╬♥╬ گالری تصاویر نجومی ╬♥╬

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
قلعه‌ی لكه‌ي خورشيدي
12 نوامبر 2011

پايان هر روز مي‌توانيم تماشاي غروب خورشيد در افق غرب را نظاره‌ كنيم. اين هفته چرخش نواحي فعال عظيمي بر سطح خورشيدِ درحال غروب لكه‌هاي خورشيدي در قرص سرخ خورشيد ايجاد كردند كه با چشم ديده مي‌شدند. در اين تصوير تِلِه كه در 16آبان/7نوامبر گرفته شده است لكه‌هاي خورشيدي در ناحيه‌ي فعال 1339 در نزديكي مركز خورشيد ديده مي‌شوند. ناحيه‌ي فعال 1339 كه از سياره‌ي مشتري هم برزگ‌تر است علت فوران خورشيدي رده‌ي Xدر 12آبان/3 نوامبر بود. در پس‌زمینه‌ی تصوير برج ويران‌شده‌‌ي قلعه‌ای قرون وسطي را مي‌بينيد كه در سايه‌ي وهم‌انگيزي فرو رفته است. قلعه‌ي نئوهاس كه در آيگرشيم آلمان واقع شده است را به سبب اين صحنه‌ي زيبا مي‌توانيم قلعه‌ي لكه‌ي خورشيد بناميم.

امتياز و حق‌تصوير: Jens Hackmann
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
سحابی پروانه از نگاه تلسکوپ هابل
13 نوامبر 2011


پروانه‌های کمی می‌توانند بال‌هایی به این بزرگی داشته باشند. خوشه‌ها و سحابی‌های درخشان آسمان شب سیاره زمین، معمولا به نام گل‌ها و حشرات خوانده می‌شوند و NGC 6302 نیز مستثنی نیست. ستاره‌ی مرکزی این سحابی سیاره‌ای خاص، با دمای سطحی حدود 250000 درجه سانتی‌گراد، به طرز استثنائی داغ است. اگر چه این ستاره به صورت درخشانی در نور فرابنفش می‌تابد، اما به وسیله یک حلقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی‌ فشرده گرد و غبار از دید مستقیم ما پنهان است. این تصویر نزدیک بسیار جزئی از سحابی یک ستاره‌ی در حال مرگ، توسط تلسکوپ فضایی هابل، درست بعد از به روز رسانی‌اش در سال 2009 گرفته شده است. تیوپ گرد و غباری که ستاره مرکزی را احاطه کرده است، با عبور از یک گودال گاز یونیزه شده، تقریبا در مرکز این تصویر، به صورت مورب در خط دید ما قرار دارد. در پوشش گرد و غبار کیهانی ستاره داغ، هیدروژن ملکولی کشف شده است. NGC 6302 در فاصله 4000 سال نوری در صورت فلکی عقرب، قرار گرفته است.
امتیاز تصویر: NASA، ESAو تیم Hubble SM4 ERO
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
آبشار، كمان ماه و شفق قطبي از ايسلند
14 نوامبر 2011

هر‌چه بيشتر به اين تصوير نگاه كنيد چيزهاي بيشتري ‌مي‌بينيد. شايد ابتدا چشمان شما به طرف آبشار تماشايي سكوگارفوس در راست تصوير كشيده شود. در اين تصوير چشمگير ايسلندي، كمان رنگي نوري زيبايي در سمت چپ تصوير ديده مي‌شود. اين كمان رنگي رنگين‌كمان نيست چون اين قطره‌هاي آب، باران نيست و بازتاب نور خورشيد هم نيستند. بلكه قطره‌هاي آب جمع شده‌ي آبشار هستند كه در نزديكي ماه‌ بدر نوراني شده‌اند. بالاي تصوير رگه‌هاي سبز كم‌رنگ شفق قطبي هم ديده مي‌شوند. اين تصوير كه در شبي در ماه پيش گرفته شده است منظره‌ي پرستاره‌اي در زمينه‌ي آسمان شامل صورت‌واره‌‌ ملاقه بزرگ، بخشي از صورت‌فلكي دب اکبر (خرس برزگ)، را نشان می‌دهد.

امتياز و حق‌تصوير: Stephane Vetter (Nuits sacrees)
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
درخشش خورشید نارنجی
15 نوامبر 2011

توضیحات: خورشید ما دارد به یک مکان شلوغ تبدیل می‌شود و در حال نمایش دادن بسیاری از ویژگی‌های جالبش است. برای مثال در هفته‌ی گذشته از یکی از بزرگترین گروه‌های لکه‌های خورشیدی که تاکنون دیده شده است، عکس برداری شد:AB 1339 که در قسمت راست تصویر قابل مشاهده است. تنها سال پیش، خورشید در حال بیرون آمدن از حالت حداقل خورشیدی غیر عادی بود که چند سال به طول انجامیده بود. تصویر بالا در نور تک رنگی به نام هیدروﮊن آلفا به صورت معکوس در رنگ های کاذب ثبت شده است. سیخک‌ها بیشتر چهره‌ی خورشید را پوشانده است. افزایش درخشش تدریجی به سوی لبه‌های خورشید به خاطر افزایش جذب گازهای خورشیدی نسبتا سرد است که تاریک‌گرایی لبه نامیده می‌شود. بر فراز لبه‌های خورشید چندین زبانه خورشیدی درخشنده به وجود آمده اما اگر این زبانه‌ها از دید ما روی سطح خورشید باشند به صورت نوارهای نورانی نمایان می‌شوند. احتمالا جالب‌ترین پدیده رصدی خورشید، مناطق فعال مغناطیسی، لکه‌های سرد خورشیدی هستند. تا چند سال آینده بادهای میدان مغناطیسی خورشید ما به بیشینه‌ی خود می‌رسند و افزایش فعالیت خورشید اجتمالا موقعیت‌هایی را ایجاد می‌کند که چهره‌ی خورشید از این هم پیچیده‌تر شود.
امتیاز تصویر:Alan Friedman (Averted Imagination)
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
NGC 7380: سحابي جادوگر
2 نوامبر 2011

چه نيرويي بر سحابي جادوگر حكمراني مي‌كند؟ جاذبه‌‌اش اندازه‌ي كافي زياد است كه ستاره‌ها را شكل دهد و بادهاي ‌ستاره‌اي و تابش قدرتمندي دارد كه بتواند برج‌هاي گازي را خلق كند و از بين ببرد. فقط 8000 سال نوري از زمين دورتر است؛ در تصوير بالا سحابي جادوگر خوشه‌ي باز NGC 7380 را در برگرفته است. از نظر بصري برهم كنش ستاره‌ها، گاز و غبار شكلي خيالي از جادوگر قرون وسطي را خلق كرده است. منطقه‌ي فعال شكل‌گيري ستاره‌ حدود 100 سال نوري را فراگرفته است كه باعث مي‌شود اين منطقه بزرگ‌تر از اندازه‌ي زاويه‌اي ماه به نظر ببايد. سحابي جادوگر در صورت‌فلكي پادشاه كاسوپيا (قيفاووس) قرار دارد و با تلسكوپ‌هاي كوچك هم ديده مي‌شود؛ گرچه سحابي ممكن است فقط چند ميليون سال دوام بياورد اما برخي از ستاره ها ممكن است بيشتر از خورشيد ما عمر كنند.

امتياز و حق تصوير: Rolf Geissinger
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
شكل‌گيري ستاره در ناحيه‌ي 106 S
7 نوامبر 2011

ستاره‌ي پرجرمIRS4 بال‌هايش را مي‌گستراند. در تصوير بالا اين ستاره كه حدود 100 هزار سال پيش متولد شده است را مي‌بينيد كه مواد خارج شده از اين ستاره‌ي تازه‌متولد سحابي دوتايي 106S را شكل داده‌اند. صفحه بزرگ غبار و گاز در گردش به دور IRS 4 است، در سرخي تيره‌ي وسط تصوير ديده مي‌شود، كه سحابي ساعت شني و پروانه را تشكيل داده است‌. گاز 106S در نزديكي IRS 4 مانند سحابي نشري عمل مي‌كند و نور را بعد از يونيزه شدن حذف مي‌كند در حاليكه كه غبار دور از IRS 4 نور را از ستاره‌ي مركزي بارتاب مي‌كند و مانند سحابي بازتابي عمل مي‌كند. جزييات بازبيني شده در تصاويري مانند تصوير بالا هزاران كوتوله‌ي قهوه‌اي كم‌جرم را كه در گاز سحابي پنهان شده بودند آشكار مي‌كند. پهناي 106S حدود 2 سال نوري است كه 2000 سال نوري دورتر از ما در صورت‌فلكي قو (دجاجه) آراميده است.

امتياز تصوير: GRANTECAN and IAC
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیارک 2005 YU55 از کنار زمین می‌گذرد
9 نوامبر 2011

سیارک 55YU2005 دیروز بدون هیچ خطری از کنار زمین گذشت. این سنگ فضایی که پهنای‌ آن حدود 400 متر تخمین‌ زده شده‌ بود از درون مدار قمر زمین گذشت. گذر سنگ‌های کوچک‌تر از نزدیکی زمین خیلی غیر معمول نیست. در حقیقت سنگ‌های فضایی کوچک‌ روزانه به زمین برخود می‌کند اما از سال 1355/1976 تاکنون، سنگ بزرگی تا این حد به زمین نزدیک نشده بود. اگر YU55 به زمین برخود می‌کرد ممکن بود زمین‌لرزه‌ی به بزرگی هفت ریشتر ایجاد کند و دهانه به‌اندازه‌ی یک شهر را بوجود آورد. خطر شدیدتر دیگر این بود که 55YU به اقیانوس برخورد می‌کرد و سونامی برزگی ایجاد می‌شد. تصویر راداری بالا را دو روز پیش تلسکوپ رادیویی شبکه فضایی ژرف در گُلد استون کالیفرنیا در آمریکا گرفته است. سیارک 55YU که در سال 1384/2005 کشف شد نشان می‌دهد سیارک‌های بالقوه‌ی خطرناک دیگری هم در منظومه‌ی شمسی ما پرسه می‌زنند که هنوز شناسایی نشده‌اند. شناسایی اجرامی مانند 55YU سخت است چون آنها خیلی کم‌نوراند و سریع حرکت می‌کنند. به هر حال توانمندی بشر در پویش آسمان برای شناسایی، دسته‌بندی و تحلیل چنین اجرامی در سال‌های اخیر به طرز چشمگیری افزایش داشته است.

امتیاز تصویر: Deep Space Network, JPL, NASA
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصاویری دیدنی از دیوارهای آتش در خورشید

تصاویری دیدنی از دیوارهای آتش در خورشید

تصاویری دیدنی از دیوارهای آتش در خورشید
مجله نشنال جغرافی گزیده ای از تصاویری تماشایی از شعله ها و دیوارهای آتش که از سطح خورشید زبانه می کشند را منتشر کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، این گزیده تصاویر مجله نشنال جغرافی گوشه ای از فواره های پلاسمایی را که از سطح خورشید تا ارتفاع 100 کیلومتر به بیرون پرتاب می شوند به نمایش گذاشته است.
این تصاویری دیدنی حاصل رصدهای اخیری است که توسط منجمان آماتور بخشهای مختلف دنیا انجام شده است.


دیوار آتش- این تصویر یک دیوار غول پیکر از گاز بسیار داغ از سطح خورشید است که توسط "استفان رمسدن"، منجم آماتور در رنگهای مصنوعی گرفته شده است. به این فواره های پلاسمایی، "ورمهای خورشیدی" گفته می شود



حلقه پلاسما- یک دسته پرتو مارپیچ از گاز داغ و یا پلاسما از سطح خورشید. این عکس را یک منجم آماتور انگلیسی به نام "پت لارنس" با تلسکوپی که با ***** تقویت شده گرفته است. به دفعات، "ورمهای خورشیدی" می ترکند و فورانهای خورشیدی و یا بارقه های بسیار گرم و شدیدی را ایجاد می کنند. بارقه های خورشیدی می توانند هفته ها و یا ماهها به طول انجامند درحالی که فورانها پدیده های بسیار سریعی هستند




پرتره خورشیدی- این تصویر ترکیبی در 13 نوامبر گرفته شده است که هم دیسک کامل خورشید و هم ورمهای روی سطح را نشان می دهد. نقاط روشنتر روی سطح، لکه های خورشیدی هستند. این لکه ها در واقع فضاهای با فعالیت مغناطیسی بسیار شدید هستند. هر لکه در این تصویر قطری در حدود 50 هزار کیلومتر دارد



فواره عظیم- این ورم خورشیدی به وسعت بیش از 80 هزار کیلومتر در تاج گسترده شده است. یک منجم آماتور به نام "آلن فرایدمن" این عکس را گرفته است



ورمها و رشته ها- این تصویر هم یک ورم خورشیدی و هم یک رشته را نشان می دهد
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر یکی از بزرگترین شعله‌های خورشیدی/ شاهکار اخترشناس آماتور
همزمان با بیرون جستن یکی از بزرگترین فورانهای خورشیدی، یک رصدگر آماتور فرانسوی به صورت اتفاقی توانست تصویر این شعله بزرگ را به ثبت برساند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این رصدگر فرانسوی از یکی از بزرگترین شعله های خورشیدی لکه خورشیدی 1302، یکی از فعالترین گروه های لکه های خورشیدی، تصویری شگفت انگیز به ثبت رسانده است.
لکه خورشیدی به واسطه فعالیتهای شدیدی مغناطیسی بر روی خورشید ایجاد می شوند. تصویر جدید که در تاریخ 22 سپتامبر 2011 توسط "ژان پیر براهی" به ثبت رسیده است، نشان می دهد پلاسمای خورشیدی با خواص مغناطیسی که دارد پس از اینکه لکه خورشیدی 1302 شعله ای از نوع X را ایجاد کرده، بر بالای خورشید معلق شده است.
در این تصویر به منظور نمایش بزرگی این شعله خورشیدی تصویری از کوچکی زمین در برابر عظمت خورشید قرار داده شده است. شعله های خورشیدی توفانهای قدرتمند بر روی سطح خورشید هستند که در پی ذخیره شدن انرژی در میدانهای مغناطیسی در هم پیچیده ایجاد شده و به صورت ناگهانی آزاد می شوند.
بر اساس گزارش ان بی سی، خورشید در حال حاضر دوران فعالیت 11 ساله خود را سپری می کند و انتظار می رود این ستاره عظیم در سال 2013 به بالاترین سطح از فعالیت خود برسد.
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
طلوع آفتاب در برابر ابرهای زمستانی

طلوع آفتاب در برابر ابرهای زمستانی

یکی از روزهای زمستان گذشته (2011) مردم فنلاند شاهد یکی از به‌یادماندنی‌ترین صحنه‌های زندگی خود بودند.




طلوع آفتاب در برابر ابرهای زمستانی افق شرقی و بازی نور با بلورهای یخ، موجب پیدایش 13 پدیده اپتیکی مختلف در اطراف خورشید شد.



























































































































 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر جدید از یک سحابی شبیه به چهره انسان
دوربینی که روی یکی از تلسکوپهای رصدخانه جنوبی اروپا واقع در شیلی نصب شده است توانست از سحابی که شبیه به نیمرخ چهره انسان است، تصویر جدیدی تهیه کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، دوربین "تصویربردار میدان وسیع" (WFI ) که روی تلسکوپ 2.2 متری رصدخانه جنوبی اروپا واقع در "لا سیلا" در شیلی نصب شده است از سحابی NGC 3324 که در کهکشان راه شیری در قلب صورت فلکی "زورق" در فاصله حدود 7 هزار و 500 سال نوری از زمین قرار دارد عکس گرفت.
فعالیت تشکیل ستاره ای حاضر در این منطقه راه شیری چندین میلیون سال قبل آغاز شد و تعداد بسیاری ستاره بسیار گرم و عظیم را به وجود آورد که در این عکس به وضوح دیده می شوند.
به نیمرخ چهره انسان در طرف راست تصویر توجه کنید
پرتوهای شدید و بادهای ستاره ای حاصل از این ستارگان جوان روزنه ای را در میان ته نشستهای گرد و غبار و گاز پیرامون باز کرده اند که در طرف راست تصویر ظاهری شبیه به نیمرخ چهره انسان را ساخته است.
براساس گزارش اسپیس، به دلیل شباهت ظاهری این سحابی به چهره انسان، این توده آسمانی را همچنین با عنوان "سحابی گابریلا میسترال" نیز می شناسند که برگرفته از نام شاعر اهل شیلی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال 1945 است.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
شفق قطبي سرخ بر فراز استراليا
1 فوریه 2012

چرا آسمان سرخ می‌درخشد؟ علت آن شفق قطبی است. هفته‌ي گذشته طوفان خورشیدی که منشاء اصلي آن لکه‌ي خورشیدی فعال ناحيه‌ي 1402 بود با پرتاب ذراتی به سوي زمین موجب برانگيخته‌شدن اتم‌‌های اکسیژن در بالاي جوِ زمین شد. هنگامي‌كه الکترون‌های عناصر برانگیخته شده به حالت اصلي خود برمی‌گردند نور سرخي از خود تابش می‌کنند. زماني‌كه اتم‌های اکسیژن در نواحي پایین‌تر جو زمین برانگیخته شوند؛ این تابش اغلب سبز خواهد بود. این شفق قطبي سرخ در تصویر بالا، هفته‌ي پیش فقط در بالای افقي در نزدیکي شهر فلیندرز در ویکتوریای استرالیا ديده شد. در آسمان آن شب اجرام آشناي ديگري هم در دوردست می‌درخشیدند؛ مثل صفحه‌ي مرکزی کهکشان راه شیری در چپ، و کهکشان‌های ابر ماژلانی بزرگ و کوچک در همسايگي ما در راست. یک فيلم گذر زمان از شفق‌های قطبي زیبای كه آن شب ديده مي‌شد هم در منظره‌ي زمينه قرار دارد. علت اینکه چرا آسمان آن شب به جز سرخ ،سبز هم نمی‌درخشید هنوز ناشناخته باقی‌مانده است.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
درون سحابی عقاب
3 فوریه 2012

این عکس که امروزه تصویری شناخته شده است، در سال 1995 با تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است .این تصویر ستون‌های آفرینش، ستاره‌هایی که ستون‌هایی از گاز سرد را تشکیل می‌دهند و سال‌ها نوری از غبار را در ژرفای سحابی عقاب 16 M را به تصویر کشانده است. این تصویر ترکیبی مورد توجه با رنگ کاذب به وسیله‌ی داده‌های به دست آمده از رصد‌خانه‌ی فضایی هرشل و تلسکوپ‌های XMM-Newton مهدکودکی از ستارگان در آن نزدیکی را به بازنمایی می‌گذارد. آشکارسازهای فروسرخ دور هرشل گسیل مستقیمی از ناحیه غبار سرد، شامل ستون‌های معروف و دیگر ساختارهای نزدیک مرکز تصویر، را نشان می‌دهند. در سوی دیگر طیف الکترومغناطیس، تصویر اشعه‌ی ایکس تلسکوپ XMM-Newtonستارگان داغ و عظیم جاگرفته در خوشه ستاره‌ای این سحابی را نشان می‌دهد. مخفی شده از دید تلسکوپ هابل در طول موج مرئی، ستاره‌های عظیم به وسیله بادهای انرژی‌زا و تشعشعاتشان، بر شکل‌گیری و تبدیل گازهای مولد و ساختارهای غباری تاثیر زیادی دارند. در حقیقت ستاره‌های عظیم زندگی کوتاهی دارند و ستاره‌شناسان شواهدی از داده‌های تصویری یافته‌اند که نشان دهنده‌ی انفجاری ابرنواختری در حدود 6000 سال پیش است. اگر این فرضیه درست باشد، شوک امواج منتشر شده ساختارهای مشاهده پذیر، از جمله ستون‌های معروف را از بین می‌برد. ولی از آنجایی‌که سحابی عقاب در فاصله‌ای حدود 6500 سال نوری قرار دارد، ویرانی آن‌ها تا هزاران سال دیده نخواهد شد.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
غبار سحابي جبار
6 فوریه 2012

چه چيزي دور اين ناحيه‌ي شكل‌گيري ستاره را احاطه كرده است؟ در مورد سحابي جبار بايد بگوببم: غبار. تمام ناحيه‌ي جبار در فاصله‌ي 1600ميليون سال نوري از ما قرار دارد و لايه‌هاي درهم ‌و برهم و زيباي غبار آن را در بر‌گرفته است. اين غبار كه از ديد نور مرئي مات است؛ از جّو خارجي ستاره‌هاي سرد پرجرم به وجود مي‌آيد كه با ذرات حاصل از بادهاي قوي خارج مي‌شود. ذوذنقه و ديگر خوشه‌هاي شكل‌گيري ستاره درون سحابي قرار دارند. در تصوير بالا لايه‌هاي پيچيده‌ي غبار كه 42M و 43M را احاطه كرده‌اند قهوه‌اي به نظر مي‌آيند و گاز درخشان مركزي با رنگ سرخ برجسته شده است. در طي چند ميليون سال آينده مقدار زيادي از غبار جبار به‌آرامي همراه با ستاره‌هاي جديدي كه شكل‌گرفته‌اند از بين مي‌رود و يا در كهكشان پراكنده خواهد شد.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
کمربند زهره بر فراز مرسدس آرژانتین
7 فوریه 2012

اگرچه شما حتماً آن را دیده‌اید ولی ممکن است به آن توجه نکرده‌اید. در مدت گرگ و میشی در هوای بدون ابر درست پیش از طلوع آفتاب، یا پس از غروب، بخشی از جو بالای افق اندکی به رنگ صورتی یا نارنجی متمایل است که آن را کمربند زهره می‌نامند. این نوار بی‌رنگ میان آسمان تاریک و آسمان آبی در بیشتر جهت‌ها حتی در مقابل خورشید دیده می‌شود. درست در بالای این کمربند زهره آبی آسمان، بازتاب طبیعی نور خورشید از جو، است. با این حال در کمربند زهره، جو نور حاصل از غروب یا طلوع آفتاب را بازتاب می‌کند که بیشتر به قرمز متمایل است. در زیر کمربند زهره، جو تیره‌تر به نظر می‌آید چزاکه هیچ نوری از خورشید به آن نمی‌رسد. کمربند زهره از هر مکانی با افقی شفاف دیده می‌شود.عکس بالا ماه گذشته در مرسدس، آرژانتین گرفته شده است؛ پانارومایی از کمربند زهره متشکل از 16 تصویر کوچک‌تر به هم چسبیده است. این کمربند مکرراً در عکس‌های دیگر هم و به صورت تصادفی دیده می‌شود.


ماهنامه نجوم
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصاویر جدید کاسینی از آبفشانهای قمر زحل
کاوشگر کاسینی ناسا تصاویری زیبا را از هلال قمر "انسلادوس" در برابر سیاره زحل به ثبت رسانده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، این کاوشگر در تصاویر جدید خود از آبفشانهای مشهور قمر انسلادوس نیز در نور مرئی عکسبرداری کرده است، این فوران آب-یخ به شکل هاله ای کم رنگ در بخش قطبی جنوب قمر دیده می شود.
کاسینی از سال 2004 تا به امروز در حال حرکت در مدار زحل بوده و به مطالعه بر روی اسرار این سیاره، حلقه های تشکیل شده از ذرات یخ و قمرهای مرموزش پرداخته است.
فواره های انسلادوس از یخ آب تشکیل شده است و نشان از آن دارد که انسلادوس می تواند در زیر لایه سطحی خود اقیانوسهایی داشته باشد. این فورانها ابرهایی از ذرات یخی به دور انسلادوس تشکیل می دهند که این ذرات حلقه های زحل را تغذیه می کنند.
این تصاویر در نور مرئی و با کمک یکی از دوربینهای خارجی کاوشگر کاسینی در تاریخ چهارم فوریه 2012 به ثبت رسیده اند و ناسا آنها را به تازگی منتشر کرده است، عکسها در فاصله 291 هزار و 291 کیلومتری از انسلادوس به ثبت رسیده اند:
"انسلادوس" در برابر زحل، این تصویر از فاصله 291 هزار کیلومتری از قمر زحل به ثبت رسیده است
هلال ماه زحل، در بخش پایینی قمر انسلادوس هاله ای کم رنگ از آبفشانهای مشهور این قمر به چشم می خورد
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
کنجکاوی کیهانی

این عکس که مجموعه ای از سحابی ها یا ابرهای بین ستاره ای گرد و غبار و گاز را در میان آسمان نشان می دهد حاصل کار یک رصدخانه خصوصی کوچک در فنلاند است.

در راس این عکس سحابی Cederblad 214 قرار گرفته که بخشی از یک توده ستاره ساز بزرگ با عنوان NGC 7822 است. در قسمت پایین، سحابی کوچکتری با عنوان Sharpless 170 دیده می شود.

 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
پرتاب راکت سبک وزن

جدیدترین راکت سبک وزن اروپا با عنوان "وگا" از گویان فرانسه پرتاب شد. این موشک در اولین پرتاب خود 9 ماهواره را به داخل مدار حمل کرد که مهمترین آنها ماهواره ایتالیایی لارس است که ماموریت آن آزمایش تئوری نسبیت انیشتین است.

 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
گودال کوییپر

به نظر می رسد که یک تخم مرغ نیمرو است که رنگهای آن جابجا شده است. به طوریکه ماده زرد آن به خارج پخش شده و ماده سفید آن در مرکز می درخشد. این تصویر جدید را کاوشگر مسنجر از یکی از گودالهای عطارد با عنوان "کوییپر" گرفته است.

پرتوهای رنگ زرد ثمره برخورد یک جرم آسمانی به سطح عطارد هستند که در اثر آن برخورد، این گودال ایجاد شده است. سایر رنگها احتمالا با ترکیبات شیمیایی مختلف سطح سیاره منطبق هستند.

 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
آدم برفی زحل

این تصویر کاوشگر کاسینی قمرهای زحل را شبیه به یک آدم برفی نشان می دهد. اما درحقیقت، این اجرام، دو قمر زحل به نامهای تیتان (در پایین) و "رئا" (در بالا) هستند. تیتان، بزرگترین قمر زحل است که اتمسفری غلیظ و غنی از نیتروژن دارد که سطح آن را تاریک می کند.

 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمایشی از نور در فیربنکس

این نورهای سبز در آسمان شب "فیربنکس" در آلاسکا خودنمایی می کنند. یک تیر درخشان که احتمالاً یک شهاب است از میان این نور سبز عبور می کند.

 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
روبان آتشین

این روبان بلند از گرد و غبار سرد که "توده مولکولی ثور" نام دارد در این عکس با نور مرئی دیده می شود. این توده در فاصله 450 سال نوری از زمین قادر دارد. این تصویر را تلسکوپ "اپکس" در شیلی گرفته است.

 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
ترک خورده!

سه ترک بزرگ روی سکوی یخی "آمری" در اقیانوس منجمد جنوبی با هم تقارن پیدا کرده اند. این تصویر را ماهواره Earth Observing-1 ناسا گرفته است. این ورقه یخی شرق قطب جنوب که به آهستگی به سوی اقیانوس در حرکت است.

 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
زمین ، ستارگان ، کهکشان ها و جهان هستی شگفت انگیزمان!

زمین ، ستارگان ، کهکشان ها و جهان هستی شگفت انگیزمان!

 

Similar threads

بالا