دانستنی های علوم دامی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
این تاپیک برای این هست که هر کدوم از ما ممکنه اطلاعات کوچکی در مورد دام یا طیور داشته باشیم که نه بشه به صورت تاپیک زد نه تاپیک مشابهی داشته باشه
برای همین میذاریم اینجا که همگی بتونیم ازش استفاده کنیم
:gol:منتظر حضورتون هستم:gol:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تيهو

تيهو

مشخصات: 23تا25سانتيمتر. بك ماكيان كوچك كه ظاهرا" شبيه كبك كوچكي به نظر مي آيد. پرنده ي نرسطح پشتي قهوه اي مايل به خاكي با خطوط ريز موج دار خاكستري دارد . سطح شكمييش به طور كلي قهوه اي مايل به صورتي كمرنگ است و پهلوها در حدود شش نوار خيلي پهن به رنگ دارچيني پررنگ و سفيد دارد . تاركش قهوه اي مايل به خاكي وگلو و جلو گردنش خاكستري است . نوار چشمي پهن و سفيدي داردكه در حد بالا و پايين آن خط سياهي ديده ميشود . پرهاي كناري دمش خرمائي رنگ است . تفتوت پرنده ي نر با ماده اين است كه طرح مشخص سياه و سفيد صورت و پهلوها را ندارد. رفتارش شبيه كبك است و هنگام احساس خطر به جاي پريدن ، مي دود.

زيستگاه: مناطق بياباني و نيمه بياباني. تپه ماهور هاي سنگي و كم ارتفاع. ساحل رودخانه ها و جويبارهاي مناطق خشك و زمينهاي سنگلاخ را ترجيح ميدهد. روي زمين آشيانه مي سازد .

پراكندگي : بومي و فراوان است
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
كوكر شكم سياه (سيه سينه)

كوكر شكم سياه (سيه سينه)

مشخصات : 34سانتيمتر. نشانه ي تشخيص پرنده ي نر عبارتست از سر خاكستري مايل به نخودي ،سطح پشتي تقريبا"خاكستري با خال هاي نارنجي ، پوش پرهاي بال و شاهپرهاي ثانوي نارنجي رنگ ،گلوي بلوطي با لكه هاي سياه در قسمت پايين گلو و سينه ي خاكستري مايل به صورتي با طوق سياه سينه اي . پرنده ي ماده خاكي رنگ است ودر روي سر و سطح پشتي خال هاي فراوان دارد . گلويش زرد رنگ مي باشد و سينه ي اخرايي رنگ آن پر از خالهاي سياه است كه در قسمت پايين به يك طوق سياه ختم ميشود .

زيستگاه : در مناطق نيمه بياباني و زمين هاي ناهموار سنگلاخ ديه مي شود . روي زمين لانه مي سازد

پراكندگي :بومي و فراوان است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ابيا

ابيا

مشخصات : 34سانتيمتر . پرنده اي جنگلي و تك زي كه به علت همرنگي با محيط بيشه زار و حاشيه ي جنگلي و كم حركتي پرنده تشخيص آن مشكل است . نشانه ي آن از (پاشلك معمولي ) عبارتست از اندازه ي بزرگتر ، جثه ي بزرگتر ، منقار كلفت تر ، بال هاي گرد تر ، سطح شكمي نخودي با راهراه هاي عرضي ظريف ، و نوارهاي عرضي سياه روي گردن و پس سر . روز را در استتار كامل به سر ميبرد و در صورت پرواز با صداي صفير مانندي از زمين بر ميخيزد وبالا فاصله فرود مي آيد . پروازش معمولا" سريع . مارپيچي است. معمولا"در نور كم يعني صبح خيلي زود يا غروب فعاليت ميكند .

زيستگاه: مناطق پر درخت به وي‍‍ژه اگر مرطوب . پر از گل و گياه باشد.

پراكندگي : به تعداد فراوان زمستان را در شمال ايران به خصوص زمبن هاي پست ناحيه ي درياي خزر مي گذرانند. گاهي به سمت جنوب تا خوزستان ،فارس و بلوچستان ديده مي شود .
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کبک

کبک

پراکندگي:


14 گونه مختلف از اين نوع پرنده تا کنون شناسايي شده است. زيستگاه طبيعي اين پرنده از کوههاي منطقه خاورميانه و آسيا از شرق يونان و جنوب بلغارستان , آسياي صغير تا منچوري چين گسترده است. کبک در آمريکاي شمالي, هاوايي و نيوزيلند نيز از جمعيت خوبي برخوردار شده است.

زيستگاه طبيعي:


کبک را مي توان در دامنه ها, کوه ها و صخره ها يافت.


مشخصات ظاهري:

وزن: از 510 تا 680 گرم با متوسط 595 گرم

نرها (با وزن 510 تا 800 گرم) کمي از ماده ها (با وزن 450 تا 680 گرم) از لحاظ طول و وزن بزرگترند. ترکيب پرها در هر دو جنس نر و ماده يکسان است. رنگ اين پرنده قهوه اي مايل به خاکستري در بالا و زرد کمرنگ در قسمت شکم است. يک خط سياه از قسمت جلوي سر آغاز شده و پس از عبور از چشمها و گردن, در قسمت بالاي سينه تمام مي شود و سر و سينه خاکستري پرنده را از قسمت سفيد رنگ گلو جدا مي کند. پهلوي پرنده با ترکيبي از رنگ سياه و شاه بلوطي متمايل به سفيد پوشانده شده و پرهاي انتهايي بال, به رنگ شاه بلوطي هستند. نوک, لبه پلکها, ساق و پاهاي کبک به رنگ صورتي تا قرمز سير هستند. اگرچه هر دو جنس نر و ماده ممکن است داراي يک سيخک کوچک در قوزک پا باشند, ولي اين معمولا از مشخصات جنس نر است. کبک هاي نابالغ کوچکتر هستند و به رنگ قهوه اي و خاکستري هستند. در زيستگاه طبيعي اين پرنده, رنگ آن بسته به موقعيت جغرافيايي منطقه متغير است. رنگ پرندگان مناطق خشک تر, بيشتر متمايل به خاکستري و سفيد است.

توليد مثل:

جوجه های کبک

فواصل توليد مثل: کبک ها بسته به شرايط محيطي, يک مرتبه در سال توليد مثل مي کنند.

فصل توليد مثل: از فروردين آغاز شده و بسته به منطقه جغرافيايي ممکن است تا اواخر تير و اوايل مرداد نيز در مناطق سردسير ادامه يابد.

تعداد تخم ها: از 7 تا 21 عدد

مدت زمان خوابيدن بر روي تخم ها: 24 روز به طور متوسط

کبک ها تک همسر هستند. نرها با نشان دادن تمايل خود به ماده با کج کردن سر و باز کردن بالها و نمايش آنها در اواخر اسفند اقدام به جفت گيري مي کنند. هنگام خشکسالي و کمبود غذا, عمل توليد مثل ممکن است محدود به چند پرنده شود. نرها از ماده ها در مقابل نرهاي ديگر محافظت مي کنند.

آشيانه کبک از ساقه هاي ساده که گاهي با پر و خاشاک پوشانده مي شود, در ميان صخره ها و يا مناطق پر از بوته و خاشاک, تشکيل مي گردد. يافتن آشيانه کبک ها مشکل است و به خوبي تحت مطالعه قرار نگرفته اند. تعداد تخم ها بسته به شرايط محيطي از 7 تا 21 عدد متغير است. دوره خوابيدن روي تخم ها معمولا 24 روز است و اين عمل معمولا وظيفه ماده است. از اواسط ارديبهشت تا اواسط مرداد, جوجه ها از تخم بيرون مي آيند که بستگي به موفقيت تخم اول دارد. جوجه ها در هنگام بيرون آمدن از تخم, باهوش و توانا هستند و مي توانند پس از چند هفته, پرواز کنند. پس از گذشت 12 هفته, جوجه ها بالغ مي شوند. نرها معمولا تا زمان پرورش جوجه ها با خانواده مي مانند, اگرچه بعضي از آنها پس از تخمگذاري ماده, خانواده را ترک و به نرهاي ديگر ملحق مي شوند. هنوز زمان زيادي تا شناختن کامل عادات توليد مثل کبک ها مانده است.

مادر و شايد هم پدر, از جوجه ها مراقبت مي کنند تا آنها مستقل گردند.

رفتار:


کبک ها در هنگام صبح و بعد از ظهر در روي زمين به چرا مشغولند. آنها مهاجرت نمي کنند و جابجايي هاي فصلي آنها فقط در ارتفاع است. پرواز کبک معمولا در هنگام احساس خطر انجام مي شود و به مسافتهاي کوتاه و در سراشيبي محدود است. هنگام عبور از ناهمواريهاي سطح زمين, کبکها بر روي پاهاي خود جست مي کنند و ترجيح مي دهند بدوند تا پرواز کنند. گروه اجتماعي اوليه از يک دسته کبک شامل تعداد گوناگوني از بالغ ها و جوجه هايشان تشکيل مي شود و بزرگترين گروه ها را مي توان در چشمه ها ديد. گروههاي بزرگتر در زمستان تشکيل مي شوند. کبک ها در هنگام شب را زير بوته ها و يا داخل صخره ها به سر مي برند. نرها به طور فعال از قلمرو خود دفاع مي کنند.

ارتباط و قوه ادراک:

کبک در حالتهاي گوناگون, از صداهاي مختلف استفاده مي کند که به سه دسته تقسيم مي شوند: هشداري, جنگي و جنسي. بيشترين صدايي که از کبک شنيده مي شود با آواي chuck, chuck ,… است که از هر دو جنس نر و ماده بر مي آيد که به تدريج به آواي chukar, chukar ,… تبديل ميگردد و از فواصل دور قابل شنيدن است. از اين رو نام کبک را Chukar Partridge گذاشته اند.


عادات غذايي:


کبک معمولا از گياهان شامل علفها و دانه هاي آنها, برگ گياهان و ميوه بوته ها بر اساس فراواني و دسترسي فصلي تغذيه مي کنند.

غذاهاي جانوري: حشرات

غذاهاي گياهي: گيلهان سبز, برگها, دانه ها, حبوبات و ميوه ها

اهميت منفي اقتصادي براي انسان:

کبک به پراکندگي و رشد علفهاي هرزه کمک مي کند. همچنين کبک مستعد ابتلا به بيماري هاي مرغي بوده و در مزارع پرورش اين پرنده, مي تواند آن را به انسان منقل کند.


اهميت مثبت اقتصادي براي انسان:

کبک Chukar اولين پرنده اي قابل شکار است که در سال 1893 به آمريکاي شمالي وارد شده و براي آژانس هاي شکار در اين منطقه ايجاد درآمد کرده است. دشواري شکار اين پرنده و وجود آن در دامنه ها و مناطق دوردست, شکار اين پرنده را براي شکارچيان جذاب مي کند. گوشت کبک نيز از طعم بسيار خوشمزه اي برخوردار است.


وضعيت بقا:


نسل کبک ها به صورت جهاني در معرض خطر نيست. در اکثر مناطق, جمعيت آنها ثابت بوده يا در حال افزايش است. با وجو اين, با از بين رفتن زيستگاه هاي طبيعي و شکار بيش از حد, ممکن است بر جمعيت آنها موثر باشد. همچنين انتقال بيماري از مرغ هاي خانگي و يا بوقلمون ها, مي تواند بر جمعيت آنها اثر گذارد.

رفتار کبک ها

دكتر محمد ابراهيم باستاني پاريزي نويسنده ی صاحب نام معاصر در مقاله ای که اصلا مربوط به زيست شناسی نيست، مطلب جالبی درباره ی رفتار کبک نوشته است. او از جمله نوشته است که: "...كبك يك هواشناس دقيق است و ضمناً قانون تنظيم خانواده را هم مراعات مي كند، بدين معني كه در سال هاي خشكسالي و كم باران، تخم مي گذارد ولي از روي تخم برمي خيزد _ و طبعاً تخم ها فاسد مي شوند. زيرا مي داند كه جوجه ها در بهار خشك آن سال بدون دانه خواهند ماند، - بچه ناوردن، به از شش ماهه افكندن جنين..."
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
قرقاول

قرقاول

قرقاول یکی از زیباترین و پرجمعیت ترین پرندگان ایران است این پرنده رنگین بال در بیشتر جنگلهای شمال کشور زیست می کند . قرقاولهای ایران همه از یک گونه اند ولی با توجه به پراکندگی جغرافیایی و تفاوت های ظاهری برخی آنها را شامل چهار زير گونه :

منطقه ارسباران و دشت مغان

قرقاولهاي تالش از آستارا تا چالوس

قرقاولهاي گاستان از حدود بابل تا پارك گلستان

قرقاولهاي سرخس در جنگلهاي مرزي سرخس (هريرود)

قرقاولها وابستگي زيادي به جنگلهاي و بوته زارها دارند آنها معمولا در جنگلها استراحت و در نقاط باز و كم درخت و كستزار ها به تغذيه مي پردازند . جنس نرو ماده اين پرنده كاملا با هم تفاوت دارندو رنگ پر آنها برحسب زيرگونه جنس و سن تغيير مي كند . نرها ي بالغ پروبال رنگين و پر زرق و برق و دمي دراز تر و سر و گردن آنها به رنگ سبز تيره براق است . در قرقاولهاي ماده رنگ پرها نخودي تيره با لكه هاي قهوه اي زياد به رنگ محيط اطراف است كه باعث مي شود در دوران طولاني خوابيدن روي تخمها و زمان پرورش جوجه ها از ديد دشمنان پنهان بماند .

در جنس نر سروگردن غالبا به قرقاولهاي نابالغ از لحاظ دم شبيه به كبك و داراي دمهاي كوتاه هستند و از اين لحاظ بايستي آنها را با كبكها حتي زماني كه همراه قرقاولهاي بالغ ديده ميشوند تشخيص داد .

قرقاولهاي نر صدايي شبيه به كور - كور دارند و غالبا به هنگام هيجان و تحريك سروصداي زيادي در زيستگاه خويش ايجاد و با بال زدنهاي متعدد و پرشهاي ناگهاني جلب نظر مي كنند . قرقاول پرندهاي بسيار تيز پرواز است و با حالتي خاص به هنگام نشست و برخاست توجه انسان را بخود جلب مي كند .در كشور هايي كه داراي پوشش جنگلي پراكنده اي هستند در حاشيه جنگلهاي در اراضي مردابي ني زارها و بوته زارها و گاهي در ياغهاي بزرگ اين پرنده را مي توان ديد . در اراضي زراعي نيز اين پرنده به چرا و تغذيه مي پردازد . تمامي قرقاولهاي بومي جنوب غربي آسيا از گروه قرقاولهاي گردن سياه هستند كه پرهاي گردن آنها به رنگ ارغواني تيره و داراي قدي كوتاه و فاقد طوق گردني هستند و رنگ عمومي پرهاي آنها خرمايي روشن است.يك كارشناس آموزش محيط زيست مازندران گونه ايراني قرقاولها را نژاد مربوط به بخشهاي خزري مي داند كه داراي پرهايي به رنگ سفيد در زيربال و رنگ عمومي نارنجي متمايل به قرمز در بخشهاي بالاي بدن مي باشد . به گفته وي نوار ساحلي شمالي درياي خزر از رامس تا ميانكاله است و به دليل تنوع زيستگاهي اين پرندگان تمامي منطق دشتي تا كوهستاني مازندران را به عنوان زيستگاه هاي خود بر گزيدهاند و قرقاول ايراني با شريط محيطي زيستگاه هاي شمال كاملا سازگاري داشته و بطور دائم و فصلي از آنها استفاده مي كند و برحسب عادت و رفتار از نظر لانه گزيني پناه و عادت غذايي و توليد مثل بخشهاي مختلف اين زيستگاه را اشغال كرده اند .

قرقاولهاي شمال ايران بسيار رنگارنگ هستند نر ها ۷۵ تا ۷۸ سانتيمتر و ماده ها ۵۳ تا ۶۲ سانتيمتر طول دارند . سر پرنده نر به رنگ سبز سير براق و پوست برهنه دور چشمش قرمز روشن است و گوشپرهاي كوچكي دارند .و معمولا طوق گردني سفيد دارند . اين پرنده در هنگام خطر اخساس خط پرواز نمي كند بلكه به سرعت مي دود و پنهان ميشود پروازش سريع و آغازش پر سرو صدااست و معمولادر ارتفاع كم و به مدت كوتاه پرواز ميكند . پراكنش قرقاولهادر ساحل خزر از ميانكاله تا ارتفاعات مناطق جنگلي هزار جريب نكا - نخ كش - بهشهر - دودانگه و چهاردانگه ساري - لفور سواد كوه - بابل كنار و بند پي بابل و چلا و آمل و منطقه حفاظت شده البرز شمالي و دو هزار و سه هزار و سه هزارتنكابن جواهرده و سادات محله و گالش كلا رامسر ودر خراسان رضوي در منطقه مزري هيرود می باشد .
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ببرهاي سيبري

ببرهاي سيبري

نام عمومی : ببر سیبری

نام علمی : Panthera tigris altaica

وضعیت جمعیت : برآورد ها نشان می دهد که فقط حدود 5000 عدد از این ببر در دنیای وحشی و آزاد موجود باشد اما تعدادی نیز در باغ وحش های کشورهای مختلف موجود می باشد.


توزیع و پراکندگی : بنظر می رسد که گله های پر جمعیت ببر ابتدا در سیبری و خاور دور زندگی می کرده اند. اما برخی گله های کوچک نیز در شمال چین و کره شمالی نیز وجود داشته اند.

محل زندگی : ببرها عموما" در جنگلهای پر از درختان بلند مانند کاج زندگی می کنند. به اینصورت راحت تر می توانند خود را در میان درختان پنهان کنند. هر ببر معمولا" در محدوده ای بین 64 تا 640 کیلومتر مربع زندگی می کند و به عبارتی در آنجا حمکرانی می کند. در این میان قلمرو ببرهای نر در محدوده های بزرگتر و ببرهای ماده در محدوده های کوچکتری قرار دارد. معمول بر این است که محدود قلمرو یک ببر نر با تعداد زیادی از ببرهای ماده تداخل می کند.


بچه ببرها در شش ماهگی از شیر گرفته می شوند
ابعاد بدن : ببر سیبری و خاور دور از گونه های ببر بنگال (Bengal) که در هند مشاهده شده است داری جثه بزرگتری می باشد. این گونه ببر دارای پوست کلفت تری می باشد که توانایی آنها را برای زندگی در سرما بیشتر می کند. طول ببرهای نر سیبری به حدود سه متر می رسد و وزن آنها حدودا" 220 کیلو گرم می باشد، در حالی که برای یک ببر ماده این مقادیر معادل 2.5 متر و 130 کیلو گرم می باشد.

تولید مثل : ببرهای ماده از سن سه تا چهار سالگی قادر به تولید مثل می باشند. طول مدت بارداری آنها حدود سه ماه و نیم می باشد و در هر دوره بارداری تا چهار فرزند به دنیا می آورند. بچه های ببر توانایی دیدن ندارند و نیاز به مراقبت بسیار دارند. آنها از سن شش ماهگی از شیر گرفته می شوند و در 18 ماهگی تقریبا" مستقل زندگی می کنند. ببرها - مانند انسانها - فصل خاصی برای تولید مثل ندارند اما اوج تولید مثل آنها در اواخر زمستان و اوایل بهار می باشد.

رژیم غذایی : یک ببر بالغ به حدود 4.5 کیلو گرم غذا در طی روز نیاز دارد اما مشاهده شده که تا یک ببر تا حدود 40 کیلو گرم هم طی یکروز غذا بخورد، در اینصورت تا یکی دو هفته غذا نخواهند خورد. از جمله غذاهای مورد علاقه ببر می توان به طاووس، خرگوش، خارپشت، آهو، گراز وحشی و گاو اشاره کرد.

سایر موارد : ببرها به شناکردن بسیار علاقه دارند. خطوطی که روی بدن آنها وجود دارد علاوه بر استتار مشخصه ای است برای تشخیص هر یک. ببرها معمولا" با قرار دادن علامتهایی توسط پنجه خود روی درختان، حدود قلمرو خود را مشخص می کنند. قدرت بینایی یک ببر در شب شش برابر بیشتر از یک انسان می باشد. ببرها می توانند تا 20 سال در باغ وحش و تا 15 سال در طبیعت زندگی کنند.
 

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز


تیهو جنس نر



کبک


قرقاول ایرانی
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
كاربرد بيو تكنولوژی در ژنتيك واصلاح دام

كاربرد بيو تكنولوژی در ژنتيك واصلاح دام

بيوتكنولوژي يا فنآوري زيستي، كه به صورت توانائي بكارگيري فرآيندهاي زيستي در بعد صنعتي تعريف ميشود در دو دههِ گذشته، كاربردهاي گستردهاي در عرصه هاي كشاورزي وبهداشت، محيط زيست و غيره يافته است.
بيوتكنولوژي در مفهوم عام و نزد اكثريت مردم معناي درآمد بي دردسر را تداعي نموده است و در دههِ اخير اين كلمه را غالبا به مفهوم همه چيز براي همهِ مردم كار مي برند.
تاريخچه بيوتكنولوژي نشان مي هد كه سابقه استفاده از آن به 8 هزار سال قبل مي رسد. درزمان سومريان و روميها از ميكروارگانيزمها استفاده ميكردند. حتي در جنگ جهاني نيز آلمانها كه ازواردات گليسرول براي تهيه مادهِ منفجره نااميد شده بودند از راه توليد ميكروبي از مخمر به گليسرول رسيدند
‌‌ از دهه1980، بيوتكنولوژي زمينهِ جديدي را براي رشد پيدا نمود كه‌اين تغيير مرهون پيشرفتي است كه حاصل فن‌آوري برش و اتصال مولكولDNA به صورت دلخواه ميباشد. اكنون اين تفكر كه بيوتكنولوژي با تكيه بر دستاوردهاي مهندسي ژنتيك قادر است منافع عظيمي را نصيب بشريت نمايند، به شدت تقويت يافته است.
مهندسي ژنتيك در واقع انقلاب عظيمي را در علوم زيستي به وجود آورده‌و با سابقهِ كوتاه قريب بيست سال، سرشار از نتايج مثبت است. تحليلگران آگاه قرن آينده را قرن امپراطوري مهندسي ژنتيك، كامپيوتر و ليزر ناميده‌اند. امروزه در اثر مطالعات عميق و بررسيهاي ژرف مرزهاي ژنتيك مولكولي و يافته هاي‌ مربوطه شناخت ژنها به گونه‌اي دور از تصور گسترش يافته و حجم اط‌اعات حاصله و رشد روزافزون آن قابل مقايسه با هيچ دوراني نمي باشد. نمودار زير به بعضي ازتوانمنديهاي بيوتكنولوژي در علوم مختلف اشاره مي كند
 

نقره بارون

عضو جدید
اصول تکثیر مرغ عشق
شرایط تکثیر

برای تکثیر مرغ عشق نیازی به وسایل خیلی گران قیمت و زحمت زیاد نیست ، کافی است به آن دل بدهید و واقعا حوصله داشته باشید.

1- به ازای هرجفت مرغ عشقی که دارید یک خانه تخم بگیرید ، بهتر است خانه پلاستیکی باشد (در بازار هم خانه چوبی و هم پلاستیکی موجود است ، لانه پلاستیکی بهتر می باشد چون به راحتی قابل شست و شو بوده و مثل چوب نیست که موجودات ذره بینی لای درزها و سوراخهایش رشد کنند).
2- لانه را بعد از خرید با آب گرم و مایع ظرفشویی خوب بشویید و 2 ساعت در معرض نور آفتاب بگذارید تا کاملا خشک و ضد عفونی شود.
3- لانه را نه خیلی بالا و نه در کف قفس ، بلکه در وسط یکی از دیواره های قفس بگذارید جلوی در لانه طوری یک میله را به موازاتش قرار بدهید تا پرنده بتواند راحت به درون لانه برود.
4- پرنده را با انواع میوه ها مثل سیب ، گلابی ، پوست هندونه و انواع سبزیها مثل شوید و هویج و جعفری تغذیه کنید و البته جوانه گندم هم که یک غذای بسیار ایده آل و مقوی محسوب می شود را فراموش نکنید . آب تازه را همواره در اختیار پرنده خود بگذارید (ویتامین و کلسیم را هفته ای دو بار به آب آنها اضافه کنید).
5- جای نه گرم و نه سرد و بدون جریان شدید هوا را برای قرار دادن قفس در نظر بگیرید.
مدت زمان لازم برای جفت شدن مرغ عشق نر و ماده
نمی شود زمان مشخصی را عنوان کرد ، این امر کاملا به خصوصیات مرغ عشق بستگی دارد بعضی ها شدیدا گوشه گیر هستند (معمولا در مرغ عشقهای ماده بیشتر دیده می شود) و دیرتر عادت می کنند هرچه محیط برایشان مستعد تر باشد سریعتر جفت می شوند. سعی کنید محیطی ساکت برایشان فراهم کنید و وسایل بازی و ظرف آب برای حمام و سبزیجاتی مثل هویج ، شوید و جعفری برایشان بگذارید.اگر بسیار مشتاق داشتن یک جفت تخمگذار هستید توصیه می کنم جفتی که سابقه تخمگذاری داشته اند را خریداری کنید.

تولید مثل
برای‌ موفقیت‌ درجوجه‌ گرفتن‌ باید به‌ موارد زیر توجه‌ شود :

1- فراهم‌ آوردن‌ شرایط مناسب‌ نگهداری‌ و تغذیه.
2- قرار دادن‌ جعبه‌ آشیانه‌ : یک ‌محرک‌ برای‌ تولید مثل‌ محسوب‌ می‌شود. برای‌ مرغ‌ عشق‌ جعبه‌ آشیانه‌ به‌اندازه ‌23‚17‚17 سانتیمتر و ورودی‌ به‌ قطر 4-5 سانتیمتر مناسب‌ است‌. وجود یک‌میله‌ جلوی‌ سوراخ‌ ورودی‌ کمک‌ می‌کند پرنده‌ نر جفت‌ خود را هنگام‌ خوابیدن‌ روی‌تخم‌ها بهتر تغذیه‌ کند. ضمنا مرغ‌ عشق‌ تخم‌ را مستقیما روی‌ کف لانه‌ می‌گذارد و نیاز به‌ وسیله ‌دیگری‌ نیست‌.
3- استرس ‌: استرس‌ را باید به‌ حداقل‌ رساند. صاحبان‌ وسواسی‌ یا فضول‌ که‌ بطور متناوب‌ داخل‌ جعبه‌ آشیانه‌ را نگاه‌ می‌کنند و نیز ظاهر شدن‌ شکارچیانی‌ مانند گربه‌ اطراف‌ قفس‌ از عوامل‌ مهم ‌استرسزا‌ محسوب‌ می‌شوند.
4- نقش‌ تحریک‌ سایر پرندگان ‌: می‌توان‌ چند جفت‌ مرغ‌ عشق‌ را در قفس‌های‌ مجزا ولی‌ در کنار یکدیگر قرار داد. صدای‌ هر جفت‌ می‌تواند جفت ‌های دیگر‌ را به‌ نشان‌ دادن‌ رفتار تولید مثلی‌ تشویق‌ کند.
5- تأثیر نور : افزایش‌ تدریجی‌ مدت‌ زمان‌ وجود نور تحریک ‌مناسبی‌ است‌. فصل‌ جفت‌گیری‌ مرغ‌ عشق (معمولا) بهار و تابستان‌ است‌. شما می توانید در زمستان با روشن نگه داشتن چراغها تا پاسی از شب پرندگان خود را به جفتگیری تحریک کنید.
ناباروری

بعضی مرغ عشقهای نر توانایی باروری ندارند این مشکلات که اغلب ژنتیکی هستند درمانی ندارد . گروهی از مرغ عشقها هم هستند که با هم جفت نمی شوند، یعنی گرچه سعی در جوجه دار شدن دارند اما تخم حاصل ، بی نطفه است . البته علت اول بیشتر اتفاق می افتد که شما می توانید پرنده نر را عوض کنید.
بعضی وقتها این امکان وجود دارد که بتوان مشکل بی نطفه بودن تخم را حل کرد (در بیشتر موارد مربوط به پرنده نر می شود. در صورتی که این مشکل در پرنده نر از نوع ژنتیکی نباشد امکان درمان آن وجود دارد. کمبود ویتامین
D و E و برخی از مینرالها در پرنده باعث ناباروری آن می شود. سعی کنید که از داروخانه دامپزشکی مولتی ویتامین و مینرال (مواد معدنی) تهیه کنید. اکیدا توصیه می کنم جوانه گندم تازه را نیز در اختیار پرنده بگذارید. جوانه گندم یکی از مقوی ترین مواد غذایی برای اکثر موجودات است. تخم کتان را نیز در جیره غذایی مرغ عشق خود بگنجانید چرا که به نطفه سازی کمک میکند ولی میزان زیاد تخم کتان می تواند مشکل آفرین باشد ، زیرا دانه ای بسیار چرب است و مصرف بیش از اندازه آن ، به کبد پرنده آسیب وارد می کند ؛ این کارها را انجام داده و اگر بعد از 2 یا 3 سری تخم گذاری ، بازهم مشکل ادامه داشت ، می توانید مطمئن باشید که مشکل پرنده شما ژنتیکی بوده و راه درمانی ندارد).
جفت گیری در مرغ عشقها دلیل بر تخم گذاری آنها نیست. ممکن است که دو مرغ با هم جفت باشند اما تا مدت ها از تخم گذاری خبری نباشد. اگر علل ژنتیکی و بیماری را فاکتور بگیریم ، علل دیگری نیز چون اضطراب ، عدم وجود لانه تخم گذاری باب میل ، کوچک بودن قفس و همچنین کمبود غذا و آب باعث این مسئله هستند. باید محیط زندگی مرغ عشق های جفت گیری کرده به گونه ای باشد که همیشه این اطمینان را حس کنند که غذا و آب به میزان فراوان و بیش از نیاز در اختیارشان خواهد بود. در صورتی که همه چیز نرمال باشد ، یعنی نر و ماده هر دو کاملا سالم باشند و فضای لانه نیز آماده باشد، مرغ ماده تا 6 تخم می گذارد مرغ ماده هنگامی که شروع به تخم گذاری می کند این کار را تا زمانی ادامه می دهد که صدای نبض جوجه درون یکی از تخمها را بشنود. در این حالت از تولید تخم بیشتر اجتناب کرده و به گرم نگه داشتن و خوابیدن بر روری تخم های باقی مانده اکتفا می کند. اگر به هر دلیل یکی از تخم ها خراب شود ، خود ماده این مسئله را متوجه شده و آن را بیرون می اندازد. البته توجه کنید که ممکن است تخم بیرون انداخته شده سالم باشد و تنها به اشتباه و یا کمبود فضا و حرکات مادر در لانه بیرون بیفتد. هفت روز پس از اینکه مرغ بر روی تخم خوابید می توانید خودتان سالم بودن تخم را امتحان کنید. برای اینکار به آرامی تخم را برداشته و در فضای تاریک در مقابل یک لامپ پرنور نگاه دارید ، باید یک لکه سیاه در وسط تخم ببینید ؛ این لکه همان جنین است که کم کم بزرگ شده و کل فضای تخم را میگیرد. تقریبا 18 تا 21 روز طول می کشد تا جوجه از تخم بیرون بیاید. جوجه ابتدا کور است و قدرت بینایی ندارد و پس از 7 تا 10 روز چشم باز می کند.

نکته : بعضی موارد ممکن است مرغ عشق ماده پس از اینکه جوجه هایش از تخم بیرون آمدند بعضی از آنها ترد کرده و از لانه بیرون بیاندازد ، یکی از علل این مسئله فقدان غذا در قفس است چرا که در حین بزرگ کردن جوجه مصرف غذای مرغ عشق ها چند برابر می شود ، اگر با چنین موردی مواجه شدید به آرامی جوجه را در دهانه لانه قرار دهید ، در این حالت مادر جوجه را به درون لانه و به زیر شکم خود هدایت می کند اما اگر این اتفاق باز هم تکرار شد یا باید جوجه را در زیر شکم مرغ عشق دیگری که خود صاحب جوجه است قرار دهید و یا اینکه خودتان نقش مادر را برایش ایفا کرده و آن را بزرگ کنید.
تاثیر عوامل محیطی بر باروری و بسط اصول حاکم بر تولید مثل
برای اینکه بتوانم این مطلب را به طور شایسته برای شما عزیزان توضیح دهم نیاز به پیش زمینه ها و دانسته های اولیه ای می باشد که در ذیل به صورت تیتروار ذکر می نمایم (لازم به ذکر است که برخی از مطالبی که در ادامه می خوانید در مورد افراد آزاد گونه صادق می باشد نه آنهایی که در قفس نگهداری می شوند ولی به دلیل افزایش بار دانش شما خوانندگان گرامی آن را ذکر نموده ام):

عوامل موثر بر بروز رفتار تولید مثلی:
بسته به گونه مورد بررسی متفاوت می باشد اما می توان به طور کلی گفت که علاوه بر مدت زمان طول روز (روشنایی) عواملی چون بارندگی و فراوانی غذا (بالاخص در مورد گونه هایی که در مناطق با بارش کم زندگی می کنند) ، دمای هوا و... موثر می باشد.

فاکتورهای دخیل در موفقیت تولید مثل :
مطلبی که در مساله تولید مثل حائض اهمیت است موفقیت گونه در پرورش نوزادان و بقای نسل می باشد که تابع فاکتورهایی چون فراوانی مواد غذایی ،وجود فضای مکفی (این دو عامل اخیر وابسته به عدم همپوشانی کنام گونه با گونه های دیگر بویژه گونه های نزدیک به آن می باشد) ،کم بودن تعداد افراد گونه در اکوسیستم محلی(البته این تقلل خود می تواند بقای گونه را به خطر بیاندازد) ، عدم وجود یا عدم تکثر شکارچیان (موثر بر گونه هایی واقع در قاعده هرم) ، توان جنسی بالا و سابقه پرورش نوزاد و... .

خوب حالا که کمی با اصول بنیادی این مبحث آشنا شدیم به بسط گفته های پیشین ( برای آنهایی که در قفس اسیر می باشند و اختصاصا مرغ عشق) می پردازم :
از میان عوامل موثر بر بروز رفتار تولید مثلی هر سه عامل ذکر شده که شامل دمای هوا ، طول روز و میزان دسترسی به آب و غذا می باشد بر ایجاد رفتار تولید مثلی در مرغ عشق موثر می باشد.برای اینکه بتوانید در امر تکثیر موفق باشید عوامل ذکر شده را به صورتی که در ذیل بیان می کنم به کار گیرید:

1- دما :
بهترین دما حدود 26-27 درجه سانتیگراد می باشد که علاوه بر اینکه دمایی مشابه فصل بهار و آغار بارندگی دارد به خراب نشدن تخمها (بر اثر دمای بالا و یا پایین) و عدم اتلاف انرژی مرغ عشق ماده (برای گرم کردن تخمها) کمک می کند.

2- طول روز :
برای تامین روشنایی و شبیه سازی فصل بهار و تابستان و تحریک ترشح ملاتونین و هورمونهای جنسی در مرغ عشقها سعی کنید تا پاسی از شب (در فصول پاییز و زمستان) چراغهای محل نگهداری آنها را روشن نگهدارید.

3- آب و غذا :
برای ایجاد حس امنیت و جلوگیری از کشتار نوزادان(چه عمدی و چه غیر عمدی (کمبود انرژی دریافتی بوسیله نوزاد __> عدم توانایی در انجام صحیح متابولیسم __> اختلال در کارگرد بافتهای بدن __> مرگ)) سعی کنید غذا (ر.ج بخش تغذیه) و آب کافی در اختیار آنها قرار دهید.همچنین برای تامین ویتامینهای دخیل در امر تولید مثل از مولتی ویتامین و قرصهای ویتامین (ر.ج بخش تغذیه قسمت انواع ویتامین ها و خواص آنها) استفاده نمایید.

از میان فاکتورهای دخیل در موفقیت تولید مثل عوامل ذیل موثر می باشند :

1- فراوانی مواد غذایی :
در قسمت پیشین مفصلا ذکر شد.

2- وجود فضای مکفی و کم بودن تعداد افراد گونه در اکوسیستم محلی :
برای این کار باید قفسی بزرگ را برای نگهداری مرغ عشق در نظر بگیرید و سعی کنید تعداد مرغ عشق هایی که درون یک قفس نگهداری می نمایید در حداقل تعداد باشد.

3- توان جنسی بالا :
برای نیل به این مهم سعی کنید در جیره مرغ عشقهای خود انواع مواد غذایی را گنجانده و از انواع ویتامین ها استفاده نمایید و علاوه بر آن در بین دفعات جفتگیری دوره های استراحت را برای مرغ عشقهای خود مد نظر داشته باشید (جدا نمودن جفتها و یا برداشتن قفس) البته تعداد و طول این دوره ها بسته به سن مرغ عشقها و سابقه تخم گذاری آنها متفاوت است :
سن بالا و سابقه طولانی : تعداد دفعات و همچنین زمان استراحت باید زیاد باشد ؛
سن پایین و سابقه کم : تعداد دفعات و همچنین زمان استراحت را می توان کم نمود.
 

نقره بارون

عضو جدید
بررسي در توليد تخم ،وضعيت نطفه داري، جوجه کشي و ... در شتر مرغ


شتر مرغ:Ostrich

سن اوليه تخم گذاري در اين پرنده 24 ماهگي است.

-بهترين زمان تخم گذاري در طول روز اواخر بعد از ظهر و عصر بين ساعات 14-18 است و تخمي به رنگ سفيد مايل به کرم دارد.

-گله بندي به نسبت 2-3 يعني به ازائ هر 3 پرنده ماده،2 پرنده نر اختصاص مي دهند.

اين نسبت گله بندي بهترين بازدهي را داراست و همچنين مقرون به صرفه مي باشد.

-شمار تخم هاي توليد شده در اوج توليد که در ماه هاي خرداد و تير است24 عدد(30درصد) از کل تخم توليدي است.

-تعداد تخم هاي توليد شده در کل فصل تخم گذاري که زماني در حدود 8 ماه است

به طور متوسط براي هر پرنده در سنين مختلف متفاوت است.به طور مثال در پرنده اي در سال اول تخم گذاري ممکن است 10-30تخم باشد

و براي پرنده اي با سال دوم توليد در حدود 40-50تخم و در پرنده با سال سوم توليد به بالاي اين تعداد برسد و حتي به90 تخم هم برسد.

-وزن مناسب براي تخم قابل جوجه کشي 300/1-800/1 گرم است.به طور ميانگين بهترين جوجه درآوري در تخم هاي با وزن 500/1-300/1 است.

براي ضد عفوني کردن تخم ها قبل از ورود به جوجه کشي دقيقا مانند 2 پرنده قبل عمل مي کنيم

با اين تفاوت که درصد و مقدار مواد ضد عفوني کننده را تغيير مي دهيم.


-دما و رطوبت اتاق نگه داري براي تخم شتر مرغ به ترتيب 16-20 درجه سانتي گراد و 65-75 درصد مي باشد

که اگر زمان از يک هفته بيشتر شود دما را به 16 درجه سانتي گراد نزديک مي کنيم و حتي تا 14 درجه سانتي گراد نيز مي رسانيم.


-طول مدت زمان جوجه کشي و رشد جنين و خروججوجه از تخم در مورد شتر مرغ 42 روز است

که 39 روز تخم در ستر و 3 روز آخر در هچر قرار مي گيرد.

-دما و رطوبت دستگاه ستر به ترتيب 5/36 درجه سانتي گراد و16-18 درصد.

-دما و رطوبت دستگاه هچر به ترتيب 5/36 درجه سانتي گراد و 18-23 درصد.

-ميزان اکسيژن و دي اکسيد کربن موجود در دستگاه ستر به ترتيب ?/?? درصد و ??/? درصد مي باشد.

-چرخش تخم ها در دستگاه ستر در طول 24 ساعت 8 بار است.(هر ? ساعت يکبار)

-نطفه داري تخم ها را در روز چهاردهم پس از قرار دادن در دستگاه ستر بررسي مي کنيم.

-وزن از دست رفته تخم شتر مرغ در طول دوره جوجه کشي 12-15 درصد مي باشد.

-درصد جوجه درآوري 60-65 درصد به کل تخم توليدي است.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

نقره بارون

عضو جدید
دستگاه گوارش طیورشامل قسمتهای زیر می باشد


۱)دهان(حفره دهانی-حلقی):

دهان در طیور.فاقد لب و دندان است وکام نرم در طیور وجود ندارد.حفره دهانی در این حیوانات.به وسیله منقارها.از محیط بیرون جدا می شود.منقارها به صورت دو منقار سخت و شاخی هستند که برروی هم قرا گرفته و از عقب به هم متصلند.منقار پایین.به استخوان دندانی پایین (آرواره پایین)و منقار بالا که کوتاهتر و باریک تر از منقار پایین بوده.انتهای نوک آن مقداری به طرف پایین خمیده است به استخوان فک بالا متصل می باشد.سوراخ بینی در زیور در سطح پشتی منقار بالا قرار دارد.بنابر این حفره دهانی در طیور از بالا به وسیله کام سخت.از طرفین به وسیله گونه ها و در جلو به وسیله منقارها محدود می شود.کام سخت در سقف حفره دهان. دارای سوراخی در وسط است که به حفره ها و مجاری بینی ارتباط دارد.
زبان و نقش آن در طیور:طبان در طیور.دارای تیغه هایی در طرفین می باشد.این تیغه ها . در حرکت غذا به طرف حلق و مری نقش مهمی دارد.با توجه به اینکه طیور فاقد قدرت مکش در دهان هستند.لذا این حالت زبان در تغذیه آنها بسیار موثر است
.

۲)مری:

لوله ای است قابل انعطاف و عظلانی.که از حلق تا پیش معده ادامه دارد.این لوله در اواسط مهره های گردن (مجاور مهره های پنجم گردن)گشاد شده.کیسه ای به نام (چینه دان) را به وجود می آورد.سپس لوله مری به حالت اولیه خود برگسته .تا پیش معده ادامه می یابد.
وظیفه اصلی چینه دان.ذخیره غذاست.هرچند ممکن است که عمل هضم روی غذا به مقدار جزیی در چینه دان انجام شود.به علت عدم جویدن و توقف غذا در دهان طیور.تاثیر بزاق حیوان در هضم غذا در چینه دان صورت می گیرد.مرغابی.فاقد چینه دان است.بنابر این.لازم است که غذای مرغابی به صورت خمیر آبکی و یا حداقل خیسانده به حیوان داده شود.دیواره مری و چینه دان.از سه لایه تشکیل شده است که به ترتیب از خارج به داخل عبارتند از:لایه سروزی.لایه عظلانی(طولی و حلقوی) و لایه مخاطی لایه ماهیچه ای دیواره چینه دان با چین خوردگیهای خود.سطح داخلی چینه دان را به صورت چین خورده در آورده است.سطح این چین خوردگی .از سلوهای مخاطی پوشیده شده است.این سلوها دارای ترشحات مخاطی می باشد
.

۳)معده:

معده در طیور.شامل دو قسمت است:
الف:پیش معده(معده غده ای) ب)معده ماهیچه ای یا معده اصلی (سنگدان
)
پیش معده(معده غده ای) و و ظیفه آن در طیور:عضوی است دوکی شکل.که در قسمت چپ حفره بدن قرار دارد.کار اصلی معده حیوانات را در طیور.پیش معده انجام می دهد.محل اتصال پیش معده با مری.مشخص نیست.ولی در اتصال معده ماهیچه ای بین پیش معده و معده ماهیچه ای بخشی یه نام (ایستموس)قرار دارد
.
در سطح داخلی پیش معده طیور.برجستگیهایی (پاپیلا)وجود دارند.این برجستگیها حاوی غدد ترشحی هستند که طریق مجرایی.ترشحات خود را به داخل پیش معده می ریزند.این ترشحات.شامل اسید معدی و آنزیمهای هضم کننده پروتئین (پروتئولتیک)می باشند.در حالی که سطح داخلی ایستموس.هیچ گونه برجستگی و یا چین خوردگی ندارد
.


4)سنگدان(معده ماهیجه ای یا حقیقی):

اندامی سفت و به شکل عدسی محدب الطرفین می باشد. دیواره معده ماهیچه ای بسیار ضخیم است ولی ضخامت آن در سطح پشتی .بیشتر از سطح شکمی آنست.محل قزاز گرفتن آن در حفره شکمی .در زیر استخوان خاجی می باشد.دیواره داخلی آن را لایه ضخیمی از بافت مخاطی.دارای چین خوردگیهای زیادی است و محکم به لایه زیرین خود ۰لایه عضلانی)چسبیده است.لایه خارجی این عضو.از یک لایه سروزی تشکیل شده است.

5)روده باریک:

بعد از سنگدان قرار گرفته است و مانند روده باریک حیوانات پستاندار از سه قسمت دئودنوم (دوازدهه) ژژنوم و ایلئوم تشکیل شده است.ولی مرز بین این قسمت.دقیقا مشخص نیست وکل آنها را روده باریک در نظر میگیرند
.

6)روده فراخ:

روده فراخ در طیور.شامل یک جفت زایده به نام روده کور (سکوم) و یک بخش کوتاه و مستقیم به نام راست روده(رکتوم)است که به کلواک ختم می شود
.


7)روده کور:

روده کور.به صورت دو زایده به طول ۱۴ تا ۲۳ سانتیمتر. در دو طرف راست روده قرار دارد.این دو زایده در محل اتصال روده باریک به روده فراخ.به آنها متصل می شوند.روده کور.دارای میکروارگانیسمهای زیادی می باشد. به طوری که این میکروبها.سلولز موجود در مواد غذایی را در این قسمت هضم می کنند که نتیجه آن تولید گلوکز و همچنین ویتامینهای گروه ب و ویتامین ک می باشد. مواد حاصل از تخمیر به وسیله میکروارگانیسمها. بندرت مورد استفاده بدن طیور قرار میگیرند.زیرا از محل اصلی جذب (روده باریک
) دور مانده اند. اندهزه و فعالیت روده کور . در پرندگانی که علفخوار هستند.بیشتر از پرندگان دانه خوار و یا حشره خوار می باشند
.
8)کلواک:


آخرین قسمت دستگاه گوارش طیور می باشد.کلواک به عنوان حفره مشترک بین دستگاه تولید مثل.دفع ادرار و مدفوع می باشد. کلواک شیپوری شکل است و دارای دو ناحیه گوارشی و ادراری -تناسلی می باشد.ناحیه گوارشی آن.به راست روده متصل است و محل تجمع مدفوع می باشد. در انتهای این ناحیه .اسفنگتری وجود دارد که باعث نگهداری و تجمع مدفوع شده.در موقع دفع باز می شود
.
ناحیه ادراری-تناسلی کلواک.بعد از اسفنگتر ناحیه گوارشی قزاز دارد.در طیور نر.مجرای ادراری و مجرای ادراری و مجرای خروجی منی در این ناحیه باز می شود. در انتهای ناحیه ادراری تناسلی(جفت گیری) جنس نر .به نام (اجسام فالیک) وجود دارد. در طیور ماده.مجاری خروج منی و آلت جفتگیری طیور نر. ناحیه ادراری تناسلی وارد می شود. در انتهای کلواک.اسفنگتر مقعد قرار دارد که در تمام حالات بجز در موقع دفع مدفوع.جفت گیری و تخمگذاری.بسته می باشد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

نقره بارون

عضو جدید
بیماری آبله در پرندگان


یکی از بیماری های پرندگان است که سرعت انتشار آهسته ای دارد و ازسالیانقبل وجود داشته ولی سبب مرگ و میر چندانی نمی شود، مگرآنکه دستگاه تنفسیبا عوامل دیگری درگیر شود. بیماری در هر سن و هرموقعی می تواند ظاهر شود. علائم آن بروز ندول روی پوست، غشاهای نکروتیک دیفتریک در دهان و قسمتفوقانی دستگاه تنفس می باشد.
آبله توسط سویه ها یا تیپ های مختلف ویروسی می تواند ایجاد شود که از آن جمله:
Fowl pox virus آبله پرندگان
canary pox virus آبله قناری
Pigeon pox virus آبله کبوتران
هر سویه می تواند تعدادی ازپرندگان را آلوده سازد. جوجه ها وبوقلمون ودیگرطیور اهلیتوسط ویروس آبله طیور(fowl pox) مبتلا می شوند .

ویروس آبله مقاومت بسیار زیادی نسبت به خشکی داشته و درحالت کروت پوستی و شرایط مطلوب می تواند4-3سال در آشیانه های آلوده زنده و فعال باقی بماند. این بیماری ممکن استتوسط پشه های مختلف منتقل شود. پشه ها بعد از تماس با پرندگان آلوده ، عامل بیماری را بیش از یک ماه در خود نگه می دارند و سپس توسطهمان پشه ها، بیماری به طیور سالم منتقل می شود .


نحوه انتقال بیماری :

به علت انتشار ساده و آهسته آبله، درگیری گله ها بسیارزیاد بوده و دوره بیماری در طیور مختلف از ۳ تا ۵ هفته طول می کشد. انتقال از طریق هوا ، نیش پشه ها ، بلع کروت های آلوده توسط طیور سالم وگاهی انتقال از مادر به نوزاد در کبوتران به هنگام غذا دادن مشاهده شده است .


علائم بیماری :

این بیماری در طیور جوان سبب تاخیر در رشد و در طیور تخمگذار باعثافت تولید تخم مرغ می شود. بیماری آبله به دو شکل می تواند ظاهر شود:
۱- شکل پوستی یا فرم خشک
۲- شکل دیفتریک یا فرم مرطوب
در شکل پوستی بیماری، ندولهایی به شکل زگیل تشکیل شده که سرانجام باعثدلمه شده و در نهایت بهبود می یابد. این زخم ها بیشتر در جاهایی از بدن کهبدون پر بوده (همانند تاج، ریش، گوش، چشم ،بینی و گاهی روی پاها) ظاهر می شودو بعد از 2 هفته می افتد .
در شکل مرطوب بیماری، بیشتر دهان و مجاری تنفسی (حنجره و نای) درگیر شده که غشای موکوسی این نواحی تخریب شده و ایجاد زخم می کند و مشکلات تنفسی ایجاد می کند .گاهی جراحات به سینوسها وقسمتهای فوقانی دهان ،گلو و بینی سرایت کرده وراه تنفس را مسدود نموده و موجب مرگ پرنده می شود .

پیشگیری :
بهترین راه پیشگیری از آلوده شدن طیور، کنترل آن از طریقانجام واکسیناسیون، مدیریت روزانه و انجام ضدعفونی وسمپاشی جایگاه جهت نابودی پشه ها می باشد .
چندین نوع واکسن موثر بر علیه این بیماری در بازار وجود دارد. معمولاواکسیناسیون طیور ضروری نیست مگر آنکه جمعیت پشه ها زیاد شده، یا آلودگیقبلا رخ داده باشد. جوجه های گوشتی در یک روزگی و در مرغهای تخمگذار ومادر بایستی در ۶ تا ۱۰ هفتگی واکسیناسیون به روش تلقیح در بال با استفادهاز سوزنهای دو شاخه شیاردار صورت گیرد .


درمان :

این بیماریدرمان ندارد ولی استفاده از مولتی ویتامین وغذاهای مقوی ،ملین وبدون گرد وغباربرای افزایش توان مقاومت طیور مهم است در ضمن دادن چند روز آنتی بیوتیک جهت مقابله با عفونت های ثانویه ضروریست . ضدعفونی زگیل ها جهت جلوگیری از عفونی شده لازم است .
یکی از شایع ترین مشکلاتی که امروزه در مزارع پرورش سویه های تخمگذار دیده میشود ، مشکل نرمی استخوان و کیفیت پوسته تخم مرغ میباشد . تمامی این موارد به متابولیسم کلسیم در بدن پرنده باز می گردد . میتوان این تصور را داشت که استفاده بهینه از کلسیم به نژاد مرغهای تخمگذار بستگی داشته باشد . منبع تامین کلسیم و اندازه ذرات فراهم شده ، نقش بسیار مهمی را در توسعه استخوان و همچنین پوسته خواهد داشت . اما در این قسمت ، سوالی مطرح میشود . آیا تولیدات آنزیمی و فیتازها میتوانند در مشکلات یاد شده تاثیرگذار باشد ؟ بایست در این مورد ذکر کنم که بنظر من مشکلی پدید نخواهد آمد . اما در این مقاله سعی خواهیم کرد که برخی مشکلاتی که ناشی از استفاده بی رویه از ایندسته مواد بوجود می آیند را بررسی کنیم .
نرمی استخوان در پولت ها به دلایل مختلفی چون :
¨کمبود کلسیم .
¨کمبود فسفر .
¨کمبود ویتامین D3 .
¨کمبود برخی از مواد معدنی .
بوجود آید . در برخی از موارد دیده شده است که وجود تمامی این مشکلات در مزارع ، سبب یک فاجعه اقتصادی شده است . عموما میزان یک درصد کلسیم برای دوران رشد طیور تخمگذار تا سن پانزده هفتگی کافی خواهد بود . سطوح فسفر قابل دسترس نیز بهتر است که بشرح زیر باشد :
الف ) 0.5 درصد برای سه هفته اول .
ب ) 0.48 درصد برای هفته سوم تا هفته ششم .
ج ) 0.45 درصد برای دوران قفس .
همچنین میزان 1500 تا 2000 IU به ازای هر پوند از غذا ، ویتامین D3 برای ایندسته از طیور کافی است . حال ، اگر تمامی موارد ذکر شده تا این قسمت را بخوبی در جیره تامین کنیم ، آیا باز هم احتمال بروز نرمی استخوان را خواهیم داشت ؟ بطور حتم "بله" . در واقع امروزه با پیشرفتهایی که در سرعت رشد نژادهای مختلف پدید آمده است ، کوچکترین خللی در جیره غذایی طیور تخمگذار در دو هفته زندگی آنها میتواند سبب بروز نرمی استخوان شود . همچنین با تحقیقات بعمل آمده مشخص شده است که Enteritis میتواند سبب افزایش بروز این ضایعه در جوجه ها شود .
نرمی استخوان در طیور تخمگذار نیز به همان دلایل مشابه پولت ها رخ می دهد . بعلاوه ، در ایندسته از طیور ما بایستی مقداری کلسیم را برای پوسته تخم مرغ در نظر بگیریم . میزان بالای تولید تخم مرغ و سطوح ناکافی کلسیم در جیره طیور تخمگذار میتواند سبب افزایش تخم مرغهای بدون پوسته و همچنین نرمی استخوان شود . این ضایعه میتواند در یک دوره کوتاه مدت سه تا چهار روزه رخ دهد . با تحقیقات صورت گرفته ، مشخص شده است که میزان نیاز به کلسیم در نژادهای مختلف متفاوت است . اما بطور عادی ، میزان 4 گرم کلسیم در جیره طیور تخمگذار نیازهای دوره پیک تولید آنها را تامین خواهد کرد . نژاد W36 مقداری بیشتر و نژاد Bobcock300 مقداری کمتر از میزان ذکر شده ، به کلسیم نیاز خواهند داشت . میزان فسفر دریافتی طیور تخمگذار در اغلب نژادها در دوره پیک ، 500 میلی گرم و پس از آن و تا هفته 55 زندگی ایندسته از طیور بایستی 380 میلی گرم باشد . بنظر من ، منیزیم نقش مهمی را در کاهش میزان مشکل نرمی استخوان در طیور تخمگذار دارد . میزان 1500 IU ویتامین D3 ، به ازای هر پوند از غذا در جیره طیور تخمگذار عادی است .
کیفیت پوسته تخم مرغ به وضعیت ساختمانی طیور تخمگذار بستگی دارد . مرغهایی که مشکل نرمی استخوان دارند در اغلب موارد ( و نه در تمامی موارد ) تخم مرغهایی با پوسته های نازک تری تولید میکنند . میزان ناکافی کلسیم در جیره ایندسته از طیور ظرف مدت سه تا چهار روز ، میتواند سبب ضعیف شدن پوسته تخم مرغ شود . همچنین میزان بالای فسفر در جیره غذایی تخمگذارها میتواند سبب نازک شدن پوسته تخم مرغ آنها شود . این مشکل در طیور با سن بالا ، بیشتر بروز میکند .
امسال نمونه های بسیار زیادی از Gout گزارش شده است . این تعداد ضایعه برای من غیر منتظره بود . ممکن است که یکی از دلایل آن افزایش 1.5 درصدی کلسیم در مواقعی بسیار زودتر از موقع مقرر باشد . این مورد ، سبب ضایعات کلیوی در پولت ها میشود . میزان پائین سدیم و کلسیم در جیره میتواند سبب کاهش جذب آب شود . کاهش جذب آب در بدن پرنده میتواند سبب بروز Gout شود . میزان بالای پروتئین خام در جیره طیور تخمگذار در مراکز بزرگ پرورش طیور میتواند یکی از بزرگترین مقصرهای این جریان باشد .
فسفر در دانه های غذایی گیاهان تحت ساختاری بنام فیتین ذخیره میشود . ذخیره فسفر در این ساختار ، سبب هضم سخت این ماده در مرغها شده است . بنظر ما 30 درصد از فسفر موجود در منابع گیاهی در طیور قابل هضم میباشند . فیتاز آنزیمی طبیعی است که توسط نوعی از باکتریها و یا خود گیاهان تولید میشود . پرنده به تنهایی قادر به تولید این آنزیم نیست . نکته جالب در این بخش آنست که ، اگر در جیره این آنزیم اضافه شود طیور قادر به هضم منابع فسفر گیاهی تا 60 درصد خواهند بود . بنابراین این آنزیم سبب افزایش 30 درصدی در هضم فسفر توسط پرنده میشود . بنابراین ما با این کار علاوه بر افزایش جذب سی درصدی ، سبب کاهش میزان فسفر در کود حاصل از طیور خواهیم شد . آیا فیتاز تاثیری را بر نرمی استخوان و کیفیت پوسته تخم مرغ دارد ؟ جواب مثبت خواهد بود . در اوایل استفاده از فیتاز در اروپا ، این ماده در جیره های مبتنی بر گندم استفاده می شد . گندم منبع بسیار غنی از فیتاز میباشد . میزان فیتاز در جیره های مبتنی بر ذرت بطور حتم ، پائین تر خواهد بود . در پایان نیز لازم بذکر است که فیتاز سبب افزایش 20 درصدی فسفر و کاهش 2.5 درصدی در کلسیم میشود .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

نقره بارون

عضو جدید
بررسي در توليد تخم ،وضعيت نطفه داري، جوجه کشي و ... در شتر مرغ


شتر مرغ:Ostrich

سن اوليه تخم گذاري در اين پرنده 24 ماهگي است.

-بهترين زمان تخم گذاري در طول روز اواخر بعد از ظهر و عصر بين ساعات 14-18 است و تخمي به رنگ سفيد مايل به کرم دارد.

-گله بندي به نسبت 2-3 يعني به ازائ هر 3 پرنده ماده،2 پرنده نر اختصاص مي دهند. اين نسبت گله بندي بهترين بازدهي را داراست و همچنين مقرون به صرفه مي باشد.

-شمار تخم هاي توليد شده در اوج توليد که در ماه هاي خرداد و تير است24 عدد(30درصد) از کل تخم توليدي است.

-تعداد تخم هاي توليد شده در کل فصل تخم گذاري که زماني در حدود 8 ماه است به طور متوسط براي هر پرنده در سنين مختلف متفاوت است.به طور مثال در پرنده اي در سال اول تخم گذاري ممکن است 10-30تخم باشد و براي پرنده اي با سال دوم توليد در حدود 40-50تخم و در پرنده با سال سوم توليد به بالاي اين تعداد برسد و حتي به90 تخم هم برسد.

-وزن مناسب براي تخم قابل جوجه کشي 300/1-800/1 گرم است.به طور ميانگين بهترين جوجه درآوري در تخم هاي با وزن 500/1-300/1 است.

براي ضد عفوني کردن تخم ها قبل از ورود به جوجه کشي دقيقا مانند 2 پرنده قبل عمل مي کنيم با اين تفاوت که درصد و مقدار مواد ضد عفوني کننده را تغيير مي دهيم.


-دما و رطوبت اتاق نگه داري براي تخم شتر مرغ به ترتيب 16-20 درجه سانتي گراد و 65-75 درصد مي باشد که اگر زمان از يک هفته بيشتر شود دما را به 16 درجه سانتي گراد نزديک مي کنيم و حتي تا 14 درجه سانتي گراد نيز مي رسانيم.


-طول مدت زمان جوجه کشي و رشد جنين و خروججوجه از تخم در مورد شتر مرغ 42 روز است که 39 روز تخم در ستر و 3 روز آخر در هچر قرار مي گيرد.

-دما و رطوبت دستگاه ستر به ترتيب 5/36 درجه سانتي گراد و16-18 درصد.

-دما و رطوبت دستگاه هچر به ترتيب 5/36 درجه سانتي گراد و 18-23 درصد.

-ميزان اکسيژن و دي اکسيد کربن موجود در دستگاه ستر به ترتيب ?/?? درصد و ??/? درصد مي باشد.

-چرخش تخم ها در دستگاه ستر در طول 24 ساعت 8 بار است.(هر ? ساعت يکبار)

-نطفه داري تخم ها را در روز چهاردهم پس از قرار دادن در دستگاه ستر بررسي مي کنيم.

-وزن از دست رفته تخم شتر مرغ در طول دوره جوجه کشي 12-15 درصد مي باشد.

-درصد جوجه درآوري 60-65 درصد به کل تخم توليدي است.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

نقره بارون

عضو جدید
پوسته تخم مرغ
بیشتر اطلاعات در مورد کیفیت پوسته تخم مرغ،طی پنجاه سال اخیر بدست آمده است.طی این مدت ژنتیک طیور،جیره نویسی،تاسیسات و اقدامات مدیریتی بطرز چشمگیری تغییر و پیشرفت کرده اند.به احتمال زیاد در آینده نیز شاهد تحولات عظیمی در صنعت تولید تخم مرغ خواهیم بود.آنچه که بیش از همه مهم می نماید این است که پوسته تخم مرغ باید تا آنجا که ممکن است محکم بوده تا حداکثر بازارپسندی را داشته باشد.
بسیاری از عوامل،سبب شکستگی در پوسته تخم می شوند.شکستگی پوسته مستقیما به کیفیت پوسته مربوط می شود.به هر حال با سطح دانش کنونی،اصلاح و رفع تمام مشکلات کیفیت پوسته تخم غیر ممکن است؛اما می توان کاهش قابل توجهی در تعداد تخم هایی که از روی ضعف کیفیت پوسته از بین می روند بوجود آورد.باید توجه داشت که هرگز تنها یک فاکتور سبب شکستگی و ضعف تخم مرغ نمی شود بلکه امروزه بسیاری از فاکتورها را با کیفیت پوسته تخم مرغ نسبت می دهند.این فاکتورها شامل سطح تغذیه،بیماری ها،اقدامات مدیریتی،شرایط محیطی و اصلاح نژاد می باشند.آنچه در زیر می آید به شرح برخی از فاکتورهای دخیل در کیفیت پوسته تخم مرغ می پردازد
.
ماهیت پوسته تخم مرغ

بیشتر تخم های با کیفیت گذاشته شده توسط مرغان تخمگذار تجاری،تقریبا حاوی 2.2 گرم کلسیم بصورت کربنات کلسیم می باشد.حدود %95 وزن خشک پوسته تخم را کربنات کلسیم تشکیل می دهد.پوسته همچنین حاوی 0.3 درصد فسفر،0.3 درصد منیزیم،سدیم،پتاسیم و عناصر کمیابی مثل روی،منگنز،آهن،و مس می باشد.چنانچه کلسیم پوسته حذف شود،آنچه باقی می ماند ماتریکس آلی نام دارد.این ماده آلی خصوصیات جاذب کلسیمی دارد و توسعه آن طی تشکیل پوسته استحکام پوسته را تحت تاثیر قرار می دهد.رسوب ماتریکس آلی برای به حد عالی رسیدن توسعه اجزای کریستالی(عمدتا کربنات کلسیم) ضروری است.حجم بیشتر پوسته از ستون های بلند کربنات کلسیم تشکیل شده است.این ستون ها بخش های دیگری هستند که بطور طبیعی سبب استحکام پوسته خواهند شد.بنابراین،ضخامت پوسته عامل اصلی و مهمی در برآورد استحکام است اما تنها عامل نیست.در حال حاضر از جیره های مختلفی برای اصلاح مشکلات کیفیت پوسته ها استفاده می شود.
نرمی پوسته تخم مطلوب است؛تخم مرغ هایی که پوسته خشن دارند زود ترک بر می دارند.تخم مرغ های بزرگ نیز معمولا آسانتر از انواع کوچکتر ترک بر می دارند.دلیل اصلی این امر آنست که مرغ از نظر ژنتیکی تنها توانایی ترسیب مقدار معینی از کلسیم را در پوسته دارد.با افزایش سن مرغ و بزرگتر شدن تخم ها،همان مقدار کلسیم باید در سطح وسیعتری پخش شود.بنابراین تغییر در وزن تخم با افزایش سن مرغ می تواند کیفیت پوسته را تحت تاثیر قرار دهد.کنترل مصرف خوراک با تغییر دما در سالن های پرورش مرغ تخمگذار اندازه تخم را تحت تاثیر قرار می دهد.نباید از یاد برد که بسیاری عوامل می توانند در مقدار کلسیم تخم مرغ موثر باشند.ضخامت یک پوسته دلیل استحکام آن نیست.گاهی اوقات یک پوسته نازکتر از پوسته ضخیم تر،مستحکم تر می باشد.دلیل این امر نیز شکل و توسعه اجزای آلی و غیر آلی پوسته می باشد
.
تغذیه

اهمیت تغذیه کافی در تامین احتیاجات مرغ برای تولید تخم های با پوسته با کیفیت واضح و روشن است.یک مرغ در سال حدود 250 عدد تخم می گذارد که این در هر بار تخم گذاری معادل 20 برابر مقدار کلسیم استخوانهاست.بنابراین نیازهای کلسیمی مرغان تخمگذار بسیار بالاست.می توان محاسبه کرد که طی 20 ساعت که برای تشکیل پوسته لازم است،هر 15 دقیقه یکبار 25 میلی گرم کلسیم در پوسته رسوب می نماید.این مقدار کلسیم برابر کل مقدار کلسیم موجود در دستگاه گردش خون مرغ در این زمانهاست.بعلاوه،مرغ تخمگذار بطور 100 درصد قادر به تامین کلسیم از منابع قابل دسترس جیره نیست.بنابراین خیلی وقت ها جیره باید روزانه مقدار اضافی 4 گرم کلسیم را تامین نماید.گاهی اوقات مقادیر در دسترس بودن کلسیم مشخص نیست و باید توجه داشت که وقتی قابلیت در دسترس بودن کلسیم جیره پایین است مصرف روزانه کلسیم بیشتری مورد نیاز خواهد بود.محتوای بالای فسفر جیره ممکن است روی کیفیت پوسته اثر منفی داشته باشد.این دو عنصر از آنجاییکه روی تعادل اسید-باز(ph)خون تاثیر گذار هستند،بطور عکس کیغیت پوسته را نیز متاثر می کنند.مصرف ویتامین Dکافی برای مرغ ضروری می باشد و مصرف نسبت مناسبی از کلسیم و فسفر نیز لازم می نماید.در هر صورت افزایش مصرف ویتامین D و متابولیت های آن زمانیکه مرغ های معمولی مقادیر کافی ویتامین D مصرف می کنند کیفیت پوسته را بهبود نمی بخشد.دیگر ویتامین ها و عناصر کمیاب زمانیکه بیش از نیاز طیور مصرف شوند سبب بهبود کیفیت پوسته نخواهند شد.
معمولا مناطق سرد برخلاف نواحی گرم در کیفیت پوسته تخم مرغ مشکلی ایجاد نمی کنند.یکی از عواملی که سبب ضعیف شدن کیفیت پوسته در آب و هوای گرم می شود این است که مرغ ها خوراک کافی دریافت نمی کنند.این امر سبب مشکلاتی در وزن بدن،تولید تخم،اندازه تخم و کیفیت پوسته خواهد شد و باید سریعا تمهیداتی جهت مصرف کافی انرژی و مواد مغذی روزانه توسط طیور اخذ شود.زمانی که دمای محیط بیش از حد گرم می شود،مصرف خوراک کاهش می یابد و انرژی اولین فاکتور محدود کننده برای حیوان بحساب خواهد آمد.مصرف ناکافی اسیدهای آمینه،کلسیم،فسفر و دیگر مواد مغذی می تواند با تنظیم دانسیته(تراکم)مواد مغذی در جیره اصلاح شود.در هر حال،نباید فراموش کرد که در آب و هوای گرم بر خلاف هوای سرد،برخی سازگاری های فیزیولوژیک برای مقابله با دمای بالای محیط در بدن مرغان تخمگذار انجام خواهد شد
.
مرغ های تخمگذار که تحت استرس دمایی قرار دارند،با فرآیند له له زدن از افزایش دمای بدن خود جلوگیری می کنند.در همین زمان تعادل اسید- باز نیز در خون پرنده تغییر می کند.ما گاهی اوقات این نکته را فراموش می کنیم که مرغ تخمگذار در آب و هوای بسیار گرم باید به نحوی بدنش را خنک کند و این امر ارجحیت فیزیولوژیک آنرا از تولید تخم و تولید پوسته های با کیفیت به سمت تلاش برای زنده ماندن سوق خواهد داد.در یک چنین موقعیت هایی،دسترسی به حداکثر کیفیت پوسته مشکل خواهد بود
.
بیماری ها و کیفیت پوسته

توجه داشته باشید که همه بیماری هایی که طیور را مبتلا می کنند در کیفیت پوسته ایجاد اشکال خواهند کرد.در هر صورت،تولید تخم معمولا نزول خواهد کرد.مثالی از یک بیماری که می تواند تعداد تخم ها و نه لزوما کیفیت را تحت تاثیر قرار دهد،لارینگوتراکئیتیس عفونی می باشد.دیگر آلودگی های ویروسی از قبیل سندرم کاهش تخم مرغ(EDS)،آنفلوآنزای مرغی(AI)،بیماری نیوکاسل(ND)،برونشیت عفونی(IB)،ممکن است اثرات مختلفی روی پوسته و کیفیت داخلی تخم مرغ داشته باشد.بسیاری اوقات تعداد کلی تخم ها تحت تاثیر قرار نمی گیرد حتی اگر رکوردها در کل تخم های قابل جمع آوری کاهش نشان دهد.این امر بخاطر افزایش در تخم های غیر قابل جمع آوری است(تخم های بدون پوسته یا با پوسته های خیلی نازک)که زیر قفس ها از بین می روند.این مساله در مورد EDSبسیار معمول است.مشخص شده که ویروس EDS تنها غدد تولید پوسته را تحت تاثیر قرار می دهد اما در مورد ND و IB همه قسمت های مجاری تولید مثلی تحت تاثیر قرار می گیرند.
اگر بخواهیم تنها یک بیماری را بعنوان مسئول اکثر ضررهای اقتصادی در مرغهای تخمگذار بدانیم،این بیماری برونشیت عفونی خواهد بود.ویروس برونشیت عفونی یک کوروناویروس است که تمایل به لایه ماهیچه ای مجاری تولید مثلی و تنفسی دارد.کلیه نیز با سویه های خاصی از IB درگیر می شود.در این بیماری نه تنها کیفیت پوسته تحت تاثیر قرار می گیرد بلکه کیفیت داخلی آن نیز افت نشان می دهد.بروز سفیده های آبکی در این بیماری بسیار رایج است و می تواند بعد از شروع تولید تا زمان زیادی باقی بماند.همچنین شیوع IB سبب کمرنگ شدن پوسته در تخم های با پوسته قهوه ای می شود.
 

نقره بارون

عضو جدید
خصوصیات و تركیب واكسن های مصرفی طیور

● واكسن بیماری مارك
در حال حاضر دو نوع واكسن مارك در ایران به مصرف می رسد :
الف) H.V.T vaccine :
این نوع واكسن از هر پس ویروس بوقلمون و به صورت لیوفیلینره ساخته شده و مصرف آن در جوجه های تخمگذار در یكروزگی برابر دستورالعمل موسسه سازنده ضروری و اجباری است.
ب) Rispens vaccine :
این نوع واكسن از سویه ۹۸۸ Rispens- cui و به صورت همراه با سلول كه در ازت مایع ۱۹۶ درجه سانتی گراد نگهداری می شود و در جوجه های یكروزه ما در برابر دستورالعمل موسسه سازنده به مصرف می رسد.
ـ توجه :
بنا به پیشنهاد سازمان دامپزشكی كشور واكسن دوگانه و به شكل همراه به سلول در جوجه های یكروزه مادرگوشتی و تخمگذار و جوجه یكروزه تخمگذار تجارتی در كارخانه جوجه كشی می باید مصرف شود .
ـ توجه :
۱) آمپول محتوی واكسن در واكسن های همراه با سلول باید در محلول ازت غوطه ور باشد و هیچگاه نباید گذاشت سطح ازت مایع بر اثر تبخیر كاهش پیدا نماید به نحوی كه آمپول واكسن خارج از محلول قرار گیرد .
۲) واكسن بیماری نیوكاسل
واكسن های بیماری نیوكاسل در ایران به دوشكل زیر به مصرف می رسد:
الف ) واكسن های زنده :
از دو نوع B۱ و لاسوتا می باشند كه هر دو نوع ویروس واكسن بوده از اینرو به علت حساس بودن در حفظ و نگهداری و كاربرد آن باید دقت فراوان مبذول داشت و دقیقا برابر دستورالعمل موسسه سازنده اقدام كرد.
ب) واكسن كشته :
ویروس بكار رفته در این نوع واكسن غالبا B۱ ، لاسوتا و ۷۴ بوده و غیر فعال می باشند . مصرف این نوع واكسن متعاقب مصرف واكسن های زنده نیوكاسل در گله های گوشتی ؤ مادر و تخم گذار تجارتی جهت افزایش و یكنواختی عیار آنتی بادی بر علیه بیماری ها بكار میرود .
● واكسن گامبورو
دو نوع واكسن گامبورو در ایران به مصرف می رسد .
الف) واكسن زنده :
ویروس بكار رفته در ساخت واكسن از نوع Intermedate و مصرف آن در كلیه مناطق و در كلیه گله های پرورشی مرغ برابر دستورالعمل موسسه سازنده واكسن اجباری می باشد . جهت تعیین زمان مطلوب استفاده از این واكسن باید سطح ایمنی مادری ،‌میزان آلودگی منطقه و فارم و حدت ویروس بیماری زای منطقه را در نظر گرفت .
ب) واكسن كشته :
ویروس واكسن غیر فعال می باشد. مصرف این نوع واكسن در گله های مادر قبل از زمان تخمگذاری اجباری می باشد .
● واكسن بیماری برنشیت عفونی :
دو نوع واكسن برونشیت عفونی در ایران به مصرف می رسد .
الف) ویروس بكار رفته در ساخت واكسن از سویه تخفیف حدت یافته ماساچوست می باشد و به دوشكل :
۱) Masstype- H۱۲۰strain
كه ویروس واكسن تخفیف حدت بیشتری یافته و در سنین اولیه در طیور مصرف می شود .
۲) Masstype- H۵۲strain
كه ویروس قوی تر بوده و برای تقویت ایمنی حاصل از واكسن H۱۲۰ در مرغان مادر و تخمگذار تجارتی مصرف می شود .
در مناطق آلوده توصیه میشود واكسیناسیون در روزهای اول به صورت اسپری با قطرات درشت و یا قطره چشمی انجام گیرد.
ب) واكسن كشته :
ویروس بكاررفته در ساخت واكسن از سویه M۴۱و غیر فعال می باشد (كشته ) مصرف این واكسن در گله های مادر و تخمگذار تجارتی قبل از زمان تخمگذاری ضروری است .
▪ واكسن بیماری لارنگوتراكئیت عفونی طیور
این واكسن از ویروس تخفیف حدت یافته و به صورت لیوفیلیزه تهیه می شود . مصرف این واكسن در مرغان مادر و تخمگذار تجارتی صرفا در مناطق آلوده (كه وجود بیماری در منطقه به اثبات رسیده و با سایقه واكسیناسیون وجود داشته باشد) با توجه به دستور العمل موسسه سازنده واكسن ضروری است .
▪ واكسن بیماری آبله طیور
این واكسن از ویروس تخفیف حدت یافته و به صورت لیوفیلیزه تهیه می شود . مایه كوبی طیور بر علیه این بیماری در ایران در مناطقی كه سابقه بیماری دارند با توجه به دستورالعمل موسسه سازنده واكسن اجباری و ضروری است .
▪ واكسن بیماری آنسفالومیلیت طیور
ویروس این واكسن زنده و در جنین تخم مرغ تكثیر یافته و به صورت لیوفیلیزه تهیه می شود مصرف این واكسن در گله های مرغ مادر قبل از تولید و در زمان تولك بری اجباری است .
▪ واكسن مذكور حاوی ۳-۲ سویه باكتری (غیر فعال ) می باشد كه برای پیشگیری از بیماری قبل از شروع تخمگذاری در گله بكار می رود .
▪ واكسن بیماری سندروم كاهش تولید
واكسن مذكور غیر فعال بوده و جهت پیشگیری از بیماری سندروم كاهش تولید قبل از شروع مرحله تخمگذاری بكار گرفته می شود .
▪ واكسن پاستورلوز یا وبای مرغان
واكسن مذكور غیر فعال واكسیناسیون علیه بیماری در مناطق آلوده در اردك – بوقلمون – غاز و مرغ توصیه می شود .
این واكسن توسط موسسه رازی و از سویه بومی پاستورلامولتوسیداتیپ A۱ تهیه می شود .
ـ توجه :
در حال حاضر واكسن های كشته نیوكاسل ۷۶+ ،EDS+ برونشیت عفونی + گامبورو (چهار گانه ) به صورت مخلوط برای مصرف در مزارع مرغ مادر و مخلوط واكسن های كشته نیوكاسل + برونشیت عفونی ++۷۶ ، EDSبرای مصرف در مزارع پرورش پولت تخمگذار در نظر گرفته شده است .
▪ واكسن بیماری كوكسیدیوز طیور
این واكسن حاوی چهار گانه بیماری زایی ایمریا (نكااتریكس – اسرولینا – ماكزیما ) می باشند و به صورت آشامیدنی جهت مصرف در گله های مادر در نظر گرفته شده است .
▪ واكسن بیماری آنفلوانزای طیور
این واكسن از سویه های جدا شده در ایران از سروتیپ (H۹N۲و به شكل غیر فعال و به منظور استفاده در گله های طیور صنعتی ساخته شده است .
● نكات ضروری در انجام واكسیناسیون
۱) قبل از مصرف واكسن حتما باید از سلامت گله اطمینان حاصل كرد .
۲) در روش آشامیدنی لازمست آبخوری ها را با آب فاقد مواد ضدعفونی كاملا شسته و تمیز كرد و تعداد آنها نیز كافی باشد و حتی المقدور تعدادی آبخوری اضافی در نظ گرفته شود .
۳) جهت رقیق نمودن واكسن لازمست از آب مقطر ، آب آشامیدنی فاقد اصلاح ، كلر و مواد ضدعفونی كننده دیگر ، آب جوشیده سر شده و یا سرم فیزیولوژی ۵/۸دصد استفاده كرد و درجه حرارت آب مصرفی می بایستی حدود ۲۳ درجه سانتی گراد در نظر گرفته شود وPHآن در نظر گرفته شود و PH آن برابر ۷ باشد .
۴) قبل از محلول كردن واكسن طیور را به مدت ۴-۲ ساعت (بسته به سن و به فصل سال ) تشنه نگهدارید .
۵) آب محتوی .اكسن می باید خنك و در عرض دو ساعت توسط طیور آشامیده شود.
۶) اضافه كردن شیر خشك (بدون چربی ) به نسبت ۵/۲-۲ گرم در لیتر در آب مصرفی همچنین از شیر معمولی بدون چربی یا كم چربی به نسبت ۱۰-۱۵ درصد می توان استفاده كرد . اضافه كردن شیر سبب حفظ و ماندگاری ویروس واكسن می شود .
۷) جهت واكسیناسیون به طریقه قطره چشمی و یا تزریقی نیاز به افراد آموزش دیده و به تعداد كافی می باشد .
۸) جهت واكسیناسیون به طریقه آشنایی تجویز واكسن در طول ساعات سردتر روز باید مورد نظر قرار گیرد .
۹) واكسن های كشته را قبل از مصرف و در خلال واكسیناسیون بخوبی تكان دهید.
۱۰) سر سوزن مورد استفاده باید تمیز و عاری از آلودگی باشد.
۱۱) فلاكن محتوی واكسن را قبل از مصرف مدتی در درجه حرارت اطاق (۲۰درجه سانتی گراد و ۱۸+ درجه سانتی گراد) نگهداشته سپس اقدام به واكسیناسیون نمایید .
۱۲) در روش اسپری مطمئن باشید كه گله مورد نظر عاری از آلودگی مایكوپلاسمایی و سایر بیماری های تنفسی باشد .
● روش های معمول واكسیناسیون
۱) ش آشامیدنی
روش فوق باید عینا بر طبق دستورالعمل موسسه سازنده واكسن صورت پذیرد بال توجه به دستورالعمل ها و اعمال كلیه شرایطی كه باید در این طریقه مایه كوبی در نظر گرفت می توان با استفاده از جدول شماره یك اقدام به رقیق كردن واكسن كرده از معایب این روش دریافت واكسن بطور غیر یكنواخت توسط طیور گله است دز بیشتری و تعدادی دز كمتری را دریافت كنند در این صورت عیار آنتی بادی حاصله در این روش (آشامیدنی ) در گله غیر یكنواخت و امكان آلوده شدن جوجه هایی كه دارای عیار آنتی بادی پایین می باشند با ویروس بیماری زا وجود خواهد داشت .
واكسن هایIBDV-NDVILTV-IBV-AEV را می توان به روش فوق بكار برد .
۲) روش قطره چشمی
روش فوق باید عینا بر طبق دستورالعمل موسسه سازنده واكسن صورت پذیرد با توجه به دستورالعمل ها عموما مقدار ۱۰۰۰ دز واكسن را در ۲۵ سانتی متر مكعب آب مقطر و یا سرم فیزیولوژی و یا اب جوشیده سرد شده حل كرده و برای ۱۰۰۰قطعه (جوجه- نیمچه –پولت ) بكار می برند . در این روش یك قطره از محلول محتوی واكسن توسط قطره چكان مخصوص در داخل چشم چكانده می شود .
واكسن های NDVILTV-IBDV-IBV-NDVرا می توان به روش فوق بكار برد.
▪ روش اسپری و یا روش آئروسل
با توجه به اهمیت و تفاوتهایی كه دو روش اسپری و آئروسل با همدیگر دارند یك دستورالعمل كلی در زمینه نحوه ارائه می شود . با روش فوق می توان واكسن های ILTV-IBDV-IBV-NDV را جهت پیشگیری از بیماری های مربوطه بكار گرفت .
▪ روش تزریقی
اصولا كلیه واكسن های كشته و تعداد محدودی از واكسن های زنده را می توان با روش تزریقی مورد استفاده قرار داد . از مزایای این روش :
- استفاده از حداكثر عیار آنتی ایمنی بدست آمده و دوام عیار حاصله به مدت طولانی
- وارد كردن مقدار یك دز آنتی ژن مورد نظر به هر قطعه
- یك دست بودن عیار آنتی بادی حاصله در این روش
- كاهش استرس ناشی از مصرف مداوم واكسن های زنده
● راه های تزریق
اصولا عضله سینه طیور و زیر جلد ناحیه گردن توصیه می شود . تزریق واكسن كشته در سطح بالایی دم طیور بكار گرفته شده و همچنین واكسن مارك در ۱۸ روزگی دوران جنینی (در زمان انتقال تخم مرغ نطفه دار از دستگاه ستر به هچر ) مورد استفاده قرار گرفته و با موفقیت همراه بوده است.
 

نقره بارون

عضو جدید
خصوصیات و تركیب واكسن های مصرفی طیور

● واكسن بیماری مارك
در حال حاضر دو نوع واكسن مارك در ایران به مصرف می رسد :
الف) H.V.T vaccine :
این نوع واكسن از هر پس ویروس بوقلمون و به صورت لیوفیلینره ساخته شده و مصرف آن در جوجه های تخمگذار در یكروزگی برابر دستورالعمل موسسه سازنده ضروری و اجباری است.
ب) Rispens vaccine :
این نوع واكسن از سویه ۹۸۸ Rispens- cui و به صورت همراه با سلول كه در ازت مایع ۱۹۶ درجه سانتی گراد نگهداری می شود و در جوجه های یكروزه ما در برابر دستورالعمل موسسه سازنده به مصرف می رسد.
ـ توجه :
بنا به پیشنهاد سازمان دامپزشكی كشور واكسن دوگانه و به شكل همراه به سلول در جوجه های یكروزه مادرگوشتی و تخمگذار و جوجه یكروزه تخمگذار تجارتی در كارخانه جوجه كشی می باید مصرف شود .
ـ توجه :
۱) آمپول محتوی واكسن در واكسن های همراه با سلول باید در محلول ازت غوطه ور باشد و هیچگاه نباید گذاشت سطح ازت مایع بر اثر تبخیر كاهش پیدا نماید به نحوی كه آمپول واكسن خارج از محلول قرار گیرد .
۲) واكسن بیماری نیوكاسل
واكسن های بیماری نیوكاسل در ایران به دوشكل زیر به مصرف می رسد:
الف ) واكسن های زنده :
از دو نوع B۱ و لاسوتا می باشند كه هر دو نوع ویروس واكسن بوده از اینرو به علت حساس بودن در حفظ و نگهداری و كاربرد آن باید دقت فراوان مبذول داشت و دقیقا برابر دستورالعمل موسسه سازنده اقدام كرد.
ب) واكسن كشته :
ویروس بكار رفته در این نوع واكسن غالبا B۱ ، لاسوتا و ۷۴ بوده و غیر فعال می باشند . مصرف این نوع واكسن متعاقب مصرف واكسن های زنده نیوكاسل در گله های گوشتی ؤ مادر و تخم گذار تجارتی جهت افزایش و یكنواختی عیار آنتی بادی بر علیه بیماری ها بكار میرود .
● واكسن گامبورو
دو نوع واكسن گامبورو در ایران به مصرف می رسد .
الف) واكسن زنده :
ویروس بكار رفته در ساخت واكسن از نوع Intermedate و مصرف آن در كلیه مناطق و در كلیه گله های پرورشی مرغ برابر دستورالعمل موسسه سازنده واكسن اجباری می باشد . جهت تعیین زمان مطلوب استفاده از این واكسن باید سطح ایمنی مادری ،‌میزان آلودگی منطقه و فارم و حدت ویروس بیماری زای منطقه را در نظر گرفت .
ب) واكسن كشته :
ویروس واكسن غیر فعال می باشد. مصرف این نوع واكسن در گله های مادر قبل از زمان تخمگذاری اجباری می باشد .
● واكسن بیماری برنشیت عفونی :
دو نوع واكسن برونشیت عفونی در ایران به مصرف می رسد .
الف) ویروس بكار رفته در ساخت واكسن از سویه تخفیف حدت یافته ماساچوست می باشد و به دوشكل :
۱) Masstype- H۱۲۰strain
كه ویروس واكسن تخفیف حدت بیشتری یافته و در سنین اولیه در طیور مصرف می شود .
۲) Masstype- H۵۲strain
كه ویروس قوی تر بوده و برای تقویت ایمنی حاصل از واكسن H۱۲۰ در مرغان مادر و تخمگذار تجارتی مصرف می شود .
در مناطق آلوده توصیه میشود واكسیناسیون در روزهای اول به صورت اسپری با قطرات درشت و یا قطره چشمی انجام گیرد.
ب) واكسن كشته :
ویروس بكاررفته در ساخت واكسن از سویه M۴۱و غیر فعال می باشد (كشته ) مصرف این واكسن در گله های مادر و تخمگذار تجارتی قبل از زمان تخمگذاری ضروری است .
▪ واكسن بیماری لارنگوتراكئیت عفونی طیور
این واكسن از ویروس تخفیف حدت یافته و به صورت لیوفیلیزه تهیه می شود . مصرف این واكسن در مرغان مادر و تخمگذار تجارتی صرفا در مناطق آلوده (كه وجود بیماری در منطقه به اثبات رسیده و با سایقه واكسیناسیون وجود داشته باشد) با توجه به دستور العمل موسسه سازنده واكسن ضروری است .
▪ واكسن بیماری آبله طیور
این واكسن از ویروس تخفیف حدت یافته و به صورت لیوفیلیزه تهیه می شود . مایه كوبی طیور بر علیه این بیماری در ایران در مناطقی كه سابقه بیماری دارند با توجه به دستورالعمل موسسه سازنده واكسن اجباری و ضروری است .
▪ واكسن بیماری آنسفالومیلیت طیور
ویروس این واكسن زنده و در جنین تخم مرغ تكثیر یافته و به صورت لیوفیلیزه تهیه می شود مصرف این واكسن در گله های مرغ مادر قبل از تولید و در زمان تولك بری اجباری است .
▪ واكسن مذكور حاوی ۳-۲ سویه باكتری (غیر فعال ) می باشد كه برای پیشگیری از بیماری قبل از شروع تخمگذاری در گله بكار می رود .
▪ واكسن بیماری سندروم كاهش تولید
واكسن مذكور غیر فعال بوده و جهت پیشگیری از بیماری سندروم كاهش تولید قبل از شروع مرحله تخمگذاری بكار گرفته می شود .
▪ واكسن پاستورلوز یا وبای مرغان
واكسن مذكور غیر فعال واكسیناسیون علیه بیماری در مناطق آلوده در اردك – بوقلمون – غاز و مرغ توصیه می شود .
این واكسن توسط موسسه رازی و از سویه بومی پاستورلامولتوسیداتیپ A۱ تهیه می شود .
ـ توجه :
در حال حاضر واكسن های كشته نیوكاسل ۷۶+ ،EDS+ برونشیت عفونی + گامبورو (چهار گانه ) به صورت مخلوط برای مصرف در مزارع مرغ مادر و مخلوط واكسن های كشته نیوكاسل + برونشیت عفونی ++۷۶ ، EDSبرای مصرف در مزارع پرورش پولت تخمگذار در نظر گرفته شده است .
▪ واكسن بیماری كوكسیدیوز طیور
این واكسن حاوی چهار گانه بیماری زایی ایمریا (نكااتریكس – اسرولینا – ماكزیما ) می باشند و به صورت آشامیدنی جهت مصرف در گله های مادر در نظر گرفته شده است .
▪ واكسن بیماری آنفلوانزای طیور
این واكسن از سویه های جدا شده در ایران از سروتیپ (H۹N۲و به شكل غیر فعال و به منظور استفاده در گله های طیور صنعتی ساخته شده است .
● نكات ضروری در انجام واكسیناسیون
۱) قبل از مصرف واكسن حتما باید از سلامت گله اطمینان حاصل كرد .
۲) در روش آشامیدنی لازمست آبخوری ها را با آب فاقد مواد ضدعفونی كاملا شسته و تمیز كرد و تعداد آنها نیز كافی باشد و حتی المقدور تعدادی آبخوری اضافی در نظ گرفته شود .
۳) جهت رقیق نمودن واكسن لازمست از آب مقطر ، آب آشامیدنی فاقد اصلاح ، كلر و مواد ضدعفونی كننده دیگر ، آب جوشیده سر شده و یا سرم فیزیولوژی ۵/۸دصد استفاده كرد و درجه حرارت آب مصرفی می بایستی حدود ۲۳ درجه سانتی گراد در نظر گرفته شود وPHآن در نظر گرفته شود و PH آن برابر ۷ باشد .
۴) قبل از محلول كردن واكسن طیور را به مدت ۴-۲ ساعت (بسته به سن و به فصل سال ) تشنه نگهدارید .
۵) آب محتوی .اكسن می باید خنك و در عرض دو ساعت توسط طیور آشامیده شود.
۶) اضافه كردن شیر خشك (بدون چربی ) به نسبت ۵/۲-۲ گرم در لیتر در آب مصرفی همچنین از شیر معمولی بدون چربی یا كم چربی به نسبت ۱۰-۱۵ درصد می توان استفاده كرد . اضافه كردن شیر سبب حفظ و ماندگاری ویروس واكسن می شود .
۷) جهت واكسیناسیون به طریقه قطره چشمی و یا تزریقی نیاز به افراد آموزش دیده و به تعداد كافی می باشد .
۸) جهت واكسیناسیون به طریقه آشنایی تجویز واكسن در طول ساعات سردتر روز باید مورد نظر قرار گیرد .
۹) واكسن های كشته را قبل از مصرف و در خلال واكسیناسیون بخوبی تكان دهید.
۱۰) سر سوزن مورد استفاده باید تمیز و عاری از آلودگی باشد.
۱۱) فلاكن محتوی واكسن را قبل از مصرف مدتی در درجه حرارت اطاق (۲۰درجه سانتی گراد و ۱۸+ درجه سانتی گراد) نگهداشته سپس اقدام به واكسیناسیون نمایید .
۱۲) در روش اسپری مطمئن باشید كه گله مورد نظر عاری از آلودگی مایكوپلاسمایی و سایر بیماری های تنفسی باشد .
● روش های معمول واكسیناسیون
۱) ش آشامیدنی
روش فوق باید عینا بر طبق دستورالعمل موسسه سازنده واكسن صورت پذیرد بال توجه به دستورالعمل ها و اعمال كلیه شرایطی كه باید در این طریقه مایه كوبی در نظر گرفت می توان با استفاده از جدول شماره یك اقدام به رقیق كردن واكسن كرده از معایب این روش دریافت واكسن بطور غیر یكنواخت توسط طیور گله است دز بیشتری و تعدادی دز كمتری را دریافت كنند در این صورت عیار آنتی بادی حاصله در این روش (آشامیدنی ) در گله غیر یكنواخت و امكان آلوده شدن جوجه هایی كه دارای عیار آنتی بادی پایین می باشند با ویروس بیماری زا وجود خواهد داشت .
واكسن هایIBDV-NDVILTV-IBV-AEV را می توان به روش فوق بكار برد .
۲) روش قطره چشمی
روش فوق باید عینا بر طبق دستورالعمل موسسه سازنده واكسن صورت پذیرد با توجه به دستورالعمل ها عموما مقدار ۱۰۰۰ دز واكسن را در ۲۵ سانتی متر مكعب آب مقطر و یا سرم فیزیولوژی و یا اب جوشیده سرد شده حل كرده و برای ۱۰۰۰قطعه (جوجه- نیمچه –پولت ) بكار می برند . در این روش یك قطره از محلول محتوی واكسن توسط قطره چكان مخصوص در داخل چشم چكانده می شود .
واكسن های NDVILTV-IBDV-IBV-NDVرا می توان به روش فوق بكار برد.
▪ روش اسپری و یا روش آئروسل
با توجه به اهمیت و تفاوتهایی كه دو روش اسپری و آئروسل با همدیگر دارند یك دستورالعمل كلی در زمینه نحوه ارائه می شود . با روش فوق می توان واكسن های ILTV-IBDV-IBV-NDV را جهت پیشگیری از بیماری های مربوطه بكار گرفت .
▪ روش تزریقی
اصولا كلیه واكسن های كشته و تعداد محدودی از واكسن های زنده را می توان با روش تزریقی مورد استفاده قرار داد . از مزایای این روش :
- استفاده از حداكثر عیار آنتی ایمنی بدست آمده و دوام عیار حاصله به مدت طولانی
- وارد كردن مقدار یك دز آنتی ژن مورد نظر به هر قطعه
- یك دست بودن عیار آنتی بادی حاصله در این روش
- كاهش استرس ناشی از مصرف مداوم واكسن های زنده
● راه های تزریق
اصولا عضله سینه طیور و زیر جلد ناحیه گردن توصیه می شود . تزریق واكسن كشته در سطح بالایی دم طیور بكار گرفته شده و همچنین واكسن مارك در ۱۸ روزگی دوران جنینی (در زمان انتقال تخم مرغ نطفه دار از دستگاه ستر به هچر ) مورد استفاده قرار گرفته و با موفقیت همراه بوده است.
 

نقره بارون

عضو جدید
بیماری آبله در پرندگان
یکی از بیماری های پرندگان است که سرعت انتشار آهسته ای دارد و ازسالیان قبل وجود داشته ولی سبب مرگ و میر چندانی نمی شود، مگرآنکه دستگاه تنفسی با عوامل دیگری درگیر شود. بیماری در هر سن و هرموقعی می تواند ظاهر شود. علائم آن بروز ندول روی پوست، غشاهای نکروتیک دیفتریک در دهان و قسمت فوقانی دستگاه تنفس می باشد.
آبله توسط سویه ها یا تیپ های مختلف ویروسی می تواند ایجاد شود که از آن جمله
:
Fowl pox virus
آبله پرندگان

canary pox virus
آبله قناری
Pigeon pox virus
آبله کبوتران
هر سویه می تواند تعدادی ازپرندگان را آلوده سازد. جوجه ها وبوقلمون ودیگرطیور اهلی توسط ویروس آبله طیور(fowl pox) مبتلا می شوند .
ویروس آبله مقاومت بسیار زیادی نسبت به خشکی داشته و درحالت کروت پوستی و شرایط مطلوب می تواند4-3سال در آشیانه های آلوده زنده و فعال باقی بماند. این بیماری ممکن است توسط پشه های مختلف منتقل شود. پشه ها بعد از تماس با پرندگان آلوده ، عامل بیماری را بیش از یک ماه در خود نگه می دارند و سپس توسط همان پشه ها، بیماری به طیور سالم منتقل می شود .
نحوه انتقال بیماری :
به علت انتشار ساده و آهسته آبله، درگیری گله ها بسیارزیاد بوده و دوره بیماری در طیور مختلف از ۳ تا ۵ هفته طول می کشد. انتقال از طریق هوا ، نیش پشه ها ، بلع کروت های آلوده توسط طیور سالم وگاهی انتقال از مادر به نوزاد در کبوتران به هنگام غذا دادن مشاهده شده است .
علائم بیماری :
این بیماری در طیور جوان سبب تاخیر در رشد و در طیور تخمگذار باعث افت تولید تخم مرغ می شود. بیماری آبله به دو شکل می تواند ظاهر شود:
۱- شکل پوستی یا فرم خشک

۲- شکل دیفتریک یا فرم مرطوب
در شکل پوستی بیماری، ندولهایی به شکل زگیل تشکیل شده که سرانجام باعث دلمه شده و در نهایت بهبود می یابد. این زخم ها بیشتر در جاهایی از بدن که بدون پر بوده (همانند تاج، ریش، گوش، چشم ،بینی و گاهی روی پاها) ظاهر می شودو بعد از 2 هفته می افتد .
در شکل مرطوب بیماری، بیشتر دهان و مجاری تنفسی (حنجره و نای) درگیر شده که غشای موکوسی این نواحی تخریب شده و ایجاد زخم می کند و مشکلات تنفسی ایجاد می کند .گاهی جراحات به سینوسها وقسمتهای فوقانی دهان ،گلو و بینی سرایت کرده وراه تنفس را مسدود نموده و موجب مرگ پرنده می شود .

پیشگیری :
بهترین راه پیشگیری از آلوده شدن طیور، کنترل آن از طریق انجام واکسیناسیون، مدیریت روزانه و انجام ضدعفونی وسمپاشی جایگاه جهت نابودی پشه ها می باشد .
چندین نوع واکسن موثر بر علیه این بیماری در بازار وجود دارد. معمولا واکسیناسیون طیور ضروری نیست مگر آنکه جمعیت پشه ها زیاد شده، یا آلودگی قبلا رخ داده باشد. جوجه های گوشتی در یک روزگی و در مرغهای تخمگذار و مادر بایستی در ۶ تا ۱۰ هفتگی واکسیناسیون به روش تلقیح در بال با استفاده از سوزنهای دو شاخه شیاردار صورت گیرد .

درمان :
این بیماری درمان ندارد ولی استفاده از مولتی ویتامین وغذاهای مقوی ،ملین وبدون گرد وغباربرای افزایش توان مقاومت طیور مهم است در ضمن دادن چند روز آنتی بیوتیک جهت مقابله با عفونت های ثانویه ضروریست . ضدعفونی زگیل ها جهت جلوگیری از عفونی شده لازم است .
یکی از شایع ترین مشکلاتی که امروزه در مزارع پرورش سویه های تخمگذار دیده میشود ، مشکل نرمی استخوان و کیفیت پوسته تخم مرغ میباشد . تمامی این موارد به متابولیسم کلسیم در بدن پرنده باز می گردد . میتوان این تصور را داشت که استفاده بهینه از کلسیم به نژاد مرغهای تخمگذار بستگی داشته باشد . منبع تامین کلسیم و اندازه ذرات فراهم شده ، نقش بسیار مهمی را در توسعه استخوان و همچنین پوسته خواهد داشت . اما در این قسمت ، سوالی مطرح میشود . آیا تولیدات آنزیمی و فیتازها میتوانند در مشکلات یاد شده تاثیرگذار باشد ؟ بایست در این مورد ذکر کنم که بنظر من مشکلی پدید نخواهد آمد . اما در این مقاله سعی خواهیم کرد که برخی مشکلاتی که ناشی از استفاده بی رویه از ایندسته مواد بوجود می آیند را بررسی کنیم .
نرمی استخوان در پولت ها به دلایل مختلفی چون :
¨ کمبود کلسیم .
¨ کمبود فسفر .
¨ کمبود ویتامین D3 .
¨ کمبود برخی از مواد معدنی .
بوجود آید . در برخی از موارد دیده شده است که وجود تمامی این مشکلات در مزارع ، سبب یک فاجعه اقتصادی شده است . عموما میزان یک درصد کلسیم برای دوران رشد طیور تخمگذار تا سن پانزده هفتگی کافی خواهد بود . سطوح فسفر قابل دسترس نیز بهتر است که بشرح زیر باشد :
الف ) 0.5 درصد برای سه هفته اول .
ب ) 0.48 درصد برای هفته سوم تا هفته ششم .
ج ) 0.45 درصد برای دوران قفس .
همچنین میزان 1500 تا 2000 IU به ازای هر پوند از غذا ، ویتامین D3 برای ایندسته از طیور کافی است . حال ، اگر تمامی موارد ذکر شده تا این قسمت را بخوبی در جیره تامین کنیم ، آیا باز هم احتمال بروز نرمی استخوان را خواهیم داشت ؟ بطور حتم "بله" . در واقع امروزه با پیشرفتهایی که در سرعت رشد نژادهای مختلف پدید آمده است ، کوچکترین خللی در جیره غذایی طیور تخمگذار در دو هفته زندگی آنها میتواند سبب بروز نرمی استخوان شود . همچنین با تحقیقات بعمل آمده مشخص شده است که Enteritis میتواند سبب افزایش بروز این ضایعه در جوجه ها شود .
نرمی استخوان در طیور تخمگذار نیز به همان دلایل مشابه پولت ها رخ می دهد . بعلاوه ، در ایندسته از طیور ما بایستی مقداری کلسیم را برای پوسته تخم مرغ در نظر بگیریم . میزان بالای تولید تخم مرغ و سطوح ناکافی کلسیم در جیره طیور تخمگذار میتواند سبب افزایش تخم مرغهای بدون پوسته و همچنین نرمی استخوان شود . این ضایعه میتواند در یک دوره کوتاه مدت سه تا چهار روزه رخ دهد . با تحقیقات صورت گرفته ، مشخص شده است که میزان نیاز به کلسیم در نژادهای مختلف متفاوت است . اما بطور عادی ، میزان 4 گرم کلسیم در جیره طیور تخمگذار نیازهای دوره پیک تولید آنها را تامین خواهد کرد . نژاد W36 مقداری بیشتر و نژاد Bobcock300 مقداری کمتر از میزان ذکر شده ، به کلسیم نیاز خواهند داشت . میزان فسفر دریافتی طیور تخمگذار در اغلب نژادها در دوره پیک ، 500 میلی گرم و پس از آن و تا هفته 55 زندگی ایندسته از طیور بایستی 380 میلی گرم باشد . بنظر من ، منیزیم نقش مهمی را در کاهش میزان مشکل نرمی استخوان در طیور تخمگذار دارد . میزان 1500 IU ویتامین D3 ، به ازای هر پوند از غذا در جیره طیور تخمگذار عادی است .
کیفیت پوسته تخم مرغ به وضعیت ساختمانی طیور تخمگذار بستگی دارد . مرغهایی که مشکل نرمی استخوان دارند در اغلب موارد ( و نه در تمامی موارد ) تخم مرغهایی با پوسته های نازک تری تولید میکنند . میزان ناکافی کلسیم در جیره ایندسته از طیور ظرف مدت سه تا چهار روز ، میتواند سبب ضعیف شدن پوسته تخم مرغ شود . همچنین میزان بالای فسفر در جیره غذایی تخمگذارها میتواند سبب نازک شدن پوسته تخم مرغ آنها شود . این مشکل در طیور با سن بالا ، بیشتر بروز میکند .
امسال نمونه های بسیار زیادی از Gout گزارش شده است . این تعداد ضایعه برای من غیر منتظره بود . ممکن است که یکی از دلایل آن افزایش 1.5 درصدی کلسیم در مواقعی بسیار زودتر از موقع مقرر باشد . این مورد ، سبب ضایعات کلیوی در پولت ها میشود . میزان پائین سدیم و کلسیم در جیره میتواند سبب کاهش جذب آب شود . کاهش جذب آب در بدن پرنده میتواند سبب بروز Gout شود . میزان بالای پروتئین خام در جیره طیور تخمگذار در مراکز بزرگ پرورش طیور میتواند یکی از بزرگترین مقصرهای این جریان باشد .
فسفر در دانه های غذایی گیاهان تحت ساختاری بنام فیتین ذخیره میشود . ذخیره فسفر در این ساختار ، سبب هضم سخت این ماده در مرغها شده است . بنظر ما 30 درصد از فسفر موجود در منابع گیاهی در طیور قابل هضم میباشند . فیتاز آنزیمی طبیعی است که توسط نوعی از باکتریها و یا خود گیاهان تولید میشود . پرنده به تنهایی قادر به تولید این آنزیم نیست . نکته جالب در این بخش آنست که ، اگر در جیره این آنزیم اضافه شود طیور قادر به هضم منابع فسفر گیاهی تا 60 درصد خواهند بود . بنابراین این آنزیم سبب افزایش 30 درصدی در هضم فسفر توسط پرنده میشود . بنابراین ما با این کار علاوه بر افزایش جذب سی درصدی ، سبب کاهش میزان فسفر در کود حاصل از طیور خواهیم شد . آیا فیتاز تاثیری را بر نرمی استخوان و کیفیت پوسته تخم مرغ دارد ؟ جواب مثبت خواهد بود . در اوایل استفاده از فیتاز در اروپا ، این ماده در جیره های مبتنی بر گندم استفاده می شد . گندم منبع بسیار غنی از فیتاز میباشد . میزان فیتاز در جیره های مبتنی بر ذرت بطور حتم ، پائین تر خواهد بود . در پایان نیز لازم بذکر است که فیتاز سبب افزایش 20 درصدی فسفر و کاهش 2.5 درصدی در کلسیم میشود .
 

نقره بارون

عضو جدید
پوسته تخم مرغ
بیشتر اطلاعات در مورد کیفیت پوسته تخم مرغ،طی پنجاه سال اخیر بدست آمده است.طی این مدت ژنتیک طیور،جیره نویسی،تاسیسات و اقدامات مدیریتی بطرز چشمگیری تغییر و پیشرفت کرده اند.به احتمال زیاد در آینده نیز شاهد تحولات عظیمی در صنعت تولید تخم مرغ خواهیم بود.آنچه که بیش از همه مهم می نماید این است که پوسته تخم مرغ باید تا آنجا که ممکن است محکم بوده تا حداکثر بازارپسندی را داشته باشد.
بسیاری از عوامل،سبب شکستگی در پوسته تخم می شوند.شکستگی پوسته مستقیما به کیفیت پوسته مربوط می شود.به هر حال با سطح دانش کنونی،اصلاح و رفع تمام مشکلات کیفیت پوسته تخم غیر ممکن است؛اما می توان کاهش قابل توجهی در تعداد تخم هایی که از روی ضعف کیفیت پوسته از بین می روند بوجود آورد.باید توجه داشت که هرگز تنها یک فاکتور سبب شکستگی و ضعف تخم مرغ نمی شود بلکه امروزه بسیاری از فاکتورها را با کیفیت پوسته تخم مرغ نسبت می دهند.این فاکتورها شامل سطح تغذیه،بیماری ها،اقدامات مدیریتی،شرایط محیطی و اصلاح نژاد می باشند.آنچه در زیر می آید به شرح برخی از فاکتورهای دخیل در کیفیت پوسته تخم مرغ می پردازد
.
ماهیت پوسته تخم مرغ

بیشتر تخم های با کیفیت گذاشته شده توسط مرغان تخمگذار تجاری،تقریبا حاوی 2.2 گرم کلسیم بصورت کربنات کلسیم می باشد.حدود %95 وزن خشک پوسته تخم را کربنات کلسیم تشکیل می دهد.پوسته همچنین حاوی 0.3 درصد فسفر،0.3 درصد منیزیم،سدیم،پتاسیم و عناصر کمیابی مثل روی،منگنز،آهن،و مس می باشد.چنانچه کلسیم پوسته حذف شود،آنچه باقی می ماند ماتریکس آلی نام دارد.این ماده آلی خصوصیات جاذب کلسیمی دارد و توسعه آن طی تشکیل پوسته استحکام پوسته را تحت تاثیر قرار می دهد.رسوب ماتریکس آلی برای به حد عالی رسیدن توسعه اجزای کریستالی(عمدتا کربنات کلسیم) ضروری است.حجم بیشتر پوسته از ستون های بلند کربنات کلسیم تشکیل شده است.این ستون ها بخش های دیگری هستند که بطور طبیعی سبب استحکام پوسته خواهند شد.بنابراین،ضخامت پوسته عامل اصلی و مهمی در برآورد استحکام است اما تنها عامل نیست.در حال حاضر از جیره های مختلفی برای اصلاح مشکلات کیفیت پوسته ها استفاده می شود.
نرمی پوسته تخم مطلوب است؛تخم مرغ هایی که پوسته خشن دارند زود ترک بر می دارند.تخم مرغ های بزرگ نیز معمولا آسانتر از انواع کوچکتر ترک بر می دارند.دلیل اصلی این امر آنست که مرغ از نظر ژنتیکی تنها توانایی ترسیب مقدار معینی از کلسیم را در پوسته دارد.با افزایش سن مرغ و بزرگتر شدن تخم ها،همان مقدار کلسیم باید در سطح وسیعتری پخش شود.بنابراین تغییر در وزن تخم با افزایش سن مرغ می تواند کیفیت پوسته را تحت تاثیر قرار دهد.کنترل مصرف خوراک با تغییر دما در سالن های پرورش مرغ تخمگذار اندازه تخم را تحت تاثیر قرار می دهد.نباید از یاد برد که بسیاری عوامل می توانند در مقدار کلسیم تخم مرغ موثر باشند.ضخامت یک پوسته دلیل استحکام آن نیست.گاهی اوقات یک پوسته نازکتر از پوسته ضخیم تر،مستحکم تر می باشد.دلیل این امر نیز شکل و توسعه اجزای آلی و غیر آلی پوسته می باشد
.
تغذیه

اهمیت تغذیه کافی در تامین احتیاجات مرغ برای تولید تخم های با پوسته با کیفیت واضح و روشن است.یک مرغ در سال حدود 250 عدد تخم می گذارد که این در هر بار تخم گذاری معادل 20 برابر مقدار کلسیم استخوانهاست.بنابراین نیازهای کلسیمی مرغان تخمگذار بسیار بالاست.می توان محاسبه کرد که طی 20 ساعت که برای تشکیل پوسته لازم است،هر 15 دقیقه یکبار 25 میلی گرم کلسیم در پوسته رسوب می نماید.این مقدار کلسیم برابر کل مقدار کلسیم موجود در دستگاه گردش خون مرغ در این زمانهاست.بعلاوه،مرغ تخمگذار بطور 100 درصد قادر به تامین کلسیم از منابع قابل دسترس جیره نیست.بنابراین خیلی وقت ها جیره باید روزانه مقدار اضافی 4 گرم کلسیم را تامین نماید.گاهی اوقات مقادیر در دسترس بودن کلسیم مشخص نیست و باید توجه داشت که وقتی قابلیت در دسترس بودن کلسیم جیره پایین است مصرف روزانه کلسیم بیشتری مورد نیاز خواهد بود.محتوای بالای فسفر جیره ممکن است روی کیفیت پوسته اثر منفی داشته باشد.این دو عنصر از آنجاییکه روی تعادل اسید-باز(ph)خون تاثیر گذار هستند،بطور عکس کیغیت پوسته را نیز متاثر می کنند.مصرف ویتامین Dکافی برای مرغ ضروری می باشد و مصرف نسبت مناسبی از کلسیم و فسفر نیز لازم می نماید.در هر صورت افزایش مصرف ویتامین D و متابولیت های آن زمانیکه مرغ های معمولی مقادیر کافی ویتامین D مصرف می کنند کیفیت پوسته را بهبود نمی بخشد.دیگر ویتامین ها و عناصر کمیاب زمانیکه بیش از نیاز طیور مصرف شوند سبب بهبود کیفیت پوسته نخواهند شد.
معمولا مناطق سرد برخلاف نواحی گرم در کیفیت پوسته تخم مرغ مشکلی ایجاد نمی کنند.یکی از عواملی که سبب ضعیف شدن کیفیت پوسته در آب و هوای گرم می شود این است که مرغ ها خوراک کافی دریافت نمی کنند.این امر سبب مشکلاتی در وزن بدن،تولید تخم،اندازه تخم و کیفیت پوسته خواهد شد و باید سریعا تمهیداتی جهت مصرف کافی انرژی و مواد مغذی روزانه توسط طیور اخذ شود.زمانی که دمای محیط بیش از حد گرم می شود،مصرف خوراک کاهش می یابد و انرژی اولین فاکتور محدود کننده برای حیوان بحساب خواهد آمد.مصرف ناکافی اسیدهای آمینه،کلسیم،فسفر و دیگر مواد مغذی می تواند با تنظیم دانسیته(تراکم)مواد مغذی در جیره اصلاح شود.در هر حال،نباید فراموش کرد که در آب و هوای گرم بر خلاف هوای سرد،برخی سازگاری های فیزیولوژیک برای مقابله با دمای بالای محیط در بدن مرغان تخمگذار انجام خواهد شد
.
مرغ های تخمگذار که تحت استرس دمایی قرار دارند،با فرآیند له له زدن از افزایش دمای بدن خود جلوگیری می کنند.در همین زمان تعادل اسید- باز نیز در خون پرنده تغییر می کند.ما گاهی اوقات این نکته را فراموش می کنیم که مرغ تخمگذار در آب و هوای بسیار گرم باید به نحوی بدنش را خنک کند و این امر ارجحیت فیزیولوژیک آنرا از تولید تخم و تولید پوسته های با کیفیت به سمت تلاش برای زنده ماندن سوق خواهد داد.در یک چنین موقعیت هایی،دسترسی به حداکثر کیفیت پوسته مشکل خواهد بود
.
بیماری ها و کیفیت پوسته

توجه داشته باشید که همه بیماری هایی که طیور را مبتلا می کنند در کیفیت پوسته ایجاد اشکال خواهند کرد.در هر صورت،تولید تخم معمولا نزول خواهد کرد.مثالی از یک بیماری که می تواند تعداد تخم ها و نه لزوما کیفیت را تحت تاثیر قرار دهد،لارینگوتراکئیتیس عفونی می باشد.دیگر آلودگی های ویروسی از قبیل سندرم کاهش تخم مرغ(EDS)،آنفلوآنزای مرغی(AI)،بیماری نیوکاسل(ND)،برونشیت عفونی(IB)،ممکن است اثرات مختلفی روی پوسته و کیفیت داخلی تخم مرغ داشته باشد.بسیاری اوقات تعداد کلی تخم ها تحت تاثیر قرار نمی گیرد حتی اگر رکوردها در کل تخم های قابل جمع آوری کاهش نشان دهد.این امر بخاطر افزایش در تخم های غیر قابل جمع آوری است(تخم های بدون پوسته یا با پوسته های خیلی نازک)که زیر قفس ها از بین می روند.این مساله در مورد EDSبسیار معمول است.مشخص شده که ویروس EDS تنها غدد تولید پوسته را تحت تاثیر قرار می دهد اما در مورد ND و IB همه قسمت های مجاری تولید مثلی تحت تاثیر قرار می گیرند.
اگر بخواهیم تنها یک بیماری را بعنوان مسئول اکثر ضررهای اقتصادی در مرغهای تخمگذار بدانیم،این بیماری برونشیت عفونی خواهد بود.ویروس برونشیت عفونی یک کوروناویروس است که تمایل به لایه ماهیچه ای مجاری تولید مثلی و تنفسی دارد.کلیه نیز با سویه های خاصی از IB درگیر می شود.در این بیماری نه تنها کیفیت پوسته تحت تاثیر قرار می گیرد بلکه کیفیت داخلی آن نیز افت نشان می دهد.بروز سفیده های آبکی در این بیماری بسیار رایج است و می تواند بعد از شروع تولید تا زمان زیادی باقی بماند.همچنین شیوع IB سبب کمرنگ شدن پوسته در تخم های با پوسته قهوه ای می شود.


 

نقره بارون

عضو جدید
عوامل ژنتيكي زمينه ساز سندرم آسيت
بروز آسيت عوامل ژنتيكي نقش مؤثري دارد. از مطالعات مختلف چنين نتيجه مي شود كه ارتباط ژنتيكي بين توان توليدي و آسيت وجود داشته و اين ارتباط معمولاً با اثرات پيچيده محيطي همراه مي باشد. از نظر ژنتيكي جوجه هاي گوشتي به ويژه سويه هايي كه سرعت رشد و نياز به اكسيژن در آنها بالا است بسيار مستعد به آسيت مي باشند. تحقيقات نشان داده است كه در جوجه هاي گوشتي، بدون افزايش در اندازه قلب و ريه، سرعت رشد و حجم ماهيچه اي افزايش يافته است. اين فاكتورها به همراه كمبود اكسيژن طولاني مدت در دوره رشد، تغذيه با جيره هاي متراكم و پر انرژي و نوردهي مداوم، باعث از بين رفتن تعداد زيادي پرنده بر اثر نارسايي قلبي و آسيت شده است. همچنبن در مطالعات ديگر گزارش شده است كه اختلاف ژنتيكي در ظرفيت، حجم و وزن ريه و نيز حجم سلول هاي خوني ممكن است در استعداد ژنتيكي سويه هاي جوجه هاي گوشتي به آسيت دخيل باشد. ژنتيك و تفاوتهاي مادرزادي در ديواره يا دريچه بطن راست و نارسايي بطن راست نيز ممكن است از عامل مستعد كننده جوجه هاي گوشتي به آسيت باشد. طي بررسي هاي انجام شده در گله هاي گوشتي از سويه هاي مختلف، تحت شرايط مديريتي و نگهداري يكسان ميزان مرگ و مير در اثر آسيت متغير بوده است. نرخ مرگ و مير در اثر آسيت در برخي سويه ها بالاتر بوده اما مرگ و مير در تمام سويه ها ديده شده است. بنابراين امكان انتخاب سويه هايي كه استعداد ژنتيكي كمتري براي بروز آسيت داشته باشد به ويژه در مواقعي كه عوامل مستعد كننده ديگر قابل كنترل و پيشگيري نباشد وجود دارد. سطوح گازهاي خوني در طول رشد و توسعه جنيني، تحت تاثير سويه پرندگان مي باشد به طوريكه جنين هاي جوجه هاي گوشتي سطح اكسيژن پايين و دي اكسيدكربن بالايي را در خون، نسبت به جنين هاي سويه هاي تخمگذار دارا مي باشند و اين احتمالاً به دليل ميزان متابوليسم بالا در جنين هاي سويه هاي گوشتي است. همچنين در بين سويه هاي جوجه هاي گوشتي، سطح اكسيژن و دي اكسيدكربن خون با هم فرق مي كند و سويه هايي كه ميزان اكسيژن خون سرخرگي بيشتر و ميزان دي اكسيدكربن سياهرگي كمتري در خون داشته باشند به سندرم آسيت مقاومت بيشتري دارند. در يك تحقيق پرندگاني كه از نظر ژنتيكي حساس به آسيت بودند، سرعت رشد بيشتر همراه با FCR و توليد حرارت پايين، وزن قلب، وزن ريه و افزايش وزن بيشتري در مقايسه با خطوط ژنتيكي مقاوم به آسيت داشتند. اگرچه در برخي مطالعات بين سويه هاي تجارتي در امكان ابتلا به آسيت تفاوتي مشاهده نشد.
 

نقره بارون

عضو جدید
شتر مرغ:Ostrich


سن اولیه تخم گذاری در این پرنده 24 ماهگی است.


-بهترین زمان تخم گذاری در طول روز اواخر بعد از ظهر و عصر بین ساعات 14-18 است و تخمی به رنگ سفید مایل به کرم دارد.


-گله بندی به نسبت 2-3 یعنی به ازائ هر 3 پرنده ماده،2 پرنده نر اختصاص می دهند. این نسبت گله بندی بهترین بازدهی را داراست و همچنین مقرون به صرفه می باشد.


-شمار تخم های تولید شده در اوج تولید که در ماه های خرداد و تیر است24 عدد(30درصد) از کل تخم تولیدی است.


-تعداد تخم های تولید شده در کل فصل تخم گذاری که زمانی در حدود 8 ماه است به طور متوسط برای هر پرنده در سنین مختلف متفاوت است.به طور مثال در پرنده ای در سال اول تخم گذاری ممکن است 10-30تخم باشد و برای پرنده ای با سال دوم تولید در حدود 40-50تخم و در پرنده با سال سوم تولید به بالای این تعداد برسد و حتی به90 تخم هم برسد.


-وزن مناسب برای تخم قابل جوجه کشی 300/1-800/1 گرم است.به طور میانگین بهترین جوجه درآوری در تخم های با وزن 500/1-300/1 است.


برای ضد عفونی کردن تخم ها قبل از ورود به جوجه کشی دقیقا مانند 2 پرنده قبل عمل می کنیم با این تفاوت که درصد و مقدار مواد ضد عفونی کننده را تغییر می دهیم.


-دما و رطوبت اتاق نگه داری برای تخم شتر مرغ به ترتیب 16-20 درجه سانتی گراد و 65-75 درصد می باشد که اگر زمان از یک هفته بیشتر شود دما را به 16 درجه سانتی گراد نزدیک می کنیم و حتی تا 14 درجه سانتی گراد نیز می رسانیم.


-طول مدت زمان جوجه کشی و رشد جنین و خروججوجه از تخم در مورد شتر مرغ 42 روز است که 39 روز تخم در ستر و 3 روز آخر در هچر قرار می گیرد.


-دما و رطوبت دستگاه ستر به ترتیب 5/36 درجه سانتی گراد و16-18 درصد.


-دما و رطوبت دستگاه هچر به ترتیب 5/36 درجه سانتی گراد و 18-23 درصد.


-میزان اکسیژن و دی اکسید کربن موجود در دستگاه ستر به ترتیب ?/?? درصد و ??/? درصد می باشد.


-چرخش تخم ها در دستگاه ستر در طول 24 ساعت 8 بار است.(هر ? ساعت یکبار)


-نطفه داری تخم ها را در روز چهاردهم پس از قرار دادن در دستگاه ستر بررسی می کنیم.


-وزن از دست رفته تخم شتر مرغ در طول دوره جوجه کشی 12-15 درصد می باشد.


-درصد جوجه درآوری 60-65 درصد به کل تخم تولیدی است.
 

نقره بارون

عضو جدید
کنترل تخم مرغ
کنترل تخمها

طریقه تشخیص نطفه دار بودن تخم :


بوسیله یک منبع روشنایی مثل چراغ قوه ، به تخم نور بتابانید (باید حدود 4 تا 6 روز از زمان تخمگذاری گذشته باشد_در این زمان جنین در حال تشکیل به راحتی قابل تشخیص می باشد) در صورت وجود جنین یک لکه تیره درون تخم مشاهده می گردد (اگر در اواخر دوران جنینی به تخم حاوی جنین زنده نگاه کنید قادر به دیدن حرکات ظریفی خواهید بود که نشان دهنده حیات جنین درون تخم می باشد) در غیر این صورت (عدم رویت لکه) می توانید به هرز بودن تخم یقین داشته باشید و آن را دور بیاندازید.

تشخیص تخم با جنین مرده :

بعضی از اوقات جنین درون تخم به دلایلی می میرد ؛ علل احتمالی آن می تواند به قرار زیر باشد :

**
فقدان مواد غذای حیاتی در تخم
**
بیماری عفونی
**
پیدیش فاکتور لتال به دلیل هم خونی
**
وجود مواد سمی درون خوارک والدین ( پیش از تخمگذاری)
**
صدمه فیزیکی و ورود عوامل بیماری زا به درون تخم (اگر تخمی صدمه فیزیکی ناچیزی دیده باشد می توان ترک را بوسیله لاک ناخن و یا چسب پوشاند هرچند که احتمال جوجه شدن تخم ، به دلیل احتمال ورود عوامل ویروسی ، باکتریایی و ... کاهش می یابد)
**
آلودگی تخم بوسیله مدفوع مادر و یا جوجه های بزرگتر

مرگ جنین را به دو صورت می توان تشخیص داد :

1_
عدم رسیدگی به تخم و آلوده شدن تخم با مدفوع ( همانطور که ذکر گردید همین آلوده شده بوسیله مدفوع به دلیل مختل کردن تبادل رطوبت و اکسیژن با محیط خود می تواند عامل مرگ جنین باشد) :

به دلایل مختلف ممکن است این اتقاق رخ دهد از جمله کثیف بودن ذاتی ، بیما بودن (در این حالت باید مرغ ماده را از قفس تکثیر دور کرد و تخمها را نیز درو ریخت چون احتمال سرایت بیماری به آنها و ایجاد اپیدمی وجود دارد) و یا جوان بودن مرغ عشق ماده ؛ در این صورت (اگر احتمال می دهید که هنوز جنین درون تخم زنده است) باید مبادرت به شستشوی تخم ها نمایید ؛ برای این کار تخمها را در ظرفی حاوی آب گرم (حداکثر 35 تا 40 درجه سانتی گراد) قرار داده و صبر کنید تا کثافات آن حل شود ، متاسفانه در این حالت لایه پروتئینی نازک سطح تخم نیز از بین رفته و تخم قابلیت تنظیم رطوبت و ممانعت از ورود باکتری ها را از دست میدهد که این امر اغلب منجر به تلف شدن جنین می گردد به همین دلیل باید معقول بودن شستشوی تخم را مورد سوال قرار داد.

2_
تیره شدن غیر عادی تخم (این تیرگی را نباید با تیرگی تخم در اواخر دوران جنینی اشتباه گرفت بلکه این امر به دلیل فساد تخم حادث می گردد و برای افراد حرفه ای تشخیص آن بسی سهل و آسان است).
 

broiler

عضو جدید
با سلام
به نظر نمی رسه نوشتن اطلاعات به این ضعیفی اونم راجع به کبک و ببر و پلنگ کمک زیادی به مهندسان عزیز بکنه.
به نظر من کارشناس های عزیز باید فکری به حال تالار بکنن...باید اینجا محیطش علمی تر و به علم روز جهان آپدیت باشیم...تنها راهش هم معرفی سایت های معتبر لاتین و بررسی مقالات و ترجمه مقالات روز دنیاست تا بدونیم در دنیا چی میگذره

با تشکر
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام
به نظر نمی رسه نوشتن اطلاعات به این ضعیفی اونم راجع به کبک و ببر و پلنگ کمک زیادی به مهندسان عزیز بکنه.
به نظر من کارشناس های عزیز باید فکری به حال تالار بکنن...باید اینجا محیطش علمی تر و به علم روز جهان آپدیت باشیم...تنها راهش هم معرفی سایت های معتبر لاتین و بررسی مقالات و ترجمه مقالات روز دنیاست تا بدونیم در دنیا چی میگذره

با تشکر
این دیگه وظیف کارشناس هر بخشه
خوشحال میشم بیشتر ببینیمتون زا اطلاعاتتون بهره ببریم.
موفق باشید.

به غیر از اطلاعات چاپ شده به لاتین بیان تجربیات شخصی هم خیلی میتونه کمک کنه و مفید باشه
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
چگونه عسل مرغوب را از عسل تقلبی تشخیص دهیم؟

چگونه عسل مرغوب را از عسل تقلبی تشخیص دهیم؟

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: عسل با رطوبت کمتر از 18 درصد مرغوب است، چرا که رطوبت بالاتر عسل می‌تواند بر روی تخمیر آن موثر باشد. دکتر شهاب قاضی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، اظهار داشت: روش‌های مرسوم در فرهنگ عمومی برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی پشتوانه علمی ندارد، چون با توجه به این‌که عسل خصوصیات پیچیده‌ای دارد، بنابراین تشخیص نوع طبیعی و مرغوب آن توسط خریداران بدون استفاده از وسایل آزمایشگاهی کار سختی است.
وی افزود: عسل به شدت تحت تاثیر شرایط محیطی قرار می‌گیرد، به این ترتیب که در محیط سرد چسبنده و سفت و در محیط گرم روان می‌شود، زیرا رطوبت موجود در آن به راحتی تحت تاثیر رطوبت هوا قرار می‌گیرد.
قاضی به خریداران عسل توصیه کرد: حتی‌الامکان عسل را از فروشگاه‌های معتبر خریدای کنند، خصوصا فروشگاه‌هایی که خود، زنبوردار هستند و عسل تولیدی خود را ارائه می‌دهند.
این عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: برخی از مردم میزان رطوبت و مرغوبیت عسل را به وسیله برگرداندن شیشه عسل و سرعت بالا و پایین رفتن حباب داخل شیشه و برخی به وسیله میزان کش آمدن عسل اندازه گیری می‌کنند، البته باید توجه داشت که این روش‌ها دقیق نیستند، زیرا شرایط محیطی به خصوص دما، تاثیر زیادی بر روی عسل دارد.
وی افزود: به طور کلی این خصوصیات به میزان رطوبت عسل بستگی دارد، به طوری‌که عسل با رطوبت کمتر از 18 درصد مرغوب و بالاتر از آن نامرغوب است، چون رطوبت بالاتر می‌تواند خصوصا بر روی سرعت تخمیر آن موثر باشد.
قاضی گفت: تمام عسل‌ها، محتوی مخمرهای غیر مضر برای انسان هستند که در رطوبت 19 درصد تخمیر می‌شوند.
وی ابراز داشت: برای جلوگیری از تخمیر باید عسل را حرارت و آن را به مدت نیم ساعت در دمای 63 درجه سانتیگراد قرار داد تا تمام مخمرهای آن از بین رفته و تخمیر صورت نگیرد، هر چند امروزه از روش‌های جدیدتری مانند استفاده از نور UV برای از بین بردن مخمرهای عسل استفاده می‌کنند.
قاضی در ادامه گفت: عسل در زمستان تخمیر نمی‌شود زیرا دمای کمتر از 11 درجه سانتیگراد از تخمیر عسل جلوگیری می‌کند. وی در پایان افزود: بعد از شکرک زدن عسل احتمال تخمیر افزایش می‌یابد.

منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی

تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی

اگر عسلاز خصوصیتهای خاص استانداردهای کیفی قانونی خود تجاوز نماید، اکثراً تقلبهای ساده را می توان در آن مشاهده نمود. برای مثال مقدار ساکارز بالای 8 درصد نشان‌دهنده اضافه نمودن شکر ساده یا شکر چغندر قند یا شهد ذرت با اسید هیدرولیز شده به آن است که مقدار HMF بالا می‌رود. البته نسبتهای فروکتوز به گلوکز در این مورد شبیه به عسل باقی می‌ماند (200 > HMF).
معمولاً این تقلب به دو صورت انجام می گیرد :
الف) تغذیه زنبور عسل با شکر : به هنگام فصل شهد گل ها و زمانی که جریان شهد از بیرون کندو جریان دارد، بعضی افراد جهت سود جویی بیشتر یا عدم مدیریت کافی زنبورستان (عدم شناخت علمی) اقدام به تغذیه کندو با شربت شکر می کنند که این عمل تقلب در عسل محسوب می شود. با انجام آزمایشات متعدد که یکی از آنها اندازه گیری ساکارز (قند شکر) در عسل است، می توان به این موضوع پی برد. میزان ساکارز در عسل طبیعی در ایران نباید بیشتر از 5 % باشد، ضمناً تغذیه معمولاً در فصل پس از برداشت عسل در پاییز جهت ذخیره غذایی زنبوران در زمستان امر عادی محسوب می شود و این تغذیه گاهی نیز در ابتدای فصل بهار جهت کمک به رشد کلنی نیز انجام می شود، که در هر دو شربت شکر فوق توسط زنبور مصرف می شود و وارد عسل برداشت شده نمی شود.
ب) بعضی افراد نیز بدون دخالت زنبور، با شکر و آب و اسانس خود به صورت پنهانی اقدام به ساخت عسل می نمایند و اقدام به عرضه آن با ادعای طبیعی بودن محصول می کنند، این ماده را علاوه بر تشخیص آزمایشگاه تا حدی می توان از عسل مرغوب زنبورداران تشخیص داد. عسل دست ساز با گذاشتن در دهان مانند آب نبات سفت باقی می ماند و دیر حل و جذب می شود ولی عسل طبیعی سریعاً آب را به خود جذب می نماید. عرضه این ماده علاوه بر ضایع کردن حرفه زنبورداری باعث به خطر افتادن سلامت مصرف کنندگان می شود.
به گفته یکی از متخصصان :
مصرف کننده ایرانی به ویژه تهرانی عسل خوب، خالص و طبیعی را عسلی می دانند که رنگ آن کهربایی تیره یا همانند عقیق باشد، سفت بوده و اصطلاحاً کش بیاید، اگر 24 ساعت در یخچال بماند (شکرک نزند)، اگر قاشقی از آن برداشته شود قطراتی که از آن سرازیر میشود، به صورت باریکه ای ممتد باشد و قطع نشود، عده ای هم تکنیک های خاصی بکار می برند که پایه و اساس آن معلوم نیست، مانند کبریت گرفتن کنار عسل، ریختن چند قطره روی روزنامه و ..... هیچ کدام از این عقاید، ارتباطی با عسل از نظر طبیعی یا تقلبی بودن و شکرک زدن آن نداشته ندارد و از نظر عسل شناسان و علم تغذیه به طور کلی مردود است. لازم به ذکر است که تشخیص عسل طبیعی و تقلبی به کمک انگشت، قاشق و مزه و.... غیر ممکن بوده و فقط به عهده آزمایشگاه می باشد.
روش تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی

1- عسلی که توسط زنبور عسل تولید شده باشد از هنگامی که در دهان قرار می گیرد توسط مخاط دهان و رگ های زیر زبانی جذب می شود و این مسئله به خوبی قابل درک است. برعکس عسل هایی که دست ساز هستند مانند آب نبات روی زبان مانده و خیلی دیرتر شروع به حل شدن می نمایند. توجه کنید که با این روش نمی توان عسلی را که از طریق تغذیه زنبور عسل با شکر تولید شده را تشخیص داد.
2- هر چقدر هم که رنگ عسل طبیعی روشن باشد، نمی توان از پشت شیشه آن چیزی را مشاهده نمود. به دلیل کلوئیدی بودن عسل طبیعی، نور به طور مستقیم از آن عبور نکرده و تصاویری که از پشت شیشه دیده می شود بسیار ناواضح و نامشخص است، در صورتی که عسل تقلبی که از باتکا (گلوکز تجاری) تهیه شده مانند شیشه رنگی عمل کرده و به راحتی می توان اشیا را از پشت آن دید.
3- عسل هایی که با گلوکز تجاری تولید شده اند (تقلبی)، هیچ گاه شکرک نزده و همانطور شفاف باقی می مانند. البته پس از مدتی مانند نبات رنگی به صورت یک پارچه سفت شده و حتی با چاقو هم نمی توان آن ها را از ظرف خارج ساخت. با این تفاصیل تنها می توان عسل های دست ساز را از عسل زنبور تفکیک کرد. اما برای شناخت عسل تغذیه ای هیچ راهی به جز آزمایشگاه وجود ندارد.
4- روشهای ساده موجود برای جستجوی تقلبی بودن عسل بدون ابزار آزمایشگاهی براساس مزه، چسبندگی یا خاصیت حلالیت در آب سرد می‌باشد. اگر قطره‌ای از عسل طبیعیدر آب سرد ریخته شود، حالت چسبندگی خود را حفظ نموده و به سرعت حل نمی‌گردد، این حالت بیشتر در عسل خالص روی می‌دهد. این موضوع به وضوح در مقابل نور در زمینه‌ای تیره قابل رویت است. اگر لبه‌های قطره یا رشته جریان باریک عسل در زمان ریزش از هم بپاشد، احتمالا عسل تقلبی یا حاوی مقدار زیادی آب است. در هر حال بایستی از دیگر عسلها جدا نگهداری شود تا آزمایشهای دقیقتری در روی آن صورت گیرد.

منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عسل تقویت کننده قلب است

عسل تقویت کننده قلب است

مصرف عسل باعث تحریک و تقویت قلب و همچنین باعث گشادشدن رگ ها شده و جریان خون را در درون شریان های انشعابی افزایش می دهد. مصرف عسل باعث تحریک و تقویت قلب و همچنین باعث گشادشدن رگ ها شده و جریان خون را در درون شریان های انشعابی افزایش می دهد.
مریم مراداف در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: نقش عسل در درمان سنتی بسیاری از بیماری ها و جراحات مختلف از جمله بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، ریوی، دهان و دندان، دستگاه گوارش، پوست، زخم ها و سوختگی ها مفید است. وی گفت: قلب پرکارترین عضله بدن است که از زمان جنینی شروع به فعالیت می کند و به صورت طبیعی در تمام طول زندگی انسان حتی یک لحظه هم استراحت ندارد.
این متخصص تغذیه افزود: بیشترین مصرف انرژی را در بین تمام عضلات بدن دارد. ثابت شده است که عسل به علت دارا بودن گلوکز زیاد که راحت هم جذب می شود تأثیر بسیار مهمی روی عضلات قلب در انواع مختلف بیماری های قلبی دارد. مراداف گفت: مصرف عسل از طرفی باعث تحریک و تقویت قلب و همچنین باعث گشادشدن رگ ها شده و جریان خون را در درون شریان های انشعابی افزایش می دهد. وی افزود: عسل باعث بهبود وضع فشار مایعات بدن شده و فشار خون را تنظیم می کند و مانع از سکته قلبی می شود.
توصیه می شود تمام بیماران قلبی به ویژه آن دسته از بیماران که مبتلا به انسداد یا تنگی عروق قلبی هستند در مصرف عسل کوتاهی نکنند و البته بیماران قلبی که دیابت دارند نباید اعتدال در مصرف را فراموش کنند.

منبع
 

Similar threads

بالا