╬♥╬ گالری تصاویر نجومی ╬♥╬

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] تصاویری منتشر نشده از جشن پرواز آپولو 11
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92050401901
جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴



آپولو 11 در تاریخ 20 جولای 1969 بر روی ماه فرود‌ آمد و چهار روز پس از آن، ماژول این سفینه‌فضایی به زمین بازگشت.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تصویر منتشرشده جشن کنترلرهای پرواز آپولو را در تاریخ 24 جولای 1969 نشان می‌دهد.

همچنین مرکز آرشیوهای ملی ایالات متحده اخیرا بخشی از طرح پرواز آپولو 11 را منتشر کرده است.

صفحه ارائه‌شده یکی از 185 صفحه‌ای است که در طرح پرواز این فناوری به کار رفته بودند و هر برگ نشان‌دهنده یک ساعت پرواز آن است.

انتهای پیام


جشن کنترلرهای مسئول پرواز آپولو 11



یکی از صفحات طرح پرواز آپولو 11


کد خبرنگار: 71456
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] نخستین تصاویر ناسا از منطقه اسرار آمیز خورشید
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92050401947
جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰



تلسکوپ فضایی IRIS ناسا در نمایی بی‌سابقه از خورشید، جزئیات پایین ترین لایه‌های جو و منطقه مرموز خورشیدی را به تصویر کشیده است.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تلسکوپ طیف نگار تصویربرداری منطقه رابط (IRIS) ناسا در قالب یک مأموریت دو ساله ماه ژوئن 2013 به فضا پرتاب شد؛ این فضاپیما ترکیبی از تلسکوپ ماوراء بنفش و طیف نگار است که برای تهیه تصاویر با وضوح تصویری بسیار بالا هر چند ثانیه یکبار از جو پایین‌تر خورشید طراحی شده است.

نخستین تصاویر ارسالی که تنها 21 ساعت پس از باز شدن درهای تلسکوپ تهیه شده است، جزئیات جدید و دیده نشده‌ای از جو پایین خورشید موسوم به منطقه رابط (interface region) را نشان می‌دهد.

تصاویر ساختار نازک مغناطیسی و جریان مواد در جو خورشید را نشان می دهند که حاکی از وجود مقادیر عظیم جریان انرژی در منطقه رابط است.

در این تصاویر منحصر به فرد، نحوه انتقال انرژی در منطقه پایین جو، تفاوت های چشمگیر در چگالی و دما در سرتاسر منطقه رابط حتی در بین حلقه های مواد خورشیدی با فاصله چند کیلومتری از یکدیگر دیده می شوند.

انرژی که در منطقه رابط جریان دارد، به افزایش قدرت جو پویای خورشید کمک کرده و حرارت لایه های بالایی جو خورشیدی را تا یک میلیون درجه سانتیگراد افزایش می دهند.

«جان گرانسفلد» از اعضای هیئت مدیره مأموریت علمی ناسا تأکید می کند: نخستین تصاویر تهیه شده توسط تلسکوپ IRIS ساختار نازک و شبه فیبری جو خورشید را نشان می‌دهد که پیش از این مشاهده نشده بودند؛ این دستاورد پنجره جدیدی بسوی درک جو پر انرژی خورشید گشوده است.


انتهای پیام


مقایسه بین تفکیک پذیری بالا در تصاویر تلسکوپ IRIS‌ و فضاپیمای SDO



منطقه دیده نشده خورشید در تصاویر تلسکوپ فضایی IRIS


کد خبرنگار: 71452
 

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
خرطوم فیل در IC 1396
 
آخرین ویرایش:

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با ناسا در اسرار آميزترين مناطق ماه، همسفر شويد!





تنها در صورتي كه از وضع مالي خوبي برخوردار باشيد،‌شانس ديدن زيبايي‌هاي ماه برايتان نزديك خواهد بود اما ناسا براي آن دسته كه از تمول كافي برخوردار نيستند به انتشار ويديوئي با جزئيات بسيار از اين قمر پرداخته است.


به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين ويدئو ياوضوح بسيار بالا كه از راوي برخوردار است، به نمايش برخي از ويژگي‌هاي اصلي ماه پرداخته كه در فاصله 355 هزار كيلومتري زمين قرار دارد.
به گفته ناسا به دليل سنجشهاي جديد، اين سازمان اكنون از مناظر جديد و بي‌سابقه‌اي از سطح اين قمر از جمله بخش اسرارآميز تاريك آن برخوردار است.


يكي از صحنه‌هاي ابتدايي اين فيلم به نمايش يك دهانه عظيم در سطح ماه مي‌پردازد.اين ويدئو همچنين به نمايش دهانه شاكلتون پرداخته كه يك گودال برخوردي در قطب جنوب اين قمر بوده و نام خود را از ارنست شاكلتون، كاوشگر انگليسي ايرلندي قطب جنوب گرفته است.
از ديگر لحظات كليدي اين فيلم يك نماي دقيق از حوضه آيتكون قطب جنوب بوده كه يكي از بزرگترين گودالهاي ناشی از برخورد در منظومه شمسي و يكي از بزرگترين حوضه‌ها در ماه است.


جالب اينكه قطر اين گودال 2574 كيلومتر و عمق آن 13 كيلومتر است و در بخش تاريك ماه كه از منظر زمين نهان شده، قرار دارد.
تاكنون هيچ كاوش زميني از سمت تاريك ماه صورت نگرفته است.
شايد يكي از جالب‌ترين نمايشهاي اين فيلم زماني است كه ناحيه فرود ماموريت آپولو 17 را كه يازدهمين و آخرين ماموريت سرنشين‌دار ماموريت فضايي آپولوي آمريكا بوده، نشان مي‌دهد. اين تازه‌ترين فرود انسان بر ماه است.
اين فيلم به نمايش نقطه فرود در دره ی ثور – لیترو مي‌پردازد.


بخش اطلاعات ويدئو كه ناسا بر روي يوتيوب منتشر كرده، مي‌گويد: اگرچه ماه تا حد زيادي بدون تغيير باقي مانده، درك ما از آن و چگونگي تكامل اين قمر در طول زمان بطور چشمگيري تكامل يافته است.


در ادامه اين ويدئو آمده است: ‌به لطف سنجشهاي جديد، نماهاي جديد و بي‌سابقه‌اي از سطح ماه به همراه يك بينش جديد در مورد چگونگي شكل‌گيري آن و ديگر سيارات صخره‌اي در منظومه شمسي بدست آمده است.
انتهاي پيام

يك دهانه عظيم در ماه


حوضه آيتكون قطب جنوب ماه


تصوير دقيق از يك رشته‌كوه در ماه


نمايش محل فرود ماموريت آپولو 17


نمايش دقيقي از محل فرود آخرين ماموريت سرنشين‌دار به ماه در دره ثور- ليترو


نمايش دقيقي از حوزه شرقي ماه


دهانه شاكلتون در سمت تاريك ماه


دهانه براهه در ماه


دهانه جكسون درسمت تاريك ماه


نماي تاريك از محيط سخت ماه


فلت فشان


دهانه كامپتون بلكوويچ


دهانه تسيولكوفسكي ماه


نماي دقيق ناسا از چهره ماه
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
توده ای به هم ریخته از ستارگان

شمار کهکشان هایی که مانند کهکشان راه شیری ما، دارای بازوان مارپیچی گسترده ی درخشان یا هسته ای برافروخته باشند نسبتن کم است. در واقع، بیشتر کهکشان های موجود در گیتی، نمایی همچون ابرهایی کوچک و بی نظم دارند. یکی از این کهکشان ها DDO 82 است که در این تصویرِ گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی هابل متعلق به اِسا و ناسا دیده می شود.


Click here to view the original image of 673x707px.
این چنین کهکشان های کوتوله با این که در برابر کهکشان راه شیری کوچک و خرد به نظر می رسند ولی چیزی میان چند میلیون تا چند میلیارد ستاره در خود جای داده اند.


البته DDO 82 که به نام UGC 5692 نیز شناخته می شود، آنقدرها هم ساختار نامشخصی ندارد. ستاره شناسان آن را در رده ی "کهکشان های SM" یا کهکشان های مارپیچی ماژلانی - برگرفته از نام ابر ماژلانی بزرگ که یک کهکشان کوتوله است و به دور راه شیری می چرخد- جای داده اند. گفته می شود ابر ماژلانی بزرگ هم مانند DDO 82 یک بازوی مارپیچی دارد.


در مورد DDO 82، بر هم کنش های گرانشی روی داده در طول تاریخ آن، باعث به هم ریختگیش شده و از همین رو این ساختار (بازوی مارپیچی) به اندازه ی ابر ماژلانی بزرگ در آن پدیدار نیست. بر همین اساس، ستاره شناسان DDO 82 و دیگر کهکشان هایی که چنین سرشت به هم ریخته ای دارند را به عنوان کهکشان های نامنظم کوتوله نیز رده بندی نموده اند.

DDO 82 تقریبن 13 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و آن را می توان در صورت فلکی خرس بزرگ (دب اکبر) یافت. این جرم به عنوان یکی از اعضای گروه کهکشان های M81 شناخته می شود که شامل حدود سه دوجین کهکشان است. نام DDO 82 از شماره ی ردیف آن در کاتالوگ رصدخانه ی دیوید دانلپ (David Dunlap Observatory) گرفته شده. در آغاز، اخترشناس کانادایی، سیدنی ون دنبرگ در سال 1959 این فهرست را از کهکشان های کوتوله گرد آورد.


این تصویر از نماهایی ساخته شده که توسط دوربین پیشرفته ی پیمایشی تلسکوپ هابل در نور دیدنی (مریی) و فروسرخ ثبت شده‌اند. گستره ی میدان دید تصویر تقریبن 3.3 در 3.3 دقیقه ی قوسی می باشد.


Click here to view the original image of 1280x1344px.

 

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
تصویر بی‌نظیر پانارومایی ناسا از آسمان که از ترکیب 18,000 عکس خلق شده!

تصویر بی‌نظیر پانارومایی ناسا از آسمان که از ترکیب 18,000 عکس خلق شده!

طی دو سال اخیر بیش از 2.7 میلیون عکس توسط دوربین مادون قرمز Wide-field Infrared Survey Explorer یا WISE گرفته شده است. ناسا از میان این 2.7 میلیون عکس 18 هزارتای آنها را انتخاب نموده و با ترکیب آنها یک تصویر 180 مگاپیکسلی که 73.5 مگابایت حجم دارد خلق شده است.
شما می توانید تصویر نهایی با قابلیت بزرگنمایی چندین برابر را در این آدرس و در مرورگر وب خود مشاهده کنید و یا آن را با حجم 73.5 مگابایت از این آدرس دانلود کنید.

(خودم خواستم آپلودش کنم دیدم حجمش برای آپلود خیلی زیاده
:D)
 

nasa-agency

عضو جدید
سازمان فضایی امریکا‌ (ناسا)‌ تصاویر نادری از کره زمین و کره ماه را منتشر کرده است که از خارج از منظومه شمسی گرفته شده اند.

بيشتر...



لطفا انقد از منابع ایرانی استفاده نکنین...اینا جوگیرن..دقت نمیکنن یه کاری میکنن...
منبع اصلی خبر
http://www.nasa.gov/multimedia/imagegallery/iotd.html#lowerAccordion-set1-slide4


اینم ببینین
http://s4.picofile.com/file/7866259779/solar_system.jpg
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] نخستین تصاویر فضایی از نور نامرئی فتوسنتز گیاهان

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 92050804129
سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۷



دانشمندان ناسا شیوه‌ای جدید معرفی کرده‌اند که بر اساس آن از ماهواره‌ها برای اندازه‌گیری آنچه در درون یک گیاه در سطح سلولی رخ می‌دهد، استفاده می‌شود.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گیاهان از طریق فتوسنتز - فرایندی که نور خورشید را به انرژی تبدیل می‌کند - رشد و در طول فتوسنتز، «فلورسنس» از خود ساطع می‌کنند.
فلورسنس نوری است که برای چشم نامرئی بوده اما توسط ماهواره‌هایی که هزاران مایل بر فراز زمین مدارگردی می‌کنند، قابل‌شناسایی است.
دانشمندان ناسا هم‌اکنون شیوه‌ای را برای تبدیل داده‌های ماهواره‌ای به نقشه‌های جهانی دقیق این پدیده ظریف تثبیت کرده‌اند.
گیاهان سالم از انرژی نور خورشید برای عمل فتوسنتز استفاده می‌کنند و بخشی از نور را به عنوان نور ضعیف اما قابل اندازه‌گیری دوباره ساطع می‌کنند.
فلورسنس زیاد فتوسنتز فعال و همچنین عملکرد خوب گیاه را نشان می‌دهد، در حالی که فلورسنس پایین یا به میزان صفر، به معنی غیرفعال‌بودن گیاه است.
نقشه‌های این پدیده به دانشمندان نگاه مستقیمی در خصوص سلامتی گیاه ارائه می‌دهد.
نقشه‌های جدیدی که توسط یوهانا جوینر از «مرکز پرواز فضایی گودارد» در گرینبلت و همکارانش گرفته شده‌اند، نشان‌دهنده افزایش قابل‌توجه در تفکیک‌پذیری فضایی و همچنین تفکیک‌پذیری موقت در مقایسه با نقشه‌هایی است که در سال 2011 از ابزار ماهواره‌ای دیگری مخابره شده بودند.
اندازه‌گیری‌های جهانی ارتقا‌یافته می‌توانند دربرگیرنده مضامینی برای مزرعه‌داران علاقه‌مند به نشانه‌های اولیه استرس از دست رفتن محصول و همچنین زیست‌بوم‌شناسانی باشد که به دنبال درک بهتر پوشش گیاهی جهانی و فرایندهای چرخه کربنی هستند.
دانشمندان حاضر در این تحقیق برای نخستین بار موفق شدند تغییرات نقشه جهانی در فلورسنس را در بازه یک ماهه نقشه‌برداری کنند.
این امر موجب استفاده از فلورسنس به طور مثال، در پوشش گیاهی در طول فصل رشد می‌شود.
دینامیک پوشش گیاهی، شامل رشد گیاهی در طول فصل بهار نیمکره شمالی، پیش‌تر به صورت غیرمستقیم توسط داده‌های ماهواره‌ای که برای اندازه‌گیری "سبزبودن» نور منعکس‌شده از سطح زمین به کار می‌روند، مشاهده شده بود.
اندازه‌گیری‌های فلورسنس، اندازه‌گیری‌های سبز‌بودن را با ارائه اطلاعات فوری و مستقیم در خصوص حاصل‌خیزی گیاه تکمیل می‌کند.
ایجاد این نقشه‌ها از طریق طراحی روشی نوین برای شناسایی سیگنال‌های فلورسنس ضعیفی ممکن شد که توسط «ابزار نظارتی ازن جهانی 2» بر روی ماهواره‌ آب‌وهواشناسی اروپا به نام Metop-A جمع‌آوری شده بود.
به‌دست‌آوردن این اندازه‌گیری توسط سیگنال فلورسنسی که با نور خورشید منعکس‌شده از سطح زمین و ابرها و همچنین جذب نور خوشید توسط گازهای موجود در جو ترکیب می‌شود، به فرایندی پیچیده تبدیل می‌شود.
به منظور شناسایی فلورسنس، جوینر و همکارانش از این واقعیت بهره بردند که هر یک از این سیگنال‌ها دارای مشخصه‌ منحصر‌به‌فرد درست مانند اثرانگشت هستند؛ چه این سیگنال به فلورسنس و چه به سطح زمین یا جو تعلق داشته باشد.
برطرف‌کردن این سیگنال‌ از اثرات جوی پیچیدگی بود که در تحقیق پیشگام سال 2011 وجود نداشت.
در این تحقیق جوینر و همکارنش نخستین نقشه‌های جهانی را تولید کردند که مفهوم اندازه‌گیری فلورسنس پوشش گیاهی جهانی را از فضا اثبات کرد.
مطالعه سال 2011 به داده‌های طیف‌سنج موجود بر روی یک ماهواره ژاپنی به نام «ماهواره مشاهده گازهای گلخانه‌ای» (GOSAT) متکی بود.
محققان بخش تاریک غیرمعمولی از قسمت مادون‌قرمز طیف خورشیدی را تحلیل کردند که در آن نور پس‌زمینه اندکی وجود دارد و امکان تشخیص سیگنال ضعیف فلورسنس را فراهم می‌کرد.
با این حال، علی‌رغم پیچیدگی‌هایش، شیوه جدید امکان اندازه‌گیری‌های بیشتری که بتوانند تصاویر با تفکیک‌پذیری بالاتری را تولید کنند، فراهم می‌کند.

این مطالعه در آینده راه را برای انجام تحقیقات مبتنی بر اندازه‌گیری مشاهدات جوی یا فلورسنس هموار می‌کند.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] گذر یک سیارک عظیم از کنار زمین
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92050804387
سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹



سیارکی عظیم در ابعاد پنج زمین فوتبال صبح سه شنبه از فاصله ایمن از کنار زمین عبور کرد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیارک 2003DZ15 با وجود ابعاد بسیار بزرگ، از فاصله بسیار دوری از کنار زمین عبور کرده و به راحتی قابل رصد نبود.

سیارک، روز سه شنبه 30 جولای (هشتم مرداد) در ساعت 0037 به وقت گرینویچ (05:07 به وقت تهران) از فاصله 3.5 میلیون کیلومتری زمین که 9 برابر فاصله زمین تا ماه است، عبور کرد.

فاصله ایمن گذر سیارک عظیم 2003DZ15 با پهنای 152 متر که معادل پنج زمین فوتبال است، هیچ خطری برای زمین ایجاد نکرد.

پروژه تلسکوپ مجازی (VTP) علاوه بر پوشش زنده، تصاویری از گذر این سیارک تهیه کرده است.

انتهای پیام


گذر سیارک 2003DZ15 از فاصله ایمن از کنار زمین


کد خبرنگار: 71452
 

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
نگاره ی خیره کننده ای از هابل(کهکشان NGC 524) در فاصله ی 90 میلیون سال نوری!

نگاره ی خیره کننده ای از هابل(کهکشان NGC 524) در فاصله ی 90 میلیون سال نوری!

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
این تصویر نشون میده که جاذبه زحل چطور روی مسیر حرکت قمر Enceladus (یکی از ماههای سیاره زحل) تاثیر میذاره..
http://www.nasa.gov/mission_pages/ca...ets/index.html


Click here to view the original image of 673x308px.



کشف یه سیستم دو ستاره ای..این دوستاره دور هم میچرخن و هر 93 روز به صورت چشمک زن قابل دیدن میشن.به نظر میرسه به علت وجود ستاره سوم حلقه ای که این دو ستاره روش گردش دارن در حال انحراف پیدا کردنه...اعتقاد بر اینه که قراره یه منظومه ای با چندین سیاره در اونجا شکل بگیره...

http://www.nasa.gov/mission_pages/sp...oop/index.html



Click here to view the original image of 673x328px.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تلسکوپ آپوکرومات 150 میلیمتری...وختی پایه استوایی EQ روش میندازی که مجهز به سیستم جرم یاب اتوماتیکه(GO TO)

Click here to view the original image of 900x584px.


تلسکوپ فضایی جیمز وب..سال 2018 قراره پرتاب بشه و تو مدار لاگرانزی زمین قرار بگیره(جایی بین ماه و مریخ) هدفشم دیدن اولین نور تشکیل شده تو فضاس و اینکه زمین و کلا کهکشانها چطور شکل گرفتن...

Click here to view the original image of 2458x1966px.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] یخچال‌های نامرئی هیمالیا در تصاویر رصدخانه «زمین» ناسا

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 92050904636
چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴



«رصدخانه زمین» ناسا نمایی متحرک از یخچال‌های نامرئی هیمالایا را در سه باند مادون قرمز مختلف مخابره کرده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، انسان‌ها دارای چشمان کارآمدی هستند، اما قادر به مشاهده همه چیز نیستند و فراتر از طیف بینایی آن‌ها تعداد زیادی شیء وجود دارند که تنها با چشمان مصنوعی می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد.
با استفاده از دوربین‌های واقع در مدار، می‌توان به نمای جالب و جدیدی از اشیا دست یافت.
در نمای مخابره‌شده ناسا صخره‌ها و غبارهایی بر روی یخچال‌ها و طیفی از ارتفاعات دیده می‌شوند که بر تصاویر مادون‌قرمز اثر گذاشته و نماهای نامرئی یخچال‌ها را آشکارسازی می‌کنند.
تصاویر ارسال‌شده توسط ابزار ASTER تهیه‌ شده‌اند که وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن برای ماهواره Terra ناسا ساخته شده است.
این ماهواره از شش باند کوتاه مادون‌قرمز و پنج باند مادون‌قرمز حرارتی استفاده می‌کند.
در بخش فوقانی تصاویر مزبور، دو یخچال‌ نپال به نام‌های Ngozumpa و Khumbu قرار دادند که در سه باندی طیفی ماهواره ظاهر می‌شوند.
باند مادون‌قرمز نزدیک دارای بالاترین تفکیک‌پذیری (15 متر در هر پیکسل) است. مادون‌قرمز با باند کوتاه دارای تفکیک‌پذیری 30 متر در پیکسل و مادون‌قرمز حرارتی نیز تفکیک‌پذیری 90 متر در هر پیکسل را رصد می‌کند.
انتهای پیام
نمایی متحرک از یخچال‌های نامرئی هیمالیا
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصوير زيباي ناسا از ريگ‌هاي روان مريخ




دوربين آزمايشات علمي ناسا با وضوح تصويري بالا موفق به شكار تصويري فوق‌العاده از ريگ‌هاي روان يكي از دشت‌هاي قطب شمال مريخ‌ شده است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)اين دشت در ارتفاعي بالغ بر 73 درجه واقع شده و بالاتر از محل فرود Mars Phoenix متعلق به ناسا است كه در سال 2008 و در ناحيه 68 درجه شمالي بر روي سطح اين سياره نشست.

ريگزارهاي باراچان پديده‌يي شناخته شده بر روي سطح مريخ بوده و نمونه‌هاي مشابهي از اين دست بر روي زمين نيز قابل مشاهده است. باراچان‌‌ها با حركت هوا نيز سرگردان مي‌شوند.

مريخ از لحاظ جغرافيايي بدون تحرك و "مرده" نيست. اين سياره شايد ميزبان مناسبت‌هاي زمين‌شناسي همچون زمين نباشد اما چشم‌انداز آن توسط بادها و تغييرات فصلي شكل داده مي‌شود و اين وعده را مي‌دهد كه هر مسافري به مريخ (ربات ياانسان) شاهد دنيايي ديناميك و جذاب براي تفحص در سياره سرخ خواهد بود.

ريگزارهاي مريخ



 

Similar threads

بالا