یا ضریب هوشی تون جمیعا خیلی بالا بوده پس خوش به حالتون! یا حافظه تون خیلی ضعیفه چیزی یادتون نمیاد بازم خوش به حالتون! یا زبان مادری رو انقدی که خودتون تصور می کنین خوب بلد نیستین و حساسیتی هم روش ندارین مجددا خوش به حالتون ...پس ما چرا بجز زبان مادری خودمون، فارسی رو هم همزمان یاد گرفته بودیم؟. اصلا یادم نمیاد هیچ مشکلی داشته باشیم.
کارتون که دیگه نگاه میکردید...
کتاب...
شخصی میگفت اکثر معلمان ایرانی عاقبت به خیرند.
گفتم چطور؟
گفت وقتی به بازنشستگی میرسند اگه ازشون بپرسی که:
خونه ی شخصی داری؟ میگن خیر
ماشین مدل بالا داری؟ میگن خیر
دخترت را شوهر دادی؟ میگن خیر
پسرت را داماد کردی؟ میگن خیر
مکه یا سفر خارجی رفتی؟ میگن خیر
و...
واقعا درست میگن که معلم های ایرانی عاقبت به «خیر» اند!
سلام علیکمپس ما چرا بجز زبان مادری خودمون، فارسی رو هم همزمان یاد گرفته بودیم؟. اصلا یادم نمیاد هیچ مشکلی داشته باشیم.
کارتون که دیگه نگاه میکردید...
کتاب...
یا ضریب هوشی تون جمیعا خیلی بالا بوده پس خوش به حالتون! یا حافظه تون خیلی ضعیفه چیزی یادتون نمیاد بازم خوش به حالتون! یا زبان مادری رو انقدی که خودتون تصور می کنین خوب بلد نیستین و حساسیتی هم روش ندارین مجددا خوش به حالتون ...
اتفاقا بر خلاف تصور عمومی درآمد یه معلم از بالاتریناست تو جامعه ما!!!
درآمدی که دبیرا و معلمای مطرح و کارکشته از طریق موسسات و انواع روش های نو مث تدوین کتابای پرفروش کنکور و سی دی های آموزشی دارن از بالاترینا هست تو کشور ما، خیلیاشون حتی کارشونم خوب نیست ولی درآمد خیلی خوبی دارن... همین طور معلمای دوره های ابتدایی و راهنمایی که کلاسای نمونه دولتی و تیزهوشان برگزار میکنن نسبت به هم رده هاشون تو مشاغل دیگه همچین بد نیست وضع شون!
اگه معلمی توانایی فوق العاده ای تو تدریس نداره و فقط میخواد مث یه کارمند وقت شو به جای اداره تو مدرسه بگذرونه بازم به لطف سیستم استخدامی امن و بدون بازخواست -!- درآمد و مزایاش نسبت به یه مهندس یا حسابدار خیلی بالاتره! یه مهندس اگه سابقه و توانایی کار ویژه و منحصر به فرد نداشته باشه از 8 صبح تا 5 عصر باید کار کنه برای حقوق معادل قانون کار که البته به دلیل تعلق به بخش خصوصی از امنیت شغلی هم خبری نیست حتی گاهی از تعطیلات نوروز خبری نیست. اینو مقایسه کن با یه معلم معمولی که استخدام دولته و حقوقش خیلی بالاتر از قانون کاره با ساعات کاری کمتر و خوابیدن زیر باد کولر تابستون!!!
اگه کسی صرفا تربیت معلم درس خونده باشه و کلا هیچی یاد نگرفته باشه، خب تو بقیه رشته ها و مشاغل هم فارغ التحصیلایی که هیچی بلد نیستن بیکار میگردن اینم باز منحصر به شغل شریف معلمی نیست!!!
در کل به جز یه سری رشته های خاص علوم پزشکی و یه سری مشاغلی که به سرمایه و فکر اقتصادی وابسته ان -انبوه سازی/ کارخانه/ ... - فک نمی کنم مشاغل دیگه ای باشن که درآمدشون چندان از معلمی بالاتر باشه!!! اگه شما میخوایین یه مهندس/تاجر خلاق و نابغه رو با یه معلم کاملا متوسط یا حتی زیر متوسط مقایسه کنین دیگه یه مقدار باید تو سیستم قیاس و منطق تون تجدید نظر کنین، وقتی مشاغل رو مقایسه می کنین باید هم رده ها رو در نظر بگیرین نه اینکه بهترین یکیو با معمولی اون یکی مقایسه کنید!!!
سلام علیکم
دلیلش اینه که زبان مادری شمالیها گویشی از زبان فارسی هست به اسم مازنی، گیلکی، .... زبان مادری شما در اصل یک گویش هست از زیر شاخه فارسی. یعنی زبان نیس گویش هست و زبان کاملاً جدایی نیست و معلم های شما هم احتمالاً به زبان خود شما صوبت می کردن و در گذر زمان یادتون رفته.
کارتون های مورد علاقه ما هم به زبان فارسی نبود
هر جمعه دو تا کارتون دوبله شده ی بداهه گویی و یکی دو تا مسابقه محلی و چند برنامه برای دوران بعد از مدرسه بود و هیچ ارتباطی به درس ندارن.
در ضمن در مقابل این قضیه که صحبت از یک خطه با میلیون ها دانش آموز و دبیر و مشکلات اونها در بهره وری یادگیری در طی برهه زمانی 12 ساله به زبانی کاملاً جدا هست (نه خود یادگیری) که زمانی گذشته و شاید در فهم و انتقال درست مطلب از خود فارسی زبوونها هم بهتر باشند و نیازی به مبالغه ندارن، اینکه یک نفر با گویشی از خود همون زبان اصلی هیچ مشکل نداشته باشه، دلیل نمی شه که صورت مسأله پاک بشه...
منم مشکلی نداشتم به هر حال کنار می اومدیم اما دلیل نمیشه واقعیت رو نبینم
روز بخیر
در ابتدا مجبورم تکرار کنم هدف تاپیک و حرفای ماها انتقاد از سیستم و برنامه غلط آموزشی هست! خود معلمین محترم هم محصولات این سیستم هستن نه برنامه ریزاش که انقد به وکیل مدافعاشون برخورده!!! آدم شک میکنه شاید بعضی افراد واقعا توانایی خاصی جز بدون لهجه صحبت کردن در خودشون نمی بینن که وقتی میشنون اولویت استخدام باید مهارت های مهمتری باشه انقدر آشفته میشن و گرنه دلیلی برای این همه جبهه گیری وجود نداره!!! یا نمی دونم اضافه شدن چند کتاب آموزش زبان محلی برای مدارسِ مناطق مربوطه دقیقا چه ایرادی داره که انقد باید فشار بیاره!!!سلام. هوش و حافظه (خوب) که بله! ولی زبان مادری رو بدون مشکل صحبت میکردیم و میکنیم.
شما چرا تلاش شخصی (کلاس خصوصی و...) رو ربط میدی به بقیه مسئله!؟
بله کلاس خصوصی خواهان داره چون لابد راندمان داره!
دوم اینکه گویا اصلاً اطلاعی از وضعیت حقوقی و مزایا و میزان بازده دیگر مشاغل ندارید که همچین مقایسه غلطی رو انجام میدین. مهندس توی شرکت خصوصی و اینا که نشد دلیل. برید یه بررسی انجام بدید از میزان حقوق خیلی ارگان ها.
سوم؛ همیشه برام خیلی عجیب و ببخشید منزجر کننده بوده این حرف (تابستونا معلما بیکارن!) و زیر باد کولر هستن!. شما اگه خودت معلم بودی از این حرفت عقب نشینی میکردی. (معلم نیستم ولی بهرحال یه چیزایی میدونم)
بیشتر ازاین هم فعلا صحبتی ندارم.
باشه ... ولی براتون بد هم نشده. بهرحال باید از یه جایی فارسی رو یاد میگرفتین... پس چه بهتر از اول باشه تا بعدا مشکلی پیش نیاد براتون و سخت نشه قضیه.
سلام
ترکی یکی از زبانهای با اصالت و کامل دنیاست.و لازمه که حفظ و حراست بشه.
جواب سئوال شما خیلی ساده است : به همان دلیلی که زبانهای انگلیسی و عربی تدریس میشن.
سلام.سلام
من به عنوان کسی که سه زبانه بودم، و توو مقاطع مدرسه و حتی دانشگاه به زبان غیرفارسی هم بهمون تدریس شده، و لهجه های متفاوت کردی ترکی و گویش های مختلف شاهرودی مشهدی و و ها رو از معلم یا استادها توو کلاس های عربی انگلیسی و صرف فارسی شنیدم ، با این مورد که اکسنت محلی خودش رو توو گفتارش نشون بده،از نظر فهم اون مطلب هیچ مشکلی نداشتم
توو کلاسهایی که خود معلم به زبان مادری بچه ها تدریس می کرد و متقابلاً موقع پرسش شفاهی هم به زبان مادری توضیح می دادن، که باعث می شد هم بهره وری یادگیری بالا بره هم اینکه همه اون درس رو با شوق بیشتری می خوندن چون وسطش آزاد بودن که کانال رو عوض کنن و هر جور دلشون می خواد با هر زبانی توضیح بدن...
اجبار بدترین نوع یادگیری در آموزش هست!
زبان فارسی حتی جز ده زبان زنده دنیا هم نیس! متون فارسی در کتب سطح ابتدایی هم به قدری افتضاح نگاشته شده که اگه فرصتی باشه یک نمونه حتماً می ذارم که ببینید مشتی حرف بی مفهوم هستن که کنار هم چیده شدن برای پر کردن صفحات نه انتقال صحیح دانستنی ها ... گویش های فارسی بیشتر جای تامل دارند که بهتره روی اونا زوم بشه که هیچکس فارسی شیوا و سلیس صحبت نمی کنه
برعکس زبان های بومی دیگه که توو ایران صحبت میشه مثل عربی، ترکی جزء ده زبان ثبت شده زنده دنیا هستن و بیش از حداقل 40 درصد مردم ایران ترک هستند! عرب زبان ها هم هر چند در اقلیت هستن ولی باز هم قابل توجه هست.
من خودم ترکیه رو دوست دارم ولی سیاست عثمانی داره بقیه قومیت هاشون رو نابود می کنه ولی تا چند سال آینده یکی از قدرت های جهانی میشن در سطح اروپا.
سلام. کی گفته من شمالی ام؟!.
پس شما اعتقاد دارین هر زبانی بجز ترکی، گویش هست و نه زبان؟!.
اینطور نیست.
معلم های ما فارسی صحبت میکردن. صوبت نمیکردنا.... صحبت میکردن.
باشه ... ولی براتون بد هم نشده. بهرحال باید از یه جایی فارسی رو یاد میگرفتین... پس چه بهتر از اول باشه تا بعدا مشکلی پیش نیاد براتون و سخت نشه قضیه.
سلام.
عذر میخوام شما ارزش زبانی رو چطور تشخیص میدید؟
این زبان ترکی که میگید رسم الخط هم نداره.
تو اون بخشنامه اصلا زبان مد نظر نیست.بلکه مساله داشتن لهجه غلیظه...که بخشنامه ظالمانه ایه.کاملا بی معنی و مسخره.
ولی همونطور که دوستمون گفتن یه زبان باید مشترک باشه.
سلام.
اون معیارهایی که برای زبان های زنده دنیا و رتبه بندیشوندر نظر میگیرن خیلی قابل اعتنا نیست.
مثلا انگلیسی که جز سخیف ترین زبان های غربه ،شده زبان اول.
این زبان ترکی که میگید رسم الخط هم نداره.
من از روی دستخط خودش به زبان فارسی ترجمه کردم رسم الخط ها تقدیم شما
سلام.سلام مجدد. لطفاً پس زبان مادری تون رو بگین تا ما هم بدونیم که کدوم زبان مادری اینقدر به فارسی نزدیکه!
هر زبانی یک شکل و فرمت محاوره ای داره یک فرمت رسمی!
وقتی کارتون رو با مباحث فیزیکی مقایسه می کنین پس محاوره و رسمی و همه انواع زبان رو یکی می دونین! صحبت و صوبت مثل دستمال و دسمال هست مهم اینه که منظور گوینده رو متوجه بشین نه اینکه غلط املایی دربیارین
مولانا به زبان ترکی شعر نوشته اگه رسم الخط نداشت آیا می تونست بنویسه؟
شهریار هزاران متن شعری نوشته، آیا بدون رسم الخط می تونست بنویسه؟
ترکی فرمت لاتین و فرمت ابجد داره .... شما که تاریخ رو بهتر از ماها خوندین
مهم اینه که در ابتدا یک زبان بوده و یک انسان !
تفاوت ها و اختلاف ها ملیتها ، و زبان های متفاوت به وجو د آورده ... یک زبان رو دو نفر متوجه نمی شن!
مهم اینه که بدونیم زبان یک ابزار هست برای انتقال مفهوم و معنا
وقتی این ابزار مایه مباهات بشه یا مایه تحقیر، خسران و عقب ماندگی تنها یک مورد از بازخوردهای منفی اون خواهد بود.
فرض کنیم رتبه ای در کار نباشه ( هر چند که رتبه ها بر اساس تعداد جمعیت هستن نه فورس ماژوری عده ای)، مهم اینه که چند نفر جمعیت از ابزار واحد می توانند استفاده کنند تا بدون تحقیر و تمسخر و کج فهمی معنا رو دریابند؟؟ اجبار در اینکه با ابزار A نباشه و با ابزار B باشه، رو عقل سلیم رد می کنه.
سلام به دوست فلسفه پژوه و مفهوم گرای عزیزسلام.
ببخشید مواردی که در مورد رسم الخط گفتید درست نیست.
رسم الخط یعنی الفبای مستقل.
شما فینگیلیش رو ببینید...اون مواردی که شما نشون دادید شبیه فینگیلیشه.
اینکه مثلا من مقاهیم فارسی رو با الفبای انگلیسی بنویسم.
در اینکه ترکی یک زبانه شکی توش نیست....وقتی زبان هارو رتبه بندی میکنیم،اونطور که اندیشمندان سطح بندی میکنن، مساله تحقیر یک زبان و افتخار به زبان دیگه ای نیست....هر زبانی بسته به ارزش معنایی مفاهیمش و عمق معناییشون ،ارزش پیدا میکنه.
یه وقتی با یه دوست گیلانی(خودم هم گیلانی هستم) صحبت میکردم میگفت ما چقدر واژه گیلکی داریم ما به ازای موارد مختلف....گفتم این خوبه ولی به زبان وزن و ارزش نمیده. اینکه ما به ازای مفهومی داریم برای درخت و زمین و سبزه و گل و گاو و گوسفند و ... افتخار آمیز نیست ...تو آفریقا هزاران زبان این شکلی وجود داره.
ارزش زبانی در اینه که مفاهیم انتزاعی داشته باشه که بتونه معرفت شما رو نسبت به واقعیت و بعد اون حقیقت بالا ببره.
مثلا چند تا مفهوم داری که بتونه ،زمان رو توضیح بده...یا دل رو توضیح بده و خیلی موارد دیگه.
خیلی از قوم ها در زمین هستن که صرفا به دلیل کم ظرفیت بودن زبان مادریشون ،قدرت فهم مفاهیم معرفتی رو ندارن....یا یه مفهوم غلط معرفتی ،یهو یه قومی رو هزاران سال کافر و ملحد بار میاره...طوری که پالس مثبت فطرتشون هم به انحراف کشیده میشه.
Perso-Arabic | Latin | Cyrillic | Latin | IPA |
---|---|---|---|---|
—1929 | 1929–1939 | 1958–1991 | 1992— |