نکات مهم من

Sahar Gh

عضو جدید
کاربر ممتاز
پلان باغ ها:
اگه با هم مقایسشون کنیم خیلی راحت میشه پلان ها رو به خاطر سپرد ;)
باغ جهان نما شیراز:


باغ دولت آباد یزد


باغ فین کاشان:


باغ ارم شیراز:


باغ گلشن شیراز:


باغ نارنجستان قوام شیراز:
 

سجی

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شروع ساخت حسینیه از صفوی اوجش در قاجار
شروع آیینه کاری از صفوی و در مقابر ائمه و اوجش در قاجار
شروع کاربندی :تیموری ها
ویژگی خاص تیموری ها:
استفاده از سقفهای خیاره ای
سقفهای پیازی شکل
شروع کاشی هفت رنگ
استفاده از زمینه های مات و براق در کاسی کاری
استفاده از پیچ های تزیینی
تاثیر معماری چین بر معماری ما (کاشی سفید با گل سرمه ای و
وجود دو گنبدخانه پشت هم
درکنار مناره استفاده از گلدسته باب میشود
اهمیت و تداوم مقابر خانم ها
جدایی مناره ها از ایوان
 
آخرین ویرایش:

Sahar Gh

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه ها این جنبش ها رو خلاصه کردم اگه ناقصه بهش اضافه کنید لطفا خصوصا آرت دکو.
ورک بوند: (Werkbund)______________ درآستانه ورود به قرن 20
موسس: هرمان موتیسیوس
تعریف: ارتقای مقام تولیدات صنعتی از طریف فعالیت های مشترک هنر، صنعت و تولیدات دستی
اهداف: مجهز ساختن هنرمندان به ابزار تولید ماشینی------> افزایش تولیدات هنری
آثار: والترر گروپیوس---------> 2 کارخانه کفش سازی فاگوس و کارخانه نمونه
پیتر بهرنس------------> کارخانه توربین سازی AEG
برونو تائوت-------------> پاویون شیشه ای (فرم آناناس برای گنبد)
+ دو معمار دیگر : وان درروهه و هنری وان ده ولده
_______________________________________________________________________________
صنایع و حرف (Arts & Crafts):____________________اواسط قرن 19
موسس: ویلیام موریس (با اقتباس از اندیشه های جان راسکین)
تعریف: واکنشی به تولیدات و فرآورده های انقلاب صنعتی
هدف: آشتی هنر و صنعت
آثار: فیلیپ وب---------> خانه سرخ (صداقت در کاربرد مصالح)
_______________________________________________________________________________
آر نو(هنرنو) (Aat Nouveau)______________________دهه آخر قرن 19 و دهه اول قرن 20
نام مغازه ای که وان ده ولده طراحی داخلیش رو انجام داده بود
زمینه این سبک: art & crafts
هدف: رسیدن به وحدت تزیین، ساختار و عملکرد مطلوب- شکل ها بیشتر ابداعی بودند تا برگرفته از طبیعت یا آثار گذشتگان
آثار: هکتور گیومارد--------> ورودی های متروهای پاریس- درب ورودی آپارتمان کَستل
ویکتور اورتا------------> خانه تاسل
آنتونی گائودی-------> خانه ی میلا- پارک گوئل- کلیسای ساگرادا فامیلیا
در ایران: وارطان آوانسیان
اتو واگنر ----------> واگنر + هافمن---------> کاخ استوکلت. (جهت گیری واگنردر سبک هنر نو با گیومارد و اورتا متفاوت بود، سعی داشت از تزئینات مفرط و شلوغ تا حد امکان بکاهد)-----------> هر چیزی که عملکردی نیست زیبا نمی باشد----------> منجر به شکل گیری جنبش انفصال وین--------------------> تزئینات و جنایت --------------> آدولف لوس
______________________________________________________________________________
هنر تزئینات(Art Deco): ______________________دهه بیست و سی قرن بیستم
ادامه ی سبک هنر نو و پیدایش آن از نمایشگاهی که برای art & crafts برپا شده بود.
آثار: ویلیام ون آلن-------------->ساختمان کرایسلر
 

shematik

عضو جدید
بچه ها این جنبش ها رو خلاصه کردم اگه ناقصه بهش اضافه کنید لطفا خصوصا آرت دکو.
ورک بوند: (Werkbund)______________ درآستانه ورود به قرن 20
موسس: هرمان موتیسیوس
تعریف: ارتقای مقام تولیدات صنعتی از طریف فعالیت های مشترک هنر، صنعت و تولیدات دستی
اهداف: مجهز ساختن هنرمندان به ابزار تولید ماشینی------> افزایش تولیدات هنری
آثار: والترر گروپیوس---------> 2 کارخانه کفش سازی فاگوس و کارخانه نمونه
پیتر بهرنس------------> کارخانه توربین سازی AEG
برونو تائوت-------------> پاویون شیشه ای (فرم آناناس برای گنبد)
+ دو معمار دیگر : وان درروهه و هنری وان ده ولده
_______________________________________________________________________________
صنایع و حرف (Arts & Crafts):____________________اواسط قرن 19
موسس: ویلیام موریس (با اقتباس از اندیشه های جان راسکین)
تعریف: واکنشی به تولیدات و فرآورده های انقلاب صنعتی
هدف: آشتی هنر و صنعت
آثار: فیلیپ وب---------> خانه سرخ (صداقت در کاربرد مصالح)
_______________________________________________________________________________
آر نو(هنرنو) (Aat Nouveau)______________________دهه آخر قرن 19 و دهه اول قرن 20
نام مغازه ای که وان ده ولده طراحی داخلیش رو انجام داده بود
زمینه این سبک: art & crafts
هدف: رسیدن به وحدت تزیین، ساختار و عملکرد مطلوب- شکل ها بیشتر ابداعی بودند تا برگرفته از طبیعت یا آثار گذشتگان
آثار: هکتور گیومارد--------> ورودی های متروهای پاریس- درب ورودی آپارتمان کَستل
ویکتور اورتا------------> خانه تاسل
آنتونی گائودی-------> خانه ی میلا- پارک گوئل- کلیسای ساگرادا فامیلیا
در ایران: وارطان آوانسیان
اتو واگنر ----------> واگنر + هافمن---------> کاخ استوکلت. (جهت گیری واگنردر سبک هنر نو با گیومارد و اورتا متفاوت بود، سعی داشت از تزئینات مفرط و شلوغ تا حد امکان بکاهد)-----------> هر چیزی که عملکردی نیست زیبا نمی باشد----------> منجر به شکل گیری جنبش انفصال وین--------------------> تزئینات و جنایت --------------> آدولف لوس
______________________________________________________________________________
هنر تزئینات(Art Deco): ______________________دهه بیست و سی قرن بیستم
ادامه ی سبک هنر نو و پیدایش آن از نمایشگاهی که برای art & crafts برپا شده بود.
آثار: ویلیام ون آلن-------------->ساختمان کرایسلر


در ادامه نهضت هنر نو: استقبال از تولید صنعتی و رد کردن معماری روستایی
در انگلستان...........................> مکنتاش
در اتریش...............................> واگنر
در فرانسه...........................> گیومارد
در اسپانیا ...........................> گائدی (خلاقترین معمار این سبک)
دوستان اگه از سبک هنر نو با توجه به اینکه بحث مهمیه تو کنکور... اگه مطلب دیگه ای میدونید به پست سحر اضافه کنید که در اخر یه جمع بندی خوب داشته باشیم


هنر تزیینات:
استفاده از صفحات براق فلزی (ساختمان کرایسلر)

نکته: مرکز راکفلر و تالار موسیقی در نیویورک بهترین نمونه های ساخته شده در سبک هنر تزیینات است
 

MisyoMasoud

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تنظیم شرایط ----اقلیم سرد

تنظیم شرایط ----اقلیم سرد

-بافت در اقلیم سرد متراکم و فشرده است و نسبت سطح به حجم حداقل است.
- در اقلیم سرد ابعاد بازشوها از وسعت کمی برخوردار است ولی وسعت و مساحت بازشوهایی که به معابر و محیط بیرون باز میشوند بیشتر از اقلیم گرم و خشک است.
- جهت گیری بناها عمومأ در امتداد محور شرقی و غربی است ( تا بیشترین سطح در بدنه جنوبی ایجاد شود... علت =استفاده از انرژی حرارتی خورشید در زمستان )
-با امتداد بناها در محور شرق و غرب کمترین سطح در مقابل بادهای نامطلوبی قرار میگیرد که از سمت غرب میوزند .
- معابر شمالی وجنوبی احداث میشوند تا برف و یخ موجود در معبر با تابش خورشید آب شود .
- در اقلیم سرد باید از مصالح با چگالی و تراکم کم و طرفیت حرارتی بالا استفاده شود.
- کاربرد لاشه سنگ درپای دیوارها ( ازاره ) راه حل مطلوبی جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت صعودی به دیوارهاست.
- مکان یابی ساختمان در دامنه رو به جنوب به دلیل آفتابگیر بودن آلترناتیو ( پیشنهاد ) مناسبی محسوب میشود.
 

زهر ا

عضو جدید
چند مطلب مهم در دوسوال تنظیم شرایط ( تقسیم بندی اقلیمی ایران )

کدامیک از روشهای زیر برای اقلیم گرم و خشک مناسب است ؟
الف) طراحی باز و غیر فشرده و ایجاد فاصله بین ساختمانها برای بهره برداری از کوران مناسب
ب) استفاده از پنجره های کوچک در جبهه هایی که تابش نور خورشید دارند
ج ) استفاده از درها وپنجره های وسیع جهت کوران داخلی
د) استفاده از پنجر ههای با ظرفیت حرارتی کم

ج سوال 29.jpg


جدول مشخصات ساختمانهای سنتی در اقلیم مختلف ایران

سنتی.jpg




 
آخرین ویرایش:

زهر ا

عضو جدید
یه نکته که توی یک سوال توجه ام رو جلب کرد
ر- جهت مناسب معابر اصلی دریک روستای منطقه سردسیر و برف گیر کدام است ؟

الف - شمالی - جنوبی ب- شرقی غربی ج- شمال شرقی - جنوب غربی د- جنوب شرقی - شمال غربی


IMG386.jpg
 

MisyoMasoud

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تنظیم شرایط --- اقلیم گرم و خشک

تنظیم شرایط --- اقلیم گرم و خشک


- با افزایش تراکم و فشردگی بناها در بافت ، سطوح مرتبط با شرایط حاد منطقه کاهش می یابد و نتیجتأ تبادل حرارتی فضاهای بیرون و داخل به حداقل میرسد .
- عمومأ شکل گیری بافت با توجه به جهت تابش و وزش باد در منطقه است و از لحاظ ساختاری شبیه یک کاکتوس عمل میکند که پوست بسیار سختی دارد و کاملأ بسته است و اهالی داخل این پوست زندگی میکنند.
- پلان متراکم و فشرده است و نسبت سطح به حجم حداقل است و هدف اصلی ایجاد سایه بیشتر بر روی سطوح است.
- بازشوهای سطح بیرونی و رو به معابر بر خلاف اقلیم سرد در حداقل ممکن نگه داشته میشوند . (بیشترین سطوح بازشوها رو به محدوده حیاط خلوت است ) .
- بازشوها و پنجره های مرتبط با سطح بیرون در قسمت فوقانی دیوار تعبیه میشوند ... علت = کاهش نفوذ اشعه های منعکس شده از سطوح لم یزرع زمین به داخل و ممانعت از نفوذ گردوغبار
- گذرها و معابر جهت ممانعت از جریان یافتن هوا و شرایط حاد و ایجاد سایه بیشتر بر روی سطوح پیچ در پیچ و باریک ساخته میشوند و ارتفاع دیوار معابر زیاد است و جهت گذر عمومأ شرقی و غربی احداث میشود ــــــ برای پرهیز از تابش آفتاب
- گذرهای سرپوشیده ( ساباط ) بیشترین سایه بر سطوح خارجی را ایجاد میکند .
- استفاده از مصالح با ظرفیت حرارتی بالا ــــــ سطوح و نماها صیقلی و به رنگ روشن جهت انعکاس بیشتر تابش خورشید
- استفاده از پوشش طاق و گنبد در بام ---- زیرا سقف گنبدی باعث ایجاد سایه میشود .
- حیاط مرکزی و بادگیر از عناصر شاخص این اقلیم می باشند. حیاط مرکزی با روش برودت تبخیری به خنک شدن محیط کمک میکند .
 

MisyoMasoud

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اقلیم معتدل و مرطوب و اقلیم گرم و مرطوب

اقلیم معتدل و مرطوب و اقلیم گرم و مرطوب



اقلیم معتدل و مرطوب


- بافت شهری کاملأ باز و گسترده و ساختمان ها مجزا و جدا از هم ----------------جهت ایجاد کوران و تهویه طبیعی


- کشیدگی در امتداد شرق و غرب – بیشترین سطح در مقابل نسیم های دریایی


- عدم استفاده از زیر زمین و جدا کردن کف بنا از سطح زمین به دلیل بالا بودن رطوبت.


- ایجاد بازشوها در کلیه جداره های بنا و با وسعت بیشتر


- بامهای شیبدار با شیب تند ----- بارندگی زیاد است


- استفاده از مصالح سبک و با ظرفیت حرارتی پایین و ضخامت کم.


- فرم بناها بر خلاف اقلیم سرد و گرم و خشک کاملأ برونگراست و دیوار و حصار حیاط ها کوتاه است ------ تا مانع جریان هوا نشود

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


اقلیم گرم و مرطوب

- تفاوت عمده این اقلیم با اقلیم معتدل و مرطوب بارندگی کم و محدود بودن بارندگی فقط به فصل پاییز و زمستان است.


- بر خلاف اقلیم معتدل و مرطوب کوران و تهویه به ساعات خاصی از روز محدود میشود که گرمای هوا زیاد بالا نیست.


- بافت شهری نیمه متراکم و نیمه فشرده ----- تا هم ایجاد سایه امکان پذیر باشدهم در مواقع ضروری امکان جریان هوا در بافت وجود داشته باشد


- استفاده از ایوان های عریض و سرپوشیده مقابل خانه ها جهت ایجاد سایه بر روی سطوح و نماها


- خانه ها دارای حیاط مرکزی و نیمه درونگرا هستند و ایجاد زیر زمین توجیه منطقی ندارد


- بازشوهای وسیع و روبه نسیم دریا ------- جهت حداکثر استفاده از نسیم و کوران هوا اتاقها و پنجره ها بلند و کشیده طراحی میشوند


- بادگیرهای وسیع روبه دریا و در برخی موارد یک طرفه
 

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
معابد يوناني: برونگرا
معابد رمي : درونگرا
اساس دسته بندي ستونهاي يوناني: تناسبات
محوريت هنر يونان و رم : انسان
منبع الهام سرستون يوناني: گياه كنگر
منبع الهام سرستون مصري: گياه لوتوس و پاپيروس
شيوه يونيك تحت تأثير : نظام سر ستون
ويژگي مهم معابد يوناني: بام شيبدار
معبد ارتميس: شيوه يونيك
معبد باسيليكا : شيوه دوريك
خانه هاي يوناني درونگرا پيرامون حياط مركزي



پدران معماری
گائودی: پدر معماری پست مدرن
سالیوان: پدر معماری عملکردگرایی مدرن
لوکوربوزیه: پدر معماری مدرن
 
آخرین ویرایش:

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
- کدام شهر ایران به گفته مرحوم پیرنیا پایتخت کویر است؟ يزد

کدامیک از عناصر ساده اولیه معماری به صورت تنها در معماری ایران تحقق نیافته است ؟ ايوان

کدام عنصر از ارکان واصول مسجد نمی باشد ؟ عرصه مسجد

آب انبار مجموعه گنجعلی خان کرمان در کدام سمت میدان قرار دارد؟ شرق

ترکیب چهار طاقی ؟ مربع + دايره

- فضایی با نام "کلیاس" از مشخصه هاي خانه هاي کدام اقلیم است؟ خانه هاي کویري منطقه گرم و خشک

اولین مسجدی که به مسجد 4 ایوانی گنبد دار تبدیل شد کدام بود ؟ مسجد جامع اصفهان

- قدیمی ترین محراب تمام کاشی در کدام مسجد وجود دارد ؟ جامع يزد

- کدام کاشی کیفیت رنگی پایین تر دارد ؟
هفت رنگ

الگوی طرح مسجد کبود چگونه است ؟مساجد بسته

ساختمان تکیه دولت به کدام بنای اروپایی شباهت دارد ؟ ساختمان اپرا

تئاتر شهر / ورزشگاه آزادی / پارک جمشیدیه به ترتیب به معماران معاصر ایران سردار افخمی / فرمانفرمائیان / پاسبان حضرت

کدام بنای قبل از اسلام را می توان مادر نقوش و گچبری ایران دانست ؟ كاخ بيشابور

در کدام سبک باغ و محوطه سازی بیشتر از درختان مینیاتوری و برکه های طبیعی استفاده شده؟ ژاپني


ساختمان های پارلمان و دادگاه عالی توسط چه کسی با چه نمایی طراحی شد؟ لوكوربوزيه / بتن

پلان ترکیبی محوری-مرکزی و از شاهکارهای معماری بیزانس،معرف کدام بنای زیر است؟ اياصوفيه
 

hanimemar

عضو جدید
کاربر ممتاز
مدرسه فخریه سبزوار:قدیمی ترین مدرسه ایران(دیلمی)
مدرسه نظامیه خرگرد:قدیمی ترین مدرسه 4ایوانی(سلجوقی)
مدرسه غیاثیه خرگرد:زیباترین مدرسه ایران(تیموری)
مدرسه 4باغ اصفهان:آواز قوی شیوه ی اصفهانی(صفوی)
مدرسه خان شیراز:کامل ترین مدرسه ایران(صفوی)​
 

ne.arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر محیط 2 جسم برابر باشد..جسمی بیشترین مساحت را دارد که بیشترین تعداد اضلاع و منتظم بودن را داشته باشد.
اگر مساحت ها برایر باشد ...جسمی بیشترین محیط را دارد که کمترین اضلاع و کمترین انتظام را داشته باشد.
 

ex5*ser

عضو جدید
کاربر ممتاز
لایه بخاربندرو به جدار گرم
لایه هوابند رو به جدار سرد
بهترین فاصله دو شیشه 25 Mm (در شیشه دو جداره ) بهترین عایق بین دو شیشه هوا
تو سقف وارونه ما از بام استفاده نمی کنیم و عایق حرارتی رو رطوبتی اجرا می شه .(بر عکس ایزولاسیون روتین و متداول)

نیرو برشی تو تکیه گاه ها max و خمش تو وسط تیر ها max .
با جوش دادن ورق در نزدیکی تکیه گاه در تیر های فولادی می شه اونها رو در برابر برش تقویت کرد.
با جوش دادن ورق رو سری هم می شه خمش رو رو تیر های فولادی تقویت کرد.
تو تیر های بتنی با اتکا کردن میلگرد ها می شه ( برش 45 درجه که شامل کشش و فشار است) اونها رو در برابر برش مقاوم کرد.
تو تیر های بتنی ، میلگرد هایی که در کنار تکیه گاه تعبیه می شن در برابر خمش مقاوم می شن.
ورق هایی که روی جان تیر در وسط تیرها جوش داده می شوند برای تقویت خمش هستند .
ورق هایی که عمود بر بال تیر روی ستون ها جوش داده می شوند جهت جلوگیری از لهیدگی هستند.
 
آخرین ویرایش:

ex5*ser

عضو جدید
کاربر ممتاز
همیشه در انگلیسی لغات و فعل هایی هستند که خیلی شبیه هم هستند و باید در معنی آنها دقت کنید.
مثل convoy و convey که اولی اسمه و به معنی کاروان و قافله و ... ولی دومی فعل اونه یعنی رساندن و یا حمل کردن.
بعضی فعل ها هم املا و معنی شون شبیه هم هست ویک یا دو تا(شاید بیشتر ) حرفشون با هم فرق داره : مثل emit و omit که اولی بمعنی بیرون ریختن و دور انداختنه ولی دومی یعنی حذف کردن و از قلم انداختن ، که خیلی شبیه هم هستند. یا همین denounce و renounce که هر دوشون یعنی تقبیح کردن.
abolish و abrogate که هر دوشون یعنی لغو کردن.
بعضی ها هم در مفهوم یکی اند ولی با معنا های کمی متفاوت.
مثلspring back or draw back) recoil) و put down) repress )و drive back)repulse) که اولی دفع کردن و پس راندنه مثل عکس العمل قونداق تفنگ و دومی هم سرکوب کردنه و سومی هم مانع شدنه.
همیشه وقتی کلمه شما رو به شک انداخت ، رو کاغذ یادداشت کنید و این لغات رو بطور ویژه بخونید ،زیرا اینا شما رو ضعیف می کنند.
 
آخرین ویرایش:

mehraz87

عضو جدید
مسجد کبود تبریز آوازقوی شیوه آذری -فیروزه اسلام - تهرنگ برگرفته از مسجد شاه ولی تفت-برون گرا - کتیبه ای از شعر فارسی با خط زیبای نستعلیق - گنبد بازسازی شده دو پوسته پیوسته میان تهی
 
آخرین ویرایش:

mehraz87

عضو جدید
بناهای دوره ی دوم شیوه آذری مسجد میدان کاشان - بنای درب امام - گور امیر تیمور سمرقند - مسجد جامع تیموری(مسجد بی بی خانم سمرقند)- مدرسه گوهر شاد هرات - مدرسه الغ بیک سمرقند - مدرسه و مسجد طلاکاری سمرقند - آرامگاه خواجه ابونصر پارسا در غزنین - مسجد کالیان و مدرسه میر عرب در بخارا و ارسن شاه زند
 

mehraz87

عضو جدید
حد قابل تحمل سر و صدا در کارهای فکری 75 دسی بل و در کار غیرفکری 85 دسی بل------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------برسنج نوفه : حداکثر صدای ناخواسته که می توان تحمل کرد و به کار خواسته آسیب نرساند----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------نوفه ها از نظر محیط انتشار :1 - هوابرد 2- پیکره ای------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------به ازای هر 90 درجه در مسیر کانال ، 5 دسی بل از تراز نوفه کاسته می شود----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------برای به حداقل رساندن نوفه ی هوابرد از طریق کانال ها می توان از جعبه های صداگیر استفاده کرد--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

ne.arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکته: اگر فاصله ناظر ازبنا و آب نما(آب نما بین بنا و ناظر است) در حدی باشد که فاصله آبنما تا بنا در پرسپکتیو محو شود آنگاه ناظر میتواند تصویر تمام نمای بنا را در آب ببیند .
نکته: اکثر بناهای معماری ایران تقارن محوری دارند و فرم حاکم بر این بناها مستطیل شکل است. و مهم ترین عناصز این بناها در دو سمت این محور تقارن که محور طولی بناست واقع می باشد.
 

mehraz87

عضو جدید
دهه 1960 سال شکوفایی و اوج هنر مینیمالیستی
هنر مینیمال را می توان هنر مصنوع نامید.
لوکوربوزیه بودایی شده با گرایش به مینیمالیسم" همان تادائو آندو هست.
برای نورمن فاستر فرآیند طراحی ساختمان مهم تر از محصول و صورت نهایی است.
 
آخرین ویرایش:

ne.arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
دهه 1960 سال شکوفایی و اوج هنر مینیمالیستی
هنر مینیمال را می توان هنر مصنوع نامید.
لوکوربوزیه مومیایی شده با گرایش به مینیمالیسم" همان تادائو آندو هست.
برای نورمن فاستر فرآیند طراحی ساختمان مهم تر از محصول و صورت نهایی است.

یه اشتباه تایپی کوچیک...لوکوربوزیه بودایی شده نه مومیایی شده!
 

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
خلاصه ی از زمان و معماری

خلاصه ی از زمان و معماری

صفحه 3:


غيرمنتظره بودن گرايش هاي تازه (در معماري) از اين رو بود كه تصور مي شد معماران مدرن درست در همان راه هايي گسترش خواهند يافت كه ضرورت و ويژگي هاي زمان آنها را تقريباً از آغاز قرن بيستم به وجود آورده و پيشگامان معماري مدرن آنها را يافته و گشوده بودند. به عبارت ديگر، سكون احساس مي شد، اما دگرگوني به صورتي كه بارز شد پيش بيني نمي شد. عدم رضايت از معماري مدرن نيز كه در همين هنگام آوايش از نو بالا گرفت نتوانست به دلايلي كه بعداً خواهيم گفت امكان اين پيش بيني را بيشتر كند و هشداردهنده باشد.


اين راست است كه معماري مدرن از آغاز با مخالفت روبه رو شده بود. اين مخالفت ها يا از جانب مقلّدان دوران گذشته و كهنه پرستان بود و يا از جانب پاره اي از طبقات جامعه كه معماري مدرن را نمي خواستند، نمي پسنديدند يا نمي فهميدند.


صفحه 4:


نخستين مخالفت عمده اي كه پس از سال ها با معماري مدرن صورت گرفت، از جانب خانم جين جيكبز بود كه در كتاب خود به نام مرگ و زندگي شهرهاي بزرگ آمريكا كه به سال 1961 انتشار يافت ابراز شد.


خلاصه بيانات خانم جيكبز اين است كه شهرهاي بزرگ آمريكا به سبب طرح هاي نارواي تئوريسين هاي شهرسازي، كه بيشتر آنان معماران مدرن بودند يا به معماري مدرن گرايش داشتند و در طرح هاي خود از مظاهر پيشرفت هاي عصر مدرن پيروي مي كردند، زندگي واقعي و طبيعي خود را از دست داده اند.


سه سال بعد از انتشار كتاب خانم جيكبز، يعني در سال 1964، موزه هنرهاي مدرن در نيويورك نمايشگاهي تحت عنوان «معماري بدون معمار» ترتيب داد و مقارن همين زمان كتابي به همين نام از مؤلفي به نام دكتر برنارد رودوفسكن، مدير و مجري نمايشگاه، انتشار يافت، كه هدف آن همانند نمايشگاه تلويحاً رهايي معماري از معماران مدرن بود.

صفحه 5:


در دو موردي كه ذكر شد عدم رضايت از معماري مدرن به صورت غيرمستقيم و با اشاره و كنايه ابراز شد اما در سال 1981 با انتشار كتاب از خانه ساختمان تا خانه خودمان اين تعرض علني و مستقيم شد.


مؤلف اين كتاب روزنامه نگار و نويسنده اي تام ولف بود. ولف با جسارت و صراحت به معماري و معماران حمله مي كند. البته در اين زمان- 1981- رابرت ونتوري، چارلز جنكز و ديگران مخالفت و ستيز خود را با معماري مدرن آغاز كرده بودند و از جمله از حمايت وينسنت اسكالي كه منقد و استاد تاريخ معماري بود برخوردار شده بودند، واسكالي كه خود از مبلغان معماري مدرن و به ويژه لوكوربوزيه بود ديگر تغيير موضع داده و از جنبش ضدمدرن جانبداري مي كرد.


صفحه 6:


دليل مخالفت ولف با معماري مدرن چنان كه وي عنوان مي كند: اين است كه معماري مدرن جز به وجود آوردن «جعبه هاي شيشه اي هنر ديگري نداشته است ولي از آن مهم تر و بالاتر آن كه معماران مدرن پول و سرماية صاحبكاران را به هدر مي دهند بدون آن كه به ايشان امكان دهند دربارة چگونگي سرمايه گذاري خود اظهارنظر كنند يا حاصل اين سرمايه گذاري را كه معماري باشد تغيير دهند. به عقيدة ولف اين خودسري مختص معماران مدرن است.


كار عدم رضايت از معماري مدرن چنان بالا گرفت كه در سال هاي اخير پرنس چارلز وليعهد انگليستان نيز به مخالفت آشكار با آن پرداخته است.


آنچه پرنس چارلز را خشمگين كرد عدم توجه معماران مدرن انگلستان به ميراث تاريخي كشور بود و تبعيت از روالي كه به ويژه در سال هاي 1950 و 1960 رواج فوق العاده يافته و معماري را به ساختمان هايي فاقد روح، فاقد زيبايي و فاقد گذشته تبديل كرده بود. وي از معمار مصري حسن فتحي ستايش مي كند و ستيز چهل سالة او با معماري مدرن و بازگشت او را به اصولي كه در معماري بومي مصري رعايت مي شده تحسين مي كند و حتي اميدوار است كه انگلستان نيز از وجود اين معما را استفاده كند.


1- تكنولوژي و تاثيرات آن در معماري


2- نهضت هاي موثر در پيدايش مدرنيسم در معماري


3- نهضت هاي هنري و معماري مؤثر در گرايش هاي امروز
 

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
صفحه 8:


تكنولوژي و تاثيرات آن در معماري


محتملاً مي توان قصر بلورين كه به سال 1851 براي نمايشگاه جهاني لندن ساخته شد نقطه آغازي براي معماري مدرن دانست. تجلي پيشرفت هاي فني در ساختمان البته سابقه اي پيش از قصر بلورين دارد. نمايشگاه هاي ملي كه در آنها پيشرفت هاي فني و صنعتي به معرض نمايش گذاشته شود سابقه اي ديرين دارند و تقريبا از سال 1798 كه مهماندار آن پاريس بود، معجزات صنعتي را به نظر بينندگان و مشتاقان مي رساندند. اصول فني كه در پل هاي آهني به كار گرفته شد نشان داده بود كه اصول فني ساختن كه اكنون بعد از گذشت صدها سال و بعد از آنكه رومي ها نبوغ خود را در زمينه پل سازي با استفاده از تاقي و به كار گرفتن سنگ و آجر به عنوان مصالح ساختماني به منصه بروز رسانيد جاني تازه مي يابد و راه هايي گشوده مي شود كه پيش از آن حتي تصور آنها به ذهن خطور نمي كرد. بي ترديد همة اين رويدادهاي فني در گشودن چشم معماران به امكانات جديد مؤثر بود. اما آنچه با برپا داشتن قصر بلورين تحقق يافت معنايي ديگر، عميق تر و وسيع تر داشت. اين ساختمان كه در هايد پارك لندن ساخته شد نقشه اي كشيده و مستطيل شكل داشت به طور 563 متر و به عرض 124 متر، و مساحت زير ساختمان اين قصر در كليه طبقات از 9 هكتار تجاوز مي كرد.


صفحه 10:


آنچه در قصر بلورين تحقق يافت و حائز اهميت بود اين بود كه در اندك زماني ساختماني عظيم با قطعاتي كه در جايي ديگر ساخته شده و در محل به هم پيوسته شدند شكل گرفت. ميدان دادن به امكانات فني در معماري تا بدين اندازه به گونه اي اتفاقي صورت گرفت و توفيق اجباري بود: مدتي محدود به تاريخ برپايي نمايشگاه مانده بود و مسابقه اي كه براي انتخاب بهترين طرح ترتيب داده شده بود به نتيجه نرسيده بود. پرنس آلبرت، همسر ملكه ويكتوريا كه سرپرستي اين نمايشگاه را داشت، ناگزير خواستار راه حلي شد كه در اندك زمان مساحتي عظيم را كه براي نمايشگاه لازم بود در بر گيرد. طرح جوزف پاكستون كه معماري باغ ساز بود و در ساختن گلخانه (كه اساسي مركب از آهن و شيشه داشت) دستي آزموده داشت مقبول افتاد.


- دلايل اهميت قصر بلورين در معماري:


1- از قطعات پيش ساخته اي درست شد كه در محل احداث بنا به يكديگر متصل شدند.


2- در ساختن اين قصر از مصالح جديد، مانند آهن و شيشه استفاده شده بود- آهن و شيشه اي كه بعدها محبوب معماران مدرن شد و برخي طرح هاي سبك و اثيري بسيار جالب از تركيب آن دو پديد آمد.


3- اساس و اسكلت ساختماني قصر بلورين كاملاً در معرض ديد بود، به همين دليل در اتصال كوچك ترين اجزاء به سازي و سمبل كاري ممكن نبود.


4- تناسب اجزاء و اتصال پيچ و مهره ها و شيشه و آهن به فرهنگ معماري افزوده شد و بيشتر به آن ها توجه شد.


تاثيرات متضاد قصر بلورين:


اين قصر روي هم رفته دو نوع تاثير متضاد به بار آورد:


1- از يك جانب، امكانات فني كه در ساختمان قصر بلورين به كار گرفته شد و نيز فرآورده هاي صنعتي كه در آن به معرض تماشا گذاشته بودند، نويد عصر تازه اي را مي داد كه در آن صنعت و فن به عنوان وسيله اي براي بهبود زندگي و رفاه و تحرك و فراغت بيشتر آدمي به كار گرفته مي شد.


2- پاره اي از متفكران انگليسي به ويژه به عواقب صنعتي شدن مي انديشيدند و در اين مورد خاص پيشرفت هاي صنعتي را خطري براي كارهاي دستي مي ديدند، كه هدفش برخلاف صنعت، توليد هر چه بيشتر و سود افزون تر نبود بلكه كيفيت كار و هنر و خلاقيت بود.


عكس العمل انديشمندان:


جان راسكين: صفحه 11:


در همان سال 1851 سال برپايي نمايشگاه صنعتي بزرگ لندن در قصر بلورين، كتاب خود موسوم به سنگ هاي ونيز را منتشر كرد. سه سال پيش از آن نيز كتاب هفت مثمع معماري را منتشر كرده بود. وي در هر دو كتاب از چيرگي صنعت اظهار عدم رضايت كرده از قرون وسطي، وضع زندگي در آن دوره و صداقت در كار و معماري آن دوره با ستايش ياد كرده بود.


انديشه هايش دربارة معماري كه رجعت به دورة معماري گوتيك را تبليغ مي كرد در معاصرانش، از جمله ويليام موريس كه حدود پانزده سال از او جوان تر بود تاثير گذاشت.


صفحه 12:


ويليام موريس:


موريس نيز مانند راسكين با پيشرفت هاي صنعتي ميانه اي نداشت و مانند او از ارزش هاي قرون وسطايي، هنگامي كه زندگي بي آلايش تر و طبيعي تر بود و به علاوه كارهاي درستي رواج و رونق داشت، سخت جانبداري مي كرد.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
memarane نکات برتر برای کنکور ارشد دانشگاه آزاد کارشناسی ارشد 12

Similar threads

بالا