چند صباحی در محضر بزرگان

4831

عضو جدید
بسم الله الرحمن الرحیم
با تشکر از شروع کننده تایپیک و بقییه دوستان محترم که همکای می کنند
خودم این سخنرانی 5 بار گوش دادم
و فک کنم نکته کلیدی سخنان حضرت ایت االله بهجت روی اصلاح نفس هست
و ارتباط کامل و قوی با امام زمان عج
و یکی از راه های این اصلاح نفس و ارتباط با امام زمان
مراقبه
مشارطه
و محاسبه
می تونه باشه


سلام

میشه درباره ی
مراقبه
مشارطه
و محاسبه
بیشتر توضیح بدید؟
چطور این 3تا رو داشته باشیم؟
 

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز

4831

عضو جدید
این لینک درباره این سه امر از نگاه امام خمینی توضیح داداه شده

http://www.rasekhoon.net/article/Show-15582.aspx


خیلی ممنون لینک فوق العاده عالی بود:gol:

من فقط تعریف هاشون رو در اوردم هرچند معتقدم کل متن باید خونده بشه:) چون واقعا عالی بود.

«مشارطه» آن است كه در اول روز مثلاً با خود شرط كند كه امروز بر خلاف فرموده خداوند تبارك و تعالي رفتار نكند.


--خب یعنی اول صبح بگیم هیچ گناهی نکنیم؟یا مثلا با ترک یک گناه شروع کنیم بهتره؟

پس از اين مشارطه، بايد وارد «مراقبه» شوي و آن چنان است كه در تمام مدت شرط، متوجه عمل به آن باشي؛ و خود را ملزم بداني به عمل كردن به آن؛


--من این رو درست نفهمیدم فرقش با بالایی چی هست؟ تو بالایی هم خودت رو ملزم میکنی به عمل کردن؟ منظور این هست که این رو باید بسط بدی تو تمام روزها؟ نه فقط یک روز؟ یعنی دیگه همیشه مراقب باشی؟


و به همين حال باشي تا شب كه موقع «محاسبه» است، و آن عبارت است از اينكه حساب نفس را بكشي در اين شرطي كه با خداي خود كردي كه آيا به جا آوردی؟ و با ولي نعمت خود در اين معامله جزئي خيانت نكردي؟

-- این بنظرم کاملا مشخص هست مثلا بیایم آخر شب به خودمون نمره بدیم که چقد به عهدی که بستیم پایبند بودیم
 
آخرین ویرایش:

agin

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خیلی ممنون لینک فوق العاده عالی بود:gol:

من فقط تعریف هاشون رو در اوردم هرچند معتقدم کل متن باید خونده بشه:) چون واقعا عالی بود.

«مشارطه» آن است كه در اول روز مثلاً با خود شرط كند كه امروز بر خلاف فرموده خداوند تبارك و تعالي رفتار نكند.


--خب یعنی اول صبح بگیم هیچ گناهی نکنیم؟یا مثلا با ترک یک گناه شروع کنیم بهتره؟

پس از اين مشارطه، بايد وارد «مراقبه» شوي و آن چنان است كه در تمام مدت شرط، متوجه عمل به آن باشي؛ و خود را ملزم بداني به عمل كردن به آن؛


--من این رو درست نفهمیدم فرقش با بالایی چی هست؟ تو بالایی هم خودت رو ملزم میکنی به عمل کردن؟ منظور این هست که این رو باید بسط بدی تو تمام روزها؟ نه فقط یک روز؟ یعنی دیگه همیشه مراقب باشی؟


و به همين حال باشي تا شب كه موقع «محاسبه» است، و آن عبارت است از اينكه حساب نفس را بكشي در اين شرطي كه با خداي خود كردي كه آيا به جا آوردی؟ و با ولي نعمت خود در اين معامله جزئي خيانت نكردي؟

-- این بنظرم کاملا مشخص هست مثلا بیایم آخر شب به خودمون نمره بدیم که چقد به عهدی که بستیم پایبند بودیم

ممنون از شما دوست عزیز

خب حالا سوال اینجاست که چه جوری بهشون عمل بکنیم ؟
چه جوری همه روز یادمون باشه که از خط نزنیم بیرون؟

مثلا من خودم میدونم چه نقاط ضعف و ایرادهایی دارم، اما چه جوری کنترلشون بکنم؟
همیشه با خودم عهد میکنم که دیگه تکرارشون نمیکنم اما فقط چند روز دوام میارم ، بعد دوباره شروع میشه....
 

agin

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خیلی ممنون لینک فوق العاده عالی بود:gol:

من فقط تعریف هاشون رو در اوردم هرچند معتقدم کل متن باید خونده بشه:) چون واقعا عالی بود.

«مشارطه» آن است كه در اول روز مثلاً با خود شرط كند كه امروز بر خلاف فرموده خداوند تبارك و تعالي رفتار نكند.


--خب یعنی اول صبح بگیم هیچ گناهی نکنیم؟یا مثلا با ترک یک گناه شروع کنیم بهتره؟

پس از اين مشارطه، بايد وارد «مراقبه» شوي و آن چنان است كه در تمام مدت شرط، متوجه عمل به آن باشي؛ و خود را ملزم بداني به عمل كردن به آن؛


--من این رو درست نفهمیدم فرقش با بالایی چی هست؟ تو بالایی هم خودت رو ملزم میکنی به عمل کردن؟ منظور این هست که این رو باید بسط بدی تو تمام روزها؟ نه فقط یک روز؟ یعنی دیگه همیشه مراقب باشی؟


و به همين حال باشي تا شب كه موقع «محاسبه» است، و آن عبارت است از اينكه حساب نفس را بكشي در اين شرطي كه با خداي خود كردي كه آيا به جا آوردی؟ و با ولي نعمت خود در اين معامله جزئي خيانت نكردي؟

-- این بنظرم کاملا مشخص هست مثلا بیایم آخر شب به خودمون نمره بدیم که چقد به عهدی که بستیم پایبند بودیم

سلام
هیچ کس نیست؟؟؟؟

نتیجه اینکه :
امروز روز اولی بود که تصمیم گرفتم این سه شرط رو رعایت کنم.... با کمال تاسف باید بگم رد شدم !
روزای اول شاید سخت باشه شایدم عزم جزم میخواد.... نمیدونم
 

4831

عضو جدید
سلام
هیچ کس نیست؟؟؟؟

نتیجه اینکه :
امروز روز اولی بود که تصمیم گرفتم این سه شرط رو رعایت کنم.... با کمال تاسف باید بگم رد شدم !
روزای اول شاید سخت باشه شایدم عزم جزم میخواد.... نمیدونم


سلام
شروع این تاپیک مصادف شد با امتحانا!! برای همین بیشتر خواننده ی تاپیک شدیم! من از همه معذرت میخوام..

خب شما اون لینک اصلی رو مطالعه کردید؟
جالب بود برام امام خمینی ره فرمونده بودن :
"«مشارطه» آن است كه در اول روز مثلاً با خود شرط كند كه امروز بر خلاف فرموده خداوند تبارك و تعالي رفتار نكند. و اين مطلب را تصميم بگيرد. و معلوم است كه يك روز خلاف نكردن، امري است خيلي سهل، انسان مي تواند به آساني از عهده برآيد. تو عازم شو و شرط كن و تجربه نما ببين چقدر سهل است. ممكن است شيطان و جنود آن ملعون بر تو اين امر را بزرگ نمايش دهند، ولي اين از تلبيسات آن ملعون است؛ او را از روي واقع و قلب لعن كن، و اوهام باطله را از قلب بيرون كن، و يك روز تجربه كن، آن وقت تصديق خواهي كرد."


چیزی که برام جالب بود مشارطه از نظر امام خیلی کار ساده ای هست!
برای اینکه شرط کنیم بنظرم باید اولش توکل کنیم. اینکه مثلا به یکی از امامان ع متوسل شیم و ازشون بخوایم که کمکمون کنن
اینجوری در طی روز هم خجالت میکشیم زیر قولمون بزنیم.

انشالله خدا کمکمون کنه:gol:
 

agin

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
شروع این تاپیک مصادف شد با امتحانا!! برای همین بیشتر خواننده ی تاپیک شدیم! من از همه معذرت میخوام..

خب شما اون لینک اصلی رو مطالعه کردید؟
جالب بود برام امام خمینی ره فرمونده بودن :
"«مشارطه» آن است كه در اول روز مثلاً با خود شرط كند كه امروز بر خلاف فرموده خداوند تبارك و تعالي رفتار نكند. و اين مطلب را تصميم بگيرد. و معلوم است كه يك روز خلاف نكردن، امري است خيلي سهل، انسان مي تواند به آساني از عهده برآيد. تو عازم شو و شرط كن و تجربه نما ببين چقدر سهل است. ممكن است شيطان و جنود آن ملعون بر تو اين امر را بزرگ نمايش دهند، ولي اين از تلبيسات آن ملعون است؛ او را از روي واقع و قلب لعن كن، و اوهام باطله را از قلب بيرون كن، و يك روز تجربه كن، آن وقت تصديق خواهي كرد."


چیزی که برام جالب بود مشارطه از نظر امام خیلی کار ساده ای هست!
برای اینکه شرط کنیم بنظرم باید اولش توکل کنیم. اینکه مثلا به یکی از امامان ع متوسل شیم و ازشون بخوایم که کمکمون کنن
اینجوری در طی روز هم خجالت میکشیم زیر قولمون بزنیم.

انشالله خدا کمکمون کنه:gol:

سلام
بله متن اصلی رو خونده بودم
و بر خلاف اون برای من اتفاق افتاد روزای اول خیلی سخته ، آدم یادش میره و امور از دستش درمیره و ....
 

4831

عضو جدید
سلام

دوستان با اجازتون سخنرانی بعدی رو میذارم :



آیت الله ناصری-گناه و گناه نکردن

:gol:دانلود:gol:
 

4831

عضو جدید
سلام

دوستان با اجازتون سخنرانی بعدی رو میذارم :

آیت الله ناصری-گناه و گناه نکردن

:gol:دانلود:gol:


بابت تاخیر پیش اومده معذرت میخوام
انشالله دیگه روال تاپیک سریع تر میشه با کمک شما دوستان:gol:
کم و با زیادش رو دیگه ببخشید.

آیت الله ناصری-گناه و گناه نکردن

40 روز در روایت دارد
40روز
گناه خدا را نکن
خدا حکمت را در قلبت جاری میکنه و قرار میده , بر زبانت جاری میشه
روایت معتبر است.
40روز گناه نکن
هر چی خدا گفت بگو چشم
نفس اماره و شیطان را بذار جدا
عجل الله عز و جل حکمته الی لسانه

خدا حکمت بهت میده

سیاه پوستان صورت درشتی و لب های درشتی داشتند.
یه نفر گفت لقمان لب های خیلی کلفتی داری ها
گفت بله لکن کلمات باریک تر از مو ازش خارج میشه
لبا درشته ولی کلماتی که خارج میشه خیلی ظریفه همین طور هم بود
یک سوره در قرآن به نامش هست حکمت هست همش


سفارش میکند به پسرش
بابا عمل واجب و مستحبات و ترک محرمات را که انجام میدی
اینا را
برای خدا انجام بده نه برای اینکه این و آن بفهمن بزرگ بشی و کوچیک بشی , نه برای خدا انجام بده
اعمالت لله باشه

اون کسی میخواد این عمل رو قبول کنه
اون خیلی با بصیرت هست
خیلی حواسش جمع هست
خدا ها
اگه ذرت المثقالی یه عشری از اعشار یک اعیار قاطی داشته باشد نمیپذیرد میگه این مال اون هست
"انه اتقبل المخلصین" دیگه ( آیه اش رو دقیق مطمئن نیستم)
از اونا (مخلصین) قبول میکن
ه

الا حاصل
حضرت این طور می فرماید
حالا یه مطلبی هست

اون چه که حیات و ارزش و قیمت به عمل میده خلوص هست چیز دیگه ای نیست
حیات اونه, روح اونه,
سبب قرب = خلوص لله
این ببیند اون ببیند تعریفم بکنن و احترام ام رو بکنن, اینا هیچی توش نباشه که هیچ , بفکرش هم نیاد این مطالب
هر کی هر چی میخواد بگه
من وظیفه ام رو انجام میدم نماز میخونم, روزه میگیرم, حج میرم
.


این
خلوص درجاتی داره
مثلا در زیارت حضرت اباعبدالله
هر قدمی یه حج و یه عمره پیاده که میری برای زیارت.
حالا از هتل میخوای بری از ایرانم حرکت کردی همون.
بعضی روایت داره
2حج و 2 عمره بعضی روایت دارن 10حج و 10عمره بعضی دارن 90حج و 90 عمره
خب یه کسی میگه این روایت ها این یعنی چی؟
پیغمبر میفرمایند 1 حج و 1 عمره
حضرت صادق 10 حج و 10عمره
علی بن موسی رضا 90 حج و 90عمره


یعنی چی اختلاف برای چیه؟
یکی از اینا درسته بقیه درست نیست شما ممکنه این رو بگید

مثلا حضرت موسی بن جعفر فرمودند که: "هر کسی که زیارت کند فرزندم علی بن موسی رضا را در مشهد خداوند ثواب 70حج مقبول در نامه عملش مینویسه"
راوی تعجب کرد گفت : عجب یه زیارت علی بن موسی رضا ثواب 70حج مقبول؟ حضرت فرمودند : "نه ثواب 70هزار حج مقبول"


این یعنی چی؟ این اختلاف مال کجاست؟
یه قدم کربلا بری هر قدمی 1 حج و 1 عمره تا برسه 90حج
یه شب بمانی و زیارت کنی میشه 70تا برسی به 70هزار



ماله اون کیمیایی است که بهش میزنی ها
مال اون خلوصه هر چی خلوصت بالاتر باشه ثوابش زیاد تره


چطور شد؟

یه سکه می یارن پیش شما
این رو محک میزنی با سنگ محک 5عیاره میگی که مثلا فرض بفرمایید 30هزار تومن
بابا یه سکه 30تومن؟ خب عیارش 5 تاست
یه سکه دیگه میارن میگی نه این 70هزار تومن
چرا؟ این 8 عیاره
یه سکه دیگه می یارن میگه نه این 150 تومن
چرا بابا اختلاف بین اینا؟
میگه 14 عیاره هرچی عیار میره بالاتر قیمت میره بالاتر
حالا چندست رو من نمیدانم حتما شما میدونی:)


اعمال هم همین طوره هرچی خلوصش بیشتر باشه ثوابش بیشتر میشه
چطور شد این رو شما قبول میکنی اونم قبول کنید دیگه
و اونی که ارزش میده به اعمال ما فقط خلوصه, اخلاصه
 

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
40 روز در روایت دارد
40روز​
گناه خدا را نکن​

خدا حکمت را در قلبت جاری میکنه​
و قرار میده ,​
بر زبانت جاری میش​
ه
روایت معتبر است.
40روز گناه نکن
هر چی خدا گفت بگو چشم
نفس اماره و شیطان را بذار جدا
عجل الله عز و جل حکمته الی لسانه

خدا حکمت بهت میده

سلام همون اول هفته که برام لینک این سخنرانی گذاشتید رفتم گوش دادم
همین بخشش خیلی ذهنم مشغول کرد

خیلی ممنونم خیلییییییییی​
 

4831

عضو جدید
40 روز در روایت دارد
40روز​
گناه خدا را نکن​

خدا حکمت را در قلبت جاری میکنه​
و قرار میده ,​
بر زبانت جاری میش​
ه
روایت معتبر است.
40روز گناه نکن
هر چی خدا گفت بگو چشم
نفس اماره و شیطان را بذار جدا
عجل الله عز و جل حکمته الی لسانه

خدا حکمت بهت میده

سلام همون اول هفته که برام لینک این سخنرانی گذاشتید رفتم گوش دادم
همین بخشش خیلی ذهنم مشغول کرد

خیلی ممنونم خیلییییییییی​

تا حالا شده بیشتر شنونده باشید؟
پستی که زدید تاکیدش رو 40 روز بود...
یه جور تلنگر..
دوستان نظرتون چیه با شروع ماه مبارک سعی کنیم این برنامه رو عملی کنیم؟
بیایم 40 روز گناه نکنیم. تو ماه رمضون که داریم و تو سخنرانی های قبلی بود که رحمت خدا برای مردم هست.
بیایم از این 30 روز استفاده کنیم. بعدش 10 رو میمونه که انشالله هنوز تو حالت های معنوی ماه رمضون هستیم و بازم کمکمون میشه؟

بیایم 40 روز گناه نکنیم..
 

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
تا حالا شده بیشتر شنونده باشید؟
پستی که زدید تاکیدش رو 40 روز بود...
یه جور تلنگر..
دوستان نظرتون چیه با شروع ماه مبارک سعی کنیم این برنامه رو عملی کنیم؟
بیایم 40 روز گناه نکنیم. تو ماه رمضون که داریم و تو سخنرانی های قبلی بود که رحمت خدا برای مردم هست.
بیایم از این 30 روز استفاده کنیم. بعدش 10 رو میمونه که انشالله هنوز تو حالت های معنوی ماه رمضون هستیم و بازم کمکمون میشه؟

بیایم 40 روز گناه نکنیم..
ان شاالله............:cry:
 

agin

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بابت تاخیر پیش اومده معذرت میخوام
انشالله دیگه روال تاپیک سریع تر میشه با کمک شما دوستان:gol:
کم و با زیادش رو دیگه ببخشید.

آیت الله ناصری-گناه و گناه نکردن

40 روز در روایت دارد
40روز
گناه خدا را نکن
خدا حکمت را در قلبت جاری میکنه و قرار میده , بر زبانت جاری میشه
روایت معتبر است.
40روز گناه نکن
هر چی خدا گفت بگو چشم
نفس اماره و شیطان را بذار جدا
عجل الله عز و جل حکمته الی لسانه

خدا حکمت بهت میده

سیاه پوستان صورت درشتی و لب های درشتی داشتند.
یه نفر گفت لقمان لب های خیلی کلفتی داری ها
گفت بله لکن کلمات باریک تر از مو ازش خارج میشه
لبا درشته ولی کلماتی که خارج میشه خیلی ظریفه همین طور هم بود
یک سوره در قرآن به نامش هست حکمت هست همش


سفارش میکند به پسرش
بابا عمل واجب و مستحبات و ترک محرمات را که انجام میدی
اینا را
برای خدا انجام بده نه برای اینکه این و آن بفهمن بزرگ بشی و کوچیک بشی , نه برای خدا انجام بده
اعمالت لله باشه

اون کسی میخواد این عمل رو قبول کنه
اون خیلی با بصیرت هست
خیلی حواسش جمع هست
خدا ها
اگه ذرت المثقالی یه عشری از اعشار یک اعیار قاطی داشته باشد نمیپذیرد میگه این مال اون هست
"انه اتقبل المخلصین" دیگه ( آیه اش رو دقیق مطمئن نیستم)
از اونا (مخلصین) قبول میکن
ه

الا حاصل
حضرت این طور می فرماید
حالا یه مطلبی هست

اون چه که حیات و ارزش و قیمت به عمل میده خلوص هست چیز دیگه ای نیست
حیات اونه, روح اونه,
سبب قرب = خلوص لله
این ببیند اون ببیند تعریفم بکنن و احترام ام رو بکنن, اینا هیچی توش نباشه که هیچ , بفکرش هم نیاد این مطالب
هر کی هر چی میخواد بگه
من وظیفه ام رو انجام میدم نماز میخونم, روزه میگیرم, حج میرم
.


این
خلوص درجاتی داره
مثلا در زیارت حضرت اباعبدالله
هر قدمی یه حج و یه عمره پیاده که میری برای زیارت.
حالا از هتل میخوای بری از ایرانم حرکت کردی همون.
بعضی روایت داره
2حج و 2 عمره بعضی روایت دارن 10حج و 10عمره بعضی دارن 90حج و 90 عمره
خب یه کسی میگه این روایت ها این یعنی چی؟
پیغمبر میفرمایند 1 حج و 1 عمره
حضرت صادق 10 حج و 10عمره
علی بن موسی رضا 90 حج و 90عمره


یعنی چی اختلاف برای چیه؟
یکی از اینا درسته بقیه درست نیست شما ممکنه این رو بگید

مثلا حضرت موسی بن جعفر فرمودند که: "هر کسی که زیارت کند فرزندم علی بن موسی رضا را در مشهد خداوند ثواب 70حج مقبول در نامه عملش مینویسه"
راوی تعجب کرد گفت : عجب یه زیارت علی بن موسی رضا ثواب 70حج مقبول؟ حضرت فرمودند : "نه ثواب 70هزار حج مقبول"


این یعنی چی؟ این اختلاف مال کجاست؟
یه قدم کربلا بری هر قدمی 1 حج و 1 عمره تا برسه 90حج
یه شب بمانی و زیارت کنی میشه 70تا برسی به 70هزار



ماله اون کیمیایی است که بهش میزنی ها
مال اون خلوصه هر چی خلوصت بالاتر باشه ثوابش زیاد تره


چطور شد؟

یه سکه می یارن پیش شما
این رو محک میزنی با سنگ محک 5عیاره میگی که مثلا فرض بفرمایید 30هزار تومن
بابا یه سکه 30تومن؟ خب عیارش 5 تاست
یه سکه دیگه میارن میگی نه این 70هزار تومن
چرا؟ این 8 عیاره
یه سکه دیگه می یارن میگه نه این 150 تومن
چرا بابا اختلاف بین اینا؟
میگه 14 عیاره هرچی عیار میره بالاتر قیمت میره بالاتر
حالا چندست رو من نمیدانم حتما شما میدونی:)


اعمال هم همین طوره هرچی خلوصش بیشتر باشه ثوابش بیشتر میشه
چطور شد این رو شما قبول میکنی اونم قبول کنید دیگه
و اونی که ارزش میده به اعمال ما فقط خلوصه, اخلاصه

سلام
ممنونم دوست عزیز
واقعا خیلی جای فکر داره ... خیلی حرفه ، خیلی....

نمیدونم پنج شنبه شب ها حدیث سرو رو میبینین یا نه ، تو این موندم که ما آدمیم ( از همه عذر میخوام ) یا امثال آقا سید جمال طباطبایی ؟؟؟ .... انشالله که شما دوستان هستین ، من خودم رو میگم ....
 

4831

عضو جدید
سلام دوستان

دوستان با توجه اینکه فردا ماه رمضان هست به صورت آزمایشی انشالله هر روز یه سخنرانی قرار میدیم
ببینیم ظرفیت تاپیک چقدر هست. اگه خوب بود ادامه میدیم وگرنه کمترش میکنیم

سخنرانی ها هم اکثرا از این تاپیک برداشته میشن : بیاید در این ماه رمضان متفاوت باشیم

سخنرانی های آیت الله مجتهدی تهرانی که تفسیر دعای هر روز ماه رمضان هست.





قسمت اول سخنرانی

قسمت دوم سخنرانی

میتونید دعاهای هر روز و فایل صوتی شون هم از همون تاپیک بردارید

التماس دعا
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
متن سخنرانی آیت الله مجتهدی

متن سخنرانی آیت الله مجتهدی

مسئله ی شرعی :

10 چیز روزه رو باطل میکنه :

دو مورد اولش : خوردن و آشامیدن ...

البته در مورد خوردن و آشامیدن اگر عمدا باشه روزه رو باطل میکنه ... و اگه یادتون نباشه ایرادی نداره ...


____________________________________________________


شرح دعای روز اول ماه رمضان :


اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ

خدایا روزه مرا روزه صائمین قرار بده ؛


1. صائمین چه کسانی هستند ؟


سه نوع روزه داریم ؛

الف -
روزه عام

ب -
روزه خاص

ج-
روزه خاص الخاص


روزه عام :
همان روزه‌ای است که عموم مردم می‌گیرند ؛ نمی‌خورند و نمی‌آشامند، ولی متأسفانه به نامحرم هم نگاه می‌کند ؛ گناه هم می‌کند ؛ حجابش را هم مراعات نمی‌کند . بنابراین روزه عام روزه‌ای هست که انسان تنها از اموری که روزه را باطل می‌کند خودداری می‌نماید.


روزه خاص:
روزه‌ای است که روزه‌دار علاوه بر اینکه از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کند اعضاء و جوارحش هم روزه دارد ؛ چشمش را هم از معصیت می‌بندد ؛ سحر که روزه می‌گیرد نیت می‌کند که خدایا من همه اعضاء و جوارحم روزه است؛ گوشم غیبت نمی‌شنود ، زبانم غیبت نمی‌کند ، و ... این روزه خاص است.

حدیث : عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا صُمْتَ فَلْیَصُمْ سَمْعُکَ وَ بَصَرُکَ وَ شَعْرُکَ وَ جِلْدُکَ وَ عَدَّدَ أَشْیَاءَ غَیْرَ هَذَا وَ قَالَ لَا یَکُونُ یَوْمُ صَوْمِکَ کَیَوْمِ فِطْرِکَ

وقتی روزه می‌گیری باید گوش تو هم روزه باشد ( از گناهان مربوط به گوش مثل گوش دادن به غیبت و....)جداً پرهیز کنید، چشمت هم باید روزه باشد ، پوستت هم باید روزه باشد ؛ موی سرت هم باید روزه داشته باشد ؛ خانم‌ها باید حجابشان را رعایت کنند این نکته را باید توجه داشته باشیم که تعیین حدود حجاب بر عهده مرجع تقلید است نه رییس جمهور، رییس مجلس و یا هر مسئول دیگری، بانوان باید مرز حجاب خود را از مرجع تقلیدشان بپرسند مراجع تقلید اسلام‌شناس هستند و هرکسی نمی‌تواند خودش در مسایل دینی رای دهد.


روزه خاص الخاص :
این روزه، روزه‌ای هست که غیر از خدا هیچ چیز دیگری در دل روزه‌دار نباشد ؛

ای یک دله صد دله ؛دل یک دله کن / مهر دگران را ز دل خود یله کن

اگر در ماه رمضان همه کارها برای خدا باشد ؛ روزه خاص الخاص تحقق می‌یابد و از این رو در دعا از خدا می‌خواهی
اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ یعنی خداوندا روزه مرا روزه خاص الخاص قرار بده .



فرودگاه ایمان را برای نزول ملائکه باز نگه داریم
:

باید دل‌های خود را برای خدا خالی کنیم، ملائکه شب احیاء فرود می‌آیند، ولی فرودگاه دلمان را پیدا نمی‌کنند؛ تعلقات به مال، زن، بچه و دنیا جایی برای نزول ملائکه باقی نگذاشته است دل اگر خالی باشد آن وقت « تنزل الملائکة و الروح » تحقق می‌یابد و اگر این گونه نباشد ملائکه در شب احیاء بر دل شما فرود نمی‌آیند ؛ در ماه رمضان کاری بکنیم که جا برای نزول ملائکه داشته باشیم .



2. ویژگی قائمین :


وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ

خدایا در ماه رمضان قیام مرا قیام قائمین قرار بده ؛


یعنی شب که نماز شب می‌خوانم، قیامم قیام قائمین باشد ، قائمین آن‌هایی هستند که در نماز از خوف خدا گریه و زاری می‌کنند

باید نماز ، نمازی باشد که از روی عشق باشد ؛ چرا که خروس هم نماز شب می‌خواند، ولی عشق ندارد لذا شاعر گفته :

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز / کان سوخته را جان شد و آواز نیامد

«قیام ما را قیام قائمین قرار بده»؛ یعنی نماز مرا نماز عاشقانه قرار بده ؛ برای نماز شب از خواب باید بپریم نه اینکه ساعت کوک کنیم تا بیدار شویم.

بُعد دیگری که از این قسمت از دعا برداشت می‌شود این است که ؛ در اینجا منظور از قیام شاید اقامه نماز و یا به عبارت دیگر هر نوع برخاستی که امر خیری در آن باشد، همانند (بیداری در سحرهای ماه رمضان برای سحری خوردن و یا دعا و مناجات نمودن، افطار نمودن روزه، کمک نمودن به مستمندان و...) که همه این‌ها نوعی قیام می‌باشد ، فقط مهم این است که هدف و قصد و نیت، رضای خداوند باشد یعنی اراده هر کاری را نمودیم فقط رضای خدا را در نظر بگیریم .



3. از غفلت بپرهیزیم:


وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ


و در این روز اول ماه رمضان مرا از خواب غفلت بیدار بکن ؛


این هم دعای خوبی است، گناه نکنیم هر لحظه ممکن است مرگ از راه برسد مثلاً فلان آقای فروشنده دارد آب توی شیر می‌ریزد، یک مرتبه سکته می‌کند ، مرگ که خبر نمی‌کند و این‌ها غفلت است.



4. گناهانم را ببخش :



وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّی یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ


خدایا در این ماه رمضان مرا ببخش ای خدایی که از گنه‌کاران می‌گذری


_____________________________

پس شد چهار تا دعا !


وقتی دعا میخونید معنیش رو هم باید بدونید ... خیلیا دعا رو میخونن و لی معنیش رو نمیدونن ...



:gol:
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شرحی بر دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان

از زبان آیت الله مجتهدی تهرانی


قسمت اول

قسمت دوم

:gol::gol::gol:

شرح فرازهای دعا


«اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ رَحْمَةَ الاْیتامِ»

خدایا در ماه رمضان مهرورزی نسبت به یتیمان را روزی‌ام گردان. اگر قلب ما زنگ بزند، از چه دوایی می‌توان برای رفع آن استفاده کرد. برای این کار باید سحرها قرآن بخوانید تا قلبتان را جلا بدهید. همچنین جان انسان را استغفار سحر جلا می‌دهد و می‌توان با یتیم‌نوازی قلب را جلا داد.
یتیم نوازی و ترحم بر یتیمان یکی از دستورات بزرگ اسلام می‌باشد که بر مسلمانان واجب است که در این امر مهم بسیار کوشا باشند چرا که یتیم به کسی گویند که در ظاهر سرپناه و سرپرستی برای خود نداشته باشند (یعنی هیچ کس نباشد که او را سرپرستی کند مثل پدر و مادر) به طوری که فقط خداوند حامی و سرپناه او باشد که خداوند حقوق چنین افرادی را بسیار محترم داشته و بر ترحم به آنان تأکید می‌نماید.
اگر قلب ما زنگ بزند، از چه دوایی می‌توان برای رفع آن استفاده کرد. برای این کار باید سحرها قرآن بخوانید تا قلبتان را جلا بدهید. همچنین جان انسان را استغفار سحر جلا می‌دهد و می‌توان با یتیم‌نوازی قلب را جلا داد

چنانچه حضرت امیر مؤمنان علی علیه‌السلام می‌فرماید: ”الله، الله بالایتام، فلا تغبوا افواههم و لا یضیعوا بحضرتکم”‌ ”خدا را! خدا را! درباره یتیمان، نکند که آنان گاهی سیر و گاه گرسنه بمانند و حقوقشان ضایع گردد!

شخص ثروتمند تنها با دست کشیدن بر سر یتیم قلبش جلا پیدا نمی‌کند و باید یتیمان را از نظر مادی تأمین کند و مشکلات مالی آن‌ها را برطرف کند. پس یادتان باشد که رحم کردن به یتیم با خلوص نیت قلب را جلا می‌دهد.

«وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ»


خدایا روزی کن که من اطعام طعام کنم و افطاری دهم.

در ماه مبارک رمضان یکی از چیزهایی که بسیار اهمیت دارد اطعام نمودن و سفره میهمانی پهن کردن برای فقیران و مستمندان در راه رضای خداوند است که از ثواب و منزلت بسیار بالایی برخوردار است. تا آنجایی که نبی مکرم اسلام در خطبه شعبانیه که در روزهای پایانی ماه شعبان در رابطه با فضائل و اعمال ماه مبارک رمضان ایراد فرمودند در ارتباط پاداش افطاری دادن به روزه داران در ماه رمضان فرمودند:

هرکس در این ماه مبارک روزه داری را طعام و افطاری دهد، روز قیامت که قدم‌ها بر صراط می‌لغزد قدم او نخواهد لغزید. در این هنگام یکی از مسلمانان سؤال کرد: یا رسول الله اگر چنانچه کسی این توانایی را نداشته باشد که دیگران را مهمان کند و به آنان طعام داده ،آن‌ها را سیر کند چه کند؟ حضرت فرمودند: حتی اگر می‌تواند که به نصف خرما یا جرعه آبی دیگران را مهمان کند برای دوری از آتش جهنم، انجام دهد.

در ماه مبارک رمضان یکی از چیزهایی که بسیار اهمیت دارد اطعام نمودن و سفره میهمانی پهن کردن برای فقیران و مستمندان در راه رضای خداوند است که از ثواب و منزلت بسیار بالایی برخوردار است .

«وَاِفْشآءَ السَّلامِ»



خدایا روزی کن با صدای بلند سلام کنم. برخی عارشان می‌شود که اول سلام کنند؛ اما هستند برخی که در سلام کردن با صدای بلند پیش‌دستی می‌کند. همچنین باید سلام را به درستی یعنی «سلامٌ علیکم» جواب داد و از بیان عبارت‌های دیگر مثل «سلام از ماست» جلوگیری کنیم. همچنین سلام کردن مستحب و جواب سلام دادن واجب است.


رفاقت و هم‌نشینی با دیگران موجب انتقال خصلت‌ها و خصوصیات دیگران به انسان می‌گردد و به خاطر همین تأثیر پذیری است که اسلام تأکید بسیاری بر دقت در انتخاب هم‌نشین دارد. لذا در این دعا از خداوند عزوجل درخواست توفیق هم‌نشینی با کریمان شده تا بدین واسطه نیز انسان متخلق به کرامت گردد



کلمه سلام بیش از 40(چهل) بار در قرآن کریم بکار رفته است. در آیه‌ای خداوند می‌فرماید:


«فاذا دخلتم بیوتا فسلموا علی انفسکم تحیه من عندالله مبارکه طیبه» وارد خانه که می‌شوید سلام کنید «فسلموا علی انفسکم» مفسران فرموده‌اند که این آیه از مواردی است که همه مؤمنین به منزله یکدیگر حساب شده‌اند. و سلام کردن به دیگران سلام کردن به خود تلقی شده است و بعضی گفته‌اند که از این آیه استفاده می‌شود که اگر کسی هم در خانه نباشد بر خودتان سلام کنید.


آنچه در این دعا بر آن تأکید شده و از خدا در خواست شده تنها توفیق سلام کردن نیست بلکه افشاء سلام یعنی بلند و آشکار سلام کردن می‌باشد . همچنین در روایتی از امام باقر علیه‌السلام وارد شده که حضرت فرمودند : "ان الله عزوجل یحب افشاء السلام : خداوند عزوجل آشکارا سلام کردن را دوست می‌دارد. " (وسائل الشیعه - ج 12 ص 58)


شش ركعت میان نماز شام و خفتن در هر ركعت حمد و هفت مرتبه آیةالكرسى و بعد از اتمام پنجاه مرتبه اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد

«وَصُحْبَةَ الْکِرامِ»




خدایا توفیق بده در ماه رمضان با افراد کریم و عالم و دانا و متدین هم‌نشین شوم. خدایا توفیق بده که با نیکان رفیق شوم. کاری کنید که رفیقتان یک درجه از شما جلوتر باشد.


منظور از صحبه الکرام، هم کلام و هم‌نشین شدن با اهل کرم و بخشش است و علت این که این امر از خداوند متعال در این دعا درخواست شده این است که رفاقت و هم‌نشینی با دیگران موجب انتقال خصلت‌ها و خصوصیات دیگران به انسان می‌گردد و به خاطر همین تأثیر پذیری است که اسلام تأکید بسیاری بر دقت در انتخاب هم‌نشین دارد. لذا در این دعا از خداوند عزوجل درخواست توفیق هم‌نشینی با کریمان شده تا بدین واسطه نیز انسان متخلق به کرامت گردد.


«بِطَوْلِکَ»



به حق انعامت . به حق نعمت‌هایی که به ما دادی این دعاها را درباره ما مستجاب کن .



«یا مَلْجَاَ الاْمِلینَ»


ای کسی که پناه آرزومندانی.



:gol:
 

olel_albab

مدیر تالار ریاضی
مدیر تالار
کاربر ممتاز


اگر قلب ما زنگ بزند، از چه دوایی می‌توان برای رفع آن استفاده کرد. برای این کار باید سحرها قرآن بخوانید تا قلبتان را جلا بدهید. همچنین جان انسان را استغفار سحر جلا می‌دهد و می‌توان با یتیم‌نوازی قلب را جلا داد

:gol:

معجزه می کنه، معچزه، هر کسی می خواد آدم بشه؛ هر کسی توان ترک صفات رذیله ش رو نداره، هر کسی گرفتار گناهی هست که نمی تونه ترکش کنه، هر کسی که توی زندگیش مشکلی داره که نمی دونه از کجا می خوره، هر کسی وسعت رزق میخواد، سحر ها بیدار شه و به یاد خدا باشه، معجزه می کنه دوستان

:gol:
 
آخرین ویرایش:

4831

عضو جدید

معجزه می کنه، معچزه، هر کسی می خواد آدم بشه؛ هر کسی توان ترک صفات رذیله ش رو نداره، هر کسی گرفتار گناهی هست که نمی تونه ترکش کنه، هر کسی که توی زندگیش مشکلی داره که نمی دونه از کجا می خوره، هر کسی وسعت رزق میخواد، سحر ها بیدار شه و به یاد خدا باشه، معجزه می کنه دوستان

:gol:

سحر منظور قبل اذان هست دیگه؟

خیلی دلم میخواد توفیقش رو پیدا کنم..
تو اکثر شعر های حافظ هم تاکید شده به عبادت قبل از اذان صبح

عالمی صحبت میکردن یادم نیست اسمشون رو

میگفتن جوان هر وقت میتونه نماز شب بخونه قبل خواب بخونه بعد بخوابه.
این باعث میشه یواش یواش خودش برای قبل اذان بیدار میشه.
و اینکه میگفتن اول نماز شب رو با 11 رکعتش شروع نکنید از 3 رکعت شفع و وتر شروع کنید.

خیلی ثواب ها برای نماز شب اومده.
انشالله خدا بحق همین شب ها و روزهای عزیز توفیق نماز شب خوندن رو به هممون بده.
 
آخرین ویرایش:

olel_albab

مدیر تالار ریاضی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سحر منظور قبل اذان هست دیگه؟

خیلی دلم میخواد توفیقش رو پیدا کنم..
تو اکثر شعر های حافظ هم تاکید شده به عبادت قبل از اذان صبح

عالمی صحبت میکردن یادم نیست اسمشون رو

میگفتن جوان هر وقت میتونه نماز شب بخونه قبل خواب بخونه بعد بخوابه.
این باعث میشه یواش یواش خودش برای قبل اذان بیدار میشه.
و اینکه میگفتن اول نماز شب رو با 11 رکعتش شروع نکنید از 3 رکعت شفع و وتر شروع کنید.

خیلی ثواب ها برای نماز شب اومده.
انشالله خدا بحق همین شب ها و روزهای عزیز توفیق نماز شب خوندن رو به هممون بده.
بله قبل از اذان هست، توزیع روزی بین طلوعین هست، اما نماز شب که خیلی توصیه شده، میخواستم تعریف کنم ولی این لینک رو بخونین:
http://modafein.ir/لطفا-به-سخنان-خدا-گوش-فرا-دهید/

من معجزه سحر رو بارها دیدم، بارها
 

4831

عضو جدید
بله قبل از اذان هست، توزیع روزی بین طلوعین هست، اما نماز شب که خیلی توصیه شده، میخواستم تعریف کنم ولی این لینک رو بخونین:
http://modafein.ir/%D9%84%D8%B7%D9%81%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%DA%AF%D9%88%D8%B4-%D9%81%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D9%87%DB%8C%D8%AF/

من معجزه سحر رو بارها دیدم، بارها

:cry::cry:
من حتی از یه وضو قبل از خواب هم محرومم:(
 

bahargoli

عضو جدید
سحر منظور قبل اذان هست دیگه؟

خیلی دلم میخواد توفیقش رو پیدا کنم..
تو اکثر شعر های حافظ هم تاکید شده به عبادت قبل از اذان صبح

عالمی صحبت میکردن یادم نیست اسمشون رو

میگفتن جوان هر وقت میتونه نماز شب بخونه قبل خواب بخونه بعد بخوابه.
این باعث میشه یواش یواش خودش برای قبل اذان بیدار میشه.
و اینکه میگفتن اول نماز شب رو با 11 رکعتش شروع نکنید از 3 رکعت شفع و وتر شروع کنید.

خیلی ثواب ها برای نماز شب اومده.
انشالله خدا بحق همین شب ها و روزهای عزیز توفیق نماز شب خوندن رو به هممون بده.
سلام دوست عزیز.
تشکر بابت تاپیک عالیتون:gol:
تجربه ای که داشتم این بود وقتی شروع به نماز شب خوندن کردم بعد ها انگار خیلی از گناهانم رو که اصلا فکر نمیکردم گناه هست خدا متوجهم کرد.
و از همه مهمتر اینکه گناهی که اصلا قادر به ترکش نبودم رو الان به لطف خودش قریب به 10 ماه هست که ترک کردم.
و علاوه بر ترکش احساس بدی هست که نسبت به اون گناه دارم.

من سعی میکنم قبل از خواب همون سه رکعت رو بخونم.
دست به کار شید معجزه رو حس میکنید و هیچ وقت دوست ندارین ترکش کنید:gol::smile:
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


خلاصه ای از شرح فرازهای دعای روز نهم ماه مبارک رمضان از زبان آیت الله مجتهدی تهرانی

قسمت اول


قسمت دوم


«اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فیهِ نَصیباً مِنْ رَحْمَتِکَ الْواسِعَةِ»

خدایا، من را از رحمت واسعه خودت نصیب گردان.

برای استجابت این دعا باید چه کنیم؟ باید به زیردستمان کمک کنیم. اگر وضع مالی کسی خوب است، برای دختران دم بخت مستحق جهاز تهیه کند. در این صورت دعا درباره او مستجاب می‌شود و اگر زلزله شود، زیر آوار نمی‌ماند؛ چون رحمت خدا شامل حال او شده است.

اگر خودتون هم توان مالی ندارین ... با زبانتون کاری بکنید که دیگران کمک کنند ...

به دیگران رحم کنید تا خدا بهتون رحم کنه .



«
وَاهْدِنی فیهِ لِبَراهینِکَ السّاطِعَةِ»


خدایا من را هدایت کن به ادله روشن خودت.

”منظور از براهینک الساطعه چیست؟”‌

یعنی ”به درستی که خداوند رب من و شماست پس او را بپرستید که این است صراط مستقیم”‌ حال چگونه به این صراط مستقیم دست یابیم و طریقه عبادت و بندگی نمودن پروردگار عالمیان را از که بیاموزیم؟ که در اینجاست که ”لبراهینک الساطعه”‌ ”به وسیله ادله و براهین روشن”‌ به کار می‌آید که این ادله و براهین روشن هیچ چیزی جز آیات قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) نمی‌باشد


«وَخُذْ بِناصِیتی اِلی مَرْضاتِکَ الْجامِعَةِ»

من را به سمت موجبات خوشنودی و رضایت خودت ببر.
از من راضی باش هرچند که بد کردم و عمرم را به بطالت مصرف کردم. حالا آمده‌ام و من را به سمت رضایت خودت ببر. از من خشنود شو و رضایت جامع داشته باش.
باید تمام عیب‌ها را از خود دور کرد و با غیبت نکردن، حلال کردن مال و... تا این دعا در موردمان به استجابت برسد .


منظور از ”وخذ بناصیتی”‌ چیست؟

ما از خداوند می‌خواهیم که پیشانی ما را گرفته و به سوی رضا و خشنودی‌اش بکشاند چرا که پیشانی محل سجده انسان به ذات اقدس پروردگار است .

رضای خداوند بزرگ‌ترین سعادتمندی‌هاست که یک انسان می‌تواند آن را به دست آورد، چرا که زمانی پروردگار عالمیان از بنده خویش راضی می‌گردد که بنده از دستورات و اوامر او اطاعت نموده و حق بندگی را به جا آورد و هنگامی که بنده از اوامر الهی اطاعت نماید آنگاه است که جمیع وعده‌های خداوند که در قرآن به ایمان آورندگان بشارت داده شده است محقق می‌گردد که آن هم از رضای الهی نشأت می‌گیرد، پس رضای الهی جامع‌ترین نعمت‌های خداوند است

اگه مردم از ما راضی نباشن .. خدا هم راضی نمیشه و این دعا رو مستجاب نمیکنه !

«
بِمَحَبَّتِکَ یا اَمَلَ الْمُشْتاقینَ»


این دعاها را درباره من مستجاب کن، به حق دوستی خودت ای آرزوی مشتاقان.
این‌طور می‌گوییم چون خدا نسبت به ما دوستی دارد و خدا صد برابر محبت والدین به اولاد، ما را دوست دارد.روایت است که دوستی صد درجه دارد که 99 بخش آن مخصوص خدا است و یک درجه آن بین مخلوقات تقسیم شده و خدا در همان یک بخش نیز، سهم دارد.خدایا این دعاها را به محبت خودت درباره ما مستجاب کن.


:gol:

 

agin

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
:cry::cry:
من حتی از یه وضو قبل از خواب هم محرومم:(

سلام
دوست عزیز یه موضوعی که خیلی مهمه اینه که ، چطور سعی میکنیم نماز ظهر و عصرو مغرب و عشا رو اول وقت بخونیم ! برای نماز صبح هم همین کار رو بکنین
وقتی فقط 5 دقیقه زودتر از اذان پا شدین یه رکعت نماز وتر بخونین ، خیلی توصیه شده
بعد کم کم یاد میگیرین ( نمیگم عادت ) که چند دقیقه زوتر پا شین برای نماز شب .... یه کم که میگذره خودش نیمه شب بیدارتون میکنه !!
انقدر لذت داره ، وقتی خوابین و یهو نصفه شب بیدار میشین و دیگه خوابتون نمیبره انگار کلا خواب از سرتون پریده ، اونوقت یاد این بیفتین که اون خواسته برین پیشش ، که منتظرتونه ، که انتخابتون کرده باهاش حرف بزنین ....
اونوقت دلتون میخواد یه شبایی هم شما پاشین برین پیشش.
امتحان کنین
 

bahargoli

عضو جدید
تا حالا شده بیشتر شنونده باشید؟
پستی که زدید تاکیدش رو 40 روز بود...
یه جور تلنگر..
دوستان نظرتون چیه با شروع ماه مبارک سعی کنیم این برنامه رو عملی کنیم؟
بیایم 40 روز گناه نکنیم. تو ماه رمضون که داریم و تو سخنرانی های قبلی بود که رحمت خدا برای مردم هست.
بیایم از این 30 روز استفاده کنیم. بعدش 10 رو میمونه که انشالله هنوز تو حالت های معنوی ماه رمضون هستیم و بازم کمکمون میشه؟

بیایم 40 روز گناه نکنیم..
تو این 40 روز علاوه بر اینکه سعی میکنید که گناه نکنید تلاش هم کنید:
نمازهاتون رو اول وقت بخونید!(این ماه رمضونی خیلی فرصت عالیه)
سعی کنید روزانه چند آیه از قران رو قرائت کنید!
احترام پدر و مادر رو فراموش نکنید!!
عصبانیت رو کنار بذارید
و خیلی چیزهای دیگه که گناه محسوب نمیشه اما رعایتش خالی از لطف نیست!
** اگر حرفی زده میشه مخاطب اصلی خودم هستم. امیدوارم که سوء برداشتی نشه:smile:
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شرح دعای روز دوازدهم از آیت الله مجتهدی

شرح دعای روز دوازدهم از آیت الله مجتهدی

:gol:

خلاصه ای از شرح فرازهای دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان از زبان آیت الله مجتهدی تهرانی

قسمت اول

قسمت دوم

:gol:

شرح فرازهای دعا


«اللّهمّ زَینّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ»

خدایا روزی کن من را در ماه رمضان و به دو چیز زینت بده :

ستر و عفاف.

ستر یعنی اینکه گناهان مردم را مخفی کنم. به ما چه ارتباطی دارد که فلانی عیب دارد؟ خوش به حال بنده‌ای که به عیب خودش می‌پردازد و به عیب دیگران کاری ندارد. اگر رفیقت هم عیب دارد به کسی نگو.
غیبت حرام است و عمل چهل روز را از بین می‌برد و اعمال خوب غیبت کننده را در نامه اعمال شخص غیبت شونده می‌نویسند.


چه خوب است که خوبی‌های مردم را بیان کنیم .


آن‌ها که به عیب دیگران کاری ندارند، بهترین زینت را دارند. حدیث داریم خوش به حال کسی که به عیب خود پرداخته به عیب دیگران کاری ندارد.


در ادامه دعا عفاف آمده است. عفاف یعنی اینکه گناه نکنیم و عفت نفس داشته باشیم که گناه نکردن است.

پس بیان نکردن گناه دیگران و داشتن عفاف اولین دعایی است که در این روز از خدا می‌خواهیم.



وقتی به خواهش‌های بی‌مورد دل جواب «نه» ندادی و به دام خواسته‌های حرص افتادی، اسیر گنداب «دنیا» می‌شوی باتلاقی که هرچه بیشتر در آن دست و پا می‌زنی و تلاش می‌کنی، بیشتر در آن گرفتار می‌شوی. نتیجه آن مشخص است! نفس، چاه ویلی است که هیچ‌گاه پر نمی‌شود. درد «تکاثر» و «افزون‌طلبی»، زخم ناسور بشریت بوده و هست و تنها مرهم آن «قناعت» است.

«
واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ»



خدایا من را به دو چیز مستور کن؛

یکی لباس قناعت و دیگری کفاف.


کفاف یعنی اینکه زندگی را بگذرانیم. اگر مال و ثروت زیاد داشته باشیم گرفتار می‌شویم و اگر دستمان پیش کسی دراز باشد ذلیل می‌شویم پس از خدا بخواهیم که به اندازه کفاف زندگی به ما بدهد.

قناعت هم به انسان عزت می‌دهد و کسی که قناعت دارد خدا او را عزیز می‌کند.

بزرگ‌ترین گنج، قناعت است و قناعت سرمایه‌ای بی‌پایان. قناعت، یعنی نخواستن، کم خواستن، راضی بودن به داشته و کندن دندان طمع.

وقتی به خواهش‌های بی‌مورد دل جواب «نه» ندادی و به دام خواسته‌های حرص افتادی، اسیر گنداب «دنیا» می‌شوی باتلاقی که هرچه بیشتر در آن دست و پا می‌زنی و تلاش می‌کنی، بیشتر در آن گرفتار می‌شوی. نتیجه آن مشخص است!

نفس، چاه ویلی است که هیچ‌گاه پر نمی‌شود. درد «تکاثر» و «افزون‌طلبی»، زخم ناسور بشریت بوده و هست و تنها مرهم آن «قناعت» است.


«
واحْمِلنی فیهِ علی العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ»


خدایا من را عادل کن و کاری کن انصاف داشته باشم و خدایا از هرچه که من از آن می‌ترسم من را امان ده. اگر کسی ما را تهدید می‌کند به ما ایمنی بده که کسی نتواند به ما تعرض کند.


«
بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین»


به عصمت و حفظ و نگهبانی خودت ای کسی که خائفین و ترسناکان را نگهداری می‌کنی، ای کسی که هر که به تو متوسل می‌شود از او نگهداری می‌کنی، خدایا درباره ما این دعاها را مستجاب بفرما!


فرآوری :زهرا اجلال

گروه دین تبیان



:gol:


پ.ن : نکته جالب و قابل توجه این سخنرانی که توی متن نیومده این بود که خیلی به روحانیون توصیه کرده بود !
نخوردن از پول بیت المال ، سواستفاده نکردن از عنوان روحانیت و برقراری عدل و مسائل اینچنینی !
یعنی در واقع منظورش این بود که هر کی به دین شناخته تره نسبت به دیگران به رعایت این موارد موظفتره !چون اگر توی این لباس اشتباه کنه ، به دین و روحانیت ضربه میزنه !
کاش روحانیون اینو میفهمیدن :|


:gol:
 

4831

عضو جدید
خلاصه ای از شرح فرازهای دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان از زبان آیت الله مجتهدی تهرانی

قسمت اول سخنرانی


قسمت دوم سخنرانی


متن سخنرانی:



شرح دعای روز چهاردهم ماه رمضان




کسی که نماز اول وقت نمی‌خواند و به کارهای دنیوی خود ادامه می‌دهد ، نماز اول وقت انسان را نفرین می‌کند و می‌گوید : «خدایا ضایع کند تو را که من را ضایع کردی!»
این در حالی است که اگر مسلمانی اول وقت نماز بخواند، نماز او را دعا می‌کند و می‌گوید: «خدا حفظ کند تو را که من را حفظ کردی» و زندگی رو به روال می‌افتد.


اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ خدایا مؤاخذه نکن مرا در ایـن روز به لغزش‌ها
واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگی‌ها
ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات
بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین. ای عزت دهنده مسلمانان.


رضایت یار


اللهم لاتواخذنی فیه بالعثرات
کسی که نماز اول وقت نمی‌خواند و به کارهای دنیوی خود ادامه می‌دهد ، نماز اول وقت انسان را نفرین می‌کند و می‌گوید : «خدایا ضایع کند تو را که من را ضایع کردی!» این در حالی است که اگر مسلمانی اول وقت نماز بخواند، نماز او را دعا می‌کند و می‌گوید: «خدا حف0کند تو را که من را حف0کردی» و زندگی رو به روال می‌افتد​

گاهی آدم می‌لغزد و ایمانش ضعیف می‌شود و تقوایش از بین می‌رود. گناهان آدمی همان لغزش است و باید از خدا بخواهد که مؤاخذه نشود.خدا در اثر گناه به غضب می‌آید و سیل و زلزله و بلایای طبیعی همه آثار گناه است. گاه مردم توجه نمی‌کنند که غالب این اتفاقات و تصادفات به علت انجام گناه است.
کسی که نماز اول وقت نمی‌خواند و به کارهای دنیوی خود ادامه می‌دهد ، نماز اول وقت انسان را نفرین می‌کند و می‌گوید : «خدایا ضایع کند تو را که من را ضایع کردی!»
این در حالی است که اگر مسلمانی اول وقت نماز بخواند، نماز او را دعا می‌کند و می‌گوید: «خدا حفظ کند تو را که من را حفظ کردی» و زندگی رو به روال می‌افتد.
اگر کسی با خدا باشد، هیچ کس نمی‌تواند علیه او توطئه کند، چون او خدا را دارد.
هر کس در حد توانایی که دارد مسئول اعمال خویش می‌باشد و بیش از آن بر او تکلیفی نخواهد بود؛ ”‌لا یکلف الله نفسا الا وسعها”‌‌ یعنی ”‌خداوند هیچ کس را تکلیف نکند مگر به قدر توانایی او”‌‌ چرا که ”‌یرید الله ان یخفف عنکم و خلق الانسان ضعیفا”‌‌ یعنی ”‌خداوند می‌خواهد کار را بر شما آسان کند که انسان ضعیف خلق شده است.”‌​

مؤاخذه انسان بر اساس توانایی

هر انسانی که پا به عرصه دنیا می‌گذارد و در مدت عمر معینی در آن زندگی می‌کند باید در تمام مراحل آن از قوانین و دستورات الهی پیروی نماید چرا که در غیر این صورت مورد مواخذه و محاسبه الهی قرار می‌گیرد؛ ”وان تبدوا ما فی انفسکم او تغفوه یحاسبکم به الله”‌ یعنی ”و اگر شما (از غرض‌های خیر و شر) در دل دارید (به طوری که) آشکار و یا مخفی کنید همه را خداوند در محاسبه شما خواهد آورد .”‌
و آن به گونه‌ای است که هر کس در حد توانایی که دارد مسئول اعمال خویش می‌باشد و بیش از آن بر او تکلیفی نخواهد بود؛ ”لا یکلف الله نفسا الا وسعها”‌ یعنی ”خداوند هیچ کس را تکلیف نکند مگر به قدر توانایی او”‌ چرا که ”یرید الله ان یخفف عنکم و خلق الانسان ضعیفا”‌ یعنی ”خداوند می‌خواهد کار را بر شما آسان کند که انسان ضعیف خلق شده است.”‌ ما نیز در این روز از خداوند می‌خواهیم به خاطر لغزش‌هایی که در طول عمر خویش داریم ما را مواخذه ننماید؛ ”ربنا لا تواخذنا نسینا او اخطانا”‌ یعنی ”خدایا ما را بر آنچه که به فراموشی یا به خطا (انجام داده‌ایم) مواخذه مکن”‌
خدایا لغزش‌های ما را اقاله کن؛ یعنی ما را بدون هزینه ببخش​

واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ

«اقاله» کن و گناهان ما را بیامرز. در دعای کمیل هم این لفظ است که خدایا لغزش‌های ما را اقاله کن؛ یعنی ما را بدون هزینه ببخش. در مورد معامله نیز چنین لفظی در فقه وجود دارد. یعنی فروشنده و خریدار حق فسخ معامله را تا زمانی که با یکدیگر هستند، دارند. اما بعد از جدایی و بدون دلیل نیز اگر مشتری جنس را پس آورد، کاسب مستحب است آن را قبول کند. مثلاً شخصی یک ظرف ماست می‌خرد و به منزل می‌برد و متوجه می‌شود که پیش از وی ظرف ماست دیگری نیز خریداری شده است. در این حالت اگر ظرف ماست را به فروشنده باز گرداند، مستحب است وی آن را بپذیرد و پول آن را عیناً پس دهد.

یا سریع الرضا

خداوند ”عزوجل”‌ بهترین عذر پذیرنده‌هاست که از بندگان خویش زود، راضی می‌گردد به طوری که او به ”سریع الرضا”‌ یعنی ”زود راضی می‌گردد”‌ معروف است و در قرآن بندگان خویش را به سوی رحمت و مغفرت خویش فرا می‌خواند ”و سارعوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها السموات و الارض”‌ یعنی ”و به سوی غفران و آمرزش الهی و باغی (بهشتی) که عرض آن آسمان و زمین را فرا گرفته است سرعت بورزید”‌ بدون آنکه نیازی به بندگان خویش داشته باشد ”الله الصمد”‌ یعنی ”خداوند بی نیاز است”‌ و این در حالی است که ما غیر از او کسی را نداریم ”الهی و ربی من لی غیرک”‌ یعنی ”ای خدا و پروردگار من چه کسی غیر از تو برای من می‌باشد”‌ و غیر از او چه کسی می‌تواند عذر ما را پذیرفته و گناهان ما را بیامرزد ”و من یغفر الذنوب الا الله”‌ یعنی ”و چه کسی غیر خداوند (می‌تواند) گناهان را بیامرزد”‌ پس ما نیز در این روز به درگاه الهی پناه برده و از او می‌خواهیم که عذر ما را به خاطر خطاهایی که انجام داده‌ایم بپذیرد و از گناهان ما درگذرد.
قرآن در جای دیگری می‌فرماید: «خدا برنامه‌های مردم را عوض نمی‌کند، آن‌ها را گرفتار بلا نمی‌کند مگر اینکه خودشان را تغییر دهند.»

ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ
خدایا من را تیر بلا قرار مده. سیل و رانش زمین یعنی همان تیر! هواپیما در آسمان پرواز می‌کند و ناگاه روی ساختمانی فرود می‌آید و همه ساکنان آن از بین می‌روند. این غرض و تیر بلاست که حاصل گناه و خطاهای ماست.


تمام پیش‌آمدهایی که می‌شود همه نتیجه گناهان ماست .
آیه قرآن می‌فرماید: «هر گرفتاری برای شما پیش می‌آید، دسترنج خودتان است.» هر چه بکاری همان را درو می‌کنی. از گندم، گندم و از جو، جو می‌روید.
قرآن در جای دیگری می‌فرماید: «خدا برنامه‌های مردم را عوض نمی‌کند، آن‌ها را گرفتار بلا نمی‌کند مگر اینکه خودشان را تغییر دهند
مثل ماشین که انحراف به چپ پیدا کند، تصادف می‌کند، ما هم اگر انحراف به چپ داشته باشیم با عذاب خدا تصادف می‌کنیم.

بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین
به عزت خودت، این دعاها را درباره ما مستجاب کن! ای کسی که عزت مسلمین با توست.
 

4831

عضو جدید
خلاصه ای از شرح فرازهای دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان از زبان آیت الله مجتهدی تهرانی

قسمت اول سخنرانی


قسمت دوم سخنرانی


متن سخنرانی:



شرح دعای روز چهاردهم ماه رمضان




کسی که نماز اول وقت نمی‌خواند و به کارهای دنیوی خود ادامه می‌دهد ، نماز اول وقت انسان را نفرین می‌کند و می‌گوید : «خدایا ضایع کند تو را که من را ضایع کردی!»
این در حالی است که اگر مسلمانی اول وقت نماز بخواند، نماز او را دعا می‌کند و می‌گوید: «خدا حفظ کند تو را که من را حفظ کردی» و زندگی رو به روال می‌افتد.


اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ خدایا مؤاخذه نکن مرا در ایـن روز به لغزش‌ها
واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگی‌ها
ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات
بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین. ای عزت دهنده مسلمانان.


رضایت یار


اللهم لاتواخذنی فیه بالعثرات
کسی که نماز اول وقت نمی‌خواند و به کارهای دنیوی خود ادامه می‌دهد ، نماز اول وقت انسان را نفرین می‌کند و می‌گوید : «خدایا ضایع کند تو را که من را ضایع کردی!» این در حالی است که اگر مسلمانی اول وقت نماز بخواند، نماز او را دعا می‌کند و می‌گوید: «خدا حف0کند تو را که من را حف0کردی» و زندگی رو به روال می‌افتد​

گاهی آدم می‌لغزد و ایمانش ضعیف می‌شود و تقوایش از بین می‌رود. گناهان آدمی همان لغزش است و باید از خدا بخواهد که مؤاخذه نشود.خدا در اثر گناه به غضب می‌آید و سیل و زلزله و بلایای طبیعی همه آثار گناه است. گاه مردم توجه نمی‌کنند که غالب این اتفاقات و تصادفات به علت انجام گناه است.
کسی که نماز اول وقت نمی‌خواند و به کارهای دنیوی خود ادامه می‌دهد ، نماز اول وقت انسان را نفرین می‌کند و می‌گوید : «خدایا ضایع کند تو را که من را ضایع کردی!»
این در حالی است که اگر مسلمانی اول وقت نماز بخواند، نماز او را دعا می‌کند و می‌گوید: «خدا حفظ کند تو را که من را حفظ کردی» و زندگی رو به روال می‌افتد.
اگر کسی با خدا باشد، هیچ کس نمی‌تواند علیه او توطئه کند، چون او خدا را دارد.
هر کس در حد توانایی که دارد مسئول اعمال خویش می‌باشد و بیش از آن بر او تکلیفی نخواهد بود؛ ”‌لا یکلف الله نفسا الا وسعها”‌‌ یعنی ”‌خداوند هیچ کس را تکلیف نکند مگر به قدر توانایی او”‌‌ چرا که ”‌یرید الله ان یخفف عنکم و خلق الانسان ضعیفا”‌‌ یعنی ”‌خداوند می‌خواهد کار را بر شما آسان کند که انسان ضعیف خلق شده است.”‌​

مؤاخذه انسان بر اساس توانایی

هر انسانی که پا به عرصه دنیا می‌گذارد و در مدت عمر معینی در آن زندگی می‌کند باید در تمام مراحل آن از قوانین و دستورات الهی پیروی نماید چرا که در غیر این صورت مورد مواخذه و محاسبه الهی قرار می‌گیرد؛ ”وان تبدوا ما فی انفسکم او تغفوه یحاسبکم به الله”‌ یعنی ”و اگر شما (از غرض‌های خیر و شر) در دل دارید (به طوری که) آشکار و یا مخفی کنید همه را خداوند در محاسبه شما خواهد آورد .”‌
و آن به گونه‌ای است که هر کس در حد توانایی که دارد مسئول اعمال خویش می‌باشد و بیش از آن بر او تکلیفی نخواهد بود؛ ”لا یکلف الله نفسا الا وسعها”‌ یعنی ”خداوند هیچ کس را تکلیف نکند مگر به قدر توانایی او”‌ چرا که ”یرید الله ان یخفف عنکم و خلق الانسان ضعیفا”‌ یعنی ”خداوند می‌خواهد کار را بر شما آسان کند که انسان ضعیف خلق شده است.”‌ ما نیز در این روز از خداوند می‌خواهیم به خاطر لغزش‌هایی که در طول عمر خویش داریم ما را مواخذه ننماید؛ ”ربنا لا تواخذنا نسینا او اخطانا”‌ یعنی ”خدایا ما را بر آنچه که به فراموشی یا به خطا (انجام داده‌ایم) مواخذه مکن”‌
خدایا لغزش‌های ما را اقاله کن؛ یعنی ما را بدون هزینه ببخش​

واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ

«اقاله» کن و گناهان ما را بیامرز. در دعای کمیل هم این لفظ است که خدایا لغزش‌های ما را اقاله کن؛ یعنی ما را بدون هزینه ببخش. در مورد معامله نیز چنین لفظی در فقه وجود دارد. یعنی فروشنده و خریدار حق فسخ معامله را تا زمانی که با یکدیگر هستند، دارند. اما بعد از جدایی و بدون دلیل نیز اگر مشتری جنس را پس آورد، کاسب مستحب است آن را قبول کند. مثلاً شخصی یک ظرف ماست می‌خرد و به منزل می‌برد و متوجه می‌شود که پیش از وی ظرف ماست دیگری نیز خریداری شده است. در این حالت اگر ظرف ماست را به فروشنده باز گرداند، مستحب است وی آن را بپذیرد و پول آن را عیناً پس دهد.

یا سریع الرضا

خداوند ”عزوجل”‌ بهترین عذر پذیرنده‌هاست که از بندگان خویش زود، راضی می‌گردد به طوری که او به ”سریع الرضا”‌ یعنی ”زود راضی می‌گردد”‌ معروف است و در قرآن بندگان خویش را به سوی رحمت و مغفرت خویش فرا می‌خواند ”و سارعوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها السموات و الارض”‌ یعنی ”و به سوی غفران و آمرزش الهی و باغی (بهشتی) که عرض آن آسمان و زمین را فرا گرفته است سرعت بورزید”‌ بدون آنکه نیازی به بندگان خویش داشته باشد ”الله الصمد”‌ یعنی ”خداوند بی نیاز است”‌ و این در حالی است که ما غیر از او کسی را نداریم ”الهی و ربی من لی غیرک”‌ یعنی ”ای خدا و پروردگار من چه کسی غیر از تو برای من می‌باشد”‌ و غیر از او چه کسی می‌تواند عذر ما را پذیرفته و گناهان ما را بیامرزد ”و من یغفر الذنوب الا الله”‌ یعنی ”و چه کسی غیر خداوند (می‌تواند) گناهان را بیامرزد”‌ پس ما نیز در این روز به درگاه الهی پناه برده و از او می‌خواهیم که عذر ما را به خاطر خطاهایی که انجام داده‌ایم بپذیرد و از گناهان ما درگذرد.
قرآن در جای دیگری می‌فرماید: «خدا برنامه‌های مردم را عوض نمی‌کند، آن‌ها را گرفتار بلا نمی‌کند مگر اینکه خودشان را تغییر دهند.»

ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ
خدایا من را تیر بلا قرار مده. سیل و رانش زمین یعنی همان تیر! هواپیما در آسمان پرواز می‌کند و ناگاه روی ساختمانی فرود می‌آید و همه ساکنان آن از بین می‌روند. این غرض و تیر بلاست که حاصل گناه و خطاهای ماست.


تمام پیش‌آمدهایی که می‌شود همه نتیجه گناهان ماست .
آیه قرآن می‌فرماید: «هر گرفتاری برای شما پیش می‌آید، دسترنج خودتان است.» هر چه بکاری همان را درو می‌کنی. از گندم، گندم و از جو، جو می‌روید.
قرآن در جای دیگری می‌فرماید: «خدا برنامه‌های مردم را عوض نمی‌کند، آن‌ها را گرفتار بلا نمی‌کند مگر اینکه خودشان را تغییر دهند
مثل ماشین که انحراف به چپ پیدا کند، تصادف می‌کند، ما هم اگر انحراف به چپ داشته باشیم با عذاب خدا تصادف می‌کنیم.

بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین
به عزت خودت، این دعاها را درباره ما مستجاب کن! ای کسی که عزت مسلمین با توست.

یعنی هر بلایی نشان دهنده گناه هست؟

------------------------
چقد به نماز خوندن اول وقت همه جا تاکید شده...
انگار کلید همه چی نماز هست.
 

bahargoli

عضو جدید
یعنی هر بلایی نشان دهنده گناه هست؟

------------------------
چقد به نماز خوندن اول وقت همه جا تاکید شده...
انگار کلید همه چی نماز هست.
سلام دوستم
در رابطه با سوال اول به ذهنم میرسه که هم میتونه نشانه گناه باشه و هم میتونه به نوعی آزمایش الهی و شاید من اشتباه میکنم!

امشب اتفاقی افتاد که یه مقدار ناراحت بودم و انگار دوست داشتم که خدا با من صحبت کنه
بر حسب اتفاق آیه 45 سوره بقره رو میخوندم که دیدم خدا به دو نکته اشاره کرده: و یاری جویید به صبر و نماز، که نماز با حضور قلب امری بسیار بزرگ و دشوار است مگر بر خداپرستان فروتن.
عزیزی(یا شاید بشه گفت عالمی) میگفت اگر نماز هاتون رو اول وقت بخونید دیگر نیازی به نذر و نیاز نیست! انگار کلید همه چی نماز هست مخصوصا نماز اول وقت
ان شالله خدا توفیق بده:gol:
 

Similar threads

بالا