کوروش بزرگ از دیدگاه دانشمندان و بزرگان

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
کوروش بزرگ از دیدگاه افلاتون(فیلسوف یونانی)

[کوروش سرداری بزرگ بود.درزمان او ایرانیان از آزادی برخوردار بودند وبربسیاری از ملت های دیگر دنیا فرمانروایی می کردند.به علاوه اوبه همه ی مللی که زیر فرمانروایی او قرار گرفتند،حقوق مردم آزاد بخشید.این امر سبب شد که همه اورا ستایش می کردند.سربازان او پیوسته برای وی آماده ی جانفشانی بودند و به خاطر او از هر خطری استقبال می کردند.اگر در بین اتباع او مرد خردمندی بود که رای و نظر او می توانست برای دیگران سودمند باشد،نه تنها کوروش به وی حسد نمی ورزید،بلکه به وی پاداش نیز عطا می کرد.بدین سبب کشور ایران زیر رهبری کوروش از هر لحاظ پیشرفت کرد ومردم آن نیز از آزادی و رفاه بی سابقه ای برخوردار بودندوآنچنان نسبت به یکدیگر محبت می ورزیدند که گویی همه با یکدیگر خویشاوندی دارند.]


منبع: کتاب سوم قوانین، نظر افلاتون درباره ی بردگی وتباهی خاندان هخامنشی/نوشته ی افلاتون،مجله ی سخن،دوره ی یازدهم،شماره ی 12(نوروز 1340)،رویه های(صفحات) 1281تا1285

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


کوروش بزرگ از دیدگاه رومن گیرشمن(باستان شناس فرانسوی)

[کمترپادشاهی است که پس از خود مانند کوروش چنین نام نیکی باقی گذاشته باشد.کوروش سرداری بزرگ،سخی و نیکوخواه بود.او آنقدر خردمند بود که هرزمانی کشورتازه ای را تسخیر می کرد به آن ها آزادی مذهب می داد و فرمانروای جدید را ازبین بومیان آن سرزمین انتخاب می کرد.او شهرها را غارت و ویران نمی کرد.ملت های آن هارا قتل عام نمی نمود،بلکه به آن ها آزادی می داد.ایرانیان کوروش را «پدر» و یونانیان که سرزمینشان به وسیله ی کوروش تسخیر شده بود،وی را «سرور» و «قانونگزار» می نامیدند و یهودیان اورا«مسیح خداوند» می خواندند.]

ایران از آغاز تا اسلام/نوسینده:رومان گیرشمن،مترجم:دکتر معین، نشر:تهران،بنگاه ترجمه و نشر کتاب،مجموعه ی ایران شناسی 1،چاپ:1366رویه های(صفحات)123 و124



گیرشمن در چند صفحه ی بعد می نویسد:
[ازنوشته های هرودوت چنین بر می آید که درزمان هخامنشیان قضات غیر قابل عزل بوده و تازمان مرگ به وظیفه ی خودادامه می دهند،مگر آن که بر اثرعدم اجرای عدالت برکنار می شدند.]


ایران از آغاز تا اسلام/نوسینده:رومان گیرشمن،مترجم:دکتر معین، نشر:تهران،بنگاه ترجمه و نشر کتاب،مجموعه ی ایران شناسی 1،چاپ:1366رویه ی 146
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
کوروش بزرگ از دیدگاه دیودوروس سیسولوس(مورخ یونانی)

[ کوروش پسر کمبوجیه و «ماندان» دختر پادشاه ماد در دلاوری و کارآیی خردمندانه،حزم و سایر خصایل نیکوسرآمد مردم روزگار خود بود.دررفتارش بادشمنان دارای شجاعتی کم نظیر و در کردارش نسبت به زیر دستان پاک اندیش و انسان دوستانه بود و ازاین رو پارسیان اورا«پدر» می خواندند.]
Diodorus,Sicuhus,ix,22,24 +

ترجمه از:پرفسور عبدالرفیع حقیقت(درکتاب حکومت جهانی ایرانیان از کوروش تا آریو برزن،نشر کومش،رویه ی114 )

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


کوروش بزرگ از دیدگاه روانشاد، پرفسور عبدالحسین زرین کوب(مورخ بزرگ ایران)

[به هر حال آن چه درباره‌ي كورش براي محقق جاي ترديد ندارد، قطعاً اين است كه لياقت نظامي و سياسي فوق العاده در وجود وي با چنان انسانيت
و مروتي درآميخته بود كه در تاريخ سلاسه‌هاي پادشاهان شرقي پديده‌اي به كلي تازه به شمار مي‌آمد. كورش برخلاف فاتحاني چون اسكندر و ناپلئون، هر بار كه حريفي را از پاي در مي‌افكند، مثل يك شهسوار جوانمرد دست‌اش را دراز مي‌كرد و حريف افتاده را از خاك بر مي‌گرفت. رفتار او با آستياگ، كرزوس و نبونيد نمونه‌هايي است كه سياست تسامح او را مبتني بر مباني اخلاقي و انساني نشان مي‌دهد. تسامح ديني او بدون شك عاقلانه‌‌ترين سياستي بود كه در چنان دنيايي به وي اجازه مي‌داد بزرگ‌ترين امپراتوري ديرپاي دنياي باستان را چنان اداره كند كه در آن كهنه و نو با هم آشتي داشته باشند، متمدن و نيمه وحشي در كنار هم بياسايند و جنگ و طغيان به حداقل امكان تقليل يابد. درست است كه اين تسامح در نزد وي گهگاه فقط يك نوع ابزار تبليغاتي بود، اما همين نكته كه فرمان‌روايي مقتدر و فاتح از انديشه‌ي تسامح، اصلي سياسي بسازد و آن را در حد فكر همزيستي مسالمت‌آميز بين ملل مطرح كند، و گر چند از آن همچون وسيله‌اي براي تحكيم قدرت خويش استفاده نمايد، باز از يك خودآگاهي اخلاقي حاكي است.]

«تاريخ مردم ايران» (ايران قبل از اسلام)/ نوشته ی پرفسور عبدالحسین زرین کوب،انتشارات اميركبير،چاپ1373، رویه های 130و131



 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
کوروش بزرگ از دیدگاه جرج راولینسون(استاد شهیر تاریخ شرق باستان-انگلیسی) [بدانگونه که یونانیان به ما نشانی می دهند،کوروش مظهر شایسته ترین پادشاه باستانی خاور زمین بوده است.او پادشاهی نیرومند،زیرک،چیره دست و در سپهسالاری دارای ویژگی های استثنایی بود.کوروش با اتباعش چنان رفتار دوستانه ای داشت که همه ی آن ها فدایی او می شدند،اما وی از پذیرش در خواست هایی که برای آن ها زیانبار بود خودداری می کرد.کوروش همچنین بذله گو و شوخ طبع بود و برای هرموردی که با او گفتگو می شد پاسخی سریع و مناسب زیر زبان داشت که معمولا بنابر فرهنگ خاور نشینان،رنگ مثل ها و داستان های اخلاقی به خود می گرفت.در رفتاربا دشمنانش نرم و ملایم بود و حتی معمولا گناهان بسیار بزرگ آن ها را می بخشید. با خودبینی ها و خود پسندی های فرمانروایان خود کامه ی خاوری بیگانه بود. خودرابا یارانش برابر می دانست و با آن ها با آزاد منشی سخن می گفت.
کوروش در سختی ها ورزیده بود و در هنرمندی دستی گشاده داشت.وی در زندگی خصوصی و خانوادگی نیز همان سادگی و میانه روی آزادانه ای را که در کارها داشت،به کارمی برد.او بیش از یک زن نگرفت.همسرش «کاسان دان»از خاندان هخامنشی بود که چون در گذشت،کوروش را در اندوهی گران فرو برد.]

George Rawlinson,Five Great Monarchies of the Ancient Eastern World,vol. iii(London:1879),p.388 f-
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
کوروش بزرگ از دیدگاه گزنفون(مورخ یونان باستان)


گزنفون مي‌نويسد: «پروردگار كورش را علاوه بر خوی نيك، روی نيك نيز داده و دل و جان‌اش را به سه وديعه‌ ی والای "نوع‌دوستی،‌ دانايی، و نيكی" سرشته بود. او در ظفر و پيروزی هيچ مشكلی را طاقت‌فرسا و هيچ خطری را بزرگ نميیپنداشت و چون از اين امتيازات خداداد جهانی و روانی برخوردار بود، خاطره و نام‌اش تا به امروز در دل‌های بيدار مردم روزگار، پايدار و باقي است.» [سيرت كورش كبير، ص 4]
وي مي‌افزايد: «كدام وجود مگر كورش از راه جنگ و ستيز صاحب امپراتوری عظيمی شده است ولی هنگامی كه جان به جان آفرين داد، همه‌ی ملل مغلوب او را "پدری محبوب" خواندند؟ اين عنوانی است كه به "ولی نعمت" مي‌دهند نه به وجودی "غاصب"» [هينتس، 1380 - ص 368و367]



هينتس، والتر، 1380: «داريوش و پارس‌ها»، ترجمه‌ي عبدالرحمن صدريه، انتشارات اميركبير

گزنفون: «سيرت كورش كبير»، ترجمه‌ي علي وحيدمازندراني، شركت سهامي كتاب‌هاي جيبي،
1350
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
کوروش بزرگ در دانشنامه ی بریتانیکا

The legacy of Cyrus
It is a testimony to the capability of the founder of the Achaemenian empire that it continued to expand after his death and lasted for more than two centuries. But Cyrus was not only a great conqueror and administrator; he held a place in the minds of the Persian people similar to that of Romulus and Remus in Rome or Moses for the Israelites. His saga follows in many details the stories of hero and conquerors from elsewhere in the ancient world. The manner in which the baby Cyrus was given to a shepherd to raise is reminiscent of Moses in the bulrushes in Egypt, and the overthrow of his tyrannical grandfather has echoes in other myths and legends. There is no doubt that the Cyrus saga arose early among the Persians and was known to the Greeks. The sentiments of esteem or even awe in which Persians held him were transmitted to the Greeks, and it was no accident that Xenophon chose Cyrus to be the model of a ruler for the lessons he wished to impart to his fellow Greeks.

In short, the figure of Cyrus has survived throughout history as more than a great man who founded an empire. He became the epitome of the great qualities expected of a ruler in antiquity, and he assumed heroic features as a conqueror who was tolerant and magnanimous as well as brave and daring. His personality as seen by the Greeks influenced them and Alexander the Great, and, as the tradition was transmitted by the Romans, may be considered to influence our thinking even now. In the year 1971, Iran celebrated the 2,500th anniversary of the founding of the monarchy by Cyrus.

Richard N. Frye
 

neda angel

کاربر بیش فعال
19/75 میدم بهت چون متن عالی بود....و واقعا خوش به حال مردم اون زمان...اسم کوروش تو قرآن هم اومده
 

simiar

عضو جدید
قشنگ و جالب بود...اما داداشی افلاطون نه افلاتون!!!
سلام
ممنون
یه غلط دارم ،19 بده......
نمره ی 20 می گیری امیرجان . همون افلاتون درست تره. حرف "ط" تنها در واژه هایی که ریشه در عربی دارند، کاربرد دارد. و به نادرستی در واژه های دیگر به کارگیری می شود. مانند طهران ، غلطیدن ، طپش و...!!! که همگی نادرست نوشته شده اند ؛ درست آنها : تهران ، غلتیدن ، تپش و....!!!

سپاس از پست قشنگت .
 

donya...

عضو جدید
یه خبر بد
ثبت احوال نامهایی که با اسم آریا و کوروش و تو این مایه ها رو دیگه قبول نمیکنه
افسوس
عوض اینکه نام کوروش کبیر رو بیش از پیش بزرگ بدارن تارخ تولدش که 7 آبان هست را در تقویم درج نمییکنن
و ...............
افسوس و صد افسوس
 

donya...

عضو جدید
آیا در دنیا خدمتی برازنده تر از این سراغ داری که برادری را یاری کنند و او را مفتخر و گرامی و عزیز بدارند ؟ کوروش
 

kourosh24

عضو جدید
عوض اینکه نام کوروش کبیر رو بیش از پیش بزرگ بدارن تارخ تولدش که 7 آبان هست را در تقویم درج نمییکنن

ت ا ر ی خ پ ی ش ا ز ا س ل ا م ه م ک ه خ ی ل ی و ق ت ه ا ز د ر س ت ا ر ی خ ح ذ ف ش د ه
 

Ice Dream

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه خبر بد
ثبت احوال نامهایی که با اسم آریا و کوروش و تو این مایه ها رو دیگه قبول نمیکنه
افسوس
عوض اینکه نام کوروش کبیر رو بیش از پیش بزرگ بدارن تارخ تولدش که 7 آبان هست را در تقویم درج نمییکنن
و ...............
افسوس و صد افسوس
وااااااااا
مگه می شه؟
تو سایت خود ثبت احوال نوشته اینو؟؟؟ یا بخشنامه شو دیدی؟:surprised::surprised:
 

donya...

عضو جدید
وااااااااا
مگه می شه؟
تو سایت خود ثبت احوال نوشته اینو؟؟؟ یا بخشنامه شو دیدی؟:surprised::surprised:
یکی از بستگانم که ساکن تهرانه رفته بود واسه بچه اش شناسنامه بگیره بهش گفته بودن یه هفت ماهی میشه این قانون اومده
 

donya...

عضو جدید
کوروش اعتقاد داشت هرگاه کسی خود واجد مزایا و فضائل نباشد حق ریاست بر دیگران را ندارد....
 

donya...

عضو جدید
زمان کوروش دختر جوانی عاشق و شیفته ی او شده بود
پیش او رفت و ادعا کرد که او را دوست دارد
کوروش به او گفت تو جوان تر از آن هستی که با من بمانی من برادری دارم که از من زیباتر و جوان تر است با او بمانی بهتر است او پشت سر تو ایستاده دختر بی درنگ برگشت و نگاهی به پشت سرش انداخت ولی کسی نبود
کوروش گفت اگر عاشقم بودی لحظه ای به کس دیگری جز من فکر نمیکردی .
 

Troll war

اخراجی موقت
واقعا "کبیر" برازنده ی اوست... نامش جاودان یادش گرامی

کاش بجای کبیر میگفتیم بزرگ :smile:

یه خبر بد
ثبت احوال نامهایی که با اسم آریا و کوروش و تو این مایه ها رو دیگه قبول نمیکنه
افسوس
عوض اینکه نام کوروش کبیر رو بیش از پیش بزرگ بدارن تارخ تولدش که 7 آبان هست را در تقویم درج نمییکنن
و ...............
افسوس و صد افسوس

فکر نمیکنم درست باشه ...
 

bittaa

عضو جدید
کاش بجای کبیر میگفتیم بزرگ :smile:


یعنی خودت اصلا عربی به کار نمیبری؟نمیگی سلام،غذا و....؟؟؟
کاش کمتر دنبال جدا کردن کلمات عربی و فارسی باشیم،شاهنامه هم عربی داره.
زبان وسیله ارتباطی هست.این راه درست اعتراض به ...................... نیست.
مهم فرهنگ و اعتقاده.
کوروش کبیر ،کوروش بزرگ،یا هر چی ،مهم نشون دادن جایگاه کوروش هست.
 

pesare abidell

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شمال خوزستان کنونی.فکر میکنم.

*گریشمن در گزارشهای خود «قلعه بردی» در نزدیکی روستای «قلعه لیط»اندیکا را زادگاه احتمالی نیای کورش معرفی می کند
.**مشیر الدوله به نقل از هرودت در تاریخ ایران باستان از ناحیه سرسبز وخرمبه نام «آردریکا» در پنجاه فرسخی شمال شرقی شوشتر یاد می کند که محلنگهداری رمه های اسبان داریوش بوده است.به دلیل شباهت این نشانه ها ایننظریه وجود دارد که «آردریکا» همان اندیکا بوده است
.***در«تنگ بتا»و« تنگ تینا» در منطقه «چلو»مهمترین سنگ نگاره های ا لیمایی وجود دارد. ****یا دآور این نکته که متاسفانه در فرهنگ لغت دهخدا در مورد کلمه« اندیکا» چیزی نوشته نشده است.

اندیکا از توابع شهرستان مسجدسلیمان است....
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنونم از تمامی دوستانی که اومدن و نظر دادن.
چند وقت پیش یه کتاب میخوندم(pdf) که در مورد کوروش بزرگ صحبت کرده بود.به خاطر بعضی مسائل نمیتونم کل کتاب رو اینجا بزارم
مجبور شدم ازش عکس بگیرم
امیدوارم که عذرم رو پذیرا باشین و مورد پسندتون واقع بشه.


صفحه بعد
 

Similar threads

بالا