طريقه شستشو و ضد عفوني ملزومات و البسه

*lemon*

کاربر فعال مهندسی نساجی
«طريقه شستشو البسه»

جهت شستو و اطوي انواع البسه بايد اول تفكيك انجام و نوع جنس رنگ و لك را شناخت آنگاه نسبت به هريك از جنس از مواد و ماشين خاص خود استفاده نمود.

كت و شلوار:2.Picesutis

حتماً بايد خشكشوئي شود چون در بافت پارچه كت و شلواري از پشم با درصدهاي مختلفي استفاده مي گردد كه نهايتاً جهت جلوگيري از آب رفتگي و كوتاهي از ماشين خشكشوئي و از مايع پركلراتيلين كه در آن هست استفاده نمائيد.

شلوار:Trousers

لي وكتاني و بسياري از آنها كه مواد در بافت پارچه ها استفاده شده ميتوان جهت زدودن لكه هاي چربي از مايع آپوكسي استفاده نمود و براي شستشو از پودر و آب سرد و گرم تا دماي 45درجه.

پيراهن مردانه:Shirt

شستشو در ماشين لباسشويي پس از آنكه با مايع رقيق شده سرآستين و يقه برس زده شد در داخل ماشين قرار داده و پس از 15 دقيقه شستشو و آبكشي ميتوان تخليه خشك و سپس اطو كرد.

كت دامن:Suits

بهتر است همانند كت شلوار از ماشين خشكشوئي جهت تميز كردن آنان استفاده نمود قبلاً بايد لكه گيري شده و از مايع سكاپو جهت عرق زير بغل و پايين دامن استفاده گردد.

دامن پليسه:Skirt plat

قبل از دوخت پارچه بين دو قالب هم شكل قرار گرفته قالب ها روي هم جمع سپس در مخزن بخار قرار گرفته دماي داخل بر روي آن اثر مي گذارد پارچه پليسه شده در اندازه هاي مختلف جهت دامن از آنها استفاده مي گردد. معمولاً جنس پارچه از الياف مصنوعي (پليستر) مي باشد كه به مرور در اثر استفاده زياد و نشستن بر روي آنها قسمتي حالت خود را از دست مي دهد پس از شستشو و تميز شدن با ماشين خشكشوئي توسط سوزن كاري بر روي بالشتك پرس اطو و بخار دادن تمام قسمتها و پرس كردن بحالت اوليه در مي‌آيد.

لباس زنانه ابريشم: Silk dress
دربافت اينگونـه البسه ظريف زنانــه از ابريشم وكمي پليستر استفاده مي گردد فقط جهت مقاوم بودن ابريشم از نظر رنگ بسيار حساس مي باشد دقت نمائيد درصد حساسيت را قبل از شستشو ميتوانيد امتحان كنيد بصورتي كه پارچه سفيدي را با پركلراتيلين خيس نموده به البسه مورد نظرتان بماليد آنگاه مشاهده خواهيد كرد كه هريك از آنها چقدر نسبت به حالت پذيري و رنگ رفتگي حساس تر ميباشند جهت شستشوي اينگونه البسه دقت و تخصص لازم نياز دارد. سعي كنيد از ماشين خشك شويي با مايع مكمل آن (سكاپو) استفاده نمائيد.
شستشو كت و دامن - بلوز- كت و شلوار زنانه:Suits . Blouses . 2picesuits

سعي شود البسه را پس از تفكيك رنگ، ظرافت و جنسيت جدا در شارژهاي مختلف با مواد پاك شده و بي رنگ پركلراتيلين پس از آنكه سر آستين – دم پا – جلو دامن و زير بغل را با مواد سكاپو مايع رقيق شده صابون و پركلراتيلين آغشته نموديد در داخل زنبيل خشكشوئي قـرار دهيـد سپس مراحل شستشو – گريـز از مركز و خشك كن را به مدت 5 دقيقه (شستشو) – 2 دقيقه (سانتريفوژ) – 25 دقيقه (خشك كن) انجام دهيد البسه شما حاضر است ميتوانيد ماشين را خاموش و البسه فوق را بيرون آورده اطو نمائيد.

شستشوي البسه نخي:Canton Dress

البسه نخي را قبل از خيساندن، شستشو جهت اطمينان از ثبوت رنگ آنها با پارچه اي سفيدي كه خيس مي باشد امتحان كنيد چنانچه « زمار » ته رنگ داشت سعي كنيد براي شستشوي آنها ضمن تفكيك رنگها از مايع « سود » يا نمك معمولي استفاده كنيد به طوري كه به آب مورد نياز كه در تشت يا ماشين لباسشوئي قرار دارد قبل از آنكه البسه را خيس نمائيد مقداري نمك به آن اضافه نموده با دست بهم بزنيد سپس البسه را خيس و پودر يا با صابون شستشو كنيد نمك باعث مي شود رنگ البسه ثابت و از انتشار آن و بهم ريختگي رنگ آنها جلوگيري گردد سپس به هم بماليد و سريعاً آبكش كنيد.

در ماشين هـاي لباسشوئي كه در منازل استفاده مي شود به هنگامي كه در مخزن پودر ميريزند مقداري نمك طعام هم به آن اضافه نمائيد و از حرارت آب ماشين خودداري كرده سعي نمائيد حتماً با آب سرد شستشو و آبكشي انجام شود.

طرز شتشوي جير:Elder

جهت شستشو قبلاً لك هائي را كه با آب تميز ميشود را با برس كه مقداري نم داشته باشد برس مي كشيم بطوري كه طوق نم كاملاً خشك و آثاري نماند سپس در ماشين خشكشوئي قرارداده خيلي سريع كمتر از 5 دقيقه زمان شستشو كافي است آنگاه با گريز از مركز عمل فشردن را انجام سپس با دور آهسته و خشكن خشك مي نمائيم در انتها پس از خروج از ماشين با لدراسپري (Elder Spray‌) مخصوص كه جهت جير مي‌باشد آنرا اسپري مي نمايند بطوريكه تمام سطح خارجي را بپوشاند.

در مورد جير بايد گفت: چون جهت الوان نمودن از رنگهاي خاص استفاده مي گردد بايد مراقب بود پس از شستشو محلول « پر » داخل تانك خشكشوئي را پودر زده و تميز كنيد.

پالتو و مانتو: Overcoats . Gown

از جنس پشم و پشم مصنوعي را بهتر است جهت تميز كردن و شستشو از ماشين خشكشوئي با مايع پركلراتيلين و سكاپو استفاده نماييد.

چرم:

در شركتهاي توليدي چرم و جير پس از آنكه پوست طي مراحلي شستشو و با نوردهاي خاص غلطك و سپس تحت فشار پرس مي گردد و پودر مخصوص به آنها زده ميشود كه بوي ناخوشايند را از آنها دور كند در دستگاههاي بزرگ خشكشوئي قرار مي‌دهند و با پركلراتيلين براي زدودن چربيهاي خارجي و تميز شدن و ضد عفوني شستشو انجام سپس قطعات به اندازه هاي مختلف جهت انواع البسه برش زده و دوخت انجام سپس آماده جهت بسته بندي و فروش مي گردد كه خريدار با انتخاب رنگ و اندازه البسه چرم را دريافت و از آنها استفاده مي نمايد كه بمرور در اثر استفاده از آنها كثيف و نياز به شستشو خواهد داشت.

طريقه شستشوي چرم:

پس از طي مراحل خاص جهت آماده شدن و دوخت با مواد شيميايي رنگ مي شود كه ميبايست از مواد پاك كننده براي تميز كردن آن استفاده گرددكه البسه دو رنگ سير و روشن نشود. بهترين راه آن است كه در ظرف يا تشت كوچكي مقداري آب ولرم ريخته مقداري شامپو به آن اضافه نموده به هم بزنيد كف حاصل را با ابر – اسنفج برداشته بر روي لباس بماليد سپس با پارچه اي آنرا خشك نموده بر روي چوب لباسي قرار داده در مجاورت هوا قرار دهيد تا خشك شود.

جهت اتو اينگونه البسه فقط از حرارت پرس اطو و يا اطو برقي بهمراه پارچه اتو با دماي بين 80 – 70 درجه استفاده نمايند سعي شود از بخار اصلاً استفاده نشود. در خاتمه جهت جلوگيري از خشك شدن جنس و ترك برداشتن با واكس مخصوص بي رنگ كه به پنبه آغشته مي نمائيد سطح آنرا كاملاً چرب كنيد.

طرز شستشوي بافتني (كاموائي):

بعضي از كامواها ثبوت رنگ ندارند و رنگ پس مي دهند كه هنگام شستشو مشكلاتي را براي خود و البسه هائي كه باهم شسته مي شوند بوجود مي آورند بهتر است جهت اطمينان اينگونه لباس ها را قبل از خيساندن با تكه پارچه اي سفيد كه نم داشته باشد امتحان كنيد پس از اطمينان از اينكه رنگ نمي دهد درون تشت گذاشته كه قبلاً آب سرد و شامپو در آن به اندازه لازم ريخته ايد قرار دهيد خيس كه شد با ملايمت يقه – سرآستين آنها را بهم بماليد تا جاهائي كه معمولاً بيشتر كثيف مي شوند تميز گردد آنگاه تمام لباس را بهم بماليد با آب سرد شستشو و آبكشي كنيد. چنانچه از ماشين آبگير براي آبگيري استفاده مي نمائيد بهتر است كه تك تك كنار هم درون آبگير بچينيد سپس دستگاه را جهت كار بمدت 2 دقيقه روشن نمائيد. البسه را پس از ايستادن كامل ماشين بيرون آورده در محل صافي پهن كنيد و با دست روي آن بكشيد تا صاف گردد هرگز از دماي زياد جهت شستشو و حرارت جهت خشك كردن استفاده ننمائيد.

اطو كشي بافتني:

پس از آنكه البسه خشك شد روي آن پارچه اطو پهن كنيد سپس با اطوي دستي با دماي 30 يا 40 درجه اطو را روي پارچه و لباس بگذريد و برداريد. چون حالت ارتجائي دارد سعي كنيد با ملايمت و آهسته اين كار انجام دهيد تا البسه شما صاف وقابل استفاده گردد.

نگهداري لباس هاي بافتني:

پس از استفاده در ايام سرما و شروع نيمه دوم فصل البسه پشمي و كاموائي را از مدار استفاده خارج پس از شستشو جهت نگهداري و صدمه نديدن از بيد بهتر است كه داخل جيب آن ها نفتالين بگذاريدو يا در مجاورت آن ها از نفتالين استفاده كنيد.

پرده:

بيشترين تجزيه گرما داخل منازل بر روي پرده ها اثر دارد قشاعي نازك دوده بر روي آنها مي نشيند براي پاك كردن و شستشو بهتر است اول مقداري تينر را در ظرفي با آب مخلوط كرده پرده ها را در درون آن قرار دهيد تا كاملاً خيس شود در اين موقع شاهد رنگ سياهي خواهيد بود چون مايع حلال تينر برروي دوده هاي چرب اثر گذاشته و آنها را از بين مي برد بهتر است چندين بار آنها را بهم بماليد چنانچه اينكار را با ماشين لباسشوئي صنعتي انجام ميدهيد بصورت زير راحت تر شستشو انجام مي پذيرد. پرده‌ها را تفكيك كرده گيره‌هاي فلزي را خارج نموده زنجيرهاي سربي پائين پرده ها را خارج آنگاه شير تخليه را بسته شير آب سرد و گرم را به اندازه اي كه تا زير درب لباسشوئي باشد باز سپس شيرها را بسته مقداري «يك ليتر تينر به 10ليتر آب» به آنها اضافه كنيد پرده‌ها را داخل ماشين قرار داده روشن نموده تا 5 دقيقه آب و تينر و پرده‌هاي تور در دور چپ و راست شستشو شوند آنگاه آب ماشين را كامل تخليه ‌نمائيد مجدداً آبگيري و پودر شستشو به آنها اضافه نموده پس از پنج دقيقه شستشو تخليه سپس آبگيري و پودر براي بار دوم به آنها اضافه عمل شستشو را 15دقيقه ادامه دهيد آنگاه تخليه و سپس آبگيري در 3 نوبت انجام دهيد كار آماده تخليه مي‌باشد.

توضيح:

چنانچه پرده ها خيلي كثيف و سياه رنگ باشد از مايع ظرفشويي به جاي پودر استفاده نمائيد.

بعضاً مشاهده مي گردد كه پرده ها نخ كش مي شود و در حالت آويزان بدمنظر هست چند عامل موجب مي گردد:

1- گيره فلزي در كنارهاي زنبيل قرار گرفته كه در حال دور زدن كش مي آورد و در اثر گير به تور آنها را كه سنگين شده و بطرف مخالف دور حركت مي كند مي گيرد كه آثار آن باقي مي ماند.

2- پيچ مهره هاي شيشه درب ممكن است خراش برداشته و اصطلاحاً پليسه فلزي به آنها گير مي كند.

3- گيره هاي نوار ممكن است كاملاً جدا نشده ويكي دو تا بر روي آنها مانده باشد كه لبه‌هاي گيره ها باعث نخ كش شدن مي گردد.

پيشنهاد:

چنانچه پرده ها را شستشو و آماده خارج شدن ميباشد. جهت ضد چروك آنها از مايع آنتي رانكل (نرم كننده) و مايع استاتيك كنترل (ضد الكتريسيته) در آخرين مرحله آبكشي استفاده نمائيد. (مايع نرم كننده و ضد الكتريسيته با علامت استاندارد در دسترس قراردارد.)از توليدات شركت ناتاوست شيمي پودر ( سافت - ساور ) مي توانيد جهت مصارف صنعتي استفاده نمائيد.

پتو:

اكثر هتلها از پتو استفاده مي نمايند در بافت آنها از الياف مصنوعي استفاده كه بعضاً در پود آنها از پشم با درصدي مشخص استفاده مي گردد جهت شستشو بهتر است از آب سرد – ولرم 25 – 30 درجه از پودر ماشين لباسشوئي با كف كنترل شده استفاده گردد به دفعات آبكشي شود تا هيچگونه آثار كف نماند سپس جهت خشك كردن از دماي45 – 40 استفاده گردد بعضاً مشاهده ميگردد كه پتو از اندازه خود كوچكتر شده و حالت نمد بخود گرفته كه بعلت درصد پشم و حرارت بيش از اندازه است.

« ملزومات »

هرمكان بنابه موققيت بهره برداري از آن نياز به وسايل و ملزوماتي خاص دارد كه بايد استفاده گردد.

در هتلهاي بزرگ و معروف براي تجهيز كننده رنگ «مادر» را عنوان و مشخص مي نمايد. رنگي كه در انتخاب كاشي حمام – سراميك كف – و وسايل بهداشتي از آنها استفاده گرديده.

سبز – كرم – آبي – زرشكي – قهوه اي در گوشه اي از نظرات و پيشنهادات خود اين رنگ انتخابي را بصورت مربع نمايش مي دهد كه رنگ اصلي برمبناي كدام رنگ است پس آن شخصي كه وسايل را انتخاب مي نمايد بر مبناي «هارموني» آن و از سير و روشن رنگ مورد نظر براي پرده – موكت – روتختي – آباژور – مبل – ملحفه – روبالشت – پتو – لحاف را انتخاب مي نمايد.

در رستورانها – سالن همايش جهت روميزي – دستمال سفره – پيله - رنگ آميزي سالنها از رنگ اوليه استفاده مي گردد، ميز وصندلي، سعي مي شود از رنگ اصلي بصورت كم رنگ يا پر رنگ استفاده گردد. چون رنگ مادر نشانگر انتخاب رنگ اصلي از روز اول در طرح مهندس آرشيتكت عنوان گرديده حتي نماي ساختمان خارج از رنگ اصلي نمي‌تواند باشد. حال انتخاب رنگ شده ملزومات مي بايست تهيه گردد.

ملزومات شستني خانه‌داري:

نوع اندازه بر حسب سانتيمتر
ملحفه دو نفره 250 × 270 سانتي متر

ملحفه يكنفره 150 × 270 سانتي متر

روبالشت 50 × 70 سانتي متر

روتختي دونفره بدون محاسبه پهلوها 180 × 200 سانتي متر

روتختي يكنفره 90 × 200 سانتي متر

حوله حمام 85 × 150 سانتي متر

حوله حمام 75 × 150 سانتي متر

حوله صورت 75 × 40 سانتي متر

پت 90 × 100 سانتي متر



انتخاب جنس (متريال)

جهت حوله حمام از بافت هـائي كـه 65 % آن كتان 35 % پليستر باشد، استفاده مي گردد. كتان جهت جذب سريع آب و پليستر جهت مقاومت بافت در نظر گرفته مي شود. اكثر هتلها با هر رنگ انتخابي ‹‹ مادر ›› از رنگ سفيد براي حوله استفاده مي نمايند چون رنگ سفيد ضمن اينكه نگهداري آن سخت است در عوض با مواد پاك كننده كه در دسترس قراردارد، خيلي راحت تميز و سفيد مي گردد.
 

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
خیلی عالی و کاربردی بود حامدجان;)
 
بالا