*** آرشیو اخبار تاریخ گذشته ***

*** آرشیو اخبار تاریخ گذشته ***


  • مجموع رای دهندگان
    71

nasa-agency

عضو جدید
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کشف عنصر اساسی حیات در بقایای یک ابرنواختر

کشف عنصر اساسی حیات در بقایای یک ابرنواختر

[h=1] کشف عنصر اساسی حیات در بقایای یک ابرنواختر

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 92100904994

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲



دانشمندان برای نخستین بار، موفق به کشف فسفر - یکی از عناصر اساسی حیات - در بقایای کیهانی یک انفجار ستاره‌ای شدند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، یافتن فسفر، دومین کشف عنصری در فضای عمیق به شمار می‌آید که می‌تواند به دانشمندان سرنخ‌هایی را در خصوص چگونگی امکان وجود حیات در کیهان ارائه ‌دهد.
کشف نخست توسط تیم دیگری از دانشمندان صورت گرفت که در آن، ردپاهایی از آرگون را در یک سحابی دوردست شناسایی کردند.
حیات، ترکیبی از عناصر مختلف از جمله کربن، نیتروژن، اکسیژن، سولفور و فسفر است.
در حالی که دانشمندان مقادیر فراوانی از چهار عنصر نخست را در دیگر انفجارهای ستاره‌ای کشف کرد‌ه‌اند، مشاهدات جدید از بقایای ابرنواختر «کاسیوپیا ای» (Cassiopeia A)، از وجود فسفر حکایت دارد.

«دازیک مون» از دانشگاه تورنتو و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، گفت: این پنج عنصر برای حیات اساسی بوده و فقط می‌توانند در ستارگان عظیم ایجاد شوند.
مون اضافه کرد: این عناصر در تمامی کهکشان راه شیری و همزمان با منفجرشدن ستارگان، پراکنده شده و بخشی از دیگر ستارگان، سیارات و در نهایت، انسان‌ها می‌شوند.
دانشمندان تخمین می‌زنند، بقایای ابرنواختر «کاسیوپیا ای» 300 سال پیش منفجر شده است.
مشاهدات جدید از این جسم کیهانی با استفاده از طیف‌نگاری انجام شد که بر روی تلسکوپ پنج متری واقع در رصدخانه پالومار موسسه فناوری کالیفرنیا نصب شده است.
جزئیات این مطالعه در مجله Science منتشر شد.
 

nasa-agency

عضو جدید
دو روز پیش فعالیت خورشید به این صورت بود.
تصویر تو گستره 171 آنگستروم توسط SDO ثبت شده




کنترل فعالیتهای خورشید امری ضروریه..این کار برای پیش بینی وقوع بحران جهانی انجام میشه.روزیو تصور کنین که در خورشید فعل و انفعالات شدید رخ بده.اونوخته که تاثیرشو رو تمام تجهیزات الکترونیکی زمین میبینیم

برای آگاهی از این مساله فیلم زیرو ببینین
http://www.4shared.com/video/OXL5KqBm/__online.html


این فیلمم زندگی 3سال خورشیدو تو 3 دیقه نشون میده
http://www.4shared.com/video/FSouA6XP/3___.html
 

اخبار

ربات
شگفت‌انگیز‌ترین رویدادهای نجومی ۲۰۱۳

شگفت‌انگیز‌ترین رویدادهای نجومی ۲۰۱۳

اسرار فضای کیهانی با اجرام عجیب و غریب‌اش دیر زمانی ذهن انسان زمینی را به‌خود معطوف کرده‌است. تولد هر ستاره هنوز هم معجزه عالم کائنات را به‌رخ بشر می‌کشد.

بيشتر...
 

nasa-agency

عضو جدید
شراره های خورشیدی حاصل انفجارهای قدرتمند در این ستاره ناآرام هستند.این اشعه های مضر بدیل وجود لایه های محافظتی جو زمین اثرات نامطلوبی بر روی انسان ندارند ولی اگر میزان این پرتوها شدید باشد مزاحمتهایی را برای سیگنالهای رادیویی بوجود میاورد که نتیجه آن قطع ارتباط جهانی،از کار افتادن جی پی اس ها واختلال در کلیه تجهیزات الکترونیکی روی زمین میباشد

برای اطلاع از هشدارها و اعلام ساعت خطر به مرکز پیش بینی آب و هوای فضایی
( [URL]http://www.swpc.noaa.gov [/URL])
مراجعه کنید







برای پیگیری مطالب نجومی به آدرس زیر سری بزنید
http://noandishaan.blogfa.com/page/astro
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اولین گزارش هواشناسی از جو دو سیاره بیگانه

اولین گزارش هواشناسی از جو دو سیاره بیگانه

[h=1] اولین گزارش هواشناسی از جو دو سیاره بیگانه

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 92101507586
یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۵



محققان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل توانسته‌اند گزارش هواشناسی از دو سیاره بیگانه در کهکشان راه‌شیری را ارائه کنند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دو تیم مجزا از محققان در هنگام بررسی وضعیت آب‌وهوایی دو سیاره فراخورشیدی GJ436b و GJ1214b با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل، نشانه‌هایی از ابرهای فرازمینی را در جو این سیارات کشف کرده‌اند.
سیاره GJ436b یک نپتون داغ محسوب می‌شود، چرا که در مقایسه با فاصله نپتون تا خورشید، در فاصله بسیار کمی از ستاره میزبان خود قرار دارد؛ این سیاره بیگانه در فاصله 36 سال نوری از زمین واقع شده است.
سیاره GJ1214b نیز یک ابر زمین محسوب می‌شود که جرمی بین زمین و نپتون دارد و در مدار ستاره‌ای در فاصله 40 سال نوری از زمین در صورت فلکی مارافسای در حال چرخش است؛ این سیاره پوشیده از ابر بوده و دمای ستاره میزبان باعث افزایش دمای سیاره تا 232 درجه سانتیگراد می‌شود.
مشابه چنین سیاراتی در منظومه شمسی وجود ندارد، به همین دلیل طبیعت فیزیکی این سیارات فراخورشیدی تقریبا ناشناخته هستند.
«هیتر ناتسون» از محققان موسسه فناوری کالیفرنیا تأکید می‌کند: هر دو سیاره، جزئیات جدیدی در خصوص تنوع سیارات فراخورشیدی در اختیارمان قرار دادند؛ بررسی سیاره شبه نپتون GJ436b نشان می‌دهد که هیچ نشانه‌ای از مواد شیمیایی در جو این سیاره فراخورشیدی وجود ندارد.

لایه‌های ابری پنهان از دید GJ436b با مقادیر کم هیدروژن کاملا در تضاد با سیاره نپتون است و به جای هیدورژن، مقادیر بالای مولکول‌های سنگین مانند بخار آب، مونواکسید کربن و دی اکسید کربن با فشرده‌سازی جو، امکان تشخیص نشانه‌های مواد شیمیایی را دشوار می‌سازد.
سیاره GJ1214b یک ابر زمین با اندازه‌ای 2.7 برابر زمین است که جو آن را ابرهای پر حجم پوشانده‌اند؛ شبیه‌سازی رایانه‌ای نشان می‌دهد که این ابرها احتمالا از کلرید پتاسیم یا سولفید روی تشکیل شده‌اند.
دکتر «جاکوب بین» از محققان دانشگاه شیکاگو نیز خاطرنشان کرد: با کمک تلسکوپ هابل، بمدت 96 ساعت در طول 11 ماه این سیارات را مورد بررسی قرار دادیم که طولانی‌ترین مطالعه یک سیاره فراخورشیدی با تلسکوپ فضایی است.
این مطالعه گام مهمی در تعیین خصوصیات سیارات شبه زمین با احتمال میزبانی از حیات خارج از منظومه شمسی محسوب می‌شود.
ناسا در حال ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) است که اواخر دهه جاری میلادی به فضا پرتاب می‌شود؛ قابلیت‌های این تلسکوپ 6.5 متری امکان نفوذ بداخل ابرهای احاطه کننده سیارات فراخورشیدی را فراهم کرده و اسرار جدیدی از این سیارات فاش می‌کند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کشف دوقلوی زمین در فاصله 200 سال نوری

کشف دوقلوی زمین در فاصله 200 سال نوری

[h=1] کشف دوقلوی زمین در فاصله 200 سال نوری

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 92101709373
سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰



اخترشناسان موفق به کشف نخستین سیاره فراخورشیدی با جرمی معادل زمین شده‌اند که از لحاظ ابعاد 60 درصد از بزرگتر از زمین است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سیاره KOI-314c که از آن بعنوان دوقلوی زمین یاد می‌شود، هر 23 روز یکبار بدور یک ستاره کوتوله قرمز می‌چرخد.
این فاصله نزدیک با ستاره میزبان باعث ایجاد جو نسبتا داغ با دمای 104 درجه سانتیگراد می‌شود که بالاتر از نقطه جوش آب بر روی زمین است.

سیاره KOI-314c که در فاصله 200 سال نوری قرار دارد، نخستین سیاره فراخورشیدی با جرمی مشابه زمین محسوب می‌شود که جرم آن از طریق تغییرات زمان گذر (TTVs) قابل اندازه‌گیری است.
این سیاره در سیستم چند سیاره‌ای واقع شده است که دست‌کم یک سیاره فراخورشیدی دیگر در آن وجود دارد؛ سیاره فراخورشیدی دوم KOI-314b نام دارد که هر 13 روز یکبار بدور ستاره میزبان می‌چرخد.
سیاره فراخورشیدی KOI-314b تقریبا هم وزن KOI-314c است، اما جرم آن چهار برابر جرم زمین است.
«دیوید کیپینگ» از محققان مرکز اخترفیزیک هاروارد- اسمیت‌سونیان (CfA) و نویسنده اصلی مقاله تأکید می‌کند: سیاره KOI-314c حدودا 30 درصد متراکم‌تر از آب است که حاکی از سنگی بودن این سیاره دارد و جو متراکم آن از هیدروژن و هلیوم به ضخامت چند هزار کیلومتر تشکیل شده است.
نتایج این کشف روز دوشنبه 16 دی در دویست و بیست و سومین نشست سالانه اتحادیه بین‌المللی نجوم آمریکا ارائه شد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
یک سیاره برای ایجاد قاره‌هایش به حیات نیاز دارد؟

یک سیاره برای ایجاد قاره‌هایش به حیات نیاز دارد؟

[h=1] یک سیاره برای ایجاد قاره‌هایش به حیات نیاز دارد؟

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 92102111326
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۱:۳۲



یافته‌های جدید نشان می‌دهد، کشف احتمالی قاره‌ها در سیارات دیگر، علامت بالقوه وجود حیات فرازمینی در آنها خواهد بود.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، زمین در حال حاضر تنها سیاره شناخته‌شده‌ در جهان به شمار می‌آید که بر روی سطح خود از آب مایع برخوردار است و در هر جایی که آب باشد، حیات نیز می‌تواند وجود داشته باشد.
بنابراین، یکی از نکات قابل‌توجه در جستجوی حیات فرازمینی، شناسایی منطقه‌ای در اطراف یک ستاره است که برای وجود آب بر روی سیاره، نه بیش از اندازه داغ و نه بیش از حد سرد باشد. این منطقه ناحیه قابل‌زیست ستاره نامیده می‌شود.
گرچه آب تقریبا 70 درصد سطح زمین را پوشانده، 30 درصد سطح آن خشکی است و این نواحی مامن گونه‌های مختلف حیات هستند.
دانشمندان شاید روزی با جستجوی رنگ‌های آبی، قرمز و خاکستری در سطح سیارات دوردست بتوانند مشخص کنند که آیا آنها نیز با آب، خشکی یا ابر پوشیده‌ شده‌اند یا خیر.
اکنون محققان مدعی‌ هستند چنانچه حیات در زمین وجود نداشت، این سیاره، جهانی دارای آب و با قاره‌های بسیار معدود می‌بود.
تحقیقات نشان می‌دهد حیات، تاثیر عمده‌ای بر تکامل جو و اقیانوس‌های زمین داشته است.
گیاهان و دیگر گونه‌های حیات فتوسنتزی، اکسیژن تولید می‌کنند و به زمین تنها جو را در کیهان ارائه داده‌اند که دارای سطوح قابل‌توجه اکسیژن است.
حیات همچنین بر میزان کربنی که در جو و اقیانوس‌ها در شکل دی‌اکسیدکربن و متان وجود دارد، تاثیرگذار است.
این گازهای گلخانه‌ای گرما را به دام می‌اندازند و به طور قابل‌توجهی بر آب و هوای زمین اثر می‌گذارند؛ این موضوع به نوبه خود، بر مقدار آب منجمدشده زمین تاثیرگذار است.
تیلمان اسپون، دانشمندان علوم سیاره‌ای «موسسه تحقیقات سیاره‌ای» در مرکز هوافضای آلمان گفت: اینکه آیا حیات بر لایه‌های عمیق‌تر درون زمین تاثیر گذاشته یا خیر، هنوز مشخص نیست.

تحقیقات پیشین نشان داده بودند، قدیمی‌ترین نشانه‌های حیات حدود 3.5 میلیارد سال پیش و همزمان با آغاز رشد اقیانوس‌ها ظهور کردند و این موضوع از ارتباطی بالقوه بین این رخدادها حکایت داشت.
دانشمندان حاضر در مرکز هوافضای آلمان این موضوع را بررسی کردند که آیا تکامل حیات بر روی زمین بر تکامل این سیاره تاثیر گذاشته است یا خیر.
گفته می‌شود، تکامل فتوسنتز که دست کم 3.4 میلیارد سال پیش آغاز شده، ممکن است تاثیر بسیار عمده‌ای بر ایجاد قاره‌های زمین داشته است.
این یافته‌ها نشان می‌دهد، شاید چنانچه بتوان جایی را در جهان پیدا کرد که دارای پوشش قاره‌ای شبیه به زمین باشد، این مکان جای مناسبی برای جستجوی حیات باشد.
دانشمندان به دنبال تکمیل مطالعات خود در این زمینه هستند.
جزئیات این تحقیق در مجله Planetary and Space Science منتشر شد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نخستین اندازه‌گیری یک عدسی گرانشی کیهانی با پرتو گاما

نخستین اندازه‌گیری یک عدسی گرانشی کیهانی با پرتو گاما

[h=1] نخستین اندازه‌گیری یک عدسی گرانشی کیهانی با پرتو گاما

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 92102111325
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۹



تیمی بین‌المللی از منجمان با استفاده از رصدخانه «فرمی» ناسا، نخستین اندازه‌گیری‌های یک عدسی گرانشی کیهانی را با پرتو گاما انجام‌ داده‌اند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عدسی گرانشی، نوعی تلسکوپ طبیعی است و زمانی تشکیل می‌شود که یک هم‌ترازی کیهانی نادر به گرانش یک شی عظیم، امکان خم‌کردن و تقویت‌ نور ناشی از یک منبع دوردست‌تر را فراهم می‌کند.
موفقیت جدید محققان، شیوه‌ای نوین را برای کاوش نواحی انتشار واقع در نزدیکی سیاهچاله‌های فوق عظیم ارائه می‌دهد.
همچنین با استفاده از این روش می‌توان عدسی‌های گرانشی دیگر را با داده‌های حاصل از تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی به دست آورد.
در ماه سپتامبر سال 2012، «تلسکوپ ناحیه بزرگ» فرمی مجموعه‌ای از جرقه‌های پرتو گامای شفاف را از منبعی موسوم به B0218+357 شناسایی کرد. این منبع 4.35 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و در مسیر صورت‌فلکی مثلث (Triangulum) واقع شده است.

وجود این جرقه‌های قدرتمند در یک سیستم عدسی گرانشی، کلید اندازه‌گیری‌های انجام‌شده‌ در مطالعه جدید را در اختیار گذاشت.
منجمان، B0218+357 را به عنوان یک «فروزنده» (blazar) گروه‌بندی می‌کنند؛ فروزنده نوعی کهکشان فعال است که به دلیل انتشارات شدید و رفتار غیرقابل‌پیش‌بینی، قابل‌توجه است.
در قلب این فروزنده یک سیاهچاله بسیاربزرگ با جرم میلیون‌ها تا میلیاردها برابر خورشید قرار دارد.
مدت‌های طولانی پیش از آن که نور B0218+357 به زمین برسد، این نور به طور مستقیم از خلال یک کهکشان مارپیچی (بسیار شبیه کهکشان راه شیری) که حدود چهار میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد، عبور می‌کند.
گرانش این کهکشان، نور را در جهت‌های مختلف خمیده می‌کند، به طوری که منجمان، فروزنده پیش‌زمینه را به عنوان تصاویر دوگانه مشاهده می‌کنند.
جزئیات این مطالعه در مجله Astrophysical منتشر شد.
 

m roz

عضو جدید
شگفت انگیز ترین رویدادهای نجومی ۲۰۱۳

شگفت انگیز ترین رویدادهای نجومی ۲۰۱۳

اسرار فضای کیهانی با اجرام عجیب و غریب اش دیر زمانی ذهن انسان زمینی را به خود معطوف کرده است. تولد هر ستاره هنوز هم معجزه عالم کائنات را به رخ بشر می کشد. در این میان امپراتوری سحابی های اسرارآمیز در برابر صورت های فلکی با صف طولانی ستارگان درخشان، گنبد خضرای هستی را بسان فرشی رنگارنگ شبا هنگام تزیین کرده اند. در همین راستا مجموعه ای از جنجالی ترین اخبار کهکشانی در ادامه بررسی خواهد شد


نخستین پیام کی روبو به زمین

«کی روبو» kirob نخستین روبات سخنگوی فضایی، در ایستگاه فضایی بین المللی با پیامی کوتاه به فضانورد ژاپنی، رویدادی شگرف را رقم زد. روبات کاملاً هوشمند ژاپنی به همراه کویچی واکاتا، فضانورد ژاپنی همراهش، به مناسبت آغاز جشن کریسمس ۲۰۱۳ میلادی به حرف آمد و از محقق فضایی پرسید، برای جشن کریسمس چه هدیه ای می خواهی؟ «تموتاتاکاشی»، طراح این پدیده شگرف اعلام کرد: روبات ۳۰ سانتیمتری سخنگو، رابط میان انسان، سیستم های فضایی و اینترنت است. همراهی فضانوردان در سفرهای طولانی مدت و ارسال اطلاعات فضایی، مهم ترین وظیفه کی رو بو خواهد بود.


پایان مأموریت کاوشگر دیپ ایمپکت

کاوشگر Deep Impact پس از دو هفته سکوت رادیویی ارتباط خود را با ستاره شناسان مرکز تحقیقاتی و محققان ناسا از دست داد و از کنترل و مدار شناسایی خود خارج شد.

منجمان ناسا در گزارشی اعلام کردند، دیگر قادر نیستند ارتباط خود را با کاوشگر احیا کنند. بدین طریق این کاوشگر امکان بازیابی و تنظیم را از دست داد و پس از تقریباً یک دهه فعالیت به مأموریت فضایی اش خاتمه داد. «مایکل هیدن»، از دانشمندان و محققان ساخت این کاوشگر گفت: ارسال تصاویر فوق العاده دیپ ایمپکت، انقلابی بزرگ در شناسایی ما از فعالیت های ستاره های دنباله دار ایجاد کرد.


فرود فضاپیمای چینی بر سطح ماه

افتخاری دیگر از فضانوردان و کارشناسان نجومی چین با پرتاب موفقیت آمیز فضا پیمای بدون سرنشین چانگ ای۳ به وقوع پیوست. دانشمندان چینی روبات ماه نورد یوتو (Yutu) یا خرگوش یشمی را برای اجرای آزمایش های زمین شناسی به همراه فضاپیما به مأموریت کیهانی فرستادند. این روبات در مأموریت سه ماهه خود به جست وجوی مواد معدنی نادر از جمله تیتانیوم، اورانیوم و هلیم خواهد پرداخت. این دستاورد بزرگ پس از امریکا و روسیه به چین تعلق گرفت.


رصد قمر اسرارآمیز نپتون پس از ۲۴ سال

کاوشگر ویجر ۲ در سال ۱۹۸۹ میلادی ۱۳۶۸ هجری شمسی تصاویر نایاد Naiad، نزدیک ترین قمر نپتون با قطر ۱۰۰ کیلومتر را به زمین مخابره کرده بود، اما پس از آن تاریخ به مدت ۲۴ سال این قمر ناپدید شد. «مارک شوالتر»، از دانشمندان ناسا و محققان مرکز تحقیقاتی «ستی»، دلیل اصلی رصد ناپذیری این قمر را قرار گرفتن در مکان اشتباه و خارج از مدار اصلی اش عنوان کرد. طبق نظر کارشناسان نجوم، دلایل زیادی برای این واکنش وجود دارد که اثر متقابل این قمر با سایر قمرهای سیاره نپتون، از مهم ترین عوامل به شمار می رود. تاکنون محققان با تحلیل هایی که انجام داده اند ۱۴ قمر نپتون را کشف کرده اند. Naiad همواره هدفی گریزان برای محققان محسوب می شد از این رو گردآوری اطلاعات پیشین حقایق جدیدی را درباره اسرار این قمر خارق العاده افشا خواهد کرد.


ماه ۱۰۰ میلیون سال جوان تر شد

سن ماه با ۱۰۰ میلیون سال کاهش، بین ۴/۴ تا ۴۵/۴ میلیارد سال تخمین زده شد.

براساس آخرین تحقیقات کارشناسان ناسا، ماه اندکی دیرتر از هنگام شکل گیری مریخ و کهکشان راه شیری تشکیل شده است. پیش از این عمر ماه ۵۶/۴ میلیارد سال برآورد شده بود. ریچارد کارلسون، از مؤسسه علوم کارنگی در واشنگتن دی سی در این باره گفت: نظریه های مختلفی درباره نحوه شکل گیری عمر ماه وجود دارد. نتایج جدید این تحقیق در جلسه ای برنامه ریزی شده توسط انجمن سلطنتی نجوم لندن با موضوع «منشأ ماه»، اعلام شد. بر اساس تجزیه و تحلیل شهاب سنگ «سیارک وستا» که بارها با سطح زمین برخورد کرده است، دانشمندان به میزان سن تقریبی اجرام آسمانی پی بردند. طبق این تحقیق، زمین و تنها قمر آن باید زمان طولانی تری را برای تشکیل و رسیدن به حجم ایده آل سپری کرده باشد.


دریای الماس در مشتری و زحل

رعد و برق ها و توفان های شدید در جو سیارات مشتری و زحل باعث تولید ذرات کربن به شکل دوده و ترکیبی گرافیتی شده است. محققان و دانشمندان ناسا براساس مشاهدات و آزمایش های به عمل آمده اعلام کردند: گرافیت در حال سقوط به سیاره پس از فشار، حرارت و مواد تلفیقی تبدیل به الماس جامد می شوند و محاسبات اختر فیزیکدانان نشان داد شرایط جوی در دو سیاره مشتری و زحل به گونه ای است که امکان تولید اقیانوس های دائمی از الماس مذاب در سطح آنان وجود دارد. پیش از این دانشمندان براساس تجزیه و تحلیل های خود احتمال وجود الماس را درسیارات اورانوس و نپتون پیش بینی کرده بودند. طبق گفته محققان، فشار و دمای زیاد باعث تشکیل و ترکیب اتم های کریستالی کربن خواهد شد که سرانجام این آرایش اتم ها را الماس می نامیم. «پیتر روید»، از اساتید دانشگاه آکسفورد معتقد است: وجود الماس های سیارات مشتری و زحل پذیرفتنی است، اما آن تصوری که از الماس زمینی داریم با خصوصیات و ترکیبات الماس های فضایی کاملاً متفاوت خواهد بود.


شکوه تولد یک ستاره

دو تلسکوپ فضایی و زمینی، به طور همزمان، شگفت برانگیز ترین رویداد نجومی را شکار کردند. هنگام تولد ستاره، گازهای منتشر شده به همراه گرد و غبار کیهانی، رنگین کمانی از انوار مختلف را خلق کرده اند. محققان ناسا، انبساط های سریع زمان تولد، بی نظمی در اشکال ابرهای گازی تولید شده و پیدایش جرم فضایی را ثبت کرده اند. ستاره ۴۷/۴۶ با تولدش، دریچه ای نوین بر عالم نجوم و تحقیقات اخترشناسان گشوده است.


کشف کهکشان وابل

کهکشان وابل Wobble توسط یک تیم بین المللی از ستاره شناسان کـــهکشان راه شیری در مؤسسه اختر فیزیک «پوتسدام» برلین، واقع در آلمان کشف شد. آزمایش های سرعت شعاعی به همراه دیگر داده های آماری در خصوص ویژگی های ستارگان، به واسطه جدیدترین تجهیزات و ابزار فضایی فرصتی جدید برای محققان به همراه آورد. کهکشان جدید در اطراف خورشید قرار دارد و کانونی برای تشکیل ستارگان، سیاهچاله ها و سیارک ها است. کهکشان مارپیچی وابل با نورهای قرمز و آبی رنگ اطرافش تا مدت ها موضوع تحقیق ستاره شناسان اروپایی و امریکایی خواهد بود.

بارش شهاب جوزایی

زیباترین و بزرگ ترین بارش شهاب سنگ های کیهانی در نخستین ساعات بامداد ۱۳ آذرماه، موجب نورافشانی مناطقی از جهان شد. کارشناسان ستاره شناسی ناسا به همراه همتایان اروپایی شان اعلام کردند: در هر ساعت بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ شهاب سنگ پس از مسافت ۷۸ هزار مایلی در آسمان شب پدیدار شدند. براساس نظرات محققان ناسا، منشأ رگبار شهابی در صورت فلکی جوزا بود که طی رویدادی سالانه به مدت چهار روز از ۲۳ الی ۲۷ آذرماه به وقوع می پیوندد.


سید رسول میرزایی موسوی


 

اخبار

ربات
سن سنگ​های مریخی تعیین شد

سن سنگ​های مریخی تعیین شد

دانشمندان طی تحقیقی بر سیاره مریخ موفق شدند عمر سنگ‌های مریخی را تخمین بزنند. این تحقیق که به سرپرستی کن فارلی از موسسه فناوری کالیفرنیا صورت گرفت، نه‌تنها می‌تواند به درک تاریخچه زمین‌شناسی مریخ کمک کند، بلکه می‌تواند برای بررسی شواهد احتمالی حیات باستانی در این سیاره نیز به کار گرفته شود.

بيشتر...
 

Dear.Doctor

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
زندگينامه دانشمند دكتر فيروز نادري(مدیرکل فعلی اکتشافات منظومه شمسی ناسا)

زندگينامه دانشمند دكتر فيروز نادري(مدیرکل فعلی اکتشافات منظومه شمسی ناسا)

زندگينامه دانشمند دكتر فيروز نادري(مدیرکل فعلی اکتشافات منظومه شمسی ناسا)

دکتر فیروز نادری






مطمئنأ هر ایرانی نام "دکتر فیروز نادری" را شنیده ، شخصی که یکی از بزرگترین اشخاص نام آور مقیم خارج از کشور که در زمینه علوم فضایی و ناسا یک شخص بسیار معروف و شناخته شده برای دنیا میباشد ، مدیریت وی در پروژه مریخ و موفقیت وی در هدایت این پروژه ماه ها جزو مهمترین اخبار شبکه های خبری جهان بود ....شخصی که بالاترین نشان ناسا را دریافت میکند و موثرترین فرد سال ایالات متحده معرفی میشود. شخصی ایرانی که بزرگتر از وی در دنیای علوم نداریم ....


دکتر فیروز نادری در سال 1325 در شهر شیراز به دنیا آمد ، تحصیلات ابتدایی خود را در شیراز و دوره متوسطه را در دبیرستان اندیشه تهران به اتمام رساند سپس در سال 1964 به آمریکا رفت و پس از تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق ،در سال 1976 تحصیلات دکترای خود را در رشته مهندسی الکترونیک به پایان رساند

فیروز نادری پس از اتمام تحصیلات خود در سال 1976 به وطن باز می گردد و فعالیت خود را در مرکز سنجش از دور ايران در تهران آغاز می کند و پس از دو الی سه سال فعاليت در ايران به دليل نبود امکانات مورد نيازش برای بسط تحقيقات و پژوهش هایش کشور را به مقصد آمريکا ترک می کند و در سال 1979، يعنی حدود 29 سال پیش فعاليت خود را در ناسا آغاز می کند.

او در این مدت مشاغل فنی و مدیریتی متعددی را در زمینه ماهواره های مخابراتی متحرک ، رادارهای سنجش از دور اقیانوسی ، رصد خانه های تحقيقاتی اختر فيزيک و اکتشاف مريخ و ساير اجرام منظومه شمسی بر عهده داشت .

نادری علاوه بر اينکه مديریت طرح سرمنشاء را برای جستجوی سيارات فراخورشيدی بر عهده داشت ، مديريت آزمونهای علمی پروازهای فضايی را که وظيفه اصلی اش رصد و بررسی بادهای زمين از جو بود را نيز بر عهده داشت.

اوج موفقیت دکتر نادری در مدیریت پروژه مریخ و هدایت مریخ نوردهای روح و فرصت بود ، پروژه ای که اگر دکتر نادری نبود شاید تا سال ها و حتی ده ها سال آینده نیز ناسا موفق به اتمام رساندن آن نمیشد.

نادری از سال ۱۹۹۶ مدیر برنامه منشاء حیات ناسا بود. وی در سال ۱۹۷۶ به "جی پی ال" پیوست و به عنوان مدیر آزمایشات پروازی علوم فضا و مدیر طرح تفرق سنج ناسا به كار پرداخت. علاوه بر اینها وی در مركز مدیریت ناسا، سرپرستی برنامه فناوری ارتباطات پیشرفته ماهواره‌ای را بر عهده داشت و در "جی پی ال" نیز مدیر برنامه ماهواره‌های متحرك بود.

در سال 2000 میلادی دانشمندان بزرگ ناسا پس از دو بار ناکامی در هدایت و مدیریت پروژه اکتشافی مریخ ، و تحمل زیان های میلیارد دلاری تصمیم میگیرند که این پروژه نا موفق را متوقف کنند اما راه کار ها و جدیت دکتر نادری باعث میشود که ناسا مدیریت این پروژه را به دکتر نادری واگذار کند و مجدد میلیون ها دلار هزینه کند .دکتر نادری با قبول این سمت باید تمام تحقیقات مربوط به مریخ را هدایت و برنامه ریزی كند.

دکتر نادری و دیگر دانشمندان ناسا پس از چند سال تلاش و آماده کردن مریخ نوردهای جدید ، تصمیم به عملی کردن پروژه اشان یعنی نشاندن وهدایت مریخ نوردهای روح و فرصت بر روی کره مریخ میکنند .

این پروژه البته چندان هم راحت نبود چرا که امکان نابودی " ماشین های مریخ نورد روح و فرصت " در حین پرواز به سوی مریخ و همچنین فرود آن وجود داشت ( بیاد دارم در این مقطع تمام تلویزیون های خبری دنیا با اضطراب و نگرانی زمان فرود این مریخ نشین را دنبال میکردند چرا که ممکن بود با اشتباهاتی که رخ دهد و یا اتفاقات پیش بینی نشده این مریخ نورد ها با کوه ها برخورد و یا در گودال های بسیار عمیقی که در مریخ هستند فرود آید و یا اتفاقات زیاد دیگر ، که یعنی شکست این پروژه اما با نشستن این مریخ نشین تمام شبکه های خبری سریع این خبر را پوشش دادند .

نادری در توصیف موفقیت پروژه اش میگوید : دو شبی که ما به وسیله ی روح و فرصت بر روی مریخ فرود آمدیم و نیز زمانی که از آشیانه ی خود خارج شدند، به عنوان یکی از بهترین لحظات زندگی ام برای همیشه در ذهنم باقی است. مریخ نورد روح و فرصت تا کنون تحولی در اکتشافات مریخ به وجود آورده اند. شاید تجربه ی ناسا در ماموریت رهیاب مریخ باعث شد تا عمر روح و فرصت را 90 روز تخمین بزند ولی پس از اتمام 90 روز اخلالی در مریخ نوردها حس نمی شد و ناسا 5 ماه دیگر ماموریت آنها را تمدید کرد و اخیرا نیز بازهم ماموریت آنها 7 ماه تمدید شد.


دکتر نادری در این پروژه از همکاری 4 دانشمند بزرگ ایرانی دیگر هم سود میبرده که یکی از آنها دکتر بهزاد رئوفی بوده .

وی پس از موفقیت در مدیریت این پروژه ترفیع درجه میگیرد و هم اکنون معاون آزمایشگاه پیشرانش جت ، مدیر ارشد برنامه های راهبردی "جی پی ال" ناسا و مدیر پژوهش های کل منظونه شمسی میباشد. وی در همین سال ( 2004 ) موفق به دریافت بالاترین نشان ناسا و موثرترین فرد سال آمریکا شناخته میشود.

دکتر نادری اعتقاد دارد که حيات به کره زمين محدود نمی شود و اعتقاد به حیات در خارج از منظومه شمسی دارد . وی میگوید : من مطمئن هستم که حیات به کره زمین محدود نمیشود و در داخل منظومه شمسی احتمال حیات در مریخ و یکی از اقمار مشتری به نام اروپا زیاد است . وی میگوید : اکتشافات ما نشان میدهد که در زمان حال یا باستان در کره مریخ آب مایع وجود دارد و یا داشته و همین اکتشافات احتمال وجود حیات را زیاد میکند.

دکتر نادری میگوید : البته در منظومه شمسی حیات بصورت کره زمین نیست بلکه اگر حیاتی باشد بصورت تک سلولی یا چند سلولی خواهد بود.

مديريت نادری در ماموريت های مريخ در حالی با موفقيت فراوان و غير قابل تصور روبرو بوده است که ناسا و شوروی سابق از 40 سال پيش می خواستند به مريخ بروند. اما بيش از دو سوم ماموريت ها به دليل دشواريهای بسِار زياد آن با شکست مواجه شده بود و در سال 2001 او و تيم تحت مديريتش موفق شدند "مدار گرد " اودیسه را به مدار مريخ بفرستند و مريخ نورد روح را در سطح مريخ فرود بياورند و مريخ نورد دو قلوی آن به نام فرصت هم پنجم بهمن ماه سال 2004 در مريخ بر زمين نشست و حالا زمينی ها می توانند هر دو سال یکبار به مريخ بروند و در سال 2015 نمونه هایی از اين سياره را به زمين بياورند.

نادری معتقد هست که تا سال 2030 سفر به مریخ امکان پذیر نخواهد بود اما معتقد هست که تا سال 2015 میتواند انسان در ماه زندگی کند.

بزرگ‌ترین افتخار نادری دریافت بالاترین نشان سازمان فضایی ناسا " مدال خدمت برجسته " و انتخاب وی به عنوان موثرترین فرد سال در ایالات متحده است .


دکتر فیروز نادری قرار بود که در ایران حضور به هم رساند اما مشکلات کاری وی باعث شد که سفر خود به ایران را به تعویق بیندازد ، متن دکتر فیروز نادری و پوزش وی از تأخیر در ورود به ایران این چنین است :

پس از 28 سال، با شور و اشتیاقی فراوان در آستانه سفری به کشورم قرار داشتم تا نه تنها با خانواده ام و شهر و کشورم دیدار کنم بلکه بتوانم با جوانان کشورم و سازمانهای علمی پیشرو در تهران و شیراز به گفتگو بنشینم.

در این مدت واکنشها و لطف مردمی که به نوعی مخاطبان سفر من به شمار می رفتند و به ویژه دانش جویان ، اساتید دانشگاه، و اصحاب رسانه مرا در بر گرفت .

با وجود این زندگی همواره آنگونه که ما می خواهیم به پیش نمی رود. رخ دادن اتفاقی که در حوزه مسولیتی من قرار داشت ( و در باره یکی از کاوشگرهای عازم سیاره مریخ بود) ، مرا ناچار به حضور مستقیم در لس انجلس و در نتیجه لغو سفرم به ايران کرد.

من مایلم در این فرصت از جمعی که وقت با ارزششان را صرف برنامه ریزی و هماهنگی این سفر کردند تشکر و قدردانی کنم به ویژه از پرفسور وفایی ار دانشگاه صنعتی شریف، پرفسور مدرس از دانشگاه تهران و پرفسور ریاضی و پرفسور براتی از دانشگاه شیراز. همچنین مایلم سپاسگزاری خود را ازگروهی از روزنامه نگاران علمی بسیار خوب کشور ابراز کنم .
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
یافته‌های تعجب‌برانگیز دانشمندان درباره لرزه‌های کهکشان راه شیری

یافته‌های تعجب‌برانگیز دانشمندان درباره لرزه‌های کهکشان راه شیری

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 92110201024

چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷



تیمی از دانشمندان به رهبری ایوان مینچف از موسسه «فیزیک نجومی پوتسدام لایب‌نیتس» (AIP)، شیوه‌ای را برای بازسازی تاریخ تکامل کهکشان راه شیری با سطح دقت جدید ارائه داده‌اند؛ آنها دریافتند که این کهکشان در طول عمر خود با تصادمهای زیادی روبرو بوده و بارها لرزیده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بررسی مجموعه‌ای از داده‌های ستارگان نزدیک به خورشید، نقش تعیین‌کننده‌ای در انجام این تحقیقات داشت.
منجمان حاضر، این موضوع را که حرکات عمودی ستارگان (در جهت عمود بر دیسک کهکشانی) چگونه به عمر آنها بستگی دارد، بررسی کردند.
چون تعیین مستقیم عمر ستارگان دشوار است، دانشمندان ترکیب شیمیایی این اجرام را تحلیل کردند و در این میان، افزایش نسبت منیزیم به آهن به عمر بالاتر ستاره اشاره داشت.
در این مطالعه، تیم ایوان مینچف با استفاده از تجهیزات «آزمایشگاه سرعت RAdial» از داده‌های با کیفیت بالای ستارگان نزدیک به خورشید استفاده کرد.
آن‌ها دریافتند «قانون شست» به ستارگان با بالاترین نسبت‌های منیزیم به آهن اعمال نمی‌شود. بر اساس این قانون، هر چه قدمت یک ستاره بیشتر باشد، با سرعت بیشتری از خلال دیسک به بالا و پایین حرکت می‌کند. اما دانشمندان، افت بی‌نهایتی را در سرعت عمودی ستارگان تحت مطالعه مشاهده کردند.
به منظور درک این یافته‌های تعجب‌برا‌نگیز، محققان از مدل رایانه‌ای کهکشان راه شیری استفاده کردند که به آنها امکان بررسی منشا این ستارگان کند و مسن را داد.

پس از مطالعه مدل رایانه‌ای، منجمان دریافتند تصادم‌های کهکشانی کوچک شاید مسئول آنچه باشند که آنها مشاهده کردند.
تصور می‌شود، کهکشان راه شیری صدها تصادم از این دست با کهکشان‌های کوچک‌تر را در طول تاریخش متحمل شده‌ است.
این برخوردها در تکان‌دادن نواحی عظیم نزدیک به مرکز کهکشانی بسیار کارآمد نیستند؛ با این حال، آنها شکل‌گیری بازوهای کهکشانی را تحریک می‌کنند و در نتیجه، ستارگان را از مرکز کهکشان به نواحی خارجی‌تر (که در آن خورشید وجود دارد) حرکت می‌دهند.
این فرآیند «مهاجرت شعاعی » قادر به انتقال ستارگان مسن (با ارزش بالای نسبت منیزیم به آهن) به سمت خارج با سرعت‌های کند بالا و پایین رفتن است.
بنابراین، بهترین توضیح برای این موضوع که چرا قدیمی‌ترین ستارگان نزدیک خورشید دارای چنین سرعت‌های عمودی کوچکی هستند، این است که آنها توسط تصادم‌های کهکشانی از مرکز کهکشان به بیرون طرد شده‌اند.
ایوان مینچف گفت: نتایج جدید ما را قادر به رهگیری دقیق‌تر تاریخ کهکشان راه شیری می‌سازد و با بررسی ترکیب شیمیایی ستارگان اطراف زمین و میزان سرعت حرکت آنها، می‌توانیم ویژگی‌های کهکشان‌های ماهواره‌ای را استخراج کنیم که در طول زمان با کهکشان راه شیری تعامل داشته‌اند.
وی ادامه داد: چنین موضوعی ما را به درک بهتری از چگونگی تکامل کهکشان راه شیری به شکلی که امروز می‌بینیم، نزدیک می‌کند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مدل و ماکت فضاپیماها

مدل و ماکت فضاپیماها

مدل و ماکت فضاپیماها


ساخت ماکت نه تنها یک سرگرمی، بلکه یکی از پردرآمد ترین شغل ها به شمار می آید. اغلب طرح ها و پروژه های بزرگ پیش از آنکه به مرحله اجرا درآیند در غالب ماکت هایی پیاده سازی می شوند. علاوه بر این ساخت ماکت های فضایی یک راهکار بسیار ساده و آموزنده برای آشنایی با فضا و به خاطر سپردن ماموریت های فضایی به شمار می آید.خبر خوب اینکه امکان دانلود رایگان صدها ماکت حرفه ای برای شما فراهم شده است. این ماکت ها شامل ماموریت های گوناگون فضایی، شاتل ها، مدارگردها، فضاپیماها، هواپیماها، ربات ها ... و حتی ماکت های علمی-تخیلی می باشند. ساخت این ماکت ها در سطوح گوناگونی است، برخی آسان و برخی بسیار مشکل. در توضیحات مربوط به ماکت عددی بیان شده که یک مبنای نسبی در تعیین میزان درجه سختی در ساخت ماکت می باشد. برای مثال درجه سختی 9/10 به این معناست که ساخت این ماکت بسیار دشوار است و عدد2/10 معناست که ساخت ماکت مربوطه آسان است. همچنین عددی که به عنوان مقیاس به هر مدل داده شده است، نشان دهنده اندازه ماکت در مقایسه با فضاپیمای واقعی است. به عنوان مثال 30/90 به این معناست که اندازه مدل واقعی 3 برابر از ماکت ساخته شده بزرگتر است.

مراحل ساخت آسان است. طرح های مربوط به هر ماکت را چاپ نمایید و سپس بر اساس الگوهای مشخص شده شروع به ساخت نمایید.




x

تاپیک: [ ماکت سازی ] - انواع ماکت های فضایی



منبع : سایت نجوم ایران
گردآوری و تنظیم از شیوا خسروی
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مگس‌های میوه فضانورد در آزمون مقابله با عفونت مردود شدند

مگس‌های میوه فضانورد در آزمون مقابله با عفونت مردود شدند

[h=1] مگس‌های میوه فضانورد در آزمون مقابله با عفونت مردود شدند

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 92110905861
چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۸



تحقیقات نشان می‌دهد، مگس‌های میوه فضانورد توانایی مقابله با عفونت‌های قارچی و باکتریایی متداول را در فضا از دست می‌دهند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد، حضور در فضا و شرایط بی‌وزنی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش روند تحلیل استخوانی می‌شود؛ تأثیر شرایط گرانش صفر بر سیستم ایمنی سمندر نیز نتایج مشابهی را نشان می‌دهد.
در دور جدید تحقیقات که توسط دانشکده علوم زیستی دانشگاه کالیفرنیا، دیویس و با حمایت ناسا انجام شد، تأثیر شرایط میکروگرانش و ابر گرانش بر توانایی مگس میوه در مقابله با عفونت‌های باکتریایی و قارچی مورد بررسی قرار گرفت.

تخم مگس میوه معمولی یا دروزوفیلا ملانوگاستر (Drosophila melanogaster) در یک سفر 12 روزه توسط شاتل فضایی دیسکاوری به فضا منتقل شدند؛ مگس‌ها پس از 10 روز متولد شدند و پس از بازگشت به زمین وضعیت سیستم ایمنی آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.
مگس میوه با استفاده از گیرنده‌های تی‌ال‌آر (Toll-like receptor) با عفونت‌های قارچی و با کمک ژن موسوم به IMD با عفونت‌های باکتریایی مقابله می‌کند.
محققان دریافتند که مگس‌های میوه فضانورد دارای مسیر ضعیف گیرنده‌های تی‌ال‌آر و در عین حال مسیر مناسب IMD‌ هستند که این مسئله باعث عدم پاسخ گیرنده‌های تی‌ال‌آر به عفونت قارچی می‌شود.
سپس مگس‌ها در محیط ابر گرانشی – سانتریفیوژ – قرار داده شدند که باعث افزایش پاسخ به عفونت قارچی شد.
با توجه به مشابهت مگس میوه با 77 درصد ژن بیماری‌های انسان می‌توان از نتایج این مطالعه در توسعه سفرهای فضایی به مقاصد دور دست استفاده کرد.
نتایج این مطالعه در مجله PLOS ONE‌ منتشر شده است.
 

معمار ایرانی

عضو جدید
قرآن ونجوم

قرآن ونجوم

[FONT=&quot] بسم اله الرحمن الرحیم[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]وَ هُوَ الَّذي جَعَلَ لَکُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِها في‏ ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ قَدْ فَصَّلْنَا الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ[/FONT][FONT=&quot]97[/FONT]
[FONT=&quot]و اوست که برای شما ستارگان را قرار داد تا به وسیله آنها در تاریکی های خشکی و دریا هدایت یابید. همانا ما آیات ( توحید و قدرت و حکمت خود ) را برای گروهی که می دانند تفصیل دادیم[/FONT].[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]لَا الشَّمْسُ يَنبَغِي لَهَا أَن تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ ﴿۴۰﴾ سوره یاسین[/FONT]
[FONT=&quot]نه خورشيد را سزد كه به ماه رسد و نه شب بر روز پيشى جويد و هر كدام در سپهرى شناورند [/FONT]([FONT=&quot]۴۰[/FONT])[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]« وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ وَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلُّ فِی فَلَكٍ یَسْبَحُونَ» [ سوره انبیاء(21) آیه 43] [/FONT]

[FONT=&quot]« اوست آن كسی كه شب و روز و خورشید و ماه را پدید آورده است. هر كدام از این دو در مداری [معین] شناورند.» [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]« وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلُّ یَجْرِی لِاَجَلِ مُسَمّیً» [سوره رعد(13)آیه 2] [/FONT]

[FONT=&quot]« و خورشید و ماه را رام گردانید؛ هر كدام برای مدتی معین به سیر خود ادامه می‌دهند.»[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot] « وَسَخَّرَ لَكُمْ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ دَائِبَیْنِ » [سوره ابراهیم(149 آیه 33] [/FONT]

[FONT=&quot]« خداوند خورشید و ماه را در حالی كه هر دو در حال حركت هستند، به نفع شما مقهور و مسخر گردانی[/FONT][FONT=&quot]د. [/FONT]


[FONT=&quot]) نظرات علمی قرآن در مورد فضا ومسافرت به فضا:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]تفاوت ستاره و سیاره (یونس/5)و (فرقان/61)، گردش خورشید،ماه،زمین وسیارگان در مدارهای مشخص(یس/40-38)،(انبیاء/33) و(تکویر/16-15)، پیش بینی مسافرت به فضا و عبور از جو(رحمن/33)و(انعام/125)،سقوط سنگهای آسمانی (رحمن/35)،شهابها(جن/8)،فقدان اکسیژن و هوا در ارتفاعات بالای جو(انعام/125)تسخیر کره ی ماه و احتمالاً خورشید(ابراهیم/33)،مطالبی در مورد سیاره ی زهره (طارق/3-1و. . [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] « آيه‌هايي از قرآن كه در آن كلمه‌اي «الشمس» بكار رفته است:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] سوره‌ي مبارکه بقره آيه‌‌ي 258[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه انعام آيه‌ي 78[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه انعام آيه‌ي 96[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه اعراف آيه‌ي 54[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه يونس آيه‌ي 5[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه يوسف آيه‌ي 4[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه رعد آيه‌ي 2[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه ابراهيم آيه‌ي 33[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه نحل آيه‌ي 12[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه اسراء آيه‌ي 78[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه مبارکه كهف آيه‌ي 17[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه كهف آيه‌ي 86[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه كهف آيه‌ي 90[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه طه آيه‌ي 130[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه انبياء آيه‌ي 33[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه حج آيه‌ي 18[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه فرقان آيه‌ي 45[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه نمل آيه‌ي 24[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه عنكبوت آيه‌ي 61[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه لقمان آيه‌ي 29[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه فاطر آيه‌ي 13[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه يس آيه‌ي 38[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه يس آيه‌ي 40[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه زمر آيه‌ي 5[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه فصلت آيه‌ي 37[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه فصلت آيه‌ي 37[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه ق آيه‌ي 39[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه الرحمن آيه‌ي 5[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه نوح آيه‌ي 16[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه قيامه آيه‌ي 9[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه تكوير آيه‌ي 1[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه شمس آيه‌ي 1[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه انسان آيه‌ي 13[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] « آيه‌هايي از قرآن كه در آن كلمه‌ي «القمر» بكار رفته است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] سوره‌ي مبارکه انعام آيه‌ي 77 [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه انعام آيه‌ي 96[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه اعراف آيه‌ي 54[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه يونس آيه‌ي 5[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه يوسف آيه‌ي 4[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه رعد آيه‌ي 2[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه ابراهيم آيه‌ي 23[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه نحل آيه‌ي 12[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه انبياء آيه‌ي 23[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه حج آيه‌ي 18[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه عنكبوت آيه‌ي 61[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه لقمان آيه‌ي 29[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه فاطر آيه‌ي 13[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه يس آيه‌ي 39[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه يس آيه‌ي 40[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه زمر آيه‌ي 5[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه فصلت آيه‌ي 37[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه فصلت آيه‌ي 37[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه قمر آيه‌ي 1[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه الرحمن آيه‌ي 5[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه نوح آيه‌ي 16[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه المدثر آيه‌ي 32[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه قيامه آيه‌ي 1[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه قيامه آيه‌ي 9[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه انشقاق آيه‌ي 18[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه شمس آيه‌ي 2[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه فرقان آيه‌ي 61[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] « آيه‌هايي از قرآن كه در آن كلمه‌ي «النجم» بكار رفته است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] سوره‌ي مبارکه نحل آيه‌ي 16[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه نجم آيه‌ي 1[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه الرحمن آيه‌ي 6[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه طارق آيه‌ي 3[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] « آيه‌هايي از قرآن كه در آن كلمه‌ي «النجوم» بكار رفته است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] سوره‌ي مبارکه انعام آيه‌ي 97[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه اعراف آيه‌ي 54[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه نحل آيه‌ي 12[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه حج آيه‌ي 18[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه صافات آيه‌ي 88[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه طور آيه‌ي 49[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه واقعه آيه‌ي 75[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه مرسلات آيه‌ي 8 [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سوره‌ي مبارکه تكوير آيه‌ي 2[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
:gol:
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
رصد نوزادی "کهکشان راه شیری" برای نخستین بار

رصد نوزادی "کهکشان راه شیری" برای نخستین بار

[h=1] رصد نوزادی "کهکشان راه شیری" برای نخستین بار

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 92111611278
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۸




تیمی از دانشمندان نخستین تصویر از کهکشان نوزادی را رصد کردند که می‌تواند به ساختاری مانند کهکشان راه شیری تکامل یابد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کهکشان نوزاد DLA2222-0946 باید روزی به یک کهکشان مارپیچی مانند راه شیری تکامل یابد.
این کهکشان نوزاد دیدگاه‌های جدیدی در خصوص شکل‌گیری کهکشان‌هایی ارائه می‌دهد که در آغاز زندگی خود در کیهان قرار دارند.

رگینا یورگنسن و همکارانش از دانشگاه هاوایی از تلسکوپ Keck برای بدست‌آوردن نخستین تصاویر از این کهکشان‌های نرمال و جوان استفاده کردند. گرچه وجود اجرامی از این دست دهه‌ها ثابت شده، رصد واضح آن‌ها همواره یک چالش بوده است.
کهکشان‌های آغازین و کودک اساسا حاوی غبار و غذا برای شکل‌گیری ستاره‌ای هستند و یورگنسن فرآیند شکل‌گیری کهکشانی را به پختن یک کیک تشبیه کرده است که مستلزم مواد مختلفی از جمله آرد است؛ در یک کیک کهکشانی، آرد معادل گاز خنثی است که سوخت اصلی برای شکل‌گیری ستاره‌ای به شمار می‌آید.
تیم علمی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های تلسکوپ «کک» برای تصویربرداری واضح از DLA2222-0946 استفاده کرد.
جسم نوزاد مزبور 10.8 میلیارد سال نوری از کهکشان راه شیری فاصله دارد و اندازه آن فقط یک ششم اندازه کهکشان راه شیری است و یک دویست‌ام آن نیز جرم دارد؛ با این حال، ذخیره عظیم گازی آن نشان می دهد این کهکشان 10 برابر کهکشان راه شیری ستاره تولید می‌کند.
جزئیات این مطالعه در نشست مطبوعاتی انجمن نجوم امریکا در واشنگتن ارائه شد.
 

seyedmahdi

عضو جدید
[h=2]ماکت Gemini-Titan II[/h]
نسبت اندازه ماکت به مدل واقعی : 1/96 - 1/48
درجه سختی از لحاظ ساخت ماکت : 6/10


پسورد تمامی فایل های فشرده : www.noojum.com

منبع:http://www.noojum.com


دانلود

[h=2]ماکت Mercury capsule[/h]
سبت اندازه ماکت به مدل واقعی : 1/48 درجه سختی از لحاظ ساخت ماکت : 4/10


دانلود1


[h=2]ماکت lunar surveyor[/h]
نسبت اندازه ماکت به مدل واقعی : 1/24
درجه سختی از لحاظ ساخت ماکت : 8/10


دانلود2


برای دانلود بقیه ماکت ها می تونید به سایت http://www.noojum.com/top-news/80-top-news/5565-space-craft.htmlمراجعه کنید.
 

azin14

عضو جدید
نکات جالب در باره ی نجوم

نکات جالب در باره ی نجوم

1_ همه ی اجسامی که با جوٌ زمین برخورد می کنند کاملا نمی سوزند.
2_ شهاب سنگهای بزرگ هر 000/10 سال یکبار با سطح زمین برخورد میکنند.
3_ وقتی جسمی با زمین برخورد می کند شهاب سنگ نامیده می شود.
4_ اجسام بزرگتر با نیروی بسیار زیادی با زمین برخورد کرده و گودالهایی را در روی آن به وجود می آورند. یکی از گودالها به اسم آریزونای آمریکاست.


ستارگان چشمک زن
اگر شب هنگام که هوا تاریک و صاف است به آسمان نگاه کنید ستارگان را می بینید در یک شب کاملا صاف می بینید هزاران ستاره را ببینید . اگر آنها را با دقت کافی بررسی کنید متوجه می شوید که حتی دو ستاره شبیه به هم به نظر نمی رسند. ستارگان از نظر روشنی چشمک زدن و حتی رنگ با یکدیگر تفاوت دارند.


رنگ دما
رنگ ستارگان بسته به درجه حرارت سطح آنها متفاوت است. به عنوان مثال دمای یک ستاره ی سرخ کمتر یک ستاره ی نارنجی است. که دمای آن هم کمتر از دمای یک ستاره ی زرد است.


علت سوسوزدن ستارگان
نوریک ستاره کم و بیش از موانع متعددی در فضا عبور کرده و به زمین می رسد گرچه قبل از رسیدن به زمین نور آن باید از جو نیز بگذرد نور ستاره هنگام عبور از هوا می تواند توسط جریانها و ذرات هوا شکسته شود. این امر باعث می شود که از دید یک ناظر زمینی ستاره به نظر چشمک یا سوسو بزند.
از کوچک به بزرگ
اندازه ی ستارگان متفاوت است. خورشید ستاره ی ما ستاره ی بزرگی نیست! و گا ستاره ای به رنگ سفید آبی است که چندین برابر خورشید می باشد. دبران که یک ستاره ی نارنجی رنگ است حدودا 20 برابر خورشید است.(بتل گوس) یک ستاره ی سرخ و عظیم است 600 برابر خورشید می باشد (بتل گوس) همان (آلفای جبار) یا (یدالجوزای الیمنی) است.


هفت خواهران
در زمستان به سمت شمالی آسمان نگاه کنید. گروه کوچکی از ستارگان را می بینید که کنار هم گرد آمده اند و جزئ گروهی از ستارگان به نام صورت فلکی (ثور) هستند این مجموعه ی ستارگان را خوشه ی روین با هفت خواهران می نامند. اگر جه با چشم غیر مسلح فقط شش تای آنها را می توان دید. این ها گروهی از ستارگان هستند که با هــــم تشکیل یک خوشه را داده اند. نورانی ترین ستاره های این خوشه یک ستاره آبی رنگ درخشان است . علت رنگ آبی آنها بخاطر این است که بسیار سریع می سوزند ( چپ) و ستارگان تند سوز عمر زیادی ندارند. این نشان میدهد که ستاره های آبی رنگ در زمان نه چندان دوری متولد شده اند.


نامگذاری ستارگان
مردم همیشه داستان هایی درباره ستارگان ساخته و پرداخته اند و آنها را به گروههایی مرتبط کرده و نام شخصیتهایی را بر روی آنها گذاشته اند شما می توانید از این گروهها برای تقسیم بندی آسمان و پیداکردن مسیرتان از ستاره ای به ستاره ی دیگر استفاده کنید.


دیدار با ستارگان
تقسیم بندی ستارگان بر اساس گروههایی به نام صورت فلکی است. برای نشان دادن این صورتهای فلکی به طور واضح آسمان را به چند بخش ستاه ای تقسیم کرده اند. این تقسیم بندی ها نشان دهنده صور فلکی اصلی است که شامل بروج دوازده گانه و شکارچی (جبار) با کمربند سه ستاره گرزجنگی و سپرش می باشد.


شکارچی در حال تیراندازی
برای پیدا کردن ستاره ی شعرای یمانی می توان از صورت فلکی شکارچی (جبار) استفاده کرد. سه ستاره ی کمربند جبار به سوی صورت فلکی ثور (گاونر) هدایت می کند. با استفاده از
ستاره ی پای شکارچی (رجل الجبار) و ستاره ی نیانی کمربندش می توانید ستاره ی کاستور (راس پیکرپیشین) را در صورت فلکی جوزا (دوپیکر) پیدا کنید.


راهنمایان شمالی
بخشی از صورت فلکی دب اکبر را هفت ستاره تشکیل می دهند. این هفت ستاره را (بگردان بزرگ) یا (گاو آهن) می نامند. دو ستاره ای که در لبه سمت راست قرار دارند ما را به سمت ستاره ی قطبی و صورت فلکی قطبی اسد (شیر) راهنمایی می کنند.دب اکبر هم چنین هدایت کننده ی ما به سوی صورتهای فلکی سیاهگوش وسماوک رامح (نگهبان شمالی) می باشد.


فضا از كجا شروع ميشود؟
فضا از بالاي جو شروع ميشود.هر چه بالاتر رويم هوا رقيقتر ميشود.در ارتفاع تقريبا 160 كيلومتري هوا به قدري رقيق ميشود كه در واقع چيزي از آن باقي نميماند.فضا از اين نقطه آغاز ميشود.


مدار چيست؟
مدار مسيري است دايره اي و يا بيضي شكل كه اجرامي در فضا ان را طي ميكنند.سيارات روي مدار محور دايره اي شكل خورشيد ميگردند و اقمار حول مداري به دور سيارات گردش ميكنند.براي قرار گرفتن يك فضاپيما در مدار زمين،فضاپيما بايد به آن سوي جو پرواز كند.فضاپيما بايد سرعت خود را لااقل به28 هزار كيلومتر در ساعت برساند، يعني تقريبا معادل 8 كيلومتر در ثانيه.اگر فضاپيما نتواند به اين سرعت برسد، به زمين سقوط خواهد كرد.


كدام سياره آن قدر دا‎غ است كه سرب در آن ذوب ميشود؟
گرمترين سياره، نزديكترين سياره به خورشيد،يعني تير يا عطارد نيست بلكه ناهيد،دومين سياره منظومه شمسي است.سطح اين سياره بسيار داغ است، زيرا برعكس تير، ناهيد داراي جو است.جو همانند شيشه هاي گلخانه به گرم كردن سطح سياره كمك ميكند.دماي اين سياره در حدود 500 درجه سانتيگراد است كه براي ذوب كردن بسياري از فلزات مانند قلع، سرب و روي كافي است.


سيارات داخلي و خارجي كجا قرار دارند؟
سيارات داخلي چهار سياره اي هستند كه نزديك خورشيدند،يعني تير،ناهيد،زمين و مريخ.پنج سياره ي ديگر يعني مشتري، كيوان، اورانوس، نپتون و پلوتون از خورشيد بسيار دورند و به همين دليل سيارات خارجي ناميده ميشوند.


كدام سيارات حلقه هايي به دور خوذ دارند؟
سه سياره ي مشتري، اورانوس و كيوان حلقه هايي به دور خود دارند.حلقه ها كمربندهاي باريكي از سنگهاي بزرگند كه حول محوري به دور سياره ميگردند.حلقه ي كيوان، اين سياره را به زيباترين سياره ي آسمان تبديل كرده است.ستاره شناسان عقيده دارند كه نپتون نيز داراي حلقه هايي است.
 

raha12555

عضو جدید
نکات جالب درباره ی نجوم

نکات جالب درباره ی نجوم

1_ همه ی اجسامی که با جوٌ زمین برخورد می کنند کاملا نمی سوزند.
2_ شهاب سنگهای بزرگ هر 000/10 سال یکبار با سطح زمین برخورد میکنند.
3_ وقتی جسمی با زمین برخورد می کند شهاب سنگ نامیده می شود.
4_ اجسام بزرگتر با نیروی بسیار زیادی با زمین برخورد کرده و گودالهایی را در روی آن به وجود می آورند. یکی از گودالها به اسم آریزونای آمریکاست.


ستارگان چشمک زن
اگر شب هنگام که هوا تاریک و صاف است به آسمان نگاه کنید ستارگان را می بینید در یک شب کاملا صاف می بینید هزاران ستاره را ببینید . اگر آنها را با دقت کافی بررسی کنید متوجه می شوید که حتی دو ستاره شبیه به هم به نظر نمی رسند. ستارگان از نظر روشنی چشمک زدن و حتی رنگ با یکدیگر تفاوت دارند.


رنگ دما
رنگ ستارگان بسته به درجه حرارت سطح آنها متفاوت است. به عنوان مثال دمای یک ستاره ی سرخ کمتر یک ستاره ی نارنجی است. که دمای آن هم کمتر از دمای یک ستاره ی زرد است.


علت سوسوزدن ستارگان
نوریک ستاره کم و بیش از موانع متعددی در فضا عبور کرده و به زمین می رسد گرچه قبل از رسیدن به زمین نور آن باید از جو نیز بگذرد نور ستاره هنگام عبور از هوا می تواند توسط جریانها و ذرات هوا شکسته شود. این امر باعث می شود که از دید یک ناظر زمینی ستاره به نظر چشمک یا سوسو بزند.
از کوچک به بزرگ
اندازه ی ستارگان متفاوت است. خورشید ستاره ی ما ستاره ی بزرگی نیست! و گا ستاره ای به رنگ سفید آبی است که چندین برابر خورشید می باشد. دبران که یک ستاره ی نارنجی رنگ است حدودا 20 برابر خورشید است.(بتل گوس) یک ستاره ی سرخ و عظیم است 600 برابر خورشید می باشد (بتل گوس) همان (آلفای جبار) یا (یدالجوزای الیمنی) است.


هفت خواهران
در زمستان به سمت شمالی آسمان نگاه کنید. گروه کوچکی از ستارگان را می بینید که کنار هم گرد آمده اند و جزئ گروهی از ستارگان به نام صورت فلکی (ثور) هستند این مجموعه ی ستارگان را خوشه ی روین با هفت خواهران می نامند. اگر جه با چشم غیر مسلح فقط شش تای آنها را می توان دید. این ها گروهی از ستارگان هستند که با هــــم تشکیل یک خوشه را داده اند. نورانی ترین ستاره های این خوشه یک ستاره آبی رنگ درخشان است . علت رنگ آبی آنها بخاطر این است که بسیار سریع می سوزند ( چپ) و ستارگان تند سوز عمر زیادی ندارند. این نشان میدهد که ستاره های آبی رنگ در زمان نه چندان دوری متولد شده اند.


نامگذاری ستارگان
مردم همیشه داستان هایی درباره ستارگان ساخته و پرداخته اند و آنها را به گروههایی مرتبط کرده و نام شخصیتهایی را بر روی آنها گذاشته اند شما می توانید از این گروهها برای تقسیم بندی آسمان و پیداکردن مسیرتان از ستاره ای به ستاره ی دیگر استفاده کنید.


دیدار با ستارگان
تقسیم بندی ستارگان بر اساس گروههایی به نام صورت فلکی است. برای نشان دادن این صورتهای فلکی به طور واضح آسمان را به چند بخش ستاه ای تقسیم کرده اند. این تقسیم بندی ها نشان دهنده صور فلکی اصلی است که شامل بروج دوازده گانه و شکارچی (جبار) با کمربند سه ستاره گرزجنگی و سپرش می باشد.


شکارچی در حال تیراندازی
برای پیدا کردن ستاره ی شعرای یمانی می توان از صورت فلکی شکارچی (جبار) استفاده کرد. سه ستاره ی کمربند جبار به سوی صورت فلکی ثور (گاونر) هدایت می کند. با استفاده از
ستاره ی پای شکارچی (رجل الجبار) و ستاره ی نیانی کمربندش می توانید ستاره ی کاستور (راس پیکرپیشین) را در صورت فلکی جوزا (دوپیکر) پیدا کنید.


راهنمایان شمالی
بخشی از صورت فلکی دب اکبر را هفت ستاره تشکیل می دهند. این هفت ستاره را (بگردان بزرگ) یا (گاو آهن) می نامند. دو ستاره ای که در لبه سمت راست قرار دارند ما را به سمت ستاره ی قطبی و صورت فلکی قطبی اسد (شیر) راهنمایی می کنند.دب اکبر هم چنین هدایت کننده ی ما به سوی صورتهای فلکی سیاهگوش وسماوک رامح (نگهبان شمالی) می باشد.


فضا از كجا شروع ميشود؟
فضا از بالاي جو شروع ميشود.هر چه بالاتر رويم هوا رقيقتر ميشود.در ارتفاع تقريبا 160 كيلومتري هوا به قدري رقيق ميشود كه در واقع چيزي از آن باقي نميماند.فضا از اين نقطه آغاز ميشود.


مدار چيست؟
مدار مسيري است دايره اي و يا بيضي شكل كه اجرامي در فضا ان را طي ميكنند.سيارات روي مدار محور دايره اي شكل خورشيد ميگردند و اقمار حول مداري به دور سيارات گردش ميكنند.براي قرار گرفتن يك فضاپيما در مدار زمين،فضاپيما بايد به آن سوي جو پرواز كند.فضاپيما بايد سرعت خود را لااقل به28 هزار كيلومتر در ساعت برساند، يعني تقريبا معادل 8 كيلومتر در ثانيه.اگر فضاپيما نتواند به اين سرعت برسد، به زمين سقوط خواهد كرد.


كدام سياره آن قدر دا‎غ است كه سرب در آن ذوب ميشود؟
گرمترين سياره، نزديكترين سياره به خورشيد،يعني تير يا عطارد نيست بلكه ناهيد،دومين سياره منظومه شمسي است.سطح اين سياره بسيار داغ است، زيرا برعكس تير، ناهيد داراي جو است.جو همانند شيشه هاي گلخانه به گرم كردن سطح سياره كمك ميكند.دماي اين سياره در حدود 500 درجه سانتيگراد است كه براي ذوب كردن بسياري از فلزات مانند قلع، سرب و روي كافي است.


سيارات داخلي و خارجي كجا قرار دارند؟
سيارات داخلي چهار سياره اي هستند كه نزديك خورشيدند،يعني تير،ناهيد،زمين و مريخ.پنج سياره ي ديگر يعني مشتري، كيوان، اورانوس، نپتون و پلوتون از خورشيد بسيار دورند و به همين دليل سيارات خارجي ناميده ميشوند.


كدام سيارات حلقه هايي به دور خوذ دارند؟
سه سياره ي مشتري، اورانوس و كيوان حلقه هايي به دور خود دارند.حلقه ها كمربندهاي باريكي از سنگهاي بزرگند كه حول محوري به دور سياره ميگردند.حلقه ي كيوان، اين سياره را به زيباترين سياره ي آسمان تبديل كرده است.ستاره شناسان عقيده دارند كه نپتون نيز داراي حلقه هايي است.
 

اخبار

ربات
چرخش زمین کند شده است

چرخش زمین کند شده است

اگر ماجرای تقویم ما فقط ماجرای تقویم شمسی و میلادی بود، بخش زیادی از پیچیدگی‌ها از بین می‌رفت. تقویم میلادی اساسا به استخراج نیاز ندارد.

بيشتر...
 

اخبار

ربات
مریخ مسکونی می​شود?!

مریخ مسکونی می​شود?!

رویدادهای اولیه نیز این مسیر و روند را تائید می کرد. رقابت های فضایی شوروی و آمریکا که در نهایت به فرستادن انسان به سطح ماه ختم شد، از روزهای اوج پیش رو خبر می داد. برخی از این آینده نگر ها چنان خوشبین شدند که بدون در نظر گرفتن تغییرات روند رو به جلوی پیشرفت های فضایی، پیش بینی می کردند نخستین دوره مسابقات المپیک هزاره جدید در شهرک های ساخته شده بر سطح ماه برگزار خواهد شد.

بيشتر...
 

Similar threads

بالا