تمرین گروهی آزمون طراحی اذر 92

وضعیت
موضوع بسته شده است.

آذرهانا

عضو جدید
شبنم جون به نظر شما برای این پارکینگ می تونیم یه ماشین مزاحم داشته باشیم با توجه به اینکه هر دو ماشین برای یک واحد هستش؟
 

shab khanoom

عضو جدید
شبنم جون به نظر شما برای این پارکینگ می تونیم یه ماشین مزاحم داشته باشیم با توجه به اینکه هر دو ماشین برای یک واحد هستش؟

فکر نکنم. صورت سوال گفته سیرکولاسیون گردش ماشین ها در پارکینگ براش مهمه.پس قطعا مزاحمت ماشین به خصوص در فضایی به این ابعاد قابل قبول نیست.
 

saraafsoon

عضو جدید
سلام

سلام

اذر جان روی سوال گفته تراز1 و2مجموعا 180مترمربع ابعاد ندادین طرحتون180 مترمربع؟کاش برای پارکینگتون یه ورودی میدادین اخه صورت سوال خواسته چرا از راه پله سه طرفه برای رسیدن به نیم طبقه استفاده کردین برای بحث جاگیر بودنو تو خونه ویلایی جالب نبودن میگم ان فضای هال کنار پلتونو متوجه نمیشم میدونین ارتفاع نیم طبقه جقدره؟درکل خسته نباشین
 

mahdieh_r

عضو جدید
مرسی از راهنمایی ;)
به نظرت خوبه از چیزایی که باید دستی بکشیم شابلون درست کنیم؟ یعنی تو کد بکشیم بدیم لیزر کنن مثه باکس پله و اینا؟
می تونی کمکمون کنی که از چه چیزایی دقیقا خوبه که شابلون داشته باشیم که کارمون راحتتر شه
مثلا چند نوع پله یا آسانسور؟ رمپ؟ یا...
نمونه پلان خوبه سر جلسه ببریم؟ چه نمونه هایی...
ممنون میشم جواب بدین :smile:
منظورم در این حد پیچیده نبود. من خودم با مقوا یه مثلث برای ماشین ساخته بودم و شابلون مربع برای ستونها داشتم.
برای پله و آسانسور حتما با رعایت حداقلها یک پلان و مقطع بکشید و همراهتون داشته باشید. (نمیدونم منظورتون از چند نوع چیه) اگه اندازه دقیق خارجی دیوار دور پله و آسانسور رو (البته با در نظر داشتن حداقلها بر اساس ضوابط) رو از قبل بدونید سرعتتون خیلی بالا میره تو طراحی. هیچ نیازی به ساختن شابلون نیست در این موارد. میتونید رو پوستی ترسیم کنید و کپی کنید. خیلی راه ساده و سریعیه این کار.
نمونه پلان بردن یا نبردن بستگی به خودتون داره. اما من توصیه نمیکنم. چون رعایت ضوابط مهمترین مسئله در امتحانه و مطلب پیچیده ای در طراحی وجود نداره که نیاز به نمونه داشته باشید.
 

ARCHITECT HAND

عضو جدید
دوستان در مورد درز انقطاع ارتفاع ساختمان از روی پی حساب میکنیم یا از کف خیابون و اینکه اگر فقط از یک طرف همسایه داشته باشیم ارتفاع تقسیم بر 100 کنیم یا همون 200 ؟
- ممنون میشم راهنمایی کنید
 

MAT ARCHITECT

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دوستان در مورد درز انقطاع ارتفاع ساختمان از روی پی حساب میکنیم یا از کف خیابون و اینکه اگر فقط از یک طرف همسایه داشته باشیم ارتفاع تقسیم بر 100 کنیم یا همون 200 ؟
- ممنون میشم راهنمایی کنید
درز انقطاع از روی پی تا روی آخرین سقف محاسبه میشه
همون 200 . هر ساختمان موظف به رعایت درز انقطاع با توجه به ارتفاع خودشه
 

ARCHITECT HAND

عضو جدید
درز انقطاع از روی پی تا روی آخرین سقف ( بام ) محاسبه میشود
یعنی جانپناه حساب نمیشه ؟ مگه فرمول درز انقطاع ارتفاع ساتان تقسیم بر 200 نیست در این صورت در مبحث 4 ص 20 یه تعریف از ارتفاع ساختمان داده که میگه ارتفاع ساختمان از معبر مجاور تا بالاترین نقطه جان پناهه
 

MAT ARCHITECT

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
یعنی جانپناه حساب نمیشه ؟ مگه فرمول درز انقطاع ارتفاع ساتان تقسیم بر 200 نیست در این صورت در مبحث 4 ص 20 یه تعریف از ارتفاع ساختمان داده که میگه ارتفاع ساختمان از معبر مجاور تا بالاترین نقطه جان پناهه
این موضوع و توضیخات صفحه 20 راجع به ارتفاع مجاز گروه های ساختمانیه نه درز انقطاع . این یه موضوع دیگست
 

nazi-lady

عضو جدید
خواهش می کنم .2- من فکر می کنم یه ماشین وقتی که از در ورودی بخاد وارد بشه حداقل به اندازه طول خودش (حدود 5 متر) وارد میشه بعد می تونه گردش داشته باشه 6-توو مبحث 4 گفته 1/10 مجموع عرض دو معبر این عدد میشه همون اندازه ساق ها ی مثلث قائم الزاویه بسته به عرض دو معبر معمولا حدود 2 یا 3 و ... میشه.




باسلام و خسته نباشید
میشه لطف کنید راجع به نحوه محاسبه پخ کاملتر توضیح بدین لطفا!؟؟؟؟
من متوجه نشدم
سپاس
 

??????

عضو جدید
صرفا جهت اطلاع....!!!

صرفا جهت اطلاع....!!!

در مورد چشم پله من واقعا گیج شدم. خیلی از بچه هایی که امتحان دادن و قبول شدن تاکید رو این قضیه دارند که چشم پله نباید بگذاریم. اگه رفرنسی چیزی در این خصوص داری لطفا بگو و اگه نه ، همه بگیردیم و بالاخره یه منبع موثق راجع به این قضیه پیدا کنیم.
در مورد پله با 3 بازو من آخر سر این نتیجه گیری رو کردم:
1- اگر در صورت سوال، طبقه همکف (مثل بانک و آژانس و ...) و یا طبقات (مثل ساختمان پزشکان)کاربری مربوط به اشتغال داشتند، در صورتیکه پارکینگ ها در بیاد، باکس پله ی 2.5 * 5.4 می گذارم که 2 بازویی بشه و در طبقات با ارتفاع زیادتر، 20 تا پله در هر بازو می گذارم
2- اگر پارکینگ ها در نمیومد و مجبور شدم، باکس پله رو 2.5*5.1 می گیرم. و پله ی 3 بازویی می گذارم که البته لزومی نداره که در باکس پله در همه طبقات یکجا در بیاد.
3- در صورتیکه ساختمان، صرفا مسکونی بود، باکس پله 2.5 *5.1 جواب میده.

عرض سلام دارم خدمت همه دوستان عزیز
در خصوص سوالی که برای همه شما عزیزان در رابطه با مبحث سوم در حوزه پلکان بوجود آمده، سبب شد بنده اندک مطالعه ای بکنم و نتایجش رو براتون بنویسم شاید ابهامات در این زمینه کمتر بشه.
بند ۶-۷-۲ فصل ۶ آیین نامه محافظت ساختمان ها در برابر آتش میگه که:پله های در هم رونده یا طرح قیچی نباید یک پله راه خروج محسوب شوند.به جز در صورتی که این پلکان ها با ساختار غیر سوختنی دو ساعت مقاوم در برابر حریق دوربندی و از یکدیگر کاملا جدا شوند که استثناأ خروج های مجزا به شمار میروند.اینجاش باحاله که میگه در این موارد،ایجاد هرگونه روزنه نفوذی یا بازشوی ارتباطی بین دوربندی های دو راه پله، حتی به صورت محافظت شده، مجاز نیست!!!!
بند ۶-۱۱ فصل ۶ آیین نامه محافظت ساختمان ها در برابر آتش توضیحات بسیار دقیقی در ادامه بیان کرده است.
بند ۶-۱۱-۲-۴ فصل ۶ آیین نامه محافظت ساختمان ها در برابر آتش میگه که یک پلکان خروج دوربندی شده باید دارای چه خصوصیاتی باشه.
پیشنهاد میکنم یه نگاهی به فصل ۵ راهنمای طراحی معماری ساختمانهای بلند مسکونی بندازین مطالب جالبی در نوع خودش ذکر کرده اما تناقضادی داره و البته با تبصره!!!!
اما برای آشنایی بیشتر با جزییات مربوط به طراحی راههای فرار میتونید به کتاب دستورالعمل اجرایی محافظت ساختمانها در برابر آتش سوزی نشریه ۱۱۲ دفتر تحقیقات و معیارهای فنی سازمان برنامه و بودجه مراجعه کنید.
و اما نتیجه که اون رو میگذارم به عهده همه بچه ها!!!
اما سوال بزرگ اینکه آیا این ماراتون ارزش چنین مطالعات دقیق و کاربردی و عملیاتی رو داره یا صرفا همون عرف رو انجام بدیم و خلاص!!!!
تصمیم با شماست
 

mdt001

عضو جدید
ممنون شبنم خانوم بابت کار خوبی که کردی. اما من چشم پله رو حداقل 10 سانتیمتر میگذارم . یه سوال؟ اگه چشم پله نزاریم هندریلها (نرده های پله) چطور اجرا و نصب میشوند...؟؟!منظور در قسمت تلاقی بازوهای شمشیری پله هست، به نظر منطقی نیست و درست نصب نمیشن نرده ها .
و نکته مهمتر حتی اگر اشتباه باشه این ما یه نمره منفی داریم. من میگم کلی نگر باشیم نه جزئی نگر البته بعضی موارد مثلا نورگیر و پارکینگ استثنا هستند و طبق استاندارد کنترل میشوند.
و اینکه مصححین در خیلی از موارد واقعا سلیقه ای برخورد میکنن در تصحیح برگه ها چون سلیقه هم تاثیر گذاره...
 

mahdieh_r

عضو جدید
بچه ها میخوام بهتون یه راه سریع برای کشیدن مقطع یاد بدم. معمولا خواسته میشه که برش از پله و آسانسور عبور کنه، بنابراین سعی کنید تو طراحی پلانتون به این مسئله توجه کنید.
همون طور که قبلا گفتم با توجه به حداقلها پلان باکس پله و آسانسورتون رو تو خونه بکشید. کد ارتفاعی طبقات رو هم بر همین اساس محاسبه کنید. بعد یه مقطع کامل از باکس پله و آسانسور برای 4 طبقه به همراه زیرزمین به طور جداگانه روی پوستی بکشید.
در ترسیم پله علاوه بر رعایت حداقلها حواستون باید به درست کشیدن پله باشه و نکته مطرح شده در سوال 97 آزمون سال 88 رو رعایت کنید که کلیتش تو تصویر مشخصه.
Untitled.jpg
در ترسیم برش آسانسور نکات مهم رعایت عمق چاه و ارتفاع موتور خانه و ارتفاع دره.

با ترسیم این دوتا مقطع تقریبا کاری برای امتحان باقی نمیمونه. یه پوستی روی خط برش در پلان بذارید و موقعیت دیوارهای برش زده شده و آکسها رو روی لبه ش علامت بذارید. پیشنهاد میدم بین دو دیوار اسم فضاها رو بنویسید که اشتباه نشه. بعد با چسبوندن مقطع پله و خط کش ریلی خطوط افقی کف طبقات رو کمرنگ روی برگه آزمون ترسیم کنید و با استفاده از پوستی موقعیت دیوارها و گونیا، خطوط عمودی رو بکشید. الان یه شبکه شطرنجی کمرنگ دارید. حالا خطوط کف طبقات رو سریع با خط کش پررنگ کنید. حواستون باشه باکس پله و آسانسور خالی بمونه. بعد دیوارها رو پر رنگ کنید. اگه در بعضی فضاهای برش زده (سرویس، آَشپزخانه) سقف کاذب بکشید برشتون خیلی بهتر میشه. خیلی سریع اگه در یا کابینت در نما دیده میشه با دست و کمرنگ ترسیم کنید.
حالا پشت خطوط پوستی مقطع آماده پله و آسانسورتون رو با مداد سیاه کنید و سر جاش تو مقطع بذارید و با دست روی خطوط بکشید. حالا همه چیز روی نقشه اصلی کمرنگ هست. پله ها رو با دست پررنگ کنید (یا با گونیا و خط کش ریلی). فقط حواستون به تغییر ضخامت پله های برش خورده و نما باشه.
حالا روی پاگردها از روی مقطعی که تو خونه کشیدید کدهای ارتفاعی رو بنویسید.
موقعیت آکسها رو مشخص کنید و خط زمین رو با پر رنگ کنید.
با این روش کشیدن برش در امتحان به حدود یک ربع زمان نیاز داره.
 

art-s

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تو صفحات قبل هم گشتم. کسی اسفند 89 رو کار نکرده؟؟
اون 2 متر اضافه گوشه هاش پخ داره تو همکف به همون صورت کارشه؟؟؟
 

ARCHITECT HAND

عضو جدید
دوستانی که در مورد چشم پله شک دارن در ص 39 مبحث 4 نوشته در ساختمان های گروه 4 تا 7 با تصرف مسکونی حداقل عرض پله مستقیم 1/10 متر و حداقل عرض قفسه پله 2.40 متر باشه - بنابر این اگر ما حداقل ها رو در نظر بگیریم و یه پله دو طرفه داشته باشیم عرض ذو بازو در مجموع 2.20میشه و 20 سانت میمونه که صد در صد همون چشم پله هست - منتها اینجا از چشم پله به طور واضح اسم نبرده
 

ج.ع

عضو جدید
سلام بچه ها
من اين سوالها رو يك بار گذاشتم. كسي جواب نداد. آيا امكانش هست اگه كسي مي دونه جواب سوالاي منو بده؟

در سوال آزمون آذر 90 چرا قطعه زمين مشخص شده در سوال، 4 متر نسبت به معبر اصلي عقب نشيني دارد؟ چرا دقيقا از بر خيابان، قطعه بندي شروع نشده است؟ اين 4 متر مفهومش چيه؟ آخه حياط كه در جنوب زمين قرار مي گيره، ديگه خاصيت اين 4 متر چيه؟

سوال دومم اينه كه در چه زماني بايد پخي ايجاد كنيم؟ فقط در نبش خيابان و زمان ايجاد كنسول به سمت حياط ؟ يا در موارد ديگري هم هست؟

با تشكر
 

saraafsoon

عضو جدید
سلام

سلام

بچه ها میخوام بهتون یه راه سریع برای کشیدن مقطع یاد بدم. معمولا خواسته میشه که برش از پله و آسانسور عبور کنه، بنابراین سعی کنید تو طراحی پلانتون به این مسئله توجه کنید.همون طور که قبلا گفتم با توجه به حداقلها پلان باکس پله و آسانسورتون رو تو خونه بکشید. کد ارتفاعی طبقات رو هم بر همین اساس محاسبه کنید. بعد یه مقطع کامل از باکس پله و آسانسور برای 4 طبقه به همراه زیرزمین به طور جداگانه روی پوستی بکشید. در ترسیم پله علاوه بر رعایت حداقلها حواستون باید به درست کشیدن پله باشه و نکته مطرح شده در سوال 97 آزمون سال 88 رو رعایت کنید که کلیتش تو تصویر مشخصه.مشاهده پیوست 182009در ترسیم برش آسانسور نکات مهم رعایت عمق چاه و ارتفاع موتور خانه و ارتفاع دره.با ترسیم این دوتا مقطع تقریبا کاری برای امتحان باقی نمیمونه. یه پوستی روی خط برش در پلان بذارید و موقعیت دیوارهای برش زده شده و آکسها رو روی لبه ش علامت بذارید. پیشنهاد میدم بین دو دیوار اسم فضاها رو بنویسید که اشتباه نشه. بعد با چسبوندن مقطع پله و خط کش ریلی خطوط افقی کف طبقات رو کمرنگ روی برگه آزمون ترسیم کنید و با استفاده از پوستی موقعیت دیوارها و گونیا، خطوط عمودی رو بکشید. الان یه شبکه شطرنجی کمرنگ دارید. حالا خطوط کف طبقات رو سریع با خط کش پررنگ کنید. حواستون باشه باکس پله و آسانسور خالی بمونه. بعد دیوارها رو پر رنگ کنید. اگه در بعضی فضاهای برش زده (سرویس، آَشپزخانه) سقف کاذب بکشید برشتون خیلی بهتر میشه. خیلی سریع اگه در یا کابینت در نما دیده میشه با دست و کمرنگ ترسیم کنید.حالا پشت خطوط پوستی مقطع آماده پله و آسانسورتون رو با مداد سیاه کنید و سر جاش تو مقطع بذارید و با دست روی خطوط بکشید. حالا همه چیز روی نقشه اصلی کمرنگ هست. پله ها رو با دست پررنگ کنید (یا با گونیا و خط کش ریلی). فقط حواستون به تغییر ضخامت پله های برش خورده و نما باشه.حالا روی پاگردها از روی مقطعی که تو خونه کشیدید کدهای ارتفاعی رو بنویسید. موقعیت آکسها رو مشخص کنید و خط زمین رو با پر رنگ کنید.با این روش کشیدن برش در امتحان به حدود یک ربع زمان نیاز داره.
میشه بگین سر امتحان پله کنار اسانسورو 17 سانت گرفتین یا 18 سانت ارتفاع هر پلرو وچرا اگه 18 سانت گرفتین 17 سانت طبق ضوابط معلولین نگرفتین؟
 

art-s

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام بچه ها
من اين سوالها رو يك بار گذاشتم. كسي جواب نداد. آيا امكانش هست اگه كسي مي دونه جواب سوالاي منو بده؟

در سوال آزمون آذر 90 چرا قطعه زمين مشخص شده در سوال، 4 متر نسبت به معبر اصلي عقب نشيني دارد؟ چرا دقيقا از بر خيابان، قطعه بندي شروع نشده است؟ اين 4 متر مفهومش چيه؟ آخه حياط كه در جنوب زمين قرار مي گيره، ديگه خاصيت اين 4 متر چيه؟

سوال دومم اينه كه در چه زماني بايد پخي ايجاد كنيم؟ فقط در نبش خيابان و زمان ايجاد كنسول به سمت حياط ؟ يا در موارد ديگري هم هست؟

با تشكر

ما تو سطح اشغال مشخص شده اجزای طراجی بنا داریم. شاید به دلیل منظر شهری باشه!! تو یه خیابونهایی ساختمان رو از بر شروع نمی کنن.
در نبش پخ ایجاد میکنیم.
 

shab khanoom

عضو جدید
دوستانی که در مورد چشم پله شک دارن در ص 39 مبحث 4 نوشته در ساختمان های گروه 4 تا 7 با تصرف مسکونی حداقل عرض پله مستقیم 1/10 متر و حداقل عرض قفسه پله 2.40 متر باشه - بنابر این اگر ما حداقل ها رو در نظر بگیریم و یه پله دو طرفه داشته باشیم عرض ذو بازو در مجموع 2.20میشه و 20 سانت میمونه که صد در صد همون چشم پله هست - منتها اینجا از چشم پله به طور واضح اسم نبرده
البته طبق ضوابط معلولین، حداقل عرض پله رو باید 120 بگیریم که در اینصورت چیزی باقی نمی مونه
 

mahdieh_r

عضو جدید
میشه بگین سر امتحان پله کنار اسانسورو 17 سانت گرفتین یا 18 سانت ارتفاع هر پلرو وچرا اگه 18 سانت گرفتین 17 سانت طبق ضوابط معلولین نگرفتین؟

من تا جایی که یادمه 18تا پله 17سانتی گرفتم. اما چون رمپ ورودی و آسانسور برای معلولین درنظر گرفته شده فکر نمیکنم مشکلی برای ارتفاع 18سانتی پله در ساختمان مسکونی وجود داشته باشه. تنها مسئله رعایت بند 4-2-12-3-3 یعنی فرمول 0.64>کف پله+دو برابر ارتفاع>0.63 هست که اگه پله رو 18 سانتی بگیرید کف پله رو باید 28 بگیرید.
 

alisnaz

عضو جدید
دوباره سلام
سوال؟
اگه 18تا پله 17 سانتی گرفتین در واقع 306 سانت ارتفاع رو بالا رفتین
با این اوصاف ارتفاع مسکونی و ضخامت سقف رو چند سانت در نظر گرفتین؟
من تا جایی که یادمه 18تا پله 17سانتی گرفتم. اما چون رمپ ورودی و آسانسور برای معلولین درنظر گرفته شده فکر نمیکنم مشکلی برای ارتفاع 18سانتی پله در ساختمان مسکونی وجود داشته باشه. تنها مسئله رعایت بند 4-2-12-3-3 یعنی فرمول 0.64>کف پله+دو برابر ارتفاع>0.63 هست که اگه پله رو 18 سانتی بگیرید کف پله رو باید 28 بگیرید.
 

atefeh6618

عضو جدید
من تا جایی که یادمه 18تا پله 17سانتی گرفتم. اما چون رمپ ورودی و آسانسور برای معلولین درنظر گرفته شده فکر نمیکنم مشکلی برای ارتفاع 18سانتی پله در ساختمان مسکونی وجود داشته باشه. تنها مسئله رعایت بند 4-2-12-3-3 یعنی فرمول 0.64>کف پله+دو برابر ارتفاع>0.63 هست که اگه پله رو 18 سانتی بگیرید کف پله رو باید 28 بگیرید.[/QUOTE]

سلام
میشه بگید ابعاد آسانسورو دقیقا چند گرفتین؟؟
 

ARCHITECT HAND

عضو جدید
البته طبق ضوابط معلولین، حداقل عرض پله رو باید 120 بگیریم که در اینصورت چیزی باقی نمی مونه
درسته- به هر حال چیزی که از این تبصره درک میشه اینه که ما باید حداقل 20 سانت چشم پله داشته باشیم - حالا اگر ضوابط معلولین هم بخوایم در نظر بگیریم بازم باید چشم پله داشته باشیم و البته یادمون نره که در اینحا فقط داره حداقل ها رو میگه پس بتبع در شرایط بیشتر از حداقل هم باید رعایت بشه- از طرف دیگه مگه ما در پله سه طرفه و چهار طرفه چشم پله نداریم ؟ اگه چشم پله مشکلی ایجاد میکنه اونجا هم باید منع بشه که نشده
 

alisnaz

عضو جدید
بچه ها من استرس دارم...............
لطفا هر کسی اسفند 91 رو حل کرده واسم بفرسته......
جاگذاری پله خیلی مهمه....از طرفی میخام آِژانس سمت شمال باشه. و حیاط مختص لابی باشه.از طرفی اون شکلی پارکینگ حل نمیشه
 
آخرین ویرایش:

ARCHITECT HAND

عضو جدید
بچه ها من استرس دارم...............
لطفا هر کسی اسفند 91 رو حل کرده واسم بفرسته......
جاگذاری پله خیلی مهمه....از طرفی میخام آِژانس سمت شمال باشه. و حیاط مختص لابی باشه.از طرفی اون شکلی پارکینگ حل نمیشه
من یه چیزایی کشیدم اگه فکر میکنید کمکتون میکنه ایملتونو بدین بفرستم بقیه دوستانم کاراشونو توی همین تایپیک گذاشتن و کارای خوبی - میتونید ازش چیز یاد بگیرد
 

farch67

عضو جدید
یک سوال
توی آزمون آذر 90، برای سرگیر نبودن رمپ پارکینگ زیر زمین باید از عرض 4 متری حیاط برای رمپ استفاده کرد؟
ارتفاع همکف بیشتر از 1.20 می شه؟
برای دسترسی معلول، به در ورودی ساختمون در همکف و همچنین دسترسی به زیرزمین (پارکینگ) باید رمپ بگذاریم؟
 

alisnaz

عضو جدید
کاره یه بچه ها رو گرفتم زیرزمینشو عالی در آورده بود....تنها مشکلش این بود که ورودی لابی و آژانس یکی بود
 

farch67

عضو جدید
یک سوال کلی، ارتفاع طبقات باید حتما یه عدد رُند باشه؟
چون معمولا رُند در نمیاد، حالا چه پله رو 17 بگیریم، چه 18، چه 17.8
بعضیا ارتفاع را برای طبقات 3.06 می گیرن، بعضیا 3.24
تازه اگر همکف رو 1.20 بیایم بالا باز اعداد عوض میشه!
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا