نکات مهم من

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز

ویژگی عمده بناهای رنسانس میانه:تقارن نقطه ای

باسیلیکاری کنستانتین:

واقعا خسته نباشی عزیزم...اما منابع رو هم اگه بگی خیلی خوبه...ک دستمون بیاد چی به چیه...
 

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
باغسازی

بین النهرین :
در دوران باستان این سرزمین مبین نوع ارتباط انسان با طبیعت پیرامونش بوده و ویژگی های این رابطه را عناصر زیر تشکیل می داده است.
•1- احترام به محیط طبیعی و تقدیس آن ، انسان را موظف می ساخت که تمامی فعالیتش را با طبیعت هماهنگ سازد.
•2- تقدیس طبیعت ، موجب می شد که انسان خود را نگهبان آن بپندارد و تمامی عملیاتش را با عناصر آن (خطوط ، نور و رنگهای طبیعت) همگون و هماهنگ سازد.
•3- زمین به عنوان "زمین مادر" منبع و منشا تمامی خوبی ها و زایش ها و بقای هستی تلقی می شد.
•4- آب نیز عنصری برای تولید و بقا محسوب می شد و برای رویاندن و ایجاد خنکی به کار می رفت و اهمیتی تمثیلی و معنوی داشت. نگرش و اعتقادات موجود در این زمینه ، در باغهای معلق یا پردیس های بابل تجلی یافته.
 

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشخصات باغهای معلق بابل:

•2- از قدیمی ترین باغهای کهن جهان می باشد ، قبل از میلاد مسیح و همزمان با شروع سلسله پادشاهان پارسی احداث شده است ، و یکی از عجایب هفتگانه جهان محسوب می شود.
•3- باغ مذکور به شکل هرم ساخته اند و این هرم را تراس بندی کرده و طبقات و تراسها را از وسط پلکانهای عظیم به یکدیگر مربوط ساخته بودند.
•4- در هر تراس درختان و درختچه ها و درختان گلدار فراوان کشت نموده بودند تا باغ به شکل یک کوه پر درخت درآید.
•5- این باغ نه تنها به خاطر زیبایی بلکه به خاطر پیچیدگی ساختمان و نحوه آبیاری آن حائز اهمیت می باشد.
•1- دارای محوری بودند که با دو رد یف درخت احاطه می شده و از میان آنها جوی آبی می گذشت.
 

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
ویژگیهای سرزمین مصر :

•1- طبیعت پایه الهام معماری بنای معابد مصری به شمار می رفت. به نحوی که مونومانها (اهرام ، معابد و ...) تقلیدی از کوه و جهت نزدیکی به خورشید است ستونها تقلیدی از نخل و سر ستونها تقلیدی از گلهای نیلوفر(Lotus) و پاپیروس (Papyrus) .
•2- معبد دیرالبحری ، نمونه ی بارزی از مهماری این دوره است که تراسهای آن با آمفی تئاتر طبیعی آمیخته شده است.
•3- سیستم باغسازی در مصر باستان ، قطعات مسطح مستطیل شکلی بودند و گیاهان در آن با فرم منظمی گاشته می شدند.
•4- باغ ها با کانالهای آبی که نخلهای کوتاهی کنار آن کاشته شده بود به قسمتهای متعدد به صورت شطرنجی تقسیم می شدند.
•5- طراحی این باغها تحت تاثیر عوامل اقلیمی و محیطی آنها قرار داشت و باغها مکانی برای زندگی خصوصی محسوب می شدند.
•6- باغ مصری دوران باستان ، الگوی مشخصی برای باغسازی در غرب بوده است.
 

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
یونان (از قرن پنجم تا چهارم پیش از میلاد)

•1- شیوه معماری و نوع استقرار معابد در بستر طبیعت به گونه ای بوده که به فضا ، ابعاد و مضامین نمادین (سمبلیک) می بخشیده است.
•2- نظم هندسی معابد ، در کنار نظم طبیعت شکل می گیرد و با آن ادغام می شود. مانند معبد اکروپلیس در یونان (واقع روی تپه) و معبد Peastum در ایتالیا (واقع در زمین ساف).
•3- با توجه به تفکر راسیونالیستی حاکم در این دوران ، شهرها به عنوان ملاک زیبایی شناخته می شدند نه طبیعت و باغ ها. بر این مبنا لذت بردن از عناصر طبیعی در یونان باستان ، غیر منطقی و غیر قابل تعریف شناخته شده بود.
•4- باغسازی بعد از اسکندر اهمیت یافت و با تسلط رومیان بر یونانیان توسعه پیدا کرد اولین باغ عمومی یا پارک در یونان کهن احداث گردید.
 

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
روم (از اواخر قرن چهارم قبل از میلاد تا قرن پنجم بعد میلاد)

•1- نوسازی در منظر طبیعی ، با کاشت متقارون درختان و جستجوی فرم های هندسی برای المان های طبیعی همراه بود.
•2- باغ های رومی مانند تابلوی طراحی شده ای بودند که با مجسمه قهرمانان ، فواره ، استخر و معابد آراسته می شد.
•3- ویلا – باغ در این دوره بعنوان مکانی برای تفریح و اقامت اشراف در خارج از شهر فرم خاص منظر رومیان را آشکار می ساخت.
•4- در "ویلا – باغ" ها عناصر معماری مثل آب ، مجسمه و ... با گیاهانی که به یاری تکنیک (Are-Topiaria) شکل می یافتند ، ترکیب می شدند. گیاهان با این تکنیک به صورت متنوعی هرس می شدند و به اشکال مکعب ، استوانه ، کره و ... در می آمدند.
 

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
توسعه باغسازی در قرون وسطی

•1- با سقوط امپراطوری روم ، به مدت دو قرن باغبانی و باغسازی افول کرد و فقط در دیرها توسط راهب ها یا راهبه ها انجام می گرفت.
•2- در قرن نهم و دهم میلادی به دیرها نیز توجه ای نمی شد و دوباره هنر باغبانی فراموش شد
•3- در قرن یازدهم میلادی "نورمن"های انگلیسی به مذهب روی آوردند و دیرها دوباره رونق گرفت و باغبانی مورد توجه قرار گرفت
•4- در قرن هفدهم میلادی هانری ششم پادشاه انگلستان دیرها را تعطیل کرد و به باغسازی دیرها نیز خاتمه داد.
 

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمونه های "ویلا – باغ - منظر"

•1- ویلا مدیسی (Medici) در سال 1458 توسط میکلوتسو(Michelozzo) در دامنه تپه فلورانس ساخته شد.
•2- ویلاهای پالادیو(Palladio) در سال 1500 در استان ونتو(Vento) ساخته شد.
•3- ویلا ماداما (Madama) در سال 1519 توسط رافائل در داخل جنگل و کنار رودخانه(Tevere) طراحی شد.
•4- ویلا لانته(Lante) در سال 1564 بوسیله معمار بزرگ قرن شانزدهم "وینولو"(Vignolo) در بانایا (Bagnaia) احداث شد.
•5- ویلا(D"Este) دسته در سال 1550 توسط پیرولیگوریو(Ligprio- Pieio) در تیولی(Tivoli) نردیک روم طراحی شد
 

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوره باروک (قرن هفدهم):

•1- در هنر و معماری این دوره ، توجه به پرسپکتیوهای با نظم گریز در بینهایت جایگزین فضاهای با پرسپکتیو مرکزی و محدود دوره رنسانس (قرن شانزدهم) می شود.
•2- آثار دوره باروک از فضاهای نمایشی با پرسپکتیوهای نامحدود تشکیل شده و ترکیبی از فضاهای متضاد ایستا و پویا را ارائه می دهند
•3- در نقاشی های منظر این دوره محیط فیزیکی طبیعت با مونومان های باستانی مثل معابد یا خرابه های روم باستان ترکیب شده.
•4- اکثر هنرمندان این دوره از منظر به عنوان پس زمینه ای برای بیان موضوع اصلی آثارشان که عمدتا بناهای باستانی ، افسانه ای و اساطیری بود ، استفاده می کردند.
•5- باغ های این دوره با توجه به شکل گیری اشرافیت جدید به صورت "ویلا پارک" تجلی یافته است.
 

shematik

عضو جدید
درک معماری منظر

درک معماری منظر

- جهت حرکت آب در باغ ایرانی در خلاف جهت حرکت انسان در باغ است
- مهمترین علل احداث باغهای تیمور در سمرقند علل سیاسی-حکومتی بوده است
-باغ شهر برای اولین بار در دوره تیموری مطرح شد
-باغ تجیر در دوره صفوی ظهور پیدا کرد
در دوره تیموری باغ هایی به نام شهرهای معروف اسلامی ساخته شد(بغداد،شیراز،قاهره،دمشق،سلطانیه)
 

shematik

عضو جدید
درک عمومی

درک عمومی

در یکم تیر ماه، پرتوی خورشید با انحراف 23.5درجه نسبت به محور شرقی غربی از شمال شرقی تشکیل میشود.
در یکم دی ماه، پرتوی خورشید با انحراف 23.5درجه نسبت به محور شرقی غربی از جنوب شرقی تشکیل میشود.
 

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز
معماری رم از معماری یونان و آتروسکی تاثیر گرفته و بر معماری رنسانس و سده های میانی تاثیر گذاشته.

تمدن و هنر غربی در یونان متولد شدو به وسیله رومیها تقویت و گسترش یافت.

نقطه جدایی هنر یونان و رم:
یونان زیبایی گرا و کمال گراست
اما رم واقع گراست حتی اگه واقعیت زیبا نباشه

معماری رم برخلاف معماری یونان معماری معابد نیست معماری بناهای بزرگ و عمومی است.

یکی از موفقیتهای معماری رم دست یافتن به بتن است.
نتیجه این موفقیت:ساختن دهانه های وسیع و درنتیجه توجه به فضاهای داخلی

معماری مصری معماری جرمی است
معماری یونانی معماری حجمی است
معماری رومی معماری فضاسازی است



قلب تپنده شهر در معماری رومی=فروم

یونان 3دوره هست=کهن-کلاسیک-هلنی

رم 3دوره هست=پادشاهی -جمهوری-امپراطوری


کولوسئوم رومی هر 3نوع ستون یونانی را دارد

قوس و تاق نیز در این آمفی تئاتر وجود دارد

معد پارتنون در مجموعه آکرو پلیس یونان است

معبد پانتئون در روم ،زیرمجموعه معماری رومی است.

ستونهای جلویی معبد پانتئون به سبک کورنتین میباشد.

تالارهای نمایش رومی به شکل نیم دایره
و آمفی تئاترها به شکل بیضی بودند

استل=ستون یادبود
 

سجی

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام خدمت دوستای گلم مرسی بابت نکات فوق العادتون فقط یه نکته: نکاتی که میزارین خیلی کوتاه و مهم باشه...مثلا فایلهای بزرگ رو میتونین ضمیمه کنیم که دانلود کنن(در ضمن خسته کننده میشه خوندنش اینجا)
ستاوند:یک طرف باز سه طرف بسته
ستاوند :یک طرف بسته و سه طرف باز (شبیه تراس)
اولین تیپ شناخته شده مناره گرد:مناره مسعود سوم
 
آخرین ویرایش:

shematik

عضو جدید
سلام خدمت دوستای گلم مرسی بابت نکات فوق العادتون فقط یه نکته: نکاتی که میزارین خیلی کوتاه و مهم باشه...مثلا فایلهای بزرگ رو میتونین ضمیمه کنیم که دانلود کنن(در ضمن خسته کننده میشه خوندنش اینجا)
ستاوند:یک طرف باز سه طرف بسته
ستاوند :یک طرف بسته و سه طرف باز (شبیه تراس)
اولین تیپ شناخته شده مناره گرد:مناره مسعود سوم

من هم با شما موافقم
پست طولانی یک مقدار خسته کننده میشه
اما باز هم از دوستان برای وقتی که میذارن کمال تشکر رو دارم
 

سجی

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معماری سلجوقی از جهت ابهت شبیه معماری باروک
بوجود آمدن مدرسه از زمان سلجوقیان(به عنوان عنصر اسلامی )
مدارس و مساجد اولین بار در کدام دوره چهار ایوانی شدند؟؟؟؟در دوره سلجوقی
شروع خط معقلی(بنایی) که ترکیبی است از آجر و قطعات کاشی رنگی از کدام دوره ست بچه های گلم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟از دوره سلجوقی
(چقدر کار انجام دادن این سلجوقیان کریم نگفته بود:D
 

سجی

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اولین مناره های سبک گرد که تاریخ دارند مربوط به زمان سلجوقیان و از مسجد ساوه شروع میشود
مقرنسهای تزیینی از زمان سلجوقیان بوجود می آید(البته قبل تر در مقبره عرب عطا هم مقرنس دیده شده ولی نقش استراکچری داشته و تزیینی نبوده)
شروع مناره های دوبله از زمان سلجوقیان
اهمیت ایوان منتهی به گنبد خانه در زمان سلجوقیان به اوج خودش میرسد (ساسانیان هم خیلی استفاده کردند..........قدیمیترینشم فیروز آباد)
تهمیت یافتن میدان به عنوان مقر حکومتی از زمان سلجوقیان
شروع ساخت گنبد دو پوش و دوبله
و شروع مسجد کوشک از زمان سلجوقیان:D
 
آخرین ویرایش:

shematik

عضو جدید
یونیت هیتر:
-تک فصلی با وزش اجباری
-شباهت به فن کویل
-چون پوشش دارد پس سیال آن می تواند به جای آب گرم، آب داغ یا بخار باشد
-سرعت گرمایش بالا
-مناسب برای فضاهای عمومی

هواساز باید روی فونداسیون بتنی دارای لرزه گیر نصب شود و نیاز به اتاق مخصوص دارد.
 

سجی

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
قدیمیترین تزیینات گچبری مربوز به کدام دوره است؟؟؟؟اشکانی و در کاخ نسا...............در کدام سبک اگه پرسید جوابش میشه پارتی (حواستون باشه دوره با سبک فرق فوکوله)
اوج تزیینات گچبری در کدام دوره :ساسانی و در کاخ بیشاپور .اگه پرسید کدام سبک میزنیم پارتی
اوج تزیینات گچبری پس از اسلام :دوره ایلخانی
 

سجی

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بچه ها ما تو ایران معبد آناهیتا چند تا داریم که مهمترینشون معبد آناهیتاییه که همشهریامون ساختن (کنگاور کرمانشاه:D) دومیش هم تو مجموعه کاخ بیشاپور حالا اگه سوال اومد کجاست کدومو میزنین؟؟؟؟؟؟؟
خب اگه سوال اینجوری بود معبد آناهیتا کجاست یا تو کدوم شهره میزنین کنگاور
اگه سوال اینجوری بود که معبد آناهیتا تو کدوم محوطه یا مجموعه ست میزنین چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/میزنین بیشاپور
 
آخرین ویرایش:

سجی

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوره ایلخانی تو کدو م بناش؟


مسجد حیدریه قزوین، بقعه بایزید بسامی وشاهکار گچبری ایران : محراب معروف اولجایتوی مسجد جامع اصفهان ......
نکته :البته استاد گرامی دکتر متدین تو جزوشون گفتن دوره گچ پس از اسلام (آذری و مغولها)
نکنه 2:سبک آذری شامل دوره ایلخانی هم میشه
 
آخرین ویرایش:

باران طلایی

عضو جدید
کاربر ممتاز


* نقش برجسته هخامنشی الگو گرفته از نقش برجسته آشور

*معماری هخامنشی الگو گرفته از معماری اورارتوها

* ابداع طاق های تخت عصر هخامنشیان

* مبدا الگو چهار باغ باغ مجموعه زندان سلیمان

* سقف شیبدار آرامگاه کوروش یادآور معماری ارارتوها

* کاخ کمبوجیه الهام گرفته از کلاوه آرارتوها

* نام دیگر دوره اشکانی : پارتی

* نقش برجسته های مجموعه نقش رستم مربوط به دوره ساسانی

* عنصر اصلی ساختمان سازی در عصر هخامنشیان : سنگ پاکتراش

* ابداع طاق تخت : در عصر هخامنشیان

* دفاع کردن از شهر با پلان دایره آسانتر از نوع چهار گوش است

* شهر مرو ( مربع شکل ) /شهر هترا ( دایره شکل)

* اولین ظهور ایوان در کاخ هترا

* ورودی معبد کنگاور در ضلع جنوبی با پلکانی دو طرفه ، هر طرف 60 عدد پله

* قدیمیترین بنای 4 ایوانی پیش از اسلام : کاخ آشور

* قدیمیترین بنای 4 ایوانی اسلامی : کاخ لشکری بازار


 

adroit

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
هخامنشی ها تو نقش برجسته از ماد و آشوری الگو گرفتن
ولی تو معماری از ماد و ارارتو
مادها و هخامنشی ها تو نقش برجسته از آشوری ها و تو فضای معماری از اورارتوها تاثیر گرفتن. این نوشته تو جزوه عسگریه. اما جایی نگفته هخامنشی ها تو نقش برجسته از ماد الگو گرفتن!
 

n.b1987

عضو جدید
***تو اقليم سردو كوهستانى ايران سنگ بوم آورده اما اقليمى نيست
چون متراكمه و انتقال حرارتيش بالاست - خشت و گل مناسبه- چون ظرفيت حرارتيش بالاست كه اگه پايين ديوارها رو لاشه سنگ بذاريم از رطوبت صعودى جلوگيرى ميكنه

***تو اقليم گرم و مرطوب جنوب در ايران خشت و گل بوم آورده اما اقليمى نيست
چون ظرفيت حرارتيش بالاست -چوب مناسبه -چون ظرفيت حرارتيش كمه

***تو اقليم گرم و خشك ايران خشت و گل بوم آورده و مناسبه اقليم
***تو اقليم معتدل و مرطوب ايران هم چوب بوم آورده و مناسب اقليم

برداشت از ساسان مرادى
 

sara_slash1

عضو جدید
کاربر ممتاز
***تو اقليم سردو كوهستانى ايران سنگ بوم آورده اما اقليمى نيست
چون متراكمه و انتقال حرارتيش بالاست - خشت و گل مناسبه- چون ظرفيت حرارتيش بالاست كه اگه پايين ديوارها رو لاشه سنگ بذاريم از رطوبت صعودى جلوگيرى ميكنه

***تو اقليم گرم و مرطوب جنوب در ايران خشت و گل بوم آورده اما اقليمى نيست
چون ظرفيت حرارتيش بالاست -چوب مناسبه -چون ظرفيت حرارتيش كمه

***تو اقليم گرم و خشك ايران خشت و گل بوم آورده و مناسبه اقليم
***تو اقليم معتدل و مرطوب ايران هم چوب بوم آورده و مناسب اقليم

برداشت از ساسان مرادى

سنگ انتقال حرارتش بالاس یا پایین؟:(
از بس پست ظرفیت حرارتی و مقاومت حرارتی خوندم
قاطی کردم بخدا:(((((:)confused:
 

n.b1987

عضو جدید
سنگ انتقال حرارتش بالاس یا پایین؟:(
از بس پست ظرفیت حرارتی و مقاومت حرارتی خوندم
قاطی کردم بخدا:(((((:)confused:


ببين عزيزم
اولا وقتى ميگيم انتقال حرارتش بالاست يعنى مقاومت اش كمه يعنى گرما يا سرما رو سريععع هدايت ميكنه كه هرچى متراكم تر باشه بيشتر انتقال ميده
واسه همين تو اقليم سرد نبايد ازسنگ استفاده كنيم چون متراكمه -سرماى بيرونو سريع ميگيره و به ساختمان منتقل ميكنه
حالا اگه ما هرچى از مصالحى استفاده كنيم كه متخلخل تر باشن بهتره چون كمتر انتقال ميدن -چون هواكه عايقه بين حفره هاش انتقال گرما رو كند ميكنه

حالا ظرفيت حرارتى بالا
كه يعنى گرما يا سرما رو ميگيره ول نميكنه
همون تاخير
تو گرم و خشك تاخير ميخوايم ميخوايم گرماى بيرونو بگيره پس نده عوضش شب بده كه گرم شيم خبب خشت و گل عاليه واسه اش

اما تو گرم و مرطوب يا حتى معتدل و مرطوب چون اختلاف بين شب و روز زياد نيست نه ميخوايم سرما رو نگه داريم نه گرما هر دو رو ميخوايم زود دككك كنيم بره
واسه همين يه چيزى مثل چوب خوب جواب ميده چون ميگيره ول ميكنه!
حالا من گفتم چوب تو معتدل و مرطوب داريم نيازي هم به ذخيره گرما نداريم پس اوكيه هم هست هم مناسبه
اما تو گرم و مرطوب چوب كجا بود همش خشت و گله كه خوب نيست ديگه ..ميگيره ول نميكنه اما ما كه نمي خوايم واسه همين تا ميتونيم باز و گسترده و مشبك ميسازيم ولى بازم چوب نميشه
واى خ توضيح شدكه..
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
memarane نکات برتر برای کنکور ارشد دانشگاه آزاد کارشناسی ارشد 12

Similar threads

بالا