تاپیک سوالات قدرتی

abarat

عضو جدید
میتونی فرمول انتخاب(محاسبه) خازن را برام بفرستی؟
اگر خازن کوچکتر بذاریم موتور راه نمی افته (به اصطلاحز زورش نمیرسه) چرا؟
 

heat-love

عضو جدید
سلام
بطور کلی برای هر کیلو وات توان با ولتاژ 100 ولت 250 میکروفاراد و با ولتاژ 200ولت 70 میکروفاراد و همچنین با ولتاژ 380 ولت 22 میکروفارده
میتونی فرمول انتخاب(محاسبه) خازن را برام بفرستی؟
اگر خازن کوچکتر بذاریم موتور راه نمی افته (به اصطلاحز زورش نمیرسه) چرا؟
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
محاسبه ظرفیت خازن درست یادم نیست ولی می تونی برای بستن خازن جدید از فرمول زیر استفاده کنی :
C2 = (V1/V2)2 * C1
تقسیم داخل پرانتز بتوان دو ضربدر ظرفیت خازن قبلی
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
میتونی فرمول انتخاب(محاسبه) خازن را برام بفرستی؟
اگر خازن کوچکتر بذاریم موتور راه نمی افته (به اصطلاحز زورش نمیرسه) چرا؟

توی این مقاله هم فرمولهای مربوط به محاسبه خازن موتور تکفاز هست هم جدول محاسبه مقدار خازن مورد نیاز جهت راه اندازی موتور سه فاز بوسیله ولتاژ تکفاز.
 

پیوست ها

  • tech_note_motor_i.pdf
    127.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

r.mehrabi

عضو جدید
سلام و کلی تشکر از مدیران و دوستان

سوال من اقتصادی برقیه:
می خوایم یه مولد 2000 کیلو واتی رو به شبکه بیست کیلو ولت متصل کنیم.
خروجی ژنراتور می تواند 400 ولت باشد یا 11 کیلو ولت.کدام یک بهتر است؟

- فاصله تا ترانس کمتر از 50 متر است
- خرید ترانس 400/20k ارجحیت دارد (بدلیل پر مصرف بودن این ولتاژ قیمت مناسب تر است)
- هزینه های کابل کشی ،حفاظتی ، کلید زنی را نیز مد نظر قرار دهید
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام و کلی تشکر از مدیران و دوستان

سوال من اقتصادی برقیه:
می خوایم یه مولد 2000 کیلو واتی رو به شبکه بیست کیلو ولت متصل کنیم.
خروجی ژنراتور می تواند 400 ولت باشد یا 11 کیلو ولت.کدام یک بهتر است؟

- فاصله تا ترانس کمتر از 50 متر است
- خرید ترانس 400/20k ارجحیت دارد (بدلیل پر مصرف بودن این ولتاژ قیمت مناسب تر است)
- هزینه های کابل کشی ،حفاظتی ، کلید زنی را نیز مد نظر قرار دهید

البته فکر میکنم برای یه همچین توانی ژنراتور 6Kv مناسبتر باشه تا اونجایی که یادمه ولتاژ 11 برای انتقال توانهای بسیار بالاتر بکار میره ولی به هر حال بنظر من ولتاژ 400 ولت از نظر حفاظت راحتتره ضمن اینکه با کلیدهای اتوماتیک معمولی و ارزانتر میتونید سویچش کنید ولی برای خود ژنراتور ولتاژهای بالاتر مناسبتره بعلت عبور جریان بسیار کمتر تلفات حرارتی کمتر و نیز اسفاده قطر سیم نازکتر در کل من 6Kv رو ترجیح میدم
- خرید ترانس 400/20k ارجحیت دارد (بدلیل پر مصرف بودن این ولتاژ قیمت مناسب تر است)
ترانسهای 6/20 تا اونجاییکه میدونم نورمتر هستن و طبعا ارزونتر، از کجا میخواهید ترانس بخرید ایران ترانسفو ؟
 

r.mehrabi

عضو جدید
شرکت سازنده فقط ژنراتور 400 و 11 کیلو ارائه میده (اینم یه مدلشه دیگه)
در ضمن میگه که هر دو خروجی از نظر راندمان یکسان هستند.
من بیشتر نگران کابل کشی مورد نیاز برای انتقال 3600 آمپر از ژنراتور تا ترانسم . میتونین یه براوردی بکنین که چه کابلی و با چه هزینه ای نیازه برا این کار
در مورد خرید ترانس هم هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده ولی احتمال زیاد ایران ترانسفو
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت سازنده فقط ژنراتور 400 و 11 کیلو ارائه میده (اینم یه مدلشه دیگه)
در ضمن میگه که هر دو خروجی از نظر راندمان یکسان هستند.
من بیشتر نگران کابل کشی مورد نیاز برای انتقال 3600 آمپر از ژنراتور تا ترانسم . میتونین یه براوردی بکنین که چه کابلی و با چه هزینه ای نیازه برا این کار
در مورد خرید ترانس هم هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده ولی احتمال زیاد ایران ترانسفو
نگرانی شما کاملا بجاست و یکی از دلایل ترجیح ولتاژهای بالاتر همین هزینه کابله !
من انتقال از ترانس به سویچ برد رو با این سطح از توان و ولتاژ کار کردم ، نظر مشاور استفاده از 6 کابل 300 برای هر فاز بود.قیمت کابل هم که متغیره وبا نرخ جهانی مس محاسبه میشه که امسال هم ماشاالله خوب رشد داشته !
 

r.mehrabi

عضو جدید
[FONT=&quot]با یه حساب سر انگشتی اگه فاصله ترانس تا مولد 50 متر باشه و با اون کابلی که شما می فرمایید شاید 20میلیون تومان فرق هزینه کابل بشه[/FONT]
[FONT=&quot]تو قیمت ترانسش که نهایت 3-4 میلیون فرق کنه(11/20 فکر کنم گرون تر باشه)[/FONT]
[FONT=&quot]در مورد تجهیزات حفاظتی و کلید من هیچ ایده ای از قیمت ها ندارم[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]اولا براورد من از قیمت ها رو تایید می کنین?(تقریبی)[/FONT]
[FONT=&quot]ثانیا براوردتون از قیمت های تجهیزات حفاظتی و سوئیچ چقدره[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot](کلا این قضیه می تونه موضوع یه مقاله باشه برا هر کی که حال کار داشته باشه)[/FONT]
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=&quot]با یه حساب سر انگشتی اگه فاصله ترانس تا مولد 50 متر باشه و با اون کابلی که شما می فرمایید شاید 20میلیون تومان فرق هزینه کابل بشه[/FONT]
[FONT=&quot]تو قیمت ترانسش که نهایت 3-4 میلیون فرق کنه(11/20 فکر کنم گرون تر باشه)[/FONT]
[FONT=&quot]در مورد تجهیزات حفاظتی و کلید من هیچ ایده ای از قیمت ها ندارم[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]اولا براورد من از قیمت ها رو تایید می کنین?(تقریبی)[/FONT]
[FONT=&quot]ثانیا براوردتون از قیمت های تجهیزات حفاظتی و سوئیچ چقدره[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot](کلا این قضیه می تونه موضوع یه مقاله باشه برا هر کی که حال کار داشته باشه)[/FONT]

قیمت دقیق کابلو میتونید از بازار سریع بدست بیارید فقط حواستون به برند باشه این فرق میکنه که شما پیمانکار باشید یا صاحب کار !
برای هر دو نوع ولتاژ باید مدار کامل همراه با حفاظت ها رسم بشه که شامل سویچها و نیز تابلوهای مدیوم ولتاژه هم روی 11 هم روی خروجی 20 . معمولا خود ژنراتورها دارای حفاظت های زیادی در خروجیشون هستند .حفاظتها خودش بحث تخصصیه برای مثال چون این نوع انتقالها بصورت مثلث انجام میشن برای حفاظت زمین باید از ترانس ارت فالت استفاده بشه . برای سویچها میتونی از شرکت پارس سویچ قیمتها رو بپرسی تلفنی هم جواب میدن البته حدودی .
 

AZIZ.S

عضو جدید
توان راکتیو ؟

توان راکتیو ؟

با سلام و عرض ارادت خدمت دوستان عزیز
لطفا" به زبان ساده به طوری که یک مکانیک بتواند متوجه شود رابطه بین توان اکتیو ، توان راکتیو و cos fi و اثرات آنها بر یکدیگر را توضیح دهید . آیا با بی بار کردن الکتروموتور و دوران آن در دور نامی cos fi تغییر خواهد کرد؟ و آیا این تغییر باعث افزایش توان راکتیو میگردد ؟ میزان این تاثیر چقدر می باشد ؟ آیا می توان گفت که این تاثیر آنقدر است که اثر قابل توجهی بر صرفه جویی انرژی ندارد ؟

قبلا" از عزیزانی که راهنمایی می فرمایند تشکر می کنم .:gol:
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز

با سلام و عرض ارادت خدمت دوستان عزیز
لطفا" به زبان ساده به طوری که یک مکانیک بتواند متوجه شود رابطه بین توان اکتیو ، توان راکتیو و cos fi و اثرات آنها بر یکدیگر را توضیح دهید . آیا با بی بار کردن الکتروموتور و دوران آن در دور نامی cos fi تغییر خواهد کرد؟ و آیا این تغییر باعث افزایش توان راکتیو میگردد ؟ میزان این تاثیر چقدر می باشد ؟ آیا می توان گفت که این تاثیر آنقدر است که اثر قابل توجهی بر صرفه جویی انرژی ندارد ؟

قبلا" از عزیزانی که راهنمایی می فرمایند تشکر می کنم .:gol:

بطور خلاصه
1 - توان اکتیو برابر است با حاصلضرب ولتاژ فاز در جریان عبوری در کسینوس زاویه بین ایندو در عدد 3 (تعداد فاز)

2- توان راکتیو برابر است با حاصلضرب ولتاژ فاز در جریان عبوری در سینوس زاویه بین ایندو در عدد 3 (تعداد فاز)
پس هرچه زاویه ایندو بیشتر شود توان اکتیو کاهش پیدا کرده و توان راکتیو افزایش مییابد.

آیا با بی بار کردن الکتروموتور و دوران آن در دور نامی cos fi تغییر خواهد کرد؟میزان این تاثیر چقدر می باشد ؟
بله با برداشته شدن بار الکتروموتور کسینوس فی خط تغذیه الکتروموتور کاهش و سینوس فی افزایش مییابند ولی بعلت کاهش جریان عبوری طبق رابطه 2 حاصل ،عددیست نسبتا کوچک ولی مصرف بستگی به ساعات بیکاری الکتروموتور هم دارد چون مصارف بر حسب کیلووات ساعت( برای مصرف اکتیو) و کیلووارساعت (برای مصرف راکتیو) محاسبه میشوند.

ضمنا همانطور که خودتان میدانید در حالت بی باری ما همچنان تلفات ثابت الکتروموتور از قبیل تلفات مسی ،آهنی،مکانیکی (برینگها ،پروانه پشتی و..) را داریم که اتفاقا همگی اکتیو هستند و بسته به ساعات بیکاری الکتروموتور میتوانند قابل ملاحظه باشند !

در پایان اگر بتوانید مقدار متوسط کسینوس فی کلی را بالای 0.9 نگهدارید مشمول جریمه نخواهید شد و این ممکن نیست الا با تاسیس بانک خازنی.







 

hosseinassar

مدیر ارشد
با سلام و عرض ارادت خدمت دوستان عزیز
لطفا" به زبان ساده به طوری که یک مکانیک بتواند متوجه شود رابطه بین توان اکتیو ، توان راکتیو و cos fi و اثرات آنها بر یکدیگر را توضیح دهید . آیا با بی بار کردن الکتروموتور و دوران آن در دور نامی cos fi تغییر خواهد کرد؟ و آیا این تغییر باعث افزایش توان راکتیو میگردد ؟ میزان این تاثیر چقدر می باشد ؟ آیا می توان گفت که این تاثیر آنقدر است که اثر قابل توجهی بر صرفه جویی انرژی ندارد ؟

قبلا" از عزیزانی که راهنمایی می فرمایند تشکر می کنم .:gol:
سلام
بهترین حالت برای یک موتور (حالت ایده آل) کار کردن در بار نامی و داشتن ضریب توان واحد (1) هست
هر چقدر مقدار بار از مقدار نامی کمتر بشه ضریب توان (cos) هم تغییر می کنه و کمتر از یک میشه این کار باعث تغییر در راندمان موتور میشه
در ضریب توان واحد طبق فرمول توان فقط توان اکتیو وجود داره و توان راکتیو صفره

آیا می توان گفت که این تاثیر آنقدر است که اثر قابل توجهی بر صرفه جویی انرژی ندارد ؟
این اثر بستگی به موتور و میزان قدرت موتور داره
هر چقدر قدرت موتور بیشتر باشه بی بار کار کردنش باعث ضرر میشه
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام و عرض ارادت خدمت دوستان عزیز
لطفا" به زبان ساده به طوری که یک مکانیک بتواند متوجه شود رابطه بین توان اکتیو ، توان راکتیو و cos fi و اثرات آنها بر یکدیگر را توضیح دهید . آیا با بی بار کردن الکتروموتور و دوران آن در دور نامی cos fi تغییر خواهد کرد؟ و آیا این تغییر باعث افزایش توان راکتیو میگردد ؟ میزان این تاثیر چقدر می باشد ؟ آیا می توان گفت که این تاثیر آنقدر است که اثر قابل توجهی بر صرفه جویی انرژی ندارد ؟

قبلا" از عزیزانی که راهنمایی می فرمایند تشکر می کنم .:gol:

راهکارهای مدیریت مصرف برق در صنایع

 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با سلام و عرض ارادت خدمت دوستان عزیز
لطفا" به زبان ساده به طوری که یک مکانیک بتواند متوجه شود رابطه بین توان اکتیو ، توان راکتیو و cos fi و اثرات آنها بر یکدیگر را توضیح دهید . آیا با بی بار کردن الکتروموتور و دوران آن در دور نامی cos fi تغییر خواهد کرد؟ و آیا این تغییر باعث افزایش توان راکتیو میگردد ؟ میزان این تاثیر چقدر می باشد ؟ آیا می توان گفت که این تاثیر آنقدر است که اثر قابل توجهی بر صرفه جویی انرژی ندارد ؟

قبلا" از عزیزانی که راهنمایی می فرمایند تشکر می کنم .:gol:


برای توانهایی که گفتی باید اول بدونی fi از کجا میاد :
fi زایه بین جریان و ولتاژ مدار هست که میتونه از صفر تا یک تغییر کنه . در حالت عادی و بار مقاومتی این اختلاف صفر بنابراین cos 0 یک خواهد بود .
وقتی ما در شبکه و یا در بار مقادیر سلفی یا زخازنی داشته باشیم این زوایه یعنی فی تغییر میکنه. البته سلف و خازن هم اثری مخالفی هم دارند . بنابراین هر چه فی به 90 نزدیکتر باشه ( یعنی بار سلفی ) مدار کسینوس فی به صفر تمایل پیدا می کنه . برای سینوس فی هم عکس این حالت صادق هست .

حالا اثر fi روی توان ها :
توان اکتیو یعنی توانی که ما دوست داریم و میشه حاصلضرت جریان در ولتاژ در cos fi
توان راکتیو یعنی توانی که ما سعی میکنیم کمتر داشته باشیم برابر است با ضرب جریان در ولتاز در sin fi

- پس میتونیم به این نتیجه برسیم که هر چی بار سلفی تر باشه فی بیشتر شده در نتیجه باعث افزایش توان راکتیو و کاهش توان اکتیو خواهدشد . برای همین در خطوط و کارخانه ها از بانک های خازنی استفاده می کنند.
علاوه بر اینها توان دیگه ای هم بنام توان ظاهری داریم که از جمع برداری ایندو توان بدست میاد .
----
در مورد برداشتن بار درموتور ها بسته به نوع موتور متفاوت خواهد بود . بعضی از موتور ها بر اثر نبوود بار تا حد انفجار هم پیش خواهد رفت مثل موتور ها یونیورسال اما در بعضی دیگر اثر چندانی نخواهد داشت . در صد تاثیر آن روی راندمان ناچیز خواهد بود .
 
آخرین ویرایش:

heat-love

عضو جدید
با سلام خدمت همه ی دوستای گلم
یه سوال جالب دارم ببینم کی می تونه جواب بده !
فرض کنید یه مولدو با یه موتور پارلل کنیم ، در ابتدا موتور رو به دور نامی برسونیم ،وسپس ولتاژ ورودیش رو قطع کنیم،دراین حالت بیایم و ولتاژ تولیدی مولدو وصل کنیم به ورودی موتور
به نظرتون چه اتفاقی میوفته ؟ آیا موتوو و مولد تا ابد به کارشون ادامه میدن یا ...؟ دلیلش رو بگید؟
 

hosseinassar

مدیر ارشد
با سلام خدمت همه ی دوستای گلم
یه سوال جالب دارم ببینم کی می تونه جواب بده !
فرض کنید یه مولدو با یه موتور پارلل کنیم ، در ابتدا موتور رو به دور نامی برسونیم ،وسپس ولتاژ ورودیش رو قطع کنیم،دراین حالت بیایم و ولتاژ تولیدی مولدو وصل کنیم به ورودی موتور
به نظرتون چه اتفاقی میوفته ؟ آیا موتوو و مولد تا ابد به کارشون ادامه میدن یا ...؟ دلیلش رو بگید؟

سلام
اگه همه چیز ایده آل در نظر گرفته بشه ممکنه این اتفاق بیوفته
ولی به خاطر وجود تلفات در موتور و ژنراتور امکان چنین کاری نیست و موتور بعد از یه مدت کوتاه متوقف میشه
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با سلام خدمت همه ی دوستای گلم
یه سوال جالب دارم ببینم کی می تونه جواب بده !
فرض کنید یه مولدو با یه موتور پارلل کنیم ، در ابتدا موتور رو به دور نامی برسونیم ،وسپس ولتاژ ورودیش رو قطع کنیم،دراین حالت بیایم و ولتاژ تولیدی مولدو وصل کنیم به ورودی موتور
به نظرتون چه اتفاقی میوفته ؟ آیا موتوو و مولد تا ابد به کارشون ادامه میدن یا ...؟ دلیلش رو بگید؟
سلام
این چیزی که شما می فرمایید اصول کار ماشین های هیبریدی بشمار میاد ولی نه کاملا به این صورت .
شما اگه معادل مداری این سوالتونو بخوای بکشی میشه سری موتور،مولد و دو تا امپدانس . که یه منبع ولتاژ وابسته به دور موتور داره . ما اگه بیایم معادل الکتریکی قسمت مکانیکی بین مولد و موتور رو هم رسم کنیم میشه یه مدار سری .
بنابراین ما تو یه سیکل بسته هستیم و در این سیکل اگر امپدانس نداشته باشیم سیکل متناوب خواهد بود یعنی موتور و مولد تا ابد کار میکنند. ولی چون امپدانس داریم با شیبی منفی که بستگی به مقدار امپدانس سری داره سیستم خاموش خواهد شد .
 

emperatoor IRAJ

عضو جدید
كمككككك !!!!!!!!!كار در اسانسور ياسيم كشي صنعتي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كمككككك !!!!!!!!!كار در اسانسور ياسيم كشي صنعتي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام مهندسان عزيز
من 2تا كار بهم پيشنهاد شده يعني به عنوان كاراموز و با حقوق نسبتا كم!
1.نصب و راه اندازي اسانسور
2.سيم كشي صنعتي
با توجه به اينكه دانشجوام و رشته م قدرته كدومو برم؟
در ضمن اگه ميشه يه توضيح مختصر در مورد سيم كشي صنعتي بدين:)
ممنون از راهنماييتون;)
 

masoud-t

عضو جدید
سلام مهندسان عزيز
من 2تا كار بهم پيشنهاد شده يعني به عنوان كاراموز و با حقوق نسبتا كم!
1.نصب و راه اندازي اسانسور
2.سيم كشي صنعتي
با توجه به اينكه دانشجوام و رشته م قدرته كدومو برم؟
در ضمن اگه ميشه يه توضيح مختصر در مورد سيم كشي صنعتي بدين:)
ممنون از راهنماييتون;)
به نظر من سیم کشی صنعتی برای اینده تو خیلی بهتره
نمونه وظایف

1- توانایی نصب و سیم کشی مدارات الکتریکی
2- توانایی نصب و سیم کشی تابلوهای توزیع برق
3- توانایی نصب و سیم کشی ترانسفورماتورهای تک فاز
4- توانایی انجام انواع اتصالات در فلز کاری
5- توانایی برشکاری و خم کاری روی ورقه های فلزی
6- توانایی اره کاری و سوهانکاری
7- توانایی نقشه کشی صنعتی عمومی
8- توانایی سوراخکاری و خزینه کاری- حدیده و قلاویز کاری
9- توانایی برشکاری و خم کاری روی ورقه های فلزی
10- توانایی لحیم کاری روی سیم های مس و آلومینیم
11- آشنایی با مبانی و اصول الکتریسیته
12- توانایی شناخت و بکارگیری دستگاههای اندازه گیری الکتریکی
13- شناخت و کار با ابزار برقکاری و اتصال سیم ها
14- شناخت و کار با انواع کابل
15- توانایی راه اندازی الکترو موتورهای تک فاز و سه فاز بوسیله کلیدهای دستی
16- شناخت و آشنایی مبانی ماشین های الکتریکی
17- توانایی باز و بسته کردن الکترو موتورهای القایی آسنکرون
18- توانایی و شناخت عملکرد رله های حفاظتی
19- راه اندازی الکترو موتورهای سه فاز و تک فاز القایی آسنکرون بوسیله کنتاکتور
20- توانایی و راه اندازی الکترو موتورهای تک فاز با کنتاکتور
21- نصب و سیم کشی دستگاه های حفاظتی اشخاص و ماشین های الکتریکی
22- توانایی نقشه کشی صنعتی عمومی
23- توانایی کاربرد تجهیزات ایمنی و حفاظتی در برق
24- شناسایی عوامل ایجاد برق گرفتگی و پیشگیری از آن
25- توانایی جلوگیری از عوامل مضر در محیط کار
26- توانایی اجرای کمک های اولیه در صورت حادثه




ابزار و وسایل

1- وسایل حفاظت شخصی
2- وسایل کمک های اولیه
3- جعبه کمک های اولیه
4- وسایل کمک های آموزشی





شرایط ارتقاء شغل

شرایط ارتقاء شغل برای برق کار صنعتی با توجه به کار دشوار و خطرناک و دقت و دانشی که این شغل نیاز دارد بسیار نیازمند پشتکار و تجربه است و البته در پرتو تجربه و استاد کار شدن میزان دستمزد نیز افزایش پیدا می کند.




ویژگی های شخصیتی

مجموع توانایی هایی که یک برقکار صنعتی باید داشته باشد بسیار متفاوت تر از یک برقکار عمومی خانگی یا تجاری است به طور معمول مراکز صنعتی در مناطقی که از آب و هوای مناسبی برخوردار نیستند وجود دارد و همچنین دور از شهر به عبارت دیگر شرایط سخت و آب و هوایی و دوری از وطن برای هر کسی قابل تحمل نیست.
 

rezadg

عضو جدید
تولید برق

تولید برق

سلام مهندسین عزیز
منهمون طور که میبینید رشتم مهندسی ای تی هست و خیلی به وب گردی و اینا علاقه دارم به خاطر همون از صبح تا شب کامپیوترم روشن هست
من میخوام واسه کامپیوترم برق تولی کنم به خاطر اون چند تا الگریتم حل کردم تا این که امروز از یک فردی که برق خونده بود پرسیدم گفت هزینش خیلی میشه ولی زمان نبود ازشون بپرسم تا این که اومدم اینجا بپرسم
من میخوام یک صفحه ی تولید برق از انرژی خورشید بخرم و ازش استفاده کنم و این کار رو راه بندازم ولی اون طرف گفت که اگر بخوام این کار رو بکنم باید یک تبدیل DC به Ac استفاده کنم که هزینش خیلی گرونه ولی من یادم بود که یک دستگاه دیدم در آدرس زیر
http://www.kharidaniha.com/1389/05/21/solar-charger/
یک دستگاه کوچیک با قیمت 12 هزار تومن خوب مگه تو این دستگاه تبدیل نیست و یا تکنولوژیش چطوری هست
و راستی اگر من بخوام از دینام یک ماشین ولتاژ 220 دریافت کنم باید چند دور بر ثانیه بچرخه که این ولتاژ حاصل بشه و در آخر چطوری می تونم این انرژی رو ذخیره کنم
پیشا پیش ممنون میشم جواب بدید |:
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام مهندسین عزیز
منهمون طور که میبینید رشتم مهندسی ای تی هست و خیلی به وب گردی و اینا علاقه دارم به خاطر همون از صبح تا شب کامپیوترم روشن هست
من میخوام واسه کامپیوترم برق تولی کنم به خاطر اون چند تا الگریتم حل کردم تا این که امروز از یک فردی که برق خونده بود پرسیدم گفت هزینش خیلی میشه ولی زمان نبود ازشون بپرسم تا این که اومدم اینجا بپرسم
من میخوام یک صفحه ی تولید برق از انرژی خورشید بخرم و ازش استفاده کنم و این کار رو راه بندازم ولی اون طرف گفت که اگر بخوام این کار رو بکنم باید یک تبدیل DC به Ac استفاده کنم که هزینش خیلی گرونه ولی من یادم بود که یک دستگاه دیدم در آدرس زیر
http://www.kharidaniha.com/1389/05/21/solar-charger/
یک دستگاه کوچیک با قیمت 12 هزار تومن خوب مگه تو این دستگاه تبدیل نیست و یا تکنولوژیش چطوری هست
و راستی اگر من بخوام از دینام یک ماشین ولتاژ 220 دریافت کنم باید چند دور بر ثانیه بچرخه که این ولتاژ حاصل بشه و در آخر چطوری می تونم این انرژی رو ذخیره کنم
پیشا پیش ممنون میشم جواب بدید |:
سلام
برای اینکه بتوین از صفحه های خورشیدی انرژی پایدار بگیرید علاوه بر مبدل به که به اون کانورتر میگیم نیاز به قسمت دیگه ای بنام ذخیره کننده یا باتری خونه داریم . که به همه ی اینها باید قسمت های کنترل کننده هم اضافه کنیم .
اون دستگاهی که می فرمایید دی سی یه ای سی می کنه ملاک نیست . شما باید بدونیم توان رایانه شما چقدره و با توجه به جریانی که استفاده میکنه چنین دستگاهی تهیه کنید .
در مورد دینام ماشین ملاک افزایش ولتاژ تعداد دور ژنوراتور نیست بلکه به مدل سیم بندی و آرایشی بستگی دارد که دینام برای اونکار طراحی شده . دینام خودرو های سبک معمولا برای 12 و 24 ولت مستقیم طراحی می شوند . علاوه بر اینها شما برای اینکه بتوانید از دینام خودرو برق متناوب بگیرید بایستی قسمت کموتاسیون کننده اونو حذف و قطعه ای بنام رینگ جایگزین کنید که از نظر عملی کا بیهوده ای بنظر می رسد .
نکته آخر هم اینکه واحد گردش در اینجا دور بر دقیقه است rpm
 

NILUFAR2

عضو جدید
سلام! می خواستم ببینم ما از کی باید این نرم افزار ها رو یاد بگیریم؟ ترم 2 الکترونیکم. یعنی هنوز چیزی از برق نخوندم! بعد یه پیشنهادی هم واسه تابستون ازتون میخوام> که چی کار کنم به بطالت نگذره؟
 

r.mehrabi

عضو جدید
بسته کامل تولید،ذخیره و متناوب سازی برق از انرژی خورشیدی به سادگی در بازار قابل تهیه است.
اگه پیدا نکردی بگو من شماره یه شرکتیو داشتم قبلا می گردم برات پیدا می کنم
ولی کلا معقول نیست چنین کاری
در ضمن ممکنه بتونین یه ups پیدا کنین که با برق مستقیم شارژ بشه
اینجوری فقط باید پنل ها رو بخرین
که البته بازم مقرون به صرفه نیست(شدیدا هم مقرون به صرفه نیست
 

rezadg

عضو جدید
خوب با این وجود من کلا نمیتونم این کار رو بکنم ولی من یک الگریتمی طراحی کردم که به صورت مختصر این چنین میشه که من یک صفحه ی خورشیدی میخرم و اون رو به یک المیچر وصل میکنم تا اون رو بچرخونه و به وسیله ی تالمیچر اون رو به یک دینام وصل میکنم تا برق رو به صورت مدام هم تو تابستان و هم تو پاییز دریافت کنم به نظر شما این امکان پذیر هست
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب با این وجود من کلا نمیتونم این کار رو بکنم ولی من یک الگریتمی طراحی کردم که به صورت مختصر این چنین میشه که من یک صفحه ی خورشیدی میخرم و اون رو به یک المیچر وصل میکنم تا اون رو بچرخونه و به وسیله ی تالمیچر اون رو به یک دینام وصل میکنم تا برق رو به صورت مدام هم تو تابستان و هم تو پاییز دریافت کنم به نظر شما این امکان پذیر هست

طرح شما در نهایت عمل تبدیل DC به AC رو انجام میده البته با تلفات انرژی بسیار بالاتر از یک اینورتور الکترونیکی ضمن اینکه برای باطری فکری نکردید.کلا استفاده از انرژی خورشیدی ارزان نیست و حتی در اروپا که سالهاست طرح هدفمندی اجرا شده ! و انرژی الکتریکی هنوز بسیار گرانتر از اینجاست مقرون بصرفه نیست و در موارد بسیار خاص و با یارانه دولتی اجرا میگردد.
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
خوب با این وجود من کلا نمیتونم این کار رو بکنم ولی من یک الگریتمی طراحی کردم که به صورت مختصر این چنین میشه که من یک صفحه ی خورشیدی میخرم و اون رو به یک المیچر وصل میکنم تا اون رو بچرخونه و به وسیله ی تالمیچر اون رو به یک دینام وصل میکنم تا برق رو به صورت مدام هم تو تابستان و هم تو پاییز دریافت کنم به نظر شما این امکان پذیر هست
خیلی ذوق کردی که یه چیزی اختراع کردی نه ؟!!
اینطوری کار نمیکنه
یعنی راندمانش اینقدر پایینه که با صرفه نیست .
من فکر میکنم شما در مورد صفحات خورشیدی تصور درستی ندارید . یکی از عناصر اصلی در مهندسی برق پایدار بودن انرژی وگرنه ما بزرگترین منبع انرژی برق یعنی رعد و برق هم داریم ولی نمی تونیم استفاده کنیم ، چرا ؟ چون پایدار نیست و در اصلاح ما برقی ها تابع ضربست یعنی دامنه ی بسیار کم در حد میکرو ثانیه و پیک زیاد در حد میلیون ولت داره . در صفحات خورشیدی هم شما باید انرژی که می گیرید رو ذخیره کنید که اینکار با باتری انجام میشه که مسلما DC خواهد بود .
حالا شما با توجه به توانی که نیاز دارید یا بهتر بگم جریانی که مصرف میکنید و بسته به نوع جریان (DC or AC) از اون باتری استفاده میکنید نه مستقیما از صفحه خورشیدی .اگر هم دیدی جایی مستقیم وصل شد . اون وسیله مصرف کننده به کیت پایدار کننده مجهز شده .
در مورد الگوریتم شما که تئوری اولیه ماشینهای هیبرید بشمار میاد ( البته بسیار بسیار اولیه) از نظر مهندسی به دلیل افت شدید راندمان عملی نیست . چه از نظر اقتصادی چه از دیدگاه مهندسی .
اولا شما باید صفحه خورشیدی رو طوری سری موازی ببندی که جریان و ولتاژ لازم برای شارژ باتری رو فراهم کنه . بعد از خروجی باتری سری میشه به یه پکیج پایدار کننده جریان و ولتاژ که نوعی رگولاتر محسوب میشه . از اون هم به ورودی مو تور که اگه مستقیم وصل کنیم باید دی سی موتور باشه ، خب تا حالا موتور چر خیده .
حالا محور موتور با یه کوپل مکانیکی وصل میشه به محور زنوراتور . ژنوراتور می چرخه و برق تولید میکنه . به نظر شما چنین چیزی برای مصرفی که شما نیاز دارید منطقی بنظر میاد ؟؟
 
آخرین ویرایش:

rezadg

عضو جدید
خوب چیزی که من در نظر دارم تولید یک کیلو وات برق هست بهتر بگم من علاقه ای به تولید همه چیز دارم تنها برق نیست قبل این به تولید قارچ علاقه داشتم و تو خونه پرورش دادم در واقع من میخوام راه کار ها و یا همون الگریتم تولید همه چیز رو یاد بگیرم و به خاطر اون اومدم پیش شما
تا اینجا من فهمیدم که البته میدونستم که نمیشه از صفحات خورشیدی به طور مستقیم استفاده کرد و این رو از یک نفر پرسیده بودم که برای تبدیل DC به AC چکار کنم اوم گفت که باید یک قطعه ای بخرم اسمش رو گفت ولی یادم نیست که اندازش به بزرگی یک اتاق هست و کمترین قیمتش 600 هزار تومن خوب با این وجود به صرفه نبود و من نمیتونستم برق تولید کنم به خاطر همین منصرف شدم تا این که این شاژر گوشی رو دیدم و با خودم فکر کردم که چطوری ممکنه که این کار شدنی باشه در حالی که مستقیم از یک صفحه ی خورشیدی یک باتری رو شارژ میکنه و در زمن من زمانی که بچه بودم تو آزمایشگاه مدرسمون هم دیده بودم که یک صفحه ی 1 در 1 صانتی رو به یک المیچر معمولی مستقیم وصل کرده و استفاده میکردن خوب واسه گنگ که اینا رو کنار هم بزارم و حل کنم نظر شما در این باره چیه ؟:surprised::D
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
خوب چیزی که من در نظر دارم تولید یک کیلو وات برق هست بهتر بگم من علاقه ای به تولید همه چیز دارم تنها برق نیست قبل این به تولید قارچ علاقه داشتم و تو خونه پرورش دادم در واقع من میخوام راه کار ها و یا همون الگریتم تولید همه چیز رو یاد بگیرم و به خاطر اون اومدم پیش شما
تا اینجا من فهمیدم که البته میدونستم که نمیشه از صفحات خورشیدی به طور مستقیم استفاده کرد و این رو از یک نفر پرسیده بودم که برای تبدیل DC به AC چکار کنم اوم گفت که باید یک قطعه ای بخرم اسمش رو گفت ولی یادم نیست که اندازش به بزرگی یک اتاق هست و کمترین قیمتش 600 هزار تومن خوب با این وجود به صرفه نبود و من نمیتونستم برق تولید کنم به خاطر همین منصرف شدم تا این که این شاژر گوشی رو دیدم و با خودم فکر کردم که چطوری ممکنه که این کار شدنی باشه در حالی که مستقیم از یک صفحه ی خورشیدی یک باتری رو شارژ میکنه و در زمن من زمانی که بچه بودم تو آزمایشگاه مدرسمون هم دیده بودم که یک صفحه ی 1 در 1 صانتی رو به یک المیچر معمولی مستقیم وصل کرده و استفاده میکردن خوب واسه گنگ که اینا رو کنار هم بزارم و حل کنم نظر شما در این باره چیه ؟:surprised::D
اون دستگاهی که می فرمایید dc to ac نه اونقدر بزرگه و نه گرون . می تونی تو ازمایشگاه الکترونیک با سه تا مقاومت و یه ترایاک و یه خازن بسازی البته بصورت آزمایشگاهی . شما می تونی یه UPS کوچیک بخری و برای شارژ باتری های اون از صفحه خورشیدی استفاده کنی . اون UPS هم حدود 60 تومن قیمتشه .
در مورد آرمیچر و اون قضایا که قبلا هم توضیح دادم .
 

Similar threads

بالا