پایگاه خبر رسانی تالار مواد و متالورژی (همایش، کارگاه ها، سمینار و ....)

bi metal

عضو جدید
اگر به نوبت سعی کنید مطالب رو تو همین تاپیک بیارید بهتره چون ما می تونیم سوالات خودمون رو بپرسیم. از پراکندگی هم کاسته می شه. مطالب عملی رو سعی کنیم در همین تاپیک قرار بدیم.

بچه ها:
1- اگر مقاله ای دارید اون رو با توجه به گروه علمی مقاله توی تالار مربوطه بزارید
2- اگر تخصص و یا آشنایی عملی با یک بخش و واحد صنعتی زیر مجموعه ی مواد و متالورژی دارید اون رو تو همین تاپیک بزارید ؛ به این وسیله همه میتونند در زمانهایی که به مشکل بر میخورند توی این کارگاه آموزشی با هم در میون بزارند
3- متالیک جان به نظرم این نام برای تاپیک مناسب تره ، همچنین مهمش کردم تا در دسترس تر باشه....

دوستان نظراتتون مفید بود.
سعی میکنم به ترتیبی که گفته شد عمل کنم.
ممنون:smile:
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خوب رسیدیم به نحوه ی تولید پیچ ها:
پیچ ها اگر به شکل عمده تولید بشند توسط دستگاههای کشش به وجود میاند ؛ به شکلی که یک میل گرد بدون آج (جنس متغیر است) به دستگاه کشش پیچ سازی بسته میشود و سپس با محاسبه ی میزان فشار ، این پیچ به ضخامت 10 میلیمتر تبدیل میشود.
در مورد دنده کاری و ساخت دنده ها ، این میل گرد ها پس از گذشتن از سد یک گیوتین به ابعاد مختلف بریده می شود و در نهایت در دستگاههای "رولینگ" رول می شود و در اثر رد شدن از یک قالب دنده و اعمال فشار بر روی آن دنده ی متناسب با کاربر ایجاد میشود.
حتی زمانهایی برای ساخت پیچ با تعداد اندک از دستگاههای تراش استفاده شده ، در این مکانیزم ، الماسه ی مورد نیاز براساس نوع گام پیچ تیز شده و سپس با توجه به چرخ دنده های موجود در دستگاه تراش این گام نسبت به دور دستگاه و سرعت پیش روی تغییر می کند.که ای فرآیند به شدت به مهارت اپراتور بستگی دارد.
اما شاید برای شما سوالی پیش بیاید که گل پیچ چگونه به گردن پیچ متصل میشود. در این پروسه ، ابتدا گلهای که با آچار های معمولی باز می شود به تعداد مورد نیاز از یک میله ی چند پهلو که بستگی به sw (آچارخور) پیچ دارد بریده (5 ضلع ، 6 ضلع) و به یک ضخامت مشخص تبدیل می شود و در نهایت از طریق جوش فشاری بر روی گردن پیچ نصب می شود.
در مورد گلهایی که با استفاده از آچار آلن و یا دو سو و چهار سو باز میشوند ، اگر ابعاد پیچ کوچک باشد ، مستقیما" همزمان با تراشکاری دنده ها این گل رو پیچ به وجود میآید ولی در مورد پیچهای حجیم تر ، این گل به صورت قطعه ای مجزا به وجود آمده و پس از حرارت دادن تا دمای کار گرم (خمیری شدن که یک مکانیزم تجربیست) روی آنها توسط سمبه هایی فرج می شود ، و در نهایت بر روی گردنه ی اصلی پیچ متصل می شود.....
دوستان در هر موردی که سوالی براتون پیش اومد ، من در خدمتم......
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
با تشکر از توضیح فرآیند.
اگر این مورد به پایان رسیده و فعلا از مطالب دیگری خبری نیست، مایل باشید مطالبی راجع به " ساخت مدل های ذوب شونده بطور عمومی" بنویسید.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
از جمله جالبترین و جذابترین نمایشگاه هایی که اهل فن ومهندسان علاقه ی زیادی به اون دارند و از اون لذت فراوان می برند نمایشگاه های بین المللی مربوط به صنعت هست که هر ساله در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود و گل سرسبد این نمایشگاه ها نمایشگاه بین المللی صنعت است.

بازدید از این نمایشگاه ها رو به شما پیشنهاد می کنم تا بتوانید بیشتر با شرایط بازار کار مهندسی آشنا بشوید و اطلاعات مهندسی خودتان را به روز کنید:

* هشتمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان ۱۷ـ۲۰مرداد
* نخستین نمایشگاه صنایع فلزات غیرآهنی * ۲۸ـ۳۱مرداد
* هشتمین نمایشگاه بین المللی صنعت ** ۱۵ـ۱۸مهر
* سومین نمایشگاه بین المللی قطعات٫لوازم و مجموعه های خودرو ۲۱ـ۲۴آبان
* ششمین نمایشگاه بین المللی متالورژی٫قالبسازی٫آهنگری٫فولاد وریخته گری* ۲۸آذرـ۱دی
* نمایشگاه خودروهای اسپرت و تیونینگ(با حضور شرکت های داخلی و خارجی) ۴-۱۱ مرداد
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
عالیه صبور


عالیه صبور, دختر ایرانی- آمریکایی در سن ۱۹ سالگی موفق به کسب کرسی استادی دانشگاه شد و بدین ترتیب نام خود را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرد . این عنوان از ۳۰۰ سال پیش تاکنون در اختیار کولین مک لورین، شاگرد فیزیکدان مشهور ایزاک (اسحاق) نیوتن بوده است. بیانیه مطبوعاتی کتاب رکوردهای گینس حاکی است عالیه صبور، جوانترین استاد تمام وقت دانشگاه است که تاریخ تاکنون به خود دیده است.

گفتنی است شگفتی های این نابغه جوان تنها به رکورد جوانترین استاد دانشگاه ختم نمی شود. شاید عالیه صبور و گستره نبوغ او را باید مصداق عینی این گفته یوهان ولفگانگ گوته، شاعر و اندیشمند آلمانی دانست: دانایی به تنهایی کافی نیست. باید دانش را به کار بست. عالیه صبور در مصاحبه ای گفت: دانایی، توانایی است بویژه هنگامی که دانسته های خود را با دیگران شریک می شوی… و همین چند کلمه پرمغز کافی بود تا بیش از پیش تحسین عمومی را برانگیزد.

عالیه صبور در سن ۱۰ سالگی وارد دانشگاه شد و در سن ۱۴ سالگی لیسانس خود را با درجه ممتاز در رشته ریاضیات کاربردی از دانشگاه ایالتی استونی بروک(در نیویورک) اخذ کرد. با این وصف او نخستین زن در تاریخ ایالات متحده است که چنین افتخاراتی را کسب کرده است. صبور، تحصیلات خود را در مقاطع کارشناسی ارشد و PHD در دانشگاه درکسل در رشته مهندسی متالورژی و مواد به پایان رساند… هنوز سه روز به نوزدهمین سالگرد تولد عالیه صبور باقی مانده بود(ماه فوریه گذشته) که کرسی استادی دانشگاه کونکوک کره جنوبی را به دست آورد.
 
آخرین ویرایش:

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
سودآوري بزرگ‌ترين فولادساز جهان 2برابر شد

سودآوري بزرگ‌ترين فولادساز جهان 2برابر شد

مديريت درست قيمت‌ها باعث شد بزگترين فولادساز جهان طي سه ماهه دوم سال جاري با افزايش دو برابري ميزان سودآوري مواجه شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سود شركت هندي آرسلورميتال طي مدت يادشده به 2.9 ميليارد دلار رسيد كه اين ميزان در سال گذشته 2.7 ميليارد دلار اعلام شده بود.

تلاش‌هاي انجام شده براي عقد قراردادهاي مناسب جهت تامين مواداوليه و درك صحيح مديران از شرايط بازار و افزايش قيمت‌ها علل اصلي اين موفقيت بوده است.

اين شركت در حال حاضر 45 درصد از سنگ‌آهن و 20 درصد از زغال‌سنگ موردنياز خود را توسط واحدهاي تابعه‌اش تامين مي‌كند.

به گزارش بي‌بي‌سي، شركت آرسلورميتال هم‌اكنون بيش از 310 هزار نفر كارمند دارد.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
موافقت فولادسازان با افزايش قيمت سنگ آهن به شرط كاهش ديون دولتي

موافقت فولادسازان با افزايش قيمت سنگ آهن به شرط كاهش ديون دولتي

خبرگزاري فارس: مديرعامل شركت فولاد مباركه گفت: دولت مي‌تواند مبالغي كه فولادسازان بابت برخي حقوق دولتي به بخشهاي مختلف پرداخت مي‌كنند را جزء قيمت سنگ آهن محاسبه كند و در مقابل ما مبلغي بابت آن حقوق پرداخت نكنيم.

محمد رجايي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهار داشت: قيمت سنگ آهن هر ساله متناسب با نرخ تورم مشخص مي‌شود و در پايان هر سال اين قيمتها براي اعمال در سال بعد مشخص مي‌‌شود.

وي ادامه داد: دولت سنگ آهن را با قيمت مشخص به فولادسازان عرضه مي‌كند و در مقابل تعهداتي را براي واحدهاي فولادي قرار مي دهد و البته ممكن است برخي از اين تعهدات جابجا ‌شوند.

وي با بيان اينكه در حال حاضر معيار قيمت سنگ آهن، قيمت‌هاي تعيين شده در سال گذشته است گفت: به منظور تعيين قيمت‌هاي جديد سنگ آهن طي هفته‌هاي آينده با توليد كنندگان سنگ آهن جلساتي را خواهيم داشت.

رجايي در پاسخ به اين سوال كه آيا فولاد سازان موافقت با افزايش قيمت سنگ آهن را منوط به كاهش برخي ديون دولتي خود از جمله حقوق پرداختي به صندوق بازنشستگي كرده‌اند يا خير؟ گفت: براساس توافقي كه بين فولاد سازان، توليد كنندگان سنگ آهن و مسئولين ايميدرو صورت گرفته، سنگ آهن با قيمتي پايين‌تر از قيمت‌هاي جهاني به واحدهاي فولادي عرضه مي‌شود و در مقابل ما برخي حقوق را به بخشهاي دولت پرداخت مي‌كنيم كه امكان كاهش اين ديون به ازاي افزايش قيمت سنگ آهن وجود دارد.

به گفته رجايي، سال گذشته حدود 80 ميليارد تومان توسط شركت فولاد مباركه به صندوق بازنشستگي پرداخت شد و شركتهاي فولادي هر ماه مبلغي را به صورت علي‌الحساب به اين صندوق پرداخت مي‌كنند.

* سبحاني:افزايش قيمت محصول به منظور اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي يك صنعت قابل قبول نيست

در اين مورد بهرام سبحاني، مديرعامل ذوب آهن اصفهان نيز درپاسخ به اين سوال فارس كه آيا افزايش قيمت سنگ‌آهن تاثير مناسبي در اجراي طرح‌هاي توسعه معادن و رشد توليد سنگ‌آهن در كشور خواهد داشت؟گفت‌:افزايش قيمت محصول به منظور اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي يك صنعت قابل قبول نيست بلكه قيمت نهاده هاي توليد بايد متناسب با يكديگر و بطور منطقي تعيين شود تا هم معدن و هم صنعت بصورت متعارف سود مناسبي را كسب كنند.

وي ادامه داد: طبيعتا خريدار موافق افزايش قيمت فروشنده نيست ولي بايد منتظر ماند و ديد چه توافقي بين فولادسازان و فروشندگان سنگ آهن صورت مي‌گيرد.

وي با بيان اينكه شركت ذوب آهن و معدني كه سنگ‌آهن را از آن خريداري مي‌كند، دولتي هستند اظهار داشت: با توجه به اينكه سود و زيان كارخانه نصيب ايميدرو خواهد شد، فرقي نمي‌كند كه مبلغي بابت ديون دولتي بپردازيم و يا اينكه با پرداخت ديون كمتر، بهاي بيشتري براي خريد سنگ‌آهن بپردازيم.

وي تصريح كرد: اگر بحث جابجايي هزينه‌ها مطرح باشد و قرار شود به جاي پرداخت بخشي از ديون دولتي، هزينه بيشتري بابت خريد سنگ‌آهن پرداخت كنيم، تغييري در هزينه‌هاي توليد ايجاد نخواهد شد.

سبحاني تاكيد كرد: هر محصول به طور طبيعي دچار افزايش قيمت مي‌شود و براي تعيين قيمت سنگ‌آهن نيز بايد توافق صورت گيرد.
مسعود سميع نژاد، معاون معدني وزير صنايع نيز در اين مورد به فارس گفت: وزارت صنايع دخالتي در تعيين قيمت سنگ آهن ندارد و توليدكنندگان فولاد و سنگ آهن بايد در اين مورد به توافق برسند.

وي با بيان اينكه قيمت سنگ آهن هرساله با توافق معدنكاران و فولادسازان تعيين مي شود تصريح كرد: دولت سعي كرده به منظور تنظيم قيمتها افزايشي را در حقوق دولتي ايجاد نكند تا محصولات با قيمت مناسبي به دست خريداران برسد.

وي تاكيد كرد:افزايشي در حقوق دولتي دريافتي از كارخانه‌ها نداشته ايم.

گفتني است بحث تغيير قيمت سنگ آهن مدتي است كه در بين توليدكنندگان فولاد و سنگ آهن مطرح شده و به همين منظور جلساتي باحضور نمايندگان توليدكنندگان در حال برگزاري است.

اين جلسات در حالي برگزار مي‌شود كه معدن‌داران در طرح پيشنهادي خود خواستار تعيين قيمت 100 هزار توماني بابت فروش هر تن سنگ‌آهن توليد داخل هستند.

هم اكنون متوسط قيمت فروش هرتن سنگ آهن در كشور 65 هزارتومان است.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
آلكوآ آمريكا صاحب نخستين ذوب‌ فلز آلومينيوم خود در چين مي‌شود

آلكوآ آمريكا صاحب نخستين ذوب‌ فلز آلومينيوم خود در چين مي‌شود

شركت آلومينيوم مينگ‌ژو قصد دارد ذوب فلز خود در استان سيچوآن چين به شركت آلكوآ بفروشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به گفته مقامات مسوول در صورتي كه اين قرارداد نهايي شود، شركت آمريكايي آلكوآ صاحب نخستين ذوب‌فلز آلومينيوم خود در چين خواهد شد.

چين در حال بزرگترين بازار آلومينيوم جهان به شمار مي‌رود. اين فلز در بخش‌هاي مختلفي مانند ساختمان، بسته‌بندي و خودروسازي كاربرد دارد.
به گفته مقامات محلي مذاكرات بين دو طرف وارد جزييات شده است.

به گزارش رويترز، ذوب‌فلز يادشده براي توليد سالانه 100 هزار تن آلومينيوم طراحي شده است.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
احداث كارخانه جديد

احداث كارخانه جديد

وزير صنايع و معادن ايران آقاي علي اكبر محرابيان از افتتاح فولاد بويراحمد خبر داد.

اين كارخانه با سرمايه اي معادل 5 ميليون دلار بعلاوه 200 ميليارد ريال (21.569 ميليون دلار) ساخته شده است. در مرحله اول، كارخانه فوق قادر به توليد 120،000 تن شمش در سال است.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
اثرات حذف يارانه‌هاي دريافتي بر کارخانجات فولادسازي

اثرات حذف يارانه‌هاي دريافتي بر کارخانجات فولادسازي

اثرات حذف يارانه‌هاي دريافتي بر کارخانجات فولادسازي:

يارانه‌هاي دريافتي صنعت فولاد به 3 بخش عمده‌: 1- مواد اوليه (‌سنگ‌آهن دريافتي‌) 2- انرژي مصرفي (‌برق و گاز) 3 – حمل و نقل مربوط مي‌شود.

مواد اوليه‌:
معدنکاران کشور (‌توليد کنندگان سنگ آهن‌) در حال حاضر هر کيلو سنگ‌آهن را به نرخ 56 تومان (‌ميانگين‌) در اختيار کارخانجات فولاد سازي قرار مي‌دهند، در حالي‌که قيمت جهاني هر کيلو سنگ‌آهن (‌با عيار مشابه‌) در بازارهاي جهاني در حدود 156 تومان/کيلوگرم است! و به اين ترتيب‌، معدنکاران ايراني سنگ‌آهن خود را با 100 تومان تخفيف در هر کيلو به فروش مي‌رسانند. با حذف تخفيف فوق و خريد سنگ‌آهن با نرخ‌هاي بين‌المللي‌، قيمت مواد اوليه در حدود 78/2 برابر رقم فعلي براي صنايع فولاد‌سازي رقم خواهد خورد‌.

انرژي مصرفي‌:
در بخش گاز و برق مصرفي‌، صنايع فولادي قيمت هر مترمکعب گاز طبيعي را در حال حاضر به نرخ 185ريال و نرخ برق مصرفي را 200ريال/ هر کيلووات ساعت خريداري مي‌کنند‌. با فرض افزايش قيمت گاز و برق به نرخ‌هاي بين‌المللي‌، نرخ هر مترمکعب گاز 700ريال و نرخ هر کيلووات ساعت برق معادل 773ريال خواهد بود که به ترتيب 78/3 و 86/3 برابر ارقام فعلي است‌.

حمل و نقل‌:
هزينه حمل سنگ‌آهن در حال حاضر رقمي‌در حدود 8800 تومان (‌حداکثر‌) به ازاي هر تن مي‌باشد‌.
بنابر مطالعات صورت گرفته (‌به نقل از کتاب گذر ايران در تبديل ثروت نفت به توسعه‌، دکتر احمد ميدري‌) حذف يارانه‌هاي بخش حمل و نقل‌، منجر به رشد 3/88‌درصدي در هزينه حمل و نقل بار خواهد شد بنابراين هزينه حمل هر تن سنگ‌آهن به مبلغ 16570 تومان در صورت آزادسازي نرخ سوخت و عوامل ديگر مرتبط با حمل و نقل افزايش خواهد يافت‌. حال مي‌توان چنين نتيجه گرفت‌:
1 - كنسانتره سنگ‌آهن با هزينه حمل به مقصد براي کارخانجات فولادسازي در نظام غير يارانه اي معادل 172570= 16570 + 156000 خواهد بود‌.
2 - در حال حاضر (‌نظام رانتي‌) با استفاده از سنگ‌آهن 200 الي 172هزار توماني‌، مي‌توان شمش (‌بيلت‌) 500هزار توماني/ تن توليد کرد (‌نقل از روزنامه دنياي اقتصاد‌، مورخ 6/5/87‌، مديرعامل شرکت نورد فولاد يزد‌). محاسبات نشان مي‌دهد در نظام غيريارانه‌اي با سنگ‌آهن 172570توماني و با صرف هزينه‌اي معادل 5/3 برابر نرخ سنگ آهن‌، توليد شمش در کشور حداکثر به قيمت 604هزار تومان در هر تن خواهد رسيد‌.
604000 = 3/5 × 172500

هزينه توليد يک کيلوگرم محصول فولادي حتي در صورت حذف نظام رانتي (‌نرخ سنگ‌آهن 156هزار تومان‌، هزينه حمل و نقل بار 16570تومان‌، نرخ گاز مصرفي 700 ريال/متر مکعب‌، نرخ برق مصرفي 773ريال/کيلو وات ساعت و‌...‌) در داخل کشور بالغ بر 8000ريال خواهد بود‌. اين مهم در صورتي است که هزينه توليد يک کيلوگرم محصول فولادي با شمش وارداتي در نظام فعلي معادل 11600 ريال است.

منبع: دنياي اقتصاد
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
روند كاهشي قيمت آهن ادامه داشت

روند كاهشي قيمت آهن ادامه داشت

گروه بورس كالا- در مبادلات روز يكشنبه جاري قيمت آهن در بازار غيررسمي همچنان كاهشي بود.
به گزارش خبرنگار دنياي‌اقتصاد، قيمت آهن‌آلات در بازار تهران همچنان كاهشي است. در اين ميان تيرآهن كه طي روز شنبه رشد قيمت را تجربه كرده بود، دوباره در روز ياد شده با كاهش قيمت مواجه شد.
در مدت ياد شده ميلگرد توليدي اهواز، اردبيل، ذوب‌آهن، ملاير و آذربايجان با افت قيمت در بازار غيررسمي روبه‌رو شدند.
در اين مدت اما فولاد البرز، مجتمع فولاد بناب، نورد فولاد كرمانشاه، اليگودرز، پارس و نطنز بدون تغيير قيمت در بازار تهران به فروش رسيدند.در معاملات روز يكشنبه هفته جاري نبشي 8 تا 12 شش‌متري آريان‌فولاد با كاهش 7/0، 7/0 و يك‌درصدي در هر كيلو و نبشي 13 و 15 بدون تغيير قيمت در بازار غيررسمي عرضه شدند.
در مدت ياد شده، محصولات فولادي اليگودرز، پارس و بافت بدون تغيير قيمت در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفتند.در روز ياد شده، تيرآهن نسبت به روز قبل از آن با كاهش قيمت مواجه شد، به گونه‌اي كه هر شاخه تيرآهن 16، 18 و 20 با افت 20، 30 و 10هزار ريالي در بازار غيررسمي عرضه شدند.
در اين مدت، هر شاخه تيرآهن 24 نيز با كاهش قيمت 20هزار ريالي در بازار تهران به فروش رسيد.در يكشنبه هفته جاري هر شاخه تيرآهن 14، 22 و 27 بدون تغيير قيمت در بازار غيررسمي دادوستد شدند.




منبع: دنياي اقتصاد
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
تعليق پرداخت تسهيلات دو ميليارد دلاري به صنعت فولاد

تعليق پرداخت تسهيلات دو ميليارد دلاري به صنعت فولاد

در حالي که رئيس کل بانک مرکزي حدود دو ماه پيش در اتاق بازرگاني وعده پرداخت تسهيلات دو ميليارد دلاري به صنعت فولاد جهت واردات مواد اوليه را داده بود، به نظر مي رسد در حال حاضر پرداخت اين تسهيلات از سوي بانک مرکزي متوقف شده و به حالت تعليق در آمده است.

طبق قرارداد منعقده ميان وزارت بازرگاني، انجمن فولاد، بانک ملي و سازمان بورس قرار بود تا صنايع فولاد نيازمند مواد اوليه براي دريافت تسهيلات به بانک ملي معرفي شوند گرچه برخي توليدکنندگان فولاد بخش خصوصي معتقدند در شرايط فعلي با توجه به بلاتکليفي اين صنعت و رشد هزينه هاي توليد اختصاص تسهيلات 2/2 ميليارد دلاري به صنعت فولاد جهت واردات مواد اوليه توجيه اقتصادي ندارد اما تعليق ارائه همين تسهيلات بار ديگر بخش خصوصي را در بن بست قرار داده است.

اين در حالي است که پيش از اين بانک مرکزي از تداوم همکاري بانک ها و اعطاي تسهيلات به شرکت هاي بزرگ خبر داده بود به طوري که اين بانک طي نامه اي به بانک ملي ايران، اجراي تصويب نامه 26 اسفند 86 هيات وزيران درخصوص استفاده شرکت هاي بزرگ از تسهيلات مالي آن بانک را منوط به معرفي ابزارها و ارائه راهکارهاي تامين نقدينگي براي شرکت هاي بزرگ توسط دستگاه هاي تعيين شده، اعلام کرد.


بر اين اساس تا زمان اتخاذ تصميم نهايي در اين زمينه، مانعي براي تداوم همکاري بانک ها و اعطاي تسهيلات به شرکت هاي بزرگ وجود نخواهد داشت. بانک مرکزي تاکيد کرده بود اين موضوع براي کليه بانک هاي کشور معتبر و قابل اجراست. از طرفي وزير صنايع و معادن نيز وعده رفع موانع ارائه تسهيلات از سوي بانک ها را مطرح کرده که نه تنها تاکنون اين وعده عملي نشده بلکه صنايع کشور براي دريافت تسهيلات با دشواري هاي جديدي مواجه شده اند.

در همين حال چندي پيش مدير برنامه ريزي وزارت صنايع و معادن ضمن تشريح جزئيات تخصيص تسهيلات پنج ميليارد دلاري به صنايع کشور اعلام کرده بود: «براساس برنامه ريزي انجام شده دو ميليارد دلار از پنج ميليارد دلار تعيين شده براي واردات مواد اوليه موردنياز صنايع به واحدهاي بزرگ دولتي اختصاص خواهد يافت و سه ميليارد دلار از اين رقم نيز در اختيار استان ها قرار خواهد گرفت.»

محمدگلي کليشمي گفته بود: «کارخانه هايي که با مشکل خريد مواد اوليه روبه رو هستند و نمي توانند نقدينگي لازم براي خريد مواد اوليه مورد نياز خود را تامين کنند با استفاده از تسهيلات پنج ميليارد دلاري مشخص شده مي توانند به واردات مواد اوليه اقدام کنند.» وي با بيان اينکه «سه ميليارد دلار از رقم پنج ميليارد دلاري مشخص شده براي استان ها توسط واحدهاي دولتي و خصوصي قابل استفاده است» خاطرنشان کرده بود: «دو ميليارد دلار از اين رقم نيز در اختيار وزارت صنايع قرار گرفته تا به طرح هاي بزرگ صنعتي اختصاص يابد که عمدتاً طرح هاي دولتي هستند.» در چنين شرايطي با توجه به اينکه توليدکنندگان فولاد براي دريافت تسهيلات واردات مواد اوليه به اميدواري رسيده بودند، اکنون پشت در بانک ها معطل مانده اند.

تقي بهرامي رئيس انجمن فولاد با اشاره به معرفي صنايع فوق به بانک مرکزي اظهار داشت: «تا اين لحظه بانک مرکزي از پرداخت تسهيلات دو ميليارد دلاري وعده داده شده به بانک ملي خودداري کرده است.» وي با بيان اينکه «بانک ها تاکنون هيچ تسهيلاتي به صنايع پس از سه قفله کردن منابع پرداخت نکرده اند»، افزود: «بيشتر تسهيلات ارائه شده از سوي بانک ها به بخش مسکن و خدمات اختصاص يافته است اين درحالي است که بخش صنعت داراي ارزش افزوده است.» بهرامي با اشاره به افت توليد فولاد در کشور گفت: «کارخانجات فولاد به دليل کمبود نقدينگي در حال تعطيلي هستند.»


رئيس انجمن فولاد اضافه کرد: «بيشتر پروژه هايي که در کشور با تسهيلات بانکي اجرا مي شوند، پروژه هاي ساختماني هستند اما طي روزهاي گذشته ساخت وساز نيز به دليل عدم پرداخت تسهيلات بانکي به کندي صورت مي گيرد.» وي با تاکيد بر اينکه پروژه هاي صنعتي به دليل محدوديت مواد اوليه و نقدينگي به حالت تعطيلي درآمدند، افزود: «واحدهاي توليدکننده فولاد در زمستان به دليل قطعي گاز تعطيل شده بودند که پس از آغاز سال جاري به دليل تعطيلات نوروز و سپس قطعي برق اين تعطيلي ادامه دارد.» بهرامي ادامه داد: «وزارت صنايع تاکنون اقدامي براي تامين برق صنايع با وجود وعده هاي داده شده نکرده است به طوري که به صنايع مي گويند شما 15 روز برق نداريد خودتان مشخص کنيد اين قطعي چه زماني رخ دهد.»

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران افزود: «اين درحالي است که اگر ما يک ساعت کار نکنيم، نمي توانيم حقوق کارکنان را پرداخت کنيم.» اين در حالي است که برخي از توليدکنندگان فولاد با اشاره به تعيين تعرفه 25 درصدي صادرات بيلت از چين توسط دولت اين کشور معتقدند: «عوارض صادرات ميلگرد از اين کشور نيز بين 10 تا 15 درصد است و هم اکنون هر تن ميلگرد در چين حدود 800 دلار قيمت دارد که با احتساب عوارض 10 درصدي به حدود 900 دلار مي رسد و با در نظر گرفتن هزينه حمل اين کالا، هر تن ميلگرد حدود هزار و 20 دلار به ايران وارد مي شود.»

در حال حاضر هر تن بيلت نيز در چين حدود 700 دلار قيمت دارد و با احتساب عوارض صادرات و هزينه 110 دلاري حمل، هر تن بيلت به قيمت هزار و 100 دلار به کشورها وارد مي شود و به اين ترتيب براي کسي صرفه ندارد که به واردات بيلت و توليد ميلگرد اقدام کند.» به اعتقاد آنان دولت تسهيلات 2/2 ميليارد دلاري را در اختيار فولادسازان قرار مي دهد تا به توليد اقدام کنند در حالي که با توجه به شرايط فعلي توليد صرفه اقتصادي ندارد مگر اينکه موانع تعرفه اي براي واردات فولاد وضع شود. در حال حاضر سالانه 10 ميليون تن فولاد در کشور توليد و 11 ميليون تن فولاد نيز به کشور وارد مي شود و به همين دليل قيمت فروش توليدات داخلي نيز بايد به نسبت قيمت هاي جهاني تعيين شود.


در حال حاضر شرکت هاي داخلي توليدکننده شمش فولاد هر کيلو سنگ آهن را به قيمت حدود 56 تومان خريداري مي کنند در حالي که قيمت جهاني هر کيلو سنگ آهن حدود 150 تومان است و به اين ترتيب معدنکاران ايراني 100 تومان در فروش هر کيلو سنگ آهن ضرر مي کنند در حالي که اگر سنگ آهن داخلي نيز به قيمت جهاني فروخته شود عده اي به واردات سنگ آهن اقدام خواهند کرد و کمبود فولاد داخلي نيز جبران خواهد شد.

از طرفي تاکيد بر ارزان فروشي سنگ آهن يا به اين دليل است که فولادسازان مي خواهند سود خود را بالا نگه دارند يا اينکه آنقدر ضررده هستند که مي خواهند با خريد سنگ آهن ارزان قيمت زيان خود را جبران کنند. هم اکنون توليد بيلت به قيمت 500 تومان با استفاده از سنگ آهن 200 توماني در کشور امکان پذير است و در صورت تقويت معادن سنگ آهن مي توانيم توليد شمش فولاد را در کشور افزايش دهيم تا ميزان توليد محصولات فولادي نيز با رشد همراه باشد.


منبع: سرمايه
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهره‌برداري از خط بازيافت سرباره‌هاي فولادسازي

بهره‌برداري از خط بازيافت سرباره‌هاي فولادسازي

به همت کارشناسان داخلي و با استفاده از تکنولوژي روز دنيا ، براي نخستين بار در كشور ، بهره‌برداري از خط بازيافت و فرآوري سرباره‌هاي ضايعاتي فولادسازي در مجتمع ذوب‌آهن اصفهان آغاز شد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت صنايع و معادن، تاكنون سرباره‌هاي ناشي از توليد فولاد به عنوان يكي از ضايعات غيرقابل بازيافت تلقي و فقط انباشته مي‌شده است. سرباره براي مراکز فولادسازي مانند محصول جانبي است که فرآيندي هزينه‌بر و غيراقتصادي و انباشته شدن آنها هم عامل مخرب محيط زيست و محدودکننده توليد محسوب مي‌شود.

رييس هيات‌مديره يك شركت داخلي در اين باره گفت: اين شرکت از سال 82 با مشاوره شرکتي کانادايي با 4 سال فعاليت تحقيقاتي و مطالعاتي و انتقال دانش فني، موفق به ارائه پيشنهاد فني و مهندسي به ذوب‌آهن اصفهان و مجتمع فولاد مبارکه و در نهايت موفق به عقد قرارداد خريد و بازيافت سرباره با اين دو مرکز بزرگ فولاد در کشور شد. فنايي، رييس‌ هيات‌مديره ريوا افزود: اين شرکت پس از خريد سرباره خام ضايعاتي از مراکز فوق، براي بازيافت و فرآوري آن اقدام و سرباره را تبديل به موادي مي‌کند که در مواردي مانند صنعت ذوب و فولادسازي، مواد اوليه در توليد سيمان، مواد اوليه در راه‌سازي، مواد اوليه در توليد بتن و قطعات بتني و مواد اوليه در توليد آسفالت كاربرد دارد.

وي در ادامه حذف منابع بزرگ آلاينده محيط زيست در صنعت فولاد، جلوگيري از تخريب منابع طبيعي براي تامين مواد اوليه در صنعت راه و ساختمان و بتن و سيمان، تبديل يک عامل تهديدكننده محيط زيست به يک عامل فرصت، جلوگيري از هدر رفت منابع و ثروت ملي، بهره‌وري بيشتر از منابع، اشتغال‌زايي موثر در توليد و بهره‌وري در بخش راه و ساختمان را مهمترين مزاياي اجراي اين طرح برشمرد.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکته: در اخبارهای اقتصادی نکات آموزشی مهمی وجود دارد که از این به بعد نکات آموزشی را مشخص می کنم تا اگر کسی حوصله خواندن تمام مطالب را نداشت فقط نکات مهم آن را بخواند.
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نکته: در اخبارهای اقتصادی نکات آموزشی مهمی وجود دارد که از این به بعد نکات آموزشی را مشخص می کنم تا اگر کسی حوصله خواندن تمام مطالب را نداشت فقط نکات مهم آن را بخواند.
درسته میشه روی این موضوعات هم بحث و تبادل نظر کرد....
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
روزانه 900 تن شمش فولاد توليد مي‌كنيم

روزانه 900 تن شمش فولاد توليد مي‌كنيم

مجتمع فولاد جنوب به ظرفيت 300 هزار تن در سال، هفته گذشته به طور غير رسمي راه‌اندازي شد.

احمددنيانور، مديرعامل اين مجتمع به خبرنگار ما گفت: توليد شمش فولاد جنوب با استاندارد ST5 و ST3 در سايز 12 متر هفته گذشته آغاز شد.

وي تصريح كرد: در ابتدا برنامه داشتيم تا محصولات اين كارخانه را صادر كنيم، اما توجه به نياز داخل به شمش فولاد تامين بازار داخل را در اولويت قرار داد.

دنيانور اظهار داشت: اين كارخانه مي‌تواند سالانه 300 هزار تن و روزانه 900 تن شمش فولاد توليد كند و اين محصول قابل مصرف در تمامي كارخانه‌‌هاي توليد ميلگرد به‌عنوان مواد اوليه است.

وي افزود: نرخ شمش توليدي اين مجتمع مطابق با قيمت‌هاي بورس كالا و معادل 1100 تومان در هر كيلو است.

دنيانور گفت: اين شركت فعلا تصميمي براي عرضه شمش فولاد در بورس كالا ندارد و در آينده در مورد عرضه محصولات در اين بورس تصميم‌گيري مي‌شود.

مديرعامل مجتمع فولاد جنوب حجم سرمايه‌گذاري براي احداث اين كارخانه را 34 ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: سرمايه‌گذاري ارزي در اين پروژه 27 ميليون دلار بوده است.

وي روند قيمت شمش فولاد و آهن‌قراضه را در روزهاي آينده كاهشي خواند و اظهار داشت: اين شركت قراضه را تني 370 هزار تومان مي‌خرد اما به تازگي آهنگ قيمت قراضه كاهشي شده به طوري‌كه طي يك هفته قيمت اين كالا 18 درصد كاهش يافته است.

دنيانور گفت: روش توليد شمش فولاد در اين مجتمع القايي (LRSفول اتوماتيك) و با كيفيت بالا است.

مديرعامل فولاد جنوب اجراي طرح توسعه را در شرايط فعلي منتفي دانست و گفت: منتظر تسهيلات جديد هستيم و آقاي محرابيان اين قول را به ما داده است.

گفتني است، طرح فولاد جنوب در روزهاي آينده به طور رسمي با حضور وزير صنايع و معادن به بهره‌برداري مي‌رسد.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
فولادسازان ايراني در دره مرگ

فولادسازان ايراني در دره مرگ

آزاده حسيني: توليدكنندگان بخش‌خصوصي فولاد به طور جدي در معرض خطر ورشكستگي قرار دارند؛ چرا كه از يكسو به دليل كمبود شمش توان تهيه آن را ندارند و از سوي ديگر به دليل ركود بازار مجبورند براي بقا و حفظ بازار محصولات خود تن به هر قيمتي بدهند.

در اين بين توليدكنندگان تيرآهن بخش‌خصوصي بيشتر در معرض آسيب قرار دارند. از اين رو كه در مورد تيرآهن تعرفه واردات وجود ندارد و توليد تيرآهن نسبت به توليد ميلگرد از هزينه بيشتري برخوردار است.


با وجود آنكه از ابتداي سال‌جاري واردات آهن‌آلات با روند كندتري نسبت به سال گذشته صورت گرفته، اما عرصه همچنان به توليدكنندگان تنگ‌تر مي‌شود؛ چرا كه تجار و فعالان بازار دست از خريد و فروش كشيده‌اند و عمده عوامل ركود بازار را پايين آمدن قيمت نفت و انرژي مي‌دانند و در انتظار پايين آمدن ارزش دلار براي واردات هستند.

به همين دليل نرخ محصولات نهايي در بازار روز به روز در حال كاهش است و حضور موجودي‌هاي انبار نيز در بازار مزيد بر علت شده و باعث تسريع در روند كاهش قيمت محصول نهايي شده است، اما نياز توليدكنندگان به شمش فولاد و كمبود آن در داخل، باعث شده تا با وجود پايين آمدن نرخ جهاني شمش تا مرز 800دلار نرخ اين ماده اوليه در ايران هنوز بالاي يك‌هزار دلار باشد.

درخصوص وضعيت بازار و مشكلاتي كه گريبانگير توليدكنندگان شده با جهانبخش شكري، رييس هيات‌مديره شركت مجتمع جهان فولاد غرب كه از معدود توليدكنندگان تيرآهن بخش‌خصوصي است، به گفت‌وگو نشستيم.

متن زير مشروح گفت‌وگو با وي است: وضعيت بازار آهن‌آلات را چگونه مي‌بينيد؟
طي ماه‌هاي اخير وضعيت بازار فولاد دچار نوسان و آشفتگي شده كه روز به روز اميد توليدكنندگان را براي بهبود كمتر مي‌كند.

در اين ميان واحدهاي نوردي خصوصا توليدكنندگان تيرآهن به سمت تعطيلي دائم پيش مي‌روند و در عوض زمينه واردات فراهم مي‌شود.

از چه لحاظ زمينه واردات بيشتر فراهم مي‌شود؟
اولا كه واردات تيرآهن سال‌‌ها است كه بدون تعرفه انجام مي‌شود و تجار بدون پرداخت تعرفه واردات اقدام به واردات اين محصول كرده و بازار آن را دچار آشفتگي مي‌كنند. ناگفته نماند به دليل شرايط سخت تيرآهن تاكنون كمتر توليدكننده‌اي به سمت توليد اين محصول مي‌رفت. تامين نياز داخل انگيزه‌اي بود كه ما را به سمت توليد تيرآهن با وجود شرايط سخت‌تر نسبت به ميلگرد سوق داد؛ اما ادامه راه بدون حمايت مقدور نيست.دولت قرار است تسهيلاتي را در اختيار توليدكنندگان قرار دهد تا بتوانند براي خريد شمش اقدام كنند؛ اما نياز به شمش در بازار داخل باعث شده تا فروشندگان خارجي نيز سوءاستفاده كرده و شمش را با قيمت‌هاي بالاتري به ايران بفروشند.

در حالي كه نرخ شمش در بورس فلزات لندن براي تحويل خاور دور 840 دلار است، نرخ شمش در بازار ايران معادل يك هزار و 150 دلار است.

به نظر شما دولت براي حل مشكل توليدكنندگان چه‌كار بايد انجام دهد؟
مسوولان محترم مي‌توانند براي حفظ اشتغال مولد، تقويت روحيه توليدكنندگان و سامان بخشيدن به امر توليد و جلوگيري از رونق دلالي مبادرت به وضع تعرفه براي تيرآهن كرده و با حمايت توليدكننده از گسترش بيكاري و واردات بي‌رويه جلوگيري كند.

در شرايط فعلي كه توليدكنندگان براي تهيه شمش با مشكل روبه‌رو هستند، مگر توليدكننده‌اي هست كه شمش را با نرخ بالا خريده و محصول را با نرخ پايين بفروشد؟
توليدكنندگان دولتي به دليل توليد شمش يا تامين شمش خود با قيمت‌هاي پايين‌تر از ساير واحدهاي دولتي و عرضه محصولاتشان با نرخ‌هاي پايين‌تر در بورس كالا توان رقابت از بخش‌خصوصي را گرفته‌اند و در عوض راه را براي رونق محصولات وارداتي بي‌كيفيت كه اين روزها در بازار به وفور يافت مي‌شود، باز كرده‌اند و از اين رو باعث شده‌اند تا تصميم‌گيران كشور متوجه اهميت موضوع و لزوم توجه به آن نشوند.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
نخستين حضور چين در صنعت فولاد ايران

نخستين حضور چين در صنعت فولاد ايران


مراسم آغاز رسمي عمليات اجرايي طرح فولاد ارفع با حضور سفير چين و معاون وزير صنايع و معادن برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، طرح فولاد ارفع براي توليد 800هزار تن فولاد خام است و پيمانكار اصلي آن شركت ام‌.سي.سي چين است. اين شركت بيش از 90درصد از طرح‌هاي توسعه فولاد چين را بر عهده داشته است.


احمد علي هراتي‌نيك كه همراه با شي شيا اويان، سفير جمهوري خلق چين در محل طرح واقع در اردكان حضور يافته بود، اظهار داشت: سرعت در راه‌اندازي و استفاده از تجهيزات باكيفيت دو شاخص مورد نظر اين طرح به شمار مي‌آيد.

در اين مراسم كه مسوولان استان يزد نيز حضور داشتند رييس هيات عامل ايميدرو گفت: اگر چه اين طرح مربوط به بخش خصوصي است، اما به عنوان نماينده فن‌آوري چين محسوب مي‌شود. بنابراين در صورت مطلوب بودن اجراي طرح، مي‌توان همكاري در اين زمينه را توسعه داد.

كارفرماي اين طرح شركت فولاد ارفع و مشاور ما در آن شركت فولاد تكنيك است. به گفته مهندس احمد كيوان‌آرا، مديرعامل فولاد ارفع، طبق قرارداد، اين پروژه بايد در مدت 32 ماه به اتمام برسد. ميزان هزينه آن نيز 8/131ميليون يورو اعلام شده است. سفير چين نيز در اين باره گفت: از آنجايي كه چنين پروژه‌اي براي دولت چين نيز با اهميت است، ما تمامي مراحل پيشرفت طرح را زير نظر داريم و اطمينان مي‌دهيم كه تجهيزات آن از كيفيت بالايي برخوردار باشد.

شي‌شيا اويان تصريح كرد: ديگر دوران كالاي ارزان و بي‌كيفيت چين به سر آمده؛ اگر چه همواره چين كالاي گران و باكيفيت توليد مي‌كرده است، اما با توجه به نوع مشتري، كالا ارائه مي‌شده است. به گفته سفير چين، اكنون غربي‌ها، تمام كالاي خود را در آن كشور توليد مي‌كنند. وي از مسوولان ايراني خواست كه نسبت به تسريع در امور گمركي براي ترخيص كالاها، همكاري مناسب‌تري داشته باشند.

سفير چين همچنين خواستار حضور شركت‌هاي چيني در پروژه‌هاي 8 گاز فولادهاي استاني ايران شد.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرمايه‌گذار مالزي طرح‌هاي آلومينيوم و فولاد احداث مي‌كند

سرمايه‌گذار مالزي طرح‌هاي آلومينيوم و فولاد احداث مي‌كند

مالزي در مناطق ويژه صنايع انرژي‌ بر، كارخانه‌هاي فولاد و آلومينيوم احداث مي‌كند. مجري مناطق ويژه صنايع انرژي‌بر اين خبر را اعلام كرد. به گفته حسن تقوي‌راد، شركت پتروفيلد مالزي از زمستان سال گذشته مراحل سرمايه‌گذاري در اين مناطق را طي كرده است. مناطق ويژه استقرار صنايع انرژي‌بر در دو سايت لامرد (استان فارس) و پارسيان (استان هرمزگان) واقع شده‌اند و مساحتي بالغ بر نه‌هزار هكتار را در برگرفته‌اند.

كلنگ احداث اين مناطق شهريور ماه سال گذشته توسط علي‌اكبر محرابيان، وزير صنايع و معادن بر زمين زده شد. در اين مناطق قرار است ايميدرو با آماده‌سازي سايت‌هاي ويژه صنايع انرژي‌بر و ارائه امكاناتي همچون گمرك، ساختمان‌هاي اداري، بندر،زمين و... زمينه احداث اين نوع صنايع توسط بخش‌خصوصي و سرمايه‌داران خارجي را فراهم سازد. اينك البخاري، مديرعامل شركت پتروفيد مالزي پيشنهادهايي براي احداث كارخانه‌هاي فولاد و آلومينيوم به وزارت صنايع و معادن داده است.

تقوي‌راد مجري ايجاد مناطق ويژه صنايع انرژي‌بر كه در بازديد احمدعلي هراتي‌نيك، معاون وزير صنايع و معادن از نحوه آماده‌سازي سايت‌ها سخن مي‌گفت، اظهار داشت: پس از امضاي موافقتنامه در سال گذشته اطلاعات اوليه در اختيار سرمايه‌گذار مالزي قرار داده شده و تا مهر ماه اطلاعات نهايي در اختيار آنان گذارده مي‌شود.

كارشناسان شركت پتروفيلد مالزي دو ماه گذشته نيز به ايران آمدند و مسائلي همچون انرژي مورد مصرف صنايع مورد نظر خود را بررسي كردند.براساس موافقتنامه امضا شده سرمايه‌گذار آن كشور براي بخش فولاد پيشنهاد طرح‌هاي يك و پنج ميليون تني ارائه داده وعلاوه بر اين در بخش آلومينيوم نيز خواهان احداث كارخانه‌اي با ظرفيت پانصد هزار تن شمش آلومينيوم شده است.
البخاري همچنين گفته است نيروگاه مورد نياز اين صنايع را احداث خواهد كرد.كل مصرف صنايع انرژي‌بر دو سايت لامرد و پارسيان صد ميليون متر مكعب گاز حاصل از پارس جنوبي خواهد بود.مزيت اصلي اين سايت‌ها نزديكي به پايتخت گازي ايران و آب‌هاي آزاد خليج‌فارس است.

طبق اطلاعات ارائه شده از سوي مجري ايجاد اين مناطق هزينه آماده سازي اين دو سايت براي كل صنايع نظير پتروشيمي، سيمان، فولاد، آلومينيوم و ... 3/3هزار ميليارد تومان خواهد بود.در حال حاضر علاوه بر مالزيايي‌ها شركت صنايع پايين‌دستي پتروشيمي وابسته به شركت صنايع پتروشيمي آمادگي خود را براي احداث واحدهاي توليد اتيلن، اتانول و متانول اعلام كرده است.
مجري مناطق ويژه صنايع انرژي‌بر نيز هم‌اينك سرگرم احداث بندر، جاده‌هاي پيرامون سايت، گمرك، حصاركشي و جاده دسترسي به بندر در دو سايت لامرد و پارسيان است.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاهش 25 درصدي توليد صنايع ريخته گري

کاهش 25 درصدي توليد صنايع ريخته گري

قطع برق کاهش 25 درصدي توليد در صنايع ريخته گري را به دنبال داشته است. مهدي اجلالي رئيس خانه صنعت و معدن استان اصفهان در گفت وگو با «سرمايه» ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت: «قطع برق علاوه بر خسارت هاي مالي منجر به وقوع حوادث و بروز خسارات جاني شده است.» وي يادآور شد: «در 10 روز گذشته يک کوره 200 کيلويي فولاد در يک واحد ريخته گري در روستاي عزيزآباد از توابع تيران استان اصفهان بر اثر قطع برق دچار آتش سوزي شد.»به گفته وي بر اثر اين حادثه دو کارگر جان باختند و چهار تن ديگر نيز زخمي شدند که اکنون در بيمارستان بستري هستند.»

رئيس خانه صنعت و معدن استان اصفهان در ادامه کاهش راندمان توليد را اصلي ترين مشکل صنايع ريخته گري عنوان کرد: «با توجه به حساسيت کوره هاي ذوب به مساله برق خاموشي هاي اخير صنايع ريخته گري را با مشکلات بسياري روبه رو کرده است.»

وي توضيح داد: «قطعاً از زمان خاموشي تا وصل دوباره برق و اينکه ذوب به حالت اول بازگردد ساعات زيادي طول مي کشد و همين امر موجب کاهش توليد در صنعت مزبور مي شود.»

اين در حالي است که خسارات ناشي از کاهش توليد در صنعت ريخته گري حدود 140 ميليارد تومان برآورد شده است.در همين حال عبدالمجيد قديمي دبير انجمن ريخته گري نيز بر کاهش 10 تا 20 درصدي توليد در صنايع ريخته گري بر اثر خاموشي هاي اخير تاکيد کرد. وي با بيان اينکه اين کاهش توليد حدود 140 ميليارد تومان خسارات مالي در پي داشته است، گفت: «بايد پذيرفت تمام هزينه هاي ريخته گري پرداخت پول برق، گاز و ... نيست بلکه هر کارخانه هزينه هاي جانبي بسياري دارد که موظف به پرداخت آن است.»وي در ادامه با اشاره به افزايش هزينه ها در هنگام قطع برق اظهار داشت: «هنگام قطع برق و توقف توليد، کارگران در کارخانه ها حضور دارند از همين رو مديران موظف به پرداخت اضافه کار به آنها هستند.»به گفته وي همين امر هزينه هاي توليد را افزايش مي دهد.اين در حالي است که اغلب توليدکنندگان بر اين باورند، خساراتي که قطع هاي ناگهاني برق به صنايع و تجهيزات کارخانه ها وارد مي آورد را نيز بايد به خسارات ناشي از کاهش توليد اضافه کرد. اما اغلب مسوولان خسارات ناشي از خاموشي ها در بخش صنعت را انکار مي کنند.قديمي وضعيت خاموشي ها در صنايع فولادي و ريخته گري را حاد ارزيابي کرده و گفت: مسوولان سعي در انکار خسارات ناشي از کمبود برق در بخش صنعت دارند.وي همچنين به تعطيلات دوهفته اي برخي صنايع اشاره کرد و با بيان اينکه در هفته اخير دو کارخانه در استان اصفهان موظف به تعطيلي دو هفته اي کارخانه شده اند، گفت: «اين طرح با هدف جبران کمبود برق اجرا مي شود به همين دليل انتظار مي رود توليدکنندگان از اين فرصت براي تعميرات اساسي کارخانه ها استفاده کنند.»از آنجا که اين خاموشي ها باعث کاهش 15 تا 25 درصدي توليد در صنعت مزبور شده است خسارات ناشي از کاهش توليد را بيش از 140 ميليارد تومان برآورد کرده اند که هزينه هاي دستمزد کارگران در زمان قطع برق و ديگر انرژي ها را نيز بايد به آن افزود.از سويي ديگر گرچه کارشناسان ميزان توليد صنايع ريخته گري در سال گذشته را حدود 65 هزار تن اعلام کردند اما معتقدند آمار واقعي توليد در اين صنعت مشخص نيست چرا که توليدکنندگان از ارائه آمارهاي واقعي در اين زمينه خودداري مي کنند.
رئيس خانه صنعت و معدن اصفهان نيز با تاکيد بر اينکه آمار موجود قابل استناد نيست، گفت: «حتي واحدهاي شناسنامه دار هم از ارائه آمار دقيق در اين زمينه خودداري مي کنند.»
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
قيمت سنگ آهن بايد افزايش يابد

قيمت سنگ آهن بايد افزايش يابد

قيمت سنگ آهن در حال حاضر نصف قيمت جهاني است و قيمت اين محصول بايد افزايش پيدا کند.محمد احراميان مديرعامل فولاد اظهار داشت: «پيش از اين سنگ آهن با يارانه دولتي به فروش مي رسيد ولي هم اکنون بدون يارانه دولتي عرضه مي شود.»وي تصريح کرد: «هر سال 10 ميليون تن فولاد توليد مي شود و حدود 11 ميليون تن واردات داريم و زماني که واردات شکل مي گيرد يارانه ها قطع مي شود.»

احراميان با اشاره به توليدکنندگاني که سنگ آهن را ارزان توليد مي کنند، خاطرنشان کرد: «اين توليدکنندگان حتماً بايد کالاي خود را در بورس به فروش برسانند و اگر ارزان بفروشند به ضرر صنعت است.» مديرعامل فولاد يزد در ادامه گفت: «در حال حاضر سنگ آهن به قيمت واقعي به فروش مي رسد اما همان طور که ذکر شد اين قيمت نصف قيمت جهاني است و بايد مکانيسم هاي اجرايي صحيحي در راستاي تساوي قيمت داخلي و خارجي طراحي شود.»
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
كاهش نرخ بيلت در ايران

كاهش نرخ بيلت در ايران

به دنبال كاهش قيمت‌هاي جهاني، نرخ بيلت در بازار داخل ايران نيز با افت رو‌به‌رو شد.

به گزارش خبرنگار دنياي‌اقتصاد، رشد ناگهاني قيمت مواد اوليه وفولاد كه از روزهاي پاياني سال 1386 شتاب گرفته بود و موجبات افزايش قيمت‌هاي فولاد در بازار داخل را فراهم آورده بود از حدود سه هفته اخير روند نزولي به خود گرفت.

علاوه بر افت قيمت شمش فولاد در بازار جهاني، كاهش جهاني نفت و انرژي نيز مزيد بر علت شده و كاهش قيمت‌ها را به دنبال داشت؛ به گونه‌اي كه هم‌اكنون شاهد روند نزولي قيمت‌ها در بازار داخل هستيم.

به گزارش ايران‌سينا، در بازار ايران‌ به علت كاهش قيمت بيلت خريداران فعاليتي ندارند و منتظر چگونگي وضعيت هستند، حتي كاهش حداقل 40-20 دلار/تن (بسته به بندر) نيز نتوانسته آنها را تشويق به خريد كند. به ويژه در بنادر درياي خزر قيمت 1060-1010 دلار/تن سي‌اند‌اف است كه هفته قبل آن 1100-1080 دلار/تن سي‌اند‌اف بود. اما حتي ارزان‌ترين قيمت پيشنهادي نتوانسته‌اند توجه خريداران را جلب كند، زيرا آنها عقيده دارند كه ممكن است باز هم قيمت‌ها كاهش پيدا كند.

اگر خريداران ايراني خريد را آغاز نكنند، ممكن است قيمت‌ها در منطقه درياي خزر به طور چشمگيري كاهش يابد.

در بنادر جنوبي ايران نيز خريد تقريبا صفر است. قيمت بيلت چين اين هفته با 20 دلار/تن كاهش به 1130-1100 دلار/تن سي‌اند‌اف و تا آخر هفته قيمت‌هاي پيشنهادي به 1050-1040 دلار/تن سي‌انداف رسيد. قيمت داخلي بيلت فولاد خوزستان همانند هفته قبل 1125-1100 دلار/تن تحويل در كارخانه است.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
ششمین نمایشگاه بین المللی متالورژی (فولاد، قالب سازی، آهنگری و ریخته گری)‏

ششمین نمایشگاه بین المللی متالورژی (فولاد، قالب سازی، آهنگری و ریخته گری)‏

‏ عنوان كامل نمايشگاه‏‎: ‎ششمين نمایشگاه بین المللی متالورژي (فولاد، قالب سازي، آهنگري و ريخته گري) ‏Iran ‎metafo

تاريخ برگزاري‏‎: ‎‏28 آذر ماه الي 1 دی ماه 1387‏

ساعت بازديد‏‎: ‎‏10 صبح الی 17 بعد از ظهر‏

برگزار كننده‏‎: ‎شرکت نمانگر‏

نشاني ستاد برگزاركننده نمايشگاه‏‎: ‎خیابان ولیعصر ، نرسیده به میرداماد ، خیابان دامن افشار ، پلاک 14 ‏‏(ساختمان آبشار) ، طبقه پنجم ، واحد 28‏

تلفن: 88873283- 88873284 ‏
دورنگار: 88208423‏

پست الكترونيك‎:‎
info@nni.ir
info@iranmetafo.com

وب سايت نمايشگاه‏‎:‎
www.iranmetafo.com
‎ www.nni.ir

نام مدير اجرايي نمايشگاه‏‎: ‎عبدالکریم جلالی

سالنهاي نمايشگاه‏‎: ‎‏38 – (35 سالن رزرو)‏

تعرفه هاي نمايشگاه (ريالي و ارزي)‏‎:‎
فضای سرپوشیده: تولیدکنندگان داخلی 500.000 ریال ، تولیدکنندگان خارجی 230 یورو (بر اساس گروه ‏بندي)‏
فضای باز: تولیدکنندگان داخلی 300.000 ریال ، محصولات و تولیدکنندگان خارجی 138 یورو

كالاهاي قابل ارائه‏‎:‎
محصولات ، ماشين آلات و صنايع آهن و فولاد ، صنايع آلومينيوم ، صنايع مس، صنايع چدن و ساير صنايع ‏فلزي - صنايع ريخته گري - جوشكاري - عمليات حرارتي - صنايع متالورژي سازنده قطعات خودرو - صنايع ‏متالورژي سازنده قطعات و مجموعه هاي صنعتي (نيروگاهها - نفت و گاز و پتروشيمي - صنايع و معادن) - ‏ابزار و ماشين آلات و تجهيزات صنعتي و تاسيساتي - آهن كاري - آهنگري - خدمات فني مهندسي - مواد ‏افزودنيهاي شيميايي و رزينهاي صنعتي - آلياژها - قالب سازي - مواد و فن آوري.‏
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
امروز با حضور وزير صنايع؛ كارخانه گندله‌سازي اردكان افتتاح مي‌شود

امروز با حضور وزير صنايع؛ كارخانه گندله‌سازي اردكان افتتاح مي‌شود

كارخانه گندله‌سازي اردكان امروز با حضور وزير صنايع افتتاح خواهد شد.

مهندس‌ پورفلاح ـ رييس سازمان صنايع و معادن استان يزد ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بيان كرد: براي اجراي اين طرح 85 ميليون دلار از طريق فايناس و1500 ميليارد ريال از طريق شركت‌معدني و صنعتي چادرملو تامين شده است.

وي در مورد ظرفيت طراحي شده براي كارخانه نيز خاطرنشان كرد: اين كارخانه ساليانه سه ميليون و400 هزار تن گندله را توليد مي‌كند و با بهره‌برداري از آن براي حدود300 نفر به طور مستقيم و حدود سه هزار نفر به طور غير مستقيم اشتغال ايجاد خواهد كرد.

وي در مورد تجهيزات به كار رفته در اين طرح نيز افزود: براي ساخت كارخانه حدود1600 تن تجهيزات مكانيكي به كار رفته كه500 تن از خارج كشور تامين شده و مابقي يعني 11 هزار تن در داخل كشور ساخته و نصب شده است.

رييس سازمان صنايع و معادن گفت: ‌اثرات اقتصادي پروژه گندله سازي اردكان بسيار مهم و با ارزش بوده و علاوه بر تاثيرات مهم اقتصادي و فرهنگي در منطقه و استان يزد باعث خودكفايي كارخانه‌هاي فولاد سازي كشور از واردات خواهد شد.

پورفلاح همچنين هدف از ساخت اين كارخانه را توليد گندله اكسيدياز كنستانتره سنگ آهن چادرملو ذكر كرد كه محصول توليدي آن در كارخانه‌هاي فولاد سازي كشور به روش احياء مستيقم نظير فولادمباركه و فولاد اهواز به مصرف مي‌رسد.

گفتني است: عمليات اجرايي و نصب تجهيزات اين طرح تا پايان خرداد به پايان رسيده و بر اساس برنامه زمانبندي شده اين كارخانه تا پايان شهريور راه‌اندازي مي‌شود.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
طرح ساخت كارخانه گندله‌سازي بهاباد

طرح ساخت كارخانه گندله‌سازي بهاباد

هر زمان كه پروژه گازرساني به بهاباد استان يزد اجرا شود، كار ساخت كارخانه گندله‌سازي در آن توجيه اقتصادي پيدا مي‌كند.

محمود نوريان ـ مديرعامل شركت معدني و صنعتي چادرملو ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر طرح احداث كارخانه گندله‌سازي بهاباد در مرحله مطالعات اوليه و گرفتن مجوز‌هاي آب، برق و زمين است.

وي افزود: طرح گازرساني از يزد به بافق و بعد از آن به بخش بهاباد جزو مصوبات سفر استاني هيات دولت به استان يزد بوده و مسوولان قول داده‌اند كه اين پروژه را هرچه زودتر اجرايي كنند.

به گفته وي ظرفيت‌ كارخانه گندله‌سازي بهاباد دست‌كم 2.5 ميليون تن در سال برنامه‌ريزي شده و بستگي به تكنولوژي به كار رفته در آن اين ظرفيت قابليت افزايش دارد.

نوريان توضيح داد: در حال حاضر دو واحد توليد آهن‌اسفنجي غدير و ارفع در منطقه هريك با ظرفيت توليد 800 هزار تن در سال در حال احداث هستند و به زودي نيز به بهره‌برداري مي‌رسند كه اين واحدها مي‌توانند جزو مشريان اصلي كارخانه گندله‌سازي بهاباد باشند.

او خاطرنشان كرد: كار ساخت كارخانه گندله‌سازي بهاباد از زمان شروع آن حدود سه سال به طول خواهد انجاميد و ميزان سرمايه‌گذاري در آن نيز حدود 200 ميليارد تومان برآورد شده است.

وي با اشاره به اين‌كه در ساخت كارخانه گندله‌سازي بهاباد، سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني (ايميدرو) 1.5 درصد سهم داشته و مابقي سهام آن نيز در اختيار بخش خصوصي است، گفت: شركت معدني و صنعتي چادرملو مجري طرح احداث كارخانه گندله‌سازي بهاباد بوده و محل اين كارخانه نيز در نزديكي سايت معدن چادرملو قرار خواهد گرفت و مزاياي اجراي اين طرح نيز مانند ايجاد اشتغال و پرداخت عوارض نصيب مردم بخش بهاباد استان يزد خواهد شد.

اين فعال صنعتي با بيان اين‌كه فاصله كارخانه‌ با بهاباد حدود 70 كيلومتر است، عنوان كرد: البته در ابتدا بحث اين بود كه فاصله كارخانه‌ با بهاباد حدود 25 كيلومتر باشد كه به دليل بالا بودن هزينه‌هاي جانبي احداث كارخانه در چنين فاصله‌اي توجيه اقتصادي نداشت.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
سقوط آزاد قيمت ورقهاي ضخيم فولادي در بازارهاي داخلي

سقوط آزاد قيمت ورقهاي ضخيم فولادي در بازارهاي داخلي

کاهش اخير قيمت ورقهاي ضخيم در بازار داخلي برخي فروشندگان را مجبور نموده است تا نسبت به فروش کالاهاي خود از ترس کاهش بيشتر قيمت محصولات خود اقدام نمايند. بازار نيازمند فوري ورقهاي بالاي 1200 ميلي متر مي باشد و با اين وجود فولاد کاويان تنها توليد کننده ورقهاي ضخيم فولادي در ايران قادر به توليد ورقهاي بالاي 1200 ميلي متر مي باشد.

ورقهاي ضخيم فولادي ST37/S235 با ضخامت 15 تا 30 ميلي متر در بازارهاي داخل با قيمتي در حدود 1150 تا 1170 دلار به ازاي هر تن تحويل تهران عرضه شده اند.

اين کمبود با کارخانه جديد فولاد اکسين خوزستان جبران خواهد شد که قرار است تا پايان سال 2008 با ظرفيت توليد 1 ميليون تن در سال افتتاح گردد و قادر به توليد ورقهاي ضخيم فولادي تا پهناي 4500 ميلي متر خواهد بود.اين کارخانه در نزديکي شهر جنوبي ايران يعني اهواز احداث خواهد شد.

بر اساس داده هاي گمرک ايران ، کشور در سال گذشته 700 هزار تن ورق فولادي ضخيم وارد نموده است.(21.3.2007 تا 20.03.2008)
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
رييس سازمان صنايع و معادن خراسان جنوبي: 3 طرح فولادي به ظرفيت2ميليون و 400 هزار تن در دست اجراست

رييس سازمان صنايع و معادن خراسان جنوبي: 3 طرح فولادي به ظرفيت2ميليون و 400 هزار تن در دست اجراست

سه طرح فولادي به ظرفيت كلي دو ميليون و 400 هزار تن در استان خراسان جنوبي در دست اجراست.

عليرضا جمي ـ رييس سازمان صنايع و معادن خراسان جنوبي - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان مطلب فوق اضافه كرد: در حال حاضر طرح دولتي فولاد قائن به ظرفيت 800 هزار تن در دست اجرا بوده و در شش ماهه اول سال 90 به بهره‌برداري خواهد رسيد.

وي خاطرنشان كرد: دو طرح فولادي ديگر نيز توسط بخش خصوصي در دست پيگيري است كه عمليات اجرايي طرح فولاد بيرجند به ظرفيت سالانه 800 هزار تن شمش فولاد آغاز شده است.

جمي تصريح كرد: مراحل مطالعاتي طرح فولاد سربيشه نيز به ظرفيت سالانه 800 هزار تن انجام شده و اين طرح در مرحله تهيه زمين و آغاز عمليات اجرايي قرار دارد.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
توافق بر سر افزايش 30درصدي قيمت سنگ‌آهن

توافق بر سر افزايش 30درصدي قيمت سنگ‌آهن

مديرعامل شركت معدني و صنعتي چادرملو درباره آخرين وضعيت تعيين قيمت سنگ‌آهن در بازار داخلي توضيح داد: براساس توافقات انجام شده اميدواريم هفته آينده با شركت‌هاي فولاد‌سازي در زمينه تعيين قيمت سنگ‌آهن به توافق نهايي برسيم.

وي با بيان اين‌كه پيشنهاد شركت‌هاي سنگ‌آهني مبني بر افزايش 25 تا 30درصدي اين ماده در بازار داخلي و در قرارداد با شركت‌هاي فولادسازي‌ است، يادآور شد: در ابتداي سال جاري نيز قيمت سنگ‌آهن در قراردادها و بازار داخلي از 48هزار تومان به ازاي هر تن به 56هزار تومان افزايش يافته بود. مديرعامل شركت معدني و صنعتي چادرملو اضافه كرد: قيمت‌هاي يادشده قيمت ‌مبنا بوده و تفاوت قيمت سنگ‌آهن در بازار داخلي ناشي از تفاوت كيفيت سنگ‌آهن توليدي توسط شركت‌ها است كه روي قيمت‌هاي فوق اعمال مي‌شود.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
آغاز توليد شمش فولاد جنوب

آغاز توليد شمش فولاد جنوب

فولاد جنوب يكي از شركت هاي مشترك ايران و هند توليدات خود در تجهيزات نزديك بندر عباس را آغاز كرده است.

شركت دنيانور دارنده 51% از سهام اين بخش و كشور شريك دارنده سهام باقي مانده است. اين كارخانه ظرفيت توليد 300،000 تن شمش را دارد و از ضايعات بعنوان ماده اوليه در توليدات خود بهره مي گيرد.

فولاد جنوب داراي دو ايستگاه ريخته گري شمش است و به جاي شيوه رايج كوره هاي تزريقي (EAF) در ايران از تكنولوژي القايي بهره مي گيرد.


هزينه ساخت اين بخش 340 ميليارد ريال (36 ميليون دلار) و سرمايه آن بالغ بر 27 ميليون دلار مي باشد.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Roozbeh69 چه خبر از امتحانها مهندسی مواد و متالورژی 1

Similar threads

بالا