تاپیک مرجع و آموزش نرم افزار CATIA

تاپیک مرجع و آموزش نرم افزار CATIA

  • ضعیف

    رای: 37 12.1%
  • متوسط

    رای: 38 12.5%
  • خوب

    رای: 114 37.4%
  • عالی

    رای: 116 38.0%

  • مجموع رای دهندگان
    305

mehd0551

عضو جدید
هلپ می خیلی فوری

هلپ می خیلی فوری

بازم سلام به تمام مهندسین گل.بازم سوال ..... تو قسمت اسمبلی قید کویچ کونستراینت به چه کاری میاد ؟من دارم دنبال یه راه میگردم که زمانی که قطعاتم را چیدم تو یه محلی (مثلا دوتا سطح با هم مماس باشن یا یه شفت با یه سوراخ هم محور باشه) خود نرم افزاربیاد تمام این قطعات را برام مقید کنه .خوب میگید که اگه این کار را کردیم که خودش مقید هست درسته مقید هست اما برا زمانی که به یه دلیل مثلا دنبال یه قید میگردی از هیچ روشی پیداش نمیکنی. با اعصاب خورد میزنی تمام قیدهارا پاک میکنی (مطمئنا برا همتون پیش اومده)یا یه زمانی قطعات STP شده تو یه فایل دیگه دست شما رسیده، هم میخوای قطعات را قاطی پاتی کنی هم نمیدونی بعدش میتونی درست اسمبلش کنی یا نه میدونید که زمانی که STP شده یه قطعه ای را ،به شما میدن قبلا مونتاژشده و بیشتر قیود را تو خودش داره یعنی یه جورایی قبلا مقید بوده اما الان قیدی در کار نیست ....اما روش در اوردنش میشه اینکه ؟خوب یکی جواب بده.....
سلام کمک فوری برا اتوماتیک مقید کردن قطعات در کتیا شب عیده و پروژه ها تمومی نداره
 

AFROUZ-E

عضو جدید
یعنی میزان انحراف و خطا را در تمام سطح شل یکسان در نظر میگیرد . در حالت manual مقداری تعریف میشود(در صورت زدن تیک) که همان مقدار در تمام سطح شل یکسان در نظر گرفته میشود و در حالت اتوماتیک ، به نرم افزار اجازه میدهیم تا خودش تخمین بزند.
بخش انحراف به این دلیل قرار داده شده که یه پوسته ی هموار دستمون رو بگیره. قبول؟ اگر قرار باشد سطح بیرونی solid که می خواهیم پوسته بشه، به یه میزان ثابت thickness بگیره (می شه گفت آفست) هموار خواهد بود به نظرتون؟
در نوع خودکار، آیا نرم افزار مجاز هست که در هر محدوده ی دلخواهی انحراف رو بسازد؟ اگر نه اطلاعاتی ازش دارین؟

ممنون می شم یه مثال دم دستی بیارین که این بخش انحراف توش به کار رفته شده باشه.
 

عشق کتی

عضو جدید
بخش انحراف به این دلیل قرار داده شده که یه پوسته ی هموار دستمون رو بگیره. قبول؟ اگر قرار باشد سطح بیرونی solid که می خواهیم پوسته بشه، به یه میزان ثابت thickness بگیره (می شه گفت آفست) هموار خواهد بود به نظرتون؟
در نوع خودکار، آیا نرم افزار مجاز هست که در هر محدوده ی دلخواهی انحراف رو بسازد؟ اگر نه اطلاعاتی ازش دارین؟

ممنون می شم یه مثال دم دستی بیارین که این بخش انحراف توش به کار رفته شده باشه.

_CONSTANT THICNESS مربوط به مقدار ضخامت اولیه ایست که میدهیم،حالا با زدن تیک به نرم افزار اجازه نمیدهیم تا در این مقدار دخلو تصرف کند (یعنی میزان انحراف را، از این عدد کم وزیاد کند، مقدار ضخامت اولیه ، تحت هر شرایطی ثابت است و مقدار انحراف از آن کم وزیاد میشود . چنانچه تیک CONSTANT THICNESS بردارم ، مقدار ضخامت اولیه دستخوش تقییرات انحراف خواهد شد.)
_در نوع اتوماتیک چنانچه تیک CONSTANT THICNESS را بردارید دست نرم را از هر نظر باز گذاشته اید.
_در پست قبلی منظور همین بود ، ولی بد عنوا شد.
 
آخرین ویرایش:

mehd0551

عضو جدید
تنظیمات کتیا

تنظیمات کتیا

سلام به همه مهندسین گل میخواستم بدونم از کجا میتونم فونتی که کتیا داره میخونه را تغییر بدم برا جدول bom (زمانی که بی او ام بگیریم یه جدول به ما می ده میخوام بتونم خروجی جدول را از تو تنظیمات اولیه تغییر بدم همیشه یه فونت میخوام) تو اسکچ از کجا میتونم فونت درخت طراحی را تغییر بدم .تو محیط درفتینگ از کجا میتونم فونت را تنظیمکنم که هر چی مینویسم تو تکست یه فونت انتخابی من باشه (نه اینکه بنویسم بعد تغییر بدم)
 

عشق کتی

عضو جدید
دوستان من دیگه میرم شب اینترنت ندارم. اگه خبری شد لطف کنید یه تک به شمارم بزنید تا با گوشی وصل شم و ببینم. بازم ممنون
09358323604
میرم کتیای جدید میگیرم که بتونه فایلای شما رو باز کنه

_ فایل پروفیل مسیر دراومد ، کارهای جا نماییشو فردا انجام میدم .
_ فایل کد ارسالی ایراد زیاد داشت و اصلاحاتش خیلی وقتگیر ، مثلا spline که مهمترین قسمت بود از همه بیشتر ایراد داشت .
_ برای انجام اینجور کارها ، نوع دستور انتخابی ، و مهمتر از همه اینکه بدونی کجا از خاصیت designe in context استفاده کنی و کجا استفاده نکنی ، خیلی مهمه.




شکل پروفیل نهایی


مشاهده پیوست 141040
 

eydani

عضو جدید
سلام
آيا كتيا مدرك بين المللي هم دارد؟ اگر دارد مطمئنا تو ايران كه آزموني ندارد، كسي اطلاعي در اين خصوص دارد؟ ميشه رفت دبي مدرك گرفت؟
 

yasser2222

عضو جدید
_ فایل پروفیل مسیر دراومد ، کارهای جا نماییشو فردا انجام میدم .
_ فایل کد ارسالی ایراد زیاد داشت و اصلاحاتش خیلی وقتگیر ، مثلا spline که مهمترین قسمت بود از همه بیشتر ایراد داشت .
_ برای انجام اینجور کارها ، نوع دستور انتخابی ، و مهمتر از همه اینکه بدونی کجا از خاصیت designe in context استفاده کنی و کجا استفاده نکنی ، خیلی مهمه.



شکل پروفیل نهایی


مشاهده پیوست 141040
اینایی که گفتی ینی چه؟!!!نمیفهمم
 

mer30fery

دستیار مدیر مهندسی مکانیک, متخصص سالید ورک
کاربر ممتاز
سلام اگه میشه راهنمایی بفرمایید.
فرض بگیرید من یه فولدر دارم به اسم A توش چهارتا فایله B.Catpart - C.CATPart - D.CartProduct - E.CATDrawing
یعنی فایل E نقشه مجموعه D هست که از دو قطعه B , C تشکیل شده.
حالا میخوام یک تغییری در قطعه B بدهم وهمه را در جای دیگر ذخیره کنم.
راه اصولیش چیه که کمترین خطا رو داشته باشه و لینک ها اصلاح بشه و فایلهای اولیه هم بهم نخوره.؟
قط نگید همه رو با هم باز کنید و دوباره save AS کنید که این روش رو نمی خوام چون این یک مثال کوچک شده است.
شما از چه روشی استفاده میکنید؟
 

mehd0551

عضو جدید
سلام اگه میشه راهنمایی بفرمایید.فرض بگیرید من یه فولدر دارم به اسم A توش چهارتا فایله B.Catpart - C.CATPart - D.CartProduct - E.CATDrawingیعنی فایل E نقشه مجموعه D هست که از دو قطعه B , C تشکیل شده.حالا میخوام یک تغییری در قطعه B بدهم وهمه را در جای دیگر ذخیره کنم.راه اصولیش چیه که کمترین خطا رو داشته باشه و لینک ها اصلاح بشه و فایلهای اولیه هم بهم نخوره.؟قط نگید همه رو با هم باز کنید و دوباره save AS کنید که این روش رو نمی خوام چون این یک مثال کوچک شده است.شما از چه روشی استفاده میکنید؟
ببین سه حالت کلی پیش میاد یا شما این قطعه را میخوای تغییر بدی و ببری به کسی نشون بدی(رو یه سیستم دیگه) یا نه میخوای تغییر بدی و ماهیت دستگاه عوض میشه با این تغییر قطعه و یا نه فقط میخوای محکم کاری کنی و دوجا ذخیرش کنی یکی قطعه جدید و یکی هم قطعه قدیم. برا مرحله اول و دوم چند تا گزینه پائئین تر از سیو از یه گزینه هست به نام سند تو از این گزینه انتخاب کن و سند تو دایرکتوری را در پوشه d بزن تمام فایلهای ضمیمه متصل به d همراهش میرن به اون فولدر بدون اون که بخوای قطعات a, b را باز کنی اونجا میتونی بازش کنی یه سیو از بگیری و با نام جدید ذخیرش کنی در نتیجه فایلها هم اتصال خودشون را با D قبلی قطع میکنن وبه d جدید می چسبن برا نقشه نمیدونم اما چون تغییر تو اسم قطعات ندادیم میتونی یه کپی از نقشه قبلی بگیری و با فرمان دیسک (desk) یکی یکی قطعات را بهش معرفی کنی برا حالت سوم هم میتونی از یه راه حل دیگه استفاده کنی اون قطعه را از تو اسمبلی با گزینه ریپلیس کومپند قطعه قبلی را با قطعه جدید جایگزین کنی و یه نقشه جدید داشته باشی و گرنه باید دونه دونه سیو از کنی
 

mehd0551

عضو جدید
تبریک عید

تبریک عید

همه مهندسین گل عیدتون مبارک من از امروز دارم میرم تعطیلات راستی یکشنبه قراره برم شرکت دارو پخش برا مصاحبه جهت استخدام اگه کسی اطلاعاتی در مورد این شرکت هم داره برام یا پیام کنه یا ایمیل و برام دعا کنه ممنون سال نو همه گی مبارک. عشق کتی عزیز، مهندس جان نثاری گل ،اقای مرسی فری و یونس جان ،مهندس موسویان ،مهندس آرش و همه دوستان عزیز از امروز تا فکر کنم بعد از تعطیلات به خدا سپردمتون و از بابت کمکهایی که در این مدت به من کردید ممنون و سپاسگزارم خدا یار و نگهدارتان (نه تو را خدا رای نمیخواد بدین) یه چیزی هم دم رفتن بگم تو اصفهان پوست پسته کیلویی 5 هزار تومان کسی خواست خبر کنه قبل از تعطیلات براش بفرستم (برا اینکه جلو ماشین و دم در خونه بریزین دیگه، خوب کلاس داره)
 

mer30fery

دستیار مدیر مهندسی مکانیک, متخصص سالید ورک
کاربر ممتاز
سلام اگه میشه راهنمایی بفرمایید.
فرض بگیرید من یه فولدر دارم به اسم A توش چهارتا فایله B.Catpart - C.CATPart - D.CartProduct - E.CATDrawing
یعنی فایل E نقشه مجموعه D هست که از دو قطعه B , C تشکیل شده.
حالا میخوام یک تغییری در قطعه B بدهم وهمه را در جای دیگر ذخیره کنم.
راه اصولیش چیه که کمترین خطا رو داشته باشه و لینک ها اصلاح بشه و فایلهای اولیه هم بهم نخوره.؟
قط نگید همه رو با هم باز کنید و دوباره save AS کنید که این روش رو نمی خوام چون این یک مثال کوچک شده است.
شما از چه روشی استفاده میکنید؟

ببین سه حالت کلی پیش میاد یا شما این قطعه را میخوای تغییر بدی و ببری به کسی نشون بدی(رو یه سیستم دیگه) یا نه میخوای تغییر بدی و ماهیت دستگاه عوض میشه با این تغییر قطعه و یا نه فقط میخوای محکم کاری کنی و دوجا ذخیرش کنی یکی قطعه جدید و یکی هم قطعه قدیم. برا مرحله اول و دوم چند تا گزینه پائئین تر از سیو از یه گزینه هست به نام سند تو از این گزینه انتخاب کن و سند تو دایرکتوری را در پوشه d بزن تمام فایلهای ضمیمه متصل به d همراهش میرن به اون فولدر بدون اون که بخوای قطعات a, b را باز کنی اونجا میتونی بازش کنی یه سیو از بگیری و با نام جدید ذخیرش کنی در نتیجه فایلها هم اتصال خودشون را با D قبلی قطع میکنن وبه d جدید می چسبن برا نقشه نمیدونم اما چون تغییر تو اسم قطعات ندادیم میتونی یه کپی از نقشه قبلی بگیری و با فرمان دیسک (desk) یکی یکی قطعات را بهش معرفی کنی برا حالت سوم هم میتونی از یه راه حل دیگه استفاده کنی اون قطعه را از تو اسمبلی با گزینه ریپلیس کومپند قطعه قبلی را با قطعه جدید جایگزین کنی و یه نقشه جدید داشته باشی و گرنه باید دونه دونه سیو از کنی
ببخشید من یکم گنگ گفتم
یکی یکی بریم جلو.
اول اینکه من چهارتا فایل اول رو میخوام.
دوم اینکه نمیخوام فایلهای مشابه تکرار شوند.
مثلا وقتی من قطعه B رو تغییر میدم پس قطعه جدیدی به نام B2 خواهم داشت که در فولدر A2 ذخیره خواهم کرد و C سر جاش تو A مونده
پس باتغییر B من توتا فایل جدید هم میخوام یکی فایل مونتاژی D2 و یکی نقشه E2

حالا سند تو دایرکتوری رو تو کدوم فایل بزنم و کی بزنم؟؟
اتفاقا وقتی رینیم نمیکنی نمیتونی ریپلیس کنی.

یکم میشه واضح تر بگید من یکم قاطی کردم.
واگه میشه وسط جمله هاتون یا نقطه بذارید یا اینتر بزنید.
من یکم فارسیم ضعیفه، فعل و فاعل جمله هاتونو نمی فهمم
.ببخشیدا
 

hamid0101

عضو جدید
سلام
من یه مجموعه اسمبلی دارم که حدود 100 تا قطعه داره و متریال خاص خودش رو داره . من به قطعات رنگ دادم و حالا که می خوام render بگیرم تو محیط real time رنگ ها رو نشون نمی ده و به رنگ متریال اصلی نشون می ده چی جوری می تونم render با کیفیت بگیرم که بدون از بین بردن متریال توی عکس رندر رنگی که برای قطعات مشخص کردم رو هم نشون بده ؟
 

mehd0551

عضو جدید
ببخشید من یکم گنگ گفتمیکی یکی بریم جلو.اول اینکه من چهارتا فایل اول رو میخوام.دوم اینکه نمیخوام فایلهای مشابه تکرار شوند. مثلا وقتی من قطعه B رو تغییر میدم پس قطعه جدیدی به نام B2 خواهم داشت که در فولدر A2 ذخیره خواهم کرد و C سر جاش تو A مونده پس باتغییر B من توتا فایل جدید هم میخوام یکی فایل مونتاژی D2 و یکی نقشه E2حالا سند تو دایرکتوری رو تو کدوم فایل بزنم و کی بزنم؟؟اتفاقا وقتی رینیم نمیکنی نمیتونی ریپلیس کنی.یکم میشه واضح تر بگید من یکم قاطی کردم.واگه میشه وسط جمله هاتون یا نقطه بذارید یا اینتر بزنید.من یکم فارسیم ضعیفه، فعل و فاعل جمله هاتونو نمی فهمم.ببخشیدا
اولا به خاطر بد نوشتنم معذرت میخوام زمانش مهم نیست اما از گزینه D سند تو دایرکتوری را بزن ،محل ذخیره بهش بده و بعداز اون فایل جدیدی که ذخیره کردی را باز کن و یه سیو از، ازش بگیر تا قطعات جدید باهاش بیان البته من خودم تا حالا این روش را امتحان نکردم. اما باید شدنی باشه.اگه نبود من شرمنده .دوستان هم که نظریشون را دادن یه نتیجه کلی بهت میده .
 

عشق کتی

عضو جدید
اینایی که گفتی ینی چه؟!!!نمیفهمم


_ صورت مساله اشتباه است ، اینو در لحظه اول متوجه نشدم (مشغله زیاد) ولی بعد از آن گفتم چون پروژه درسی است ، دید ساختی را بگذاریم کنار ، نرم افزاری کار را انجام دهیم.
_ اما نرم افزاری هم ، تداخل دیده میشود . من مسیر جاروب شده را با کیفییت بالا ، جا نمایی کردم اما تداخل باز دیده میشود . (به مقدار قابل توجه)
_ شما یا پروژه ات را عوض کن یا منتظر باش تا با cam tracks یا دوباره با کتیا بررسی های بیشتری انجام دهم.
_ از دوستان هم ببین اگر کسی تمایل داشت ، در این مورد همکاری کند ، عالیست.



به هر حال این فیلمش .
 
آخرین ویرایش:

Edris1987_66

عضو جدید
سلام من یک سوال دارم که مدت زیادیه و قت منو گرفته البته شاید از دید همه خیلی پیش پا افتاده باشه-در محیط ASSAMBLY با چه قیدی میتونم با تغییر در عرض یک مستطیل طول آن بصورت خودکار رشد پیدا کنه؟4تا پروفیل دارم که بهم جوش خوردن میخوام با تغییر در اندازه طول و عرض بقیه خودکار رشد کنن
 

عشق کتی

عضو جدید
سلام من یک سوال دارم که مدت زیادیه و قت منو گرفته البته شاید از دید همه خیلی پیش پا افتاده باشه-در محیط ASSAMBLY با چه قیدی میتونم با تغییر در عرض یک مستطیل طول آن بصورت خودکار رشد پیدا کنه؟4تا پروفیل دارم که بهم جوش خوردن میخوام با تغییر در اندازه طول و عرض بقیه خودکار رشد کنن

بین اندازه ها در محیط اسمبلی ، با دستور fx رابطه ایجاد کن .
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
سلام اگه میشه راهنمایی بفرمایید.
فرض بگیرید من یه فولدر دارم به اسم A توش چهارتا فایله B.Catpart - C.CATPart - D.CartProduct - E.CATDrawing
یعنی فایل E نقشه مجموعه D هست که از دو قطعه B , C تشکیل شده.
حالا میخوام یک تغییری در قطعه B بدهم وهمه را در جای دیگر ذخیره کنم.
راه اصولیش چیه که کمترین خطا رو داشته باشه و لینک ها اصلاح بشه و فایلهای اولیه هم بهم نخوره.؟
قط نگید همه رو با هم باز کنید و دوباره save AS کنید که این روش رو نمی خوام چون این یک مثال کوچک شده است.
شما از چه روشی استفاده میکنید؟

روش صحیح و اصولی استفاده از File-Save management است. در این دستور می توانید نحوه ذخیره شدن فایلها را تک به تک کنترل کنید. در این دستور می توانید قطعاتی که تغییر پیدا کرده اند را به راحتی ردگیری کنید و سپس با گزینه save as هر کدام را که خواستید با نام جدید و ادرس جدید ذخیره کنید. دقت کنید که حتما part number را برای قطعاتی که با نام جدید ذخیره می کنید بطور دستی از طریق منوی properties اصلاح کنید تا با قطعه اولیه یکسان نباشد وگر نه اگر مجموعه قبلی و مجموعه جدید را همزمان باز کنید ممکن است قطعات مختلفی که دارای part number یکسانی هستند نادرست نشان داده شوند.

استفاده از send to در این مورد مناسب نیست چون برای send to در ابتدا باید مجموعه را ذخیره کنید. این دستور همینطور یک کپی از مجموعه می گیرد ولی لینک ها را به قطعات اصلی حفظ نمی کند.
 
آخرین ویرایش:

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
سلام
آيا كتيا مدرك بين المللي هم دارد؟ اگر دارد مطمئنا تو ايران كه آزموني ندارد، كسي اطلاعي در اين خصوص دارد؟ ميشه رفت دبي مدرك گرفت؟

در ایران مدرک و امتحان بین المللی که از جانب شرکت های نرم افزاری باشد وجود ندارد. هر کس گفت هم باور نکنید. شرکت های نرم افزاری اجازه فروش این برنامه ها به ایران را ندارند چه برسد به ارائه مدرک آن.
در خارج از کشور کسی به مدرک اهمیتی نمی دهد آن چه مهم است دانش و تخصص است نه مدرک!

نیازی به کسب مدرک ندارید وقت و پولتان را برای آن تلف نکنید. یادگیری نرم افزار با کسب مدرک آن متفاوت است.
 

yasser2222

عضو جدید
_ صورت مساله اشتباه است ، اینو در لحظه اول متوجه نشدم (مشغله زیاد) ولی بعد از آن گفتم چون پروژه درسی است ، دید ساختی را بگذاریم کنار ، نرم افزاری کار را انجام دهیم.
_ اما نرم افزاری هم ، تداخل دیده میشود . من مسیر جاروب شده را با کیفییت بالا ، جا نمایی کردم اما تداخل باز دیده میشود . (به مقدار قابل توجه)
_ شما یا پروژه ات را عوض کن یا منتظر باش تا با cam tracks یا دوباره با کتیا بررسی های بیشتری انجام دهم.
_ از دوستان هم ببین اگر کسی تمایل داشت ، در این مورد همکاری کند ، عالیست.



به هر حال این فیلمش .

ممنون ار تلاشتونز واقعا ممنون .با power copy امتحان میکنم.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
_ صورت مساله اشتباه است ، اینو در لحظه اول متوجه نشدم (مشغله زیاد) ولی بعد از آن گفتم چون پروژه درسی است ، دید ساختی را بگذاریم کنار ، نرم افزاری کار را انجام دهیم.
_ اما نرم افزاری هم ، تداخل دیده میشود . من مسیر جاروب شده را با کیفییت بالا ، جا نمایی کردم اما تداخل باز دیده میشود . (به مقدار قابل توجه)
_ شما یا پروژه ات را عوض کن یا منتظر باش تا با cam tracks یا دوباره با کتیا بررسی های بیشتری انجام دهم.
_ از دوستان هم ببین اگر کسی تمایل داشت ، در این مورد همکاری کند ، عالیست.

به هر حال این فیلمش .


- روش کار شما چندان درست نبود. استفاده از sweep volume و بکارگیری dmu برای تولید هندسه مسیر جاروب بسیار پرخطاست. اگر جسمی دارید که باید روی مسیری حرکت کند و آن را جاروب کند روش صحیح در این است در ابتدا باید روش جاروب کردن و اینکه آیا زاویه جسم در طول مسیر تغییر می کند یا نه را بدرسی بررسی کرد. اگر جسم زاویه اش را با مسیر در طول حرکت خود بطور پابت حفظ می کند روش صحیح این بود که تصویر جسم در راستای عمود بر مسیر را بدست بیاورید و با استفاده از sweep surface مسیر را ایجاد و جسم را با آن برش دهید.

کار دیگری که می توان برای حالت های پیچیده انجام داد این است که خطوط مرزی (تمام لبه ها خارجی) جسم را توسط دستور extract یا boundary یا join استخراج کرد و این خطور مرزی را توسطدستور sweep surface در مسیر حرکت داده و سطوح جاروب کننده را تولید کرد. سپس قطعه را با این سطوح برش داد.

- دقت کنید که تداخل را نباید بطور چشمی بررسی کرد و برای اینکار باید از دستور clash detection استفاده کرد که این دستور هم دارای خطاهای است. هندسه گرافیکی که نرم افزار نمایش می دهد بر اساس دقتی که در بخش option کنترل می شود و بر اساس کیفیت کارت گرافیکی متفاوت است. بنابراین در مواردی که دقت بالا (0.1 میلی متر و کمتر) برای بررسی مورد نیاز است نباید به نمایش گرافیکی و حتی نتایج حاصل از clash detection تکیه و اعتماد کرد. تنها راه در این حال اطمینان از تولید هندسه به روش صحیح است.
 

yasser2222

عضو جدید
- روش کار شما چندان درست نبود. استفاده از sweep volume و بکارگیری dmu برای تولید هندسه مسیر جاروب بسیار پرخطاست. اگر جسمی دارید که باید روی مسیری حرکت کند و آن را جاروب کند روش صحیح در این است در ابتدا باید روش جاروب کردن و اینکه آیا زاویه جسم در طول مسیر تغییر می کند یا نه را بدرسی بررسی کرد. اگر جسم زاویه اش را با مسیر در طول حرکت خود بطور پابت حفظ می کند روش صحیح این بود که تصویر جسم در راستای عمود بر مسیر را بدست بیاورید و با استفاده از sweep surface مسیر را ایجاد و جسم را با آن برش دهید.

کار دیگری که می توان برای حالت های پیچیده انجام داد این است که خطوط مرزی (تمام لبه ها خارجی) جسم را توسط دستور extract یا boundary یا join استخراج کرد و این خطور مرزی را توسطدستور sweep surface در مسیر حرکت داده و سطوح جاروب کننده را تولید کرد. سپس قطعه را با این سطوح برش داد.

- دقت کنید که تداخل را نباید بطور چشمی بررسی کرد و برای اینکار باید از دستور clash detection استفاده کرد که این دستور هم دارای خطاهای است. هندسه گرافیکی که نرم افزار نمایش می دهد بر اساس دقتی که در بخش option کنترل می شود و بر اساس کیفیت کارت گرافیکی متفاوت است. بنابراین در مواردی که دقت بالا (0.1 میلی متر و کمتر) برای بررسی مورد نیاز است نباید به نمایش گرافیکی و حتی نتایج حاصل از clash detection تکیه و اعتماد کرد. تنها راه در این حال اطمینان از تولید هندسه به روش صحیح است.
ممنون ار توضيحات.خطوط مرزی را باید تک تک سویپ کرد؟چون یه پروفایل سه بعدی قابل سویپ کردن نیس البته تا جایی که من میدونم.
 

hamid0101

عضو جدید
سلام
من یه مجموعه اسمبلی دارم که حدود 100 تا قطعه داره و متریال خاص خودش رو داره . من به قطعات رنگ دادم و حالا که می خوام render بگیرم تو محیط real time رنگ ها رو نشون نمی ده و به رنگ متریال اصلی نشون می ده چی جوری می تونم render با کیفیت بگیرم که بدون از بین بردن متریال توی عکس رندر رنگی که برای قطعات مشخص کردم رو هم نشون بده ؟
کسی نمی تونه کمکم کنه ؟
 

AFROUZ-E

عضو جدید
سوییچ disable tangency continuity در بخش lateral edges دستور thick surface چی کار می کنه؟ نمی تونم تصور ذهنی داشته باشم از مماس بودن یا نبودن روی لبه های کنار یک سطح.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
ممنون ار توضيحات.خطوط مرزی را باید تک تک سویپ کرد؟چون یه پروفایل سه بعدی قابل سویپ کردن نیس البته تا جایی که من میدونم.

هر منحنی سه بعدی را می توان توسط explicit sweep surface در طول منحنی دیگر جاروب کرد به شرطی باعث پیچ خوردگی در طول مسیر نشود. منحنی هم باید پیوسته باشد.
 

عشق کتی

عضو جدید
- روش کار شما چندان درست نبود. استفاده از sweep volume و بکارگیری dmu برای تولید هندسه مسیر جاروب بسیار پرخطاست. اگر جسمی دارید که باید روی مسیری حرکت کند و آن را جاروب کند روش صحیح در این است در ابتدا باید روش جاروب کردن و اینکه آیا زاویه جسم در طول مسیر تغییر می کند یا نه را بدرسی بررسی کرد. اگر جسم زاویه اش را با مسیر در طول حرکت خود بطور پابت حفظ می کند روش صحیح این بود که تصویر جسم در راستای عمود بر مسیر را بدست بیاورید و با استفاده از sweep surface مسیر را ایجاد و جسم را با آن برش دهید.

کار دیگری که می توان برای حالت های پیچیده انجام داد این است که خطوط مرزی (تمام لبه ها خارجی) جسم را توسط دستور extract یا boundary یا join استخراج کرد و این خطور مرزی را توسطدستور sweep surface در مسیر حرکت داده و سطوح جاروب کننده را تولید کرد. سپس قطعه را با این سطوح برش داد.

- دقت کنید که تداخل را نباید بطور چشمی بررسی کرد و برای اینکار باید از دستور clash detection استفاده کرد که این دستور هم دارای خطاهای است. هندسه گرافیکی که نرم افزار نمایش می دهد بر اساس دقتی که در بخش option کنترل می شود و بر اساس کیفیت کارت گرافیکی متفاوت است. بنابراین در مواردی که دقت بالا (0.1 میلی متر و کمتر) برای بررسی مورد نیاز است نباید به نمایش گرافیکی و حتی نتایج حاصل از clash detection تکیه و اعتماد کرد. تنها راه در این حال اطمینان از تولید هندسه به روش صحیح است.


_ مسیر ایجاد شده پیچیدگی هایی دارد که روتین نیست . برای همین تصمیم گرفتم به صورت دم دستی آنرا با sweep volume
ایجاد کنم تا به یک روش دقتی برای ایجاد آن در کتیا دست پیدا کنم. اما در همین sweep volume هم تناقظاتتی دیده ام که پاک مرا گیج کرده ، اینکه مسیر حرکت جاروب شده اختلاف فاحشی با حرکت بادامک دارد . اینقدر این تداخل زیاد است که من بدون عینک هم آنرا میبینم (واقعا)

_ در استفاده از clash detection و دستورات مشابه همیشه از آنها استفاده میکنم ، ولی در این مساله هنوز به ایجاد مسیر خالی شده نهایی (قابل قبول) برای استفاده از این دستورات نرسیده ام .


_ این مساله نمادین است تنهاهدف ایجاد آن است. به نظر شما این اختلاف زیاد در sweep volume از کجاست .
 

Similar threads

بالا