خیلی گیجم

turquoise

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب واقعا اتفاق تاسف باریه و شاید پدر متاسفانه مقصر اصلی باشه چون تقسیم ارث در ابتدای امر دس پدره . انشالله که قصد و غرضی در کار نبوده .
اما اینکه عموهای اون بچه ها این چنین عمل میکنن حقیقتا دور از انصاف ، انسانیت و البته دین است .
به امید روزی که عمل غیر انسانی نبینیم و نشنویم .

حالا که شدیم
شما دورو بر خودتون نگاه کنین از این ادما خیلی می بینی
(خیلی خوش اخلاق شدی )
 

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
واقعا كه اين روزا دعواي همه مرم سر پوله همه دارن دنبال يه چيزي ميگردن كه دستشونو حلقه كنن دورش و ازش پول بچاپن حالا يتيم و غير يتيم نداره
اگه اونا وجدان داشته باشن همچين كاري نميكنن ولي الان كي وجدان داره كه اونا دوميش باشن
فقط اين ميمونه كه دارن اسم انسان و انسانيت رو زير سوال ميبرن
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
واقعا كه اين روزا دعواي همه مرم سر پوله همه دارن دنبال يه چيزي ميگردن كه دستشونو حلقه كنن دورش و ازش پول بچاپن حالا يتيم و غير يتيم نداره
اگه اونا وجدان داشته باشن همچين كاري نميكنن ولي الان كي وجدان داره كه اونا دوميش باشن
فقط اين ميمونه كه دارن اسم انسان و انسانيت رو زير سوال ميبرن
تایید شد
و البته دینو
 

turquoise

عضو جدید
کاربر ممتاز
واقعا كه اين روزا دعواي همه مرم سر پوله همه دارن دنبال يه چيزي ميگردن كه دستشونو حلقه كنن دورش و ازش پول بچاپن حالا يتيم و غير يتيم نداره
اگه اونا وجدان داشته باشن همچين كاري نميكنن ولي الان كي وجدان داره كه اونا دوميش باشن
فقط اين ميمونه كه دارن اسم انسان و انسانيت رو زير سوال ميبرن


آقا قانونه مردم هم تابع قانون هستند
 

paeeizan

اخراجی موقت
سلام بچه ها
چند وقتی هستش یه مساله خیلی ذهنمو درگیر کرده این مساله در مورد
قانون ارث هستش
چند سال پیش یکی از اقواممون چنین اتفاقی براش افتاد خوب بخونش:

خونواده ای که من می گم 4 تا فرزند و هر 4 فرزندش ازدواج کرده بودن و این خونواده از هر 4 فرزندش داری نوه هایی بود
یه روز در یک واقعه تصادف که پدرخو انواده با یکی از پسراش بوده پسر این خونواده در هین تصادف به رحمت خدا می ره ولی پدر خونواده یه روز بعد به رحمت خدا می رن

بعد ها که می خواستن ارث پدری این خونواده رو تقسیم کنن هیچی به بچه های اون پسرش که فوت کرده بود نرسید و جالب تر از همه این که با توجه به این که پسر زودتر از پدر فوت کرده بودن یه سری ارث از پسر به پدر رسیده بود که الان عمو های اون بچه ها ی یتیم الان شدیدا مادر بچه های یتیم را تحت فشار قرار دادن که باید سهم پدری ما رو از خونه برادرمون بدین
من واقعا گیج شدم
می دونین بیشترین ناراحتیم از چیه از این که توی کشوری که هممون داد می زنیم نباید به حق یتیم تجاوز کرد و نباید مال یتیم را خورد خودمون خیلی راحت حقوق یتیم و می زاریم زیر پااونم با قانون ارث
ای وای برما
.
.
.
میتونه یه وکیل بگیره تو کامل راه و چاهو نشونش بده.
 

turquoise

عضو جدید
کاربر ممتاز
تو دور و وریام خدا رو شکر نه
( نه دوست ندارم هرگز ولی خب گاهی اوقات ....... . در ضمن اون یکی تایپیکم فعال است )


اون تاپیکه دیگه تموم شد حق ندارین برین ادامش بدین حداقل تو دنیای مجازی بزارین الکی دلمون خوش باشه ..................
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
اون تاپیکه دیگه تموم شد حق ندارین برین ادامش بدین حداقل تو دنیای مجازی بزارین الکی دلمون خوش باشه ..................
خب اگه این جوری خوشحال میشین خب باشه .
ولی بدونید من نظر اون چنینی به خانمها ندارم و بازم میگم شما خودتون این احساسو به خودتون تلقین میکنید .
 

jovhar

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب يه كم تند اومدم
قانون حمايت رو بنا به سنت قديمي از طرف پدر بزرگ تو اين موارد مي دونه اما زمونه داره عوض ميشه و هركسي سنگ خودشو به سينه ميزنه
پس شايد بايد به روز بشه قانون اين جور مسائل تا اگه كسي كفالتشون رو قبول نميكنه يا حتي مادرشون بخواد بمونه و اونا رو بزرگ كنه بشه ارثش رو نگه داشت براشون
البته سهم پدر و مادر و برادر همون فوت شده غير قابل انكاره بدون شك
اينجا ديگه قانون نميتونه موردي رفتار كنه
بايد يه كم هم اخلاقات تو جامعه تقويت بشه كه به اين روز نيوفتيم
من نمی تونم قانون وضع کنم ولی می تونم دردو رنج مردمو درک کنم می تونم بفهمم چه حس انتقامی تو وجود اون بچه هایی که هم از محبت پدریو هم از تامین کننده معاش زندگیشون محرو.م اند به وجود میاد
واین وظیفه کشور هستش که اونا رو بیشتر حمایت کنه نه اونا را ترد کنه ........................
 

turquoise

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب يه كم تند اومدم
قانون حمايت رو بنا به سنت قديمي از طرف پدر بزرگ تو اين موارد مي دونه اما زمونه داره عوض ميشه و هركسي سنگ خودشو به سينه ميزنه
پس شايد بايد به روز بشه قانون اين جور مسائل تا اگه كسي كفالتشون رو قبول نميكنه يا حتي مادرشون بخواد بمونه و اونا رو بزرگ كنه بشه ارثش رو نگه داشت براشون
البته سهم پدر و مادر و برادر همون فوت شده غير قابل انكاره بدون شك
اينجا ديگه قانون نميتونه موردي رفتار كنه
بايد يه كم هم اخلاقات تو جامعه تقويت بشه كه به اين روز نيوفتيم

آره اخلاقیاتو باید تلویزیون تبلیغ کنه که تا حالا در مورد این موضوع هیچ فیلمی ساخته نشده...............
 

زيگفريد

عضو جدید
کاربر ممتاز
بايد يه كم هم اخلاقات تو جامعه تقويت بشه كه به اين روز نيوفتيم

ولی متاسفانه حقایق جامعه ما اینطور نشون میده که درست برعکسه و اخلاقیات روز بروز داره ضعیف میشه !

همه دیگه دارند برده و بنده پول میشن . یتیم دیگه کیلوئی چنده !!! :eek:
 

کاپلو

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب واقعا اتفاق تاسف باریه و شاید پدر متاسفانه مقصر اصلی باشه چون تقسیم ارث در ابتدای امر دس پدره . انشالله که قصد و غرضی در کار نبوده .
اما اینکه عموهای اون بچه ها این چنین عمل میکنن حقیقتا دور از انصاف ، انسانیت و البته دین است .
به امید روزی که عمل غیر انسانی نبینیم و نشنویم .

قانون این نظام بر اساس اسلام هست.غیر از اینهع به نظر شما.؟؟؟؟
پس قانونی که باعث خوردن حق یک نفر بشه.دچار اشکال هست.
 

accounting

عضو جدید
گلم توی حسابداری مالیاتی به طور کامل این موضوع خوانده می شود و به همین صورت است متاسفانه ما داد از عدالت می زنیم
 

turquoise

عضو جدید
کاربر ممتاز
گلم توی حسابداری مالیاتی به طور کامل این موضوع خوانده می شود و به همین صورت است متاسفانه ما داد از عدالت می زنیم


ای ول
ها چرا ما اینجوری هستیم الکی هارت و هورت می کنیم
یکی به من بگه زود تند سریع
چرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اینقدر دروغ گوییم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:confused:
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
قانون این نظام بر اساس اسلام هست.غیر از اینهع به نظر شما.؟؟؟؟
پس قانونی که باعث خوردن حق یک نفر بشه.دچار اشکال هست.

ارث بعد از وصيت و دين است:

«مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِها أَوْ دَيْنٍ»: قرآن مى گويد: وارثان هنگامى مى توانند مال را در ميان خود تقسيم كنند كه شخص ميت وصيتى نكرده باشد، و يا بدهى بر عهده او نباشد، بنا بر اين اگر وصيتى كرده يا ديونى دارد بايد نخست به آنها عمل كرد (البته همانطور كه در باب وصيت گفته شده انسان فقط مى تواند در باره يك سوم از مال خود وصيت كند و اگر بيش از آن وصيت كند صحيح نيست مگر اينكه ورثه اجازه دهند).«آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ لا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً»:در اين جمله مى فرمايد" شما نمى دانيد پدران و فرزندانتان كداميك بيشتر به نفع شما هستند" يعنى قانون ارث بر اساس مصالح واقعى بشر استوار شده، و تشخيص اين مصالح به دست خداست، زيرا انسان آنچه را مربوط به خير و صلاح اوست در همه جا نمى تواند تشخيص دهد، ممكن است بعضى گمان كنند پدران و مادران بيشتر به نيازمندى هاى او پاسخ مى گويند، و بنا بر اين بايد در ارث بر فرزندان مقدم باشند، و ممكن است جمعى عكس اين را فكر كنند و اگر قانون ارث بدست مردم مى بود هزار گونه هرج و مرج و نزاع و اختلاف در آن واقع ميشد، اما خدا كه حقايق امور را آن چنان كه هست مى داند قانون ارث را بر نظام ثابتى كه خير بشر در آن است قرار داده.«فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً»:اين قانونى است كه از طرف خدا فرض و واجب شده و او دانا و حكيم است" اين جمله براى تاكيد مطالب گذشته است، تا جاى هيچ گونه چانه زدن براى مردم در باره قوانين مربوط به سهام ارث باقى نماند. می فرماید:«وَ إِنْ كانَ رَجُلٌ يُورَثُ كَلالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَ لَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِكُلِّ واحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ»:آيه مى گويد: اگر مردى از دنيا برود و برادران و خواهران از او ارث ببرند، يا زنى از دنيا برود و برادر و يا خواهرى داشته باشد هر يك از آنها يك ششم مال را به ارث مى برند.

اين در صورت است كه از شخص متوفى يك برادر و يك خواهر باقى بماند اما اگر بيش از يكى باشند مجموعا يك ثلث ميبرند يعنى بايد ثلث مال را در ميان خودشان تقسيم كنند (فَإِنْ كانُوا أَكْثَرَ مِنْ ذلِكَ فَهُمْ شُرَكاءُ فِي الثُّلُثِ). سپس اضافه مى كند«مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصى بِها أَوْ دَيْنٍ»: اين در صورتى است كه وصيت قبلا انجام گيرد و ديون از آن خارج شود" غير مضار" در حالى كه وصيت و همچنين دين جنبه زيان رسانيدن به ورثه نداشته باشد به اين معنى كه بيش از ثلث وصيت نكند، زيرا طبق رواياتى كه از پيغمبر اكرم ص و ائمه اهل بيت ع وارد شده وصيت بيش از ثلث" اضرار" به ورثه است و نفوذ آن مشروط به رضايت آنها ميباشد، و يا اينكه براى محروم ساختن ورثه و زيان رسانيدن به آنها اعتراف به- ديون و بدهى هايى كند در حالى كه بدهكار نباشد.

در پايان براى تاكيد مى فرمايد« وَصِيَّةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَلِيمٌ» اين توصيه اى است الهى كه بايد محترم شمرده شود، زيرا خداوند به منافع و مصالح شما آگاه است كه اين احكام را مقرر داشته و نيز از نيات وصيت كنندگان آگاه مى باشد، در عين حال" حليم" است و كسانى را كه بر خلاف فرمان او رفتار مى كنند فورا مجازات نمى نمايد.از آيه فوق به خوبى استفاده مى شود كه انسان حق ندارد از طريق وصيت يا اعتراف به بدهى كه بر ذمه او نيست صحنه سازى بر ضد وارثان كند و حقوق آنها را تضييع نمايد، او تنها موظف است ديون واقعى خود را در آخرين فرصت گوشزد نمايد و حق دارد وصيتى عادلانه كه در اخبار حد آن مقدار ثلث تعبير شده بنمايد.در روايات پيشوايان اسلام در اين زمينه تعبيرات شديدى ديده مى شود از جمله در حديثى مى خوانيم :«ان الضرار فى الوصية من الكبائر»:زيان رسانيدن به ورثه و محروم ساختن آنها از حق مشروعشان بوسيله وصيت هاى نابجا از گناهان كبيره است" « مجمع البيان ».اسلام در حقيقت با اين دستور مى خواهد هم شخص را از قسمتى از اموال خود حتى بعد از وفات بهره مند سازد، و هم وارثان را، مبادا كينه و عقده اى در دل آنها بوجود بيايد و پيوند محبت كه بايد بعد از مرگ هم باقى باشد سست گردد.
 

زيگفريد

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارث بعد از وصيت و دين است:

«مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِها أَوْ دَيْنٍ»: قرآن مى گويد: وارثان هنگامى مى توانند مال را در ميان خود تقسيم كنند كه شخص ميت وصيتى نكرده باشد، و يا بدهى بر عهده او نباشد، بنا بر اين اگر وصيتى كرده يا ديونى دارد بايد نخست به آنها عمل كرد (البته همانطور كه در باب وصيت گفته شده انسان فقط مى تواند در باره يك سوم از مال خود وصيت كند و اگر بيش از آن وصيت كند صحيح نيست مگر اينكه ورثه اجازه دهند).«آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ لا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً»:در اين جمله مى فرمايد" شما نمى دانيد پدران و فرزندانتان كداميك بيشتر به نفع شما هستند" يعنى قانون ارث بر اساس مصالح واقعى بشر استوار شده، و تشخيص اين مصالح به دست خداست، زيرا انسان آنچه را مربوط به خير و صلاح اوست در همه جا نمى تواند تشخيص دهد، ممكن است بعضى گمان كنند پدران و مادران بيشتر به نيازمندى هاى او پاسخ مى گويند، و بنا بر اين بايد در ارث بر فرزندان مقدم باشند، و ممكن است جمعى عكس اين را فكر كنند و اگر قانون ارث بدست مردم مى بود هزار گونه هرج و مرج و نزاع و اختلاف در آن واقع ميشد، اما خدا كه حقايق امور را آن چنان كه هست مى داند قانون ارث را بر نظام ثابتى كه خير بشر در آن است قرار داده.«فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً»:اين قانونى است كه از طرف خدا فرض و واجب شده و او دانا و حكيم است" اين جمله براى تاكيد مطالب گذشته است، تا جاى هيچ گونه چانه زدن براى مردم در باره قوانين مربوط به سهام ارث باقى نماند. می فرماید:«وَ إِنْ كانَ رَجُلٌ يُورَثُ كَلالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَ لَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِكُلِّ واحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ»:آيه مى گويد: اگر مردى از دنيا برود و برادران و خواهران از او ارث ببرند، يا زنى از دنيا برود و برادر و يا خواهرى داشته باشد هر يك از آنها يك ششم مال را به ارث مى برند.

اين در صورت است كه از شخص متوفى يك برادر و يك خواهر باقى بماند اما اگر بيش از يكى باشند مجموعا يك ثلث ميبرند يعنى بايد ثلث مال را در ميان خودشان تقسيم كنند (فَإِنْ كانُوا أَكْثَرَ مِنْ ذلِكَ فَهُمْ شُرَكاءُ فِي الثُّلُثِ). سپس اضافه مى كند«مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصى بِها أَوْ دَيْنٍ»: اين در صورتى است كه وصيت قبلا انجام گيرد و ديون از آن خارج شود" غير مضار" در حالى كه وصيت و همچنين دين جنبه زيان رسانيدن به ورثه نداشته باشد به اين معنى كه بيش از ثلث وصيت نكند، زيرا طبق رواياتى كه از پيغمبر اكرم ص و ائمه اهل بيت ع وارد شده وصيت بيش از ثلث" اضرار" به ورثه است و نفوذ آن مشروط به رضايت آنها ميباشد، و يا اينكه براى محروم ساختن ورثه و زيان رسانيدن به آنها اعتراف به- ديون و بدهى هايى كند در حالى كه بدهكار نباشد.

در پايان براى تاكيد مى فرمايد« وَصِيَّةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَلِيمٌ» اين توصيه اى است الهى كه بايد محترم شمرده شود، زيرا خداوند به منافع و مصالح شما آگاه است كه اين احكام را مقرر داشته و نيز از نيات وصيت كنندگان آگاه مى باشد، در عين حال" حليم" است و كسانى را كه بر خلاف فرمان او رفتار مى كنند فورا مجازات نمى نمايد.از آيه فوق به خوبى استفاده مى شود كه انسان حق ندارد از طريق وصيت يا اعتراف به بدهى كه بر ذمه او نيست صحنه سازى بر ضد وارثان كند و حقوق آنها را تضييع نمايد، او تنها موظف است ديون واقعى خود را در آخرين فرصت گوشزد نمايد و حق دارد وصيتى عادلانه كه در اخبار حد آن مقدار ثلث تعبير شده بنمايد.در روايات پيشوايان اسلام در اين زمينه تعبيرات شديدى ديده مى شود از جمله در حديثى مى خوانيم :«ان الضرار فى الوصية من الكبائر»:زيان رسانيدن به ورثه و محروم ساختن آنها از حق مشروعشان بوسيله وصيت هاى نابجا از گناهان كبيره است" « مجمع البيان ».اسلام در حقيقت با اين دستور مى خواهد هم شخص را از قسمتى از اموال خود حتى بعد از وفات بهره مند سازد، و هم وارثان را، مبادا كينه و عقده اى در دل آنها بوجود بيايد و پيوند محبت كه بايد بعد از مرگ هم باقى باشد سست گردد.

متن طولانی بود و چون کلیشه ای هم بود حوصله خواندن اونو پیدا نکردم . لذا سئوالی ازتون دارم . نظر خودتون راجع قضیه ای که در پست اول شرح داده شده چیه و ایا همچین چیزی رو انصاف میدونید ؟؟ یا اینکه طبق معمول هم فکرانتون میگید چون دستور شرع هستش لذا همه مجبورند قبول کنند و دیگه حرف نباشه !! :surprised:
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
قانون این نظام بر اساس اسلام هست.غیر از اینهع به نظر شما.؟؟؟؟
پس قانونی که باعث خوردن حق یک نفر بشه.دچار اشکال هست.
این نظام و هر نظام دیگه هر چقدر هم تلاش کنند نمیتونن اصل قوانین اسلام رو پیاده کنن و البته عمل کنند .
تنها کسی که قادر به انجام پیاده کردن کاملا صحیح قوانین اسلام در حکومت است حضرت مهدی ( عج) است .

 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
متن طولانی بود و چون کلیشه ای هم بود حوصله خواندن اونو پیدا نکردم . لذا سئوالی ازتون دارم . نظر خودتون راجع قضیه ای که در پست اول شرح داده شده چیه و ایا همچین چیزی رو انصاف میدونید ؟؟ یا اینکه طبق معمول هم فکرانتون میگید چون دستور شرع هستش لذا همه مجبورند قبول کنند و دیگه حرف نباشه !! :surprised:
نه هرگز اون اقدام رو نمیپسندم و مقصر اصلی رو پدر خونواده میدونم .
طبق قوانین اسلامم همچین چیزی نیست .
وقتی کلام خدا از کتاب خدا باشه سرتعظیم بهش فرود میارم البته قطعا تحقیقم میکنم که چرا ولی چیزی که معلومه علم ما در برابر خالقمون هیچه .
 

زيگفريد

عضو جدید
کاربر ممتاز
در ضمن این خیلی بده که شما یه چیزی رو نخونی و در موردش نظر بدی .

اشتباه میکنید ! من اون مطلب رو نخوندم و در موردش هم نظری ندادم .

دلیلش رو هم گفتم که مطالب کلیشه ای و کپی پیستهای حاضر و اماده رو نمی پسندم بلکه میل دارم مقداری هم از فکر خودمون استفاده کنیم و نظر بدیم .
 

زيگفريد

عضو جدید
کاربر ممتاز
این نظام و هر نظام دیگه هر چقدر هم تلاش کنند نمیتونن اصل قوانین اسلام رو پیاده کنن و البته عمل کنند .
تنها کسی که قادر به انجام پیاده کردن کاملا صحیح قوانین اسلام در حکومت است حضرت مهدی ( عج) است .

قرنهاست که مردم ما منتظر ظهور ان حضرت هستند و ممکنه که تا صدها سال دیگه هم ایشان ظهور نکنند . پس تکلیف ما با اینجور قوانین چیه ؟؟ همینطور باهاشون بسازیم و صبر کنیم ؟؟
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارث در اقليت هاي ديني

ارث در اقليت هاي ديني

در اصل سيزدهم قانون اساسي آمده است: " ايرانيان زرتشتي، كليمي و مسيحي، تنها اقليت هاي ديني شناخته مي شوند كه در حدود قانون در انجام مراسم ديني خود آزادند و در احوال شخصيه و تعليمات ديني بر طبق آيين خود عمل مي كنند." بنابراين پيروان سه دين ياد شده، براي تقسيم ارث براساس روش و سنت دين خود عمل مي كنند. در اين راستا، هيأت عمومي ديوان عالي كشور، در تاريخ 19 آذر ماده 1363 چنين راي صادر كرده است: "نظر به اصل سيزدهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و اينكه به موجب ماده واحده قانون اجازه رعايت احوال شخصيه ايرانيان غيرشيعه در محاكم مصوب مرداد ماه 1312، نسبت به احوال شخصيه و حقوق ارثيه و وصيت ايرانيان غيرشيعه كه مذهب آنان به رسميت شناخته شده است، لزوم رعايت قواعد و عادات مسلمه متداوله در مذهب آنان در دادگاه ها، جز در مواردي كه مقررات قانون راجع به انتظامات عمومي باشد، تصريح گرديده است، لذا دادگاه در مقام رسيدگي به امور مذكور و همچنين در رسيدگي به درخواست تنفيذ وصيت نامه، ملزم به رعايت قواعد و عادات مسلمه در مذهب آنان، جز در مورد مقررات قانون راجع به انتظامات عمومي بوده و بايد احكام خود را بر طبق آن صادر نمايد. اين راي برابر ماده 42 قانون امور حسبي و ماده 3 از مواد اضافه شده به قانون آيين دادرسي كيفري مصوب مرداد ماه 1337 براي دادگاه ها در موارد مشابه لازم الاتباع است." گفتني است، اين راي عيناً در ماده واحده اي با عنوان "قانون رسيدگي به دعاوي مطروحه راجع به احوال شخصيه و تعليمات ديني ايرانيان زرتشتي، كليمي و مسيحي،" در سوم تير ماه 1372 به تصويب مجمع تشخيص مصلحت نظام رسيده است. جالب آنكه، موجب ارث در آيين زرتشتيان و كليميان، نَسَب و سَبَب و در آيين مسيحيت نَسَب و ازدواج مي باشد.

منبع رسمي براي تقسيم ارث زرتشتيان، كتاب "آيين نامه زرتشتيان" است كه احكام امور مدني اين اقليت ديني در آن گنجانده شده است. اين مقررات كه در آبان ماه 1340 در كنگره ملي زرتشتيان ايران تكميل شده است، پس از انقلاب اسلامي به "آيين نامه احوال شخصيه زرتشتيان ايران" تغيير نام يافت. حال چنانچه موردي پيش آيد كه حكم آن در آيين نامه ياد شده ذكر نشده باشد، پاسخگويي به آن مورد توسط انجمني مركب از نمايندگان انجمن موبدان و انجمن زرتشتيان صورت مي گيرد. لازم به ذكر است، انجمن موبدان به مسايل ديني و انجمن زرتشتيان به مسايل سياسي و اجتماعي زرتشتيان رسيدگي مي كنند. اين در حالي است كه اگر حكمي در آيين نامه نباشد، به قانون مدني ايران ارجاع مي شود و قاضي براساس آن راي صادر مي كند.
به گفته دبيرخانه انجمن كليميان تهران، كليميان منبع كامل قابل رجوعي در زبان فارسي ندارند. اما احكام زماني توجيه شرعي و قانوني دارند كه مرجع كليميان در موردي خاص صادر كرده باشد و احكام به لحاظ درك شخصي افراد مشروعيت ندارند. طبقات ارث در آيين زرتشت براساس ماده 65 آيين نامه زرتشتيان به شرح زير است:

طبقه اول: زن يا شوهر، اولاد و پدر و مادر و البته اولادزاده در مواردي كه مطابق اين آيين نامه قائم مقام اولاد متوفي واقع مي شوند.
طبقه دوم: برادر و خواهر متوفي و اولاد آنها هر قدر پايين برود.


طبقه سوم: جد و جدّه.
طبقه چهارم: اعمام و عمات و خالوها و خاله ها و اولاد آنها.

در آيين كليميان وراث به ترتيب طبقات عبارتند از:

الف) طبقه اول: همسر و فرزندان و نوادگان.
ب) طبقه دوم: پدر.
ج) طبقه سوم: جد پدري.
د) طبقه چهارم: عموها.

همچنين براساس ماده 64 مقررات احوال شخصيه ارامنه گريگوريان، طبقات تقسيم ارث در آيين مسيحي به صورت زير است:

طبقه اول: اولاد و اولاد اولاد تا هر قدر پايين تر رود.


طبقه دوم: پدر، مادر، برادران و خواهران متوفي و اولاد برادران و خواهران هر قدر پايين تر روند. البته در صورت زنده بودن پدر و مادر كل ماتَرك بين آنان به صورت مساوي تقسيم مي شود.


طبقه سوم: والدين پدر و مادر و اعمام و عمّات و اخوال و خالات متوفي و اولاد آنها هر قدر پايين تر روند (در صورت حيات والدين پدر و مادر، كل ماتَرك به صورت مساوي بين آنها تقسيم مي شود.)
طبقه چهارم: اجداد ابوين متوفي هر قدر بالا روند (خط صعودي.)
طبقه پنجم: اولاد اعقاب متوفي هر قدر كه پايين روند (در خط نزولي.)

ذكر اين نكته ضروري است كه از طبقه چهارم به بعد، تقسيم ارث براساس طبقه صورت نمي گيرد، بلكه كل تركه به كسي مي رسد كه زنده است و نزديك ترين درجه قرابت با متوفي را داشته باشد. چنانچه عده اي از اقارب ديگر به او نزديك تر باشند، كل تركه بين آنها بالسويه (به تساوي) تقسيم مي شود. نكته جالب توجه آنكه، براساس قوانين ايران، هر يك از فرزندان اقليت ها اگر قبل از فوت پدر مسلمان شود، كليه اموال به جاي مانده از متوفي به فرزند مسلمان مي رسد.

برگرفته از كتاب "بررسي تطبيقي ارث در اقليت هاي ديني و حقوق اسلام و ايران،" نوشته آقاي عزيزاله فهيمي، انتشارات اشراق.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
اشتباه میکنید ! من اون مطلب رو نخوندم و در موردش هم نظری ندادم .

دلیلش رو هم گفتم که مطالب کلیشه ای و کپی پیستهای حاضر و اماده رو نمی پسندم بلکه میل دارم مقداری هم از فکر خودمون استفاده کنیم و نظر بدیم .
دست شما درد نکنه توقع داری تحریف کنم !
با شما دیگر حرفی نیست .
 
بالا