تمرین گروهی اسکیس 93

وضعیت
موضوع بسته شده است.

payman.shsh

عضو جدید
اینم کارهای دو روزه قبل منه ، من فردا برمی گردم و نقدی و تعریفی بود رو پاسخ می دم.فعلا....
داداش کارات خوبن فقط چند تا نکته اینارو موضوعی زدی؟ درختاتت تناسب ندارن خواستی یه چیزی فقط بکشی و به نظر میان که چسبوندیش تو کارت کلا خوبه کارت دوس داشتم من راندو و سایه هاتم خوبه

کار آخر شبی .......طبق معمول با بی اعصابی !!!!!
مشاهده پیوست 206102
پویان جان کارتو هیچ وقت بی اعصاب و نصفه رها نکن همین کارو اگه راندوش کنی یه کار خوب میشه فرصت برای یه سری کارا نداری دوست عزیز سعی کن دیگه چیزایی که میشه مث کنکور باشه.حجم میزنی کنکوری.پلان میزنی کنکوری و اشله

سلام برو بچز یه مدت نبودم یعنی شرایط روحی خوبی نداشتم و ندارم...ببخشید اگه کمرنگم
اسکیس موضوعی : باغی هست خانه ای برای باغبان..منتظر نظراتتونم
مشاهده پیوست 206105
به نظر من کارت حرف نداره و معلومه به همه جاش فکر کردی این یه اسکیس خوبه ایرادی که میتونم بگیرم اینه که کاش فکراتو بنویسی خیلی خلاصه تو قسمتهای خودش و با یه فلش نشان بدی.اون ورودی که پله ها بعد از طی مسافتی میرسه به بام سبز بهترین نکته کارته خیلی وقتها یه نکته مث این درصدتو خیلی بالا میکشه
 

ranaamiri

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام برو بچز یه مدت نبودم یعنی شرایط روحی خوبی نداشتم و ندارم...ببخشید اگه کمرنگم
اسکیس موضوعی : باغی هست خانه ای برای باغبان..منتظر نظراتتونم
مشاهده پیوست 206105
مرسی داداش سجاد واسه این کاره خوب...:gol:نخسته برادر...
 

cna12

عضو جدید
سلام برو بچز یه مدت نبودم یعنی شرایط روحی خوبی نداشتم و ندارم...ببخشید اگه کمرنگم
اسکیس موضوعی : باغی هست خانه ای برای باغبان..منتظر نظراتتونم
مشاهده پیوست 206105

حال کردم بسیار نیکوست
بنظرم این ارائه واسه کنکور کافی و کامله...فقد میمونه پلان و مفاهیم
 

سجی

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کارت خوبه مارال فقط چن نکته : خط که میکشی خیلی خوبه ولی تو کار خطتت مشکل داره واینم فک کنم بخاطر اینه که زود میخوای کارتو تموم کنی...انعکاس رو خوب نشون ندادی.....لامپ رو گزاشتی ولی یه جوری باید نورشم نشون میدادی شاید دو سه خظ زرد جواب میداد.....و اینکه خوبه اول اسکیس رو کشی کنی ولی باید زود بری اورجینالاشو بزنی

اینم کارهای دو روزه قبل منه ، من فردا برمی گردم و نقدی و تعریفی بود رو پاسخ می دم.فعلا....
سالم عاریف کارت خوبه پسر.....خیلی شفافن و واضح .....دقیقا مشکلی که من دارم....یه ایرادای کوچیکی داری که دوستان تو پستای قبلی عنوان کردن ولی محاسنت خعلی بیشتره

کار آخر شبی .......طبق معمول با بی اعصابی !!!!!
مشاهده پیوست 206102
پویان معلومه دستت قویه ولی رفیق کاراتو تموم کن.......راندو کن....ببین چیزی رو که تو ذهنت هست رو میتونی خوب انتقال بدی.......البته میدونم کار تاپاتو نزاشتی فعلا کلک منتظر سورپرایزتم
 

سجی

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوستان خسته نباشین
پایانه دریایی

مشاهده پیوست 205881مشاهده پیوست 205880
محاسن کارتو نمیگم ولی چن نکته :
سقف هم باید طراحی بشه
جداره هات خیلی یکنواختن به همراه فضاهات در پلان یه رستوران شیک و پیک میتونست حل کنه این قضیه رو
پنجره هاتو شانسی انتخاب کردی
وقت رو قایق کشیدن نذار به طور شماتیک یه چیزی بکش که حال و هوای ساحل رو بیان کنه.....
N رو اشتبا نوشتی اینجوری آدم نمیدونه شمالت رو به پایین شیت میشه یا رو به بالابرا
منم این ایرادارو داشتم نشون چن نفر دادم بهم گوشزد کردن دارم سعی میکنم رعایت کنم........
نکته قوی کارت که مهمترین بخش از هر اسکیس هستن دیاگرامات و روندته که تقریبا به تنهایی نصف درصد اسکیسو به خودش اختصاص میده;)
 
آخرین ویرایش:

ozra69

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه ها یک سوال اون خط کش که برا مدوالار کردن کار بود قرار بود برا پرکسی درستش کنیم ،من امشب رفتم مغازه پرکسی بگیرم اندازه اش تقریبا آ3 بود و از طرفی می گفت چندمیل می خوای ؟؟؟؟؟؟؟؟
من چه اندازه درست کنم و چه میل باید بگیرم بعدش به نظر شما خط هایی که بدم برا برش لیزر افقی باش یا عمودی چه جوریش بهتره ممنون میشم اونایی که دارن یا دیدن راهنمایی کنن
 

beni belazi

کاربر بیش فعال
بچه ها یک سوال اون خط کش که برا مدوالار کردن کار بود قرار بود برا پرکسی درستش کنیم ،من امشب رفتم مغازه پرکسی بگیرم اندازه اش تقریبا آ3 بود و از طرفی می گفت چندمیل می خوای ؟؟؟؟؟؟؟؟
من چه اندازه درست کنم و چه میل باید بگیرم بعدش به نظر شما خط هایی که بدم برا برش لیزر افقی باش یا عمودی چه جوریش بهتره ممنون میشم اونایی که دارن یا دیدن راهنمایی کنن

منم همین روزا میخواستم درست کنم... اکثر کسایی که دیدم 2 میل و افقی تقریبا به اندازه کاغذ A4 درست کردن.
 

ozra69

عضو جدید
کاربر ممتاز
منم همین روزا میخواستم درست کنم... اکثر کسایی که دیدم 2 میل و افقی تقریبا به اندازه کاغذ A4 درست کردن.

اخه اونی که من دیدم مهندس اندازه آ3 بود تقریبا ابعاد پرکسی ،من تا الان با این پرکسی برخورد نداشتم ، خب با چه ابعادی بزنم ،فاصله خطوط را 1سانت بزنم نه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
سلاام دوستان
من با اعتماد بنفس تمام تو مسابقه اسکیس ک داورش مهندس آرتوره شرکت کردم.. فردا بعدازظهره...
اما پشیمون شدم:w22:
استرس دارم:|
لطفا دعا کنید..
اگه سفارشی نصیحتی هم دارید بذارید تو پیجم...فردا صب میخونمشون
شب همگی خوش:gol:
 

سجی

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با خط کش میکشی؟؟
کارت خوبه ولی با خطاهات بیش از حد شارپه
درخت و پرسناژهاتو خوشم نیومد
..
مرسی پویان آره کار قبلی رو با دست کشیدم بچه ها گفتن شارپ باشه منم یه سری از خطوطو شارپ زدم این شد :redface:درخت هم خوب میکشم ها ولی تو این کار یاد گرفتم که خیلی رو یه شیت نباید کار کرد از یه حدی که بگذره خراب کاری میشه مثل قسمت درختا تو ورودی این کار
 

سجی

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
درخت و پرسناژ بلد نیستم
خخخخخخ
اصل طرح معماریته پویان ولی اینام چاشنی کاره.کتاب صدیق خوبه برا درخت و پرسناژ.فقز اونایی رو انتخاب کن که زود بشه کشید و کار معماری رو خیلی پنهان نکنه
 

ranaamiri

عضو جدید
کاربر ممتاز

باز یه کوچولو بی حوصله بودی...
پرسپکتیو رو از زاویه ی خوبی انتخاب نکردی...
باید معلوم شه که کار چند تاگریز داره...
اگه سه نقطه ایه گریزا رو ببر بیرون صفحه تا کارت جذاب تر بشه ...اگه دو نقطه ای هم هست همینطور...انگار پرسپکتیوت به زمین نرسیده مثه آدمی شده که پاشو قطع کردن:smile:
توکاره بعدی مواردی که گفتم رعایت کن ببین چی میشه...ولی جسارته خوبی داری...
 

mehmari

عضو جدید
سلام دوستان...

با چند تا از دوستا قراره تا فردا شب یک اسکیس موضوعی کار کنیم موضومون از این قرار هستش.

"سفارت ایران در واشنگتن دی سی، با رویکردی بر فرهنگ غنی شهادت" :):w19:

خوشحال میشیم کار کنین و یه کلاس مجازی ای داشته باشیم.
خواسته ها:
شیت اول: حجم 20% نمره
شیت دوم: نما و مقطع 25%
شیت سوم: پلان و دیاگرام 25%
شیت چهارم: روند طراحی و کانسپت 30% تاکید اصلی رو مفهومه.

شیت ها آ3 هستند.

حالا کیا هستن؟!
 

ozra69

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان...

با چند تا از دوستا قراره تا فردا شب یک اسکیس موضوعی کار کنیم موضومون از این قرار هستش.

"سفارت ایران در واشنگتن دی سی، با رویکردی بر فرهنگ غنی شهادت" :):w19:

خوشحال میشیم کار کنین و یه کلاس مجازی ای داشته باشیم.
خواسته ها:
شیت اول: حجم 20% نمره
شیت دوم: نما و مقطع 25%
شیت سوم: پلان و دیاگرام 25%
شیت چهارم: روند طراحی و کانسپت 30% تاکید اصلی رو مفهومه.

شیت ها آ3 هستند.

حالا کیا هستن؟!

سلام مهندس کارتون فوق العاده است من هم دوست دارم شرکت کنم ولی متاسفانه اون حجمی که توی ذهنمه را نمی تونم خوب بکشم ،مشکل اصلی ام همینه وگرنه میشه بقیه اش با یک مقدار تمرین و درست کرد،وبی عجب موضوعی هم انتخاب کردید ،میشه پرسید دلیل انتخاب موضوعوتون چیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

mehmari

عضو جدید
چندتا نکته شبه اسکیسی:
1- مهمترین قصد صحیح و بجا بودنه. نه خاص بودن و نشان دادن تفاوت. برعکس چیزی که هممون فکر می کنیم. دکتر عیسی حجت گفتن که امروزه میگوییم: "چیزی میسازم که شبیه هیچ چیز نیست" و چیزی که میسازیم هیچ چیز است".
2- نشان دادن "من" صحیح نیست. وحدت در عین کثرت درسته. فدا کردن افکارت بخاطر مردم کجاش ضعف معماره؟ ها؟ ضعیف ترین ها کسایی هستن که در ذهن خودشون گیر کردن. یکی خود من که چند ساله در تلاشم انتزاع رو از کارهام حذف کنم و ناخودآگاهم نمیذاره. هر طرحم یجاشو باید ناخوداگاه خم کنم و فک کنم حالا شد معمارانه و این درس نیس.
3- درسته باید بحث اسکیس ایرانی اصیل باشه... غربی بودن و خودباختگی و خودفریفتگی مردوده. اما نکته اینجاست: این ایرانی بودن باید زمان حال رو هم نشون بده. سازه مدرن داشته باشه. 1393 باشه اما ریشه داشته باشه. ریشه ای به قدمت تاریخ. ریشه و بنا جدای از هم نامفهومن. و مردود.
4- 1393 رو که نشون داد باید 2014 رو هم نشون بده، چون جدای از جهان نیستیم. بالاخره این کار باید جهانی بشه یا فقط ایرانی شد کافیه؟
5- واقعیت معماری ایرانی کمبود عناصر نوینه. به قول دکتر مظاهریان معماری ایران را باشکوه می دانیم اما در آن شکوه نمی کنیم. تمام عناصر گذشته نوین بودند و فریاد زمان. اسکیس من و توام نیاز به این فریاده داره. فریاد زمان امروز. فریاد جوانان و نسل جدیدی که روحا ارضاع نمیشن. معمار جوابگوی احساس مردمه... احساسی عمیق نه سطحی مثل امروز ما.
6- تا جایی که از رتبه های برتر فهمیدم و بر عکس از شکست خورده های اسکیس، تظاهرگرایان بیشترین لطمه رو خوردن. خودمون باشیم همین. انتظار اساتید از اسکیس ارشد درست فکر کردنه. نه کلیشه ها. صحیح بودن زیربناست. تا روند در آزمون اسکیس دکتری رو همین شالوده ی صحیح بناشه.
7- سنت ما براساس یک خط مشی حرکت کرده و بنایی از آن تخطی نکرده. همشون شبیه به همن و این ضعف نیس و قوته . سبکه. با یک گل نمیگن بهار. مثل تبعیت از رون اصفهانی کرمانی ووو. چطور در زمان حال میشه رو همه ی خط مشی ها قلم کشید و حرف اصلی صرفا کمپوزیسیون استراکچرالیسم باشه؟! پایه عدم تقارن باشه؟! تقارن ایرادش چیه؟! چرا ناخوداگاه هممون از قوس متنفریم؟ در حالی که موزه ملی ایران اصلا همون مرکز آموزش فارسی (کار دکتر حجت) قوس داره؟! (قوس فقط مثال بود) تقارن نامتقارن اصل معماری ایرانیه.
8- دیکانستراکشن غربیه؟ درسته؟ اکثر معمارها متنفرن ازش. توصیه هم میکنن به هیچ وجه تو اسکیس استفاده نکنیم. اما چطور میر میران در خانه مولانا به نحوی استفاده کرده؟ کار موفقی هم هست. تفاوت اینجاست که به فهم درستی از نظریش نیازمندیم نه کالبدی و صوری و سطحی. بهتر از من میدونید که من و توی ترم های اولی چقدر شیفتش بودیم و برداشت صرفا ظاهری کردیم نه عمیق.
9- یادمون باشه عدالت برابری نیست تعادله. بنا هم همین قانونو داره.
10- شرق همیشه اساطیری بوده حماسی بوده و احساسی و غرب عقلگرای صرف. پس اولین نکته که در اسکیس توجه می کنیم معنای احساسی آن است. معنای عمیق و ریشه دار. منطق و معقولیت لازمه اما کافی نیست. کمپوزیسیون ضروریه اما کافی نیست.
11- جهان میره به سمت تخصصی سازی درسته؟ یعنی هر انسانی یه شاخه از علم رو انتخاب مبکنه تا بحرش میره مقاله می نویسه و از این حرفها. برخلاف گذشته که علم کلی بود. (ابوعلی سینا ) اما این خاصیت زندگی جدید ایرادش فراموشی کلیاته. اسکیس سال پیش من خودم کلیات رو ول کردم و به جفنگیات پرداخم. یادم نبود نما قراره از 500 600 متر عقبتر شاخص دیده شه. نه از دومتری. کلی جزئیات و نازک کاری گذاشتم. و از دور چیزی که دیده میشد شبیه کارای متوسط کانستراکتیویسم روسیه بود.
12- اگه واقع بین باشیم معماری امروز ما جایی نداره در جهان. فقط بخاطر گسست از گذشته و خودفراموشیمون. خودفریفتگیمون به کمپوزیسیون های بی ریشه (استادمون میگه کارهای بی پدرومادر)
13- یتیم طراحی نکنیم. J
14- به فرزندخواندگی نگیریم. :/
15- صغیر نذاریم
16- زیاد غیرتی نباشیم روش. بزاریم یکمم غربی باشه. اما در چارچوب خانواده ... تونستم بگم آیا؟
17- یه مثال میگم. استخر یا حموم طراحی می کنیم. چیزی که به ذهن میاد در نگاه اول سازه های مدرن و استخر هایی که ورودیشون 10 هزارتومن بیشتره. مطمئنا خوشکلتر از حموم تنگ و تاریک قدیمیه. اما احساس کجا میره؟ آیا ارزشش از کاری که با یک شمع در 4 صبح حموم رو روشن میکردن بیشتره؟ حمومی که قبل از طلوع آفتاب باید تموم میشد و فقط با یک شمع روشن میشد. حمومی که نه برای تمیزی بلکه برای تفریح و بحث بود؟ حمومی که خانمها یک روز در هفته حق داشتن به صورت جمعی برن آیا متفاوت نیست؟ (حموم گذشته محلی بود که مادران برای پسراشون زن اختیار میکردن- البته بی ربط بودااا هه) خانمهای گذشته یک هفته درد و دلاشون رو نگر میداشتن تا اون روز کزایی به همدیگه بگن. مخصوصا خانمهای اشراف که در طول کل عمر فقط با دو سه تا از کنیزاشون بودن و شوهر و بچه همین.
18- بالاخره خلاقیت میتونه زیر سوال بره. رنگ میتونه زیر سوال بره وقتی چشمتو میبندی و چشم دل می گشایی. اساتیدی که نمره میدن مطمئن باشید از اینا آگاهن. این کارهایی که من و توی جوون نمی پسندیم شاید دید زیبایی شناسی دیگه ای میخاد... شاید هنوز بهش نرسیدیم. شاید طرح باید بوی خدایی بده تا مقبول افتد ... (بوی خدایی منظور از طرح هایی که همسوی با آموخته های هویتی دینیه)
19- سرتونو درد آوردم... از این نکته ها کلی نوشتم تو دفترچه اگه دوس داشتین تایپ کنم. اگه دوس نداشتینم که هیچ.
 

mehmari

عضو جدید
سلام مهندس کارتون فوق العاده است من هم دوست دارم شرکت کنم ولی متاسفانه اون حجمی که توی ذهنمه را نمی تونم خوب بکشم ،مشکل اصلی ام همینه وگرنه میشه بقیه اش با یک مقدار تمرین و درست کرد،وبی عجب موضوعی هم انتخاب کردید ،میشه پرسید دلیل انتخاب موضوعوتون چیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


منظور آشنایی با سبک ترسیم ارشده. یه ساعت زمانمون کمتره چون جلسه اسکیس امکان خطا و از نو کشیدن داریم که یه زمانی باید کمتر از موعد ببندیم شیت رو (زمان اطمینان) البته فقط نظر منه پارسال پلانو هرکار کردم جا نمیشد و دو سه بار پاک کردم از نو کشیدم که وقتمو گرفت. موضوع خواستیم طوری باشه بشه ایرانی بازی در آورد دیگه.
 

mazyar_01010

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چندتا نکته شبه اسکیسی:
1- مهمترین قصد صحیح و بجا بودنه. نه خاص بودن و نشان دادن تفاوت. برعکس چیزی که هممون فکر می کنیم. دکتر عیسی حجت گفتن که امروزه میگوییم: "چیزی میسازم که شبیه هیچ چیز نیست" و چیزی که میسازیم هیچ چیز است".
2- نشان دادن "من" صحیح نیست. وحدت در عین کثرت درسته. فدا کردن افکارت بخاطر مردم کجاش ضعف معماره؟ ها؟ ضعیف ترین ها کسایی هستن که در ذهن خودشون گیر کردن. یکی خود من که چند ساله در تلاشم انتزاع رو از کارهام حذف کنم و ناخودآگاهم نمیذاره. هر طرحم یجاشو باید ناخوداگاه خم کنم و فک کنم حالا شد معمارانه و این درس نیس.
3- درسته باید بحث اسکیس ایرانی اصیل باشه... غربی بودن و خودباختگی و خودفریفتگی مردوده. اما نکته اینجاست: این ایرانی بودن باید زمان حال رو هم نشون بده. سازه مدرن داشته باشه. 1393 باشه اما ریشه داشته باشه. ریشه ای به قدمت تاریخ. ریشه و بنا جدای از هم نامفهومن. و مردود.
4- 1393 رو که نشون داد باید 2014 رو هم نشون بده، چون جدای از جهان نیستیم. بالاخره این کار باید جهانی بشه یا فقط ایرانی شد کافیه؟
5- واقعیت معماری ایرانی کمبود عناصر نوینه. به قول دکتر مظاهریان معماری ایران را باشکوه می دانیم اما در آن شکوه نمی کنیم. تمام عناصر گذشته نوین بودند و فریاد زمان. اسکیس من و توام نیاز به این فریاده داره. فریاد زمان امروز. فریاد جوانان و نسل جدیدی که روحا ارضاع نمیشن. معمار جوابگوی احساس مردمه... احساسی عمیق نه سطحی مثل امروز ما.
6- تا جایی که از رتبه های برتر فهمیدم و بر عکس از شکست خورده های اسکیس، تظاهرگرایان بیشترین لطمه رو خوردن. خودمون باشیم همین. انتظار اساتید از اسکیس ارشد درست فکر کردنه. نه کلیشه ها. صحیح بودن زیربناست. تا روند در آزمون اسکیس دکتری رو همین شالوده ی صحیح بناشه.
7- سنت ما براساس یک خط مشی حرکت کرده و بنایی از آن تخطی نکرده. همشون شبیه به همن و این ضعف نیس و قوته . سبکه. با یک گل نمیگن بهار. مثل تبعیت از رون اصفهانی کرمانی ووو. چطور در زمان حال میشه رو همه ی خط مشی ها قلم کشید و حرف اصلی صرفا کمپوزیسیون استراکچرالیسم باشه؟! پایه عدم تقارن باشه؟! تقارن ایرادش چیه؟! چرا ناخوداگاه هممون از قوس متنفریم؟ در حالی که موزه ملی ایران اصلا همون مرکز آموزش فارسی (کار دکتر حجت) قوس داره؟! (قوس فقط مثال بود) تقارن نامتقارن اصل معماری ایرانیه.
8- دیکانستراکشن غربیه؟ درسته؟ اکثر معمارها متنفرن ازش. توصیه هم میکنن به هیچ وجه تو اسکیس استفاده نکنیم. اما چطور میر میران در خانه مولانا به نحوی استفاده کرده؟ کار موفقی هم هست. تفاوت اینجاست که به فهم درستی از نظریش نیازمندیم نه کالبدی و صوری و سطحی. بهتر از من میدونید که من و توی ترم های اولی چقدر شیفتش بودیم و برداشت صرفا ظاهری کردیم نه عمیق.
9- یادمون باشه عدالت برابری نیست تعادله. بنا هم همین قانونو داره.
10- شرق همیشه اساطیری بوده حماسی بوده و احساسی و غرب عقلگرای صرف. پس اولین نکته که در اسکیس توجه می کنیم معنای احساسی آن است. معنای عمیق و ریشه دار. منطق و معقولیت لازمه اما کافی نیست. کمپوزیسیون ضروریه اما کافی نیست.
11- جهان میره به سمت تخصصی سازی درسته؟ یعنی هر انسانی یه شاخه از علم رو انتخاب مبکنه تا بحرش میره مقاله می نویسه و از این حرفها. برخلاف گذشته که علم کلی بود. (ابوعلی سینا ) اما این خاصیت زندگی جدید ایرادش فراموشی کلیاته. اسکیس سال پیش من خودم کلیات رو ول کردم و به جفنگیات پرداخم. یادم نبود نما قراره از 500 600 متر عقبتر شاخص دیده شه. نه از دومتری. کلی جزئیات و نازک کاری گذاشتم. و از دور چیزی که دیده میشد شبیه کارای متوسط کانستراکتیویسم روسیه بود.
12- اگه واقع بین باشیم معماری امروز ما جایی نداره در جهان. فقط بخاطر گسست از گذشته و خودفراموشیمون. خودفریفتگیمون به کمپوزیسیون های بی ریشه (استادمون میگه کارهای بی پدرومادر)
13- یتیم طراحی نکنیم. J
14- به فرزندخواندگی نگیریم. :/
15- صغیر نذاریم
16- زیاد غیرتی نباشیم روش. بزاریم یکمم غربی باشه. اما در چارچوب خانواده ... تونستم بگم آیا؟
17- یه مثال میگم. استخر یا حموم طراحی می کنیم. چیزی که به ذهن میاد در نگاه اول سازه های مدرن و استخر هایی که ورودیشون 10 هزارتومن بیشتره. مطمئنا خوشکلتر از حموم تنگ و تاریک قدیمیه. اما احساس کجا میره؟ آیا ارزشش از کاری که با یک شمع در 4 صبح حموم رو روشن میکردن بیشتره؟ حمومی که قبل از طلوع آفتاب باید تموم میشد و فقط با یک شمع روشن میشد. حمومی که نه برای تمیزی بلکه برای تفریح و بحث بود؟ حمومی که خانمها یک روز در هفته حق داشتن به صورت جمعی برن آیا متفاوت نیست؟ (حموم گذشته محلی بود که مادران برای پسراشون زن اختیار میکردن- البته بی ربط بودااا هه) خانمهای گذشته یک هفته درد و دلاشون رو نگر میداشتن تا اون روز کزایی به همدیگه بگن. مخصوصا خانمهای اشراف که در طول کل عمر فقط با دو سه تا از کنیزاشون بودن و شوهر و بچه همین.
18- بالاخره خلاقیت میتونه زیر سوال بره. رنگ میتونه زیر سوال بره وقتی چشمتو میبندی و چشم دل می گشایی. اساتیدی که نمره میدن مطمئن باشید از اینا آگاهن. این کارهایی که من و توی جوون نمی پسندیم شاید دید زیبایی شناسی دیگه ای میخاد... شاید هنوز بهش نرسیدیم. شاید طرح باید بوی خدایی بده تا مقبول افتد ... (بوی خدایی منظور از طرح هایی که همسوی با آموخته های هویتی دینیه)
19- سرتونو درد آوردم... از این نکته ها کلی نوشتم تو دفترچه اگه دوس داشتین تایپ کنم. اگه دوس نداشتینم که هیچ.
بازم بذا مهندس!!! عالی بود!!!
 

beni belazi

کاربر بیش فعال
اخه اونی که من دیدم مهندس اندازه آ3 بود تقریبا ابعاد پرکسی ،من تا الان با این پرکسی برخورد نداشتم ، خب با چه ابعادی بزنم ،فاصله خطوط را 1سانت بزنم نه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

من خودم تو کد رو a4 به فاصله یک گذاشتم.... ولی هنوز برش ندادم... شاید a3 درست کردم... ولی آخرین بار که پلکسی کار کردم خیلی وقت پیش بودم... خواستم طرح خط کش بهش بدم باید اول برم بپرسم که سیستم حک و برششون چه طور... فکرکنم باید لایه ها رو جدا بدم نمیدونم... اگه برش دادم خوب شد فایلش رو میزارم .. ولی الان نه... یه 3 یا 4 روز دیگه...
 

puyan khan

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چندتا نکته شبه اسکیسی:
1- مهمترین قصد صحیح و بجا بودنه. نه خاص بودن و نشان دادن تفاوت. برعکس چیزی که هممون فکر می کنیم. دکتر عیسی حجت گفتن که امروزه میگوییم: "چیزی میسازم که شبیه هیچ چیز نیست" و چیزی که میسازیم هیچ چیز است".
2- نشان دادن "من" صحیح نیست. وحدت در عین کثرت درسته. فدا کردن افکارت بخاطر مردم کجاش ضعف معماره؟ ها؟ ضعیف ترین ها کسایی هستن که در ذهن خودشون گیر کردن. یکی خود من که چند ساله در تلاشم انتزاع رو از کارهام حذف کنم و ناخودآگاهم نمیذاره. هر طرحم یجاشو باید ناخوداگاه خم کنم و فک کنم حالا شد معمارانه و این درس نیس.
3- درسته باید بحث اسکیس ایرانی اصیل باشه... غربی بودن و خودباختگی و خودفریفتگی مردوده. اما نکته اینجاست: این ایرانی بودن باید زمان حال رو هم نشون بده. سازه مدرن داشته باشه. 1393 باشه اما ریشه داشته باشه. ریشه ای به قدمت تاریخ. ریشه و بنا جدای از هم نامفهومن. و مردود.
4- 1393 رو که نشون داد باید 2014 رو هم نشون بده، چون جدای از جهان نیستیم. بالاخره این کار باید جهانی بشه یا فقط ایرانی شد کافیه؟
5- واقعیت معماری ایرانی کمبود عناصر نوینه. به قول دکتر مظاهریان معماری ایران را باشکوه می دانیم اما در آن شکوه نمی کنیم. تمام عناصر گذشته نوین بودند و فریاد زمان. اسکیس من و توام نیاز به این فریاده داره. فریاد زمان امروز. فریاد جوانان و نسل جدیدی که روحا ارضاع نمیشن. معمار جوابگوی احساس مردمه... احساسی عمیق نه سطحی مثل امروز ما.
6- تا جایی که از رتبه های برتر فهمیدم و بر عکس از شکست خورده های اسکیس، تظاهرگرایان بیشترین لطمه رو خوردن. خودمون باشیم همین. انتظار اساتید از اسکیس ارشد درست فکر کردنه. نه کلیشه ها. صحیح بودن زیربناست. تا روند در آزمون اسکیس دکتری رو همین شالوده ی صحیح بناشه.
7- سنت ما براساس یک خط مشی حرکت کرده و بنایی از آن تخطی نکرده. همشون شبیه به همن و این ضعف نیس و قوته . سبکه. با یک گل نمیگن بهار. مثل تبعیت از رون اصفهانی کرمانی ووو. چطور در زمان حال میشه رو همه ی خط مشی ها قلم کشید و حرف اصلی صرفا کمپوزیسیون استراکچرالیسم باشه؟! پایه عدم تقارن باشه؟! تقارن ایرادش چیه؟! چرا ناخوداگاه هممون از قوس متنفریم؟ در حالی که موزه ملی ایران اصلا همون مرکز آموزش فارسی (کار دکتر حجت) قوس داره؟! (قوس فقط مثال بود) تقارن نامتقارن اصل معماری ایرانیه.
8- دیکانستراکشن غربیه؟ درسته؟ اکثر معمارها متنفرن ازش. توصیه هم میکنن به هیچ وجه تو اسکیس استفاده نکنیم. اما چطور میر میران در خانه مولانا به نحوی استفاده کرده؟ کار موفقی هم هست. تفاوت اینجاست که به فهم درستی از نظریش نیازمندیم نه کالبدی و صوری و سطحی. بهتر از من میدونید که من و توی ترم های اولی چقدر شیفتش بودیم و برداشت صرفا ظاهری کردیم نه عمیق.
9- یادمون باشه عدالت برابری نیست تعادله. بنا هم همین قانونو داره.
10- شرق همیشه اساطیری بوده حماسی بوده و احساسی و غرب عقلگرای صرف. پس اولین نکته که در اسکیس توجه می کنیم معنای احساسی آن است. معنای عمیق و ریشه دار. منطق و معقولیت لازمه اما کافی نیست. کمپوزیسیون ضروریه اما کافی نیست.
11- جهان میره به سمت تخصصی سازی درسته؟ یعنی هر انسانی یه شاخه از علم رو انتخاب مبکنه تا بحرش میره مقاله می نویسه و از این حرفها. برخلاف گذشته که علم کلی بود. (ابوعلی سینا ) اما این خاصیت زندگی جدید ایرادش فراموشی کلیاته. اسکیس سال پیش من خودم کلیات رو ول کردم و به جفنگیات پرداخم. یادم نبود نما قراره از 500 600 متر عقبتر شاخص دیده شه. نه از دومتری. کلی جزئیات و نازک کاری گذاشتم. و از دور چیزی که دیده میشد شبیه کارای متوسط کانستراکتیویسم روسیه بود.
12- اگه واقع بین باشیم معماری امروز ما جایی نداره در جهان. فقط بخاطر گسست از گذشته و خودفراموشیمون. خودفریفتگیمون به کمپوزیسیون های بی ریشه (استادمون میگه کارهای بی پدرومادر)
13- یتیم طراحی نکنیم. J
14- به فرزندخواندگی نگیریم. :/
15- صغیر نذاریم
16- زیاد غیرتی نباشیم روش. بزاریم یکمم غربی باشه. اما در چارچوب خانواده ... تونستم بگم آیا؟
17- یه مثال میگم. استخر یا حموم طراحی می کنیم. چیزی که به ذهن میاد در نگاه اول سازه های مدرن و استخر هایی که ورودیشون 10 هزارتومن بیشتره. مطمئنا خوشکلتر از حموم تنگ و تاریک قدیمیه. اما احساس کجا میره؟ آیا ارزشش از کاری که با یک شمع در 4 صبح حموم رو روشن میکردن بیشتره؟ حمومی که قبل از طلوع آفتاب باید تموم میشد و فقط با یک شمع روشن میشد. حمومی که نه برای تمیزی بلکه برای تفریح و بحث بود؟ حمومی که خانمها یک روز در هفته حق داشتن به صورت جمعی برن آیا متفاوت نیست؟ (حموم گذشته محلی بود که مادران برای پسراشون زن اختیار میکردن- البته بی ربط بودااا هه) خانمهای گذشته یک هفته درد و دلاشون رو نگر میداشتن تا اون روز کزایی به همدیگه بگن. مخصوصا خانمهای اشراف که در طول کل عمر فقط با دو سه تا از کنیزاشون بودن و شوهر و بچه همین.
18- بالاخره خلاقیت میتونه زیر سوال بره. رنگ میتونه زیر سوال بره وقتی چشمتو میبندی و چشم دل می گشایی. اساتیدی که نمره میدن مطمئن باشید از اینا آگاهن. این کارهایی که من و توی جوون نمی پسندیم شاید دید زیبایی شناسی دیگه ای میخاد... شاید هنوز بهش نرسیدیم. شاید طرح باید بوی خدایی بده تا مقبول افتد ... (بوی خدایی منظور از طرح هایی که همسوی با آموخته های هویتی دینیه)
19- سرتونو درد آوردم... از این نکته ها کلی نوشتم تو دفترچه اگه دوس داشتین تایپ کنم. اگه دوس نداشتینم که هیچ.
این جمله هاتو باید با طلا نوشت زد سر در دانشکده معماری دانشگاه تهران....
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا