تاپیک مرجع و آموزش نرم افزار CATIA

تاپیک مرجع و آموزش نرم افزار CATIA

  • ضعیف

    رای: 37 12.1%
  • متوسط

    رای: 38 12.5%
  • خوب

    رای: 114 37.4%
  • عالی

    رای: 116 38.0%

  • مجموع رای دهندگان
    305

amireza_2000

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
آقا تو قسمت ماشینکاری کتیا هنگام استفاده از دستور Repaly Tool Path سرعت حرکت ابزار زیاده. آیا میشه کمش کرد یا نه؟
 

hossein21

عضو جدید
سطوح در کتیا دارای ضخامت نیستند. اگر می خواهید به آنها ضخامت بدهید باید آنها را به جسم توپر SOLID تبدیل کنید که اینکار توسط دستور thick در بخش part design انجام می شود که ضخامت را به عنوان ورودی می گیرد.
اگر هم سطح بطور بسته است و تشکیل یک حجم را می دهد می توان از close surface در بخش part design استفاده کرد تا حجم را به جسم توپر تبدیل کرد.

خیلی ممنون از شما
من سطح یک هواپیما رو مدل کردم وقتی میخوام مرکز ثقل اونو بگیرم نرم افزار مرکز ثقل خیلی نزدیک به دماقه نشون میده به نظرتون مشکلش چی میتونه باشه .
البته اضافه کنم که جنس دماغه رو که یک سطح تو پر هست رو آلومینیوم گرفتم و بقیه بدنه هم همینطور.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
خیلی ممنون از شما
من سطح یک هواپیما رو مدل کردم وقتی میخوام مرکز ثقل اونو بگیرم نرم افزار مرکز ثقل خیلی نزدیک به دماقه نشون میده به نظرتون مشکلش چی میتونه باشه .
البته اضافه کنم که جنس دماغه رو که یک سطح تو پر هست رو آلومینیوم گرفتم و بقیه بدنه هم همینطور.

بدست آوردن مرکز جرم از ابن طریق درست نیست. دماغه توپر نیست و پوسته خارجی هواپیما برای محاسبه مرکز جرم کافی نیست. موتورها، مخازن سوخت، مجموعه چرخها و .... را باید در محاسبه در نظر گرفت که مطمئنا خودتان می دانید. در این حالت کتیا برای اینکار مناسب نیست چون مدل و خواص مواردی که گفتم مورد نیاز است و باید به مدل اضافه شود. البته می توانید در محل قرار گیری هر یک از این سیستم ها، جرم معادل هر یک را تعریف کنید تا توسط کتیا در محاسبه در نظر گرفته شوند.
 

yhz7

عضو جدید
سلام با کتیا R20 dh یا R21 کار کردید؟ توی محیط Structure Design مشکل داره. وقتی شیپی روی وایرفریم ایجاد میکنیم وقتی اندازه وایرفریم رو تغییر میدیم اندازه شیپ تغییر نمیکنه ولی توی R18 این مشکل وجود تداره.
آیا شما هم با این مشکل روبرو شدید؟ چطوری حلش کردید؟
 

yhz7

عضو جدید
[h=2]سلام با کتیا R20 یا R21 کار کردید؟ توی محیط Structure Design مشکل داره. وقتی شیپی روی وایرفریم ایجاد میکنیم بعد اندازه وایرفریم رو تغییر میدیم اندازه شیپ تغییر نمیکنه ولی توی R18 این مشکل وجود تداره.
آیا شما هم با این مشکل روبرو شدید؟ چطوری حلش کردید؟
[/h]
 

yhz7

عضو جدید
[h=2]سلام با کتیا R20 dh یا R21 کار کردید؟ توی محیط Structure Design مشکل داره. وقتی شیپی روی وایرفریم ایجاد میکنیم بعد اندازه وایرفریم رو تغییر میدیم اندازه شیپ تغییر نمیکنه ولی توی R18 این مشکل وجود تداره.
آیا شما هم با این مشکل روبرو شدید؟ چطوری حلش کردید؟
[/h]
 

tyaman

عضو جدید
استراکچر دیزان

استراکچر دیزان

آره روال فرق کرده، باید روی شیپ مورد نظر در درخت طراحی کلیک راست کنی و از منوی object گزینه extract رو بزنی و از هر طرف که خواستی اونو امتداد بدی.ن البته باید حتما در محیط استراکچر دیزاین باشی
 

tyaman

عضو جدید
سلام با کتیا R20 dh یا R21 کار کردید؟ توی محیط Structure Design مشکل داره. وقتی شیپی روی وایرفریم ایجاد میکنیم بعد اندازه وایرفریم رو تغییر میدیم اندازه شیپ تغییر نمیکنه ولی توی R18 این مشکل وجود تداره.
آیا شما هم با این مشکل روبرو شدید؟ چطوری حلش کردید؟
البته نمیدونم این داسو با محیط های استراکچر و پایپینگ چه خصومتی داره که هرچی بالاتر میره هی از سرو تشون میزنه و در کتیا وی 6 که دیگه کاملا استراکچرو حذف کرده. اما تا دلت بخاد هی به شیپ دیزان اظافه میکنه. نباید بین بچه هاش تبعیض قائل بشه:mad::mad::razz:
بنظر من اگر زیاد با سطوح کار نمیکنی همون catia r17 p3 بهترین ورژنی بود که هم درست درمون قفل شکسته شد و هم محیط های بیشتری برای کار با استراکچر ها داره . نرم افزارهای الحاقی بیشتری هم باهاش کار میکنن.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
سلام با کتیا R20 dh یا R21 کار کردید؟ توی محیط Structure Design مشکل داره. وقتی شیپی روی وایرفریم ایجاد میکنیم وقتی اندازه وایرفریم رو تغییر میدیم اندازه شیپ تغییر نمیکنه ولی توی R18 این مشکل وجود تداره.
آیا شما هم با این مشکل روبرو شدید؟ چطوری حلش کردید؟

اگر فایلی متشکل از نقاط و خطوط تعریف کننده سازه دارید و از آن برای تعریف المان ها در بخش Structure Design استفاده می کنید و یا می خواهید از نقاط المان های مختلف یک سازه برای تعریف المانهای دیگری استفاده کنید و انتظار دارید که با تغییر دادن نقاط این فایل یا یک المان سازه، المانهای دیگر هم به روز شود باید سوییچ keep link with selected object را در options-part infrastructure روشن کنید.
 

amireza_2000

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
کسی میدونه بلو پرینت که از اونها برای مدلسازی خودرو استفاده میشه چیه؟
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
کسی میدونه بلو پرینت که از اونها برای مدلسازی خودرو استفاده میشه چیه؟

Blue Print روشی قدیمی برای تکثیر و کپی کردن یک نقشه یا تصویر بود که در آن کاغذ آبی رنگ استفاده می شد و تصویر و خطوط به رنگ سفید بود یا بر عکس خطوط آبی و کاغذ سفید بود. امروزه این روش به کلی منسوخ شده است. البته هنوز گاهی مهندسان عمران نقشه های عمرانی را با کاغذ سفید و خطوط آبی رنگ تولید می کنند.
در شکل امروزی، blue print دارای مفهومی جدید است که در آن منظور تصویری است که چیزی را حداقل در سه نما نمایش می دهد. به زبان ساده نقاشی از جسم است که آن را در سه زاویه اصلی نشان می دهد. البته نماهای کمکی و پرسپکتیو هم بطور معمول ترسیم می شوند. امروزه با وجود دنیای دیجیتال این تصاویر اسکن شده و به برنامه های CAD و ... وارد می شوند و بطور مستقیم از آنها برای تولید مدل های کامپیوتری استفاده می شود. بخش sketch tracer در کتیا امکان وارد کردن این نما ها و تنظیم ابعاد و اندازه و زوایای مناسب را فراهم می کند.

اگر به یوتیوب دسترسی دارید کلمه sketch tracer را در بخش فیلم جستجو کنید تا با روند بکارگیری blue print در کتیا آشنا شوید.
این هم Help کتیا برای sketch tracer:

http://ippwww.ipp.kfa-juelich.de/B20/English/online/CATIAfr_C2/fskugCATIAfrs.htm
یا
http://www.cao-catiav5.com/CAOD/catpdffskug_C2/fskug.pdf
 

amireza_2000

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
Blue Print روشی قدیمی برای تکثیر و کپی کردن یک نقشه یا تصویر بود که در آن کاغذ آبی رنگ استفاده می شد و تصویر و خطوط به رنگ سفید بود یا بر عکس خطوط آبی و کاغذ سفید بود. امروزه این روش به کلی منسوخ شده است. البته هنوز گاهی مهندسان عمران نقشه های عمرانی را با کاغذ سفید و خطوط آبی رنگ تولید می کنند.
در شکل امروزی، blue print دارای مفهومی جدید است که در آن منظور تصویری است که چیزی را حداقل در سه نما نمایش می دهد. به زبان ساده نقاشی از جسم است که آن را در سه زاویه اصلی نشان می دهد. البته نماهای کمکی و پرسپکتیو هم بطور معمول ترسیم می شوند. امروزه با وجود دنیای دیجیتال این تصاویر اسکن شده و به برنامه های CAD و ... وارد می شوند و بطور مستقیم از آنها برای تولید مدل های کامپیوتری استفاده می شود. بخش sketch tracer در کتیا امکان وارد کردن این نما ها و تنظیم ابعاد و اندازه و زوایای مناسب را فراهم می کند.

اگر به یوتیوب دسترسی دارید کلمه sketch tracer را در بخش فیلم جستجو کنید تا با روند بکارگیری blue print در کتیا آشنا شوید.
این هم Help کتیا برای sketch tracer:

http://ippwww.ipp.kfa-juelich.de/B20/English/online/CATIAfr_C2/fskugCATIAfrs.htm
یا
http://www.cao-catiav5.com/CAOD/catpdffskug_C2/fskug.pdf
خیلی ممنون البته من با sketch tracer کار کردم . یک خودرو هم مدل کردم ولی نمیدونستم به این نماها که وارد این محیط میکنیم اصطلاحا بلو پرینت میگیم. خیلی ممنون
 

amin dd

عضو جدید
سلام
میخواستم کتیا یه چیز استاندارد (پیچ یا مهره )رو آماده داره که بخوام بیارم تو اسمبلی ؟
 

amireza_2000

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام
میخواستم کتیا یه چیز استاندارد (پیچ یا مهره )رو آماده داره که بخوام بیارم تو اسمبلی ؟
پیچ و مهره و واشر داره. کلا قطعات استانداردش ضعیفه ولی خودتون با ماژول قدرتمند Catalog editor میتونید قطعات استاندارد رو بسازید و ذخیره کنید. البته قطعات استانداردش تو محیط قالبسازی خیلی کامل تره
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
سلام
میخواستم کتیا یه چیز استاندارد (پیچ یا مهره )رو آماده داره که بخوام بیارم تو اسمبلی ؟

برای اضافه کردن قطعات استاندارد، در محیط assembly design از دستور catalog browser که به شکل یک کتاب در پایین صفحه است استفاده کنید.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
عدم نمایش خطوط و نقاط که ندید هستند:
اگر دوست دارید خطوط و نقاط هم اگر پشت چیزی قرار دارند در تصویر دیده نشوند می توانید این سوییچ را روشن کنید:

Tools -> Options -> Display -> Depth display -> Display all elements using Z-buffer depth
 

yhz7

عضو جدید
اگر فایلی متشکل از نقاط و خطوط تعریف کننده سازه دارید و از آن برای تعریف المان ها در بخش Structure Design استفاده می کنید و یا می خواهید از نقاط المان های مختلف یک سازه برای تعریف المانهای دیگری استفاده کنید و انتظار دارید که با تغییر دادن نقاط این فایل یا یک المان سازه، المانهای دیگر هم به روز شود باید سوییچ keep link with selected object را در options-part infrastructure روشن کنید.

ممنون از راهنمایی و کمکتون دستتون درد نکنه
 

amireza_2000

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
در رابطه با حالت Full و partial در هنگام خلق یک scene در کتیا کسی میتونه توضیح بده؟
 

smmoosavian

عضو جدید
در رابطه با حالت Full و partial در هنگام خلق یک scene در کتیا کسی میتونه توضیح بده؟

توی هلپ خود نرم افزار اینطوری نوشته :
[h=5]Overload Mode Full[/h]
  • When you create a Enhanced Scene in Overload Mode Full, all attributes are immediately considered overloaded.
  • All subsequent modifications to the Assembly will have no impact on the Enhanced Scene and vice-versa.
  • If you choose to apply the Enhanced Scene context on the Assembly or to apply the Assembly context on the Enhanced Scene, after the operation, all attributes will still be considered overloaded and subsequent modifications to either the Enhanced Scene or the Assembly will continue to be independent, one from the other.
[h=5]Overload Mode Partial[/h]
  • When you create a Enhanced Scene in Overload Mode Partial, by default, none of the attributes are considered overloaded.
  • Modifications to the Assembly will impact those attributes of the Enhanced Scene that are not overloaded (so, for example, if you make some modifications to the Assembly immediately following the Enhanced Scene creation, all of these modifications will impact the Enhanced Scene).
  • Modifications to the Enhanced Scene never impact the Assembly, the result of such modifications to the Enhanced Scene is to overload the modified attributes.
  • Attributes in the Enhanced Scene are overloaded implicitly when you modify the attribute in Enhanced Scene context.
 

amireza_2000

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
توی هلپ خود نرم افزار اینطوری نوشته :
Overload Mode Full


  • When you create a Enhanced Scene in Overload Mode Full, all attributes are immediately considered overloaded.
  • All subsequent modifications to the Assembly will have no impact on the Enhanced Scene and vice-versa.
  • If you choose to apply the Enhanced Scene context on the Assembly or to apply the Assembly context on the Enhanced Scene, after the operation, all attributes will still be considered overloaded and subsequent modifications to either the Enhanced Scene or the Assembly will continue to be independent, one from the other.
Overload Mode Partial


  • When you create a Enhanced Scene in Overload Mode Partial, by default, none of the attributes are considered overloaded.
  • Modifications to the Assembly will impact those attributes of the Enhanced Scene that are not overloaded (so, for example, if you make some modifications to the Assembly immediately following the Enhanced Scene creation, all of these modifications will impact the Enhanced Scene).
  • Modifications to the Enhanced Scene never impact the Assembly, the result of such modifications to the Enhanced Scene is to overload the modified attributes.
  • Attributes in the Enhanced Scene are overloaded implicitly when you modify the attribute in Enhanced Scene context.
اتفاقا مهندس اول help رو نگاه کردم ولی 100 درصد متوجه نشدم
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
در رابطه با حالت Full و partial در هنگام خلق یک scene در کتیا کسی میتونه توضیح بده؟

سلام
این جواب سوالی است که در مورد نقشه پرسیده شد ولی در آن scene هم توضیح داده شد:


برای تهیه نقشه یک مجموعه دو را وجود دارد. یکی استفاده از نمای خود اسمبلی است و یک استفاده از Scene.
در حالت اول، وقتی می خواهید نمایی را در نقشه ایجاد کنید قبل از انتخاب صفحه دید نما، قطعاتی را که می خواهید در نمای نقشه نمایش داده شوند توسط کلید کنترل انتخاب می کنید و در انتها صفحه دید را انتخاب می کنید. در این حالت تنها قطعاتی که انتخاب شده اند در نمای نقشه حاضر خواهند شد.

روش دوم که کاربردی تر است استفاده از scene است. دو نوع scene وجود دارد partial و full. در نوع full خصوصیات قطعات کاملا از محیط اسمبلی مستقل هستند یعنی رنگ، پنهان و پیدا بودن، و موقعیتی کاملا مستقل دارند و اگر اسمبلی تغییر کند آنها تغییر نمی کنند. نوع دوم کهpartial است همه چیز را از اسمبلی به ارث می برد مگر اینکه کاربر ارتباط هر قطعه در خصوصیات ذکر شده بالا را با اسمبلی قطع کند.


در هر دو scene می توان قطعات را توسط compass و یا snap و... جابجا کرد و روش ایجاد نمای انفجاری هم همین است. هنگام تولید نقشه با کمک scene، باید ابتدا scene را انتخاب و سپس صفحه دید نمای نقشه را انتخاب کنید. در این حالت نمای نقشه همیشه از scene و نحوه نمایش قطعات در آن پیروی خواهد کرد. بهتر است قبل از ایجاد حرکت دادن تمام قطعات در scene، ابتدا قطعات اصلی را جابجا کرد سپس به محیط نقشه کشی رفته و مناسب بودن نمای ایجاد شده را بررسی کرده و سپس بقیه قطعات را در scence جابجا کرد. در ضمن فراموش نکنید که قطعات یک scene نوع Partial در خصوصیات از اسمبلی پیروی می کنند یعنی مثلا اگر قطعه ای در اسمبلی بصورت پنهان در آید در یک partial scene هم بطور خودکار پنهان خواهد شد مگر اینکه کاربر خصوصیت نمایشی قطعه را توسط overload از اسمبلی مستقل کند.

scene ها قابل کپی شدن هستند. ارتباط نماهای یک نقشه با مدل سه از طریق Link برقرار است. اگر روی قاب هر نما راست کلیک کنید و در بخش جزییات modify link را انتخاب کنید می توانید نحوه ارتباط آن با نما با قطعات یا scene تعریف شده در اسمبلی را مشاهده و اصلاح کنید. در مورد sceneها فرصت شد بیشتر توضیح خواهم داد چون قابلیت های دیگری نیز دارند.

چطوری میشه یک scene که به حالت partial تعریف شده رو تبدیل به یک scene با خصوصیت full تبدیل کرد ؟ لطفا یه مقدار هم در مورد overload توضیح بدید. آیا منظورتون همون overload توی drafting بود ؟

امکان تبدیل کردن scene وجود ندارد اما راه ساده دیگری وجود دارد که این مشکل را حل می کند. کپی کردن محتوای scene! برای اینکار ابتدا روی scene موجود در درخت طراحی کلیک کنید سپس دستور ایجاد scene را اجرا کنید و نوع scene جدید را انتخاب کنید. محتوای scene قبلی به scene جدید کپی می شود.​
Overloadی که در بخش نقشه است به همان معنای overload موجود در scene است اما کارشان متفاوت است. Overload نقشه ارتباط گرافیکی (رنگ، نوع خطوط و ...) یک قطعه را در یک نمای نقشه از پیش فرض آن قطع کرده و آنچه که کاربر تعریف می کند را جایگزین آن می کند. مثلا کاربر دوست دارد تنها یک از قطعات را در نقشه بصورت خط چین نمایش دهد. اینکار را با overload انجام می دهد.​
Overload موجود در scene ربطی به نقشه ندارد و ارتباط گرافیکی بین scene و محیط اصلی اسمبلی را قطع می کند. مثال: رنگ، موقعیت و پنهان و پیدا بودن قطعات در partial scene از اسمبلی پیروی می کند یعنی اگر رنگ نمایش قطعه را در محیط اسمبلی عوض کنید در scene هم عوض می شود یا موقعیت و پیدا و پنهان بودن به همین شکل. حال اگر hide and show یک قطعه در یک scene partial بصورت overload تنظیم شود به معنای استقلال نمایشی این خصوصیت قطعه از اسمبلی است. پس قطعه ممکن است در اسمبلی نمایش داده شود اما در scene بصورت پنهان باشد.​
بطور خودکارخصوصیت هر چیزی را در یک partial scene تغییر دهد آن خصوصیت overload می شود و اگر به آن دست نزنید از اسمبلی ارث می برد. پس مثلا اگر قطعه را توسط compass جابجا کنید موقعیت آن بطور خودکار از اسمبلی مستقل می شود اما اگر به ان دست نزنید موقعیت آن همیشه از موقعیت آن در اسمبلی پیروی می کند.
 

vazirdaftar

عضو جدید
دو تا سوال داشتم:
1.نیم برش نیم دید چطوری ایجاد میشه؟
2.library کامل کاتیا(DIN,ISOو...)را از کجا میشه گرفت؟
 

tyaman

عضو جدید
traceparts

traceparts

سلام
میخواستم کتیا یه چیز استاندارد (پیچ یا مهره )رو آماده داره که بخوام بیارم تو اسمبلی ؟
فرق نمیکنه با کدوم نرم افزار کار میکنی، همشون ضعف در قطعات استاندارد دارند. اما برای این کار راه حل کلی پیشنهاد شده
نرم افزار traceparts که سایتش هم معروفه این مشکلو برای تمام نرم افزارا حل کرده. نسخه تریالشو میتونی مجانی از تو اینترنت گیر بیاری. لایسنسش 10 روزست و نسخه 2.6 اون تا catia r20 رو ساپورت میکنه و بصورت یک میله ابزار به محیط اسمبلی دیزان اضافه میشه، فوقالعادست حتما امتحانش کن از شیر مرغ تا جون ادیمزاد درش پیدا میشه و قتی نصبش میکنی 8 گیگ کاتالوگ رو سیستمت پیاده میشه. میتونی تمام قطعات مورد نظرتو تو این 10 رو ز به کاتالوگ ادیتور کتیا منتقل کنی و این کاتالوگو برای همیشه استفاده کنی ، اما سو استفاده نکنی چون دیدم بعضیا این کارو میکنن و بعد کاتالوگ میفروشن
این لینک دانلود نسخه تریال 2.6 هستش ، التماس دعا
http://dl2.traceparts.com/dl/traceparts/tpdvd/updates/TP-v262.exe
 
آخرین ویرایش:

tyaman

عضو جدید
دو تا سوال داشتم:
1.نیم برش نیم دید چطوری ایجاد میشه؟
2.library کامل کاتیا(DIN,ISOو...)را از کجا میشه گرفت؟
جواب سوال اول اینه که اگر میخای نیم برش نیم دید رو در نمای دو بعدی ببینی باید از breakout view استفاده کنی. و اگر خواستی در نمای ایزو متریک ازش استفاده کنی. باید روی نمای دو بعدیی که با breakout view ساختی کلیک راست کنی و گزینه apply to view یا یه همچین چیزی رو بزنی و بعد روی نمای ایزومتریک کلیک کنی.
جواب سوال دومت هم در پست قبلی دادم. صفحه 186
 
آخرین ویرایش:

tyaman

عضو جدید
استراکچر دیزاین

استراکچر دیزاین

سلام دوستان....
بازم یک سوال سخت
کسی میدونه وقتی از مجموعه هایی که در استراکچر دیزاین ساختیم نما میگیریم، چجوری میشه خط محور پروفیل ها رو در نقشه ببینیم. این بزرگترین مشکل من در حال حاضره،، پلیز هلپ می
البته تیک مربوط به axis line و center line رو هم در پراپرتیس فعال میکنم. اما بازم نشون نمیده.و خط محور پروفیل هم در سازه ها مهمترین چیزه
 
آخرین ویرایش:

amireza_2000

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
فرق نمیکنه با کدوم نرم افزار کار میکنی، همشون ضعف در قطعات استاندارد دارند. اما برای این کار راه حل کلی پیشنهاد شده
نرم افزار traceparts که سایتش هم معروفه این مشکلو برای تمام نرم افزارا حل کرده. نسخه تریالشو میتونی مجانی از تو اینترنت گیر بیاری. لایسنسش 10 روزست و نسخه 2.6 اون تا catia r20 رو ساپورت میکنه و بصورت یک میله ابزار به محیط اسمبلی دیزان اضافه میشه، فوقالعادست حتما امتحانش کن از شیر مرغ تا جون ادیمزاد درش پیدا میشه و قتی نصبش میکنی 8 گیگ کاتالوگ رو سیستمت پیاده میشه. میتونی تمام قطعات مورد نظرتو تو این 10 رو ز به کاتالوگ ادیتور کتیا منتقل کنی و این کاتالوگو برای همیشه استفاده کنی ، اما سو استفاده نکنی چون دیدم بعضیا این کارو میکنن و بعد کاتالوگ میفروشن
این لینک دانلود نسخه تریال 2.6 هستش ، التماس دعا
http://dl2.traceparts.com/dl/traceparts/tpdvd/updates/TP-v262.exe
یه مخالفت کوچیک دارم. قطعات استاندارد inventor واقعا فوقالعادس
 

Similar threads

بالا