تاپیک سوالات قدرتی

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
این یعنی این که مقدار جریانی که روی پلاک نوشته جریانی که سیم پیچ هر فاز مصرف میکنه! و چیزی به عنوان جریان مصرفی کل نداریم!!!!؟
بله
چیزی بنام جریان کل بهاینصورت که جمع جریان هر فاز باشه نداریم
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
پس منظور از جریان خط چیه!!؟
یا اینکه جریانی که موتور مصرف میکنه رو چطور محاسبه میکنن؟

جریانی که توی کابل ها جریان داره جریان خط هست
این از دید موتور هست که با توجه به سبم پیچی اونور جریان خط یا فاز میبینه
تو اتصال ستاره به دلیل داشتن نقطه مشترک خنثی جریان خط و فاز برابر هست و تو مثلث با همون رابطه ..
برای محاسبه جریان مصرفی موتور از توان اون استفاده میکنند
با توجه به فرمول توان که بهتر از من میدونید و ثابت بودن ولتاژ و فرض یا داشتن ضریب قدرت جریان موتور بدست میاد
البته فقط تو نقطه ی کار
جریان راه اندازی و بی باری محاسبات دیگه ای داره

------------

اینطور بحث ها خیلی برای بچه های برق مفید هست
توصیه میکنم از این نوع بحث ها بیشتر باشه
هر کی بلده جواب میده
هر کی هم نیست یاد میگیره
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
جریانی که توی کابل ها جریان داره جریان خط هست
این از دید موتور هست که با توجه به سبم پیچی اونور جریان خط یا فاز میبینه
تو اتصال ستاره به دلیل داشتن نقطه مشترک خنثی جریان خط و فاز برابر هست و تو مثلث با همون رابطه ..
برای محاسبه جریان مصرفی موتور از توان اون استفاده میکنند
با توجه به فرمول توان که بهتر از من میدونید و ثابت بودن ولتاژ و فرض یا داشتن ضریب قدرت جریان موتور بدست میاد
البته فقط تو نقطه ی کار
جریان راه اندازی و بی باری محاسبات دیگه ای داره

------------

اینطور بحث ها خیلی برای بچه های برق مفید هست
توصیه میکنم از این نوع بحث ها بیشتر باشه
هر کی بلده جواب میده
هر کی هم نیست یاد میگیره

نتیجه گیری:: پس جریان نامی مصرف کننده که بر روی پلاکش زده میشه همون جریان فاز است ... که در ستاره با جریان خط برابر و در مثلث رادیکال 3 برابر میشه....!!!
 

amir0o

عضو جدید
جریانی که توی کابل ها جریان داره جریان خط هست
این از دید موتور هست که با توجه به سبم پیچی اونور جریان خط یا فاز میبینه
تو اتصال ستاره به دلیل داشتن نقطه مشترک خنثی جریان خط و فاز برابر هست و تو مثلث با همون رابطه ..
برای محاسبه جریان مصرفی موتور از توان اون استفاده میکنند
با توجه به فرمول توان که بهتر از من میدونید و ثابت بودن ولتاژ و فرض یا داشتن ضریب قدرت جریان موتور بدست میاد
البته فقط تو نقطه ی کار
جریان راه اندازی و بی باری محاسبات دیگه ای داره

------------

اینطور بحث ها خیلی برای بچه های برق مفید هست
توصیه میکنم از این نوع بحث ها بیشتر باشه
هر کی بلده جواب میده
هر کی هم نیست یاد میگیره

متشکرم برای من خیلی مفید بود دیدم بازتر شد.بازم ممنون;)
 

k1_1984

عضو جدید
سلام یه سوال داشتم.
اگر روتور بتواند آزادانه بچرخد و ولتاژ 3فاز به جای اتصال به استاتور به روتور متصل شود و سیمپیچ های استاتور اتصال کوتاه شود موتور چگونه کار خواهد کرئ و سرعت چرخش روتور تقریبا چه مقدار خواهد بود؟

این یکم پیچیدست.... یک موتور که به قسمت استاتور ان برق داده شده از رتور انرژی مکانیکی میگیریم.... اگر جای این دو عوض بشه... یعنی رتور را با انرژی مکانیکی راه بندازیم و از استاتور برق بگیرریم کارکرد یک ژنراتور را دارد....برای سوالتون منتظر noutron باشید...

این نوع ، ترکیب خاصی از ژنوراتور هست که خروجی بار اونرو اتصال کوتاه کردیم و به استاتور بجای ولتاز ثابت متغیر دادیم .
بنابراین
به روتور ولتازی متغیر اعمال میکنیم
این ولتاژ میدانی متغیر با فرکانس مرجع تولید خواهد کرد
این فرکانس از فاصله هوایی عبور خواهد کرد
بنابراین دارای اعواج شده و با تاثیر مسقتیم لغزش در استاتور که مسیر بسته ای دارد القا می شود
این القا در استاتور موجب پیدایش میدانی دیگر خواهد شد که طبق قانون القای فارادی و لنز با عامل بجود اورده ی خود یعنی میدان روتور مخالفت میکند
بنابراین ایندو به هم نیرویی مخالف وارد می اورند
استاتور که ثابت هست
پس روتور شروع به چرخش خواهد کرد

نکته اینجاست
در اینجا روتور تا زمانی خواهد چرخید که لغزش داریم
با صفر شدن لغزش موتور خواهد ایستاد

این نظر من هست
دوستان لطفا مشارکت کنند
بحث قشنگی هست

این هم نظر من....

این دستگاه با ضریب قدرت پایینی کار میکنه.....پس احتمال اینکه توان راکتیو تولید کند هست.....سرعت به دلیل بدون بار بودن زیاده.... مخصوصا در لحظه ی شروع به کار .....یه جورایی میتونیم برای خنثی کردن اثر غیر مفید خازن ازش استفاده کنیم.......اگر اتصال کوتاه کردن استاتور به صورت مثلث باشه و یه مقاومت کوچیک قرار بدیم..... فکر کنم فکر کنم رتور از کار نیفته....البته تا نظر شما مهندسای عزیز چی باشه..... nuotron.....

ممنون هستم از شما سوال جالبیه
من خیلی وقته که به ماشین سر نزدم این سوال شما باعث میشه کتب مرجع رو دوباره بخونم تا بتونم تحلیل کنم و جواب شما رو شاید بدم.

اره بحث قشنگی هست.
خیلی با این صحبت شما موافق نیستم.

اگر سیم پیچ روتور را اتصال کوتاه کرده وبا یک منبع تغذیه به استاتور ولتاژی اعمال کنیم روتور می چرخد و می توانیم با یک آمپر متر کلمپی امپر آن را اندازه بگیریم , حال اگر عکس این قضیه را هم انجام دهیم یعنی سیم پیچ استاتور را اتصال کوتاه نموده و با یک منبع تغذیه همان ولتاژ را با جریان اندازه گرفته شده به روتور اعمال کنیم روتور با همان توان حالت اول خواهد چرخید (به طور داـم , مادامی که تغذیه قطع شود) نمونه اینگونه موتور ها را همه جا می شود دید ! سیم پیچ موتور پنکه های سقفی دقیقا" به همین شکل می باشد یعنی استاتور اتصال کوتاه شده و ولتاژ به روتور اعمال می شود.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
اگر سیم پیچ روتور را اتصال کوتاه کرده وبا یک منبع تغذیه به استاتور ولتاژی اعمال کنیم روتور می چرخد و می توانیم با یک آمپر متر کلمپی امپر آن را اندازه بگیریم , حال اگر عکس این قضیه را هم انجام دهیم یعنی سیم پیچ استاتور را اتصال کوتاه نموده و با یک منبع تغذیه همان ولتاژ را با جریان اندازه گرفته شده به روتور اعمال کنیم روتور با همان توان حالت اول خواهد چرخید (به طور داـم , مادامی که تغذیه قطع شود) نمونه اینگونه موتور ها را همه جا می شود دید ! سیم پیچ موتور پنکه های سقفی دقیقا" به همین شکل می باشد یعنی استاتور اتصال کوتاه شده و ولتاژ به روتور اعمال می شود.

یعنی موتور پنکه بدون بار کار میکنه!!! یا اتصال کوتاه همون بار موتور هست؟؟؟؟؟!!!اگر روتور اولیه و استاتور ثانویه باشد... پنکه چگونه میچرخد؟؟؟؟ چون استاتور نمیتونه بچرخونه؟؟؟
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
یعنی موتور پنکه بدون بار کار میکنه!!! یا اتصال کوتاه همون بار موتور هست؟؟؟؟؟!!!اگر روتور اولیه و استاتور ثانویه باشد... پنکه چگونه میچرخد؟؟؟؟ چون استاتور نمیتونه بچرخونه؟؟؟

بعضی از موتور های پنکه های سقفی معمولا اینطور هست .
یعنی روتور ثابت هست و به ملیه ای که به سقف متصله وصله و استاتور به پره های پنکه وصل شده و دورش می چرخه .
تو بعضی مدل های ژیگولی هم میان به اون روتور که الان شده استاتور لوستر وصل میکنن ..

پنکه هیچوقت بدون بار نیست . اون پره هابار هستند . بعد از دور گرفتن این بار با افزایش دور اثرش کمتر میشه ( بخاطر نیروی گریز از مرکز ) .
اتصال کوتاه بار موتور نیست
اگر استاتور ( که اینجا روتور شده ) اتصال کوتاه نشه میدان مخالفی بوجود نمیاد که بخواد بچرخه .
سادش اینطوری هست :
به روتور از طریق رینگ ها برق میدیم
روتور میدانی متناوب با فرکانس 50 تولید میکنه
این میدان از فاصله هوایی عبور میکنه
بنابراین بخاطر ارسانایی متفاوت مغناطیسی هوا ، دچار اعوجاج و هارمونیک میشه
بعد تو استاتور القا میشه
استاتور هم که مسیرش بسته شده توی سیم پیچ های اون جریان بر قرار میشه
سیم پیچو هم که سلف هست
پس فوران ایجا میکنه
این فوران طبق قانون القای فارادی و لنز به عامل بوجود اورنده ی خودش نیروی مخالفی اعمال میکنه.
حالا باید یا روترو بچرخه یااستاتو
روتور که ثابت شده اینجا
پس استاتور باید بچرخه
ولی اینجا نمیچرخه !
چرا ؟
چون تکفازه و تعادل نیرو داریم
ما باید این تعادل رو از بهم بزنیم
چجوری؟!
یا مکانیکی : یعنی روتور رو ( اینجا استاتور ) به یه طرف بچرخونیم و بعد از اون تو همون مسیر ادامه چرخش میده
یا الکتریکی : اختلاف فاز بوجود بیاریم بین جریان و لتاژ . این یعنی استفاده از سلف یا خازن

تازه اینجا اون استاتور شروع میکنه به چرخیدن با جریان راه اندازی
و با رسیدن به دور نامی
یا هون نقطه ی کار نمودار
با جریانی که روی پلاکش هست شروع میکنه به کار با راندمان ماکزیممی که طراحی شده .
 
آخرین ویرایش:

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
بعضی از موتور های پنکه های سقفی معمولا اینطور هست .
یعنی روتور ثابت هست و به ملیه ای که به سقف متصله وصله و استاتور به پره های پنکه وصل شده و دورش می چرخه .
تو بعضی مدل های ژیگولی هم میان به اون روتور که الان شده استاتور لوستر وصل میکنن ..

پنکه هیچوقت بدون بار نیست . اون پره هابار هستند . بعد از دور گرفتن این بار با افزایش دور اثرش کمتر میشه ( بخاطر نیروی گریز از مرکز ) .
اتصال کوتاه بار موتور نیست
اگر استاتور ( که اینجا روتور شده ) اتصال کوتاه نشه میدان مخالفی بوجود نمیاد که بخواد بچرخه .
سادش اینطوری هست :
به روتور از طریق رینگ ها برق میدیم
روتور میدانی متناوب با فرکانس 50 تولید میکنه
این میدان از فاصله هوایی عبور میکنه
بنابراین بخاطر ارسانایی متفاوت مغناطیسی هوا ، دچار اعوجاج و هارمونیک میشه
بعد تو استاتور القا میشه
استاتور هم که مسیرش بسته شده توی سیم پیچ های اون جریان بر قرار میشه
سیم پیچو هم که سلف هست
پس فوران ایجا میکنه
این فوران طبق قانون القای فارادی و لنز به عامل بوجود اورنده ی خودش نیروی مخالفی اعمال میکنه.
حالا باید یا روترو بچرخه یااستاتو
روتور که ثابت شده اینجا
پس استاتور باید بچرخه
ولی اینجا نمیچرخه !
چرا ؟
چون تکفازه و تعادل نیرو داریم
ما باید این تعادل رو از بهم بزنیم
چجوری؟!
یا مکانیکی : یعنی روتور رو ( اینجا استاتور ) به یه طرف بچرخونیم و بعد از اون تو همون مسیر ادامه چرخش میده
یا الکتریکی : اختلاف فاز بوجود بیاریم بین جریان و لتاژ . این یعنی استفاده از سلف یا خازن

تازه اینجا اون استاتور شروع میکنه به چرخیدن با جریان راه اندازی
و با رسیدن به دور نامی
یا هون نقطه ی کار نمودار
با جریانی که روی پلاکش هست شروع میکنه به کار با راندمان ماکزیممی که طراحی شده .

باید یه محوری باشه که بچرخونه..... اگر محور همونی باشه که به رتور وصله.....پس محور ما به اولیه وصله ... چطور ثانویه (پره ها) به چرخش در میاد؟؟؟؟
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
باید یه محوری باشه که بچرخونه..... اگر محور همونی باشه که به رتور وصله.....پس محور ما به اولیه وصله ... چطور ثانویه (پره ها) به چرخش در میاد؟؟؟؟

مطمئنا همینطوره
بحث مکانیک اون اینقدر شفاف هست که جای بحث نمیذاره
برای چرخش نیاز به یاتاقان یا بلبورینگ داره
 

M.mohamad

عضو جدید
امروز از استادم پرسیدم
میگفت اون جریان روی پلاک جریان هر فاز هست
یعنی هر فاز اون مقدار جریان در بار نامی به هر گروه کلاف میده
حالا اگه اتصال ستاره باشه اون جریان همون جریانی هست که به گروه کلاف هر فاز اعمال میشه و اگر مثلث باشه با رادیکا سه برابر کمتر

چیزی هم به نام جریان کل نداریم که بخوایم سه تایی رو جمع کنیم
در نهایت وقتی بخوایم به منبعی وصل کنیم کافیه بدونیم توانش چنده

ممنون
زحمت کشیدین
ولی این حرف شما در عمل برا من درست نبود یه دستگاه دارم روش نوشته 30 آمپر ولی هر فاز 10 میکشه
یه دستگاه هم پلاک نداره برا همین این سوال برام پیش اومد
گفتید برا منبع تغذیه دونستن توان کافیه
توان رو چطور بدست بیارم
بدون دونستن آمپر؟؟؟
ببخشید وسط سوال بعدی پریدما
کلاً از همه ممنون
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ممنون
زحمت کشیدین
ولی این حرف شما در عمل برا من درست نبود یه دستگاه دارم روش نوشته 30 آمپر ولی هر فاز 10 میکشه
یه دستگاه هم پلاک نداره برا همین این سوال برام پیش اومد
گفتید برا منبع تغذیه دونستن توان کافیه
توان رو چطور بدست بیارم
بدون دونستن آمپر؟؟؟
ببخشید وسط سوال بعدی پریدما
کلاً از همه ممنون

به جواب هایی که به این سوال داده شده دقت کرده باشید
من هم همین اعتقاد شما رو داشتم
از استادم که پرسیدم
اون جواب رو به من داد
بازم میپرسم شاید منطق متضادی پیدا کنم .
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
ممنون
زحمت کشیدین
ولی این حرف شما در عمل برا من درست نبود یه دستگاه دارم روش نوشته 30 آمپر ولی هر فاز 10 میکشه
یه دستگاه هم پلاک نداره برا همین این سوال برام پیش اومد
گفتید برا منبع تغذیه دونستن توان کافیه
توان رو چطور بدست بیارم
بدون دونستن آمپر؟؟؟
ببخشید وسط سوال بعدی پریدما
کلاً از همه ممنون

شما اگر روی پلاک نگاه کنی ... با واحد KVA یا W یک عددی رو مشخص میکنن....اگر نبود ... ضریب قدرت یا همون فیCOS رو در باره ی همین مصرف کننده اگر بدین ممنون میشم....چون میتونیم جریان رو هم حساب کنیم...
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون
زحمت کشیدین
ولی این حرف شما در عمل برا من درست نبود یه دستگاه دارم روش نوشته 30 آمپر ولی هر فاز 10 میکشه
یه دستگاه هم پلاک نداره برا همین این سوال برام پیش اومد
گفتید برا منبع تغذیه دونستن توان کافیه
توان رو چطور بدست بیارم
بدون دونستن آمپر؟؟؟
ببخشید وسط سوال بعدی پریدما
کلاً از همه ممنون

جریانی که روی پلاک موتورها ثبت شده جریان نامیه و به این معنی نیست که موتور باید الزاما این جریان رو بکشه در حقیقت بار مکانیکی روی شفت موتور باعث کشیده شدن این جریان میشه اگر میبینید این جریان خیلی از جریان نامی الکتروموتور کمتره یا طراحی درست انجام نشده و به اصطلاح الکتروموتور رو Over گرفتن یا در شرایطی بار مکانیکی شدیدا کاهش پیدا کرده مثلا در کمپرسور ها با رسیدن فشار باد به مقدار تنظیمی خط ، سیستم کنترلی بوسیله بخشی بنام Unloader بار مکانیکی یعنی اسکروها رو از الکتروموتور جدا میکنه در این شرایط جریانی که از الکتروموتورها میگذره خیلی پایینه البته در کشورهای پیشرفته این سیستم بخاطر مصرف و اصطهلاک زیاد برقی و مکانیکی سالهاست که منسوخ شده ولی در ایران بوفور استفاده میشه و همچنان در حال تولیده !
یک نکته ای که خیلی از مهندسها به اون توجه نمیکنن مقدار کسینوس فی الکتروموتوره .عددی که روی پلاک موتور ثبت میشه مقدار کسینوس فی در بار و جریان نامیه و مقدار ثابتی نیست.حالا هر چقدر که شما مقدار بار مکانیکی موتور رو از توان نامی کمتر قرار بدید این مقدار کمتر میشه (من حتی مقدار 0.3 رو هم دیدم ) برای همین هم حدالامکان موقع طراحی باید سعی کنید الکتروموتوری انتخاب کنید که توانش خیلی از مقدار بار مکانیکی بالاتر نباشه عدد مرسوم همون 75 صدمه ،نسبت بار مکانیکی به بار نامی الکتروموتور .از مقدار جریان نامی که روی پلاک ثبت شده برای تنظیم بیمتالهای هر فاز استفاده میشه یعنی مقداریکه اگر جریان هر فاز به اون عدد رسید سیستم دارای مشکل شده و باید الکتروموتور از مدار خارج بشه.
 
آخرین ویرایش:

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
جریانی که روی پلاک موتورها ثبت شده جریان نامیه و به این معنی نیست که موتور باید الزاما این جریان رو بکشه در حقیقت بار مکانیکی روی شفت موتور باعث کشیده شدن این جریان میشه اگر میبینید این جریان خیلی از جریان نامی الکتروموتور کمتره یا طراحی درست انجام نشده و به اصطلاح الکتروموتور رو Over گرفتن یا در شرایطی بار مکانیکی شدیدا کاهش پیدا کرده مثلا در کمپرسور ها با رسیدن فشار باد به مقدار تنظیمی خط ، سیستم کنترلی بوسیله بخشی بنام Unloader بار مکانیکی یعنی اسکروها رو از الکتروموتور جدا میکنه در این شرایط جریانی که از الکتروموتورها میگذره خیلی پایینه البته در کشورهای پیشرفته این سیستم بخاطر مصرف و اصطهلاک زیاد برقی و مکانیکی سالهاست که منسوخ شده ولی در ایران بوفور استفاده میشه و همچنان در حال تولیده !
یک نکته ای که خیلی از مهندسها به اون توجه نمیکنن مقدار کسینوس فی الکتروموتوره .عددی که روی پلاک موتور ثبت میشه مقدار کسینوس فی در بار و جریان نامیه و مقدار ثابتی نیست.حالا هر چقدر که شما مقدار بار مکانیکی موتور رو از توان نامی کمتر قرار بدید این مقدار کمتر میشه (من حتی مقدار 0.3 رو هم دیدم ) برای همین هم حدالامکان موقع طراحی باید سعی کنید الکتروموتوری انتخاب کنید که توانش خیلی از مقدار بار مکانیکی بالاتر نباشه عدد مرسوم همون 75 صدمه ،نسبت بار مکانیکی به بار نامی الکتروموتور .از مقدار جریان نامی که روی پلاک ثبت شده برای تنظیم بیمتالهای هر فاز استفاده میشه یعنی مقداریکه اگر جریان هر فاز به اون عدد رسید سیستم دارای مشکل شده و باید الکتروموتور از مدار خارج بشه.

ممنون از توضیحات ... کامل و بدرد بخور....اما به گفته ی دوستمون .... ممکنه با بالا رفتن مقدار بار مکانیکی (بار نامی)که محور متحمل میشه جریان هر فاز 30 امپر بشه...؟؟؟؟؟؟ و جریان نوشته شده روی پلاک موتور همون جریان خط یا فاز باشه؟؟؟؟؟
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
جریانی که روی پلاک موتورها ثبت شده جریان نامیه و به این معنی نیست که موتور باید الزاما این جریان رو بکشه در حقیقت بار مکانیکی روی شفت موتور باعث کشیده شدن این جریان میشه اگر میبینید این جریان خیلی از جریان نامی الکتروموتور کمتره یا طراحی درست انجام نشده و به اصطلاح الکتروموتور رو Over گرفتن یا در شرایطی بار مکانیکی شدیدا کاهش پیدا کرده مثلا در کمپرسور ها با رسیدن فشار باد به مقدار تنظیمی خط ، سیستم کنترلی بوسیله بخشی بنام Unloader بار مکانیکی یعنی اسکروها رو از الکتروموتور جدا میکنه در این شرایط جریانی که از الکتروموتورها میگذره خیلی پایینه البته در کشورهای پیشرفته این سیستم بخاطر مصرف و اصطهلاک زیاد برقی و مکانیکی سالهاست که منسوخ شده ولی در ایران بوفور استفاده میشه و همچنان در حال تولیده !
یک نکته ای که خیلی از مهندسها به اون توجه نمیکنن مقدار کسینوس فی الکتروموتوره .عددی که روی پلاک موتور ثبت میشه مقدار کسینوس فی در بار و جریان نامیه و مقدار ثابتی نیست.حالا هر چقدر که شما مقدار بار مکانیکی موتور رو از توان نامی کمتر قرار بدید این مقدار کمتر میشه (من حتی مقدار 0.3 رو هم دیدم ) برای همین هم حدالامکان موقع طراحی باید سعی کنید الکتروموتوری انتخاب کنید که توانش خیلی از مقدار بار مکانیکی بالاتر نباشه عدد مرسوم همون 75 صدمه ،نسبت بار مکانیکی به بار نامی الکتروموتور .از مقدار جریان نامی که روی پلاک ثبت شده برای تنظیم بیمتالهای هر فاز استفاده میشه یعنی مقداریکه اگر جریان هر فاز به اون عدد رسید سیستم دارای مشکل شده و باید الکتروموتور از مدار خارج بشه.

تشکر
توضیج خوبی بود .
اما بحث انجام گرفته روی نکته ی دیگه ای بود .
سوال اینجاست که آیا امپر نشان داده شده روی پلاک موتور ( چه بصورت مستقیم و چه محاسبه از طریق توان )
جریان یک فاز هست یا مجموع جریان هر سه فاز ؟

بنده و چندی از دوستان طرفدار گزینه دوم یعنی جمع سه جریان هستیم اما با پرسیدن همین سوال از یکی از اساتید ، ایشون روی گزینه اول تاکید داشتند.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
تشکر
توضیج خوبی بود .
اما بحث انجام گرفته روی نکته ی دیگه ای بود .
سوال اینجاست که آیا امپر نشان داده شده روی پلاک موتور ( چه بصورت مستقیم و چه محاسبه از طریق توان )
جریان یک فاز هست یا مجموع جریان هر سه فاز ؟

بنده و چندی از دوستان طرفدار گزینه دوم یعنی جمع سه جریان هستیم اما با پرسیدن همین سوال از یکی از اساتید ، ایشون روی گزینه اول تاکید داشتند.

مهندس فکر کنم گزینه ی اول صحیح باشه!!! چون اگر جمع بشن با توجه به اختلاف فاز 120 درجه میشه صفر!!!!!!!!! مگر اینکه جمع عددی بشن....!!!! که من تا حالا چنین چیزی نشنیدم ... اما بازم ممکنه باشه و شک ما همین جاست؟؟؟
چون وقتی روی پلاک موتور نوشته میشه 30 امپر.... یعنی هر سیم پیچ آن میتونه 30 امپر بکشه.....
بازم این نظر من بود ....تا ببینیم چی درسته؟؟؟؟؟
موافقی؟؟؟؟
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
مهندس فکر کنم گزینه ی اول صحیح باشه!!! چون اگر جمع بشن با توجه به اختلاف فاز 120 درجه میشه صفر!!!!!!!!! مگر اینکه جمع عددی بشن....!!!! که من تا حالا چنین چیزی نشنیدم ... اما بازم ممکنه باشه و شک ما همین جاست؟؟؟
چون وقتی روی پلاک موتور نوشته میشه 30 امپر.... یعنی هر سیم پیچ آن میتونه 30 امپر بکشه.....
بازم این نظر من بود ....تا ببینیم چی درسته؟؟؟؟؟
موافقی؟؟؟؟

بله تشکر

اما اون 30 آمپر مقدار موثر هست
مقدار موثر هم زاویه نداره
پس جمع مشکلی اجاد نمیکنه

حالا جمع یا غیر جمع میخواییم بفهمیم اون جریان روی پلاک چی هست
همون جریان یکی از فازهاست یا چیز دیگه ای
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
تشکر
توضیج خوبی بود .
اما بحث انجام گرفته روی نکته ی دیگه ای بود .
سوال اینجاست که آیا امپر نشان داده شده روی پلاک موتور ( چه بصورت مستقیم و چه محاسبه از طریق توان )
جریان یک فاز هست یا مجموع جریان هر سه فاز ؟

بنده و چندی از دوستان طرفدار گزینه دوم یعنی جمع سه جریان هستیم اما با پرسیدن همین سوال از یکی از اساتید ، ایشون روی گزینه اول تاکید داشتند.

ببخشید من در جریان بحث نبودم ولی با توجه به اینکه ما از سه منبع ولتاژ استفاده میکنیم مقدار ثبت شده در پلاک موتور ، جریان هر کدام از این منابع هستش .چیزی رو که ما بصورت مجموع میتونیم ببینیم توان گرفته شده از این سیستمه که معادل جمع جبری توان گرفته شده از هر فازه .

بله تشکر

اما اون 30 آمپر مقدار موثر هست
مقدار موثر هم زاویه نداره
پس جمع مشکلی اجاد نمیکنه

حالا جمع یا غیر جمع میخواییم بفهمیم اون جریان روی پلاک چی هست
همون جریان یکی از فازهاست یا چیز دیگه ای

فکر میکنم درست متوجه منظورتون نشدم چون محاسبات ما چه جریان و چه ولتاژ همه بصورت موثر هستن و زاویه ها هم در اونا لحاظ میشه قطعا جمع جبری فازها صفره و اگر اینطور نبود نقطه نول هم وجود نداشت .
 
آخرین ویرایش:

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
ببخشید من در جریان بحث نبودم ولی با توجه به اینکه ما از سه منبع ولتاژ استفاده میکنیم مقدار ثبت شده در پلاک موتور ، جریان هر کدام از این منابع هستش .چیزی رو که ما بصورت مجموع میتونیم ببینیم توان گرفته شده از این سیستمه که معادل جمع جبری توان گرفته شده از هر فازه .



فکر میکنم درست متوجه منظورتون نشدم چون محاسبات ما چه جریان و چه ولتاژ همه بصورت موثر هستن و زاویه ها هم در اونا لحاظ میشه قطعا جمع جبری فازها صفره و اگر اینطور نبود نقطه نول هم وجود نداشت .
نتیجه گیری کلی: جریانی که روی پلاک مصرف کننده نوشته شده همان جریان خط و همان جریان فاز است ...(در ستاره) و اگر امپر متر جریان کمتری را نشان میدهد به خاطر نرسیدن بار به نقطه ی کاری خود است( بار نامی)....موافقا دست بالا!!!

برای مثال: میگویند جریان نامی ترانس سه فازی 100 امپر است( اتصال ثانویه ستاره).... ایا از هر فاز این ترانس میتوان 100 امپر کشید؟؟؟ با توجه به مطلب بالا این امر باید صدق کند؟؟؟درسته؟؟؟
 
آخرین ویرایش:

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ببخشید من در جریان بحث نبودم ولی با توجه به اینکه ما از سه منبع ولتاژ استفاده میکنیم مقدار ثبت شده در پلاک موتور ، جریان هر کدام از این منابع هستش .چیزی رو که ما بصورت مجموع میتونیم ببینیم توان گرفته شده از این سیستمه که معادل جمع جبری توان گرفته شده از هر فازه .



فکر میکنم درست متوجه منظورتون نشدم چون محاسبات ما چه جریان و چه ولتاژ همه بصورت موثر هستن و زاویه ها هم در اونا لحاظ میشه قطعا جمع جبری فازها صفره و اگر اینطور نبود نقطه نول هم وجود نداشت .

متوجه منظورتون هستم

امامقداریکه امپر متر یا امثالهم نشون میده مقدار موثر هست و زاویه دراون دخالتی نداره .
یعنی امپر متر کاری به سلف و خازن مصرف کننده یا تولید کننده نداره
فقط مقدر موثر جریان رو نشون میده .
امیدوارم منظورمو درست منتقل کرده باشم .

واجب شد یه بار دیگه سوال کنم
 
  • Like
واکنش ها: sh85

East Power

عضو جدید
کاربر ممتاز
همونطور که دوستمون اشاره کردن احتمالا دستگاه ایشون در بار کامل کار نمیکنه...
اون چیزی که روی موتور نوشته میشه (Amps) جریانی هست که بوبین های موتور در بار نامی میتونن از خودشون عبور بدن بدون اینکه اسییبی بهشون وارد بشه.
مثلا روی یک فیوز نوشته 25 امپر دلیلی نداره که حتما 25 امپر ازش جریان رد شه .میتونه جریان کمتری عبورکنه...(در مثل مناقشه نیست:D)

پ ن:اگه قرار باشه جریانها رو جمع کنیم بر فرض بشه 30 امپر.بالا خره این 30 امپر باید از یه مسیر مشخص عبور کرده باشه و ما اگه امپر متر بندازیم این 30 امپرو باید نشون بده.که همچین چیزی نیست:smile::gol:
 
آخرین ویرایش:

M.mohamad

عضو جدید
از توجه دوستان ممنونم
در مورد کسینوس فی می تونید بیشتر توضیح بدید؟

بنظرتون بهترین کار برای بدست آوردن آمپر کل اینه که کل دستگاه ها رو روشن کنیم و آمپر رو از بعد کنتور بگیریم
یا دستگاه ها رو تک تک چک کنیم و به مجموع اونها توجه کنیم
بعدش ببینیم هر فاز باید مورد توجه باشه یا مموع اونها؟
و یه نکته دیگه
آمپری که دستگاه هنگام استارت میکشه مهمه یا هنگام کارکردن؟
بازم دمتون گرم
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
از توجه دوستان ممنونم
در مورد کسینوس فی می تونید بیشتر توضیح بدید؟

بنظرتون بهترین کار برای بدست آوردن آمپر کل اینه که کل دستگاه ها رو روشن کنیم و آمپر رو از بعد کنتور بگیریم
یا دستگاه ها رو تک تک چک کنیم و به مجموع اونها توجه کنیم
بعدش ببینیم هر فاز باید مورد توجه باشه یا مموع اونها؟
و یه نکته دیگه
آمپری که دستگاه هنگام استارت میکشه مهمه یا هنگام کارکردن؟
بازم دمتون گرم
اگر علامت (فی) رو بشناسی روی پلاک نوشته شده... مقدار کار مفید یا همون توان مفیدی که مصرف کننده داره(بازده مفید) ضریبیه که با زاویه ی فی حساب میکنن... اگر cos این زاویه را حساب کنی : توان مفید و اگر sin را حساب کنی: توان غیر مفید مصرف کنندست...عزیزم بعد از کنتور هم سه فاز وجود داره...اما فکر کنم همون نتیجه گیری کلی درست باشه....
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
آمپری که دستگاه هنگام استارت میکشه مهمه یا هنگام کارکردن؟
بازم دمتون گرم[/QUOTE]

هنگام استارت لحظه ای است و برای جلو گیری از سوختن سیم پیچ ها در موتور ابتدا به صورت ستاره و بعد از ان در کار نامی به صورت مثلث راه اندازی میکنن...اتصال ستاره جریان رو (یک سوم) برابر میکنه تا در حالت لحظه ای و گذرا استارت مشکلی پیش نیاد .. اما به محض گذر از این حالت اتصال مثلث جریان نامی رو به موتور میده... به نظر من باید در مسیر مصرف کننده ها یک رله ی حفاظتی و ترانس جریان بذارن.....

نظر من: ممکنه با افت ولتاژ شبکه جریان زیادی در مدار بوجود اید (گاها)..و در لحظه ی استارت بیش از 6 برابر جریان نامی برق مصرف کند... در این صورت بوسیله ی رله میتوان مدار را قطع کرد تا مصرف کننده اسیب نبیند.اگر اشتباهی هست دوستان بگن لطفا....!!!! ممنون میشم...
 

hselef

عضو جدید
توزیع

توزیع

با سلام
یه سوال داشتم که فکر کردم با طرح در اینجا به پاسخ برسم!
خطوط انتقال در فواصل دور از شهرها و مناطق مسکونی معمولا به صورت سه فاز دو مداره هستند
ولی در مناطق مسکونی خطوط توزیع تک مداره با 5 سیم می شوند
که شامل سه فاز و یک نول و یک روشنایی اند
حال سوال بنده این است که سیم روشنایی حامل جریان ac است یا dc و اینکه چگونه و از کجا تغذیه و منشعب می شود
ممنون میشم اگر دوستان پاسخ سوال بنده را با مقداری توضیح بیان فرمایند!
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
با سلام
یه سوال داشتم که فکر کردم با طرح در اینجا به پاسخ برسم!
خطوط انتقال در فواصل دور از شهرها و مناطق مسکونی معمولا به صورت سه فاز دو مداره هستند
ولی در مناطق مسکونی خطوط توزیع تک مداره با 5 سیم می شوند
که شامل سه فاز و یک نول و یک روشنایی اند
حال سوال بنده این است که سیم روشنایی حامل جریان ac است یا dc و اینکه چگونه و از کجا تغذیه و منشعب می شود
ممنون میشم اگر دوستان پاسخ سوال بنده را با مقداری توضیح بیان فرمایند!
اصلا سوال در مورد ac و یا dc اشتباهه چون کلا شبکه های برق ما ac هست. به غیر از موارد خاص انتقالی که به صورت dc که اکثرا HVDC هست انتقال داده میشه.

به خاطر کاهش هزینه ها در خطوط انتقال از چند مدار استفاده میکنن که میتونه 3-4 مداره و بالاتر هم باشه.

اینکه از کجا منشعب میشه خب از پست های توزیع منشعب میشه که یا پست های توزیع هوایی(Outdoor) هستن یا زمینی (Indoor).
 

Similar threads

بالا