[h=1]
تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال گذشته مکانیک[/h] analysis of mechanical engineering Graduate Test of Last Year
موضوع:
تحلیل
نوع مطلب:
آمار و اطلاعات
منبع و پیوند:
مدرسان شریف
استاتیک.
در آزمون کارشناسی ارشد مکانیک سال 91 (بهمن 90)، از درس استاتیک مانند سال گذشته 6 سوال مطرح شده بود که از نظر پراکندگی سؤالها تفاوت زیادی بین آزمونهای دو سال 90 و 91 وجود دارد. تنها مبحثی که در هر دو آزمون 1 سؤال از آن طرح شده فصل قرقرههاست. در آزمون سال 90، 2 سؤال از خرپاها طرح شده در حالی که در سال 91 سؤالی از این فصل وجود ندارد. در مقابل در آزمون سال 91، 2 سؤال مرتبط با فصل ممان اینرسی وجود دارد فصلی که هیچ سؤالی از آن در آزمون 90 دیده نمیشود. علاوه بر تفاوت ذکر شده، طرح یک سؤال از جبر بردارها و عدم طرح سؤال از بحث قوانین تعادل در سال 90 تفاوت دیگر دو آزمون میباشد.
در آزمون 91 از هر کدام از مباحث تیرها و کابلها 1 سوال وجود دارد. 2 سوال دیگر آزمون 90 از فصول قابها و اصطکاک میباشد (هر کدام 1 سؤال). از نظر درجه سختی سؤالهای دو آزمون شبیه هم میباشند. اگر در آزمون ارشد سال 90، 2 سوال از خرپاها وجود دارد که وقت زیادی از داوطلب میگیرد درعوض 2 سوال ممان اینرسی آزمون کارشناسی ارشد سال 91 نیز نیاز به حفظ فرمولهای مربوطه دارد که به نوبه خود کار سادهای نیست.
انتقال حرارت.
در آزمون کارشناسی ارشد مکانیک سال 91 (بهمن 90)، از درس انتقال حرارت مانند سال گذشته 6 سوال مطرح شده که از نظر ضریب سختی، سوالهای سال 90 مشکلتر بودند. دلیل اصلی آن هم این است که سوالها پراکندگی مناسب را ندارند و از کل شش سوال، 4 سوال از دو مبحث تشعشع و جریانهای داخلی طرح شده که ذاتاً مشکلتر از سایر مباحث میباشند. هر دو آزمون 1 سوال از ضریب شکلی تابشی (زیر مجموعه فصل تشعشع) و 1 سوال از مبحث جابجایی دارند. در آزمون سال 90 سوالی که صرفاً از بخش هدایت (conduction) باشد وجود ندارد در حالیکه در سال 91، 2 سوال از این مبحث (1 سوال از هدایت پایا و یک سوال از هدایت گذرا) طرح شده است. علاوه بر این، 1 سوال نیز از عایقها مطرح شده که زیر مجموعه بخش هدایت میباشد. بنابراین نصف سوالهای آزمون 91، از هدایت است در حالیکه در آزمون 90 از این مبحث سوالی وجود ندارد. آخرین تفاوت آزمون سال 90 نسبت به سال 91 وجود یک سوال از فصل پرهها میباشد. به طور کلی از دیدگاه پراکندگی سوالها، تفاوت زیادی بین آزمونهای سال 90 و 91 وجود دارد و به لحاظ همین پراکندگی سوالات، دانشجو باید تمامی فصول را مطالعه کند و فصلی را حذف نکند.
ترمودینامیک.
در یک نگاه کلی میتوان گفت در سوالهای ترمودینامیک کارشناسی ارشد سال 90 جنبههای مفهومی ترمودینامیک بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است. در آزمون کارشناسی ارشد مکانیک سال 91 (بهمن 90) تعداد کل سوالات 7 سوال بود که نسبت به سال 90 تغییری نداشته از 7 سوال سال 90، سه سوال نیاز به محاسبه ندارد در حالیکه فقط یک سوال در سال 91 چنین شرایطی را دارد. به طور کلی میتوان گفت که سوالهای آزمون سال 90 مشکلتر است چرا که پاسخگویی به سوالهای مفهومی نیاز به درک جامع مطالب دارد و گامی فراتر از یادگیری فرمولها و بکار بستن آنهاست.
از دیدگاه پراکندگی سوالها نیز تغییرات محسوسی مشاهده میشود. در سال 90 سوالی از دو فصل احتراق و معادلات ترمودینامیکی مطرح نشده است در حالیکه آزمون کارشناسی ارشد سال 91 شامل 1 سوال از هر کدام از این مباحث میباشد. در آزمون سال 91 از قانون دوم، 1 سوال طرح شده در حالیکه در آزمون سال 90، 2 سوال از این مبحث مطرح شده که 1 سوال مفهومی و سوال دیگر محاسباتی میباشد. همچنین در سال 90، 1 سوال از قانون اول ترمودینامیک طرح شده در حالیکه در سال 91 سوالی از این مبحث طرح نشده است. در هر دو آزمون 1 سوال از مبحث ماشینهای گرمایی طرح شده که تقریباً شبیه هم میباشند. فصل جریان تراکمپذیر نیز وضعیت مشابهی دارد و سوال طرح شده از این فصل در هر دو سال کاملاً شبیه هم میباشند. سوالهای مطرح شده از سیکلهای توان و مخلوطهای گازی نیز تقریباً مشابه هم میباشند.
ریاضیات.
تعداد سؤالات ریاضیات در آزمون کارشناسی ارشد سال 91 (آزمون بهمن 90) مانند سال قبل 20 سؤال بود. از این 20 سؤال 4 سؤال به درس ریاضی عمومی (1)، 5 سؤال به درس ریاضی عمومی 2، 5 سؤال به درس معادلات دیفرانسیل و 6 سؤال مربوط به درس ریاضی مهندسی اختصاص یافته بود. سؤالات ریاضی عمومی امسال نسبتاً مشکل و برخی از آنها مفهومی بود. سؤالات مربوط به درس معادلات دیفرانسیل تقریباً آسان و سؤالات درس ریاضی مهندسی تقریباً مشکل طرح شده بودند. در درس ریاضی مهندسی 3 سؤال فصل معادلات با مشتقات جزئی، یک سؤال از مبحث سری فوریه و 1 سؤال از مبحث نگاشتها مطرح شده بود. یکی از سؤالات در بخش معادلات با مشتقات جزئی تقریباً مفهومی بود و یک سؤال آن نسبتاً سخت بود.
در درس معادلات دیفرانسیل 1 سؤال از معادلات مرتبه دوم، 2 سؤال از معادلات مرتبه اول، 1 سؤال از مبحث معادلات مرتبه سوم، 1 سؤال از تبدیل لاپلاس طرح شده بود. سؤالات درس ریاضی عمومی 1 به مباحث کاربرد مشتق (2 سؤال)، حد و پیوستگی (1 سؤال) و سؤالات درس ریاضی عمومی 2 به مباحث حد و مشتق توابع چند متغیره (2 سؤال)، توابع برادری (1 سؤال)، مباحث مربوط انتگرال دوگانه (2 سؤال) اختصاص داشت. گزینشگر سؤالات امسال به کلمات «وجود ندارد، ریشهای ندارد، مشتق وجود ندارد، انتگرال وجود دارد ولی قابل محاسبه نیست و نظایر این» علاقهٔ بسیار داشت که به نظر میرسد بیشتر قصد انحراف ذهن داوطلبان و ایجاد حس شک و تردید برای آنها را مدنظر داشته! به دوستان سازمان سنجش و طراحان پیشنهاد میشود؛ به این شدت در آزمونها از این نوع کلمات استفاده نکنند. همین ذهنیت در طراح (سعی در پیچاندن و انحراف در افکار داوطلب و نتیجتاً عدم پاسخگویی به سؤالات توسط داوطلبان)! باعث شده بود که طراح از این نکته غافل بماند که حداقل 4 تست از سؤالات امسال بدون دخالت خودکار و دست! قابل پاسخگویی بودند این موضوع از دو زاویه قابل بررسی میباشد و اول اینکه داوطلبان کم سوادتر که خیلی هم پایه علمی آنها قوی نیست، میتوانستند درصدی قابل توجه در این درس کسب کنند (البته با توجه توان علمی خود) و دوم اینکه داوطلبان قوی علاوه بر احساس اضطراب و تردید ممکن است به لحاظ تکیه بر پایهٔ علمی قوی خود وقت زیادی صرف حل تستها کنند و درصد مناسبی در مقایسه با داوطلبان ضعیفتر کسب نکنند (البته به نسبت پایه علمی قوی خود، طبیعی است به هر حال داوطلبان قویتر درصد بالاتری کسب خواهند کرد).
اما به طور کل سؤالات ریاضی آزمون امسال مفهومیتر از سال قبل بود و صرفنظر از آن 4 تست در مجموع سؤالات 91 سختتر از آزمون سال قبل و غیرمتعارفتر از آزمونهای ادوار گذشته بود و به لحاظ تقسیم بودجهبندی بین دروس مختلف ریاضی تقریباً مانند سال گذشته بود.
زبان تخصصی.
در آزمون کارشناس ارشد مکانیک سال 91 (بهمن 90)، 15 سوال زبان تخصصی مطرح شده است. متونی که در آزمون 91 توسط طراحان مطرح شد، کوتاه و بسیار ساده بود همانطور که میدانید توانایی پاسخ دادن به سوالات درک مطلب متون کوتاهتر بسیار ساده و امکانپذیر است، ولی در آزمون 90، علاوه بر دشواری متون طرح شده نوعی سوال طرح شده بود که به غیر از دانستن لغت، بدون درک دقیق متن و تسلط به علم همان متون، نمیتوان به آن سوالات پاسخ داده در صورتی که در سال 91 شاهد چنین سوالاتی نبودیم. توصیه میشود داوطلبان به لغات تخصصی و اطلاعات رشته خودشان مسلط باشند. در تحلیل سوالات زبان تخصصی میتوان گفت تقسیمبندی سوالات به دو بخش لغات تخصصی و درک مطلب با این هدف بوده است که داوطلبان گرامی متوجه باشند که پاسخدهی به سوالات زبان دو توانایی ایشان را میطلبد.
1 ـ تسلط به لغات تخصصی.
2 ـ تسلط به مهارتهای 16 گانه درک مطلب.
توجه داشته باشید که حتی برای پاسخدهی به سوالات درک مطلب نیز باید لغات تخصصی را بدانید. اما مهارتهای 16 گانه برای نیل به این هدف است که اگر داوطلبان در سر آزمون ارشد به متونی برخوردند که مشکل بوده یا غیر فهم است برای پاسخدهی به این گونه سوالات از مهارتهای 16 گانه درک مطلب استفاده کنند.
مهارتهای درک مطلب به عنوان فصل Reading comprehension در کتب زبان تخصصی موسسات آورده شده است. بعد از مهارتها یک سری متون آورده شده است که شما میتوانید به عنوان تمرین یادگیری مهارتها از این متون استفاده کنید. با آرزوی موفقیت شما در آزمون کارشناسی ارشد.
ساخت و تولید.
در طی چند سال اخیر تعداد سوالات ساخت و تولید از 30 به 20 کاهش پیدا کرده که دارای معایب و مزایای خاصی میباشد. یکی از نکاتی که به دلیل کاهش تعداد سوالات باید به آن دقت کرد، این است که روی تمامی مباحث باید سرمایهگذاری شود هرچند که سوالات ساخت، دارای پراکندگی زیاد میباشد. البته درآزمون اگر داوطلب حتی به 10 سوال پاسخ درست بدهد شانس بالایی برای قبولی در یکی از دانشگاههای تهران را دارد. در صورت مطلوب بودن درصد سایر دروس، تنها استراتژی برای بالا بردن درصد این مجموعه دروس، خواندن دروسی است که همیشه سوالات متداول و مشخصی دارند و سپس به دروسی بپردازید که سوالات آنها غیرقابل پیشبینی است.
در دروس ساخت، درسهای: CNC، توانایی ماشین کاری، انیورسال عملیات حرارتی، قالبهای پرس، متالوژی، دارای سوالات متداول هستند که با حصول اطمینان از یادگیری تستهای سالهای اخیر میتوانید مطمئن باشید که تستهای آزمونی که در پیش رو دارید را به راحتی پاسخگو هستید. از طرف دیگر دروسی مانند مدیریت تولید، قید و بند، سیستمهای اندازهگیری، تولید مخصوص و در دو سال اخیر هیدرولیک، مشکلتر بوده و در آزمون سراسری ممکن است با سوالهایی روبرو شوید که قبلاً با آنها مواجه نشدهاید. در بعضی دروس، کتاب و بعضی جزوات خاص باید تهیه شود. خواندن CNC از یک منبع کامل که کلیه مباحث را پوشش دهد، توصیه میشود. در درس قالبهای پرس، یک جزوه کامل لازم است به عنوان نمونه جزوه هیدرولیک دکتر رضائی در دانشگاه امیرکبیر مناسب است. اگر متقاضی قبولی در گروه ساخت و تولید هستید پاسخ دادن به تستهای ریاضی و جامدات و ساخت و تولید با کسب درصدی بین 40-50%، قبولی شما در یکی از دانشگاههای تهران حتماً امکانپذیر میباشد پس نیازی به زدن همة سوالات در آزمون نیست و فقط سوالات متداول را پاسخگو باشید.
در آزمون 91 از هر کدام از مباحث تیرها و کابلها 1 سوال وجود دارد. 2 سوال دیگر آزمون 90 از فصول قابها و اصطکاک میباشد (هر کدام 1 سوال). از نظر درجه سختی سوالهای دو آزمون شبیه هم میباشند. اگر در آزمون ارشد سال 90، 2 سوال از خرپاها وجود دارد که وقت زیادی از داوطلب میگیرد درعوض 2سوال ممان اینرسی آزمون کارشناسی ارشد سال 91 نیز نیاز به حفظ فرمولهای مربوطه دارد که به نوبه خود کار سادهای نیست.
انتقال حرارت
از دیدگاه پراکندگی سوالها نیز تغییرات محسوسی مشاهده میشود. در سال 90 سوالی از دو فصل احتراق و معادلات ترمودینامیکی مطرح نشده است در حالیکه آزمون کارشناسی ارشد سال 91 شامل 1 سوال از هر کدام از این مباحث میباشد. در آزمون سال 91 از قانون دوم، 1 سوال طرح شده در حالیکه در آزمون سال 90، 2 سوال از این مبحث مطرح شده که 1 سوال مفهومی و سوال دیگر محاسباتی میباشد. همچنین در سال 90، 1 سوال از قانون اول ترمودینامیک طرح شده در حالیکه در سال 91 سوالی از این مبحث طرح نشده است. در هر دو آزمون 1 سوال از مبحث ماشینهای گرمایی طرح شده که تقریباً شبیه هم میباشند. فصل جریان تراکمپذیر نیز وضعیت مشابهی دارد و سوال طرح شده از این فصل در هر دو سال کاملاً شبیه هم میباشند. سوالهای مطرح شده از سیکلهای توان و مخلوطهای گازی نیز تقریباً مشابه هم میباشند.
در آزمون کارشناسی ارشد مکانیک سال 91 (بهمن 90) ، از درس مقاومت مصالح مانند سال گذشته 7 سوال مطرح شده است که از دیدگاه پراکندگی سوالها، تفاوت زیادی بین آزمونهای دو سال وجود ندارد. مبحث خمش همچون آزمونهای گذشته با 2 سوال در هر آزمون مهمترین فصل میباشد. از فصل بارگذاری عرضی (تیرها) در آزمون سال 90، 2 سوال و در آزمون 91، 1 سوال طرح شده است. طراحان آزمون 91 ترجیح دادهاند با کاهش تعداد سوالات بارگذاری عرضی، 1 سوال به تعداد سوالات فصل مفاهیم تنش و کرنش بیفزایند. بدین ترتیب در آزمون 90، 1 سوال از فصل مذکور (بخش تنش لهیدگی) و در سال 91، 2 سوال (بخشهای انرژی کرنش و تانسورهای تنش) طرح شده است. هر دو آزمون شامل یک سوال از انبساط حجمی میباشند. در نهایت، در سال 90، 1 سوال از پیچش طرح شده در حالیکه در سال 91 این سهمیه به مبحث کمانش اختصاص داده شده است. از نظر ضریب سختی، سوالهای مقاومت مصالح در آزمون کارشناسی ارشد سال 91 و 90، رشته مهندسی مکانیک شبیه هم میباشند.
مکانیک سیالات
اگر مباحث مکانیک سیالات را به دو بخش «اصول بنیادی مکانیک سیالات» و «تحلیل انواع جریان» تقسیم کنیم، در آزمون کارشناسی ارشد مکانیک سال 91 (بهمن 90) ، 4 سوال از قسمت اول و 3 سوال از قسمت دوم طرح شده است. میتوان گفت روند طراحی تست در آزمون کارشناسی ارشد90 نیز به همین ترتیب بوده است. ضریب سختی سوالهای اصول بنیادی مکانیک سیالات (قسمت اول) مشابه هم میباشد ولی در «تحلیل انواع جریان» قسمت دوم سوالهای آزمون سال 91 مشکلتر میباشند. از دیدگاه پراکندگی سوالهای از استاتیک سیالات در سال 90، 1 سوال و در 91، 2 سوال طرح شده است. در آزمون هر دو سال 1 سوال از قوانین اصلی وجود دارد با این تفاوت که سوال آزمون 90 از فرم دیفرانسیلی قوانین و سوال آزمون 91 از فرم انتگرالی قوانین (روش حجم کنترل) میباشد. در آزمون سال 90، 1سوال از معادله برنولی طرح شده است. یکی از سوالات هر دو آزمون به مبحث تابع جریان مربوط میشود. در بخش «تحلیل انواع جریان» پراکندگی سوالهای دو سال متفاوت است. در سال 90 از هر کدام از مباحث لزجت استوکس، توربوماشین و جریان تراکمپذیر 1 سوال مطرح شده در حالیکه 3 سوال سال 91 از دو فصل لایه مرزی (2 سوال) و معادلات ناویر- استوکس (1 سوال) میباشد.
برچسبها:
تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 91 مکانیک