تاپیک سوالات قدرتی

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
میگویند اگر به جای بار یک موتور القایی یک محرک مکانیکی بذارید که محور رو به گردش دربیاره در استاتور ولتاز القا میشه . و موتور به زنراتور تبدیل میشه . پره ای ساختیم و به محور موتور نصب کردیم و با وزش باد پره محور رو به گردش دراورد تا جایی که حدودا 200 دور در دقیقه میزد . اما ولتازی در قسمت استاتور القا نشد دلیلش چیست؟
..
تفاوت موتور اسنکرون القایی با رتور سیم بندی شده و رتور قفسی در چیست ؟جریان راه اندازی کدام موتور بیشتر است .؟
جواب آقای hts1369 نسبتا کامل بود و من فقط در تکمیل فرمایش ایشون عرض کنم که جریان راه اندازی موتور القایی قفس سنجابی بیشتره. اگر به فلسفه سیم پیچی های روی روتور در یک موتور القائی روتور سیم پیچی شده دقت کنیم متوجه دلیل وجود این سیم پیچی ها خواهیم شد (گشتاور راه اندازی و جریان راه اندازی)

sghl.
دوست عزیزمان درست فرمودن رتور باید سیم پیچی شده باشه و بهش جریان تحریک متصل بشه تا باچرخوندنش ولتاژ در استاتور القا بشه.
وگرنه یه تیکه اهن رو بچرخونی مگه چی میخاد بشه که ولتاژ بهت بده.

موتور آسنکرون به موتوری گفته میشه که رتور اون از نوع رتور قفسی میباشد که برای راه اندازی نیازی به جریان تحریک نیست و رتور اون به صورت استوانه اتصال کوتاه شده است و با این کار اگه به استاتور ولتاژ بدیم در حلقه های اتصال کوتاه جریانی القا میشود و این با عامل به وجود اورنده خودش مخالفت میکند و باعث گردش میشود.ولی به موتور های رتور سیمپیچی شده بیشتر موتورهای سنکرون گفته میشه که رتور اون سیم پیچی شده است.

جریان راه اندازی موتورهای آسنکرون بیشتر ه نسبت به سنکرون.
دوست من 2 نکته رو عرض کنم خدمتتون.
یکی اینکه از ماشینهای سنکرون به عنوان موتور استفاده نمیشه!! اگر هم بشه در گذشته برای جبران سازی توان راکتیو (کندانسور...) این کار انجام میشد که باری روی موتور قرار نمیگرفت که الان منسوخ شده
بعدی هم اینکه هر موتوری که روتورش سیم پیچی داشته باشه الزاما سنکرون نیست! موتور های القایی هم همونطور که عرض شد میتونن روی روتور سیم پیچی داشته باشن

موفق باشید
 

montazer_m2013

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان عزیز
اگه امکان داره بهترین منبع برای کنکور کاردانی به کارشناسی رشته برق قدرت رو به بنده معرفی کنید . ممنون
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سوال در مورد تپ و UK درصد ترانس قدرت

سوال در مورد تپ و UK درصد ترانس قدرت

در ترانسهای عادی با بالا رفتن تپ uk درصد کم میشه.
ولی من یه ترانس دیدم که شرایطش کمی فرق داره با بقیه ترانسها.
برای مثال مقادیر رو برای دو تا ترانس واقعی که تو شبکه کار میکنه رو میگم.
غالب ترانسهای قدرت اینطوری هستند.(مقدار UK هاشون فرق داره ولی با این روند کم یا زیاد میشن)
این ترانس اول
در تپ 1 مقدار UK درصد 17.37
در تپ 10 مقدار UK درصد 16.00
در تپ 19 مقدار UK درصد 14.91
این اون ترانسی هست که شرایطش فرق داره.
در تپ 1 مقدار UK درصد 13.28
در تپ 10 مقدار UK درصد 12.53
در تپ 19 مقدار UK درصد 12.97
ترانس دوم چرا با اولی تفاوت داره؟
چرا UK درصدش با بالا رفتن تپ کم نمیشه.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
فکر میکنم رتور باید سیم پیچی شده باشه و بهش جریان تحریک متصل بشه تا باچرخوندنش ولتاژ در استاتور القا بشه.
وگرنه یه تیکه اهن رو بچرخونی مگه چی میخاد بشه که ولتاژ بهت بده.
موتورهای اسنکرون یا القایی دو نوع دارند(به لحاظ نوع رتور)
رتور قفس سنجابی و رتور سیم پیچی شده.تفاوتشون اینه که تو یکی سیم پیچ گذاشتن(تقریبا شبیه به ارمیچر ماشین های dc ولی کلکتور و اون داستانها نیست و سه تا رینگ داریم-به تعداد فازها) تو قفس سنجابی یک سری میله داخل روتور گذاشتن و دو سرش رو با حلقه های اتصال کوتاه بستن.
نمیدونم جریان راه اندازی کدوم بیشتر هست ولی میشه جریان راه اندازی موتورهای رتور سیم پیچی شده رو با اعمال یکسری روشها کم کرد-مثلا از مقاومت متغییر در مسیر سیم پیچی های رتور استفاده میکنن.

ممنونم. ولی دلیل اصلیش این نیست . یعنی یک تیکه اهن اهنربا میشه . البته موتور هم رتور سیم بندی بوده . مقاومت متغییر در مسیر استاتور فقط و فقط یک بحث تئوریک هست و در عمل انجام نمیش . به هر حال موتور از نوع رتور سیم بندی شده و البته با نوع رتور قفسی هم تست کردیم . اما باز ولتاژی القا نشد .
sghl.
دوست عزیزمان درست فرمودن رتور باید سیم پیچی شده باشه و بهش جریان تحریک متصل بشه تا باچرخوندنش ولتاژ در استاتور القا بشه.
وگرنه یه تیکه اهن رو بچرخونی مگه چی میخاد بشه که ولتاژ بهت بده.

موتور آسنکرون به موتوری گفته میشه که رتور اون از نوع رتور قفسی میباشد که برای راه اندازی نیازی به جریان تحریک نیست و رتور اون به صورت استوانه اتصال کوتاه شده است و با این کار اگه به استاتور ولتاژ بدیم در حلقه های اتصال کوتاه جریانی القا میشود و این با عامل به وجود اورنده خودش مخالفت میکند و باعث گردش میشود.ولی به موتور های رتور سیمپیچی شده بیشتر موتورهای سنکرون گفته میشه که رتور اون سیم پیچی شده است.

جریان راه اندازی موتورهای آسنکرون بیشتر ه نسبت به سنکرون.

این قرمز رنگه درست نیست . بازم ولتاژ القا نشد !!!

در ترانسهای عادی با بالا رفتن تپ uk درصد کم میشه.
ولی من یه ترانس دیدم که شرایطش کمی فرق داره با بقیه ترانسها.
برای مثال مقادیر رو برای دو تا ترانس واقعی که تو شبکه کار میکنه رو میگم.
غالب ترانسهای قدرت اینطوری هستند.(مقدار UK هاشون فرق داره ولی با این روند کم یا زیاد میشن)
این ترانس اول
در تپ 1 مقدار UK درصد 17.37
در تپ 10 مقدار UK درصد 16.00
در تپ 19 مقدار UK درصد 14.91
این اون ترانسی هست که شرایطش فرق داره.
در تپ 1 مقدار UK درصد 13.28
در تپ 10 مقدار UK درصد 12.53
در تپ 19 مقدار UK درصد 12.97
ترانس دوم چرا با اولی تفاوت داره؟
چرا UK درصدش با بالا رفتن تپ کم نمیشه.
ممکنه پارامتر های دیگر ترانس فرق داشته باشه مثلا جریان اتصال کوتاه ..
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
پروفیکس چیست ؟
...
در راه اندازی موتور به صورت ستاره مثلث رله حرارتی 49 RMS را روی چ مقدار تنظیم کنیم ؟
...
دو رشته سیم 0.6 را با چند رشته سیم 0.4 موازی کنیم تا معادل سیم 1.1 را بدست اوریم ؟
الف)1
ب)3
ج)4
د)6

کدام نوع موتور تک فاز کلید گریز از مرکز دارد ولی خازن ندارد ؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
با تغییرات مقدار بخار توربین یک مولد سنکرون در یک شبکه بزرگ کدام کمیت تغییر خواهد کرد . ؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
اینم بنویسمو راحت شم . :D

تغیییر سرعت چرخش موتور تک فاز کولر خانگی معمولا به چه صورت انجام میشود ؟
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
ممنونم. ولی دلیل اصلیش این نیست . یعنی یک تیکه اهن اهنربا میشه . البته موتور هم رتور سیم بندی بوده . مقاومت متغییر در مسیر استاتور فقط و فقط یک بحث تئوریک هست و در عمل انجام نمیش . به هر حال موتور از نوع رتور سیم بندی شده و البته با نوع رتور قفسی هم تست کردیم . اما باز ولتاژی القا نشد .

ممکنه پارامتر های دیگر ترانس فرق داشته باشه مثلا جریان اتصال کوتاه ..

نگفتم مقاومت در مسیر استاتور-گفتم استفاده از مقاومت متغییر در مسیر سیم پیچی روتور
تئوریک؟تمام روشها استفاده میشده و جواب هم میگرفتن. ولی با گسترش تجهیزات کنترلی یکسری از روشها جای خودشون رو به روشهای جدیدتر دادن.استفاده از مقاومت باعث میشه تلفات خیلی زیاد باشه.
این جمله ابی یعنی چی؟
اخر سر رتور سیم بندی شده رو تست کردی یا رتور قفس سنجابی رو؟
بعدش شما به موتور رتور سیم بندی شده جریان تحریک دادی ؟ چطور این کارو کردی میشه بگی؟


ميشه بگي جريان اتصال کوتاه به چه پارامتري بستگي داره؟؟؟
دوست من جريان اتصال کوتاه به uk مربوط هست-وقتي محاسبات رو پريونيت کنيم يک تقسيم بر uk ميشه جريان اتصال کوتاه-
مسلمه که اين دو ترانس جريان اتصال کوتاه دايم متفاوتي دارن.
بعد در مورد تفاوت داشتن ديگر پارامترها که بحثي نيست. اين دو ترانس از توان گرفته تا سطح ولتاژ سيستم عايقي و خنگ کنندگي و ... با هم تفاوت دارن.
بحث اينه که معمولا در ترانسهاي قدرت مقدار uk شون مثله اولي تغيير ميکنه-با افزايش تپ uk کم ميشه
ولي در ترانس مورد بحث اينطور نيست.چرا؟
هر کس دليلش رو بگه دمش گرم-واقعا جالبه.

دو رشته سیم 0.6 را با چند رشته سیم 0.4 موازی کنیم تا معادل سیم 1.1 را بدست اوریم ؟
الف)1
ب)3
ج)4
د)6

گزینه ب یا ج میشه-شما سطح مقطع یک سیم 1.1 رو بدست بیار سطح مقطع دو رشته 0.6 رو بدست بیار.ازش کم کن ببین باید سطح مقطع سیم های 0.4 چقدر باشه-بعدش دیگه راحت تعدادشون بدست میاد.
تعداد هادی ها میشه 3.0625 که من نمیدونم بگم تعدادشون باید سه تا انتخاب باشه یا چهار تا-

با تغییرات مقدار بخار توربین یک مولد سنکرون در یک شبکه بزرگ کدام کمیت تغییر خواهد کرد . ؟

قبلا هم اینو شنیده بودم و جوابشم از یکی پرسیدم ولی متاسفانه یادم رفته -اون موقع فکر میکردم همیشه همه چیز یادم میمونه جایی یاد داشت نکردم.
اگه جواب رو یاد گرفتین بگید تا منم بدونم-فکر میکنم یکی از پارامترهای فرکانس یا توان اکتیو باشه.

اینم بنویسمو راحت شم . :D

تغیییر سرعت چرخش موتور تک فاز کولر خانگی معمولا به چه صورت انجام میشود ؟

موتور کولر چند سیم پیچه هست.استفاده از چند سیم پیچ برای تغییر سرعت.
راستی اینها سوالهای ازمونهای استخدامیه؟
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
اینم بنویسمو راحت شم . :D

تغیییر سرعت چرخش موتور تک فاز کولر خانگی معمولا به چه صورت انجام میشود ؟
این موتورها دو سیم پیچی دارن و فقط با 2 سرعت میکتونن کار کنن. نمیشه روی سرعت مانور داد

با تغییرات مقدار بخار توربین یک مولد سنکرون در یک شبکه بزرگ کدام کمیت تغییر خواهد کرد . ؟
با تغییر بخار، مقدار سرعت تغییر میکنه و با تغییر سرعت، فرکانس تغییر کرده و به طبع اون توان اکتیو تولیدی عوض خواهد شد

پروفیکس چیست ؟
...
در راه اندازی موتور به صورت ستاره مثلث رله حرارتی 49 RMS را روی چ مقدار تنظیم کنیم ؟
...
دو رشته سیم 0.6 را با چند رشته سیم 0.4 موازی کنیم تا معادل سیم 1.1 را بدست اوریم ؟
الف)1
ب)3
ج)4
د)6

کدام نوع موتور تک فاز کلید گریز از مرکز دارد ولی خازن ندارد ؟
پروفیکس رو نشنیدم!
...
در راه اندازی ستاره و مثلث، تنظیم بیمتال با 0.58 جریان نامی انجام میشه
...
سوال سیم ها مطمئنید که درسته؟ واحد سیم سطح مقطع اون هست که بر هسب میلیمتر مربع هست! سیم 0.6 یعنی چی؟!!! 2 تا سیم 0.6 موازی بشه میشه 1.2 !!!!!
...
موتور فاز شکسته کلید گریز از مرکز داره ولی خازن نداره
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
نگفتم مقاومت در مسیر استاتور-گفتم استفاده از مقاومت متغییر در مسیر سیم پیچی روتور
تئوریک؟تمام روشها استفاده میشده و جواب هم میگرفتن. ولی با گسترش تجهیزات کنترلی یکسری از روشها جای خودشون رو به روشهای جدیدتر دادن.استفاده از مقاومت باعث میشه تلفات خیلی زیاد باشه.
این جمله ابی یعنی چی؟
اخر سر رتور سیم بندی شده رو تست کردی یا رتور قفس سنجابی رو؟
بعدش شما به موتور رتور سیم بندی شده جریان تحریک دادی ؟ چطور این کارو کردی میشه بگی؟


ميشه بگي جريان اتصال کوتاه به چه پارامتري بستگي داره؟؟؟
دوست من جريان اتصال کوتاه به uk مربوط هست-وقتي محاسبات رو پريونيت کنيم يک تقسيم بر uk ميشه جريان اتصال کوتاه-
مسلمه که اين دو ترانس جريان اتصال کوتاه دايم متفاوتي دارن.
بعد در مورد تفاوت داشتن ديگر پارامترها که بحثي نيست. اين دو ترانس از توان گرفته تا سطح ولتاژ سيستم عايقي و خنگ کنندگي و ... با هم تفاوت دارن.
بحث اينه که معمولا در ترانسهاي قدرت مقدار uk شون مثله اولي تغيير ميکنه-با افزايش تپ uk کم ميشه
ولي در ترانس مورد بحث اينطور نيست.چرا؟
هر کس دليلش رو بگه دمش گرم-واقعا جالبه.



گزینه ب یا ج میشه-شما سطح مقطع یک سیم 1.1 رو بدست بیار سطح مقطع دو رشته 0.6 رو بدست بیار.ازش کم کن ببین باید سطح مقطع سیم های 0.4 چقدر باشه-بعدش دیگه راحت تعدادشون بدست میاد.
تعداد هادی ها میشه 3.0625 که من نمیدونم بگم تعدادشون باید سه تا انتخاب باشه یا چهار تا-



قبلا هم اینو شنیده بودم و جوابشم از یکی پرسیدم ولی متاسفانه یادم رفته -اون موقع فکر میکردم همیشه همه چیز یادم میمونه جایی یاد داشت نکردم.
اگه جواب رو یاد گرفتین بگید تا منم بدونم-فکر میکنم یکی از پارامترهای فرکانس یا توان اکتیو باشه.



موتور کولر چند سیم پیچه هست.استفاده از چند سیم پیچ برای تغییر سرعت.
راستی اینها سوالهای ازمونهای استخدامیه؟

دقت نکردم ببخشید .
یعنی قبلا از قرار دادن مقاومت در مسیر استاتور استفاده میشده ؟ یا مقاومت متغیر در مسیر رتور ؟نمیدونستم .
.یعنی هم موتوری که رتور سیم پیچی شده بود
و هم موتوری که رتور قفسی داشت
محور دو نوع موتور فوق رو به حرکت دراوردم تا ببینم ولتاز القا میشه یا نه . با ولت متر های دقیق هم اندازه گیری میکردیم . ولتازی نداد. پس شما میگی مشکل کجاست؟(این کار رو به این خاطر کردم چون استادی داشتیم دکتری برق قدرت . خیلی راحت گفت یک موتور اسنکرون رو در نظر بگیرید. اگر بار اون رو بردارید و محور رو بچرخونید در استاتور ولتاز خواهید داشت . و نیازی به تحریک و عوامل تحریک نیست .)
.
بازم نمیدونم .
.
درسته .
. بله توان اکتیو که مهندس اصغری فرمودن ..
ازمون ؟نه.


این موتورها دو سیم پیچی دارن و فقط با 2 سرعت میکتونن کار کنن. نمیشه روی سرعت مانور داد


با تغییر بخار، مقدار سرعت تغییر میکنه و با تغییر سرعت، فرکانس تغییر کرده و به طبع اون توان اکتیو تولیدی عوض خواهد شد


پروفیکس رو نشنیدم!
...
در راه اندازی ستاره و مثلث، تنظیم بیمتال با 0.58 جریان نامی انجام میشه
...
سوال سیم ها مطمئنید که درسته؟ واحد سیم سطح مقطع اون هست که بر هسب میلیمتر مربع هست! سیم 0.6 یعنی چی؟!!! 2 تا سیم 0.6 موازی بشه میشه 1.2 !!!!!
...
موتور فاز شکسته کلید گریز از مرکز داره ولی خازن نداره
ممنون مهندس. راستش بحث سیم ها که درسته و عدد ها اگر خیلی ضایع هستن به خاطر اینه که سوال کنکور بوده. و به خاطر این عرض کردم که فرمولش اینجا گذاشته بشه .
بیمتال از نوع rms بله کاملا . و بی متال از نوع t چطور ؟
پروفیکس:میگن باهاش اتصال و عدم اتصال سیم پیچ ها رو مشخص میکنن.و اینکه قطعی دارن یا نه. خب سوالم اینه که با اهم متر هم میشه چه نیازی به این چیز عجیب هست که منم نشنیدم تا حالا
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
در مولد سکرون سه فاز با بار مشخص القایی سرعت 10٪ کاهش یافت
با کاهش سرعت محور ولتاز و فرکانس هم طبعا 10 ٪ کاهش پیدا کردند.
اما جریان افزایش نیافت؟
دلیل اینکه ولتاز کاهش پیدا کرد ولی جریان اضافه نشد چیست؟
...
رتور یک ماشین جریان مستقیم دارای دو زغال عمود بر هم است . نوع سیم پیچی ؟
...
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
دقت نکردم ببخشید .
یعنی قبلا از قرار دادن مقاومت در مسیر استاتور استفاده میشده ؟ یا مقاومت متغیر در مسیر رتور ؟نمیدونستم .
.یعنی هم موتوری که رتور سیم پیچی شده بود
و هم موتوری که رتور قفسی داشت
محور دو نوع موتور فوق رو به حرکت دراوردم تا ببینم ولتاز القا میشه یا نه . با ولت متر های دقیق هم اندازه گیری میکردیم . ولتازی نداد. پس شما میگی مشکل کجاست؟(این کار رو به این خاطر کردم چون استادی داشتیم دکتری برق قدرت . خیلی راحت گفت یک موتور اسنکرون رو در نظر بگیرید. اگر بار اون رو بردارید و محور رو بچرخونید در استاتور ولتاز خواهید داشت . و نیازی به تحریک و عوامل تحریک نیست .)
.
خدا ببخشه.
از هر دو روش استفاده میشده.
یکی از روشهای کاهش جریان راه اندازی اعمال ولتاژی کمتر از ولتاژ نامی به تجهیز هست.این یعنی استفاده از مقاومت متغییر در مسیر استاتور.
تو موتورهای رتور سیم پیچی شده میشه از مقاومت در مسیر روتور استفاده کرد.به کتابهای ماشین مراجعه کنید در این مورد بحث فراون هست.
من میگم که مشکل اینه که شما جریان تحریک نداری.
استاد شما چون دکترا برق داشته که نباید تمام حرفهاش درست باشه.شاید هواسش نبوده و نگفته که جریان تحریک میخاد.
در مولد سکرون سه فاز با بار مشخص القایی سرعت 10٪ کاهش یافت
با کاهش سرعت محور ولتاز و فرکانس هم طبعا 10 ٪ کاهش پیدا کردند.
اما جریان افزایش نیافت؟
دلیل اینکه ولتاز کاهش پیدا کرد ولی جریان اضافه نشد چیست؟
...
رتور یک ماشین جریان مستقیم دارای دو زغال عمود بر هم است . نوع سیم پیچی ؟
...

مگه قراره با کاهش ولتاژ-جریان زیاد بشه.
یعنی چی؟

سیم بندی موجی ساده همیشه دوتا مسیر جریان داره-
سیم بندی حلقوی میتونه دو تا مسیر جریان داشته باشه میتونه بیشتر داشته باشه.
 

sh2012

عضو جدید
کسی طراحی یه پست فشار قوی

و یه اسم آخرین نوع ماشینهای الکتریکی(جدید ترینها) رو نداره؟؟؟؟؟؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
خدا ببخشه.
از هر دو روش استفاده میشده.
یکی از روشهای کاهش جریان راه اندازی اعمال ولتاژی کمتر از ولتاژ نامی به تجهیز هست.این یعنی استفاده از مقاومت متغییر در مسیر استاتور.
تو موتورهای رتور سیم پیچی شده میشه از مقاومت در مسیر روتور استفاده کرد.به کتابهای ماشین مراجعه کنید در این مورد بحث فراون هست.
من میگم که مشکل اینه که شما جریان تحریک نداری.
استاد شما چون دکترا برق داشته که نباید تمام حرفهاش درست باشه.شاید هواسش نبوده و نگفته که جریان تحریک میخاد.


مگه قراره با کاهش ولتاژ-جریان زیاد بشه.
یعنی چی؟

سیم بندی موجی ساده همیشه دوتا مسیر جریان داره-
سیم بندی حلقوی میتونه دو تا مسیر جریان داشته باشه میتونه بیشتر داشته باشه.

برگردم سر موتور کولر خانگی. با اجازه
این که با تغییر تعداد قطب و کلا گروه کلاف سیم پیچی میشه سرعت های مختلفی ایجاد کرد درست . اما چرا تو همه کولر ها مخصوصا کولر گازی اینطور نیست. مثلا موتور کولری دیدم که به جز فن 3 حالت سرعت داشت و با دو سیم پیچ کار میکرد . منظورم اینه که واقعا این کار رو انجام دادن و موتور چند سیم پیچه هم وجود داره .یا اینکه فقط گفته شده که با این کار میشه سرعت رو کنترل کرد.؟
...
نمیدونم چرا از کتاب متوجه نمیشم . شما اگر عکسی از این مقاومت ها که در مسیر رتور هستن داری لطفا بذار بلکه دیدم باز تر بشه ..
...
باز بحث جریان تحریک رو نمیدونم.یعنی سوادم نمیکشه و بلد نیستم همینطور بحث ترانس و پریونیت و غیره.
واسه اینکه من متوجه بشم زحمت بکش بفرما بگو ک یک مولد که دیزل محور اونو به حرکت در میاره چه منبعی جریان تحریک رو ایجاد میکنه؟تا حالا مولد آسنکرون شنیدی؟
مسئله اینه که کلی راجب این بحث کرد و تاکیید میکرد.
...
بازم عرض کردم ک سوادم کمه.
بله تا الان اینطور برداشت کرده بودم که ولتاژ منبعی کاهش پیدا کنه در حالی که داره بار مشخصی رو تغذیه میکنه , جریان اون منبع برای ادامه دادن به کار مصرف کننده اضافه میشه . .یه چیزی شبیه افت ولتاژ!
پس با کاهش ولتازدلیلی نیست که جریان افزایش پیدا کنه؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
کسی طراحی یه پست فشار قوی

و یه اسم آخرین نوع ماشینهای الکتریکی(جدید ترینها) رو نداره؟؟؟؟؟؟

در مورد طراحی پست که میشه گفت باید به ده ها مراجع و منابع مختلف از جمله سازه ای مکانیکالی و الکتریکالی مراجعه کنید . تا بتونید خلاصه ای از طراحی یک پست فشار قوی رو داشته باشید .
ماشین ها که نمیدونم . ولی اون نوع ماشین هایی که کاربرد خاص یا نوه خاص دارن جز ماشین های مخصوص هستن و هر کسی میتونه یه نوع بسازه .
مثلا موتوری که هم با برق مستقیم و هم متناوب کار میکنه. بنابر این مشخص نمیشه که چند تا وجود داره و اخرین چی بوده. چون مدل های فراوانی میتونه داشته باشه
 

sh2012

عضو جدید
در مورد طراحی پست که میشه گفت باید به ده ها مراجع و منابع مختلف از جمله سازه ای مکانیکالی و الکتریکالی مراجعه کنید . تا بتونید خلاصه ای از طراحی یک پست فشار قوی رو داشته باشید .
ماشین ها که نمیدونم . ولی اون نوع ماشین هایی که کاربرد خاص یا نوه خاص دارن جز ماشین های مخصوص هستن و هر کسی میتونه یه نوع بسازه .
مثلا موتوری که هم با برق مستقیم و هم متناوب کار میکنه. بنابر این مشخص نمیشه که چند تا وجود داره و اخرین چی بوده. چون مدل های فراوانی میتونه داشته باشه

مثلا ماشین های یونی که هنوز وارد مباحث دانشگاهی نشدن منظورمه...یه چیزی مثل این موضوع......
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
برگردم سر موتور کولر خانگی. با اجازه
این که با تغییر تعداد قطب و کلا گروه کلاف سیم پیچی میشه سرعت های مختلفی ایجاد کرد درست . اما چرا تو همه کولر ها مخصوصا کولر گازی اینطور نیست. مثلا موتور کولری دیدم که به جز فن 3 حالت سرعت داشت و با دو سیم پیچ کار میکرد . منظورم اینه که واقعا این کار رو انجام دادن و موتور چند سیم پیچه هم وجود داره .یا اینکه فقط گفته شده که با این کار میشه سرعت رو کنترل کرد.؟
...
نمیدونم چرا از کتاب متوجه نمیشم . شما اگر عکسی از این مقاومت ها که در مسیر رتور هستن داری لطفا بذار بلکه دیدم باز تر بشه ..
...
باز بحث جریان تحریک رو نمیدونم.یعنی سوادم نمیکشه و بلد نیستم همینطور بحث ترانس و پریونیت و غیره.
واسه اینکه من متوجه بشم زحمت بکش بفرما بگو ک یک مولد که دیزل محور اونو به حرکت در میاره چه منبعی جریان تحریک رو ایجاد میکنه؟تا حالا مولد آسنکرون شنیدی؟
مسئله اینه که کلی راجب این بحث کرد و تاکیید میکرد.
...
بازم عرض کردم ک سوادم کمه.
بله تا الان اینطور برداشت کرده بودم که ولتاژ منبعی کاهش پیدا کنه در حالی که داره بار مشخصی رو تغذیه میکنه , جریان اون منبع برای ادامه دادن به کار مصرف کننده اضافه میشه . .یه چیزی شبیه افت ولتاژ!
پس با کاهش ولتازدلیلی نیست که جریان افزایش پیدا کنه؟


کولر گازی رو من نمیدونم.ولی موتور چند سیم پیچه وجود داره موتور تمام کولرهای ابی چند سیم پیچه هست.یکی استارت یکی کند و یکی تند.
شما برید یه سیم پیچی که موتور کولر ابی میپیچه میتونید این سه جور سیم پیچ رو ببینید.

من عکس ندارم-تو کتابها دیدم.مثلا یادمه کتاب ماشین ac هنرستان یه همچین عکسی داشت.

تو دیزل ژنراتورها فکر میکنم یه باتری این کارو میکنه.(مطمئن نیستم شایدم اینطور نباشه)

مولد آسنکرون نشنیدم-ولی شاید باشه.شاید نیروگاههای بادی یه همچین ژنراتورهایی باشند.

نا گفته پیداست اگه توان سیستم ثابت بمونه با کم شدن ولتاژ جریان زیاد میشه.
الان تو سوال شما اینجور هست؟ بار شما ثابت هست درست ولی تولید ژنراتور چطور؟-مطمئن هستید که توان تولیدی ژنراتور وقتی سرعت محور کم میشه ثابت میمونه؟

یکی جواب ما رو هم بده ثواب داره...

چیزی به اسم طراحی پست تو ایران نداریم.یکسری پست outdoor قدیمی هست و پستهای جدید رو از روی اونها کپی میکنن-میسازنشون ولی طراحی نمیکنن
پستهای GIS روهم خارجی ها برامون میسازن.مثلا پست شیخ بهایی که مدرنترین پست انتقال تهران هست رو چندتا شرکت خارجی ساختن
 
آخرین ویرایش:

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
در ترانسهای عادی با بالا رفتن تپ uk درصد کم میشه.
ولی من یه ترانس دیدم که شرایطش کمی فرق داره با بقیه ترانسها.
برای مثال مقادیر رو برای دو تا ترانس واقعی که تو شبکه کار میکنه رو میگم.
غالب ترانسهای قدرت اینطوری هستند.(مقدار UK هاشون فرق داره ولی با این روند کم یا زیاد میشن)
این ترانس اول
در تپ 1 مقدار UK درصد 17.37
در تپ 10 مقدار UK درصد 16.00
در تپ 19 مقدار UK درصد 14.91
این اون ترانسی هست که شرایطش فرق داره.
در تپ 1 مقدار UK درصد 13.28
در تپ 10 مقدار UK درصد 12.53
در تپ 19 مقدار UK درصد 12.97
ترانس دوم چرا با اولی تفاوت داره؟
چرا UK درصدش با بالا رفتن تپ کم نمیشه.
ولتاز اتصال کوتاهش زیاد شده؟عجب.
اگر ترانس بی بار باشه این حالت پیش نمیاد ؟یا اینکه مقاومت سیم پیچ اهمی ترانس دومی کمتر از اولی باشه . چون ولتاز اتصال کوتاه به این دو مورد بستگی داره .کم یا زیاد شدنش.
اما در حالت دوم چرا باید زیاد بشه؟!
شایدم به خاطر اینه که جریان نامی اولیه رو در ولتاژی که از طرف ثانویه به اولیه در فرکانس نامی و در حالت اتصال کوتاه منتقل میشه رو برقرار کنه. .
شما خودت بگو یاد بگیریم


کولر گازی رو من نمیدونم.ولی موتور چند سیم پیچه وجود داره موتور تمام کولرهای ابی چند سیم پیچه هست.یکی استارت یکی کند و یکی تند.
شما برید یه سیم پیچی که موتور کولر ابی میپیچه میتونید این سه جور سیم پیچ رو ببینید.

من عکس ندارم-تو کتابها دیدم.مثلا یادمه کتاب ماشین ac هنرستان یه همچین عکسی داشت.

تو دیزل ژنراتورها فکر میکنم یه باتری این کارو میکنه.(مطمئن نیستم شایدم اینطور نباشه)

مولد آسنکرون نشنیدم-ولی شاید باشه.شاید نیروگاههای بادی یه همچین ژنراتورهایی باشند.

نا گفته پیداست اگه توان سیستم ثابت بمونه با کم شدن ولتاژ جریان زیاد میشه.
الان تو سوال شما اینجور هست؟ بار شما ثابت هست درست ولی تولید ژنراتور چطور؟-مطمئن هستید که توان تولیدی ژنراتور وقتی سرعت محور کم میشه ثابت میمونه؟



چیزی به اسم طراحی پست تو ایران نداریم.یکسری پست outdoor قدیمی هست و پستهای جدید رو از روی اونها کپی میکنن-میسازنشون ولی طراحی نمیکنن
پستهای GIS روهم خارجی ها برامون میسازن.مثلا پست شیخ بهایی که مدرنترین پست انتقال تهران هست رو چندتا شرکت خارجی ساختن

بیشتر از 80 تا موتور القایی رتور قفسی و رتور سیم بندی شده حتی موتوری که 8 سال پیش ساخته شده دیدم . و باز کردم اما چیزی که مشخص کننده ی مقاومت در مسیر رتور باشه ندیدم. شاید تو این موتورا استفاده نکردن. . واس همین یکم گیج شدم که این مقاومت تو چ نوع موتوری ممکنه باشه و عکس میخواستم .
بازم ممنونم
..
باتری که حکم باد رو داره در کاری که من انجام دادم . باتری فقط ذیزل رو میچرخونه اگه اشتباه نگفته باشم .
ولی اینجا باد داره به حرکت در میاره.
...
منم نشنیدم شاید اصلا نباشه . نمیدونم . اما برای ولتاژ القا شدن فقط کافیه محور موتور به حرکت در بیاد و سرعتش بیشتر از سرعت سنکرونش بشه تا بتونه حالت مولدی پیدا کنه و ولتاژ القا بشه و نیازی به تحریک دیگه ای جز به حرکت دراوردن محور نیست .
...
متوجه شدم یعنی سوالم ناقصه . میتونم بگم بار کمتر از مقدار نامی مولد هست . یا اینکه با در نظر گرفتن توان ثابت .
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
در ترانسفورماتور با اولیه ستاره و ثانویه مثلث یک سیم پیچ از ثانویه آن باز میشود . چه جریانی در سیم نول اولیه برقرار میشود؟
...
کاربرد ترانس مینیاتوری و روش خنک کنندگی ترانس خشک ؟
...
یه سوال غیر تخصصی
چرا مقطع کابل های استاندارد بین 6 تا 10 یا 10 تا 16 نداریم. مثلا کابلی با مقطع 12 یا 8.5 مثلا.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
جریان راه اندازی ترانس چقدر است و چه مدت زمانی طول میکشد؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
در مدار فرمانی که کنتاکتور آن با برق دی سی تغذیه میشود بوبین کنتاکتور قطع و وصل میشود. یعنی به طور موقت جذب و بعد قطع میشود. مشکل چیست؟
...
و
حرف c نوشته شده روی فیوز های مینیاتوری نشان دهنده چیست ؟
 

P a N a H

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزیز (مهندسین برق) ،اینم سوالاتی که خواستین (مصطفی خان ) امیدوارم به دردتون بخوره:smile:

20 داده آماری با میانگین 12 و انحراف معیار 2 را با 10 داده آماری دیگر با میانگین 9 و انحراف معیار 3 در نظر می گیریم. واریانس 30 داده موجود را حساب کنید؟

یک هواپیما فاصله 3هزار کیلومتری را با سرعت 600 کیلومتر در ساعت، فاصله5 هزار کیلومتری را با 450 کیلومتر در ساعت و فاصله 4 هزار کیلومتررا با سرعت 800کیلومتر در ساعت طی می کند.سرعت متوسط آن چند است؟

میانگین و مجموع مجذور جامعه 50 نفری به ترتیب 7 و 3250می باشد.اگر 96= [SUP]3[/SUP]( x[SUB]i[/SUB]
-µ[SUB]x [/SUB])آن گاه ضریب چولگی جامعه چند است؟


 
آخرین ویرایش:

P a N a H

عضو جدید
کاربر ممتاز
در جدول داده های آماری ، mo،me را حساب کنید.

[FONT=&quot]27-24[/FONT]
[FONT=&quot]24-21[/FONT]
[FONT=&quot]21-18[/FONT]
[FONT=&quot]18-15 [/FONT]
C- L
[FONT=&quot]25[/FONT]
[FONT=&quot]34[/FONT]
[FONT=&quot]23[/FONT]
[FONT=&quot]18[/FONT]
F[SUB]I [/SUB]





 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزیز (مهندسین برق) ،اینم سوالاتی که خواستین (مصطفی خان ) امیدوارم به دردتون بخوره:smile:

20 داده آماری با میانگین 12 و انحراف معیار 2 را با 10 داده آماری دیگر با میانگین 9 و انحراف معیار 3 در نظر می گیریم. واریانس 30 داده موجود را حساب کنید؟

یک هواپیما فاصله 3هزار کیلومتری را با سرعت 600 کیلومتر در ساعت، فاصله5 هزار کیلومتری را با 450 کیلومتر در ساعت و فاصله 4 هزار کیلومتررا با سرعت 800کیلومتر در ساعت طی می کند.سرعت متوسط آن چند است؟

میانگین و مجموع مجذور جامعه 50 نفری به ترتیب 7 و 3250می باشد.اگر 96= [SUP]3[/SUP]( x[SUB]i[/SUB]
-µ[SUB]x [/SUB])آن گاه ضریب چولگی جامعه چند است؟



در جدول داده های آماری ، mo،me را حساب کنید.

27-24
24-21
21-18
18-15
C- L
25
34
23
18
F[SUB]I [/SUB]






تشکر:gol:
 

آبـی

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
جریان راه اندازی ترانس چقدر است و چه مدت زمانی طول میکشد؟



جریان هجومی‌ترانسفورماتور، اثرات مخربی روی ترانسفورماتور و سایر تجهیزات موجود درشبکه دارد. هرچه میزان این جرایان ازلحاظ اندازه و زمان بیشتر باشد اثراتش بمراتب مشهود تراست. با توجه به حساسیت جریان هجومی‌به مشخصات ساختمانی ترانسفورماتور و شبکه الکتریکی، دو دسته اصلاحات داخلی وخارجی برای کاهش این جریان مغناطیسی پیشنهاد می‌گردد.براثر اعمال ولتاژبه سیم پیچ اولیه ترانسفورماتور،هسته به حالت اشباع رفته ورلوکتانس هسته افزایش می‌یابد و بدنبال آن اندوکتانس کاهش یافته ونهایتاً جریان زیادی توسط ترانسفورماتور ازشبکه کشیده خواهد شد،که این جریان زیاد را، جریان مهاجم مغناطیسی گویند . جریان هجومی‌ اثرات مخاطره انگیزی برای ترانسفورماتور و شبکه الکتریکی دارد که میتوان به موارد زیراشاره نمود:
پدیدار شدن نیروهای مکانیکی شدید بین سیم پیچ های ترانسفورماتور ،صدمه دیدن عایق سیم پیچ های ترانسفورماتور و آرمیچر ژنراتور، عملکرد نامناسب رله‌های حفاظتی، وارد شدن شوک شدید به ژنراتور و صدمه دیدن رتور بعلت وجود مؤلفه های منفی جریان.که این اثرات درطولانی مدت بخاطر تعداد زیاد دفعات کلیدزنی موجب صدمه دیدن ترانسفورماتورو تجهیزات شبکه خصوصاً ژنراتور می‌گردد. برای کاهش جریان هجومی ‌باتوجه به وابستگی آن به مشخصات ترانسفورماتور وشبکه دودسته اصلاحات داخلی و خارجی پیشنهاد می‌گردد. نتایج و نمودارها از شبیه سازی یک شبکه محلی با نرم افزارEMTP حاصل شده است .
با یک سری اصلاحات داخلی روی ترانسفورماتور وژنراتور (درصورت وجود شبکه محلی) می‌توان جریان هجومی‌ را کاهش داد. میدانیم که هرچه اندوکتانس هسته بیشتر باشد مقدار جریان هجومی‌کاهش می‌یابد. اندوکتانس با تعداد دورسیم پیچ‌ها نسبت مستقیم و با رلوکتانس هسته نسبت معکوس دارد.برای کاهش رلوکتانس هسته می‌توان کارهای زیر را انجام داد:
- بزرگترکردن سطح مقطع هسته
- کوچکترکردن ابعاد هسته (طول وارتفاع هسته)
- ساخت هسته ازموادمغناطیسی باقابلیت گذردهی بالاتر
جریان هجومی‌شدیداً به مقدار پسماندوابسته است، البته پسماند می‌تواند جریان هجومی‌را افزایش و یاکاهش دهد، اما بدلیل اینکه مقدار پسماند مشخص نیست ازآن بعنوان یک عامل مزاحم یاد می‌شود شبیه سازی نشان می‌دهد، هرچه مقدار مقاومت سیم پیچ میرایی محور مستقیم(d) ژنراتورسنکرون بیشترباشد، جریان هجومی‌کمتر می‌شود .
پس بطور کلی راههای زیربعنوان اصلاحات داخلی پیشنهاد می‌گردد:
1) 1) افزایش تعداد دورسیم پیچ ها
2) 2) افزایش سطح مقطع هسته
3) 3) کاهش ابعادهسته
4) 4) ساخت هسته ازمواد مغناطیسی باقابلیت گذردهی بالاتر
5) 5) ساخت هسته ازمواد مغناطیسی باحلقه هیسترزیس دراز وباریک
6) 6) افزایش مقاومت سیم پیچ (یاسیم پیچ های)میرائی محورd ژنراتورهای سنکرون
با توجه به اینکه اصلاحات فوق مربوط به ساختمان داخلی ترانسفورماتور وژنراتور ساخته شده نمی‌توان آنها را بکار برد، همچنین بعضی از راه حل های بالا با توجه به پارامترهای دیگر طراحی ،باید بصورت بهینه انتخاب شوند.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
جریان هجومی‌ترانسفورماتور، اثرات مخربی روی ترانسفورماتور و سایر تجهیزات موجود درشبکه دارد. هرچه میزان این جرایان ازلحاظ اندازه و زمان بیشتر باشد اثراتش بمراتب مشهود تراست. با توجه به حساسیت جریان هجومی‌به مشخصات ساختمانی ترانسفورماتور و شبکه الکتریکی، دو دسته اصلاحات داخلی وخارجی برای کاهش این جریان مغناطیسی پیشنهاد می‌گردد.براثر اعمال ولتاژبه سیم پیچ اولیه ترانسفورماتور،هسته به حالت اشباع رفته ورلوکتانس هسته افزایش می‌یابد و بدنبال آن اندوکتانس کاهش یافته ونهایتاً جریان زیادی توسط ترانسفورماتور ازشبکه کشیده خواهد شد،که این جریان زیاد را، جریان مهاجم مغناطیسی گویند . جریان هجومی‌ اثرات مخاطره انگیزی برای ترانسفورماتور و شبکه الکتریکی دارد که میتوان به موارد زیراشاره نمود:
پدیدار شدن نیروهای مکانیکی شدید بین سیم پیچ های ترانسفورماتور ،صدمه دیدن عایق سیم پیچ های ترانسفورماتور و آرمیچر ژنراتور، عملکرد نامناسب رله‌های حفاظتی، وارد شدن شوک شدید به ژنراتور و صدمه دیدن رتور بعلت وجود مؤلفه های منفی جریان.که این اثرات درطولانی مدت بخاطر تعداد زیاد دفعات کلیدزنی موجب صدمه دیدن ترانسفورماتورو تجهیزات شبکه خصوصاً ژنراتور می‌گردد. برای کاهش جریان هجومی ‌باتوجه به وابستگی آن به مشخصات ترانسفورماتور وشبکه دودسته اصلاحات داخلی و خارجی پیشنهاد می‌گردد. نتایج و نمودارها از شبیه سازی یک شبکه محلی با نرم افزارEMTP حاصل شده است .
با یک سری اصلاحات داخلی روی ترانسفورماتور وژنراتور (درصورت وجود شبکه محلی) می‌توان جریان هجومی‌ را کاهش داد. میدانیم که هرچه اندوکتانس هسته بیشتر باشد مقدار جریان هجومی‌کاهش می‌یابد. اندوکتانس با تعداد دورسیم پیچ‌ها نسبت مستقیم و با رلوکتانس هسته نسبت معکوس دارد.برای کاهش رلوکتانس هسته می‌توان کارهای زیر را انجام داد:
- بزرگترکردن سطح مقطع هسته
- کوچکترکردن ابعاد هسته (طول وارتفاع هسته)
- ساخت هسته ازموادمغناطیسی باقابلیت گذردهی بالاتر
جریان هجومی‌شدیداً به مقدار پسماندوابسته است، البته پسماند می‌تواند جریان هجومی‌را افزایش و یاکاهش دهد، اما بدلیل اینکه مقدار پسماند مشخص نیست ازآن بعنوان یک عامل مزاحم یاد می‌شود شبیه سازی نشان می‌دهد، هرچه مقدار مقاومت سیم پیچ میرایی محور مستقیم(d) ژنراتورسنکرون بیشترباشد، جریان هجومی‌کمتر می‌شود .
پس بطور کلی راههای زیربعنوان اصلاحات داخلی پیشنهاد می‌گردد:
1) 1) افزایش تعداد دورسیم پیچ ها
2) 2) افزایش سطح مقطع هسته
3) 3) کاهش ابعادهسته
4) 4) ساخت هسته ازمواد مغناطیسی باقابلیت گذردهی بالاتر
5) 5) ساخت هسته ازمواد مغناطیسی باحلقه هیسترزیس دراز وباریک
6) 6) افزایش مقاومت سیم پیچ (یاسیم پیچ های)میرائی محورd ژنراتورهای سنکرون
با توجه به اینکه اصلاحات فوق مربوط به ساختمان داخلی ترانسفورماتور وژنراتور ساخته شده نمی‌توان آنها را بکار برد، همچنین بعضی از راه حل های بالا با توجه به پارامترهای دیگر طراحی ،باید بصورت بهینه انتخاب شوند.

تشکر.
این یعنی جریان راه اندازی ترانس های مختلف ممکنه متفاوت باشه ؟خب چطور میشه حسابش کرد؟
 

آبـی

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تشکر.
این یعنی جریان راه اندازی ترانس های مختلف ممکنه متفاوت باشه ؟خب چطور میشه حسابش کرد؟

جریان راه اندازی برای هر ترانس، دارای عدد مشخصی نیست ولی به‌طور کلی می‌توان گفت که جریان راه‌اندازی یا به‌عبارت صحیح‌تر، جریان هجومی، به حدود 8 برابر جریان نامی ترانس می‌رسد.زمان تداوم این موج هم در حد میلی ثانیه و حتی کمتر است. ولی در هر صورت می‌تواند بسیار مخرب باشد. به‌گونه‌ای که در ترانس‌های توزیع مشاهده شده است که با فرسوده شدن روغن این ترانس‌ها، جریان هجومی باعث ترکیدن 1 و یا 2 سیم‌پیچی از سیم‌پیچی‌های سه فاز گردیده است!
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
جریان راه اندازی برای هر ترانس، دارای عدد مشخصی نیست ولی به‌طور کلی می‌توان گفت که جریان راه‌اندازی یا به‌عبارت صحیح‌تر، جریان هجومی، به حدود 8 برابر جریان نامی ترانس می‌رسد.زمان تداوم این موج هم در حد میلی ثانیه و حتی کمتر است. ولی در هر صورت می‌تواند بسیار مخرب باشد. به‌گونه‌ای که در ترانس‌های توزیع مشاهده شده است که با فرسوده شدن روغن این ترانس‌ها، جریان هجومی باعث ترکیدن 1 و یا 2 سیم‌پیچی از سیم‌پیچی‌های سه فاز گردیده است!

منبعی نوشته 2 برابر جریان نامیو و منبع دیگری نوشته بیش از 10 برابر جریان نامی.
ایا قابل محاسبه ست؟
چون میخوایم کنتاکتور و کلید و تجهیزات رو انتخاب کنیم نیاز به این جریان داریم .
چطور میشه بدستش اورد برای هر ترانس ؟
 

آبـی

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
منبعی نوشته 2 برابر جریان نامیو و منبع دیگری نوشته بیش از 10 برابر جریان نامی.
ایا قابل محاسبه ست؟
چون میخوایم کنتاکتور و کلید و تجهیزات رو انتخاب کنیم نیاز به این جریان داریم .
چطور میشه بدستش اورد برای هر ترانس ؟

نه دوست عزیز؛ همون حدود 8 برابر درستش هست. بنده خودم مدتی تو کار تعمیرات دژنکتور بودم و یکی از ملاکهای انتخاب فیوز هم همین عدد بود. شما هم میتونی همین ضریب رو استفاده کنی.

موفق باشی! ;)
 

Similar threads

بالا