عدالت خدا....

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار
این مطلب سوال یک نفر بود که ا زمن پرسید وجواب ایشون هم در متن هست
ممنون میشم جواب این سوالات بدین وآیا این برداشت ا زخدا درست هست وبا چه استدلالی این سوالات را د رذهن خود جواب دهیم :cool:
...............

خدا روی چه عدالتی به بعضی بنده هاش نعمت (سلامتی,رفاه,...)میده به بعضی ها نه؟
چرا از بنده هاش انتظار اطاعت و بندگی خودشو داره؟ چرا اگه کسی طبق میل خدا عمل نکنه میره جهنم؟
اصلا چرا انسان هارو در خوشی و شادی نمی آفرینه؟ چرا باید بنده ها همش عذاب بکشن که قراره بعد از مرگ برن بهشت با صدتا هوری و پری خوش باشن؟
اصلا چرا از بنده هاش قبلش سوال نکرد که میخوای با عذاب بیافرینمت یا نه؟

جواب:
خداوند برای خودش سرگرمی درست کرده اگه اطاعت منو کنی میری بهشت با ۱۰۰ تا هوری و پری و میوه های فلان - اگه اطاعت منو نکنی میری جهنم میسوزی
خب این معنیش میشه اختیار و آزادی؟ آزادی که با شرط باشه که آزادی نیست
 

Paydar91

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز

خدا روی چه عدالتی به بعضی بنده هاش نعمت (سلامتی,رفاه,...)میده به بعضی ها نه؟
خب قرار نیست که همه مثل هم باشند و خدا هرکی رو دیده و بعد بهش یه نعمتی رو داده یا محروم کرده وهمش از روی حکمته (که میتونم نمونه های زادیشو خواستید مثال بزنم که اگه بعضی ها از اون چیزی که محرومند محروم نبودند چیکار میکردند)

چرا از بنده هاش انتظار اطاعت و بندگی خودشو داره؟ چرا اگه کسی طبق میل خدا عمل نکنه میره جهنم؟
چون که مثلا همون طور پدر ومادر هیچ وقت بد فرزندشونو نمیخوان خب خدا هم خوبی اشرف مخلوقاتشو میخواد و همون طور که پدرو مادرای عزیز به فرزندای به حرف گوش کنشون از هیچ کمکی و محبتی دریغ نمیکنند خب خدا هم همین طوریه باید یه فرقی بین بچه خلف و بچه ی خوب باشه که اگه غیر این بود پناه میبرم به خدا عدالت خدا کجا میرفت

اصلا چرا انسان هارو در خوشی و شادی نمی آفرینه؟ چرا باید بنده ها همش عذاب بکشن که قراره بعد از مرگ برن بهشت با صدتا هوری و پری خوش باشن؟
کی گفته هرکی بره اون دنیا بهش خوش میگذره و با صدتا حوریه بهشتیه بعدشم خدا انسان ها رو در شادی افریده همین ما ادماییم که جنگ میکنیم به حق هم تجاوز میکنیم و....پس اگه خوشی نیست تقصیر خودمونه-----


اصلا چرا از بنده هاش قبلش سوال نکرد که میخوای با عذاب بیافرینمت یا نه؟
این دیگه از اون سوالا بود!!!!!!

جواب:
خداوند برای خودش سرگرمی درست کرده
(خیلی واقعا این حرف اون طرف نهایت ناشکری و بی احترامی به خداست) اگه اطاعت منو کنی میری بهشت با ۱۰۰ تا هوری و پری و میوه های فلان - اگه اطاعت منو نکنی میری جهنم میسوزی


خب این معنیش میشه اختیار و آزادی؟ آزادی که با شرط باشه که آزادی نیست
----خب باز دوباره مثال میزنم یک پدر و مادری فرزنشونو ازاد بزارند بعد اگه به راه خلاف رفت چی میشه؟؟؟به نظر من هیچ تناقضی نیست.
 

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست عزیز خداوند عادل هست. مطمئن باش به عدالت رفتار می کنه.
ولی اگه ما عدالتشو نمی بینیم به خاطر اینه که عدالت خداوند همراه با حکمت می باشد در حالیکه ما از درک حکمت کار خداوند عاجزیم به همین خاطر گاهی عدالت خداوند رو حس نمی کنیم.


مثلا چرا یکی به یه جایی میرسه ولی یکی نه مطمئن باش حکمتی در کاره شاید به نفع طرفه که مثلا فلان ماشینو نداره که مثلا اگه داشت خودشو به کشتن می داد.


لبته از این نکته هم نمیشه غافل بود گاهی ما انسانها خودمان مسبب بدبختی ها و عذابهایی که در زندگی دچار اون میشیم هستیم و هیچ ربطی به خدا نداره.وقتی شخصی میره معتاد میشه تقصیر خداست عدالت خدا زیر سوال میره؟ وقتی خودش دوست داره بدبخت شه به خداوند چه؟

عدالت اینه که خدا راه درست رو به هر دو انسان نشون داده ولی بازم یکی بدبخت و دگیری خوشبخت میشه.
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوستان گفتند بعضی مطالبو، منم در حد خودم نظرمو میدم:

خدا روی چه عدالتی به بعضی بنده هاش نعمت (سلامتی,رفاه,...)میده به بعضی ها نه؟
باید ببینیم تعریف نعمت چیه، و اینکه آیا دادن نعمت به طور یکسان به همه عدالته یا نه؟
تقریبا نصف بیشتر و شاید 90% بلاها و دردسرهایی که انسان می کشه دقیقا توی چهارچوب نظام علت و معلولی قابل توجیهه، یعنی هر چیزی نتیجه طبیعیه رفتاریه که ما انجام میدیم، حالا چه در مورد سلامتی چه در مورد رفاه...
این یک بخش قضیه
بخش دیگه قضیه هم امتحانه خداست، البته امتحان همه ی معنیش این نیست که خدا انسانو میخواد بسنجه، خیلی وقتها مشکلات باعث رشد انسانه، مثل سنگ که تا وقتی تیشه نخوره تو سرش مجسمه نمیشه، انسان هم اگه همیشه تو رفاه و نعمت و .... باشه به هیچ جا نمیرسه.
اصولا تا سختی نباشه قدر نعمتو آدم نمیدونه!
حالا عدالت خدا کدومه؟ اینکه بنده اش رو تو پر قو بذاره که نفهمه خوشی چیه؟ عدالت خدا اینه که نتیجه طبیعیه رفتار هر فردی رو بهش نشون نده؟


چرا از بنده هاش انتظار اطاعت و بندگی خودشو داره؟ چرا اگه کسی طبق میل خدا عمل نکنه میره جهنم؟
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ . الذاريات / 56
هدف خلقت انسان پرستش خداست، این اسمش انتظار داشتن نیست، اسمش وظیفه است، و اتفاقا همین اطاعت و بندگی خداست که باعث رشد انسان از نظر معنوی و غیر معنوی میشه.
فطرت انسان هم این مساله رو تایید میکنه، فطرت ها همه گرایش به پرستش دارند، جهت این پرستش منتها باید تعیین بشه...

گویا این دوستمون خدا رو یه چیزی مثل انسان در نظر گرفته که براش "میل" تعریف میکنه، جهنم و بهشت میل خدا نیست، باز هم نتیجه طبیعی اعمال خودمونه، اون اعمالی که به علت محدودیت مادی این دنیا قابل مجازات یا پاداش نیست و اون دنیا که این محدودیت ها نیست پاداش یا مجازاتش اعمال میشه.

اصلا چرا انسان هارو در خوشی و شادی نمی آفرینه؟
چون اونوقت معنی خوشی و شادی از بین میرفت، تا بد نباشه خوب مفهومی نداره!

چرا باید بنده ها همش عذاب بکشن که قراره بعد از مرگ برن بهشت با صدتا هوری و پری خوش باشن؟
نمیدونم منظور این دوستمون از کشیدن عذاب چی بوده! شاید منظورش حرام بودن برخی کارهاست که خب دلیلش اینه که کارهای حرام باعث میشه انسان از اون فطرت الهیش دور بشه و از مسیر پرستشش و از مسیر هدف خلقتش دور بشه! کسی که اطاعت خدا رو به مفهوم واقعیش بکنه عذاب نمیکشه!

اصلا چرا از بنده هاش قبلش سوال نکرد که میخوای با عذاب بیافرینمت یا نه؟
این هم باز جوابش شبیه سوالای قبلیه، عذاب و پاداش نتیجه طبیعی اعمال خود ماست، و این نتیجه طبیعی رو خدا طبق شناختی که از انسان داشته وضع کرده...

جواب:
خداوند برای خودش سرگرمی درست کرده اگه اطاعت منو کنی میری بهشت با ۱۰۰ تا هوری و پری و میوه های فلان - اگه اطاعت منو نکنی میری جهنم میسوزی
خب اونوقت این سرگرمه چه سودی برای خدا داره؟ تو اطاعت خدا رو بکنی چی به خدا میرسه؟ اطاعت نکنی چی از خدا کم میشه؟
بلاخره هرکس با هر سرگرمی ای میخاد به یه چیزی برسه!!! (البته فرض این حرف هم باز خدا رو مثل انسان در نظر گرفته و خصوصیات انسانی براش قائل شده!)


خب این معنیش میشه اختیار و آزادی؟ آزادی که با شرط باشه که آزادی نیست
خب پس چیه اسمش؟
وقتی تو میتونی انتخاب کنی بین دو چیز اسمش اختیاره دیگه! انتخاب کن بین رفتن زیر تریلی و نرفتن، بری زیر تریلی میمیری، نری زنده میمونی، این هم شرط داره!
این آزادی هم با اون ازادی که توی محافل غربی و اینها ازش تعبیر میشه کلی توفیر داره، اونها یا اصلا برای آفرینش انسان هدفی قائل نیستن برای همین از همه ممنوعیات برای انسان تعبیر به سلب آزادی میکنن، مثلا کنترل شهوت براشون سلب آزادیه! ولی وقتی هدف از آفرینش انسان تغییر کرد، مفهوم ممنوعیات هم فرق میکنه، اتفاقا اینجا ممنوع کردن برخی چیزها اسمش آزادیه، آزادی و رهایی از قید و بندهای مادی که نمیذاره انسان به هدفش که همون پرستشه برسه...

ببخشید اگر طولانی شد!
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
...............
خدا روی چه عدالتی به بعضی بنده هاش نعمت (سلامتی,رفاه,...)میده به بعضی ها نه؟
خب باید دید نعمت چه معنی میده چون اینایی که شما گفتی بیشتر وقتها ممکنه نغمت باشه!!
انبیاء معمولا هیچ کدوم رفاه تو زندگیشون نداشتند پس اصلا ملاکی برای نعمت محسوب نمیشه ضمن اینکه بیشتر این مشکلات تابع علت و معلوله یعنی یک نفر که کور مادرزاد میشه ممکنه به خاطر ازدواج فامیلی باشه و...
اما حالا فرض بگیرید این رابطه علت و معلولی رو خدا نادیده بگیره(چیزی که خودش قرار داده)فکر بکنید همه دنیا میشه رفاه و خوبی و سلامتی در نتیجه اگر هم نعمت باشند معنی نمیدند چون متضادی براشون متصور نیست که بوسیله اون معنی بگیرند!!
در کل هدف این دنیا رسیدن به خداست وگرنه سلامتی و رفاه و... همه مال این دنیا هستند و کاربردشون هم به شخصش بستگی داره
چرا از بنده هاش انتظار اطاعت و بندگی خودشو داره؟ چرا اگه کسی طبق میل خدا عمل نکنه میره جهنم؟
بحث جهنم بحث مفصلیست اما جهنم مطلق فقط مخصوص کفار ملحده و در دیگر موارد برای پاک شدن اون موجوده
معمولا این سوالها زمانی پیش میاد که هدف خلقت و خدای خود و خود رو نشناخته باشیم چون در این صورت دقیقا سوال برعکسش برامون پیش خواهد آمد!
اصلا چرا انسان هارو در خوشی و شادی نمی آفرینه؟ چرا باید بنده ها همش عذاب بکشن که قراره بعد از مرگ برن بهشت با صدتا هوری و پری خوش باشن؟
این سوال کاملا از دید دنیای مادیه چون اگر ایمان به معاد باشه این سوال اصلا معنی نمیده نشونه این دید هم اینه که فکر میکنه بهشت فقط حوری و غلمان اونم به شکل زمینش
اما خب بعضی ها هم تو این دنیا عذاب میکشند چون نتیجه عمل خودشونه و اتفاقا بهتر هم هست براشون چون اون دنیا دیگه اختیاری وجود نداره
اصلا چرا از بنده هاش قبلش سوال نکرد که میخوای با عذاب بیافرینمت یا نه؟
قبل از آفریدن باید از کی میپرسید؟؟؟
جواب:
خداوند برای خودش سرگرمی درست کرده اگه اطاعت منو کنی میری بهشت با ۱۰۰ تا هوری و پری و میوه های فلان - اگه اطاعت منو نکنی میری جهنم میسوزی
خب این معنیش میشه اختیار و آزادی؟ آزادی که با شرط باشه که آزادی نیست
خدا میگه اگه رحمت من 100 قسمت باشه یک قسمتشو تو دنیا خرج بندگانم کردم(به تمام اشکال)و 99 تای اون رو نگه داشتم قیامت خرجش کنم پس این دیدهای ماتریالیستی نه خوبه نه درست
آزادی هم در عمل انسانه نه در انتخاب بهشت و جهنم!!

کلا اگه این سوال برخواسته از ذهن یک موحد باشه علتش میتونه این باشه که اصول دینش هم کاملا تقلیدیه شایدم اصلا نمیدونه اصول دین چیه!!!
این دنیا فوقش 100 ساله پس نمیشه عدالت خدا رو فقط تو این دنیا نگاه کرد اونم چه نگاهی؟!!!نگاهی که فقط محدود به ظاهره!!
ولی عدل با عقل کاملا اثبات میشه
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز




بحث جهنم بحث مفصلیست اما جهنم مطلق فقط مخصوص کفار ملحده و در دیگر موارد برای پاک شدن اون موجوده
مرسی جواد جان، به نکته خوبی اشاره کردی، تا اونجایی که میدونم مامن اصلی اکثر انسانها بهشته، ولی برای دیدن نتیجه اعمالشان و پاک شدنشون چند وقتی رو در جهنم خواهند بود، در جهنم بودن هم بستگی به میزان گناهان اون فرد داره...
 

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز
فکر کنم جواب نصف سوالاتتون تو این شعر باشه!!
داد درویشــــــی از سر تمــــهــیــــد
سر قلیــــان خویش را به مــــریـــــد
گفت کز دوزخ ای نـــــکـــو کـــــــردار
قـــــدری آتــــش به روی آن بگــــذار
بگــــرفت و بـــبـــــرد و بـــــــــاز آورد
عقـــــــــد گوهـــــــــر ز درج راز آورد
گــــــــفت در دوزخ هــرچـه گـــردیدم
درکـــات جحیـــــــــــم را دیــــــــــدم
آتـــش و هیــــــزم و ذغــــال نبــــــود
اخگـری بهــــــر اشتــعـــــال نبــــــود
هیــــچ کس آتشــــــی نمی افروخت
ز آتش خویش هر کسی می سوخت

---------------------------------------------------
ضمنا نعمت چیست؟
آیا مادیات نعمتند!

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَینَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَیثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یكُونُ حُطَامًا وَفِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ«الحدید/20»

یا

«أَ یَحْسَبُونَ أَنَّما نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مالٍ وَ بَنِینَ * نُسارِعُ لَهُمْ فِی الْخَیْراتِ بَلْ لا یَشْعُرُونَ» (55-56/مومنون)؛ آیا اینان گمان مى‏كنند كه اگر مال و فرزندان [و یا هر نعمتی که] به ایشان دادیم، از این جهت بوده كه دوستشان داشته‏ایم و یا نزد ما احترام داشتند لذا خواسته‏ایم خیرشان را زودتر به ایشان برسانیم؟ نه؛ بلكه مطلب، عكس این است، ولى آنان حقیقت امر را درك نمى‏كنند.

وَ لا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ أَوْلادُهُمْ إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُعَذِّبَهُمْ بِها فِی الدُّنْیا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ» (85/توبه)
اموال و فرزندانشان تو را به شگفت نیاورد [این‏ها براى آنان خوشبختى نیست‏] خدا فقط مى‏خواهد آنان را در دنیا به اموال و فرزندانشان عذاب كند، و در حالى كه كافرند جانشان درآید.

ودرکل برای این بحث اولین نکته اینکه بفهمیم هدف از زندگی در دنیا چیه؟
و دوم دنیارو با چشم ظاهری خودمون نبینیم!


 

Hosse!N_206

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این مطلب سوال یک نفر بود که ا زمن پرسید وجواب ایشون هم در متن هست
ممنون میشم جواب این سوالات بدین وآیا این برداشت ا زخدا درست هست وبا چه استدلالی این سوالات را د رذهن خود جواب دهیم :cool:
...............

خدا روی چه عدالتی به بعضی بنده هاش نعمت (سلامتی,رفاه,...)میده به بعضی ها نه؟
چرا از بنده هاش انتظار اطاعت و بندگی خودشو داره؟ چرا اگه کسی طبق میل خدا عمل نکنه میره جهنم؟
اصلا چرا انسان هارو در خوشی و شادی نمی آفرینه؟ چرا باید بنده ها همش عذاب بکشن که قراره بعد از مرگ برن بهشت با صدتا هوری و پری خوش باشن؟
اصلا چرا از بنده هاش قبلش سوال نکرد که میخوای با عذاب بیافرینمت یا نه؟

جواب:
خداوند برای خودش سرگرمی درست کرده اگه اطاعت منو کنی میری بهشت با ۱۰۰ تا هوری و پری و میوه های فلان - اگه اطاعت منو نکنی میری جهنم میسوزی
خب این معنیش میشه اختیار و آزادی؟ آزادی که با شرط باشه که آزادی نیست
.
.
خدا هرکسی رو به یه روش امتحان میکنه ..یکی بیماری - یکی فقر - یکی با ثروت- یکی.....
.
.
.
___________________________________
پی نوشت: عدالت جزایی - عدالت تشریعی- عدالت تکوینی
 

Hosse!N_206

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آقای مصطفی نخودیان :
1: مرسی از جواب مفصل تون...................................
2: رُمان مینویسی !!! ..کی حوصله داره بخونتش ....:)
3:کامنتات چیکده باشن خیلی بهتره ..
.
.
.باعرض معذرت.
 

Taßa§om

عضو جدید
کاربر ممتاز


ودرکل برای این بحث اولین نکته اینکه بفهمیم هدف از زندگی در دنیا چیه؟
و دوم دنیارو با چشم ظاهری خودمون نبینیم!



میشه بیشتر توضیح بدین؟
 

s.j.khataeepour

کاربر بیش فعال
سلام.

پاسخی که آدمها به این سوالات میدن ریشه در جهان بینی اونها داره.

کسی که براش ثابت شده که اسلام کاملا درسته ، در نهایت میگه حتی اگه ما نفهمیدیم چرا اینجوری شد(رفتاری غیرعادلانه از خدا سر زد) دلیلی نیست که خدا عادل نیست. این یعنی ما نمیفهمیم دلیلش رو.

چرا هنوز خدا عادله؟ چون اسلام گفته و اسلام هرچی میگه درسته.

من نمیخوام مخالفت
یا موافقت کنم با این نظر ،اما اگه شما میخواید اینجوری فکر کنید بدیهتا باید اطمینان کامل داشته باشید به اسلام و قرآن.

پس اول آدم تکلیفش رو با "معجزه بودن "و "کلام خدا بودن" و "کاملا درست بودن قرآن" معلوم کنه، میتونه به جواب سوالهای این شکلی نزدیکتر بشه .

 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
سلام.

آدمها پاسخی که به این سوالات میدن ریشه در جهان بینی آدمها داره.

کسی که براش ثابت شده که اسلام کاملا درسته ، در نهایت میگه حتی اگه ما نفهمیدیم چرا اینجوری شد(رفتاری غیرعادلانه از خدا سر زد) دلیلی نیست که خدا عادل نیست. این یعنی ما نمیفهمیم دلیلش رو.

چرا هنوز خدا عادله؟ چون اسلام گفته و اسلام هرچی میگه درسته.

من نمیخوام مخالفت
یا موافقت کنم با این نظر ،اما اگه شما میخواید اینجوری فکر کنید بدیهتا باید اطمینان کامل داشته باشید به اسلام و قرآن.

پس اول آدم تکلیفش رو با "معجزه بودن "و "کلام خدا بودن" و "کاملا درست بودن قرآن" معلوم کنه، میتونه به جواب سوالهای این شکلی نزدیکتر بشه .

اتفاقا عدل خدا با عقل قابل اثباته چیزی که مطمئنا قابل پذیرشتره تا نگاه محدود ما به اتفاقای اطرافمون اونم فقط ظاهرشون بدون در نظر گرفتن دنیایی دیگه که عدالت بیشتر اونجا معنی میده!
 

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام.

پاسخی که آدمها به این سوالات میدن ریشه در جهان بینی اونها داره.

کسی که براش ثابت شده که اسلام کاملا درسته ، در نهایت میگه حتی اگه ما نفهمیدیم چرا اینجوری شد(رفتاری غیرعادلانه از خدا سر زد) دلیلی نیست که خدا عادل نیست. این یعنی ما نمیفهمیم دلیلش رو.

چرا هنوز خدا عادله؟ چون اسلام گفته و اسلام هرچی میگه درسته.

من نمیخوام مخالفت
یا موافقت کنم با این نظر ،اما اگه شما میخواید اینجوری فکر کنید بدیهتا باید اطمینان کامل داشته باشید به اسلام و قرآن.

پس اول آدم تکلیفش رو با "معجزه بودن "و "کلام خدا بودن" و "کاملا درست بودن قرآن" معلوم کنه، میتونه به جواب سوالهای این شکلی نزدیکتر بشه .


عقل===========>اصول دین
 

s.j.khataeepour

کاربر بیش فعال
عقل===========>اصول دین

سلام.

یعنی شما عادل بودن خدارو با عقل (بدون سنت) برای خودت اثبات کردی؟؟ تبریک میگم.

به شبهاتی هم که ایجاد میشه احتمالا پاسخ دادی. پس اشکال نداره من هم 1 شبهه مطرح کنم :) البته امیدوارم همه دوستان همراهی کنن
. :gol:
 

s.j.khataeepour

کاربر بیش فعال
میدونید یه کودک که میمیره اون دنیا کجا میره؟؟

من شنیدم احتمالا میره بهشت، البته به عنوان خدمتکار!!

حضرت علی اصغر رو که میشناسید. 6 ماهه بوده که از دنیا میره. بدیهتا مثل تمام کودکان باش رفتار میشه در اون دنیا. آخه تو این دنیا که کاری نکرده که با بقیه 6 ماهه های فوت شده فرقی داشته باشه.

اما اگر از دنیا نمیرفت، احتمال زیاد آدم بزرگی میشد و در بهشت جایگاهی داشت برای خودش.

خب به نظر شما در حقش ظلم نشده؟؟

========================================
یا تصور کنید یکی مثل یزید باشه(آقای x) اما در کودکی فوت کنه. حالا اون دنیا یزید میتونه اعتراض کنه که چرا من رو قبل از وقتی که به بلوغ نرسیده بودم از بین نبردی؟؟
مثل آقای x.


آقای X اگر زنده میبود مثل یزید جهنمی میشد . اما با لطقی که خدا بهش کرده اما به یزید نکرده ، قسر در رفته!!
 

Maenad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من شنیدم رو بزار کنار...
چیزی که شنیدی از پایه غلط بوده دوست عزیز... و اصلا با عقل جور در نمیاد...
 

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز
میدونید یه کودک که میمیره اون دنیا کجا میره؟؟

من شنیدم احتمالا میره بهشت، البته به عنوان خدمتکار!!

حضرت علی اصغر رو که میشناسید. 6 ماهه بوده که از دنیا میره. بدیهتا مثل تمام کودکان باش رفتار میشه در اون دنیا. آخه تو این دنیا که کاری نکرده که با بقیه 6 ماهه های فوت شده فرقی داشته باشه.

اما اگر از دنیا نمیرفت، احتمال زیاد آدم بزرگی میشد و در بهشت جایگاهی داشت برای خودش.

خب به نظر شما در حقش ظلم نشده؟؟

========================================
یا تصور کنید یکی مثل یزید باشه(آقای x) اما در کودکی فوت کنه. حالا اون دنیا یزید میتونه اعتراض کنه که چرا من رو قبل از وقتی که به بلوغ نرسیده بودم از بین نبردی؟؟
مثل آقای x.


آقای X اگر زنده میبود مثل یزید جهنمی میشد . اما با لطقی که خدا بهش کرده اما به یزید نکرده ، قسر در رفته!!

بینید مغلطه نکنید
من گفتم اثبات عدالت خدا نگفتم جواب دادن به این سولات
و البته این وسط یه تفاوتی هست!
مثل اینکه من میتونم با عقل خودم و فطرتم به راحتی قبول کنم که 2*2=4 و....اینکه قبول کنم که کلا قواعد ضرب جمع تقسیم و...هست
حالا شما میاید یه انتگرال که شاید فقط از روش عددی حل میشه رو میذارید جلوی من و میگید حل تحلیلیش رو بنویس!
 

s.j.khataeepour

کاربر بیش فعال
من شنیدم رو بزار کنار...
چیزی که شنیدی از پایه غلط بوده دوست عزیز... و اصلا با عقل جور در نمیاد...

بزارم کنار؟؟ :) چشم. منظورن این بود که منبعش رو دقیق یادم نیست. نه اینکه رو هوا گفته باشم.

فکر میکنم تفسیر سوره انعام آقای دستغیب بود. یادم نیست. حالا اگه این جوری نیست ، خدا چطوری میخاد راجع به نابالغها حکم بده؟؟


==========================

آغاز کننده تاپیک. از اینکه پا تو کفش شما کردم ، ناراحتم. از دستم در رفت :gol:
 

Maenad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کلا تفسیر های مختلف رو بخون و با عقل خودت قضاوت کن...مطمئنا خدایی که راجب بالغ ها با عدالت حکم میکنه با نابالغ ها با عدالت حکم صادر میکنه...از طرفی خداوند میدونه به هرکی چند سال عمر بده...یعنی میدونه کی رو بالغ از دنیا ببره و کیو نابالغ
پس اون مثال یزیدو که زدی رد میشه
چون یزید به دنیا اومده بود که به همون اندازه عمر کنه..چشمتم بی بلا
 

s.j.khataeepour

کاربر بیش فعال
بینید مغلطه نکنید
من گفتم اثبات عدالت خدا نگفتم جواب دادن به این سولات
و البته این وسط یه تفاوتی هست!
مثل اینکه من میتونم با عقل خودم و فطرتم به راحتی قبول کنم که 2*2=4 و....اینکه قبول کنم که کلا قواعد ضرب جمع تقسیم و...هست
حالا شما میاید یه انتگرال که شاید فقط از روش عددی حل میشه رو میذارید جلوی من و میگید حل تحلیلیش رو بنویس!

کاربر عزیز من که اصراری ندارم شما پاسخ بدین. انتظار هم ندارم.

اما به نظر من این سوالات به سختی انتگرال نیست و اثبات خدا به سادگی جمع و تفریق نیست.

از این گذشته وقتی چیزی درسته، نمیشه که غلط باشه. پس اگه شاهدی پیدا شد(اگر) که فکر مارو زیر سوال برد و نقض کرد باید یه فکرایی بکنیم!!!

==============================

اگر راه راحتی برای اثبات عادل بودن خدا دوستان دارن
بنویسن ممنون میشم.


 

s.j.khataeepour

کاربر بیش فعال
کلا تفسیر های مختلف رو بخون و با عقل خودت قضاوت کن...مطمئنا خدایی که راجب بالغ ها با عدالت حکم میکنه با نابالغ ها با عدالت حکم صادر میکنه...از طرفی خداوند میدونه به هرکی چند سال عمر بده...یعنی میدونه کی رو بالغ از دنیا ببره و کیو نابالغ
پس اون مثال یزیدو که زدی رد میشه
چون یزید به دنیا اومده بود که به همون اندازه عمر کنه..چشمتم بی بلا

میگی که خدایی که راجع به بالغ ها با عدالت رفتار میکنه ...

این خود گزاره ایه که داریم روش بحث میکنیم. شما که نمیتونی اثبات شده در نظرش بگیری و ازش نتیجه بگیری پس باکودکان هم با عدالت رفتار میکنه. مصادره به مطلوب

بعد اینکه خدا میدونه هرکسی رو چقدر باید عمر بده یعنی چی؟؟ اون بایده کاملا دست خداست! نیست؟ توضیح میدید؟

================

(احتمالا)هر روشی که با کودکان رفتار کنه به نوعی بی عدالتی میشه یا خلقت جهان عبث. اگه شد یه تاپیک راجع بهش میزنم
 

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز


کاربر عزیز من که اصراری ندارم شما پاسخ بدین. انتظار هم ندارم.

اما به نظر من این سوالات به سختی انتگرال نیست و اثبات خدا به سادگی جمع و تفریق نیست.

از این گذشته وقتی چیزی درسته، نمیشه که غلط باشه. پس اگه شاهدی پیدا شد(اگر) که فکر مارو زیر سوال برد و نقض کرد باید یه فکرایی بکنیم!!!

==============================

اگر راه راحتی برای اثبات عادل بودن خدا دوستان دارن
بنویسن ممنون میشم.


1-برداشتم از پست قبلیتون بود یه نگاه بندازید!

2-اتفاقا از این هم راحتره:و لئن سألتهم من خلق السماوات و الارض لیقولـُّن الله
یعنی اصلا نیازی به اثبات نیست!هرچند اثبات هم هست!!!

3-شما اگر خواستی از یه روش یک مسئله رو حل کنید و بعد به تناقض رسیدید به روش حلتون شک میکنید یا به دو دوتا مساوی چهارتا:surprised:


در هر حال امیدوارم موفق باشد ماهم استفاده میکنیم از راهنمایی های دوستان(ولی فکر کنم موضوع تاپیک رفت به حاشیه!)
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
میدونید یه کودک که میمیره اون دنیا کجا میره؟؟

من شنیدم احتمالا میره بهشت، البته به عنوان خدمتکار!!

حضرت علی اصغر رو که میشناسید. 6 ماهه بوده که از دنیا میره. بدیهتا مثل تمام کودکان باش رفتار میشه در اون دنیا. آخه تو این دنیا که کاری نکرده که با بقیه 6 ماهه های فوت شده فرقی داشته باشه.

اما اگر از دنیا نمیرفت، احتمال زیاد آدم بزرگی میشد و در بهشت جایگاهی داشت برای خودش.

خب به نظر شما در حقش ظلم نشده؟؟

========================================
یا تصور کنید یکی مثل یزید باشه(آقای x) اما در کودکی فوت کنه. حالا اون دنیا یزید میتونه اعتراض کنه که چرا من رو قبل از وقتی که به بلوغ نرسیده بودم از بین نبردی؟؟
مثل آقای x.


آقای X اگر زنده میبود مثل یزید جهنمی میشد . اما با لطقی که خدا بهش کرده اما به یزید نکرده ، قسر در رفته!!
جوابتون خیلی ساده است:
هرکس هر چقدر فرصت بهش داده بشه تشویق یا تنبیه میشه! و این همون اثبات عدالت خداست که دنبالش هستید.

اینکه می فرمایید اقای ایکس اگر زنده بود مثل یزید جهنمی میشد، وقتی صادقه که اختیار انسان در انتخاب راه و روش زندگیش رو ندید بگیریم، وقتی همه مختارند که انتخاب کنن بین بهشت و جهنم، سرنوشت محتوم آقای ایکس جهنم نیست، میتونه انتخاب کنه.

و نکته بعد اینکه، گفتید خدا بهش لطف کرده جونشو گرفته.
پیش فرض این صحبتتون، اینه که اقای ایکس رو محکوم به جهنم در نظر گرفتید.در حالی که اگه اقای ایکس رو محکوم به بهشت در نظر میگرفتید، خدا بهش ظلم کرده بود.

می بینید که با یک مثال ، به دو نتیجه متناقض رسیدیم، پس مثالتون برای رد عدالت خدا خالی از اعتبار است.
 
آخرین ویرایش:

s.j.khataeepour

کاربر بیش فعال
1-برداشتم از پست قبلیتون بود یه نگاه بندازید!

2-اتفاقا از این هم راحتره:و لئن سألتهم من خلق السماوات و الارض لیقولـُّن الله
یعنی اصلا نیازی به اثبات نیست!هرچند اثبات هم هست!!!

3-شما اگر خواستی از یه روش یک مسئله رو حل کنید و بعد به تناقض رسیدید به روش حلتون شک میکنید یا به دو دوتا مساوی چهارتا:surprised:


در هر حال امیدوارم موفق باشد ماهم استفاده میکنیم از راهنمایی های دوستان(ولی فکر کنم موضوع تاپیک رفت به حاشیه!)

کلمه عدل جا افتاده بود." اثبات عدل خدا به سادگی 2*2=4 نیست"

هرچند این اثبات شما برای خدا رو متوجه نشدم. بگذریم . بحث چیز دیگه ای بود.

راجع به شماره 3 شما:
اگه مساله رو حل کنم یا بهتر بگیم. قضیه ای رو اثبات کنیم و بعد یه مثال نقضی پیدا کنیم ،دو حالت پیش میاد.

1- یا اثبات ما غلط بوده وچیز اشتباهی رو پابت کردیم.
2-یا مثال نقض ما درست نیست و مشکل داره.

اما به نظر من اثبات های فلسفی عادل بودن خدا(با کمک فقط عقل) پیچیده است و احتمال خطا توی اونها بیشتره.

بماند.

اثباتتون رو میگید برای عدالت خدا ؟
 

Maenad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
میگی که خدایی که راجع به بالغ ها با عدالت رفتار میکنه ...

این خود گزاره ایه که داریم روش بحث میکنیم. شما که نمیتونی اثبات شده در نظرش بگیری و ازش نتیجه بگیری پس باکودکان هم با عدالت رفتار میکنه. مصادره به مطلوب

بعد اینکه خدا میدونه هرکسی رو چقدر باید عمر بده یعنی چی؟؟ اون بایده کاملا دست خداست! نیست؟ توضیح میدید؟

================

(احتمالا)هر روشی که با کودکان رفتار کنه به نوعی بی عدالتی میشه یا خلقت جهان عبث. اگه شد یه تاپیک راجع بهش میزنم


عدالت خداوند چیزی نیست که من بتونم به شما ثابت کنم... من هرچه قدرم بگم خدا عادله شما تا خودت عدلش رو نبینی باورش نمیکنی...
این از این...
خداوند برای هر کس متناسب با ظرفیت های وجودیش یک عمری رو تعیین کرده... هرکسی یه مهلتی تو این دنیا داره که براش اپتیمم زمانه...معلومه که باید دست خداست
دوست عزیز چی دست خدا نیست؟؟؟؟ رابطه ی اختیار ما با خدا یک رابطه ی طولیه دیگه...یعنی اراده ی ما در زیر نظر خداوند
اینا همه به اعتقاد و شناخت شما به خداوند بر میگرده...
مگه ما تمام گزینه ها رو میدونیم که شما میگی در هر صورت بی عدالتی مکیشه؟؟؟
در قرآن اومده که کودکان کشته شده در سرای آخرت از پدرانشان میپرسند که به کدامین گناه کشته شده اند
یعنی اونجا دیگه نابالغ نیستن...
ما فهم اندکی برای درک یه سری مطالب داریم
من شخصا میگم خداوند عادله
عدل=خدا
از هم جدا نیستن
 

s.j.khataeepour

کاربر بیش فعال

عدالت خداوند چیزی نیست که من بتونم به شما ثابت کنم... من هرچه قدرم بگم خدا عادله شما تا خودت عدلش رو نبینی باورش نمیکنی...
این از این...
خداوند برای هر کس متناسب با ظرفیت های وجودیش یک عمری رو تعیین کرده... هرکسی یه مهلتی تو این دنیا داره که براش اپتیمم زمانه...معلومه که باید دست خداست
دوست عزیز چی دست خدا نیست؟؟؟؟ رابطه ی اختیار ما با خدا یک رابطه ی طولیه دیگه...یعنی اراده ی ما در زیر نظر خداوند
اینا همه به اعتقاد و شناخت شما به خداوند بر میگرده...
مگه ما تمام گزینه ها رو میدونیم که شما میگی در هر صورت بی عدالتی مکیشه؟؟؟
در قرآن اومده که کودکان کشته شده در سرای آخرت از پدرانشان میپرسند که به کدامین گناه کشته شده اند
یعنی اونجا دیگه نابالغ نیستن...
ما فهم اندکی برای درک یه سری مطالب داریم
من شخصا میگم خداوند عادله
عدل=خدا
از هم جدا نیستن

نمیدونم برای خودتون ثابت شده با عقل که خدا عادله یا نه اگه نشده شاید اسلام شما طبق چیزایی که اول رساله نوشته درست نباشه. من مهم نیستم ،شما مهمی.

اون ظرف وجودی چیزیه که خدا به آدما میده؟ غیر از اینه؟ به قول شما چی دست خدا نیست؟ حالا این ظرفرو به بعضی کم داده به بعضی ها زیاد .این هم دست خداست . نه بنده خدا

راه حلها هم آخرش یا بهشته یا جهنم.
 

Similar threads

بالا