تاپیک سوالات قدرتی

eskan

عضو جدید
پست و اطلاعاتی مربوط به آن ( قسمت سوم)



تجهيزات سویچگر:
باسبار
که خود تشکیل شده از مقره ها , کلمپها , اتصالات وهادیهای باسبار که به شکل سیم یا لولهًً توخالی و غیره است . بریکر , ***يونر , ترانسفورماتورهای اندازه گیری وحفاظتی , تجهیزات مربوت به سیستم ارتباطی , وسایل کوپلاژ مخابراتی(که شامل : موج گیر , خازن کوپلاژ , دستگاه تطبیق امپدانس است )
برقگیر
که برای حفاظت در برابر اضافه ولتاژ و برخورد صاعقه به خطوط است که در انواع میله ای , لوله ای , آرماتور , جرقه ای و مقاوتهای غیرخطی است .
جبران کنندههای توان راکتیو
جبران کننده ها شامل خازن وراکتورهای موازی می باشندکه به صورت اتصال ستاره در مدار قرار دارند و نیاز به فیدر جهت اتصال به باسبار می باشند که گاهی اوقات راکتورها در انتهای خطوط انتقال نیز نصب می شوند .
- انواع راکتور ازنظر شکل عایقی :
راکتور با عایق بندی هوا , راکتور با عایق بندی روغنی .
- انواع نصب راکتور سری :
راکتورسری با ژنراتور, راکتورسری باباسبار, راکتورسری با فیدرهای خروجی, راکتورسری بافیدرهای خروجی به صورت گروهی.
ساختمان کنترل
کلیهً ستگاه های اندازه گیری پارامترها, وسایل حفاظت وکنترل تجهیزات ازطریق کابلها از محوطهً بیرونی پست به داخل ساختمان کنترل ارتباط می یابد همچنین سیستمهای تغذیه جریان متناوب ومستقیم (AC,DC) درداخل ساختمان کنترل قراردارند,این ساختمان اداری تاًسیسات مورد نیازجهت کار اپراتور می باشد که قسمت های زیر را دارا می باشد :
اتاق فرمان , فیدر خانه , باطری خانه , اتاق سیستم های توضیع برق (AC,DC) , اتاق ارتباطات , دفتر , انبار و ..
 

eskan

عضو جدید
پست و اطلاعاتی مربوط به آن ( قسمت چهارم)



باطری خانه
جهت تامین برقDC برای مصارف تغذیه رله های حفاظتی, موتورهای شارژ فنر و... مکانیزم های فرمان و روشنایی اضطراری و... نیاز به باطری خانه دارند که در اطاقکی تعدادی باطری با هم سری می شوند و دردو مجموعه معمولاً 48 و110ولتی قرارمی گیرد وهرمجموعه با یک دستگاه باطری شارژ کوپل می شوند .
 

eskan

عضو جدید
پست و اطلاعاتی مربوط به آن ( قسمت پنجم)


اينترلاکها
اینترلاکها به دو دسته الکتریکی و مکانیکی تقسیم می شوند و جهت جلوگیری از عملکردهای ناصحیح تعبیه شده اند .
o اینترلاکهای یک بی خط KV63 : اینترلاک الکتریکی بین , 3کسيونر زمین خط و ترانس ولتاژ تعبیه شده و تازمانیکه ترانس ولتاژ تحت ولتاژ شبکه باشد , اجازه بستن به , 3کسيونر ر زمین خط داده نمی شود .
اینترلاک الکتریکی بین دو , 3کسيونر طرفین بریکر یک بی خط kv63 تا زمانیکه بریکر در حالت قطع قرار نگیرد اجازه باز یا بسته شدن به , 3کسيونر طرفین داده نمی شود .
o اینترلاکهای یک KV63 تران فورماتور : اینترلاک الکتریکی بین بریکر KV63 و, 3کسيونر بی ترانس تا موقعی که بریکر در خالت قطع نباشد اجازه باز یا بسته شدن به , ***يونر داده نمی شود .
o اینترلاکهای یک KV20 ترانسفورماتور: اینترلاک مکانیکی بریکر کشویی ورودی KV20 تاهنگامی که بریکر در حالت وصل باشد , پین انترلاک که در قسمت زیر بریکربین دو چرخ عقب بریکر کشویی قرار دارد , اجازه داخل یا خارج شدن از فیدر را نمی دهد . هنگامی که بریکردر مدار وصل است پین مربوطه پشت نبشی که در قسمت کف فیدر پیچ است قراردارد واجازه خارج شدن بریکررانمی دهد .
اینترلاک الکتریکی بین , 3کسيونر ارت سرکابل ورودی KV20 از ترانسفورماتور و بریکرهای KV20 و KV63همان ترانس به این ترتیب است که تا موقعی که دو بریکر یاد شده درحالت قطع نباشد , اجازه بستن به , 3کسيونر زمین سرکابل KV20 داده نمی شود .
ضمناً تازمانیکه سرکابل ورودی KV20 زمین باشد بریکرهای KV20 و KV63 فرمان وصل قبول نمی کند .
o انترلاک باس شکن KV63: اینترلاک الکتریکی بین چهار بریکر 63 کیلو ولت قطع نباشند , اجازه بستن ویا باز کردن , 3کسيونر باس سکشن داده نمیشود .
همچنین در صورتی که هرچهار بریکر 63 کیلو ولت قطع باشد , اجازه باز و بسته شدن به , 3کسيونر باس شکن داده میشود .
o اینترلاک , 3کسيونر زمین باسبار 20 کیلو ولت : در صورتی به , 3کسيونر زمین باسبار 20 کیلو ولت اجازه بسته شدن داده می شود که کلیه بریکرها همان باس (خروجی ها ,ورودی ها و باس کوپلر ) قطع باشند و سوکت بریکرهای انها نیز وصل باشد.
o اینترلاک کلیدهای 400 ولت AC :اینترلاک الکتریکی بین دو بریکر 400 ولت ترانسهای کمکی: بدین ترتیب که همیشه فقط یک بریکر میتواند در حالت وصل باشد.
اینترلاک مکانیکی بین دو کلید پاپیونی روی تابو توزیع SA + طوری است که فقط یک کلید حالت وصل باشد.
 

eskan

عضو جدید
پست و اطلاعاتی مربوط به آن ( قسمت ششم)



حفاظت
یک سیستم حفاظتی کامل شامل :
1. ترانسهای جریان و ولتاژ
2. رله های حفاظتی (تصمیم گیرنده وصدور فرمان
3. کلید های قدرت
ــ حفاظت های یک پست 63 کیلو ولت ASEA شامل:
1. حفاظت های خط 63 کیلو ولت : دیستانس بعنوان حفاظت اصلی و اورکارنت پشتیبان
حفاظت های یک 63 کیلو ولت ترانس : اورکانت و REF (حفاظت های خارجی )
حفاظت های یک 20 کیلوولت ورودی ترانس : دایر کشنال اورکانت – ارت فالت – REF و اندرولتاژ
2. حفاظت های داخلی ترانس قدرت : رله بوخلس – شاخص سطح روغن – شاخص حرارت روغن -شاخص حرارت سیم پیچ – دریچه تنفسی – فشار زیاد داخل تپ چنجر که ناشی از ازدیاد گازها در اثر اتصالی بوجود میایند.
3. حفاظت های یک 20کیلوولت خروجی: اورکانت – ارت فالت
4. حفاظت باس کوپلر 20 کیلوولت:اورکانت-ارت فالت – دایرکشنال
5. حفاظت های ترانس کمکی: شاخص حرارت روغن ورله بوخهلتز
6. حفاظت های بریکر400 ولت AC : جریان زیاد ـــ رلهً حرارتی
رله سوپرویژن جهت کنترل و مراقبت مدارات قطع بریکرهای 63 ورودی و ترانس وهمچنین ورودی KV20 ترانس قدرت .
رله های 63kv , 20kv REF در صورت به هم خوردن تعادل جریانی فازهای سیم پیچ واختلاف زاویهً 120 درجه بین فازها و در نتیجه جریان دار شدن نقطه صفر سیم پیچ , عملکرد رله REF را بدنبال خواهد داشت .
عملکرد رلهً بوخهلتز: در صورت بروز اتصال در داخل ترانس و متصاعد شدن گاز و همچنین حرکت سریع روغن , منجر به عملکرد رلهً بوخهلتز خواهد شد, که با توجه به شدت اتصال مدارات آلارم وتریپ به ترتیب بسته می شوند .پیش از برق دارکردن باید حرارتهای سیم پیچ و روغن کنترل شود .
• سیستم آلارم
بطور کلی هدف از کاربرد سیستم آلارم و سیگنال در پستهای فشارقوی آشکارساختن خطاها ومعایب بوده و در صورتیکه بهره بردار هنگام کار و مانور دچارخطا شود سیستم آلارم بهره بردار را مطلع وکمک می کند تا سریع تر خطا و عیب مشخص و قسمت معیوب در صورت نیاز مجزا واقدامات لازم انجام گردد .خطا یا فالت با آلارم (بوق) شروع و همزمان سیگنال چشمکزن مربوطه در پانل آلارم ظاهر می گردد .
وظیفه بهره بردار در این مواقع به این ترتیب است که , ابتدا بوق را با دکمه پوش باتون(ALARM,STOP) قطع می نماید سپس کلیه سیگنال های ظاهر شده را کامل یادداشت نموده , بعد از آن دکمه (ACCEPT) را جهت پذیرفتن یا ثابت نمودن سیگنال فشار می دهیم .اگر فالت گذرا باشد , که سیگنال ریست شده و در صورتیکه فالت پایدار باشد , سیگنال ثابت میگردد .مرحلهً بعدی پیگیری وبرسی جهت برطرف نمودن خطا می باشد.
 

eskan

عضو جدید
پست و اطلاعاتی مربوط به آن ( قسمت هفتم)

تشریح سیگنالهای پست 63 KV
1. آ لارم وسیگنالهای نمونه ـــ یک بی خط 63 Kv
2. آلارم وسیگنالهای نمونه ـــ یک ترانسفورماتور 63/20 Kv
3. آلارم وسیگنالهای نمونه ـــ قسمت 20KV
4. آلارم وسیگنالهای نمونه ـــ یک ترانسفورماتور کمکی ویک ترانسفورماتورارتینگ.
5. آلارم وسیگنالهای عمومی .

مراحل مانور:
1. مراحل بی برق نمودن یک بی خط KV63 ونحوهً زمین :
قطع بریکر خط , آرزمایش توسط سلکتور سویچ آمپرمتر , باز نمودن 3کسیونرهای طرفین بریکر , آ زمایش خط توسط فازمتر , سلکتور ولتمتر خط , بستن 3کسیونر زمین , نصب تابلوهای ایمنی روی تابلوی فرمان وکشیدن نوار حفاظتی در محدوده کار گروه .
2. مراحل بی برق نمودن یک خط KV 20 و نحوه زمین :
قطع بریکر خط , آرزمایش توسط سلکتور سویچ آمپرمتر, بیرون آوردن بریکر کشویی از داخل فیدر, آزمایش سر کابل خط توسط فازمتر, بستن کابل ارت به قسمت زمین فیدروتخلیه فازها با استفاده ازفازوسط , نصب تابلو ایمنی وهشدار دهنده روی فیدر وتابلوی فرمان بغل کلید مربوطه .

3. مراحل بی برق نمودن یک ترانس قدرت :

* جابجایی تغذیه ولتاژ 400 V کمکی در صورت نیاز .
* جابجایی تپ چنجرترانس ها
* کنترل مقدار بار ترانس ها و امکان مانور بدون خاموشی .
قطع بریکر 20 KV , قطع بریکر 63 KV , خارج نمودن بریکر کشویی ورودی 20Kv , بازنمودن 3کسیونر 63 KV ترانس یاد شده , قطع کلید پاپییونی400 V بیرونی, زمین نمودن سرکابل20Kv ازطریق اتصال زمین سرکابل ورودی,بستن کابل ارت سمت63 KV ترانس قدرت و جدا نمودن قسمتهای برق دار از قسمتهای بی برق با علائم ایمنی .

4. مراحل بی برق نمودن باس بار 20Kv جهت کارگروه :
قطع کلید بریکر و فیوز تغذیه بریکر , ثبت بار وثبت زمان قطع بریکر
 

شهاب یو

عضو جدید
سلام

سلام

یه جزوه در مورد مدار فرمان وسیم پیچی برای کنکور کارشناسی میخوام کمکم کنید لطفا
 

eskan

عضو جدید




آنچه باید در مورد بریکرها بدانیم.....


برای دریافت این مقاله کاربردی و جالب کافیست اینجا را کلیک کنید.
 

miladart

عضو جدید
ب

ب


[FONT=&quot]در این پست قصد دارم در مورد ژنراتور ها مقاله های مفید برای دوستان قدرت بزارم[/FONT] ...
[FONT=&quot]این مقاله را خودم تالیف و ترجمه اش را برعهده داشته ام ،امیدوارم خوشتان بیاید[/FONT]..
[FONT=&quot]برای مشاهده مقاله به صورت[/FONT] pdf [FONT=&quot]همراه تصاویر مرتبط با کلیک برروی لینک زیر آن را دانلود کیند[/FONT]...

[FONT=&quot]دانلود مقاله ژنراتور ها به صورت[/FONT] pdf [FONT=&quot]با حجم 195[/FONT]kb



[FONT=&quot][/FONT]​

[FONT=&quot]

[/FONT]

[FONT=&quot]ژنراتور ها (مولد های الکتریکی)[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​

[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​

[FONT=&quot]در یک تولید کننده الکتریسیته ،یک مولد الکتریکی دستگاهی است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند . تبدیل انرژی از الکتریکی به مکانیکی بوسیله یک موتور انجام می شود ، موتور و مولد شباهت های زیادی به هم دارند .یک مولد الکترون های درون سیم پیچ را وادار به حرکت در یک مدار خارجی می کند .این عمل شبیه به پمپ آب دارد ،که باعث ایجاد جریان آب می شود اما درون خود آبی تولید نمی کند .منابع انرژی الکتریکی ممکن است ،توربین های بخار ،حرکت آب درون توربین یا چرخ آب ،موتور درونسوز،توربین بادی ،توربین دستی،هوای فشرده یا هر منبع انرژی مکانیکی دیگری باشد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]تاریخچه پیشرفت ها [/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]قبل از اینکه ارتباط بین مغناطیسم و الکتریسیته کشف شود ،مولد های الکترواستاتیکی که از اصول الکترواستاتیکی استفاده می کردند اختراع شدند .این روش ولتاژ خیلی بالا و جریان بسیار کم تولید می کرد .عملکرد آن به این صورت بود که با حرکت تسمه های باردار ،صفحه ها و دیسک ها بار را به یک الکترود با پتانسیل بالا انتقال می دادند .بار از دو طریق تولید می شد:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]القای الکترواستاتیکی[/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]اثر مالش ،زمانی که دو صفحه عایق با هم مالش داده شوند ،بار تولید می شود .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]به خاطر عدم بازده و سخت بودن تولید ولتاژ بالا از طریق مالش عایق ها ،مولد های الکترواستاتیکی درجه قدرت و انرژی کم داشتند و از آن برای تولید مقدار قابل توجه انرژی الکتریکی از نظر اقتصادی هرگز استفاده نشد .دستگاه "ویم شرست" و مولد "ون.دی.گراف" دو نمونه از این گونه دستگاه ها هستند که باقی مانده اند .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]دینام "جدلیک"[/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]در سال 1827،"انوس جدلیک" مجارستانی آزمایش روی دستگاه های گردنده ی الکترومغناطیسی را آغاز کرد ،که خود او آن ها را خودگردانده ی الکترومغناطیسی نامیده است.در نمونه تک قطبی اولیه ،هردو قسمت ساکن و متحرک الکترومغناطیسی بودند .او این راه را 6 سال قبل از "سیمونز" و "واتسون" فرمول بندی کرد اما آن را به اثبات نرساند چون فکر می کرد اولین کسی نیست که این را فهمیده است.ذات این روش جایگزینی آهنربای دائمی است،دو آهنربای الکتریکی متضاد در مقابل هم ،یک میدان مغناطیسی اطراف روتور(گردانده) القا می کنند ،به همین صورت قوانین خود القایی کشف شدند.اختراع "جدلیک" دهه ها جلوتر از زمان خود بود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]صفحه های "فاراده "[/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]در سال های 1831و 1832 "مایکل فاراده " اصول عملکرد مولد الکترومغناطیسی را کشف کرد .آن اصول ،بعد ها قوانین فاراده نام گذاری شد ،که آن اختلاف پتانسیلی که بین سرها ی هادی های الکتریکی که در میدان مغناطیسی به صورت عمودی حرکت می کنند ،است.او همچنین اولین مولد الکترومغناطیسی را ساخت ، که "صفحه های فاراده "نامید شده اند ، او همچنین اولین مولد الکترومغناطیسی را ساخت،که صفحه های فاراده نامیده می شود ،نوعی از مولد های همقطبی است،که از چرخش دیسک هایی از جنس مس بین قطب های آهنربای نعل اسبی استفاده می کند .که ولتاژ مستقیم کم تولید می کند .عدم بازده این طرح به دلیل عکس شدن جهت جریان ناحیه ای که تحت تاثیر میدان مغناطیسی قرار ندارد، است.زمانی که جریان خودالقایی درست زیر آهنربا بوجود می آید ،جریان ناحیه ای که خارج از پوشش میدان مغناطیسی است،در جهت عکس به حرکت در می آید . این جریان عکس ،توان خروجی که از طریق سیم هدر می رود ،و گرمای اضافی دیسک های مسی را محدود می کند .اخیراً مولد های همقطبی این مشکل را با آرایش آهنربا ها اطراف دیسک برای ثابت نگه داشتن تاثیر میدان مغناطیسی روی جهت جریان .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]یکی دیگر از اشکال ها ،ولتاژ خروجی بسیار پایین است، که دلیل آن وجود یک مسیر جریان درون فلوی مغناطیسی است.آزمایش ها نشان می دهد که استفاده از چند دور سیم درون یک سیم پیچ ،می تواند ولتاژ مفید بیشتری تولید کند . از آنجایی که ولتاژ خروجی با تعداد دور ها متناسب است ،بنابراین با تغییر تعداد دور سیم پیچ،می توان ژنراتورهایی با هر ولتاژ خروجی دلخواه ساخت .از آن به بعد دور سیم پیچ ها یکی از مشخصه های اصلی تمام ژنراتور های بعدی شد .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]به هر حال،پیشرفت های اخیر امکان ساخت موتور های همقطبی با آهنربای درون روتور را فراهم ساخته است،که مزیت های بسیاری نسبت به طرح های قدیمی تر دارد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
 

miladart

عضو جدید
مقاله ای در مورد ژنراتورها

مقاله ای در مورد ژنراتورها


[FONT=&quot]در این پست قصد دارم در مورد ژنراتور ها مقاله های مفید برای دوستان قدرت بزارم[/FONT] ...
[FONT=&quot]این مقاله را خودم تالیف و ترجمه اش را برعهده داشته ام ،امیدوارم خوشتان بیاید[/FONT]..
[FONT=&quot]برای مشاهده مقاله به صورت[/FONT] pdf [FONT=&quot]همراه تصاویر مرتبط با کلیک برروی لینک زیر آن را دانلود کیند[/FONT]...

[FONT=&quot]دانلود مقاله ژنراتور ها به صورت[/FONT] pdf [FONT=&quot]با حجم 195[/FONT]kb



برای مشاهده مقالات بیشتر به وبلاگم بیایید....

electricallife.blogfa.com

[FONT=&quot]

[/FONT]

[FONT=&quot]ژنراتور ها (مولد های الکتریکی)[/FONT]


[FONT=&quot]در یک تولید کننده الکتریسیته ،یک مولد الکتریکی دستگاهی است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند . تبدیل انرژی از الکتریکی به مکانیکی بوسیله یک موتور انجام می شود ، موتور و مولد شباهت های زیادی به هم دارند .یک مولد الکترون های درون سیم پیچ را وادار به حرکت در یک مدار خارجی می کند .این عمل شبیه به پمپ آب دارد ،که باعث ایجاد جریان آب می شود اما درون خود آبی تولید نمی کند .منابع انرژی الکتریکی ممکن است ،توربین های بخار ،حرکت آب درون توربین یا چرخ آب ،موتور درونسوز،توربین بادی ،توربین دستی،هوای فشرده یا هر منبع انرژی مکانیکی دیگری باشد.[/FONT]



[FONT=&quot]تاریخچه پیشرفت ها [/FONT]

[FONT=&quot]قبل از اینکه ارتباط بین مغناطیسم و الکتریسیته کشف شود ،مولد های الکترواستاتیکی که از اصول الکترواستاتیکی استفاده می کردند اختراع شدند .این روش ولتاژ خیلی بالا و جریان بسیار کم تولید می کرد .عملکرد آن به این صورت بود که با حرکت تسمه های باردار ،صفحه ها و دیسک ها بار را به یک الکترود با پتانسیل بالا انتقال می دادند .بار از دو طریق تولید می شد:[/FONT]

[FONT=&quot]القای الکترواستاتیکی[/FONT]

[FONT=&quot]اثر مالش ،زمانی که دو صفحه عایق با هم مالش داده شوند ،بار تولید می شود .[/FONT]

[FONT=&quot]به خاطر عدم بازده و سخت بودن تولید ولتاژ بالا از طریق مالش عایق ها ،مولد های الکترواستاتیکی درجه قدرت و انرژی کم داشتند و از آن برای تولید مقدار قابل توجه انرژی الکتریکی از نظر اقتصادی هرگز استفاده نشد .دستگاه "ویم شرست" و مولد "ون.دی.گراف" دو نمونه از این گونه دستگاه ها هستند که باقی مانده اند .[/FONT]





[FONT=&quot]دینام "جدلیک"[/FONT]

[FONT=&quot]در سال 1827،"انوس جدلیک" مجارستانی آزمایش روی دستگاه های گردنده ی الکترومغناطیسی را آغاز کرد ،که خود او آن ها را خودگردانده ی الکترومغناطیسی نامیده است.در نمونه تک قطبی اولیه ،هردو قسمت ساکن و متحرک الکترومغناطیسی بودند .او این راه را 6 سال قبل از "سیمونز" و "واتسون" فرمول بندی کرد اما آن را به اثبات نرساند چون فکر می کرد اولین کسی نیست که این را فهمیده است.ذات این روش جایگزینی آهنربای دائمی است،دو آهنربای الکتریکی متضاد در مقابل هم ،یک میدان مغناطیسی اطراف روتور(گردانده) القا می کنند ،به همین صورت قوانین خود القایی کشف شدند.اختراع "جدلیک" دهه ها جلوتر از زمان خود بود.[/FONT]



[FONT=&quot]صفحه های "فاراده "[/FONT]

[FONT=&quot]در سال های 1831و 1832 "مایکل فاراده " اصول عملکرد مولد الکترومغناطیسی را کشف کرد .آن اصول ،بعد ها قوانین فاراده نام گذاری شد ،که آن اختلاف پتانسیلی که بین سرها ی هادی های الکتریکی که در میدان مغناطیسی به صورت عمودی حرکت می کنند ،است.او همچنین اولین مولد الکترومغناطیسی را ساخت ، که "صفحه های فاراده "نامید شده اند ، او همچنین اولین مولد الکترومغناطیسی را ساخت،که صفحه های فاراده نامیده می شود ،نوعی از مولد های همقطبی است،که از چرخش دیسک هایی از جنس مس بین قطب های آهنربای نعل اسبی استفاده می کند .که ولتاژ مستقیم کم تولید می کند .عدم بازده این طرح به دلیل عکس شدن جهت جریان ناحیه ای که تحت تاثیر میدان مغناطیسی قرار ندارد، است.زمانی که جریان خودالقایی درست زیر آهنربا بوجود می آید ،جریان ناحیه ای که خارج از پوشش میدان مغناطیسی است،در جهت عکس به حرکت در می آید . این جریان عکس ،توان خروجی که از طریق سیم هدر می رود ،و گرمای اضافی دیسک های مسی را محدود می کند .اخیراً مولد های همقطبی این مشکل را با آرایش آهنربا ها اطراف دیسک برای ثابت نگه داشتن تاثیر میدان مغناطیسی روی جهت جریان .[/FONT]

[FONT=&quot]یکی دیگر از اشکال ها ،ولتاژ خروجی بسیار پایین است، که دلیل آن وجود یک مسیر جریان درون فلوی مغناطیسی است.آزمایش ها نشان می دهد که استفاده از چند دور سیم درون یک سیم پیچ ،می تواند ولتاژ مفید بیشتری تولید کند . از آنجایی که ولتاژ خروجی با تعداد دور ها متناسب است ،بنابراین با تغییر تعداد دور سیم پیچ،می توان ژنراتورهایی با هر ولتاژ خروجی دلخواه ساخت .از آن به بعد دور سیم پیچ ها یکی از مشخصه های اصلی تمام ژنراتور های بعدی شد .[/FONT]

[FONT=&quot]به هر حال،پیشرفت های اخیر امکان ساخت موتور های همقطبی با آهنربای درون روتور را فراهم ساخته است،که مزیت های بسیاری نسبت به طرح های قدیمی تر دارد.[/FONT]



 

miladart

عضو جدید
ژنراتورها

ژنراتورها

[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]دینام (مولد جریان دائم)[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot][FONT=&quot]
[/FONT]
[/FONT]​
[FONT=&quot]از دینام ها به طور زیاد برای تولید توان استفاده نمی کنند ،به علت سایز و پیچیدگی کلکتور ،به دستگاه های با توان بالاتر نیاز است.در بالاترین حالت جریان 310آمپری و 7ولت یا 2170 وات ،زمانی که 1400دور در دقیقه بچرخد ،تولید می کند .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot][FONT=&quot]
[/FONT]
[/FONT]​
[FONT=&quot]دینام اولین مولد الکتریکی بود که قابلیت تحویل دادن توان لازم در صنعت را دارا بود.دینام از اصول الکترومغناطیسی برای تبدیل حرکت های دورانی مکانیکی به جریان الکتریکی مستقیم از طریق چکش الکتریکی استفاده می کند.اولین دینام توسط "هیپولیت پیکسی" در سال 1832 ساخته شد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]بوسیله یک سری آزمایشات تصادفی ،دینام منشاء بسیاری دیگر از اختراعات شد ،مثل موتورهای الکتریکی دی سی ، مولد متناوب ای سی ،موتورهای همزمان ای سی و مبدل گردان .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]دینام دستگاهی است که شامل یک قسمت ساکن ،که میدان مغناطیسی ثابت را فراهم میکند و یک قسمت متحرک که در آن میدان می چرخد.در یک دستگاه کوچک میدان مغناطیسی ثابت با یک آهنربای دائمی یا بیشتر فراهم می شود،در ماشین های بزرگ میدان مغناطیسی ثابت با یک آهنربای الکتریکی یا بیشتر ،که معمولاً سیم پیچ میدان نامیده می شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]دینام های مولد توان زیاد امروزه به این علت به ندرت دیده می شوند که استفاده از جریان متناوب برای پخش قدرت و تبدیل الکتریکی جریان [/FONT][FONT=&quot]AC [/FONT][FONT=&quot] به [/FONT][FONT=&quot]DC[/FONT][FONT=&quot] جهانی شده است.اما قبل از اینکه اصول [/FONT][FONT=&quot]AC[/FONT][FONT=&quot] کشف شود ،دینام های جریان مستقیم بسیار زیاد،فقط وسیله ای برای تولید برق و پخش آن بودند، اما امروزه دینام های مولد برق تقریباً کمیاب شده اند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]دیگر ژنراتورهای گردان الکترومغناطیسی [/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]بدون یک کموتاتور،دینام نمونه ای از یک مولد جریان منتاوبی است که هرکدام از ژنراتور ها به طور تک تک و همزمان تغذیه شوند.با یک چکش الکترومکانیکی ،دینام یک مولد جریان مستقیم کلاسیک است.تناوبگر(دینام جریان متناوب) همیشه در یک سرعت ثابت عمل میکند ،این به خاطر این است که همزمان سازی با فرکانس الکتریکی شبکه باعث جلوگیری از عمل تخریب و لرزش می شود .ژنراتورهای جریان [/FONT][FONT=&quot]DC[/FONT][FONT=&quot] در هر سرعتی عمل می کند اما همیشه خروجی جریان مستقیم است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]نوع های دیگر ژنراتورها،مثل ژنراتور های ناهمزمان یا القایی با تغذیه جدا،ژنراتورهای تغذیه از دو جهت،یا ژنراتورهای روتور پیچی با تغذیه از دو جهت،و آن هایی که در هر فرکانس ثابتی با سرعت متغیر به نظر می رسد کاربردی بوده اند ،مانند توربین های بادی یا دیگر تکنولوژی های انرژی تجدید پذیر.[/FONT]

برای مشاهده مقالات بیشتردر مورد برق به وبلاگم بیایید....

electricallife.blogfa.com


[FONT=&quot] [/FONT]


[FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
 

miladart

عضو جدید
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]ژنراتورهای [FONT=&quot]MHD[/FONT][FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
[FONT=&quot]یک ژنراتور هیدرودینامیک آهنربایی از طریق عبور گازهای داغ از میان میدان مغناطیسیة،انرژی الکتریکی تولید می کند ،بدون استفاده از حرکت چرخشی الکترومغناطیسی.ژنراتورهای [FONT=&quot]MHD[/FONT][FONT=&quot] از ابتدا در حال پیشرفت بوده اند به خاطر اینکه خروجی یک ژنراتور [/FONT][FONT=&quot]MHD[/FONT][FONT=&quot] پلاسما ،آتش است،که قادر است دیگ های بخار نیروگاه را گرم کند .اولین طرح عملی [/FONT][FONT=&quot]AVCO MK.25[/FONT][FONT=&quot] ،در سال 1965.دولت [/FONT][FONT=&quot]U.S[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]روی توسعه آن سرمایه گذاری کرد ،و در سال 1987 تا حد 25[/FONT][FONT=&quot]MW[/FONT][FONT=&quot] در شرایط آزمایشگاهی افزایش یافت.در اتحاد شوروی از 1972 تا 1980،تجهیزات [/FONT][FONT=&quot]MHD[/FONT][FONT=&quot] در سیستم های انرژی مسکو با حد 25[/FONT][FONT=&quot] MW[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]معمول یافت،بالاترین درجه تجهیزات [/FONT][FONT=&quot]MHD[/FONT][FONT=&quot] در دنیا در آن زمان .[/FONT][FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
[FONT=&quot] [FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
[FONT=&quot] [FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
[FONT=&quot] [FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
[FONT=&quot] [FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
[FONT=&quot]اصطلاحات فنی [FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
[FONT=&quot]دو قسمت اصلی ژنراتور یا موتوربه دو بخش مکانیکی و الکتریکی تقسیم می شود :[FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
[FONT=&quot]مکانیکی[FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
[FONT=&quot]روتور: قسمت چرخشی یک ماشین الکتریکی[FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
[FONT=&quot]استاتور: قسمت ثابت یک ماشین الکتریکی[FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
[FONT=&quot] [FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
[FONT=&quot]الکتریکی[FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
[FONT=&quot]آرمیچر: قسمت تولید کننده انرژی الکتریکی یک ماشین الکتریکی.در یک ژنراتور ،مولد جریان منتاوب،یا یک دینام ،سیم پیچ آرمیچر تولید جریان الکتریکی می کند .آرمیچر می تواند هم روی روتور باشد و هم روی استاتور .[FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
[FONT=&quot]میدان: میدان مغناطیسی یک جزء از یک ماشین الکتریکی است. میدان مغناطیسی یک دینام یا یک مولد جریان متناوب توسط یک آهنربای الکتریکی یا یک آهنربای دائمی که روی قسمت روتور یا استاتور سوار شده ،ایجاد می شود .[FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
[FONT=&quot]تنها مقدار کمی از جریان میدان به حرکت روتور با استفاده از حلقه های لغزان اختصاص می یابد.ماشین های جریان مستقیم روی محور چرخش لزوماً دارای کلکتور هستند،بنابراین سیم پیچ آرمیچر روی روتور ماشین قرار می گیرد.[FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
[FONT=&quot]

[/FONT]
[FONT=&quot]تالیف و ترجمه شده توسط میلاد شیری[/FONT]​
[FONT=&quot][FONT=&quot]منبع: [/FONT][FONT=&quot][FONT=&quot]www.electricallife.blogfa.com[/FONT][/FONT][/FONT]​
 

zasx_xsaz2003

عضو جدید
درخواست اطلاعات درمورد مانیتورینگ کلیدهای قدرت

درخواست اطلاعات درمورد مانیتورینگ کلیدهای قدرت

سلام به دوستان عزیر لطفا کمکم کنید من اطلاعاتی در مورد روشهای مانیتورینگ کلیدهای قدرت می خواستم برای پروژه کارشناسی می خواستم:(
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
جزوه مدار فرمان توی سایت هست
ولی فکر نمی کنم برای کنکور مناسب باشه

دانلود جزوه کامل مدار فرمان ارائه شده توظط سازمان فنی و حرفهای بهمراه نرم افزار سیم پیجی موتورهای تک فاز و سه فاز :
www.nutron.tk
 

amirmohsenm

عضو جدید
ترانس های رزینی

ترانس های رزینی

دوستان سلام...یه سری اطلاعات در مورد عایق های خشک که توی ترانس ها به جای روغن استفاده میشه میخواستم....اینکه موادش چیه؟چه جوری ساخته میشه و....
اگرم لینکی در اینمورد میشناسید باز هم ممنون میشم....
یا حق
 

المینا

عضو جدید
سلام
من اطلاعاتی درباره حفاظت سیستمهای قدرت با استفاده از شبکه های عصبی میخوام.
مقاله ای،اگه بشه پایان نامه ای........:smile:
ممنون
 

PARVIZKING

عضو جدید
سلام جناب آقای دکتر
از اینکه قدرت و توانایی کمک به جامعه علمی کشور و به نوعی دوستان خود را دارید ، خوشحالیم و از تالار نیز برای انتخاب شایسته و به جای جناب عالی تشکر می کنیم، برای شما و تمام اعضای تالا ر آرزوی موفقیت و کامیابی را دارم.
سلام خسته نباشید ..
من تازه وارد دانشگاه آزاد اردبیل رشته برق قدرت شدم یا خواهم شد ...
میشه 1 اطلاعاتی از این رشته .. کتاباش و شرایط کلیش بهم بدید ممنونتون میشم
 

hosseinassar

مدیر ارشد
دوستان سلام...یه سری اطلاعات در مورد عایق های خشک که توی ترانس ها به جای روغن استفاده میشه میخواستم....اینکه موادش چیه؟چه جوری ساخته میشه و....
اگرم لینکی در اینمورد میشناسید باز هم ممنون میشم....
یا حق

فکر می کنم لینک زیر بتونه کمک کنه
لینک
 

tak2750

عضو جدید
ایا میشه این ویدیو ها رو گیر اورد؟

ایا میشه این ویدیو ها رو گیر اورد؟

سلام
داشتم تو اینتر نت دنبال چند تا اموزش plcمیگشتم که به این دو تا مجموعه رسیدم

http://www.bin95.com/Industrial-Training-Videos/plc_training_videos.htm

http://www.bin95.com/Industrial-Training-Videos/industrial_electrical_training.htm

اولی
10 تا دی وی دی تصویری واسه اموزش plc
و دومی
10 تا دی وی دی ویدیو اموزش برق صنعتی

قیمت اصل این مجموعه هر کدوم 2300 دلاره!!!!!!!!!!!!
هر چه قدر سایت های تورنت و وارز رو گشتم نتونستم لینکی واسه دانلود پیدا کنم
ایا کسی رو در ایران میشناسید که بتونه اینا رو تهییه کنه؟
 

T_BAG

عضو جدید
یک سوال مبتدیانه.

یک سوال مبتدیانه.

سلام.

آیا ما تو جریان متناوب هم مثل باتری قطب مثبت و منفی داریم؟

یعنی فاز قطب منفی هست و نول قطب مثبت؟

در جریان متناوب برق شهر این که میگن جهت حرکت الکترون ها عوض میشه یعنی چی؟

چجوری جهت جریان عوض میشه؟ یعنی یک دفعه الکترون ها به سمت قطب مثبت حرکت میکنن یک دفعه پروتون ها به سمت قطب

منفی حرکت میکنن؟



نمیدونم موفق شدم منظورم بیان کنم یانه؟

اگر این جوریه چرا ما به الکترون >فاز< دست بزنیم برق میگیرتمون ولی اگه به پروتون >نول< دست بزنیم برق نمیگیرتمون؟

خیلی ممنون میشم اگه کسی جواب من روبده واقعا احتیاج دارم که بدونم.:gol:
 
آخرین ویرایش:

hosseinassar

مدیر ارشد
سلام.

آیا ما تو جریان متناوب هم مثل باتری قطب مثبت و منفی داریم؟

یعنی فاز قطب منفی هست و نول قطب مثبت؟

در جریان متناوب برق شهر این که میگن جهت حرکت الکترون ها عوض میشه یعنی چی؟

چجوری جهت جریان عوض میشه؟ یعنی یک دفعه الکترون ها به سمت قطب مثبت حرکت میکنن یک دفعه پروتون ها به سمت قطب

منفی حرکت میکنن؟



نمیدونم موفق شدم منظورم بیان کنم یانه؟

اگر این جوریه چرا ما به الکترون >فاز< دست بزنیم برق میگیرتمون ولی اگه به پروتون >نول< دست بزنیم برق نمیگیرتمون؟

خیلی ممنون میشم اگه کسی جواب من روبده واقعا احتیاج دارم که بدونم.:gol:
در جریان متناوب قطب خیلی معنی نداره
چون به دلیل سینوسی بودن برق شهر به طور متناوب تغییر می کنه
درباره برق گرفتن باید بگم که در صورتی برق میگیره که اختلاف ولتاژ بزرگ ایجاد بشه
اگه کسی فقط فاز بگیره هیچ اتفاقی نمی افته
ولی اگه شخص با زمین ارتباط داشته باشه چون زمین نول محسوب میشه این اختلاف ولتاژ ایجاد میشه و برق میگیره
 
  • Like
واکنش ها: sh85

vortex2007

عضو جدید
سلام
من اطلاعاتی درباره حفاظت سیستمهای قدرت با استفاده از شبکه های عصبی میخوام.
مقاله ای،اگه بشه پایان نامه ای........:smile:
ممنون
سلام ن به شما پیشنهاد میکنم به سایت eca.ir سر بزنید و به قسمت دانلود مراجعه کنید اونجا میتونید هر جور مقاله در این زمینه ها پیدا کنید
 

T_BAG

عضو جدید
در جریان متناوب قطب خیلی معنی نداره
چون به دلیل سینوسی بودن برق شهر به طور متناوب تغییر می کنه
درباره برق گرفتن باید بگم که در صورتی برق میگیره که اختلاف ولتاژ بزرگ ایجاد بشه
اگه کسی فقط فاز بگیره هیچ اتفاقی نمی افته
ولی اگه شخص با زمین ارتباط داشته باشه چون زمین نول محسوب میشه این اختلاف ولتاژ ایجاد میشه و برق میگیره

ممنونم که جواب دادید. این ها رو میدونستم ولی چیزی که نمیدونم اینه که یعنی چی جریان به صورت متناوب تغییر میکنه؟

یعنی مدام جای فاز و نول سیم ها عوض میشه؟
 

hosseinassar

مدیر ارشد
ممنونم که جواب دادید. این ها رو میدونستم ولی چیزی که نمیدونم اینه که یعنی چی جریان به صورت متناوب تغییر میکنه؟

یعنی مدام جای فاز و نول سیم ها عوض میشه؟

بله به خاطر عوش شدن مداوم فاز و نول در برق شهر قبول معنی نداره
 

T_BAG

عضو جدید
بله به خاطر عوش شدن مداوم فاز و نول در برق شهر قبول معنی نداره

اگه تو برق شهری مدام جای فاز و نول عوض میشه چرا با فاز متر میشه سیم فاز رو تشخیص داد؟

اگه اینجوره که باید فاز و نول سیم ها معلوم نباشه کدوم به کدومه ولی میبینیم که با فاز متر میشه تشخیص داد مثلا تو پریز برق کدوم فاز هست و کدوم نول.
 

Similar threads

بالا