| اردوهای مناطق جنگی | راهیان نور




سلام بر لباسهاي خاکي آغشته به خون ، سلام بر شلمچه ، بر دوکوهه ، سلام بر خرمشهر

سلام بر لکه هاي پايدار خون ، سلام بر سجاده هاي سرخ عبادت سلام بر جنگ با رسوايي ، سلام بر تاولهاي شيميايي ،
سلام بر فرشتگان زميني ، سلام بر اذان مؤذن .
سلام بر چهره هاي تخريب ، سلام بر طلائيه ، سلام بر کرخه ، سلام بر اروند ، سلام بر مهران ، سلام بر الله اکبر ، سلام بر صوت انفجار ، سلام بر ايستگاه حسينيه ، سلام بر جاده سيد الشهداء ، سلام بر همت ، خرازي ، باکري ، متوسليان ، اشتري ، رستمخاني ، يوسفي ، احدي ، باقري و ...
سلام بر زين الدين ، چمران ، آويني و سلام بر همه شهيدان و پدر شهيدان روح ا...
سلام بر شهداي گمنــــام.
زائران و راهيان ديار نور:
اکنون که توفيق رفيق راه شد و تقدير الهي بر آن قرار گرفت که پا در حريم شهدا و سرزمين نور ، کربلاي خوزستان بگذاريد ، خوب است بدانيد که افق زمين و آسمان و همه ي وادي هاي جنون و شيفتگي و عشق ها همين جاست . بدانيد جايي که آسمان با همه جبروتش پاي خاک را بوسه مي زند همين جاست. چرا که اين ديار پيچيده در حرير سکوت که امروز همبستر مويه بادهاي پريشان شده است.
در روزگاري نه چندان دور ، افتخار تحمل گام هاي شير مرداني را داشته است که چشمه هاي جوشان عشق را از بلنداي روح بيقرار خويش بر آن جاري و از زلال معرفت جان هايشان ، کام تشنه اين سرزمين را سيراب ساختند .
طلائيه ، شلمچه ، فکه ، دو کوهه ، بهتر بگوييم جاي جاي کربلاي خوزستان يادي و خاطره اي از ايثار و شهادت رزمندگان کفرستيز اسلام را در دل خود دارد و اين قطعه از بهشت با خون پاک شهيدانمان آبياري و لاله گون شده است و امروز که من و تو عازم اين خظه هستيم فقط شايد اثري از آن همه ايثار و يادي از آن همه دلاوري را بتوان ديد که همين مقدار هم ضرورت شکر و سپاس اين لطف الهي را دارد. اميد آن که در دعا ي نيايش و نماز و مناجات اين سفر روحاني ما را هم شريک فرمائيد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
دوکوهه

دوکوهه




دوکوهه تو مي داني آيا کجاست ؟


دوکوهه دو رکعت خلوص و صفاست


تو گفتي دو کوهه دل من شکست


دوکوهه پر از ياد حاج احمد است


دوکوهه نيستان همدردي است


دوکوهه بهشت جوانمردي است


بود زادگاه بهار ، اين ديار


از آن مي وزد ، بوي جان بخش يار


دوکوهه بود سرزميني غريب


از آن مي وزد ، بوي فتح غريب.
 
دوکوهه

دوکوهه

قطعه اي از بهشت




شلمچه خلاصه عشق است و قطعه‌اي از بهشت, شلمچه آينه‌ايست که تمام جبهه با خاکهاي سرخش در آن مي‌درخشد و دريچه‌ي آسماني است که از آن بوي رشادت و عطر دلنواز شهادت ميوزد. شلمچه تنديس زيباي عشق است که در ميدان ايثار قد کشيده است. شلمچه شهر شهود و شهادت است. شلمچه مثنوي بلند ايثار است و فرودگاه عشق و عروجگاه دل. صحراي خشکي که درياي مواج خون و اشکهاي عاشقانه در تربت پاکش دارد با قلب خونيني که هنوز زيبا و دلنواز مي‌تپد و خون غيرت و مردانگي را در رگهاي اين ديار ميدواند و حديث بلند حيات با عزت را زمزمه ميکند. زمين خاکي شلمچه, زيباتر از آبي آسمان است چرا که شلمچه قتلگاه مرغان عاشقي است که براي وصال بي‌قرار بودند و از کوچه پس کوچه‌هاي منيت و ماديت رهيده و به شهر دلگشاي معنويت و شهادت دل بستند. آري! شلمچه شاهنامه بلند شهادت است, ديوان عاشقي است, شعرهاي سرخ, با واژه‌هاي خون, به وزن عشق و قافيه‌هايي از جنس قلب پاره پاره عاشقي و در قالب غزل عشق و مثنوي بلند شهادت , ديواني که شکسته دلان عارف با قلم استخوان و مرکب خون و با خط شکسته عروج نوشتند و اين صفحه طلايي تاريخ ايران اسلامي را با خون دل تهذيب شده‌شان تذهيب کردند. آري! شلمچه کتاب است, خواندني‌ترين کتاب حماسه. شلمچه آسمان است سرشار از ستاره‌هاي سرخ. شلمچه بهار است لبريز از گلهاي محمدي, شلمچه درياست, مواج از موجهاي عاشقي. شلمچه بازار است, بازار عشقبازي و جانبازي, شلمچه تابلو است تابلوي حماسه و عرفان که بر تارک تاريخ ايران اسلامي ميدرخشد. جايگاه اهل زيارت است نه اهل زر, زيارتگاه دلدادگاني که خود زائراني بودند که در نيمه راه سفر عاشقي پرپر شدند و به مولاي عشق پيوستند و زيباترين حديث بندگي را با بندبند وجودشان و با قطره قطره خونشان نوشتند. يعقوبهاي بيقراري که براي رسيدن به يوسف زيباي شهادت بيقراري ميکردند و زليخاي دنياي نتوانست آنها را مفتون خويش کند. آنان که هنوز از دشمن نفس خويش رها نشده‌اند و دلشان در تصرف شيطان است چگونه ميتوانند قدر مجاهداني را بدانند که در کوله‌پشتي دلشان جز عشق و ايثار نبود. آنان بايد بدانند که شلمچه و شهيدانش و شاهدان و شائقان و مشتاقانش خورشيد بي‌غروبند, چرا که عاشورا و عاشورائيان آفتاب آسمان عشقند که هيچ ابر آلوده و تاريک يزيدي نمي‌تواند جلوي تابش آنها را بگيرد.
 
دوکوهه

دوکوهه

طلائيه


در طلائيه به چشم ظاهر هيچ نمي بيني ، تنها دشتي است وسيع و سکوتي سنگين و ديگر هيچ ، حيران و سرگردان در وادي تحيرخود مي تواني تنها در بيايان گام زني يا بر تلي از خاک بنشيني و در حيرت خود فرو روي . اينجاست که به عجز مي رسي ، مي فهمي که نمي توان تنها با نگاه به سراپرده ستر ملکوت دست يافت ، مي فهمي که تنها چشم ابزاري تو قدرت شکافتن روموز را ندارد . پس به ناچار چشم بيناي ديگري بايد تا آنچه را که هست به روشني ديد .
زمين اينجا اسراري نهفته دارد و خاکش به قدري پاک و منزه است که از گذاردن گام در آن شرمسار خواهي ماند.
چشم بگشا و ببين ، تنها رد پاي شهدا نيست که بر خاک است . در عبور پاکترين امامان تاريخ بر زمين اين سرزمين است . اين سخن قصه نيست، حس نيست ، حقيقت است که تنها چشم حقيقت بين مي خواهد .
سکوت اينجا از جنس بي حرفي نيست ، از آن سکوتهاي سبکي که در اثر بي کلامي به بي وزني رسيده نيست ، سکوت اينجا غوغاي فرياد است آنقدر سنگين که سنگيني اش روحت را مي آزارد روحي که به سبکي ها خو کرده است رنگ چهره ات رنگ خورشيد مي شود:زرد رنگ ، رنگ چهره درکشان ، رنگ چهره هجران کشيده ها و بلا ديده ها .
اينجا ظرافتي عظيم مي خواهد ، خيلي بزرگتر از آنچه تو با خود مي آوري ، عظيم تر از ظرف مادي و به آسايش خو کرده ما.

و گرنه هيچ نمي يابي و هيچ نمي بيني و فقط از سنگيني طلائيه آزرده مي شوي و شايد هم سنگيني عقده اي وا نشده را تا ابد با خود به همراه خواهي داشت.
 
اتل متل

اتل متل

اتل متل يه بابا


که اون قديم قديما
خسرتشو مي خوردن
تمومي بچه ها
اتل ميل يه دختر
دردونه ي باباش بود
هر جا که باباش مي رفت
دخترشم باهاش بود
اون عاشق باباش بود
بابا عاشق اون بود
به گفته ي رفيقاش

بابا چه مهربون بود
يه روز آفتابي
بابا تنها گذاشتش
عازم جبهه ها شد
دخترو جا گذاشتش
چه روزهاي سختي بود
اون روزهاي جدايي
چه سال هاي بدي بود
ايام بي بابايي
چه لحظه هاي سختي بود
اون لجظه ي رفتنش
ولي بدتر از اون بود

لحظه ي برگشتنش
هنوز يادش نرفته
نشون به اون نشونه
اونکه خودش رفته بود
آوردنش به خونه
زهرا به اون سلام کرد
ابا فقط نگاش کرد

اداي احترام کرد
بابا فقط نگاش کرد
خاک کفش بابا رو
سرمه ي تو چشاش کرد
هي بابا رو بغل کرد
زهرا براش زبون ريخت
دوصد دفعه صداش کرد
پيش چشاش ضجه زد
بابا فقط نگاش کرد.
 
فکه

فکه

فکه


سرزمين رمل هاي تشنه ، سرزميني که هر قدمي در آن به راحتي برداشته نمي شود ، قدمي استوار مي خواهد ، گامي محکم و متين به سمت حقيقتي از پيش تعيين نشده .

در فکه هم شتي مي بيني ، رمل هايي که پايت در آنها فرو مي رود به سختي در آنها حرکت مي کني ، مي فهمي که گام نهادن در وادي عشق ، استواري و يقين مي خواهد . اينجا اگر پايت سست باشد زمين گير مي شوي و تا ابد در خاک ساکن مي ماني و عشق يعني درد و رنج و سختي ، يعني تا پاي جان ايستادن ، فدا نمودن جان در بر جانان ،‌ريختن آنچه پربهاست در برابر پربهاترين بهانه بودن و رملهايي که اگر قطره اي آب يا خون در آن ريخته شود تا آخرش را فرو مي برد و عشق را تبخير مي کند.و فضايي که بوي حقيقت در آن موج مي زند و تو شايد در گروهي خونين پيوند سرخ زمين و آسمان را ديده باشي وقتي که خورشيد حقيقت مي رود تا در بستر سياهي سکني گيرد و نور آن در تلألو نقره فام يک غروب مي شکند و اشعه هايش تنها سرخ رنگ اند و بس .

يعني که خورشيد حقيقت وقتي به غروب مي نشيند بهايش خون است و سپس تاريکي حاکم مي شود. اما باز به بهاي خون ديگري خورشيد رخ مي نمايد و اين گردش تا مدار هستي در جريان است ،ادامه دارد و فکه و غروبش تداعي گر اين حادثه است و ايت حادثه در تاريخ مظلون شيعه همواره در جريان است و اوج آن در کربلاست و سپس تکرار آن در تمامي روزگاران که : کل يوم عاشورا و کل ارض کربلا .

فکه يعني ماندن يک مين ، يک مين ذخيره که يک عاشورايي ديگر را ، يک جا مانده از قافله را به کاروان کربلا برساند، يعني : شهادت خود به سراغ مرد شهادت آمدن ، يعني سيد شهيد مرتضي آويني و يار وفادارش را پس از پايان سال هاي خون و شمشير به کربلا رساندن. ((کربلايي که تشنه خون توست و انتظار مي کشد تا تو زنجير خاک از پاي اراده ات بگشايي و از خود و دلبستگي هايش هجرت کني و به کهف حصين لازمان و لامکان ولايت ملحق شوي و فراتر از زمان و مکان خود را به قافله سال 61 هجري برساني و در رکاب امام عشق به شهادت رسي))...

و تو اي آنکه در سال 61 هجري هنوز از ذخاير تقدير نهفته بوده اي و اکنون در اين دوران جاهليت ثاني و عصر توبه بشريت پاي به سياره زمين نهاده اي نوميد مشو که تو را نيز عاشورايي است و کربلايي که تشنه خون توست و انتظار مي کشد تا تو ... .
 
شهادت

شهادت

دهلاويه



عشق يعني در سکوت يک نگاه
نغمة انا اليه راجعون
عشق يعني در فنا نابود شدن
در ميان تشنگان ساقي شدن
عشق يعني در ره دهلاويه
غرق اشک چشم، مشتاقي شدن
عشق يعني حرمت يک استخوان
يادگار از قامت يک نوجوان
آنکه با خون شريفش رسم کرد
بر زمين، جغرافياي آسمان
 
اروند

اروند

اروند


چيزي که بيش از همه نظرت را جلب مي کند نخل بي سر است و نيزارها . نيزارها که وقتي باد در لابه لايشان مي وزد بوي کميل و عاشورا مي دهند ، بوي شبهاي مناجات و روزهاي استقامت .
و اروند وحشي .چه چهره ارامي دارد اين آب ، اما وقتي خوب نگاهش مي کني درون متلاطمش را مي بيني که از خشم مي غردو مي کوبد و کف مي کند.اروندي که آبي نيست ، رنگش به سرخ نزديک است ، در خود مي شکني : خدايا ! اين سرخي را از کجا وامدار است ؟ از شب هاي خونين جبهه و غواصان اروند يا ... ؟ راستي ! بچه هايي که با اروند رفتند هيچ وقت برنگشتند ، هيچ فکر کرده اي آن طرف اروند به کجا مي رسد ؟ آنجا کجاست که هر که مي رود توان برگشت ندارد؟ اين جريا ، جريان يک رود نيس ، جريان تاريخ است ، اروند سرخي اش را از فرات دارد ، از همانجاست که خشمناک است و بي امان پيش مي رود. سرچشمه اش از کربلا ست مقصدش هم کربلا ، جغرافياي مکان و زمان را رها کن . بچه ها را اروند با خود برده و به سال 61 هجري رسانده است تا به ياري امام عشق برخيزند تا صداي حل من ناصر او را پس از سالها پاسخ گويند.انجا سرزمين بي بازگشت است براي رسيدن به زمره عاشورائيان بايد از وادي ابتلائات گذشت بايد در سرزمين يقين هبوط کرد و تو يي که بر کرانه اروند ايستاده اي ، خوب زير پايت را ببن رده پاي عشق هنوز باقيست و اروند هنوز سرخ رنگ است.
 
بخند

بخند

قشنگ بخند


مي دويديم و تکبير گويان افراد دشمن را درو مي کرديم . يکي صدايم کرد که ترابي، آهاي ترابي ،مرا هم ببر!
برگشتم و ديدم که يکي از بچه ها گلوله دوشکا خورده تو پاشنه پايش و آنجا را متلاشي کرده ، پرسيدم چي شده ؟ گفتن کي بيني که مجروح شده ام . مرا هم ببر . خنديدم و گفتم: حقيقتش نمي توانم ، من به جايت بودم اين لحظه هاي آخر از خدا طلب بخشش مي کردم و از گناهان گذشته توبه مي کردم .آدم خوبي بودي ، خدا رحمتت کنه.
 
عروج

عروج

عروج


امروز به هنگام عروج تو ملائک گفتند به من قصه ي پر زدنت را گفتند که چون لاله پرپر شده ديدم ، در گل رنگ حسيني ، حسنت را !جسم تو همه جان شد و پيوست به جانان ، ديگر ز چه گيرم سراغ بدنت را !​
 
راهيان نور

راهيان نور

سلام بر تمامي شهداي اسلام
با نزديك شدن به ايام عيد نوروز همه ي ما ايرانيان رسم زيبايي داريم كه بر سر مزار گذشتگان خود ميرويم و با ريختن آب و گذاشتن گلدان گلي كه ترجيحا گل شب بو :)gol::gol::gol:)است و متناسب با اين ايام است، روح آنها را شاد مي كنيم و براي آمرزش آنها خيرات مي دهيم .
اما بسياري از عزيزان اين مرز وبوم كه براي اسلام و دفاع از اين آب و خاك فرمان ولي فقيه زمان خود را لبيك گفتند و دل به آتش توپ و خمپاره دشمن زدند، بصورت غريبانه ايي شهيد شدند و بسياري حتي پيكر پاكشان پيدا نشد تا بازماندگان آنها در اين ايام بر سر مزار آنها بروند و درد دل كنند.
پس بايد براي تجليل از اين شهدا به مناطق عملياتي و محل شهادت آنها رفت و از نزديك با آنها درد ودل كرد يكي از اهداف برگزاري كاروانهاي راهيان نور به نظر من در احياي همين سنت حسنه است.
توصيه من اين است كه همه در اين كاروانها شركت كنند و در هرچه باشكوهتر برگزار شدن اين مراسم سهمي داشته باشند بلكه براي همه ي ما زمينه ايي براي تجديد پيمان با شهدا و الگوي رفتاري و عملي قرار دادن سيره ي آنها در زندگيمان باشد.

براي تعجيل در ظهور حضرت بقيه الله (عج) و شادي روح تمامي شهداي اسلام
صلوات

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
* براي يك قمقمه معرفت *

* براي يك قمقمه معرفت *

* براي يك قمقمه معرفت *
گزارشي از يك ماه زيارت كربلاهاي ايران ... :gol::gol:


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
فرهنگ و حماسه

با چهارمين حضور مقام معظم رهبري در مناطق عملياتي دفاع مقدس، اين فصل كاروان‌هاي راهيان نور پرشورتر از هميشه و با پرچمداري بيرق بصيرت توسط زائران سرزمين‌هاي نور همراه بود.

به گزارش سرويس «فرهنگ و حماسه» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مانور بزرگ فرهنگي، ارزشي و سياسي، اجتماعي راهيان سرزمين‌هاي نور پرشور‌تر از ساير فصل‌هاي گذشته امسال نيز هم‌زمان با ايام بهار طبيعت برگزار شد و در شلوغ‌ترين روزهاي برگزاري اين مانور بزرگ و در تعطيلات نوروزي به اوج خود رسيد.

اعزام كاروان‌هاي نور كه از 15 اسفندماه سال قبل شتاب گرفته بود در تعطيلات نوروزي به اوج خود رسيد. در اين فصل اعزام،مهم‌ترين ويژگي، انتقال مسووليت كاروان‌هاي راهيان نور از ستاد راهيان نور كشور به بسيج مستضعفين سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود. اگرچه در اين انتقال فراز و فرودهايي ديده شد اما عشق به ارزش‌هاي شهيدان همه كاستي‌ها را مي‌پوشاند و مناطق عملياتي تنها محلي است كه زائران دوست دارند خاكي‌تر از خاك شوند، سجده نمايند،راز و نياز كنند، بوسه بر تربت پاك مشاهد شهيدان زنند، در خلوت سنگرها، خاكريزها،مزار شهداي گمنام و يادمان‌ها به بهانه شهدا به آسمان‌ها نردبان زده و با خداي خود و شهيدان نجوا كنند،طلب شهادت كنند، براي فرج امام زمان(عج) از عمق جان دعا كنند و شفاعت را از افلاكيان دفاع مقدس طلب كنند.

امروزه كاروان‌ راهيان نور به يك فرهنگ تبديل شده است. از دورترين نقاط ايران از روستاهاي نزديك كوير يا روستاهاي مرزي خراسان شمالي و آذربايجان، از عشاير كوچ‌رو بختياري تا قشقايي،از همراهي كودك شيرخوار در آغوش مادر تا حضور پيرزن‌ها و پيرمردهاي قامت خميده، خانواده‌هاي معظم شاهد، روحانيون و طلاب روايتگر و همراه كاروان‌ها، بسيجيان، دانش‌آموزان،دانشجويان، فرهنگيان و كارگران، پزشكان و پرستاران، بازاريان، كاركنان ادارت، پيشكسوتان جهاد و شهادت، جوانان رزمنده ديروز و مردان جاافتاده امروز كه بسياري از آنان مو سپيد كرده‌اند و چين و چروك در سيماي آن‌ها نمايان شده است، حالا با خانواده‌هاي خود در حالي كه فرزندانشان برومند شده‌اند به خيل راهيان نور مشتاقان فرهنگ جهاد و شهادت پيوسته‌اند.


در اين درياي پرخروش، جانبازان سرافراز نيز كه در همين سرزمين قسمتي از بدن خود را جا گذاشته‌اند به دنبال همسنگران شهيدشان در مناطق عملياتي خلوت كرده بودند.
اين همه شور و عشق نقاط مرزي خوزستان آكنده از نوجوانان و جواناني است كه مي‌خواهند بدانند در تاريخ معاصر ايران اسلامي چه رخ داده است كه سال‌ها پس از آن از تمام نقاط ايران و بسياري از كشورهاي جهان مشتاقان اين‌چنين براي زيارت اين مناطق از خود بي‌تابي نشان مي‌دهند.

نوروز امسال علي‌رغم اين‌كه در روزهاي آغازين شاهد بروز پديده بسيار شديد گرد و غبار در منطقه بوديم كه قسمتي از آن به دليل صدام معدوم جنايتكار در حق طبيعت جنوب عراق و جنوب ايران رخ داده است باز هم كاروان‌هاي راهيان نور مشتاقانه در مناطق عملياتي خوزستان حضور يافتند و از معارف شهيدان حماسه دفاع مقدس بهره‌ها بردند.

آغاز سال نو در مناطق عملياتي با اقامه دعا و نماز و عطرافشاني و گلباران مزار شهيدان گمنام يادمان‌هاي دفاع مقدس همراه بود. در مشهد شهداي شلمچه، اين حضور تا مرز 60 هزار نفر بود. در كنار مزار هشت شهيد گمنام عمليات كربلاي 5، هشت زوج جوان پيمان زناشويي بستند و در كنار هفت‌سين جبهه‌ها و نوروز (سربند، سلاح، سبنه، سيم خاردار، سيم‌چين، سرنيزه و... ) زندگي خود را با استعانت از شهيدان حماسه دفاع مقدس كه پاسدار حريم الهي و قرآن بودند آغاز كردند. در اين مكان شريف امام جمعه موقت تهران سخن گفت احمد خاتمي از ارزش‌هاي دفاع مقدس سخن گفت.

وي نگراني مراجع از بابت ناهنجاري در مورد وضعيت حجاب را از كنار مشهد شهيدان شلمچه فرياد كرد و اهتمام به وصيت شهدا در خصوص حجاب را يادآور شد.
در هويزه و در كنار مزار شهداي دانشجو، كاروان‌هاي دانشجويي سفره هفت‌سين گسترده بودند و ياد شهداي مظلوم دانشجوي پيرو خط امام (ره) را گرامي داشتند و با استعانت از آنان به استقبال سال نو رفتند.

در بهشت مناطق عملياتي؛ ستاد معراج شهداي خوزستان، قرارگاه حفظ ابنيه و آثار سرزميني دفاع مقدس خوزستان سال نو در كنار پيكرهاي پاك 21 شهيد دفاع مقدس كه اخيرا در جست‌وجوي تيم‌هاي جست‌وجوي مفقودين ستاد كل نيروهاي مسلح در مناطق سومار و هورالهويزه كشف شده بود برگزار شد. حال و هواي معنوي آغاز سال نو در كنار پيكرهاي شهداي حماسه هشت‌سال دفاع مقدس وصف‌ناپذير است. در اين آغاز پرشكوه، جاده‌ها و شهرهاي مناطق جنگي استان خوزستان به صورت فشرده ميزبان خودروهاي جمعي كاروان‌هاي راهيان نور بود.
در همين حال، افزايش سفرهاي خانوادگي زائران سرزمين‌هاي نور با وسايل شخصي، دست‌اندركاران راهيان نور را غافلگير كرده بود. حركت‌هاي خودجوش مردمي به سمت مشاهد شهيدان استان خوزستان نشان از تبديل شدن حضور ملت قدرشناس ايران در آغاز سال نو در كنار سرزمين‌هاي حماسه و ايثار رزمندگان اسلام در سال‌هاي دفاع مقدس داشت.

كنترل‌هاي جاده‌اي، تدابير پزشكي، خدمات فني و حضور خادمان و روايتگران كه از دهه سوم اسفندماه به زائران سرزمين‌هاي نور سرويس مي‌دادند نشان از تدارك براي استقبال از كاروان‌هاي راهيان نور بود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ديدن جوانان دانشجو و طلبه در هيأت راوي و خدام بسيار جالب توجه بود. حالا در كنار پيشكسوتان جهاد و شهادت، جواناني هم‌سيماي رزمندگان دوران دفاع مقدس از سلحشوري اين جوانان در برابر متجاوزان بعثي سخن مي‌گويند. در خرمشهر ستاد موسسه روايت سيره شهدا با حضور طلاب و روحانيون خادم و راوي و اعزام آن‌ها با محصولات فرهنگي و جزوات مكتوب در زمينه روايتگري به مناطق عملياتي قابل ستايش بود. ياد شهيد پايه‌گذار اين خدمت، مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمين شيخ عبدالله ضابط ضروري است اين جوانان طلبه و روحاني حتي هفت‌سين خود را با سين‌هاي شهيدان گسترانده‌اند (شهيدان سيداحمد پلاك، سعيد طوقاني، سيدمرتضي آويني، سعيد سليماني، سعيد غفاري، سعيد مهتدي و سعيدرضا زينعلي).

اين همه اخلاص به بركت خون شهيدان است كه روايت سرزمين مقدس را با فانوس زائر براي شيدايي زائران مناطق عملياتي با روايت همراه و صد خاطره و ... براي كاروان‌هاي راهيان نور بازگو مي‌كنند.

شرح حال اين عاشقي را منطقه به منطقه همراه با كاروان‌هاي راهيان نور مرور مي‌كنيم. در انديمشك و در بدو ورود كاروان‌هاي راهيان نور پادگان دوكوهه، بهشت نيروهاي لشگر 10 سيدالشهدا و 27 حضرت رسول اكرم (ص) چشم‌نوازي مي‌كند. تهراني‌ها به اين پادگان تعلقي خاص دارند. اين پادگان براي آن‌ها تداعي‌كننده حاج محمدابراهيم همت است، بوي موحد دانش، كلهر، عباس كريمي، دستواره و جاويدالاثر حاج احمد متوسليان را مي‌دهد.
در شوش و منطقه عملياتي فتح‌المبين كه امسال مزين به حضور مقام معظم رهبري گشت و معظم‌له در خصوص جوانان اين عمليات با احترام از شجاعت و عزم راسخ‌شان سخن گفتند. ابتداي نوروز يادآور خاطره حماسه فتح‌المبين است. حماسه فتحي كه صدام معدوم را تا حد به اسارت درآمدن پيش برد. عملياتي كه دشت عباس را از لوث وجود صداميان پاك و سايت‌هاي رادار را آزاد كرد تا ادعاي صدام باطل شود كه گفته بود اگر ايراني‌ها اين مناطق را پس بگيرند به آن‌ها كليد بصره را خواهم داد.
در دزفول و در پايگاه هوايي چهارم شكاري، تيزپروازان نيروي هوايي ارتش ميزبان زائران سرزمين‌هاي نور بودند. در اين محل ياد خلبابان شجاع نيروي هوايي در هشت سال دفاع مقدس گرامي داشته شد و از مقام شهيدان اين نيرو همچون عباس دوران، خلعتبري، پرويز ذبيحي، منصور ستاري، عليرضا ياسيني، اردستاني، عباس بابايي و سيدالاسراي لشگر و ديگر شهداي اين نيرو تجليل به عمل آمد.

در دزفول و انديمشك، از مقاومت مردم اين دو شهر در برابر موشك‌باران و بمباران‌هاي سنگين دشمن بعثي تجليل گرديد و ياد و خاطره شهداي اين دو شهر در حماسه دفاع مقدس گرامي داشته شد.

ر دهلاويه و در مشهد شهيد چمران و همچنين در كنار مزار يك شهيد گمنام، عارفانه‌هاي دانشمندي بزرگ، عارفي وارسته و فرماندهي شجاع را مرور كردند و از جنوب لبنان تا شهادتش در دشت آزادگان درس‌هاي ايثار و مقاومت آموختند.
در هويزه مشهد شهيدان دانشجو و سيد آنان سيدحسين علم‌الهدي در حالي‌ كه بيشترين حضور از آنان دانشجويان و جوانان بود، زنده مي‌شد. برادر روحاني شهيد علم‌الهدي براي زائران روايتگري مي‌كرد. در اين بين در هويزه از حماسه«سهام خيام» دختر 12 ساله و حسن بوعذار كه شهيد علم‌الهدي او را حسن قطب‌نما مي‌ناميد در كنار نام بخشدار شهيد آن سردار جرفي نيز تجليل گرديد.

در بستان، درهم كوبيدن دشمن در عمليات طريق‌القدس مرور شد و در چزابه ياد نبردهاي سنگين بدر و خيبر زنده شد. آذرهاي به اين منطقه تعلق خاطر دارند. سردار بي‌بديل آن‌ها شهيد آقامهدي باكري در نزديكي‌هاي اين يادمان آسماني شد.
امسال يادمان «گمبوعه» هم به ديگر يادمان‌ها اضافه شد تا نبرد عشاير عرب منطقه با متجاوزان انگليسي براي راهيان نور روايت شود كه خوزستان هيچ متجاوزي را به سرزمين ايران نمي‌پذيرد.

در طلائيه، نبردهاي سنگين تن با تانك مرور شد. ضريح شهداي گمنام طلائيه ميزبان اشك‌هاي بسياري از كاروانيان راهيان نور بود. در طلائيه اصفهاني‌ها از علمدار شدن فرمانده شهيدشان حاج حسين خرازي ياد كردند. آنجا كه حاج حسين يك دست خود را در دفاع از ولايت تقديم انقلاب اسلامي كرد. كمي پايين‌تر در زيد و در كنار نطقه صفر مرزي مزار 12 شهيد گمنام لشگر ثارالله كرمان ميزبان كاروان‌هاي راهيان نور بود. كرماني‌ها و سيستاني‌ها و بلوچستاني‌ها به اين يادمان تعلق خاطر دارند. اين مكان و پادگان كازروني براي مردمان مناطق جنوب‌شرقي ايران نشانه فداكاري جوانان آن‌ها در سال‌هاي دفاع مقدس است. در اين مكان ياد شهداي عمليات رمضان و سرداراني همچون شهيدان حاج يونس زنگي‌آبادي و حاج قاسم ميرحسيني گرامي داشته شد.
در اروند و در كنار مزار شهداي غواص گمنام عمليات والفجر 8 مازندراني‌ها كه از استان‌هاي پرتعداد كاروان‌هاي راهيان نور هستند احساس ميزباني مي‌كنند. لشگر 25 كربلاي آن‌ها در اين عمليات پرچمدار بوده است. مرور رشادت‌هاي رزمندگان اسلام در عبور از اروند پرخروش و فتح شبه جزيره فاو و ساختن پل بعثت كه به عنوان شاهكار مهندسي جنگ به حساب مي‌رفت در زير بمباران‌هاي سنگين دشمن بعثي و مظلوميت غواصان اسير كه سرهاي آنان در زير تانك‌هاي دژخيمان بعثي رفت در يادمان اروند هم‌زمان با بزرگداشت اين فداكاري‌ها توسط راويان بازگو مي‌شود.
در آبادان در خصوص همه‌چيز جنگ مي‌توان سخن گفت. كاروان‌هاي راهيان نور از ايستادگي شهر در يكسال محاصره مي‌شنوند. از مقاومت دو روحاني بزرگ اين شهر مرحومان جمي امام جمعه آبادان و دهدشتي رييس حوزه علميه كه دست خود را در راه دفاع از علوم آل محمد (ص) در زير بمباران‌هاي دشمن تقديم انقلاب كرد.
در آبادان از حماسه ثامن‌الائمه(ع)،لشگر 77 خراسان و حماسه‌ساز آن سرهنگ كهتري، از نمازهاي جمعه آن در زير بمباران،از حماسه كوي ذوالفقاري و ناجي آبادان «درياقلي» و از حفظ پالايشگاه بزرگ شهر در برابر حملات دشمن. از اين‌كه دشمن هيچ‌گاه نتوانست در مدت يكسال محاصره به آن دست يابد.

در معراج شهداي خوزستان كه ميزبان 21 شهيد تازه تفحص‌شده بود روزانه 10‌هزار نفر توفيق زيارت شهيدان حماسه دفاع مقدس را پيدا مي‌كردند. محسن رضايي فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس در اين محل اشك ريخت و از ولايت‌پذيري شهدا گفت. در اين معراج كه به بهشت مناطق عملياتي معروف است، ازدحام به قدري زياد بود كه نوبت به بسياري از زائران نرسيد.

و اما رسيدن به خرمشهر چيز ديگري براي زائران بود. كاروان‌هاي راهيان نور در خرمشهر و شلمچه احساس تعلق روحي و معنوي مي‌كردند و دل كندن از اين دو نقطه آسماني براي آنان بسيار سنگين مي‌نمود راويان مي‌گفتند خرمشهر و شلمچه يعني همه جنگ، كانون مدافعان و فاتحان خرمشهر براي راهيان نور نه تنها يك مسجد بلكه مرور راز و نيازهاي رزمندگان اسلام و فتح‌الفتوح خونين‌شهر بود. در اين مسجد اقامه نماز و دعا شيريني ديگري براي زائران سرزمين‌هاي نور داشت. در اينجا رشادت جهان‌آرا و يارانش، دل‌نوشته‌هاي بهروز مرادي و روايت آويني از شهر آسماني و مقاومت بهنام محمدي و محمدحسين فهميده يادآوري مي‌شد.
در خرمشهر ياد احمد متوسليان،حسين خرازي و احمد كاظمي و حسن باقري با حماسه آزادسازي اين شهر قهرمان گره خورده است. در خرمشهر، صلابت پير بسيجيان حاج يدالله سامعي مرور مي‌شود و زائران حالا با مرور داستان «دا» با روايت جنگ خرمشهر و مقاومت تاريخي آن مأنوس‌تر شده‌اند. در اين شهر نمي‌توان به سادگي از كنار نام امام جمعه مقاوم و جانباز آن كه در دفاع و فتح همپاي رزمندگان مي‌جنگيد، گذشت. آيت‌الله سيدابوالحسن نوري خود همه خاطرات جنگ است. تمام خاطرات جنگ در سينه اين مرد نهفته است. او سنگر ولايت در منطقه است.

در خرمشهر، حضور كاروان‌هاي راهيان نور آن‌قدر پرشور بود كه حتي حسينيه‌هاي انبوه آن هم ميزبان زائران سرزمين نور شد. اينجا است كه كاروان‌هاي راهيان نور پي مي‌بردند كه چرا در قديم به خرمشهر، نجف ثاني گفته مي‌شد. در خرمشهري كه يك‌سوم شهداي گلزار شهيدانش، شهيد گمنام هستند البته ذكر اين نكته نيز لازم است كه زائران سرزمين‌هاي نور از مشكلات برجاي مانده در اين شهر همچنان سال‌ها پس از پايان جنگ تحميلي نگران هستند. براي آنان تداوم مشكلات آب و فاضلاب خرمشهر، نابه‌ساماني خدمات شهري، بيكاري و فقر و حتي بروز ناهنجاري‌ در مقابل ارزش‌هاي دفاع مقدس و برجاي ماندن خرابي‌ها و ناتواني در آسفالت ورودي‌هاي شهر و بي‌تفاوتي در مقابل فرهنگ جهاد و شهادت تحمل‌پذير نيست.

با عبور از اين فراز و فرودها در خرمشهر به شلمچه مي‌رويم كه نبردهاي تعيين‌كننده جنگ در اين دشت صورت گرفته است. بيشترين حضور زائران در شلمچه است. كربلاي 5، كربلاي 4، شهادت حاج حسين خرازي، رشادت‌هاي شهيد احمد كاظمي، حماسه بابانظر و نبردهاي اوليه جنگ و نبردهاي پاياني آن و سرزميني كه بيشتر شهيد پس از سال‌هاي بعد از جنگ در آنجا كشف شد. خراساني‌ها به مشهد اين يادمان كه با كشف شهداي لشگر 5 نصر پس از سال‌هاي بعد از جنگ سرسلسله يادمان‌هاي مناطق عملياتي شد تعلق خاطري خاص دارند كما اين‌كه ساير اقشار ايران اسلامي همين حس را در خود احساس مي‌كنند.

پس از برگزاري مراسم سال نو در اولين روز فروردين دفع تجاوز منطقه آزاد اروند دبه حريم يادمان شهداي شلمچه خبرساز شد. اما آنچه در شلمچه چشم‌نوازي مي‌كرد سجده بر خاك بود كه توسط نوجوانان و جوانان زائر و تحت تأثير فضاي آسماني اين منطقه صورت مي‌گرفت. قرائت قرآن، دعا و اقامه نماز، خلوت با شهيدان و عطرافشاني مزار شهداي گمنام عمليات كربلاي 5 در شلمچه بيش از ساير يادمان‌ها به چشم مي‌خورد.

اينجا دل‌نوشته‌ها نيز از جنس ديگري بود و قلم كارآيي بيشتري برروي كاغذ داشت. حتي كودكان نيز در شلمچه با دقت بيشتري فضاي اطراف خود را در شلمچه مي‌نگريستند در سرزمين سرافرازي ايران آنچه پيش‌روي زائران بود بصيرت انسان‌هايي بود كه به آن‌ها رزمندگان اسلام، نماز جماعت فشرده و به‌ هم پيوسته، راه و رسم و آيين نهضت كربلاي حسين (ع) تا جهاد فرزندان خميني (ره) را نشان مي‌داد كه تا نهضت مهدي موعود (ع) ادامه خواهد داشت.

در فصل پرشور راهيان سرزمين‌هاي نور همچنين آداب تجليل از شهدا باز هم رعايت شد. آذري‌ها از آذربايجان‌هاي شرقي و غربي گرفته تا اردبيل ياد شهداي لشگر عاشورا را گرامي داشتند. قزويني‌ها ضمن بزرگداشت مقام شهيدان سپاه، ارتش و بسيج، از دلاوران لشگر 16 قزوين در حماسه دفاع مقدس تجليل كرده و ياد و خاطره شهيدان رجايي، بابايي و لشگري و سيدالاسرا ابوترابي را گرامي داشتند.

گيلاني‌ها ياد و خاطره شهيدانشان را از سردار جنگل تا حماسه دفاع مقدس زنده كردند. مازني‌ها بر حماسه‌هاي لشگر 25 كربلاي خود در يادمان‌هاي دفاع مقدس باليدند و ايلامي‌ها و كرمانشاهي‌ها علي‌رغم اين‌كه خود از خاكريزهاي اصلي در برابر تجاوز صداميان وحشي بودند بوسه بر تربت پاك شهيدان در استان خوزستان كربلاي ايران زدند. زائران كردستاني و شهرهاي كردنشين استان آذربايجان‌غربي نيز ضمن يادكرد مسيح كردستان، شهيد بروجردي و شهيد دلاور كاظمي ياد و خاطره پيشمرگان مسلمان كرد را در دوران جنگ تحميلي گرامي داشتند. كاروان‌هاي اين دو منطقه متشكل از برادران و خواهران شيعه و سني بود.
كاروان راهيان نور استان بوشهر شور خاصي در فصل حضور خود داشتند. ساحل‌نشينان خليج‌فارس ضمن حضور گسترده، ياد و خاطره شهداي نبرد دريايي دلاورمردان منطقه دوم دريايي سپاه با متجاوزان آمريكايي را در اواخر جنگ تحميلي (سرداران شهيد مهدي و گرد) و شهداي ناو تيپ 13 اميرالمومنين (ع) در دوران دفاع مقدس را گرامي داشته و از مقاومت اسوه پايداري استان بوشهر شهيد رئيسعلي دلاوري در برابر متجاوزان انگليسي نيز تجليل كردند.
زائران استان چهارمحال و بختياري نيز با عشق به آرمان‌هاي شهيدان در مناطق عملياتي خوزستان تجديد ميثاق كردند و ياد و خاطره شهداي تيپ قمر بني‌هاشم (ع) در دوران جنگ را زنده كردند. سمناني‌ها، زنجاني‌ها و مردمان پاك‌ نهاد استان كهگيلويه و بويراحمد نيز در فصل عاشقي بهار مناطق عملياتي خوزستان در كنار مزار شهداي گمنام مناطق عملياتي از معارف شهيدان حماسه دفاع مقدس بهره بردند.
اصفهاني‌ها كوله‌باري گسترده را به مناطق عملياتي آورده بودند. كاروان‌هاي راهيان نور نجف‌آباد و خميني‌شهر مانند برخي از استان‌ها رهسپار سرزمين لاله‌خيز خوزستان شدند و ياد شهداي لشگر 14 امام حسين (ع) و دلاوران نجف اشرف از جمله خرازي و كاظمي و همسنگران شهيدشان را دوباره زنده كردند.
ياد و خاطره سردار شهيد محمود شهبازي فرمانده سپاه همدان و هشت‌هزار شهيد استان همدان در حضور پرشكوه شهروندان اين استان در مناطق عملياتي جنوب هم گرامي داشته شد.
شهروندان استان گلستان نيز كه متشكل از خواهران و برادران اهل تسنن و شيعه بودند ضمن گرامي‌داشت ياد شهيدان اين استان، بر ضرورت بصيرت خواص، مسوولين و مردم در دفاع از دستاوردهاي انقلاب اسلامي تأكيد كردند.
شهروندان خراسان بزرگ شامل استان‌هاي خراسان رضوي، خراسان جنوبي و شمالي در تمام مشاهد شهيدان خوزستان ردپاي فرزندان شهيد اين استان‌ها را مي‌ديدند. ياد سردار رشيد كاوه و همه شقايق‌هاي لشگر 5 نصر و 77 خراسان همراه با عطر و بوي مجاوران حرم رضوي در مناطق عملياتي خوزستان گرامي داشته شد.
ساحل‌نشينان هرمزگان نيز ضمن حضور پرشور خود بر اصالت نام خليج فارس تأكيد و آمادگي خود را براي دفاع از سواحل آبي كشور اعلام كردند.
مؤمنان شهر قم نيز در قالب كاروان‌هاي راهيان نور استان قم با ياد و خاطره سردار شهيد مهدي زين‌الدين و همه شهداي اين خطه به ويژه شهداي روحاني و طلبه مشاهد شهيدان كربلاي ايران را زيارت كردند.
كرماني‌ها نيز پرچمدار تجليل از شهداي لشگر 41 ثارالله بودند و در اين بين صحنه‌هاي زيباي ارادت برادران اهل تسنن بلوچ به شهيدان در سرزمين‌ طلائيه وصف‌ناشدني بود.
اهالي سيستان و بلوچستان با گراميداشت ياد و خاطره شهيدان اين استان در حماسه دفاع مقدس و حوادث تروريستي مزدوران آمريكا در سيستان و بلوچستان، از اقتدار دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي كشور در سركوب تروريست‌ها قدرداني كردند. مردمان استان مركزي، سرزمين مصلحاني همچون اميركبير و قائم مقام فراهاني و خميني كبير انسي پرشور با مناطق عملياتي داشتند.
كاروان‌هاي بزرگ استان فارس از پيشتازان اين حضور شكوهمند بودند. تجليل از حماسه‌آفريني رزمندگان و شهيدان لشگرهاي فجر و المهدي بخشي از برنامه‌هاي زائران اين استان بود ضمن اين‌كه كاروانيان اين استان همچنان افتخار دارند ياد و خاطره پيرترين رزمنده دفاع مقدس حاج صفرقلي رحمانيان با 103 سال سن را گرامي مي‌دارند.
يزدي‌هاي باصفا نيز در طول حضور پرشور خود صفاي دارالعباده را با مهد جبهه‌ها درآميختند و ضمن پاسداشت ياد و خاطره شهداي خويش، ياد و خاطره سردار شهيد عاصمي، شهيد منتظر قائم و شهيد محراب آيت‌الله صدوقي را نيز گرامي داشتند و با قرائت شعر بلند شهداي گمنام مرحوم استاد مهدي آذريزدي پدر ادبيات كودك و نوجوان ايران زمين، از مقام اين خادم قرآن نيز در كنار مزار شهداي گمنام تجليل كردند.
لرستاني‌هاي باغيرت نيز حديث عاشقي را بلند و با سرافرازي در مناطق عملياتي خوزستان سر دادند.
تهراني‌ها نيز كه بيشترين تعداد زائران اعزامي به مناطق عملياتي را داشتند همواره در مسيرهاي مناطق عملياتي جنوب و يادمان‌ها ديده مي‌شدند كه بيشتر آنان را دلاوران بسيجي تشكيل مي‌داد. بسيج امكانات براي حضور دانشجويان استان تهران در مناطق عملياتي توسط بسيج دانشجويي نيز قابل توجه بود. پس از دوكوهه، رمل‌هاي منطقه عملياتي فكه ميزبان پاهاي برهنه زائران تهراني و ديگر كاروان‌ها بود.
در همين منطقه ياد شهيدان تفحص از جمله علي‌آقا محمودوند، سعيد شاهدي، محمود غلامي و شهيد پازوكي و ساير شهداي تفحص نيز گرامي داشته شد و نبردهاي سنگين نزديك در فكه مرور گرديد.
 

pinion

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گزارش تصویری: اینجا قدمگاه شهداست، با وضو وارد شوید

گزارش تصویری: اینجا قدمگاه شهداست، با وضو وارد شوید



همزمان با آغاز حرکت کاروان راهیان نور و بازدید اقشار مختلف مردم از مناطق عملیاتی دفاع مقدس جنوب و غرب کشور،‌ به بازخوانی قسمتی از بیانات رهبری در جمع کاروانهای راهیان نور در منطقه عملیاتی فتح المبین پرداخته‌ و برخی از این مناطق را به تصویر کشیده‌ایم.





تریبون مستضعفین- همزمان با آغاز حرکت کاروان راهیان نور و بازدید اقشار مختلف مردم از مناطق عملیاتی دفاع مقدس جنوب و غرب کشور،‌ به بازخوانی قسمتی از بیانات رهبری در جمع کاروانهای راهیان نور در منطقه عملیاتی فتح المبین پرداخته‌ و برخی از این مناطق را به تصویر کشیده‌ایم.
رهبر معظم انقلاب در جمع کاروان راهیان نور ضمن تأکید بر اهمیت بازدید از مناطق جنگی و زنده نگهداشتن یاد شهدا، حرکت راهیان نور را حرکتی بسیار بابرکت عنوان کردند و فرمودند: « آنچه مهم است این است که ملت ایران این مقطع تاریخىِ حساس – مقطع دفاع مقدس – را هرگز فراموش نکند و سالهاى پرمحنت، ولى پرافتخار دوران جنگ تحمیلى را هرگز از یاد نبرید. این آمدن‌ها، این اظهار ارادت‌ها، این یادبود گرفتن‌ها، کمک می‌کند به اینکه این یاد‌ها در ذهن‌ها زنده بماند. من از این حرکت راهیان نور – که چند سال است بحمداللَّه روزبه‌روز هم در کشور توسعه پیدا کرده – بسیار خرسندم و این حرکت را حرکت بسیار بابرکتى می‌دانم. و معتقدم این مقطع حساس براى ما یک تجربه است. شما جوانهاى امروز اگر آن روز هم بودید، توى این میدان، با عزم راسخ حاضر می‌شدید.»
***
یادمان شهدای عملیات کربلای پنج – شلمچه
یادمان شهدای عملیات خیبر – طلائیه
یادمان شهید دکتر مصطفی چمران – دهلاویه
یادمان شهدای عملیات فتح المبین – فتح المبین
پادگان دو کوهه – دوکوهه
یادمان شهدای والفجر مقدماتی و یک – فکه
مزار شهید علم الهدی و یارانش – هویزه
یادمان شهدای رمضان – پاسگاه زید
یادمان شهدای اروند – اروندکنار
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
دل نوشته هایی از شلمچه

دل نوشته هایی از شلمچه

دل نوشته هایی از شلمچه


امسال هم خادمی ما متفاوت از سالهای قبل بود. قبل از شروع راهیان نور، اصلا به دلم نیفتاده بود که امسال هم خادمی نصیبمون بشه. فکر می کردم شاید سهمیه ام تمام شده که خواستنش در دلم موج نمی زنه اما 13 اسفند وقتی متنی در رابطه با شهدا خواندم دوباره آن حال و هوا و آن طلب شروع شد و چه خون افتاد در دلها
مثل قبلها بی تابی نمی کردم هر سال بیشتر از سال قبل دلم مطمئن میشه که در این عرصه بخلی نیست اگر بطلبند و بروی خیره ، اگر هم قرار باشه همین جا بمونی حتما باز در آن خیری هست ولی دلتنگی رو که نمیشه کاریش کرد

رو حساب این اطمینان، اسممو تو هیچ کاروانی ننوشتم و فرصت ثبت نام زائری هم تمام شد . ای وای چه کار کردم؟ هم مطمئن بودم اگر قرار باشه برم، خودشون جورش می کنند و هم نگران بودم که اگر نروم- می دانم که آن هم خیر است اما- دلتنگی ام را چه کنم؟ نه خواهش می کنم میشه امسال هم ...

جور شد ، فاطمه بهم تلفن کرد و گفت برای یک نمایشگاه محصولات فرهنگی خادم می خوان می تونی بری؟

واااااااااااای

***

مثل همیشه تا پایم به شلمچه نرسه خیالم راحت نمیشه اما امسال بیشتر از قبل احتمال منتفی شدن رفتنم رو می دادم شاید به خاطر پیچیدگی قضیه بلیط ها . اما بالاخره همه چیز حل شد، داشتم توی شلمچه نفس می کشیدم آن هم اولین روز فاطمیه پیش میزبان های زنده ام که دلم از بودنشان از نگاهشان از محبتشان و از مهمان نوازیشان مطمئن است.

یادم رفت بگویم همسفرم زهرا بود از بهترین و عزیز ترین دوستانم که تا یک ساعت قبل از حرکت نمی دانستم اوست شهدا سنگ تمام گذاشته بودند

دوستان گروه قبلی با آمدن ما رفتند فقط به اندازه یک سلام و خداحافظی سریع همدیگه را دیدیم و بعد ما بودیم یک غرفه ی فروش محصولات فرهنگی

نمایشگاه مهمات فرهنگی

نمایشگاه شامل پنج بخش بود: غرفه ی یک که فلش کارت های مختلف داشت . غرفه ی دو که ما بودیم. غرفه ی سه که نمایشگاه کتاب بود . چهارم که غرفه ی نقاشی بود و بخش پنجم که هم نماز خانه بود هم محل تجمع بعضی کاروان ها برای سخنرانی و برنامه ی های دیگرشون

توجیه

از بچه های قبلی یک نفر مانده بود و ما را توجیه کرد ، مائده دوست خوب لنگرودی ام که هنوز هیچی نشده دلم برایش تنگ شده برایمان در مورد نرم افزارها و فلش کارت ها و تقویم و دفترهای 80 برگ خطی توضیح داد

خب کمی خورد توی ذوقم، یعنی ما باید فروشندگی می کردیم ، سر پول با مردم چانه می زدیم و از این کارهایی که روحیه اش اصلا در ما نیست؟؟؟ حالا خوبه نمایشگاه خانم ها و آقایان از هم جداست و ما اصلا مراجع آقا نداشتیم وگرنه من رسما دق می کردم خصوصا اینکه در ذهنم اینطور بود که قسمت کتاب ها را قرار است بدهند به ما و کتاب چیزی است که می شود همه جوره با آن کنار آمد

اما وقتی با دقت تر به محصولات فرهنگی نگاه کردم نظرم عوض شد، یادم هست پارسال تو غرفه ی دشمن شناسی وقتی در مورد بازوی فرهنگی صهیونیزم صحبت میکردیم مردم می پرسیدند خب چرا ما کاری نمی کنیم حداقل می توانیم مشابه اینها را بدون مضراتش خودمان طراحی کنیم؟ حالا دفترهایی با طرح جلد های زیبا با موضوعات متعالی و بازی های رایانه ای ساخت خودمان جواب همان سوال بود مگر نه اینکه همیشه دوست داشتم این جور محصولات معرفی شوند و به دست مردم برسند؟
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
نمایشگاه بزرگ هوایی راهیان نور - نوروز 1394

نمایشگاه بزرگ هوایی راهیان نور - نوروز 1394

بسم الله الرحمن الرحیم



زنده نگاه داشتن یاد
شهدا کمتر از شهادت نیست - مقام معظم رهبری


با گرامی داشت یاد و خاطره امیرسرافراز ارتش اسلام و پیشنهاد دهنده برپایی کاروان های راهیان نور شهید سپهبد علی صیاد شیرازی:gol:

بخش اول

عرض سلام خدمت اعضای فرهیخته باشگاه مهندسان:gol:

مطمئنا بسیاری از اعضای باشگاه در قالب کاروان های راهیان نور و یا در سفرهای نوروزی همراه با خانواده محترم قصد عزیمت به جنوب کشور را دارند که مناسب دیدم ضمن معرفی یکی از یادمان های هشت سال دفاع مقدس پیشاپیش برنامه ریزی لازم را برای بازدید از این نمایشگاه انجام دهند

نمایشگاه بزرگ هوایی راهیان نور هر ساله از یکم تا دوازدهم فروردین ماه در پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول برگزار میشود

ابتدا آشنایی مختصر با این پایگاه



سابقه احداث پايگاه چهارم شكاري دزفول به سال 1320 هجري شمسي در زمان جنگ جهاني دوم بر مي‌گردد كه نيروهاي متفقين به منظور حمل وسايل و تجهيزات از خليج فارس به روسيه در مكاني به نام تپه چرمي (موقعيت كنوني پايگاه) توقف مي‌كردند و بعد‌ها در سال 1322 مطالعات براي احداث پايگاه آغاز، در سال 1335 طرح احداث آن آماده شده است و در سال 1337 قسمت‌هايي از پايگاه آماده و با نام پايگاه دوم آغاز به كار كرد. در سال 1338 نخستين دسته از هواپيماهاي اف-84 در اين پايگاه فرود آمدند و در سوم خرداد سال 1340 پايگاه تحويل نيروي هوايي( شاهنشاهي) شد. پس از ورود هواپماهاي اف- 86 هواپيماهاي اف-84 از خدمت خارج شدند. در سال 1342 هواپيماهاي اف-5 A و B تحويل پايگاه شد و به نام پايگاه چهارم شكاري تغيير نام داد. تقديم 45 نفر شهيد، جانباز و آزاده خلبان از جمله شهيدان اسدزاده، فرزين، هاروني، بيك محمدي و آزاد و تقديم 543 نفر شهيد، جانباز و آزاده غير خلبان كه مجموعا 588 نفر از پايگاه و پدافند هوايي را شامل مي‌شود، از جمله افتخارات اين پايگاري شكاري در دوران انقلاب اسلامي است.



انجام يك هزار و 515 سورتي پرواز برون مرزي در زمان دفاع مقدس با وجود بمباران‌هاي متعدد دشمن بعثي اين پايگاه را از جمله فعال‌ترين و موثر‌ترين يگان‌ها در طول دفاع مقدس نشان داده است. اين پايگاه به دليل دارا بودن موقعيت سوق الجيشي و حساس با توجه به منطقه خوزستان، نزديك‌ترين پايگاه هوايي به مرز‌هاي عراق و دسترسي به اهداف عمقي شرق عراق، پشتيباني سريع از نيروهاي درگير سطحي جبهه‌هاي جنگ، نخستين دژ مستحكم در مقابل تجاوز نيروهاي عمده بعثي با وجود ابلاغ دستور طرح گسترده تخليه پايگاه از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.

البته در حال حاضر جنگنده های اف 5 E و F هواپیمای سازمانی این پایگاه هستند

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هر ساله برای استقبال از کاروان های راهیان نور و مسافرین نوروزی در این پایگاه با حضور انواع جنگنده های شکاری - بمب افکن و ترابری گوشه ای از فداکاری های این نیرو در هشت سال دفاع مقدس و ابتکار و نواوری های بعد از آن که به دست جهادخودکفایی این نیرو انجام شده است را به نمایش می گذارد

البته محض اطلاع دوستان در حضور عموم مردم پرواز هواپیماهای شکاری توسط خلبانان جوان این نیرو هم انجام خواهد گرفت:smile:

سال گذشته بیش از 100 هزار نفر از این نمایشگاه هوایی بازدید کردند

در ادامه تصاویری از این نمایشگاه در سال گذشته













______________________________

از دوستان عزیز وکاربران محترم باشگاه که قصد بازید از این نمایشگاه رو دارند درخواست میکنم یک روز مشخص رو تعیین کنند که درصورت امکان همگی حضور داشته باشند
متشکرم:gol:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
:smile:.
من دوست دارم برم شلمچه و طلائیه و اونورا رو ببینم...ولی تاحالا قسمت نشده برم.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
:smile:.
من دوست دارم برم شلمچه و طلائیه و اونورا رو ببینم...ولی تاحالا قسمت نشده برم.
ان شاء الله امسال قسمت بشه تشریف بیارید:smile::gol:
نمایشگاه پایگاه هوایی دزفول و پادگان سرافراز دوکوهه اندیمشک در ورودی خوزستان اولین یادمان های راهیان نور استان هستند:gol:

پ.ن: ان شاء الله روزهای اینده راه های رسیدن به محل نمایشگاه هوایی و زمان بازدید رو برای دوستان بیان میکنم:):gol:
 

wwwparvane

عضو جدید
کاربر ممتاز
ای شهید
ای روشنای خانه امید، ای شهید
ای معنی حماسه جاوید، ای شهید
چشم ستارگان فلک از تو روشن است
ای برتر از سراچه خورشید ای شهید
« زهره » به نام توست غزلخوان آسمان
با یاد توست مشعل « ناهید » ای شهید
« قد قامت الصلاه » به خون تو سکه زد
در گسترای ساحت تحمید ای شهید
تیغ سحر زجوهره خونت آبدار
گشت و شکست لشکر تردید، ای شهید
آئینه‌دار خون تو اند آسمانیان
رنگین‌کمان به شوق تو خندید ای شهید
ایمن شدند دین و وطن تا به رستخیز
فارغ شدند زآفت تهدید، ای شهید
در فتنه‌خیز حادثه‌ها جان پناه ماست
بانگی که در گلوی تو پیچید، ای شهید
صرافی جهان زتو گر نقد جان گرفت
جام شهادتش به تو بخشید، ای شهید
نام تو گشت جوهر گفتار عارفان
« عارف » زبان گشوده به تأکید، ای شهید



















 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یاد شهدای نیروی هوایی خیر.

شهید عباس بابایی
شهید دوران
شهید فکوری
.
.
.

یاد شهدای سرافراز این کشور بخیر. ان شاالله شرمنده شهدا نشیم.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز























برای دوستانی که قصد سفر و بازدید از نمایشگاه هوایی راهیان نور رو دارند مناسب دیدم توضیحاتی ارائه بدم:smile::gol:

ساعت بازدید از نمایشگاه صبح ها از ساعت 9 تا 12 و عصرها 15 تا 18 هست

اگر با خانواده تشریف میارید که پایگاه هوایی تو مسیر کمربندی جاده اندیمشک به اهواز هست بعد از پارک کردن خودرو باید به درب ورودی مراجعه کنید تا بعد از بازرسی توسط اتوبوس های در نظرگرفته شده به محوطه نمایشگاه منتقل بشید با توجه به حجم بسیار زیاد بازدیدکنندگان و البته داشتن فرصت برای دیدن از نزدیک پرواز و مانور هواپیماهای جنگی:smile: حتی المقدور سعی کنید ساعت 9 درب ورودی باشید

اگر با کاروان های راهیان نور تشریف میارند با مسول کاروان هماهنگ کنند تا در ساعت های مورد نظر به درب ورودی نمایشگاه برسند و مسئولین نمایشگاه هم با کاروان ها همکاری خوبی رو دارند و حتی اجازه میدند با اتوبوس خودشون وارد محوطه نمایشگاه بشند

راه های سفر به دزفول:

1- با هواپیما : اگه قصد دارید که با هواپیما به دزفول بیاید باید به این نکته توجه داشته باشید که پرواز های فرودگاه دزفول فقط از تهران هستن و شرکت های هواپیمایی آسمان و نفت و معراج، با فوکر 100 و و ایرباس و atr پرواز ها رو انجام میدند .



2- با قطار : در رابطه با قطار باید عرض کنم که خود دزفول ایستگاه قطار نداره و کسانی که قصد دارن با قطار بیان ، باید بلیط اندیمشک بگیرن و وقتی ایستگاه اندیمشک پیاده شدن ، میتونن با تاکسی ، بیان تا دزفول و برن سمت پایگاه . فاصلش هم حدود 15 دقیقه هستش .

3- با اتوبوس : از خیلی شهر ها با اتوبوس میتونید بیاید دزفول ، جایی هم که پیادتون میکنن مختلفه . هر جای دزفول پیاده شدین ، بگین میرم نمایشگاه پایگاه دزفول ، یه راست میبردتون .


3* معرفی هتل های دزفول :

اول این که ما کلبه درویشی داریم خوشحال میشیم در خدمتتون باشیم:redface::gol:

تمام مدارس و خانه های معلم دو شهر دزفول و اندیمشک با تمهیدات ستاد اسکان در خدمت مسافرین محترم هست
و کاروان های راهیان نور هم با هماهنگی در مهمانسرای پایگاه اسکان داده میشن

اما برای اطلاع بیشتر
1-هتل دز (سوم شعبان )دزفول سه ستاره
هتل دز در بخش غربی ساختمان باشگاه دز واقع در کوی سوم شعبان در فضایی بمساحت 1100 مترمربع در دو طبقه با یازده سوئیت سه تخته در طبقه همکف و دوازده سوئیت در طبقه اول( نه واحد سویئت سه تخته و دو واحد سوئیت چهارتخته) با امکانات تسهیلی بروز شامل حمام (جکوزی) ،آشپزخانه، مبلمان ، یخچال و تلویزیون و میز مطالعه با امکان استفاده از اینترنت و ماهواره جمعا بظرفیت 71 تخت آماده پذیرایی از میهمانان خارجی و داخلی میباشد.

آدرس باشگاه و هتل دز : دزفول-اتوبان دزفول ،اندیمشک- روبروی پایگاه چهارم شکاری دزفول- کوی سوم شعبان

2- هتل جهانگردی دزفول سه ستاره
هتل زيگورات سه ستاره A داراي سوئيت و اتاق هاي 1 ، 2 و سه خوابه با امكانات كامل جهت تورهاي داخلي و خارجي و استفاده عموم ميزبان شما مي باشد.
 
آخرین ویرایش:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

آقای
مسعود.م لطفا بنویسید نمایشگاه تا کی دایر هست؟

اگر دوستان تصویری دارند از بازدید امسالشون لطفا در تاپیک قرار بدن

ممنونم
:gol:
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
سلام

آقای
مسعود.م لطفا بنویسید نمایشگاه تا کی دایر هست؟

اگر دوستان تصویری دارند از بازدید امسالشون لطفا در تاپیک قرار بدن

ممنونم
:gol:

سلام خانم مدیر

فردا آخرین روز نمایشگاه هست

ان شاء الله به مرور تصاویر موردنظر رو قرار میدم:gol:
 

Similar threads

بالا