پایگاه خبر رسانی تالار مواد و متالورژی (همایش، کارگاه ها، سمینار و ....)

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
اولين طرح كوره القايي توليد فولاد در كشور

اولين طرح كوره القايي توليد فولاد در كشور

طرح فولاد جنوب اين هفته توسط وزير صنايع و معادن افتتاح مي‌شود. به گزارش خبرنگار ما، علي‌اكبر محرابيان قرار است دوشنبه اين هفته فاز نخست طرح فولاد جنوب را افتتاح كند.

اين پروژه در بندرعباس واقع شده و با سرمايه‌گذاري بخش‌خصوصي و يك شركت مسلمان هندي آماده بهره‌برداري شده است. پروژه فولاد جنوب از 4فاز تشكيل شده كه فاز نخست آن براي توليد 200هزار تن شمش فولاد تعريف شده است.فاز دوم اين كارخانه براي توليد 800هزار تن فولاد خام و فاز سوم براي توليد 300هزار تن نورد پيش‌بيني شده است.
در فاز چهارم نيز برنامه توليد 800هزار تن آهن اسفنجي به اجرا درمي‌آيد.

مجموع 4فاز مجتمع فولاد جنوب طبق ارقام پيشتر اعلام شده به 300ميليون دلار خواهد رسيد.

نخستين طرح كوره القايي
احمد دينانور، مديرعامل فولاد جنوب پيشتر به خبرنگار دنياي اقتصاد گفته بود: كارخانه فولاد جنوب نخستين طرح در كشور است كه با روش «كوره القايي» فولاد خام توليد مي‌كند. در حال حاضر شمش فولاد با دو روش كوره بلند و احياي مستقيم توليد مي‌شود. بر اساس روش جديد ، حرارت از طريق ميدان مغناطيسي قوي براي ذوب فلز ايجاد شده كه آلودگي كمتر توليد مي كند.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
به‌زودي در شركت فولاد خوزستان؛ بزرگترين كارخانه احيا مستقيم كشور به بهره‌برداري مي‌رسد

به‌زودي در شركت فولاد خوزستان؛ بزرگترين كارخانه احيا مستقيم كشور به بهره‌برداري مي‌رسد

با روشن شدن مشعل‌هاي ريفرمر در كوره زمزم شماره 2 شركت فولاد خوزستان، بزرگترين كارخانه احيا مستقيم كشور به‌زودي به بهره‌برداري خواهد رسيد.

غلامرضا عليمرادپور مدير اين پروژه توضيح داد: مشعل‌هاي گازي دستگاه ريفرمر در كوره احياي مستقيم زمزم شماره 2 شركت، هفدهم مردادماه روشن شده است تا اين كارخانه فعاليت خود را طي دو ماه آينده براي توليد سالانه يك ميليون تن آهن اسفنجي در سال آغاز كند.

وي افزود: اجراي اين طرح تاكنون بيش از 98 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است. اميدواريم با انجام فعاليت‌هاي در دست اقدام همچون نصب تجهيزات نهايي و نيز رفع مشكلاتي كه در جريان راه‌اندازي آزمايشي بروز مي‌كند، توليد آهن اسفنجي در بزرگترين كارخانه احياي مستقيم كشور يعني كوره زمزم شماره 2 شركت فولاد خوزستان طبق برنامه زمان‌بندي ظرف 2 ماه آينده آغاز شود.

با راه‌اندازي اين كارخانه امكان افزايش ظرفيت توليد در شركت فولاد خوزستان تا مرز 3 ميليون و 600 هزار تن فولاد در سال فراهم مي‌شود. دستگاه ريفرمر بخشي از كارخانه احياي مستقيم در كارخانجات فولادسازي است كه وظيفه آن شكستن گاز طبيعي يا گاز شهري و توليد گاز احيايي است.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
توليد انبوه فولادهاي پراستحكام در فولاد مباركه

توليد انبوه فولادهاي پراستحكام در فولاد مباركه

معاون فروش و بازاريابي فولاد مباركه از توليد انبوه فولادهاي پراستحكام در اين شركت خبر داد و گفت: فولاد مباركه به‌عنوان بزرگترين توليدكننده فولاد در سطح كشور براي پاسخگويي هرچه بيشتر به تقاضاي بازار (مشتريان) اقدامات گسترده‌اي در زمينه شناخت، توليد و معرفي گروهي از فولادها موسوم به فولادهاي پراستحكام در قالب پروژه‌هاي مشترك دانشگاهي و صنعتي انجام داده است كه منجر به ايجاد توانايي توليد اين گروه از فولادها در سال‌هاي گذشته شد و تلاش مضاعفي در جهت معرفي اين نوع فولادها و مزاياي آن جهت جايگزيني با بخشي از فولادهاي ساده كربني كرده است.

به گزارش روابط عمومي شركت فولاد مباركه، محمدرضا شمس‌آبادي افزود: در دنيا فولادهاي ساده كربني عمدتا براي استفاده در قطعات خودرو، پل‌ها و ساختمان‌ها به‌كار مي‌رفت و با گذشت زمان و افزايش مصرف و پيشرفت تكنولوژي و به دليل نياز به كاهش وزن خودروها، پل‌ها و سازه‌ها استفاده از اين نوع فولادها گسترش يافت و مصرف فولادهاي ساده كربني كمتر شده است.

وي با اشاره به مزاياي فولادهاي پراستحكام گفت: استحكام اين فولادها بيشتر به علت ريز شدن دانه‌ها در پايان فرايند نورد گرم، باعث مي‌شود ضمن افزايش استحكام فولاد مقاومت ضربه‌اي آن نيز افزايش يابد.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
فسفرزدايي در توليد فولاد: تکيه به آينده؟

فسفرزدايي در توليد فولاد: تکيه به آينده؟

در اين مقاله نويسنده درباره اوضاع کنوني به‌وجود آمده و راه‌هاي جلوگيري از افزايش مستمر قيمت سنگ‌آهن بحث مي‌کند که اين امر با بهره‌گيري از سنگ‌هايي با فسفر بالاتر و قيمتي کمتر با استفاده از فلورسپار (فلوريت) در فرآيند BOF (کوره‌بازي دمشي) براي کاهش ميزان فسفر است که در حال حاضر به صورت عملي انجام مي‌شود اما در گذشته با موفقيت به کار گرفته مي‌شد.

عنصر فسفر در فولاد موجب شکنندگي آن مي‌شود. از اين‌رو فولاد بايد يا از يک سنگ‌آهن کم‌فسفر تهيه شود و يا فسفر در فرآيند توليد از فولاد زدوده شود. با افزايش وسيع ظرفيت توليد جهاني فولاد، قيمت سنگ‌آهن همراه با جهش چشمگيري بوده است. اما قيمت سنگ‌آهن براي سنگ‌هاي معدني داراي فسفر بالاتر، به ميزان قابل‌توجهي کمتر است.

ظرفيت بالاتر BOF (کوره بازي دمشي) براي سولفورزدايي نسبت به روش‌هاي رايج و نيز استفاده اقتصادي چدن مذاب با فسفر بالا در کوره بلند که از سنگ‌آهن با فسفر بالا به‌دست مي‌آيد، از بحث‌هاي رايج بين نويسندگان است.

تنها عامل ايجاد اين تفکر در ذهن نويسنده نگاه به‌کار فولادسازان گذشته است و هيچ فعل و انفعال محرمانه‌اي در توليد فولاد وجود ندارد و از قرار معلوم فرآيند توليد فولاد به روش BOF امروزه به فراموشي سپرده شده است.


فسفرزدايي در طي فرآيند فولادسازي

بياييد در ابتدا به بررسي چگونگي سولفورزدايي فولاد و واکنش‌هاي شيميايي مرتبط به آن بپردازيم. در واکنش زير عناصر موجود در سرباره مذاب در داخل پرانتز نشان داده شده‌اند و عنصر موجود در مذاب فولاد با کشيدن خطي در زير آن مشخص شده است.


Ca2+ + O2- + P ---> Ca3(PO4)-2


شرايط ترموديناميکي که به فرآيند سولفورزدايي کمک مي‌کنند به شرح زير هستند:


- درجه حرارت پايين

- اکتيويته بالاي يون‌هاي Ca2+ به واسطه آهک بالاي سرباره مذاب که به‌طور معمول با درجه قلياييت در کوره معرفي مي‌شود و طبق فرمول زير محاسبه مي‌شود:


V = CaO / SiO2

- اکتيويته بالاي يون‌هاي -O2 به واسطه حالت اکسيداسيون بالاي سرباره که به‌طور معمول با سرباره Fet نشان داده مي‌شود.

اولين شرايط ترموديناميکي (درجه حرارت پايين) ضرورت انجام فرآيند سولفورزدايي در واحد آماده‌سازي چدن مذاب ايجاب مي‌کند. به اين روش اصطلاحا تصفيه تقسيم شده مي‌گويند که به‌صورت سنتي توسط فولادسازان ژاپني به‌کار گرفته شده است.

اما نويسنده اعتقاد دارد زماني که يکي از قابليت‌هاي (BOF) براي فسفرزدايي مورد توجه باشد، صرف هزينه‌هاي اضافي و بهره‌برداري چنين واحد آماده‌سازي چدن مذاب، توجيه‌کننده نيست.

درجه حرارت در BOF اصولا ثابت است و بنابراين بايد از سرباره بازي اکسيدکننده استفاده شود که اين امر موجب تسهيل در فرآيند سولفورزدايي مي‌شود.

براي تسهيل در انجام واکنش تصفيه، سرباره بايد به‌طور کامل ذوب شود و هم زمان از فاز مگنزيو ـ وستيت (MgO.FeO) اشباع شود تا فازي مستحکم در سرباره ايجاد شود و از نفوذ سرباره در Mgo آستر نسوز BOF جلوگيري کند و مانع از صدمه ديدن آن شود.


محاسبات چدن مذاب با 1/0 درصد وزني فسفر

حال به بررسي چگونگي توليد 260 تن فولاد توسط BOF به‌ازاي هر شارژ و گرم شدن آن تا دماي نهايي 1650 درجه سانتيگراد و شارژ چدن مذاب در دماي 1450 درجه سانتيگراد، متشکل از عناصري با درصد وزني 5/4 درصد کربن، 5/0درصد منگنز، 1/0درصد تيتانيوم، 025/0 درصد گوگرد و 1/0 درصد فسفر، مي‌پردازيم. براي توليد فولاد 1/0 درصد وزني کربن با استفاده از يک شعله پايه بازي و مدل موازنه جرمي فرآيند و مدل کامپيوتري براي توازن فازي در سرباره داريم:


شارژ

ـ 230 تن چدن مذاب
ـ 5/37 تن قراضه آهن
ـ 15 تن چدن لايه‌اي
ـ 2 تن چدن
ـ تن آهک نامحلول
ـ گرد گوگرد يك تن
ـ 5/10 تن اکسيد کلسيم
ـ 3/7 تن اکسيد دولوميت
ـ 49/8Nm3/t اکسيژن


فولاد

ـ 10/262 تن
ـ 1/0 درصد وزني کربن
ـ 026/0 درصد وزني گوگرد
ـ 010/0 درصد وزني فسفر
ـ 143/0 درصد وزني منگنز
ـ 0027/0 درصد وزني مس
ـ و جمع کل درصد وزني باقيمانده 0056/0


سرباره

ـ 05/31 تن
ـ 44 درصد وزني CaO
ـ 30/9 درصد وزني MgO
ـ 7/14 درصد وزني SiO2
ـ 20 درصد وزني Fet
ـ 30/2 درصد وزني Mnt
ـ 72/1 درصد وزني P2O5
ـ 00/00 درصد وزني CaF2
ـ درجه قلياييت برابر با 00/3 (درصد وزني Cao بر درصد وزني SiO2)
ـ MgO.FeO اشباع شده


چدن مذاب با 2/0 درصد وزني فسفر

حال به بررسي عناصر به کاررفته در BOF با همان ترکيب آهن، درصد‌هاي وزني و دماي مشابه با حالت قبل ولي داراي فسفر به ميزان 2/0 درصد، براي توليد فولاد مي‌پردازيم.


شارژ

ـ 230 تن فلز گرم شده
ـ 5/37 تن قراضه آهن
ـ 15 تن چدن ورقه‌اي
ـ 2 تن چدن
ـ 8/0 تن آهک نامحلول
ـ گرد گوگرد يك تن
ـ 5/10 تن اکسيد کلسيم
ـ 6/5 تن اکسيد دولوميت
ـ يك تن فلورسپار
ـ 48/3Nm3/t اکسيژن


فولاد

ـ 9/259 تن
ـ 1/0 درصد وزني کربن
ـ 025/0 درصد وزني گوگرد
ـ 010/0 درصد وزني فسفر
ـ 12/0 درصد وزني منگنز
ـ 0027/0 درصد وزني مس
ـ و جمع کل درصد وزني باقيمانده 0086/0


سرباره

ـ 47/41 تن
ـ 3/46 درصد وزني CaO
ـ 1/8 درصد وزني MgO
ـ 11 درصد وزني SiO2
ـ 20 درصد وزني Fet
ـ 30/2 درصد وزني Mnt
ـ 52/2 درصد وزني P2O5
ـ 4/2 درصد وزني CaF2
ـ درجه قلياييت برابر با 2/4 (درصد وزني Cao بر درصد وزني SiO2)
ـ MgO.FeO اشباع شده


آيا نتايج موفقيت آميزند؟

در هر دو مورد هدف ما ايجاد مقدار نهايي يکسان براي ميزان فسفر موجود در فولاد يعني 010/0 درصد وزني است.

به دليل اين که درجه بازي مذاب از 3 به 2/4 افزايش يافته مي‌يابد، تغييرات اندکي در ميزان MgO موجود در سرباره به‌وجود آمده و همان‌طور که اشاره شد اين اکسيد بايد به‌صورت MgO.FeO در سرباره اشباع شود. ممکن است محاسبه اين مقدار براي يک فولادساز به‌صورت غيرمستقيم انجام پذيرد، اما براي بررسي ميزان اشباع MgO.FeO در سرباره اگر مقدار MgO را بر روي محور y ها و مقدار درجه قلياييت را بر روي محور x ها در نظر بگيريم و نمودار تغييرات آن را رسم کنيم نموداري هذلولي چهارگوش به‌دست مي‌آوريم که اين نمودار براي سرباره‌هايي با مقادير Fet متفاوت تغيير مي‌کند. پس در نتيجه افزايش درجه قلياييت مذاب، براي متعادل ماندن ميزان MgO در سرباره نياز به کاهش مقدار اشباع MgO.FeO در سرباره داريم.

همان‌طور که در ارقام ذکر شده مشاهده مي‌کنيم اين‌گونه به‌نظر مي‌رسد که وجود 4/2 درصد وزني فلورسپار در سرباره BOF اين امکان را به‌وجود مي‌آورد تا درجه قلياييت 2/4 درصدي در مذاب اعمال شود و بدين سان در فولادي با 2/0 درصد وزني فسفر در مقايسه با فولادي با چدن مذاب با 1/0 فسفر، يک مقدار نهايي يکسان براي مقدار فسفر به‌دست آيد. در نتيجه اين‌گونه به نظر مي‌رسد که تاثيرات فلورسپار بسيار قابل توجه است.

در سال 1856 سر هنري بسمر کنورتوري براي توليد فولاد با حجم بالا را ابداع كرد. بسياري از فولادسازان با شوق و ذوق فراوان فرآيند بسمر را به‌کار گرفتند اما با توجه به استفاده از يک لايه اسيدي و بدون هيچ فلاکسي، فرآيند بسمر تنها توانايي توليد فولاد کم فسفر به واسطه استفاده از چدن مذاب توليد شده توسط سنگ‌آهن کم فسفر در کوره بلند را دارد. تا قبل از سال 1875 اين روش غيرممکن بود اما با ظهور کوره بسمر بازي يا فرآيند توماس که توسط Sidney Gilchrist Thomas ابداع شد در حقيقت دوره جديدي در توليد فولاد با حجم بالا آغاز شد.

بار ديگر افزايش فسفر در فولاد و مشکلات مربوط به زدودن آن از دغدغه‌هاي فولادسازان شده است. اما اگر به گذشته بنگريم مي‌توانيم راه‌حل‌هايي براي اين مشکل بيابيم.

بدون شک کوره فولادسازي دمشي‌بازي (BOF) دچار اين مشکلات نخواهد شد اما چه چيزي موجب مشکلات ديرگدازي در فلورسپار است که ما را در استفاده از آن دچار محدوديت مي‌کند؟

پاسخ ما به اين سوال اين‌گونه است:

اولا ما نياز به بررسي ساختاري سرباره داريم چون مي‌دانيم سرباره همواره از MgO.FeO اشباع مي‌شود.

ثانيا با تکنيک‌هاي دمش سرباره، فرآيند فرسايش نسوز شکل بحراني کمتري در کوره به‌خود گرفته است و اين در حالي است که ما به‌طور معمول مي‌توانيم در BOF، 1000 تا 2000 ذوب از کوره بگيريم و ميزان فلوسپار زياد مي‌تواند موجب نازک شدن جداره و از بين رفتن نسوزهاي استفاده شده در بدنه داخلي BOF شود که اين امر يک کابوس وحشتناک براي هر مدير در صنعت توليد فولاد است. اما امروزه ما به‌طور معمول مي‌توانيم 10تا 20 هزار ذوب را از کوره بگيريم، شايد زمان آن رسيده باشد که يک بازنگري بر روي کاربرد فلورسپار در BOF داشته باشيم.

اما آيا اين کار به راحتي انجام مي‌پذيرد؟

در تهيه چدن مذاب با فسفر بالا در کوره بلند همواره به‌خودي خود بحث‌هايي درباره حجم کاري بيش از حد BOF وجود دارد. به‌عنوان مثال يک کارگاه يا کارخانه داراي يک يا چند کوره‌ دمشي‌بازي (BOF ) با ظرفيت اسمي 180 تن فولاد و 20 تن سرباره در هر مرحله بارگيري، ممکن است در 30 سال پيش طراحي شده باشد. اما تا سال‌ها همواره برنامه‌هايي براي افزايش بهره‌وري وجود داشته است از اين رو به‌تدريج اين امر تحقق پيدا کرد و ميزان فولاد توليدي افزايش يافته به طوري که امروزه حتي اين مقدار از کوره‌هايي با ظرفيت اسمي 180 تن در هر شارژ به 210 تن افزايش پيدا کرده است.

همگام با اين افزايش توليد در صنعت فولاد، از کوره‌هايي با ظرفيت اسمي 180 تن در هر شارژ به بالا، حجم سرباره و همچنين مقدار تخلخل سرباره نيز با افزايش چشمگيري همراه بوده‌اند.

با توجه به اين حقيقت مي‌توان گفت که تمام تلاش‌ها براي افزايش حجم کاري در BOF بي‌نتيجه بوده و نياز بيشتري به تصفيه در مخزن کوره را ايجاد مي‌کند که به‌عنوان مثال مي‌توان گفت که سرباره اضافي موجب افزايش ميزان فسفر چدن مذاب شده و امکان وقوع مشکلات خطرناکي از قبيل ماسيدن (slopping) مذاب در کوره را افزايش مي‌دهد.

اگر مخزن کوره با ظرفيت مجاز خود يعني با ظرفيت اسمي توليد 180 تن فولاد مورد استفاده قرار گيرد آنگاه تغيير درصد وزني فسفر از 1/0 درصد براي چدن مذاب کوره بلند به 2/0 درصد مشکلي وجود نخواهد داشت. اما اگر مخزن کوره با ظرفيت توليد 240 تن فولاد مورد استفاده قرار گيرد در اين صورت حجم کاري باقي‌مانده براي تصفيه چدن مذاب با فسفر بالا احتمالا در حد صفر خواهد بود.

تمام اين‌ها به کارخانه و چگونگي طراحي کوره دمشي‌بازي و نحوه عملکرد کوره وابسته است.

يک فولادساز به روش BOF مي‌خواهد که مقدار فسفر موجود در چدن مذاب خروجي از کوره بلند تا حد ممکن پايين باشد. در ترکيب چدن مذاب بايد مقدار متناسبي از عنصر سيليسيم موجود باشد و بايد توجه داشته باشيم که مقدار آن نه کم باشد و نه زياد که در تشکيل سرباره ايجاد مشکل کند. از عناصري ديگري که بايد در ترکيب چدن مذاب موجود باشد فلز منگنز است که براي تسريع در روانسازي محلول مذاب موثر است و نکته ديگر در ترکيب چدن مذاب اين است که نسبت بين سيليسيم و منگنز بايد کاملا مساوي باشد و در نهايت ميزان فسفر و گوگرد در آن بايد به حداقل برسد.

از لحاظ مهندسي توليد و از نقطه نظر فولادسازي مدرن، حالت ايده‌آل زماني است که ما داراي يک چدن مذاب کم فسفر با ميزان سيليسيم و منگنز مناسب باشيم. آيا با اين وجود باز هم ما مي‌خواهيم به دوره BOF (کوره دمشي‌بازي) بازگرديم؟ دوره‌اي که ريخته‌گر ناگزير به فراگيري هنر و دانش فولادسازي به‌طور کامل بود و ريخته‌گران کمي قادر به توليد فولاد کم فسفر بودند.

در نتيجه پاسخگويي به سوالات مطرح شده و مشکلات فرضي موجود در دفع فلورسپار سرباره امکان‌پذير است.

در واقع هرچقدر ميزان فسفر بالا باشد (تا 5/2 درصد) مي‌تواند خواص سرباره گرانول شده BOS را بهبود ‌بخشد که از آن به‌عنوان ماده‌اي براي غني‌سازي خاک استفاده مي‌شود و در حال حاضر يکي از کاربردهاي عمده آن بهينه‌سازي مقدار آهک موجود در خاک است.
 
آخرین ویرایش:

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
نخستين نمايشگاه صنايع فلزات غير آهني گشايش يافت

نخستين نمايشگاه صنايع فلزات غير آهني گشايش يافت

نخستين نمايشگاه صنايع فلزات غيرآهني امروز در محل دائمي نمايشگاه بين‌المللي تهران گشايش يافت.



به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، در اين نمايشگاه 57 شرکت کننده داخلي در دو هزار و 50 مترمربع فضا ، محصولات و دستاوردهاي صنايع فلزي غيرآهني را نمايش داده اند.
معرفي آخرين دستاوردهاي توليدي و فناوري هاي نوين و ايجاد بستر مناسب جهت ارتباط مستقيم بين توليدكنندگان داخلي و خارجي و دست اندركاران از اهداف مهم برگزاري اين نمايشگاه اعلام شده است.
در نمايشگاه تهران ، مواد معدني متنوع ، ماشين الات قالب سازي و ريخته گري ، محصولات و تجهيزات صنعتي الومينيوم ، دستاوردهاي شرکت ها و مراکز تحقيقاتي ، پژوهشي ، آموزشي و بازرگاني صنايع فلزات غيرآهني ارائه شده است.
علاقه مندان مي توانند تا پايان روز 31 مرداد از ساعت 10 تا 17 براي بازديد از نخستين نمايشگاه صنايع فلزات غيرآهني امروز در محل دائمي نمايشگاه بين‌المللي تهران مرجعه کنند.

 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
بازار کساد ورق در خاورمیانه

بازار ورق فولادی در خاورمیانه به دلیل کمبود تقاضا کساد بوده و پیش بینی می شود این وضعیت در سپتامبر نیز تداوم یابد. در ایران، قیمت ورق گرم 930 دلار هر تن است که نسبت به 1040 دلار هر تن در هفته گذشته، کاهش نشان می دهد. در لبنان نیز خریداران تمایلی به خرید ورق ندارند. زیرا آن ها معتقدند قیمت ها بیش از این کاهش می یابد و این امر موجب کسادی بازار شده است. در حال حاضر قیمت ها در سطح 1150 تا 1175 دلار هر تن است.
http://www.irsteel.com/persian/news_read.php?d=6246
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
37 میلیون تن فولاد برای بازسازی استان زلزله زده سیچوان

چین به 37 میلیون تن فولاد نیاز دارد تا شهرها، خیابان ها و کارخانه های ویران شده در زلزله استان سیچوان در 12 مه را بازسازی کند. تا کنون حدود 20 هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی این استان ساخته شده و 175 هزار واحد دیگر نیز در دست احداث است.

http://www.irsteel.com/persian/news_read.php?d=6258
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
کاهش قیمت ورق گرم چین به 900 دلار

تقریباً هیچ معامله ای جهت صادرات ورق گرم از چین صورت نمی گیرد. خریداران تنها قیمت ها را چک می کنند و مایل نیستند تا زمانی که قیمت ها روند نزولی دارد، خریدی صورت دهند. همان طور که پیش بینی می شد، کاهش قیمت ورق گرم در بازار داخلی همچنان ادامه دارد. در بازار شانگهای قیمت ورق گرم ضخامت 75/4 تا 12 میلی متر و عرض 1500 میلی متر 5200 تا 5230 یوان – حدود 760 تا 764 دلار – هر تن است که از سه شنبه قبل 100 تا 120 یوان – حدود 15 تا 18 دلار – هر تن کاهش داشته است. قیمت ورق گرم 75/2 میلی متر نیز با 100 یوان کاهش به 6080 یوان – حدود 888 دلار – هر تن رسیده است. قیمت صادراتی ورق گرم کیفیت کیو 235 یا اس اس 400 ضخامت 5 تا 12 میلی متر به 910 تا 930 دلار هر تن فوب کاهش یافته است و گفته می شود که این کالاها در قیمت 890 تا 910 دلار هر تن فوب هم معامله می شود. تولید کنندگان فولاد درجه یک نیز قیمت های خود را به 940 تا 950 دلار هر تن کاهش داده اند.
http://www.irsteel.com/persian/news_read.php?d=6255
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
فولاد مباركه اصفهان سرگروه فلزات آهني در سيستم ايران كُد شد


با توجه به اقدامات فولاد مباركه در جهت عضويت در سيستم ايران كُد پس از بررسي هاي بعمل آمده از بين 4 هزار شركت عضو اين سيستم، فولاد مباركه بعنوان سرگروه فلزات آهني ايران كُد پذيرفته شد و تنديس زرين و لوح تقدير توسط مسئولين وزارت بازرگاني به فولاد مباركه اهداء گرديد.

به گزارش خبرنگار خبرنامه فولاد در همايش سراسري كه در محل سالن همايش هاي بين المللي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران برگزار گرديد از بين 4000 شركت عضو سيستم ايران كُد تعداد 16 شركت مورد تشويق قرار گرفتند كه در اين ميان سه شركت بيش از يكصد امتياز كسب نمودند وتنديس زرين اين سيستم را دريافت نمودند كه فولاد مباركه در صدر شركت هاي برگزيده قرار گرفت.

گفتني است فولاد مباركه با توليد سالانه 5 ميليون تن انواع محصولات فولادي تخت با بيش از 70 هزار نوع تنوع كيفي و ابعادي و فني توليد، مصولات خود را به بيش از 4 هزار كارخانه و كارگاه توليدي در كشور ارائه مي نمايد، بطوريكه براي توليد اين ميزان محصول با بيش از 4 هزار و 420 تأمين كننده داخلي جهت تأمين مواد اوليه و انرژي، مواد مصرفي، تجهيزات، ماشين آلات، قطعات يدكي و خدمات همكاري نزديك داشته و تاكنون باعث ايجاد بيش از 240 هزار فرصت شغلي بطور مستقيم و غيرمستقيم شده است.

بنابر همين گزارش با توجه به حجم و تنوع مواد و محصولات فولاد مباركه و ارتباطي كه با تأمين كنندگان و مصرف كنندگان در داخل كشور و همچنين تعامل با بيش از 40 كشور جهان دارد نظام كُد گذاري را در فرآيند توليد ايجاد نموده و بعنوان سرگروه فلزات آهني در سيستم ايران كُد از سوي وزارت بازرگاني برگزيده شد.

شايان ذكر است اين سيستم مزاياي زيادي در توليد و صنعت فولاد داشته كه مي‌توان به ايجاد زبان مشترك در زنجيره تأمين، اعتمادسازي براي مشتريان داخلي و خارجي، بهبود ارائه خدمات به مشتريان، بهبود برنامه ريزي و كنترل توليد، سهولت در بازيابي و رديابي اطلاعات توليد ومحصول، مديريت اطلاعات موجودي ها و مصرف بهينه و به موقع مواد، كاهش سطح ذخيره ها در انبارهاي ورودي و مياني، كاهش هزينه هاي انبارداري و ايجاد زبان مشترك در تجارت الكترونيك اشاره كرد.

بنابر همين گزارش در همايش تجليل از شركت هاي برتر آقاي مهندس محمدعلي شهرياري معاون تكنولوژي فولاد مباركه بعنوان تنها سخنران شركت هاي عضو اين سيستم گزارشي از فعاليت هاي فولاد مباركه درخصوص پيوستن به اين نظام را به استحضار حاضرين رساند كه مورد توجه شركت كنندگان قرار گرفت.

ايشان در اين همايش عنوان كرد فولاد مباركه از ابتداي بهره برداري محصولات خود را با سيستم داخلي كُدگذاري كرده است و جهت پيوستن به سيستم ايران كُد اقدامات ارزشمندي را از 2 سال پيش آغاز نمود و در سال جاري نيز فعاليت هاي تكميلي را دنبال نمود و در نهايت بعنوان سرگروه فلزات آهني پذيرفته شد.

وي افزود: بطور كلي براساس آيين نامه اجرايي نظام طبقه بندي و شناسنامه كالا و خدمات، كليه واحدهاي توليد ملزم به ارائه شناسنامه ملي كالاهاي خود در مبادلات متوسط و بزرگ مي‌باشند



http://portal.mobarakeh-steel.ir:7779/portal/page/portal/Home/Home
 

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام

از اعضای این بخش کسی خودش کارگاه مرتبط با متالورژی داره و یا این که به اندازه ی کافی در یک کارگاه مرتبط با متالورژی کار کرده باشه؟
لطف کنید اگر جواب می دید نوع کار (ریخته گری، عملیات حرارتی و...)، و نوع صنعت (پایین دستی یا بالادستی) آن را مشخص کنید تا بتوانم راحت تر سوالات را مطرح کنم.

با تشکر

من یک مدت کوتاهی رو در زمینه VIM و ریخته گری دقیق سوپرآلیاژها کار کردم . خوشحال میشم بتونم کمک کنم.;)
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
من یک مدت کوتاهی رو در زمینه VIM و ریخته گری دقیق سوپرآلیاژها کار کردم . خوشحال میشم بتونم کمک کنم.;)

با تشکر از همکاری شما.
منتظر خواندن مطالب شما در این ضمینه و در بحث عملی و کارگاهی هستیم.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
موج كاهش قيمت جهاني فولاد به ايران رسيد

موج كاهش قيمت جهاني فولاد به ايران رسيد

موج كاهش قيمت فولاد در بازارهاي جهاني به بازار رسمي و غيررسمي كشور نيز كشيده شد.
افت قيمت فولاد در دنيا و همچنين بورس لندن در پي كاهش نرخ نفت، آغاز المپيك چين در پكن و تعطيلي بيش از 200كارخانه فولاد، افت قيمت سنگ‌آهن و حاكم شدن ركود كامل بر بازار اين كالا ركود نسبي را بر معاملات فولاد در بازارهاي خارجي و داخلي حاكم كرده است.
 

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوپرآلياژها در واقع آلياژهايي مقاوم در برابر حرارت، خوردگي و اكسيداسيون مي باشند كه به لحاظ تركيب شيميايي شامل سه گروه پايه نيكل، نيكل- آهن و پايه كبالت مي باشند. اولين استفاده از سوپرآلياژها در ساخت توربينهاي گازي، طرح هاي تبديل ذغال‌سنگ، صنايع شيميايي و صنايعي كه نياز به مقاومت حرارتي و خوردگي داشته اند بوده است.

فرايند ساخت يك پرة توربين از طريق مهندسي معكوس را ميتوان به مراحل زير تقسيم بندي نمود:
1) تهية نقشه و مشخصات فني و ساخت قالب
2) ريخته گري دقيق
3) ماشينكاري
4) پوششدهي و عمليات سطحي

در اولين مرحله نمونه های دريافت شده از مشتری توسط واحد اندازه گيری اندازه گيری می شود و به واحد طراحی تحويل داده می شود. در واحد طراحی، فايل دريافت شده به مدل نمونه تبديل می شود.
مرحله اول از ريخته گری دقيق تهيه مدل مومی از موم های تجاری است. ماشين تزريق شامل محفظه موم، نازل تزريق، سيلندر تزريق، قالب و سيستم سرد کننده است. مواد ماهيچه سازی از سيليس و يا آلومينيا است که از ذرات سيليس به عنوان چسب استفاده می شوند. ماهيچه بايد به گونه ای درنظر گرفته شود که در طی پختن و يا پيش گرم کردن مقاومت کافی در برابر شوک حرارتی داشته باشند. مخصوصاً در ريخته گری جهت دار بايد ماهيچه نسبت به آلياژ بی اثر باشد. پس از اين مراحل مدل بازديد چشمی می شود و در صورت نياز پليسه گيری انجام می شود. با توجه به اينکه مدل گرم است، احتمال ايجاد عيوب هنوز وجود دارد که برای اين امر آنها را در قالب تصحيح نگه می دارند.
قبل از ايجاد لايه سراميکی بر روی مدل نياز است که آلودگيهايی که در حين تزريق و فرآيند مونتاژ بر روی سطح ايجاد شده از روی سطح مدل پاک شوند. محلول های مختلفی برای شستشوی مدل های مومی وجود دارد که انتخاب آنها وابسته به گريد موم است
برای ساخت پوسته های سراميکی، مدل های مومی را به طور متوالی در دوغاب، تحت پاشش زيرکون، دوغاب، پاشش و در بستر سيال قرار داده می شوند که البته دو مرحله آخر چند بار تکرار می شود. توسط يک مخلوط کن دوغاب تهيه می شود.
مرحله بعد موم زدايي است که توسط اتوکلاو انجام می شود. مدل های راهگاهی را بايد از موم هايی با نقطه ذوب پايين تر از موم اصلی ساخت تا امکان خروج موم راحت تر باشد.
مراحل ريخته گری به طور خلاصه عبارتند از : پيشگرم کردن قالبها، قرار دادن فيکسچرها در موقعيت مناسب، بازبينی شرايط برای کوره، بستن درها، عمليات ذوب، چک کردن دمای ذوب با پيرومتر،ورورد ترموکوپل به مذاب، عمليات مذاب ريزی و درآوردن قالب. مزايای ريخته گری در خلا عبارتند از: کاهش گازهای گير کرده، کاهش آلودگی توسط سرباره و امکان قابليت تکرار فرآيند. ولی اين روش دارای معايبی نيز هست: هزينه بالاتر نسبت به کوره قوس الکتريکی، اتلاف عناصر با فشار بخار بالا، ايجاد ساختارهای دانه ای درشت و غير يکنواخت و ناحيه انقباضی در هنگام توليد شمش
بعد از اينکه قالب سرد شد پوسته سراميکی توسط اپراتور با چکش از روی خوشه برداشته می شود. چون اين احتمال وجود دارد که پوسته کاملاً برداشته نشود نياز به فرآيند تميزکاری سطحی است.تميزکاری سطحی خوشه های ريخته گری شده با استفاده از مواد noninvasive مثل آلومينا قهوه ای انجام می شود. می توان قبل از تميزکاری سيستم راهگاهی را جدا کرد. زمان تميز کاری برای هر دسته متفاوت و مشخص است. بعد از فرآيند سندبلاست خوشه ها توسط هوای فشرده شده پاک می شوند و به واحد جداسازی سيستم راهگاهی برده می شوند. : برش سيستم راهگاهی از قطعات ريخته گری توسط ديسک ساينده (سنگ) انجام می شود. بعد از مراحل تميزکاری پره در مقابل نور خورشيد يا نور سفيد معمولی با چشم غير مسلح بررسی می شود. حضور ترک، بريدگی و عيوب عرضی منجر به به مردود اعلام شدن نمونه می شود.​
ماشين کاری شامل سنگ زنی تخت و سنگ زنی خزشی و وايرکات می باشد. نمونه ها پس از ماشينکاری کنترل کيفی می شوند. بعد از کنترل کيفی نوبت به جوشکاری و پوشش دهی می رسد. جوشكاري فقط براي ايجاد منطقه سخت در برابر سايش می باشد.
پوشش ها بصورت هاي مختلفي از قبيل پوشش هاي نفوذي يا بين فلزي (Diffusion or Intermetallic) ، پوشش هاي روكشي (Overlay) و پوشش هاي ضد حرارتي وبوده و به روش هاي گوناگوني مانند روش بسته بندي (Pack Cementation) ، رسوب فيزيكي بخار (PVD) ، پلاسماي اسپري بر روي سوپر آلياژ ها اعمال مي شوند. تركيب شيميايي و ساختار اين پوشش ها گسترده بوده و لذا خواص مختلف آنها نيز در محدوده وسيعي تغيير مي نمايند.​
انجام فرآيند عمليات حرارتی بر روی سوپرآلياژهای ريختگی از اهميت زيادی برخوردار بوده زيرا علاوه بر افزايش استحکام سوپرآلياژ منجر به همگن کردن آلياژ از نظر توزيع ترکيبی عناصر، توزيع يکنواخت تر کاربيدها، يا تغيير مورفولوژی نامطلوب می شوند در نتيجه منجر به بهبود قابل ملاحظه ای در خواص مکانيکی مورد نظر، به خصوص مقاومت به خزش و خستگی مکانيکی حرارتی می گردد. انتخاب نوع عمليات حرارتی و فرآيند آن به عواملی نظير نوع آلياژ، تاريخچه قطعه و خواص مطلوب مورد انتظار بستگی دارد.
به طور کلی بر روی سوپرآلياژ چهار نوع عمليات حرارتی انجام می شود که عبارتند از :تنش گيری، آنيل کردن يا نرم کردن، محلول کردن يا عمليات انحلالی، پير سازی.​
 
آخرین ویرایش:

فرهنگ

مدیر بازنشسته
اسلب دومین کالای وارداتی در ایران

اسلب دومین کالای وارداتی در ایران

به گزارش اداره گمرک ایران، بیشترین واردات این کشور بعد از نفت خام، مربوط به اسلب می باشد. از مارس تا جولای 2008، ایران مجموعاً 120 میلیون تن اسلب وارد کرده است. تولید ناخالص کارخانجات نورد خصوصی در ایران می تواند به 10 میلیون تن در سال افزایش یابد. اما نسبت بهره برداری از این قابلیت تولید تنها 30 درصد است. این کارخانجات معمولاً با کمبود اسلب مواجه هستند. زیرا برای وارد کردن این کالا بودجه کافی در اختیار ندارند. علاوه بر این، تحریم سازمان ملل از سال 2007 واردات اسلب را در ایران با مشکل مواجه کرده است. در حال حاضر تولید کنندگان و توزیع کنندگان در ایران مجبورند اسلب را یا به صورت نقدی و یا با اعتبارنامه بدون دخالت بانک های ایرانی خریداری کنند که هر دو نوع پرداخت، فشار اقتصادی زیادی را بر خریداران وارد می کند.

http://www.irsteel.com/persian/news_read.php?d=6283
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
سنگ آهن استرالیایی ارزان تر از سنگ آهن هندی

سنگ آهن استرالیایی ارزان تر از سنگ آهن هندی



خرید سنگ آهن هندی توسط چینی ها تقریباً متوقف شده است و علت آن، افزایش صادرات سنگ آهن ارزان تر از استرالیا و عوارض صادراتی بالای سنگ آهن از هند است. رئیس اتحادیه صنایع معدنی هند اظهار داشت سنگ آهن استرالیا حدود 25 دلار ارزان تر از سنگ اهن هند فروخته می شود. در حال حاضر قیمت سنگ آهن با خلوص 63 درصد محصول استرالیا 115 دلار هر تن است که در 4 الی 5 ماه گذشته حدود 140 دلار هر تن بود. وی اظهار داشت هیچ تقاضایی از جانب چین برای سنگ آهن هندی وجود ندارد. زیرا استرالیا مقادیر زیادی سنگ آهن به این کشور صادر می کند. وی افزود این وضعیت از یک ماه و نیم قبل به وجود آمده است. هند در سال مالی منتهی به مارس 2007 حدود 93 میلیون تن صادرات سنگ آهن داشت که 75 درصد آن به چین بود.

http://www.irsteel.com/persian/news_read.php?d=6284
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
افزایش تولید فولاد در جهان

افزایش تولید فولاد در جهان


به گزارش موسسه بین المللی آهن و فولاد، در جولای تولید جهانی فولاد با 2/6 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 2/117 میلیون تن رسید. تولید فولاد در جولای حدود 6/1 نسبت به 119 میلیون تن در ماه ژوئن کاهش داشت. زیرا چین در این ماه به دلیل بازی های المپیک تولید خود را با 4/4 درصد کاهش به 45 میلیون تن رساند. طبق آمار این موسسه، در 7 ماه اول سال 2008 تولید فولاد در 66 کشور جهان که بیش از 98 درصد از مجموع تولید فولاد در جهان را به عهده دارند، با 1/6 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 815 میلیون تن رسید. عرضه کم و افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز فولادسازی، موجب افزایش بی سابقه قیمت فولاد در سال جاری شد. در آوریل، این موسسه پیش بینی کرد که در سال 2008 تقاضای جهانی فولاد با 7/6 درصد رشد نسبت به سال قبل به 28/1 میلیارد تن خواهد رسید که این میزان در مصرف فولاد بی سابقه است.
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
سنگ آهن استرالیایی ارزان تر از سنگ آهن هندی

سنگ آهن استرالیایی ارزان تر از سنگ آهن هندی



خرید سنگ آهن هندی توسط چینی ها تقریباً متوقف شده است و علت آن، افزایش صادرات سنگ آهن ارزان تر از استرالیا و عوارض صادراتی بالای سنگ آهن از هند است. رئیس اتحادیه صنایع معدنی هند اظهار داشت سنگ آهن استرالیا حدود 25 دلار ارزان تر از سنگ اهن هند فروخته می شود. در حال حاضر قیمت سنگ آهن با خلوص 63 درصد محصول استرالیا 115 دلار هر تن است که در 4 الی 5 ماه گذشته حدود 140 دلار هر تن بود. وی اظهار داشت هیچ تقاضایی از جانب چین برای سنگ آهن هندی وجود ندارد. زیرا استرالیا مقادیر زیادی سنگ آهن به این کشور صادر می کند. وی افزود این وضعیت از یک ماه و نیم قبل به وجود آمده است. هند در سال مالی منتهی به مارس 2007 حدود 93 میلیون تن صادرات سنگ آهن داشت که 75 درصد آن به چین بود.
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
عقب نشینی کارخانجات فولاد آمریکا

عقب نشینی کارخانجات فولاد آمریکا


به نظر می رسد افزایش سریع قیمت انواع ورق در آمریکا متوقف شده است. پس از آنکه آرسلورمتال از افزایش قیمت های خود برای سپتامبر صرف نظر کرد، دیگر کارخانجات بزرگ و کوچک آمریکا قیمت های خود را ثابت نگه داشتند. برخی از کارخانجات به طور غیر رسمی اعلام نموده اند که دو سوم تا نیمی از محصولات خود را توانسته اند برای سپتامبر به فروش برسانند. برخی از خریداران اظهار دارند که یو اس استیل قیمت ورق گرم خود را با 20 تا 40 دلار کاهش در سطح 1060 تا 1080 دلار هر شورت تن عرضه می نماید. گفته می شود که برخی از کارخانجات کوچک نیز این کالا را در قیمت 1020 تا 1040 دلار هر شورت تن تحویل انبار کارخانه عرضه می کنند.
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
صادرات فولاد چین در 7 ماه اول سال

صادرات فولاد چین در 7 ماه اول سال

مجموع صادرات فولاد چین به سایر کشورهای جهان در طول دوره ژانویه تا جولای 2008 به 34.117.427 تن رسید. بیشترین میزان این صادرات بالغ بر 9.047.708 تن به کره جنوبی بود. در این میان ایران با 137.568 تن واردات فولاد از چین، 6/1 درصد از صادرات فولاد این کشور را به خود اختصاص داده است.
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
افزایش قیمت ورق متوسط در اروپا

افزایش قیمت ورق متوسط در اروپا



کارخانجات نورد اروپایی قصد دارند قیمت های ورق ضخامت متوسط خود را به دلیل افزایش تقاضا، 50 تا 70 یورو هر تن بالا ببرند. گرچه تقاضا در صنعت ساختمان سازی اروپا پایین است ولی در کشتی سازی و پل سازی هنوز تقاضا بالاست. بنابراین، افزایش قیمت این کالا در بازار قابل پیش بینی بود. برخی از تجار معتقدند قیمت تمام محصولات فولادی در دوره باقیمانده از سال جاری افزایش خواهد یافت. بنابراین پیشاپیش شروع به خرید کرده اند. ولی برخی دیگر مخالف این نظر هستند و معتقدند که مصرف کنندگان نهایی شروع به مقابله با افزایش قیمت ها کرده اند، بنابراین افزایش 50 یورو هر تن برای ورق عملی نیست.
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
کاهش قیمت قراضه در آمریکا

کاهش قیمت قراضه در آمریکا



قیمت قراضه در بازار آمریکا به دلایل مختلفی کاهش یافته است. عواملی چون کاهش حجم ریخته گری و عدم تقاضا برای صادرات قراضه، در این کاهش قیمت قراضه دخیل هستند. در آگوست، بسیاری از تولید کنندگان آمریکایی برای سرویس های دوره ای، تولید خود را متوقف کردند. به همین دلیل حجم سفارش قراضه از سوی کارخانجات کاهش یافت. علاوه بر کاهش تقاضا در بازارهای داخلی آمریکا، تقاضا برای صادرات نیز کاهش یافت. صنایع فلزی شمال چین به دلیل بازی های المپیک، کار خود را تعطیل کردند. بسیاری از خریداران ترکیه نیز در تعطیلات به سر می بردند. تمام این عوامل به سقوط قیمت قراضه در بازار داخلی آمریکا کمک کرد و موجب شد قیمت این کالا در آگوست حدود 62 دلار هر تن کاهش یابد.
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
فشار فولادسازان هند به دولت

فشار فولادسازان هند به دولت



شرکت های فولادسازی در هند از دولت این کشور خواسته اند عوارض صادراتی سنگ آهن را از 15 درصد به 35 درصد افزایش دهد. هدف آن ها، کاهش صادرات سنگ آهن و تضمین عرضه این کالا در بازارهای داخلی کشور است. حاشیه سود فولادسازان هندی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه ازقبیل سنگ آهن و کک کاهش یافته است. از سوی دیگر فشار دولت برای ثبات قیمت ها که جهت مقابله با تورم صورت گرفته، به این کاهش سود دامن زده است. اما معدن کاران داخلی معتقدند که تقاضای چین برای سنگ آهن هندی در شش هفته اخیر شدیداً کاهش یافته و حتی همین عوارض فعلی که در ماه ژوئن وضع شد، خریداران را به سمت عرضه کنندگان غیرهندی سوق داده است. دبیرکل اتاق صنایع و بازرگانی هند اظهار کرد درخواست کتبی برای افزایش نرخ عوارض صادراتی سنگ آهن به وزیر مالی و وزیر بازرگانی ارائه شده و این درخواست در هفته گذشته تسلیم مقامات رسمی دولت گردیده است.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همگی دوستان منم یه تازه وارد به جمع شماهام
حدود یک ساله یه شرکت ndt تاسیس کردیم ما دو تا متالورژیم با 6 تا مکانیک
راستشو بخواین این قد تو این یک ساله با جماعت مهندس کل کل کردم که حالیشون کنم ndt یکی از زیر شاخه های متاله دیگه خسته شدم
با اینکه واقعا به رشتم علاقه دارم ولی بعضی وقتا به خودم میگم کاش یه رشته دیگه بودم تا لازم نبود در برخورد با هر باسواد و بی سوادی یه ساعت در باره رشتم و زمینه اون توضیح بدم ....
به هر حال فک کنم کاریش نشه کرد ...
تا وقتی که مدیر صنعتی ما اینقد سطحش پایینه که ندونه باید متالورژ بگیره یا مکانیک یا شرکت ملی گاز ما x نفر آدم از کتابدار گرفته تا تربیت کودک و استخدام کنه ولی اسمی از مهندس متالورژ توش نباشه اخه دیگه چی میشه گفت؟
ببخشید سرتونو درد اوردم

سلام دوست عزیز

از شرکت شما در این بحث تشکر می کنم و ورود شما را به این تالار خوش آمد می گویم.

همان طور که قبلا گفتم، حتی تحصیل کرده ها و مهندسین دیگر هم اطلاع چندانی از رشته ی متالورژی ندارند چه برسد به جماعت بی سواد.

اجازه بدهید چند سوال در رابطه با شرکت ndt از شما بپرسم به نظر من سودمنتر می باشد!
1. شما چطور مشتری پیدا می کنید؟ (امیدوارم بر اساس گاوبندی نباشد)
2. برای ایجاد چنین شرکتی چقدر سرمایه گذاری کرده اید؟ (به غیر از اجاره یا خرید محل شرکت)

در صورت پاسخ گویی سوال و جواب به قسمت کارگاه های آموزشی انتقال خواهد یافت.
در صورت تمایل برای اطلاع رسانی بیشتر از این مقدار، می توانید در قسمت کارگاه های آموزشی شرکت کنید.

موفق و سلامت باشید
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
انجمن صنايع گالوانيزه ايران كار خود را آغاز كرد

انجمن صنايع گالوانيزه ايران كار خود را آغاز كرد

انجمن صنايع گالوانيزه ايران هفته گذشته رسما فعاليت خود را آغاز كرد.

به گزارش دنياي اقتصاد، به منظور فراهم كردن امكان بهره‌برداري شايسته و بهينه از سرمايه‌گذاري توليد و نيروي انساني در صنعت گالوانيزه گرم و نيز به‌هنگام كردن و استفاده و انتقال تجربيات علمي و عملي دست‌اندركاران اين صنعت براي نيل به اهداف قانوني و دفاع از منافع مشروع صنفي و ارتباط منطقي با وزارتخانه‌ها و ساير موسسات مرتبط «انجمن صنايع گالوانيزه ايران» پس از كسب موافقت اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران، با دعوت از شركت‌هاي فعال در اين حوزه صنعتي، اولين مجمع عمومي خود را هفته گذشته در محل سالن كنفرانس اتاق ايران تشكيل داد و با تصويب اساسنامه و انتخاب هيات‌مديره فعاليت خود را رسما آغاز نمود.

اعضاي هيات‌مديره انجمن صنايع گالوانيزه ايران در اولين نشست خود كه در روز پنج‌شنبه 7/6/87 در محل شركت صنعتي گام اراك تشكيل شد. مهندس نصرا... رهنما (مديرعامل شركت صنعتي گام اراك) را به عنوان رييس هيات‌مديره انجمن انتخاب كردند.
ساير اعضاي اصلي هيات‌مديره عبارتند از: آقايان عنايتي، فارسي، نقشينه، محموديان، رزاز و تاجديني از شركت‌هاي فعال در حوزه صنعت گالوانيزه گرم در ايران.

گفتني است، حدود 60درصد از روي توليد شده در ايران در صنعت گالوانيزه مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

همچنين بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه سالانه حدود 4درصد از توليد خالص ملي GPD كشورها از طريق خوردگي در فولاد و آهن‌آلات از بين مي‌رود. در حالي كه با گالوانيزاسيون و ممانعت موثر از خوردگي در فولاد و افزايش عمر مفيد سازه‌هاي فلزي تا بيش از 70-50سال مي‌توان اين خسارت را تا حدود يك‌درصد كاهش داد.
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
احداث کارخانه جدید فولادسازی در کردستان عراق

احداث کارخانه جدید فولادسازی در کردستان عراق



یکی از تجار هندی 25 میلیون دلار برای احداث یک کارخانه فولاد در کردستان عراق اختصاص داده است. وی قصد دارد کارگران هندی را در این کارخانه استخدام نماید. این تاجر، اولین فرد هندی است که چنین مبلغ هنگفتی را به کردستان که بخشی از منطقه جنگ زده عراق است، اهدا می نماید. منطقه کردستان با داشتن منابع غنی می تواند روزانه 200 تن فولاد تولید کند و در مدت زمان کوتاه این میزان را به دو برابر افزایش دهد. این پروژه با همکاری یک شرکت عربی انگلیسی به اجرا در خواهد آمد.
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
احتمال تعطیلی کارخانه های فولاد در اکراین

احتمال تعطیلی کارخانه های فولاد در اکراین


کارخانه فولاد سازی ایلیچ در اکراین احتمال دارد به زودی تعطیل گردد. علت این امر، کمبود تقاضا و سفارش است. مدیر کارخانه ماریوپول نیز اعلام کرده است شاید به دلیل کمبود تقاضا مجبور به بستن کارخانه خود شود. وی اظهار کرد که مشکل از قیمت ها نیست، بلکه مشکل واقعی، عدم تقاضا است که احتمالاً موجب تعطیل شدن کار در دو سه روز آینده خواهد شد. وی افزود کارخانه های نپروفسکی و زاپورشتال نیز با همین مشکل مواجه هستند.
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
احتمال افزایش جهانی قیمت زغال سنگ

احتمال افزایش جهانی قیمت زغال سنگ



وضعیت بازار زغال سنگ در چین و کشورهای دیگر حکایت از افزایش مجدد قیمت ها دارد. به پیش بینی تحلیل گران صنعت، از آن جایی که احتمالاً قیمت جهانی نفت مجدداً افزایش می یابد، احتمال دارد قیمت زغال سنگ نیز در سپتامبر که اوج مصرف زغال سنگ است، افزایش یابد. طبق آمار، روند نزولی شاخص قیمت زغال سنگ حرارتی در بندر نیوکاسل متوقف شده و با 74/7 دلار هر تن یا 5 درصد افزایش به 9/163 دلار هر تن رسیده است. از آگوست محدودیت در عرضه زغال سنگ بیشتر شده است. علت این امر، وقفه در حمل و نقل، کاهش میزان صادرات از بندر نیوکاسل و صادرات کم زغال سنگ توسط صادرکنندگان عمده مثل چین، اندونزی و ویتنام است. این عوامل همگی باعث افزایش قیمت زغال سنگ در روزهای اخیر شده است. احتمال می رود قیمت جهانی زغال سنگ افزایش یابد. زیرا کمبود عرضه زغال سنگ در چین بهبود نیافته است. علاوه بر این، برخی مناطق شروع به ذخیره زغال سنگ برای زمستان کرده اند و پیش بینی می شود این کمبود عرضه تا پایان زمستان ادامه یابد. از سوی دیگر، دوره اوج تقاضای زغال سنگ در بازارهای جهانی در راه است.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
ابداع روشي جديد براي ساخت نانوسيم‌هاي فلزي

ابداع روشي جديد براي ساخت نانوسيم‌هاي فلزي

صادفي بودن ذاتي سنتز نانوسيم‌هاي فلزي، باعث شده كه تاکنون استفاده از آنها در دستگاه‌هاي الکترونيکي و اپتوالکترونيکي با چگالي بالا امکان‌پذير نباشد؛ اما اخيراً محققاني در آمريکا به روش جديدي در اين خصوص دست يافته‌اند كه در آن نانوسيم‌هاي مسي بدون نياز به کاتاليست و در دماي پايين توليد شده و مي‌توان از آنها در نمايشگرها استفاده كرد.

به گزارش سرويس فن‌آوري ايسنا از ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو، اين دانشمندان با استفاده از روش رسوب‌دهي بخار شيميايي (cvd) به همراه پيش‌سازCu (اتيل-3- اکسوبوتانات) [تري‌اتيل‌فسفات]2، موفق شدند نانوسيم‌هايي مسي را ـ که طول و قطر آنها برحسب مادة پايه، دما، زمان رسوب‌دهي و شدت افزودن پيش‌ساز قابل تنظيم بود ـ روي سطوح مختلف رشد دهند.

در تحليل‌هاي ساختاري اين محققان مشخص شد که اين نانوسيم‌ها قابليت خوبي براي نشر الکترون دارند. به اين منظور آنها آرايه‌اي از اين نانوسيم‌هاي مسي را روي مادة پاية الگودهي‌شده‌اي از جنس سيلسيوم(Si) رشد دادند و موفق شدند با الکترون‌هاي ساطع‌شده از اين نانوسيم‌ها دو حرف UI را روي آند شيشه‌اي ـ که با روکشي از فسفر پوشانده شده بود ـ فعال کنند.

به عقيدة اين محققان با قرار دادن تعداد زيادي از اين نشردهنده‌ها درون ناحية الگودهي‌شده، مي‌توان نمايشگرهاي نشر ميداني بادوامي ساخت، ضمن آنکه اين روش بدون کاتاليست با فرايندهاي سيليکوني هم سازگاري دارد. همچنين با توجه به دماي پايين اين فرايند امکان استفاده از نانوسيم‌هاي فلزي در نمايشگرهاي الکترونيکي پلاستيکي فراهم مي‌شود.
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
افزایش تولید فولاد و مصالح ساختمانی در خلیج فارس

افزایش تولید فولاد و مصالح ساختمانی در خلیج فارس

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس قصد دارند برای مهار افزایش قیمت ها، صنایع فولاد و مصالح ساختمانی خود را توسعه دهند. به گزارش بانک صنایع امارات، این توسعه به کشورهای خاورمیانه کمک می کند تا واردات خود را کاهش داده و بتوانند نیازهای روزافزون خود را پاسخگو باشند. این بانک از منحنی رو به رشد تورم اظهار نگرانی کرد و افزود احتکار، تقاضای بالا و هزینه های ساختمان سازی، این وضعیت را بدتر خواهد کرد. رونق ساختمان سازی در کشورهای حوزه خلیج فارس که از سال 1981 آغاز شده است، مصرف سرانه فولاد این منطقه را به 387 کیلو گرم در سال 2007 افزایش داد که بیش از دو برابر متوسط سرانه مصرف فولاد در جهان یعنی 182 کیلو گرم است. در این میان، امارات بیشترین مصرف سرانه فولاد را در حدود 440 کیلوگرم داراست. افزایش ساختمان سازی و تلاش برای تنوع بخشی به اقتصادها بدون اتکا به منابع هیدرو کربن، موجب تقویت بخش های خصوصی، بانک ها و موسسات وام دهی شده است. برای تامین نیازها و تغییر روند صعودی قیمت ها به پروژه های بیشتر و توسعه واحدهای تولیدی نیاز است. تقاضای زیاد مصالح ساختمانی در بازارهای داخلی و بازارهای جهانی و هزینه های بالای حمل و نقل که ناشی از افزایش قیمت سوخت است، باعث افزایش قیمت مسکن شده است. با این وجود در منطقه ای که در آن هزینه های تولید به دلیل قیمت پایین انرژی نسبت به دیگر مناطق کمتر است، قیمت برخی از مصالح ساختمانی بیشتر از قیمت همان مصالح در سطح جهان است. برای حفظ موازنه اقتصادی در منطقه، نیاز به افزایش 100 هزار مگاوات نیروی برق در 10 سال آینده است. این منطقه به دنبال افزایش ظرفیت و کاهش هزینه های تولید برق نیز هست، چرا که جزء 10 مصرف کننده بزرگ برق در جهان به حساب می آید. پیش بینی می شود تولید برق در منطقه در دوره 2007 تا 2011 حدود 7/29 درصد افزایش یابد که برای این کار 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری در طول 10 سال باید صورت گیرد.
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
احتمال لغو 5 درصد تخفیف در عوارض صادراتی تمام محصولات فولادی

احتمال لغو 5 درصد تخفیف در عوارض صادراتی تمام محصولات فولادی

شایعه شده است که دولت چین قصد دارد از اول سپتامبر 5 درصد تخفیف در عوارض صادراتی تمام محصولات فولادی را حذف کند. اگر این اقدامات جهت محدود سازی صادرات صورت گیرد، صنعت فولاد این کشور با شرایط سخت تری مواجه خواهد شد. روند افزایشی قیمت های فولاد مدتی است که آرام شده و اخیراً قیمت های فولاد هر روز حدود 50 تا 100 یوان – حدود 7 تا 15 دلار – هر تن کاهش یافته است. نگرانی بر بازار حاکم است و قیمت فروش بیشتر محصولات فولادی به زیر قیمت تمام شده آن ها رسیده است. در حال حاضر تجار تلاش می کنند موجودی خود را کاهش دهند. زیرا با حذف تخفیف در عوارض صادراتی، عرضه داخلی بالا رفته و قیمت های فولاد در بازار داخلی کاهش بیشتری می یابد.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Roozbeh69 چه خبر از امتحانها مهندسی مواد و متالورژی 1

Similar threads

بالا