به نظرم سوالتون مشكل داره.وقتي ميگي تفكرات يعني انديشه فكر مطهري تو اين زمينه قابل مقايسه نيست با شريعتي هنوزم بعد انقلاب مثل مطهري كه بتونه تفكرات ديني و اسلامي ورو اينطوري تببين كنه نيومده.تا خالا هيچ نقد كننده ي نتونسته از كتاباش ايرادي بگيري تفكر ناب ولي از لحاظ ادبي و اينكه جملات بطوري ادبي بيان بشن كه تو دل و روح انسان رسوخ كنه دكتر شريعتي واقعا حرف نداره.حتي خود دكتر مطهري هم ميگفتن ننوشته هاي دكتر شريعتي از لحاظ ادبي در حد اعلي است.
تا حالا كسي ديده دكتر شريعتي رجع به موضوعي مثل يك فقيه يا كاردان نظر بده مثلا تو سخنرانيش راجع به حضرت علي ميگه و اون جملات زيباش كه همتون حداقل يه بار شنيدين(در دنيا فقط علي مرد بود..يا علي مثل اقيانوسي بود كه بطور عمودي ايستاد و....)وميگه كه هركس علي و نشناخته باشه محبتش هيچفايده نداره و غيره ولي يه راهكار نميذاره ما چطور اونو بشناسيم يا خودت چقدر علي رو شناختي .ولي دكتر مطهري كتاب جاذبه و دافعه اشو ببينين.يا تو كتاب حماسه ي حسينيش(موضوع تحقيق ودورهي دبيرستانم بوده) راجع قبل اينكه راجع به كربلا صحبت كنه اول كاملا موشكافي كلمه به كلمه بعد ميره رو حادثا اش و چرا اتفاق افتاد به طور كاملا منطقي و فلسفي و بعد راهكار ميزاره كه اون مردم چرا با امام زمانشون اينكارو كردن و ما چه پند و نتيجه ي از اون ميگيرم.
دکتر علی شریعتی.
نوشته های دکتر شریعتی رو بیشتر از همه می پسندم...
چه ربطی به هم دارن؟
در حوزه های مختلف نظریه دارن
نمیشه با هم مقایسه کرد
و بهتره این دو بزرگوار رو در مقابل هم قرار ندیم
.آیت الله مطهری هم مگه تفکری داشته؟
آیت الله مطهری علوم دینی خونده
دکتر شریعتی جامعه شناسی دینی
برای همینه حرفای دکتر شریعتی بکم تلخه، چون کارش ریشه یابی مشکلات بوده نه تفسیر دین

هر دو نفر کارشون مرتبط با دین بوده.
نخواستم این دو نفر رو مقابل همدیگر قرار بدم. سوالم اینکه کدوم رو بیشتر می پسندید. حتما خودتون هم میدونید نوع نگاه و تفکرات شریعتی کاملا متفاوت از بقیه بوده.
هيچكدام...دليل هم اينه كه...
ما كه واسشون كم نذاشتيم؟؟تا حده امكان هم كتاباشونو خونديم راهشونو رفتيم عمل كرديم(حالا بگذريم خيليا نرفتن راهشونو)
اگه تفكر و عقيدشون برتر بود...وضعمون اين نبود
پس لطف کنید یه تفکر و عقیده در دنیا نام ببرید که وضعشون خوب باشه
.
.
به نظر شما هدف دين چيه؟؟؟شما اگه 50 تا كتاب ديني رو ببينين فقط 7 8 تاش راجع به دعا و احكامه.اكثرش راجع به سياست و جامعه و مسايل اجتماعيه.اين اشتباه ماست كه تا اسم دين مياد سريع به فكر نمازو روزه ميوفتيم.مسيله حجاب زن مهم نيست به نظر من الان تو جامعه يه بحران درست كرده هم براي دختران هم براي پسران.رشوه!دزدي!و.....مطهري همه ي اين مسايل و به صورت فلسفي و عمقي شكافته و دربارشون بهترين راهكارو كه نشيت گرفته از دين باشه رو داده.
فقط يه سوال دكتر شريعتي براي حفظ حجاب دختران و زنان چه راهكاري دادن؟؟؟بهترين راهكارشون تو وصيت نامشونه اونم ناقصه فقط داره نصيحت ميكنه به دختراش.
يا راجع به دزدي و رشوه كه مسايل اصلي جامعه است چه راهكاري دادن؟؟به جاي اينكه راهكار بدن هي زدن تو سر جامعه هي حرف هاي تلخ و زننده به قول شما !اينطوري ميشه جامعه رو اصلاح كرد.
هر كس تو جاي خودش اين مقايسه اصلا منطقي نيست مثل اينكه بگيم فلان بازيكن فوتبال بازيش بهتره يا فلان بازيكن واليبال؟؟![]()
.
.
به نظر شما هدف دين چيه؟؟؟شما اگه 50 تا كتاب ديني رو ببينين فقط 7 8 تاش راجع به دعا و احكامه.اكثرش راجع به سياست و جامعه و مسايل اجتماعيه.اين اشتباه ماست كه تا اسم دين مياد سريع به فكر نمازو روزه ميوفتيم.مسيله حجاب زن مهم نيست به نظر من الان تو جامعه يه بحران درست كرده هم براي دختران هم براي پسران.رشوه!دزدي!و.....مطهري همه ي اين مسايل و به صورت فلسفي و عمقي شكافته و دربارشون بهترين راهكارو كه نشيت گرفته از دين باشه رو داده.
فقط يه سوال دكتر شريعتي براي حفظ حجاب دختران و زنان چه راهكاري دادن؟؟؟بهترين راهكارشون تو وصيت نامشونه اونم ناقصه فقط داره نصيحت ميكنه به دختراش.
يا راجع به دزدي و رشوه كه مسايل اصلي جامعه است چه راهكاري دادن؟؟به جاي اينكه راهكار بدن هي زدن تو سر جامعه هي حرف هاي تلخ و زننده به قول شما !اينطوري ميشه جامعه رو اصلاح كرد.
هر كس تو جاي خودش اين مقايسه اصلا منطقي نيست مثل اينكه بگيم فلان بازيكن فوتبال بازيش بهتره يا فلان بازيكن واليبال؟؟![]()
هيچكدام...دليل هم اينه كه...
ما كه واسشون كم نذاشتيم؟؟تا حده امكان هم كتاباشونو خونديم راهشونو رفتيم عمل كرديم(حالا بگذريم خيليا نرفتن راهشونو)
اگه تفكر و عقيدشون برتر بود...وضعمون اين نبود
ولی من که از آدمهای مذهبی امروزی میبنم که ذهنشون فقط درگیر همین احکام و نمازه و... است.
برای دکتر شریعتی هم حجاب مساله چندان مهمی نبوده.سخنرانی هم در موردش نداره.
فکر کنم منظور شما سیاست باشه. دخالت دین در سیاست....
فکر نمیکنم دکتر شریعتی موافق دخالت دین در سیاست بود.
اول باید ببینیم حکومت مذهبی چیست؟ حکومت مذهبی رژیمی است که در آن به جای رجال سیاسی، رجال مذهبی (روحانی) مقامات سیاسی و دولتی را اشغال میکنند و به عبارت دیگر حکومت مذهبی یعنی حکومت روحانیون بر ملت.
آثار طبیعی چنین حکومتی یکی استبداد است، زیرا روحانی خود را جانشین خدا و مجری اوامر او در زمین میداند و در چنین صورتی مردم حق اظهارنظر و انتقاد و مخالفت با او را ندارند.
یک زعیم روحانی خود را به خودی خود زعیم میداند، به اعتبار اینکه روحانی است و عالم دین، نه به اعتبار رأی و نظر و تصویب جمهور مردم، بنابراین یک حاکم غیرمسئول است و این مادر استبداد و دیکتاتوری فردی است و چون خود را سایه و نماینده خدا میداند، بر جان و مال و ناموس همه مسلط است و در هیچ گونه ستم و تجاوزی تردید به خود راه نمیدهد بلکه رضای خدا را در آن میپندارد؛
گذشته از آن برای مخالف، برای پیروان مذاهب دیگر حتی حق حیات نیز قائل نیست. آنها را مغضوب خدا، گمراه، نجس و دشمن راه دین و حق میشمارد و هر گونه ظلمی را نسبت به آنان عدل خدایی تلقی میکند.
خلاصه حکومت مذهبی همان است که در قرون وسطی کشیشان داشتند و ویکتور هوگو آن را بدقت ترسیم کرده است.
دکتر شریعتی، کتاب مذهب علیه مذهب، ص 206ـ207
خدایی مملکت ما الان اینطوریه
من که قبول ندارم
غیر انکاره که یکسری از تفکرات دکتر منحرف هست
اها یه جیز دیگه افکار این دو عزیز اصلا مهم نیست که مورد پسند ما قرار بگیره یانه
مهم اینه که افکار کدوم صحیح تر هست
گفتم دوست عزیز این تعریف ربطی به مملکت ما نداره این تعریف دکتر در مورد حاکمیت دینی و روحانی هست اون هم از نوع کشیش مذهبی ای که به ضعیف ترین الهیت معتقده
نه شیعه
با جمله ی اول موافقم که شناخت, کافی وجود نداره حتی در کتابهای دبیرستان و دانشگاه....اما در مورد حجاب نه اینکه مهم نباشه حجاب یه عقیده است یک نوع نگاه به انسانه دکتر بیشتر رو همین عقیده و نوع نگاه کار میکرد
بخش دوم نظرتتون کاملا اشتباهه میتونید به کتابهایی که دکتر در مورد حضرت امیر نوشتن مراجعه کنید و سخنرانی پدر و مادر ما متهمیم
پست بعدی هم که نوشتید ربطی به جمهوری اسلامی و تفکرات امام خمینی نداره
جمهوری اسلامی با حاکمیت روحانیت تفاوت داره....
ولی من تمام تعریفی که شریعتی از حکومت روحانیت کرده در زمان حال میبینم...