24 نکته استثنایی درباره اعتقادات غلط ایرانی ها در رانندگی!!

aminrokh

عضو جدید

1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها:این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی،اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد میکند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد



2-بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن: چندی پیش در انگلیس دیدم که دوستم زمانی که میخواهد ترمز دستی را بالا بکشد دکمه آن را فشار میدهد و سپس آن را بالا میکشد از او پرسیدم دلیل این کارت چیه؟ گفتش اولین باری که برای امتحان رانندگی رفته بودم سر همین کشیدن ترمز دستی منو رد کردن و برای همه خنده دار بود که میگفتم تو ایران همه اینطوری ترمز دستی رو میکشن و بعدا متوجه شدم که انگلیسی ها به این دکمه کلاچ ترمز دستی میگویند و تا زمانی که کلاچ ترمز دستی را نگرفتی نباید آن را بالا بکشی بعدا خودم هم از تعدادی از دوستانم که مکانیک را به صورت علمی میدانند گفتند که کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی میشود(خدا رو شکر خودم این عادت رو ترک کردم و ترمز دستی رو درست بالا میکشم)


3-عدم تعویض به موقع روغن گیربکس : در همین تیونینگ تاک به کرات دیده شده که افرادی خودروشان 150 هزار کیلومتر یا بیشتر کار کرده و وقتی هم ازشان میپرسی واسکازین را تا به حال تعویض کردی میگویند مگر واسکازین هم نیاز به تعویض دارد؟ در جواب باید گفت بله واسکازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس،سلامت گیربکس و...میشود کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد


4-تعویض یکبار در میان ***** روغن:گاها دیده شده که افراد ***** روغن را یک بار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از ***** های با کیفیت پایین استفاده میکنند.ابن کار باعث میشود ***** عمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیب های جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگر هربار ***** را عوض میکردیم و ***** مناسب جایگزین می‌کردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری میشد


5-درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی:این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد می‌آورددرجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.


6-پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر دراتوبان:چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشاد داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن 40 درصد باز است کمتر است.


7-خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک:این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و.. میشود.


8-گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو: این کار خود باعث این میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم.


9-با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس:بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت های بسیار پایین در لاین سرعت حرکت میکندد و در عوض رانندگانی با سرعت های زیاد در لاین های کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبرا ن نا پذیری میشوند.


10-ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور: این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ریخت ته آب به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایع های آماده هم در بازار هست که خوب روش اول قابل اطمینان تر است.


11- ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور:این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع ، شلنگ ها، نازل و پمپ آب آن میشود برای تامین این آب هم می‌توان از روش بالا استفاده کرد البته مایع های آماده هم در بازار هست .


12-سنگین کردن بیش از حد خودرو:پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به آن احتیاجی نیست باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود حدالامکان باید خودرو خود را سبک کنیم .


13-نصب باربند در مواقعی که به آن نیاز نداریم: باربند را فقط باید زمانی ببندیم که به آن احتیاج داریم زیرا وجود باربند باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به میزان 10 درصد میشود
14-نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودروی ایربگ دار: این کار بارها دیده شده که بسیار هم خطرناک هست و در یک تصادف کوچک اگر ایربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد بهتر است همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بشیند


15-استفاده از بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیستی:بنزین های معمولی موجود در کشور با اینکه روی پمپ ها نوشته بدون سرب اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیستی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولی دارد بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود.


16-دقت نکردن به سطح کیفی روغن موتور و تطبیق آن با سطح کیفی روغن توصیه شده توسط کارخانه: مثلا چند وقت پیش دیدم که فردی در موتور پراید داشت روغن توتال 5000 میریخت و پس از اینکه به او توضیح دادم که سطح کیفی توتال 5000 sj است و روغن موتور سازگار با پراید sf یا sg است در انتخاب روغن خود تجدید نظر کرد.


17-استفاده از نور بالا در مه: در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر میکند در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شکن دارد باید آن را روشن کرد


18-خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی : این کار برای ماشین های گازوییلی است نه بنزینی بیشتر دیده شده رانندگان صبر میکندد تا فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش میکنند این کار ضرر جدی به موتور وارد میکند کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد.اگر خودرو بیش از اندازه گرم باشد زمانی که اتومبیل را خاموش کنیم سیستم فن اتوماتیک روشن میماند و نیازی به روشن گذاشتن ماشین نیست


19-تکیه پا به کلاچ:بسیار دیده شده رانندگانی که وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکیه میدهند و کلاچ کورس کامل خلاصی را طی میکند و این کار باعث فشار آمدن به گیربکس میشود.


20-جلو آوردن بیش از حد صندلی:خیلی از افراد(البته بیشتر خانم ها) فکر میکنند هرچه صندلی جلو تر باشد تسلط راننده بیشتر میشود و به اصطلاح دست فرمون خوب میشود.خیر اینطور نیست صندلی باید طوری باشد که راننده کاملا راحت باشد


21-گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو:این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو های انژکتوری این کار مضر است زیرا زمانی که شما گاز میدهید وسپس سویچ را میبندید مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن میشود.


22-گاز دادن قبل از روشن کردن خودروی انژکتوری:این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو های انژکتوری این کار بی فایده است.


23-پارک کردن خودرو خلاف جهت خیابان:زمانی که شما خودرویتان را مثلا در سمت راست خیابان به صورت عکس پارک کنید اگر خدایی نکرده خودرویی با خودروی شما برخورد کند شما مقصر حادثه شناخته میشوید.


24-خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت:این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین میشود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باک وارد مسیر سوخت میشود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین؛***** بنزین و نهایتا انژکتور میشود

 

ssara2025

عضو جدید
کاربر ممتاز
مطمئنید همین 24 تاست ؟؟؟؟
بابا ، وضع رانندگی ایرانیها خیلی تاسف بارتر از ایناست .
 

aminrokh

عضو جدید
مورد نوزده دیگه خیلی‌ مسخره بود کی‌ این کارو می‌کنه آخه
سلام آجي :
شما اگه به پايه راننده ها نگاه كني حتما ميبي نيكه خيلي ها اين كارو انجام ميدن.
بعضي از راننده تاكسيا.من كه خيلي ديدم.اينكار باعث خرابيه آسيابك كلاچ هم ميشه.
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
سلام
در کل خوب بود و بهتر بود همه رو جمع ردی البته چند نکته ای از نظر من جا موند بود
1- استفاده نکردن از برفپاکن مناسب . در زمان بارندگی خیلی دیده میشه .
2- کندن پشا سری راننده جهت اسپورت کردن خودرو که باعث می شه در هنگام تصادف ضربه ای زیاد به سر سرنشینان وارد می شود .
3- هر چه لاستیک پهن تر باشه چسبندگی بیشتذ است . اگر لاستیک زیاد بزرگ باشه علاوه بر فشار بر متور و گیربوکس در هنگام بارندگی بر اثر سطح تماس زیاد لاستیک با زمین نمی تواند آب رو رد کند .
و .....
الیته اینها فرقی نمی کند ایرانی هستند یا نه هرکس می تونه اشتباهاتی داشته باشه .
خود من چند نکته رو نمی دونستم که حالا ملتفت شدم .
اگر موردی هست بگین خیلی خوبه !
 

parsa s

عضو جدید
این موارد رو تو یه ایمیل خیلی وقت پیش دیدم ... و دوتا موردش به نظرم جای بحث داره ...

نکته 2 : کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن دکمه آن

به نظر من این نکته نمی تونه توجیح علمی داشته باشه ... و به اینکه در انگلیس روی این موضوع ایراد می گیرن دلیل نمیشه که بدون پشتوانه علمی این کارو انجام بدیم ... در بعضی کشورها خصوصا کشورهای اروپایی قانون ها و توصیه هایی وجود داره که احتیاط و سختگیری بیش از اندازه هست مثلا تو آلمان اگه بخواین سر چهارراه گردش به چپ داشته باشید و پشت چراغ قرمز باشین باید از همون اول چراغ راهنمای سمت چپ رو روشن کنید مثلا اگه چراغ قرمز 90 ثانیه طول بکشه در تمام طول 90 ثانیه باید راهنما روشن باشه وگرنه جریمه میشید ! حتی شنیدم خیلی از مردم آلمان هم دلیل این قانون رو نفهمیدن !!!

اما در مورد این نکته : مکانیزم ترمز دستی همون مکانیزم معروف Ratchet & Pawl یا چرخ ضامن دار هستش و نیرویی که به چرخ دندانه دار اون وارد میشه بسیار کمه و مطمئنم در اینجا عمر چرخ دندانه دار از عمر ماشین بیشتره !!! و از طرفی تا جایی که می دونم کلید ترمز دستی ربطی به سیم اون هم نداره ...
استفاده از این مکانیزم در اینجا دقیقا به همین دلیله که کشیدن ترمز دستی راحت تر صورت بگیره یعنی برای کشیدن ترمز نیازی به گرفتن ضامن نباشه و در صورت رها شدن هم به جای اولش برنگرده ...

در نهایت باید گفت که اگه قرار بود موقع کشیدن ترمز دستی کلید اون رو نگه داریم سازندگان خودرو اونو طوری می ساختن که تا کلید رو نگه دارین ترمز دستی بالا نیاد ... همون جوری که تا کلید رو نگه ندارین ترمز دستی پایین نمیره .

نکته 6 : استفاده از کولر بجای پایین آوردن شیشه
اتفاقا این آزمایش در ایران بطور دقیق توسط آقای فرهاد کاشانی انجام شد و توی مجله ماشین هم در موردش بحث شد ... تو اون آزمایش عکس این قضیه ثابت شد ( البته تا جایی که سرعت زیاد بالا و شیشه هم زیاد پایین نباشه ) و ثابت شد که تا سرعت های حدود 80 باز بودن شیشه تا 30 درصد تاثیر محسوسی در افزایش مصرف سوخت نداره ... بهر حال میزان دمای هوای بیرون ، سرعت ، درصد باز بودن شیشه و ... می تونه نتیجه رو به نفع یکی تغییر بده ولی به نظر من در سرعت های معمول زیر 100 باز کردن شیشه برای تهویه به صرفه تر است ...

موفق باشید
 

HaMiD.TcI

مدیر تالار موبایل متخصص سیستم عامل Apple
مدیر تالار
این موارد رو تو یه ایمیل خیلی وقت پیش دیدم ... و دوتا موردش به نظرم جای بحث داره ...

نکته 2 : کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن دکمه آن

به نظر من این نکته نمی تونه توجیح علمی داشته باشه ... و به اینکه در انگلیس روی این موضوع ایراد می گیرن دلیل نمیشه که بدون پشتوانه علمی این کارو انجام بدیم ... در بعضی کشورها خصوصا کشورهای اروپایی قانون ها و توصیه هایی وجود داره که احتیاط و سختگیری بیش از اندازه هست مثلا تو آلمان اگه بخواین سر چهارراه گردش به چپ داشته باشید و پشت چراغ قرمز باشین باید از همون اول چراغ راهنمای سمت چپ رو روشن کنید مثلا اگه چراغ قرمز 90 ثانیه طول بکشه در تمام طول 90 ثانیه باید راهنما روشن باشه وگرنه جریمه میشید ! حتی شنیدم خیلی از مردم آلمان هم دلیل این قانون رو نفهمیدن !!!

اما در مورد این نکته : مکانیزم ترمز دستی همون مکانیزم معروف Ratchet & Pawl یا چرخ ضامن دار هستش و نیرویی که به چرخ دندانه دار اون وارد میشه بسیار کمه و مطمئنم در اینجا عمر چرخ دندانه دار از عمر ماشین بیشتره !!! و از طرفی تا جایی که می دونم کلید ترمز دستی ربطی به سیم اون هم نداره ...
استفاده از این مکانیزم در اینجا دقیقا به همین دلیله که کشیدن ترمز دستی راحت تر صورت بگیره یعنی برای کشیدن ترمز نیازی به گرفتن ضامن نباشه و در صورت رها شدن هم به جای اولش برنگرده ...

در نهایت باید گفت که اگه قرار بود موقع کشیدن ترمز دستی کلید اون رو نگه داریم سازندگان خودرو اونو طوری می ساختن که تا کلید رو نگه دارین ترمز دستی بالا نیاد ... همون جوری که تا کلید رو نگه ندارین ترمز دستی پایین نمیره .

نکته 6 : استفاده از کولر بجای پایین آوردن شیشه
اتفاقا این آزمایش در ایران بطور دقیق توسط آقای فرهاد کاشانی انجام شد و توی مجله ماشین هم در موردش بحث شد ... تو اون آزمایش عکس این قضیه ثابت شد ( البته تا جایی که سرعت زیاد بالا و شیشه هم زیاد پایین نباشه ) و ثابت شد که تا سرعت های حدود 80 باز بودن شیشه تا 30 درصد تاثیر محسوسی در افزایش مصرف سوخت نداره ... بهر حال میزان دمای هوای بیرون ، سرعت ، درصد باز بودن شیشه و ... می تونه نتیجه رو به نفع یکی تغییر بده ولی به نظر من در سرعت های معمول زیر 100 باز کردن شیشه برای تهویه به صرفه تر است ...

موفق باشید
سلام

در مورد بحث اولتون کاملا" درسته ولی نه در مورد ماشینی مثل پراید! که حتی شک دارم سیلندر هاشم پلاستیکی نباشن!

من به این مساله توی ماشین قبلیم رسیدم: چون سر دندونه های این ضامن توی بیشتر ماشینا خیلی ظریفه و با نگه نداشتن زامن با ورود از هر چرخ دنده عمل فرسایش انجام میشه خیلی زود شاهد این میشیم که وقتی ترمز دستیو تا بالا میکشیدم 1 یا 2 چره دنده رو ول میکرد0.خداقل در مورد پراید من اینو مطمئنم.

در مورد بحث دومتونم خیلی فاکتورا از جمله آیرودینامیک بودن ماشین. اینکه چندتا شیشه باز هست . وزن ماشین. قدرت موتور ماشین. و سرعتش باید در نظر گرفته بشه. اینم باید یاد آور بشم که کولرهای ماشینهای ایرانی زیر 20 میلیون اکثرا" با تسمه و با قدرت موتور کار میکنند و فکر کنم بهترین راه همون باز کردن شیشه باشه!
 

rmi-ansys

عضو جدید
من شخصا اعتراف می‌کنم چند مورد از این مسائل را رعایت نمی‌کردم. یعنی نمی‌دانستم. مهم این است که الان فهمیدم و حتما اجرا می‌کنم.
ممنون ، خیلی خیلی جالب بود.
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
سلام

در مورد بحث اولتون کاملا" درسته ولی نه در مورد ماشینی مثل پراید! که حتی شک دارم سیلندر هاشم پلاستیکی نباشن!

من به این مساله توی ماشین قبلیم رسیدم: چون سر دندونه های این ضامن توی بیشتر ماشینا خیلی ظریفه و با نگه نداشتن زامن با ورود از هر چرخ دنده عمل فرسایش انجام میشه خیلی زود شاهد این میشیم که وقتی ترمز دستیو تا بالا میکشیدم 1 یا 2 چره دنده رو ول میکرد0.خداقل در مورد پراید من اینو مطمئنم.
دوست عزیز اونچیزی که من دیدم یک میکانیزم ساده است که ضامن در حالت حرکت به عقب فقط رو دنده ها سر می خورد .
بزارید یک مثال ساده بزنم تا ملتفت بشید .
در یک اتاق را در منزلتان در نظر بگیرید . قفل دو میکانیزم دارد . هنگم بسته شدن فقط کافی هست که در را هول دهید ولی در هنگام باز کردن علاوه بر هول دادن باید دستگیره را بچرخانید تا ضامن ازاد بشود .
یک نکته دیکر هم هست اگر چرخدنده را روغن کاری کنید کمتر آسیب می بیند و عمرش بیشتر می شود .
سفت بودن یا شل بودن ترمز دستی که اصلا از جای دیگر آب می خورد .
این نظر من هست اگر انتقاد دارید با کمال میل می شنوم .
ترمز دستی پیکان رو من خوب نگاه کرده ام و به این نتیجه رسیده ام !
و ماشین های دیگه زیاد فزق نمی کند .
 

HaMiD.TcI

مدیر تالار موبایل متخصص سیستم عامل Apple
مدیر تالار
دوست عزیز اونچیزی که من دیدم یک میکانیزم ساده است که ضامن در حالت حرکت به عقب فقط رو دنده ها سر می خورد .
بزارید یک مثال ساده بزنم تا ملتفت بشید .
در یک اتاق را در منزلتان در نظر بگیرید . قفل دو میکانیزم دارد . هنگم بسته شدن فقط کافی هست که در را هول دهید ولی در هنگام باز کردن علاوه بر هول دادن باید دستگیره را بچرخانید تا ضامن ازاد بشود .
یک نکته دیکر هم هست اگر چرخدنده را روغن کاری کنید کمتر آسیب می بیند و عمرش بیشتر می شود .
سفت بودن یا شل بودن ترمز دستی که اصلا از جای دیگر آب می خورد .
این نظر من هست اگر انتقاد دارید با کمال میل می شنوم .
ترمز دستی پیکان رو من خوب نگاه کرده ام و به این نتیجه رسیده ام !
و ماشین های دیگه زیاد فزق نمی کند .
مگانیزمی که میگید کاملا" درسته ولی اینجا یه مساله ای هست:

ببینید اون ضامنی که توی چرخ دنده قفلمیشه و نمیزاره دستی پایین بیاد و عامل اصلی اون صدای تق تق موقع کشیدن دستی هست (نمیدونم فهمیدید یا نه) به یه فنر وصله.این فنر ضامن رو جوری توی چرخ دنده ها قرار داده که در هر صورت که شما بخواید دستی ررو بکشید این ضامن با چرخ دنده ی اصلی درگیر میشه و همین یک عامل مهمیه در فرسایش اون ضامنه که اگه سرش خورده بشه دیگه اون کارایی رو نداره. برای همین میگن موقع کشیدن دستی دکمه ترمزو نگه دارید که این درگیری از بین بره. اصولا" به اون دکمه میگن کلاچ دستی چون دقیقا" کار کلاچو انجام میده. درگیر کردن و نکردن ضامن با چرخ دنده. البته اینو همیشه بدونید که عادت های یک راننده رو هرچند هم که غلط باشن دیگه نمیشه تغییر داد! اینو تجربه ثابت کرده.

تغییر عادت های یک راننده میتونه خطراتی رو براش به پیش بیاره. البته بودند کسانی که تغییر دادن
 

HaMiD.TcI

مدیر تالار موبایل متخصص سیستم عامل Apple
مدیر تالار
دوست عزیز اونچیزی که من دیدم یک میکانیزم ساده است که ضامن در حالت حرکت به عقب فقط رو دنده ها سر می خورد .
بزارید یک مثال ساده بزنم تا ملتفت بشید .
در یک اتاق را در منزلتان در نظر بگیرید . قفل دو میکانیزم دارد . هنگم بسته شدن فقط کافی هست که در را هول دهید ولی در هنگام باز کردن علاوه بر هول دادن باید دستگیره را بچرخانید تا ضامن ازاد بشود .
یک نکته دیکر هم هست اگر چرخدنده را روغن کاری کنید کمتر آسیب می بیند و عمرش بیشتر می شود .
سفت بودن یا شل بودن ترمز دستی که اصلا از جای دیگر آب می خورد .
این نظر من هست اگر انتقاد دارید با کمال میل می شنوم .
ترمز دستی پیکان رو من خوب نگاه کرده ام و به این نتیجه رسیده ام !
و ماشین های دیگه زیاد فزق نمی کند .
مگانیزمی که میگید کاملا" درسته ولی اینجا یه مساله ای هست:

ببینید اون ضامنی که توی چرخ دنده قفلمیشه و نمیزاره دستی پایین بیاد و عامل اصلی اون صدای تق تق موقع کشیدن دستی هست (نمیدونم فهمیدید یا نه) به یه فنر وصله.این فنر ضامن رو جوری توی چرخ دنده ها قرار داده که در هر صورت که شما بخواید دستی ررو بکشید این ضامن با چرخ دنده ی اصلی درگیر میشه و همین یک عامل مهمیه در فرسایش اون ضامنه که اگه سرش خورده بشه دیگه اون کارایی رو نداره. برای همین میگن موقع کشیدن دستی دکمه ترمزو نگه دارید که این درگیری از بین بره. اصولا" به اون دکمه میگن کلاچ دستی چون دقیقا" کار کلاچو انجام میده. درگیر کردن و نکردن ضامن با چرخ دنده. البته اینو همیشه بدونید که عادت های یک راننده رو هرچند هم که غلط باشن دیگه نمیشه تغییر داد! اینو تجربه ثابت کرده.

تغییر عادت های یک راننده میتونه خطراتی رو براش به پیش بیاره. البته بودند کسانی که تغییر دادن
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
مگانیزمی که میگید کاملا" درسته ولی اینجا یه مساله ای هست:

ببینید اون ضامنی که توی چرخ دنده قفلمیشه و نمیزاره دستی پایین بیاد و عامل اصلی اون صدای تق تق موقع کشیدن دستی هست (نمیدونم فهمیدید یا نه) به یه فنر وصله.این فنر ضامن رو جوری توی چرخ دنده ها قرار داده که در هر صورت که شما بخواید دستی ررو بکشید این ضامن با چرخ دنده ی اصلی درگیر میشه و همین یک عامل مهمیه در فرسایش اون ضامنه که اگه سرش خورده بشه دیگه اون کارایی رو نداره. برای همین میگن موقع کشیدن دستی دکمه ترمزو نگه دارید که این درگیری از بین بره. اصولا" به اون دکمه میگن کلاچ دستی چون دقیقا" کار کلاچو انجام میده. درگیر کردن و نکردن ضامن با چرخ دنده. البته اینو همیشه بدونید که عادت های یک راننده رو هرچند هم که غلط باشن دیگه نمیشه تغییر داد! اینو تجربه ثابت کرده.

تغییر عادت های یک راننده میتونه خطراتی رو براش به پیش بیاره. البته بودند کسانی که تغییر دادن

مثل اینکه قانع نشدید و من هم قانع نشدم
بزارید از مهندسی معکوس استفاده کنم
شما می گید که در هنگام کشیدن دستی حتما باید کلاچ شو بگیریم . این حرف رو مهندسین خودرو ساز هم قبول دارن !
پس در طراحی ترمز دستی به نحوی باید اعمال شود که جتما کلاچ گرفته شود !
پس ضامن ترمز دستی به جای اینکه در جلو باشد که با انگشت شصت گرفته شود در زیر ترمز دستی باشد که بطور ناخداگاه در هنگام بالا کشیدن کلاچ ( یه قول شما ) گرفته شود !
در حالی که من در هیچ ماشینی این را ندیده ام .
یعنی این طرح ساده به فکر هیچ کس نمی رسید ؟
پس در هنگام بالا کشیدن نیازی نیست !

حالا یه بحث دیگر هم وجود دارد که در وضعیت غیر ایده آل ، وقتی در جریان ساخت مشکلی باشد مثل این فنری که شما گفتید ضامن را به جلو هول می دهد زیادی سفت باشد و یا زاویه ی چرخ دنده مناسب نباشد و ....
الیته برای اینکه چرخ دنده نرم تر کار کند و صدا نکند گیریس ماری می کنند که در نگهداری از چرخدنده مناسب است !
 

aminrokh

عضو جدید
ميدونيد نظر من چيه؟؟؟؟
وقتي كه ماشين تويه شيب نباشه ، ميشه دكمه دستيرو گرفت وبعد اونو كشيد.
ولي اگه ماشين تويه شيب باشه ومي خواي از سر جاش تكون نخوره نبايد دكمرو بگيري تاسري تو بهترين وضعيت ثابت بشه،چون وقتي دكمرو ميگيري و دستي ميكشي يكم دستي ممكنه برگرده و خطر ناك ممكنه باشه.

حالا نتيجه ميگيريم بعضي اوقات دكمرو بگيريم ، بعضي اوقات نگيريم،پس استهلاك نيز كم ميشه.
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
ميدونيد نظر من چيه؟؟؟؟
وقتي كه ماشين تويه شيب نباشه ، ميشه دكمه دستيرو گرفت وبعد اونو كشيد.
ولي اگه ماشين تويه شيب باشه ومي خواي از سر جاش تكون نخوره نبايد دكمرو بگيري تاسري تو بهترين وضعيت ثابت بشه،چون وقتي دكمرو ميگيري و دستي ميكشي يكم دستي ممكنه برگرده و خطر ناك ممكنه باشه.

حالا نتيجه ميگيريم بعضي اوقات دكمرو بگيريم ، بعضي اوقات نگيريم،پس استهلاك نيز كم ميشه.

داداش به نظر من فرموده ی شمابستگی به قدرت آدم داره اگه زیاد باشه شیب و مسطح نمیشناسه
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
یزارید درمورد دستی یه چیشنهاد بدم !
تا بحال هجوری می کشید همنجوریبازم از ترمز دستی استفاده کنید !
در غیر این صورت بار هم مشکلی بوجود نمی آید !!!!
 

Similar threads

بالا