...::: مسابقه معماری ::...

...::: مسابقه معماری ::...

  • عالی

    رای: 200 69.2%
  • خوب

    رای: 76 26.3%
  • متوسط

    رای: 5 1.7%
  • بد

    رای: 8 2.8%

  • مجموع رای دهندگان
    289
وضعیت
موضوع بسته شده است.

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
SIZE=3]دومان جان نميخوای جواب سوالو بدی??
[/size]

ببخشید . گفتم دوستان در حال همدردی با هم در غم استاد شکیبایی هستن ، من خلوت رو بهم نریختم . با همه این شرایط باید قبول کرد که انا لله و انا الیه راجعون . از طرف خودم درگذشت این استاد بزرگوار و شکیبای سینما ، تئاتر و تلوزیون رو به همه دوستان جامعه هنری ، اهالی سینما و خانواده بزرگوار ایشون تسلیت می گم ... امید وارم بتونیم قدر همدیگرو تا وقتی هستیم بدونیم ...

و اما جواب سوال :
تمامی تعاریف از ایکوموس درست بود . اما مکان این شورا در ایران: عمارت مسعودیه در تهران


جایی که برای من دنیای خاطرات غم انگیز شد ...

لطفا سوال بعد رو مطرح کنید ...​
 
آخرین ویرایش:

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
و اما جواب سوال :
تمامی تعاریف از ایکوموس درست بود . اما مکان این شورا در ایران: عمارت مسعودیه در تهران


جایی که برای من دنیای خاطرات غم انگیز شد ...​


لطفا سوال بعد رو مطرح کنید ...​
ببخشید دومان جان . قصد پررویی ندارم . این خاطرات که می گی مربوط به برخورد با معماریه؟ یعنی اگه جنبه ی معماری داره می شه بیشتر توضیح بدی؟ منم در مورد ارک که تحقیق می کردم جیگرم آتیش گرفت اگه وقت کنم تالار عکس چند نمونه عکس و توضیح می ذارم تا بهتر متوجه بشین. البته عکس هایی که دارم مال زمانهای قدیمه که از آقای ترابی باستان شناس معروف گرفتم و احتمالا عکس ها یه کم مورد دار باشن چون سازمان فرهنگی خودش تعجب کرد که من اون عکس ها رو از کجا آوردم!;)
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
ببخشید دومان جان . این خاطرات که می گی مربوط به برخورد با معماریه؟ یعنی اگه جنبه ی معماری داره می شه بیشتر توضیح بدی؟

سلام سیمین جان

از دوستان عزیزم خصوصا سعید جان بابت این مطلب که می نویسم عذر می خوام و امیدوارم این موضوع جدا از دردناک ترین خاطره تلخ زندگی من ، بهانه ایی باشه برای آشنایی بیشتر دوستان با کسی که من معماری رو به واسطه بودن با او شناختم ...

حدود دو سال بود با او آشنا شده بودم . صمیمی ، مهربان ، با وقار ، دنیای انرژی و معلومات . خداوندگار مرمت و احساس ، زیباترین غزلیات معماری از گنجینه اطلاعات او برایم پدیدار شد. بودن با او بجز مشق معماری ، مشق زندگی هم داشت برایم ... هر جمله ساده هزاران شاهد مثال و هزاران نکته کوچک که می دیدمو نمی فهمیدم ... شاید به عشق او معماری برایم شد آخرین راه تعالی ... یادم هست آخرین باری که دیدمش از او عاجزانه در خواست کردم هدایتم در راه پایان نامه ارشدمعماریم را به عهده بگیرد و او پذیرفت ... پذیرفت ولی نماند . دوسال که ارزش شکستن دل مرا نداشت استاد ... دوسال که زیاد نبود استاد ... حداقل می ماندی و تشویق می کردی . مثل همیشه که وقتی روند کارم را می دیدی و تنها به گفتن بسیار خوب بسنده می کردی ... استاد ارگ را ناتمام گذاشتی ... استاد عمارت مسعودیه هنوز دست به دامان تو بود تا پیکرش آراسته شود . استاد دانشکده مرمت و میدان نقش جهان بی صبرانه منتظر تو هستند ... و تو نیستی ...
استاد فرصت نشد تا فریاد بزنم و بگویم که چقدر دوستت دارم ... فرصت نشد تا بر دستان یکپارچه هنرت بوسه بزنم ...

استاد دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی ، یکی از یگانه انسانهایی بود که در عالم معماری به درجه تعالی و عرفان دست یافته بود و هر چند مدارج بالای علمی را در رشته مرمت از دانشگاههای معتبر دنیا اخذ نموده بود ، در مرتبه عرفان و اسلام و تداخل آن با معماری ایرانی و اسلامی هم به حد کمال رسیده بود .
دکتر شیرازی یکی از دانشمندان علوم معماری و یکی از 10 نفر موسسین ایکوموس ایران و مدیر مسئول نشریه اثر بود. ایشان دبیر همایش دو سالانه کنگره بم و یکی از چهره های ماندگار این سرزمین بود که در راستای کارهاز ارزشمند تحقیقاتی و مرمتی و معماری مفتخر به دریافت این نشان گردید.
28 مردادماه 1386 دکتر در حالیکه در مراسم تجلیل خویش بود بعد از خواندن چند آیه از قرآن به دیار فانی پر کشید تا عمارت مسعودیه شاهد پر کشیدن یکی از پایه های مرمت ایران باشد .
زیستنش نمونه بود مرگش هم نمونه شد و مشق . اون معلمی بود که من تا آخرین روز زندگی نسبت بهش احساس بندگی می کنم . اون معلمی بود که به من اندیشیدن آموخت نه اندیشه رو . اون معلمی بود که به من یاد داد معماری رو وقبل از اون منش و شخصیت و هویت و انسانیت در معماری رو ...
روحش شاد .یادش گرامی ...
همین ...
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
قابل توجه سال پایینی ها:;)
سوال 45:
چرا رومانسک سبک توسکان به رومانسک محافظه کار مشهور است؟دو نمونه از بناهای این سبک؟


در ضمن چرا دوستان سوال نمی پرسن؟ پرسیدن که راحتتراز جواب دادنه!!!!!!!!:biggrin:
منم هی میام می رم :Dصبر می کنم دوستان دیگه هم که تا حالا سوال طرح نکردن سوال طرح کنن اما می بینم که:( ....
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
;)
سوال 45:
چرا رومانسک سبک توسکان به رومانسک محافظه کار مشهور است؟دو نمونه از بناهای این سبک؟

...
:razz:..............:question:.....................................:w20:

حالا که اصلا سال پایینی نداریم:huh: لطفا سال بالایی ها جواب بدن:biggrin::D;)
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
قابل توجه سال پایینی ها:;)
سوال 45:
چرا رومانسک سبک توسکان به رومانسک محافظه کار مشهور است؟دو نمونه از بناهای این سبک؟


در ضمن چرا دوستان سوال نمی پرسن؟ پرسیدن که راحتتراز جواب دادنه!!!!!!!!:biggrin:
منم هی میام می رم :Dصبر می کنم دوستان دیگه هم که تا حالا سوال طرح نکردن سوال طرح کنن اما می بینم که:( ....

:razz:..............:question:.....................................:w20:

حالا که اصلا سال پایینی نداریم:huh: لطفا سال بالایی ها جواب بدن:biggrin::D;)

سلام

علت این بود که معماران این سبک وِیژگیهای معماری سنتی خودشون رو رها نکردن و با اختلاط اون با معماری رمانسک ، بناهایی با شیوه های توسکانی ساختن که به شدت تحت تاثیر ویژگیهای باسیلیکایی صدر مسیحیت هستند و به همین دلیل رومانسک سبک توسکان به رومانسک محافظه کار مشهور شد .
ازبناهای بارز این سبک : کلیسای پیزا در پیزای ایتالیا و کلیسای سن میناتوآل مونته در فلورانس اشاره کرد .
 

سـعید

مدیر بازنشسته
بچه ها سوالاتی که میپرسین کمی برای بقیه دوستان کمی سنگینه...(قابل توجه دومان و سیمین )
برای اینکه تاپیک بازده بهتری بده سولات رو سعی کنین طوری انتخاب کنین که کمی با مطالب دانشگاهی مطابقت داشته باشه...ممنونم از فعالیت خوبتون....
 

Pleiades.Arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه ها سوالاتی که میپرسین کمی برای بقیه دوستان کمی سنگینه...(قابل توجه دومان و سیمین )
برای اینکه تاپیک بازده بهتری بده سولات رو سعی کنین طوری انتخاب کنین که کمی با مطالب دانشگاهی مطابقت داشته باشه...ممنونم از فعالیت خوبتون....

راست میگن خب! گوش بدین دیگه! یعنی چی این کارا؟؟؟:biggrin::)
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا نداریم!؟ پس من چی ام؟ کلی فیس میدین با این سال بالایی بودن.....:cry:!!!

شرمنده اسپم دادم! مجبور شدم!
الهی .............. خب عزیزم اگه داریم چرا جواب نمی دی؟
کی فیس دادیم؟:surprised:
تازه همه یه زمانی سال پایینی بودن این اصطلاح نشون دهنده حدودی تعداد ترمهای گذرونده شده است نه حد اطلاعات و سواد عزیزم ;)
حالا خودتو ناراحت نکن جیگرم:heart:بعدا یه جوری از دلت در میارم........
عزیزم من همه اش منتظرم تو و پرندیس یا فیاض یا مهر آذین و بقیه سوال بپرسین که نمی پرسین........:que: تا جایی که یادم میاد پروین تا حالا یه سوال پرسیده آره؟
بچه ها سوالاتی که میپرسین کمی برای بقیه دوستان کمی سنگینه...(قابل توجه دومان و سیمین )
برای اینکه تاپیک بازده بهتری بده سولات رو سعی کنین طوری انتخاب کنین که کمی با مطالب دانشگاهی مطابقت داشته باشه...ممنونم از فعالیت خوبتون....
:eek::eek::eek:کمی؟در مورد این سوال آخر من ،عین کتاب بود از کتاب آشنایی با معماری جهان ....دیگه روتین تر از این کتاب داریم؟ :confused:فقط باید ورق زده می شد.....:)
من چند وقت قبل یه سوال دادم که بهترین ورودی آمفی تاتر از کجاست؟ آقای احسان لطف کردند جواب دادند، گفتند که از پشت آمفی تاتر;)خب مشخصه که برای ایشون خیلی راحت بود..من پرسیدم تا بچه هایی که سال پایینی( ببخشید تعداد سنوات تحصیلیشون کمه یا باز ببخشید ورودی....چی بگم آخه پروین جونم؟) هستند اونها جواب بدن اما جواب ندادن و ایشون جواب دادن دستشون درد نکنه ;).... وقتی دوستان دیگه جواب نمی دن چه می شه کرد؟:(سوالی که دیروز پرسیدم ، گفتم که سال پایینی ها (ببخشید باز،ورودی ها ) جواب بدن که جواب ندادن...... به احتمال قوی چون فکر میکنن سوال سخته به این تاپیک سر نمی زنن........بعد تو معماری سخت و آسون نداریم که .....بیشتر کتابها هم طراز با هم هستند.......فقط باید بهشون مراجعه بشه.....اصلا چرا بچه ها فکر می کنن باید با واحد های دانشگاهی جلو برن؟
مثلا این دانشگاه ما فعلا معماری معاصر نداده ....اما من کتابهای معماری معاصر رو شونصد بار خوندم می خواد ترم 8 یا 4 ناپیوسته بده یعنی ترم آخر:razz:یعنی من باید تا اون موقع صبر کنم؟:razz:چرا فکر می کنین باید جواب سوال رو بدونین تا جواب بدین؟ می شه گشت و پیدا کرد جوابشو.... اگه قرار باشه همه چی رو بدونیم این تاپیک به چه دردی می خوره؟
در مورد سوالات دومان، من به یه نتیجه ای رسیدم هم بچه ها رو وادار به سرچ و جستجو می کنه هم بیشتر می خواد نکته ای رو ،موردی رو ،لابلای سوالش آموزش بده تا به اطلاعات دوستان اضافه کنه .... ببخش دومان جان من نظر دادم:redface:اصلا حالا که من سوالای سخت می پرسم دوستان قبل من سوال بپرسن تا اصلا من نتونم بپرسم !;)این فکر بهتریه;)(جدی میگم)
بازم رو چشمم.من سوالای آسون می پرسم دوستان هم کم لطفی نکنن دیگه !!!!:(
لطفا سوال بعدی رو مطرح کنید;)
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
با اجازه دوستان .
سیمین جان از اینکه نظر من رو در مورد سوالات کامل شرح دادی ازت ممنونم ;). من یک نکته دیگه رو هم باید اضافه کنم. کسایی که بیشتر جواب میدن ، لزوما از بدو تولد معمار و با اطلاعات نبودن ،:razz: باور کنید من خودم برای اکثر سوالهایی که پرسیده می شد ساعتها وقت گذاشتم :confused:یک نمونش سوال سعید جان در مورد پارلمانی که سنگین ترین بنای جهانه . من به اندازه صدها صفحه دنبال او گشتم تا جواب رو دادم . :w10:
دوما متاسفانه بین تمام اقشار تحصیلی ما رسم شده که یک کلمه در مورد یک موضوع صحبت کنن مثلا شاید هیچ نیازی نباشه که برای آزامگاه کلنل پسیان:w47: ، من عکس خودش رو هم بذارم ولی احساس می کنم به واسطه دیدن این عکس دوستان مطلب بیشتر یادشون میمونه . این روحیه از زیر کار درفتن متاسفانه یکمی معضله . :evil:
در جواب سعید عزیز:w13: باید بگم من شخصا دوست ندارم اینجا و تو این تاپیک بیام و اطلاعاتم رو به رخ کسی بکشم :child:. تر جیح می دم سوالاتی رو ببینم که مجبور بشم برم دنبالش:w34: و اطلاعات کسب کنم و گر نه مطمئن هستم که همه میدونن فرم تابع عملکرده مال لویی سالیوانه !!!!:w07:
از همکاری همه دوستان و فعالیتشون در این تاپیک تشکر می کنم . خصوصا سیمین جان و سعید جان . :w17:
 

سـعید

مدیر بازنشسته
دومان عزیز امیدوارم که از صحبتام ناراحت نشده باشی....اتفاقا ازت خیلی ممنونم چون یکی از افراد فعال این تاپیک هستی....فقط منظور من این بود که سولات کمی شفاف تر باشه تا همه بتونن با اون پاسخ بدن...آخه مشاهده می کنم که تعداد افراد عضو شده معماری در باشگاه بسیار زیاده ولی تعداد افراد معدودی اینجا نظرشونو میدن...موفق باشید..

سوال بعدی رو مطرح کنید...
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
دومان عزیز امیدوارم که از صحبتام ناراحت نشده باشی....اتفاقا ازت خیلی ممنونم چون یکی از افراد فعال این تاپیک هستی....فقط منظور من این بود که سولات کمی شفاف تر باشه تا همه بتونن با اون پاسخ بدن...آخه مشاهده می کنم که تعداد افراد عضو شده معماری در باشگاه بسیار زیاده ولی تعداد افراد معدودی اینجا نظرشونو میدن...موفق باشید..

سوال بعدی رو مطرح کنید...
و گرنه من ناراحت بشم مساله ای نیست:(:razz:
بازم باید لینک بفرستم سعید جان ؟؟؟؟ حیف که حالم بده (مسموم شدم بد جور:cry::hate: ) و دکمه ی تنکس ندارم ....
و گرنه باز من سوال می پرسیدم:biggrin:
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سیمین جان ازت تو هم معذرت می خوام.:smile:..آخه با مطلبی که دومان گذاشته بود فکر کردم که حتما ناراحت شده باشه...تو هم ناراحت نمیشی میدونم...:D
انشاالله که زودتر خوب بشی....
ترو خدا یکی سوال بعدی رو مطرح کنه...اینجا همش شد اسپم...
 

nino

مدیر بازنشسته
سعید جان این سئوال رو میپرسم که تاپیک راکد نمونه شاید خیل سئوال جالبی نباشه ولی از سئوالای ارشد بوده تقریبا
سئوال 46
سیستم سازه ای استادیوم الیانز آرنا چه سیستمیه ؟

 

ehsan_y

عضو جدید
سعید جان این سئوال رو میپرسم که تاپیک راکد نمونه شاید خیل سئوال جالبی نباشه ولی از سئوالای ارشد بوده تقریبا
سئوال 46
سیستم سازه ای استادیوم الیانز آرنا چه سیستمیه ؟

سلام
ميدونم اسپم دارم مي گذارم ولي ديدم شايد ضروري باشه :
هدف از طرح اين سوال چيه ؟
آشنايي با اين مجموعه ورزشي ؟
آشنايي با اين نوع سازه ؟
واقعاً كدومشه ؟ اگه آشنايي با اين مجموعه ورزشي باشه فكر نمي كنيد بناهايي با ارزش خيلي بيشتر و آموزنده تر از اين وجود دارن ؟ يا فكر نمي كنيد سوال به اندازه كافي امكان اينو نداره ؟ بيشتر به نظر مي رسه هدف معرفي نوع سازه باشه . پس بهتر نبود توضيح بخواهيم در مورد اين سازه كه چي هست و چه امكاناتي براي اجرا مي خواهد و ... تا اين كه بچه ها وقتشونو بذارن براي پيدا كردن نام سازه .
پيشنهاد مي كنم به هدفي كه هر سئوال دنبال مي كنه توجه كافي داشته باشيم .

مثلاً اين سؤال رو ببينيد : ( كنكور 83 )
_ اگر شدت روشنایی صدا در فاصله 1 متری از منبع 30 دسیبل باشد, در فاصله 2 متری چند دسیبل خواهد بود؟
1)10 2)15 3)20 4)24
ضمناًً پيشنهاد مي كنم اين شرط كه حتما ً طرح كننده سوال جواب رو بايد بدونه برداريم تا راحت تر بچه ها سوال مطرح كنن و اطلاعات بقيه مورد استفاده قرار بدن .
من فكر مي كنم : نياز به يه خونه تكوني داريم
 
آخرین ویرایش:

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
سعید جان من اولش معذرت میخوام :redface: :

احسان عزیز، اگه طرح کننده ی سوال جواب رو ندونه که خیلی آشفتگی پیش میاد :surprised:....ببخشیدا همه سر درگم میشن:confused:....هر کی سوال می پرسه مرتب سر می زنه و جواب ها رو کنترل می کنه تا بچه ها رو راهنمایی کرده باشه و اگه جواب درست بود تایید کنه....و گرنه هر کی یه جوابی می ده و رو جوابش پافشاری می کنه اینطوری::w13: .....:biggrin::biggrin: تازه الان هم ذکر منبع لازمه جواب بدون ذکر منبع نداریم ;)
بعد هم اگه کسی سوالی داره که جوابش رو نمی دونه تو بخش سوالات می پرسه تا دوستانی که می دونن جواب بدن;)
در مورد اون سوال نوشین هم اولش ذکر کرده که علت طرحش چیه! علاوه بر اون برای این بوده که تاپیک بیشتر از این به اسپم کشیده نشه و سکوت برقرار بشه:smile:
منم موافقم باهات که باید اساسی رو این موضوع فکر بشه;)
یه پیشنهاد :ممکنه یه تاپیک برای بحث و گفتگو و ارائه ی پیشنهاد و انتقاد در این خصوص و کلا در مورد تالار معماری داشته باشیم؟ فکر بدی نیستا;) اینطوری تاپیک ها هم ازموضوعات خودشون منحرف نمی شن و به اسپم کشیده نمیشن;) نوشین جون موافقی؟؟؟؟؟
 

سـعید

مدیر بازنشسته
جواب سوال 46...

ایده اصلی معماران استادیوم، هرتزوگ و دمورن، سنت شكنی در شیوه طراحی رایج استادیوم‌های ورزشی بود. آنها قاعده كلی طراحی استادیوم را كه تقریبا از سال 1972 (زمانی ‌كه فرای اتو (Frei Otto) استادیوم المپیك مونیخ را طراحی كرد)، شروع شده بود و روش غالب در طراحی پوشش سقف استادیوم‌های ورزشی و شیوه پایداری آن (فرم‌های سازه) به‌شمار می‌رفت، كنار نهادند.
آنها با استناد به این كه طراحی استادیوم یك امر انسان‌ساز فرهنگی است نه یك كار مهندسی صرف، كار طراحی را آغاز كردند. منبع الهام آنها در طراحی استادیوم، معماری بر مبنای فرم سازه‌های كششی و سیستم‌های خرپایی یا ایده‌ای چون سازه یك پل معلق نبود، بلكه تصویر كلاژ شده‌ای از نمایش بازیكنان فوتبال در یك تئاتر باروك بود.

پوشش سقف (سقف استادیوم مساحتی حدود 37600 مترمربع را پوشش می‌دهد) و نمای بیرونی استادیوم، كه به صورت پیوسته می‌باشند، پوسته‌ای تشكیل یافته از سیستم ETFE (Ethylene Tetrafluoroethylene) است كه به صورت توده‌های لوزی شكل قرار گرفته‌اند. (تصویر 4) سیستم ETFE از یك سری المان‌های نورانی رنگی همانند یك صفحه عظیم LED (Light Emitting Diodes) می‌باشد كه قابلیت تغییر و تبدیل به رنگ‌های مختلف را دارد.
درسته؟
 

nino

مدیر بازنشسته
سلام
ميدونم اسپم دارم مي گذارم ولي ديدم شايد ضروري باشه :
هدف از طرح اين سوال چيه ؟
آشنايي با اين مجموعه ورزشي ؟
آشنايي با اين نوع سازه ؟
واقعاً كدومشه ؟ اگه آشنايي با اين مجموعه ورزشي باشه فكر نمي كنيد بناهايي با ارزش خيلي بيشتر و آموزنده تر از اين وجود دارن ؟ يا فكر نمي كنيد سوال به اندازه كافي امكان اينو نداره ؟ بيشتر به نظر مي رسه هدف معرفي نوع سازه باشه . پس بهتر نبود توضيح بخواهيم در مورد اين سازه كه چي هست و چه امكاناتي براي اجرا مي خواهد و ... تا اين كه بچه ها وقتشونو بذارن براي پيدا كردن نام سازه .
پيشنهاد مي كنم به هدفي كه هر سئوال دنبال مي كنه توجه كافي داشته باشيم .

مثلاً اين سؤال رو ببينيد : ( كنكور 83 )
_ اگر شدت روشنایی صدا در فاصله 1 متری از منبع 30 دسیبل باشد, در فاصله 2 متری چند دسیبل خواهد بود؟
1)10 2)15 3)20 4)24
ضمناًً پيشنهاد مي كنم اين شرط كه حتما ً طرح كننده سوال جواب رو بايد بدونه برداريم تا راحت تر بچه ها سوال مطرح كنن و اطلاعات بقيه مورد استفاده قرار بدن .
من فكر مي كنم : نياز به يه خونه تكوني داريم

دوست عزیز قطعا من سئوالی رو که جوابشو ندونم از بقیه نمی پرسم چون باید تایید کنم که جواب درست هست یا نه .
اما در مورد این سئوال کاملا واضح هست . من سیستم سازه رو خواستم نه اینکه معمار یا ... این بنا چیه پس هدف آشنایی با سازه بوده . وقتی تو کنکور به شما یه عکس یا مقطع از یه بنا میدن بعد میگن کدوم گزینه درمورد سازه اش درسته پس شما باید تمام سازه های تمام بناها رو بدونید . این سئوال کاملا هدفمند بوده که بچه ها فقط عکس بناها رو نبینن و بعد بگن چه خوشگله در صورتی که ندونن توش چه خبره .
اگر هم این سئوال در سطح شما نبود عذر میخوام . سطح سواد من در پایینه .
فکر میکنم اگر لطف کنید و سئوال بعدی رو مطرح کنید ما هم بیشتر یاد میگیرم که چطوری سئوال بپرسیم
ممنون
 

nino

مدیر بازنشسته
جواب سوال 46...

ایده اصلی معماران استادیوم، هرتزوگ و دمورن، سنت شكنی در شیوه طراحی رایج استادیوم‌های ورزشی بود. آنها قاعده كلی طراحی استادیوم را كه تقریبا از سال 1972 (زمانی ‌كه فرای اتو (Frei Otto) استادیوم المپیك مونیخ را طراحی كرد)، شروع شده بود و روش غالب در طراحی پوشش سقف استادیوم‌های ورزشی و شیوه پایداری آن (فرم‌های سازه) به‌شمار می‌رفت، كنار نهادند.
آنها با استناد به این كه طراحی استادیوم یك امر انسان‌ساز فرهنگی است نه یك كار مهندسی صرف، كار طراحی را آغاز كردند. منبع الهام آنها در طراحی استادیوم، معماری بر مبنای فرم سازه‌های كششی و سیستم‌های خرپایی یا ایده‌ای چون سازه یك پل معلق نبود، بلكه تصویر كلاژ شده‌ای از نمایش بازیكنان فوتبال در یك تئاتر باروك بود.

پوشش سقف (سقف استادیوم مساحتی حدود 37600 مترمربع را پوشش می‌دهد) و نمای بیرونی استادیوم، كه به صورت پیوسته می‌باشند، پوسته‌ای تشكیل یافته از سیستم ETFE (Ethylene Tetrafluoroethylene) است كه به صورت توده‌های لوزی شكل قرار گرفته‌اند. (تصویر 4) سیستم ETFE از یك سری المان‌های نورانی رنگی همانند یك صفحه عظیم LED (Light Emitting Diodes) می‌باشد كه قابلیت تغییر و تبدیل به رنگ‌های مختلف را دارد.
درسته؟

مرسی سعید جان .
این عکس رو احتمالا کسای که کنکور امسال رو دادن تو سئوالا دیدن
سازه استادیوم از بتن مسلح و به صورت یک قاب چند طبقه است
سقف کنسول شده استادیوم با 60 متر طول از خرپاهای فلزی تشکیل شده

منبع کتاب معمارب تکنولوژیک
 

پیوست ها

  • P1100797.JPG
    P1100797.JPG
    92.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]سلام بالاخره سرم خلوت تر شد و تونستم بیان تو این تاپیک[/FONT]
پاسخ:

وارتان نخستین مدرنیست معماری ایران، بود که نهضت باستان‌گرایی دوره پهلوی را مورد حمله قرار داد.او طی دو دهه 20 و 30 از پیشروترین معماران مدرن و نیز از پرکارترین آرشیتکت‌های ایران به محسوب می شد و شیوه کارهایش به “سبک وارتان” معروف شد.
وارتان هوانسیان در سال 1275 در تبریز متولد شد. او نخست در رشته نقاشی مدرسه هنرهای زیبای پاریس(بوزار) تحصیل کرد ولی پس از مدتی در معماری ادامه تحصیل داد و دروس شهرسازی را نیز فراگرفت. او در سال 1314 پس از 17سال تحصیل و کار در اروپا به ایران بازگشت و به عنوان اولین معمار مدرن ایرانی پایه‌گذار و مجری اندیشه معماران مدرن در ایران شد. شروع کار وی با استخدام در اداره شهربانی بود.
از آثار مهم وارتان، قصر شاه در سعدآباد،هنرستان دختران(خیابان سرهنگ سخایی)،تکمیل عمارت کلوپ افسران وزارت جنگ،مهمانخانه بزرگ دربند،طرح مهمانخانه ایستگاه راه‌آهن(1319-شمال شرقی میدان راه‌آهن، که ظاهراً ساخته نشد)،طرح هتل فردوسی،ساختمان یتیم‌خانه سوم اسفند،عمارت اصلی بانک سپه(اول خیابان امام خمینی)،بانک سپه بازار و نیز بانک سپه مراکز استان‌ها،سینما متروپل در خیابان لاله‌زار و سینما دیانا در خیابان شاهرضا(انقلاب)است. ضمن اینکه از او تعداد زیادی ساختمان‌های اداری،تجاری و نیز منازل مسکونی به جا مانده‌است.
وارتان اولین مدرنیست معماری ایران،نخستین شخصی بود که نهضت باستان‌گرایی دوره پهلوی را مورد حمله قرار داد با این اندیشه که:
• آیا باید از گذشته تقلید و آثار ذیقیمت قدیمی را تجدید کرد؟
• یا اینکه به آینده نگریست و معماری را با طرز زندگی جدید وفق داد؟
وارتان با این اندیشه و در طی دو دهه 20 و 30 از پیشروترین معماران مدرن و نیز از پرکارترین آرشیتکت‌های ایران بود. به گونه‌ای که شیوه و تعداد کارهای او به “سبک وارتان” معروف شد.
از ویژگی‌های کار او می‌توان به پنجره‌های بلند پله‌خانه،پنجره افقی،روکار و نازک‌کاری‌های سیمانی،ایجاد خم در نبش ساختمان‌های دو نبش،سایه‌بان و لبه سیمانی بالای پنجره‌ها و نیز دور ساده سقف که در میان معماران به چفته وارتانی مشهور است اشاره کرد.
منبع:کیانی، مصطفی، معماری دوره پهلوی اول ،موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران،زمستان1383
 
آخرین ویرایش:

سـعید

مدیر بازنشسته
درسته....سوال رو حال میکنین چه آسون بود...:D
سوال 48 رو مطرح کنید...
 

سـعید

مدیر بازنشسته
قره كليسا از بناهاي مذهبي متعلق به ارامنه بوده كه در جنوب ماکو و 20 كيلومتري شمال شرقي چالدران در كنار روستايي به همين نام واقع شده است. قره در زبان آذری به معنای "سیاه" است و وجه تسمیه این نام سیاه بودن قسمتی از کلیسا است. ظاهرا ساختمان اصلی کلیسا تماما از سنگ های سیاه ساخته شده که پس از بازسازی قسمتی از سنگ ها به وسیله سنگ های سفید جایگزین شده است. به احتمال زیاد این عمل به صورت عمدی انجام شده تا آیندگان از شکل و ظاهر اولیه کلیسا مطلع باشند.




قسمت های قدیمی و بازسازی شده قره کلیسا

اگر درسته که اطلاعات بیشترشو بزارم...


اطلاعات بیشتر..
 
آخرین ویرایش:

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
قره كليسا از بناهاي مذهبي متعلق به ارامنه بوده كه در جنوب ماکو و 20 كيلومتري شمال شرقي چالدران در كنار روستايي به همين نام واقع شده است. قره در زبان آذری به معنای "سیاه" است و وجه تسمیه این نام سیاه بودن قسمتی از کلیسا است. ظاهرا ساختمان اصلی کلیسا تماما از سنگ های سیاه ساخته شده که پس از بازسازی قسمتی از سنگ ها به وسیله سنگ های سفید جایگزین شده است. به احتمال زیاد این عمل به صورت عمدی انجام شده تا آیندگان از شکل و ظاهر اولیه کلیسا مطلع باشند.




قسمت های قدیمی و بازسازی شده قره کلیسا

اگر درسته که اطلاعات بیشترشو بزارم...


اطلاعات بیشتر..
مرسی از جوابت اما اشتباه بود .در ضمن نام طراح مهمه
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
1 راهنمایی نام این معمار رو ممکن کم شنیده باشین یا اصلا نشنیده باشین.موضوع سوال نام معمار
اگه خواستین بازم راهنمایی کنم
 

ehsan_y

عضو جدید
دوست عزیز قطعا من سئوالی رو که جوابشو ندونم از بقیه نمی پرسم چون باید تایید کنم که جواب درست هست یا نه .
اما در مورد این سئوال کاملا واضح هست . من سیستم سازه رو خواستم نه اینکه معمار یا ... این بنا چیه پس هدف آشنایی با سازه بوده . وقتی تو کنکور به شما یه عکس یا مقطع از یه بنا میدن بعد میگن کدوم گزینه درمورد سازه اش درسته پس شما باید تمام سازه های تمام بناها رو بدونید . این سئوال کاملا هدفمند بوده که بچه ها فقط عکس بناها رو نبینن و بعد بگن چه خوشگله در صورتی که ندونن توش چه خبره .
اگر هم این سئوال در سطح شما نبود عذر میخوام . سطح سواد من در پایینه .
فکر میکنم اگر لطف کنید و سئوال بعدی رو مطرح کنید ما هم بیشتر یاد میگیرم که چطوری سئوال بپرسیم
ممنون
مديريت محترم تالار بنده قصد جسارت به شما رو نداشتم .
فقط خواستم نظرمو بگم . پيشنهاد مي كنم فقط به مطالعات و سوالاتتون از اين جهت نگاه نكنيد كه "كنكور". زندگي حرفه اي خيلي مهم تره . وقتي توي يه جمع حرفه اي حرفي براي گفتن نداشته باشين يا نفهمين بقيه چي دارن مي گن متوجه مي شين كه كنكور هدف كوچيكي بوده . افراد فعال اين تاپيك رو من درست نمي شناسم ولي اين طوري كه فهميدم از استاتيد محترم دانشگاه هستن و بعضي وقتا صرفا دانشگاهي با مسائل برخورد مي كنن .
دوستان : بياييد ما از اون مهندسايي نباشيم كه زيردستامون بهمون بخندن و بگن كي به اين مدرك داده .
بازم عذر خواهي كنم .
موفق باشيد .
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا