.و به وسيله شركت تكنوسنتز - از شركت‌هاي زيرمجموعه بي.ام.و - ساخته شده است.
يورگن كوبلر از مهندسان خبره آلماني و مدير پروژه H2R، اعتقاد دارد كه در كوتاه‌ترين زمان،‌ بهترين خودرو هيدروژني جهان ساخته شده است
وي مدت ساخت نمونه بي.ام. و را تنها 10 ماه مي‌داند و مي‌گويد: "اين كار سخت تنها با استفاده از سيستم‌هاي شبيه‌ساز رايانه‌اي CAP قابل اجرا بود؛ به طوري كه با استفاده از اين روش در هزينه و وقت صرفه‌جويي بسيار شده است."
همچنين مهندسان بي.ام.و با استفاده از سيستم‌هاي فنربندي و تعليق رايج بي.ام.و زمان طراحي را كاهش داده‌اند. موتور جذاب H2R بر مبناي مدرن‌ترين و بزرگترين قواي محركه بي.ام.و شكل گرفته است. اين موتور چيزي نيست جز يك موتور 12 سيلندر V شكل شش ليتري كه اولين موتور احتراق داخل تجاري هيدروژني را پايه‌گذاري كرده است. مهم‌ترين تغييراتي كه در اجزاي ساختماني اين موتور به نظر مي‌رسد، نوع تزريق سوخت هيدروژن است. البته نوع فولادي كه براي محفظه احتراق ساخته شده هم بسيار جالب است. آلياژهاي به كار رفته در اين موتور از اسرار بي.ام.و است.

اقتصاد هيدروژن
براي هيدروژن به عنوان يك سوخت، سيستم توزيعي مناسبي وجود ندارد. با اين كه معمولاً انتقال از طريق خط لوله با صرفه‌ترين راه انتقال سوخت‌هاي گازي است، اما در حال حاضر سيستم خط لوله مناسبي موجود نيست. انتقال هيدروژن به طور خاص از طريق مخزن و تانكرهاي گاز صورت مي‌گيرد. استفاده از هيدروژن به عنوان سوخت به يك زير ساختار براي حمل ونقل و نگهداري و با توجه به مسائل ايمني و اقتصادي نياز دارد.
ديدگاه ايجاد يك زير ساختار كه هيدروژن را به عنوان منبع انرژي مورد استفاده قرار مي‌دهد، مفهوم اقتصادي بودن اين طرح را پديد آورده كه بهترين راه جهت ايجاد تقاضاي بيشتر براي توليد و مصرف اين انرژي است، زيرا منابع توليد هيدروژن بسيار ارزان و دردسترس هستند. هيدروژن قابليت بالايي براي توليد انرژي دارد و ميزان آلودگي ناشي از مصرف اين سوخت در محيط زيست بسيار کم است. اين سوخت به عنوان منبعي تجديدپذير، پاک و فراوان تر از سوخت فسيلي مي تواند کاربرد زيادي براي نيروگاه ها و بخش حمل و نقل داشته باشد.
نويسنده: بهاره سنگري
 

GNMS

عضو جدید
اسلام دوستان من ترم سه ام تازه واردم هستم گفتن اگه اینجا بپرسم نتیجه میگیرم،منو دوستام میخوایم یه تیم کمیکار برای مسایقات سال 91 تشکیل بدیم شما منابع یا مطالبی رو دارید یاشخصی رو میتونید به ما معرفی کنید راستی راستی راستی استادم این سوال رو که در موردکمیکاره از من خواسته جوابشه پیدا کنم سوال به این شرحه که نقل قول میکنم((جهت طراحی منبع تولید توان برای یک خودروی کوچک به وزن 1کیلوگرمتحقیق بفرمایید چه توانی مورد نیاز میباشد البته به طور حدودی وبا توجه به میزان اصطکاک...))تورو خدا کمک کنیییییییییید خیلی مطلب خوندم به هر کسی که فکر میکردم گفتم اما هیچ کمکی نکردند یا گفتند فکر میکنیم هنوز ازشون خبری نشده یه ماهه دنبال جوابشم ،دیگه واقعا کلافه شدم ....یه راهنمایی...............

teleshi89 عزیز با سلام

میزان توان لازم برای به حرکت درآوردن یه خودرو 1 کیلوگرمی به موارد مختلفی بستگی داره. واسه سادگی کار من اول حالت ایده آلش رو میگم. بعد مسئله رو به حالت واقعی تعمیم میدیم.
در حالت ایده آل اگه سطح کاملاً صاف و افقی باشه، توان لازم برای در حرکت نگه داشتن ماشین صفر هست. چون قانون اول نیوتونه که ماشینی که در حال حرکت هست، دوست دارد به حرکت خود ادامه بدهد. پس اگه در حالت ایده آل که اصطکاک نداری و سطح افقی هست، توان نیاز نداری.
اگه سطحت شیبدار باشه، میتونی از قانون کلی P=F*V استفاده کنی. تو این رابطه P توان، F نیروی وارد بر ماشین و V سرعت ماشین هست. F رو هم میتونی از رابطه m*g*sin x بدست بیاری که x زاویه سطح شیبدارته.
همه روابط بالا واسه حالت ایده آل بود که اصطکاک و مقاومت هوا نداشته باشی.
از مقاومت هوا معمولاً میتونی صرفنظر کنی. چون سرعت ماشینت کمه و مقاومت هوا نیروی زیادی نمیشه. البته اگه بتونی یه جوری شکل ماشینت رو آیرودینامیک بسازی که خیلی عالیه.
در مورد اصطکاک باید در نظر بگیری که وقتی از چرخ استفاده میکنی، نیروی اصطکاک چرخ و زمین مهم نیست. چون این نیرو از جنس نیروی اصطکاک ایستایی هست و کار انجام نمیده و انرژی تلف نمیکنه. اون اصطکاکی که مهمه اصطکاک بین محورهای چرخ و تکیه گاههاییه که چرخ روش میشینه. واسه همین طراحی یاطاقان، بلبرینگ و ... توی تکیه گاه خیلی مهمه. اگه بتونی چرخهات رو خوب طراحی کنی و اصطکاکش رو کم کنی، به توان خیلی کمی احتیاج خواهی داشت.
همه این مطالبی که گفتم واسه زمانی هست که ماشین حرکت کرده و به سرعت ثابت رسیده. یه محاسبه دیگه ای که نیاز داری واسه زمان شروع به حرکت هست.
برای این محاسبه باید در نظر داشته باشی که طی چه زمانی میخوای ماشینت به سرعت ثابت برسه. در لحظه ای که ماشین به سرعت ثابت رسیده انرژیش برابر E=1/2*m*v^2 هست (فرمول ساده انرژی جنبشی). اگه این مقدار رو تقسیم کنی به زمان شروع حرکت (زمان لازم برای رسیدن به سرعت ثابت) توان لازم برای شروع حرکت رو هم بدست میآری.
پس بطور خلاصه اگه بخوام بگم:

  • توان لازم برای شروع حرکت رو از فرمول انرژی جنبشی و زمان حرکت بدست میآری
  • توان لازم برای ادامه حرکت رو از اصطکاک بین محور چرخها و تکیه گاه به اضافه توان لازم برای ادامه حرکت در سطح شیبدار (P=F*V) بدست میآری.
GNMS
 
آخرین ویرایش:

GNMS

عضو جدید
اسلام دوستان من ترم سه ام تازه واردم هستم گفتن اگه اینجا بپرسم نتیجه میگیرم،منو دوستام میخوایم یه تیم کمیکار برای مسایقات سال 91 تشکیل بدیم شما منابع یا مطالبی رو دارید یاشخصی رو میتونید به ما معرفی کنید راستی راستی راستی استادم این سوال رو که در موردکمیکاره از من خواسته جوابشه پیدا کنم سوال به این شرحه که نقل قول میکنم((جهت طراحی منبع تولید توان برای یک خودروی کوچک به وزن 1کیلوگرمتحقیق بفرمایید چه توانی مورد نیاز میباشد البته به طور حدودی وبا توجه به میزان اصطکاک...))تورو خدا کمک کنیییییییییید خیلی مطلب خوندم به هر کسی که فکر میکردم گفتم اما هیچ کمکی نکردند یا گفتند فکر میکنیم هنوز ازشون خبری نشده یه ماهه دنبال جوابشم ،دیگه واقعا کلافه شدم ....یه راهنمایی...............

teleshi89 عزیز سلامی دوباره

برای نیروی محرکه حرکتت هم پیشنهادم اینه که از سیستم جت استفاده کنی. اما به نظر شخصی من نیازی نداری که از میکروجت استفاده کنی. میتونی یه ظرف که درش محکم بسته میشه رو بعنوان راکتورت در نظر بگیری و یه واکنش رو توش انجام بدی که یه گازی رو تولید میکنه. بعد این گاز رو با یه شلنگ به یه نازل هدایت کنی که باعث حرکتت بشه. البته بهتره سر راهه شلنگ یه کنترلر دبی هم بگذاری که گاز رو با سرعت مشخصی بیرون بده. اینجوری خیالت راحت میشه که سرعت ماشینت همیشه ثابته.
برای درست کردن نازل هم میتونی یه میله فلزی برداری و بدی به یه تراشکار و بگی یه سوراخ با قطر حدود 1 میلیمتر یا بیشتر (اندازه قطر با تجربه بدست میآد که چه قطری واسه چه سرعتی بهتره) وسطش ایجاد کنه. مابقی کارها طراحی قسمت مکانیکی ماشین و چرخها و واکنشش هست.
امیدوارم که تونسته باشم کمکت کنم. بازهم اگه سوالی داشتی بپرس.

GNMS
 

صادق شهابی

عضو جدید
دانشگاه آزاد ماهشهر واسه ارشد مهندسی شیمی خوبه یا بد؟

دانشگاه آزاد ماهشهر واسه ارشد مهندسی شیمی خوبه یا بد؟

:)
سلام به همگی.دوستان توی این تایپیک می خواستم نظرتون رو در مورد دانشگاه آزاد ماهشهر بدونم.من اونجا واسه ارشد امتحان دادم می خواستم بدونم سطح علمی خوبی داره یا نه؟
تعریفشو خیلی شنیدم ولی فکر کنم نظر دوستان بسیار مفید باشه.
البته با اجازه از آقا سرمد گل;)
 

ceramist82

عضو جدید
خیلی مهم! لطفاً جواب بدید!!!

خیلی مهم! لطفاً جواب بدید!!!

سلام به مهندسین شیمی عزیز:)  
من رشته ام شیمی نیست لطفاً کمک کنید!!!
کسی میدونه حلال بور (عنصری از جدول تناوبی!)چیه؟؟!:surprised:
(منظورم خود بوره نه اکسید یا چیزای دیگه)
ممنون:smile:
 

son.chemist

عضو جدید
درخواست راهنمایی برای حل یک رابطه ترمودینامیکی

درخواست راهنمایی برای حل یک رابطه ترمودینامیکی

اگر گازی از معادله ویریال z=1 + BP/RT پیروی کند کمیت زیر برابر کدام گزینه می باشد. " [d(Cp/T) /dp] در دمای ثابت " 1- صفر2- dB/dT 3- d2B/dT2-4-با مقدار دو برابر Cp/T گاز ایده آل برابر می شود.
 
بالا