کوروش بزرگ از دیدگاه افلاتون(فیلسوف یونانی)
[کوروش سرداری بزرگ بود.درزمان او ایرانیان از آزادی برخوردار بودند وبربسیاری از ملت های دیگر دنیا فرمانروایی می کردند.به علاوه اوبه همه ی مللی که زیر فرمانروایی او قرار گرفتند،حقوق مردم آزاد بخشید.این امر سبب شد که همه اورا ستایش می کردند.سربازان او پیوسته برای وی آماده ی جانفشانی بودند و به خاطر او از هر خطری استقبال می کردند.اگر در بین اتباع او مرد خردمندی بود که رای و نظر او می توانست برای دیگران سودمند باشد،نه تنها کوروش به وی حسد نمی ورزید،بلکه به وی پاداش نیز عطا می کرد.بدین سبب کشور ایران زیر رهبری کوروش از هر لحاظ پیشرفت کرد ومردم آن نیز از آزادی و رفاه بی سابقه ای برخوردار بودندوآنچنان نسبت به یکدیگر محبت می ورزیدند که گویی همه با یکدیگر خویشاوندی دارند.]
منبع: کتاب سوم قوانین، نظر افلاتون درباره ی بردگی وتباهی خاندان هخامنشی/نوشته ی افلاتون،مجله ی سخن،دوره ی یازدهم،شماره ی 12(نوروز 1340)،رویه های(صفحات) 1281تا1285
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
کوروش بزرگ از دیدگاه رومن گیرشمن(باستان شناس فرانسوی)
[کمترپادشاهی است که پس از خود مانند کوروش چنین نام نیکی باقی گذاشته باشد.کوروش سرداری بزرگ،سخی و نیکوخواه بود.او آنقدر خردمند بود که هرزمانی کشورتازه ای را تسخیر می کرد به آن ها آزادی مذهب می داد و فرمانروای جدید را ازبین بومیان آن سرزمین انتخاب می کرد.او شهرها را غارت و ویران نمی کرد.ملت های آن هارا قتل عام نمی نمود،بلکه به آن ها آزادی می داد.ایرانیان کوروش را «پدر» و یونانیان که سرزمینشان به وسیله ی کوروش تسخیر شده بود،وی را «سرور» و «قانونگزار» می نامیدند و یهودیان اورا«مسیح خداوند» می خواندند.]
ایران از آغاز تا اسلام/نوسینده:رومان گیرشمن،مترجم:دکتر معین، نشر:تهران،بنگاه ترجمه و نشر کتاب،مجموعه ی ایران شناسی 1،چاپ:1366رویه های(صفحات)123 و124
گیرشمن در چند صفحه ی بعد می نویسد:
[ازنوشته های هرودوت چنین بر می آید که درزمان هخامنشیان قضات غیر قابل عزل بوده و تازمان مرگ به وظیفه ی خودادامه می دهند،مگر آن که بر اثرعدم اجرای عدالت برکنار می شدند.]
ایران از آغاز تا اسلام/نوسینده:رومان گیرشمن،مترجم:دکتر معین، نشر:تهران،بنگاه ترجمه و نشر کتاب،مجموعه ی ایران شناسی 1،چاپ:1366رویه ی 146
[کوروش سرداری بزرگ بود.درزمان او ایرانیان از آزادی برخوردار بودند وبربسیاری از ملت های دیگر دنیا فرمانروایی می کردند.به علاوه اوبه همه ی مللی که زیر فرمانروایی او قرار گرفتند،حقوق مردم آزاد بخشید.این امر سبب شد که همه اورا ستایش می کردند.سربازان او پیوسته برای وی آماده ی جانفشانی بودند و به خاطر او از هر خطری استقبال می کردند.اگر در بین اتباع او مرد خردمندی بود که رای و نظر او می توانست برای دیگران سودمند باشد،نه تنها کوروش به وی حسد نمی ورزید،بلکه به وی پاداش نیز عطا می کرد.بدین سبب کشور ایران زیر رهبری کوروش از هر لحاظ پیشرفت کرد ومردم آن نیز از آزادی و رفاه بی سابقه ای برخوردار بودندوآنچنان نسبت به یکدیگر محبت می ورزیدند که گویی همه با یکدیگر خویشاوندی دارند.]
منبع: کتاب سوم قوانین، نظر افلاتون درباره ی بردگی وتباهی خاندان هخامنشی/نوشته ی افلاتون،مجله ی سخن،دوره ی یازدهم،شماره ی 12(نوروز 1340)،رویه های(صفحات) 1281تا1285
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
کوروش بزرگ از دیدگاه رومن گیرشمن(باستان شناس فرانسوی)
[کمترپادشاهی است که پس از خود مانند کوروش چنین نام نیکی باقی گذاشته باشد.کوروش سرداری بزرگ،سخی و نیکوخواه بود.او آنقدر خردمند بود که هرزمانی کشورتازه ای را تسخیر می کرد به آن ها آزادی مذهب می داد و فرمانروای جدید را ازبین بومیان آن سرزمین انتخاب می کرد.او شهرها را غارت و ویران نمی کرد.ملت های آن هارا قتل عام نمی نمود،بلکه به آن ها آزادی می داد.ایرانیان کوروش را «پدر» و یونانیان که سرزمینشان به وسیله ی کوروش تسخیر شده بود،وی را «سرور» و «قانونگزار» می نامیدند و یهودیان اورا«مسیح خداوند» می خواندند.]
ایران از آغاز تا اسلام/نوسینده:رومان گیرشمن،مترجم:دکتر معین، نشر:تهران،بنگاه ترجمه و نشر کتاب،مجموعه ی ایران شناسی 1،چاپ:1366رویه های(صفحات)123 و124
گیرشمن در چند صفحه ی بعد می نویسد:
[ازنوشته های هرودوت چنین بر می آید که درزمان هخامنشیان قضات غیر قابل عزل بوده و تازمان مرگ به وظیفه ی خودادامه می دهند،مگر آن که بر اثرعدم اجرای عدالت برکنار می شدند.]
ایران از آغاز تا اسلام/نوسینده:رومان گیرشمن،مترجم:دکتر معین، نشر:تهران،بنگاه ترجمه و نشر کتاب،مجموعه ی ایران شناسی 1،چاپ:1366رویه ی 146