╬♥╬ گالری تصاویر نجومی ╬♥╬

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
چه اتفاقی برای خورشید افتاده است؟ در هفتۀ گذشته ماه با حرکت خود برای دقایقی قسمتی از خورشید را تاریک کرد به صورتی که در سراسر بخشی از زمین یک خورشیدگرفتگی جزئی زودگذر دیده شد. در تصویر تک نوردهی شدۀ بالا، با طرح نقشه ای بسیاردقیق، عکاسان محتاط توانسته اند خورشیدی که به صورت جزئی گرفته است را در جایگاهی زیبا بر فراز خرابه های تاریخی معبد پُسایدُن (Poseidon ) در سانیو، یونان (Sounio, Greece ) ثبت کنند. به طور ناگهانی، هنگامی که ابر ها بالای قرص خورشید را پوشانده بودند یک پرندۀ در حال پرواز، تنها سمت راست سایۀ ماه (گرفت) دیده شد. در کامل ترین مقدار این گرفت از برخی مکان ها، ماه به طوری دیده می شد که تمامی میانۀ خورشید را پوشانده، و تنها یک حلقۀ آتش برای ایجاد یک خورشیدگرفتگی حلقوی در اطراف آن به جای گذاشته بود. خورشید گرفتگی بعدی یک کسوف کامل است که در 11 جولای 2010 میلادی رخ خواهد داد، و تنها در نوار نازکی که از جنوب اقیانوس آرام تا نزدیکی جنوبی ترین نقطۀ آمریکای جنوبی امتداد یافته است، دیده خواهد شد.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز

ستارگان تابستانی سمت چپ و زمستانی سمت راست ستارگانی مشابهند. این دو تصویر هر دو در واقع در یک زمان و در اواخر دسامبر گرفته شده و میدان دید یکسانی دارند. تصویر سمت چپ منظره‌ای از ساحل جزیره‌ی برنی در نزدیکی کرانه‌ی تاسمانی٬ استرالیا را نشان می‌دهد در حالی که تصویر سمت راست آسمان را بر فراز رشته‌کوه‌های البرز در شمال ایران به تصویر می‌کشاند. اما اگر هنوز تصویر در یک سمت برای شما نا‌آشناست٬ نشانگر را بر روی تصویر قرار دهید تا نسخه‌ی دیگری از آن را مشاهده کنید. تصویر بدل طرحواره‌ی صورت فلکی جبار چنانکه از نیمکره‌ی شمالی و جنوبی سیاره‌ی زمین مشاهده می‌شود راترسیم می‌کند.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز

سحابی ها و خوشه های پر نور زیادی در صورت فلکی کهن ارابه ران قرار گرفته اند. این ناحیه شامل اجرامی مانند، خوشۀ باز ستاره ای M38 ، سحابی نشری IC 410 همراه با نوزادان قورباغۀ خود، سحابی ستاره ای زبانۀ ارابه ران (IC 405 ) ، و این جفت جالب IC 417 (پایین- چپ) و NGC 1931 ، می شود. با یک دید خیالی؛ IC 417 پهناور و NGC 1931 کوچک به نظر شکل عنکبوت و طعمه (حشره) می آیند. هر دوی آن ها حدود 10000 سال نوری از ما فاصله دارند و در ابر های داخلیشان همراه با گاز هیدروژن بر افروخته شده، خوشه های ستاره ای جوانی را پرورش می دهند. برای درک مقیاس این ابر های کیهانی می توان گفت NGC 1931 با همۀ فشردگی خود، حدود 10 سال نوری وسعت دارد.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پشت تیتان چیست؟ یکی دیگر از قمرهای زحل: تتیس. سال گذشته کاوشگر روبوتیک کاسینی این عکس را از دهانه ی برخوردی عظیم تتیس که پشت فرزند غبارآلود زحل – تیتان - می خزید، ثبت کرد. اودیسه، بزرگترین دهانه ی برخوردی تتیس به راحتی روی این قمر دور دست دیده می شود. در این تصویر، تیتان علاوه بر جو نارنجی رنگ خود، لایه ای آبی-گون را در بخش بیرونی جو نشان داده است. زمانی که کاسینی این عکس را می گرفت، تتیس 2میلیون کیلومتر آن سو تر بود؛ دو برابر فاصله ی تیتان با کاسینی. در سال 2004 کاسینی، کاوشگر هویگنس را به سمت تیتان رها کرد که روی آن فرود آمد و برای نخستین بار چشم بشر را به سطح فرزند پوشیده از دریاچه های منظومه ی خورشیدیمان باز کرد.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز

در آسمان برفراز محدوده‌ی باریکی از کره‌ی زمین، گویی یک حفره‌ی کوچک چند دقیقه‌ای از جلوی خورشید گذر کرد. این واقعه در 15 ژانویه، در حقیقت یک خورشید گرفتگی حلقوی بوده و آن حفره نیز در اصل قمر زمین بود. جرمی که نیمه‌ تاریک آن در مقایسه با نور شدید خورشید، حتی تاریک‌تر دیده می‌شود. فاصله‌ی ماه از زمین بیش از آن بود که باعث یک گرفت کامل شود، ولی در عوض برای منجمان مستقر در منطقه، حلقه‌ی پرنوری به نام "حلقه‌ی آتش" بر جای گذاشت. تصویر بالا روند یک خورشید گرفتگی حلقوی کامل را بر فراز معبد آناندا در شهر باگان میانمار نشان می‌دهد. تصویر این معبد ساخت سال 1100 میلادی، پس از طلوع آفتاب روز بعد از گرفت ثبت شده است. خورشید گرفتگی بعدی یک خورشید گرفتگی کامل خواهد بود که در ماه جولای سال 2010 رخ خواهد داد.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز

در آسمان، به سمت ابرهای با شکوه ماژلانی جریانی غیر عادی از گاز (جریان ماژلانی)، یک پل ایجاد کرده است. منشأ این گاز بجای مانده هنوز ناشناخته است اما احتمالاً مدرکی وجود دارد که سر منشأ آن در واقع همان کهکشان های اقماری مشهور راه شیری خودمان است: ابر بزرگ ماژلانی و ابر کوچک ماژلانی. تا این اواخر دو فرضیه برای این مسئله شکل گرفته بود: یکی آن که، این گاز بر اثر گذر این کهکشان های اقماری در هاله کهکشان راه شیری در فضا به جای مانده است و دیگری آن که، این جریان توسط کشش جاذبه ای دیفرانسیلی راه شیری خودمان به وجود آمده است. اخیراً تصاویری رادیویی با میدان دید باز، از تلسکوپ بایرد گرین بانک (Byrd Green Bank ) منتشر شده است که نشان می دهد این جریان ماژلانی طولانی تر و قدیمی تر (با سنی حدود دو و نیم میلیارد سال) از آن چیزی است که قبلاً تصور می شد. این رصد ها احتمال وجود یک سر منشأ دیگر را هم برای این جریان تقویت کرده است. فرضیه جدید در واقع بیان می کند که کهکشان های بزرگ و کوچک مژلانی طی یک گذر بسیار نزدیک از کنار هم دچار کشش های جاذبه ای شده اند و فورانی از مواد سازنده ستارگان، این جریان را به جای گذاشته است. تصویر بالا که به تازگی کامل شده است با عکس هایی از تمام آسمان در نور مرئی تهیه شده و تابش رادیویی جریان ماژلانی با رنگ کاذب صورتی در سراسر آسمان بر آن اضافه شده است؛‌این جریان در سمت پایین، راست همراه با دو ابر ماژلانی به پایان می رسد.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز

گرفت ها در تمام این منظره که توسط سایه به وجود آمده است، دیده می شود. این تصویر در جزیرۀ مرجانی اِلایدهو (Ellaidhoo ) از مجمع الجزایر کشور مالدایوز (Maldives ) واقع در اقیانوس هند و در هنگام طولانی ترین خورشید گرفتگی حلقوی 1000 سال آینده در روز 26 دی ماه گرفته شده است. درختان بلند خرما این سایه را فراهم ساخته اند. برگهای متقاطع بسیار آن ها باعث ایجاد روزنه هایی شده است که مانند دوربین های اتاق تاریک، عمل کرده و تصاویر پراکنده اما قابل تشخیص گرفت را، بر روی ماسه های سفید یک حیاط گرمسیری در نزدیکی ساحل، انداخته اند. در این مکان شاعرانه، حلقۀ آتش و یا همان فاز حلقوی این گرفت، حدود 10 دقیقه و 55 ثانیه طول کشید (به علت نزدیک بودن به خط مرکزی مسیر سایۀ ماه).
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز

سایه‌ی ماه در روز 25 ام دی ماه از فراز سیاره‌ی زمین گذشت. از آنجایی که اندازه‌ی ظاهری ماه بسیار کوچکتر از آن بود که بتواند به طور کامل خورشید را بپوشاند٬ رصدگران خط سیر سایه‌ی مرکزی موفق به رصد یک گرفت حلقه‌ای خورشیدی شدند. در این حلقه‌ی آتش شگفت ‌انگیز٬ فاز حلقه‌ای بسته به مکان رصد 11 دقیقه و 8 ثانیه به طول انجامید٬ طولانی‌ترین گرفت حلقه‌ای خورشید در 1000 سال آینده. این تصویر سیاه‌نمای ماه پیش از نیمه‌ی گرفتگی و در مسیر گرفتکی از شهر کانیاکوماری (Kanyakumari ) هندوستان گرفته شده است. تصویر تلسکوپی که به کمک ***** تهیه شده است مانع عبور بخش عمده‌ای از نور مرئی می‌شود٬ اما هنوز می‌تواند نور اتمهای هیدروژن را عبور دهد. در نتیجه‌ی این عمل٬ لکه لکه یا دانه دانه شدن ناشی از همرفت گرما در جو خورشید در اطراف صفحه‌ی تاریک قمری قابل مشاهده است.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــــــــــــــــ
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نمایشی از جدیدترین شفقهای قطبی/ استراحت رنگارنگ و دود سبز
ماه فوریه شاهد چندین فوران خورشیدی بود که مناظری تماشایی و غیرمنتظره را در شفقهای قطبی شمالی به تصویر کشیدند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این آسمان زمردی که شگفتی دوستداران نجوم را برانگیخته است حاصل فورانهای خورشیدی عظیمی است که در ماه فوریه رخ داد.
نمایش شگفت انگیز

یک روکش درخشان از نور برفراز کوهستانهای نروژ در 14 فوریه است. این نمایش ثمره یک فوران خورشیدی قوی است.


همانند دود سبز یک شومینه

این عکس شفق قطبی در "بیارکی" نروژ در 14 فوریه گرفته شده است. این پدیده زمانی رخ می دهد که حجم بالایی از ذرات خورشیدی باردار با مغناطیس کره اتمسفر زمین برخورد کند. این ذرات به ویژه در اطراف قطبها جمع شده اند و با گازهای اتمسفر از جمله اکسیژن و نیتروژن برخورد می کنند.


موشک- کاوشگر

این موشک که Terrier-Black Brant نام دارد شنبه شب 18 فوریه 2012 در فیربانکس آلاسکا پرتاب شد. Terrier-Black Brant جریانی از اطلاعات را از فاصله 200 مایلی (حدود 322 کیلومتری) از سطح زمین و لحظاتی پس از پرتاب در زمان واقعی به زمین ارسال کرد. دستگاههای این موشک دو مرحله ای از میدانهای مغناطیسی و الکتریکی خاصی نمونه برداری کردند که توسط شفقها ساخته شده اند.


استراحت رنگارنگ

در کاراسیوک نروژ، مردی که روی اسنوموبیل خود دراز کشیده از تماشای نمایشی که شفق قطبی 20 فوریه عرضه کرده است لذت می برد.

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
زیباترین تصاویر نجومی هفته/ قلعه زیرپای خوشه ثریا و بلورهای یخی
مجله نشنال جغرافی در گزارش زیباترین تصاویر نجومی این هفته عکسهایی دیدنی از دریاچه یخی از نگاه ایستگاه فضایی بین المللی، وسعت شعله های خورشید و ستارگان متلاطم سحابی جبار را برگزیده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، در گزیده تصاویر نجومی هفته انتخاب نشنال جغرافی، این هفته می توان از تماشای شفق قطبی برفراز آلاسکا، نوسان یکی از بخشهای تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا و ستارگان خوشه ثریا برفراز قلعه ای در سوئد لذت برد.
شفق برفراز آلاسکا

یک شفق قطبی درخشان آسمان برفراز "فیربنکس" در آلاسکا گرفته شده است. شفقهای قطبی زمانی پدیدار می شوند که حجم بالایی از ذرات خورشیدی باردار با مغناطیس کره اتمسفر زمین برخورد کند. این ذرات به ویژه در اطراف قطبها جمع شده اند و با گازهای اتمسفر از جمله اکسیژن و نیتروژن برخورد می کنند.


دریاچه یخی

یک لایه یخ خاکستری سطح دریاچه "ساکاوئا" در داکوتای شمالی را پوشانده است. این عکس را یکی از فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین المللی گرفته است.


دوران جوانی متلاطم

این عکس، ترکیبی از تصاویر جمع آوری شده توسط رصدخانه فضایی هرشل اسا و تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا از گروهی از ستارگان جوان است که در سحابی جبار هستند. بررسیها نشان می دهد که این ستارگان در جوانی بسیار متلاطم و آشفته اند اما در بزرگسالی ثبات بیشتری می یابند.


نوسان تلسکوپ

حرکت یک تلسکوپ چرخشی گنبدی در این عکس که 27 فوریه با زمان نوردهی 26 ثانیه گرفته شده به نمایش درآمده است. این تلسکوپ بخشی از تلسکوپ VLT رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی است.


وسعت خورشید

یک رشته خورشیدی در نزدیکی قطب شمال خورشید به طرف بالا کشیده می شود. این تصویر را فضاپیمای سوهو ناسا در طیف ماوراء بنفش گرفته است.


بلور یخی شناور

این عکس که اوایل فوریه گرفته و این هفته منتشر شده است یک سری بلورهای یخی شناور را نشان می دهد که از سکوی یخی آمری در قطب جنوب عبور می کنند. باوجود اینکه این بلورهای یخی تنها 3 تا 4 میلیمتر پهنا دارند به اندازه ای که در رنگ سطح آب تغییر ایجاد کنند مرتفع هستند.


ستارگان برفراز اوپسالا

در آسمان شب برفراز قلعه ای در نزدیکی اوپسالا در سوئد، این عکس در 21 فوریه جاودانه شده است. خوشه ستاره ای که در بالای قلعه دیده می شود با عنوان خوشه ثریا یا مسیه 45 شناخته می شود.


 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز

دوربینی که روی یکی از تلسکوپهای رصدخانه جنوبی اروپا واقع در شیلی نصب شده است توانست از سحابی که شبیه به نیمرخ چهره انسان است، تصویر جدیدی تهیه کند.



دوربین "تصویربردار میدان وسیع" (WFI ) که روی تلسکوپ 2.2 متری رصدخانه جنوبی اروپا واقع در "لا سیلا" در شیلی نصب شده است از سحابی NGC 3324 که در کهکشان راه شیری در قلب صورت فلکی "زورق" در فاصله حدود 7 هزار و 500 سال نوری از زمین قرار دارد عکس گرفت.
فعالیت تشکیل ستاره ای حاضر در این منطقه راه شیری چندین میلیون سال قبل آغاز شد و تعداد بسیاری ستاره بسیار گرم و عظیم را به وجود آورد که در این عکس به وضوح دیده می شوند.
پرتوهای شدید و بادهای ستاره ای حاصل از این ستارگان جوان روزنه ای را در میان ته نشستهای گرد و غبار و گاز پیرامون باز کرده اند که در طرف راست تصویر ظاهری شبیه به نیمرخ چهره انسان را ساخته است.
براساس گزارش اسپیس، به دلیل شباهت ظاهری این سحابی به چهره انسان، این توده آسمانی را همچنین با عنوان "سحابی گابریلا میسترال" نیز می شناسند که برگرفته از نام شاعر اهل شیلی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال 1945 است.

 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]تصاویر غیرعادی از یک مثلت سیاه روی خورشید
[/h] رصدخانه خورشیدی ناسا روز سه شنبه تصاویری از یک مثلت سیاه عظیم روی خورشید را به ثبت رساند.

این حفره غول پیکر که کاملاً شبیه به یک مثلت به نظر می رسد احتمالاً یا یک خطای دیداری یا یک منطقه تیره است که در اثر بادهای خورشیدی ایجاد شده است.

برپایه معتبرترین فرضیه، این شکل غیرعادی مثلثی یک "چاله تاجی" (Coronal hole) است. باوجود این، هنوز دانشمندان هیچ توضیح علمی رسمی درخصوص دلیل پیدایش این پدیده روی خورشیدی ارائه نکرده اند.

رصدخانه فضایی دینامیک خورشید (SDO) ناسا روز سه شنبه 13 مارس 2012 این عکسها را که در سایتهای ناسا و سازمان هواشناسی آمریکا منتشر شده اند از خورشید گرفت.

براساس گزارش یونیورس تودی، باد خورشیدی اصطلاحی است که در مورد ماده ای که به طور ثابت از سطح خورشید به بیرون می جهد به کار می رود.

این باد خورشیدی غالباً شبیه به حبابهای جوشانی است که با سرعت 400 کیلومتر در ثانیه به اطراف پرتاب می شوند. زمانی که چاله تاجی نمایان می شود سرعت باد خورشیدی می تواند دو برابر شده و به حدود 800 کیلومتر در ثانیه برسد.

افزایش فعالیت ژئومغناطیس و حتی توفانهای ژئومغناطیسی می توانند بادهای خورشیدی را در مدت 2 تا 3 روز پس از فوران به زمین برسانند.

چاله مثلثی شکل به دلیل اینکه خنک تر از سایر قسمتهای تاج خورشیدی هستند در تصاویر SDO تاریک به نظر می رسند. دما در تاج خورشیدی در حدود یک میلیون درجه سانتیگراد است.

منبع: خبرگزاری مهر
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
زیباترین تصاویر نجومی سال 1390/ کویر ایران از فضا و سحابی به شکل انسان
ستاره شناسان، رصدخانه های فضایی و زمینی و همچنین عکاسان نجوم در سال 1390 تصاویر نجومی بسیار زیبایی تهیه کردند که از جمله آنها می توان به عکسهای عکاس ایرانی، نمایی فضایی از کویر نمکی کشورمان، نورهای شبانگاهی و پنجگانه زحل اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، نخستین روزهای سال نو زمان مناسبی برای یادآوری رویدادهایی است که در سال گذشته پشت سر گذاشته ایم. دنیای نجوم و فضا در سال 1390 موفق شد تصاویری تماشایی را به جامعه علمی و دوستداران آسمان ارائه کند.
نور شبانگاهی

در این تصویر، نوارهای نورانی در اطراف شهر "یلونایف" در شمال کانادا دیده می شود. عکاس این تصویر دیدنی که در اوایل سال 1390 منتشر شد، تصاویر پانورامیک مختلف را از این شفق قطبی به روش دیجیتالی در هم ترکیب و این تصویر 360 درجه را برای ایجاد این اثر " کره کریستالی" به وجود آورده است.


راه شیری ماه گرفته

این عکس را "بابک تفرشی"، عکاس نجومی ایرانی در 15 ژوئن 2011 (خرداد 1390) گرفته است. در این تصویر زیبا، درخشش حاصل از ماه گرفتگی کلی در میان انبوه ستارگان کهکشان راه شیری برفراز کوههای البزر به نمایش درآمده است. ماه گرفته شده به سبب نور غیرمستقیم خورشید به رنگ قرمز- نارنجی دیده می شود.

خسوف کلی ژوئن طولانی ترین و عمیق ترین ماه گرفتگی کلی بود که از بیش از یک دهه دیده شد. این خسوف در شرق آفریقا، خاورمیانه، آسیای مرکزی و گوشه غربی استرالیا در بهترین حالت رصد شد.


ردپای ستاره ها بر فراز دریاچه "قند"

نوردهی طولانی مدت باعث شده تا امتداد حرکت ستاره ها بر فراز سیاره "شوگر" (قند) در بریتیش کلمبیای کانادا به خوبی قابل مشاهده باشند. این تصویر نشان می دهد چگونه ستاره ها در اطراف قطب شمالی آسمان حرکت می کنند، نقطه ای خیالی در نزدیکی ستاره پولاریس که به شکل نقطه ای درخشان در بالا و چپ تصویر دیده می شود قرار دارد.


کوههای مریخی

این تصویر را کاوشگر Mars Reconnaissance ناسا از عمق حفره ای گرفته است که اطراف آن را رشته ای از صخره های به رنگ روشن احاطه کرده است. در این عکس می توان شن و ماسه تاریکی را دید که در مناطق پایین تر جمع شده است.


پنجگانه زحل

در این تصویر دیدنی که توسط کاوشگر مدارگرد کاسینی گرفته شده است 5 قمر به طور باشکوهی در پس زمینه سیاره حلقه دار زحل قرار گرفته اند. در این پنجگانه قمرهای زحل، از چپ به راست قمرهای ژانوس، پاندورا، انسلادوس، میماس و رئا دیده می شوند. کاوشگر کاسینی از فاصله حدود 1.1 میلیون کیلومتری از رئا و 1.8 میلیون کیلومتری از انسلادوس این عکسبرداری شگفت انگیز را انجام داده است.


آینه های جادویی

این عکس را بابک تفرشی، عکاس ایرانی فعال در عرصه نجوم گرفته است. در این تصویر ستارگان در آسمان به صورت خطوطی موازی دیده می شوند و روی یکی از دو تلسکوپ "جادو" (MAGIC) در جزیره "لا پالما" بازتابش می کنند.

MAGIC نام یکی از دو تلسکوپی است که در رصدخانه Roque de los Muchachos در جزایر قناری اسپانیا قرار دارند. این دستگاهها برای ردیابی پرتوهای گاما طراحی شده اند. زمانی که پرتوهای گاما به لایه های فوقانی اتمسفر زمین برخورد می کنند بارانی از ذرات تولید می کنند که این دو تلسکوپ قادر به ردیابی آنها هستند.


فرشته شورشی

یک فرشته برفی شورشی که بالهای خود را در مقابل دوربین تلسکوپ فضایی هابل گشوده است. این عکس مربوط به یک منطقه تشکیل ستارگان با عنوان Sharpless 2-106 یا به اختصار S106 واقع در کهکشان راه شیری است که شبیه به یک "فرشته برفی کیهانی" به نظر می رسد. علیرغم رنگ آبی آرامش بخشی که در این عکس غالب است، هیچ آرامشی در این منطقه تشکیل ستاره ای وجود ندارد. به طوریکه یک ستاره جوان با عنوان S106 IR از درون در حال تکان خوردن است و توده گاز با سرعت بالایی در حال بیرون راندن ماده است. درحقیقت، ماده ای که از این ستاره بیرون می جهد نه تنها به این سحابی شکل یک "فرشته برفی"، "پاپیون"، یا "ساعت شنی" داده است، بلکه همچنین گاز هیدروژنی که آن را ساخته است بسیار گرم و سرکش است.


منحنی های نمکی

ریگزارهای شنی که از شمال بیابان نمکی (دشت کویر) ایران می گذرند در این عکس جدید ماهواره Ikonos-2 خودنمایی می کنند. این منطقه کم آب ایران میزبان دریاچه های کم عمق و باتلاقهای نمکی است. اما دمای بالای این منطقه در تابستانهای سوزان موجب افزایش سرعت تبخیر می شود و به همین دلیل نمکها در بخشی از این بیابان به صورت شوره زارهای سفت نمایان شوند.


سحابی برای شاعر

این عکس که شبیه به چهره نیمرخ انسان است مربوط به سحابی NGC 3324 است که در کهکشان راه شیری در قلب صورت فلکی "زورق" در فاصله حدود 7 هزار و 500 سال نوری از زمین قرار دارد.
دوربین "تصویربردار میدان وسیع" (WFI ) که روی تلسکوپ 2.2 متری رصدخانه جنوبی اروپا واقع در "لا سیلا" در شیلی نصب شده این عکس را گرفته است. به دلیل شباهت ظاهری این سحابی به چهره انسان، این توده آسمانی را همچنین با عنوان "سحابی گابریلا میسترال" نیز می شناسند که برگرفته از نام شاعر اهل شیلی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال 1945 است.

 

Similar threads

بالا