اسلام و موسيقي

phalagh

مدیر بازنشسته
جالبه
يكي از بچه ها تو تاپيك شکار لحظه ها در باشگاه مهندسان يه جورايي به من گير داد.كه تو تاپيكا علنا گفتم كه موسيقي گوش ميدم. و البته با اين ديد كه اسلام در نقطه مقابل موسيقي قرار داره.
به فكرم زد تاپيكي بزنم. و نظر شما رو در اين باره بدونم.
ايا هر نوع موسقي حرامه؟
آيا موسيقي حرام رو ميشه براي همه به يك شكل تعريف كرد يا براي هر كس نوع خاصي اط موسيقي حرام است؟
قبل از اينكه نظرات شما رو بشنوم. ابتدا از ميان صدها مقاله اي كه دراين زمينه ديدم. جامع ترينشون(البته از نظر خودم) رو در اين تاپيك قرار ميدم. تا بعد انشاء الله به بررسي نظرات شما بشينيم و نظرات شما هم رو بدونم.
 

phalagh

مدیر بازنشسته
بسیاری از افراد به خوبی از دیدگاه و نظرات دقیق اسلام درمورد فقه موسیقی اطلاع دقیقی ندارد ندارند و چون به طور دقیق اطلاعی در این زمینه ندارند دائما در تشویش هستند که آیا موسیقی از نظر اسلام کلا حرام است ؟ یا برخی اوقات با خود می گویند چه نوع موسیقی از نظر اسلام حرام است ؟ من در مقاله اول خود در مورد (( حقیقت موسیقی در دین مبین اسلام )) در مقدمه ابتدائی آن این عباراتی را بیان کرده بودم اما باز هم برای یادآوری آن را بیان می کنم تا مطلب بهتر و بیشتر روشن شود ...


پرسش حق ماست حق همه ی انسانها ست . خیلی طبیعی است که بپرسید :چرا موسیقی حرام است ؟که می پرسید ولی سئوال اشتباهی را مطرح می کنید .چون موسیقی حرام نیست بلکه(غنا)حرام است و تازه در همین هم شک وتردید و(اگر و اما )زیاد است . بسیاری از شما می پرسید :(غنا چرا حرام است ؟)

ما برای بررسی این موضوع ابتدا به تعریف موسیقی پرداخته و بعد به انواع آن اشاره کرده و نظر اسلام – که برگرفته از قرآن کریم و سنت رسول الله صلی علی علیه وآله وسلم ـ واهل بیت رسول خدا (ع) – می باشد را بیان و به نتیجه گیری می پردازیم ...
 

phalagh

مدیر بازنشسته
تعریف موسیقی

تعریف موسیقی

موسیقی عبارت است از اصوات و آهنگ هایی که انسان را در عالمی که برای وی قابل توصیف نیست سیر می دهد ، و چنان بر اعصاب آدمی مسلط می شود که گاهی می گریاند و غمگین می کند و گاهی می خنداند و شاد می کند و گاهی اعضا و جوارح انسان را بدون اختیار به حرکت در می آورد و زمانی تهییج عشق و شهوت و آدمی را برده و غلام خود ساخته و براعصاب ، عقل ، فکر و روانش فرمانروائی و حکومت می کند .[1 ]


 

phalagh

مدیر بازنشسته
انواع موسیقی

انواع موسیقی

موسیقی بر دو نوع است :
1- موسیقی طبیعی
2- موسیقی غیر طبیعی (مصنوعی )

موسیقی طبیعی عبارت است از صدای دلنواز ریزش آبشارها ، آوای روح بخش و روح پرور بلبل ، نغمه مسرت بخش جویبارها ، صدای فرح بخش شاخه های درختان به هنگام وزش باذ و ...این اصوات و آهنگ ها نه تنها دور از صدمه و آسیب و زیان است بلکه نیروی تفکر و تعقل را زیاد می کند . اما موسیقی مصنوعی و آهنگ های مصنوعی است که دست بشر آن را بوجود می آورد که این نوع موسیقی خود انواع مختلفی دارد . پاره ایی از این موسیقی ها احساسات متعالی و معنوی را در شنونده بر می انگیزد و او را به یاد خداوند و بهشت می اندازد و دلبستگی به دنیا را در وجود او کاهش می دهد . در یک کلام زمینه ساز تجربه دینی است که غایت القصوای عارفان است (موسیقی متعالی ) و پاره ایی دیگر صرفا به منظور تحریک شهوت و برانگیختن گرایش های مادی و حیوانی تولید و مصرف می شود . این نوع موسیقی مستلزم فساد اخلاقی و رواج بی دینی و لاقیدی و دنیا گرایی و خودفراموشی و گسترش فحشا و گرایش به منکرات و زیر پا نهادن ضوابط دینی و اخلاقی است .

با مطالعه تاریخ موسیقی و غنا از زمان جاهلیت و ظهور اسلام ، به این نتیجه می رسیم که با توجه به موقیت های مختلف ، موسیقی و غنا هم دستخوش تحولات عظیمی شده است . به طوری که در روزکاری بزم مجالس و محافل شده و در روزگاری با افت کاملی مواجه می شود ، رونق و رواج نسبی آن در جاهلیت و از رونق افتادن آن در ظهور اسلام و زمان حیات پیامبر (ص) و خلفای راشدین حکایت از بی اهمیت بودن این کار در نزد صدر اسلام و شارع مقدس و خلفای اسلام دارد آن هم به دلیل استفاده ناصحیح موسیقی در زمان جاهلیت برای هوس رانی و شهوت رانی بوده است .[2]

با ظهور حکومت به ظاهر اسلامی امویان و با سر کار آمدن خلفای عیاش و هوس باز دوباره باز از موسیقی آن هم به صورت (( مطرب و لهوی )) که برازنده مجالس عیش و نوش و شهوت رانی بود رواج پیدا کرد و این وضع تا ظهور حکومت صفوی به صورت آشکار و پررونق ادامه داشت و اکثر اعراب وابسته به دستگاه اموی و عباسی چه متحجر و غیر متحجر شاهد نوازندگان و مجالس عیش و نوش و هوس رانی و شهوت رانی بودند و هیچ عکس العملی منفی نشان نمی دادند . با روی کار آمدن دولت صفوی دوباره بند و بساط موسیقی درباری و مطرب و لهوی به فراموشی سپرده شد . و این نه به آن معنی که موسیقی مطلقا حرام شد ، بلکه به علت توجه دولتمردان صفوی و علما و دانشمندان به مسایل ناب اسلامی و مذهبی بود که خود به خود موسیقی در این مقطع به دست فراموشی نسبی سپرده شد که این وضع هم خیلی دوام نیاورد و در دوره های بعد دولت صفوی رواج پیدا کرد . پس از زمان امویان که اسلام و منصب خلافت از مسیر اصلی و واقعی خود منحرف شد تا این زمان به قول برخی از نویسندگان هیچ عرب متحجری فتوا به حرمت مطلق موسیقی نداده بلکه آنها درصدد رواج آن بودند .[3 ]

و باید از آن نویسندگان پرسید منظورشان از اعراب متحجر چه کسانی هستند ؟ چون از زمان ظهور اسلام بجز شارع مقدس و پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) هیچ کس دیگری موسیقی را محدود و در بعضی جاها (موسیقی مطرب و لهوی و غنا ) را حرام ، دانسته اند و آن هم به دلیل استفاده ناصحیح آن در مردمان عصر جاهلیت و در میان خلفای اوباش و پست اموی و عباسی .و آیا اسلام غیر از قرآن و پیامبر(ص) می باشد ؟؟؟
 

phalagh

مدیر بازنشسته
نظر و دیدگاه اسلام در مورد موسیقی و غنا

نظر و دیدگاه اسلام در مورد موسیقی و غنا

آنچه از موسیقی در شرع مقدس اسلام حرام گردیده است ، قسمتی از نوع دوم موسیقی ( مطربی و لهوی و غنا ) است که حرمت این نوع موسیقی نه ساخته فکر متحجران عرب بلکه طبق آیات و سنت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) می باشد که بعضی آنها در این جا اشاره می شود .

از آیات فراوان و روایات عدیده استفاده می شود موسیقی که در شرع اسلام حرام است موسیقی لهوی است ( یعنی آهنگ های متناسب با مجالس اهل گناه و فساد و برای شهوت رانی و هوس رانی ) آیاتی مثل [[ واجتنبوا قول الزور ]][4 ] و [[ ومن الناس من یشتری لهوالحدیث ]] [5] دلالت بر این امردارند چون طبق نظر و اجماع علمای شیعه و سنی منظور از لهوالحدیث در این آیه (( غنا )) می باشد .[6 ]

روایاتی بسیار از شارع مقدس در این زمینه وارد شده است که بیانگر حرمت موسیقی مبتذل و مطرب می باشد . رسول خدا(ص) در این مورد می فرمایند :

(( استماع صوت الملاهی معصیة والجلوس علیها فسق و التذذ بها من الکفر)) [7 ] گوش دادن به صدای لهوی گناه است و نشستن در مجلس آن فسق و لذت بردن از آن کفر می باشد .

بعد از رحلت پیامبر بزرگوار (ص) سیره خلفا نیز بر همین حکم بود به طوری که در زمان ابوبکرصدیق غنا به عنوان یکی از (( ملاهی )) اکیدا ممنوع بود .[8 ] و عمربن خطاب هم از این لحاظ با ابوبکر فرق چندانی نداشت و همواره موسیقیدانان و خوانندگان را به دلیل جلوگیری و از بین بردن موسیقی غنایی که در آن زمان رواج داشت مورد عتاب قرار می دادند .[9]

در اعصار بعدی نیز سیره اهل بیت (ع) بر حرمت موسیقی لهوی استوار بود و همه ائمه (ع) بدون استثنا مسلمانان را از این کار منع و نهی می کردند .


امام محمد باقر(ع) فرموده اند :
(( غنا ، گناهی است که خداوند به سبب آن وعده ی آتش داده است )) [10 ] از همه ی این مطالب استفاده می شود که اولا اسلام همه ی موسیقی ها را حرام نکرده است بلکه موسیقی لغوی و لهوی و مناسب با مجالس گناه و شهوت رانی و هوس رانی را حرام کرده و این حرمت از سوی اسلام و رهبران و امامان می باشد نه متحجران عرب .

علاوه بر همه ی این مطالب دانشمندان غربی – نه متحجران عربی – خود معترفند که موسیقی مبتذل و شهوانی وپوچ انسان را از واقعیت های زندگی جدا می کند و انسان را در سراشیبی حقیقی قرار می دهد ...

آرتور شوپن هاور آلمانی می گوید : عیبی که موسیقی مبتذل و موسیقی بد و ناهنجار دارد این است که ما به طور کامل از واقعیات برکنار می کند .

ویلیام جیمز در مورد مضرات موسیقی مبتذل می گوید : ممکن است خداوند از گناهان ما بگذرد ولی ضعف اعصاب دست از سرما بر نمی دارد .[11 ]

مراجع بزرگ تقلید نیز در این عصر موسیقی مبتذل و مطرب را حرام می دانند مه مطلق موسیقی را ، که در این جا قسمتی از بیانات برخی از آیات عظام را بیان میداریم ...

آیت الله خامنه ایی رهبر انقلاب اسلامی ایران در این خصوص نظرشان این است که ....

ایشان می فرمایند : موسیقی اگر انسان را به ابتذال و بی حالی و واخوردگی از واقعیت های زندگی بکشاند حرام است . موسیقی اگر انسان را به گناه و شهوت رانی تشویق کند این نوع موسیقی حرام است . بنابراین مرز موسیقی حرام و موسیقی حلال عبارتند از ایرانی بودن ، سنتی بودن ، قدیمی بودن ، کلاسیک بودن ، غربی بودن یا شرقی بودن آن نیست . مرز آن چیزی است که من گفتم و آن (( ابتذال )) است . [12 ]
 

phalagh

مدیر بازنشسته
نظرات فقها در مورد غنا

نظرات فقها در مورد غنا

نظر آیت الله خامنه ایی در مورد غنا ...
غناترجیح صدا به نحوی که متناسب با مجالس لهو و لعب باشد که از گناهان بوده وبر خواننده و شنونده حرام است ولی موسیقی نواختن و آلات آن است که به نحومعمول در مجالس لهو و لعب گناه باشد برنوازنده و شنونده حرام است وگرنهنواختن و استفاده از ابزار آلات موسیقی فی نفسه جایز است و اشکالی ندارد ...
موسیقیلهوی و لعبی چیست ؟ موسیقی مطرب و لهوی آن است که به سبب خصوصیاتی که داردانسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی بند وباری و گناه سوق می دهند و مرجع تشخیص موضوع عرف است .[13]

نظر امام خمینی در مورد غنا ...
غناگویی عقل انسان را از کار می اندازد . تعریف فوق را حضرت امام خمینی درکتاب (( مکاسب محرمه )) از استادشان آیت الله محمد رضا اصفهانی نقل کرده وفرموده اند در صفحه 202 غنا را چنین معرفی می کنند :
بهتر آن است که غنا را چنین معرفی کنیم ...
صوتنازک (زیر ) انسان که –احتمالا – زیبایی داشته و به خاطر طرب انگیزی برایمتعارف مردم (عرف معمول ) داشته باشد یا به طوری که انسان از خود بی خودشده و عقل را به کلی از کار می اندازد ...
بهاین ترتیب ملاحظه می شود که امام خمینی برای غنا حدود و مراتبی را در نظرمی گیرند و دیگر اینکه ایشان صدای نازک را که عقل را از کار می اندازد ومایه پستی و خواری و فساد می شود غنا می دانند.
امامخمینی می گویند : آنچه از نظر فیض کاشانی در کتاب ((الوافی )) و ((مفاتیح )) و محقق سبزواری در کتاب (( کفایة الاحکام )) گفته اند این است .
غنا دو نوع است :
غنای حق و غنای باطل
این عبارات بررسی کارشناسانه حضرت امام خمینی درباره نظرات و گفتارهای فیض کاشانی و محقق سبزواری پیرامون غنا است ..
باغنا خواندن به اشعاری که متضمن مصالح دینی و اخروی و موجب توجه به زهد وعبادت و یاد خدا باشد مطلقا حرام نیست ..بنابراین شنیدن غنایی که متضمناشعاری است که بهشت و دوزخ را به یاد انسان می آورد و به آخرت ترغیب میکند یا نعمات و نعمت های خداوند و عبادات و یاد خداوند را متذکر و انسانرا در عمل به خیرات و خوبی ها تشویق نماید .دراین صورت هیچ مانعی ندارد . زیرا چه جملگی انسان را به یاد حق می آورد و بسا پوست های بدن را به حرکتو دل های حق جویان را نرم می کنند و این جاست که هر فرد خردمندی پس ازشنیدن و استماع انواع آوازها غنای حق را از غنای باطل تشخیص می دهند .

آیت الله العظمی صانعیدر این خصوص در مورد استفتایی کهایشان بیان کردند فرموده اند :
سئوال : به نظر حضرت عالی استماع غنا چه حکمی دارد و چه غنایی حرام است ؟
جواب : به نظر این جانب تبعا لبعض الاعلام من الفقها (قدس سره ) حرمت موسیقیغنا ، حرمت محتوایی است و هر صوت و غنا و موسیقی ایی که در آن ترویج بیبند و باری و بی عفتی باشد و یا برای عیاشی و هوس رانی عیاشان و هوسرانانخودخواه و غیر متعهد و یا ترویج باطل و تخدیر افکار و به انحراف فکریکشاندن انسان ها باشد و یا از اسلام ، چهره ایی ناخوشایند و خلاف سهولت وعدالت نشان دادن وامثال موارد باشد ، در همه و همه غنا و موسیقی اش همحرام است و عامل و خواننده و مستمع ، مرتکب دو حرام شده اند و حتی اگر آیهایی از قرآن هم برای ترغیب به کار حرام و باطل با غنا خوانده شود ، غنایآن هم حرام است چه رسد به غنا و موسیقی نسبت به سنت و مسائل دیگر اسلامی .... [15]

طبق فتاوی آیت الله العظمی سید علی سیستانی ...
مسئله 539 موسیقی هنر و فنی است که از هنر ها و فنون بشری و در زمان های اخیررواج بیشتری دارد . برخی از انواع آن حلال است و می توان به آن گوش داد وبرخی حرام می باشد و گوش دادن به آن جایز نمی باشد.
مسئله 540 موسیقی حلال ، آن است که با مجالس لهو و لعب تناسب ندارد و به عکسآن ، موسیقی حرام به موسیقی ای گفته می شود که با مجالس لهو و لعب هماهنگیدارد.
مسئله 541- مقصود از (( متناسب با مجالس لهو و لعب )) این نیست که آن موجب آرامشروحی و تغییر حال و وضع انسان می شود که چنان چیزی خوب است و احیاناموسیقی و آواز حلال نیز آن وضع را به وجود می آورد بلکه مقصود از آن ، ایناست که شنونده آن خصوصا اگر با هنر و فن موسیقی آشنا باشد می داند که کدامیک با مجالس لهو و لعب و مشابه آنها ، تناسب دارد [16 ]
نظر عالم فقید آیت الله مرتضی مطهری ...
البتهقدر مسلم در غنا است و آن این است که آوازهایی موجب خفت عقل ((حال میخواهد اسمای خداوند باشد یا غیر اسمای خداوند)) می شود . یعنی شهوات راآنچنان تهییج می کند که عقل به طور موقت از حکومت ساقط می شود و همانخاصیتی را دارد که شراب و قمار داراست غنا محسوب می شود . تعبیر (( خفتعقل )) هم تعبیر فقها از جمله شیخ انصاری است . آنچه مسلم این است کهاسلام خواسته است از عقل انسان حفاظت و حراست کند و عمل هم نشان داده کهمطلب هم از همین قرار است . [17 ]

اعتقادات و نظرات امام موسی صدر در مورد موسیقی ...
امامموسی صدر با این که یک فقیه عالم بودند موسیقی را هم آموختند . ایشاندستگاه های موسیقی را می شناختند و به یکی از خواهر زاده هایشان که پدر اوموسیقیدان بود ، حتی توصیه کرده بودند: (( سعی کن هفته ایی یک پرده موسیقیرا از پدرت یاد بگیری )) در این صورت دریچه ایی علمی به رویت باز خواهد شدکه خود جهان دیگری است . ایشان نسبت به برگزاری سرودی در حسینیه ارشاد درسال 1348 خشنود شدند و گفتند :
(( بالاخره هنر و موسیقی دارد در پناه امام حسین (ع) و حسینیه ، خود را ازچنگال جمود نجات می دهد . )) انشاالله یواش یواش پای ارکستر بزرگ بهحسینیه ها باز شود و هنر های زیبا در خدمت مذهب قرار گیرند . علی حجتیکرمانی در این باره گفته بود : (( امام موسی صدر نه تنها موسیقی را به طورکامل حرام نمی دانستند ، بلکه برخی از انواع آن را جلوه های زیبایی روحانسان تلقی می کردند . امام موسی صدر موسیقی شناس بودند و انواع موسیقی هارا درک می کردند به قول استاد مرتضی مطهری امام موسی صدر 50 سال ازحوزویان زمان خود جلوتر بودند . امام موسی صدر تضادهای فکری یادی باحوزویان زمان خود داشتند ، چراکه امام موسی صدر معتقد بودند:
فقهای ما نباید ببینند رسول خدا(ص) 1400 سال پیش چه کردند .آنها باید فکر کنند که اگر ایشان امروز می بودند چه می کردند .
امام موسی صدر آنگونه حوزه های علمیه را نسبت به مسائل روز بی تفاوت و عقب میدیدند که درباره ی دو روحانی نو گرای دیگرمحمد حسین بهشتی و مرتضی مطهریگفته بودند .آقای بهشتی و مطهری محصول حوزه نیستند و مثل آقای بهشتی شایددر ایران به 3 یا 4 نفر نرسد . علت مخالفت امام موسی صدر با رویه حوزه اینبود که بنابر باورش متاسفانه علمای ما آنچنان خودشان را به گذشته وصل کردهاند که هر ابزاری نویی می آید فورا نسبت به آن موضع نسبی می گیرند اماامام موسی صدر این رویه را نمی پسندیدند و همچون گذشته که خلاف رویه یحوزویان بود به دانشگاه رفتند و زبان انگلیسی و فرانسه را آموختند وموسیقی را هم فرا گرفتند.[18 ]
اینفقها و علما تمام نظراتشان برگرفته از شرع اسلام می باشند و همه ی آنها بادرنظر گرفتند شرایط زمانی و مکانی و موقعیت و عرف جامعه خودشان فتوایی راصادرکردند و نظری را بیان نموده اند ...

 
آخرین ویرایش:

phalagh

مدیر بازنشسته
آیاصدای زن و آواز خواندن زن در اسلام حرام است یا حلال است؟

آیاصدای زن و آواز خواندن زن در اسلام حرام است یا حلال است؟

واما در مورد مسئله ایی که مورد شبهه خیلی از افراد می باشد این که آیاصدای زن و آواز خواندن زن در اسلام حرام است یا حلال است؟

نظرات آیت الله العظمی خامنه ایی ...
مجردصوت زن نا محرم حرام نیست و استماع صدای زن فی نفسه منعی ندارد ، ولی اگربه ملاحظه وضع خاص خواننده در حال خواندن ، یا وضع خاص مجلس و محلخوانندگی ، یا به ملاحظه مضامین موضوعی که خوانده می شود ، از مصادیق مطربلهوی به حساب آید یا مستلزم مفاسد باشد جایز نیست ..
س-1146گوش دادن به صدای زن هنگامی که شعر و غیر آن را با آهنگ و ترجیح میخواند اعم از این که شنونده جوان باشد یا خیر ، مذکرباشد یا مونث چه حکمیدارد ؟ و اگر آن زن از محارم باشد حکم آن چیست ؟
جواباگر صدای زن به صورت غنا نباشد گوش دادن به صدای او هم به قصد لذت وریبه نباشد و مفسده ایی هم بر آن مترتب نگردد اشکال ندارد و فرقی بینموارد فوق نیست ...
س-1143خواندن به صورت غنا توسط هریک از مرد و زن چه از طریق نوار کاست باشد ویا از طریق رادیو و چه به همراه موسیقی باشد یا نباشد چه حکمی دارد ؟
جواب غنا حرام است و خواندن به صورت غنا و گوش دادن به آن جایز نیست اعم ازاین که توسط مرد باشد یا زن باشد یا به طور مستقیم باشد یا از طریق نوار وهمراه نواختن آلات لهو باشد یا نه .
کلااحکام حرام بودن برای صدا و آوازی است که غنا است حال می خواهد خواننده زنباشد یا خواننده مرد باشد و اگر غنا باشد و باعث فساد و فساد انگیزی باشدحرام است حال می خواهد خواننده مرد باشد یا زن باشد یا محرم یا نا

نظر آیت الله سیستانی ...
سئوال- آیا آواز خواندن زن حرام است ؟
جواب- آواز خواندن زن حرام نیست مگر این که مهیج شهوت اجانب باشد . بلی غنا که آوازخوانی لهوی است بر مرد هم حرام است ...[20 [ {
و علما و آیات عظام مانند امام خمینی ، آیت الله تبریزی ، آیت الله نوری نیز چنین نظری دارند که : اگر صدای زن غنا نباشد و باعث لذت جنسی و تهییج شهوت نشود و مفسده ایی نداشته باشد اشکال ندارد ..
 

phalagh

مدیر بازنشسته
واما حرف آخر...

واما حرف آخر...

در مورد موسیقی خوب باید یک حدودی را رعایت کرد که اگر از ابتذال درآید نه تنها حرام نیست ، بلکه بعضی گفته اند که واجب هم است ، امام محمد غزالی در کتاب کیمیای سعادت گفته است که موسیقی 3 نوع است یک نوع واجب است ، یک نوع حرام است و یک نوع مباخ می باشد فقط یک نوع موسیقی خوب نیست زیرا اگر انسان گوش به هر انکرالاصواتی بدهد دیگر نمی تواند موسیقی خوب گوش کند باید خیلی مراقب باشید تا بوی خوش به مشامتان برسد . موسیقی خوب را بشنوبد و با تمام وجود آن را حس و لمس کنید

نوای بلبلت ای گل کجا پسند آید *** که گوش هوش به مرغان هرزه گر داری

موسیقی زیبا می باشد که همیشه ماندگار باشد و گوش دادن آن هیچ وقت تکراری و یک نواخت نباشد یعنی بعد از یک مدت زیاد باز هم دوست داشته باشی و باز هم آن را گوش دهی و در خاطر به عنوان یک موسیقی جذاب بماند و ما می توانیم این مسئله را تجربه کنیم این طور نیست که همه ی انواع موسیقی جایز نباشد اگر هنر موسیقی رنگ دینی پیدا کند نه تنها حرام نیست بلکه می تواند به عنوان بهترین نوع هنر موسیقی از آن بهره برد و استفاده کرد می گویند همه باید برگردیم به دامن عشق ودامن دین و دامن الیت .

یک جمله بسیار زیبا از استاد حسین الهی قمشه ایی

موسیقی یکی از معجزات پیغمبرخدا یعنی حضرت داوود (ع ) می باشد

فهرست منابع :
1- سید مرتضی علم الهدی – ساز و آواز –پیام اسلام –قم –ص5
2- جعفر مرتضی عاملی ، الصحیح من سیرة النبوی – انتشارات دارالهادی-بیروت –ج4 –ص 199
3- حسن مشحون – تاریخ موسیقی ایران – نشر سیمرغ –ج 1 –ص 77
4- سوره حج –آیه 30
5- سوره لقمان –آیه 6
6- ابن عبد ریه اندلسی ، عقدالفرید ، داراحیاء التراث العربی – بیروت – ج 6 – قرطبی – تفسیر سوره لقمان – آیه 6
7- به نقل از مجالس الادب و الغنا – محمد عرفه المغربی – فصل موسیقی بعد از اسلام
8- غلام رضا جوادی – تاریخ موسیقی ایران – انتشارات هنری تهران –ج1 –ص 133
9- عقد الفرید –ابن ریه اندلسی – داراحیاء التراث العربی – جلد 6 –ص 11
10- علامه امینی – ج 8 –ص 72 تا 74
11-حسین میرزائی –مبانی فقهی و روانی موسیقی –ص 19
12- برگرفته از کتاب (( دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان )) نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه ها ، چ اول -1378
13- رساله اجوبه – بخش استفتائت .www.khamenei.ir
مکاسب محرمه – امام خمینی (ره ) ص 202
15- پایگاه اطلاع رسانی و دفتر آیت الله العظمی صانعی ..www.saanei.org
- پایگاه اطلاع رسانی ایت الله عظمی سید علی سیستانی ...www.sistani.org
17- کتاب تعلیم و تربیت در اسلام – استاد مرتضی مطهری –ص 53
18- مقاله فقیدی که برای مسیحیان موعظه می خواند.
19-سایت آیت الله خامنه ایی
20- سایت آیت الله سیستانی
گردآورنده و نویسنده : سارا یوسف رحیمی

 

King Paker

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرسی Phalagh جان:gol:
برای من همیشه این مورد سوال بوده...
هر چند الان مقاله ای که گذاشتی رو خوندم ولی باز زیاد چیزی دستگیرم نشد!
تا اینجا اینو فهمیدم که صداهای Soprano احتمالا گوش دادنشون جایز نیست، درسته؟!
 

فانوس تنهایی

مدیر بازنشسته
ممنون فلق جان
به نکته ای خیلی خوبی اشاره کردی
چیزی که یه مدت بین دوستان من سواله
اینکه یه عده میگن اشکال نداره و یه عده میگن اشکال داره.
راستش یه نکته واسه من خیلی عجیب بود
استادم همیشه تار و سه تار میزد و حتی بعضی مواقع آموزش میداد
اما بعد از مدتی تار و سه تار خودش رو کنار گذاشت
ازش پرسیدم گفت چون حرام است .
و بعد یه کتاب بهم معرفی کرد
که الان باید از لا به لای کتابام پیداش کنم:w10:
انشالله فردا یعنی امروز دنبالش میگردم و بعضی نکته هاشو میذارم
تو اون کتاب سخنان ائمه است و بعضی آیات قرآن
من به نکته ای جالبی برخوردم حتی تو اون کتاب نی رو هم حرام میدونه
تنها چیزی که اگه اشتباه نکنم دف بود که حرام نبود
انشالله اگه پیداش کردم اطلاعات بیشتری اینجا میذارم
بازم ممنون
 

King Paker

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون فلق جان
به نکته ای خیلی خوبی اشاره کردی
چیزی که یه مدت بین دوستان من سواله
اینکه یه عده میگن اشکال نداره و یه عده میگن اشکال داره.
راستش یه نکته واسه من خیلی عجیب بود
استادم همیشه تار و سه تار میزد و حتی بعضی مواقع آموزش میداد
اما بعد از مدتی تار و سه تار خودش رو کنار گذاشت
ازش پرسیدم گفت چون حرام است .
و بعد یه کتاب بهم معرفی کرد
که الان باید از لا به لای کتابام پیداش کنم:w10:
انشالله فردا یعنی امروز دنبالش میگردم و بعضی نکته هاشو میذارم
تو اون کتاب سخنان ائمه است و بعضی آیات قرآن
من به نکته ای جالبی برخوردم حتی تو اون کتاب نی رو هم حرام میدونه
تنها چیزی که اگه اشتباه نکنم دف بود که حرام نبود
انشالله اگه پیداش کردم اطلاعات بیشتری اینجا میذارم
بازم ممنون
تنهایی جان یه دفعه بگو آهنگو تعطیل کنیم بره پی کارش دیگه! نمیشه که!
 

فانوس تنهایی

مدیر بازنشسته
تنهایی جان یه دفعه بگو آهنگو تعطیل کنیم بره پی کارش دیگه! نمیشه که!
ها
یعنی الان آهنگ گوش نکنم:w25:
نه عزیزم:w24:
من همچین حرفی نزدم
انشالله اگه کتاب رو پیدا کنم
بهت میگم چیا توش نوشته
فعلا با همدیگه گوش میکنیم تا بهت بگم:w25:
 

shadmehrbaz

عضو جدید
کاربر ممتاز
جالبه
يكي از بچه ها تو تاپيك شکار لحظه ها در باشگاه مهندسان يه جورايي به من گير داد.كه تو تاپيكا علنا گفتم كه موسيقي گوش ميدم. و البته با اين ديد كه اسلام در نقطه مقابل موسيقي قرار داره.
به فكرم زد تاپيكي بزنم. و نظر شما رو در اين باره بدونم.
ايا هر نوع موسقي حرامه؟
آيا موسيقي حرام رو ميشه براي همه به يك شكل تعريف كرد يا براي هر كس نوع خاصي اط موسيقي حرام است؟
قبل از اينكه نظرات شما رو بشنوم. ابتدا از ميان صدها مقاله اي كه دراين زمينه ديدم. جامع ترينشون(البته از نظر خودم) رو در اين تاپيك قرار ميدم. تا بعد انشاء الله به بررسي نظرات شما بشينيم و نظرات شما هم رو بدونم.


:eek::eek::eek::eek::eek:

فلق؟؟؟:eek::eek:

خوب ميخواي تاپيك بزني بزن واسه چي ربطش ميدي به من ؟؟ :w00:

من كي گفتم اسلام در مقابل موسيقي قرار داره؟ :eek:

در مورد اسلام و موسيقي هم اگه اسلام بگه موسيقي حرومه من اسلامو ميذارم كنار نه موسيقي رو ! :cool:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Ice Dream

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون فلق جان
این سوال خیلیا بود ولی نمی دونم ماها چرا هیچ وقت به ذهنمون نمی رسه اینجور سوالا رو مطرح کنیم:)
تیکه ای که در مورد اواز خوندن خانوما بود خیلی برام جالب بود...... اینقد:eek:
آخه از مذهبیا بپرسی همه می گن آواز خوندن زن همه جوره ش حرومه... منم فک می کردم همینطوره...
خوشحالم اشتباه بوده...
یه سوال: برداشت من از متنت اینه که اگه خوندن زن برای غنا و خوشگذرونی نباشه شنیدنش مطلقا حروم نیست.... درسته؟؟؟
........................................
پیوست: اینجا اسپم شد؟؟؟ حیف جای من خالی
 

179

عضو جدید
کاربر ممتاز
من فکر میکنم اینکه میگین آهنگ جنبه غنا و خوشگذرونی نداشته باشه بسته به حال اونیه که داره آهنگ رو گوش میده نه اونی که آهنگ را خونده
چون من خیلی ها رو میشناسم که با آهنگهای استاد شجریان میرن تو حال و هوای دیگه ایی , پس چون اونایی که دارن آهنگ رو گوش میدن و از خود بیخود میشن بگیم آهنگهای استاد حرامن !
 

mona_serendipity

عضو جدید
دوستان خوبم با توجه به تحقیقات چندین ساله یکی از اساتیدم بر روی موسیقی و آثار مثبت و همچنین مخرب اون، میشه فهمید که چرا در خیلی جاها گفته میشه موسیقی حرام هستش.
من مقاله ها رو مستقیما از سایت خودشون می ذارم براتون. به ترتیب بخونید لطفا
http://6-interuniversal.persianblog.ir/
http://522-interuniversal.persianblog.ir/
http://www.165-interuniversal.persianblog.ir/
 
بالا