دانستنی های علوم دامی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مراحل ساخت عسل توسط زنبور عسل

مراحل ساخت عسل توسط زنبور عسل

اسرار ساختمان و نحوه عمل آن با وجود پیشرفت های علمی هنوز بر زیست شناسان و دانشمندان دیگر پنهان مانده و فقط می دانند که :
زنبور عسل پس از مکیدن شیره گلها و گیاهان به وسیله خرطوم خویش آنرا به کیسه عسلی که در شکم است برده و پس از چند عمل شیمیایی شناخته و نا شناخته آنرا به مایعی خوشبو و خوش طعم ، شیرین ، مقوی ، نشاط آور و نیکو حضال تبدیل کرده و در سلولهای مومی شکل که از قبل ساخته است ذخیره می نماید .

برای تهیه یک کیلوگرم از این شهد گوارا زنبور ناگزیر است ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار بار شهد حمل کند وبرای فراهم نمودن آن ده میلیون گل را بازدید کرده و از آنها شهد ( انگبین ) تهیه نماید و مسافتی معادل هفت بار دور زمین پرواز کند . شهدی که بدین طریق فراهم می شود ۴۰ تا ۸۰ درصد آب است و زنبوران عسل باید میزان آب آنرا به ۱۸ الی ۲۰ درصد برسانند تا عسل آماده شده بدست آید . برای تغلیظ نمودن آن زنبوران عسل مجبور هستند شهدی را که روز به کندو حمل کرده و درون سلولهای شان ذخیره نموده اند شب هنگام مجددا از داخل شان ها مکیده و وارد کیسه عسلی خود می نمایند در آنجا کمی از آب آنرا جذب و موادی از قبیل هورمون ها و آنزیم ها به آن اضافه می نمایند و بعد داخل حجره ها می ریزند . این عمل توسط سایر زنبورها تکرار می شود و مقداری از آب آنهم در مجاورت هوای کندو که از بال زدن زنبورها ایجاد می شود تبخیر شده و در پایان مواد دیگری از قبیل اسید های آلی و مواد ضد عفونی کننده به آن اضافه می نمایند . عمل تغلیظ آنقدر ادامه می یابد تا عسل به غلظت طبیعی خود برسد ، آنگاه آنرا در داخل سلولها ذخیره می کنند و درب آنرا با موم می پوشانند بدین ترتیب عسل انبار شده می تواند برای مدت طولانی نگهداری شود .

منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عسل جایگزین عالی برای شیرینیها

عسل جایگزین عالی برای شیرینیها

محققان می گویند زمانی خواهد رسید که شیرینی و آب نبات و دیگر محصولات غذائی حاوی شیره ذرت (عصاره گرفته شده از نشاسته ذرت که عمدتا حاوی قند گلوکزاست) و دیگر شیرین کننده ها با محتوای قند زیاد یک جایگزین تازه با استفاده از عسل، که یکی از قدیمی ترین مواد شیرین کننده است ، داشته باشند. به گزارش Science daily، دانشمندان دانشگاه ایلی نویز می گویند عسل بعلت برخورداری از سطح بالاتر آنتی اکسیدان ها که ترکیباتی مفید برعلیه سرطان ، بیماری قلبی و دیگر بیماری ها هستند ، می تواند جایگزین سالمتری نسبت به شیره ذرت باشد.به گفته نیکی اینکست استاد شیمی مواد غذائی ، عسل حاوی تعدای از ترکیبات آنتی اکسیدان است که بعنوان نگهدارنده عمل می کنند لذا جایگزینی مناسب برای برخی آنتی اکسیدان های سنتتیک است که بطور گسترده بعنوان نگهدارنده در چاشنی سالاد و دیگر غذاها بکار می روند.
عسل های تیره رنگ مانند عسل گندم سیاه بنظر می رسد بالاترین سطح آنتی اکسیدان ها را نسبت به انواع عسل با رنگ روشن دارند.
مطالعات قبلی صورت گرفته توسط محققان پیشنهاد می کند که سطح آنتی اکسیدان های ضد بیماریها در عسل می تواند به اندازه میزان موجود در برخی میوه ها باشد.


منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زهر زنبور عسل و مصارف دارویی آن

زهر زنبور عسل و مصارف دارویی آن

استفاده از سموم طبیعی در درمان بعضی امراض از دیر زمان ریشه در فرهنگ و تمدن بشری داشته و در این میان زهر زنبور عسل جایگاه ویژهای دارد. شواهد و قرائن دال بر آن است که بشر در قرون قبل از میلاد با درمان با زهر زنبور آشنا بوده است.بابلی ها و مصری ها و ایرانیان و رومی ها از جمله اقوامی بودند که از زهر زنبور عسل به منظور درمان امراض گوناگون استفاده می کردند. ژرمن ها و اسلاوها در قرون وسطی زهر زنبور عسل را برای درمان نقرس بکار می بردند و گرد خشک شده زنبور عسل را داروی مدر خوبی می دانستند.
امروزه برغم پیشرفتهایی که در کشور های پیشرفته در مورد صنعت پرورش زنبور عسل به طور اعم واستخراج زهر زنبور عسل و استفاده از آن در صنایع دارو سازی به طور اخص صورت گرفته متاسفانه در کشورما ایران علارغم وجود امکانات و آب وهوای مناسب در بعد تحقیقاتی هم مطالب مربوطه هم بسیار کم و سربسته ای می باشند.
بر طبق آخرین اطلاعات موجود هر گرم زهر خشک زنبور عسل در بازارهای جهانی به قیمت ۳۰۰ مارک خرید و فروش می شود.
( معادل قیمت ۶ گرم طلا ) برهمین اساس منطقی به نظر می رسد که سرمایه گذاری در این بخش و به کار گیری نیروهای متخصص می تواند در آینده ای نه چندان دور سود زیادی برای کشور عزیزمان به همراه داشته باشد.

فیزیولوژی دستگاه تولید زهر

۱: سیستم ترشح زهر در زنبور عسل:
این سیستم از یک غدهء کوچک بازی و یک غدهء کوچک اسیدی تشکیل شده است . زهر از این دو غده ترشح شده و به داخل کانالهای زهر جریان می یابند. غدد زهری بسیار پیچیده و منشعب هستند . اجزای سازندهء زهراز سلولهای ترشحی ترشح و توسط کانالهای فرعی به کانال اصلی و ازآنجا به کیسهء زهر هدایت می شوند.

۲: چگونگی تولید زهر و عوامل موثر در آن :
کار غدد زهری در زنبور کارگربلافاصله بعد ازبلوغ شروع شده و حداکثر تولید آن ۲-۳ هفته ادامه می یابد اما ساخته شدن تمامی اجزای زهر در یک زمان انجام نمی شود. همچنین بین مقدار گرده موجود در طبیعت و تولید زهر رابطهء مستقیم وجود دارد به گونه ای معمولا” در فروردین و اردیبهشت تولید زهر افزایش می یابد. و در زنبوران تولید زهر در اثر تحلیل غدد زهری کاهش می یابد .

زنبوران کارگر جوان به محض خروج از جایگاهشان دارای ذخیرهء زهری بوده که به تدریج افزایش می یابد این مقدار معمولا” در دو هفتگی به حداکثر مقدار خود می رسد . یک زنبور کارگر می تواند ۲-۳ میکرولیتر تولید نماید.
Apis dorsata بیشترین مقدار زهر را نسبت به Apis mellifira تولید میکند از هر ۱۰۰۰۰ زنبور ۱ گرم سم خشک بدست می آید. بطور کل غذاهایی که حاوی هیدرات کربن کمتر از مواد آلبومین دار در تولید زهر دخالت دارند.

۳: ساختمان نیش :
در زنبورهای کارگر و ملکه نیش اندام تخمریزی تغییر شکل یافته ای است که بصورت یک اندام دفاعی می تواند از بدن زنبور بیرون بیایید . علاوه بر این نیش ملکه در مکانیسم استقرارمستقیم تخم در داخل حجره ها نقش دارد. نیش بطور کلی از تغییر شکل پوست های حلقه های ۸ و۹ شکمی بوجود می آید.

طول نیش در زنبور عسل mm5-6 بوده که دارای ۱۴-۱۶ دندانه یا خار می باشد که پس از فرورفتن آن به داخل بدن مانع خروجش می شود.
۴: چگونگی نیش زدن :
این عمل در زنبورهای کارگر به ۲ صورت انجام می شود :
حالت (۱) : زنبور به آرامی و بدون عجله نیش خود را به داخل بدن انسان یا حیوان فرو کرد و پس از تزریق زهر آن را به آرامی خارج می کند.
حالت (۲) : زنبور به به سرعت حمله کرده و نیش خود را فرومی کند و در این حالت عموما” با توجه به ساختمان نیش که اره ای شکل می باشد بزر اثر تلاش برای خارج کردن نیش و فرار از خطر نیش به همراه کیسهء زهر و حتی روده هایش از بدن خارج شده و روی بدن موجود باقی می ماند این زنبور بعد از مدت کوتاهی می میرد .
نیش در حالت عادی بطرف شکم جمع شده و در صورت لزوم یک ماهیچهء مخصوص به خارج فرستاده می شود گنجایش کیسهء زهر ۲/۰ – mg 3/0 است . فرو کردن نیش در داخل بدن دشمن توسط حرکات جلو و عقب رفتن و لرزش توام با فشار و بلاخره پمپاژ و خالی کردن زهر در محل گزش می باشد .
نیش همانند کمانی فنرمانند عمل می کند و از دو قسمت راست و چپ تشکیل شده است که حرکات این دو قسمت متقابل بگونه ای است که یک قسمت جلو رفته و قسمت دیگر عقب نشینی می کند . پس از جدا شدن نیش از بدن زنبور عضله هایی که باعث حرکات نیش می گردند باعث ادامه یافتن عمل پمپاز زهر به داخل بدن می شود . منبع: عسل طبیعی هزار گیاه

منبع
 

blue bee

عضو جدید
کاربر ممتاز
مطالب تکمیلی زهر زنبور عسل

مطالب تکمیلی زهر زنبور عسل

زهر زنبور عسل مایعی روشن و سمی است که توسط یک غده که در انتهای بدن و نزدیک مخرج قرار دارد، تولید می شود.تولید زهر بلافاصله پس از تولد آغاز و در حدود روز پانزدهم تا بیست و یکم که زنبور کارگر وظیفه دفاع و حفاظت از کندو را به عهده می گیرد،ادامه می یابد و کیسه زهر زنبور پر می شود و در بیست و یک روزگی تولید زهر متوقف می شود. مقدار این زهر حدود3/0 تا ۵/۰ میلی گرم و وزن مخصوص آن 31/1 و با ph تقریبی 2/5 و بویی خاص و واکنش اسیدی است که در مجاورت هوا به سرعت خشک شده و 30 تا چهل درصد آب آن از دست می رود. داشتن چنین phی باید نشانگر ترش بودنش باشد اما در حقیقت تلخ است.
مقدار تولید زهر به عواملی چون: سن، نژاد، فصل و میزان مصرف گرده بستگی دارد. بین مقدار گرده گل موجود در طبیعت و مقدار سم در بدن زنبور عسل رابطه مستقیمی وجود دارد. یعنی درست زمانی که در طبیعت گرده گل به حد وفور هست(فروردین و اردیبهشت) کیسه های زهر زنبور نیز داراری حداکثر حجم هستند و بالعکس. علت قطع ترشح زهر در صورت عدم تغذیه با گرده این است که قسمت اعظم ترکیبات زهر از ۸ نوع پروتئین تشکیل می شود و چنانچه زنبور کارگر گرده مصرف نکند و از دریافت پروتئین محروم بماند قادر به ساختن پروتئین های موجود در زهر نخواهد بود. مهمترین پروتئین های زهر زنبور عسل عبارتند از: ملیتین، فسفولیپازآ و آپامین. پروتئین های دیگر شامل: دوپامین، هیستامین، پپتید، مینامین و هیالونیدراز هستند.
چون زهر زنبور روی پوست جانوران اثری ندارد، به همین دلیل به کمک یک نیش که طولش 5 الی 6 میلی متر است، زهر را با فشار به داخل بدن دشمنان تزریق می کند. این نیش دارای 15 الی 16 دندانه یا اصطلاحا خار وارونه است که پس از فرو رفتن آن به داخل بدن دشمن مانع از خروجش می شوند و تلاش زنبور برای بیرون کشیدن آن باعث پاره شدن امعاء و احشاء و در نتیجه مرگ زنبور می شود. که البته این خار ها در نیش ملکه وجود ندارند. نیز زنبور نر اصلا نیش ندارد.

منبع:زنبور عسل و پرورش آن،دکتر شهرستانی- عسل درمانی،دکتر هاشمی
 
آخرین ویرایش:

tnttn

عضو جدید
ترینهای ایران و جهان در زمینه دام ، طیور و آبزی پروری

ترینهای ایران و جهان در زمینه دام ، طیور و آبزی پروری

دنیای کنونی دنیای ارقام و اعداد و آمار است مثل اولین ، آخرین ،بزرگترین ، کوچکترین، بیشترین ، کمترین ، بهترین ، بدترین و ... گفتم بد

نیست برای خالی نبودن عریضه ما هم ترینهای دام ،طیور و آبزیان رو جهت افزایش اطلاعات عمومی ! شما دوستان اینجا بیآورم

:eek:خوشحال میشم دوستان هم همکاری کنند:w20:
 
آخرین ویرایش:

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]بیشترین تولید ماهیان گرمابی در کشور ؛ مازندران :[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]استان مازندران با تولید سالانه بیش از 37 هزار تن ماهی در آب بندان مازندران رتبه اول تولید ماهیان گرمابی را در کشور دارا است.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]540 قطعه آب بندان در مساحت تقریبی 17 هزار هکتار در مازندران وجود دارد و کپور نقره ای، علفخوار و سرگنده از جمله ماهیانی هستند که از این آب بندان ها برداشت می شود.[/FONT]

[FONT=&quot]مراکز تولید ماهی گرمابی در حدود 1300 مزرعه میباشد که 540 قطعه آن آب بندها هستند و حدود 80 ٪ میزان تولید از این آب بندها است [/FONT]

[FONT=&quot]میزان تولید ماهیان گرمابی کشور در سال 155 هزار تن است.[/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]بیشترین تولید ماهی سردآبی ؛ چهارمحال و بختیاری :[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]طي سال گذشته،(1389 ) در استان 14 هزار و 268 تن ماهيان سردابي توليد شد که در مقايسه با سال1388 به ميزان 27 درصد رشد داشته است. امسال با حل مشکلات سرمایه گذاری و اخذ تسهیلات ،تولید این ماهی از 14 هزار تن به 16 هزار تن افزایش خواهد یافت همچنین این استان با تولید بیش از 22 میلیون قطعه بچه ماهی رتبه نخست تولید وتکثیر ماهیان سردابی را هم در کشور دارد. در حال حاضرحدود 280 مجتمع پرورش ماهیان سردابی در استان چهارمحال و بختیاری فعال است که این تعداد ، سالانه بیش از14 هزار تن ماهی سردابی برابر با 22 درصد تولید کشور را تولید و به بازار مصرف عرضه می کند.[/FONT]

[FONT=&quot]ماهیان تولیدی این استان علاوه بر تأمین 70 درصد بازار فروش ماهیان سردابی تهران ، به استان های زنجان، اصفهان و اردبیل و حتی کشورهای عراق و حوزه خلیج فارس صادر می شود.[/FONT]

[FONT=&quot]اشتغال ایجاد شده در بخش شیلات این استان بیش از 6 هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم میباشد که با ارتقای برداشت و تولید ماهی در این استان ، زمینه اشتغال6 هزار شغل جدید در بخش شیلات فراهم می شود.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot] ارتفاع ۲۵۰۰ متری چهار محال و بختیاری از سطح دریا و داشتن ۱۰ درصد آب کشور ، سه هزار کیلومتر رودخانه، هزار و500 دهنه چشمه ، 843 رشته قنات ، سه هزار و531 حلقه چاه ، 20 رودخانه دائمی بزرگ و کوچک و منابع آبی پشت سدهای مخزنی و خاکی بستر ایده آلی برای پرورش ماهیان سردابی ایجاد کرده است .[/FONT]

[FONT=&quot]مسئولان استان میگویند : بااستفاده از برنامه هایی میخواهند تولید سالانه را به 50 هزار تن افزایش دهند و همچنان مقام اولی خود را حفظ کنند این برنامه ها شامل ؛ توسعه و افزایش صنایع وابسته مثل احداث 5 کارخانه خوراک آبزیا ن ، توسعه صنایع تبدیلی ، توسعه صنعت تولید و تکثیر بچه ماهیها و بالاخره افزایش تولید در واحد سطح (از 31 کیلوگرم فعلی به 50 کیلوگرم در متر مکعب ) میباشد . یکی از راههای افزایش تولید در واحد سطح ((تولید در قفس )) میباشد.[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]مزایا تولید در قفس :[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]افزایش تولید در مقایسه با سایر روش های پرورشی، مقرون به صرفه بودن، پایین بودن هزینـه های ثابت ، اعمـال مدیریت آسان تر، پرورش در محیـط طبیعـی ، نزدیک بودن طعم و مزه آبـزیان تولید شده به ماهیـان صید شده ، نیاز به فضای کم، تولید زیاد در هر واحد سطح، سهولت در برداشت، امکان حرکت و جابجا کردن قفس ها در موقع آلودگی، استفاده از همه منابع آبی، کاهش نسبی در سرمایه گذاری اولیه و سادگی و راحتی در صید ، سهولت در بررسی و مشاهده و نمونه برداری از ماهیان در طول دوره پرورش، احیای آبزیان با ارزش ، شرایط مناسب برای پرورش انواع گونه ها [/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]اولين پستاندار شبيه سازي شده :[/FONT]






یادبود گوسفند دالی در موزهٔ سلطنتی اسکاتلند




[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]دالی اولین پستاندار و گوسفند یا بهتر بگوییم میش شبیه سازی شده از سلول یک حیوان بزرگسال بود كه تمام میراث ژنتیکی حیوان بزرگسال را دقیقا کسب کرده و کاملا شبیه مادر خود بود. گوسفند دالی در نزدیکی ادیمبرا در اسکاتلند در لابراتوارهای "یان ویلموت" در سال 1997 ایجاد شد و 7 ماه بعد از آن به دنیا آمد. این گوسفند حتی توانست در آوریل 1998 مادر شود. بره دالی "بانی" نام داشت.[FONT=&quot][/FONT][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]شروع كلونی[FONT=&quot][/FONT][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]5 جولای ۱۹۹۶[FONT=&quot][/FONT][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]برای همانند سازی این گوسفند گروهی از دانشمندان اسکاتلندی به سرپرستی پان ویلموت، یک سلول از پستان گوسفند ماده‌ای جدا کردند. سپس این سلول را به تخمک بارور نشده[FONT=&quot]ٔ[/FONT][FONT=&quot] گوسفند دیگری الحاق کردند. پیش از این، کلیه مواد ژنتیکی این تخمک خارج شده بود. سلول‌های الحاقی رشد و نمو یافتند و به جنین تبدیل شدند. این جنین در رحم گوسفند سومی قرار گرفت. از آن پس بارداری و زایمان طبق معمول انجام شد. نام بره متولد شده را «دالی» گذاشتند. دالی کاملاً طبیعی بود جز آن‌که پدری نداشت. او کاملاً شبیه به گوسفندی بود که سلولی از پستان او جدا کرده بودند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]مرگ[FONT=&quot][/FONT][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]در ۱۴ فوریه ۲۰۰۳ مرگ دالی به علت بیماری ریوی اعلام شد. این در حالی بود که امید به زندگی گوسفندهای شبیه‌سازی شده ۱۱ تا ۱۲ سال است اما دالی تنها ۶ سال عمر کرد.[FONT=&quot][/FONT][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]چهار کپی از اولین گوسفند شبیه سازی شده دنیا! محققان انگلیسی که اولین گوسفند شبیه سازی شده دنیا به نام "دالی" را ایجاد کرده بودند چهار گوسفند جدید را با همان میزان ژنتیکی ایجاد و آنها را "دالی ها" نامگذاری کردند.[FONT=&quot][/FONT][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]اکنون "کیث کمپبل" یکی از دانشمندان مرتبط با پروژه دالی در دانشگاه ناتینگهام چهار گوسفند شبیه سازی شده جدید را با همان ماده ژنتیکی که برای ایجاد "دالی" استفاده کرده بود به دنیا آورد و به همین دلیل نام این چهار گوسفند شبیه سازی را "دالی ها" ([FONT=&quot]The Dollies[/FONT][FONT=&quot]) گذاشت.[/FONT][FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
دانستنی های دام

دانستنی های دام


[h=2]نتایجی از آخرین تحقیقات تولیدمثلی گاو شیری[/h][h=3][/h]
http://dastchin.net/static/content/pregnancy_in_cows.jpg
  • میزان آبستنی جدید در گاوهای با تولید شیرکم در اوایل شیردهی بسیار بیشتر از گاوهای با تولید شیر بالاست. با افزایش مدت شیردهی میزان آبستنی نیز افزایش می­یابد.
  • فن­ آوری­های ترکیبی می­تواند باعث بهبود عملکرد و بازده تولیدمثلی شود، با این شعار که بگذارید گاو مناسب را در زمان مناسب آبستن کنیم.
  • همزمانی مجدد تخمک­ گذاری، بعد از تلقیح مصنوعی زمان­بندی شده عملی می­باشد اما ممکن است نرخ گیرایی خوبی ایجاد نکند.
  • در بعضی از مطالعات، گاوهایی که در امر تخمک­ گذاری مشکل داشتند از طریق سیدر درمان شدند. همچنین سیدر باعث افزایش نرخ گیرایی گردید. ترکیب قراردادن سیدر و دستورالعمل اوسینک باعث بهبود نرخ گیرایی تلقیح زمان­بندی شده در نخستین تلقیح، در گاوهایی که بعد از پری­سینک و تشخیص فحلی 28 روزه، هنوز تلقیح نشده بودند، گردید.
  • استفاده از آمارهای رایانه­ ای برای مدیریت مولفه­ های تولیدمثلی (برنامه­ های زمان­بندی شده تزریقی و تشخیص آبستنی و سایر موارد دیگر) برای مدیریت گروه گاوها اهمیت زیادی دارد.
  • استفاده از اسپرم­هایی که باعث آبستنی بیشتری می­شوند باعث بازگشت سریع سرمایه­ گذاری می­شود. به هر حال کمی بهبود ژنتیکی در امر باروری جنس نر، جزء نتایج مورد انتظار است. انتخاب یک برنامه تولیدمثلی ارتقاء یافته با استفاده از نرخ آبستنی دختران، می­تواند باروری گله را بهبود دهد.
  • تغییرات نامطلوب در باروری گاوهای شیری طی چند سال گذشته بخوبی مستند می­باشد و حدود 50 درصد این تغییرات مربوط به ژنتیک است. انتخاب برای نرخ آبستنی بالاتردختران به­ طور مستقیم باروری را ارتقاء می­دهد و انتخاب برای طول عمر اقتصادی بیشتر و شکل شیرواری کمتر، به­ طور غیرمستقیم باروری را افزایش می­دهد. با آمیخته­ گری، باروری بیشتری می­توان به­ دست آورد ولی تولید شیر کاهش خواهد یافت.
  • وقتی هزینه­ های مستقیم و غیرمستقیم در نظرگرفته می­شوند، برنامه­ های تولیدمثلی طبیعی گرانترند و استفاده از تلقیح مصنوعی زمان­بندی شده ممکن است نسبت به تولید مثل طبیعی کمی ارزانتر باشد، و به­ خاطر اینکه زمان­های تلقیح آن مشخص شده­ است، مدیریت راحت­ تری دارد.
  • در مورد سامانه­ های تولیدمثل طبیعی، امر مدیریت جدی­تر و محکم­تر است و شامل انتخاب گاو نر مناسب، معاینه زمان­بندی شده و بدون دردسر گاو نر، حذف گاوهای نر نامناسب و برنامه 14 روزه استفاده از گاو نر در مقابل 14 روز استراحت دادن به آن و در نظر گرفتن نسبت گاو نر به گاو ماده به صورت 1 به 20 میباشد.
  • تشخیص گاوهای غیرآبستن و گاوهای آبستن از طریق فن­ آوری آزمایش خونی بیوپیرین، کاربرد اولتراسوند، یا لمس­ کردن می­تواند موثر و دقیق باشد.
  • لنگش می­تواند یکی از دلایل اختلال در فعالیت تخمدان و یا آبستنی باتاخیر باشد. روش­های معمولی غربالگری مربوط به برآورد عملکرد اندام­های حرکتی گاو و انجام سم­ چینی می­تواند باعث کاهش لنگش در اواخر شیردهی شود.
  • گاوهای با تولید شیر بالا جهت حصول اطمینان از مصرف ماده خشک کافی و تنظیم جیره غذایی مناسب، احتیاج به توجه بیشتری دارند. ادغام روش­های تغذیه­ ای صحیح با جیره­ های دوره انتقال کارآمد، منجر به اثرات مثبتی در امر تولیدمثل و تولید شیر گردید. مدارک و شواهد، تاکیدکننده این واقعیت است که جیره غذایی مناسب در دوران قبل از زایش، اثرات بسیار مشخصی روی تولید، سلامتی و باروری متعاقب گاوهای شیری بعد از گوساله­ زایی دارد.
  • خنک­ کردن گاوهای شیری در طول ماه­های تابستان باعث ارتقاء عملکرد تولیدمثل می­شود. این موضوع حتی در آب وهوای معتدل نیز صدق می­کند. تنش­ های گرمایی اثرگذار در صنعت گاوشیری می­تواند در هر مکانی رخ دهد ولی از نظر مدت زمان ممکن است فرق کند
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
"این مجموعه" اختصاصا تولید کننده استارتر گوساله است
تغذیه گوساله با استارتر "تولیدی این مجموعه
  • سلامتی دستگاه گوارش گوساله را تضمین نموده و باعث رشد چشمگیر گوساله می گردد.
  • اشتهای گوساله را به سبب خوشخوراکی افزایش می دهد.
  • گوساله های ماده را در آینده، به مادرانی با آمادگی جسمی مناسب برای آبستنی و زایمان راحت تبدیل می کند.
  • مقاومت بدن گوساله را در مقابل عوامل بیماریزا به نحو چشمگیری بالا می برد.
  • کاهش چشمگیر هزینه های دارو و درمان را به دنبال داشته و سبب صرفه جویی در هزینه ها می گردد.
  • باعث صرفه جویی در مصرف شیر می گردد.
  • ریخت و پاش و ضایعات در حین تغذیه گوساله را به حداقل می رساند.
  • و در کل، با صرفه جویی های به عمل آمده و حفظ سلامتی و شادابی گوساله ها، سرمایه گذاری شما را بیمه می نماید.
آنالیز استارتر گوساله دستچین
پروتئین
180 گرم (حداقل)
ویتامین A
10،000 واحد
چربی خام
30 گرم
ویتامین D3
2،000 واحد
خاکستر
48 گرم
ویتامین E
100 واحد
الیاف خام
60 گرم
ویتامین های گروه B
در حد نیاز
کلسیم
60 گرم
میکرو مینرال ها
در حد نیاز
فسفر
40 گرم
افزودنی های مجاز
در حد نیاز
مقدار و نحوه مصرف:
استارتر گوساله دستچین را می توان از آغاز هفته دوم تولد به بعد و با مقدار روزانه 100 گرم خوراک استارتر شروع به تغذیه نموده و به تدریج به مقدار آن افزود.
توصیه می گردد از هفته ششم الی هفتم به بعد روزانه 100 تا 200 گرم یونجه خشک خرد شده و مرغوب نیز در کنار خوراک استارتر مصرف گردد.
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
گاو سالم و پرتولید، حداقل به دوازده ساعت استراحت در روز نیاز دارد

گاو سالم و پرتولید، حداقل به دوازده ساعت استراحت در روز نیاز دارد



[h=3]پژوهشگران و بسیاری از مشاوران توصیه میکنند که گاوها مدت کافی در طی روز بخوابند و استراحت کنند. اصطلاح کیفی "میزان کافی" از نظر مشاوران متغیر است اما اکثر آنها توصیه میکنند که برای گاو سالم و پرتولید، حداقل 12 ساعت استراحت لازم است.[/h]
http://dastchin.net/static/content/gao_salm_o_prtolid_hdaghl_bh_doazdh_saat_astraht_dr_roz_niaz_dard.jpg عوامل زیادی بر قابلیت و میل یک گاو به خوابیدن و استراحت کردن تاثیر می­گذارند. از جمله این عوامل طراحی و راحتی در جایگاه انفرادی (فری­ استال)، آب و هوا و زمان لازم برای انجام بسیاری از فعالیت­های روزانه می­باشد که یک گاو باید به­ خاطر آنها ایستاده باشد. از جمله فعالیت­های ایستاده، شیردوشی، خوردن و نوشیدن و این­گونه موارد می­باشد. پژوهشگران، اثرات شرایط مختلف آب و هوایی را بر مدت زمان خوابیدن و استراحت گاو مورد مطالعه قرار داده­ اند. آنها مقادیر مختلف شاخص دما، رطوبت (THI) در محدوده 2/56 تا 8/73 را در محدوده­ ای که گاوها نگهداری می­شوند در نظرگرفته و متوجه­ شدند که با افزایش شاخص دما رطوبت، متوسط مدت خوابیدن و استراحت از 9/10 ساعت به به 9/7 ساعت کاهش می­یابد.بسیاری از پژوهشگران مشخص نمودند که شاخص دما رطوبت برابر یا بیشتر از 72 بر میزان تولید، تولیدمثل و فیزیولوژی گاو تاثیر می­گذارد. آنها همچنین متوجه شدند که حتی 9 الی 10 ساعت استراحت روزانه کافی نیست که شاید به­ دلیل محل نصب مه­ پاش­ها و خنک کننده­ ها­، نوع طراحی جایگاه­های انفرادی و وضعیت لنگش گاو (خصوصا در انتهای تابستان) باشد. با افزایش میزان شاخص دما رطوبت و کاهش مدت استراحت گاوها در جایگاه­های انفرادی و افزایش مدت ایستادن، خطر ایجاد زخم در لایه شاخی سم افزایش می­یابد.پژوهشگران مشاهده کردند که شیوع مشکلات حرکتی در تابستان بیشتر است که می­تواند با افزایش مدت ایستادن در تابستان که برای خنک شدن است مرتبط باشد. در نتیجه و با استفاده از نتایج این مطالعات آنها پیشنهاد می­کنند که دامداران روش­های مدیریتی جدی­تری را برای مقابله با گرما در زمانی­که دمای هوا به نزدیک 21 درجه سانتی­گراد می­رسد به کار ببرند. افزایش راحتی در جایگاه­های انفرادی و استفاده از فن و مه­ پاش برای خنک­ کردن گاو و به حداقل رساندن مدت لازم برای ایستادن (خصوصا در جایگاه انتظار دوشش) را نیز باید مد نظر داشت.اثر تراکم گروه دیگری از پژوهشگران در مورد تاثیر میزان تراکم در جایگاه انفرادی بر مدت خوابیدن و استراحت روزانه گاو مطالعاتی انجام دادند. میزان تراکم مورد مطالعه آنها 109، 120، 133 و 150 درصد بود. آنها همچنین اثرات میزان تراکم بر آن دسته از جایگاه­های انفرادی که بیشتر مورد استفاده گاوها قرار می­گرفت و میزان جا­به­ جایی در زمانی­که تعداد گاوها بیشتر از جایگاه­های انفرادی باشد را مطالعه نمودند.آنها متوجه شدند که ساعات خوابیدن گاوها در جایگاه­های انفرادی از 9 تا 12 ساعت با تراکم 100 درصد، به مدت 5 تا 11 ساعت در تراکم 133 درصد و مدت 2 تا 11 ساعت در تراکم 150 درصد کاهش یافت. این میزان استراحت کمتر از مدت 12 ساعت توصییه شده بود. نتایج این مطالعه مشخص می­کند که تراکم 120 درصد، حداکثر مقداری است که می­توان مورد استفاده قرارداد.آنها همچنین متوجه شدند که گاوها در شرایط تراکم، برای زودتر خوابیدن پس از شیردوشی با یکدیگر رقابت می­کنند. در نتیجه برای خوراک تازه بر سر آخور نمی ایستند و مدت کافی برای عضلات اسفنکتر سر پستان فراهم نمی­شود تا پس از شیردوشی و قبل از خوابیدن مجرای سر پستانک را ببندند.این دو مطالعه، نتایج مطالعات قبلی را تائید می­کند مبنی بر اینکه گاوها به 12 ساعت استراحت روزانه نیاز دارند. روش مقابله با گرما، عوامل موثر بر سلامت سم و میزان تراکم از جمله مسائل مدیریتی است که دامداران باید مد نظر داشته باشند تا بتوانند به سمت افزایش
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
تغذیه کاه گندم می تواند نتایج معجزه آسایی داشته باشد

تغذیه کاه گندم می تواند نتایج معجزه آسایی داشته باشد

[h=2]دانستنی های دام - گاو و گوساله[/h][h=3]کاه گندم به عنوان یک خوراک اهمیت چندانی ندارد. اطلاعات تغذیه گاوهای شیری، تجزیه شیمیایی کاه گندم را به صورت زیر ارائه کرده است:[/h]
http://dastchin.net/static/content/wheat_straw.jpg کل مواد مغذی قابل هضم برابر 5/42 درصد، دیواره سلولی برابر 73 درصد، دیواره سلولی بدون همی سلولز برابر 4/49 درصد، لیگنین برابر 8/8 درصد، پروتئین خام 8/4 درصد و خاکستر 6/7 درصد. بر اساس این اطلاعات، غالب متخصصین تغذیه خواهند گفت که کاه گندم جایگاهی در جیره گاوهای شیری پرتولید ندارد. من نیز تا چند سال پیش موافق این نظریه بودم، ولی تغذیه کاه گندم چندین بار به­ صورت یک خوراک معجزه­ آسا برای من عمل­ نمود. در این خصوص مطمئن نیستم که بتوانم نحوه عمل کاه گندم را شرح دهم، اما نظرات خود را ارائه می­کنم.اولین تجربه معجزه­ آسای این خوراک هنگامی اتفاق افتاد که من مشاور یک گله پرتولید بودم. این گله خوراک بسیار مرغوبی را مصرف می­کرد، اما ماده خشک مصرفی این گله در قیاس با میزان شیر تولیدی کمی بالاتر از میزان پیش­ بینی شده بود. گاوهای شیرده در تبدیل ماده خشک به شیر، خوب عمل نمی­کردند. این وضعیت قبل از روزهای محاسبه بازده تولید شیر بود ولی حدس می­زدم که بازده شیر در حدود 4/1 باشد.آیا جیره مصرفی بیش از حد خوب بود؟به نظرم رسید که در شرایط ذکرشده میزان عبور مواد در شکمبه خیلی سریع بوده و قابلیت هضم خوراک مصرفی به این دلیل به­ مخاطره افتاده است. بر اساس یک تحقیق و آزمایش، توصیه کردم که اضافه کردن مقداری علوفه فقیر می­تواند میزان سرعت حرکت محتویات شکمبه را کاهش دهد.در گله مذکور دهها بسته کاه­ گندم برای جایگاه­های انفرادی گوساله­ ها استفاده می­شد. ما تصمیم گرفتیم که روزانه میزان حدود یک کیلوگرم از کاه گندم کم ارزش را به ازای هر راس گاو استفاده کنیم. با کمال تعجب، میزان تولید شیر ظرف چند روز بعد افزایش یافت. تولید شیر روزانه به ازای هر راس گاو به میزان حدود 3 کیلوگرم بالا رفت در حالیکه مصرف ماده خشک به مقدار کمی افزایش نشان داد.آیا مصرف کاه گندم در همه گله ­ها موثر است؟به نظر من خیر. برای مثال درگله­ های با مصرف ماده خشک بالا و تولید کمتر از انتظار، مصرف کاه گندم می­تواند موثر باشد. من هنوز در مورد اینکه مصرف کاه گندم چقدر موثر بوده، مطمئن نیستم، ولی باور دارم که این موضوع به سرعت انتقال خوراک در شکمبه بستگی دارد. تجربه دوم من مربوط به گاوداری دیگری است که به­ هنگام بازدید متوجه مقدار زیادی علوفه در آخور گاوهای خشک و گاوهای انتظار زایش شدم. مسئول گاوداری گفت که که آنها سعی دارند که یک جیره حاوی علوفه زیاد و لی با انرژی کم را مورد تغذیه گاوهای خشک و انتظار زایش قرار داده و از چاق شدن آنها جلوگیری و شکمبه آنها را با علوفه پر کنند که رویه در پیش گرفته شده حتی برای گاوهایی که به­ مدت 24 ساعت در حول و حوش زایمان از مصرف خوراک می­افتند موثراست.آنچه که گاوهای خشک نیاز دارندتامین احتیاج انرژی گاوهای خشک با استفاده از یک جیره حاوی 30/1 مگاکالری در کیلوگرم ماده خشک امکان­ پذیر می­باشد. بسیاری از جیره­ های مصرفی گاوهای خشک که من مشاهده کرده­ ام دارای حدود 55/1 مگاکالری انرژی در کیلوگرم ماده خشک و یا میزان بیشتر هستند.استفاده از کاه­ گندم اجازه می­دهد که مصرف سیلاژ ذرت و غلات را در جیره گاوهای خشک کاهش داده و سطح انرژی را به 30/1 مگاکالری در کیلوگرم ماده خشک رسانید. مسئول گاوداری این موضوع را باور داشت و من هم قبول کردم. پس از آن تحقیقات انجام شده با گاوهای فیستولاگذاری شده نشان داد که عمل کاه­ گندم به­ طور ساده فراهم کردن یک لایه کافی از تله الیافی بوده که در طی دوران حاد کاهش مصرف خوراک در نزدیکی­ های زایمان، شکمبه، را فعال نگه می­دارد. من فرصتی داشتم که این موضوع را در دوران مشاوره­ ام در یک گله 500 راسی که در 253 زایش 38 مورد (15درصد) برگشتگی شیردان داشت، مورد آزمایش قرار دهم. من با استفاده از 4/5 کیلوگرم کاه­ گندم، جیره مصرفی را به یک جیره حاوی الیاف زیاد و انرژی کم تغییر دادم. از آن به­ بعد ما در بیش از 320 مورد زایمان فقط دو مورد برگشتگی (6/0 درصد) ثبت کرده­ ایم. باز اینکه ما باور داریم چنانچه قبلا توصیف شد، کاه­ گندم یک خوراک معجزه­ آسا است.سومین تجربه من با این خوراک معجزه ­آسا در خصوص یک نفر پرورش دهنده تجاری تلیسه بود. او یک گاودار عالی است که گاوهای گله خود را به سایر گله دارها فروخته و پرورش تلیسه را شروع نموده است. سیلاژ ذرت پایه جیره مصرفی تلیسه­ ها بود. چیزی نگذشت که مالکان تلیسه­ های او با انتقال آنها به دامداری خود، در خصوص وضعیت نمره بدنی و مشکلات جسمانی تلیسه­ ها اظهار نارضایتی کردند. بسیاری از این تلیسه­ ها چاق شده و نمره بدنی آنها بیش از 4 شده بود. بسیاری از آنها پس از زایمان دچار مشکل شده و دچار کبد چرب شدند.وقتی­که من از محل پرورش تجاری تلیسه­ ها بازدید کردم، جیره­ هارا بر اساس وزن و اندازه تلیسه­ ها دوباره متوازن کرده و بخشی از مصرف سیلاژ ذرت را با کاه­ گندم جایگزین کردم. این اقدام من برای تلیسه­ هایی که قبلا چاق شده و 6 ماه آبستنی داشته­ اند موثر واقع نشد ولی تغییرات زیادی در تلیسه­ های جوانتر در حال رشد بوجود­آمد و نمره بدنی آنها به حدود 25/3 کاهش و مشکلات تلیسه­ های تازه­ زا تقریبا به­ طور کامل برطرف شد.یقینا کاه­ گندم یک خوراک معجزه­ آسا نیست، با این حال، به­ نظر می­رسد در گله­ هایی که در بالا ذکرشد نتایج معجزه­ آسایی ایجاد نموده­ است. در این راستا من از سایر علوفه­ های فقیر کم­ انرژی و با الیاف زیاد استفاده نموده­ ام. اگر این علوفه در زمان بسته­ بندی شدن به اندازه­ های 5 سانتی­متر یا کمتر خرد شده­ باشد، کمک بسیار زیادی می­کند. در این­صورت هنگامی که در میکسر، خوراک کاملا مخلوط (TMR) قرارمی­گیرد، به­ راحتی جدا شده و در صورتیکه مقداری آب هم به خوراک­های کاملا مخلوط اضافه شود، دام نمی­تواند این نوع علوفه را جداسازی کند. به­ طور خلاصه کاه­ گندم ممکن است که در خیلی از جیره­ ها جایگاهی نداشته باشد، ولی شرایطی بوجود می­آید که مصرف کاه گندم می­تواند بهبود مهمی در عملکرد دام داشته­ باشد و نقش یک خوراک معجزه­ آسا را ایفا نماید.
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
اسپرم تعیین جنسیت شده بهترین کارایی را در بهترین تلیسه ها دارد

اسپرم تعیین جنسیت شده بهترین کارایی را در بهترین تلیسه ها دارد

[h=3]یک استاد دانشگاه مینه سوتا می گوید، اسپرم تعیین جنسیت شده، فن آوری است که فواید زیادی برای دامداران دارد.[/h]
http://dastchin.net/static/content/artificial_insemination_in_cattle.jpg به گفته این استاد دانشگاه، این اسپرم ­ها باید برای آمیزش­ های مناسب به­ کار رود. وی استفاده از این اسپرم­ ها را روی تنها 10 تا 20 درصد بهترین تلیسه­ های گله، قبل از استفاده گله توصیه می­کند.وی گفت که نخستین گام در استفاده موفقیت­ آمیز از اسپرم تعیین جنسیت­ شده، آگاهی از شایستگی ژنتیکی گله است.این دامپزشک می­گوید: شما باید بدانید که کدام گاوها از نظر ژنتیکی برترند. ارزش واقعی اسپرم تعیین جنسیت­ شده در بهبود گله و با بدست­ آوردن جایگزین­ هایی از بهترین گاوها است. وی هشدار می­دهد که این امر نیازمند تجزیه و تحلیل ژنتیکی گله بوده و برابر با انتخاب پرتولیدترین گاوها نیست.وقتی که 10 تا 20 درصد بهترین گاوهای گله مشخص شدند، استفاده از اسپرم تعیین جنسیت­ شده برای دو تلقیح نخست دختران این گاوها توصیه می­شود که از حدود 13 تا 14 ماهگی آغاز می­ گردد. وی استفاده از این اسپرم­ها در گاوها را توصیه نمی­کند مگر اینکه از نظر ژنتیکی تا حد انتخاب برای انتقال جنین، برتری داشته­ باشند. وی نتیجه­ گیری می­کند، استفاده تصادفی از اسپرم تعیین جنسیت­ شده درهمه تلیسه­ ها، درآمد در پی ندارد.
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
[h=2]دانستنی های دام - گاو و گوساله[/h][h=2]اهمیت سم چینی در پیشگیری و درمان لنگش[/h][h=3]طبق تحقیقات انجام شده، همواره 25 درصد گاوها در اغلب گله ها، از لنگش رنج می برند که نشان می دهد، لنگش به یک آفت و زیان متدوال در دامداریها تبدیل گشته است.[/h]
طی یک تحقیق، چنانچه سم­ چینی توسط یک فرد آموزش­ دیده و به­ صورت پیش گیرانه انجام شود، بعد از اینکه فرد سم­ چین کار خود را انجام دهد، نباید گاو جدیدی دچار لنگش شود. بر اساس این تجربه، اجرای طرحی در 4 مرحله می­تواند باعث کاهش لنگش در گله شود:1) شدت و میزان لنگش را با نمره حرکتی دادن به گاوها تعیین کنید. اگر بیش از 10 درصد، در یک مقیاس 5 واحدی، نمره بیش از 3 دارند، نشان دهنده مشکل می­باشد.2) مشکل را تعریف کنید. مشخص کنید که آیا مشکل عفونی است (درماتیت انگشتی، فرسایش پاشنه، گندیدگی سم، درماتیت بین انگشتی) یا غیر عفونی (زخم کف سم، بیماری خط سفید، کف سم نازک، رشد بیش از حد).3) زمینه­ های مشکل­ ساز را ارزیابی و اصلاح کنید. این قسمت­ها مربوط به تغذیه، محیط گاو، فن سم­ چینی یا ژنتیک می­باشد.4) نتایج را مورد نظارت و ارزیابی قراردهید. دادن نمره حرکتی به گاوها را ادامه داده، گاوی که نمره 3 یا بالاتر دارد را لنگ در نظر بگیرید.
اگر مشکل اصلی عفونی است، بهداشت، جیره، برنامه سم­ چینی و حمام سم را ارزیابی کنید و در صورتیکه مشکل غیر عفونی است، آسایش گاو، مدیریت، تقسیم ­بندی زمانی و اداره گاوها، گرمای محیط و میزان­ الیاف جیره، اندازه ذرات، میزان عناصرکمیاب و منبع آن را ارزیابی کنید
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
مطمئن شوید گوساله ها تمامی آنتی بادی های آغوز را دریافت می کنند

مطمئن شوید گوساله ها تمامی آنتی بادی های آغوز را دریافت می کنند

[h=3]مطالعات بالینی اخیر نشان داده است که حدود 30 درصد از گوساله ها مقدار کافی از آنتی بادی های آغوز را جذب نمی کنند، حتی اگر مقدار مناسبی دریافت کنند.[/h] "باب جیمز" از موسسه ویرجینیاتک نتایج چندین مطالعه انجام شده در بخش ترویج دانشگاهها را خلاصه کرده و توصیه­ های زیر را ارائه کرده است:با آغوز مانند شیر عمل کنید.آغوز باید طی یک یا دو ساعت بعد از دوشش تغذیه گردد یا بلافاصله تا دمای 4 الی 5/0 درجه سانتی­گراد سرد شود.آغوز سرد شده را طی 24 ساعت به مصرف برسانید تا رشد باکتریایی محدود شود و از یک یخچال جداگانه تنها برای آغوز استفاده کنید.آمادگی داشته باشید که اگر آغوز در دسترس نیست، از محصولات جایگزین آغوز با حداقل 100 گرم آنتی­ بادی در هر دوز استفاده کنید.پروبیوتیک ندهید.پروبیوتیک­ها را در 12 ساعت نخست زندگی تغذیه نکنید و حداقل 6 ساعت بعد از آخرین مصرف آغوز به تغذیه برسانید.از مکمل یا جایگزین­ های آغوزی که پروبیوتیک، دارد استفاده نکنید
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
عوامل زیادی در پیش گیری از لنگش نقش دارند

عوامل زیادی در پیش گیری از لنگش نقش دارند

[h=3][/h] اغلب لنگش با زایش شروع می ­شود ولی عوامل خطرزای دیگری نیز هستند که تولیدکنندگان باید به آن توجه کنند:زایش می­تواند لنگش را آغاز کندتغییرات هورمونی و تغذی­ه ای در طول این زمان می­تواند گاوها را در معرض خطر بالاتر ابتلاء به لنگش قراردهد.مدیریت نقش مهمی داردچگونگی پرورش تلیسه­ ها، می­ تواند عاملی در گسترش لنگش باشد. سم­ چینی منظم، دو بار در سال، می­تواند از مشکلات سم جلوگیری کند. گاوها باید در زمان خشکی سم­ چینی شوند تا وزن به طور مساوی روی اندام­های حرکتی توزیع شود.بیماری می­ تواند علت باشداسیدوز شکمبه، یکی از دلایل لنگش است زیرا سم­ ها را نسبت به بیماری آسیب­ پذیرتر می­ کند. بیماری­های عفونی، سمومی در خون ترشح می­ کنند که منجر به خون­ریزی کف سم می­ گردد.تغذیه مهم استمطمئن شوید گاوها الیاف کافی دریافت می­ کنند و مصرف ماده خشک خوبی دارند. خوراک کپک زده نیز عامل خطرزایی است.محیط گاو را فراموش نکنیدکف، آسایش گاو، طرح جایگاه و تهویه می­ تواند گاو را در معرض خطر بالاتر لنگش قراردهد. کف لاستیکی کمک می­ کند.اصلاح نژاد را برای سلامتی پا انجام دهیدسخت­ زایی و اصلاح برای تولید شیر بالا، صفاتی هستند که می­ توانند روی لنگش تاثیر داشته باشند
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
http://www.www.www.iran-eng.ir/static/uploads/media/header-2.gif
[h=2]دانستنی های دام - گاو و گوساله[/h][h=2]چه زمانی می توانید بگوئید گاوتان مبتلا به اسیدوز شده است؟[/h][h=3][/h]

  • چربی شیر به کمتر 3 درصد کاهش یابد.
  • پروتئین شیر به کمتر از 3 درصد کاهش یابد.
  • ظهور زخم پا، لنگش
  • تغییرات در مصرف غذا
  • کم شدن جویدن نشخوار (کمتر از 50 درصد گاوهایی که دراز می­ کشند، نشخوار می­ کنند).
  • کاهش تولید شیر بیش از 5/4 کیلوگرم در مقایسه با آن چیزی که جیره باید تامین کند.
  • مدفوع متغیر از سفت تا اسهال در گروه­های غذایی مشابه.
  • حضور مقادیری موسین، فیبرین در مدفوع.
  • وجود الیاف بلند (بزرگتر از 2/1 سانتی­متر) در مدفوع.
  • وجود غلات هضم نشده و خرد شده (بیش از 6/0 سانتی­متر) در مدفوع.
  • کاهش بازده خوراک نسبت به سن و روزهای شیردهی.
اسیدوز تاثیرات دراز مدتی روی هم چربی و هم پروتئین شیر می­ گذارد. بروز اسیدوز در اوایل شیردهی ممکن است ترکیبات شیر را برای بیش از 3 ماه کاهش دهد
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
بیماری کتوز چیست؟

بیماری کتوز چیست؟

[h=3]کتوز (استونمی) در گاوهای شیرده پرتولید در خلال 6 هفته اول بعد از زایمان روی میدهد که در سه هفته اول بسیار مهم است. این بیماری اغلب در دوره ی تغذیه زمستانی و نیز به هنگام حضور گاوها در جایگاههای بسته اتفاق می افتد.[/h] بیماری کتوز چیست؟کتوز (استونمی) در گاوهای شیرده پرتولید در خلال 6 هفته اول بعد از زایمان روی میدهد که در سه هفته اول بسیار مهم است. این بیماری اغلب در دوره ی تغذیه زمستانی و نیز به هنگام حضور گاوها در جایگاههای بسته اتفاق می افتد. احتمال بروز این بیماری در گاوهای مسن بیشتر از تلیسه های تازه زا می باشد.مبنای بروز کتوز: دلیل این عارضه یکسری تغییرات در روند سوخت و ساز است که بطور عمده محور آنها کاهش در گلوکوز خون وافزایش تولید اجسام کتونی در خون است. ترکیبات کتونی فرآورده های واسطه متابولیکی ناشی از جابجا شدن چربی های ذخیره ای بدن می باشد. عمده ترکیبات کتونی شامل بتاهیدروکسی بوتیرات (BHB) استواستات و استون است. عارضه فوق به دلیل جمع شدن اجسام کتونی در خون و ادرار گاو٬ کتوز نامیده میشود. افزایش اجسام کتونی در مایعات بدن به هنگام توازن منفی انرژی در طولانی مدت وضرورت تجزیه ی چربی ها در بدن به هنگام گرسنگی٬ تغذیه ناکافی و تولید بالای گاو ها صورت می گیرد. در حیوانات نشخوارکننده، سلولهای پوششی شکمبه اجسام کتونی را با استفاده از اسیدهای چرب فرار شکمبه بخصوص بوتیرات تولید می کنند. مواد سیلویی که اسید بوتیریک زیاد دارند موجب ابتلای گاو به کتوز می شوند. علاوه بر تغییر در سوخت و ساز اسیدهای چرب در کبد، یکی از تغییرات اصلی در کتوز کاهش زیاد غلظت گلوکز در خون و مقدار گلیکوژن در کبد است. کاهش گلوکز خون مسوول افزایش اسیدهای چرب آزاد در کبد است. در صورت طبیعی بودن غلظت گلوکز خون٬ اسیدهای چرب آزاد در خون کم بوده و همگام با کاهش غلظت گلوکز پلاسما، میزان اسیدهای چرب آزاد پلاسما افزایش می یابد زیرا اسیدهای چرب از بافتهای ذخیره چربی آزاد میشوند. همزمان با کاهش گلوکز خون٬ حیوانات نشخوارکننده، گلوکز خود را از طریق منابع غیر گلوکزی مانند اسید پروپیونیک٬ اسیدلاکتیک، گلیسرول و برخی اسیدهای آمینه به دست می آورند. هنگامی که گلوکز به منظور تولید انرژی و تشکیل لاکتوز به مصرف می رسد ممکن است اگزالواستات، ترجیحاً برای تشکیل گلوکز به کار رود که این امر منجر می شود که مقدار اگزالواستات ناشی از گلوکونئوژنز که برای مصرف استیل کوآ در چرخه کربس لازم است کاهش یابد و ازاین رو استیل کوآ به مواد کتونی مانند استواستات٬ بتاهیدروکسی بوتیرات و مقدار اندکی استون تبدیل می شود.مواد کتونی به وسیله بافتهای بدن به جز کبد٬ به ویژه به وسیله ماهیچه ها، اکسیده می شوند. اگر تولید مواد کتونی بیشتر از مصرف آنها به وسیله بافتهای محیطی باشد، بیماری کتوز رخ خواهد داد. یکی دیگر از عوامل بروز کتوز، چاقی زیاد است که سبب کاهش اشتها٬ افزایش تجزیه چربی بدن، افزایش تجمع چربی در کبد و افزایش میزان تولید اجسام کتونی است. عدم دریافت مقادیر کافی انرژی بعد از زایمان موجب بروز کتوز میگردد.علائم و نشانه های کتوز: شایع ترین نشانه کتوز، کاهش وزن است. کاهش وزن به دلیل مصرف چربی های بدن و از دست دادن آب به سرعت رخ می دهد. گاو کتوزی اغلب افسرده بوده٬ تمایلی به حرکت نداشته و موهای آن زبر و خشن است. دمای بدن و ضربان قلب و تنفس، اغلب عادی بوده و نفس گوئی، بوی استون می دهد. برخی از گاوها ممکن است تلوتلو بخورند٬ ماهیچه ها به ویژه ماهیچه های میانی پهلو بلرزند٬ گاو تعادل خود را از دست دهد و به ظاهر کور به نظر برسد.تشخیص کتوز: میزان گلوکز و مواد کتونی خون بهترین پارامتر تشخیص بیماری کتوز است. مقدار گلوکز خون از میزان طبیعی 2/2 تا 8/2 میلی مول در لیتر به 4/1 میلی مول در لیتر و مجموع مواد کتونی خون از 75/1 میلی مول در لیتر به 5 میلی مول در لیتر می رسد و در گاوهای به شدت کتوزی آنزیم آسپارت آمینوتر انسفراز افزایش می یابد که نشانه ای از آسیب دیدن جگر و بی اشتهایی است.انواع کتوز اولیه در گاوهایی که در مراحل نخستین شیر دهی جیره های پرانرژی مصرف می کنند دیده می شوند. پارامتر های موثر بر بروز این بیماری مصرف زیاد سپیلاژ با اسید بوتریک زیاد٬ کم تحرکی٬ چاقی زیاد به هنگام زایش و ناراحتی های گوارشی، کتوز ثانویه در پی هر بیماری پیش می آید که موجب کاهش مصرف غذا در آغاز شیردهی شود.بیماریهایی که بیشتر موجب کتوز می شوند عبارتند از: جابجایی شیردان٬ التهاب رحم (متریت)٬ ورم پستان و کبد چرب. صدمه اصلی وارده از کتوز ثانویه، کبد چرب است. در هنگام زایش تجمع چربی ها در کبد با وسعت زیادی صورت میگیرد اما اثر خود را پس از زایمان نمایان می سازند این مساله عمل گلوکونئوژنز کبد را مختل کرده و خطر ابتلای گاو را به محض شروع شیردهی به شدت افزایش می دهد. گاوهای متاثر ظرف هفته اول یا دوم زایمان کتوز را نشان می دهند. غلظت مواد کتونی خون در کتوز ثانویه به اندازه کتوز اولیه بالا نیست. با این امکان، بهبود در کتوزهای نوع ثانویه پس از درمان ضعیف تر است چون درمان تاثیرکمی در بهبود آسیبهای وارد آمده به کبد در اثر ورود چربی ها و کاهش ظرفیت گلیکونئوژنز گاو به دنبال دارد. یکی از روشهای درمان کتوز تزریق وریدی 500 میلی لیترمحلول گلوکز 50 درصد است تا گلوکز خون را افزایش دهد اما بدلیل تولید لاکتوز برای شیر و کاهش گلوکز اگر تزریق های پی در پی گلوکز انجام نشود بیماری دوباره بر میگردد.برای پرهیز از تزریق های پی در پی می توان پروپیلین گلایکول را به گاو خورانید که مقدار آن 125 تا 250 گرم و 2 بار در روز است و در همین مقدار آب حل میشود. روش دیگر، تزریق بعضی از هورمون های گلوکوکورتیکوئیدی به تنهایی و یا همراه با تزریق وریدی گلوکز می باشد. گلوکوکورتیکوئیدها باعث تولید گلوکز از اسیدهای آمینه می شوند. تزریق یک دوز گلوکوکورتیکوئیدی و 5 تا 50 میلی گرم دگزامتازون در درمان کتوز موثر است و نیز گزارشات ارائه شده حاکی از آن است که مصرف دوازده گرم نیاسین به مدت یک هفته غلظت کتون پلاسما را کاهش میدهد، اما نشان داده شده که نیاسین بر روی کاهش غلظت NEFA پالاسما یا افزایش گلوکز خون نقشی ندارد.لازم به ذکر است خوراندن شکر یا ملاس در درمان کتوز تاثیری ندارد زیرا میکرواورگانیسم های شکمبه آنها را به اسیدهای چرب فرار تجزیه می کنند. بهترین روش پیشگیری توجه به تغذیه و مدیریت درست برای تامین انرژی مورد نیاز گاو است. گاو به هنگام زایش نباید زیاد چاق یا لاغر باشد٬ به گاوهایی که سابقه ابتلا به کتوز دارند به مدت 6 تا 8 هفته بعد از زایمان گلیکول پروپیلین یا پروپیونات سدیم خورانده شود. جیره آغاز شیر دهی باید بیشترین مقدار از مواد پیش ساز گلوکز و کمترین مقدار از مواد پیش ساز کتونها را داشته باشد. میزان انرژی مصرفی گاو را باید تا اندازه ای افزایش دادکه موجب کاهش اشتها نشود٬ گاوها با علوفه مرغوب تغذیه شوند و از مصرف مواد سیلویی نامرغوب و دارای اسید بوتیریک بالا جلوگیری شود و ویتامین و مینرال در مقادیر بسنده برای گاوها فراهم شود
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
راهکارهایی برای مقابله با کپک ها و سموم قارچی

راهکارهایی برای مقابله با کپک ها و سموم قارچی

http://www.www.www.iran-eng.ir/static/uploads/media/header-3.jpg
[h=2]دانستنی های دام - گاو و گوساله[/h][h=2]راهکارهایی برای مقابله با کپک ها و سموم قارچی[/h][h=3]بسیاری از مواد خوراکی حاوی قارچ هستند. وقتی این قارچها روی دانه غلات و علوفه رشدکنند، مشکلاتی ایجاد می کنند. مایکوتوکسین ها سمومی هستند که توسط کپکهای قارچی تولید می شوند.[/h]
مسمومیت با مایکوتوکسین­ ها، مایکوتوکسیکوسیس نامیده می­شود. تخمین زده شده که حدود 25 درصد محصولات آلوده به مایکوتوکسین هستند.کپک­ ها و مایکوتوکسین­ ها اثرات زیادی روی گاو می­ گذارند. اینها می­ توانند خوشخوراکی را تحت تاثیر قرارداده و مصرف خوراک را کاهش­ دهند. چون قارچ­ها از مواد مغذی خوراک برای رشد خودشان استفاده می­ کنند، ارزش غذایی خوراک را کاهش می­ دهند. کپک­ ها ممکن است میکرب­های شکمبه را مهارکنند و قابلیت جذب شکمبه را کاهش دهند.مایکوتوکسین­ ها می­ توانند باعث بروز مشکلات هورمونی و ایمنی شوند خصوصا در گاوهای شیری که تحت تنش هستند. مایکوتوکسین­ ها می­ توانند باعث اسهال­ های متناوب، زبر شدن موهای بدن، ناراحتی­های عمومی و سقط­ جنین زودرس شوند که به صورت چرخه نامنظم فحلی در گاو بروز می­ یابد. متاسفانه در اغلب اوقات مایکوتوکسین­ ها به جای مشکلات حاد باعث مشکلات مزمن می­ شوند که واقعا توجه شما را جلب می­ کند.دلیل مشکلات مزمن از قبیل 900 تا 1300 گرم افت تولید شیر گاو در روز یا زیاد شدن برخی بیماری­ها در گله و یا عملکرد گیرایی پائین که اغلب اوقات شناخته نمی­ شوند به وجود مایکوتوکسین­ ها ارتباط داده می­شوند. با این حال مشخص است که این نوع مشکلات مزمن بسیار هزینه­ بر خواهند بود.چرا خوراک­ها به قارچ و کپک آلوده می­ شوند؟اسپور قارچ و کپک در خاک و باقیمانده گیاهان وجود دارد. این قارچ­ها همیشه آماده آلوده کردن گیاه در مزارع هستند. قارچ­ها وقتی شرایط مساعدی برایشان فراهم شود رشد می­کنند. تنش­ های آب و هوایی می­تواند مقدار قارچ و کپک­ ها را روی گیاه به صورت تصاعدی زیادکند.گیاهانی که توسط حشرات آسیب دیده­ اند قارچ بیشتری روی خود دارند. اکسیژن و رطوبت زیاد در زمان انبارداری هم می­تواند باعث رشد کپک­ ها و قارچ­ ها گردد.وقتی هوای سرد (زیر 21 درجه) و مرطوب (رطوبت نسبی 70 درصد) بلوغ ذرت را به تاخیر می­اندازد، قارچ­ ها اغلب در مزرعه شروع به رشد می­کنند. در شرایط اقلیمی شمالی­ تر، قارچهای فوزاریوم مثل وومیتوکسین (با نام دیگر دی اکسی نیوالنول یا DON )، T2، زرالنون و فومونسین از این شرایط سود می­ جویند. گرمای هوا، شرایط مرطوب، خشکی، آسیب توسط حشرات و سایر تنش­ های وارد به محصول، تولید مایکروتوکسین­ هایی به نام آفلاتوکسین (از قارچ آسپرژیلوس فلاویوس و آسپرژیلوس پارازیتیکوس) را در غلات قبل از برداشت افزایش می­دهند. آفلاتوکسین عمدتا در خشکسالی شایع است چرا که باکتری­ها و قارچ­هایی که با آن رقابت می­کنند در شرایط خشکی نمی­توانند رشدکنند. اما این قارچ­ های آسپرژیلوس رطوبت­ دوست نیز هستند و می­توانند رشد کرده و یک بار غله که به خوبی خشک نشده­ است را آلوده سازند. دانه­ های سبک یا آسیب­ دیده اغلب مقدار زیادی آفلاتوکسین دارند. از آنجا که آفلاتوکسین ماده سرطان­زایی است سازمان خوراک و داروی آمریکا محدودیت­های قانونی برای این سم در مواد خوراکی و شیر وضع کرده است. مقدار مجاز آفلاتوکسین در خوراک گاوهای شیری 20 قسمت در میلیارد و مقدار مجاز آن در شیر 5/0 قسمت در میلیارد می­باشد. آفلاتوکسین تنها مایکوتوکسینی است که توسط سازمان نظارت بر غذا و دارو برای آن محدودیت اعلام شده است.مبارزه با آفلاتوکسینحتی با مدیریت خوب زراعی و دامی مقدار کمی آفلاتوکسین در خوراک و علوفه وجود دارد. تشخیص مسمومیت با آفلاتوکسین، به علت دامنه وسیعی از علائم و ماهیت مزمن بودن آن کار بسیار دشواری است. یک خوراک یا ماده غذایی ممکن است حاوی چندین نوع مایکوتوکسین باشد. اگر علائمی از وجود کپک و مایکوتوکسین­ ها در خوراک گاو وجود داشته باشد، همیشه سعی کنید از بروز هر گونه مشکلات مدیریتی و تغذیه­ ای دیگر جلوگیری کنید و بعد از آن اگر هنوز به مشکل آفلاتوکسین مشکوک هستید، برای این منظور آزمایش دهید و آن اقلام خوراکی را که فکر می­کنید آلوده هستند از جیره حذف کنید یا در حداقل مقدار استفاده کنید و از مایکوتوکسین بایندر در جیره استفاده کنید.1) آزمایش برای تشخیص مایکوتوکسین­ ها: حدود 100 نوع مایکوتوکسین مختلف وجود دارد. متاسفانه آزمایشگاه­ها قادر نیستند هر یک را به تنهایی آنالیز کنند بنابراین اگر آزمایش سطح مایکوتوکسین را بالا نشان نمی­دهد لزوما به این معنی نیست که مشکلی وجود ندارد. اما گاهی اوقات بویژه مواقعی که به اقلام خوراکی خریداری شده شک دارید فرستادن نمونه ای به آزمایشگاه برای آنکه سطح مایکوتوکسین را نشان دهد، مفید خواهدبود.2) رقیق­ سازی: اگر احتمال آلودگی قارچی و مایکوتوکسینی زیاد است بهترین راه حل این است که ماده خوراکی آلوده را از جیره خارج کنید. دومین راه حل این است که مقدار آن ماده غذایی را در جیره کاهش دهید. این امر باعث کاهش مایکوتوکسن در خوراک گاو شده و ممکن است به شما این امکان را بدهد که از غذای آلوده در جیره استفاده کنید. اغلب اوقات مواد خوراکی ریزتر حاوی بالاترین سطح آلودگی هستند. بنابراین، این امر کمک می­کند تا راهی برای جلوگیری از تغذیه آنها پیدا کنیم.3) مایکوتوکسین­ بایندرها: مایکوتوکسین­ بایندرها به جیره اضافه می­شوند تا به مواد سمی متصل شوند و از جذب این مواد در دستگاه گوارش گاو جلوگیری کنند. به این ترتیب گاوها از سموم حفظ می­شوند و از آلودگی شیر جلوگیری می­شود. هر چند که روی این محصولات تحقیقات زیادی انجام شده است، در حال حاضر محصولی تائید نشده که بتواند سموم را از خوراک جدا کند. متاسفانه روش­های تحقیقی برای ارزیابی مایکوتوکسین­ بایندرها در آزمایشگاه و گاو استاندارد نشده است، لذا مقایسه محصولات با یکدیگر کار دشواری است.سیلیکات­ها (مثل رس، بنتونیت، منتموریلونیت، زئولیت و فیلوسیلیکات­ها) معمولا به عنوان عوامل مقاوم به کپکی شدن یا پلت­ چسبان فروخته می­شوند. با وجود اینکه تضمینی برای جلوگیری مشکلات مربوط به مایکوتوکسین­ ها، توسط مایکوتوکسین­ بایندر وجود ندارد ولی بسیاری از متخصصان تغذیه استفاده از این مواد را برای متصل شدن به مایکوتوکسین­ ها در جیره توصیه می­کنند.سدیم بنتونیت به صورت یک پودر نرم (با اندازه 200 میکرون) معمولا به مقدار 240 گرم به ازاء هر راس گاو در روز تغذیه می­شود. در آمریکا مصرف بیشتر از 2 درصد سدیم بنتونیت در جیره ممنوع است. سایر سدیم آلومینو­سیلیکات­ بایندرها به مقدار 110 گرم در روز با ازاء هر راس تغذیه می­شوند. معلوم شده یک نمونه از سدیم کلسیم­ آلومینوسیلیکات­ های آبدار خاص در تعدادی از گونه­ های حیوانی به آفلاتوکسین متصل می­شوند. متاسفانه به نظر نمی­رسد که این ماده سایر مایکوتوکسین­ ها را علاوه بر آفلاتوکسین به صورت دائم جذب کند. تغییرات شیمیایی در ساختار سیلیکات­ها مقداری بهبود در قدرت باندکنندگی این مواد با سایر مایکوتوکسین­ ها مثل زیرالنون بوجود آورده است. از زغال (یا کربن فعال) به عنوان باند­کننده زرالنون و DON با موفقیت­های موردی استفاده شده اما به نظر می­رسد به اندازه سیلیکات در جذب آفلاتوکسین موثر نیست.گلوکومانان­ های استری شده قسمتی از دیواره سلولی مخمر هستند که به طور موثری در سطحی کمتر از سیلیکات­ها مایکوتوکسین­ ها را جذب می­کنند. با مصرف فقط 10 گرم گلوکومانان­ های استری شده به ازاء هر راس گاو در روز آفلاتوکسین شیر گاوهای شیری به مقدار قابل توجهی کاهش می­یابد. این کاهش با مصرف 225 گرم سیلیکات در روز به ازاء هر راس گاو به دست می­آید. در آزمایشگاه نشان داده شده که این کربوهیدراتهای غیر قابل هضم، آفلاتوکسین، اوکراتوکسین، زرالنون و T2 را جذب می­کنند. استفاده از این مواد به مقدار 5/0 درصد رشد جوجه­ های گوشتی را در جیره­ های حاوی آفلاتوکسین، اکراتوکسین، زرالنون و T2 بهبود می­بخشد.برخی متخصصان تغذیه معتقدند که تغذیه مداوم این جاذب­ها برای جلوگیری از مسائل تحت بالینی مربوط به مایکوتوکسین­ ها ضروری است. متاسفانه برخی از این جاذب­ها ممکن است به مواد معدنی جیره مثل عناصر کم­ نیاز متصل شده و آنها را از دسترس حیوان دور نگه دارند. به همین خاطر ممکن است مصرف مداوم این جاذب­ها در جیره مناسب نباشد خصوصا اگر از منابع آلی مواد معدنی در جیره استفاده نشود. انجام تحقیق بر روی هزینه­ های ناشی از بروز مایکوتوکسیکوسیس تحت بالینی و موثر بودن جاذب­ها در سطوح پائین مایکوتوکسین در جیره می­تواند مفید باشد
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
http://www.www.www.iran-eng.ir/static/uploads/media/header-2.gif
[h=2]دانستنی های دام - گاو و گوساله[/h][h=2]5 نکته کلیدی در ارتباط با نقش مهم بستر در کیفیت شیر[/h][h=3]حفظ نظافت و راحتی جایگاه های فری استال نقش مهمی در کیفیت تولید شیر دارد.[/h]
معمولا گاوهای کثیف باعث تولید شیر با کیفیت پائین می­ شوند. بستر جایگاه­های فری­ استال رابطه مستقیمی با کیفیت شیر دارد. انتخاب مواد بستر به سامانه جمع­ آوری کود، دسترسی، قیمت، شاخصه­ های افزایش بهداشت، آسایش و سلامتی پستان بستگی دارد. ماسه تمیز، استانداردی طلایی برای بستر می­ باشد ولی مواد دیگری مانند کود جامد بازیافتی نیز به نحو موثری استفاده می­ شوند.عوامل زیادی بسترریزی را تحت تاثیر قرار می­ دهند، به عنوان مثال، تراکم گاو (جمعیت)، کیفیت خوراک، نظافت پی در پی جایگاه­، دفعات نظافت راهروها، تهویه، شیوه ذخیره بستر، آب و هوا، تعداد بسترریزی و راهکارهای بسترریزی.محققان 5 نکته کلیدی را در ارتباط با نقش بستر در کیفیت شیر تولیدی توصیه کرده­ اند:1) تعداد باکتری بستر رابطه مستقیمی با تعداد باکتری سرپستانک دارد. شمار باکتریایی انتهای سر پستانک همبستگی مثبتی با عفونت­های داخل پستانی دارد. از طرفی ارتباط مستقیمی بین بهداشت گاو و شمار سلول­های بدنی وجود دارد. 2) برای آنکه گاوها سالم و بهره ور باقی بمانند به 11 تا 12 ساعت استراحت در روز احتیاج دارند. در طی این استراحت طولانی، نوک سرپستانک­های گاو در تماس مستقیم با مواد بستر می­باشد. بنابراین تلاش­های مداوم برای کاهش تماس نوک سرپستانک­ها با باکتری­های محیطی به منظور داشتن سلامتی پستان و کیفیت شیر لازم و ضروری می­باشد.3) بهبود بهداشت گاو منجر به کاهش تماس سرپستانک با عوامل بیماری­زای ورم پستان محیطی، عفونت­های درون­ پستانی و شمار سلول­های بدنی می­ شود.4) نظافت عالی گاو قبل از شیردوشی برای رفع باکتری­های محیطی از انتهای سرپستانک آخرین مرحله از مدیریت گله در اطمینان یافتن از تولید مداوم شیر با کیفیت بالا محسوب می­ شود.5) باکتری­هایی که در طی آماده سازی پستان گاو از بین نمی­ روند نهایتا به مخزن شیر شما وارد می­ شوند. نمونه براداری از مخزن شیر یا مسیر شیر در هر وعده شیردوشی و کشت عوامل محیطی دقیقا میزان موثربودن آماده­ سازی پستان قبل از دوشش را نشان می­دهد. مدیریت مناسب­ تر بستر منجر به تولید شیر با کیفیت بیشتر می­ شود. اما این کار ملزم به پیگیری مداوم و اعمال صحیح می­باشد. بنابراین گاوهای تمیزتری برای شیردوشی خواهیم داشت
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
زود از شیرگیری گوساله ها صرفه جویی در پی دارد

زود از شیرگیری گوساله ها صرفه جویی در پی دارد


[h=2]دانستنی های دام - گاو و گوساله[/h][h=3][/h]
قیمت بالای جایگزینهای شیر همه ما را به فکر راههایی برای صرفه جویی انداخته است. فراهم ساختن یک شروع خوب برای گوساله ها به شما امکان میدهد تا آنها را زودتر از شیر بگیرید.
آخرین ارزیابی ها از میانگین سن شیرگیری گوساله در آمریکا می گوید که 70 درصد از گوساله ها در 7 هفتگی یا بیشتر، شیرگیری می شوند. به علاوه 25 درصد از دامداری های مورد بررسی، گفتند که گوساله ها را در 9 هفتگی یا بیشتر از شیر میگیرند. با در نظر گرفتن اینکه گوساله های دارای شکمبه به خوبی توسعه یافته، میتوانند از نظر فیزیولوژیکی برای شیرگیری حتی در 3 هفتگی آماده باشند، بسیاری از دامداریها فرصت بزرگی برای شیرگیری گوساله ها در سنین کمتر و صرفه جویی در هزینه ها و زمان سپری شده دارند. زود از شیرگیری موضوع جدیدی نیست ولی به خصوص در مواقعی که نقدینگی کم بوده و هزینه جایگزین شیر بالا است، ممکن است بخواهید شیوه فعلی خود را مورد تجدیدنظر قراردهید.
نیاز به توسعه شکمبه
نخست مروری سریع بر توسعه شکمبه داریم که عامل کلیدی در یک برنامه شیرگیری زودهنگام است. هنگامی که گوساله شروع به خوردن خوراک خشک به خصوص آغازین می کند، شکمبه شروع به فراهم ساختن مواد مغذی تولید شده در اثر تخمیر کرده و جمعیت میکربی شکمبه شروع به رشد می کند. تخمیر بخش نشاسته ای غلات، اسیدچرب فرار، بویژه اسید بوتیریک تولید کرده که رشد پرزهای شکمبه و فعالیت متابولیکی آن را تحریک می کند. بعد از حدود 3 هفته از تغذیه از غلات، شکمبه گوساله باکتریهای کافی برای تخمیر خوراک لازم جهت تولید مقدار لازم انرژی را خواهد داشت. باکترهای شکمبه نیز منبع مهمی از مواد مغذی و پروتئین میکربی را با خروج از شکمبه و هضم و جذب شدن در روده کوچک فراهم می کنند. پروتئین میکربی بسیار قابل هضم بوده و حاوی ترکیب مطلوبی از اسیدهای امینه است.
از نقطه نظر مدیریتی، ما می توانیم در چند روز نخست بعد از تولد، با فراهم کردن دسترسی به آب و یک مخلوط کنسانتره ای با کیفیت و داری بافت درشت و زبر، زمینه را برای رشد مطلوب گوساله فراهم کنیم. در 3 تا 4 هفتگی، شکمبه به خوبی میتواند توسعه یافته باشد و برای تغییر به جیره ای حاوی خوراک جامد آماده باشد. هر چه زودتر نشاسته توسط گوساله مورد هضم قرارگیرد، توسعه شکمبه زودتر صورت می گیرد. حدود 21 روز از نخستین زمانی که کنسانتره مصرف می شود طول می کشد تا پرزهای شکمبه توسعه پیدا کنند. این زمان توسعه از وقتی است که برای بار اول کنسانتره مصرف می شود که می تواند در 2 روزگی یا 20 روزگی باشد. اینجاست که مدیریت نقش مهمی در تعیین توسعه شکمبه و سن شیرگیری ایفا می کند. کمک به گوساله در خوردن نخستین لقمه های کنسانتره میتواند اثرات مثبت و چشمگیری در شروع روند توسعه شکمبه داشته باشد.

تحقیق اخیر در ایالت پنسلوانیا، تاثیر سن شیرگیری روی عملکرد گوساله و تولید شیر نخستین شیردهی را مورد بررسی قرارداده است. در دو آزمایش 124 گوساله نر و ماده در 3، 4، 5 یا 6 هفتگی از شیر گرفته شدند و تا سن 8 هفتگی مورد مطالعه قرار گرفتند. بسیاری از تحقیقات قبلی تفاوتی بین گوساله های شیرگیری شده در 6 یا 8 هفتگی نشان نداده است. جایگزین شیر این مطالعه حاوی 22 درصد پروتئین و 15 درصد چربی بود و به میزان 10 درصد وزن تولد مورد تغذیه قرار گرفت. در هفته قبل از شیرگیری، جایگزین شیر به نصف کاهش یافت. گوساله ها در دو وعده از روز، در آزمایش اول شیر دریافت می کردند، در آزمایش دوم تا دو هفتگی، از شیر روزانه دو بار تغذیه می گردید، سپس گوساله ها تا زمان شیرگیری، تمام شیر را در یک وعده دریافت میکردند. گوساله هایی که در سه هفتگی شیرگیری شدند، دقیقا در این دو آزمایش به طور مشابه با بقیه تغذیه شدند.
وزن بدن در 8 هفتگی در تمام گوساله ها یکسان و به طور متوسط 74 کیلوگرم بود. این بدین معنی است که وزن آنها در 8 هفتگی تقریبا دو برابر وزن تولد شده بود که شاخص خوبی در هر سامانه تغذیه گوساله است. ارتفاع لگن و جدوگاه نیز صرفنظر از سن شیرگیری، مشابه بود.
در 8 هفتگی ارتفاع لگن گوساله ها 5/87 و ارتفاع جدوگاه آنها 5/82 سانتیمتر بود. نکته مهم در این مطالعه این بود که گوساله های شیرگیری شده در 3 هفتگی استارتر را در هفته قبل از شیرگیری، با میل نمی خوردند، بنابراین استارتر به طور دستی برای کمک به توسعه شکمبه تغذیه می گردید. به این دلیل و این حقیقت که 21 روز، حداقل زمان برای توسعه کافی شکمبه است، شیرگیری در 3 هفتگی توصیه نمی شود. با این حال شیرگیری در 4 هفتگی تحت شرایط مدیریتی خوب تا عالی کاملا مورد قبول می باشد. به علاوه تقاوتی در سلامتی گوساله در سرتاسر این آزمایشات مشاهده نشد. توسعه شکمبه مشاهده شده در 8 هفتگی برای تمام گوساله ها یکسان بود و تفاوتی در ترکیب بدن تشخیص داده نشد.

در مورد تولید شیر چطور؟
آمارهای انجمن بهبود گاوهای شیری برای گوساله از این مطالعات جمع آوری و تحلیل شد تا مشخص شود آیا سن شیرگیری روی سن زایش یا تولید شیر نخستین شکم موثر بوده است یا نه. 40 تلیسه در این بخش از آزمایش مورد مطالعه قرارگرفتند و PTA (قابلیت انتقال پیش بینی شده) برای تولید چربی پدر و مادر در تحلیلهای آماری قرارگرفت. صرفنظر از سن شیرگیری، همه تلیسه ها تقریبا در سن مشابهی 4/23 ماهگی زایش کردند. تولید شیر معادل بلوغ 305 روزه شکم اول، 13630 کیلوگرم بدون تفاوتی بین تیمارها برآورد گردید. ترکیب شیر نیز تحت تاثیر قرار نگرفت، چربی 83/3 درصد و تولید معادل بلوغ آن، 522 کیلوگرم بود. پروتئین 3 درصد و تولید معادل بلوغ پیش بینی شده آن، 407 کیلوگرم بود.
گوساله ها می توانند برای شیرگیری در 3 تا 4 هفتگی آماده باشند. با این حال، در این مطالعه، گوساله های شیرگیری شده در 3 هفتگی به توجه بیشتری نیاز داشتند. زمان و نیروی کار بیشتر مورد نیاز برای به مصرف رساندن استارتر، به این گوساله ها بیان می کند که صبر کردن تا 4 هفتگی بهتر خواهد بود.
شیرگیری زودتر گوساله ها تا جایی که امکان دارد، باعث می شود آنها مصرف خوراک خشک را سریعتر آغاز کنند و در زمان و هزینه صرفه جویی می کند. مهم است بیاد داشته باشیم که زود از شیرگیری، بدون توسعه شکمبه نمی تواند موفقیت آمیز باشد. اگر شکمبه برای پذیرش خوراک خشک آماده نباشد، گوساله از کمبود رشد تا 3 هفته بعد از شیرگیری، رنج خواهدبرد. اگر شکمبه به میزان کافی توسعه نیافته باشد، ابن کمبود رشد بعد از شیرگیری در هر سنی می تواند رخ دهد.
با مراقبت و مدیریت مناسب، اکثر گوساله ها می توانند، در 4 تا 5 هفتگی شیرگیری شوند، ولی تصمیم از شیرگیری را تنها بر اساس سن نگیرید. به جای آن، از مقدار استارتر مصرف شده توسط گوساله ها به عنوان نشانگر اصلی زمان شیرگیری استفاده کنید.
گوساله هایی که 9/0 کیلوگرم کنسانتره در روز به مدت 3 روز پیاپی مصرف می کنند، برای شیرگیری آماده هستند. برای استفاده از این سامانه، باید بدانید چه مقدار استارتر روزانه تغذیه می گردد. 9/0 کیلوگرم کنسانتره را وزن کرده و مقدار را روی ظرف مورد استفاده برای تغذیه گوساله ها علامت گذاری کنید تا از دقت آن مطمئن شوید. اندازه گیری مصرف استارتر به شما امکان می دهد تا تاریخ شیرگیری را برای گوساله هایی که از زمان مورد نظر به دلیل بیماری عقب می افتند، تنظیم نمائید و تنها آنهایی که سالم بوده و به خوبی خوراک می خورند را شیرگیری کنید. اگر شیر گیری در 5 هفتگی به نظر میرسد که برای شرایط شما مناسب نیست، احتمالا عوامل دیگری دخیل هستند. برخی احتمالات می توانند شامل: عدم مصرف آغوز کافی، تهویه ضعیف، عدم تغذیه استارتر با کیفیت، جایگاه مرطوب و نمناک یا دیگر منابع تنش زا باشند.
در زمان شیرگیری، شیر میتواند به طور ناگهانی یا به تدریج حذف شود ولی تغییرات در خوراک خشک را به تدریج اعمال نمائید. استارتر یکسانی را به مدت یک هفته تغذیه کرده و سپس استارتر را با کنسانتره گوساله شیرگیری شده مخلوط کنید تا گوساله ها امکان تطابق با خوراک رشد دهنده را پیدا کنند. علوفه با کیفیت، زمانی که مصرف کنسانتره به حدود 2/2 تا 7/2 کیلوگرم در روز می رسد، می تواند یک بار در روز تغذیه گردد که احتمالا حدود 6 تا 7 هفتگی می باشد. دیگر راهکارها برای کاهش تنش در زمان شیرگیری شامل صبرکردن به مدت یک هفته و سپس انتقال گوساله به جایگاه گروهی، محدود ساختن گروه انتقالی به 4 تا 6 گوساله و اجتناب از شاخسوزی یا واکسیناسیون در این زمان است.
در مطالعه ای که در سال 1994 در ایالت پنسیلوانیا انجام شد، هزینه پرورش گوساله ها تا 112 روزگی مقایسه گردید و برآورد شد که شیرگیری در 30 روزگی به جای 60 روزگی، 32 دلار به ازای هر گوساله صرفه جویی در پی داشت. شیرگیری در 45 روزگی به جای 60 روزگی، 19 دلار و شیرگیری در 30 روزگی نسبت به 45 روزگی باعث 13 دلار صرفه جویی گردید. اگر از قیمت جایگزین شیر در سال 2007 در این تحلیلها استفاده کنیم، میبینیم که شیرگیری در 4 هفتگی میتواند تا 55 دلار به ازای هر گوساله نسبت به شیرگیری در 8 هفتگی صرفه جویی به دنبال داشته باشد. شیرگیری در 45 روزگی تا 30 دلار به ازای هر گوساله نسبت به شیرگیری در 60 روزگی صرفه جویی به همراه دارد.
مطالعات انجام شده در ویسکانسین و پنسیلوانیا نشان داده اند که گوساله ها قبل از شیرگیری پرهزینه ترین دامهای جایگزین از نظر تغذیه و مراقبت هستند. به علاوه، این مطالعات نشان می دهد که نخستین گروه بعد از شیرگیری، ارزانترین گروه می باشد. تصمیم مدیریتی شما و عملیات مرتبط، تعیین می کند که چه موقع گوساله ها را از گرانترین گروه به ارزانترین گروه منتقل نمائید.
به خاطر داشته باشید که سن، اساس خوبی برای از شیرگیری دامها نیست و مصرف کنسانتره و شکمبه توسعه یافته، روشهای بسیار بهتری برای تعیین زمان از شیرگیری گوساله ها می باشد.
سخن آخر اینکه سامانه های زود از شیرگیری، می تواند باعث صرفه جویی مالی بدون تاثیر بر عملکرد گوساله یا تولید شیر آتی گردد
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
[h=2]نخود می تواند جایگزین بخشی از کنجاله سویا و ذرت در جیره ها شود[/h][h=3][/h] در برخی مناطق کشور، نخودزمینی یک جایگزین ارزان و قابل دسترس برای کنجاله سویا و ذرت است. پروتئین خام نخود، نسبتا بالاست و انرژی نسبتا زیاد آن عمدتا به صورن ذخایر نشاسته­ ای می­باشد. محققان اخیرا استفاده از نخود را در جیره 24 راس گاو هلشتاین به مدت 70 روز مطالعه کرده­ اند. نتایج در مجله دیری­ ساینس فوریه 2008 منتشر­شده است.حدود 45 درصد از ذرت و 78 درصد از کنجاله سویا در جیره گروه شاهد با نخود جایگزین شد. مقدار نخود استفاده شده 15 درصد ماده خشک جیره و حاوی 25 درصد پروتئین خام و 1/98 مگاکالری انرژی خالص شیردهی در هر کیلوگرم بود. سایر اقلام جیره یکسان بود.مصرف ماده خشک و تولید شیر در هر دو گروه یکسان بود. علاوه بر این تغییر معنی­ داری در درصد ترکیبات شیر، بازده نیتروژن شیر یا نیتروژن اوره­ ای شیر (MUN) وجود نداشت. انجام آزمون چشایی نیز تفاوت قابل توجهی در طعم شیر نشان نداد. محققان معتقدند که نخود می­تواند تا سطح 15 درصد ماده خشک جیره، جایگزین کنجاله سویا و ذرت در جیره گاوهای پرتولید شود
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
دانستنی های دام

دانستنی های دام

[h=2]نتایجی از آخرین تحقیقات تولیدمثلی گاو شیری[/h][h=3][/h]
  • میزان آبستنی جدید در گاوهای با تولید شیرکم در اوایل شیردهی بسیار بیشتر از گاوهای با تولید شیر بالاست. با افزایش مدت شیردهی میزان آبستنی نیز افزایش می­یابد.
  • فن­ آوری­های ترکیبی می­تواند باعث بهبود عملکرد و بازده تولیدمثلی شود، با این شعار که بگذارید گاو مناسب را در زمان مناسب آبستن کنیم.
  • همزمانی مجدد تخمک­ گذاری، بعد از تلقیح مصنوعی زمان­بندی شده عملی می­باشد اما ممکن است نرخ گیرایی خوبی ایجاد نکند.
  • در بعضی از مطالعات، گاوهایی که در امر تخمک­ گذاری مشکل داشتند از طریق سیدر درمان شدند. همچنین سیدر باعث افزایش نرخ گیرایی گردید. ترکیب قراردادن سیدر و دستورالعمل اوسینک باعث بهبود نرخ گیرایی تلقیح زمان­بندی شده در نخستین تلقیح، در گاوهایی که بعد از پری­سینک و تشخیص فحلی 28 روزه، هنوز تلقیح نشده بودند، گردید.
  • استفاده از آمارهای رایانه­ ای برای مدیریت مولفه­ های تولیدمثلی (برنامه­ های زمان­بندی شده تزریقی و تشخیص آبستنی و سایر موارد دیگر) برای مدیریت گروه گاوها اهمیت زیادی دارد.
  • استفاده از اسپرم­هایی که باعث آبستنی بیشتری می­شوند باعث بازگشت سریع سرمایه­ گذاری می­شود. به هر حال کمی بهبود ژنتیکی در امر باروری جنس نر، جزء نتایج مورد انتظار است. انتخاب یک برنامه تولیدمثلی ارتقاء یافته با استفاده از نرخ آبستنی دختران، می­تواند باروری گله را بهبود دهد.
  • تغییرات نامطلوب در باروری گاوهای شیری طی چند سال گذشته بخوبی مستند می­باشد و حدود 50 درصد این تغییرات مربوط به ژنتیک است. انتخاب برای نرخ آبستنی بالاتردختران به­ طور مستقیم باروری را ارتقاء می­دهد و انتخاب برای طول عمر اقتصادی بیشتر و شکل شیرواری کمتر، به­ طور غیرمستقیم باروری را افزایش می­دهد. با آمیخته­ گری، باروری بیشتری می­توان به­ دست آورد ولی تولید شیر کاهش خواهد یافت.
  • وقتی هزینه­ های مستقیم و غیرمستقیم در نظرگرفته می­شوند، برنامه­ های تولیدمثلی طبیعی گرانترند و استفاده از تلقیح مصنوعی زمان­بندی شده ممکن است نسبت به تولید مثل طبیعی کمی ارزانتر باشد، و به­ خاطر اینکه زمان­های تلقیح آن مشخص شده­ است، مدیریت راحت­ تری دارد.
  • در مورد سامانه­ های تولیدمثل طبیعی، امر مدیریت جدی­تر و محکم­تر است و شامل انتخاب گاو نر مناسب، معاینه زمان­بندی شده و بدون دردسر گاو نر، حذف گاوهای نر نامناسب و برنامه 14 روزه استفاده از گاو نر در مقابل 14 روز استراحت دادن به آن و در نظر گرفتن نسبت گاو نر به گاو ماده به صورت 1 به 20 میباشد.
  • تشخیص گاوهای غیرآبستن و گاوهای آبستن از طریق فن­ آوری آزمایش خونی بیوپیرین، کاربرد اولتراسوند، یا لمس­ کردن می­تواند موثر و دقیق باشد.
  • لنگش می­تواند یکی از دلایل اختلال در فعالیت تخمدان و یا آبستنی باتاخیر باشد. روش­های معمولی غربالگری مربوط به برآورد عملکرد اندام­های حرکتی گاو و انجام سم­ چینی می­تواند باعث کاهش لنگش در اواخر شیردهی شود.
  • گاوهای با تولید شیر بالا جهت حصول اطمینان از مصرف ماده خشک کافی و تنظیم جیره غذایی مناسب، احتیاج به توجه بیشتری دارند. ادغام روش­های تغذیه­ ای صحیح با جیره­ های دوره انتقال کارآمد، منجر به اثرات مثبتی در امر تولیدمثل و تولید شیر گردید. مدارک و شواهد، تاکیدکننده این واقعیت است که جیره غذایی مناسب در دوران قبل از زایش، اثرات بسیار مشخصی روی تولید، سلامتی و باروری متعاقب گاوهای شیری بعد از گوساله­ زایی دارد.
  • خنک­ کردن گاوهای شیری در طول ماه­های تابستان باعث ارتقاء عملکرد تولیدمثل می­شود. این موضوع حتی در آب وهوای معتدل نیز صدق می­کند. تنش­ های گرمایی اثرگذار در صنعت گاوشیری می­تواند در هر مکانی رخ دهد ولی از نظر مدت زمان ممکن است فرق کند.
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
[h=2]دانستنی های دام - گاو و گوساله[/h][h=2]اهمیت سم چینی در پیشگیری و درمان لنگش[/h][h=3]طبق تحقیقات انجام شده، همواره 25 درصد گاوها در اغلب گله ها، از لنگش رنج می برند که نشان می دهد، لنگش به یک آفت و زیان متدوال در دامداریها تبدیل گشته است.[/h]
طی یک تحقیق، چنانچه سم­ چینی توسط یک فرد آموزش­ دیده و به­ صورت پیش گیرانه انجام شود، بعد از اینکه فرد سم­ چین کار خود را انجام دهد، نباید گاو جدیدی دچار لنگش شود. بر اساس این تجربه، اجرای طرحی در 4 مرحله می­تواند باعث کاهش لنگش در گله شود:1) شدت و میزان لنگش را با نمره حرکتی دادن به گاوها تعیین کنید. اگر بیش از 10 درصد، در یک مقیاس 5 واحدی، نمره بیش از 3 دارند، نشان دهنده مشکل می­باشد.2) مشکل را تعریف کنید. مشخص کنید که آیا مشکل عفونی است (درماتیت انگشتی، فرسایش پاشنه، گندیدگی سم، درماتیت بین انگشتی) یا غیر عفونی (زخم کف سم، بیماری خط سفید، کف سم نازک، رشد بیش از حد).3) زمینه­ های مشکل­ ساز را ارزیابی و اصلاح کنید. این قسمت­ها مربوط به تغذیه، محیط گاو، فن سم­ چینی یا ژنتیک می­باشد.4) نتایج را مورد نظارت و ارزیابی قراردهید. دادن نمره حرکتی به گاوها را ادامه داده، گاوی که نمره 3 یا بالاتر دارد را لنگ در نظر بگیرید.
اگر مشکل اصلی عفونی است، بهداشت، جیره، برنامه سم­ چینی و حمام سم را ارزیابی کنید و در صورتیکه مشکل غیر عفونی است، آسایش گاو، مدیریت، تقسیم ­بندی زمانی و اداره گاوها، گرمای محیط و میزان­ الیاف جیره، اندازه ذرات، میزان عناصرکمیاب و منبع آن را ارزیابی کنید
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
[h=2]مطمئن شوید گوساله ها تمامی آنتی بادی های آغوز را دریافت می کنند[/h][h=3]مطالعات بالینی اخیر نشان داده است که حدود 30 درصد از گوساله ها مقدار کافی از آنتی بادی های آغوز را جذب نمی کنند، حتی اگر مقدار مناسبی دریافت کنند.[/h] "باب جیمز" از موسسه ویرجینیاتک نتایج چندین مطالعه انجام شده در بخش ترویج دانشگاهها را خلاصه کرده و توصیه­ های زیر را ارائه کرده است:با آغوز مانند شیر عمل کنید.آغوز باید طی یک یا دو ساعت بعد از دوشش تغذیه گردد یا بلافاصله تا دمای 4 الی 5/0 درجه سانتی­گراد سرد شود.آغوز سرد شده را طی 24 ساعت به مصرف برسانید تا رشد باکتریایی محدود شود و از یک یخچال جداگانه تنها برای آغوز استفاده کنید.آمادگی داشته باشید که اگر آغوز در دسترس نیست، از محصولات جایگزین آغوز با حداقل 100 گرم آنتی­ بادی در هر دوز استفاده کنید.پروبیوتیک ندهید.پروبیوتیک­ها را در 12 ساعت نخست زندگی تغذیه نکنید و حداقل 6 ساعت بعد از آخرین مصرف آغوز به تغذیه برسانید.از مکمل یا جایگزین­ های آغوزی که پروبیوتیک، دارد استفاده نکنید
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
http://www.www.www.iran-eng.ir/static/uploads/media/header-1.gif
[h=2]دانستنی های دام - گاو و گوساله[/h][h=2]عوامل زیادی در پیش گیری از لنگش نقش دارند[/h][h=3][/h]
اغلب لنگش با زایش شروع می ­شود ولی عوامل خطرزای دیگری نیز هستند که تولیدکنندگان باید به آن توجه کنند:زایش می­تواند لنگش را آغاز کندتغییرات هورمونی و تغذی­ه ای در طول این زمان می­تواند گاوها را در معرض خطر بالاتر ابتلاء به لنگش قراردهد.مدیریت نقش مهمی داردچگونگی پرورش تلیسه­ ها، می­ تواند عاملی در گسترش لنگش باشد. سم­ چینی منظم، دو بار در سال، می­تواند از مشکلات سم جلوگیری کند. گاوها باید در زمان خشکی سم­ چینی شوند تا وزن به طور مساوی روی اندام­های حرکتی توزیع شود.بیماری می­ تواند علت باشداسیدوز شکمبه، یکی از دلایل لنگش است زیرا سم­ ها را نسبت به بیماری آسیب­ پذیرتر می­ کند. بیماری­های عفونی، سمومی در خون ترشح می­ کنند که منجر به خون­ریزی کف سم می­ گردد.تغذیه مهم استمطمئن شوید گاوها الیاف کافی دریافت می­ کنند و مصرف ماده خشک خوبی دارند. خوراک کپک زده نیز عامل خطرزایی است.محیط گاو را فراموش نکنیدکف، آسایش گاو، طرح جایگاه و تهویه می­ تواند گاو را در معرض خطر بالاتر لنگش قراردهد. کف لاستیکی کمک می­ کند.اصلاح نژاد را برای سلامتی پا انجام دهیدسخت­ زایی و اصلاح برای تولید شیر بالا، صفاتی هستند که می­ توانند روی لنگش تاثیر داشته باشند
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
http://www.www.www.iran-eng.ir/static/uploads/media/header-1.gif
[h=2]دانستنی های دام - گاو و گوساله[/h][h=2]چه زمانی می توانید بگوئید گاوتان مبتلا به اسیدوز شده است؟[/h][h=3][/h]

  • چربی شیر به کمتر 3 درصد کاهش یابد.
  • پروتئین شیر به کمتر از 3 درصد کاهش یابد.
  • ظهور زخم پا، لنگش
  • تغییرات در مصرف غذا
  • کم شدن جویدن نشخوار (کمتر از 50 درصد گاوهایی که دراز می­ کشند، نشخوار می­ کنند).
  • کاهش تولید شیر بیش از 5/4 کیلوگرم در مقایسه با آن چیزی که جیره باید تامین کند.
  • مدفوع متغیر از سفت تا اسهال در گروه­های غذایی مشابه.
  • حضور مقادیری موسین، فیبرین در مدفوع.
  • وجود الیاف بلند (بزرگتر از 2/1 سانتی­متر) در مدفوع.
  • وجود غلات هضم نشده و خرد شده (بیش از 6/0 سانتی­متر) در مدفوع.
  • کاهش بازده خوراک نسبت به سن و روزهای شیردهی.
اسیدوز تاثیرات دراز مدتی روی هم چربی و هم پروتئین شیر می­ گذارد. بروز اسیدوز در اوایل شیردهی ممکن است ترکیبات شیر را برای بیش از 3 ماه کاهش دهد.
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
http://www.www.www.iran-eng.ir/static/uploads/media/header-2.gif
[h=2]دانستنی های دام - گاو و گوساله[/h][h=2]پوشاندن سیلوها[/h][h=3]نکات مهمی برای پوشاندن سیلوها و پیشگیری از اتلاف آنها[/h]
در یک تحقیق، مقایسه ای بین سیلوهای خندقی که بلافاصله پوشانده می شوند با سیلوهایی که تا 180 روز پوشانده نمی شدند، صورت گرفت.
در سیلوهای خندقی بلافاصله پوشیده شده، 90 درصد خوراک به سیلاژ تبدیل شده و مورد استفاده قرار گرفت در حالیکه تنها 25 درصد در سیلوی پوشیده نشده به سیلاژ تبدیل شده بود.

سیلوها را بلافاصله بعد از پر کردن بپوشانید. اگر برداشت با تاخیر انجام شده است، از روش پرکردنی استفاده کنید که امکان پوشاندن سیلاژ را بدهد. پلاستیک باید 4/0 تا 5/0 سانتیمتر ضخامت داشته باشد و ترجیحا مانع ورود تشعشعات فرابنفش شود.
از آنجا که پلاستیک به راحتی پاره می شود، بازرسی و ترمیم توصیه می شود. برداشت علفهای هرز اطراف سیلوها، مانع از حضور جوندگان می شود.
روی پوشش پلاستیکی باید وزنه گذاشته شود تا از ورود هوا به درون پلاستیک جلوگیری شود.

اگر از لاستیک خودرو برای سنگین کردن پلاستیک استفاده می کنید، برای هر 36/0 مترمربع پلاستیک، از یک لاستیک استفاده کنید. استفاده از نصف لاستیک، می تواند تعداد لاستیکهای مورد نیاز را کاهش دهد، حضور حشرات را کمتر کند و امکان ظاهر مرتب تر را فراهم کند.
اگرچه پوشاندن سیلوها با پلاستیک و تایر، به کار زیادی نیاز دارد ولی تنها راهی است که نشان داده شده به طور پایداری اتلاف سیلاژ را کاهش میدهد
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
http://www.www.www.iran-eng.ir/static/uploads/media/header-3.jpg
[h=2]دانستنی های دام - گاو و گوساله[/h][h=2]مرده زایی و تولید مثل بعدی گاو[/h][h=3]مرده زایی روی تولید مثل بعدی گاو اثر می گذارد[/h]
طبق یک تحقیق:
گاوهای هلشتاین نسبت به دیگر نژادها شیوع بالاتری در مرده زایی دارند.
گاوهای شکم دوم کمترین میزان و تلیسه های شکم اول بالاترین میزان مرده زایی را دارند.
مرده زایی و نر بودن گوساله ها عملکرد تولیدمثلی گاو را کاهش می دهد.
گاوهایی که گوساله های مرده دارند، به طور متوسط دارای 88 روز غیرآبستن بیشتر و 24 درصد نرخ گیرایی پائین تری هستند.
این گاوها، در معرض بیشتر خطر التهاب رحم، جفت ماندگی، بیرون زدگی رحم و جا به جایی شیردان بوده و بعد از دومین تلقیح نیز آبستن نمی شوند.
نرخ کلی حذف ناشی از تولید شیر پائین و یا عملکرد تولیدمثلی ضعیف یا مرگ، در گاوهای دارای مرده زایی 41 درصد بالاتر بود.
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
http://www.www.www.iran-eng.ir/static/uploads/media/header-3.jpg
[h=2]دانستنی های دام - گاو و گوساله[/h][h=2]2 نکته در مورد بهاربندها[/h][h=3]ناحیه آسایش دمایی گاوها 5 تا 25 درجه سانتیگراد است.[/h]
چگونه می توانید بهاربندها را در تابستان خنک نگه دارید
در طول تابستان دما در بهاربندهای با تهویه ضعیف میتواند از این ناحیه آسایش فراتر رود که منجر به اثرات تنش گرمایی می گردد.
حتی بعد از تمام شدن تابستان، تاثیرات تنش گرمایی احساس می شود.
جایگاه انتظار شیردوش و راهروی خوراک، گرمتر هستند، زیرا تراکم در این قسمتها بیشتر میباشد.
پیشنهاد می شود:
بهاربندها را باز کنید.
پوششهای جانبی را بردارید یا پردههای کناری را جمع کنید تا تهویه طبیعی به حداکثر برسد.
نظافت تابستانی انجام دهید.
پره های فنها را از گرد و غبار و جرم پاک کنید. کند شدن پره ها امکان اینکه فن، هوا را به خوبی جا به جا کند، نمی دهد.
قسمتهای پر رفت و آمد را بررسی کنید.
آیا چیزی هست که مانع حرکت هوا شود؟ موانع موجود را جا به جا کنید تا نسیم تابستانی بوزد.
تجهیزات خنک کننده اضافه کنید. نصب فن، آبپاش یا سایه بان را برای قسمتهای پر رفت و آمد در نظر بگیرید.
اگر برای گاوها سایه فراهم می کنید، به یاد داشته باشید که خورشید در طول روز حرکت می کند، بنابراین سایه باید تمام قسمتهایی که در معرض تابش آفتاب قرار می گیرد بپوشاند.


هنگامی که گاوها در بهاربند نیستند، در مصرف آب صرفه جویی کنید
طبق تحقیق انجام شده، خاموش کردن آبپاشها هنگامی که گاوها در بهاربند نیستند، می تواند باعث ذخیره تا 2700 لیتر آب در طول تابستان شود.
آب خیلی زیاد در سامانه آبپاش، بازده آن را پائین می آورد.
با اتلاف آب کمتر، آب کمتری وارد مخزن فاضلاب می شود.
آب تنها برای خیس کردن پوست و خنک کردن گاو لازم است و فن ها آب اضافه را تبخیر کرده و هدر می دهند.
تمیز نگه داشتن فن ها مهم است، فنهای کثیف سرعت گردش هوا را تا 50 درصد کاهش می دهند.
 

Similar threads

بالا