با جنس مخالف دوست بودن یا نبودن ؟؟ مساله این است...

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دوستی قبل از ازدواج درست به همان اندازه که این روزها در فرهنگ ازدواج ایرانی جا باز کرده، مورد انتقاد روانشناسان و مشاوران خانواده هم قرار دارد. روابطی که هر قدر هم حد و مرز برای آن قائل شوید، باز سربزنگاه دامن زندگی تان را می گیرد و برایتان دردسر ساز می شود. شاهد این ادعا، تحقیقاتی است که پژوهشگران دانشگاهی در دنور انجام داده اند و نتایج آن حتی در یک کشور غربی هم درست مشابه نتایجی است که در عرف و فرهنگ ما به بار می آید.
پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که احتمال طلاق در همسرانی که قبل از ازدواج مدتی را با یکدیگر سپری کرده اند، بیشتر از همسرانی است که برقراری رابطه بیشتر با یکدیگر را به بعد از ازدواج و یا قطعی شدن نامزدی موکول کرده اند.
علاوه بر این، همسرانی که قبل از ازدواج مدتی را به صورت دو دوست با هم سپری کرده اند، میزان رضایت کمتری از زندگی خود گزارش کرده اند. از نظر این پژوهشگران افرادی که بدون هیچ تعهد مشخصی و حتی بدون اینکه حرفی از ازدواج یا نامزدی در میان باشد مدتی را با هم سپری می کنند، ناخودآگاه به سمت ازدواج سوق داده می شوند؛ بدون اینکه واقعاً در این زمینه به توافق مشخصی رسیده باشند و شناخت کاملی از هم پیدا کرده باشند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که احتمال طلاق در همسرانی که قبل از ازدواج مدتی را با یکدیگر سپری کرده اند، بیشتر از همسرانی است که برقراری رابطه بیشتر با یکدیگر را به بعد از ازدواج و یا قطعی شدن نامزدی موکول کرده اند. علاوه بر این، همسرانی که قبل از ازدواج مدتی را به صورت دو دوست با هم سپری کرده اند، میزان رضایت کمتری از زندگی خود گزارش کرده اند

دکتر حبشی مشاور ازدواج و استاد دانشگاه در این باره می گوید: «دوستی قبل از ازدواج به جای ایجاد شناخت، تنها عاطفه.ها را گره می.زند و دختر و پسر قبل از آنکه بتوانند شخصیت یکدیگر را غربال کنند، درگیر عواطف می شوند و آنقدر به خلق و خوی هم عادت می کنند که دیگر نمی توانند نواقص طرف مقابل را ببینند و حتی فراموش می کنند که خواسته شان از زندگی چیست و آیا طرف مقابل توان برآوردن این خواسته ها را دارد یا نه. در حقیقت این نوع دوستی کمك زیادی برای به دست آوردن شناخت نمی کند و تنها با درگیر کردن دو طرف در احساسات، تصمیم گیری عقلانی را دشوار و دردناک می کند.»
دکتر حبشی انتخاب همسر را دارای مراحلی می داند که از شناخت خود تا کسب مهارت های اجتماعی را شامل می شود. او می گوید: «در بحث شناخت از خود باید به این نكته توجه كرد كه با آگاهی كامل از خود به سراغ یك ایده و فكر و روحیات جدید در ازدواج باید رفت. ازدواج می تواند یک تصمیم تلخ یا شیرین باشد که بسته به نوع برخورد با این انتخاب عظیم، تلخی و شیرینی آن به وجود می آید. بنابراین می توان با به دست آوردن قدرت و مهارت.های لازم ازدواج را به یک تصمیم مهم و شیرین در زندگی تبدیل کرد.»

همانقدر که دوستی قبل از ازدواج آسیب زا است، آشنایی کسب نکردن قبل از ازدواج هم می تواند مخاطره آمیز باشد. یک خواستگاری چشم بسته روش درستی برای شروع زندگی نیست. البته خواستگاری حوزه سؤال و جواب نیست بلكه فرصتی است تا به طرف مقابل شناسایی بدهیم و از او شناختی کسب کنیم


او معتقد است که برای یك ازدواج موفق باید با طرح و برنامه از پیش تعیین شده جلو رفت و این خود مستلزم داشتن معیار، انگیزه و گزینش درست در ازدواج است. در حقیقت اینجا بحث خودشناسی مطرح می شود و اینكه در ازدواج به دنبال چه هستیم. بعد از آن می.توان به دنبال این بود كه مخاطب چه طور باید باشد و چه خصوصیاتی داشته باشد. این در حالی است که دوستی قبل از ازدواج این فرصت را از دختر و پسر می گیرد تا خود را به دقت بشناسند، خواسته ها و نیازهای خود را برآورده کنند و بر اساس این خواسته ها فرد مورد نظر را انتخاب نمایند.
دکتر حبشی می گوید: «همانقدر که دوستی قبل از ازدواج آسیب زا است، آشنایی کسب نکردن قبل از ازدواج هم می تواند مخاطره آمیز باشد.یک خواستگاری چشم بسته روش درستی برای شروع زندگی نیست. خواستگاری حوزه سؤال و جواب نیست بلكه فرصتی است تا به طرف مقابل شناسایی بدهیم و از او شناختی کسب کنیم. باید از اعتقادات، روحیات، برنامه.های مدون زندگی، خوش آمدها و بدآمدها، محاسن و معایب، شرایط خانوادگی و... صحبت شود، و در تمام این مدت بایدنحوه معاشرت.ها و خلق. و خوها مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار گیرد.»
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اساساً هیچ دوستی را نمی‌توان بدون هدف و انگیزه دانست. ممکن است انگیزه برای فردی که از بیرون ناظر این رابطه است مشخص نباشد و یا این گونه به نظر برسد که یک زوج بدون هیچ گونه تفکری اقدام به برقراری یک رابطه کرده‌اند، ولی در واقع این طور نیست و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان از واژه بی هدف استفاده کرد. اطمینان داشته باشید که چیزی درون دختر یا پسر وجود داشته که وی را به طرف دوستی با جنس متفاوت سوق داده است و این همان انگیزه دوستی است.


انواع دوستیها
برای دوستی‌ها چند فرض وجود دارد. یک فرض این است که افراد با آدم‌هایی که از نظر شخصیتی در تضاد با آن‌ها هستند، رابطه پیدا می‌کنند و با آن‌ها طرح دوستی می‌ریزند. شعاری که برای این گروه به کار می‌رود، این است که «ضدها همدیگر را جذب می‌کنند ».
گروه دومی وجود دارند که با افراد مشابه با خودشان دوست می‌شوند. به قول معروف «کبوتر با کبوتر، باز با باز ». گروه دیگری هم هستند که بر اساس صلاحیت‌ها و توانایی‌های افراد و با توجه به آینده نگری برای خودشان دوست انتخاب می‌کنند. البته دسته بندی‌های دیگری هم وجود دارد. به طور مثال، مجاورت دو فرد، آشنایی می‌آورد، آشنایی جذابیت می‌آورد و به واسطه همین دو نفر با هم طرح دوستی می‌ریزند.
دختر و پسری که فقط همدیگر را به عنوان دوست انتخاب می‌کنند و به قول خودشان »just friend« هستند، هیچ رابطه خاص و بسیار صمیمانه‌ای با هم نخواهند داشت و صرفاً به صورت گروهی و جمعی اوقات فراغتشان را با هم می‌گذرانند و هدفی برای عمیق شدن رابطه وجود ندارد، اما از این نکته غافل اند که همین مجاورت و آشنایی خود به خود جذابیت ایجاد می‌کند؛ حتی اگر در مرحله اول این دو مطابق میل هم نباشند.
چرا دوست نشویم؟
این امر موجب بروز مشکلاتی می‌شود. از جمله این مشکلات می‌توان به شکل گیری رابطه‌ای که به هیچ عنوان عمیق نیست ولی طرفین را دچار وابستگی‌های احساسی و عاطفی بسیار می‌کند، اشاره کرد. این موضوع آن قدر آرام و آهسته و در سطح ناخودآگاه ذهن رخ می‌دهد و پیشرفت می‌کند که هیچ کدام از دو نفر متوجه آن نخواهند شد. شدت وابستگی هم به قدری بالاست که بعضاً با عشق اشتباه گرفته می‌شود.

از طرف دیگر، تجربه ثابت کرده است که هیچ دختری صرفاً به قصد دوستی با یک پسر اقدام به برقراری رابطه نمی‌کند. حتی ممکن است شعار و حرفش صرفاً دوستی باشد، اما ته ذهنش به ازدواج فکر می‌کند. البته در پسران این وضعیت متفاوت است. پسرها می‌توانند در ذهنشان مرز بین دوستی و ازدواج را حفظ کنند، ولی دخترها قادر به انجام این تفکیک نیستند. یعنی دخترها اغلب کسی را برای دوستی انتخاب می‌کنند که معیارهای جذابیت برای ازدواج را داشته باشد و چون پسرها در دوستی به ازدواج فکر نمی‌کنند، معمولاً این دخترها هستند که در این قبیل دوستی‌ها متضرر می‌شوند.

قطع رابطه در این شرایط یک نوع شک کردن به کفایت و صلاحیت طرف مقابل در فرد ایجاد می‌کند و این در حالی است که فرد نمی‌خواهد خودش را یک بازنده که در انتخاب دوست دچار اشتباه شده است، بداند.

نکته دیگر این است که این گونه دوستی‌ها تجارب زیادی برای طرفین به همراه خواهد داشت و بعد از مدتی طرفین از این کسب تجربه پشیمان خواهند شد؛ چرا که در ضمن کسب این تجارب، به طور ناخواسته و ناآگاهانه وابستگی شدیدی به یکدیگر پیدا می‌کنند، به طوری که جدایی هر چند که به صلاح دو نفر باشد، برایشان سخت و ناگوار خواهد شد. قطع رابطه در این شرایط یک نوع شک کردن به کفایت و صلاحیت طرف مقابل در فرد ایجاد می‌کند و این در حالی است که فرد نمی‌خواهد خودش را یک بازنده که در انتخاب دوست دچار اشتباه شده است، بداند.
بهترین راهکار
بهترین راهکار در چنین شرایطی «تجدید قوا بعد از شکست» است. دو نفر باید عزت نفس خودشان را بازسازی کنند و سعی کنند بر احساسات ناخودآگاهشان چیره شوند و بپذیرند که ادامه این دوستی به صلاحشان نخواهد بود.
این افراد باید بدانند که راه را اشتباه رفته‌اند و موفقیت در زندگی یعنی حذف عوامل خطا. ما خودمان مقصر شکست ها و اشتباهات زندگی‌مان هستیم و نباید تقصیر را به گردن دیگران بیندازیم. باید بپذیریم فردی که ما با او دوست شده‌ایم، از همان ابتدا مجموعه‌ای از اخلاق و رفتارهای فردی و اجتماعی را داشته است.
اگر اکنون این رفتارها برای ما ناگوار به نظر می‌رسد، به این معنا نیست که طرف مقابل دچار تغییرات زیادی‌ شده است و یا ما را فریب داده است بلکه این ما بوده‌ایم که از همان ابتدا با دقت نکردن و احساسی عمل کردن، این رفتارها را نا دیده گرفته‌ایم. پس بهتر است فرد هرچه سریع‌تر تکلیف خود را در چنین روابطی روشن کند و از ادامه بیهوده آن اجتناب ورزد.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بهترین دوران شناخت "جنس مخالف "چه سنی است


"زهره رحیمی" عنوان كرد: تمایل به ارتباط با جنس مخالف یك نیاز طبیعی است؛ باید نیاز به این گونه ارتباطات با خانواده‌ها در میان گذاشته شود.
وی اظهار كرد: تمایل به ایجاد روابط دوستی یك نوع هنجار است اما بدون مدیریت صحیح، می تواند به صورت یك نوع ناهنجاری بروز كند.
رحیمی یادآور شد: نیاز به جنس مخالف در بیشتر افراد یك پدیده ذاتی تلقی می‌شود اما باید نوجوانان و جوانان در ایجاد این ارتباطات دقت کافی داشته باشند.
این روانشناس بیان كرد: وجود صمیمیت در بین خانواده‌ها بسیار مهم است و در صورتی كه اعضای خانواده با یكدیگر صمیمی باشند روابط دوستی اعضا، كنترل و مدیریت می‌شود و مشكلات بعدی این‌گونه روابط به حداقل خود می رسد در حالی كه بسیاری از جوانان ارتباطات دوستی خود را از خانواده پنهان می‌كنند. این امر می‌تواند به واکنش‌های خانواده یا ویژگی‌های خود این جوانان مربوط باشد.
وی اظهار كرد: در حال حاضر دختران و پسران نوجوان به دلیل آماده نبودن بستر خانواده، هنگام دوستی با جنس مخالف وقایع را از خانواده خود پنهان می كنند و در زمان برخورد با مشکلات پیش آمده از دوستان هم سن خود به عنوان مشاور استفاده می كنند كه این امر می تواند موجب بروز مشکل شود چرا كه دوستان هم سن و سال نوجوان، معمولا نمی‌توانند مشاور خوبی باشند.
رحیمی عنوان كرد: شناخت افراد از یكدیگر در زندگی مشترك یكی از امور مهمی است كه در زندگی‌های سنتی هیچ گونه جایگاهی ندارد چرا كه دوران نامزدی كه دوران شناخت طرف مقابل است بسیار كوتاه مدت بوده و دوران عقد نیز به دلیل مراسم و پیچیدگی‌های آداب و رسومش فرایند شناخت افراد از یكدیگر را مختل می‌كند در حالی كه بسیاری از زن و شوهرها در زندگی مشترك به دلیل عدم شناخت از اخلاق و رفتار یكدیگر دچار مشكل بزرگی می‌شوند.
وی افزود: بهترین دوران شناخت جنس مخالف از یكدیگر بین سنین نوجوانی تا 25 سالگی است.
رحیمی ادامه داد: در جامعه ما پسران در ارتباطات دوستی بیشتر به دنبال رفع نیازهای جنسی بوده در حالی كه دختران به دنبال ارضای احساسات و عواطف خود هستند كه این تفاوت گاهی طرفین را وادار به بروز رفتارهایی می کند که هیچ تمایل درونی به آن ندارند و در نتیجه قادر نخواهند بود با تبعاتش مواجه شوند.
وی بیان كرد: دختران به دلیل نیاز عاطفی به پسران ممكن است تن به درخواست‌هایی از قبیل از دست دادن بکارت خود از سوی پسران بدهند كه پس از گذشت زمان، زندگی آنها را بسیار تحت تاثیر قرار دهد.
رحیمی ادامه داد: در بسیاری از این موارد پس از به هم خوردن رابطه، دختران به شدت دچار عوارض روانی افسردگی، کاهش عزت نفس، بی اعتمادی به روابط و افت تحصیلی می شوند و گاهی اقدام به کارهایی بسیار جبران ناپذیر مانند خودکشی می‌كنند. برخی با تن دادن به ازدواج‌های اجباری حاصل این روابط، یک عمر را در تردید و بی میلی سپری خواهند كرد.
این روانشناس تاكید كرد: والدین باید میزان توانایی ابراز احساسات و اندیشه‌های درونی را در بستر خانواده بسنجند، همچنین این بستر را برای برون ریزی‌های هرچه بیشتر اعضاء فراهم کنند و توانایی خود را فارغ از نگاه‌های احساسی یا سنتی یا اقتدارگرایانه بالا ببرند و به فرزندانشان اجازه بیان نیازهای طبیعی‌شان را بدهند.
رحیمی عنوان كرد: خانواده‌ها می‌توانند یك روز مشخص را به عنوان روز درد و دل برای ابراز احساسات، خواسته‌ها و عواطف یكدیگر تعیین کنند و در این روز تمام اعضای خانواده ناگفته‌های یک هفته خود را نزد یکدیگر اعتراف کنند.
وی تاكید كرد: در صورتی كه نوجوانان و جوانان، نیاز خود را به خانواده‌ها مطرح كنند بسیاری از مشكلات، بهتر مدیریت خواهد شد به شرط این‌كه خانواده آمادگی و بلوغ فکری لازم را برای شنیدن رازهای نوجوانش داشته باشد؛ این مهم موجب می‌شود نوجوانان و جوانان در صورت مواجه شدن با این مشكلات هوشمندانه عمل كنند.
رحیمی یادآورشد: برای اصلاح این امور نیاز به یك فرهنگ سازی است؛ این نوع فرهنگ سازی زمان بر بوده و باید تمامی افراد در راستای تغییر نگرش‌ها قدم بردارند.
وی بیان كرد: نیاز به خوردن و خوابیدن یك نیاز طبیعی است و بیان این گونه نیازها در جامعه ما هیچ گونه مشكلی ندارد اما باید از خود بپرسیم چرا نیاز طبیعی جنسی اینطور نیست و گفتگوی شفاف در این زمینه تقبیح شده است در حالی كه این مطرح نكردن‌ها موجب ایجاد مشكلاتی در جامعه می‌شود که اثرات منفی و مخرب تری را به همراه خواهد داشت.
رحیمی گفت: نادیده گرفتن امیال احساسی و جنسی می‌تواند در جامعه، افرادی با روحیه پنهان و فریب كار به بار آورد؛ برخی افراد به جای مواجهه با واقعیات زندگی بشری در پی پوشاندن آن هستند و به جای حل مسئله به پاک کردن صورت مسئله می‌پردازند.
این روانشناس عنوان كرد: باید تمامی افراد جامعه آگاه باشند چرا كه راه حل رفع نیازها نسبت به گذشته متفاوت شده است و نگاه به بشر به عنوان موجودی دارای کرامت مشی ما را در تمامی جهان دستخوش تغییر قرار داده است و برخی از پاسخ های قدیمی و متعصبانه دیگر جوابگوی نیاز امروزی نیستند.
وی گفت: تمامی افراد جامعه باید خود را برای نگرش‌های صحیح و به جا آماده کنند و فضایی مشارکتی و صمیمانه را برای یکدیگر فراهم كنند.
 

capslock

عضو جدید
بالاخره که برای رفع حاجت باید ازدواج کنی نمیشه که از کارو زندگی زد صبح تا شب تو خیابون من هر کسی رو دیدم که به این بیشتر از زندگی شخصی و کاریش اهمیت داده خیلی آینده مجهولی داشته حتی تا چهل سالگی هم کار خاصی نداشته زنه و بچه هم نتونسته بگیره باسه چی واقعا هیچی اگه طوری باشه که هر زمان بطونی رفع حاجت کنی چرا ولی این تقریبا ممکن نیست مگر با ازدواج
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
به نظرم دوست نبودن بهتره. هر چند که خودم گوش نمی دم.

ای بابا میدونی سم ضرر داره و میخوری ! هرچند که با عسل باشه !
اگر فکر می کنی موقش هست برو زن بگیر .
خدا هم گفته پولش با من . یعنی حرف خدا رو قبول نداری !
 

Major Geologist

کاربر فعال تالار موبایل ,
کاربر ممتاز
ای بابا میدونی سم ضرر داره و میخوری ! هرچند که با عسل باشه !
اگر فکر می کنی موقش هست برو زن بگیر .
خدا هم گفته پولش با من . یعنی حرف خدا رو قبول نداری !
والا به خدا خودمم به این نتیجه رسیدم وقت زن گرفتنمه و یه جورایی داره یه اتفاقاتی می افته. ولی فقط گفتنش آسونه.
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
منم اصلا با دوستی مخالفم چون فقط وقت تلف کردنه آخرشم همیشه بی نتیجه چون هیچ پایه و اساس درستی نداره
من بیشتر از این لجم می گیره که تو این دوستی ها معمولا بیشترین آسیب رو اون دختر می بینه !
واسه همین راضی نیستم به کسی دوست بشم .
یه جورایی روحم رو آزار می ده . احساس غرور نفتر انگیزی از مرد بودن بهم دست میده !
آه چی گفتم .
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
والا به خدا خودمم به این نتیجه رسیدم وقت زن گرفتنمه و یه جورایی داره یه اتفاقاتی می افته. ولی فقط گفتنش آسونه.
من هم به این نتیجه رسیدم ولی
درسته بحث مالی نیست . خودم چندتا مشکل دیگه دارم مثلا داشم بزرگتر از من هستش و الآن سن ازدواج اونه ، از همه بدتر سربازی نرفتم نمیدونم سال بعد ارشد می خونم یا سربازم!
دومیش بدتر از همه هست .
به نظر من انسان باید سنگاشو با خودش وا بکنه و تصمیم نهایی رو بگیره . تو این سن بهتره هرچی بالاتر میره سخت تر ه .

اینو پسرخالم و پسر داییم که تو سن 28 هستن بهم میگن ها . حرف خودم نیست . اونا اون وقت ازدواج نکردن حالا حسرتشو میخورن !
 

capslock

عضو جدید
اگه طوری باشه که به ازدواج نیاز پیدا نکنی بد نیست ولی حرف زدنو مزه ریختن جای ازدواج و نمیگیره
 

narges224

عضو جدید
کاربر ممتاز
من بیشتر از این لجم می گیره که تو این دوستی ها معمولا بیشترین آسیب رو اون دختر می بینه !
واسه همین راضی نیستم به کسی دوست بشم .
یه جورایی روحم رو آزار می ده . احساس غرور نفتر انگیزی از مرد بودن بهم دست میده !
آه چی گفتم .
آره دقیقا" همینه دخترا با جون و دل عاشق می شن و پسرا واسه سرگرمی این کارو میکنن. این دختره که این وسط آسیب میبینه و پسرم اصلا" براش مهم نیست.برعکسشم هست ولی بیشتر دختر آسیب میبینه.
کاش همه مردا مثل شما بودن.
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
آره دقیقا" همینه دخترا با جون و دل عاشق می شن و پسرا واسه سرگرمی این کارو میکنن. این دختره که این وسط آسیب میبینه و پسرم اصلا" براش مهم نیست.برعکسشم هست ولی بیشتر دختر آسیب میبینه.
کاش همه مردا مثل شما بودن.
اونجوری هم که شما میگی نیستتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
من بیشتر از این لجم می گیره که تو این دوستی ها معمولا بیشترین آسیب رو اون دختر می بینه !
واسه همین راضی نیستم به کسی دوست بشم .
یه جورایی روحم رو آزار می ده . احساس غرور نفتر انگیزی از مرد بودن بهم دست میده !
آه چی گفتم .

دقیقا مخصوصا یکی از دوستام با یه پسره دوست شده واقعا هم عاشق هم بودن و هدفشون ازدواج بوده اما الان پسره به خاطره مشکلش نمیشه اینجا عنوان کرد با هم بهم زدن
دلم براشون میسوزه اما از این حرصم میگیره که چرا مثه 2 تا آدم نمیان و منطقی مشکلشونو حل نمیکنن؟؟
این چیزا رو میبینم از هر چی دوستی حالم بهم می خوره
 

reynolds_nike

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستی قبل از ازدواج درست به همان اندازه که این روزها در فرهنگ ازدواج ایرانی جا باز کرده، مورد انتقاد روانشناسان و مشاوران خانواده هم قرار دارد. روابطی که هر قدر هم حد و مرز برای آن قائل شوید، باز سربزنگاه دامن زندگی تان را می گیرد و برایتان دردسر ساز می شود. شاهد این ادعا، تحقیقاتی است که پژوهشگران دانشگاهی در دنور انجام داده اند و نتایج آن حتی در یک کشور غربی هم درست مشابه نتایجی است که در عرف و فرهنگ ما به بار می آید.
پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که احتمال طلاق در همسرانی که قبل از ازدواج مدتی را با یکدیگر سپری کرده اند، بیشتر از همسرانی است که برقراری رابطه بیشتر با یکدیگر را به بعد از ازدواج و یا قطعی شدن نامزدی موکول کرده اند.
علاوه بر این، همسرانی که قبل از ازدواج مدتی را به صورت دو دوست با هم سپری کرده اند، میزان رضایت کمتری از زندگی خود گزارش کرده اند. از نظر این پژوهشگران افرادی که بدون هیچ تعهد مشخصی و حتی بدون اینکه حرفی از ازدواج یا نامزدی در میان باشد مدتی را با هم سپری می کنند، ناخودآگاه به سمت ازدواج سوق داده می شوند؛ بدون اینکه واقعاً در این زمینه به توافق مشخصی رسیده باشند و شناخت کاملی از هم پیدا کرده باشند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که احتمال طلاق در همسرانی که قبل از ازدواج مدتی را با یکدیگر سپری کرده اند، بیشتر از همسرانی است که برقراری رابطه بیشتر با یکدیگر را به بعد از ازدواج و یا قطعی شدن نامزدی موکول کرده اند. علاوه بر این، همسرانی که قبل از ازدواج مدتی را به صورت دو دوست با هم سپری کرده اند، میزان رضایت کمتری از زندگی خود گزارش کرده اند

دکتر حبشی مشاور ازدواج و استاد دانشگاه در این باره می گوید: «دوستی قبل از ازدواج به جای ایجاد شناخت، تنها عاطفه.ها را گره می.زند و دختر و پسر قبل از آنکه بتوانند شخصیت یکدیگر را غربال کنند، درگیر عواطف می شوند و آنقدر به خلق و خوی هم عادت می کنند که دیگر نمی توانند نواقص طرف مقابل را ببینند و حتی فراموش می کنند که خواسته شان از زندگی چیست و آیا طرف مقابل توان برآوردن این خواسته ها را دارد یا نه. در حقیقت این نوع دوستی کمك زیادی برای به دست آوردن شناخت نمی کند و تنها با درگیر کردن دو طرف در احساسات، تصمیم گیری عقلانی را دشوار و دردناک می کند.»
دکتر حبشی انتخاب همسر را دارای مراحلی می داند که از شناخت خود تا کسب مهارت های اجتماعی را شامل می شود. او می گوید: «در بحث شناخت از خود باید به این نكته توجه كرد كه با آگاهی كامل از خود به سراغ یك ایده و فكر و روحیات جدید در ازدواج باید رفت. ازدواج می تواند یک تصمیم تلخ یا شیرین باشد که بسته به نوع برخورد با این انتخاب عظیم، تلخی و شیرینی آن به وجود می آید. بنابراین می توان با به دست آوردن قدرت و مهارت.های لازم ازدواج را به یک تصمیم مهم و شیرین در زندگی تبدیل کرد.»

همانقدر که دوستی قبل از ازدواج آسیب زا است، آشنایی کسب نکردن قبل از ازدواج هم می تواند مخاطره آمیز باشد. یک خواستگاری چشم بسته روش درستی برای شروع زندگی نیست. البته خواستگاری حوزه سؤال و جواب نیست بلكه فرصتی است تا به طرف مقابل شناسایی بدهیم و از او شناختی کسب کنیم


او معتقد است که برای یك ازدواج موفق باید با طرح و برنامه از پیش تعیین شده جلو رفت و این خود مستلزم داشتن معیار، انگیزه و گزینش درست در ازدواج است. در حقیقت اینجا بحث خودشناسی مطرح می شود و اینكه در ازدواج به دنبال چه هستیم. بعد از آن می.توان به دنبال این بود كه مخاطب چه طور باید باشد و چه خصوصیاتی داشته باشد. این در حالی است که دوستی قبل از ازدواج این فرصت را از دختر و پسر می گیرد تا خود را به دقت بشناسند، خواسته ها و نیازهای خود را برآورده کنند و بر اساس این خواسته ها فرد مورد نظر را انتخاب نمایند.
دکتر حبشی می گوید: «همانقدر که دوستی قبل از ازدواج آسیب زا است، آشنایی کسب نکردن قبل از ازدواج هم می تواند مخاطره آمیز باشد.یک خواستگاری چشم بسته روش درستی برای شروع زندگی نیست. خواستگاری حوزه سؤال و جواب نیست بلكه فرصتی است تا به طرف مقابل شناسایی بدهیم و از او شناختی کسب کنیم. باید از اعتقادات، روحیات، برنامه.های مدون زندگی، خوش آمدها و بدآمدها، محاسن و معایب، شرایط خانوادگی و... صحبت شود، و در تمام این مدت بایدنحوه معاشرت.ها و خلق. و خوها مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار گیرد.»

دوستی بنظرم با جنس مخالف خوبه .ولی نمیدونم که چرا تو کشور ما فرهنگ درستی نداره!!!!تو کشور ما هدف دخترا از دوستی با پسر ازدواج هستش و هدف پسرا ...!!!! ولی چیزی که مشخصه این قضیه یک حالت جهانی داره و اینکه پسر و دختر قبل ازدواج با هم دوست میشند.ولی اگه کسی نظر بهتری داره بگه ما گوش میکنیم
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
آره دقیقا" همینه دخترا با جون و دل عاشق می شن و پسرا واسه سرگرمی این کارو میکنن. این دختره که این وسط آسیب میبینه و پسرم اصلا" براش مهم نیست.برعکسشم هست ولی بیشتر دختر آسیب میبینه.
کاش همه مردا مثل شما بودن.

من هم یک مردم اگر دوست بشم نمیتونم رفتار دیگه ای داشته باشم .
پس شما خودتون تعیین می کنید . بین خوشبختی و بد بختی !
پسرا همیشه تو کف کسی هستن که به هیچ کس پا نمیده !( خوشگلی و ... زیاد مهم نیست . همه پسرا مگه خوشگلا)
اما همین که بدستش آوردن دیگه نمیتونن ! باورد کنید دله آدم رو میزنه !
حاضره سرش رو بزنن ولی باهاش ازواج نکنند !
 

mansourblogfa

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوستی بنظرم با جنس مخالف خوبه .ولی نمیدونم که چرا تو کشور ما فرهنگ درستی نداره!!!!تو کشور ما هدف دخترا از دوستی با پسر ازدواج هستش و هدف پسرا ...!!!! ولی چیزی که مشخصه این قضیه یک حالت جهانی داره و اینکه پسر و دختر قبل ازدواج با هم دوست میشند.ولی اگه کسی نظر بهتری داره بگه ما گوش میکنیم

اول ممنون از اينكه اواتارت ناصر حجازيه (من استقلالي نيستم)
دقيقا به خاطر همين حرف هايي كه زدي مشكل همين جاست دختر ها فقط به فكر ازدواجن و.........
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
دوستی بنظرم با جنس مخالف خوبه .ولی نمیدونم که چرا تو کشور ما فرهنگ درستی نداره!!!!تو کشور ما هدف دخترا از دوستی با پسر ازدواج هستش و هدف پسرا ...!!!! ولی چیزی که مشخصه این قضیه یک حالت جهانی داره و اینکه پسر و دختر قبل ازدواج با هم دوست میشند.ولی اگه کسی نظر بهتری داره بگه ما گوش میکنیم

چون یه فرهنگ جهانی هست پس خوبه !
یه نگاه به خانواده های کشورهای مخصوصا غربی بنداز ! چقدر بهم وفادارند !
اگر پدر و مادر پیش هم باشن بچه ها نیستند !
یه نگاه به آمار بنداز ببین چند درصد از بچه ها تو انگلستان قبل از رسید به 18 سالگی با بیشتر از 2 نفر رایطه جنسی داشته اند !

این یک سیستمه اجتماعی هست نمیتونی از پیامدهاش جلوگیری کنید !
اگر به تفکر سیستمی آشنا باشین خیلی بهتون کمک می کنه !
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دوستی بنظرم با جنس مخالف خوبه .ولی نمیدونم که چرا تو کشور ما فرهنگ درستی نداره!!!!تو کشور ما هدف دخترا از دوستی با پسر ازدواج هستش و هدف پسرا ...!!!! ولی چیزی که مشخصه این قضیه یک حالت جهانی داره و اینکه پسر و دختر قبل ازدواج با هم دوست میشند.ولی اگه کسی نظر بهتری داره بگه ما گوش میکنیم

اینم یه نظره اما متاسفانه تا فرهنگ جا بیافته میلیارد ها نفر شکست خوردن و باختن
 

narges224

عضو جدید
کاربر ممتاز
من هم یک مردم اگر دوست بشم نمیتونم رفتار دیگه ای داشته باشم .
پس شما خودتون تعیین می کنید . بین خوشبختی و بد بختی !
پسرا همیشه تو کف کسی هستن که به هیچ کس پا نمیده !( خوشگلی و ... زیاد مهم نیست . همه پسرا مگه خوشگلا)
اما همین که بدستش آوردن دیگه نمیتونن ! باورد کنید دله آدم رو میزنه !
حاضره سرش رو بزنن ولی باهاش ازواج نکنند !
حرفاتونو قبول دارم.ولی پسرها هم نباید به خودشون اجازه بدن با احساسات دخترا بازی کنن.قبول دارین که روحیه پسرا خیلی با دخترا فرق می کنه.
 

reynolds_nike

عضو جدید
کاربر ممتاز
چون یه فرهنگ جهانی هست پس خوبه !
یه نگاه به خانواده های کشورهای مخصوصا غربی بنداز ! چقدر بهم وفادارند !
اگر پدر و مادر پیش هم باشن بچه ها نیستند !
یه نگاه به آمار بنداز ببین چند درصد از بچه ها تو انگلستان قبل از رسید به 18 سالگی با بیشتر از 2 نفر رایطه جنسی داشته اند !

این یک سیستمه اجتماعی هست نمیتونی از پیامدهاش جلوگیری کنید !
اگر به تفکر سیستمی آشنا باشین خیلی بهتون کمک می کنه !

من نگفتم درست هست یا نه.من منظورم اینه که همیشه قبل از ازدواج اینطور نیست بدون آشنایی و داشتن ارتباط با هم ازدواج کنند.


در ضمن اینکه تو فیلمای ماهواره ای نشون داده میشه ملاک خوبی برای سنجش نیست.و مطمئن باش که تو غرب اینطور که بشما گفتند نیست!!!اتفاقا بنظرم در حال حاضر وضعیت ایران از بقیه جاها نگران کننده تره.چون تو زمینه دوستی ها میبینید یک پسر یا دختر با چند نفر در آن واحد دوست میشه .در حالی که تو غرب چنین پدیده ای به ندرت پیدا میشه.و یا در زمینه ازدواج میبینید که طرف متاهل هستش ولی با کسای دیگه رابطه داره!!!!!!!
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
حرفاتونو قبول دارم.ولی پسرها هم نباید به خودشون اجازه بدن با احساسات دخترا بازی کنن.قبول دارین که روحیه پسرا خیلی با دخترا فرق می کنه.

مردها هم تا یه جایی می تونن جلوی خودشون رو بگیرن ! بعدش دیگه نمیتونن ! البته شرایط تربیت و خانواده خیلی اهمیت داره
چون رفتار محبت آمیز دختران معمولا صادقانه هست !
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستی هایی که با صداقت و محبت آغاز میشه...تا آخر میمونه........البته بعضی موقع ها که خود دختر ها اونو میزنن و خراب میکنن
 

sonichka

عضو جدید
من نظر شخصی خودم رو میگم
به نظر من رابطه قبل ازدواج خیلی هم خوبه خیلی هم کمک میکنه به رابطه بعد از ازدواجت
اگه با همون کسی که تو جوانی رابطه داشتی ازدواج کنی چه بهتر
وانشناس و محقق هم برام مهم نیستن
من خودم رو بهتر میشناسم تا یه روانشناس که با خصوصیات من آشنا نیست
 

Similar threads

بالا