صفحه 13:
2- نهضت هاي مؤثر در پيدايش مدرنيسم در معماري
1- 2- هنر و توليدات صنعتي در انگلستان
2-2- وركبود در آلمان
3-2- نهضت هنر نو در بلژيك و ساير نقاط اروپا
صفحه 15:
طرح هايي كه به رنس با حمايت وركبوند براي فرآورده هاي صنعتي آراگ فراهم كرد و ساخته شد از بهترين نمونه هاي طرح هاي صنعتي اين زمان است. ناگفته نگذاريم كه به رنس معمار بود و در دفتر معماري وي سه تن از نام آورترين معماران مدرن: گروپيوس، ميس ون دررو و لوكوربوزيه (اگر چه براي مدتي كوتاه) كارآموزي كردند.
نهضت هنر نو:
مطالعة آنچه عموماً هنر نو خوانده مي شود از اين رو اهميت دارد كه ببنيم رواج صنعت و پيشرفت هاي آن چه تاثيري در گروهي ديگر از هنرمندان گذاشت. اگر به ياد آوريم كه بلژيك نخستين كشور اروپايي بود كه بعد از انگلستان در آن مظاهر عصر صنعت پديدار شد، از اينكه گرايش هاي نهضت هنر نو در اروپا نخست در بلژيك به منصه ظهور رسيد در شگفت نخواهيم شد.
البته رونق اقتصادي كه صنعت به همراه آورده بود از جمله باعث شد كه در اين زمان بروكسل كانوني فرهنگي باشد و بسياري از هنرمندان و متفكران زمانه را پذيرا گردد. البته تاثير انديشه هاي راسكين و موريس را بر بانيان نهضت هنر نو در بلژيك نبايد فراموش كرد. اينان نيز عليه طرح هاي دروغيني كه صنعت به تقليد از كارهاي دستي فراهم مي آورد سوژيده بودند ولي برخلاف راسكين و ويليام موريس چارة كار را در رجعت به قرون وسطي نمي دانستند.
موريس مترلينگ نويسنده و فيلسوف بلژيكي كه بعدها جايزة نوبل نصيبش شد، نمايشنامه اي دارد به نام پرندة آبي كه مقارن همين زمان (1959) انتشار يافت و در آن دو كودك قهرمان داستان به جستجوي خوشبختي به هر چيزي روي مي آورند و سرانجام در مي يابند كه نماد خوشبختي، پرندة آبي در خانه خودشان است.
بانيان نهضت هنر نوكوشيدند با طرح هاي خود، بي آنكه رام كردن صنعت را در زمان هاي دور جستجو كنند، راه هاي تازه اي براي طرح هاي معماري و طرح هاي لوازم و اثاثيه بيابند.
قهرمان نهضت هنر نو هانري وان ده ولده بود كه از او اختلاف نظرش با موتسيوس در وركبوند قبلاً ياد شد (صفحه 14 چپ).
صفحه 16:
قهرمان ديگر هنر نو، ويكتور اورتا بود. كارهاي اورتا كه معمار بود بيشتر در زمينه معماري است و نيز آنچه امروز عامه مردم، به عنوان مختصه هنر نو مي شناسند: طرح هاي منحني وار و درهم رونده اي كه به صورت گياهان خزنده و پيچك در هم پيچ و تاب مي خورند و معمولاً از آهن ساخته مي شوند.
زبان اكثر مردم بلژيك فرانسوي است و فرهنگ فرانسه در اين كشور علي رغم پاره اي مسايل سياسي رواج دارد. در اين زمان در فرانسه، اوژن اما نوئل ويوله لوروك معمار و نظريه پرداز، عقايد و كتاب هاي خود را ترويج داد:
- فرهنگ مدلل معماري فرانسه از قرن يازدهم تا شانزدهم
- فرهنگ معماران فرانسوي
ولي كتاب ديگرش كه مشهورتر است رسالاتي در باب معماري نام دارد كه در آن وي از صداقت در معماري صحبت مي كند و رعايت اين صداقت را در دو مورد در معماري لازم مي داند:
1- در برنامه و نيازهاي ساختمان و ديگري 2- در فن ساختمان. وي از طرفداران نئوگوتيك بود و به كارگيري آهن را در ساختمان تبليغ مي كرد كه بعدها منشاء تحوّلات تازه و بي سابقه اي در ساختمان آسمانخراش ها شد.
صفحه 17:
اما آنچه براي بحث ما مهم است طرح هاي پيچيده و پيچك مانندي است كه در كتاب هاي ويوله لودوك به سال هاي 1872 و 1884 ظاهر شد و بعدها توسط هنرمندان هنر نو چندان گسترش يافت كه اينك به عنوان مختصة هنر نو شناخته مي شود. پلكان خانه اي كه اورتا به سال 1893 در بروكسل ساخت نمونه اي از اين طرح هاي پيچكي تزئيني است- اما كار اورتا محدود به طرح هاي تزئيني پيچك مانند نبود. خانه هايي كه وي در اين زمان ساخت (همچون طرح هاي وان ده ولده) از جسورانه ترين طرح هاي زمان برخوردار بودند- جسورانه بدين معنا كه خود را از سنت هاي معمول زمان كه تقليد از معماري گذشته بود رهانيده اند.
2- نهضت هاي مؤثر در پيدايش مدرنيسم در معماري
1- 2- هنر و توليدات صنعتي در انگلستان
2-2- وركبود در آلمان
3-2- نهضت هنر نو در بلژيك و ساير نقاط اروپا
صفحه 15:
طرح هايي كه به رنس با حمايت وركبوند براي فرآورده هاي صنعتي آراگ فراهم كرد و ساخته شد از بهترين نمونه هاي طرح هاي صنعتي اين زمان است. ناگفته نگذاريم كه به رنس معمار بود و در دفتر معماري وي سه تن از نام آورترين معماران مدرن: گروپيوس، ميس ون دررو و لوكوربوزيه (اگر چه براي مدتي كوتاه) كارآموزي كردند.
نهضت هنر نو:
مطالعة آنچه عموماً هنر نو خوانده مي شود از اين رو اهميت دارد كه ببنيم رواج صنعت و پيشرفت هاي آن چه تاثيري در گروهي ديگر از هنرمندان گذاشت. اگر به ياد آوريم كه بلژيك نخستين كشور اروپايي بود كه بعد از انگلستان در آن مظاهر عصر صنعت پديدار شد، از اينكه گرايش هاي نهضت هنر نو در اروپا نخست در بلژيك به منصه ظهور رسيد در شگفت نخواهيم شد.
البته رونق اقتصادي كه صنعت به همراه آورده بود از جمله باعث شد كه در اين زمان بروكسل كانوني فرهنگي باشد و بسياري از هنرمندان و متفكران زمانه را پذيرا گردد. البته تاثير انديشه هاي راسكين و موريس را بر بانيان نهضت هنر نو در بلژيك نبايد فراموش كرد. اينان نيز عليه طرح هاي دروغيني كه صنعت به تقليد از كارهاي دستي فراهم مي آورد سوژيده بودند ولي برخلاف راسكين و ويليام موريس چارة كار را در رجعت به قرون وسطي نمي دانستند.
موريس مترلينگ نويسنده و فيلسوف بلژيكي كه بعدها جايزة نوبل نصيبش شد، نمايشنامه اي دارد به نام پرندة آبي كه مقارن همين زمان (1959) انتشار يافت و در آن دو كودك قهرمان داستان به جستجوي خوشبختي به هر چيزي روي مي آورند و سرانجام در مي يابند كه نماد خوشبختي، پرندة آبي در خانه خودشان است.
بانيان نهضت هنر نوكوشيدند با طرح هاي خود، بي آنكه رام كردن صنعت را در زمان هاي دور جستجو كنند، راه هاي تازه اي براي طرح هاي معماري و طرح هاي لوازم و اثاثيه بيابند.
قهرمان نهضت هنر نو هانري وان ده ولده بود كه از او اختلاف نظرش با موتسيوس در وركبوند قبلاً ياد شد (صفحه 14 چپ).
صفحه 16:
قهرمان ديگر هنر نو، ويكتور اورتا بود. كارهاي اورتا كه معمار بود بيشتر در زمينه معماري است و نيز آنچه امروز عامه مردم، به عنوان مختصه هنر نو مي شناسند: طرح هاي منحني وار و درهم رونده اي كه به صورت گياهان خزنده و پيچك در هم پيچ و تاب مي خورند و معمولاً از آهن ساخته مي شوند.
زبان اكثر مردم بلژيك فرانسوي است و فرهنگ فرانسه در اين كشور علي رغم پاره اي مسايل سياسي رواج دارد. در اين زمان در فرانسه، اوژن اما نوئل ويوله لوروك معمار و نظريه پرداز، عقايد و كتاب هاي خود را ترويج داد:
- فرهنگ مدلل معماري فرانسه از قرن يازدهم تا شانزدهم
- فرهنگ معماران فرانسوي
ولي كتاب ديگرش كه مشهورتر است رسالاتي در باب معماري نام دارد كه در آن وي از صداقت در معماري صحبت مي كند و رعايت اين صداقت را در دو مورد در معماري لازم مي داند:
1- در برنامه و نيازهاي ساختمان و ديگري 2- در فن ساختمان. وي از طرفداران نئوگوتيك بود و به كارگيري آهن را در ساختمان تبليغ مي كرد كه بعدها منشاء تحوّلات تازه و بي سابقه اي در ساختمان آسمانخراش ها شد.
صفحه 17:
اما آنچه براي بحث ما مهم است طرح هاي پيچيده و پيچك مانندي است كه در كتاب هاي ويوله لودوك به سال هاي 1872 و 1884 ظاهر شد و بعدها توسط هنرمندان هنر نو چندان گسترش يافت كه اينك به عنوان مختصة هنر نو شناخته مي شود. پلكان خانه اي كه اورتا به سال 1893 در بروكسل ساخت نمونه اي از اين طرح هاي پيچكي تزئيني است- اما كار اورتا محدود به طرح هاي تزئيني پيچك مانند نبود. خانه هايي كه وي در اين زمان ساخت (همچون طرح هاي وان ده ولده) از جسورانه ترين طرح هاي زمان برخوردار بودند- جسورانه بدين معنا كه خود را از سنت هاي معمول زمان كه تقليد از معماري گذشته بود رهانيده اند.