گفتگوی 1: دغدغه های شغلی و موانع اصلی بیکاری مهندسین کشاورزی

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
میشه سوال کنم ازتون چند سال سابقه کار دارین شماها (یعنی اونایی که توی طرح استخدام ناظرین فعالیت کردن؟).... من کلا 4 سال سابقه کار دارم! :redface: شماها میگین با چند سال سابقه کار میتونیم بریم؟! یکی مارو راهنمایی کنه لطفاً
 

عســـل

عضو جدید
میشه سوال کنم ازتون چند سال سابقه کار دارین شماها (یعنی اونایی که توی طرح استخدام ناظرین فعالیت کردن؟).... من کلا 4 سال سابقه کار دارم! :redface: شماها میگین با چند سال سابقه کار میتونیم بریم؟! یکی مارو راهنمایی کنه لطفاً

كســـي كه اصـــلا سابقـــه نداشتـــه باشـــه بايـــد چكار كنـــه ؟ :question:
 

maten110

عضو جدید
اول اینکه کجا میخواید برید؟:)

دوم اینکه کجا سایقه کار دارید ؟ طرح ناظرین یا .....
 

*محیا*

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
میشه سوال کنم ازتون چند سال سابقه کار دارین شماها (یعنی اونایی که توی طرح استخدام ناظرین فعالیت کردن؟).... من کلا 4 سال سابقه کار دارم! :redface: شماها میگین با چند سال سابقه کار میتونیم بریم؟! یکی مارو راهنمایی کنه لطفاً

این استخدامی تنها برای کسانی هست که در طرح ناظرین گندم فعالیت داشتند .
سلام
1- داشتن حداقل 2 سال سابقه فعاليت مستمر مشاركت و نظارت مستقيم در امور منابع طبيعي و توليد محصولات راهبردي و اساسي بخش كشاورزي از جمله گندم ، برنج ، جو ، ذرت ،دانه هاي روغني ، چغندر قند ، شير ، تخم مرغ ، گوشت سفيد و قرمز
تبصره 1- منظور از 2 سال سابقه مستمر داشتن حداقل 6 ماه فعالیت متوالی نظارت در هر سال زراعی ، از سال زراعي 1382 تا12/11/1390
2- مشمولین قانون مهندسین ناظر عبارت است از: :
الف - ناظر (مهندس ناظر ، فردي است داراي مدرك كارشناسي يا بالاتر عضو سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي در يكي از رشته هاي اصلي بخش كشاورزي كه به صورت حقيقي يا حقوقي از طريق سازمان نظام مهندسي کشاورزی ومنابع طبیعی ، شركت هاي خدمات فني و مشاوره ای يا كلينيك هاي گياهپزشكي بر توليد محصولات اساسي و راهبردي نظارت دارد) (با تایید سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی)
ب- عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی و مدير و يا كارشناس تعاوني هاي توليد که در امور مشاركت و نظارت شرکت داشته باشد .(با تایید بالاترين مقام سازمان تعاون روستایی استان و تاييد نهايي سازمان جهاد كشاورزي استان)
ج – عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی ومشارکت در کارشناسی در مديريت جهاد كشاورزي استان ها ، شهرستان ها و يا مراكز جهاد كشاورزي در امر نظارت محصولات راهبردي و اساسي
تبصره 2- داشتن تائيديه از بالاترين مقام سازمان جهاد كشاورزي استان ها براي مدت سابقه اشتغال به كار و نظارت مستقيم بر محصولات اساسي و راهبردي كشاورزي الزامي است.
تبصره 3- مبناي احتساب سابقه اشتغال، نظارت ومشارکت، قرارداد منعقده في مابين با تاييد سازمان جهاد كشاورزي استان مي باشد.
ارايه تاييديه از سازمان نظام مهندسي کشاورزی ومنابع طبیعی داير بر عضويت در سازمان مورد نظر و شركت در آزمون ورودي و همچنين ارايه تائيدیه داير برگذراندن دوره هاي آموزشي مرتبط و معتبر از مراكز آموزش جهاد كشاورزي وداشتن حداقل 30 ماه سابقه كار مرتبط ، از شركت در اين آزمون معاف بوده و در صورت تائيد گزينش مراحل جذب و بكارگيري آنان با رعایت سایر مقررات انجام خواهد شد
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تموم شد؟! دیگه کسی نظری نداره؟ فقط استخدام ناظرین؟
با این حساب پیشنهاد میکنم همگی بریم تغییر رشته بدیم...!
 

old friend

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تموم شد؟! دیگه کسی نظری نداره؟ فقط استخدام ناظرین؟
با این حساب پیشنهاد میکنم همگی بریم تغییر رشته بدیم...!

فقط تغییر رشته دادین، مکانیک نیاین که اونم داغووووووووووووووووونه :D
 

نخبه1

عضو جدید
سلام ازت ممنونم به خاطر باز كردن اين بحث اولاغلط املايي داري دوماٌ هيچ مهندس كشاورزي نمي تونه بي كار باشه البته نظر منه چون اين رشته يه جورايي كار افريني هم محسوب مي شه
 

نخبه1

عضو جدید
به نظر من جاي كساني كه كشاورزي ميخونن بايد تو زمين باشه نه اين كه از راه دور قضاوت كنن من كشاورزم وكشاورزي هم ميخونم 7سال هم سابقه كار دارم شغل پردرامدي هستش اگه پرتوقع نباشيم
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
به نظر من جاي كساني كه كشاورزي ميخونن بايد تو زمين باشه نه اين كه از راه دور قضاوت كنن من كشاورزم وكشاورزي هم ميخونم 7سال هم سابقه كار دارم شغل پردرامدي هستش اگه پرتوقع نباشيم
سلام. زمین مال خودتونه؟ مشکل آب ندارین؟
 

eng-zeinab

عضو جدید

رضا جان من کاملا باهات موافقم
مخصوصا با بخش آخرش
الان همه جا به دلایل مختلف اناث رو استخدام میکنن!!!!!
آحه آدمای عاقل خرج خونه رو کی باید بده!!!!!

سریع موضع نگیرین چون اینجا ایرانه و با توجه به شرع و عرف و قانون خرج و هزینه زندگی بامرده و در قانون با نفقه ازش یاد میشه
پس باید اولویت رو با آقایان بذارن برای استخدام که متاسفانه اینطور نیست مثلا اینجا از چهارتاتا آقا و دوتا خانوم دو نفرو گرفتن و شک نکنین که همون دوتا خانم مجردو گرفتن بعد مصاحبه دوست منم تو اون چهارتا آقا بود و ازدواج کرده و بیکار هم هست!!!
از اونا هم کمتر نبود
و اینو من نمیتونم تحلیل کنم بر چه اساسی
بیخیال

بابا باغتون آباد..........................
وااااااااااااااااااااااااااااااااااا دوس عزیز حرفا میزنینااااااااااا مگه ما زحمت نکشیدیم ،درس نخوندیم خو ماهم میخوایم مستقل شیم برا خومون کار کنیم

البته اگه وجدانی فک کنی خوب حق با شماس ولی یه آقایی که استخدام باشه هیش موقع نمیره با یه خانمی که بیکاره ازدواج کنه حتی خانم تحصیل کرده ام باشه موافقییییین آیااااااااا؟؟؟؟؟؟/
 

eng-zeinab

عضو جدید
به نظر من جاي كساني كه كشاورزي ميخونن بايد تو زمين باشه نه اين كه از راه دور قضاوت كنن من كشاورزم وكشاورزي هم ميخونم 7سال هم سابقه كار دارم شغل پردرامدي هستش اگه پرتوقع نباشيم
.
آره خوب راس میگین شغل پر درآمی هس اگه چمو خم کار دست باشه ولییییی خیلی خیلی سخت هستش

در کل وقت گذاشتن،هزینه کردن درس خوندن تو رشته کشاورزی اشتباه محضه که من این اشتباه رو کردم متاسفانه!!!!!!!
 

حامد۲۵

عضو جدید
سلام
بنظر من سیستم آموزشی به دردبخوری نداریم پول واحد عملی میدیم ولی از عملی خبری نیست،یه چیزی از رو کتاب واسمون میخونن...دانشجو وقتی فارغ التحصیل شد باید آماده کار باشه..ضمن احترام به استادهام ۳ساله تو کار تعمیر ماشین سنگینم هیچی بمن یاد ندادن هرچی یاد گرفتم تجربیات و تحقیقهای خودمه انتظاراتو بیارین پایین دوستان گلم چه عیب داره یه مهندس کارفیزیکی بکنو.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
همه ی صحبت های دوستان رو خوندم با یک سری حرف ها موافقم

اما یه سوال!! چرا اکثر مهندسین کشاورزی که وارد این رشته میشن,از قبل برای خودشون برنامه ریزی نمی کنن؟ و یا بدون انگیزه و یا علاقه وارد این رشته میشن؟!

فقط یه مدرک مهندسی بگیرن اون هم حالا از هر دانشگاهی, بعد مدرک هم که میرن دنبال یه کاری که اصلا به رشته ی تحصیلیشون مربوط نیست و یا پیگیری نمی کنن!!

چرا؟؟ این جوریه؟!! علت اصلیش چی میتونه باشه؟!
 

حامد۲۵

عضو جدید
دوستان سلام،بنظر من بفکر کار دفتری نباشین،من لیسانس مکانیک هستم کار پیدا نکردم ۳ساله مکانیکی ماشین سنگین کار میکنم خداروشکر پد نیست ولی خیلی زجر کشیدم تا راه افتادم الان شراکتی کارمیکنم،
 

حامد۲۵

عضو جدید
من که مشکل سربازی نداشتم چون بعد از سربازی رفتم دانشگاه اشتباه کردم کاردانی ماشین الات گرفتم لیسانس مکانیک هم نتونست کاری واسم بکنه...
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
۵۰ دستورالعمل کوتاه برای شرکت در یک مصاحبه استخدامی

۵۰ دستورالعمل کوتاه برای شرکت در یک مصاحبه استخدامی

۵۰ دستورالعمل کوتاه برای شرکت در یک مصاحبه استخدامی


حتما شما هم از این داستانهای وحشتناک شنیده اید! کارجویانی که در حین مصاحبه استخدامی به تلفن پاسخ میدهند یا پیامک میزنند یا سرشان را شانه میزنند یا حتی بدتر از اینها. شما که از این کارها نمیکنید ، میکنید؟ مسلما نه!
خیلی از نباید های دیگر هم هست که ممکن است به آنها توجه نکرده باشید یا فراموش کرده باشید. شکار یک موقعیت شغلی راه درازی و دشواری دارد ، پس بهتر است با برخی لطیفه های کار قدری سرگرم شویم و مروری به دانسته هامان داشته باشیم. برای یادآوری و یادگیری شما ، ۵۰ نکته آموزنده و لطیف را یکجا جمع کرده ایم که در بخش اول ۲۵ جمله را مرور می کنیم:۱- دیر نرسید!
۲- خیلی هم زود نرسید!
۳- سیگار نکشید و بوی سیگار هم ندهید!
۴- از رئیس و شرکت قبلی تان بدگویی نکنید!
۵- درباره توانایی ها ، مهارتها، تجربه و دانش خود بلوف نزنید!
۶- لباسهای نامتناسب با این محل کار را نپوشید!
۷- نام کسی را که با او قرار مصاحبه دارید فراموش نکنید!
۸- با عطر و ادکلن و مواد بهداشتی معطر دوش نگیرید!
۹- عینک دودی نزنید!
۱۰- هندزفری خود را درآورید!
۱۱- یادتان نرود درباره این شرکت تحقیقات کافی کرده باشید!
۱۲- فراموش نکنید اشتیاق خود به اشتغال در این کار بخوبی نشان دهید!
۱۳- خیلی سریع سراغ بحث پاداش و مزایا نروید! – تا آنها نگفته اند شما هم چیزی نگویید.
۱۴- درباره حقوق خیلی زود صحبت نکنید!
۱۵- مراقب باشید توانایی توضیح توانایی ها و مهارتهای خود را نسبت به این کار کاملا نشان دهید.
۱۶- یادتان نرود باید مصاحبه کننده را متقاعد کنید که شما برای این کار بهترین گزینه اید!
۱۷- فراموش نکنید پرینت رزومه خود را همراه ببرید!
۱۸- یادتان نرود در رزومه خود چه چیزهایی نوشته اید!
۱۹- زیاد سوال نپرسید!
۲۰- نه اینکه اصلا هم سوال نپرسید!
۲۱- برای سوالات متداول در مصاحبه آمادگی کامل داشته باشید.
۲۲- مراقب باشید با دقت به آنچه مصاحبه کننده میگوید گوش دهید! حواستان شش دانگ باشد.
۲۳- بیشتر از نیمی از وقت را صحبت نکنید!
۲۴- وسط صحبت های مصاحبه کننده ندوید!
۲۵- روش برقراری ارتباط با مصاحبه کننده را مطابق روش خود او انتخاب کنید.
۲۶- خمیازه نکشید!
۲۷- دولادولا راه نروید و وارفته نباشید!
۲۸- دوست و مادر خود را همراه نبرید!
۲۹- آدامس ، خودکار ، و موی خود را نجوید!
۳۰- بلند نخندید ، بریده بریده صحبت نکنید ، خیلی آهسته صحبت نکنید ، با خودتان زمزمه نکنید ، با دهانتان صدا در نیاورید ، لبتان را نجوید!
۳۱- از تکیه کلامهایی مثل “آره…” “میدونی..” ، ” مثلا..” ، “فکر کنم.. ” و ” ام..” “خب…” و … استفاده نکنید!
۳۲- خودتان را به آدمهای مهم نچسبانید ، لاف نزنید ، و ادای همه فن حریف ها را درنیاورید!
۳۳- دنبال روشویی و دستشویی نگردید!
۳۴- نابجا و زیادی سربه زیر و افتاده نباشید!
۳۵- وقتی دست میدهید ، نه زیاد شل دست بدهید نه زیاد محکم
۳۶- ارتباط چشمی ضعیف یا خیلی طولانی برقرار نکنید ! (به مصاحبه کننده یا کف زمین خیره نشوید!)
۳۷- پیش از مصاحبه کننده روی صندلی ننشینید!
۳۸- حالت عصبانی یا تهاجمی یا دفاعی نگیرید!
۳۹- از اینکه معطل شدید شکایت نکنید!
۴۰- از هیچ چیز شکایت نکنید!
۴۱- با فردی که پذیرای شماست(منشی) بی ادبانه برخورد نکنید!
۴۲- ناراحتی یا عصبانیت خود را بروز ندهید!
۴۳- درباره از دست دادن شغل قبلی تان زیاد توضیح ندهید!
۴۴- پسرخاله نشوید و شوخی نکنید!
۴۵- ناامید بنظر نرسید!
۴۶- به ساعت نگاه نکنید !
۴۷- همه چیز را نگویید!
۴۸- مثل آدمهایی که برای یک موقعیت تمرین کرده اند نباشید!
۴۹- گوشی موبایلتان را روشن نگذارید!
۵۰- یادتان نرود حتما تقاضای خود را برای کار اعلام کنید.

امیدواریم شما هم با رعایت این ۵۰ نکته ، حضور بهتری در یک مصاحبه استخدامی داشته باشید.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
روح شغل كشاورزي پشت ميز نشيني نيست!
از آنجايي كه سال ها بحث بيكاري فارغ التحصيلان رشته هاي كشاورزي به عنوان يكي از دغدغه هاي بخش كشاورزي مطرح است و هفته هم مزين به بزرگداشت جهاد است ؛ مصاحبه اي با آقاي دكتر مجتبي رجب بيگي رييس موسسه آموزش عالي علمي كاربردي جهاد كشاورزي انجام گرفت. ايشان در محدوده اين مصاحبه به بيان ديدگاه ها و نظرات خود در مورد آموزش در بخش كشاورزي پرداخت كه نظر شما خوانندگان محترم را به مشروح اين مصاحبه جلب مي كنيم. آقاي دكتر ضمن تشكر از حضور جنابعالي در اين مصاحبه ، سال هاست كه بحث بيكاري فارغ التحصيلان رشته هاي كشاورزي به عنوان يكي از دغدغه هاي اين بخش مطرح مي شود؛ هر چند كه بحث بيكاري فارغ التحصيلان مختص به رشته هاي كشاورزي نمي باشد؛ ولي در مقايسه با ساير رشته ها اولين موضوعي كه در اين مورد به ذهن خطور مي كند وجود گسترده مزارع و مراتع با پتانسيل هاي بالقوه فراوان در كشور است كه براستي با توجه به اين منابع عظيم خدادادي علت اين خيل بيكاري چيست؟ براي ورود به بحث سعي مي كنم با مقدمه اي كوتاه مطلب را آغاز كنم . در حال حاضر فرهنگ كاردر جامعه، به گونه اي است كه افراد به اشتغال در بخش دولتي تمايل پيدا مي كنند . بعضي گمان مي برند كه كار يعني اينكه دريافتي ثابتي در پايان ماه داشته باشند. اين تفكر مهمترين مانع در توسعه اشتغال بويژه در بخش كشاورزي است. حتي كساني كه به كار غير دولتي مشغول هستند ؛ معتقدند كه براي تامين احتياجات خودشان و آينده شان و از همه مهمتر منزلت اجتماعيشان حتما بايد در بخش دولتي نيز مشغول به كار شوند . به عبارت ديگر دو شغل را براي خود انتخاب مي كنند كه در واقع شغل اول همان شغل غيردولتي است . شكل گرفتن اين تفكر در سياست هاي كلان و فرهنگ كشور كم كم رسوخ كرده و مي توان گفت اين پديده ساليان سال است كه شكل گرفته است. اگر شغل را همچنان اين گونه تعبير كنيم و براساس بحث فرهنگي و سياست گذاري به سمتي برويم كه تامين امكانات ، آتيه و رفاه را فقط در بخش دولتي جستجو كنيم؛ همچنان با معضل و مشكل بيكاري نه در بخش كشاورزي بلكه در ساير بخش ها مواجه خواهيم بود. اين مسئله هم از نظر فرهنگي و اجتماعي بايد مورد توجه قرار گيرد. اگر روش ها در جهتي باشد كه كسي كه در بخش غير دولتي مشغول به فعاليت مي باشد از رفاه ، تامين اجتماعي ، آتيه و مستمري و از همه مهمتر منزلت اجتماعي برخوردار باشد و اين مسئله در فرهنگ ما غالب شود؛ مي توان مشكل را از بين برد . در بخش كشاورزي متاسفانه اين مسئله حادتر است به دليل اين كه كشاورزان ، كشاورززادگان ، دامپروران ، مرغداران و...... نيز ممكن است از نظر منزلت اجتماعي مشكلاتي داشته باشند؛ به عبارت ديگر در ساير كشورها يك كشاورز ممكن است فردي متمكن و از نظر اجتماعي نيز همچون يك بازرگان از وجهه خوبي برخوردار باشد . فرهنگ سازان ما مانند رسانه ملي بايد اين فرهنگ را ترويج كنند تا مشاغلي مثل كشاورزي، دامداري ، توليد كننده كرم ابريشم ، زنبور داري و ... داراي منزلتي اجتماعي گردد و نشان دهند كه كشاورز داراي مهارت هاي زيادي است كه از طريق آن مهارت ها به مكنت خوبي مي تواند دست يابد و يك كارآفرين باشد. بايد بحث نوآوري و كارآفريني در بخش كشاورزي تبليغ و ترويج شود .
من مجددا بحث را به فارغ التحصيلان فاقد كار مي برم به نظر شما مسئول اين بيكاري كيست؟ منظور از بيكاري چيست ؟ آيا منظور اين است كه شغل دولتي ندارند؟ يا پشت ميز نشين نيستند؟ اگر منظور اين است مي توان گفت اين تعبير مناسب نيست . روح شغل كشاورزي پشت ميز نشيني نيست بلكه تلاش و فعاليت در مزرعه است تا هنگامي كه يك دانش آموخته كشاورزي در كشور اينگونه بينديشد بايد هر ساله در انتظار بيكاران بيشتري در اين زمينه باشيم . از طرف ديگر دانش آموختگان بايد مهارت هاي لازم و كافي را در دانشگاه ها كسب كنند و فقط به مباني نظري نپردازند. . ترس و عدم اعتماد به نفس بدليل اينكه دانش آموختگان فاقد مهارت‌هاي لازم رشته خود مي باشند ارمغاني جز بيكاري براي آنها به همراه نخواهد داشت . خوشبختانه براساس آمار موجود در حال حاضر بيش از 75 درصد فارغ التحصيلان رشته هاي علمي كاربردي بخش كشاورزي به دليل كسب مهارت هاي لازم در حرفه هاي مورد نظر بخش كشاورزي مشغول بكار و فعاليت مي باشند؛يا به عبارت ديگر شاغل هستند. شما به دوره هاي علمي كاربردي اشاره كرديد و يكي از مهمترين علل بيكاري فارغ التحصيلان بخش را عدم مهارت كافي ذكر كرديد؛ براي رفع اين نقيصه چه تمهيداتي انديشيده شده؟ شايد نظام آموزش هاي علمي كاربردي و تداوم تقويت اين نظام نوپا در كشور بتواند تا حد بسيار زيادي اين نقيصه را رفع نمايد ؛ به عنوان مثال دانشجويان ما در موسسه آموزش عالي علمي كاربردي جهاد كشاورزي ، مهارت و علم را به موازات يكديگر فرامي گيرند ، در طول دوره انگيزه‌هاي لازم به دانشجو داده مي‌شود؛ ترس از كار عملي و ميداني از او گرفته مي شود و با افزايش مهارت در او اعتماد به نفسش تقويت مي گردد؛ نوآوري و كارآفريني بايد در فرد عملا تقويت شود ؛ در طول دوره دانشجو مهارت هاي لازم را عملا كسب مي كند ؛ يكي از ويژگي هاي كارآفريني ريسك پذيري است چه موقع فرد ريسك پذير مي شود؟ ، زماني كه ترسش مي ريزد؛ چه موقع ترسش مي ريزد؟ زماني كه تجربه هاي لازم را در كار خود بدست آورد . به عنوان مثال دانشجويان رشته شير و فرآورده‌هاي مواد لبني كليه دروس تخصصي خود را در پايلوت هايي كه ازروي كارخانجات بزرگ طراحي شده در طول دوره با حضور عملي خود، فرامي گيرند ؛ تمام موارد و مسائلي كه در يك كارخانه بزرگ ممكن است رخ دهد در اين پايلوت مي آموزند و خودشان به تنهايي تجربه مي كند و بدين وسيله بهترين تجربه و مهارت را كسب مي كند . يكي از محسنات رشته هاي علمي كاربردي بخش كشاورزي كه در موسسه آموزش عالي علمي كاربردي جهاد كشاورزي انجام مي شود ؛ تخصصي بودن رشته ها است مثلا در دانشگاه‌ها يك رشته كلي بنام دامپروري وجود دارد ولي در اينجا به زير شاخه هاي رشته دامپروري توجه مي شود مانند : زنبور عسل ؛ پرورش طيور، پرورش گاو، پرورش اسب، پرورش گوسفند و بز و .... پس در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي بدليل اينكه رشته ها به صورت عمومي مطرح مي گردند ؛ عرصه و مزارع عملياتي كمتري را در اختيار دارند و دانشجو مهارت هاي لازم را در مورد رشته خود كسب نمي كند ؛ در صورتي كه بيش از 60 هزار هكتار عرصه هاي عملياتي در سراسر كشور توسط وزارت جهاد كشاورزي در اختيار دانشجويانش قرار گرفته است . دانشگاه ها و موسسات آموزشي ما بايد روحيه كارآفريني را در دانشجويان خود تقويت كنند ولي متاسفانه بدليل اينكه عرصه هاي عملياتي آنها محدود است؛ كمتر مي توانند اين كار را انجام دهند و شايد يكي از علل بسيار مهمي كه آموزش عالي كشور مشاركت دستگاه هاي اجرايي كشور را طلب كرده همين باشد كه از پتانسيل هاي وسيع بخش هاي ذينفع براي تربيت نيروي انساني مورد نياز خود حداكثر بهره‌برداري را بعمل آورند . يكي ديگر از علل بيكاري فارغ التحصيلان در عدم وجود ارتباط و تعامل في مابين دانشگاه با بهره بردار و سياستگذاران بخش كه اغلب دولتي هستند مي باشد و اين عدم ارتباط به توليد فارغ التحصيل بيكار مي انجامد لذا نياز به يك پيوند و ارتباط بسيار تعاملي و محكم در اينجا وجود دارد.
آقاي دكتر اگر فارغ التحصيل مهارت كافي و لازم را در رشته خود داشته باشد و دنبال كار دولتي هم نباشد با دست خالي چگونه مي تواند كارآفرين شود؟
در اينجا است كه فرد نياز به سرمايه و حمايت هاي مالي دارد؛ خوشبختانه با توجه به تسهيلات،‌منابع و امكاناتي كه توسط منابع دولتي و خصوصي، تعريف شده و در اختيار اين دسته از علاقمندان قرار مي گيرد؛ مي توانند؛ فعاليت خود را در حجم كوچك با همان سرمايه محدود آغاز كنند و بعد كم كم به كارشان رونق دهند؛ به عنوان مثال براي احداث يك گلخانه يا يك دامداري كوچك ، سرمايه آنچناني نياز نيست شايد در حد 5 تا ده ميليون تومان بتوان انها را راه اندازي كرد و بعدا با تسهيلاتي كه از منابع اعتباري كشور اخذ خواهند كرد؛ با ايجاد مهارت هاي بيشتر كار را توسعه دهند . ما نمونه هاي بسيار زيادي از اين نوع فارغ التحصيلان ، كارآفرين در رشته هاي علمي كاربردي كشاورزي داريم كه با دست خالي شروع كردند و امروز يكي از توليد كنندگان و يا صادر كنندگان محصولات خود در كشور محسوب مي شوند و در كنار آن سرمايه مناسبي را بدست آورده اند . براي آن دسته از فارغ التحصيلان بخش كشاورزي چه بايد كرد؟ همانطور كه قبلا عرض شد هيچ فارغ التحصيلي در بخش كشاورزي بيكار نيست مگر آنكه كار را در شغل دولتي جستجو كند و از مهارت و انگيزه كافي هم برخوردار نباشد . باور ما اين نيست كه تعداد دانش آموختگان بخش كشاورزي زياد است نياز بخش بيش از اين رقم ها است ؛ وقتي براساس آمار اعلام مي شود بيش از 80 درصد بهره برداران فاقد آموزش‌هاي علمي كاربردي هستند ، براي اصلاح اين وضعيت و براي دستيابي به يك رقم 50 درصدي با توجه به حدود 3/4 ميليون نفر بهره بردار بخش كشاورزي بايد دو ميليون كاردان به اين جمعيت تزريق شود . پس حالا دو ميليون نفر كجا و چهل تا پنجاه هزار نفر كجا؟ همانگونه كه ملاحظه مي فرماييد چقدر با نياز فاصله داريم ؟
آقاي دكتر از برنامه ها و فعاليت هاي موسسه براي خوانندگان عزيز ما بگوييد؟
موسسه آموزش عالي علمي كاربردي وزارت جهاد كشاورزي با هدف جوان سازي؛ دانش محوري و كارآفريني در بخش كشاورزي در سال 71 تاسيس شد و اولين گروه دانشجويان خود را در سال 75 از طريق آزمون دانشگاه جامع علمي كاربردي پذيرش نمود . در اين موسسه ده گروه تخصصي وجود دارد كه مسئوليت نيازسنجي ،‌طراحي ، تصويب و راه اندازي و نظارت بر اجراي دوره هاي علمي كاربردي را عهده دار مي باشند. در حال حاضر 71 رشته در مقطع كارداني ، 20 رشته در مقطع كارشناسي و 2 رشته در مقطع كارشناسي ارشد طراحي و به تصويب شوراي عالي وزارت علوم تحقيقات و فناوري رسيده است. برگزاري بيش از هفتصد دوره كارداني و كارشناسي ناپيوسته علمي كاربردي در 60 مركز و پرديس آموزشي متعلق به وزارت جهاد كشاورزي در سراسر كشور و پذيرش بيش از چهل هزار نفر دانشجو را از ديگر فعاليت هاي اين موسسه مي توان به حساب آورد. تكميل فضاهاي آموزشي ، تجهيز و تكميل آزمايشگاه ها ؛ كارگاه‌ها و پايلوت ها ، تدوين ضوابط و مقررات و آيين نامه هاي رفاهي ، خدماتي و همچنين تدوين و چاپ بيش از 60 عنوان كتاب براي دوره هاي علمي كاربردي بخش كشاورزي و نيز اجراي 253 طرح تحقيقاتي و مطالعاتي مرتبط با حوزه كاري موسسه برخي از ديگر فعاليت هاي مهم بشمار مي رود.
آيا براي فارغ التحصيلان رشته‌هاي كشاورزي تسهيلاتي در نظر گرفت شده است؟
بله به عنوان مثال اگر فارغ التحصيلان رشته هاي صنايع تبديلي و تكميلي بصورت گروهي تعاوني را تشكيل دهند مبلغ قابل ملاحظه اي وام به آنها تعلق مي گيرد و اين تسهيلات در طرح هاي صنايع تبديلي بيشتر ارايه مي گردد چون كشور نيازمند اين صنعت است. در خاتمه مجددا تاكيد مي كنم؛ اگردانش آموخته بخش كشاورزي مهارت و انگيزه لازم را داشته باشد بيكار نيست. اگر به نوآوران و كارآفرينان بخش كشاورزي دقت كنيد مشاهده مي شود فرد قبل از هر چيز انگيزه و مهارت لازم را داشته . در سيستم آموزشي سعي گردد تا دانشجويان به سويي هدايت شوند كه در طول تحصيل ، مهارت هاي لازم را در كنار علوم روز فراگيرند تا انشاءالله شاهد شكوفايي و آباداني روزافزون كشاورزي ميهن عزيزمان باشيم .
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچههایی که دردانشگاه علمی کاربردی رشته های کشاورزی رو برمیگزینن. اصلا نگران اینده شون نباشن...
تحصیل به همراه کار براشون فراهمه.. من دانشگاهم علمی کاربردی نبود. ولی با مصاحبه ای که از دوستاندارشتیم.. و اماری که گرفته شد. کسانی که در رشته های کشاورزی در این داشنگیاه به تحصیل پرداختند موفق تر از دانشگاهیان.. تحصیل کرده در دانشگاه ازاد و سراسری هستن...
ولی با این حال. با داشتن معدل 15.. میتوانید.. در جهاد کشاورزی استان خود مشغول به کار شوید. یه ذره همت کنید..
 

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
بچههایی که دردانشگاه علمی کاربردی رشته های کشاورزی رو برمیگزینن. اصلا نگران اینده شون نباشن... تحصیل به همراه کار براشون فراهمه.. من دانشگاهم علمی کاربردی نبود. ولی با مصاحبه ای که از دوستاندارشتیم.. و اماری که گرفته شد. کسانی که در رشته های کشاورزی در این داشنگیاه به تحصیل پرداختند موفق تر از دانشگاهیان.. تحصیل کرده در دانشگاه ازاد و سراسری هستن... ولی با این حال. با داشتن معدل 15.. میتوانید.. در جهاد کشاورزی استان خود مشغول به کار شوید. یه ذره همت کنید..
با اجازه ی بزرگترها من با این قضیه موافق نیستم... شما کدوم دانشگاه علمی کاربردی رو سراغ دارید که با استانداردهای حتی 20سال پیش دانشگاهها مطابقت داره؟! رشته کشاورزی یه رشته ایه که گرایشهاش همگی نیازمند تجهیزات آموزشی هستن...مثلا رشته خود من نیاز به دستگاه x-rayداره یا خیلی تجهیزات دیگه...شما کجا این چیزها رو سراغ دارین؟ سطح علمی مدرسین دانشگاهای سراسری با این دانشگاها واقعا یکیه؟ در عرصه عمل شخصا شاهد بودم که نه تنها نوع دانشگاه بلکه اسم دانشگاه هم در توان تخصصی فرد تاثیر داشته.......
 

ریحانه...

عضو جدید
سلام به نظر من مشکل سر دیدگاه فارق التحصبلای کشاورزیه
ما باید به بازار رشته مون یه جور دیگه نگاه کنیم
گذشته از بحث تدریس کشاورزی دقیقا یعنی مدیریت در بخش کشاورزی یعنی مدیریت یه زمین یا گلخونه یا یه همچین چیزی باید توانشو در خودمون ایجاد کنیم و رشته خودمون رو اونطور که هست باور کنیم
به نظر من یه فارغ التحصیل کشاورزی اگه از علمش در تجربیات کاری استفاده کنه و وارد بخشش کشاورزی بشه قطعا موفق و شاده و شغلش هم بی نظیره
 

حامد۲۵

عضو جدید
موانع؟؟؟مانع نمیشن میگن پول بده بعدشم خودت یه کاری کن وگرنه ما کاری بلد نیستیم واستون.
 

حامد۲۵

عضو جدید
دوستان بنظر من دانشگاه باید مجهز به تجهیزات روز دنیا باشه،من کاردانی ماشین آلات و کارشناسی مکانیک خوندم تجهیزات کارگاه دانشگاه ما واسه سال۴۸ بودش که تراکتور رومانی وارد ایران شد تازه استادهامون هم با اینکه دانشگاه دولتی بود کار عملی بلد نبودن پولشو گرفتن از عملی خبری نبود،محصول جدیدی که وارد کشور میشه یا ساخته میشه باید اول تو دانشگاه طرز کار یا طرز تعمیر کردنشو آموزش بدن،
 

حامد۲۵

عضو جدید
چرا شعار میدن جای دانشجوی کشاورزی پشت میز نیست..؟استادهامون چطور؟

چرا شعار میدن جای دانشجوی کشاورزی پشت میز نیست..؟استادهامون چطور؟

چرا استادها فقط رو خوانی میکنن؟چرا کار عملی بلد نیستن؟ شاگردها از استاد یاد میگیرن چطور یه دانشجوی بیتجربه یه گلخونه رو مدیریت کنه یا یه تراکتور رو تعمیر کنه؟۳ساله عملا تو کار تعمیر ماشین سنگین اویکو هستم کاش یه روز میرفتم تو کارگاه با همکلاسیهام و استاد تا نشون بدم یه دانشجو چی به دردش میخوره..!فقط جای تاسف داره.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
با اجازه ی بزرگترها من با این قضیه موافق نیستم... شما کدوم دانشگاه علمی کاربردی رو سراغ دارید که با استانداردهای حتی 20سال پیش دانشگاهها مطابقت داره؟! رشته کشاورزی یه رشته ایه که گرایشهاش همگی نیازمند تجهیزات آموزشی هستن...مثلا رشته خود من نیاز به دستگاه x-rayداره یا خیلی تجهیزات دیگه...شما کجا این چیزها رو سراغ دارین؟ سطح علمی مدرسین دانشگاهای سراسری با این دانشگاها واقعا یکیه؟ در عرصه عمل شخصا شاهد بودم که نه تنها نوع دانشگاه بلکه اسم دانشگاه هم در توان تخصصی فرد تاثیر داشته.......

نه من منظورم اون چیزی که شما فکر کردید نبود.. من دانشگاه علمی کاربردی رو. با توجه به اینکه خیلی ها از نظر شغلی .. راضی بودن..گفتم
باتوجه به اینکه.. بعضی دانشگاهها از نظر تجهیزات.. نسبت به رشته هایی کشاورزی برترن هستن شکی نیست..
ولی موضوع ما .. بیکاری.. نه برتر بودن دانشگاه.
الان به اسم دانشگاه و تخصصت کار ندارن..متاسفانه.باقیش بماند. تا همین جا. حرف در این زمینه زیاده ولی جاش نیست.
بازم از نظرتون ممنونم.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان بنظر من دانشگاه باید مجهز به تجهیزات روز دنیا باشه،من کاردانی ماشین آلات و کارشناسی مکانیک خوندم تجهیزات کارگاه دانشگاه ما واسه سال۴۸ بودش که تراکتور رومانی وارد ایران شد تازه استادهامون هم با اینکه دانشگاه دولتی بود کار عملی بلد نبودن پولشو گرفتن از عملی خبری نبود،محصول جدیدی که وارد کشور میشه یا ساخته میشه باید اول تو دانشگاه طرز کار یا طرز تعمیر کردنشو آموزش بدن،

موافقم. ولی متاسفانه .. برای کشاورزی چنین خرجهایی نمیکنن..
دانشگاه کرج.. الان یه موسسه تحقیقاتی گذاشته در ماهدشت. برو ببین. تجهیزاتشون فقط در زمین و بیل و کلنگ خلاصه میشه...
من بحثم اینه. این همه میگن دانشگاه سراسری و ازاد.. ولی الان دانشگاه علمی کاربردی با تجهیزات تره. و امکاناتش و تسهیلاتش بهتر. چرا.. اون موقع مدرک این رشته رو.. پایین تر میدونن. بازم میگن. من دانشگاهم علمی کاربردی نبوده...
ولی خوب اینم از کارای کشور ماست دیگه. فقط در تولید رشته های جدید تلاش میکنه. نه کارایی بهتر.
 
بالا