سیستم آموزشی معماری
سیستم آموزشی معماری
سلام بر همه دوستان
نمیدونم داخل دانشگاه ما اینطوریه که هر استادی یه ساز میزنه،یا اصلا این رشته همین طوریه که هر کسی راه و روش خودش رو داره،ولی خلاصه هر درسی در این سیستم بر اساس اهدافی تعبییه شده و هر کدام وظیفه رشد و پرورش یک قسمت رو داره و اولین چیز که بدیهی است اینه که هر دانشجویی تعریف صحیح اینها رو بدونه.
چیزی که واقعا در دانشگاه ها (حداقل دانشگاه ما)

روی این قسمت اصلا کار نمیشه، دبیرستان هم بودیم همین طوری بود متاسفانه.
برای اینکه مطمئن بشم یه کم با دقت به اطرافم نگاه کردم دیدم نه انگار هیچ کس نمیدونه که مثلا چرا باید ایستایی بخونه،فقط شنیده که ایستایی مشکله.به درد رشته ما که نمیخوره.
خوشبختانه استادی را پیدا کردم که دقیقا این مسائل رو موشکافی کرده است متن زیر رو از سایت ایشون میذارم،
و سیستمی هم که برای آموزش معماری پیشنهاد میکنند با چنین وضعیتی که در دبیرستانها هست ،بسیار عالیه به نظر من.
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]بدبختانه یکی از دلایل اصلی عقب ماندگی شدید معماری کنونی ما نسبت به جریان معماری روز دنیا٬ نبود سیستم آموزشی درست و اصولی برای رشته معماری است.در تمام دانشگاه های ایران٬چه آزاد و چه دولتی٬یک سری دروس استاندارد همچون:تمرینهای معماری٬معماری اسلامی٬معماری جهان٬ایستایی٬طراحی معماری و غیره درنظرگرفته شده است و دانشجویان موظفند با گذراندان این دروس به هر نحو ممکن٬مدارک و درجات متفاوتی چون کاردانی٬کارشناسی و یا کارشناسی ارشد را اخذ کنند.در اینجا حداقل دو گرفتاری یا دو مصیبت بزرگ داریم:[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]۱[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]-نبود ارتباط اصولی وسیستماتیک بین دروس و اساتید مربوطه:[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]این مسئله موجب شده است که دانشجویان علت وجودی بسیاری از دروس را درک نکنند و حتی به آنها به چشم مزاحم و دردسر نگاه کنند.بسیاری از دانشجویان معماری٬دل خوشی از دروسی چون ایستایی٬تنظیم شرایط محیطی ندارند و آنها را تنها برای پاس کردن می خوانند.از طرف دیگر وجود دروسی چون معماری اسلامی و معماری جهان برای بچه های معماری٬بیشتر به درد نمره گرفتن و بالابردن معدل می خورد تا چیز دیگر!!![/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در دوران پیش از انقلاب و در بعضی از دانشکده های معماری٬همچون دانشکده هنرهای زیبای تهران٬وجود سیستم آتلیه ای که برگرفته شده از سیستم بوزار فرانسه بود٬موجب می شد که استاد هر آتلیه به نوعی هماهنگ کننده بین درس طراحی معماری(درس اصلی رشته معماری ) با دروس دیگر باشد.اما متاسفانه با برچیده شدن این سیستم٬سیستم بهتری جایگزین آن نشد.هرچند که امروزه دانشکده معماری دانشگاه آزاد واحد دوبی به تاسی از دانشگاه های اسکاندیناوی٬ سیستم منحصر به فردی در میان دانشگاه های ایرانی دارد٬بدین ترتیب که درس طراحی معماری و موضوع مرتبط با آن٬به عنوان محور تعریف شده و در هر ترم تحصیلی٬دروس دیگر چون تنظیم شرایط و ایستایی و طراحی فنی٬ مرتبط با موضوع طراحی معماری (مسکن٬بیمارستان و...)آن ترم میباشد.بدین گونه دانشجویان٬ضمن انجام ندادن پروژه های اضافی برای دروس دیگر٬اهمیت و ارتباط این علوم و فنون را با طراحی معماری درمی یابند.اما متاسفانه دانشکده دوبی منحصر به فرد است و دانشکده های دیگر در ایران٬ملزم به رعایت همان سیستم استاندارد و هماهنگی هستند که تا کنون به جز خسرانی جبران ناپذیر٬حاصل دیگری برای معماری ما نداشته است. [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در چنین سیستمی٬دانشجویان تنها درس را برای پاس کردن می خوانند و هنوز ماهی از آغاز ترم جدید نگذشته که دروس ترم قبلی را به فراموشی میسپارند.از طرف دیگر٬اساتید مربوط به این دروس هم برای اینکه ثابت کنند٬دروسی را که تدریس میکنند٬دروس بسیار مهمی است(و در نتیجه آنها((اساتید مربوطه)) هم آدمهای خیلی مهمی هستند!!!)٬ دانشجویان را با انواع تکالیف و پروژه های مختلف زیر فشار میگذارند.بدیهی است که یک دانشجو در طول یک ترم٬ توانایی انجام همه پروژه ها را ندارد.هرچه باشد٬ او انسان است٬تفریحات و مشکلات خاص خودش را در زندگی دارد.پس یا پروژه ها را با کیفیتی پایین انجام می دهد یا به قانون معروف دانشجویان معماری ایران متوسل میشود:[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]قانون بقای پروژه:پروژه از بین نمی رود٬بلکه از دستی به دست دیگر تحویل میشود.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]آش به قدری شور شده است که نه تنها پروژه های نهایی دوره های کارشناسی٬بلکه پایان نامه های دوره ارشد نیز شامل قانون بقای پروژه میشود.ممنوعیت کپی کردن و یا به امانت دادن پایان نامه ها در آرشیو ها وکتابخانه های دانشگاه های دولتی و آزاد نیز دردی را درمان نمیکند.چرا که دانشجویان با رابطه برقرار کردن و کارسازی(چنانکه افتد و دانی)٬ خر خود را از پل میگذرانند و پایان نامه های مورد نیاز را به دست می آورند!!اهرچند که امروزه خود وزارت علوم و فنون و فن آوری٬ با اخذ مبالغی از متقاضیان،هرپایان نامه ای را که بخواهند،به صورتpdf ،تحویل آنها می دهد و دیگر نیازی به زحمات فوق الذکر نیست!!! [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]۲[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]- بیسوادی یا کم سوادی اساتید معماری:[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]متاسفانه در گسترش بی رویه رشته های معماری و عمران٬به ناچار نیروی انسانی بزرگی وارد سیستم آموزش معماری گشته اند که تعدادی از آنها فاقد صلاحیت و شایستگی لازم علمی -فنی و حتی اخلاقی برای این امر خطیر می باشند.حتی عده ای از آنها به خاطر اینکه نتوانسته اند در جامعه حرفه ای٬کار و درآمد ثابتی برای خویش فراهم کنند٬وارد سیستم تدریس دانشگاهی شده اند که شوربختانه این امر نه تنها موجب افت کیفی وحشتناک دانشکده های معماری را ما را فراهم آورده است٬بلکه موجب پایین آمدن جایگاه استاد دانشگاه در میان جامعه و به ویژه دانشجویان معماری گشته است.از طرف دیگر به خاطر نبود سیستم درستی برای جذب و سنجش تواناییهای علمی استادان دانشگاه٬ بسیاری از کسانی که شایستگی واقعی برای انجام تدریس در دانشگاه را دارند٬بیرون گود می مانند.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]به هرحال٬ امیدوارم که این وبلاگ بتواند گوشه کمی از این فقر آموزشی را [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]جبران کند و دست کم بتواند با معرفی منابع مناسب٬راهگشای مناسبی برای دانشجویان معماری٬شهرسازی و مرمت ایران باشد.[/FONT][/FONT]
به نظر من هر دانشگاهی در هر رشته ای برای اینکه به هدف اصلی خودش نزدیک بشه باید راه حل های را اتخاذ کنه تا این امر بهتر صورت بگیره(اصل و فلسفه دانشگاه همینه) متاسفانه سیستم آموزشی ما من اسمشو گذاشتم "سیستم آزاد " یعنی دانشجو رو وارد یک پروسه نمیکنه و چیزی به اون القا نمیکنه،اما در این سیستم آموزشی دانشجو تا در ک نکنه "تنظیم شرایط معماری" به چه درد میخوره و کاربردش چیه نمیتونه پروژه طرح خودشو ارائه بده یعنی داره ذهن فعال میشه ثانیا دیگه هر کسی نمیتونه سلیقه ای تدریس کنه و بر روی یک برنامه مشخص پیش میره.
درسته که ما الان داریم تا ترم 3 دروس تئوری رو میخونیم سپس میریم روی طرح ها اما باید توجه داشته باشیم که دانشجو تا متوجه نشه که چرا داره این دروس رو میخونه ذهن و فکرش جهت گیری نمیکنه تا ذهن جهت گیری نکنه و هدف روشن نباشه کار به طور کامل انجام نمیگره و بعد ها دوباره مجبوره بره و مطالعه کنه.
به سایت ایشون سر بزنید سایت بسیار پر محتوایی است و مطالب خوب توش زیاده.
باتشکر فراوان از استاد شهرام سنجابی