چرا در اسلام شهادت دو زن برابر با شهادت يك مرد است؟

jonny depp

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی جالبه که شما نمی خواهید قانع بشید!!! و هرچیزی که احیاناً قانعتون کنه رومیگید توجیهه!


چون احتمال اینکه یک زن تحت تاثیر احساساتش شهادت نادرست بده بیشتره و بعد مجازات شهادت دروغ رو که میدونید چیه؟
دیگه ذات بشر و ذات روحی خانمها رو انکار نکنید، خانمها بیشتر از آقایون تحت تاثیر احساساتشونن.
این هم که خانمها احساسی اند ضعف نیست، در برخی از اوقات یک مزیت و برتری فوق العاده است نسبت به آقایون و اینی هم که آقایون در کل تحت تاثیر احساساتشون نیستند خیلی جاها به ضررشونه ولی چاره ای نیست ذاتشون اینه! می خوام بگم احساسی بود و بیشتر تحت تاثیر احساسات بودن یک ضعف نیست و خیلی جاها به کمک خانمها میاد.
آقایون هم که در کل بیشتر از عقلشون کمک میگیرن (در مواجهه عقل و احساس) خیلی وقتها به ضررشونه و خیلی وقتها بهشون گفته میشه دلتون سنگه، یا اصلاً این چیزها رو نمی فهمید.
مخلص کلام اینکه هرکدوم از زن و مرد ویژگی های خاص خودشون رو دارند و نمیشه هردوشون رو گذاشت روی یک کفه ترازو، باید متناسب با شخصیت و خصوصیات هرکدام تکالیفی رو روی دوشش گذاشت.
نمی دونم چرا زنا احساساتین باید حق و حقوق کمتری داشته باشن اما موقع مجازات که میشه مجازاتش با مرد برابره یکی نیست بگه چون احساساتی شده ممکنه اون خلاف انجام بده پس مجازاتش هم نصف مرد باشه
خیلی برام جالبه
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آیت الله سیستانی. در ضمن برای اطلاع می گم که کتاب لمعه نوشته شهید ثانی از معتبرتین منابع در علم اصول فقه و احکام فقهی هستش و تقریباً مخالفتی با ایشون دیده نشده و بسیاری از قوانین در آیین دادرسی و مدنی و جزایی ما از این کتاب سرچشمه گرفته
من نه در قانون و نه در فقه چنین مطلبی ندیدم شما بگید کجا چنین مطلبی هست
البته بستگی به مرجع تقلید داره، مورد زیر از آیت الله صادقی شیرازی هستش:
مسأله 3314: شهادت زن بدون ضميمه مرد، در چهار مورد قبول مى شود: 1- در باكره بودن. 2- در عيبهاى زنان كه بر اثر آن عيبها مرد مى تواند عقد را برهم بزند. 3- در وصيت، مثلا اگر كسى بگويد كه ميّت وصيّت كرده، فلان مبلغ را به من بدهند، چنانچه يك زن به گفته او شهادت دهد، يك چهارم چيزى را كه مطالبه مى كند بايد به او بدهند و اگر دو زن شهادت دهند نصف و اگر سه زن شهادت دهند سه چهارم و اگر چهار زن شهادت بدهند، بايد همه آن را به او بدهند. 4- در زنده بودن طفل هنگام ولادت كه اگر قابله بگويد: بچّه زنده به دنيا آمد سپس مرد، بايد يك چهارم ارث پدرش را، اگر پدر مرده باشد، به بچّه بدهند.
http://www.shirazi.ir/rflo/Resale/Pages/102.htm

یک جای دیگه هم خواندم از یک مرجع تقلیدی که شهادت زن در مورد شوهرش تماماً قبوله، ولی یادم نیست کجا دیدم و از کدوم مرجع بود...
 

shahriar_18

عضو جدید
البته بستگی به مرجع تقلید داره، مورد زیر از آیت الله صادقی شیرازی هستش:
مسأله 3314: شهادت زن بدون ضميمه مرد، در چهار مورد قبول مى شود: 1- در باكره بودن. 2- در عيبهاى زنان كه بر اثر آن عيبها مرد مى تواند عقد را برهم بزند. 3- در وصيت، مثلا اگر كسى بگويد كه ميّت وصيّت كرده، فلان مبلغ را به من بدهند، چنانچه يك زن به گفته او شهادت دهد، يك چهارم چيزى را كه مطالبه مى كند بايد به او بدهند و اگر دو زن شهادت دهند نصف و اگر سه زن شهادت دهند سه چهارم و اگر چهار زن شهادت بدهند، بايد همه آن را به او بدهند. 4- در زنده بودن طفل هنگام ولادت كه اگر قابله بگويد: بچّه زنده به دنيا آمد سپس مرد، بايد يك چهارم ارث پدرش را، اگر پدر مرده باشد، به بچّه بدهند.
http://www.shirazi.ir/rflo/Resale/Pages/102.htm

یک جای دیگه هم خواندم از یک مرجع تقلیدی که شهادت زن در مورد شوهرش تماماً قبوله، ولی یادم نیست کجا دیدم و از کدوم مرجع بود...
از این نظریات میشه پیدا کرد امّا اینها مطابق با نظر مشهور که در واقع به اون عمل میشه نیست ملاک هم نظر مشهور هستش نه اینچنین نظریات فردی که بخواهیم اون رو کلاً به نظر کل نسبت بدیم بگیم بله در فقه رویه این هست.
در ایران و در دنیای واقعی مهم هست که به این تک نظریات عمل نمیشه و نظر مشهور رو ملاک قرار می دهند.
در مورد شماره 3 که دیگه می شه گفت یک شاهکاره چون بر خلاف تمام رویه موجود در فقه هستش
 
آخرین ویرایش:

sjoon

عضو جدید
دیگه ذات بشر و ذات روحی خانمها رو انکار نکنید، خانمها بیشتر از آقایون تحت تاثیر احساساتشونن.
آقایون هم که در کل بیشتر از عقلشون کمک میگیرن (در مواجهه عقل و احساس) خیلی وقتها به ضررشونه .

دیگه این رو تمام روانشناسان چه اسلامی چه غیر اسلامی ثابت کردند که احساس در آقایون خیلی کمتر از خانمهاست و بیشتر از عقلشون کمک میگیرن یعنی منطقی ترند و کمتر احساسی میشن و راحت احساسشون رو فراموش میکنند و خانمها نه، به احساسشون بیشتر اهمیت میدن و دیرتر میتونن فراموشش کنن.
من كه چند دقيقه پيش تو يه تايپيك درباره عاقل تر بودن زن يا مرد ديدم خيلي ها به عاقل بودن خانوما و احساسي بودن آقايون شهادت داده بون كه تعداد خانوما از دوتا وتعداد آقايون از يكي خيلي بيشتر بود و البته به طور تجربي هم به اين نتيجه رسيدم
خودمون رو با اعراب 14 قرن پیش یکسان دانستیم
هرچیزی که برای اصلاح اونها اومده بود نهایت کمال و درستی شمردیم

چرا شهادت زن نصف شهادت مرده؟
چون اعراب حاضر نبودند شهادت برابر رو بپذیرند،
اگر این رو می پذیرفتند از یک چیز دیگه سرباز می زدن

و حالا
بعد از 14 قرن
ما مردم 14 قرن بالغتر شدیم
و حاکمیت از ما میخواد همان اعراب باشیم
دولت مایل بود قوانینی وضع کنه که عقد موقت رو رواج بده
پیامبر راضی بود؟
پیامبر راضیه؟

قطعا
صد در صد به درد امروز هم می خوره
اما
کی گفته "همه ی قرآن برای همه ی زمان هاست"؟
واقعا ميپذيرم قرآن مال همه ي دوره هاست ولي تا جايي كه ميدونم مراجعي هم براي به روز كردن تفاسير قرآن وجود دارند
جالبه این موجود ظریف و حساس می تونه وزیر بشه می تونه نماینده مجلس بشه و در اکثر کشورهای متمدن می تونه رییس دولت هم بشه و در تمامی این پست ها احساسی عمل نمی کنه اما فقط در زمینه شهادت احساسی میشه؟؟؟ چطور خانمها الان می تونند پلیس بشن درجه بگیرن و با مجرمین برخورد کنند و حرفی که به عنوان یک مامور می زنند برابر حرف یک مامور مرد ارزش داره اما وقت شهادت نه؟؟؟
حالا یک سوال دارم چرا خانمها در ارث از عین زمین ارث نمی برند و از قیمت زمین ارث می برن؟؟؟
بهتر نیست چشمتون رو باز کنید و کمی تفکر کنید و دست از تعصب بردارید که این قانون یادگاری از زمان جاهلیت هستش و این همه دورباطل رو برای ما بیان نکنید

نمی دونم چرا زنا احساساتین باید حق و حقوق کمتری داشته باشن اما موقع مجازات که میشه مجازاتش با مرد برابره یکی نیست بگه چون احساساتی شده ممکنه اون خلاف انجام بده پس مجازاتش هم نصف مرد باشه
خیلی برام جالبه
با توجه به اين موارد بايد فهميد كه برابر ندانستن تكليف شهادت به احساس برنميگرده
چرا كه مرد ها در همه ي موارد (خوب يا بد) و در همه ي دوره ها "ترين" بودند و خواهند بود زيبا ترين ...زشتترين...داناترين...نادانترين...احساساتي ترين....بي احساس ترين.... ولي در شهادت دادن هم تعادل داشتن مهمتره چون آدم براي اجراي عدالت شهادت ميده
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
از این نظریات میشه پیدا کرد امّا اینها مطابق با نظر مشهور که در واقع به اون عمل میشه نیست ملاک هم نظر مشهور هستش نه اینچنین نظریات فردی که بخواهیم اون رو کلاً به نظر کل نسبت بدیم بگیم بله در فقه رویه این هست.
در ایران و در دنیای واقعی مهم هست که به این تک نظریات عمل نمیشه و نظر مشهور رو ملاک قرار می دهند.
در مورد شماره 3 که دیگه می شه گفت یک شاهکاره چون بر خلاف تمام رویه موجود در فقه هستش
من نگفتم اینها اجرا میشه که، گفتم در فقه هم جاهایی هست که فقط شهادت زن مورد قبوله، چون شما گفتید اصلاً در فقه وجود نداره:
همین طور که دید برای مواردی مانند عیوب داخلی زنان هم مردها می تونند گواهی بدهند چه برسه به زنده متولد شدن طفل در مبحث ارث که چنین بحثی که گفتید اصلاً وجود نداره.
در ضمن شرایطی رو که بیان کردید به هیچ عنوان در فقه وجود نداره و یک خلاقیت ذهنی هستش که با شهادت هر زن یک چهارم ارث ثابت می شه ما چنین چیزی رو نه در قانون مدنی مبحث ارث داریم و نه مباحث فقهی

من نه در قانون و نه در فقه چنین مطلبی ندیدم شما بگید کجا چنین مطلبی هست

بحث اینکه به کدوم عمل میشه بحث جداییه وگرنه بله ، من هم میدونم نظر مشهور و بالاتر از اون نظر فقهی ولی فقیه اجرا میشه...
 

ddahmadss

عضو جدید
کاربر ممتاز
محمد، رسول خدا، در 14 قرن پیش در میان پایین ترین مردمان آمد
هیچگاه نگفت "من برای به کمال رساندن" اعراب آمده ام
برای اصلاح
و برای بنای راهی آمده بود که به کمال می رسد
ما چه کردیم؟
ما در همان نقطه ی نخست این راه درجا زدیم
پیامبر من، رسول خدا، هیچ وقت خواستار توقف و درجا زدن و گندیدن نبود

در زمانی امد که زن زیادی پایین تر از کالا بود
حداقل 10 مدل ازدواج داشتیم که همه جور توهینی رو به زن ها در خود داشت
چه کرد؟
از این 10 نوع 2 یا در بیشترین حالت 3 نوع را پذیرفت( نکاح و عقد دائم، عقد موقت و عقد با کنیزان)
چرا؟
پاسخ همه ی این سوال ها نزدیک خواهد بود
پاسخ این سوال که چرا "شهادت زن برابر با نصف شهادت یک مرد است"؟
پاسخ
پیامبر خدا باید در مقابل اصلاحاتش، در مقابل امتیازاتی که از مردان عرب می گرفت، به اونها امتیازاتی میداد، وگرنه اعراب که به دست خدا یهویی متحول نشده بودند
اعراب همان اعراب بودند
باید بهشون امتیاز میداد تا امتیازات بزرگی که مطلوبش بود بگیره
وعده ی بهشتی داد که سراسر انباشته از محبوبان اعراب بود
عسل، هوای خنک، سایه، زن سفید و چشم سیاه و . . .

اگر میگفت همه ی امتیازاتی که داشتید بدید اعراب می پذیرفتند؟
یقینا خیر
باید با هوش و ذکاوت کار پیش می رفت

محمد، رسول خدا هیچگاه راضی به درجا زدن و گندیدن نبود
درعوض
ما چه کردیم؟
خودمون رو با اعراب 14 قرن پیش یکسان دانستیم
هرچیزی که برای اصلاح اونها اومده بود نهایت کمال و درستی شمردیم

چرا شهادت زن نصف شهادت مرده؟
چون اعراب حاضر نبودند شهادت برابر رو بپذیرند،
اگر این رو می پذیرفتند از یک چیز دیگه سرباز می زدن

و حالا
بعد از 14 قرن
ما مردم 14 قرن بالغتر شدیم
و حاکمیت از ما میخواد همان اعراب باشیم
دولت مایل بود قوانینی وضع کنه که عقد موقت رو رواج بده
پیامبر راضی بود؟
پیامبر راضیه؟


یعنی سیاست پیامبر(ص) سیاست دوز و کلک بوده؟
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نمی دونم چرا زنا احساساتین باید حق و حقوق کمتری داشته باشن اما موقع مجازات که میشه مجازاتش با مرد برابره یکی نیست بگه چون احساساتی شده ممکنه اون خلاف انجام بده پس مجازاتش هم نصف مرد باشه
خیلی برام جالبه
یه سوال:
زن وقتی احساساتی میشه چه خلافی ممکنه بکنه؟؟؟
 

jonny depp

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه سوال:
زن وقتی احساساتی میشه چه خلافی ممکنه بکنه؟؟؟
خیلی کارا حتی قتل
شما قتل از روی احساس ندیدی؟ یه نگاه به روزنامه جام جم روزهای 4 شنبه و 5 شنبه بنداز ببین چه قتل هایی که به خاطر احساسات (چه در مرد و چه در زن ) صورت نگرفته
اما طبق این حرف های شما چون زن ها احساساتی ترن پس مجازاتشون هم باید نصف مرد باشه پس چرا برابر؟:surprised:
 

A&S

عضو جدید
کاربر ممتاز
اولا اسلام در زماني كه اصولا براي زن چندان ارزشي قايل نبودند، شان انساني قايل شده وشهادت و گواهي زن عادل را پذيرفته است .

ثانيا اصولا شهادت ( حق ) نيست، تا آن جا كه شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد محسوب شده است او را محروم ازحق تلقي كنيم بلكه شهادت ( تكليف ) است . بنابراين در مواردي كه شهادت زن مسموع نيست ، او (معاف) از تكليف است و در نتيجه وظيفه اش نسبت به مرد سبك تر است.
ثالثا عدم استماع و ارزش شهادت ، درموارد بسيار محدود، اختصاص به زنان نداشته ، بلكه متقابلا در مواردي شهادت مردان مورد قبول نيست . به عنوان مثال در مورد اثبات زنده متولد شدن طفل ، شهادت مرد چيزي از ارث را براي طفل ثابت نمي كند ولي با شهادت هر زن يك چهارم از ارث ثابت مي شود و در اين مورد فقط شهادت زنان ارزش دارد .
رابعا زن موجودي است كه احساسات و عواطفش جنبه غالب شخصيتي او را تشكيل مي دهد. لازم به ذكر است كه اين موضوع هيچ نقصي براي زن نيست ; بلكه اگر چنين نبود آن گاه نظام خلقت دچار اشكال بود, چرا كه زن و مرد مكمل يكديگرند و جنبه هاي شخصيتي يكديگر را تكميل مي كنند. به دليل همين ويژگي و واقعيت - گرچه برخي آن را نمي خواهند بپذيرند - زن بيشتر از مرد تحت تاثير احساسات قرار مي گيرد و لذا ممكن است تحت تاثير احساسات و عواطف مختلف , شهادتي بدهد كه تنها موافق احساسات او باشد. اجتماع دو زن براي شهادت بر چيزي , ضريب اطمينان را در شهادت بالا مي برد. از سوي ديگر از آسيب پذيري يك زن نيز در جريان شهادت و خصومت ها و درگيري هاي پس از آن نيز تا حدودي مي كاهد.
اسلام به عنوان يك مكتب حقوقي واقع بين به اين حقيقت توجه كرده و از آن جهت كه اين احتمال - احتمال خطاي در تحمل شهادت و خطاي در اداي شهادت - نسبت به زنان بيش ازمردان است شهادت دو زن را برابر با شهادت يك مرد دانسته است .
منابع:
( فلسفه حقوق ، ص 171 - 173، موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني ). براي آگاهي بيشتر رجوع کنيد به : 1- نظام حقوق زن در اسلام ، شهيد مطهري 2-زن در آيينه جمال و جلال ، آيت الله جوادي آملي 3- قرآن و مقام زن ، سيدعلي كمالي 4- فلسفه حقوق ، قدرت الله خسروشاهي ، انتشارات موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني 5- قوانين فقه اسلامي ، ج 1، دكتر صبحي محمصاني ، ترجمه : جمال الدين جمالي محلاتي 6- روشنفكر و روشنفكرنما، داودالهامي 7- زن از ديدگاه اسلام ، رباني خلخالي 8- درآمدي بر نظام شخصيت زن در اسلام ، محمد رضا زيبايي نژاد - محمد تقي سبحاني
کدوم آدم عاقلی میتونه اینارو قبول کنه...
متاسفم برای کسایی که هنوز چشم و گوششونو بستن و منتظرن یکی واسشون تفسیر و توجیه کنه اونا هم پیروی کنن بدون اینکه کمی فکر کنن...
 

shahriar_18

عضو جدید
من نگفتم اینها اجرا میشه که، گفتم در فقه هم جاهایی هست که فقط شهادت زن مورد قبوله، چون شما گفتید اصلاً در فقه وجود نداره:

منظور من در اثبات 1/4 ارث برای شهادت هر زن بود که یک امر مردود هست که در فقه وجود نداره
بحث اینکه به کدوم عمل میشه بحث جداییه وگرنه بله ، من هم میدونم نظر مشهور و بالاتر از اون نظر فقهی ولی فقیه اجرا میشه...
اتفاقاً خیلی مهم هست که اجرا بشه چون اون چیزی که اجرا میشه رو مردم به عنوان احکام اسلامی خواهند شناخت و در واقع اون هست که مورد تایید هست نه این تک نظریات.
جالبه شما برای دفاع حرف یک مرجع رو بالاتر از این همه احکام صادر شده قرار می دین و می گین مهم نیست که چی اجرا می شه مهم اینه که یک نفری پیدا شده این حرف رو زده!!!!!! حالا بقیه چی گفتن مهم نیست.
هنوز هم می گم در فقه و در قانون که مبتنی بر فقه هست این حرفها جایی نداره فقط به عنوان یک نظریه مخالف ضعیف بیان شده نه به عنوان حکم
در ضمن نظر مشهور بالاتر از نظر ولی فقیه هست چون در نهایت ولی فقیه فقط یک نفر هست و به سختی توان مقابله با نظر مشهور رو داره( این جمله رو که خوندم یاد حرفهای خودتون افتادم که گفتین افراد غیر متخصص خودشون رو در حد مرجع می دونند و قوانین فقهی اسلام رو نقد یا به دلخواه خودشون تغییر میدن و یه عده هم دنباله رو آن هستند)
بهتر هم هست مطالب رو با هم قاطی نکنید چون ولی فقیه در اینجا هیچ جایی نداره
 

Ezel2

عضو جدید
یعنی سیاست پیامبر(ص) سیاست دوز و کلک بوده؟
اصلاح دوز و کلکه؟
اینکه پیامبر نمی تونست اعراب جاهلیت رو به "کمال" برسونه دوز و کلک بود
دوست خوبم
حرف من واضحه
سوال ناشی از اون نیز

من میگم پیامبر برای به کمال رساندن اعراب اومد یا اصلاح؟
من میگم اگر قرار بود اعراب جاهلیت یهویی منفجر شن و به کمال برسن که خب دیگه چه الزامی هست پیامبری از جنس خودشون براشون فرستاده بشه؟
شب بخوابن صبح به کمال برسن دیگه
پس چرا ما تک تک قوانین و قواعدی که برای اصلاح اعراب جاهلیت آمد رو اکنون بعد از 14 قرن قوانین قدسی و کامل می شماریم؟

حرف من واضحه
قران برای تمام زمان هاست
اما آیا خدا با انسانی 10 ساله همانطور سخن گفته که با انسانی 60 ساله؟
درک این 2 یکیست؟
پس چرا باید خدا با شما همانطور حرف بزنه که با عرب بادیه نشین زد؟
چرا ؟
من میگم قرآن برای تمام زمان هاست
اما کی گفته "همه ی قرآن برای همه ی زمان هاست" ؟!

کجا آمده؟
سواله اینها
 

فاطمه محبی

عضو جدید
اولا اسلام در زماني كه اصولا براي زن چندان ارزشي قايل نبودند، شان انساني قايل شده وشهادت و گواهي زن عادل را پذيرفته است .

ثانيا اصولا شهادت ( حق ) نيست، تا آن جا كه شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد محسوب شده است او را محروم ازحق تلقي كنيم بلكه شهادت ( تكليف ) است . بنابراين در مواردي كه شهادت زن مسموع نيست ، او (معاف) از تكليف است و در نتيجه وظيفه اش نسبت به مرد سبك تر است.
ثالثا عدم استماع و ارزش شهادت ، درموارد بسيار محدود، اختصاص به زنان نداشته ، بلكه متقابلا در مواردي شهادت مردان مورد قبول نيست . به عنوان مثال در مورد اثبات زنده متولد شدن طفل ، شهادت مرد چيزي از ارث را براي طفل ثابت نمي كند ولي با شهادت هر زن يك چهارم از ارث ثابت مي شود و در اين مورد فقط شهادت زنان ارزش دارد .
رابعا زن موجودي است كه احساسات و عواطفش جنبه غالب شخصيتي او را تشكيل مي دهد. لازم به ذكر است كه اين موضوع هيچ نقصي براي زن نيست ; بلكه اگر چنين نبود آن گاه نظام خلقت دچار اشكال بود, چرا كه زن و مرد مكمل يكديگرند و جنبه هاي شخصيتي يكديگر را تكميل مي كنند. به دليل همين ويژگي و واقعيت - گرچه برخي آن را نمي خواهند بپذيرند - زن بيشتر از مرد تحت تاثير احساسات قرار مي گيرد و لذا ممكن است تحت تاثير احساسات و عواطف مختلف , شهادتي بدهد كه تنها موافق احساسات او باشد. اجتماع دو زن براي شهادت بر چيزي , ضريب اطمينان را در شهادت بالا مي برد. از سوي ديگر از آسيب پذيري يك زن نيز در جريان شهادت و خصومت ها و درگيري هاي پس از آن نيز تا حدودي مي كاهد.
اسلام به عنوان يك مكتب حقوقي واقع بين به اين حقيقت توجه كرده و از آن جهت كه اين احتمال - احتمال خطاي در تحمل شهادت و خطاي در اداي شهادت - نسبت به زنان بيش ازمردان است شهادت دو زن را برابر با شهادت يك مرد دانسته است .
منابع:
( فلسفه حقوق ، ص 171 - 173، موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني ). براي آگاهي بيشتر رجوع کنيد به : 1- نظام حقوق زن در اسلام ، شهيد مطهري 2-زن در آيينه جمال و جلال ، آيت الله جوادي آملي 3- قرآن و مقام زن ، سيدعلي كمالي 4- فلسفه حقوق ، قدرت الله خسروشاهي ، انتشارات موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني 5- قوانين فقه اسلامي ، ج 1، دكتر صبحي محمصاني ، ترجمه : جمال الدين جمالي محلاتي 6- روشنفكر و روشنفكرنما، داودالهامي 7- زن از ديدگاه اسلام ، رباني خلخالي 8- درآمدي بر نظام شخصيت زن در اسلام ، محمد رضا زيبايي نژاد - محمد تقي سبحاني
از بعضی جاهاش خوشم اومد آقا حسام اونجاهاییشم که بدم اومد درموردش نظر نمیدم چون قانون اسلامه یکم قبولش کردم چون گفتم خدا یه چیزی میدونه که ما نمیدونیم.راستی تشکر نداشتم.همینجا رسما ازت تشگر میکنم:w27:
 

known

عضو جدید
از بعضی جاهاش خوشم اومد آقا حسام اونجاهاییشم که بدم اومد درموردش نظر نمیدم چون قانون اسلامه یکم قبولش کردم چون گفتم خدا یه چیزی میدونه که ما نمیدونیم.راستی تشکر نداشتم.همینجا رسما ازت تشگر میکنم:w27:
دین زمانی زیباتر که اگه در مورد قسمتی از اون بدت اومد در موردش تحقیق کنی و به حقانیت برسی :gol:

گوشه گوشه قرآن درست و زیبا ست به شرطی که به روز بشه واجرا:gol:
 

known

عضو جدید
کی گفته زنها احساساتی هستند .

end احساسات وسادگی توی جامعه الان مردها هستند.

1400 سال پیش پیامبر ما یه قانونی برای 100000 نفر مردم اون زمان یاد داده, الان ما نباید فکر کنیم که برای 70 میلیون نفر یه تغییراتی باید داده بشه؟

البته نه کاملا, بلکه برگرفته از قران تغییراتی داده شود که همه از عدالت سهمی داشته باشند.
 

ddahmadss

عضو جدید
کاربر ممتاز
اصلاح دوز و کلکه؟
اینکه پیامبر نمی تونست اعراب جاهلیت رو به "کمال" برسونه دوز و کلک بود
دوست خوبم
حرف من واضحه
سوال ناشی از اون نیز

من میگم پیامبر برای به کمال رساندن اعراب اومد یا اصلاح؟
من میگم اگر قرار بود اعراب جاهلیت یهویی منفجر شن و به کمال برسن که خب دیگه چه الزامی هست پیامبری از جنس خودشون براشون فرستاده بشه؟
شب بخوابن صبح به کمال برسن دیگه
پس چرا ما تک تک قوانین و قواعدی که برای اصلاح اعراب جاهلیت آمد رو اکنون بعد از 14 قرن قوانین قدسی و کامل می شماریم؟

حرف من واضحه
قران برای تمام زمان هاست
اما آیا خدا با انسانی 10 ساله همانطور سخن گفته که با انسانی 60 ساله؟
درک این 2 یکیست؟
پس چرا باید خدا با شما همانطور حرف بزنه که با عرب بادیه نشین زد؟
چرا ؟
من میگم قرآن برای تمام زمان هاست
اما کی گفته "همه ی قرآن برای همه ی زمان هاست" ؟!

کجا آمده؟
سواله اینها



متاسفانه شما یه سری سوال برا خودتون مطرح میکنین و سعی نمیکنین برین دنبال جوابتون بلکه با عقل خودتون میخواین به جواب برسین و سعی میکنین گره رو هرچه کورتر کنید.خود قرآن رو بخونی کفاف میده برا سوالات:gol:
 

ddahmadss

عضو جدید
کاربر ممتاز
اصلاح دوز و کلکه؟
اینکه پیامبر نمی تونست اعراب جاهلیت رو به "کمال" برسونه دوز و کلک بود
دوست خوبم
حرف من واضحه
سوال ناشی از اون نیز

من میگم پیامبر برای به کمال رساندن اعراب اومد یا اصلاح؟
من میگم اگر قرار بود اعراب جاهلیت یهویی منفجر شن و به کمال برسن که خب دیگه چه الزامی هست پیامبری از جنس خودشون براشون فرستاده بشه؟
شب بخوابن صبح به کمال برسن دیگه
پس چرا ما تک تک قوانین و قواعدی که برای اصلاح اعراب جاهلیت آمد رو اکنون بعد از 14 قرن قوانین قدسی و کامل می شماریم؟

حرف من واضحه
قران برای تمام زمان هاست
اما آیا خدا با انسانی 10 ساله همانطور سخن گفته که با انسانی 60 ساله؟
درک این 2 یکیست؟
پس چرا باید خدا با شما همانطور حرف بزنه که با عرب بادیه نشین زد؟
چرا ؟
من میگم قرآن برای تمام زمان هاست
اما کی گفته "همه ی قرآن برای همه ی زمان هاست" ؟!

کجا آمده؟
سواله اینها

تو داری میگی وعده های پیامبر به اعراب برای این بوده که امتیاز بگیره ( یه نگاه به نظر قبل از این نظرت بنداز.

از این چی برداشت میکنی شما؟
 

Ezel2

عضو جدید
متاسفانه شما یه سری سوال برا خودتون مطرح میکنین و سعی نمیکنین برین دنبال جوابتون بلکه با عقل خودتون میخواین به جواب برسین و سعی میکنین گره رو هرچه کورتر کنید.خود قرآن رو بخونی کفاف میده برا سوالات:gol:
مطمئنین من قرآن رو نخوندم؟
مطمئنین شما بیشتر از من خوندین؟
اگر خوندین پاسخگو باشید
و اگر نخوندین اساس سوالات من رو زیر سوال نبرید

موافقید؟
 

Ezel2

عضو جدید
تو داری میگی وعده های پیامبر به اعراب برای این بوده که امتیاز بگیره ( یه نگاه به نظر قبل از این نظرت بنداز.

از این چی برداشت میکنی شما؟
من میگم وعده های پیامبر متناسب با تمایلات اونها بوده
کیه که انکار کنه اعراب عاشق عسل بودن، کیه که ندونه اونها واسه یه ذره سایه جونشون رو میدادن؟ یا امیال شهوانیشون ؟ یا حوریانی سیاه چشم و سفیدرو

دوست خوبم
شاید تک تک اعرابی که به این وعده های پیامبر دل دادند اکنون غرق در همین لذایذ باشند
من در مورد چیزی که نمی دونم اظهار نظر نکردم
معتقدم هم نیستم که در مورد اسلام و پیامبر خیلی می دونم
فقط سوال پرسیدم
سوالات من با تحلیل شما نشانی از دوز و کلک داشت
اما با اعتقادات من خیر
اگر دیدی کلی تر داشته باشیم چطور؟
آیا اعراب در اخرت نیز پیگیر همان مطالبات خود خواهند بود؟
اگر بودند بگیرند، اما آیا واقعا آرزوی شما نیز هم آغوشی با حوریان است؟
آیا شما در حسرت خوردن شراب هایی که مستی نمیاورند به دوری از شراب در این دنیا روی آوردید؟
چرا هرچیزی که اعراب عاشق آن بودند و سراسر ضرر بود و در این دنیا بر آنها حرام شد در دنیایی دیگر معهود است؟
من هیچوقت دنیای دیگر رو زیر سوال نمی برم، همچنین مختصات اون رو
اما باز هم میگم
چه کسی گفته "همه ی قرآن برای همه ی زمان هاست" ؟

من چیزی رو زیر سوال نمی برم
فقط کنجکاوم
سوالاتی دارم
که شاید برای خودم به پاسخ رسیده باشم
اما مایل نیستم این پاسخ ها رو به اشتراک بذارم
شاید من در آخر به نتایجی که مطلوب شماست رسیده باشم
اما هیچوقت به خودم اجازه نخواهم داد که با سوال و جواب هایی که در قالب ذهن من شکل گرفتن ذهن سایرین رو تحت تاثیر قرار بدم
شما سوال ها رو با قالب ذهن خودتون می سنجید
اینطور نیست؟

دوست خوبم
من مسلمانم، شیعه
و در آیین من تقلید در اصول دین جایز نیست
پس نه تنها شما، هیچ کس دیگری حق نداره من رو از پرسش در دینم بازداره
از پرسشگری در توحید، معاد، عدل، نبوت و امامت

موفق باشیم
 

ddahmadss

عضو جدید
کاربر ممتاز
من میگم وعده های پیامبر متناسب با تمایلات اونها بوده
کیه که انکار کنه اعراب عاشق عسل بودن، کیه که ندونه اونها واسه یه ذره سایه جونشون رو میدادن؟ یا امیال شهوانیشون ؟ یا حوریانی سیاه چشم و سفیدرو

دوست خوبم
شاید تک تک اعرابی که به این وعده های پیامبر دل دادند اکنون غرق در همین لذایذ باشند
من در مورد چیزی که نمی دونم اظهار نظر نکردم
معتقدم هم نیستم که در مورد اسلام و پیامبر خیلی می دونم
فقط سوال پرسیدم
سوالات من با تحلیل شما نشانی از دوز و کلک داشت
اما با اعتقادات من خیر
اگر دیدی کلی تر داشته باشیم چطور؟
آیا اعراب در اخرت نیز پیگیر همان مطالبات خود خواهند بود؟
اگر بودند بگیرند، اما آیا واقعا آرزوی شما نیز هم آغوشی با حوریان است؟
آیا شما در حسرت خوردن شراب هایی که مستی نمیاورند به دوری از شراب در این دنیا روی آوردید؟
چرا هرچیزی که اعراب عاشق آن بودند و سراسر ضرر بود و در این دنیا بر آنها حرام شد در دنیایی دیگر معهود است؟

من هیچوقت دنیای دیگر رو زیر سوال نمی برم، همچنین مختصات اون رو
اما باز هم میگم
چه کسی گفته "همه ی قرآن برای همه ی زمان هاست" ؟

من چیزی رو زیر سوال نمی برم
فقط کنجکاوم
سوالاتی دارم
که شاید برای خودم به پاسخ رسیده باشم
اما مایل نیستم این پاسخ ها رو به اشتراک بذارم
شاید من در آخر به نتایجی که مطلوب شماست رسیده باشم
اما هیچوقت به خودم اجازه نخواهم داد که با سوال و جواب هایی که در قالب ذهن من شکل گرفتن ذهن سایرین رو تحت تاثیر قرار بدم
شما سوال ها رو با قالب ذهن خودتون می سنجید
اینطور نیست؟

دوست خوبم
من مسلمانم، شیعه
و در آیین من تقلید در اصول دین جایز نیست
پس نه تنها شما، هیچ کس دیگری حق نداره من رو از پرسش در دینم بازداره
از پرسشگری در توحید، معاد، عدل، نبوت و امامت


موفق باشیم

برادر من هدف مسلمان نزدیکی به خداست نه نزدیکی به هوا و هوس.

لذت قرب الهیست که منجر به رسیدن به این پاداشها میشود و نه لذت نفسانی

این ها نمونه اینست که شما در آخرت تنها روح نیستی و دارای نعمتهای جسمانی نیز هستی که این خود نشان دهنده اینست که جسم شما بیهوده نیست پاداش های خداوند هم تنها به اینها ختم نمیشود و اینها وعده هاییست که خدا داده و نه پیامبر و مخاطب خداوند همه بشر است نه فقط اعراب. بنده منکر اینکه قرآن میخونی نیستم بلکه میگم با دقت تر بخون.

آیا به نظر شما آن خدایی که میشناسیم از نیات افراد با خبر نیست؟
آیا نمیفهمد چه کسی برای حوری کار میکند چه کسی برای خدا؟
ما ظاهر میبینیم و خدا باطن.
حب ذات قوی ترین میلیست که در بشر است اما آیا شما حاظری برای حوری بمیری؟یا مثلا شهدا برای حوری مرده اند. البته که نه.اینها فقط برای رضای خداست و خودا در مقابل تامین رضای او وعده داده است.

ببین قرآن یکیست و همه ندارد کلام خدا کم کسر نمیشود و نابود نمیشود و تحریف نمیشود. خود قضیه ختم نبوت اذعان میکند که اسلام کاملترینه و بشر به بلوغ فکری رسیده و نیازی به پیغمبر دین و شریعت جدید نیست لذا این عبارت خود جامعیت و قاطعیت قرآن را میرسونه.

صد البته تقلید در اصول دین مجاز نیست. هرکه مجاز میدونه اساس ایمانش زیر سواله
 

دختر شاه پریون

عضو جدید
کاربر ممتاز
بزا وقتی شهید شدم و به ملکوت اعلا پیوستم از خدا میپرسم.....بعید میدونم نتونه قانعم کنه
 
بالا